News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ruotsin kielen vastustaminen

Started by Pohjolan puolesta, 21.03.2009, 18:47:20

Previous topic - Next topic

EL SID

Quote from: Karkea on 12.06.2009, 22:04:38
Quote from: Pohjolan puolesta on 21.03.2009, 18:47:20
Asian eteenpäinviemiseksi meidän luonnolliset kansainväliset yhteistyökumppanit löytyvät juuri Pohjoismaista.
On hyödyllistä osata vieraita kieliä. Ruotsin kielen opiskelun dissaaminen on niin seitkytlukua, että nolottaa.

samalla vaivalla voit opetella saksaa. miksi hukata resursseja pikkukielen opiskeluun, kun voi käyttää ne maailmankielen oppimiseen?

ummikkoja ruotsinkielisiä lienee tässä maassa yhtä paljon kuin on ruotsinkielen opettajia. sairasta resurssien haaskaamista.

Juha Päivärinta

Quote from: EL SID on 14.06.2009, 14:22:16
Quote from: Karkea on 12.06.2009, 22:04:38
Asian eteenpäinviemiseksi meidän luonnolliset kansainväliset yhteistyökumppanit löytyvät juuri Pohjoismaista.
On hyödyllistä osata vieraita kieliä. Ruotsin kielen opiskelun dissaaminen on niin seitkytlukua, että nolottaa.

samalla vaivalla voit opetella saksaa. miksi hukata resursseja pikkukielen opiskeluun, kun voi käyttää ne maailmankielen oppimiseen?

ummikkoja ruotsinkielisiä lienee tässä maassa yhtä paljon kuin on ruotsinkielen opettajia. sairasta resurssien haaskaamista.

Jos nyt opeteltais yksi kieli kunnolla niin ei olisi Soinin kaltaisin mongertajia parlamentissa niin montaa.
Ex-Jekku

nimetönkeskustelija

Quote from: Elisa on 23.03.2009, 19:45:50
Romaniassa on n. 1,5 miljoonan unkarilaisen vähemmistö, joka asuu pääasiassa Transilvanian alueella. Lain mukaan paikkakunnat, joissa vähemmistön osuus on yli 20 %, ovat kaksikielisiä (mahdollisuus asioida viranomaisissa vähemmistökielellä, kyltit kahdella kielellä). Jotenkin maagisesti 20 %:n raja ei suuremmissa kaupungeissa koskaan täyty, vaan pysyy aina jossain 19,7:n tienoilla.

Slovakiassa 10 % väestöstä puhuu äidinkielenään unkaria. Nationalistit pyrkivät kieltämään unkarin kielellä puhumisen julkisilla paikoilla, kuten kaduilla.

Puhuessani tällaisissa paikoissa ruotsin kielen asemasta Suomessa, tunnen tietynlaista ylpeyttä. Erityisesti koulujen pakkoruotsista, mikä tietenkin eniten herättää ihmetystä.

Onko englanti pakollinen? Toivottavasti. Lisäksi kouluissa pitäisi olla vielä kolmas pakollinen suureksi luokiteltava kieli. Lisäisi tasa-arvoa huomattavasti.

Itse hallitsen englannin lisäksi neljä pientä kieltä. Olenkin jo muutaman vuoden tainnut pohdiskella, opiskelisinko seuraavaksi venäjän (koska se on kiehtovin) vai espanjan (koska se on helpoin), kun moniin virkoihin on pääsyvaatimuksena kahden suuren kielen hallinta.

Juuri tämä asenne ärsyttää mua kaikkein raskaimmin. Itse olen matemaattisesti lahjakas (niin voi kait sanoa, kun on yliopistotutkinto matemaattiselta alalta). Kielissä lahjakkaat ei vaan mitenkään voi käsittää, että joillekkin vieraiden kielten oppiminen ei käy käden käänteessä. Esimerkiksi itse en opi ulkoa laajoja sanalistoja, mitä kielten opettelu pääasiassa on. Olen koko koulu-urani joutunut kärsimään pakkoruotsista jossa minua on kyykytetty ja haukuttu laiskaksi. Myös englanti on tuottanut vaivaa, mutta siitä on edes hyötyä. Matematiikka, fysiikka ja tekniset aineet on sen sijaan aina olleet helppoja. Olen erityisen katkera siitä, että kieltenopiskelijat pääsee lukiosta ja yläasteelta muutamalla äärihelpolla matikan, fysiikan ja kemian kurssilla, kun taas varsinkin lukiossa hakattiin päähän minimissään kahta vierasta kieltä (ruotsi ja englanti) hirveitä kurssimääriä.

Ainoa asia mikä mua lohduttaa tällä hetkellä on se, että nämä monta kieltä osaavat kielinerot eivät yleensä saa koulutustaan vastaavaa työtä, jolloin heidän hieno kielitutkintonsa menee vessanpönttöön kun he työskentelevät esim. Anttilan top-ten osastolla, jossa pärjää mainiosti kahdella kotimaisella (suomi ja englanti). Itse kun saan porskuttaa kohtuullisella palkalla juuri oman alani hommia.

Muistan vieläkin kuinka joku selvästi Astrid Thorsin kaltainen käntty kyykytti mua yliopiston virkamiesruotsintentissä antaen aina arvosanaksi hylätyn. Saman arvosanan sai yleensä noin kolme neljäsosaa tentteihin osallistuneista, vaikka kaikilla oli siihen aikaan YO-ruotsi kirjotettuna.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Jack

Quote from: nimetönkeskustelija on 16.06.2009, 00:40:36
Itse olen matemaattisesti lahjakas (niin voi kait sanoa, kun on yliopistotutkinto matemaattiselta alalta). Kielissä lahjakkaat ei vaan mitenkään voi käsittää, että joillekkin vieraiden kielten oppiminen ei käy käden käänteessä. Esimerkiksi itse en opi ulkoa laajoja sanalistoja, mitä kielten opettelu pääasiassa on. Olen koko koulu-urani joutunut kärsimään pakkoruotsista jossa minua on kyykytetty ja haukuttu laiskaksi. Myös englanti on tuottanut vaivaa, mutta siitä on edes hyötyä. Matematiikka, fysiikka ja tekniset aineet on sen sijaan aina olleet helppoja. Olen erityisen katkera siitä, että kieltenopiskelijat pääsee lukiosta ja yläasteelta muutamalla äärihelpolla matikan, fysiikan ja kemian kurssilla, kun taas varsinkin lukiossa hakattiin päähän minimissään kahta vierasta kieltä (ruotsi ja englanti) hirveitä kurssimääriä.

Ainoa asia mikä mua lohduttaa tällä hetkellä on se, että nämä monta kieltä osaavat kielinerot eivät yleensä saa koulutustaan vastaavaa työtä, jolloin heidän hieno kielitutkintonsa menee vessanpönttöön kun he työskentelevät esim. Anttilan top-ten osastolla, jossa pärjää mainiosti kahdella kotimaisella (suomi ja englanti). Itse kun saan porskuttaa kohtuullisella palkalla juuri oman alani hommia.

Asioissa on monta puolta.

Matematiikan oppiminen ja kielen oppiminen ovat eri asioita. Kehitysvammainenkin oppii puhumaan kieltä, mutta yhtälöitä hän ei opi ratkaisemaan. Ihmiset puhuivat kieliä jo satojatuhansia vuosia ennen kuin he tekivät ensimmäisiäkään laskutoimituksia, joihin "sormilaskukone" ei riitä. Kielen oppiminen on luonnollisempi ja vanhempi asia ja siten helpompaa kuin matematiikan oppiminen.

