News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2010-09-05 Muslimeille rukouspaikka Entressen kirjastoon

Started by guest584, 05.09.2010, 10:35:41

Previous topic - Next topic

P

Quote from: kmruuska on 06.09.2010, 11:05:04
Quote from: P on 06.09.2010, 10:14:00
Quote from: kmruuska on 05.09.2010, 22:06:18
Quote from: Ahmatti on 05.09.2010, 19:00:32
Quote from: turha jätkä on 05.09.2010, 18:55:14
Tuo on kyllä synkkä hetki kirjastolaitoksen historiassa. Kristityt olivat tarkoin varjelleet Alexandrian kirjastoa ja sitten se tuhottiin muslimien toimesta :-(

Wiki: "mikäli kirjat ovat sopusoinnussa Koraanin kanssa, ne ovat turhia; jos ne puolestaan ovat ristiriidassa sen kanssa, ne ovat valheellisia ja ne tulee hävittää"

Öö niin mikä "wiki"? Wikipediassa tuosta sanotaan seuraavaa:

"Keskiajalta on peräisin väitteitä, joiden mukaan kalifi Omar olisi Egyptin valtauksen yhteydessä vuonna 640 määrännyt kirjaston poltettavaksi. Näitä väitteitä pidetään sepitteellisenä, lähinnä ristiretkiin liittyneenä propagandana; niissä esimerkiksi väitetään, että kirjojen polttaminen Aleksandrian julkisissa kylpylöissä kesti kuusi kuukautta.
Legendaan, jonka mukaan kalifo Omar olisi tuhonnut kirjaston, liittyy myös klassinen dilemman Omarin kerrotaan sanoneen, että mikäli kirjat ovat sopusoinnussa Koraanin kanssa, ne ovat turhia; jos ne puolestaan ovat ristiriidassa sen kanssa, ne ovat valheellisia ja ne tulee hävittää."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandrian_kirjasto

Samasta lähteestä voi sivistää itseään ko. kirjaston ja sen lukuisien tuhojen osalta. Ihan totta, vaikka millaiset maahanmuuttokriitikkolasit asettelisi nenälle, sitä ei oikein ainakaan historiantutkimuksen valossa saada muslimien viaksi.

Kannattaa aina Ruuskaisua ennen kueskella muitakin lähteitä kuin suomalaista wikipediaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria#Amr_ibn_al_.27Aas_conquest_in_642

Eihän tuossa suomisepitteessä edes vuosi pidä paikkaansa..

No kun lähteeksi oli annettu "wiki" on aika vaikea tietää mitä tarkoitetaan, eikö? Ja "ruuskaisu" siis tarkoittaa valheellisen tai vääristellyn tiedon oikaisua, hyvä tietää.

Mutta siihen englanninkieliseen Wikipediaan siis:

"The Syrian-Christian author Bar-Hebraeus (1226-1286), otherwise known as Ibn al-'Ibri, wrote in his Chronicon Syriacum of the destruction of the Library by Amr on the authority of 13th century Muslim Egyptologist Abd-el-latif in the voluminous work "Account of Egypt." [27]. Amr is said to have sent to the Caliph Omar in Baghdad for instructions, and to have received: "As for the books you mention, here is my reply. If their content is in accordance with the book of Allah, we may do without them, for in that case the book of Allah more than suffices. If, on the other hand, they contain matter not in accordance with the book of Allah, there can be no need to preserve them. Proceed, then, and destroy them."[28]"

Eli muistiinkirjaaja näkyy olevan 1200-luvulla elänyt kristitty. Samainen englanninkielinen Wikipedia muuten sisältää paljon muutakin tietoa kirjastosta ja sen lukuisista tuhoista, mutta ilmeisesti sitten vain tämä muslimien aiheuttama "tuho" on se ainoa josta saa puhua.

Kas osaat käyttää copypastea! Ja tämä 642 tuho on se viimeinen ja lopullinen. Jos luit sieltä wikipediasta ylempää esim. koptipiispan määräämästä tuhosta, kyse oli väitetysti vain osasta kirjastoa, jossa olisi ollut väitetysti muiden uskontojen kuin kristinuskon temppeleitä. Ja kuten varmasti luit, historiallista todistusaineistoa ko. tuhosta ei ole tarinoita enempää.

