News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitseriat (yhdistetty)

Started by Salvation, 26.09.2011, 20:00:07

Previous topic - Next topic

Salvation

Milloin verottaja oikeasti puuttuu tiettyjen pizzerioiden veronkiertoon. Jos erehdyt maksamaan käteisellä, niin et saa koskaan kuittia jos et vaatimalla vaadi kuittia. Niinpä pizza sitten maksaakin "vain" 6-7 euroa. Samoin takuulla jätetään eläke- yms. pakolliset maksut maksamatta. Räikein esimerkki on mielestäni Pasilassa Virastotalossa sijaitsevassa pizzeriassa, jossa lounasaikaan pizza maksaa 3,90 eur. Samassa talossa taitaa olla myös verohallinto.

Pizzoissa sinällään ei ole mitään vikaa.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Nuivake

Omassa lähipitseriassani (turkkilaisia) en ole koskaan saanut kuittia, eikä summaa ole koskaan lyöty kassaan.
Joka kerta summa naputellaan kyllä näytölle ja sitten vain painetaan napista laatikko auki.

Yrittäjänä tämä toki riepoo hieman, koska itse maksan verot ja maksut mutta nämä selkeästi ei.
En tiedä miksi siedän moista, ehkä ahneena paskana hyväksyn tämän toiminnan halvan hinnan takia.
Huoh.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Salvation

Quote from: Nuivake on 26.09.2011, 20:07:02
Omassa lähipitseriassani (turkkilaisia) en ole koskaan saanut kuittia, eikä summaa ole koskaan lyöty kassaan.
Joka kerta summa naputellaan kyllä näytölle ja sitten vain painetaan napista laatikko auki.

Yrittäjänä tämä toki riepoo hieman, koska itse maksan verot ja maksut mutta nämä selkeästi ei.
En tiedä miksi siedän moista, ehkä ahneena paskana hyväksyn tämän toiminnan halvan hinnan takia.
Huoh.

Siksi kannattaakin maksaa kortilla.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Farrow

Miksi ihmeessä ihmiset ostavat paikoista joissa kierretään veroja, ei anneta kuitteja jne. jne? Tai siis, tiedän toki että halpuus houkuttelee, mutta jotain selkärankaa ois siinäkin hyvä olla. Itsekuria. Ymmärrystä.

Vaadin aina kuitin, ja usein maksan kortilla. Vältän paikkoja joissa on "liian" halvat pizzat ja kebabit.

--
Ei meinaan paljoa oo varaa valittaa veronkierrosta, jos itse ylläpitää harmaata taloutta käyttämällä tuollaisten paikkojen palveluksia.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

MoonShine

Quote from: Farrow on 26.09.2011, 21:02:42
Ei meinaan paljoa oo varaa valittaa veronkierrosta, jos itse ylläpitää harmaata taloutta käyttämällä tuollaisten paikkojen palveluksia.

Loistava näkökulma ja itse olen etnopizzeriakebabbilat kiertänyt kaukaa jo vuosia.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Tsm

Minä en ole käyttänyt etnopizzapaikkoja vuosiin nimenomaan veronkierron ja hygienian takia.

Kuutisen vuotta sitten, kun vielä köyhänä opiskelijana tuli näissä käytyä, alkoi ketuttamaan pizzerioiden tapa myydä juomaksi merkintöjen perusteella turkista kuljetettuja verottomia limonaadeja. Puhuin tutun juomafirman edustajan kanssa ja hän tiesi ongelman, mutta kertoi ettei hänen työnantajansa nimissä asiasta voi tehdä valitusta, vaikka näitä tuotteita säilytettiin juomafirman tarjoamissa kylmäkaapeissa. Minua pyydettiin tekemään asiasta valitus yksityishenkilönä. Lähetin asiasta kyselyn tulliin, verottajalle, terveystarkastajalle ja poliisille. Joka paikasta minulle kerrottiin, että ei kuulu heille, mutta katselevat mitä voisi tehdä. Myöhemmin luin jostain pikku-uutisen, että jokunen pizzeria olisi jäänyt kiinni jostain juomiin liittyvästä veronkierrosta. Onkohan näiden verottomien juomien kanssa pelaaminen loppunut jo?

Mikäli verottaja olisi yhtään tolkuissaan olisi suurimmassa osassa pizzerioista lappu luukulla jo näiden kassan ohilyöntien takia.

