News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Pitseriat (yhdistetty)

Started by Salvation, 26.09.2011, 20:00:07

Previous topic - Next topic

Sour-One

Quote from: Asta Tuominen on 28.09.2011, 22:47:05
Quote from: Sour-One on 28.09.2011, 22:43:12
Ok. Hyvä homma. Missä muutenon myynnissä pieniä pitsoja? Mitä noi pikkupitsat maksaa?

Kysy lähipizzerioistasi. Jos kysyntä lisääntyy, se päätyy aikaa myöten listoillekin. Kansalaisaktiivisuus kannattaa.  ;D

Siis tarkoitin, että kaikki pizzeriat, joissa olen käynyt on tarjolla normaali pzza ja perhepizza, ei pikkupizzoja. Siksi olisin siis tiedostasi kiitollinen.

Philiwil

Quote from: MoonShine on 28.09.2011, 22:16:18
4 euroa pitsa? Onko tuollaisiakin paikkoja?

Jos on, niin jokaisen asiakkaan päässä pitäisi soida kilikello.
Kait sitä voi lättyä myydä vaikka kolmella €urolla/kpl jos raaka-aineet tulee 'harmaasta tukusta' ja henkilökunta on pimeesti duunissa ja samanaikaisesti vetää KELA/Sossusta täydet fyrkat.

Joo, no harmaa talous nyt on Suomessa yleistä ravintola-alalla muutenkin, ei koske pelkästään ulkomaalaisten pizzerioita. Ihan samalla tavalla niitä veroja kierretään ja palkkoja maksetaan pimeänä keskiolutkuppiloissakin.

Sitten tuohon alipalkkaukseen ja tukien hyväksikäyttöön: mamu-yrittäjällä on veljenpojat tekemässä pitkää päivää kun puolestaan rehti kotipizzayrittäjä ottaa työkkäristä nuoren 'työharjoitteluun' puoli-ilmaiseksi. Kun noi mamu-pizzeriat joutuu kilpailemaan tuollaista vastaan, niin on mun mielestä pelkästään oikeus ja kohtuus että käytetään vähän luovuutta sitten kirjanpidossa.

MoonShine

Quote from: Asta Tuominen on 28.09.2011, 22:54:21
KeijoK ja Gommi, ketjun harmaat asiantuntijat kertovat, miten "homma hoituu". Kiva.  :D

Tuo nyt ei ole mikään uutinen tai salaisuus jokaiselle 'tiskin takana' olleelle.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Sour-One

Quote from: KeijoK on 28.09.2011, 22:49:56
Kuitit ja nauhat roskiin ei jää mitään näkyville, tein ravintolahommia hyvinkin paljon aikanaan :) Siis vain toinen kone tilitetään lainkaan ja toisen maksupäätteen rahat muulle tilille kun kuppilan!

Tuollainen yrittäjä jää kiinni alta aikayksikön.

Gommi

No asiantuntija ja asiantuntija. Ainoastaan omasta kokemuksesta kerron tämän, vaikka rikoskumppani tavallaan olenkin. Ei tietenkään ole pakko uskoa, eikä se minkään nettifoorumin nimimerkin turvin kirjoitetun viestin pohjalta ole välttämättä loogistakaan, mutta minkä kirjoitin, sen kirjoitin.

Oami

Quote from: Eldritch on 28.09.2011, 21:02:44
No näin ollen olen kiinnostunut kuulemaan, mitä oikein yritit sitten sillä viestittää? Jos se kuitenkin oli minulle tarkoitettu?

Ihan sitä mitä siinä luki.

Quote from: Eldritch on 28.09.2011, 21:02:44
Quote from: Oami on 28.09.2011, 21:02:44
No niin no - mitkä nyt siis ovat ne ravintolat, jotka tunnetusti harrastavat näitä asioita?

Älä viitsi esittää tyhmää.

Tulkitsen tämän niin, että et aio vastata kysymykseen vaan pistät mieluummin ad hominemia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Kanaan

Itse usein kebabbia ostaessani sanon heti että en tarvi kuittia. :) 8)

Kari Kinnunen

Quote from: Asta Tuominen on 28.09.2011, 22:45:56
Kuitit (päivän päätteeksi kassasta ulos ajettava myyntitilitys), korttipalvelujen tilitykset ja tiliotteet menevät kirjanpitäjälle eli joka päivän myynti menee sitä kautta käsittelyyn, eikä yksikään ravintoloitsija ole Suomessa niin tyhmä (luulisin), että itse vääntää kirjanpitonsa. Näin yksinkertaisuudessaan, joku saa tarkentaa.