"Decree of Theodosius, destruction of the Serapeum in 391

In 391, Emperor Theodosius I ordered the destruction of all "pagan" (non-Christian) temples, and the Christian Patriarch Theophilus of Alexandria complied with this request.[22]

Socrates provides the following account of the destruction of the temples in Alexandria, in the fifth book of his Historia Ecclesiastica, written around 440:
"    At the solicitation of Theophilus, Bishop of Alexandria, the emperor issued an order at this time for the demolition of the heathen temples in that city; commanding also that it should be put in execution under the direction of Theophilus. Seizing this opportunity, Theophilus exerted himself to the utmost to expose the pagan mysteries to contempt. And to begin with, he caused the Mithreum to be cleaned out,[23] and exhibited to public view the tokens of its bloody mysteries. Then he destroyed the Serapeum, and the bloody rites of the Mithreum he publicly caricatured; the Serapeum also he showed full of extravagant superstitions, and he had the phalli of Priapus carried through the midst of the forum. ... Thus this disturbance having been terminated, the governor of Alexandria, and the commander-in-chief of the troops in Egypt, assisted Theophilus in demolishing the heathen temples.[24]    "

The Serapeum once may have housed part of the Great Library, but it is not known how many, if any, books were contained in it at the time of destruction. Notably, the passage by Socrates makes no clear reference to a library or its contents, only to religious objects. An earlier text by the historian Ammianus Marcellinus indicates that, whatever books might earlier have been housed at the Serapeum, none were there in the last decade of the fourth century. The pagan author Eunapius of Sardis witnessed the demolition, and though he detested Christians, and was a scholar, his account of the Serapeum's destruction makes no mention of any library. Orosius admitted in the sixth book of his History against the Pagans:
"    Today there exist in temples book chests which we ourselves have seen, and, when these temples were plundered, these, we are told, were emptied by our own men in our time, which, indeed, is a true statement.    "

[25]

However, Orosius is not here discussing the Serapeum, nor is it clear who "our own men" are (the phrase may mean no more than "men of our time," since pagans also occasionally plundered temples).

As for the Museum, Mostafa El-Abbadi writes in Life and Fate of the Ancient Library of Alexandria (1990):
"    The Mouseion, [sic] being at the same time a 'shrine of the Muses', enjoyed a degree of sanctity as long as other pagan temples remained unmolested. Synesius of Cyrene, who studied under Hypatia at the end of the fourth century, saw the Museum and described the images of the philosophers in it. We have no later reference to its existence in the fifth century. As Theon, the distinguished mathematician and father of Hypatia, herself a renowned scholar, was the last recorded scholar-member (c. 380), it is likely that the Mouseion did not long survive the promulgation of Theodosius' decree in 391 to destroy all pagan temples in the city.[26]    "

John Julius Norwich, in his work Byzantium: The Early Centuries, places the destruction of the library's collection during the anti-Arian riots in Alexandria that transpired after the imperial decree of 391 (p. 314). No ancient sources confirm--or even suggest--such an event.

In short, there is no evidence to support the story of a Christian destruction of any great library in Alexandria. And yet the story has become fixed in many popular sources.
[edit]
"

Se mikä kuitenkin on varmaa, on että Alkesandrian kirjasto tuhottiin. Kun seurailee muslimien historiallista toimintamallia mm. Intiassa 800-luvulla tai jopa nykyään Talibanien ponnistuksia tuhota maalliset koulut ja jopa historialliset Budhan patsaat, niin veikkaus siitä kuka sen kirjaston tuhosi voinee osua aika kohdilleen.

Vilkaiseppas nykyisiin islamilaisen maailman kirjanjulkaisu määriin. Ovat väkilukuun suhteutettuna murto-osa muun maailman luvuista. Täkänä on mahdollisesti uskonnolinen perinne, jossa muuta kuin islamilaista uskonnollista perinnekirjallisuutta ei pidetä arvokkaana...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: kmruuska on 06.09.2010, 11:40:46
Quote from: P on 06.09.2010, 11:28:54
Kas osaat käyttää copypastea!

Valitettavasti joudun lopettamaan "keskustelun" kanssasi koska et kykene pysyttelemään asialinjalla.

