News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Menemme uuteen taantumaan

Started by Alfresco, 12.07.2011, 23:35:03

Previous topic - Next topic

L. Brander

Quote from: keskikasti on 05.08.2011, 12:24:09

Otsikko: Talous horjuu, Urpilainen vaikenee. Jopa Iltasanomat noteeraa Jutan vetäytymisen. Ehkä opettajatädillä on kaistanleveys yksinkertaisesti loppu. Liian vaikeita asioita.

Sama tuntuu koskevan aika montaa muutakin "puhuvaa päätä" Euroopan ja Suomen huipulta. Euroopan poliittiset johtajat ovat täysin kyvyttömiä hoitamaan ongelmia. Kaikki toimenpiteet Kreikan, Irlannin, Italian ja Espanjan kohdalta ovat hyödyttömiä.

Samanlaista epäloogisuuteen taipuvaista tyhmyyttä löytyy myös markkinoilta. Osa myy muuten vaan ja osa lyhyeksi. Ikään kuin huomista ei olisi ja heidän toimensa eivät vaikuttaisi heidän omiin tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Talouden "puolitahallinen" ajaminen lamaan ei ole yhdenkään suurta tasetta hallinnoivan instanssinkaan pitkän aikavälin etu. Tai sitten on kova usko omaan kykyyn kerätä marjoja tulevaisuuden tuomilla uusilla mahdollisuuksilla.  No ehkä huomista ei todella ole ja siksi tästäkin päivästä on saatava kaikki irti, mikä suinkin on mahdollista.

Mielestäni olisi syytä aloittaa kaikkialla maailmassa vakavat keskustelut siitä, pitäisikö markkinoiden toiminnan sääntelyä lisätä erilaisilla laeilla mutta lopettaa kokonaan valtioiden ja liittovaltioiden interventiot. Keskustelu on kovin yksipuolista ja jostain syystä valtioiden kaikkea puuttumista lait, korot, interventiot jne. käsitellään yhtenä könttänä.

Samaan syssyyn voitaisiin keskustella siitä pitääkö Helsingissä olla pörssi vai voisiko Helsingin pörssin osakkeet listata Saksassa? Tuntuu, että suomalaiset yhtiöt saavat kohtuullisen herkästi osansa laskuista mutta nousutkin ovat "maltillisempia".

Toivottavasti Suomen hallitus hajoaa. Epäilen, että Jutasta ei ole edes keskustelemaan oman ministeriönsä tulevaisuuden haasteista, asioiden hoitamisesta puhumattakaan.

LB
Dystooppinen salamasota

Salvation

Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Quote from: Nuivake on 08.08.2011, 16:12:57
Quote from: Kommeli on 06.08.2011, 11:39:59
CNBC: WTI Crude Oil Price Chart
CNBC: Brent Crude Oil Price Chart
Öljyn hinta tullut hieman alas, nyt on ilmeisesti se viimeinen hetki lähteekö talous käyntiin vai painutaanko lamaan.

Ja nyt pidättelemään jännityksellä hengitystä milloin bensan hinta laskee!

No bensan hinnan laskeminen on tunnetusti ollut kovin hidasta. Sehän perustellaan sillä, että myydään pois vanhoja kalliimpia varastoja. Kun öljyn hinta nousee, bensa nousee saman tien ja se perustellaan, milläs muulla kun öljyn hinnan nousulla. Energiafirmojen retoriikka on tältä osin kunnossa.

Öljyn hinnan alennus kertoo jotain öljyalasta. Kaikki ymmärtävät ettei öljyn tuotantokustannukset, saatavuus tai kulutus laske yhtä nopeasti kun pörssikurssit. Silti öljyn hinta seuraa yleistä pörssikurssikehitystä hyvin lyhellä viveellä. Tästä voi vetää jothopäätöksen, että hinnoittelu ei ole perinteiseen markkinatalouden kysyntä-tarjontaa -maliin tukeutuva vaan perustuu puhtaasti asiakkaan ostovoimaan. OPEC:in öljykartelli siis asettaa hinnan mielivaltaisesti nostaen sen pokkana niin korkealle kun kehtaa. Nyt kun ostovoima alka laskemaan on pakko nöyrtyä ja alentaa hinta ettei kulutus ala laskemaan liikaa. Korkea hinta ja laskeva kulutus kun saattaisi saada teollisuus katsomaan pysyvästi vaihtoehtoisia energiamuotoja.

