News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-02-06 YLE Iltauutiset: Somalit kokevat paljon rasismia Suomessa

Started by JoKaGO, 06.02.2012, 20:56:06

Previous topic - Next topic

J. Lannan haamu

Missä tahansa maailmankolkassa olen milloinkin, niin somaleista ei tykätä yhtään missään  ;D

Edes hyvä kenialainen ystäväni ei arvosta, eivätkä thairuoka-yrittäjät. Lähes yhtä kehnossa maineessa ovat somalialaisten lisäksi marokkolaiset ja tunisialaiset, ainakin tuolla etelämmässä,euroopassa.

On tämä globaali maailma rasistinen ai että kun eivät voi arvostaa ja lähimmäisrakastaa somaliystäviämme....
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Siili

Quote from: J. Lanta on 07.02.2012, 13:34:54
Missä tahansa maailmankolkassa olen milloinkin, niin somaleista ei tykätä yhtään missään  ;D

Somalian sisäisen tilan perusteella voi tehdä myös johtopäätöksen, että somalit eivät tykkää edes toisistaan, elleivät sitten satu olemaan samaa klaania.  Siinä mielessä Somalian pilkkominen itsenäisiin osiin voisi olla hyvinkin fiksu teko.

Kanaan

Quote from: Emo on 07.02.2012, 12:14:42
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 12:10:09
Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 12:01:38
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:56:48
Miksi ihmeessä minun pitäisi kertoa omista yksityiselämääni kuuluvista asioista ja tapahtumista julkisella foorumilla tuntemattomille ihmisille?

Itsehän täällä kokemuksistasi avauduit, tosin jättämättä kaiken olennaisen kertomatta.

Näinollen väitän, että paskaa jauhat. Todista, että olen väärässä.

Minulle on aivan yksi ja sama mitä minulle täysin merkityksettömät ihmiset minusta väittävät. :)

Et olisi selvemmin voinut vakuuttaa meitä, että tuo "60% positiivisia kokemuksia somaleista", oli silkka hatusta tempaistu valhe!

Opettele edes valehtelemaan paremmin  ;D   :flowerhat:

Minkä minä mahdan sille jos minulla on käynyt parempi tuuri kuin sinulle. :D

Ihan sama minä mua pidät... :)

Ari-Lee

R-kortti. Reppanat.

Afrikka on mahdollisuus - ei uhka - somaleille.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Aallokko

Quote from: J. Lanta on 07.02.2012, 13:34:54

Suomalainen "rasismi" on siis ikävästi tarttunut koko maailmaan? Voi somaliparkoja, joissa itsessään ei ole mitään vikaa...

Kanaan

Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 14:15:44
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 13:48:06
Quote from: Emo on 07.02.2012, 12:14:42
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 12:10:09
Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 12:01:38
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 11:56:48
Miksi ihmeessä minun pitäisi kertoa omista yksityiselämääni kuuluvista asioista ja tapahtumista julkisella foorumilla tuntemattomille ihmisille?

Itsehän täällä kokemuksistasi avauduit, tosin jättämättä kaiken olennaisen kertomatta.

Näinollen väitän, että paskaa jauhat. Todista, että olen väärässä.

Minulle on aivan yksi ja sama mitä minulle täysin merkityksettömät ihmiset minusta väittävät. :)

Et olisi selvemmin voinut vakuuttaa meitä, että tuo "60% positiivisia kokemuksia somaleista", oli silkka hatusta tempaistu valhe!

Opettele edes valehtelemaan paremmin  ;D   :flowerhat:

Minkä minä mahdan sille jos minulla on käynyt parempi tuuri kuin sinulle. :D

Ihan sama minä mua pidät... :)

Ha - osui ja upposi.

KePa, Pakolaisneuvonta - kummanko palkkalistoilla olet?

En kummankaan, enkä tule olemaankaan.

