News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

Marko Parkkola

Poliisit sarjassa Helsingin poliisi kohteli juuri rasistisesti kahta tummahipiäistä. Toiselta vietiin kilvet autosta maksamattomien verojen vuoksi. Häneltä jäi treffit väliin tämän vuoksi! Toinen taas ei saanut ajaa suvaitsevasti kännissä ilman kypärää moottoripyörällä, vaan hänestä tehtiin rasistinen rikosilmoitus.

Bideen tulee välittömästi ainakin maksaa rästissä olevat verot.

nuiv-or

Quote from: VeePee on 07.02.2012, 21:16:03
"Te menkää pois. Teillä ei mitään asiaa tänne!"

Kohteliaasti teitittelivät kaltaistasi rasistia, mitäs valitat?

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 21:18:02
Poliisit sarjassa Helsingin poliisi kohteli juuri rasistisesti kahta tummahipiäistä. Toiselta vietiin kilvet autosta maksamattomien verojen vuoksi. Häneltä jäi treffit väliin tämän vuoksi! Toinen taas ei saanut ajaa suvaitsevasti kännissä ilman kypärää moottoripyörällä, vaan hänestä tehtiin rasistinen rikosilmoitus.

Tuollahan on pylväissä mainokset "Poliisit - uusi kausti" vai onko se uusi kausi.

Nämä rasistiset kokemukset ovat vittuuntuneisuuden purkautumista. Nämähän asuvat huono-osaisten alueilla ja vievät töiden ja sossurahojen lisäksi asumisrauhan syrjäytyneiltä pottunokilta. Lisäksi nämä hilluvat öiseen aikaan baarien lähettyvillä ja ryöstävät kännisiä. Joten ei ihme, että jotain sanotaan välillä vastaan. Sitä mölyämistä ei kestä kukaan. Ongelma on kuitenkin olematon verrattuna heidän luomiin verrattuna. Menisivät Ruotsiin.

JoKaGO

Quote from: me on 07.02.2012, 20:36:31
....

Toivotan tervetulleeksi keskuuteemme, kaverin, joka on ja jolla on substanssia puhua. Pidä tuo linja, hyvä tulee!

Kerran Finncomin perjantain juoppolento Helsingistä Tampereelle ei odotellut Euroopan myöhässä olleita lentoja, vaan jouduin tilataksiin viiden muun manselaisen kanssa. Taksin maksoi tietenkin Finncom. Kuski oli somali, vähän pelokkaankin oloinen. Vähemmästäkin, sillä harvoin olen ollut niin vihainen kuin silloin ja olin porukan toiseksi rauhallisin. No, taksiin noustiin ja joku örähti, että pitäisi saada kaljaa matkajuomaksi. Kuski sanoi, että poiketaan "tuossa hotellissa". Kysyin epäillen, että tuskin se asiaa auttaa, mutta hän sanoi, että täältä tamperelaiset aina ostavat matkakaljansa. Ja kaljat saatiin ja seurue rauhoittui. Matka sujui kahta kusitaukoa lukuunottamatta sujuvasti, minut kaveri toi ensimmäisenä pihaan asti eli Tammelan torin kulmalle, siitä jatkoi sitten eteenpäin. Hyvä tyyppi, voitti kuuden nuivan tamperelaisen sympatiat asiallisella käytöksellään, ammattitaidollaan ja tilannetajullaan. Ja voin vakuuttaa, että Helsinki-Vantaalta lähtiessämme rasistinen ilmapiiri suorastaan väreili käsinkosketeltavalla voimalla, mutta onneksi ei räjähtänyt esiin.

Pointti. Tällaiset kaverit, jotka raskasta työtä tehden hankkivat leivän itselleen (ja perheelleen?), saavat kuraa naamalle näiden rasssismimannekiinien ja heitä puffaavien suvisten hölmöilyn takia. Ei näitä kavereita ehkä paljon ole, mutta kiukun purkaminen heihin on väärin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Eino P. Keravalta

Olen ajatellut, ettei somaleilla ole huumorintajua tai kykyä itseironiaan.

Miten väärässä olenkaan ollut:

QuoteLopuksi somalimies totesi, että "yhdessä rakennamme suvaitsevaista Suomea!"

Mutta nyt tiedän, että somalit ovat suuri humoristikansa. Onhan se ollut selvää koko ajan - me vain emme ole tajunneet sitä. Somalit omaavat savolaisenkaltaisen kieron piruilutavan. Juuri sitähän nämä "rasismisyytöksetkin" ovat, kun ne osoitetaan meille suomalaisille, rasismin todellisille uhreille ja kohteille.

