News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: d100a on 08.02.2012, 21:47:14
Jättäkää Nimimerkki "me" rauhaan, se voi olla KRP:N tai fobban porukoiden keksintöä. ujuttautua tänne ja saada porukka perseilemään. Sitä kautta "kottaraisenpönttö" kiinni. Toivottavasti en saa modeilta varoitusta tai bannia..

No jos tämä kottaraisen pönttö menee näistä jutuista kiinni, niin menee se noiden muidenkin keskusteluketjujen sisällöstä samalla tavoin kiinni.

Toki meidän varmaan pitäisi kumartaa syvään herrakansan edustajaa, vääräuskoisia koiria kun olemme ja minä vielä nainenkin, mutta ei oikein polvet taivu. Kun on tottunut ihmiset kohtaamaan ihmisinä, eikä nöyristelemään. Ja jos näin hyvä mäihä on käynyt, että ihan somalin kanssa pääsee keskustelemaan, niin toki pitää keskustella. Vähän kyllä epäilen, onko somali.

Koskela Suomesta

Quote from: LW on 08.02.2012, 21:51:32
No juuri nimenomaan talvi- ja jatkosota. Jos joutuu luovuttamaan alueita ja maksamaan jumalattomat sotakorvaukset, niin tappiotahan se tarkoittaa.

Ei, sitä se ei tarkoita.

Se tarkoittaa sitä että venäläisten piti tyytyä pikkumaisiin kostotoimenpiteisiin kun eivät saaneet tahtoaan läpi ja valloitettua koko maata. Eivätkä edes uskaltaneet siihen uudelleen rauhateon jälkeen ryhtyä koska tiesivät miten kallis ja verinen juttu siitä olisi tullut.

Älä sekoita sitä mikä oli venäläisten tavoite siihen mitä he loppujen lopuksi saivat. Siihen verrattuna mitä he olisivat halunneet, se mitä he saivat oli todella raaka tappio.

Etenkin siihen nähden mitä he uhrasivat sen alkuperäisen tavoitteensa eteen.  :facepalm:

Sanalla sanoen heitä vitutti niin etteivät viiteenkymmeneen vuoteen oikeastaan halunneet puhuakaan koko asiasta. Sitäkö sinä kutsut heidän voitokseen?  :o

Itse en moisia voittoja itselleni haluaisi  ;D ;D ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

me

Älkäähän nyt en pidä täällä ketään vääräuskoisena, enkä missään nimessä halveksi ketään uskonnon tai eriävän mielipiteen takia. Toivon,että pystymme keskustelemaan asioista järkevästi toisiamme loukkaamatta ja toisten mielipiteitä kunnnioittaen. Jotkut epäilevät trolliksi en voi sille mitään ainoa tapa millä pystyn osoittamaan aitouteni ovat kirjoitukseni (islamin tietämykseni on päin persettä siitä yksinkertaisesta syystä, että en ole lyhyen ikäni perehtynyt uskontoon millään tavalla, monet täällä näyttävät tuntevan islamin paremmin kuin mä).         Pakko sanoa sen verran tosta suomalaisten sodista NL:ttoa vastaan, että en kyllä hetkeäkään epäile etteikö Suomi olisi kokenut Puolan tai Viron kohtalon jos venäläiset olis saanu keskittyä vain ja ainoastaan Suomeen koko voimallaan ilman saksalaisten sekaantumista. Voin olla väärässäkin, mutta niin mä luulisin.

nuiv-or

Quote from: me on 08.02.2012, 22:20:49
Pakko sanoa sen verran tosta suomalaisten sodista NL:ttoa vastaan, että en kyllä hetkeäkään epäile etteikö Suomi olisi kokenut Puolan tai Viron kohtalon jos venäläiset olis saanu keskittyä vain ja ainoastaan Suomeen koko voimallaan ilman saksalaisten sekaantumista. Voin olla väärässäkin, mutta niin mä luulisin.

Vaikea sanoa, puolalaisilla ym. kuitenkin oli enemmän väkeä vastassa, meillä oli vain me. Toki portugalilaiset lähettivät sota-avustusta, ehkä se oli siitä kiinni.

