News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ruotsin kielen vastustaminen

Started by Pohjolan puolesta, 21.03.2009, 18:47:20

Previous topic - Next topic

Pohjolan puolesta

Ruotsin kielen vastustaminen on ihan ok, mutta ei sitä tarvitsisi joka paikkaan tunkea.

Huomautan vielä että meidän ruotsinkielisessä vähemmistössä on myös hyvin isänmaallista väkeä.

Toivon että käyttäisitte kohteliampaa sävyä ruotsinkielisistä veljistämme, vaikka vastustattekin pakkoruotsia.

Toivon myös että palstan ruotsikieliset lukijat ja kirjoittajat voisivat tuntea olonsa kotoisaksi Hommassa. Se että toiminnassamme on mukana ruotsikielisiä on suuri etu.

Asian eteenpäinviemiseksi meidän luonnolliset kansainväliset yhteistyökumppanit löytyvät juuri Pohjoismaista.
McLuhan: "Olemme sekoittaneet järjen, luku -ja kirjoitustaitoon"

HaH

Älä nyt hermostu ;D , mutta... 

Suositus: Älä itke, vaan toimi.

Elikkä: Älä valita muiden tekemisistä, vaan tee itse ensin oikein.

Eli käytännössä: Aloita keskusteluketjuja ruåtsiksi muitten kielivähemmistöläistesi kanssa, jotta ylläpito on pakotettu luomaan vähemmistökielisen osion.

..easy...

PS: Missä saamelaiset nuivat?
Homma^^^ ei voi tarjota leipää, mutta sirkushuveja sitäkin enemmän.

Totuusko?

Quote from: Pohjolan puolesta on 21.03.2009, 18:47:20
Ruotsin kielen vastustaminen on ihan ok, mutta ei sitä tarvitsisi joka paikkaan tunkea.

Huomautan vielä että meidän ruotsinkielisessä vähemmistössä on myös hyvin isänmaallista väkeä.

Toivon että käyttäisitte kohteliampaa sävyä ruotsinkielisistä veljistämme, vaikka vastustattekin pakkoruotsia.

Toivon myös että palstan ruotsikieliset lukijat ja kirjoittajat voisivat tuntea olonsa kotoisaksi Hommassa. Se että toiminnassamme on mukana ruotsikielisiä on suuri etu.

Asian eteenpäinviemiseksi meidän luonnolliset kansainväliset yhteistyökumppanit löytyvät juuri Pohjoismaista.

Kyllä täytyy. Pakkoruåtsia on vastutettava aina ja kaikkialla. Samalla pitää muistaa mainita siitä eriarvoisuudesta yliopistokiintiöissä/pääsykokeissa.

Ehdotankin, että ruåtsinkieliset veljemme painostavat poliittisia päättäjiä (varsinkin rkp:n sisällä) lopettamaan suomenkielisten sorron. Passiivinenkin omien etujen hyväksyminen suomenkielisen enemmistön kustannuksella on väärin. Isänmaallisen käyttäytymisen voi aloittaa vaikkapa opettelemalla ja ottamalla käyttöön suomenkielen ja hyväksymällä se tosiasia, että nykyinen, ruotsin kielen ainutlaatuinen vähemmistökielen asema, jollaista ei muuten löydy mistään muualta maailman kolkasta, on aikansa elänyttä bättrefolke-ajttelua.

ps. Mulla muuten on pienestä kielitutkinnosta korkein arvosana (5). Ja kyllä, en olisi koskaan sitä halunnut suorittaa, ellei se olisi ollut PAKOLLINEN tutkinnon osa. Minulle kielikysymys on lähes yhtä tärkeä asia kuin islam/mamu -asiat.

IDA

Epäilen kyllä, että nimimerkki Pohjolan puolesta ei ole suomenruotsalainen. Voin toki olla väärässä.

Täällä siis ihan vakavasti pohditaan olisiko suomenruotsalaiselle osiolle tarvetta palstalla. Mitään verkon pakkoruotsikeskustelun rintamalinjoja tänne ei käsittääkseni haluta.

Itse vastustan pakkoruotsia ja luulisin suurimman osan hommalaisistakin vastustavan.

Pohjolan puolesta

Quote from: HaH on 21.03.2009, 19:00:21
Älä nyt hermostu ;D , mutta... 

Suositus: Älä itke, vaan toimi.

Elikkä: Älä valita muiden tekemisistä, vaan tee itse ensin oikein.

Eli käytännössä: Aloita keskusteluketjuja ruåtsiksi muitten kielivähemmistöläistesi kanssa, jotta ylläpito on pakotettu luomaan vähemmistökielisen osion.

..easy...

PS: Missä saamelaiset nuivat?