Ensimmäistä kertaa siis 22 vuoteen saan tietää, mikä on somalikansan erityislahja ja mitä hyvää he tuottavat meille suomalaisille. Vastaus on huumori. Ehkä se on kätkettyä, hienovaraista, piruilevaa, kieroa, julmaa - jopa rasistista. Ja ehkä se on niin korkealuokkaista, että sen näkeminen ja tajuaminen vaatii herkkyyttä ja älyä. Mutta huumorista on kyse kuitenkin.

Olen tämän oivalluksen suhteen tosissani: koko asia on nyt minulle avautumassa. Ja jossakin sieluni sopukassa olen kiitollinen somaleille heidän lahjastaan. Sillä huumori on kallisarvoinen lahja.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Malla

Quote from: JoKaGO on 07.02.2012, 19:46:15
Päälle sylkeminen päivittäin tarjottu, kuka nokittaa?

Olen havainnut, että murrosikäiset räkivät todella paljon. Inhottava tapa, mutta eivät he sentään päälle räi (eli ei mitään henkilökohtaista). Ehkä jokin tulkintaerhe?

Leijona78

johtuisikohan se sun kenialaisen kaverin somali viha tuosta NFD tilanteesta mitä somalit pitävät omanaan. Kannattaa myös etsiä tietoja sellaisesta paikasta kuin Eastleight Nairobissa niin ehkä ymmärrät paremmin miksi kaverisi ei pidä somaleista ( minun on kyllä pakko sanoa etteivät somalitkaan järin pidä arvossa kenialaisia tai ylipäätään muita afrikkalaisia sen takia somali henkaa suurimmaksi osaksi arabien  kanssasen takia Somalia onkin arabiliitossa). Ps: Olen huomannut, että monet seemiläsiet kansat ( somalit mukaan luettuna) ovat erittäin ylimielisiä eivätkä jären pidä muita arvossa hyvänä esimerkkeinä arabait, juutalaisetja amaharat.

Hyviä näkökohtia. Samalla totean että itse ainakin pidän erinomaisena, että foorumilla on myös toisella taustalla olevia, eri näkökannan ja omakohtaisia tietoja omaavia henkilöitä. Ainakin itse luen mielelläni em. kaltaista tekstä, auttaa ymmärtämään asioita toisella tavalla mutta toisaalta vahvistaa joitakin ennakkokäsityksiä.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

JoKaGO

Nyt, kun tuo päälleräkiminen ilmeisestikin osoittautui juksaukseksi, löytyykö suvispuolelta ketään, joka tunnustaisi vuoden pakolaisnaisen juksanneen? En pidätä hengitystäni.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

LW

Quote from: me on 07.02.2012, 20:36:31(minun on kyllä pakko sanoa etteivät somalitkaan järin pidä arvossa kenialaisia tai ylipäätään muita afrikkalaisia sen takia somali henkaa suurimmaksi osaksi arabien  kanssasen takia Somalia onkin arabiliitossa). Ps: Olen huomannut, että monet seemiläsiet kansat ( somalit mukaan luettuna) ovat erittäin ylimielisiä eivätkä jären pidä muita arvossa hyvänä esimerkkeinä arabait, juutalaisetja amaharat.

Varmaan aika pitkälti tämä molemminpuolinen inho johtuu juuri näistä rotueroista. Somalit, amharat ja kai jotkut muut pienemmät heimot kun ovat sekoitus seemiläisiä ja afrikkalaisia. Kenialaiset bantuheimot ovat luultavasti pitäneet heitä tympeinä sekasikiöinä, jotka eivät kunnioita perinteisiä tapoja, ja sitten toisaalta somalit katsoivat bantuja kieroon siksi, että heilläpä onkin parempaa verta. Amharoiden (plus muiden etiopialaisten) ja somaleiden keskeinen vihanpito on sitten tietysti toinen juttu, johtuen historiasta 1800-luvulta eteenpäin. Eurooppalaiset eivät olleet ihan kokonaan ainut osapuoli, joka osallistui Afrikan paloitteluun, vaan myös se yksi afrikkalainen valtio, joka säilyi itsenäisenä, otti osansa.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Eino P. Keravalta

Mitä tulee "päälle sylkemiseen", on se paikoin Afrikkaa ainakin ollut suuri kunnioituksen, ihailun ja arvostuksen ele. Asia selviää esimerkiksi Gallen-Kallelan Afrikka-kirjasta, josta olen täälläkin kirjoittanut kertoen, miten eräskin kikuju-akka rukoili Gallen-Kallelan puolisoa sylkemään päälleen - se kun olisi ollut akalle suureksi siunaukseksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Marius

( Eikka: )

Melko hyvä. Lähes aloin käsittää muslimihuumoria, mutta sitten jalat kopsahtivat maahan,
ja muistin että muslimikulttuuriin ei kuulu huumori, ja sitä myöten ei myöskään rakkaus.
Ynnä myös toisinpäin.

