News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

Veikko

Iltauutiset, aamu-uutiset, ajankohtaisohjelmat, joka siunattu lehti: somalit kokevat paljon rasismia Suomessa. Mutta mitä he lopultakin kokevat ja minkä vuoksi?

Suvaitsevaiston henkisten halausten virallisen hyysäyksen lisäksi he hyvinkin saattavat kokea torjuntaa, enemmän tai vähemmän peitettyä vastenmielisyyttä ja joiltakin ylikuormittuneilta viranomaistahoilta virkakäytöksen raoista vuotavaa kyllästyneisyyttä. Ja syy tähän on se kaikkein yksinkertaisin - niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Jos jonkin ryhmän enemmistö on avoimesti yhteistyöhalutonta, poikkeuksellisen vaativaa ja aggressiivista, niin maineen levitessä tämän ryhmän jäsenet tuskin pitemmän päälle kohtaavat pelkkää hyväksyntää ja myötätuntoa muiden taholta. Eikä tämä myötätunnon ja hyväksynnän puute ole rasismia - ei ole puiden syy, kun metsänreunasta kaikuu takaisin ruma ääni.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Leijona78

Quote from: me on 09.02.2012, 18:14:32
Somalitytöistä sen verran, että ne on ylimielisiä ja esittävät jotain vaikeasti saatavaa tämä on mun mielipide kun oon kattonu noita somali tyttöjä sivusta.

Sellainen juttu että tuli tuosta mieleen että: eikös se ole niin että vanhemmat/suku edelleen melko usein ovat valitsemassa sitä kenen kanssa somalitytöt seurustelevat (=kenen kanssa menevät aviolittoon). Korjaa toki jos olen väärässä. Jos näin on, mitä hyötyä heille silloin on esittää vaikeasti saatavaa jos he eivät itse tee asiasta päätöksiä?
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

ruikonperä

Ennen Hommaa pidin somppuja pahana mitä en sen kummemmin miettinyt. Homma on tuonut myös ilman totuutta olevia väittämiä neekereistä mieleeni loppuiäkseni. Foorumin kautta olen voinut jäsennellä "kiellettyjä" ajatuksia, eli syytä persujen vaalivoittoon. Onko sallittua tuntea inhoa neekeriä kohtaan koska se on neekeri? Ei kai, mutta joka päivä vain vituttaa kulkea julkisella paikalla enenmmän. Kokemusperäisesti pitää ihmisiä arvioida ja sillä perusteella voin sanoa että somalit ovat myös tämän inhokkilistan kärjessä. Rasismia olisi varmasti sanoa että kaikki somalit ryöstelevät ja pahoinpitelevät. Elämänpiirissäni somalit joko ryöstelevät tai pahoinpitelevät.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Siili

Quote from: Leijona78 on 12.02.2012, 17:40:10
Quote from: me on 09.02.2012, 18:14:32
Somalitytöistä sen verran, että ne on ylimielisiä ja esittävät jotain vaikeasti saatavaa tämä on mun mielipide kun oon kattonu noita somali tyttöjä sivusta.

Sellainen juttu että tuli tuosta mieleen että: eikös se ole niin että vanhemmat/suku edelleen melko usein ovat valitsemassa sitä kenen kanssa somalitytöt seurustelevat (=kenen kanssa menevät aviolittoon). Korjaa toki jos olen väärässä. Jos näin on, mitä hyötyä heille silloin on esittää vaikeasti saatavaa jos he eivät itse tee asiasta päätöksiä?