Mutta sehän oli kehu! Mitäs muuta "asialinjaa rikkovaa" mahdoin tehdä? :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Servilia

Quote from: P on 06.09.2010, 10:09:43
Entäpä jos ei ole juutalainen? Saako pistää silti sympatiakipan päähän, kun rukoilee Lentävää Spagettihirviötä?  :roll:

Vain jos se on kuvioitu Lentävä Spagettihirviö -teemaan sopivalla symboliikalla erotukseksi juutalaisesta kenenkään loukkaamisen välttämiseksi.
Pakollinen quote: "Ja lopuksi yleensä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Väinö Linna - Tuntematon Sotilas

FadeAway

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11884

QuotePalvelut asukasryhmille

Espoo on hyvä paikka asua, elää, tehdä työtä ja yrittää.

Espoo on on monikulttuurinen ja moniarvoinen kaupunki. Kaupungin arvoihin kuuluvat suvaitsevaisuus ja tasa-arvo, kestävä kehitys sekä luovuus ja innovatiivisuus.

Näin kerrotaan Espoon omilla sivuilla.
Ei ole yllätys kaupunki, joka tähtää monikulttuuriin ja suvaitsevaiseksi, että siellä myös tehdään ratkaisuja tämän tavoitteen toteutumiseksi.
Rukouspaikka muslimeille on vasta alkusoittoa.

Kuten tunnettua "huippuosaajat" luovat uusia innovaatioita ja alueen luovuus lisääntyy, kun kansainvälisesti verkostuneet moniosaajat asettuvat kaupunkiin asumaan.

Espoo tarjoaa asukkailleen "palveluja", kuten monikulttuuria.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

HDRisto

"Espoo on on monikulttuurinen ja moniarvoinen kaupunki".

Onko moniarvoinen tasa-arvoisen vastakohta?.

Oluttikka

QuoteEspoo on on monikulttuurinen ja moniarvoinen kaupunki. Kaupungin arvoihin kuuluvat suvaitsevaisuus ja tasa-arvo, kestävä kehitys sekä luovuus ja innovatiivisuus.

Muotoillaan uudestaan mokuksi:
Espoo on monikulttuurinen ja yksiarvoinen kaupunki. Kaupungin arvoihin kuuluvat islamilaisuus, taantuva kehitys sekä hulluus ja muhamettilaisuus veronmaksajien rahoittamana.

Koskela Suomesta

Quote from: kmruuska on 06.09.2010, 11:40:46
Quote from: P on 06.09.2010, 11:28:54
Kas osaat käyttää copypastea!

Valitettavasti joudun lopettamaan "keskustelun" kanssasi koska et kykene pysyttelemään asialinjalla.

Ruuska jäi kiinni paskapuheista ja suuttui....    :facepalm:
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Ano Nyymi

Quote from: fincum on 06.09.2010, 08:51:56
Kuntosalin rukouskieltoa käsittelevässä hesarin jutussa eräs nainen kertoi, että moskeija on puolen kilometrin päässä.
http://hommaforum.org/index.php/topic,33360.msg442400.html#msg442400
Siellä se kait on edelleen? Vapaasti muslimien käytössä hartaushetken pitämiseen.

Ikävä kyllä nämä miespuoliset muslimit pitävät naispuolisia muslimeja sen verran alempina otuksina että sen takia naismuslimeilla ei sinne pyhäkköön taida olla asiaa. Mikä tietysti on tasa-arvoa jalostetuimmillaan..

Mutta onneksi on kirjastot, joiden alkuperäiseen tehtävään nimenomaan kuului toimia naismoskeijoina, kuitenkin jostain ihmeen syystä niihin jossain vaiheessa alettiin kirjoja roudata, mutta hyvä että asiantila nyt korjaantuu.

antero

Quote from: HDRisto on 06.09.2010, 17:49:43
"Espoo on on monikulttuurinen ja moniarvoinen kaupunki".