Sillä vain rakkaus mahdollistaa huumorin, ja huumori mahdollistaa rakkauden.

Ne ovat saman ilmiön, hyvän olon, ilmentymiä.

Ja muslimit eivät voi hyvin, eivät missään.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

me

Kiitän JokaGo yritän tässä parhaani mukaan kertoa somaleista heidän tavoistaan ja yleisistä mielipiteistään. Mun on kyllä pakko sanoa, että kovin monella ei näytä olevan somaleista mitään positiivista sanottavaa. Yksi tossa sanoi, että hänellä on ollut 60 % hyviä kokemuksia ja hänet jostain syystä tallattin maan tasalle. Mun kokemukset somaleista näkyvät eri tavalla kuin teille. Aina kun mä somali nuoren olevan jossain ongelmissa oli se sitten huume, alkoholi ( voin vakuuttaa teille, että somaleilla esiintyy yllättävän paljon alkoholismia) tai perhe ongelma mä  ajatttelen kuinka me ollaan epäonnistuttu. Me ollaan epäonnistuttu joka asiassa Somalia on riekaleina eikä somaleilla mene hyvin ulkomaillakaan. Tämä on meidän oma ongelma, mutta kukaan ei näytä tietävän miten ratkaista ongelma jumalauta jos sä kysyt joltain somali nuorelta hänen tulevaisuuden suunitelmistaan hän ei osaa sanoa yhtää mitään ei siis mitään. Miksi näin koska kaikki on päin persettä kotona vanhemmat ovat täysin pihalla he eivät osaa kasvattaa  lapsiaan. Pahoitteluni niille kaikille jotka joskus ovat kokoneet somalien takia ongelmia, mutta uskon että somaleistakin saadaan arvostettu kansanosa ei ehkä heti mutta aikanaan.                                                                  Ps Ps: pahoittelen sekavaa kirjoitusta     

JoKaGO

Quote from: me on 07.02.2012, 22:37:28
                                                              Ps Ps: pahoittelen sekavaa kirjoitusta   

Anna tulla vaan, ei täällä kaikki muutkaan aina niin selkeästi kirjoita. Mutta asiat pitää kirjoittaa esiin, jokainen tyylillään.

Koskela Suomesta

Kiitän JokaGo yritän tässä parhaani mukaan kertoa somaleista heidän tavoistaan ja yleisistä mielipiteistään. Mun on kyllä pakko sanoa, että kovin monella ei näytä olevan somaleista mitään positiivista sanottavaa. Yksi tossa sanoi, että hänellä on ollut 60 % hyviä kokemuksia ja hänet jostain syystä tallattin maan tasalle. Mun kokemukset somaleista näkyvät eri tavalla kuin teille. Aina kun mä somali nuoren olevan jossain ongelmissa oli se sitten huume, alkoholi ( voin vakuuttaa teille, että somaleilla esiintyy yllättävän paljon alkoholismia) tai perhe ongelma mä  ajatttelen kuinka me ollaan epäonnistuttu. Me ollaan epäonnistuttu joka asiassa Somalia on riekaleina eikä somaleilla mene hyvin ulkomaillakaan. Tämä on meidän oma ongelma, mutta kukaan ei näytä tietävän miten ratkaista ongelma jumalauta jos sä kysyt joltain somali nuorelta hänen tulevaisuuden suunitelmistaan hän ei osaa sanoa yhtää mitään ei siis mitään. Miksi näin koska kaikki on päin persettä kotona vanhemmat ovat täysin pihalla he eivät osaa kasvattaa  lapsiaan. Pahoitteluni niille kaikille jotka joskus ovat kokoneet somalien takia ongelmia, mutta uskon että somaleistakin saadaan arvostettu kansanosa ei ehkä heti mutta aikanaan.                                                                  Ps Ps: pahoittelen sekavaa kirjoitusta   