Lyhyellä tähätimellä öljyn hinnan lasku on hyvä asia koska se vähentää tulonsiirtoja kriisitalouksista öljyvaltioille ja tehostaa länsimaiden taloutta. Pitkässä juoksussa se ylläpitää öljyriippuvuutta, tulonsiirtoja öljyvaltioille ja ekologisesti kestämätöntä energiankäyttöä.

Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja. USA maksaa 700 miljardia dollaria vuodessa ulkomaisesta öljystään. Jos edes puolet rahoista jäisi omaan taouteen, se auttaisi kummasti budjetin tasapainottamista.


Tuota... Esimerkiksi voimme lukea NesteOilin viime osarista varastovoittojen olleen 63 miljoonaa. Toisaalta vertailuajankohtana tappio oli 42 miljoonaa.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

hattiwatti

Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Quote from: Nuivake on 08.08.2011, 16:12:57
Quote from: Kommeli on 06.08.2011, 11:39:59
CNBC: WTI Crude Oil Price Chart
CNBC: Brent Crude Oil Price Chart
Öljyn hinta tullut hieman alas, nyt on ilmeisesti se viimeinen hetki lähteekö talous käyntiin vai painutaanko lamaan.

Ja nyt pidättelemään jännityksellä hengitystä milloin bensan hinta laskee!


Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja. USA maksaa 700 miljardia dollaria vuodessa ulkomaisesta öljystään. Jos edes puolet rahoista jäisi omaan taouteen, se auttaisi kummasti budjetin tasapainottamista.


Tottahan tämä tiedetään. Öljyn hinnan nousulla oli myös osansa subprime-kriisissä. Kiinteistöjen hinta jenkeissä romahti osin siksi, että olivat rakennettu lähiöihin joissa ei selviä ilman autoa. Kun bensan hinta nousee merkittävästi, ei köyhemmällä väestönosalla ole suurta kannustinta muuttaa asuntoihin alueille joissa ei voi elää ilman autoa.

USAn öljyriippuvuus on vaatimattomasti yli kaksinkertainen eniten kuluttaviin Euroopan maihin verrattuna. Tämä on USAn talouden heikko kohta. Ongelma on kuitenkin poliittinen. Mitään toimenpiteitä ei saa tehdä joilla öljyriippuvuudesta pyristeltäisiin irti, sillä sehän olisi vapaan markkinatalouden häirintää. Joukkoliikenteen rakentaminen vaatisi verovaroja mitä TEA party liike ei salli.

Republikaaneille ilmastoskeptisismi on sydämen asia, eivätkä salli mitään vaalirahoittajiensa vastaista toimintaa tai muuten ei tule vaalirahaa ensi kerralla. Öljy-yhtiöt aina kuitenkin tienaavat paremmin mitä kalliimpaa litku on. Ne ovat todistettavasti olleet merkittäviä vaalirahoittajia, ja republikaanit ovat ajaneet lain läpi jonka mukaan vaalirahoituksen ilmoittamisella ei voi olla mitään kattoa rahasummissa milloin näin pitäisi tehdä.

TJK

Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja.
USA tuottaa 11% maailman öljystä ja kuluttaa 26%. Esimerkiksi EU-maat tuottavat 4% ja kuluttavat 19%.

Varsinkin jos johonkin Suomen öljyriippuvuuteen verrataan, niin Amerikassa asiat ovat oikeinkin hyvin.

Nähdäkseni puheet USA:lla muka olevasta "öljyongelmasta" johtuvat lähinnä maan punaniskaisimpien elementtien pyhästä omavaraisuusihanteesta.

Jouko

Maailmassa on valtavia omaisuusmassoja jotka pitäisi reformoida, jakaa uusiksi. Valtiot ovat velkaantuneet yksityisille. Ihan varmasti tämä uusjako, new deal, tulee piakkoin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

TJK

Quote from: Jouko on 09.08.2011, 17:38:06
Maailmassa on valtavia omaisuusmassoja jotka pitäisi reformoida, jakaa uusiksi. Valtiot ovat velkaantuneet yksityisille. Ihan varmasti tämä uusjako, new deal, tulee piakkoin.
Näkemyksesi lienee melko harvinainen, sillä toistaiseksi valtiot taitavat olla aika suosittuja velallisia: Yhdysvallatkin on kaikesta kohusta huolimatta luottoluokittajien mielestä AA - AAA, ja lainojen korot näin pienet.