En edes yritä puolustaa massamaahanmuuttoa vaan keskustelen neutraalisti asioista. Kaikilta se ei näköjään onnistu... :roll:

Kanaan

Quote from: Oinomaos on 07.02.2012, 14:38:25
Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 14:29:24
En edes yritä puolustaa massamaahanmuuttoa vaan keskustelen neutraalisti asioista. Kaikilta se ei näköjään onnistu... :roll:

Esität väittämiä, joiden tueksi et suostu tuomaan esiin minkäänlaista faktaa. Kysyttäessä verhoudut ylimielisyyden kaapuun, ja syyllistät evidenssiä tivaavia. Paskaa jauhat, Q.E.D.

Minkä helvetin takia minun pitäisi täällä kertoilla yksityiselämääni liittyviä asioita?

:facepalm:

elven archer

Quote from: Kanaan on 07.02.2012, 14:39:36
Minkä helvetin takia minun pitäisi täällä kertoilla yksityiselämääni liittyviä asioita?
Ollaksesi uskottava. Sinä itse päätit käyttää omaa elämääsi perusteluna sanomisillesi.

elven archer

Tällainen uutisointi ruokkii (koettua) rasismia. Rasismihan on näppärä kortti monessa tilanteessa. Rasismista syyttäminen on aika helppo tapa saada moni ei-rasisti hiljaiseksi. Monella on muutenkin tapana vierittää vastuuta elämästään toisille ja tämähän on esim. sellaisessa hieno väline: en saanut töitä, koska rasismi, eikä puutteellinen osaamiseni. Toisaalta taas kortin pelaaminen luultavasti ärsyttää ihmisiä sen verran, että sitä rasismia on taas yhä helpompi kokea. Ehkä vähän suurempi osa siitä on sitten tottakin.

KeiKei

Aina yhtä hassuja ovat nämä rasisminvastaiset kerhot. Maahanmuuttajanuoret kokoontuvat keskustelemaan siitä, mikä on rasismia ja mistä sitä voisi löytää. Asiaan kuuluu pari ulkomaanmatkaa vuodessa. Luulin jo, että nämä tällaiset olisivat jääneet unholaan, koska Turun Lausteella järjestivät näitä jo ainakin 15 vuotta sitten. Voiko verorahoja enää paremmin kuluttaa?

Sibis

Mitä enemmän rasisti-korttia viuhdotaan sitä enemmän Kela-Gold tili kasvaa. Tavalla tai toisella.

Siis varsinkannattavaa!
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Emo

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 07.02.2012, 11:50:21
...

Quote from: Emo on 07.02.2012, 11:26:54
Varsinkin, kun KAIKILLA keskustelupalstoilla, joilla olen käynyt (niitä on monta muutakin kuin tämä Homma), ei somaleista ole ihmisillä käytännössä  mitään hyvää sanottavaa tai ollenkaan positiivisia kokemuksia.

Korjataan tilannetta Homman osalta. Minä olen tavannut Afrikassa kristittyjä somaleja. Kokemukseni ovat myönteisiä. Suomessa olen törmännyt somaleihin ainakin taksikuskeina. Heidän kanssaan on ollut yleensä ihan mukava jutella. Lisäksi vaihdan parin somalirouvan kanssa pintapuoliset kuulumiset, kun joskus sattumoisin tapaamme. He ovat aina erittäin ystävällisiä.

Kristitty somali, kuten kristityksi kääntynytkin somali, on varmasti ihan toista maata kuin nämä ylimieliset muslimiherrakansalaiset, joita Somaliasta Suomeen pääosin on notkunut. Kun islam lähtee ihmisestä, on muutos aina ihmisyyden suuntaan, eli siis hyvin positiivinen.

http://www.youtube.com/watch?v=B7DW9VquXN8

Astu Tarinaan, Rahmo Mohammed

Somaleja vastaan ei minulla ole mitään, mutta islamia vastaan on. Islam on muuri, jota ei ylitetä. Se muuri pitää purkaa. Muuten se tuhoaa vankinaan pitämänsä ihmisen.

Marko Parkkola

Quote from: d100a on 07.02.2012, 12:44:56
Voi olla että tulevaisuudessa pidetään siellä Vuosaaren alueen hommakerhotilaisuudet.. ;)

Ei muuten olisi huono idea pitää hommakerhot tuollaisessa paikassa. Ainakin voitaisiin osoittaa, että tässä sitä yritetään tutustua toiseuteen, eikä olla sisäänpäin kääntyneitä impiwaaralaisrasisteja.