JoKaGO

Quote from: me on 08.02.2012, 18:56:43
Ruckafella en oikein itsekkään tiedä miten noi sanat eroaa toisistaan sama sana lyhennettynä. Mut joo mun osalta on varmaan tullut selväksi mitä mieltä olen tästä sanasta, ja voin kyllä sanoa niille kavereille, jotka puolustelevat tämän  sanankäyttöä niin ette löydä tummaihoista joka suhtautusi tohon sanaan neutraalisti ainakaan kovin helpolla ihan sama onko se somali vai amerikkalainen.

Olen huono hakemaan linkkejä, mutta tämäkin tarina on tosi. Joskus viime vuosituhannen lopussa oli kovaa vääntöä sanasta "neekeri". Samoihin aikoihin Lola Odusoga oli valittu maailman viidenneksi kauneimmaksi naiseksi, vai oliko kolmas. YLEn ohjelmassa käsiteltiin "neekeri"-sanaa ja kysyttiin myös Lolan mielipidettä. Hän sanoi, että "neekeri" ei ole mikään loukkaava sana vaan se on Suomea ja tarkoittaa mustaihoista afrikkalaista ihmistä. Mutta jos häntä sanotaan neekeriksi, hän loukkaantuu, koska hän on mulatti, neekerin ja valkoihoisen jälkeläinen.
Lolalla on tietenkin kaksi etua, hän on nainen ja kaunis, mutta ilmeisesti hän on myös niin vahva ihminen, ettei lapsuuden (kenties) koetut loukkaamiset ole häneen vaikuttaneet, vaan hän on luonut uransa suomalaisena mulattina, uhriutumatta.
Billy Carson puolestaan oli "Hyvissä herroissa" nokikeppi, kauppaneuvos Paukun palvelija. Eikä kaveri pannut nimitystä pahakseen.

Omille pojilleni opetin, kun he olivat alakouluikäisiä, että neekeri ei ole haukkumasana. Kunnes Urheiluruudussa oli kymmenen minuutin sulkeiset siitä, että jossain koripallo-ottelussa toisen joukkueen valmentaja oli haukkunut vastapuolen neekeriä neekeriksi. Jokin elin tuomitsi valmentajan ottelukieltoon määräajaksi ja koripalloliitto otti kampanjakseen "neekeri"-sanan kitkemisen pois. Luonteelleni vastaisesti luovutin, ja sanoin myös pojilleni, että "neekeri"-sanaa ei enää käytetä, ajatuksenani suojella jälkikasvua turhilta hankaluuksilta.
Itse en käytä sanaa kuin sellaisessa seurassa, jotka tietävät, että en käytä sitä halveeraavassa tarkoituksessa. Olin oppinut tuon Lola Odusogan kertoman määritelmän jo koulussa.
Itse menin oppikouluun v. 1971, ja maantiedossa ensimmäinen maanosa oli Afrikka. Oppikirja "Maailma, jossa elämme" kertoi, että Afrikassa elää neekereitä, mutta neekereitä on montaa eri rotua. Kokeessa sitten käskettiin luettelemaan vähintään kolme eri neekerirotua, ja nyt muistan bantut, sudaninneekerit, hottentotit, bushmannit, pygmit, zulut ja watussit.

Tämä postaus ei ole kirjoitettu loukkaamaan ketään, vaan aluksi vastauksena somalimme väitteeseen, että mukamas kukaan tummaihoinen ei hyväksy sanaa "neekeri", ja loppu on kertomus erään v. 1960 syntyneen Suomen kansalaisen saamasta opetuksesta ja tiedon siirtämisestä seuraavalle sukupolvelle.
Hyväksyn ajatuksen, että sanat ovat maailman vahvimpia aseita, kynä on miekkaa terävämpi. Mutta tämä käsittämätön yhden sanan vahtaaminen johtaa vääjäämättä siihen, että se korvataan jollain toisella sanalla, joka lopulta siirretään kiellettyjen sanojen listalle ja joka korvataan jollain toisella sanalla, joka lopulta siirretään kiellettyjen sanojen listalle ja joka korvataan jollain toisella sanalla, joka lopulta siirretään kiellettyjen sanojen listalle ja joka ...
Timo Jutilan sanoin: "Älä mee shinne"!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Emo

Ja vaikka sanoja jahdataan, se ei helpota somalien asemaa yhtään. Kuten ei helpota sekään, että tässä maassa ei kohta ole enää varaa sietää somppujen kukkoilua ja uhrivinkunaa.