Ihminen kuin ihminen - myös matemaattisesti lahjakas - oppii kielen, vaikka sanaluetteloiden pänttääminen olisikin hidasta ja vaikeaa. Sen sijaan matematiikkaa ei voi opetella samalla tavalla kuin kieltä, koska matematiikkaa pitää myös ymmärtää.

Muistan hyvin kouluajoilta kuinka normaaliin matematiikan kokeeseen tuli yleensä vain muutama sivu kirjasta. Kaikki näillä sivuilla oleva teksti, kaavat ja numerot olisi ollut suhteellisen helppo opetella ulkoa niin, että kirjan sivut voisi kopioida paperille ulkomuistista. Silti yhtäkään kirjan laskutehtävää ei olisi osannut yksistään tällä menetelmällä ja tiedolla laskea, koska tehtävien tekemiseen ei riitä ulkoa oppiminen vaan asiat pitää ymmärtää. Itse en esimerkiksi osannut koko lukioaikana tehdä yhtään ainoaa matematiikan kotitehtävää. Vaikka olisin istunut tuhat vuotta kirjan ääressä, en olisi osannut niitä. Vaikka minulla olisi ollut kirja mukana kokeessa, olisin saanut ala-arvoisen. En nimittäin ymmärtänyt matematiikkaa silloin enkä ymmärrä sitä nyt enkä tule koskaan ymmärtämään siitä muuta kuin korkeintaan alkeelliset peruslaskutoimitukset.

Miten selvisin kokeissa? Siten, että kopioin muiden tekemät kotitehtävät tunnilla taululta ja opettelin niiden perusteella konemaisesti "laskemaan" vastaavia tehtäviä, joita oli kokeilssa. Sain kokeet menemään läpi vaihtelevalla menestyksellä. Joskus tuli ala-arvoinen numero, joskus tuli keskinkertainen, ja lukion viimeisellä luokalla sain yhdestä kokeesta jopa täyden kympin. Jos sama koe olisi pantu eteeni viikon päästä, olisin saanut siitä nollan, koska tehtävän suorittaminen perustui pelkkään numeroiden paikkojen opettelemiseen ja niiden sijoittamiseen tietyille kohdille sekä tehtävään mahdollisesti liittyviin yksinkertaisiin yhteen- ja vähennys- sekä kerto- ja jakolaskuihin.

Opettelemiseni perustui yleensä ulkoa opettelemiseen koetta edeltävänä aamuna ja aivan viime hetkinä juuri ennen kokeen alkamista. Asiat pysyivät mielessä sen aikaa, että kokeen sai suoritettua. Joskus kirjoitin heti kokeen alkaessa ohjeita ja apumuistiinpanoja paperin reunaan, sillä olin katsonut ohjeet vihkosta vain minuutti aikaisemmin.  

Tällaista täydellistä matemaattista lahjattomuutta voi olla matemaattisesti lahjakkaan vaikea ymmärtää.

Muistan vieläkin kuinka joku selvästi Astrid Thorsin kaltainen käntty kyykytti mua yliopiston virkamiesruotsintentissä antaen aina arvosanaksi hylätyn. Saman arvosanan sai yleensä noin kolme neljäsosaa tentteihin osallistuneista, vaikka kaikilla oli siihen aikaan YO-ruotsi kirjotettuna.

En ole myöskään lahjakas kielissä (yleistä tyhmyyttä kai), joten ruotsikin teki tiukkaa. Sain siitä nelosia ja suoritin ehtoja. Ja vastaavaa yliopiston virkamiesruotsintenttiä, josta edellä kerrotaan, en meinanut saada millään läpi. Taisin onnistua vasta kolmannella yrittämällä.

En ole koskaan osannut puhua ruotsia. Jos joutuisin autiolle saarelle muita kieliä osaamattoman ruotsalaisen kanssa, saisin ehkä hänen kanssaan "keskustelessani" tuotettua yhden vaatimattoman lauseen kymmenessä minuutissa miettimällä jokaista sanaa minuutin. Tavallista suomalaista TV- ja radioruotsia ymmärrän sen verran, että pysyn kärryillä siitä, mistä puhutaan. Sama on tilanne ruotsalaisen tekstin kohdalla. Eli ymmärrän kieltä välttävästi tai tyydyttävästi (en osaa antaa itselleni arvosanaa), mutta sen tuottaminen olisi toivottoman hidasta ja kömpelöä.

Mikä on kantani ruotsin kielen tarpeellisuuteen?

Olen sitä mieltä, että ruotsia pitäisi osata. Olkoonkin, että se on maailmanlaajuisesti pieni kieli, se on kuitenkin Suomessa tärkeä. Juuri pari viikkoa sitten tyttäreni (joka puhuu englantia lähes äidinkieltään ja espanjaa ja saksaakin kohtalaisesti, ei saanut erästä työpaikkaa siksi, että hänen ruotsinkielensä ei ollut tarpeeksi hyvä. Kaikki muu olisi ollut OK, mutta ruotsin taito ei ollut tarpeeksi sujuvaa.

Ruotsinkielen taito on välttämätön monissa töissä varsinkin Etelä-Suomessa ja muilla alueilla, joilla asuu paljon ruotsinkielisiä. Tälle tosiasialle ei mitään mahda.  

Kyse ei siis ole siitä, onko ruotsinkielen taito hyödyllinen minun tai sinun tai jonkun Pekan mielestä. Tällä ei ole mitään merkitystä. Sen sijaan asialla on merkitystä silloin, kun hakee työtä, ja työn saamisen ehtona on ruotsinkielen taito. Ruotsia osaamattomat sulkevat itsensä monen asian ja monen mahdollisuuden ulkopuolelle.

Ja paljastanpa sellaisenkin (ilmeisesti hieman salaisen) asian, että ruotsinkielen taidosta on hyötyä myös opiskelupaikkaa hakiessa. Jotkut ruotsinkieliset oppilaitokset kärsivät opiskelijapulasta, koska ruotsinkielisten osuus Suomessa hiljalleen vähenee. Jos näihin oppilaitoksiin ei tule riittävästi opiskelijoita, ne menettävät valtionapuja ja niiden opettajat menettävät työnsä. Niinpä tällaiseen oppilaitokseen saattaa päästä opiskelemaan paljon helpommin kuin vastaavaan suomenkieliseen oppilaitokseen. Ehtona on tietenkin ruotsinkielen riittävä taito. Tänäkin keväänä erääseen ruotsinkieliseen ammattikorkeakouluun suorastaan houkuteltiin ihmisiä eli käytännössä kaikki halukkaat ja muodolliset ehdot täyttävät pääsivät.

Ruotsinsa riittävän hyvin osaava voi siis opiskella tyytyväisenä ammattiin sillä aikaa kun "ruotsi ei ole tärkeää" periaatteella opintonsa läpäissyt viettää välivuosia ja odottaa seuraavia suomenkielisiä pääsykokeita.

svobo

Olen sitä mieltä, että ruotsia pitäisi osata. Olkoonkin, että se on maailmanlaajuisesti pieni kieli, se on kuitenkin Suomessa tärkeä. Juuri pari viikkoa sitten tyttäreni (joka puhuu englantia lähes äidinkieltään ja espanjaa  ja saksaakin kohtalaisesti, ei saanut erästä työpaikkaa siksi, että hänen ruotsinkielensä ei ollut tarpeeksi hyvä. Kaikki muu olisi ollut OK, mutta ruotsin taito ei ollut tarpeeksi sujuvaa.

