News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

nuiv-or

Poistuu:  Esitysaikaa ei rajattu
Katseltavissa ulkomailla

Tuon ehtii kyllä katsoa.

Alapo

Jos suomessa on niin paha olla niin lentolippujahan saa pois täältä

Antero Nuiva

Somaleilla voisi olla syytä katsoa peiliin. Jopa hyvinkin monikulttuuriset yritykset alkavat varoa somaleiden palkkaamista. Syitä mm. ko.porukalle tyypilliset :
- luvattomat poissaolot
- jatkuvat myöhästelyt
- työaika käytetään mielummin puhelimessa tai netissä roikkumiseen kuin työntekoon
- vaatimukset räätälöidyistä työajoista (esim. perjantaisin pitää päästä puolelta päivin moskeijaan)
- muihin etnisiin ryhmiin verrattuna valtavat sairauspoissaoloprosentit
- muihin etnisiin ryhmiin verrattuna valtavat lukemat  työtapaturmatilastoissa
jne
Jos propellihattua alkaa himottamaan, niin aihanan se voi vetää nuivat.

Mursu

Quote from: Roope on 06.02.2012, 22:02:40
QuoteSuomen somalit yhä syrjitty kansanryhmä

Mikä on kansanryhmän määritelmä? Minusta tulee ainakin olla osa kansaa. En näe miten tänne juuri roudatut somalit olisivat joku kansanryhmä. Vähintään tulisi olla maan kansalaisuus. Ehkä poliitikkojen kannattaisi miettiä, onko se somalien roudaaminen tänne kovin fiksua politiikkaa, jos siitä tulee tällaisia ongelmia.

EL SID

olen itse ollut somalien kanssa jonkin verran tekemisissä ja tuonut sen myös esille:

http://hommaforum.org/index.php/topic,60924.msg836720.html#msg836720

ja olen siksi, omista kokemuksista johtuen, valmis kysymään, että miksiköhän Somalit kokevat paljon rasismia? ja että miten olisi peilin paikka, paitsi somaleille, myös heitä tänne raahaaville?

Somalikulttuuri on sisäänpäin kääntynyt, ja halveksii muita kulttuureja. Ympäröivä maailma vastaa samalla mitalla. Pahinta on että somalit ovat itse tämän kulttuurin vankeja, he eivät voi elää kuten perussuomalaiset vaikka haluaisivat: löysän pakolaispolitiikan vuoksi, jota tukee vielä heitä hyysäävien "suvaitsevainen" asenne somalikulttuurin tabuihin, pientä yhteisöä terrorisoivat vanhoilliset kiihkoilijat, jotka omalla toiminnallaan ovat luoneet "kultaisen häkin", josta ei paeta, tai josta poistuva hylätään. Tämä on somalien kulttuurissa kuolemaakin pahempi vaihtoehto, vaikka tällaisen sivullisen mielestä sen kuuluisi olla ainoa oikea vaihtoehto.

Kanaan

Ne somalit jotka "rasismista" itkevät ovat juuri pääosin lusmuilevaa roskaväkeä...

Omat kokemukseni somaleista ovat 60% positiivisia, eli ei pidä yleistää. :)

Marko Parkkola

QuoteToimittaja
Eniten klubeissa ja kerhoissa kuitenkin kaivataan kohtaamisia tavallisten suomalaisten kanssa.

Ja sitten istutaan kerhoissa muiden somaleiden kanssa...

Marko Parkkola

Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:19:23

Samoihin prosentteihin pääsee kun miettii kokemuksia suomalaisista :)

Eugen235

Reetta / Reeta Salminen on Yleisradion TV-uutisten auktorisoitu somali-/rasismitoimittaja. Hän hankkii itselleen kaikki mahdolliset suomalaisten päällepaskantamistilaisuudet. On mm. uutisoinut Hgin koulujen opettajien rasististista asenteista. Kaikki hommalaiset joilla on jälkikasvua helsingiläisissä kouluissa tietänevät kuinka saatanallinen vale tämäkin oli.

antero

Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Emo

Ne somalit jotka "rasismista" itkevät ovat juuri pääosin lusmuilevaa roskaväkeä...