JNappula

Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:32:29
Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja.
USA tuottaa 11% maailman öljystä ja kuluttaa 26%. Esimerkiksi EU-maat tuottavat 4% ja kuluttavat 19%.

Varsinkin jos johonkin Suomen öljyriippuvuuteen verrataan, niin Amerikassa asiat ovat oikeinkin hyvin.

Nähdäkseni puheet USA:lla muka olevasta "öljyongelmasta" johtuvat lähinnä maan punaniskaisimpien elementtien pyhästä omavaraisuusihanteesta.

Sitäpaitsi USA:ssa on jonkun verran tunnettuja öljyreservejä joita ei toistaiseksi saa porata luonnonsuojelullisista syistä, mm. meksikonlahdella, Alaskassa jne.

USA:ssa on jo myös mynnissä ihan oikeita töpselistä ladattavia sähköautoja, kuten Chevrolet Volt ja Nissan Leaf. Lueskelin taannoin Volt-foorumia, ja auton hankkineet tuntuvat olevan kovin tyytyväisiä siihen. Hinta on kovahko koska akkutekniikka on vielä kallista, mutta muuten teknisesti auto on toimiva ja valmis.

Mistään busseista yleisenä kulkuvälineenä Jenkeissä on turha puhua, maa on ihan liian iso ja harvaan asuttu jotta nykyistä kattavampi julkinen liikenne olisi mahdollista.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

keskikasti

#247
Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:32:29
Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja.
USA tuottaa 11% maailman öljystä ja kuluttaa 26%. Esimerkiksi EU-maat tuottavat 4% ja kuluttavat 19%.

Varsinkin jos johonkin Suomen öljyriippuvuuteen verrataan, niin Amerikassa asiat ovat oikeinkin hyvin.

Nähdäkseni puheet USA:lla muka olevasta "öljyongelmasta" johtuvat lähinnä maan punaniskaisimpien elementtien pyhästä omavaraisuusihanteesta.

ei usan tilanne ole hyvä, omistavat vain 2% öljyvarannoista (part 2 3:00)

Congressman Roscoe Bartlett on Peak Oil [Part 1]

http://www.youtube.com/watch?v=9maqiPVxdsI

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/US_Proven_Oil_Reserves_1900_to_2005.png)

matkamasentaja

Quote from: JNappula on 09.08.2011, 17:59:28
Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:32:29
Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16

USA:ssa on jo myös mynnissä ihan oikeita töpselistä ladattavia sähköautoja, kuten Chevrolet Volt ja Nissan Leaf. Lueskelin taannoin Volt-foorumia, ja auton hankkineet tuntuvat olevan kovin tyytyväisiä siihen. Hinta on kovahko koska akkutekniikka on vielä kallista, mutta muuten teknisesti auto on toimiva ja valmis.

Mistään busseista yleisenä kulkuvälineenä Jenkeissä on turha puhua, maa on ihan liian iso ja harvaan asuttu jotta nykyistä kattavampi julkinen liikenne olisi mahdollista.


Oli jo 1990-luvulla GM EV1. Hyvä ja toimiva vehje mutta ei kelvannut muille kuin kuluttajille, niitä autoja ei sitten lopulta myyty rahallakaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Koko maa ja suuret kaupungit lähiöineen on rakennettu yksitysautoilun varaan, sitä systeemiä ei niin vain muutetakaan busseille ja ratikoille.

Jouko

Amerikka on rakennettu pyörimään öljyllä. Sitä ei hetkessä muuteta. Sama koskee Eurooppaa jossain määrin. Ilman öljyä ei elintarvikkeiden tehotuotantokaan ole mahdollista. Viherpösilöajattelu ei sitä sulata, mutta se on fakta.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Kimmo Pirkkala

USAn väestöntiheys on selvästi suurempi kuin Suomen, joten se nyt tuskin on kovin toimiva perustelu sille, miksi julkinen liikenne siellä ei voisi toimia. Koko väestön osuudellaan haja-asutusalueella asuvat lienevät aivan yhtä marginaalinen väestöryhmä kuin muissakin länsimaissa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,35206.msg475163.html#msg475163

LW

Quote from: JNappula on 09.08.2011, 17:59:28Mistään busseista yleisenä kulkuvälineenä Jenkeissä on turha puhua, maa on ihan liian iso ja harvaan asuttu jotta nykyistä kattavampi julkinen liikenne olisi mahdollista.