AstaTTT

Minä se puolestani menen etnopizzapaikkaan töihin! Ja siellä annetaan kuitit ja maksetaan verot! Ja työnantaja on pakolaisena aikoinaan maahan tullut ihminen!  :)

Farrow

Quote from: Asta Tuominen on 26.09.2011, 21:45:01
Minä se puolestani menen etnopizzapaikkaan töihin! Ja siellä annetaan kuitit ja maksetaan verot! Ja työnantaja on pakolaisena aikoinaan maahan tullut ihminen!  :)

Tuollaista paikkaa pitääkin tukea. :)
(Varsinkin kun se on rikastettu hommalaisella työntekijällä!)

Sen sijaan kaikkien etnopaikkojen niputtaminen muitta mutkitta samaan veronkiertäjien joukkoon ei ole reilua.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

matti

Oulussa, tuossa lähi-itäläisen pitsakulttuurin Mekassa, on ainakin kaksi kunniallisen oloista alan paikkaa: Göreme Kastellissa ja keskustassa sekä Nohadra Merikoskenkadulla Tuirassa. Näissä kuittia tarjotaan kysymättä ja pyytämättä. Nämä ovat huomattavan siistejä paikkoja ja Göremekin on toiminut Kastellin ostoskeskuksessa varmaan kohta jo 20 vuotta.

Täytyy muistaa, että pitsapaikan suomalaisuus ei takaa sitä, että kaikki velvoitteet hoidettaisiin lain mukaan. Sukulaispojan ex-vaimo oli pimeästi töissä Nohadraa vastapäisessä suomalaispitseriassa.

Lentomestari

Quote from: Nuivake on 26.09.2011, 20:07:02

Huoh.
'
Tulee maan tapa ja ollaan Kreikan tiellä ja selvitystilassa kun tapa laajenee kaikkialle.

nuiv-or

Quote from: matti on 26.09.2011, 21:50:48

Oulussa, tuossa lähi-itäläisen pitsakulttuurin Mekassa, on ainakin kaksi kunniallisen oloista alan paikkaa: Göreme Kastellissa ja keskustassa sekä Nohadra Merikoskenkadulla Tuirassa. Näissä kuittia tarjotaan kysymättä ja pyytämättä. Nämä ovat huomattavan siistejä paikkoja ja Göremekin on toiminut Kastellin ostoskeskuksessa varmaan kohta jo 20 vuotta.

Täytyy muistaa, että pitsapaikan suomalaisuus ei takaa sitä, että kaikki velvoitteet hoidettaisiin lain mukaan. Sukulaispojan ex-vaimo oli pimeästi töissä Nohadraa vastapäisessä suomalaispitseriassa.

Juu, nohadran meininki vaikuttaa rehelliseltä. Mutta nythän ne iskee Napoliin ja sulkee kadun ainoan suomalaispaikan  ;) Aika rikas paikka tuo merikoskenkatu, n. 6 pitseriaa, subway, kiinalainen grilli, notkuvia notkumassa 24/7.

Mikäs paikka? Voisi käydä kokeilemassa homma-pitsaa.  ;D

edit: itse haen yleensä pitsani Lähimmästä pizzasta, http://www.lahinpizza.fi/ tai kotipitsasta. Vältän veronkiertäjiä mahdollisuuksien mukaan.

Kanaan

Onko tämä nyt niin kamala asia?

Verorahoja tuhlataan valtion taholta kaikkeen turhaan, joten veronkierto on pienempi synti kuin vaikkapa ylinopeus.

nuiv-or

Ei se sinänsä paha juttu ole, mutta:

- sukulaiset nostavat päivärahaa
- kilpailu vääristyy
- reviiritaistelut
- osa rahoista päätyy ulkomaille
- raaka-aineiden alkuperä epävarmaa:
  - kiinalaisilla kiinalaista tölkkikanaa
  - pantittomat tölkit

ym.

VikaTikki

Siis veronkiertoahan voitais dramaattisesti vaikeuttaa jos sitä oikeasti haluttaisiin.
Temppu on yksinkertainen: siviiliasuinen tarkastaja kiertää tilailemassa pitsaa ja sakkoja jaetaan jokaisesta kuittia vaille jääneestä ostotapahtumasta.
Ensimmäinen rike 500, toinen 1000 ja kolmas olis perusteellinen verotarkastus.
Näin siis toimittaisiin jos oikeasti haluttais tehä asialle jotain, mutta kilpailun tervehdyttäminen ei ketään kiinnosta.
Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Marius

Pizzerioiden sekä muidenkin etnisten sörsselipaikkojen veronkiertoon on mahdotonta puuttua, sillä Suomi on sitoutunut kansainvälisillä sopimuksilla olemaan puuttumatta etniseen rikollisuuteen ja edesauttamaan monikultturismia, johon olennaisena osana kuuluu rikollisuuden hyväksyminen.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Ari-Lee

Quote from: Marius on 27.09.2011, 02:53:19
Pizzerioiden sekä muidenkin etnisten sörsselipaikkojen veronkiertoon on mahdotonta puuttua, sillä Suomi on sitoutunut kansainvälisillä sopimuksilla olemaan puuttumatta etniseen rikollisuuteen ja edesauttamaan monikultturismia, johon olennaisena osana kuuluu rikollisuuden hyväksyminen.
Ja jos tätä et sulata olet rasseli. Näyttihän Hannu Karpokin töllössä kuinka poliisit lähtivät pakoon etnorikollisia.