Voisitko ystävällisesti kertoa muutaman positiivisen kokemuksen?

Se ei riitä, että lyöt tiskiin jonkun kohtalaisen "uskottavalta" kuullostavan, mutta kuitenkin todella hyvän prosenttiluvun. Varsinkin, kun KAIKILLA keskustelupalstoilla, joilla olen käynyt (niitä on monta muutakin kuin tämä Homma), ei somaleista ole ihmisillä käytännössä  mitään hyvää sanottavaa tai ollenkaan positiivisia kokemuksia. Jopa muut afrikkalaiset tuntuvat laajalti inhoavan nimenomaan somaleja. Siksi sinun 60% tökkää silmään pahasti.

Kanaan

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 11:20:18

Samoihin prosentteihin pääsee kun miettii kokemuksia suomalaisista :)

Aivan totta. :)

Ainoat joista minulla ei ole negatiivisia kokemuksia ovat japsit ja ainoat joista ei positiivisia kokemuksia Balkanin mannet. :D

Jaska Pankkaaja

Quote from: Luotsi on 06.02.2012, 22:03:12
Kyllä tämä rasismi pitää ehdottomasti saada loppumaan ennen kuin yhtäkään somalia lisää uskaltaa Suomeen päästää!

Ei, meidän tulee olla vielä päättäväisempiä: kaikki somalit siirrettävä esim. Keniaan, tietenkin yhteistyössä ja kulut korvaten Kenian viranomaisille, tai sinne Somalimaahan tai siis ihan minne vaan missä ei rasissmi!!!111
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Aallokko

Somalialueella 20 vuotta säännöllisesti liikkuneena en usko uutiseen. Koko aikana olen nähnyt tasan yhden kerran, kuinka huojuva kännikala mussutti jotain somalille (ja senkään tapauksen taustoja ei tiedä). Tuhansia havaintokertoja tilantessta "somalit ja kantaväestö" - eikä muuta rasismiin vivahtavaa kuin edellä mainittu tapaus.

Itse aiheuttamistaan syistä johtuen somaleihin kuitenkin epäilemättä suhtaudutaan suomalaisten taholta pidättäytyvästi ja hieman epäluuloisesti, ei siis nyt ainkaaan mitenkään iloisesti heille huiskuttaen ja lentosuukkoja lähetellen. He tietysti vaistoavat tämän osin varautuneen ilmapiirin ja sillehän on sitten keksitty taikasana, "rasismi". Somalit on kaiken rasismirummutuksen myötä suorastaan viritetty kokemaan rasismia. He myös hyvin tietävät, että uhri-status tuo etuisuuksia sosiaalipuolelta ja käy tekosyyksi kaikkeen saamattomuuteen. Näillä pohjilla jopa mikä tahansa normaaliin elämään kuuluva hankaluus alkaa tuntua rasismilta.

Kanaan

Quote from: Emo on 07.02.2012, 11:26:54

Se ei riitä, että lyöt tiskiin jonkun kohtalaisen "uskottavalta" kuullostavan, mutta kuitenkin todella hyvän prosenttiluvun. Varsinkin, kun KAIKILLA keskustelupalstoilla, joilla olen käynyt (niitä on monta muutakin kuin tämä Homma), ei somaleista ole ihmisillä käytännössä  mitään hyvää sanottavaa tai ollenkaan positiivisia kokemuksia. Jopa muut afrikkalaiset tuntuvat laajalti inhoavan nimenomaan somaleja. Siksi sinun 60% tökkää silmään pahasti.

Puhuinkin vain omista henkilökohtaisista kokemuksistani, en yrittänyt korostaa somalien positiivisuutta enkä negatiivisuuttakaan. Puhuin omasta elämästäni, kokemuksistani ja havainnoistani. :)

Jukka Wallin

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 11:19:48
QuoteToimittaja
Eniten klubeissa ja kerhoissa kuitenkin kaivataan kohtaamisia tavallisten suomalaisten kanssa.

Ja sitten istutaan kerhoissa muiden somaleiden kanssa...