Raideliikenteen mittavaankin laajentamiseen olisi kyllä mahdollisuuksia. USA:ssa itse asiassa oli aikoinaan hyvin kattava ja toimiva rautatieverkosto, mutta yksityisesti rahoitettuna se ei oikein pärjännyt kilpailussa moottoriteille, jotka etenkin alkuaikoinaan olivat valtion verorahoilla rakentamia ja ylläpitämiä. Tosin nykyäänkin kaukoliikennettä ajavan pahamaineisen tehottoman Amtrakin kuluista katetaan tuilla vain noin kolmannes, siinä missä bensavero, tietullit yms. kattavat vain hieman yli puolet valtateiden ylläpitokustannuksista (lähde).

Obaman hallituksella on ollut ainakin suunnitelmia luotijunaverkostosta, mutta tiedä sitten, tuleeko niistä mitään. Jostain on pakko leikata, ja mikäpä olisikaan parempi kohde kuin kalliita investointeja vaativat projektit Yksityisen ja Amerikkalaisen autoliikenteen kanssa kilpailevan kaappikommunistisen junaliikenteen laajentamiseksi.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

PaulR

Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:52:00
Quote from: Jouko on 09.08.2011, 17:38:06
Maailmassa on valtavia omaisuusmassoja jotka pitäisi reformoida, jakaa uusiksi. Valtiot ovat velkaantuneet yksityisille. Ihan varmasti tämä uusjako, new deal, tulee piakkoin.
Näkemyksesi lienee melko harvinainen, sillä toistaiseksi valtiot taitavat olla aika suosittuja velallisia: Yhdysvallatkin on kaikesta kohusta huolimatta luottoluokittajien mielestä AA - AAA, ja lainojen korot näin pienet.

Nämä ns. luottoluokittajat eivät ole mitään itsenäisiä toimijoita. USA:n luottoluokitus olisi pitänyt olla alhaisempi jo ainakin 10 vuotta sitten ja nykyisellään huomattavasti alhaisempi. Samat jätkät tietoisesti antoivat 2008 täydelle roskalle tripla-A:a. 5 sekuntia ennen täyttä romahdusta luokitusta 'tarkistettiin' alaspäin.

TJK

Quote from: keskikasti on 10.08.2011, 07:42:23
Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:32:29
Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja.
USA tuottaa 11% maailman öljystä ja kuluttaa 26%. Esimerkiksi EU-maat tuottavat 4% ja kuluttavat 19%.

Varsinkin jos johonkin Suomen öljyriippuvuuteen verrataan, niin Amerikassa asiat ovat oikeinkin hyvin.

Nähdäkseni puheet USA:lla muka olevasta "öljyongelmasta" johtuvat lähinnä maan punaniskaisimpien elementtien pyhästä omavaraisuusihanteesta.

ei usan tilanne ole hyvä, omistavat vain 2% öljyvarannoista
2 % ei ole mitenkään vähäinen määrä yhdessä valtiossa. Esimerkiksi Irakin varannot ovat maailman neljäksi suurimmat ja noin 8%.

USA:n öljy riittää nykymenolla vielä 50 vuodeksi, ja tämän vuosisadan loppupuolella ovat luultavasti käytössä jo muut energiamuodot.

TJK

Quote from: Paul Ruth on 10.08.2011, 11:47:12
Nämä ns. luottoluokittajat eivät ole mitään itsenäisiä toimijoita. USA:n luottoluokitus olisi pitänyt olla alhaisempi jo ainakin 10 vuotta sitten ja nykyisellään huomattavasti alhaisempi. Samat jätkät tietoisesti antoivat 2008 täydelle roskalle tripla-A:a. 5 sekuntia ennen täyttä romahdusta luokitusta 'tarkistettiin' alaspäin.
Mikä sitten selittää sen, että valtioiden lainojen korot ovat alhaiset? Niitä eivät päätä luottoluokittajat, vaan lainanantajat itse.

Onko kyse siitä, että kaikkia muita paitsi sinua onnistutaan sumuttamaan?