Olen tuosta JoKaGo:n kirjoituksesta samaa mieltä että 98% pilaa loppujen maineen, mutta kyllä se kunnia pitää antaa sille joka sen ansaitsee. Taitaa se olla niin että se joka noista ongelmista jotka tuosta kultuurista kumpuavat nousee täällä tekemään ja ansaitsemaan oikeasti elantonsa, on oikeasti todella hyvä tyyppi. Valitettavasti se ei poista sitä että heillä on jostain syystä yhteisönä taakkanaan sellainen lasti että sieltä ei helpolla nousta ja että he saavat aivan syystäkin kantaväestön karsastuksen osakseen. En usko että siihen auttaa enempi ymmärtäminen, vaan päinvastoin tiukempi asenne, ottakaa itseänne niskasta kiinni ja auttakaa itse tseänne. Ei tuollaisessa oikeasti kukaan ulkopuolinen pysty sitä muutosta aikaansaamaan mikä on tarpeen.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

LW

Quote from: Koskela Suomesta on 07.02.2012, 23:13:38Valitettavasti se ei poista sitä että heillä on jostain syystä yhteisönä taakkanaan sellainen lasti että sieltä ei helpolla nousta ja että he saavat aivan syystäkin kantaväestön karsastuksen osakseen. En usko että siihen auttaa enempi ymmärtäminen, vaan päinvastoin tiukempi asenne, ottakaa itseänne niskasta kiinni ja auttakaa itse tseänne.

Tulee mieleen parin somaliaktiivin kommentit. Suomesta löytyy Somaliliiton ex-puheenjohtaja Said Aden, joka totesi, että pohjoismaalainen hellä oikeuskäytäntö on aika vieras somaleille. Kun nuoret somalimiehet, jotka ovat usein tottuneet tiukkaan kuriin, tajuavat että he voivat tehdä mitä vain ilman sen kummempia seuraamuksia, mopo karkaa usein käsistä. Ruotsissa taas joku vastaavan somalijärjestön pomo totesi, että somalikulttuurissa on nykyäänkin vielä paljon vaikutteita paimentolaisajalta. Kun on kuiva kausi, somali tekee töitä niin ankarasti, että ruotsalaisen olisi hankala edes kuvitella sitä. Sadekaudella, kun karja pärjää itsekin, otetaankin sitten toisaalta rennosti. Ruotsissa, jossa on avokätinen sosiaaliturva, on ikuinen sadekausi.

Ihmiset ajattelevat usein, että kulttuuri 1 on parempi kuin kulttuuri 2. Joskus on toki näinkin. Monesti on kuitenkin niin, että kun kaksi kulttuuria pannaan toimimaan yhden yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti, sen yhteiskunnan ja ne säännöt luonut kulttuuri pärjää paljon paremmin. Muistelen lukeneeni aikalaiskertomuksia siitä, miten ainakin italialaiset pitivät somaleita fiksuina ja kovina työntekijöinä. Ei tainnut olla silloin taikaseinää ja suvaitsevaisuutta, jotka ovat erityisen myrkyllisiä herkkuja somaleille.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Leijona78

Quote from: LW on 07.02.2012, 23:38:15
Ihmiset ajattelevat usein, että kulttuuri 1 on parempi kuin kulttuuri 2.

Paitsi Ruotsissa, jossa Mona Sahlin muistaakseni aikanaan oli sitä mieltä että siellä (Ruotsissa) ei ole kulttuuria ollenkaan.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

ElenaDaylights

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 21:18:02

Tässä maassa ihminen saa olla aina niin epärehellinen kuin vain kykenee, mutta ei missään nimessä suvaitsematon. Erityisesti suojeltu poliittinen pöhöttymä tukee tätä faktaa. Ja vieläpä kirkkain silmin.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

PaulR

Niin kauan kuin tässä maassa suurimmalle osalle suurempi kiinnostuksen aihe on MTV ja mitä leidi Gagalla oli päällä viimeisissä osallistumassaan juhlissa, suunta on sama.

VeePee

QuoteKohteliaasti teitittelivät kaltaistasi rasistia, mitäs valitat?
No kun eivät minua teititelleet. Meitä oli kaksi, minä ja parivuotias lapseni.

Marius

Mutta mitäs jos pohjimmiltaan onkin kyse vain ihmisistä, ei mistään kulttuureista. Sillä ihmiset luovat omannäköisensä kulttuurin. Eli ihminen tulee ennen kulttuuria.