JoKaGO

Quote from: me on 08.02.2012, 22:20:49
Pakko sanoa sen verran tosta suomalaisten sodista NL:ttoa vastaan, että en kyllä hetkeäkään epäile etteikö Suomi olisi kokenut Puolan tai Viron kohtalon jos venäläiset olis saanu keskittyä vain ja ainoastaan Suomeen koko voimallaan ilman saksalaisten sekaantumista. Voin olla väärässäkin, mutta niin mä luulisin.

Ei kukaan väitäkään mitään tuollaista. Eikä Neuvostoliitto ollut koko voimallaan Somaliaakaan vastaan  ;D

Talvisotaan Neuvostoliitto lähti aikamoisella ylivoimalla, mutta alentui aliarvioimaan vastustajaansa. Joukot olivat varustautuneet paraatimarssiin Helsinkiin, ja jokaisen taistelijan lähitaisteluvarustukseen kuului mm. kymmenen kondomia tautien ja turhien jälkeläisten ehkäisemiseksi.
Vastassa oli kuitenkin puolustusministeri Kajanderin varustamat(tomat) maailmanhistorian ehkä kovimmat taistelijat, jotka tiesivät, että kuolema tulee joko taistellen tai antautuen. Riittävän moni valitsi taistelemisen, puoluekantaan katsomatta.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Malla

Quote from: me on 08.02.2012, 19:30:40
Olen hammerzeitin kanssa täysin samaa mieltä. Neekeri sanan käyttäjäthän uskaltavat puolustella sanan käyttöä näin tuntemattomana esiintyen, mutta kuinka moni kehtaa käyttää tätä sanaa ison yleisön edessä aika harva luulisin, koska tietävät itsekkin kuinka typeriä nämä puolustus argumentit ovat (no no se sitä sanaa sai käyttää ku mä olin 10 vuotias joskus v.1966).

Olet siis syntynyt noin 1956? Älä nyt narraa  ;D.
Neekeri-sanaa on aivan paikallaan käyttää esim. historiallisissa yhteyksissä.

JoKaGO

Quote from: Malla on 08.02.2012, 23:02:24
Olen hammerzeitin kanssa täysin samaa mieltä. Neekeri sanan käyttäjäthän uskaltavat puolustella sanan käyttöä näin tuntemattomana esiintyen, mutta kuinka moni kehtaa käyttää tätä sanaa ison yleisön edessä aika harva luulisin, koska tietävät itsekkin kuinka typeriä nämä puolustus argumentit ovat (no no se sitä sanaa sai käyttää ku mä olin 10 vuotias joskus v.1966).

Hei hei, ymmärsitte väärin. me kirjoitti esimerkinomaisesti sellaisesta henkilöstä, joka vuonna 1966 oli koulussa oppinut sanalle "neekeri" saman merkityksen kuin minäkin vuonna 1971.
Ymmärtäisin, että me on 20 - 25 -vuotias rohkea nuorimies, kun on uskaltautunut tänne meidän nokittavaksemme. Korjaa jos olen väärässä, me!

nuiv-or

Quote from: JoKaGO on 08.02.2012, 22:53:37
Mutta jos häntä sanotaan neekeriksi, hän loukkaantuu, koska hän on mulatti, neekerin ja valkoihoisen jälkeläinen.

Täh, onko yleisradiossa joskus sanottu, "en ole neekeri, mutta mulatti" Aika innovatiivinen kanava, puolen miljardin arvoinen.

Älkäähän nyt rassistelko, selkeästi tuosta ymmärsi mitä 'me' tarkoitti.

Koskela Suomesta

Quote from: me on 08.02.2012, 22:20:49Pakko sanoa sen verran tosta suomalaisten sodista NL:ttoa vastaan, että en kyllä hetkeäkään epäile etteikö Suomi olisi kokenut Puolan tai Viron kohtalon jos venäläiset olis saanu keskittyä vain ja ainoastaan Suomeen koko voimallaan ilman saksalaisten sekaantumista. Voin olla väärässäkin, mutta niin mä luulisin.

Mutta hehän keskittyivät vain meihin koko talvisodan ajan. Ei heillä ollut silloin meneillään mitään muuta....  :facepalm:

JoKaGO

Quote from: Junes Lokka on 08.02.2012, 23:12:41
Täh, onko yleisradiossa joskus sanottu, "en ole neekeri, mutta mulatti"

Kuten kirjoitin, niin linkkiä ei ole, mutta joka sana on tosi. 90-luvulta.

nuiv-or

Quote from: Koskela Suomesta on 08.02.2012, 23:17:45
Mutta hehän keskittyivät vain meihin koko talvisodan ajan. Ei heillä ollut silloin meneillään mitään muuta....  :facepalm:

Se on nykyään talvikriisi, senkin ekosysteemi. Ja venäläistä pitää sanoa ryssätaustaiseksi, senkin patriootti.

http://kirsivirtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/94793-perussuomalaisten-poliittinen-ekosysteemi-on-tuhoutumassa

Emo

Quote from: JoKaGO on 08.02.2012, 23:20:24
Quote from: Junes Lokka on 08.02.2012, 23:12:41
Täh, onko yleisradiossa joskus sanottu, "en ole neekeri, mutta mulatti"

Kuten kirjoitin, niin linkkiä ei ole, mutta joka sana on tosi. 90-luvulta.

Jotensakin on itsellänikin muistikuva, että olen tuon saman kuullut Lolan sanomana.

me

JokaGo en kyllä hetkeäkään usko, että kukaan tummaihoinen kuuntelee neekeri nimitystä loukkaantumatta siitä. Olen itse nähnyt tilanteita missä joku käyttää neekeri nimitystä ja se lähes aina päättyy katastrofiin.  Malla en ole syntynyt 1956 siteerasin vaan neekeri sanan käyttäjiä. JokaGo rohkeudesta en tiedä kun en tiedä mikä on rohkeuden määritelmä :D. Tännehän mä tulin alunperin kattelemaan minkälaista porukkaa nää ns. Rasistit ovat pääosin järkeviä tyyppejähän täällä on jotka ovat perehtyneitä asioihin ja sitten on niitä vähemmän perehtyneitä. Mä oon oikeastaan aina tykänny jutella ihmisten kanssa jotka ovat eri mieltä mun kanssa siinä omat viehäkkyytensä josta mä nautin. Monesta asiastahan me ollaan kuitenkin loppujen lopuksi samaa mieltä. Ps: mä oon 91 niin siitä laskemaan miten vanha mä oon :D 

LW

Quote from: Koskela Suomesta on 08.02.2012, 23:17:45Mutta hehän keskittyivät vain meihin koko talvisodan ajan. Ei heillä ollut silloin meneillään mitään muuta....  :facepalm:

Talvisodan aikana ei ollutkaan. Se olikin se tärkein syy siihen, miksi sodasta ei tullut NL:n kannalta täydellinen katastrofi. Jos saatavilla olisi ollut vain vahvistettu Leningradin sotilaspiiri, niin huonosti olisi käynyt.

Toisaalta Suomen pelasti se, että neukut tiesivät joukkojensa tulevan juuttumaan paikalleen lumien sulaessa, ja jos merkittävä osa heidän sotilasvoimistaan olisi vielä kiinni Suomen rintamalla alkukeväästä, niin kukapa tietää mitä saksalaiset olisivat voineet tehdä? Parempi neuvotella edullinen rauha.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Emo

Onko se USKON asia, jos Lola Odusoga sanoo, että neekerisana ei häntä loukkaa? Hän tosin onkin mulatti.

Ei kaikki neekerit ilmeisesti ole sellaisia herkkäperseitä, että joka sanasta saavat sätkyn, mikä vähänkin neekeriin vivahtaa. Lolakin on kuitenkin täysin suomalainen, ja tosiaan mulatti. Mutta mistä sen tietää, kymmenen vuotta sitten neekerisanaa vielä ei ollut niin rasismilla väritettykään kuin nykyään.

Koskela Suomesta

Quote from: Junes Lokka on 08.02.2012, 23:21:42
Quote from: Koskela Suomesta on 08.02.2012, 23:17:45

Se on nykyään talvikriisi, senkin ekosysteemi. Ja venäläistä pitää sanoa ryssätaustaiseksi, senkin patriootti.

http://kirsivirtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/94793-perussuomalaisten-poliittinen-ekosysteemi-on-tuhoutumassa

Joo, ekosysteemini on tuhoutumassa kun en twiittaile mistäsenytolikaan... en ehdi kun pidän hauskaa paikallisten kanssa ja tarjoan niille tuliaiseksi tuomaani peräkammari kiljua impivaarasta... huoh, kyllä noita idiootteja riittää, ei tarvitse kylvää ei niittää...  liian pitkien rauhanjaksojen tuomia lieveilmiöitä, kuten joku filosofi totesi. Noiden kirsivirtasten ekosysteemin lokero sijaitsee vain ja ainoastaan liiallisen turvallisuuden takaavassa vakiintuneessa länsimaisessa yhteiskunnassa, ja jos he joutuisivat taistelemaan elintilastaan missään muualla, heille tulisi ikävä meikäläisen kaltaisia väkivaltaisia militaristisia sikapatriootteja.