Meri-Rastilassa on tälläinen kerho. Ei siinä mitään kun menee sen ohi niin ikkunat on peitetty muovisäkeillä niin että sisään ei näy. Naisia ei siellä juuri poikkea ja nekin miehet jotka olen kauppareissulla nähnyt on sekaisin jostakin muusta kuin vahvasta teestä.. Ne halua sekaantua huumekaupaan tai muihin heidän toimiin.. Koko Rastilan torin alue on kuin jonkin pohjoisafrikkaisen kylän tori. Jengiä istuu kauppojen edustalla muovituolleissaan ja kädet heiluu ja hirveä melu puhuessa..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Emo

Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:30:33

Puhuinkin vain omista henkilökohtaisista kokemuksistani, en yrittänyt korostaa somalien positiivisuutta enkä negatiivisuuttakaan. Puhuin omasta elämästäni, kokemuksistani ja havainnoistani. :)

No  :)   :)   :)  ja vielä kerran  :)

Juuri niitä OMIA KOKEMUKSIASI halusinkin kuulla. Kenen muun, jos sinulta kysyn? Luulisi niitä nyt jokusen mieleen palaavan, kun kuitenkin muistat, että kuusi kymmenestä on hyviä kokemuksia ollut.

kaupunki

Perussettiä YLEltä eikä pitäisi hämmästyttää enää ketään, jos joku oli unohtanut niin mokutus on kirjattu YLEn yhtiöjärjestykseen 2 §, kohta 5.
http://avoinyle.fi/www/fi/lait_ja_saadokset/ylen_yhtiojarjestys.php

Tuosta Roopen postittamasta tutkimuksesta tuli sellainen kutina että tuolla on tilattu runsaasti EU-rahaa erilaisille Kanava-järjestöille ehkäisemään "rasismia" Suomessa. Mikä muu selitys on mahdollinen?

Afrikan kirjeenvaihtaja

Katsoin tuon "uutisen". Oli kieltämättä raivostuttava.

Quote from: Mursu on 07.02.2012, 11:07:30
Mikä on kansanryhmän määritelmä? Minusta tulee ainakin olla osa kansaa. En näe miten tänne juuri roudatut somalit olisivat joku kansanryhmä.

Kansanryhmästä puhuminen on varmaankin tietoinen valinta. Vaikutus taitaa kuitenkin olla kielteinen, jos kansanryhmiksi nimitetään esimerkiksi juuri somaleja ja romaneja.

Varsinkin, kun KAIKILLA keskustelupalstoilla, joilla olen käynyt (niitä on monta muutakin kuin tämä Homma), ei somaleista ole ihmisillä käytännössä  mitään hyvää sanottavaa tai ollenkaan positiivisia kokemuksia.

Korjataan tilannetta Homman osalta. Minä olen tavannut Afrikassa kristittyjä somaleja. Kokemukseni ovat myönteisiä. Suomessa olen törmännyt somaleihin ainakin taksikuskeina. Heidän kanssaan on ollut yleensä ihan mukava jutella. Lisäksi vaihdan parin somalirouvan kanssa pintapuoliset kuulumiset, kun joskus sattumoisin tapaamme. He ovat aina erittäin ystävällisiä.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Kanaan

Quote from: Emo on 07.02.2012, 11:37:12
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:30:33

No  :)   :)   :)  ja vielä kerran  :)

Juuri niitä OMIA KOKEMUKSIASI halusinkin kuulla. Kenen muun, jos sinulta kysyn? Luulisi niitä nyt jokusen mieleen palaavan, kun kuitenkin muistat, että kuusi kymmenestä on hyviä kokemuksia ollut.

Miksi ihmeessä minun pitäisi kertoa omista yksityiselämääni kuuluvista asioista ja tapahtumista julkisella foorumilla tuntemattomille ihmisille?