Maahanmuuttajien (lue-muslimien) luulisi myös olevan jurppiintuneita siihen, että heitä pidetään pässeinä. Ei kai niin ole hauskaa elää, että itsekin tuntee olevansa hölmö, ja ympäristö suhtautuu sen mukaan. Venäläiset ehkä samaan kategoriaan, maailmanlaajuisesti. Muitakin esimerkkejä olisi.

Miksi he eivät tee tälle asialle mitään, vaan pelkästään korostavat tätä puolta.

Vastaus on perin yksinkertainen: ihminen tulee ennen kulttuuria, ihmiset ovat erilaisia.

Sen tosiasian voi muuttaa vain aika ja evoluutio, mikäli se muuttuakseen on.

En usko, että on. Jos olisi, se olisi jo tapahtunut. Ja luonto pyrkii aina diversiteettiin.
Eikä ihminen ole luonnon kirjoissa mikään poikkeustapaus, johon luonnonlait eivät pätisi.

Se pitäisi nähdä, ja hyväksyä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Blanc73

Quote from: Leijona78 on 07.02.2012, 23:47:24
Quote from: LW on 07.02.2012, 23:38:15
Ihmiset ajattelevat usein, että kulttuuri 1 on parempi kuin kulttuuri 2.

Paitsi Ruotsissa, jossa Mona Sahlin muistaakseni aikanaan oli sitä mieltä että siellä (Ruotsissa) ei ole kulttuuria ollenkaan.

Onko kaikilla tiedostavilla demareilla jonkin sortin aivovamma, kansallisuudesta riippumatta? Lipposen mielestä suomalaisuus on kauhea asia:

Lipponen:
"Puhdas suomalaisuus, mitä se on? Kauhistuttava ajatus."
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Marko Parkkola

Quote from: Marius on 08.02.2012, 07:35:33
Mutta mitäs jos pohjimmiltaan onkin kyse vain ihmisistä, ei mistään kulttuureista. Sillä ihmiset luovat omannäköisensä kulttuurin. Eli ihminen tulee ennen kulttuuria.

Kulttuuri on vain sosiaalinen konstruktio :D

No mutta joo, ihminen pitäisi tulla ennen kulttuuria. En ole toki asiantuntija, mutta luulisin näin... Tässä on nähtävissä sama kuin koulupihalla keskenkasvuisten nassikoiden kanssa. Ryhmässä on niitä jotka eivät haluaisi tehdä typeryyksiä, mutta ryhmän paine on niin kova, että he alistuvat. Ja onhan meillä politiikassakin ryhmäkuri, vaikka yksittäisen edustajan omatunto sanoisi mitä.

Kulttuurin ollessa kyseessä paine omien taholta on varmasti vielä suurempi. Vielä kun tavat ovat opetettu jo pienestä pitäen, ei niitä helposti muuteta. Esimerkisi minulle on opetettu, että asuntoon ei mennä sisälle suoraan ovesta, vaikka ehkä lupa olisikin, vaan soitetaan ovikellua ja odotetaan että joku tulee aukaisemaan. Minulle tuotti suuria vaikeuksia asuessani vähän aikaa maaseudulla näinkin yksinkertainen kulttuurillinen asia, siellä kun oli tapana kävellä suoraan porstuaan.

Varsinkin kun vielä Suomessa on houkuttimia tukemaan kultturellista toimintaa, jotka toki toimivat myös kantiksillekin, niin tyhmähän sitä olisi jos taikaseinää vastaan alkaisi tappelemaan! Jos suvis haluaa hyyssätä, niin itse ainakin voisin vaipua surusilmien edessä silitettäväksi ja lopettaa oravanpyörässä juoksemisen :)

Aivan kamala ajatus, siis ihan hirvittävä, että sen ajatteleminenkin pitäisi olla jo rikos, on se, että ehkä voisimme poistaa näitä houkuttimia. Pistää taikaseinää vähän kiinni. Jakaa kovempia tuomioita ja pistää enemmän poliisipartioita kaduille. Ei, nyt menen lattialle polvilleni rukoilemaan "sosialismi on ilomme" ja häädän nämä epäpuhtaat ajatukset päästäni.

Olen tänä aamuna runollisella tuulella!

AuggieWren

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 21:18:02Poliisit sarjassa Helsingin poliisi kohteli juuri rasistisesti kahta tummahipiäistä. Toiselta vietiin kilvet autosta maksamattomien verojen vuoksi. Häneltä jäi treffit väliin tämän vuoksi! Toinen taas ei saanut ajaa suvaitsevasti kännissä ilman kypärää moottoripyörällä, vaan hänestä tehtiin rasistinen rikosilmoitus.