Edit, lisäys: Kyse oli siis luvattomasta taksitoiminnasta pääkaupungissa sekä törkeästä ylinopeudesta. Poliisit poistuivat paikalta hyvin nopeasti ja jättivät mamut hyökkäämään Karpon kuvaajan kimppuun.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Eldritch

Olen häkeltynyt siitä, miten jopa Hommassa on Tampereen murhapolton jälkeen ihmisiä, jotka vielä suostuvat asioimaan etnosyöttölöissä -- jopa tiedostaen, ettei veroja makseta.

Miten ihminen, joka ei ole edes valmis maksamaan paria euroa enempää ateriastaan varmistaakseen että rahat menevät asianmukaiseen osoitteeseen, voi selittää "maahanmuuttokritiikkinsä" ja tällä foorumilla hengailun itselleen muuna kuin ajanvietteenä ja tyhjänpuhumisenä?

Elemosina

Quote from: VikaTikki on 27.09.2011, 02:25:51
Siis veronkiertoahan voitais dramaattisesti vaikeuttaa jos sitä oikeasti haluttaisiin.
Temppu on yksinkertainen: siviiliasuinen tarkastaja kiertää tilailemassa pitsaa ja sakkoja jaetaan jokaisesta kuittia vaille jääneestä ostotapahtumasta.
Ensimmäinen rike 500, toinen 1000 ja kolmas olis perusteellinen verotarkastus.
Näin siis toimittaisiin jos oikeasti haluttais tehä asialle jotain, mutta kilpailun tervehdyttäminen ei ketään kiinnosta.

Ei tarvi ostaa vaan senkun odottaa ihmisiä tulevan ulos tutkinnan alla olevasta pizzeriasta ja kysyy onko kuittia. Jos ei ole niin...
Tällaiseen toimintaan olen törmännyt muilla mailla vierahilla.

Astan tuleva työnantaja taitaa saada paikallisia hommalaisia asiakkaikseen :)
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Teiskolainen

Quote from: Eldritch on 27.09.2011, 08:26:12
Olen häkeltynyt siitä, miten jopa Hommassa on Tampereen murhapolton jälkeen ihmisiä, jotka vielä suostuvat asioimaan etnosyöttölöissä -- jopa tiedostaen, ettei veroja makseta.

Miten ihminen, joka ei ole edes valmis maksamaan paria euroa enempää ateriastaan varmistaakseen että rahat menevät asianmukaiseen osoitteeseen, voi selittää "maahanmuuttokritiikkinsä" ja tällä foorumilla hengailun itselleen muuna kuin ajanvietteenä ja tyhjänpuhumisenä?

Täysin samaa mieltä. Itselleni ei niin nälkä tule milloinkaan, että muslimien
syöttölässä söisin.

Nuivake

Quote from: Tapio Äyräväinen on 26.09.2011, 23:52:40

No miksi helvetissä sinä ylläpidät heidän liiketoimintaansa eli syöt siellä?

Tuo on hyvä kysymys.
Olen sitä itsekkin miettinyt. Käytännössä käyn tuolta hakemassa lätkän 1-2 krt kuukaudessa (lähinnä krapuloissani), koska on lähellä ja tekevät mielestäni todella hyviä pitsoja.

Taitaakin olla aika siirtyä muihin vaihtoehtoihin, esimerkiksi karjalanpaisti ja kuoriperunat eivät olisi ollenkaan huonompi vaihtoehto!
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

MoonShine

Quote from: Marius on 27.09.2011, 02:53:19

Koska tämänkään harmaan talouden etnisen pullistuman kitkeminen ei verottajaa näytä kiinnostavan, on vastuu peruskansalaisilla, joiden soisi jättävän ko. syöttölöiden ovet avaamatta.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Whatsername

Itse en etnopaikoissa käy syömässä ihan hygieniasyistä. En tietenkään halua yleistää, että kaikki etnoravintolat ovat epähygieenisiä, mutta muutaman huonon kokemuksen takia jätän suosiolla väliin. Viimeksi kun kävin eräässä pizzapaikassa syömässä, pizzanpyörittäjä yski suoraan käsiinsä ja jatkoi pizzan tekoa. Jäi pizza syömättä, enkä toista kertaa sinne mene.