Onko moniarvoinen tasa-arvoisen vastakohta?.
"Kaupungin arvoihin kuuluvat suvaitsevaisuus ja tasa-arvo"

Suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ovat myöskin vastakohtia.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

antero

Quote from: Ano Nyymi on 06.09.2010, 21:45:33
Quote from: fincum on 06.09.2010, 08:51:56
Kuntosalin rukouskieltoa käsittelevässä hesarin jutussa eräs nainen kertoi, että moskeija on puolen kilometrin päässä.
http://hommaforum.org/index.php/topic,33360.msg442400.html#msg442400
Siellä se kait on edelleen? Vapaasti muslimien käytössä hartaushetken pitämiseen.

Ikävä kyllä nämä miespuoliset muslimit pitävät naispuolisia muslimeja sen verran alempina otuksina että sen takia naismuslimeilla ei sinne pyhäkköön taida olla asiaa. Mikä tietysti on tasa-arvoa jalostetuimmillaan..

Mutta onneksi on kirjastot, joiden alkuperäiseen tehtävään nimenomaan kuului toimia naismoskeijoina, kuitenkin jostain ihmeen syystä niihin jossain vaiheessa alettiin kirjoja roudata, mutta hyvä että asiantila nyt korjaantuu.

Kaikki kirjastot ovat alunperin syntyneet moskeijoina. Ko kirjasto siis vain palaa alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa.
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Totuus EPT

Koskahan seuraavaksi muslimeille vääräuskoinen kirjallisuus poltetaan kirjastossa roviolla kun se on muutettu moskeijaksi.
Missä ******i siellä ongelma.

Fincum

Hesarin keskustelusta löysin

Quote
Lainaus: Hesari nimim. JustMä
Googlettamalla Espoosta löytyy moskeija lähellä kauppakeskus Entresseä
http://www.islamopas.com/popuptjanster/moske.html
Lastenkerho ja Islamilainen Yhdyskunta (Masjid-annur) Kirstinharjun 1-3 02760 Espoo
En ole paikkakuntalainen enkä tunne yksityiskohtia, mutta jään miettimään, eikö tuolta olisi löytynyt ongelmaan ratkaisua, muslimien omasta piiristä?

En ole paikkakuntalaisia minäkään, joten en osaa tuosta sanoa tuon kummempaa.
Kartasta katsoen tuo osoite on vain muutaman sadan metrin päässä Entressestä.

QuoteIkävä kyllä nämä miespuoliset muslimit pitävät naispuolisia muslimeja sen verran alempina otuksina että sen takia naismuslimeilla ei sinne pyhäkköön taida olla asiaa. Mikä tietysti on tasa-arvoa jalostetuimmillaan..

jep, jep, ja toivoa vain sopii, että kirjastontädit huolehtivat, että tasa-arvo toteutuu tasa-arvoa korostavan, suhteellisen maallistuneen yhteiskunnan tasa-arvoisessa laitoksessa, entressen moskei kirjastossa.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Perttu Ahonen

On se kieltämättä kumma, että näitä muslimien rukoushuoneita "täytyy" järjestää milloin minnekin.  Kohta varmaan jokaisessa julkisessa tilassa pitää olla muslimien rukoushuone.

Ensimmäisiä kiinteitä minareetteja odotellessa, voisi ratkaisuna olla liikuteltava "minareetti".   http://www.raf.mod.uk/rafspadeadam/rafcms/mediafiles/7BC8A397_DD19_24BF_9CB8E68B8B13C85E.jpg

Ei muuta kuin ukko joilaamaan rukoushetken lähtölaskentaa ja allahu akbar vaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Titan2_color_silo.jpg


Veli Karimies

Me emme tarvitse tänne mitään minareetteja. Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.

E.P.L

Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Eino P. Keravalta

Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11
Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Uskonnonvapaus meillä on voinut olla, koska suomalaiseen mentaliteettiin on kuulunut yksityisyyden kunnioitus ja toisten ihmisten kunnioitus. Nyt asiat ovat muuttumassa, koska tänne on tullut väkeä, joiden uskontoon ja kulttuuriin liittyvät arvot ovat toisenlaiset: enää yksityisyyttä, vetäytymistä, nöyryyttä ja toisten kunnioittamista ei pidetä tärkeänä, vaan uskonto pyritään tekemään kaikilla tasoilla ja kaikissa paikoissa näkyväksi. Tämä ei kuulu suomalaiseen käsitykseen uskonnon harjoittamisesta, joten tällaisia kultuuriimme ja mentaliteettiimme sopimattomia häiriöilmiöitä ei tarvitse myöskään hyväksyä. Jokainen harjoittakoon haluamiaan rituaaleja omassa loukossaan, mutta ne eivät kuulu turuille ja toreille. Uskonvapautta tässä ei olla kieltämässäkään - ainoastaan mölyäminen, häiriköinti ja tilan varastaminen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