L. Brander

Quote from: TJK on 10.08.2011, 12:58:39
Quote from: Paul Ruth on 10.08.2011, 11:47:12
Nämä ns. luottoluokittajat eivät ole mitään itsenäisiä toimijoita. USA:n luottoluokitus olisi pitänyt olla alhaisempi jo ainakin 10 vuotta sitten ja nykyisellään huomattavasti alhaisempi. Samat jätkät tietoisesti antoivat 2008 täydelle roskalle tripla-A:a. 5 sekuntia ennen täyttä romahdusta luokitusta 'tarkistettiin' alaspäin.
Mikä sitten selittää sen, että valtioiden lainojen korot ovat alhaiset? Niitä eivät päätä luottoluokittajat, vaan lainanantajat itse.

Onko kyse siitä, että kaikkia muita paitsi sinua onnistutaan sumuttamaan?

Mielestäni koko eri maiden luottoluokitus on turhaa. Maiden luottoluokituksissa arvioidaan maan kykyä hoitaa velkojansa - siis karkeasti ottaen. Yhtä tärkeää lainanantajan kannalta olisi kuitenkinkin saada arvio siitä, haluaako ja kykeneekö joku muu lainoittamaan kohdemaata tulevaisuudessa. Ei lainoja ole edes tarkoitus maksaa kokonaisuudessaan pois, vaan hoitaa niitä ja lisätä tai vähentää määrää koetun tarpeen mukaan. Lainanantajan suurin riski on siinä, ettei joku toinen lainanantaja halua tulevaisuudessa uudistaa annettua lainaa.

Siksipä kysynkin, kuka lähtisi laskemaan USAn luottoluokitusta sillä perusteella, että "itämaiden" valuuttavarannot alkaisivat olennaisesti hupenemaan?

LB
Dystooppinen salamasota

Salvation

Quote from: L. Brander on 10.08.2011, 13:33:19
Quote from: TJK on 10.08.2011, 12:58:39
Quote from: Paul Ruth on 10.08.2011, 11:47:12
Nämä ns. luottoluokittajat eivät ole mitään itsenäisiä toimijoita. USA:n luottoluokitus olisi pitänyt olla alhaisempi jo ainakin 10 vuotta sitten ja nykyisellään huomattavasti alhaisempi. Samat jätkät tietoisesti antoivat 2008 täydelle roskalle tripla-A:a. 5 sekuntia ennen täyttä romahdusta luokitusta 'tarkistettiin' alaspäin.
Mikä sitten selittää sen, että valtioiden lainojen korot ovat alhaiset? Niitä eivät päätä luottoluokittajat, vaan lainanantajat itse.

Onko kyse siitä, että kaikkia muita paitsi sinua onnistutaan sumuttamaan?

Mielestäni koko eri maiden luottoluokitus on turhaa. Maiden luottoluokituksissa arvioidaan maan kykyä hoitaa velkojansa - siis karkeasti ottaen. Yhtä tärkeää lainanantajan kannalta olisi kuitenkinkin saada arvio siitä, haluaako ja kykeneekö joku muu lainoittamaan kohdemaata tulevaisuudessa. Ei lainoja ole edes tarkoitus maksaa kokonaisuudessaan pois, vaan hoitaa niitä ja lisätä tai vähentää määrää koetun tarpeen mukaan. Lainanantajan suurin riski on siinä, ettei joku toinen lainanantaja halua tulevaisuudessa uudistaa annettua lainaa.

Siksipä kysynkin, kuka lähtisi laskemaan USAn luottoluokitusta sillä perusteella, että "itämaiden" valuuttavarannot alkaisivat olennaisesti hupenemaan?

LB

Luottoluokituksella arvioidaan kyseisen valtion kykyä maksaa lainans. Tällä on merkitystä siihen, millä korolla lainaa saa. Eli todellakaan ei ole mikään turha juttu. Siis taloudellisesti.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

hattiwatti

Quote from: Jouko on 10.08.2011, 09:58:50
Amerikka on rakennettu pyörimään öljyllä. Sitä ei hetkessä muuteta. Sama koskee Eurooppaa jossain määrin. Ilman öljyä ei elintarvikkeiden tehotuotantokaan ole mahdollista. Viherpösilöajattelu ei sitä sulata, mutta se on fakta.