Äidinkieleni on suomi eikä ole mitään tarvetta luoda ruotsin kielisiä säikeitä.
Tuskin osaisinkaan kirjoittaa kunnolla ruotsia.
Kannatan myös pakkoruotsin poistamista ja mielestäin RKP on väärillä linjoilla.

Halusin sanoa että ruotsin kielisistä voisi silti kirjoittaa kohteliaammmalla sävyllä. Suuri osa heistä vastustaa thorsilaisuutta niin kuin mekin.

Monet ruotsinkieliset kirjoittaa yhtä hyvin suomeksikin. Niitä toivonkin tänne.

Ei tässä mitään itkuja tarvita!

Kazakstan

Olen itse asiassa aika pitkälti samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa. Kaikkea ei tarvitse tunkea kaikkialle. Kyllä sitä kritiikkiä pääsee esittämään ja pitääkin esittää, mutta sitä ei tosiaankaan ole pakko ottaa joka ikisellä kerralla esiin, kun on puhe suomenruotsalaisuudesta tai RKP:sta tai Astrid Thorsista.

Sitä paitsi mielestäni yleisessä "pakkoruotsia" koskevassa asenneilmastossa on tapahtunut viimeisen viiden tai kymmenen vuoden aikana niin suuri heilahdus, etten oikein osaa nähdä pakkoruotsilla pitkää tulevaisuutta. Sen kaatuminen on oikeastaan enemmänkin ajan kuin uskon kysymys. Voin olla väärässäkin, mutta tällaisen käsityksen olen tuolla Suuressa Maailmassa asioidessani saanut.

Pohjolan puolesta

Quote from: Totuusko? on 21.03.2009, 19:19:55
Quote from: Pohjolan puolesta on 21.03.2009, 18:47:20

Kyllä täytyy. Pakkoruåtsia on vastutettava aina ja kaikkialla. Samalla pitää muistaa mainita siitä eriarvoisuudesta yliopistokiintiöissä/pääsykokeissa.

Ehdotankin, että ruåtsinkieliset veljemme painostavat poliittisia päättäjiä (varsinkin rkp:n sisällä) lopettamaan suomenkielisten sorron. Passiivinenkin omien etujen hyväksyminen suomenkielisen enemmistön kustannuksella on väärin. Isänmaallisen käyttäytymisen voi aloittaa vaikkapa opettelemalla ja ottamalla käyttöön suomenkielen ja hyväksymällä se tosiasia, että nykyinen, ruotsin kielen ainutlaatuinen vähemmistökielen asema, jollaista ei muuten löydy mistään muualta maailman kolkasta, on aikansa elänyttä bättrefolke-ajttelua.

ps. Mulla muuten on pienestä kielitutkinnosta korkein arvosana (5). Ja kyllä, en olisi koskaan sitä halunnut suorittaa, ellei se olisi ollut PAKOLLINEN tutkinnon osa. Minulle kielikysymys on lähes yhtä tärkeä asia kuin islam/mamu -asiat.

Sana äidinkieli kertoo että kieli tulee äidiltä. Ei ole kieltä jos ei ole äitejä.
Ruotsinkieliset äidit ratkaisevat ruotsin kielen kohtalon.
Naiset ratkaisevat tässäkin asiassa.
Siinä mielessä ruotsin kielen merkitys pienenee jatkuvasti vastustimme sitä tai emme.

VMJ

Miten väärin voidaankaan viesti tulkita...

Alkuperäisessä viestissä sanottiin, että pakkoruotsin vastustaminen on OK, mutta ei sitä tarvistse joka paikkaan tunkea. Luulisi aika monen jakavan tämän mielipiteen. Mistä ihmeestä saitte päähänne, että Pp haluaa ruotsinkielisiä säikeitä tai on suomenruotsalainen? Ja kuten Pp totesi; myös suomenruotsalaisissa on isänmaallista ja nuivaa porukkaa. Tätäkään ei kaiketi kukaan kiistä.

suomenruotsalaiset <=> bättre folk <=> pakkoruotsi <=> RKP <=> Astrid Thors <=> maahanmuuttopolitiikka

En väitä, että kukaan oikeasti ajattelee noin yksinkertaisesti, vaikka välillä siltä tuntuukin.

Itseäni pakkoruotsi keskustelu ei kauheasti kiihota, mutta ymmärrän vastustajia ja vastustan ehkä hiukan itsekin.
Homma ^^!!