E.P.L

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.09.2010, 10:11:05Jokainen harjoittakoon haluamiaan rituaaleja omassa loukossaan, mutta ne eivät kuulu turuille ja toreille. Uskonvapautta tässä ei olla kieltämässäkään - ainoastaan mölyäminen, häiriköinti ja tilan varastaminen.
Tämä on periaatteessa ihan kannatettavaa, mutta sen on koskettava kaikkia uskontoja.

jopparai

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.09.2010, 10:11:05
Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11
Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Uskonnonvapaus meillä on voinut olla, koska suomalaiseen mentaliteettiin on kuulunut yksityisyyden kunnioitus ja toisten ihmisten kunnioitus. Nyt asiat ovat muuttumassa, koska tänne on tullut väkeä, joiden uskontoon ja kulttuuriin liittyvät arvot ovat toisenlaiset: enää yksityisyyttä, vetäytymistä, nöyryyttä ja toisten kunnioittamista ei pidetä tärkeänä, vaan uskonto pyritään tekemään kaikilla tasoilla ja kaikissa paikoissa näkyväksi. Tämä ei kuulu suomalaiseen käsitykseen uskonnon harjoittamisesta, joten tällaisia kultuuriimme ja mentaliteettiimme sopimattomia häiriöilmiöitä ei tarvitse myöskään hyväksyä. Jokainen harjoittakoon haluamiaan rituaaleja omassa loukossaan, mutta ne eivät kuulu turuille ja toreille. Uskonvapautta tässä ei olla kieltämässäkään - ainoastaan mölyäminen, häiriköinti ja tilan varastaminen.

Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta tuota häiriköintiä, mölyämistä ja tilan varastamista tapahtuu kristillisten liikkeiden taholta myös. Kun otit torit puheeksi, Kangasalan torilla olen pariin kertaan pongannut lähetystyötä tekeviä (käyn siellä harvoin). Uskonnon pakkosyöttöä ja virsien veisuuta voisi harrastaa kirkossa, joka on parin sadan metrin päässä.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Eino P. Keravalta

Vaikka Jumalaan uskonkin, minusta uskonnollinen öyhöttäminen pitäisi jättää sille varattuihin paikkoihin, kuten kirkkoihin, temppeleihin, synagoogiin ja moskeijoihin - tai sitten yksityisasuntoihin. Olen periaatteessa aina ensisijaisesti kaikenlaisen vapauden kannalla, mutta tosiasia on se, ettei maksimaalinen vapaus aina tuota parasta tulosta. Meidän tulee myös joitakin vapauksia saadaksemme rajoittaa toisia vapauksia. Minusta oikeus neutraaliin ympäristöön on tärkeämpi kuin joidenkin oikeus harjoittaa uskontoaan julkisessa tilassa. Tämä on arvokeskustelun paikka. Nämä ovat tietenkin vaikeita kysymyksiä ja joskus rajanvetäminen on vaikeaa. Ellen erehdy, meillä ei juuri tällaisia ongelmia ennen ollut.. mikähän lienee muuttunut?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

CaptainNuiva

Quote from: jopparai on 07.09.2010, 10:24:20
Quote from: Eino P. Keravalta on 07.09.2010, 10:11:05
Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11
Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.
Uskonnonvapaus meillä on voinut olla, koska suomalaiseen mentaliteettiin on kuulunut yksityisyyden kunnioitus ja toisten ihmisten kunnioitus.
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta tuota häiriköintiä, mölyämistä ja tilan varastamista tapahtuu kristillisten liikkeiden taholta myös. Kun otit torit puheeksi, Kangasalan torilla olen pariin kertaan pongannut lähetystyötä tekeviä (käyn siellä harvoin). Uskonnon pakkosyöttöä ja virsien veisuuta voisi harrastaa kirkossa, joka on parin sadan metrin päässä.