Kyllähän tuo somalinaisten löytämä itsenäisyys potuttaa muitakin somaleja kuin nimimerkillä "me" kirjoittavaa:

Quote from: Abdillahi Farah Muhamed
"Suurin ongelma Suomessa on, että somalialaiset naiset ajattelevat olevansa vapaita ja voivansa tehdä mitä haluavat. He ovat vieneet mieheltä kunnian olla vastuussa kaikesta siitä, mitä nainen syö, mihin hän pukeutuu tai mitä lapsille opetetaan."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Radikalisoituneet+toisen+polven+muslimit+huolestuttavat+Suomessakin/1135256012710

Briteissä somalinaiset ovat vieläkin emansipoituneempia:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8937856/Muslim-women-not-used-to-drinking-walk-free-after-attack-on-woman.html

Lahti-Saloranta

Quote from: Veikko on 12.02.2012, 04:02:52
Iltauutiset, aamu-uutiset, ajankohtaisohjelmat, joka siunattu lehti: somalit kokevat paljon rasismia Suomessa. Mutta mitä he lopultakin kokevat ja minkä vuoksi?

Suvaitsevaiston henkisten halausten virallisen hyysäyksen lisäksi he hyvinkin saattavat kokea torjuntaa, enemmän tai vähemmän peitettyä vastenmielisyyttä ja joiltakin ylikuormittuneilta viranomaistahoilta virkakäytöksen raoista vuotavaa kyllästyneisyyttä. Ja syy tähän on se kaikkein yksinkertaisin - niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Jos jonkin ryhmän enemmistö on avoimesti yhteistyöhalutonta, poikkeuksellisen vaativaa ja aggressiivista, niin maineen levitessä tämän ryhmän jäsenet tuskin pitemmän päälle kohtaavat pelkkää hyväksyntää ja myötätuntoa muiden taholta. Eikä tämä myötätunnon ja hyväksynnän puute ole rasismia - ei ole puiden syy, kun metsänreunasta kaikuu takaisin ruma ääni.
Aivan totta ja sama pätee kotoisiin romaaneihimme. Enemmistö kansasta on kertakaikkiaan¨********nut näihin sankareihin. Se rasismi on ihan itse aiheutettua ja nämä hyysärit vain lisäävät sitä. Panisivat keskuudessaan nämä rötöstelijät kuriin ja eläisivät ihmisiksi niin se rasismikin häviäisi. Mutta kun taitaa olla niin että näissä porukoissa kunnon ihmiset ovatkin vähemmistö.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ruikonperä

Romaani on jotakin toista kuin romani. Pisti silmään niin katsoin oikeudeksini korjata.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

AstaTTT

Olen työyhteyksissä tavannut yhden somalinaisen kahdesti. Ensimmäisellä kerralla hän haki harjoittelupaikkaa, jonka hän saikin, koska se oli työnantajalle ilmaista. Toisen kerran tapasin hänet kaksi viikkoa myöhemmin, kun hän tuli kertomaan olevansa raskaana. Tätä ennen hän oli yhden lapsen yksinhuoltaja, tänä vuonna siis kahden. Hän kertoi olevansa niiiiiiiiiiiiiin onnellinen ja esitteli ylpeänä kookasta vatsaansa (raskaus oli tuolloin kahden kuukauden pituinen). Hän sanoi toivovansa voivansa synnyttää vähintään sata lasta, jotta voisi antaa niitä sitten lahjaksi ihmisille. Mit vit?  :o

Valitettavasti en tuntenut suurta onnea hänen uutisensa takia, vaan ensimmäinen ajatukseni oli: "Voi ei, taas yksi huollettava lisää." Kutsukaa rasistiksi jos haluatte.