Sibis

Quote from: Porilainen munalla on 21.03.2009, 20:13:14
En vastusta ruotsinkieltä.
Oma historiani on ehkä malliesimerkki ruotsin kielen pakko - opetuksen hyödyllisyydestä.
Perusporilaisesta duunariperheestä lähtöisin olevana, perheestä jossa ruotsinkieli oli suurin piirtein saatanasta(porvarista) seuraava pahe, ei ruotsinkieli todellakaan kuulunut ykkösajatuksiini.
Ajauduin yrittäjäksi, ja tuotteeni ajautti minut Ruotsiin, jossa sille oli paremmat markkinat.
Luojalle kiitos, että sitkeät ruotsin kielen opettajani olivat minuakin aikoinaan useasti istuttaneet jälki-istunnoissa, ruotsin kielen alkeita päähän takoen.
Koska alkeet olivat pakko-opetuksen ansiosta hallussa, pystyin noin 3 - 6 kk:n Ruotsissa oleskelun jälkeen siirtymään englannin kielestä ruotsinkieleen, jolloin tuotteen myyminen ja koko ruotsalaiseen yhteiskuntaan sopeutuminen helpottui suuresti. Ja kyllä se "Maassa maan kielellä" -helpotti myyntityötä niin paljon että siitä oli todella paljon konkreettista hyötyä taloudellisestikin.

Myöhemmin, otin "riskin" ja rakastuin suomenruotsalaiseen naiseen, Hangosta, jonka kanssa meillä on kaksi jo aikuista, ruotsinkieliset koulut käynyttä lasta.
Olen hyvin tyytyväinen että olen saanut tutustua suomenruotsalaiseen kulttuuriin välillä Pietarsaari - Hanko, ja saanut todella paljon hyviä suomenruotsalaisia ystäviä. 
Itse en voi ottaa yhtään kredittiä tästä, sillä umpijunttina,,

1. Vastustin henkeen ja vereen tuotteeni Ruotsiin vientiä,,, "vitun homot mitään osta" yms. älykkäällä artikuloinnilla.
2. Vaimon valintaa(jos miehet nyt yleensä mitään valitsee) karsastin suuresti juuri hänen ruotsinkielensä takia, mutta onneksi luonto ajoi tikanpojan puuhun tässäkin asiassa.
3. Lasten laittamista ruotsinkieliseen kouluun vastustin, mutta onneksi vaimoni piti päänsä uhaten suurin piirtein avioerolla  mikäli se ei sovi.
4. Molemmat lapsistani ovat yliopistossa, toinen toimii, ette varmaan arvaa,
ruotsin kielen opettajana.

Voitteko antaa tämän kaiken minulle anteeksi? ;)

PS. Kaikki tuntemani suomenruotsalaiset ovat erittäin nuivia.

Mikähän vittu porilaista vaivaa?

Alkulauseessa puhuit pakkoruotsista mikä on nyt sulle sopinut. Ihan O.K.

Et kait sä nyt sun keissin takia 5.000.000 muuta suomalaista lähde pakkoruotsittamaan?
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Ernst

Quote from: Pate on 21.03.2009, 21:18:04
Quote from: Porilainen munalla on 21.03.2009, 20:13:14
En vastusta ruotsinkieltä.
Oma historiani on ehkä malliesimerkki ruotsin kielen pakko - opetuksen hyödyllisyydestä.
Perusporilaisesta duunariperheestä lähtöisin olevana, perheestä jossa ruotsinkieli oli suurin piirtein saatanasta(porvarista) seuraava pahe, ei ruotsinkieli todellakaan kuulunut ykkösajatuksiini.
Ajauduin yrittäjäksi, ja tuotteeni ajautti minut Ruotsiin, jossa sille oli paremmat markkinat.
Luojalle kiitos, että sitkeät ruotsin kielen opettajani olivat minuakin aikoinaan useasti istuttaneet jälki-istunnoissa, ruotsin kielen alkeita päähän takoen.
Koska alkeet olivat pakko-opetuksen ansiosta hallussa, pystyin noin 3 - 6 kk:n Ruotsissa oleskelun jälkeen siirtymään englannin kielestä ruotsinkieleen, jolloin tuotteen myyminen ja koko ruotsalaiseen yhteiskuntaan sopeutuminen helpottui suuresti. Ja kyllä se "Maassa maan kielellä" -helpotti myyntityötä niin paljon että siitä oli todella paljon konkreettista hyötyä taloudellisestikin.