Joo, tässä on USAn rakenteellinen ongelma. Jos infrastruktuuri ja asuntojen kaavoitus on luotu halvan öljyn ympärille, jos suuri osa autokannasta on katumaastureja koska halpa öljy, ei sitä hetkessä muuteta.

USAn öljyriippuvuus on kaksinkertainen Euroopan maihin nähden. Tämä on vakava talouden rakenteellinen ongelma. Se on jo vahvasti taustalla USAn talousongelmissa.

Jotkut tuttuni jotka jenkeissä ovat asuneet haukkuvat erityisesti sitä, ettei elämä jollain perheellä ole juuri mahdollista ilman paria autoa. Vaikka toki bensa on halpaa, ei kuvio ole kiva jos autojen omistaminen on kertakaikkiaan pakko. Kuten subprime-kriisissä nämä kiinteistöjen arvot tulivat huomion keskipisteeksi, öljyn hinta vaikuttaa hyvin suoraan sellaisten asuntojen arvoihin joissa asuakseen on omistettava auto.

Muistaakseni joku USAn hallituksen teetättämä tutkimus antoi ymmärtää että kestää tuollaiset 20 vuotta tehdä alkuvalmistautuminen öljyn hinnan voimakkaaseen nousuun. Esimerkiksi korvata katumaastureista suurin osa vähämmin kuluttavilla autoilla.

hattiwatti

Quote from: TJK on 09.08.2011, 17:32:29
Quote from: Alfresco on 09.08.2011, 09:50:16
Etenkin USA on niin öljyriippuvainen että sen kannattaisi kehittää pikaisesti kotimaisia vaihtoehtoja.
USA tuottaa 11% maailman öljystä ja kuluttaa 26%. Esimerkiksi EU-maat tuottavat 4% ja kuluttavat 19%.

Varsinkin jos johonkin Suomen öljyriippuvuuteen verrataan, niin Amerikassa asiat ovat oikeinkin hyvin.

Nähdäkseni puheet USA:lla muka olevasta "öljyongelmasta" johtuvat lähinnä maan punaniskaisimpien elementtien pyhästä omavaraisuusihanteesta.

No USAn öljyongelmat ovat aiheuttaneet jo öljysotia. Ei ole merkitystä kuinka paljon jollain maalla on varoja jos kyseessä on globaali markkinahyödyke. Jos hinta nousee, niin koko talous kärsii. Tämä on jo taustalla USAn talousongelmissa.

USA on suhteellisesti valtavasti arempi tälle ongelmalle kuin muut maat. Tietenkin muutama firma voi tehdä myös voittoa asialla, mutta nämä voitot eivät valu niille jotka asiasta kärsivät.

tyhmyri

Pörssit taitavat olla nousussa ympäri maailman. Ilmeisesti moni markkinoilla toimiva on tullut siihen lopputulokseen, että FED:n ja EKP:n yhdistetty setelirahoitus on "the way to go". No, pörssiosakkeissa rahat eivät katoa kuten inflatoituvissa velkakirjoissa.

L. Brander

Quote from: tyhmyri on 10.08.2011, 15:15:43
Pörssit taitavat olla nousussa ympäri maailman. Ilmeisesti moni markkinoilla toimiva on tullut siihen lopputulokseen, että FED:n ja EKP:n yhdistetty setelirahoitus on "the way to go". No, pörssiosakkeissa rahat eivät katoa kuten inflatoituvissa velkakirjoissa.

Vai johtuiko se vain siitä, että sopulilauma ymmärsi "ylimyyneensä"?

Minusta nyt rakennetaan vain seuraavaa kriisiä.

LB
Dystooppinen salamasota

tyhmyri

^Seuraavaa kriisiä ainakin siinä mielessä, että inflaatio tuottaa omat haasteensa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka hyvin keskuspankit onnistuvat yhdistämään velkojen inflatoimisen ja inflaation pitämisen sen verran alhaisena, että inflaatio ei suoraan valu palkkoihin. En muista missä tuo raja suurin piirtein on, mutta sen olemassaolo on useassa yhteydessä osoitettu.