Kumma, että uskalsivat niinkin suorasukaisesti täyttää virkavelvollisuutensa kameroiden edessä.

Tämä ei liity tuohon eiliseen keissiin, mutta täytyy sanoa, että hieman epäilen, etteivät poliisit kohtelisivat vakivenkuloita eli taparikollisia yhtä lailla silkkihansikkain silloin, kun kamerat eivät käy.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

seuraa_tilannetta

Tässä blogissa eräs somali pohtii kokemuksiaan, kuinka koko maailma on kovin rasistinen somaleja kohtaa. (toivottavasti ei ole ollut vielä täällä)

I was reading this article today about racism faced by Somalis in Finland. It got me thinking about my own experiences with racism while I lived in the United States, in Minnesota.
http://amalkasem.wordpress.com/2011/03/15/racism-against-somalis-in-the-world/

skrabb

Quote from: seuraa_tilannetta on 08.02.2012, 08:42:01
Tässä blogissa eräs somali pohtii kokemuksiaan, kuinka koko maailma on kovin rasistinen somaleja kohtaa. (toivottavasti ei ole ollut vielä täällä)

I was reading this article today about racism faced by Somalis in Finland. It got me thinking about my own experiences with racism while I lived in the United States, in Minnesota.

QuoteTo the Somalis outside of Somalia, why don't you guys come back to Somalia? You can die even in America or Europe from a gunshot. Why do we love running to other countries? Somalis should return to Somalia and invest in Somalia. I see Somalis going to Kenya or Uganda with their businesses, but why not come to Puntland or Somaliland even? They're both safe. You can even make money in Mogadhishu if you're brave. Why not invest in Somalia? Why are our brothers and sisters dying in South Africa at the hands of the locals there for having money there? You ran to South Africa but found it worst than Somalia. You ran to Finland, but you see these people didn't show you love, they hate you and reports there show Somalis are the "MOST" hated minority in Finland. Same thing in Sweden. I'm not saying all European or western nations are bad or racist, but I encourage all Somalis in the diaspora to let go of fear and invest in Somalia. There is no feeling in the world than being in your own country. There is no feeling in the world than being able to hear the athaan (call to prayer) 5 times a day. There is no greater feeling than to feel at home.

Quote"Muilla mailla asuvat somalit, miksette tule takaisin Somaliaan?
...
Näen somalien menevän Keniaan tai Ugandaan bisneksien kanssa, mutta miksi ette tule Puntlandiin tai edes Somalimaahan? Ne molemmat ovat turvallisia. Voit tehdä rahaa Mogadishussa, jos olet rohkea. Miksi ei investoida Somaliassa?
...
Te pakenette Suomeen, mutta näette, etteivät nuo ihmiset pitäneet/rakastaneet teistä. He vihaavat teitä ja tutkimukset osoittavat somalien olevan Suomen vihatuin vähemmistö. Sama juttu Ruotsissa.
..."

Eikö blogikirjoittaja ole lainkaan tietoinen "taikaseinästä"? Se ja kaikenkarvaiset hyysärit kyllä vähentävät kummasti "vihatuimman vähemmistön" tuskaa. Saman tekee äärimmäisen röyhkeä käytös!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Oho

Mun on kyllä pakko sanoa, että kovin monella ei näytä olevan somaleista mitään positiivista sanottavaa.

No siinä suhteessa te olette samassa veneessä suomalaisten kanssa, ainakin täällä Suomessa.

Ernst

Quote from: AuggieWren on 08.02.2012, 08:34:32
Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 21:18:02Poliisit sarjassa Helsingin poliisi kohteli juuri rasistisesti kahta tummahipiäistä. Toiselta vietiin kilvet autosta maksamattomien verojen vuoksi. Häneltä jäi treffit väliin tämän vuoksi! Toinen taas ei saanut ajaa suvaitsevasti kännissä ilman kypärää moottoripyörällä, vaan hänestä tehtiin rasistinen rikosilmoitus.

Kumma, että uskalsivat niinkin suorasukaisesti täyttää virkavelvollisuutensa kameroiden edessä.

Tämä ei liity tuohon eiliseen keissiin, mutta täytyy sanoa, että hieman epäilen, etteivät poliisit kohtelisivat vakivenkuloita eli taparikollisia yhtä lailla silkkihansikkain silloin, kun kamerat eivät käy.

Vaan "maahanmuuttajalle" yritetään puhua englantia, kun tämä ei mukamas ymmärrä suomea.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Jukka Wallin

Quote from: skrabb on 08.02.2012, 09:41:42
Quote from: seuraa_tilannetta on 08.02.2012, 08:42:01

QuoteTo the Somalis outside of Somalia, why don't you guys come back to Somalia? You can die even in America or Europe from a gunshot. Why do we love running to other countries? Somalis should return to Somalia and invest in Somalia. I see Somalis going to Kenya or Uganda with their businesses, but why not come to Puntland or Somaliland even? They're both safe. You can even make money in Mogadhishu if you're brave. Why not invest in Somalia? Why are our brothers and sisters dying in South Africa at the hands of the locals there for having money there? You ran to South Africa but found it worst than Somalia. You ran to Finland, but you see these people didn't show you love, they hate you and reports there show Somalis are the "MOST" hated minority in Finland. Same thing in Sweden. I'm not saying all European or western nations are bad or racist, but I encourage all Somalis in the diaspora to let go of fear and invest in Somalia. There is no feeling in the world than being in your own country. There is no feeling in the world than being able to hear the athaan (call to prayer) 5 times a day. There is no greater feeling than to feel at home.

Quote"Muilla mailla asuvat somalit, miksette tule takaisin Somaliaan?
...
Näen somalien menevän Keniaan tai Ugandaan bisneksien kanssa, mutta miksi ette tule Puntlandiin tai edes Somalimaahan? Ne molemmat ovat turvallisia. Voit tehdä rahaa Mogadishussa, jos olet rohkea. Miksi ei investoida Somaliassa?
...
Te pakenette Suomeen, mutta näette, etteivät nuo ihmiset pitäneet/rakastaneet teistä. He vihaavat teitä ja tutkimukset osoittavat somalien olevan Suomen vihatuin vähemmistö. Sama juttu Ruotsissa.
..."

Eikö blogikirjoittaja ole lainkaan tietoinen "taikaseinästä"? Se ja kaikenkarvaiset hyysärit kyllä vähentävät kummasti "vihatuimman vähemmistön" tuskaa. Saman tekee äärimmäisen röyhkeä käytös!

Muualla maailmassa somaleita kuten muitakaan hyysätä tästä ajasta ikuisuuteen.. Muistaakseni eteläeuroopan maissa saavat jonkinlaisen aloitusrahan mutta sen jälkeen ovat omillaan. Minusta se olisi erinomainen juttu meillekkin. Asutus jonnekkin takahiliälle vanhaan maataloon työkalut kouraan ja elättämään itsensä. Loppuisi rasismi kuin seinään..

http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2010/07/autiotaloihin_yritetaan_puhaltaa_henkea_kyronmaalla_1807938.html

Kyrönmaalla autioina olevat talot yritetään saada uudelleen käyttöön. Pisimmällä työ on Isossakyrössä, jossa on jo kartoitettu tyhjillään olevat kiinteistöt. Autiotalojen omistajat voivat halutessaan myydä taloja hankkeen internetsivustolla.

Tyhjillään olevat talot ovat yleinen näky pohjalaiskylien maisemassa. Autiosta asutuksi -hankkeen avulla yksistään Isostakyröstä on löytynyt viitisensataa autiotaloksi luokiteltua rakennusta, joista osa on tosin luokiteltu vapaa-ajanasunnoksi.

- Oli yllättävää, että autiotaloja löytyi tosiaan aika monta sataa. Nyt pitää vielä selvittää, kuinka moni vapaa-ajanasunnoksi merkitty rakennus on oikeasti vapaa-ajan käytössä, toteaa projektipäällikkö Riitta Suomalainen.

Hankkeessa aiotaan kartoittaa vielä Vähänkyrön ja Laihian autiotalot. Suomalaisen mukaan Vähässäkyrössä autioina olevia taloja on kahta muuta kuntaa vähemmän. Hankkeen aikana autiotalojen omistajiin otetaan yhteyttä ja ilmoitetaan myyntimahdollisuudesta hankkeen internetsivustolla.

Isonkyrön kunnan nettisivuille on perustettu jo kiinteistörekisteri, jossa autiotaloja voi myydä. Projektipäällikkö Riitta Suomalainen kertoo, että tavoitteena on säilyttää vanha rakennuskanta. Kysyntää on paljon.

- Melkein päivittäin minulle soitellaan, että joko sinulla on tiedossa myytäviä autiotaloja. Kiinnostus on aika valtavaa, Suomalainen sanoo.