Ehkä minulle on käynyt somalien osalta parempi tuuri kun teille. :D

jupeli

Quote from: dissidentti on 06.02.2012, 21:18:16
Quote from: Uuno Nuivanen on 06.02.2012, 21:12:58
Somalin kertoma terroristikausti järkytti herkkää mieltäni aivan erityisesti.   :'(

On ratikkakaustia ja junakaustia, nyt tuli metrokausti. Mitä vielä? Laiva-, lentokone- vai kenties taksikausti? On se kumma, kun kaikki liikennevälineet muuttuvat rasistisiksi.  :o

Kuka tahansa voi jutustella tai huutaa kurkku suorana kohdanneensa rasismia ko. kulkuvälineissä. koska väitteitä ei voi todistaa. Riittää kun tarinat keksitään.

Kanaan

Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 12:01:38
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:56:48
Miksi ihmeessä minun pitäisi kertoa omista yksityiselämääni kuuluvista asioista ja tapahtumista julkisella foorumilla tuntemattomille ihmisille?

Itsehän täällä kokemuksistasi avauduit, tosin jättämättä kaiken olennaisen kertomatta.

Näinollen väitän, että paskaa jauhat. Todista, että olen väärässä.

Minulle on aivan yksi ja sama mitä minulle täysin merkityksettömät ihmiset minusta väittävät. :)

Emo

Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 12:10:09
Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 12:01:38
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:56:48

Itsehän täällä kokemuksistasi avauduit, tosin jättämättä kaiken olennaisen kertomatta.

Näinollen väitän, että paskaa jauhat. Todista, että olen väärässä.

Minulle on aivan yksi ja sama mitä minulle täysin merkityksettömät ihmiset minusta väittävät. :)

Et olisi selvemmin voinut vakuuttaa meitä, että tuo "60% positiivisia kokemuksia somaleista", oli silkka hatusta tempaistu valhe!

Opettele edes valehtelemaan paremmin  ;D   :flowerhat:

törö

Toivottavasti romanikerjäläiset eivät ota mallia somalikerjäläisistä, sillä ruikuttaessaan kaduilla kolikkokuppiensa kanssa he käyvät paljon halvemmiksi kuin ammattimaiset rassismin uhrit.

dothefake

Monikohan työssä oleva somali saa potkut nyt Helsingin bussiyhtiösta, 70 kuskia saa lähteä. Työvoimapula viimeisellä alueellaan korisee enää.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Marko Parkkola

Quote from: d100a on 07.02.2012, 11:31:26
Meri-Rastilassa on tälläinen kerho. Ei siinä mitään kun menee sen ohi niin ikkunat on peitetty muovisäkeillä niin että sisään ei näy. Naisia ei siellä juuri poikkea ja nekin miehet jotka olen kauppareissulla nähnyt on sekaisin jostakin muusta kuin vahvasta teestä.. Ne halua sekaantua huumekaupaan tai muihin heidän toimiin.. Koko Rastilan torin alue on kuin jonkin pohjoisafrikkaisen kylän tori. Jengiä istuu kauppojen edustalla muovituolleissaan ja kädet heiluu ja hirveä melu puhuessa..

Varsin tervehenkinen paikka. Jokaisen netsin tehtävä, ellei suorastaan kansalaisvelvoite, joka alueella liikkuu, on käydä tutustumassa toiseuteen kerhotiloissa ja kuvata todistusaineistoa kohtaamisesta.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Jukka Wallin

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 12:28:34
Quote from: d100a on 07.02.2012, 11:31:26

Varsin tervehenkinen paikka. Jokaisen netsin tehtävä, ellei suorastaan kansalaisvelvoite, joka alueella liikkuu, on käydä tutustumassa toiseuteen kerhotiloissa ja kuvata todistusaineistoa kohtaamisesta.

Topi Junkkarin voisi lähettää sinne avautumismatkalle siis silmienavaus..  ;D Varmaan on myös Topin kauppamatkan varrella..Tai Topi ja minä.. :flowerhat:

Voi olla että tulevaisuudessa pidetään siellä Vuosaaren alueen hommakerhotilaisuudet.. ;)
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Haplotaxida

Angstimoodi:

Kuinkahan paljon olisin itse kokenut rasismia, jos olisinkin ollut toisenlainen, toisen värinen, enkä mikään kaikilla mittareilla mitattuna kantasuomalainen hetero. Siis, jos kuitenkin kokemukset kantasuomalaisista olisivat pysyneet täysin samoina. Kenties aika paljon. Sen verran on välillä kuvaannollisesti potkittu päähän, että luottamus kanssaihmisiin on tänäkin päivänä heikossa hapessa.

Ehkä tällaisen vähemmistön kautta peilautuu helpommin julkisuuteen väestön oikea paskapäisyys, omaan napaan tuijottaminen ja pelkästään itsensä näkeminen, joskin vain rasismiksi yleisesti nimitettynä. Toki varmasti sitä oikeaakin rasimia kokevat.  Sitä ei varmaankaan kenenkään kannata alkaa kieltämään, mutta se, että missä määrin, onkin toinen juttu
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Ruckafella

Quote from: me on 06.02.2012, 22:23:49
Aah mun maanmiehet osaavat tämän tempun siis pukea martyyrin viittaa ylleen. Kyllä tekis miellä mennä potkasemaan ryhtiä noihin idiootteihin kuhan keksisin miten hmm....
Jos tätä nyt oikein tulkitsen, niin nimimerkki "me" on somalialainen.

Olisi oikein mukava kuulla somalialaisenkin henkilön mietteitä ja kokemuksia rasismista Suomessa, varsinin kun me tuntuu olevan valmis keskustelemaan ja perustelemaan mielipiteitänsä.

Olen itse todistanut muutamaa pahannäköistä rasistista tapausta vuosituhannen vaihteessa pääkaupunkiseudun itäpuolella, joten en epäile, etteikö vakaviakin rasistisia kokemuksia oikeastikin löytyisi. Näistä sattumuksista on kuitenkin kymmenkunta vuotta ja niitä jos jotakin voitaisiin luonnehtia yksittäistapauksiksi, ja lisäksi somalialaiset eivät suinkaan olleet aina ottavana osapuolena. Näiden jälkeen vakavin somalialaisiin kohdistunut teko oli erään avohoitomummelin änkyttävä avautuminen somaliäidille ja tytölle somalien sosiaalipummeudesta. Mummo kyllä liikkui kävelykepin varassa, joten uhkaavaksi tilannetta ei voi luonnehtia.

Arkipäivän rasismista en osaa sanoa muuta, kuin että en ole koskaan havainnut asiakaspalveluhenkilöiden tai virkamiesten suhtautuvan somalialaisiin mitenkään syrjivästi, oikeastaan päinvastoin. Iso osa suomalaisista pitää kyllä etäisyyttä eri tavalla käyttäytyviin ihmisiin, mutta en ole huomannut myöskään somalien erityisesti yrittävän ystävystyä suomalaisten kanssa, jos ei niiden Helsingin metroasemilla notkuvien nuorukaisten huutelua suomalaisille tytöille lasketa. Koulussa ja työssä olen kohdannut muutaman somalin, jotka ovat olleet aika mukavia ihmisiä, mutta jos suomalaisia sanotaan varautuneiksi, niin samaa voi kyllä sanoa heistäkin. Kaapuun sonnustautuneet naiset eivät ole koskaan puhuneet minulle.

Somalialaisista minulla on varsin kaksijakoisia henkilökohtaisia kokemuksia. Jotkut ovat oikein hyväkäytöksisiä ja kohteliaita. Näinpä joskus junassa nuoren somalin poimivan suomalaisen matkustajan unohtamat hanskat ja juoksevan perään antaakseen ne hänelle. Hienosti tehty. Nämä somalialaiset ovat yleensä olleet sellaisia, etteivät ole liikkuneet erityisen paljon muiden somalien kanssa, vaan pyrkineet integroitumaan tai ainakin pysyttelemään erossa kaikista ongelmista.

Toisaalta jotkut somalit ovat korostetun p*skaa sakkia. Viestittävät koko kehollansa, ilmeillänsä ja puheellansa halveksuvansa kaikkia muita. Heitä taas löytää usein isossa porukassa häiriköimässä kaupunkien keskustoista. Voisin melkein sanoa, että heissä elävästi ilmenee rasistinen suhtautuminen muihin etnisyyksiin. Mietin vain miten muut somalit suhtautuvat näihin tapauksiin. Suvaitsevaiston asenne kyllä tiedetään..