Mutta kunhan nyt pääsisin itse edes siihen ensimmäiseen kokoontumiseen täällä Tampereella. Aina joku este olevinaan...

Jukka Wallin

Quote from: Marko Parkkola on 07.02.2012, 15:29:53
Quote from: d100a on 07.02.2012, 12:44:56
Voi olla että tulevaisuudessa pidetään siellä Vuosaaren alueen hommakerhotilaisuudet.. ;)

Ei muuten olisi huono idea pitää hommakerhot tuollaisessa paikassa. Ainakin voitaisiin osoittaa, että tässä sitä yritetään tutustua toiseuteen, eikä olla sisäänpäin kääntyneitä impiwaaralaisrasisteja.

Mutta kunhan nyt pääsisin itse edes siihen ensimmäiseen kokoontumiseen täällä Tampereella. Aina joku este olevinaan...

Sama juttu minulla täällä Helsingin suunnassa..Tulisiko joku kotoa hakemaan..  ???
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

törö

Quote from: Afrikan kirjeenvaihtaja on 07.02.2012, 11:50:21
Korjataan tilannetta Homman osalta. Minä olen tavannut Afrikassa kristittyjä somaleja. Kokemukseni ovat myönteisiä. Suomessa olen törmännyt somaleihin ainakin taksikuskeina. Heidän kanssaan on ollut yleensä ihan mukava jutella. Lisäksi vaihdan parin somalirouvan kanssa pintapuoliset kuulumiset, kun joskus sattumoisin tapaamme. He ovat aina erittäin ystävällisiä.

Eikös se somalihompanssikin selittänyt että Suomen somalit ovat jakaantuneet sopeutumishaluttomiin, ja siksi pohjalle päätyviin "titaniceihin", ja sopeutumishaluisiin, jotka ovat pitäneet kriisikokouksenkin edellisien takia.

Sivusta seuraaja

Uutinen saa uutta ulottuvuutta:

QuoteSomalien kokema rasismi lisääntyi Suomessa viime eduskuntavaalien jälkeen. Ylipäätään Suomi on maa, jossa somalit kokevat eniten rasismia Euroopassa.

– Eduskuntavaalien jälkeen on Helsingissä kerrottu, että melkein joka päivä on syljetty päälle, Vuoden 2011 pakolaisnainen, somalialaissyntyinen Ihmisoikeusliiton asiantuntija Saido Mohamed kertoi tiistaina Kajaanissa.

Myös somalialaisiin syventynyt yliopistotutkija Marja Tiilikainen on saanut vaalien jälkeen viestejä siitä, kuinka kadulla on tultu kommentoimaan epäystävällisesti ja kuinka vaalitulos on ikään kuin antanut luvan.

– Presidentinvaali antaa vähän valoa, Mohamed totesi, sillä vaalikeskusteluissa nousivat vahvasti esiin suvaitsevaisuus ja erilaisuuden sietäminen.

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194721125142/artikkeli/somalien+kokema+rasismi+lisi+eduskuntavaalien+jalkeen.html

JoKaGO

Päälle sylkeminen päivittäin tarjottu, kuka nokittaa?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

nuiv-or

Quote from: JoKaGO on 07.02.2012, 19:46:15
Päälle sylkeminen päivittäin tarjottu, kuka nokittaa?

No meillähän paiskataan jengiä parvekkeelta joka toinen kuukausi. Oulun metrossa sarjamurhataan ulkolaisia liukuhihnalta enemmän kuin Ruotsissa raiskataan tyttöjä. Tapon jälkeen mitataan pääkallo ja viskataan uuniin. Selkeää rasismia ja yhteiskunnan eriarvoistumista.

Suomessa kyllä syljetään erittäin paljon verratuna muihin maihin, mutta tuskin nyt päälle. Se taitaa olla lähi-itäläisten hommia. Jos tuo päälle sylkeminen nyt ylipäänsä on totta.