Alla olevasta linkistä pääsee hakemaan omaansa..
http://www.isokyro.fi/autiostaasutuksi/

Suo, kuokka ja Mehmed..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Koskela Suomesta

Quote from: Oho on 08.02.2012, 09:53:59
Mun on kyllä pakko sanoa, että kovin monella ei näytä olevan somaleista mitään positiivista sanottavaa.

No siinä suhteessa te olette samassa veneessä suomalaisten kanssa, ainakin täällä Suomessa.

Lupaan kyllä kertoa sitten kun törmään näihin esimerkillisiin somaleihin. Tähän mennessä olen nähnyt vain röyhkeästi käyttäytyviä naisia häiritseviä nuoria ja nuorehkoja miehiä ryhmissä, joita ainakin käyttäytymisen agressiivisuuden puolesta on syytä välttää, ja nais ja lapsilaumoja joissa ei niin äidit kuin kakaratkaan osaa käyttäytyä siten että eivät häiritsisi muita  juurikaan enempää kuin normi-ihmiset täälläpäin tuppaavat tekemään, tai edes vain vähän heitä enemmän. Elikyse onollut aina tällaisen ryhmän kohdatessani tilan ja ääniavaruuden täydellisestä valtauksesta kaapuineen ja lastenvaunuineen. Työssäkäyvää somalia en ole tavannut, vaikka tiedän että heitä kyllä on. Tosin en ole tavannut työssäkäyvää romaniakaan, joita niitäkin kuulemma on.

Se on ihan sama vaikka tuollainen ryhmä olisi lähtöisin Rysänperän Peräkylältä Savosta, jos he käyttäytyvät siten kun tekevät, niin tässä maassa suomalaista kanta-asukasta alkaa ottamaan päähän heidän käyttäytymisensä. Kyse ei ole rasismista vaan käytöksestä.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Siili

Johtuisiko se siitä, että somaleilla ei kollektiivina ole kovin kummoisia positiivisia saavutuksia?

Onhan tuo ikävä noidankehä.  Kun yhteisöllä ei ole mitään todellista yhteistä ylpeydenaihetta, ei synny sellaista koheesiota, joka edesauttaisi uusiin kollektiivisiin saavutuksiin. 

Ruckafella

Rockafella ymmärsit oikei olen somali tosin kasvanu Suomessa (oikeastaan savolainen identiteettini on vahvempi kuin somali identiteetti tiedä sitten miksi). Mitä tulee rasismiin omalta osaltani niin kyllähän sitä välillä kuullee päänaukomisia, mutta yleensä jätän ne omaan arvoonsa. Tähän asti on sattunu vain yksi tilanne mikä on saanut minut suuttumaan kunnolla ja se tapahtui syksyllä intissä, kun ryhmän vanhimmaksi määrättiin saman saapumiserän jääkäri, joka aika kuuluvasti antoi ymmärtää ettei arvossa "neekereitä" suomen armeijassa. näitä "neekereitä" sattui olemaan nyt olemaan ryhmässä kaksi onneksi vieressä oli kokelas, joka kuuli tämän, koska ryhmän toinen tummaihoinen oli jo menettäny malttinsa kokonaan ja näytti siltä että se on valmis tekemään jotain harkitsematonta. Itsekkin olin kyllä raivoissani, mutta rauhoitin aika nopeasti kun en oo mikään "tempparamenttinen" ihminen niin kuin monet etelän ihmiset.

Tulkitsen tuosta tekstistä, että somalien kokemaa rasismi ei ehkä mielestäsi olekaan niin suuri ilmiö ja ongelma kuin mediassa annetaan ymmärtää. Olenko oikeassa? Vai tungenko sanoja suuhusi? Jos olet sitä mieltä, niin millä mielillä kuuntelet sellaista uutisointia? Mitä ajatuksia se sinussa herättää?

Päänaukomistahan kuulee itse kukin. Joskus saat varmaan kuulla avautumista ihonväristäsi tai syntyperästäsi, mutta se ei välttämättä ole ollenkaan niin rasistista kuin Biaudetia kuuntelemalla voisi kuvitella. Kaikessa avautumisessa aina tartutaan johonkin henkilökohtaiseen ominaisuuteen, joka vaikuttaa aralta paikalta, enkä usko toista henkilöä läskiksi tai isopääksi nimittelevän suhtautuvan oikeasti syrjivästi lihaviin tai isopäisiin. Tämä vain omaa höpötystä asian tiimoilta.

Niin, tervetuloa forumille. Savolaisuus ei muuten ole synti, mutta onhan se älyttömän suuri häpeä...