Myöhemmin, otin "riskin" ja rakastuin suomenruotsalaiseen naiseen, Hangosta, jonka kanssa meillä on kaksi jo aikuista, ruotsinkieliset koulut käynyttä lasta.
Olen hyvin tyytyväinen että olen saanut tutustua suomenruotsalaiseen kulttuuriin välillä Pietarsaari - Hanko, ja saanut todella paljon hyviä suomenruotsalaisia ystäviä. 
Itse en voi ottaa yhtään kredittiä tästä, sillä umpijunttina,,

1. Vastustin henkeen ja vereen tuotteeni Ruotsiin vientiä,,, "vitun homot mitään osta" yms. älykkäällä artikuloinnilla.
2. Vaimon valintaa(jos miehet nyt yleensä mitään valitsee) karsastin suuresti juuri hänen ruotsinkielensä takia, mutta onneksi luonto ajoi tikanpojan puuhun tässäkin asiassa.
3. Lasten laittamista ruotsinkieliseen kouluun vastustin, mutta onneksi vaimoni piti päänsä uhaten suurin piirtein avioerolla  mikäli se ei sovi.
4. Molemmat lapsistani ovat yliopistossa, toinen toimii, ette varmaan arvaa,
ruotsin kielen opettajana.

Voitteko antaa tämän kaiken minulle anteeksi? ;)

PS. Kaikki tuntemani suomenruotsalaiset ovat erittäin nuivia.

Mikähän vittu porilaista vaivaa?

Alkulauseessa puhuit pakkoruotsista mikä on nyt sulle sopinut. Ihan O.K.

Et kait sä nyt sun keissin takia 5.000.000 muuta suomalaista lähde pakkoruotsittamaan?

När som gräset börjar gro på ängen,
då flyttar flickan ut i bon med sängen...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

IDA

Quote from: VMJ on 21.03.2009, 19:56:26
Miten väärin voidaankaan viesti tulkita...

Alkuperäisessä viestissä sanottiin, että pakkoruotsin vastustaminen on OK, mutta ei sitä tarvistse joka paikkaan tunkea. Luulisi aika monen jakavan tämän mielipiteen. Mistä ihmeestä saitte päähänne, että Pp haluaa ruotsinkielisiä säikeitä tai on suomenruotsalainen? Ja kuten Pp totesi; myös suomenruotsalaisissa on isänmaallista ja nuivaa porukkaa. Tätäkään ei kaiketi kukaan kiistä.

Itse sain sen päähäni yhdistämällä päässäni kaksi eri ketjuja ja modejen pohdiskelut.

Siis toisen ketjun pohjalta pohditaan sitä kannattaisiko perustaa ruotsinkielinen osio ja tämä nyt tuli vähän yllärinä siihen päälle.

Sanon tämän nyt muidenkin modejen puolesta, mutta emme todellakaan halua sitä keskustelua ja vääntämistä, jota suomenruotsalaisuudesta ja pakkoruotsista on käyty tänne. Suomenruotsalaisten omat näkemykset ovat tervetulleita, ruotsiksi tai suomeksi.

Pöllämystynyt

Minä en vastusta ruotsinkieltä, en politiikassa enkä täällä. Minusta täällä voi aivan hyvin olla ruotsinkielistä keskustelua. Silloin ei tosin pidä olettaa, että jokainen ymmärtäisi.

Kannatan jokaisen oikeutta valita itse opiskelemansa kielet. Vastustan siis pakkoruotsia, mutta pakkoruotsi ei ole kieli. Pakkoruotsi ei ole osa kenenkään identiteettiä tai etnisyyttä. Pakkoruotsi on suomenkielisiin suuntautunut poliittinen toimenpide. Kun vastustan pakkoruotsia en vastusta ruotsin kieltä.

Pakkoruotsi ei ole kieli, mutta ruotsi on. Se on suomen ja saamelaiskielten ohella maan perinteinen kieli, ja vaikka ei näiden tapaan alkuperäiskieli, niin samankaltaista suojelua sekin tarvitsee. Ruotsin kieli kuuluu Suomeen ja täytyy säilyttää. Tämä on kuitenkin ruotsinkielisten itsensä asia, pakkoruotsi ei säilytä ruotsin kieltä vaan pilaa sen mainetta ja vahingoittaa kieliryhmien välejä.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Ernst

-Vem har sagt: "Dricker man sprit, snackar man skit"?
-?
-Det var jag!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

wjp

Hah kyisyi Missä saamelaiset nuivat?
Samassa paikassa varmaan missä nuivat somalit. Muutamia varmaan molempia löytyy. Porukka, jonka toimeentulo on jo kauan perustunut "alkuperäiskansa-elvistelyyn" ja "kulttuuriavustuksiin", tuskin on herkkä nuivistumaan. Miten kuvittelette poronhoidon oikeasti pystyvän kustantamaan rehujen kuskaamisen moottorikelkoilla ja mönkijöillä tunturiin (30L/100km)ja erotustokkien kokoamisen helikoptereilla. Oliskohan pikkusen tukiaisia saaneet?? Ihan perustiedoksi,että teurastettu poro painaa luineen 25-50kg, ja kilohinta sentään on hieman alhaisempi kuin  ranskalaisen tryffelin. Poromiehet ovat hörhövihreiden ja greenpeacen lemmikkejä ja yllättäen heidän sortajansa on useimmiten VHM. Lisäinfoa saa seuraamalla Veikko Vasaman plogia Outoa Taigaa. Vasama on vihreä, mutta nuivistuu näemmä vauhdikkaasti.
Islam ymmärtää naista.