Eli "pakkoruotsista" ei ollut hyötyä tässäkään tapauksessa. Itse opiskelin ruotsia 11 vuotta, ja yliopiston virkamiesruotsin tentin sain käydä uusimassa niin monta kertaa kuin se oli mahdollista ja lopulta pääsin säälistä läpi, kun ei kai sen takia oikein voi tutkintoa hylätäkään. Jos koulussa olisi ollut pakollista opiskella kahta kieltä, niin olisin varmaan valinnut englannin lisäksi saksan. Nyt valmistuttuani sain mahdollisen työtarjouksen juuri Saksasta.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

domokun

Ruotsin kielen virallisesta asemasta valtionkielenä tulisi päästä eroon. Missään muussa länsimaassa näin pienellä vähemmistöllä ei ole vastaavaa asemaa. Käytännössä kaikissä muissa kaksi tai useampi kielisissä länsimaissa vähemmistöt ovat suhteellisesti suurempia. Ruotsin kielen opiskelun tulisi olla vapaaehtoista ja pakko Ruotsiin käytetyt oppitunnit voisi käyttää joko vapaasti valittaviin kieliin tai hyödyllisempiin opintoihin.

Itselleni Ruotsin kieli on ns. punainenvaate, itse en sitä kieltä käytä koulutus järjestelmän tai Ruotsin ulkopuolella. Jos joku joskus pyytää minulta apua esim liikenne onnettomuuden jälkeen Ruotsiksi (olettaen että tapahtuu Ruotsin ulkopuolella), ei apua minulta saa koska "en ymmärrä" kieltä. Suomessa en osaa kieltä, mutta Ruotsissa yllättäen omaan heikon kielitaidon natiivien kielestä.

TiuskeaRakki

Quote from: Jack on 16.06.2009, 03:51:23
Matematiikan oppiminen ja kielen oppiminen ovat eri asioita. Kehitysvammainenkin oppii puhumaan kieltä, mutta yhtälöitä hän ei opi ratkaisemaan.

Valmius äidinkieleen on tosiaan olemassa. Ja tähänhän ne ruotsinkieliset nykyään yrittävät kovasti päästä käsiksi; assimilaatiopolitiikkahan on ihan ok jos se kohdistuu suomenkielisiin, ja kunhan vaan kohdistuu jo ihan imeväisikäisestä asti...

Ne vieraat kielet on sitten toinen juttu.

QuoteKielen oppiminen on luonnollisempi ja vanhempi asia ja siten helpompaa kuin matematiikan oppiminen.

En ole ihan varma. Matematiikassa on kyse formalisoidusta loogisesta päättelystä. Itse olin nuorempana kielellisesti lahjakas ja kuvittelin etten osaa matematiikkaa, mutta opettelinpa sen silti ja nykyään se tuntuu hyvin luonnolliselta.

Olen sitä mieltä, että ruotsia pitäisi osata. Olkoonkin, että se on maailmanlaajuisesti pieni kieli, se on kuitenkin Suomessa tärkeä.

Miksi on? Ihan hyvin tässä maassa on aina eletty osaamatta ruotsia, siitäkin huolimatta että ko. kielen puhujat ovat olleet harvinaisen taitavia rajaamaan yhteiskunnasta osia ruotsia taitamattomien ulottumattomiin.

Juuri pari viikkoa sitten tyttäreni (joka puhuu englantia lähes äidinkieltään ja espanjaa ja saksaakin kohtalaisesti, ei saanut erästä työpaikkaa siksi, että hänen ruotsinkielensä ei ollut tarpeeksi hyvä. Kaikki muu olisi ollut OK, mutta ruotsin taito ei ollut tarpeeksi sujuvaa.

Oliko kyse ihan todellisesta tarpeesta vai periaatteesta?

Ruotsinkielen taito on välttämätön monissa töissä varsinkin Etelä-Suomessa ja muilla alueilla, joilla asuu paljon ruotsinkielisiä. Tälle tosiasialle ei mitään mahda.  

Mahtaapa. Se tarve ei ole todellinen joten sille ei pidä kumarrella. Niissä asioissa joissa oikeasti tarvitaan ruotsia, löytyy kyllä tekijä joko ruotsinkielisistä tai sitten niistä suomenkielisistä jotka sattuvat kieltä puhumaan.

Kyse ei siis ole siitä, onko ruotsinkielen taito hyödyllinen minun tai sinun tai jonkun Pekan mielestä. Tällä ei ole mitään merkitystä.

Voi kuule, sillä, näenkö sen itselleni merkitykselliseksi, on minun kannaltani enemmän merkitystä kuin millään muulla.

QuoteRuotsia osaamattomat sulkevat itsensä monen asian ja monen mahdollisuuden ulkopuolelle.

Ja senpä takia mielivaltaisen kielipolitiikan sotkemiseen monelle alalle pitää puuttua. Itse en ole vielä jäänyt paitsi yhtään mistään elämässä vaikken ole puhunut sanaakaan ruotsia opiskelutilanteiden ulkopuolella. Tietysti esimerkki "mielivaltaisesta" kielipolitiikasta on se, että yliopistotutkinto olisi jäänyt ilman ruotsia saamatta...

Ja paljastanpa sellaisenkin (ilmeisesti hieman salaisen) asian, että ruotsinkielen taidosta on hyötyä myös opiskelupaikkaa hakiessa. Jotkut ruotsinkieliset oppilaitokset kärsivät opiskelijapulasta, koska ruotsinkielisten osuus Suomessa hiljalleen vähenee.

No sitten pitää olla suosimatta nuoleskelijoita ja mitoittaa opiskelupaikat uusiksi siten, että suomeksi opiskeleva ei ole tilastollisesti ottaen toisen luokan kansalainen. Mutta tämä tämäntapainen "eriarvoistumisen välttäminen ruotsinkielistymällä" onkin tyypillistä RKP-logiikkaa...

Ruotsinsa riittävän hyvin osaava voi siis opiskella tyytyväisenä ammattiin sillä aikaa kun "ruotsi ei ole tärkeää" periaatteella opintonsa läpäissyt viettää välivuosia ja odottaa seuraavia suomenkielisiä pääsykokeita.

... tämä on hyväksyttävää miten?

Shadow

QuoteJuuri pari viikkoa sitten tyttäreni (joka puhuu englantia lähes äidinkieltään ja espanjaa ja saksaakin kohtalaisesti, ei saanut erästä työpaikkaa siksi, että hänen ruotsinkielensä ei ollut tarpeeksi hyvä. Kaikki muu olisi ollut OK, mutta ruotsin taito ei ollut tarpeeksi sujuvaa.

Paradoksaalista tässä on, että hän olisi saanut työpaikan jos meillä EI olisi pakkoruotsia ja sen itse luomaa tarvetta ruotsin kielelle. Pakkoruotsi tekee itse itsestään tarpeellisen. Sitä et tarvitse, mutta kun sitä muka "tarvitsee" työssä, niin se on yht'äkkiä tärkeä kieli ja sitä pitää opiskella.

Kun pakkoruotsi poistuu, tuollainen hyödytön tarvekin poistuu.

ttvan

Ruotsin kielen vastustaminen on ihan ok, mutta ei sitä tarvitsisi joka paikkaan tunkea.

Huomautan vielä että meidän ruotsinkielisessä vähemmistössä on myös hyvin isänmaallista väkeä.

Toivon että käyttäisitte kohteliampaa sävyä ruotsinkielisistä veljistämme, vaikka vastustattekin pakkoruotsia.

Toivon myös että palstan ruotsikieliset lukijat ja kirjoittajat voisivat tuntea olonsa kotoisaksi Hommassa. Se että toiminnassamme on mukana ruotsikielisiä on suuri etu.

Ruotsalaiset ovat murhanneet suomalaisia, yrittäneet tappaa koko kansan sukupuuttoon moneen kertaan. Veljiksi ei vihollisia voi kutsua.
Lisää:
http://keskustelut.a-lehdet.fi/apu/topic_show.pl?tid=656
Josta linkit:
http://ryyti.blogspot.com/search/label/apartheid%20yliopisto
http://www.simplesite.com/tala
http://www.freewebs.com/kielipoliittinen_sensuuri/
http://www.saunalahti.fi/eiry/
http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.pakkoruotsi.net/
http://groups.google.com/group/sfnet.keskustelu.kielipolitiikka/topics
Ensi alkuun voitaisiin aloittaa selvitys siitä, montako suomalaista murhattiin kun ruotsalaiset jalostivat rotua sterilisoimalla vääränrotuiset.
Sitten historiaan perehtyä siinä kuinka suomalaisia tapettiin kruunun sodissa. Usea kokonainen sukupolvihan siinä meni nuoria suomalaisia.

Pohjolan puolesta

Paradoksaalista on se että mitä enemmän metelöitte pakkoruotsista sitä tiivimmäksi tulevat RKP:n rivit.

Luulenpa että tehokkainta pakkoruotsin vastustamista on se että antaa ajan tehdä tehtävänsä. Ruotisinkielinen väestö pienenee jatkuvasti. Iskekää sitten sopivassa kohdassa kun RKP:n vaalitulos on jotain 4% eduskuntavaaleissa.

Huolimatta inhosta pakkoruotsia kohtaan meidän suomenruotsalaisessa vähemmistössä on hyvin fiksuja ja isänmaallisia ihmisiä. Olisi hyvin viisasta välttää loukkaamasta heidän tunteitaan.
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

TiuskeaRakki

Quote from: Pohjolan puolesta on 17.06.2009, 22:38:51
Paradoksaalista on se että mitä enemmän metelöitte pakkoruotsista sitä tiivimmäksi tulevat RKP:n rivit.

Kyllä RKP:tä saa ja pitääkin kritisoida jos RKP haluaa jotain semmoista mitä ei voi hyväksyä.

Luulenpa että tehokkainta pakkoruotsin vastustamista on se että antaa ajan tehdä tehtävänsä. Ruotisinkielinen väestö pienenee jatkuvasti. Iskekää sitten sopivassa kohdassa kun RKP:n vaalitulos on jotain 4% eduskuntavaaleissa.

On kummallinen harhaluulo että ruotsinkielisen väestön vähentäminen sinänsä olisi Suomen kielipolitiikan kriitikoiden tavoite. En minä ainakaan osaa nähdä asiaa tällä tavalla. Siis tottakai on näppärää vaan syyllistää vastapuolta pyrkimyksestä kitkeä suomenruotsalaisuus ilmiönä, mutta ei se millään tavalla todenmukainen argumentti ole.

Toisaalta on hyvin vaikeaa keskustella järkevästi mistään jos sanomalla, etten itse ole suomenruotsalainen enkä halua sellaiseksi tulla pakotetuksi, tulee muka sanoneeksi että haluaa kieltää toisilta heidän identifioitumisensa joksikin ryhmäksi.

Huolimatta inhosta pakkoruotsia kohtaan meidän suomenruotsalaisessa vähemmistössä on hyvin fiksuja ja isänmaallisia ihmisiä. Olisi hyvin viisasta välttää loukkaamasta heidän tunteitaan.

Minäkin olen fiksu ja isänmaallinen ihminen. Jopa niin fiksu ja isänmaallinen, että sallin suomenruotsalaisille heidän kielensä ihan mielelläni. Toisaalta jos joku heistä "loukkaantuu" siitä että joutuu jakamaan isänmaansa minun kanssani, niin ongelma ei ole minun.

Aldaron

Quote from: Dark Serenity on 07.06.2009, 14:08:22
Vuosia jatkuneen pakkoruotsin opiskelusta on jäänyt kaksi asiaa: heikko ruotsin kielitaito ja erittäin vahva viha suomenruotsalaisia kohtaan.
Tosi kiva tietää että Dark Serenity vihaa muutamaa sataa tuhatta syntyperäistä suomalaista "erittäin vahvasti", mukaanlukien tietenkin allekirjoittaneen kaltaiset jo taustaltaan kaksikieliset suomalaiset. Ihan vapaasti, vihatkoon vain, jos hän saa päätään puristavan pipon sillä tavalla tuntumaan hieman siedettävämmältä. Tosin erääseen asiaan hänellä ei tuon asenteen omaavana ole minkäänlaista moraalista oikeutta: hän ei nimittäin millään mittapuulla voi kutsua itseäsi isänmaalliseksi suomalaiseksi. Tosin en usko tämän häntä juurikaan rasittavan, sillä tuollaisille omaa kansaansa vihaaville ihmisillehän käsitteet Isänmaa, Suomen kansa, sen historia ja kulttuuri eivät yleensä paljoa merkitse.
Juuri se seikka, että tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa, saa monet ruotsin- ja kaksikieliset suomalaiset äänestämään RKP:tä kaikesta (mm. puolueen järjettömästä maahanmuuttopoliittisesta linjasta) huolimatta. Itse en tosin maahanmuuttokriitikkona RKP:tä äänestäisi, mutta tunnen kaltaisiani ihmisiä, jotka äänestävät sitä pelkästään siksi, että tästä maasta löytyy terveen suhteellisuudentajun säilyttäneen enemmistön lisäksi myös Dark Serenityn kaltaista väkeä. Sfp tackar!
Ja kiitän minäkin, jos en mistään muusta, niin ainakin rehellisyydestä. Odotan uteliaana, kuka vielä haluaa Dark Serenityn tavoin leimata itsensä lopullisesti minun ja kaltaisteni silmissä...
On ollut puhetta mm. uuden puolueen perustamisesta. Kysymys: koska toisaalta Dark Serenityn kaltaiset fanaatikot ja toisaalta edes osittain ruotsinkieliset ihmiset mahtuvat samaan puolueeseen?
Vastaan kolmannella kotimaisella: When Hell freezes over.

"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Aldaron

Quote from: TiuskeaRakki on 18.06.2009, 00:44:02

Toisaalta on hyvin vaikeaa keskustella järkevästi mistään jos sanomalla, etten itse ole suomenruotsalainen enkä halua sellaiseksi tulla pakotetuksi, tulee muka sanoneeksi että haluaa kieltää toisilta heidän identifioitumisensa joksikin ryhmäksi.
Aika omituinen olkiukkoargumentti. Kuka noin on koskaan väittänyt ja missä vaiheessa muka jonkun on ollut tarkoitus tehdä sinusta suomenruotsalainen? (Meidän kesken sanottuna: ei se niin kauhea kohtalo ole, ainakaan jos osaa suomea sujuvasti ja lähes tai täysin virheettömästi, sillä muuten ei työmarkkinoilla pärjää; parhaassa asemassahan olemme juuri me kaksikieliset, mikä muuten selittää kielikylpykoulujen ja -päiväkotien suosion suomenkieliseen ylempään keskiluokkaan kuuluvien vanhempien keskuudessa... 8))
Vähän paremmin kohteeseensa osuva argumentointi tuskin tuottaisi sinulle ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

n.n.

Quote from: Aldaron on 18.06.2009, 01:10:01
Juuri se seikka, että tuollaisia ihmisiä on oikeasti olemassa, saa monet ruotsin- ja kaksikieliset suomalaiset äänestämään RKP:tä kaikesta (mm. puolueen järjettömästä maahanmuuttopoliittisesta linjasta) huolimatta. Itse en tosin maahanmuuttokriitikkona RKP:tä äänestäisi, mutta tunnen kaltaisiani ihmisiä, jotka äänestävät sitä pelkästään siksi, että tästä maasta löytyy terveen suhteellisuudentajun säilyttäneen enemmistön lisäksi myös Dark Serenityn kaltaista väkeä. Sfp tackar!
Se että suomenkielinen vihaa tai "vihaa" ruotsinkielisiä pakkoruotsin takia ei aiheuta yhdellekään ruotsinpuhujalle sen isompia ongelmia. Toisin on maahanmuuton kanssa, sihen liittyvät reaaliset ja potetiaaliset ongelmat sitten omaa luokkaansa.
Jos joku äänestää rkp:tä WihaSuomalaisten takia miettimättä mitä muuta siinä samalla tulee tukeneeksi toivotan heille tervettä suhteellisuudentajua.

Edit. korjattu oksikko
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

TiuskeaRakki

Quote from: Aldaron on 18.06.2009, 01:45:05
Aika omituinen olkiukkoargumentti. Kuka noin on koskaan väittänyt ja missä vaiheessa muka jonkun on ollut tarkoitus tehdä sinusta suomenruotsalainen?

No okei, saat määritellä sen itse -- miksi sinä sitten kutsuisit pyrkimystä juurruttaa ruotsia suomenkieliseen väestöön semmoisella kielipolitiikalla kuin Suomessa harjoitetaan? Siis käsittääkseni suomenruotsalaisilla ihan oikeasti on omasta mielestään kieleensä liittyvä "vähemmistökulttuuri", ja tästä sitten jostain syystä vedetään johtopäätös että muidenkin on siihen mukauduttava (tai no, että kaikki jo ovat "identiteetiltään kaksikielisiä", ja jos et ole, niin sinua siihen "autetaan", jotta et ole "eriarvoinen" -- mukavaa orwellilaista ajattelua).

Siis ymmärrän toki toistakymmentä vuotta kielipolitiikasta keskustelleena että teille on tyypillistä kieltää kaikennäköisten suomenkielisiin kohdistuvien kielipyrkimysten olemassaolo aina tilaisuuden tullen, mutta aina kun selkänsä kääntää niin taas ollaan vaatimassa lisää toisen kotimaisen elävää käyttöä, koska se kuitenkin on psykologisesti niin tärkeää että ihmisten on puhuttava ruotsia... koko hommahan perustuu siihen että lähtökohtaisesti ollaan hyväksymättä edes mahdollisuutta että suomenkieliset saattavat olla oikeutettuja olemaan mitä ovat ilman sitä rantaruotsalaisuuden ihanuutta, joten kun toisten legitimiteetti on kielletty, mitään ongelmia missään kielipolitiikassa ei voi enää edes olla -- eihän semmoista voi kritisoida, mitä ei ole olemassa.

Tämä on hyvin vastenmielinen, epäsymmetrinen identiteettipolitiikan muoto... samanlaista väkisin tykö tekemistä kuin jossain uskonlahkoissa. Valitettavasti teille ei voi ihan yhtä helposti vaan sanoa että kiitti moi.

(Meidän kesken sanottuna: ei se niin kauhea kohtalo ole, ainakaan jos osaa suomea sujuvasti ja lähes tai täysin virheettömästi, sillä muuten ei työmarkkinoilla pärjää; parhaassa asemassahan olemme juuri me kaksikieliset, mikä muuten selittää kielikylpykoulujen ja -päiväkotien suosion suomenkieliseen ylempään keskiluokkaan kuuluvien vanhempien keskuudessa... 8))

Kysymys onkin tärkeistä periaatteesta, ei siitä olenko minä nyt vaan valmis tekemään niinkuin haluat "kun ei se ole niin kamalaa"... ihmisillä lähtökohtaisesti on oikeus siihen, että ruotsi/Jeesus/Allah/Äiti Venäjä/kommunismi ei tarvitse olla mikään tunnustuksellinen asia. Ja mitä kielipolitiikkaan tulee, nimenomaan ihmisten lahjominen/rankaiseminen sen mukaan, kasvattavatko penskansa tarkoituksenmukaiseksi, ei ole hyväksyttävää. Viedäänpä sama malli Ahvenanmaalle ja katsotaan mitä siellä tykätään -- taitaisi paljastua aika äkkiä se, että erikielisille ihmisille on jostain syystä "luonnostaan" aivan eri säännöt mitä identiteettioikeuksiin tulee, ja toisilta mukautumista odotetaan enemmän kuin toisilta...

John Bircher

Aldaronin jutut haiskahtavat minustä vähän kaksinaismoralistisilta, tulee mieleen joku 50-luvun etelä ja etelä-afrikka.

(Meidän kesken sanottuna: ei se niin kauhea kohtalo ole, ainakaan jos osaa suomea sujuvasti ja lähes tai täysin virheettömästi, sillä muuten ei työmarkkinoilla pärjää; parhaassa asemassahan olemme juuri me kaksikieliset, mikä muuten selittää kielikylpykoulujen ja -päiväkotien suosion suomenkieliseen ylempään keskiluokkaan kuuluvien vanhempien keskuudessa... Cool)
"Siis en voi kyllä ymmärtää miksi jotkut neekerit vihaavat meitä, samat oikeudethan heilläkin on yrittää ja olla omia itsejään! Mutta onhan meillä toki privilegioita, mutta hei! Ei anneta sen vaivata ketään!"
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

Aldaron

Quote from: TiuskeaRakki on 18.06.2009, 02:25:15
Quote from: Aldaron on 18.06.2009, 01:45:05
Aika omituinen olkiukkoargumentti. Kuka noin on koskaan väittänyt ja missä vaiheessa muka jonkun on ollut tarkoitus tehdä sinusta suomenruotsalainen?

No okei, saat määritellä sen itse -- miksi sinä sitten kutsuisit pyrkimystä juurruttaa ruotsia suomenkieliseen väestöön semmoisella kielipolitiikalla kuin Suomessa harjoitetaan?
Juuri tuo on sitä mitä tarkoitan "olkiukkoargumentoinnilla". Se että lukee ruotsia oppiaineena koulussa ei tietääkseni ole koskaan tehnyt kenestäkään suomenruotsalaista. Kielitaito on sentään eri asia kuin koettu kielellinen identiteetti, joka taas on hyvinkin subjektiivinen asia.
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

TiuskeaRakki

Quote from: Aldaron on 18.06.2009, 02:57:35
Juuri tuo on sitä mitä tarkoitan "olkiukkoargumentoinnilla". Se että lukee ruotsia oppiaineena koulussa ei tietääkseni ole koskaan tehnyt kenestäkään suomenruotsalaista. Kielitaito on sentään eri asia kuin koettu kielellinen identiteetti, joka taas on hyvinkin subjektiivinen asia.

Minusta on hyvin vaikea vakavissaan väittää, etteikö Suomen kielipoliittisessa systeemissä olisi kysymys nimenomaan identiteettipolitiikasta eikä mistään normaalista yleisen kielitaidon edistämisestä. Kyllähän se usein sanotaankin ihan suoraan ilman kiertelyä.

Valitettavasti Suomessa vaan ei asioita saa kutsua niiden oikeilla nimillä, vaikka objektiivisesti katsoen tilanne näyttää minusta harvinaisen selvältä. Jos minä tahtoisin manipuloida populaatiota kielellisesti haluamaani suuntaan, suomalainen systeemi olisi aika klassinen mekanismi siihen. Täällä se on vaan onnistuttu sokeroimaan kivasti -- "mutta onhan se toki hyödyllistä päästä osaksi kaksikielistä eliittiä, kukapa idiootti sitä vastustaisi..."

Aldaron

Quote from: Frater Tovarits on 18.06.2009, 02:54:32
Aldaronin jutut haiskahtavat minustä vähän kaksinaismoralistisilta, tulee mieleen joku 50-luvun etelä ja etelä-afrikka.