Salvation

Quote from: L. Brander on 10.08.2011, 15:19:40
Quote from: tyhmyri on 10.08.2011, 15:15:43
Pörssit taitavat olla nousussa ympäri maailman. Ilmeisesti moni markkinoilla toimiva on tullut siihen lopputulokseen, että FED:n ja EKP:n yhdistetty setelirahoitus on "the way to go". No, pörssiosakkeissa rahat eivät katoa kuten inflatoituvissa velkakirjoissa.

Vai johtuiko se vain siitä, että sopulilauma ymmärsi "ylimyyneensä"?

Minusta nyt rakennetaan vain seuraavaa kriisiä.

LB

Tai sitten vain tehdään rahaa ja kurssien vähän noustua rommautetaan ne uusiin pohjalukemiin ja tehdään shorteilla vitusti rahaa.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

Kitaransoittaja

Quote from: JNappula on 09.08.2011, 17:59:28
Mistään busseista yleisenä kulkuvälineenä Jenkeissä on turha puhua, maa on ihan liian iso ja harvaan asuttu jotta nykyistä kattavampi julkinen liikenne olisi mahdollista.
Quote from: wekkuli on 10.08.2011, 10:04:05
USAn väestöntiheys on selvästi suurempi kuin Suomen, joten se nyt tuskin on kovin toimiva perustelu sille, miksi julkinen liikenne siellä ei voisi toimia. Koko väestön osuudellaan haja-asutusalueella asuvat lienevät aivan yhtä marginaalinen väestöryhmä kuin muissakin länsimaissa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,35206.msg475163.html#msg475163
Kuljettaahan ne tenavansa busseilla kouluun, voipi olla että keskimääräinen jenkki on istunut enempi bussissa kuin keskimääräinen eurooppalainen ???

Toimiiko tuo julkinen liikenne oikein missään on sitten ihan toinen asia.

Salvation

Quote from: Kitaransoittaja on 10.08.2011, 15:39:17
Quote from: JNappula on 09.08.2011, 17:59:28
Mistään busseista yleisenä kulkuvälineenä Jenkeissä on turha puhua, maa on ihan liian iso ja harvaan asuttu jotta nykyistä kattavampi julkinen liikenne olisi mahdollista.
Quote from: wekkuli on 10.08.2011, 10:04:05
USAn väestöntiheys on selvästi suurempi kuin Suomen, joten se nyt tuskin on kovin toimiva perustelu sille, miksi julkinen liikenne siellä ei voisi toimia. Koko väestön osuudellaan haja-asutusalueella asuvat lienevät aivan yhtä marginaalinen väestöryhmä kuin muissakin länsimaissa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,35206.msg475163.html#msg475163
Kuljettaahan ne tenavansa busseilla kouluun, voipi olla että keskimääräinen jenkki on istunut enempi bussissa kuin keskimääräinen eurooppalainen ???

Toimiiko tuo julkinen liikenne oikein missään on sitten ihan toinen asia.

Tekstistä päätellen tais mennä arvailun puolelle...
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

L. Brander

Quote from: tyhmyri on 10.08.2011, 15:26:09
^Seuraavaa kriisiä ainakin siinä mielessä, että inflaatio tuottaa omat haasteensa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä kuinka hyvin keskuspankit onnistuvat yhdistämään velkojen inflatoimisen ja inflaation pitämisen sen verran alhaisena, että inflaatio ei suoraan valu palkkoihin. En muista missä tuo raja suurin piirtein on, mutta sen olemassaolo on useassa yhteydessä osoitettu.

Nyt olisi kyllä kiva tietää, kuinka paljon rahan määrää on lisätty ja paljon sitä tullaan lisäämään ennen kuin interventiot ovat lopussa? Toinen mielenkiintoinen kysymys on, kuinka moni tietää jo lisätyn ja lisättäväksi aiotun määrän?  No näitähän ei tietysti kerrota meille taviksille, ovat yleiseurooppalaisen kultapossukerhon dataa. :D

LB
Dystooppinen salamasota

Kitaransoittaja

Quote from: Salvation on 10.08.2011, 15:40:38
Tekstistä päätellen tais mennä arvailun puolelle...
Silläpä tuo  ???
Mutta eihän Suomessakaan Helsingin ulkopuolella paljoa julkisia käytetä.

PaulR

Quote from: L. Brander on 10.08.2011, 15:19:40
Quote from: tyhmyri on 10.08.2011, 15:15:43
Pörssit taitavat olla nousussa ympäri maailman. Ilmeisesti moni markkinoilla toimiva on tullut siihen lopputulokseen, että FED:n ja EKP:n yhdistetty setelirahoitus on "the way to go". No, pörssiosakkeissa rahat eivät katoa kuten inflatoituvissa velkakirjoissa.

Vai johtuiko se vain siitä, että sopulilauma ymmärsi "ylimyyneensä"?

Minusta nyt rakennetaan vain seuraavaa kriisiä.

LB

Niihnän tässä tehdään. Ja kärryillä olevat vetävät parhaillaan kaikki irti mitä kykenevät.

Herätys.

hattiwatti

Quote from: TJK on 10.08.2011, 12:56:27
USA:n öljy riittää nykymenolla vielä 50 vuodeksi, ja tämän vuosisadan loppupuolella ovat luultavasti käytössä jo muut energiamuodot.

Tässä on hyvin yleinen ajatusvirhe johon törmää eri muodoissaan jatkuvasti.

Ei ole mitään merkitystä sillä mikä on jonkun hyödykkeen absoluuttinen määrä maan alla. Merkitystä on sillä, saadaanko sitä sieltä käyttöön samaan tahtiin kun sitä kulutetaan. USA ei ole tähän pystynyt sitten vuoden 1970 jolloin maa oli omavarainen öljyn suhteen. Suunta on jatkuvasti aleneva. Toisekseen öljy on globaali markkinahyödyke, ja hintatasoon ei vaikuta se mitä jollain yksittäisellä maalla on maansa alla. Lisäksi olennaistahan on EROI - arvo (energy returned on investment), eli paljonko pitää käyttää varoja jotta saadaan x määrä hyödykettä. Se tahma mitä viimeiset pisarat maan alta edustavat on verrattomasti kalliimpaa kuin se mitä sieltä pinnalta saadaan. Vähän kuin hiivalitku vs. kirkkaat kiljupöntössä.

Öljyn hinta lähtee hallitsemattomaan nousuun silloin kun tarjonta ja kysyntä menevät ristiin. Ei silloin kun se konkreettisesti 'loppuu'.

Ja lisäksi, öljyssä ei ole ongelma maailmanlaajuisesti paljonko sitä on, vaan se että loppuvarannot ovat lähinnä lähi-idässä. Yllättäen tulemme näkemään siellä alueella monia konflikteja tämän aiheen ympärillä.

JNappula

Quote from: wekkuli on 10.08.2011, 10:04:05
USAn väestöntiheys on selvästi suurempi kuin Suomen, joten se nyt tuskin on kovin toimiva perustelu sille, miksi julkinen liikenne siellä ei voisi toimia. Koko väestön osuudellaan haja-asutusalueella asuvat lienevät aivan yhtä marginaalinen väestöryhmä kuin muissakin länsimaissa.

http://hommaforum.org/index.php/topic,35206.msg475163.html#msg475163

No eipä se julkinen liikenne täällä Suomessakaan toimi muualla kuin suurimmissa kaupungeissa. Täällä maaseudulla henkilöautoilulle ei juuri ole vaihtoehtoja. Taitaapa aika suuri osa suomalaisiakin asua muualla kuin runsaan julkisen liikenteen piirissä, ei suinkaan mikään marginaalinen määrä.

Julkinen liikenne on sitäpaitsi kommunismia joka ei sovi länsimaiselle kapitalistille. Ideaalinahan tuossa on tilanne, jossa ihmiset asuvat valtavissa neukkukuutioryppäissä joista sitten aamulla klo. 6:30 savuttavat Ikarus-bussit sitten kuljettavat heidät töihin läheiseen teollisuuskombinaattiin.

Länsimainen kapitalisti haluaa asua yksilöllisesti missä haluaakin ja käydä töissä missä haluaa, ei siis siellä mihin kansankomitea hänet ohjaa. Näin ollen julkinen liikenne sopii heitä palvelemaan huonohkosti, joillekin sattumalta toki hyvinkin. Yksityisautoilu ei siis tule häviämään mihinkään. Autoista tulee vaan sähkökäyttöisiä, joita ladataan puhtaalla ydinsähköllä. Toki joillakin voi autotallin katolla olla sähköpaneelit tai tuuligeneraattori lataamista avustamaan.

http://www.youtube.com/watch?v=selmPSAP1Co
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."