Kyllä torin ja kadun funktio on pikkaisen toisenlainen kuin kirjaston...Tosin jos torilta lohkastaisiin pysyvästi tai "Väliaikaisesti" uskovaisten käyttöön osa niin sitten vasta tilanne muuttuisi ja vielä selvemmin jos se tehtäisiin verovaroin.
Ovellani on käynyt jehovia tyrkyttämässä uskontoaan ja olen ohjannut heidät kohteliaan tylysti pois, samanlaisen lähdön saisivat muslimit jos ovelleni ilmestyisivät mutta tätäkään ei pidä sotkea tilojen haltuun ottamiseen, ts.jos vaikka muslimi haluaa rukoilla torilla niin puolestani siitä vaan, niin kauan kunhan kukaan ei tule selittämään että tämä osa torista on eristetty pysyvästi/väliaikaisesti siksi että muslimi saa halutessaan piipahtaa siinä rukoilemassa.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

risto

Quote from: jopparai on 07.09.2010, 10:24:20
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta tuota häiriköintiä, mölyämistä ja tilan varastamista tapahtuu kristillisten liikkeiden taholta myös. Kun otit torit puheeksi, Kangasalan torilla olen pariin kertaan pongannut lähetystyötä tekeviä (käyn siellä harvoin). Uskonnon pakkosyöttöä ja virsien veisuuta voisi harrastaa kirkossa, joka on parin sadan metrin päässä.

Tarkoitatko feissareita? Kokemukseni mukaan nämä ovat useimmiten tai jopa lähes aina jotain "olisiko hetki aikaa ihmisoikeuksille" -tyyppejä. Mielestäni katuhäirintää pitää tarkastella samoilla kriteereillä aivan huolimatta siitä, onko kyseessä ateistinen vai teistinen katuhäirintä. Jos Amnestyn tai Greenpeacen katuhäirintä sallitaan, pitää myös mormonien katuhäirintä sallia.

Ulkona (luvatta) messuamista en ole koko elämäni aikana vielä huomannut.

Wikipedian mukaan feissausta käyttävät ainakin seuraavat järjestöt:
Quote
Amnesty International
Greenpeace
HelsinkiMissio
Kirkon Ulkomaanapu
Pelastakaa Lapset ry
SPR
Suomen Luonnonsuojeluliitto
Unicef
WWF

Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni ainoastaan HelsinkiMissio on tuosta porukasta uskonnollisin motiivein liikkeillä, eikä sekään käännytystyössä. Toiminta ilmeisesti tähtää vähän samaan kuin Pelastusarmeijan keräykset. Kirkon ulkomaanapu on sitä samaa kuin Pelastakaa Lapset, SPR ja Unicef.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

jopparai

Quote from: risto on 07.09.2010, 10:45:10
Tarkoitatko feissareita? Kokemukseni mukaan nämä ovat useimmiten tai jopa lähes aina jotain "olisiko hetki aikaa ihmisoikeuksille" -tyyppejä. Mielestäni katuhäirintää pitää tarkastella samoilla kriteereillä aivan huolimatta siitä, onko kyseessä ateistinen vai teistinen katuhäirintä. Jos Amnestyn tai Greenpeacen katuhäirintä sallitaan, pitää myös mormonien katuhäirintä sallia.

Ulkona (luvatta) messuamista en ole koko elämäni aikana vielä huomannut.

Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni ainoastaan HelsinkiMissio on tuosta porukasta uskonnollisin motiivein liikkeillä, eikä sekään käännytystyössä. Toiminta ilmeisesti tähtää vähän samaan kuin Pelastusarmeijan keräykset. Kirkon ulkomaanapu on sitä samaa kuin Pelastakaa Lapset, SPR ja Unicef.