Ja tällähän ei tietenkään ole mitään tekemistä ns. vaalituloksen kanssa. Huonoja tutkijoita, vaihtakaa tutkijat. Räkämagneetit voivat muuttaa Ruotsiin.

Homma on niin, että nämä yhdistysten (mitä ihmeen yhdistyksiä nämä ovat olevinaan?) tyypit satuilevat mitä päähänsä tulee, ja jotkut yliopiston ns. tutkijat ym. suvikset kuuntelevat ja uskovat aivan mitä vain.

Ihmisoikeusliiton asiantuntija.. hoh hoijaa. Vähän niin kuin Eeva Suomenaro, mutta somalialaissyntyinen?

Arvoton

"Kaksi viikkoa sitten somalipoikaa vanhat suomalaiset naiset pitivät terroristina".

Mikä se juutalaisjärjestö olikaan Amerikassa, joka kerää antisemitistisiä tapauksia ympäri ison maan? "Kaksi viikkoa sitten heitettiin kiviä juutalaislasten koulubussia kohti Harlemissa."

Rasismia on ja aivan kaikkialla. Sitä vastaan on oltava yhdistyksiä, tilaisuuksia, seminaareja, ja symposiumeja. Sen takia toimivat jotkut poliitiset puolueet. Siksi tarvitaan veronmaksajien rahaa. No, juutalaisilla on pankkinsa ja Hollywood, josta saa rahaa.

Lahti-Saloranta

QuoteSomalien kokema rasismi lisääntyi Suomessa viime eduskuntavaalien jälkeen. Ylipäätään Suomi on maa, jossa somalit kokevat eniten rasismia Euroopassa.
Miksiköhän kaikki paha alkoi Suomessa viime eduskuntavaalien jälkeen ja miksi ihmeessä ne Somalit tulevat juuri Suomeen missä kokevat eniten rasismia Euroopassa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Marius

Kokonaisuus kannattaa aina pitää mielessä, vaikka media, somalit ynnä muut muslimit satuilisivat mitä tahansa. Valehtelukulttuuri tarkoittaa valehtelukulttuuria. Kaikilla tasoilla, vaikka aluksi saattaisikin näyttää joltain muulta.

Jalat on syytä pitää maassa, kun näitä etelän ihmeitä kuuntelee, ja peruslogiikka hallussa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Jaakko P.

Kukas se kertoi itse nähneensä kun kaksi mustaa koulupoikaa juoksi bussipysäkille reppu selässä ja kun eivät ehtineet, tokaisi toinen että näitkö, rasisti!
Totta munassa sitä kokee rasismia kun ensin on aivopesty että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Edit: voisi myös miettiä että miksi mm. Somalian naapurimaissa ei pidetä somaleista. Miksi he pistävät kaikkien maiden rikostilastoissa silmään. Ja jos Suomessa tosiaan kaikki rasistiset rikokset kirjattaisiin, niin kuinka suuri yliedustus somaleilla olisi siellä rikoksen tekijäpäässä. En sano että kaikki somalit olisivat "pahoja", ja jos pitäisi tutustua niin ainakin pyrkisin objektiivisesti siihen että tutustun henkilöön enkä ryhmänsä edustajaan. Ei silti pidä ummistaa silmiään sille minkä oppii katsomalla ja kuuntelemalla ja lukemalla.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Nuivake

On erittäin hienoa saada tänne pohjolan perukoille tämäkin kulttuurin hieno vivahde, "valehtelukulttuuri". Suomalaisethan ovat tunnettuja siitä etteivät juurikaan valehtele vaan puhuvat vain asiaa, lupaukset pidetään ja varsinkin liike-elämässä sopimuksista pidetään kiinni. Tai ainakin tämmöiseen uskomukseen olen jäänyt.

Tässähän meille siis saadaan todellista hyötyä, kun meitä opetetaan ottamaan valheita vastaan ja valehtelemaan, kuten tuolla etelämmässä on hyvin yleinen tapa ollut. Kulttuurimme rikastuu.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

me

Rockafella ymmärsit oikei olen somali tosin kasvanu Suomessa (oikeastaan savolainen identiteettini on vahvempi kuin somali identiteetti tiedä sitten miksi). Mitä tulee rasismiin omalta osaltani niin kyllähän sitä välillä kuullee päänaukomisia, mutta yleensä jätän ne omaan arvoonsa. Tähän asti on sattunu vain yksi tilanne mikä on saanut minut suuttumaan kunnolla ja se tapahtui syksyllä intissä, kun ryhmän vanhimmaksi määrättiin saman saapumiserän jääkäri, joka aika kuuluvasti antoi ymmärtää ettei arvossa "neekereitä" suomen armeijassa. näitä "neekereitä" sattui olemaan nyt olemaan ryhmässä kaksi onneksi vieressä oli kokelas, joka kuuli tämän, koska ryhmän toinen tummaihoinen oli jo menettäny malttinsa kokonaan ja näytti siltä että se on valmis tekemään jotain harkitsematonta. Itsekkin olin kyllä raivoissani, mutta rauhoitin aika nopeasti kun en oo mikään "tempparamenttinen" ihminen niin kuin monet etelän ihmiset.                                                                                                 J-Laani johtuisikohan se sun kenialaisen kaverin somali viha tuosta NFD tilanteesta mitä somalit pitävät omanaan. Kannattaa myös etsiä tietoja sellaisesta paikasta kuin Eastleight Nairobissa niin ehkä ymmärrät paremmin miksi kaverisi ei pidä somaleista ( minun on kyllä pakko sanoa etteivät somalitkaan järin pidä arvossa kenialaisia tai ylipäätään muita afrikkalaisia sen takia somali henkaa suurimmaksi osaksi arabien  kanssasen takia Somalia onkin arabiliitossa). Ps: Olen huomannut, että monet seemiläsiet kansat ( somalit mukaan luettuna) ovat erittäin ylimielisiä eivätkä jären pidä muita arvossa hyvänä esimerkkeinä arabait, juutalaisetja amaharat.             

Pöllämystynyt

Mistä ne ovat päälle sylkemisen keksineet? Sehän on lähi-itäläinen tapa osoittaa halveksuntaa, joka tunnetaan jossain määrin eteläisessä Euroopassakin. "Rasistinen katsekin" on uskottavampi rasismikokemus kuin se, että suomalainen aikuinen sylkee kohti. Huonosti kasvatetut lapset saattavat Suomessa räkiä, mutta lähinnä toistensa päälle, ja syljeskelyn selvin viesti Suomessa onkin, että syljeskelijä itse on halveksittava pentu. Suomalaisessa kulttuurissa syljeskelyllä ei ole sellaista halveksuntaa osoittavaa merkitystä kuin Lähi-idässä. Kun olen muutaman kerran nähnyt aikuisen Suomessa sylkevän jotakuta kohti tai jonkun suuntaan, on sylkijänä aina ollut Lähi-Idän tai Pohjois-Afrikan kulttuurin perillinen. Vain yhden rasistisen sylkemisen olen nähnyt, ja se oli somali, joka sylki ikään kuin olkansa yli tummempaa (alempaan klaaniin kuuluvaa?) ihmistä kohti tämän selän takana, samalla mutisten rasistisia herjoja.

Päälle sylkeminen vaikuttaa enemmänkin jonkinlaiselta somalien projektiolta suomalaisia kohtaan, joka on syntynyt rasismikertomuksia väkisin lypsettäessä, ja levinnyt sitten urbaanin legendan tavalla. Jos somalin täytyisi kuvitella että joku vihaa häntä, niin kai hän kuvittelisi vihaajan toimivan, kuten somalikulttuurissa toimitaan, kun vihataan ja halveksitaan toista. Hyvä, ettei sentään väitetty, että suomalaiset heittävät sandaalilla tai kysyvät vaimon kuulumisia (eräissä muslimukulttuureissa tämäkin voi olla verinen loukkaus).
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Koskela Suomesta

Quote from: me on 07.02.2012, 20:36:31
: Olen huomannut, että monet seemiläsiet kansat ( somalit mukaan luettuna) ovat erittäin ylimielisiä eivätkä jären pidä muita arvossa hyvänä esimerkkeinä arabait, juutalaisetja amaharat.           

Totta tuokin, ja kun se näkyy ulospäin ilmeinä ja eleinä, niin kyllä suomalainen siihen reagoi vielä normaaliakin suuremmalla pidättyvyydellä joka on jo sitten melkein töykeyttä. Mutta ei tietenkään mitään rasismia. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan, kuten sanotaan täälläpäin.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Roope

Quote from: Kainuun SanomatSomalien kokema rasismi lisääntyi Suomessa viime eduskuntavaalien jälkeen. Ylipäätään Suomi on maa, jossa somalit kokevat eniten rasismia Euroopassa.

Ei muuta kuin todisteet tiskiin. En kuitenkaan suosittele esittämään FRA- tai EU-MIDIS-kyselytutkimuksia tai jotain keskiviikkokerhoäänestyksiä todisteina. Ne kun eivät ole oikein synkassa tilastojen kanssa.

Quote from: Kainuun Sanomat
– Eduskuntavaalien jälkeen on Helsingissä kerrottu, että melkein joka päivä on syljetty päälle, Vuoden 2011 pakolaisnainen, somalialaissyntyinen Ihmisoikeusliiton asiantuntija Saido Mohamed kertoi tiistaina Kajaanissa.

Se on totta. Ja nyt on kerrottu Kajaanissakin.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

maisteri

Eiköhän eräiden kannattaisi opetella normaalit käytöstavat niin voisi olla helpompaa. Kuten tervehtiminen, kiitokset jne ja ihmismäinen pukeutuminen sekä peseytyminen.

Koskela Suomesta

Quote from: Axel Cardan on 07.02.2012, 20:58:18
Sanokaapa, kuinka monella teistä on ollut ongelmia juutalaisten kanssa?
Joka ainoa jonka olen tavannut, on akateemikko, dosentti tai tohtoritasoa.

Ei mitään ongelmia. Ellei sellaiseksi lasketa sitä että olen joutunut kärsimään siitä että joku teki täysin tyhmän sopimuksen  juutalaisen toimarin kanssa....  ja olen sentään tehnyt heidän kanssaan työtä melko paljon ihan siellä iippolassakin. Mukavaa sakkia, kunhan katsoo mihin sopimukseen nimensä laittaa   ;D ;D ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

VeePee

Quote from: d100a on 07.02.2012, 11:31:26
Meri-Rastilassa on tälläinen kerho. Ei siinä mitään kun menee sen ohi niin ikkunat on peitetty muovisäkeillä niin että sisään ei näy. Naisia ei siellä juuri poikkea Koko Rastilan torin alue on kuin jonkin pohjoisafrikkaisen kylän tori. Jengiä istuu kauppojen edustalla muovituolleissaan ja kädet heiluu ja hirveä melu puhuessa..

Ihan kuin tuo meidän Koivukylän ostari. Sielläkin on ollut somalien kerhotila jo vuosia. Ikkunat on vuorattu mustilla jätesäkeillä ja aina helvetillinen lauma mölyäviä rikastajia pyörimässä ostarin aukiolla...

Jokunen vuosi takaperin olin parivuotiaan lapsen kanssa taapertelemassa kyseisen kerhotilan ohi, kun sain päähäni käydä sisällä ihmettelemässä. Ajattelin, että eiköhän tuo ole kaupungin (siis minun) rahoittama kerhotila, joten kaipa siellä voi piiphtaa. Aidosti avoimella mielellä menin lapsen kanssa sisään, mutta eipä päästy metriä pitemmälle, kun lauma kerholaisia tuli liki iholle kiinni huutamaan, että "Te menkää pois. Teillä ei mitään asiaa tänne!" Ei puhettakaan että olisivat ystävällisesti kysyneet, että mitä halusin tai peräti olisivat kutsuneet teekupposelle.

Lisätään nyt vielä tähän, että minulla on paljon positiivisiakin kokemuksia somaleista.