OK

No mistäs se kirjanpitäjä tietää, että kaikki päivän tositteet on toimitettu. Käteiskauppaa kun käydään niin vaikea tarkastaa tiliotteesta.

Kiinnostaa noin niinkuin teknisessäkin mielessä. Mikä sen kassakoneen idea on? Miten verottaja voi valvoa käteisenä liikkuvia rahavirtoja?

AstaTTT

Quote from: Kanaan on 28.09.2011, 23:09:27

Pikkukaupoissa muutenkin usein kysytään, haluaako asiakas kuitin ja jos ei, se menee roskiin - kaupalle riittää koneen nauha. Tuo käytäntö on syntynyt sen takia, että asiakkaat niin usein sanovat, etteivät he halua kuittia. Ja nyt en tarkoita pikkukaupoilla ravintoloita.

Kari Kinnunen, kaikki kassaan lyödyt myynnit tallentuvat koneelle. Kun päivän päätteeksi ajetaan päivän myyntitilitys, tiedot löytyvät summattuna siitä. Usein ravintola myös laittaa kaikki kuitit piikkiin, sillä jos rahan määrä kassassa (miinus pohjakassa) ei vastaa kassanauhan ilmoitusta, jotain on vialla ja kassavastaavan on selvitettävä, mitä on tapahtunut. Se selviää piikissä olevien kuittien avulla.

Kari Kinnunen

Heh

No niin no. Onhan koko pitsakaustiketju lähinnä saivartelua. Taitaa maan taloudessa kulua rahaa pikkukioskien verojen vatvomiseen enemmän kuin se verojen tuotto.

Kuinka moni ottaa marketin kassaltakaan kuitin? En minä ainakaan.

Kari Kinnunen

Quote from: Asta Tuominen on 28.09.2011, 23:14:29
Kari Kinnunen, kaikki kassaan lyödyt myynnit tallentuvat koneelle. Kun päivän päätteeksi ajetaan päivän myyntitilitys, tiedot löytyvät summattuna siitä. Usein ravintola myös laittaa kaikki kuitit piikkiin, sillä jos rahan määrä kassassa (miinus pohjakassa) ei vastaa kassanauhan ilmoitusta, jotain on vialla ja kassavastaavan on selvitettävä, mitä on tapahtunut. Se selviää piikissä olevien kuittien avulla.

Juu tämän ymmärrän. Mutta miten kontrolloidaan, että ne kaikki päivän tapahtumat menevät kirjanpitäjälle?

Voi kai jättää vaikka päivän väliin... "ei ollut asiakkaita" :roll:

Sour-One

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 23:15:24

Heh

No niin no. Onhan koko pitsakaustiketju lähinnä saivartelua. Taitaa maan taloudessa kulua rahaa pikkukioskien verojen vatvomiseen enemmän kuin se verojen tuotto.

Kaksi asiaa...

1. Onko niin, että koska mielestäsi pizzerioiden verenkierto on vähäistä, niin ei sen niin väliä? Olisiko Kreikan malli hyvä?

2. Se, ottaako kuitin tai ei on aivan eri asia verrattuna siihen, lyödäänkö ostos koneeseen vai ei.

Kanaan

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 23:15:24

Heh

Itse otan kuitin vain jos olen menossa toiseen liikkeeseen missä myydään samoja tuotteita, joita saattaa siinä vaiheessa olla vielä jäljellä.

Esim. Jos ostan vaikkapa 6-packin Karjalaa ja 4 juotuani tekee mieli täydennystä, niin silloin kuitti on hyvä olla jos toiseen kauppaan menee lisää ostamaan.

Muuten koko kuitti on täysin turha.

Sour-One

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 23:18:29
Quote from: Asta Tuominen on 28.09.2011, 23:14:29

Juu tämän ymmärrän. Mutta miten kontrolloidaan, että ne kaikki päivän tapahtumat menevät kirjanpitäjälle?

Voi kai jättää vaikka päivän väliin... "ei ollut asiakkaita" :roll:

Eikö tuon myyntitilityksen joudu tekemään joka tapauksessa?

Kari Kinnunen

Quote from: Sour-One on 28.09.2011, 23:19:04
1. Onko niin, että koska mielestäsi pizzerioiden verenkierto on vähäistä, niin ei sen niin väliä? Olisiko Kreikan malli hyvä?

Kyynisesti ajatellen Kreikan malli näyttäisi toimivan.

No eihän se tietenkään hyvä ole. Mutta taitaa olla hiukkasen suurempiakin harmaan talouden ongelmasektoreita kuin etnojen lättyvääntämöt.

Annetaan nyt krapulaisten uusavuttomien teinien nauttia neljäneuron kännimätöistään... Toistaiseksi.

LambOfGod

Mä en ota kuittia mukaani mistään muusta kuin vaatekaupoista tai elektroniikkakaupoista sun muista. En koskaan baareista, ravintoloista, ruokakaupoista jne. Vituttais vain tonkia taskuja baarireissun jälkeen...
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Sour-One

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 23:37:11

No eihän se tietenkään hyvä ole. Mutta taitaa olla hiukkasen suurempiakin harmaan talouden ongelmasektoreita kuin etnojen lättyvääntämöt.

Annetaan nyt krapulaisten uusavuttomien teinien nauttia neljäneuron kännimätöistään... Toistaiseksi.

Anteeksi, että tivaan, mutta millä lailla Kreikan malli on toimiva? Voisitko antaa esimerkkejä siitä?

Philiwil

Quote from: Sour-One on 28.09.2011, 23:46:14

Anteeksi, että tivaan, mutta millä lailla Kreikan malli on toimiva? Voisitko antaa esimerkkejä siitä?

Vähemmän kouluammuskeluja kuin Suomessa.

Kari Kinnunen

Näkyy toimivan kuten kusettaja yrityksetkin. Vietetään magiaa elämää ja muut maksavat laskun.

Taitaapa vain Kreikka saada taaskin lissää rahhoo vaikka maalla on vakuuksia ja luottotietoja saman verran kuin kemistipiireillä pitkänsillan alla.

LambOfGod

Viime sivulla porukka ihmetteli 4€ pitsoja. Olen sellaisia syönyt Helsingissä, Kuopiossa ja Joensuussa. Muissa kaupungeissa ei ole juuri tullut asuttua, mutta ilmeisesti tämä on erikoinen ilmiö joillekin. Vannon kautta kiven ja kannon että Neljän Euron Pitsoja on olemassa. Voin lyödä siitä neljä euroa vetoa.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Sour-One

Quote from: Philiwil on 28.09.2011, 23:48:13

Vähemmän kouluammuskeluja kuin Suomessa.

:D No sehän onkin oiva esimerkki harmaan talouden hyvistä puolista. Ei kuittia, ei kouluammuskeluja.

Sour-One

Quote from: Kari Kinnunen on 28.09.2011, 23:50:24

Näkyy toimivan kuten kusettaja yrityksetkin. Vietetään magiaa elämää ja muut maksavat laskun.

Taitaapa vain Kreikka saada taaskin lissää rahhoo vaikka maalla on vakuuksia ja luottotietoja saman verran kuin kemistipiireillä pitkänsillan alla.

;D No jos todellakin olet tuota mieltä niin hyvää jatkoa sinulle. Oma mielipiteeni on kyllä, että provoilet.

Farrow

Wikipediasta:
"Viranomaiset arvioivat, että harmaan talouden osuus majoitus- ja ravintola-alan liikevaihdosta on 8-10 prosenttia. Se merkitsee noin 500 miljoonaa euroa."

HS 07/2011: Harmaa talous näkyy pitserioiden kassalla

QuoteKuitin saaminenkaan ei ole varma takuu nuhteettomuudesta, sillä kassakonetta on voitu manipuloida.

Ravintoloiden antamissa kuiteissa oli yhteensä neljä eri arvonlisäverokantaa: 12, 13, 17 ja 22 prosenttia. Ruoan arvonlisävero on Suomessa ollut 13 prosenttia jo yli vuoden.
Quote"Todennäköistä on, että yrittäjä, joka antaa tuollaisia kassakuitteja, ei maksa arvonlisäveroja ollenkaan"

HS 07/2011: Ohimyynti jopa avointa
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Kanaan

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 23:50:52
Viime sivulla porukka ihmetteli 4€ pitsoja. Olen sellaisia syönyt Helsingissä, Kuopiossa ja Joensuussa. Muissa kaupungeissa ei ole juuri tullut asuttua, mutta ilmeisesti tämä on erikoinen ilmiö joillekin. Vannon kautta kiven ja kannon että Neljän Euron Pitsoja on olemassa. Voin lyödä siitä neljä euroa vetoa.

Halvin syömäni normaali pizza tai rullakebab Turussa on ollut 3,90 euroa. Ja ilman mitään lounastarjousta. :)

MW

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 23:50:52

Viimeisen kolmen vuoden aikana ainakin Valion täysmehutölkin hinta on noussut 0,99 -> 1,48, lähikaupassa.

Muuttanet kiivaaseen tahtiin, tai sitten neljän egen lätyt ei van pysy "kehityksen" kelkassa? Vai syötkö asumatta?

Kari Kinnunen

Quote from: Sour-One on 28.09.2011, 23:55:13
;D No jos todellakin olet tuota mieltä niin hyvää jatkoa sinulle. Oma mielipiteeni on kyllä, että provoilet.

Epäilyksessäsi saattaa olla hitunen totuutta. Voi olla että kommentissani oli aavistus lievän harmistuneisuuden aiheuttamaa provosointia:

http://hommaforum.org/index.php/topic,59271.0.html

LambOfGod

Quote from: MW on 29.09.2011, 00:13:23
Viimeisen kolmen vuoden aikana ainakin Valion täysmehutölkin hinta on noussut 0,99 -> 1,48, lähikaupassa.

Muuttanet kiivaaseen tahtiin, tai sitten neljän egen lätyt ei van pysy "kehityksen" kelkassa? Vai syötkö asumatta?
Tällä hetkellä asun Joensuussa ja voin näyttää sulle parikin paikkaa mistä neljän egen pitsoja saa. Teretulemas. Yksi paikka on juuri vastapäätä lempikapakkaani, voidaan jatkaa sinne.

Edit: niin ja se on se 4€ vetoa, että saan ilmaisen pitsan
Edit2: se onkin vain 3,90€, lyödään veto 3,90€, ok?

Kanaan

On kyllä aikamoista kaksinaismoralismia ensiksi valittaa mamujen hyysäyksestä, rahan syytämisestä Kreikkaan ja ties mistä muusta, ja sitten tukea noihin asioihin syyllistyvää yhteiskuntajärjestelmää ja vielä tuomita ja syytellä niitä jotka eivätsellaista alistu tukemaan. :roll:

Miksi helvetissä minun pitäisi rahoittaa pakolaiskeskuksia tai kreikkaa?

Holle

Sen verran kokemuksen rintaääntä entisenä pzzeria työntekijänä ja lähes moisena yrittäjänä suuren suomalaisen ketjun osalta. Olin tämän ko suuren suomalaisen ketjun alaisen yrityksen palveluksessa joskus ja eipä noista kassakoneista siellä sen enempää välitetty kuin muissakaan. Kaikki kuljetukset menivät järjestelmällisesti ilman kuittia, jollei asiakas sitä erikseen pyytänyt ja silti kuitin sai vaikka se ei olisi kassajärjestelmään päätynyt. Omassa kotikaupungissani tämä oli kaikkien yrittäjien ihan yleinen tapa, johtuen osittain suureen ketjun kuluista joka pakottaa tiettyihin jopa kalliisiin materiaalintoimittajiin ja ottaa ohessa 10% yrittäjän myynnistä ns. markkinointimaksuna. Tämä ajaa jo suuren suomalaisen alaisuudessa toimivan yrittäjän ahtaalle, vaikka muut toimisivatkin täysin rehellisellä pohjalla, maksaen kaikki maksunsa.

Kari Kinnunen

Quote from: Kanaan on 29.09.2011, 00:21:12
On kyllä aikamoista kaksinaismoralismia ensiksi valittaa mamujen hyysäyksestä, rahan syytämisestä Kreikkaan ja ties mistä muusta, ja sitten tukea noihin asioihin syyllistyvää yhteiskuntajärjestelmää ja vielä tuomita ja syytellä niitä jotka eivätsellaista alistu tukemaan. :roll:

Miksi helvetissä minun pitäisi rahoittaa pakolaiskeskuksia tai kreikkaa?

Ai alistu... Heh, eli persaukista porukkaa joka ei tajua tai ei halua tajuta, että niillä verovaroilla myös hoidetaan muutamaa muutakin asiaa. Tällä hetkellä luvattoman huonosti toki mutta kuitenkin.

Laskeskelin, että kyllä se neljäneuronpitsa itse asiassa on ihan tuottava juttu. Jauhot ruokajonosta, täytteet dyykkaa kaveri marketin roskiksesta, liikepaikan vuokran maksaa TE-keskus ja duunareiden palkan sossu. Näillä reunaehdoilla.

Pitkälle verovaroin rahoitettua pitsatuotantoa, yhditettynä anarkomarkoiluun. Oletteko pojat varmasti oikealla foorumilla? Joku takku.net voisi olla teille antoisampi?