En ole varma, mikä viimeisin tapaus oli. Hiljattain kurvasin torille, mutta hengellistä musiikkia laulanut porukka sai minut muuttamaan mieltäni ja jätin torikahvit juomatta. Aikaisemmin vastaavassa tilaisuudessa minut yllätettiin kesken kahvin. Pöytään istui hengellistä porukkaa, ymmärtääkseni läheisestä "valtionkirkosta". Normaalia feissausta se ei kuitenkaan ollut. Taisi olla joku kirkko ja kaupunki tms. tapahtuma.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Perttu Ahonen

#142
Kaikkein törkein kohdalleni sattunut tapaus liittyy kristtyihin piireihin ja julkisen tilan haltuun ottoon.  1990-luvulla kun minulta leikattiin upisuoli tulehdusarvojen ollessa 200, niin osastolle, jossa oli myös paljon henkitoreissaan olevia ihmisiä, paukkasi kitaraa rämpyttämällä ja rumpua hakkaamalla joukko jonkun kristillisen lahkon porukkaa "laulamaan" siitä, kuinka ihana on kuolla ja päästä jeesuksen luo jne.    Voitte vain kuvitella, miltä sellainen terrori tuntui.

Samassa huoneessa ollut leikkauksesta toipuva sotaveteraanikin oli sen oloinen, että missä se Suomi kp on, nyt olisi taas käyttöä.  Jos itse olisin kyennyt nousemaan ylös, niin olisin saman tien - Bud Spenser tyyliin - tehnyt selväksi mokomille häiriköille käytös tavat.  >:(

http://www.youtube.com/watch?v=XwhZwnQNPCM

Tehtyäni kirjallisen valituksen Jorvin sairaalalle, sain vastaukseksi, että ai häiritsikö ne?


Topelius

Quote from: fincum on 07.09.2010, 08:24:29
Hesarin keskustelusta löysin

Quote
Lainaus: Hesari nimim. JustMä
Googlettamalla Espoosta löytyy moskeija lähellä kauppakeskus Entresseä
http://www.islamopas.com/popuptjanster/moske.html
Lastenkerho ja Islamilainen Yhdyskunta (Masjid-annur) Kirstinharjun 1-3 02760 Espoo
En ole paikkakuntalainen enkä tunne yksityiskohtia, mutta jään miettimään, eikö tuolta olisi löytynyt ongelmaan ratkaisua, muslimien omasta piiristä?

En ole paikkakuntalaisia minäkään, joten en osaa tuosta sanoa tuon kummempaa.
Kartasta katsoen tuo osoite on vain muutaman sadan metrin päässä Entressestä.

Pk-seudulla on muuten aika paljon moskeijoita varsin yllättävissäkin paikoissa. Yksi tuttuni asui pari vuotta sitten kerrostalossa Kivenlahdessa, Espoossa. Eräänä päivänä hän sai sattumalta täydelliseksi yllätyksekseen kuulla, että samassa kerrostalossa oli jo muutaman vuoden ajan toiminut moskeija. En sitten tiedä sijaitsiko se jossakin kerhohuonetiloissa vai peräti yksityisasunnossa, mutta ainakaan taloyhtiö ei ollut nähnyt velvollisuudekseen tiedottaa asukkaita heidän taloonsa ilmestyneestä moskeijasta. Täytyykin kysellä lisätietoja tästä tapauksesta.

Oami

Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11
Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Uskonnonvapaus sisältää muunuskoisten vapauden käyttää yhteiskunnallista palvelua (vaikka nyt kirjastoa tai uimahalli) ilman yksittäisen uskonnon aiheuttamaa rajoitetta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

risto

Quote from: jopparai on 07.09.2010, 10:56:36
En ole varma, mikä viimeisin tapaus oli. Hiljattain kurvasin torille, mutta hengellistä musiikkia laulanut porukka sai minut muuttamaan mieltäni ja jätin torikahvit juomatta. Aikaisemmin vastaavassa tilaisuudessa minut yllätettiin kesken kahvin. Pöytään istui hengellistä porukkaa, ymmärtääkseni läheisestä "valtionkirkosta". Normaalia feissausta se ei kuitenkaan ollut. Taisi olla joku kirkko ja kaupunki tms. tapahtuma.

Oletko koskaan ulkona liikkuessasi sattunut kuulemaan ei-hengellistä musiikkia? Itse olen kuullut monesti, jopa livenä. En nyt oikein näe sitä eroa, mikä näillä on.

Se ero tietysti on, että nämä "ei- kirkko ja kaupunki" -tapahtumat tuppaavat olemaan äänenpaineeltaan yli 100 dB.