Luotsi

En vastusta Ruotsia, ruotsalaisuutta tai ruotsin kieltä millään tavalla, ei siihen syytä ole. Olen perimältäni 1/8 riikinruotsalainen. En kannata pakkoruotsia, koska se ei ole kohtuullista eikä oikeudenmukaista.
En vastusta ulkomaalaisia, olen viettänyt monikansallisessa ympäristössä sekä Suomessa että ulkomailla suuren osan elämääni.
Vastustan suomalaisen yhteiskunnan rapauttamista "monikulttuurisuuden" alttarille ja ns. sosiaalista (l. verovaroista kustannettua) maahanmuuttoa. Mihin syylllistyn?
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Yksilö

Quote from: Porilainen munalla on 21.03.2009, 22:15:49
Quote from: Pate on 21.03.2009, 21:18:04

Meitä "liikemiehiä" oli/on Ruotsissa todella suuri joukko, tuhansia. Tahkoammassa euroja Suomelle.
Yhteistä kaikille "menestyjille" tuntui olevan ruotsin kielen hallinta. Ja useimmat kertovat, kuten minäkin, inhonneensa ruotsin kielen opiskelua yli kaiken aikoinaan, ja kokeneensa kuitenkin sen hyödyllisyyden jälkikäteen.
Itse en taatusti olisi ruotsin kieltä opiskellut, jos ei olisi pakotettu. 
Suomi/Ruotsi yhdistyy liiketaloudellisesti koko ajan, kovaa vauhtia. Stora Ensot, Nordeat yms, eivät tietenkään "edellytä" työntekijöiltään ruotsinkielen osaamista, mutta näyttää siltä että eteneminen niissäkin organisaatioissa on helpompaa niille, jotka ruotsinkielen hallitsevat.

Höpö, höpö. Suurissa firmoissa pohjoismaissakin on ruvettu käyttämään entistä enemmän englantia. Itse olen lukenut pitkän saksan ja hyötynyt siitä erityisen paljon työelämässä. Logiikkasi mukaan voisin nyt myös suositella pakkosaksaa Suomeen.
"Miksi näet rikan (neekeripusun) veljesi silmässä, mutta et näe malkaa (häpeämurhaa) omassa silmässäsi?"
Matti Palviainen- verkkousari

Elisa

Suvussani on suomenruotsalaisia, jotka ovat loukkaantuneet kuultuaan, että äänestin kunnallisvaaleissa Jussi Halla-ahoa, koska "perussuomalaiset ovat suomenruotsalaisia vastaan".

Toivon, etten enää joudu kuulemaan tällaista tai ainakaan salaamaan mielipiteitäni perherauhan vuoksi. Monet suomenruotsalaiset ovat pohjimmiltaan halla-aholaisia.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Yksilö

Quote from: Porilainen munalla on 22.03.2009, 02:08:42
QuoteHöpö, höpö. Suurissa firmoissa pohjoismaissakin on ruvettu käyttämään entistä enemmän englantia. Itse olen lukenut pitkän saksan ja hyötynyt siitä erityisen paljon työelämässä. Logiikkasi mukaan voisin nyt myös suositella pakkosaksaa Suomeen.

Eli pointtini on että lisää pakollisia kieliä, eikä vähemmän. ;)

Höpö, höpö. Kunnon kielitaidon omaksuminen vaatii aikaa eikä onnistu pakkopullalla. Pitkä saksa + koko kesä saksassa opiskeluaikana + 5 vuotta saksalaisfirmassa tuotti kohtuullisen hyvän kielitaidon ja kielipää on ihan kohtuullinen. Aivan turha panostaa moneen kieleen, eihän esim. ranskalaisetkaan osaa puhua kuin auttavasti englantia. On turhauttavaa kommunikoida jollain tankeroruotsilla tai -englannilla. Miksi meidän pitäisi kuluttaa arvokasta opiskeluaikaa monen kielen samanaikaiseen pakko-opiskeluun? Pakkoruotsi ehdottomasti pois ja oman valinnan mukaan  joku kielistä: englanti, saksa, venäjä, ranska, espanja (ruotsi). Jos oma bisnes menee tietylle kielialueelle, niin sitten vaan kieltä ahkerasti opiskelemaan!
"Miksi näet rikan (neekeripusun) veljesi silmässä, mutta et näe malkaa (häpeämurhaa) omassa silmässäsi?"
Matti Palviainen- verkkousari

VMJ

Monessa koulussa kaiketi on lähes pakollista valita englanti pitkäksi kieleksi, koska muita vaihtoehtoja ei ole.