me

Siili olet kyllä ymmärtänyt jotain väärin kuin väität, että minua potutta somalityttöjen itsenäisyys. Minua ei ota päähän, että joku tyttö on itsenäinen oman tiensä kulkia olkoon somali tai kiinalainen. Leijona kyllä se varmaan jossain Somaliassa vielä pätee, mutta ei kyllä täällä. Olen ollut monissa somali häissä ja nähnyt monien tyttöjen kyllä itse valitsevan kenen kanssa menee naimisiin ( viimeksi hyvän kaverini siskon). Voi olla, että joku valitseekin tytölleen sen miehen mistä sen tietää, mutta en ole itse törmännyt tällaiseen vielä. Niihin somalityttöihin joihin mä olen törmannyt ovat kyllä kaukana niistä "perinteisestä muslimitytöistä" joita olette nähneet. He ovat aika länsimaalaisia vaikka pukeutuvatkin huiveihin ( vaikkakin sellaisiin melko pieniin) ja osaavat kyllä flirttailla yhtähyvin kuin suomalaiset tytötkin. Veikko mikä on kunnon ihmisen määritelmä ? Vaikka en ole romanien suurinystävä ( henkilökohtaisista syistä) niin on sanottava, että he kokevat välillä kohtuutontakin epäluuloa,  ainakin sen mitä olen itse seurannut vierestä.

Leijona78

Quote from: me on 12.02.2012, 19:49:53
Siili olet kyllä ymmärtänyt jotain väärin kuin väität, että minua potutta somalityttöjen itsenäisyys. Minua ei ota päähän, että joku tyttö on itsenäinen oman tiensä kulkia olkoon somali tai kiinalainen. Leijona kyllä se varmaan jossain Somaliassa vielä pätee, mutta ei kyllä täällä. Olen ollut monissa somali häissä ja nähnyt monien tyttöjen kyllä itse valitsevan kenen kanssa menee naimisiin ( viimeksi hyvän kaverini siskon). Voi olla, että joku valitseekin tytölleen sen miehen mistä sen tietää, mutta en ole itse törmännyt tällaiseen vielä. Niihin somalityttöihin joihin mä olen törmannyt ovat kyllä kaukana niistä "perinteisestä muslimitytöistä" joita olette nähneet. He ovat aika länsimaalaisia vaikka pukeutuvatkin huiveihin ( vaikkakin sellaisiin melko pieniin) ja osaavat kyllä flirttailla yhtähyvin kuin suomalaiset tytötkin.

Tuo Siilin linkkaama artikkeli on aika tylyä kamaa, ja jos tuonlaisia tapauksia tulee suomeen, oli sitten tekijänä somalialainen nainen tai mies (yksikössä tai monikossa) niin "somalien kokema rasismi" ei ainakaan vähene. Pöyristyttävä keissi.

Quote from: Siili on 12.02.2012, 18:10:03
Briteissä somalinaiset ovat vieläkin emansipoituneempia:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/8937856/Muslim-women-not-used-to-drinking-walk-free-after-attack-on-woman.html

Quote from: The TelegraphA gang of Somalian women who repeatedly kicked a young woman in the head walked free from court after a judge heard they were "not used to being drunk" because they were Muslim.

QuoteThe four women - three sisters and their cousin - were told the charge of actual bodily harm, which carries a maximum sentence of five years, against 22-year-old care worker Rhea Page would normally land them in custody.

However, the judge handed the women suspended sentences after hearing that they were not used to alcohol because their religion does not allow it.

Miss Page said Ambaro Maxamed, 24, Ayan Maxamed, 28, and Hibo Maxamed, 24, and their 28-year-old cousin Ifrah Nur screamed "Kill the white slag" while kicking her in the head as she lay motionless on the ground.

The support worker from Leicester was left "black and blue" with bruises and needed hospital treatment following the attack which came as she walked to a taxi rank with her boyfriend.

Miss Page was left so traumatised by the attack that she lost her job due to repeated absences with stress and flashbacks.

She had been walking home with her boyfriend after a night out when the drunken women attacked her, knocking her to the ground and taking turns to kick her in the head.

Quote"We didn't want to stay out too late so we went to get a taxi and all of a sudden I heard these women shouting abuse at me.

"We were just minding our own business but they kept shouting 'white bitch' and 'white slag' at me.

"When I turned around one of them grabbed my hair - she literally wrapped her fingers in my hair - then threw me on the ground. That's when they started kicking me.

"They were taking turns to kick me in the head and back over and over. I was lying on the ground the whole time, crying and screaming. It was terrifying. I thought they were going to kill me.

Quote"I honestly think they attacked me just because I was white. I can't think of any other reason."

QuoteThe women all admitted actual bodily harm and received suspended sentences.

Miss Page claimed that not jailing the women sent out the wrong message about street violence.

QuoteSentencing, Judge Robert Brown said: "This was ugly and reflects very badly on all four of you. Those who knock someone to the floor and kick them in the head can expect to go inside, but I'm going to suspend the sentence."

QuoteDuring the hearing, James Bide-Thomas, prosecuting, said Ambaro Maxamed, who started the violence, had called Miss Page a "white bitch" during the incident.

However, the women, who are all Somalian Muslims, were not charged with racial aggravation.

QuoteGary Short, defending Ambaro Maxamed, said the attack was down to alcohol.

Quote"They're Somalian Muslims and alcohol or drugs isn't something they're used to."

Okei, siis: Leicesterissä neljä humalaista somalinaista kävi, ilman selvää syytä, nuoren brittinaisen kimppuun, kaataen maahan ja potkien häntä päähän useampia kertoja huudellen "white bitch" ja "white slag". Uhrille tuli vammoja ja traumaa tilanteesta. Normaalisti tulisi ehdotonta vankeutta, mutta tuomari antoi ehdonalaista, koska tekijät humalassa "eivätkä Somalialaiset muslimit ole tottuneita siihen (humalassa olemiseen)". Vaikka tekijät olivat itse juoneet? Hmm. Ja "white bitch", jne. solvauksia ei myöskään laskettu raskauttavina, ns "vihapuheina".

Tän selvempää esimerkkiä "positiivisesta syrjinnästä" ei liene helposti löytyvän.

Aika pöyristyttävä keissi.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Leijona78

Quote from: Siili on 12.02.2012, 18:10:03Briteissä somalinaiset ovat vieläkin emansipoituneempia:

Quote from: The TelegraphA gang of Somalian women who repeatedly kicked a young woman in the head walked free from court after a judge heard they were "not used to being drunk" because they were Muslim.

Juttu Telegraphissa julkaistiin itsenäisyyspäivänä, eli yli kaksi (2) kuukautta sitten. Siili laittoi Hommaan linkin toissapäivänä, jota itse myöhemmin referoin. Tänään juttu onkin sitten Iltasanomissa.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/lieva-tuomio-rajusta-pahoinpitelysta---muslimitytot-tottumattomia-alkoholiin/art-1288448980797.html

IS heräsi nyt. Asian esilletuominen Hommassa ei varmaankaan vaikuttanut?  :roll: Kyllä tätä foorumia luetaan toimittajien keskuudessa!

EDIT: jaha; näemmä Daily Mailia ollaankin luettu.

Marko Parkkola

Leijona78

Quote from: Marko Parkkola on 14.02.2012, 14:01:17
Ei rasistista motiivia. Hajaantukaa!

Quote from:  pahoinpitelijätwhite bitch! white slag!

Eipä niin. Turhaanpa tässäkin mesotaan sitten.

Roope

QuoteTietämättömyyttä ja asenteellisuutta esiintyy, vahvisti johtaja Johanna Suurpää oikeusministeriöstä. Siihen ei hänen mukaansa kuitenkaan ole yhtä syytä, vaan monet tekijät vaikuttavat.

Tiedon kerääminen esimerkiksi viharikoksista muualtakin kuin poliisin tilastoista on hänen mukaansa tärkeää. Somaleille tehty kysely tuotti täysin eri tuloksen kuin viralliset tilastot.
Ulkoministeriö: LHBTI – ei erioikeuksia vaan kaikille kuuluvia ihmisoikeuksia 17.2.2012

Johanna Suurpääkin kiinnitti huomiota FRA:n kyselyn ja poliisin tilastojen väliseen ristiriitaan. Kyselyn mukaanhan Suomen somalit kokevat enemmän rasistista väkivaltaa ja uhkailua kuin muut EU:n vähemmistöt ja he muun muassa ilmoittivat tehneensä poliisille kymmenisen kertaa enemmän ilmoituksia rasistisista rikoksista kuin poliisi on tilastojen mukaan vastaanottanut. Kumpaa Suurpää mahtaa mieluummin uskoa, somalikyselyä vai poliisin tilastoa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

repsikka

ME:lle   Kun nyt olet langoilla, niin vastaisitko yllä esittämääni kysymykseen rasistikortin käytöstä maahanmuttajien keskuudessa.
Miten yleistä  ja hyväksyttävää / tuomittavaa se käsityksesi mukaan on eri maahanmuuttajaryhmissä?  Onko vastaanottokeskusten henkilökunnan neuvoilla vaikutusta  sen hillinnässä / hyväksymisessä ?  Etukäteen kiittäen.

me

Repsikka rasismikortin käyttö on aika yleistä eikä sitä nyt hirveemmin tuomita. en kuitenkaan usko, että vastaanottokeskuksissa tai muuallakaan neuvotaan ton sanan käyttöä. Nousuhumala en ole romanien suurin ystävä, koska olen saanut puukosta kun olin yhdentoista ( arvet näkyvät vieläkin selvästi), mutta en kyllä inhoo heitä. varmasti heissäkin on hyviä yklsilöitä ja ne jotka osuivat minun kohdalleni olivat mätiä.

Mursu

Quote from: Ulkopuolinen on 13.02.2012, 14:16:16
. Samalla myös kyseinen isukki pitäisi vahvistaa elatusvelvolliseksi.

Ja kun Suomessa kaksinnaiminen on laitonta niin moiseen de facto syyllistyvien kohdalla pitäisi oleskelulupa pistää siitä paikasta poikki ja mahdollisesti myönnetty kansalaisuus peruuttaa ja sen jälkeen karkoitus jossa mahdollisia perhesuhteita ei huomioida kun ne perhesuhteet juuri ovat karkoituksen peruste.

Ei suomen kansalaisilta voi ruveta ottamaan kanalaisuuksia pois heidän seksielämänsä takia. Yleensäkään kansalaisuutta ei tule ottaa pois sen takia, mitä kansalaisena tekee.

Sen sijaan yleisestikin sosiaalituilla elävien lasten isyys pitäisi selvittää. Nyt on mahdollista, että isä antaa elatusmaksunsa valtion maksettavaksi olemalla tunnustamatta lapsia.

Roope

Quote from: Roope on 18.02.2012, 11:06:43
Johanna Suurpääkin kiinnitti huomiota FRA:n kyselyn ja poliisin tilastojen väliseen ristiriitaan. Kyselyn mukaanhan Suomen somalit kokevat enemmän rasistista väkivaltaa ja uhkailua kuin muut EU:n vähemmistöt ja he muun muassa ilmoittivat tehneensä poliisille kymmenisen kertaa enemmän ilmoituksia rasistisista rikoksista kuin poliisi on tilastojen mukaan vastaanottanut. Kumpaa Suurpää mahtaa mieluummin uskoa, somalikyselyä vai poliisin tilastoa.

FRA:n kyselyn kanonisointi jatkuu. Tällä kertaa Jenni Niemi ja Juha Kääriäinen ovat tehneet sen pohjalta Siirtolaisuus-Migration-lehteen artikkelin somalien Suomessa kohtaamasta etnisestä syrjinnästä ja väkivallasta, joiden yleisyys siis tuon nimenomaisen kyselyn (ja vain sen, mutta ei muiden saatavilla olevien tietojen) perusteella on Euroopan etnisten vähemmistöjen kärkeä. Kirjoittajat käsittelevät tapausten prevalenssia ja insidenssiä, mutta eivät kiinnitä mitään huomiota siihen, että kyselyn tulokset eivät ole ollenkaan linjassa poliisille tehtyjen rikosilmoitusten määrän kanssa kanssa.

QuoteKyselytutkimuksissa on mahdollista, että vastaa-
jat eivät ilmoita kokemistaan tapauksista kyselys-
. Etenkin arkoja aiheita, kuten syrjintää ja väkival-
taa tutkittaessa vastaajat saattavat olla haluttomia
käsittelemään kokemiaan tapahtumia. Ali-ilmoitta-
misen vaara
on olemassa myös silloin, jos vastaa-
ja ei luota kyselyä suorittavaan tahoon. Kysely saa-
tetaan yhdistää viranomaistoimintaan, jolloin epä-
luottamus viranomaisia kohtaan voi johtaa siihen,
ettei aroista asioista haluta kertoa kyselyssä. Myös
haastattelijan henkilökohtaiset ominaisuudet, ku-
ten etninen tausta ja sukupuoli, voivat vaikuttaa sii-
hen, mitä haastateltava hänelle kertoo. EU-MIDIS
-tutkimuksessa valtaosa Suomen somalivastaajia
haastatelluista henkilöistä oli oman ilmoituksensa
mukaan etnisesti kantaväestöön kuuluvia (73 %).
Voi olla, että etnistä kantaväestöä edustavalle hen-
kilölle ei aina kerrota etnisestä syrjinnästä ja rasis-
mista. Toisaalta kyselytutkimuksissa on myös mah-
dollista, että vastaaja liioittelee kokemustaan vas-
tatessaan. Liioittelun avulla voidaan esimerkiksi
pyrkiä varmistamaan, että aihe saa huomiota.

Tulipa mainituksi, mutta siihen asian tarkastelu sitten jääkin.

Kyselytutkimuksessa tulokset kuvaavat vastaa-
jien henkilökohtaisia kokemuksia tutkittavasta asi-
asta.
Perusoikeusviraston kyselyssä vastaaja mää-
ritteli itse, oliko hän kokenut syrjintää, häirintää tai
väkivaltaa. Niin ikään ilmoitus siitä, johtuivatko nä-
mä tapaukset hänen etnisestä taustastaan, perus-
tuu vastaajan subjektiiviseen näkemykseen. Ihmi-
set määrittelevät ja kokevat syrjinnän sekä häirin-
nän eri tavoin. Yhteistä tapauksille on kuitenkin, et-
tä vastaaja on kokenut tulleensa kohdelluksi epä-
asiallisesti, häiritsevästi tai pelottavasti.

QuoteSuomessa asuvat somalit ovat alttiina syrjinnäl-
le ja rasismille, varsinkin rasistiselle väkivallalle. He
ovat yksi EU-alueen eniten rasistista väkivaltaa ko-
keva etninen vähemmistöryhmä
, ja kokevat tämän
tyyppistä väkivaltaa huomattavan paljon verrattu-
na esimerkiksi pohjois-afrikkalaisiin Ranskassa tai
somaleihin Ruotsissa. Mitä tämän ilmiön taustalla
on? Minkä vuoksi Suomen somaleihin kohdistuu niin
paljon rasismin ja syrjinnän sävyttämää väkivaltaa?

QuoteTutkimukset
osoittavat, että somaleihin Suomessa kohdistuva
rasismi on erityinen ilmiö, joka on osittain yhteinen
myös muiden Pohjoismaiden kanssa.

QuotePerusoikeusviraston vähemmistökyselyssä vuo-
den aikana väkivaltaa, uhkailua tai häirintää koke-
neista somaleista 9 % ilmoitti viimeisimmän tapauk-
sen tekijäksi äärioikeistolaisen tai rasistisen ryhmän
jäsenen
. Valtaosassa tapauksista tekijä oli siis näi-
hin ryhmiin kuulumaton.

Näyt-