Kiinalaisissa en ole käynyt vuosikausiin syömässä, kun luin jonkun artikkelin niiden hygieniatasosta.

Silloin harvoin kun käyn jossain ulkona syömässä niin käyn sitten ihan kunnon ravintoloissa. Muuten suosin kyllä kotiruokaa. Näin tiedän ainakin miten ruoka on valmistettu ja mitä siinä on.
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Lehmä

Nähtävästi itse olen ainut jolle kuitti on take away-paketin päälle valmiiksi kiinni teipattuna? Toisaalta näytän myös olevan ainut joka ei erota mausta kokin uskonnollista vakaumusta. Itse olen ollut kymmenisen vuotta sitten parissakin etnopaikassa töissä (aasialaisessa) ja toisessa moni kehui juuri sitä että kyseessä ei ole kebabpaikka eikä näin ollen muslimipaikka. Harmittavasti kokki kuitenkin sattui olemaan muslimi kun islam ei rajoitukaan vai Lähi-Itään.  ;D Nauroin monet sisäiset naurut...

MoonShine

Quote from: Lehmä on 27.09.2011, 10:56:26
Harmittavasti kokki kuitenkin sattui olemaan muslimi kun islam ei rajoitukaan vai Lähi-Itään.  ;D Nauroin monet sisäiset naurut...

Mitä musulmaanikokki tekee kun asiakas tilaa kinkkusuikaleita pizzaansa?

Lehmä

No laittaa tietty kinkkusuikaleita siihen pizzan päälle... eihän se sitä itse syö vaan asiakas. Tosin siinä paikassa jossa olin töissä ei tarjottu pizzaa, mutta oli täydet oikeudet eikä ketään närästänyt asiakkaiden juomatkaan. Ja tiedänpä musliminaisen joka ei tietenkään syö sikaa, mutta pekonia kyllä koska se maistui hyvälle :) Luulen että aika monen kohdalla se on kulttuurinen ällötys, emmehän mekään helposti söisi koiran tai rotanlihaa vaikka se ei varsinaisesti olisikaan vaarallista tms.

AstaTTT

Quote from: MoonShine on 27.09.2011, 11:07:40

Laittaa ne pizzaan. En ymmärrä kysymystä ollenkaan.

Ei noissa ruokapaikoissa työskentele ihmiset, jotka eivät voi olla kinkun kanssa tekemisissä.

Tai jos näin on, siellä ei tarjota kinkkutuotteita. En kylläkään ole koskaan törmännyt tällaiseen paikkaan paitsi ulkomailla turkkilaisten ylläpitämissä.

Kanaan

Quote from: Asta Tuominen on 27.09.2011, 11:27:06
Quote from: MoonShine on 27.09.2011, 11:07:40

Laittaa ne pizzaan. En ymmärrä kysymystä ollenkaan.

Ei noissa ruokapaikoissa työskentele ihmiset, jotka eivät voi olla kinkun kanssa tekemisissä.

Tai jos näin on, siellä ei tarjota kinkkutuotteita. En kylläkään ole koskaan törmännyt tällaiseen paikkaan paitsi ulkomailla turkkilaisten ylläpitämissä.

Monet jopa ei-muslimi turkkilaisista eivät syö sikaa, mutta se on kulttuurijuttu.

Jos lapsesta asti näet vaikkapa vanhempiesi syövän hiiriä ja kieltäytyvän kaalista niin hyvinkin mahdollisesti noudattaisit myöhemmin itse samaa ruokavaliota.

Koskela Suomesta

On se aiheellinen kysymys, koska maailmalta on kertomuksia muslimien sikapartikkeliallergiasta. Somalityttö ei suostu kassalla käsittelemään kinkkupakkauksia jne.
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Kanaan

Miten niin muka asianmukaiseen osoitteeseen? Ikävä fakta on että suurin osa verorahoista menee mitä turhimpiin juttuihin, esim. Kreikka jne...

Ruoan hinta on sikakallista ja sieltä otetaan mistä halvalla saa...

turha jätkä

No enpä näe mitään ongelmaa sellaisissa etnopaikoissa, joissa verot hoidetaan asiallisesti ja kuittihomma pelaa.

Havahduin jokin aika sitten Jalla Jallassa (treella), että kuittia ei tullut. Kun erikseen pyysin, sain jonkin paperin koneesta. Vaikea sanoa onko se oikea.

Tietääkö kukaan, että miten tuosta olisi helpointa ilmoittaa, pistänkö mailia verottajalle vai poliisilleko pitäisi veronkierrosta ilmoittaa?