(Meidän kesken sanottuna: ei se niin kauhea kohtalo ole, ainakaan jos osaa suomea sujuvasti ja lähes tai täysin virheettömästi, sillä muuten ei työmarkkinoilla pärjää; parhaassa asemassahan olemme juuri me kaksikieliset, mikä muuten selittää kielikylpykoulujen ja -päiväkotien suosion suomenkieliseen ylempään keskiluokkaan kuuluvien vanhempien keskuudessa... Cool)
"Siis en voi kyllä ymmärtää miksi jotkut neekerit vihaavat meitä, samat oikeudethan heilläkin on yrittää ja olla omia itsejään! Mutta onhan meillä toki privilegioita, mutta hei! Ei anneta sen vaivata ketään!"

Minusta otat tuon vähän liian tosikkomaisesti. Olisiko muka pitänyt ruikuttaa jotain "sorrettuun vähemmistöön kuulumisesta"? Sellaista tekstiähän saattaa joskus kuulla niiltä jotka asuvat Närpiön tai Maalahden kaltaisilla paikkakunnilla eivätkä useinkaan osaa suomea kuin korkeintaan keskinkertaisesti, mikä tosiaan rajoittaa merkittävästi heidän mahdollisuuksiaan pärjätä suomalaisessa yhteiskunnassa oman kotiseutunsa ulkopuolella. Itse elän täysin toisenlaisessa ympäristössä, sillä olen useamman polven syntyperäinen helsinkiläinen, olen luonnollisista syistä johtuen puhunut sujuvaa suomea niin kauan kuin voin muistaa ja olen kasvanut ympäristössä jossa molempien kansalliskielten sujuvaa hallintaa ja muutenkin hyvää kielitaitoa pidettiin selviönä, asiana jossa en ole koskaan voinut nähdä muita kuin yksinomaan positiivisia puolia.
Vertauksesi Etelä-Afrikkaan ja USA:n etelävaltioihin ontuu aika pahasti sikäli että synnynnäistä pigmenttiään ei oikein voi muuttaa (ellei ole Michael Jackson, ja silloinkin tulokset ovat aika järkyttäviä). Jos kielitaito taas antaa joillekin ihmisille tosiasiallisia etuja työmarkkinoilla ja yleisemminkin sosiaalisesti, se on eri asia, sillä kielitaitohan on, ennen kaikkea motivaation voimakkuudesta riippuen, periaatteessa kenen tahansa vähintään normaaliälyisen ihmisen omaksuttavissa.  
- Pär Lagerkvist

- Henrik Tikkanen

John Bircher

Itse asiassa se oli pelkkä vitsi, jopa loukkaus. Kuitenkin huomaan mielestäni monissa ruotsinkielisissä(siis nyt en puhu sinusta vaan niistä pahimmista RKP änkyröistä) sellaisen "I'm not racist, but..."-asenteen, jollaista olen huomannut useista dixiezealoteista ja joskus jopa itsestänikin.
"Kaikilla ihmisillä on sama oikeus vapauteen, ja valtion tulee kohdella kaikkia samoin." -Antti Chydenius

www.jbs.org

TiuskeaRakki

Quote from: Frater Tovarits on 18.06.2009, 03:38:29
Kuitenkin huomaan mielestäni monissa ruotsinkielisissä(siis nyt en puhu sinusta vaan niistä pahimmista RKP änkyröistä) sellaisen "I'm not racist, but..."-asenteen

Tuo asenne on harvinaisen tuttu. :) Itselläni on "ihmisiä joiden kanssa on pakko joskus tulla toimeen" tuttavapiirissä muutamia suomenruotsalaisia / "ruotsinmielisiä" suomenkielisiä, jotka kyllä yleensä yrittävät ensin aina "hyvällä" ("eikös olekin kiva saada puhua ruotsia!", "emmekös me olekin kaikki tasa-arvoisia ja kaikilla oikeus omaan kieleensä.."), mutta jos et ole heidän kanssaan myötäkarvaan niin äänenpainot alkavat kyllä hissukseen koventua. Psykologinen tarve saada minut "omalle puolelle" on kova.

Ensin tulee yleensä vihjailua siitä, että on "yllättävää, että noin fiksu ihminen on tuommoinen" (ts. ei-ruotsinkielisyys ja RKP-kritiikki tekee ihmisestä automaattisesti kyseenalaisen tai ei-fiksun) ja sitten kun en ole tästä millänsäkään, alkavat lennellä nämä "mitä suomenkieliset muka ovat koskaan saaneet aikaiseksi", "suomi ei ole sivistyskieli", "ei suomenkielinen VOI olla sitäjatätä", "ihanko oikeasti kuvittelet että voit selvitä elämässä vain puhumalla suomea?"-letkautukset. Mitäpä noihin nyt sitten sanoo.

Parhaimmillaan minulle on huudettu päin naamaa että keskustelukumppani "halveksuu karjalaisia"... jotta tämmöisiä näkemyksiä esim. Vöyrillä. Se onkin kyllä niin mörkaste Malax että ei ehkä ihme...

Quote from: Aldaron on 18.06.2009, 03:24:15
Itse elän täysin toisenlaisessa ympäristössä, sillä olen useamman polven syntyperäinen helsinkiläinen, olen luonnollisista syistä johtuen puhunut sujuvaa suomea niin kauan kuin voin muistaa ja olen kasvanut ympäristössä jossa molempien kansalliskielten sujuvaa hallintaa ja muutenkin hyvää kielitaitoa pidettiin selviönä, asiana jossa en ole koskaan voinut nähdä muita kuin yksinomaan positiivisia puolia.

Itse en ole koskaan elänyt ympäristössä, jossa ruotsi olisi ollut "läsnä" millään tavalla (olen muuten Helsingin yliopistossa opiskellut uusimaalainen...) -- ja tämä "molemmat kansalliskielet"-käsite on juuri tämän takia ongelmallinen. Sinun subjektiiviset kokemuksesi eivät ole yhtään sen arvokkaampia tai tavoiteltavampia kuin minunkaan, eivät ole mikään yleinen laki eikä niistä semmoista pidä yrittää tehdä. Maailma on oikeasti täynnä ihmisiä jotka eivät ole suomi-ruotsi-kaksikielisiä, eikä heillä ole mitään velvollisuutta semmoiseksi edes haluta, koska a) he ovat mitä ovat ja b) heillä on varmasti ihan omatkin pyrkimyksensä ja etunsa esim. kieliopinnoissa mietittävinään (ja huomaa, että niihin "saattaa" kuulua ruotsi -- kyllä sitä varmaan vapaaehtoisenakin luettaisiin...)

Tämä "mutta kun minulle se on ollut aina niin ihqua puhua sujuvasti kahta kieltä, en voi kuvitella että kielitaidottomuus olisi hyvä asia joten tottakai kaikkien on haluttava puhua ruotsia" on niin klassinen "minä olen maailman napa ja kielitaito == ruotsinkielisyys" läppä että itkettää... kuka tahansa jolla on subjektiivisesti itsestäänselviä kivoja kokemuksia kielestä X, voisi periaatteessa vaatia toisilta kielen X osaamista koska se nyt vaan tuntuu niin hullulta että toinen ei kokisi asioita samalla tavalla.

QuoteJos kielitaito taas antaa joillekin ihmisille tosiasiallisia etuja työmarkkinoilla ja yleisemminkin sosiaalisesti, se on eri asia, sillä kielitaitohan on, ennen kaikkea motivaation voimakkuudesta riippuen, periaatteessa kenen tahansa vähintään normaaliälyisen ihmisen omaksuttavissa. 

Eli jos ihmiset eivät suostu ryhtymään ruotsinkielisiksi kielikylvetettäviksi niin ongelma on vaan korvien välissä? Ne "tosiasialliset edut" ovat sitten toki täysin kyseenalaisia kuten aiemmin on todettu. Omat "tosiasialliset etuni" ovat olleet vain sitä, että olen osoittanut pakkotilanteessa osaavani tarpeeksi ruotsia että saan muodolliset vaatimukset täytettyä... kuten tyypillistä ruotsinkieliseltä, et ollenkaan suostu tunnustamaan sitä, että kyse ei ole vain viattomasta "toisen kielen lahjoittamisesta" ihmisille jotta ne saisivat siitä "hyötyjä" ja koska se on "kivaa ja sivistävää" ja whatever, vaan ihan puhtaasti siitä, että itse haluat toisten puhuvan ruotsia...

Jomppa234

Nykyinenkin lama olisi käytännössä ohi sillä että olisi pakkoruotsin sijaan opittu oikeasti tarpeellisia kieliä. Kun voitaisiin lähteä sinne töihin missä niitä on tarjolla.
Yhä vaan vihataa lapsia ja lapsenlapsia niin syvästi että heidät alistetaan pakkoruotsille.

nimetönkeskustelija

Itsellenikin on tuttua tuo asenne tyyliin "kuinka joku voi olla niin tyhmä, ettei opi ruotsia" tai "ruotsin oppiminen nyt on vaan asennekysymys". Ei se kaikille ole helppoa, vaikka olisikin fiksu. Monissa suurissa maissa kuten: Ranska, Italia, USA, Englanti yms... matemaattisesti lahjakkaat ei välttämättä opiskele tosissaan yhtään vierasta kieltä (jotain läpällä tehtyjä ranskankursseja ehkä). On päivänselvää, että pienessä maassa kuten Suomi on pakko osata maailmankieliä, joista tärkeimpänä on Englanti, mutta se kuuluisa ruotsi. Ei sillä oikeesti tee yhtään mitään.

Tunnen paljon suomenruotsalaisia, jotka on aina kohdelleet mua hyvin. En tunne heitä kohtaan mitään vihaa tms. Lisäksi olen sitä mieltä, että jokainen puhukoot omaa kieltään esim. kotonaan. Monesti olen myös kuullut suomenruotsalaisten sanovan, että he eivät kannata pakkoruotsia tai asia on heille yhdentekevä. Silti joka ikinen vaali osottaa, että sinne vaalihuoneistoon hipsitään ja kirjoitetaan joku RKP:n ehdokas lappuun kun pelätään, että pahat suomalaiset nyt tulee kieltämään ruotsin puhumisen ja muutenkin alkaa joku kansanmurha, jos RKP ei ole hallituksessa.

Lisäksi pahiten sylettää se, että RKP ajaa tätä täydellisen ruotsi osaamista esim. lukioissa ja yliopistojen virkamiesruotsinkokeissa. Englannit sai suorittaa rennoilla keskustelukursseilla kun taas ruotsinkoe sisälsi sekä suullisen, että kirjallisen kokeen ilman sanakirjoja ja yhtään sanajärjestysvirhettä tms. ei saanut olla. Alotin alunperin vielä yliopistossakin ruotsinopinnot innolla. Olin käyttänytkin ruotsia jonkin verran ja ajattelin kehittyneeni siinä mutta mutta.... Hirveetä kyykytystä ja virheiden hakemista. Siitähän ei saa kukaan mitään selvää, jos lauseessa yksi sana on väärällä paikalla.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

rhondella

En vastusta Ruotsin kieltä, vaikka siitä ei mitään hyötyä olekaan. Se on omasta mielestäni puhevika. Ei siis ihan ruotsalaisten Ruotsi, vaan Suomenruotsi. Sitä olen opiskellut jo kauan. Ulkomaalaisten on pakko opiskella suomea että ruotsia. Piste!

Totuusko?

Ruotsinkielisten opiskelijakiintiöt ja selvästi alhaisemmat pisterajat yliopistoihin lakkautettava. Kaikkien hakijoiden tulisi olla lähtökohtaisesti samanarvoisia.

Pakkoruotsi pois kaikista koulu-/opiskeluasteista.

Ruotsinkielen asema toisena kotimaisena kielenä hyväksyttävä ainoastaan sellaisissa kunnissa/kaupungeissa, missä he edustavat 2/3 enemmistöä.

todellisuus

QuoteToivon että käyttäisitte kohteliampaa sävyä ruotsinkielisistä veljistämme, vaikka vastustattekin pakkoruotsia.
Samaa mieltä, hyvä että joku otti tämän puheeksi.

Toivon myös että palstan ruotsikieliset lukijat ja kirjoittajat voisivat tuntea olonsa kotoisaksi Hommassa. Se että toiminnassamme on mukana ruotsikielisiä on suuri etu.

QuoteAsian eteenpäinviemiseksi meidän luonnolliset kansainväliset yhteistyökumppanit löytyvät juuri Pohjoismaista.
Juuri näin. Homma ei etene jos niitä maahanmuuttajia, jotka sotivat Eurooppalaista kulttuuria vastaan tai tulevat elämään meidän rahoillamme, vain pallotellaan Pohjoismaasta toiseen hallitusten vaihtuessa (kuten nyt Ruotsista on vähäisessä määrin kannustettu rikastajia Suomeen).

Ruotsin kielen vastustaminen on ihan ok
Kukaan pakkoruotsin vastustaja tuskin vastustaa ruotsia sinänsä, vaan sitä että suomenkielisiä suomalaisia pakotetaan opettelemaan ja puhumaan sitä.

QuoteHuomautan vielä että meidän ruotsinkielisessä vähemmistössä on myös hyvin isänmaallista väkeä.
Hyvä kuulla :)

QuoteJoku totesi pakkoruotsin olevan "siirtomaa-aikainen jäänne". Tämä käsitys on sinänsä väärä. Kyse oli poliittisesta pelistä koulu-uudistuksen yhteydessä.
Hyvä että tämäkin otettiin esille. Pakkoruotsi on poliittisen lehmänkaupan tulosta: Keskustan kotiinpäinvetäjät saivat pariksi vuodeksi muhkeammat maataloustuet, kun ruotsi otettiin pysyvästi tulevien sukupolvien riesaksi. Ruotsin kielen asema ei Suomessa kuitenkaan ole parantunut, päinvastoin: uudet sukupolvet suhtautuvat sukupolvi sukupolvelta yhä vihamielisemmin ruotsia puhuviin.

QuoteTäällä siis ihan vakavasti pohditaan olisiko suomenruotsalaiselle osiolle tarvetta palstalla. Mitään verkon pakkoruotsikeskustelun rintamalinjoja tänne ei käsittääkseni haluta.
Oma ruotsiksi perustettu topic voisi olla ihan hyvä, jos/kun aktiivisuutta siitä tulee löytymään enemmänkin niin kai sitten voisi perustaa ruotsiksi ihan oman alafooruminkin?
Oliko viestini huono? Lähetä palautetta yksityisviestillä, rakentava palaute kirjoitustyylistäni ja/tai huonosta ajattelumaailmastani otetaan ilolla vastaan.

todellisuus

QuoteRuotsalaiset ovat murhanneet suomalaisia, yrittäneet tappaa koko kansan sukupuuttoon moneen kertaan. Veljiksi ei vihollisia voi kutsua.
Quote from: Totuusko? on 18.06.2009, 23:54:06
Ruotsinkielisten opiskelijakiintiöt ja selvästi alhaisemmat pisterajat yliopistoihin lakkautettava. Kaikkien hakijoiden tulisi olla lähtökohtaisesti samanarvoisia.
yhyy ruotsin pakollinen opettelu on ihan sama juttu kuin apartheid
Quote from: do.ut.des on 23.03.2009, 20:16:07
Ei ole ruotsinkielisiä siivoojia, saati keittäjiä, sairaanhoitajia, lastentarhatätejä, vanhustenhuoltajia - jos on niitä on erittäin vähän JA AIVAN SIITÄ SYYSTÄ KOSKA RUOTSINKIELINEN HERRASKANSA EI ALENNU, EIKÄ OLE PAKOTETTU KOULIUTUMAAN MATALAPALKKAISILLE ALOILLE! Miksi olla siiivooja 1400€ kuukausipalkalla, kun voi olla vaikka ekonomi joka tienaa 5000€ kuussa?  >:(
Quotepienehkö uhka Suomen demokratialle toi rkp.
Kylläpäs täällä on paljon vihaa suomenruotsalaisia vastaan... ollaanko täällä mietitty, mitä tapahtuisi jos suomenruotsalaiset joku kaunis aamu sanoisivat "tjenare" Suomelle ja lähtisivät perinteidensa ja perintöjensä kanssa pois Suomesta? Olisiko sitten todella kivempaa?