"...ja oman valinnan mukaan  joku kielistä: englanti, saksa, venäjä, ranska, espanja (ruotsi)."

En unohtaisi esimerkiksi kiinaa, japania, ...

Homma ^^!!

Jääpää

Quote from: Pöllämystynyt on 21.03.2009, 21:41:11
Minä en vastusta ruotsinkieltä, en politiikassa enkä täällä. Minusta täällä voi aivan hyvin olla ruotsinkielistä keskustelua. Silloin ei tosin pidä olettaa, että jokainen ymmärtäisi.

Kannatan jokaisen oikeutta valita itse opiskelemansa kielet. Vastustan siis pakkoruotsia, mutta pakkoruotsi ei ole kieli. Pakkoruotsi ei ole osa kenenkään identiteettiä tai etnisyyttä. Pakkoruotsi on suomenkielisiin suuntautunut poliittinen toimenpide. Kun vastustan pakkoruotsia en vastusta ruotsin kieltä.

Pakkoruotsi ei ole kieli, mutta ruotsi on. Se on suomen ja saamelaiskielten ohella maan perinteinen kieli, ja vaikka ei näiden tapaan alkuperäiskieli, niin samankaltaista suojelua sekin tarvitsee. Ruotsin kieli kuuluu Suomeen ja täytyy säilyttää. Tämä on kuitenkin ruotsinkielisten itsensä asia, pakkoruotsi ei säilytä ruotsin kieltä vaan pilaa sen mainetta ja vahingoittaa kieliryhmien välejä.
Juuri näin se on, lyhyesti ja ytimekkäästi.Olen itse joskus syyllistynyt "keskusteluun" , asiasta, jossa ei ole mitään keskusteltavaa, ainakaan kielellisessä mielessä, mutta kun ei mene jakoon, että kysymys on ollut vain ja ainoastaan vallan  anastamisen harjoittelusta, toteutuksesta ja totalirismista. Yksi puoli itsestäni tuntee, että kansa, joka on tuon pakkoruotsin hyväksynyt, joutaa nauttimaankin kaikista saavutuksistaan, mutta mutta..
jos nyt ei nousta potalta ja vaadita valtaa takaisin niille, joille se perustuslain mukaan kuuluu ja saada maksettuja "edustajia" , sekä heidän ohjailijoitaan kuriin, voidaan unohtaa
"kieliriidat" ja muut mukavat Maajussille morsiamet, kyllä jonkun kieliselle Yussille kelpaa ei niin vapaa ehtoiset pojatkin...(Noh noh, Pitäisikö itsesens..,eiväthän kaik..)..Sitä päivää en halua nähdä, että jokainen vastaan tulija on ryöväri yhteiskunnan romahdettua, ainoana jännitys momenttina tapahtuvassa ryöstössä/hengen menossa on, että onko monitaiturin aksentti ja väri ihan paikallinen, vai viittaako jonkin asteiseen rikkauteen..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

possu

Kyllä ihmetyttää tämmöinen keskustelu.

Onko joulukinkkukin yhtä kuin pakkojoulukinkku?

Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Jääpää

Quote from: possu on 22.03.2009, 03:39:42
Kyllä ihmetyttää tämmöinen keskustelu.

Onko joulukinkkukin yhtä kuin pakkojoulukinkku?

Julskinkan nauttiminen on nykyään vapaa ehtoista kouluissa, toisissa jopa kielletty... ;D
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Missra

Pakkoruotsi...

Mielestani ruotsinkielen osaaminen on suuri plussa tyomarkkinoilla kenelle tahansa suomalaiselle, kielitaito yleensakin on. Itse en panisi pahakseni vaikka suomalaisten lasten tulisi "pakolla" opiskella kolmeakin kielta koulussa. Tasta mielestani olisi vain ja ainoastaan hyotya Suomelle ja suomalaisille.

Jos koulussa tulisi opiskella kolmea valinnaista kielta (englanti, saksa, ranska, ruotsi, espanja, venaja, kiina; kolme naista) niin veikkaisin etta ruotsinkieli pysyisi yhtena suurimmista suosikeista. Jos ainoastaan kahta kuten nykyaankin, uskoisin etta ruotsinkieli ei siltikaan juuri "suosiotaan" vahentaisi.

Itse ajattelen etta suurin syy "pakkoruotsin" vastustamiseen on nimenomaan se PAKKO. Jos kukin itse saisi valita haluamansa kielet silloin ei olisi vikisemista vaikka suuri osa ruotsinkielen valitsisikin. Ei, en puolla pakkoruotsia. Puollan kielten osaamista. Suomi on pieni maa ja mita enemman kielia osaamme, sen parempi meille. Vaikka pakolla.

Edit:
Niin ja puolestani tervetuloa vaan puolestani kaikenkielisille/kulttuurisille/varisille ihmisille tanne Homma-foorumeille. Tulijat toki toivottavasti ymmartavat etta modet ovat suomenkielisia (uskoisin) ja etta heilla ei ole resursseja alkaa ruotsin- tai muunkaankielisia keskusteluita moderoimaan, joten keskustelu tulisi kayda suomenkielella.

mie ite

Ite vastusti sitä kirjoittamalla I--, joka on suomeksi niin hylätty kuin vain ikinä voi. Käytännöstä tekoihin  ;D

escobar

Täten irtisanoudun ruotsin kielen vastustamisesta.
Zort!

Nikopol

Koulutus on liian tärkeä asia jätettäväksi kuntatason räpeltäjien vastuulle. Näin se kuitenkin menee. Jokaisen koululaisen on opeteltava molemmat kotimaiset + vähintään yksi vieras kieli. Käytännössä tuo vieras on englanti, mutta teoriassa se voi olla joku muukin. Jos oppilas suorittaa minimimäärän kieliä, hänen on mahdollista käydä koulunsa opiskelematta lainkaan englantia; ruotsi sen sijaan on pakollinen.

Valtava enemmistö oppilaista ottaa ensimmäiseksi (eli A1-) kieleksi englannin. Käytännössä vaihtoehtoja on vain harvoissa kunnissa. Pitkä saksa, ranska tai venäjä on pitkälti kadonnutta kansanperinnettä. Toinen ala-asteella tarjottava (A2)kieli, jos kunta sitä tarjoaa, aloitetaan jos ryhmä saadaan kasaan. Käytännössä kunta ei suosi näitä ryhmiä, koska ne maksavat rahaa. Teoreettinen mahdollisuus toiseen vieraaseen kieleen torpataan älyttömillä ryhmäkokovaatimuksilla. Neljäs- tai viidesluokkalaisia vaaditaan jopa 18 eli kokonainen luokka ennen kuin ryhmä perustetaan. Pienissä kouluissa ryhmiä ei synny. Isommissakin vain jos joukkoon taivutellaan heikompia ja vähemmän motivoituneita riippakiviä. Heille kielestä taas muodostuu ylimääräinen rasite, ja seiskalla iskee ruotsi, varmasti kuin verot ja kuolema.

Muita keinoja estää kunnan kukkarolle kestämättömät kielivalinnat on mm esittää yhteistyötä koulujen kesken. Nelosluokkalaisten pitäisi koulupäivän päätteeksi ajella bussilla toiseen kouluun kielentunneille. Moni vanhempi sanoo kiitos ei.

Jos A2-ryhmä syntyy, se on monesti ruotsinryhmä. Vanhemmat haluavat välttää itse kokemansa B1-ruotsin hälyiset ja kaoottiset vuodet, ja ajattelevat että lapsi selviää vähemmällä tai oppii edes jotain, kun kieli kuitenkin tulee pakosta eteen.

Seiskalla kunta, kuten Helsinki, saattaa sallia A-ruotsin lukijoiden vaihtaa B-ryhmiin, jos opiskelu on tuntunut ylivoimaiselta. Rinnakkaisten, pienempien A- ja B-ryhmien järjestäminen maksaisi. Sen sijaan ruotsista vapauttaminen ei onnistu - pelätään hyökyaaltoa jos porttia raotetaan (pelko on 100% aiheellinen). Lisäksi pelotellaan jatko-opintojen ruotsi-pakolla. Jos et lue ruotsia, joudut helvettiin. Samasta syystä tunneilla jäpittävät mamut, joille (heidän identiteetilleen ja kulttuuriperinnölleen epäilemättä keskeinen) ruotsi on neljäs, viides tai jopa kuudes vieras kieli.

Tulokset ovat järisyttäviä. Pakollisella ruotsilla ja kuntien ohjailulla meillä opetetaan perusasteella käytännössä kahta kieltä joista toista ei osaa juuri kukaan. Tehkää koe: kaikki työikäiset ovat opiskelleet ruotsia. Koko ikäluokka. Monta vuotta. Käsi ylös kaikki jotka osaavat sitä?

... Niinpä. No, eipä meillä enää ole saksan, ranskan tai venäjänkään osaajia.