Joskus turvallisuuspolitiikka onnistuu niin hyvin että se tuhoaa oman perustansa ja johtaa kansalliseen katastrofiin kun syys-seuraussuhteet ovat vihjeettömien tampioiden havaintokyvyn ulottumattomissa.

Malla

Quote from: JoKaGO on 08.02.2012, 23:10:15

Hei hei, ymmärsitte väärin. me kirjoitti esimerkinomaisesti sellaisesta henkilöstä, joka vuonna 1966 oli koulussa oppinut sanalle "neekeri" saman merkityksen kuin minäkin vuonna 1971.
Ymmärtäisin, että me on 20 - 25 -vuotias rohkea nuorimies, kun on uskaltautunut tänne meidän nokittavaksemme. Korjaa jos olen väärässä, me!

Kiitos tulkkauksesta, JoKaGO. Lainausmerkit (" ") olisivat avittaneet hiukan ymmärtämisessä.
Hätäisesti laskien nimerkkki me on joko 20- tai 21-vuotias, jos 91 tarkoittaa syntymävuotta eikä ikää  ;D. Jos tarkoittaa ikää, onnittelen viehäkkäästä viriiliydestä.

Emo

Mielestäni neekerisanasta vääntäminen on typerää. Pienet on "pakolaisen" huolet, kun neekeri on ainoa epäkohta mistä väännetään. Tosin, eihän "me" pakolainen olekaan, eivätkä somalit yleensäkään ole pakolaisia.

Vinkatkaa minulle sitten, kun alatte keskustella jostain järkevämmästä. Eiköhän tämä n-sana ole loppuun käsitelty.

JoKaGO

Quote from: Emo on 08.02.2012, 23:32:09
Onko se USKON asia, jos Lola Odusoga sanoo, että neekerisana ei häntä loukkaa? Hän tosin onkin mulatti.

Ei kaikki neekerit ilmeisesti ole sellaisia herkkäperseitä, että joka sanasta saavat sätkyn, mikä vähänkin neekeriin vivahtaa. Lolakin on kuitenkin täysin suomalainen, ja tosiaan mulatti. Mutta mistä sen tietää, kymmenen vuotta sitten neekerisanaa vielä ei ollut niin rasismilla väritettykään kuin nykyään.

Silloin 90-luvulla alkoi koulutus, ja aika kovalla voimalla alkoikin. Muistan tuon, koska jouduin luopumaan omasta kannastani muka suojellakseni poikiani, jotka eivät enää tuolloinkaan isänsä suojelua vertaistensa joukossa tarvinneet. Minkäs vanhempi hoivausvietilleen voi!

Sulle me: Mielestäni olet rohkea, kun tällä laudalla notkut, etkä vedä hernettä nenään, tarkoittaa että et menetä malttiasi, vaikka saat omia mielipiteitäsi loukkaavia kommentteja viesteihisi. Ymmärrän, että loukkaannut jos kuulet sanan neekeri, ja siihen sinulla on oikeus. Kannattaisi sinun kuitenkin kovettaa nahkasi tältäkin kohdalta, koska tuo on vain sana, ja olet selvästi vahvempi kuin luuserit, jotka koittavat saada sut polvilleen huutamalla "neekeri!". Se, että jotkut muut suuttuvat, ei ole järkevä syy sulle suuttua.

dothefake

Haluan korvauksia Suomen valtiolta, kun minulle sellaiset koulukirjat ja opit toimitti, että olen paatunut neekerisanan käyttäjä. En kai olisi sitä lapsena itse alkanut käyttämään, vaikka 60-luvun alussa neekerin Kouvolan asemalla näinkin. Muistan, kuinka järkytyin valkoisista kämmenistään.

Pankaa minut polvilleen ja antakaa niskalaukaus, koska minut on hallituksen toimesta lapsena pilattu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JoKaGO

Quote from: Malla on 08.02.2012, 23:35:37
Kiitos tulkkauksesta, JoKaGO. Lainausmerkit (" ") olisivat avittaneet hiukan ymmärtämisessä.
Hätäisesti laskien nimerkkki me on joko 20- tai 21-vuotias, jos 91 tarkoittaa syntymävuotta eikä ikää  ;D. Jos tarkoittaa ikää, onnittelen viehäkkäästä viriiliydestä.