Jospa viha laantuisi näkemällä kuvien kautta, minkälaisia ihmisiä suomenruotsalaisista löytyy:
(http://img36.imageshack.us/img36/5662/kuva1w.jpg)
Olisiko Suomi kivempi paikka, jos hän ei olisi koskaan ollut Suomessa?
Oliko viestini huono? Lähetä palautetta yksityisviestillä, rakentava palaute kirjoitustyylistäni ja/tai huonosta ajattelumaailmastani otetaan ilolla vastaan.

EL SID

Quote from: todellisuus on 19.06.2009, 00:46:07
QuoteRuotsalaiset ovat murhanneet suomalaisia, yrittäneet tappaa koko kansan sukupuuttoon moneen kertaan. Veljiksi ei vihollisia voi kutsua.
Quote from: Totuusko? on 18.06.2009, 23:54:06
yhyy ruotsin pakollinen opettelu on ihan sama juttu kuin apartheid
Quote from: do.ut.des on 23.03.2009, 20:16:07
Ei ole ruotsinkielisiä siivoojia, saati keittäjiä, sairaanhoitajia, lastentarhatätejä, vanhustenhuoltajia - jos on niitä on erittäin vähän JA AIVAN SIITÄ SYYSTÄ KOSKA RUOTSINKIELINEN HERRASKANSA EI ALENNU, EIKÄ OLE PAKOTETTU KOULIUTUMAAN MATALAPALKKAISILLE ALOILLE! Miksi olla siiivooja 1400€ kuukausipalkalla, kun voi olla vaikka ekonomi joka tienaa 5000€ kuussa?  >:(
Quotepienehkö uhka Suomen demokratialle toi rkp.
Kylläpäs täällä on paljon vihaa suomenruotsalaisia vastaan... ollaanko täällä mietitty, mitä tapahtuisi jos suomenruotsalaiset joku kaunis aamu sanoisivat "tjenare" Suomelle ja lähtisivät perinteidensa ja perintöjensä kanssa pois Suomesta? Olisiko sitten todella kivempaa?

Jospa viha laantuisi näkemällä kuvien kautta, minkälaisia ihmisiä suomenruotsalaisista löytyy:
(http://img36.imageshack.us/img36/5662/kuva1w.jpg)
Olisiko Suomi kivempi paikka, jos hän ei olisi koskaan ollut Suomessa?

jos nämä ummikkoruotsalaiset ja niiden hännystelijät lähtisivät, niin rasismi suomalaisia kohtaan vähenisi ja myös kaksikielisten olisi helpompi elää:

nämä jutut eivät ole feikkiä:

http://hommaforum.org/index.php/topic,3721.msg72523.html#msg72523

http://hommaforum.org/index.php/topic,6299.msg98747.html#msg98747

http://hommaforum.org/index.php/topic,6299.180.html

pakkoruotsittajat ovat käyttäneet Mannerheim-korttia enneminkin. tässä yksi näkemys suoli24 palstalta:

Mannerheim
Kirjoittanut: valittiin   27.1.2009  klo 20.31

yleisöäänestyksellä Suomen kaikkien aikojen suurimmaksi suomalaiseksi. Puhui suomea huonommin kuin närpiöläiset ja oli suomenruotsalainen viimeisen päälle. Ruotsinkielisenä, tottakai kun helppo oli oppia, puhui monta muutakin kieltä sujuvasti: venäjää, ranskaa, englantia, saksaa, hivenen kiinaakin. Oli siinä monta muutakin suomenruotsalaista eturintamalla, eikä pelkästään sotamiehinä: Adolf Ehrnrooth, Ruben Lagus jne. jne.

Suomenkielinen ylipäällistö toisessa maailmansodassa suuntautui valitettavasti sellaisiin, jotka lähettivät kokemattomat sotamiehet varmaan kuolemaan: Paavo Talvela...jatkanko listaa?? Paavo!! Hyi helvettiä, miten ruma nimi! Ilmankos ne kaikki kuoli!

Tällä palstalla esiintyvät olisivat ilmeisesti mieluummin olleet neuvostotasavallan alamaisia, mikäli viestit pitävät paikkansa. No, olisivat lähempänä sitä kielellistä kotipesäänsä siellä Uralin takamaastossa. Mokomat juntit!!

Parhaillaan tulee TV:stä ohjelma Viipurista (tai pikemmin sen tuhosta!). Tätäkö te raukat haluatte. Vaasa-palsta on todella maailmanlaajuinen pohjanoteeraus!!!    

http://keskustelu.suomi24.fi/node/6772395

tokihan tällekin on vastattu, mutta eihän nuo ääriruotsittajien propagandassa aivonsa liottavat kurkunviljelijät ole edes kuullut Airosta. ja jostain syytä Airon saavutuksen ja kirjoitukset Mannerheimin juoppoudesta ja seniiliydestä, sekä sokeudesta vuoden 1944 tapahtumien edellä sensuroitiin.

Hauki

Quote from: EL SID on 19.06.2009, 12:14:46
pakkoruotsittajat ovat käyttäneet Mannerheim-korttia enneminkin. tässä yksi näkemys suoli24 palstalta:
Opettelisit ruotsia, niin tekaisemasi "näkemykset" olisivat edes vähän uskottavampia.

Olivat erinäiset suolenpätkät kenen tahansa kirjoittamia, on tuon suolikortin joukkoraiskaamisesi arvo tasan nolla.

EL SID

Quote from: Vahtikoira on 19.06.2009, 12:47:03
Quote from: EL SID on 19.06.2009, 12:14:46
Opettelisit ruotsia, niin tekaisemasi "näkemykset" olisivat edes vähän uskottavampia.

Olivat erinäiset suolenpätkät kenen tahansa kirjoittamia, on tuon suolikortin joukkoraiskaamisesi arvo tasan nolla.

kaikki eivät ole yhtä sympaattisen pörröisiä kuin sinä, joten parempi ettet arvioi meitä sinua muumipeikompia läheisiäsi samalla asteikolla kun itseäsi.

Tottahan nämä kurkunviljelijät kirjoittavat suomeksi, koska haluavat vängätä suomenkielisten kanssa. ruotsinkielisiä kirjoituksia ei lue kuin ruotsinkieliset.

Kuten minä aina sanon, me emme ole kokoontuneet tänne pohtimaan kanssahommalaisten lukuisia, synkkiä luonteenvikoja emmekä sitä, mistä lapsuuden karuista kokemuksista ja aivokemian häiriöistä ne johtuvat. Ottaa opikseen hän.

vastaus modelle: OK, sorry, mutta kun olen vastannut samasta asiasta jo miljoona kertaa, mutta ei tunnut menevän Mustin päähän, niin.....