Rahaa palaa, ei tuloksia, ei kielitaitoa. Järkeä vai ei?
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Burgos

Suomi olisi meidän ainoa virallinen kieli ja pakkoruotsi historiaa jos suomalaiset vain niin tahtoisivat. Ei kukaan demokratiassa voi pakottaa ylläpitämään ruotsinkielen järjettömän kalliita etuja. Suomalaiset on historian hämäristä asti ruoskittu ruotuun ja niiaamaan tienposken pölypilvessä ohi kulkevaa parempaa kartanon väkeä. Jos kapinointia on esiintynyt, niin ei kun nirri pois (Nuijasota, punakapina, ym.). Miten muuten joku Mannerheim-kultti voi olla mahdollista; mies ei edes osannut suomea puhumattakaan nyt sotimisesta.
Olisiko rähmällään olosta tullut perimään dna-vaurio?

KJ

Quote from: elisa on 22.03.2009, 02:25:39
Suvussani on suomenruotsalaisia, jotka ovat loukkaantuneet kuultuaan, että äänestin kunnallisvaaleissa Jussi Halla-ahoa, koska "perussuomalaiset ovat suomenruotsalaisia vastaan".

Toivon, etten enää joudu kuulemaan tällaista tai ainakaan salaamaan mielipiteitäni perherauhan vuoksi. Monet suomenruotsalaiset ovat pohjimmiltaan halla-aholaisia.

Ei kai kukaan ole suomenruotsalaisia vastaan, vaan pakkoruotsia vastaan. Vellit ja puurot menevät sekaisin samalla tavalla kuin maahanmuuttokeskustelussa: maahanmuutto/maahanmuuttaja/vastaisuus/kriittisyys.

Muutettuani tänne Itä-Suomeen minulle selvisi entistäkin selvemmin pakkoruotsin totaalinen typeryys: uuden vuoden jälkeisellä viikolla oikein laskemalla laskin vastaantulevien autojen kansallisuuksia, ja hoplaa, 80 % autoista oli Venäjän kilvissä. Ei sitä ihan heti uskoisi ellei itse näkisi.

Kävin myös ylä- ja alaKolilla: venäläisiä joka paikassa mihin vain päänsä käänsi, tai olisivathan ne siellä olleet, vaikka en olisi päätäni kääntänytkään.

Kuitenkin tämän seudun koululaisille pakko-opetaan ruotsia vuositolkulla, ja koska oppilaat tietävät opiskelunsa turhuuden, niin vuosien uurastamisen tulos on kutakuinkin: "Jag heter Mikko, jag vill supa/super/söp/supit."

Ihan hukkaan ruotsin opiskelu ei kuitenkaan ole mennyt: vahvistamattomien tietojen  mukaan Ilomantsissa kävi ruotsalainen turisti kesällä 1994. Olisinpa olisin ollut paikalla, niin olisin voinut heittää kahdeksan vuoden pakkoruotsin varmuudella, "var det kaffe och bulla, eller ska vi dansa ja sjunga?"

What would Gösta Sundqvist do?

victoria

Juuri näin, kuten KJ asian kertoi. Pakota jossain ilomantsisa (tai minua sipoossa) lukemaan ruotsia niin eihän siitä mitään tule... anna mahdollisuus valita kielistä, niin opiskelu voisi ollakkin mielenkiintoista ja yhteiskuntaa hyödyttävää.

Olen muuten sitä mieltä että "ruotsinkieliset" yliopistot tulevat olemaan  yliopistoja koskevan rahoituksen muuttamisen hyötyjiä. Eli siis tämä esitys, että jos yliopisto saa miljoonan yksityistä rahoitusta, niin vahtio antaa kaksi ja puolimiljoonaa... kaikki varmaan tajuaa tilanteen.

Ernesto

Itse näkisin asia niin, että suomalaisille olisi hyväksi oppia edes englannin kieli kunnolla ja sitten mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan vapaaehtoisesti muita kieliä esim. ruotsi, saksa tai venäjä. Englannin kielestä on tullut yleishyödyllinen työkalu, jolla pystyy kommunikoimaan ihmisten kanssa ympäri maailman ja jota nykyään tarvitaan monessa arkipäivä asiassa. Ruotsin pakollisuus on pelkkää politiikkaa.
Monia pakollisia kieliä on turha edes haaveilla, koska jo opettajien (ja rahan) löytyminen niihen on vaikeaa.
Se että joku tekee omista kokemuksista johtopäätöksiä ja olettaa että ne sopivat kaikille, niin metsään mennään. Ihmiset oppivat ja omaksuvat eri asioita eri tavoin ja olisi hyvä, että tulevaisuudessa panostettaisiin valinnaisiin ja vahvistettaisiin lapsen potentiaalisia puolia.