Eipä kestä!

HÖH, ei viriiliys ole kiinni iästä, eikä edes ihonväristä, Malla!  ;)

nuiv-or

Quote from: dothefake on 08.02.2012, 23:49:03
Pankaa minut polvilleen ja antakaa niskalaukaus, koska minut on hallituksen toimesta lapsena pilattu.

Taijat olla jyrkiboin kymiläistaustainen bitch!

dothefake

Ei ihan auennut, mutta olen kyllä kerran Leningradissa toiminut toyboyna sadan markan korvauksella suomalaista rouvaa auttaen tuskastaan.
-Tytti Tuppurainen

JoKaGO

Quote from: dothefake on 08.02.2012, 23:57:44
Ei ihan auennut, mutta olen kyllä kerran Leningradissa toiminut toyboyna sadan markan korvauksella suomalaista rouvaa auttaen tuskastaan.

Nyt minä menen nukkumaan!

nuiv-or

ruotu pjettjuri!!

dothefake

Quote from: JoKaGO on 09.02.2012, 00:01:23

Nyt minä menen nukkumaan!
Hermot kunnossa!
-Tytti Tuppurainen

Malla

Quote from: JoKaGO on 08.02.2012, 23:49:32
Quote from: Malla on 08.02.2012, 23:35:37

Eipä kestä!

HÖH, ei viriiliys ole kiinni iästä, eikä edes ihonväristä, Malla!  ;)

Tiedän, mutta kun naputan omallekin ysijotain-muksulleni noista vuosiluvuista, tasa-arvon nimissä naputan myös muille, ihonväriin ja sukupuoleen katsomatta. En ymmärrä, mikseivät he voi kertoa ikäänsä vaan sanovat "oon ysikakkonen". Ärrrrs.   

me

Tämän pienen "pakolaisen" huolet on kyllä aika pienet monien muiden ihmisten huoliin nähden. Tosta n sanasta vääntäminen saa minunkin osalta riittää siirrytään johonkin "järkevämpään" keskustelu aiheeseen. Malla laskit aivan oikein olen 20 -vuotias kaveri, joka pelaa jääkiekkoa (missään seurassa en oo kyllä pelannu 4 vuoteen) ja  kannattaa intihimoisesti Kalpaa (asun Turussa niin olen outo ilmestys tämänkin takia). Nämä keskiverto somalilaisesta nuoresta poikkeava elämäntapa johtuu siitä, että olen asunut suurimman osan elämääni pienessä kylässä nimeltä Kuopio. Somalialaisten kanssa olen ollut vaihtelevasti tekemisissä 2-8 vuotiaaksi olin pääosin somaleiden ympyröimä. 1990-luvun lopussa somalit katosivat Kuopiosta niin kaveri piiri koostui pääosin suomalaisista. Ainoat kontaktit somaleihin tuli kotoa missä puhuttiin somaliaa ja syötiin somaliasta ruokaa siihenpä ne jäikin.                                                         2007 muutettiin Turkuun ja koska täältä en tuntenu ketään niin ensimmäisenä tutustuttiin somaleihin pääosin ajankuluksi ettei tullu tylsää ja tuntenu ittensä yksinäiseksi ( se hyvä puoli somaleissa on, että porukkaan pääsee aina kun haluu suomalaisten kanssa se ei oo niin yksinkertaista). Ajan myötä täällä on tutustunu suomalaisiin lukion kautta pääosin ja baareissa ja nyt taas kaveripiiri koostuu pääosin suomalaisista. Somaleihin olen paljonkin yhteydessä, koska on mukava saada vaihtelua menemällä somalialaisten keskelle missä huudetaan toisten päälle ja puhutaan politiikasta mistä kukaan ei näytä tajuavan mitään. On se muuten ihmeelistä kuinka ihminen muuttuu kun menee erilaiseen seuraan. Suomalaisten keskellä ollaan melko hiljaa ja jutellaan rauhallisesti kun taas somalit ovat temperamenttisempia. Tunnen kyllä itseni kotoisaksi molemmissa piireissä ehkä se johtuu siitä, että olen melko joustava kaveri ken tietää.