Ettei tässä nyt haisisi "hiukan" kaksoistandardi?
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

risto

Quote from: Perttu Ahonen on 07.09.2010, 12:27:33
Kaikkein törkein kohdalleni sattunut tapaus liittyy kristtyihin piireihin ja julkisen tilan haltuun ottoon.  1990-luvulla kun minulta leikattiin upisuoli tulehdusarvojen ollessa 200, niin osastolle, jossa oli myös paljon henkitoreissaan olevia ihmisiä, paukkasi kitaraa rämpyttämällä ja rumpua hakkaamalla joukko jonkun kristillisen lahkon porukkaa "laulamaan" siitä, kuinka ihana on kuolla ja päästä jeesuksen luo jne.    Voitte vain kuvitella, miltä sellainen terrori tuntui.

Samassa huoneessa ollut leikkauksesta toipuva sotaveteraanikin oli sen oloinen, että missä se Suomi kp on, nyt olisi taas käyttöä.  Jos itse olisin kyennyt nousemaan ylös, niin olisin saman tien - Bud Spenser tyyliin - tehnyt selväksi mokomille häiriköille käytös tavat.  >:(

http://www.youtube.com/watch?v=XwhZwnQNPCM

Tehtyäni kirjallisen valituksen Jorvin sairaalalle, sain vastaukseksi, että ai häiritsikö ne?

Sairaalalaulajat:
http://www.youtube.com/watch?v=iyHZ_N2Ni0s

Mitä muuten tulee sairaaloissa ja vanhainkodeissa esiintymiseen, pidän ilmiötä positiivisena. Kunhan vaan huolehditaan, ettei tällaiseen tilanteeseen joudu väkisin. Eli jos nyt ei sattuisi henk. koht. nappaamaan teatteriesitykset, humppa, joululaulut, hengelliset laulut tai vaikkapa Ihmebantu, voisi jäädä omaan huoneeseensa murjottamaan.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Veli Karimies

Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Uskonnonvapauteen kuuluu, ettei se oma uskonto saa häiritä muita. Lueppa ne pykälät siitä niin olet vähän fiksumpi.

QuoteOlen periaatteessa aina ensisijaisesti kaikenlaisen vapauden kannalla, mutta tosiasia on se, ettei maksimaalinen vapaus aina tuota parasta tulosta.

Minun vapauteeni kuuluu se, ettei minun tarvitse sietää ja katsella minua häiritseviä asioita julkisesti.

mikkoellila

#148
Quote from: kmruuska on 07.09.2010, 14:43:11
Quote from: Oami on 07.09.2010, 13:29:46
Quote from: E.P.L on 07.09.2010, 10:03:11
Quote from: Veli on 07.09.2010, 09:39:13
Jos joku haluaa pyllistellä 6 kertaa päivässä niin hän voi tehdä sen joko hissukseen meitä muita häiritsemättä tai sitten yksinkertaisesti tekee sen jossain maassa missä on tapana pyllistellä.
Ei tarvitse koska meillä on ollut tapana uskonvapaus.

Uskonnonvapaus sisältää muunuskoisten vapauden käyttää yhteiskunnallista palvelua (vaikka nyt kirjastoa tai uimahalli) ilman yksittäisen uskonnon aiheuttamaa rajoitetta.

Ja tässä Espoon tapauksessako tuota vapautta on loukattu? Miten?

Siten, että ihmiset siellä kirjastossa käydessään joutuvat kompastelemaan lattialla pyllisteleviin rukoilijoihin ja kuulemaan näiden äbäläwäbälä-mölinää.

Kirjastosta on myös X m2 lattiapinta-alaa poistettu muiden asiakkaiden käytöstä. Kirjastonhoitajan mukaan rukoustila on rajattu sermeillä, joita on aiemmin käytetty lukunurkkausten rajaamiseen. Nyt siis kirjaston tiloja poistetaan kirjoja lukevien ihmisten käytöstä, jotta niitä voitaisiin lattialla pyllistelevien ja mölisevien ihmisten käyttöön.

Menikö nyt jakeluun? Kuinka monta metriä rautalankaa tarvitset?
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Oami

Quote from: kmruuska on 07.09.2010, 14:43:11
Ja tässä Espoon tapauksessako tuota vapautta on loukattu? Miten?

Vastaisin, mutta Ellilä kerkisi ensin. Siksi.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi