News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-09-05 Muslimeille rukouspaikka Entressen kirjastoon

Started by guest584, 05.09.2010, 10:35:41

Previous topic - Next topic

as336uyli

Quote from: Jari-Petri Heino on 05.09.2010, 18:45:38
Antteksi tyhmä kysymys, mutta miksi pitää rukoilla juuri kirjastossa?

Miksi pitää ostaa kalliita urheiluautoja, jotka sopivat huonosti Suomen olosuhteisiin ja ovat epätaloudellisia ylläpitää? Miksi pitää olla isompi talo kuin naapurilla? Miksi sotilaspasseja läpsytellään ja huudellaan TJ-lukuja niille, joilla on armeijaa enemmän jäljellä? Miksi rahalla, sosiaalisella asemalla tai muulla vastaavalla pröystäillään julkisesti?

Koska on hauskaa näyttää omaa ylemmyyttä muihin ihmisiin nähden.

Oikeasti, Suomessa on ehkä n. 40000-50000 muslimeiksi lukeutuvaa. Siitä lukemasta vain murto-osa, jos sekään, oikeasti kuvittelee että elämä menee pilalle jos ei pääse rukoilemaan just nyt. Mutta kun kukkahattutäti masinoi mahdollisuuden rukoilemiseen siellä sun täällä, niin tottakai sitä mahdollisuutta käytetään - ja mikä tärkeämpää, sen mahdollisuuden poistaminen tai vastustaminen koetaan rasismina, vaikkei se mahdollisuus edes itselle tärkeä olisikaan.

dothefake

Quote from: Eldritch on 05.09.2010, 19:31:47
Minäkin haluan tuollainen kanta-asiakaskortin kirjastoon. Mistä sellaisen voi tilata?
Mogadishun notaarilta, 20 euroa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Bill Milton Hicks Friedman

#92
Quote from: dothefake on 05.09.2010, 19:24:03
Mittakaavaedut, katsopas vähän rukouksen mallia:
http://www.islamopas.com/hurbon.html


Ko. sivusto on Sunni-muslimeille suunnattu. On olemassa muitakin kuin Sunni-muslimeja ja lisäksi kaikki Sunni-muslimit eivät noudata noita ko. sivuston ohjeita.

Todellisuudessa vain hartaat muslimit noudattavat jonkinlaista prosessia ja jokaisessa muslimimaassa/-kylässä voi olla omanlaisensa prosessit.

Shiioilla on omat eri käytännöt kuin Sunneilla + kaikki muut haarat ja uskomukset jne.

Islamista on mitä ihmeellisimpiä variaatioita, uskomuksia jne. Googleta vaikkapa "mathematical miracles quran" ja yritä selvittää miten tuon lahkon ajatukset sopivat yhteen muiden suuntausten kanssa.

Ei ole olemassa homogeenista joukkoa "muslimit", jotka käyttäytyisivät tietyllä tavalla.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

dothefake

Siispä tasapuolisuuden nimessä Entresse-kirjastoon on
tehtävä tilaa parillekymmenelle rukousnurkkaukselle.
Turhat ja ristiriitaiset kirjat poistetaan, eikä sinne mitään
muita kuin koraaneja ja Hämeen-Anttilan selitysteoksia
jääkään, hyvin mahtuu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kajsaniemi R

Quote from: Vihervasemmisto on 05.09.2010, 13:27:16

Kirjastot ovat muuttuneet rajusti viimeisten vuosien aikana ja tämä on vain hyvä asia. Nyt kirjastot palvelevat monipuolisesti.

Esimerkiksi Entressestä saa lainata läppärin käyttöönsä kirjastossa olon ajaksi. Tämä helpottaa opiskelijoita jne. Kirjastossa on myös muita yleisiä koneita.


Niin. Kirjastoissa todella on tietokoneita. Se on käynyt selväksi jo aiemmin:

Quote from: Iloveallpeople on 28.07.2010, 17:01:52
QuoteKirjastoissa ei enää vaadita hiljaisuutta

– Isoissa kirjastoissa on tilaa hiljaisille lukusaleille, mutta pienissä kirjastoissa, kuten täällä, on vain tottuva kaikenlaisiin ääniin.

Nuoret pelaavat tietokoneilla, ja siitä syntyy meteliä, Vilkkunen kertoo.


YLE

Tunkkainen Suomi on jälleen hitusen monikulttuurisempi. Nyt olemme omaksuneet kirjastokäyttäytymisen iloisemmista kulttuureista, joissa ei juroteta hiljaa

"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

as336uyli

Quote from: Mittakaavaedut on 05.09.2010, 19:37:07
Ei ole olemassa homogeenista joukkoa "muslimit", jotka käyttäytyisivät tietyllä tavalla.

Totta. Siksipä kyseiselle olemattomalle homogeeniselle joukolle ei mitään erityispalvelujakaan - kuten rukousnurkkauksia - pitäisi olla.

Kajsaniemi R

Quote from: Bored. on 05.09.2010, 18:31:20
Quote from: Rooivalk on 05.09.2010, 10:35:41
Hän muistuttaa, että kirjastossa pidempään viihtyvistä kanta-asiakkaista jopa yli puolet on somalitaustaisia.

Olisi kiva tietää, onko ko. kirjaston nykytavoitteena sitten saada "asiakkaat" viihtymään siellä koko päivä toistensa kanssa jutellen


On.

Quote from: Fures foras, frugi intro. on 19.06.2009, 18:21:27

Kirjastot ovat suvaitsevaiston pesäkkeitä. Hain viime talvena töhin uuteen avattavaan Entressen kirjastoon Espoossa. Paikkoja taisi olla kolme avoinna. Työnhakuilmoitus oli epämääräinen. Haastattelun suoritti aluekirjastonjohtaja Sunniva Drake. Haastattelussa selvisi mihin näitä työntekijöitä käytettäisiin. Selvisi, että kirjastossa aiheutti vakavia järjestyshäiriöitä noin 20 maahanmuuttajaa. Palkattavien uusien työntekijöiden tehtävänä olisi näiden mahaanmuuttajien aiheuttamien välikohtausten ja tappeluiden rauhoittaminen!?

Drake korosti, että "kyseiset henkilöt halutaan pitää kirjaston asiakkaina".

Muut työtehtävät koostuisivat pelkästään lainausautomaattien hoitamisesta ja kirjojen kuljettamisesta. Mitään varsinaista koulutusta ei uusilta työntekijöiltä vaadittu.Pääpaino oli näiden 20:nen maahanmuuttajan valvomisessa!?

"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

Saturoitunut

Quote from: dothefake on 05.09.2010, 18:35:22
Ps. Onkohan noilla kanta-asiakkailla kirjastokorttia?

On, sillä ajan varaaminen Keski-Espoon kirjaston (Entressen edeltäjä) tietokoneille vaati sellaisen.

QuoteShiioilla on omat eri käytännöt kuin Sunneilla + kaikki muut haarat ja uskomukset jne.

Toisaalta muslimeista arviolta 80-90% on sunneja. Somalien tapauksessa tod. näk. reilusti yli 90%.


Aikaansa seuraavat kirjastot ovat ja tulevat yhä enenevämmässä määrin olemaan kulttuurikeskuksia, joissa tarjotaan kaikenlaisia muitakin palveluita kuin vain kirjojen lainaamista. Toimitilan tarjoaminen kauden trendikkäimmälle uskonnolle sopii tähän kuvioon kuin happo naamalle. Minä en käytä kirjastoa muuhun kuin kirjojen lainaamiseen ja palauttamiseen, joten asia on minulle yksi hailee.

Ano Nyymi

Quote from: Jari-Petri Heino on 05.09.2010, 19:10:02
Quote from: Vihervasemmisto on 05.09.2010, 12:42:46
Väliaikaisen hiljaisen nurkkauksen tarjoaminen rukoustarkoituksiin on joltain pois miten?

Olisiko eväidensyöntinurkkaus keneltäkään pois?

Entäs jos kesken korkeakulttuurinautinnon alkaa panettamaan? Vaadin kirjastoihin seksinurkkauksia  ;D

Olisipa kiva tietää, edustavatko nuo somalit kirjalainauksissa sitä 50 prossaa, vai ovatko he kirjastossa vain hälisemässä ja sekoilemassa, ja samalla ajavat ne perinteiset kirjojen lainaajat muihin kirjastoihin. Jos ovat, niin eipä siis ihme jos heidän "asiakkuutensa" suhteessa muihin lisääntyy.

Mutta onko kirjastojen tehtävä todellakin olla somalinuorten hillumispaikkoja?

turha jätkä

#99
Quote from: Petri_Petri on 05.09.2010, 19:05:09
Ei kai kirjastolla pidä olla kuin yksi päämäärä. Liian laveat määritelmät leviävät niin ettei ne pysy koossa :)

En mä nyt ihan hatusta noita jorinoitani vedä. Jos kiinnostaa, niin tästä voi zoomailla mitä yleviä sanoja on kirjailtu: http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2006/Kirjaston_kehittamisohjelma.html

Aika lavealla pensselillä vedellään. Kirjasto myös vähentää alueellista epätasa-arvoa tiedonsaannissa toimien sekä fyysisenä tilana että virtuaaliverkkona. Alue on näin laajentunut kattamaan oman fyysisen alueen lisäksi koko maailman ja sen kulttuurit. Kaikkialla maailmassa on havaittu, että fyysisten kirjastotilojen käyttö ja tarve ovat lisääntyneet virtuaalisten palvelujen myötä. Kirjastot toimivat alueidensa yhteisöllisinä keskuksina. Euroopassa perustetaankin nykyisin lisää lähikirjastoja. Ne ovat tärkeimpiä avoimia, ei-kaupallisia kohtaamispaikkoja, joihin jokainen voi tulla omana itsenään. Kun ongelmana on löytää tärkeä tieto suuresta informaatiomassasta, kirjaston tarjoama opastus helpottaa tiedon saatavuutta.

Yhteisöllinen keskus on sen verran lavea termi, että se mahdollistaa monenlaisen lisätoiminnon perinteisen lainauksen oheen.

QuoteEi tuo ole mikään muslimien ruokoushuone, vielä

Se on tarkoitettu kaikille uskonnoille, aivan kuten tuo kirjastonkin hiljentymisosa. Edellisellä sivullahan referoitiin kirjaston johtajan ilmoitusta.

turha jätkä

Quote from: kmruuska on 05.09.2010, 22:06:18
Samasta lähteestä voi sivistää itseään ko. kirjaston ja sen lukuisien tuhojen osalta.

Höh, spoilasit mun kauhistelun muslimien pahuudesta ja kristittyjen tinkimättömästä taistelusta antiikin pakanallisen sivistyksen puolesta.

Jari-Petri Heino

Quote from: Mittakaavaedut on 05.09.2010, 19:37:07
Quote from: dothefake on 05.09.2010, 19:24:03
Mittakaavaedut, katsopas vähän rukouksen mallia:
http://www.islamopas.com/hurbon.html


Ko. sivusto on Sunni-muslimeille suunnattu. On olemassa muitakin kuin Sunni-muslimeja ja lisäksi kaikki Sunni-muslimit eivät noudata noita ko. sivuston ohjeita.

Todellisuudessa vain hartaat muslimit noudattavat jonkinlaista prosessia ja jokaisessa muslimimaassa/-kylässä voi olla omanlaisensa prosessit.

Shiioilla on omat eri käytännöt kuin Sunneilla + kaikki muut haarat ja uskomukset jne.

Islamista on mitä ihmeellisimpiä variaatioita, uskomuksia jne. Googleta vaikkapa "mathematical miracles quran" ja yritä selvittää miten tuon lahkon ajatukset sopivat yhteen muiden suuntausten kanssa.

Ei ole olemassa homogeenista joukkoa "muslimit", jotka käyttäytyisivät tietyllä tavalla.

Sunnalaisuus on islamin suurin suuntaus. Se on eräänlainen sateenvarjo-liike, joka kattaa yli 90 prosenttia maailman yli miljardista muslimista. Sunnalaiset eli sunnimuslimit seuraavat Koraanin lisäksi profeetta Muhammadin tapoja, joista on muodostunut traditio eli sunna.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

MikkoAP

Quote from: kmruuska on 05.09.2010, 22:06:18
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandrian_kirjasto

Samasta lähteestä voi sivistää itseään ko. kirjaston ja sen lukuisien tuhojen osalta. Ihan totta, vaikka millaiset maahanmuuttokriitikkolasit asettelisi nenälle, sitä ei oikein ainakaan historiantutkimuksen valossa saada muslimien viaksi.

Voihan toki olla, että Arabian niemimaalta tulleet valloittajat ovat laittaneet joitain tärkeitä kirjoituksia palamaan, koska eivät ymmärtäneet niistä mitään.

Mutta toisaalta on kiistämätön historiallinen fakta, että Muslimivalloittajat arvostivat valloittamistaan maista löytyvää viisautta ja halusivat kehittää sitä.

Kehittäjät itse tosin olivat etniseltä taustaltaan lähinnä juutalaisia, persialaisia ja kreikkalaisia.

Islamilainen älyllinen kehitys oli kuitenkin jo saavuttanut huippunsa ennen mongolivalloittajien aiheuttamia tuhoja 1200-luvulla ja heidän vaavedessä saapunutta paiseruttoa 1300-luvulla.

Muslimikulttuuri ei ole kyennyt innovaatioon reippaasti yli puoleen vuosituhanteen, kaikki innovaatiot sen jälkeen ovat ulkopuolelta tuotuja.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

MW

Quote from: Vihervasemmisto on 05.09.2010, 12:42:46
Väliaikaisen hiljaisen nurkkauksen tarjoaminen rukoustarkoituksiin on joltain pois miten?

Niinkuin väliaikainen, ylimääräinen autovero, ja sittemmin myöhempi ystävänsä väliaikainen, ylimääräinen ajoneuvovero? Väliaikaista kaikki on vain, kunnes aurinko sammuu...

as336uyli

Quote from: kmruuska on 05.09.2010, 22:06:18
Wikipediassa tuosta sanotaan seuraavaa:

"Keskiajalta on peräisin väitteitä, joiden mukaan kalifi Omar olisi Egyptin valtauksen yhteydessä vuonna 640 määrännyt kirjaston poltettavaksi. Näitä väitteitä pidetään sepitteellisenä, lähinnä ristiretkiin liittyneenä propagandana; niissä esimerkiksi väitetään, että kirjojen polttaminen Aleksandrian julkisissa kylpylöissä kesti kuusi kuukautta.
Legendaan, jonka mukaan kalifo Omar olisi tuhonnut kirjaston, liittyy myös klassinen dilemman Omarin kerrotaan sanoneen, että mikäli kirjat ovat sopusoinnussa Koraanin kanssa, ne ovat turhia; jos ne puolestaan ovat ristiriidassa sen kanssa, ne ovat valheellisia ja ne tulee hävittää."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandrian_kirjasto

Samasta lähteestä voi sivistää itseään ko. kirjaston ja sen lukuisien tuhojen osalta. Ihan totta, vaikka millaiset maahanmuuttokriitikkolasit asettelisi nenälle, sitä ei oikein ainakaan historiantutkimuksen valossa saada muslimien viaksi.

Niin noh... tuosta voi olla montaa mieltä. (Mm. eräs yliopistoni historianproffa puhui Aleksandrian kirjaston polttamisesta lähes 100% varmana muslimien tekona.)

Pääasiallinen lähde tuolle Aleksandrian kirjaston polttamiselle on ymmärtääkseni muslimi al-Qifti, joka 1200-luvulla kirjoittamassa kirjassaan T'areekh Al-Hukama' ("Viisaiden miesten historia") kertoo tuosta nimenomaisesta kirjojenpolttokäskystä. Tuo väite siitä, että kirjojen polttamiseen olisi mennyt 6 kuukautta, on ainakin suoraan al-Qiftin teoksesta.

En tiedä kuka noita Wikipedian juttuja on kirjoitellut, mutta muslimin kirjoittamien historiankertomusten kutsuminen kristillisen kirkon ristiretkipropagandaksi on jo kiitettävän röyhkeää paskanpuhumista.

tietotyöläinen

Quote from: Vihervasemmisto on 05.09.2010, 12:52:29
Quote from: dothefake on 05.09.2010, 12:49:38
Quote from: Vihervasemmisto on 05.09.2010, 12:42:46
Väliaikaisen hiljaisen nurkkauksen tarjoaminen rukoustarkoituksiin on joltain pois miten?
Kannatan vilpittömästi, mutta haluan myös jokaiseen moskeijaan pienen baarinurkkauksen, jossa
vääräuskoiset voivat käydä mietiskelmässä tuopposen äärellä. Tulen vielä sen verran vastaan, että
hyväksyn ulkona olevan koiraparkin.

Saako sitten jokaiseen kirkkoon rakentaa minareetin katolle ja moskeijanurkkauksen? Huikean olkiukon rakensit kyllä.

Itse asiassa ei ole olkilukkua tuossa. Rukousnurkkaus kuuluu kirjastoon yhtä paljon kuin baari moskeijaan.

tietotyöläinen


Servilia

Quote from: Rooivalk on 05.09.2010, 10:35:41
Hän muistuttaa, että kirjastossa pidempään viihtyvistä kanta-asiakkaista jopa yli puolet on somalitaustaisia.


No varmaankin on, kun kaikilla muilla on koulua, harrastuksia ja töitä. Rajoittaa yllättävän paljon kirjastossa istumista.. Lisäksi kirjastosta löytyy ilmainen nettipiste, joten säästyy nettikahvilarahat.

Tuolle koko rukouspaikkajutulle pitää saada äkkiä stoppi. Rukousaikaan sinne sitten vaan kukin viettämään harrasta hetkeä omissa mietteissään. Eivät voi kieltää esim. juutalaiselta rukoilua samassa tilassa samalla hetkellä. Eiku sinne.
Pakollinen quote: "Ja lopuksi yleensä ja erikseen: varjele noita Suomen herroja, etteivät ne toista kertaa löisi päätänsä Karjalan mäntyyn. Aamen." Väinö Linna - Tuntematon Sotilas

kaivanto

Länsiväylän uutisen kommenteista niin hyvä läppä, että oli pakko kopsata:

Quote from: nimim. Ville
Itse esimerkiksi kuulun Pyhän Jodlaavan Matikkakoiran aikaisempien aikojen myöhäisherännäisten kirkkoon, ja minun pitää rukoilla 17 kertaa päivässä tehden alastomana kyykkyhyppyjä puijon tornia kohti. Minua on aikaisemmin kehotettu poistumaan kirjastosta rukoushetkieni vuoksi.

Menossa on myös uskontokuntani pyhä Rähmällään-kuukausi johon kuuluu mm. sianlihatuotteiden syöminen non-stoppina koko valoisan ajan.

On kuitenkin ihanaa huomata miten Entresse tulee suvaitsevaisena vastaan. Jo ensi viikolla aion tulla Entressen kirjastoon viettämään aikaani ja rukoilemaan, ja uskon että ramadania viettävät muhamettilaiset ottavat minut avosylin vastaan.

antero

Kirjasto on kunnan ylläpitämä palvelu?

Onko kunnalla oikeutta tehdä kirjastoon uskonnolliseen toimintaan varattua tilaa?

Siis onko se edes laillista?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980904
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981078
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

JPU

Quote from: antero on 06.09.2010, 02:14:54
Kirjasto on kunnan ylläpitämä palvelu?

Onko kunnalla oikeutta tehdä kirjastoon uskonnolliseen toimintaan varattua tilaa?

Siis onko se edes laillista?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980904
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981078

Jos ei ole niin Virkkunen kyllä tekee siitä laillista:

QuoteKirjastoasetus 18.12.1998/1078

Opetusministeriön toimialaan kuuluvia asioita käsittelemään määrätyn ministerin esittelystä säädetään 4 päivänä joulukuuta 1998 annetun kirjastolain (904/1998) nojalla:
1 §
Yleisten kirjastojen keskuskirjaston tehtävät

Yleisten kirjastojen keskuskirjaston tehtävänä on:

1) toimia yleisten kirjastojen valtakunnallisena kaukopalvelukeskuksena;

2) edistää yleisten kirjastojen sekä yleisten ja tieteellisten kirjastojen yhteistoimintaa;

3) kehittää kirjasto- ja tietopalvelujen järjestämisessä tarpeellisia yhteisiä työmenetelmiä ja apuvälineitä; sekä

4) suorittaa asianomaisen ministeriön antamat muut tehtävät.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Oami

Nähdäkseni ongelma tässä jutussa eivät ole muslimit, vaan yltiösuvaitsevaisuus ihan kantaväestön edustajan taholta.

Ei se tyhmä ole, joka pyytää. Ja erityisesti se ei ole tyhmä, jolle pyytämättä annetaan.

Niin tai näin, rasittava juttu tällainen on.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Mika

On mielenkiintoista, että mamujen myötä kirjastot(kin) ovat nopeasti muuttuneet joutilaan väen hengailupaikoiksi. Vielä 70-luvulla monessa paikassa pk-seudulla riitti kirjastoauto, joka pysähtyi kerran viikossa puoleksi tunniksi kerrallaan.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Fincum

Kuntosalin rukouskieltoa käsittelevässä hesarin jutussa eräs nainen kertoi, että moskeija on puolen kilometrin päässä.
http://hommaforum.org/index.php/topic,33360.msg442400.html#msg442400
Siellä se kait on edelleen? Vapaasti muslimien käytössä hartaushetken pitämiseen.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

skrabb

Terhi Nikulainen on jokin sortin dekkarikirjailija.

http://kauppa.myllylahti.fi/epages/Finnet.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/09032009-132232/Products/9789522021274

QuoteTerhi Nikulainen työskentelee aluekirjastonjohtajana Espoon kaupunginkirjastossa. Pelasta mut on hänen kolmas dekkarinsa.

http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=quicksearch&x=0&y=0&info=Nikulainen+Terhi&gclid=CI6BrpqL8qMCFUYp3wodxnTc2Q


QuoteSotkut seinille ja kakat pitkin kaakeleita
12.10.2008 7:00

Jari Pietiläinen

Laitoshuoltaja Nina Vikman on kyllästynyt Sellon kirjaston wc-tilojen jatkuvaan epäsiisteyteen. Tussilla tehdyt seinätöhryt pitää poistaa asetonilla. (Kuvaaja: Jari Pietiläinen) Sellon kirjastossa Leppävaarassa on jo pitkään riehunut ilkivallantekijöiden porukka, joka ei alkuunkaan noudata käytöstapoja eikä järjestyssääntöjä. Etenkin wc:ssä kävijät jättävät paikat siihen kuntoon, kuin käymälässä olisi käyty täysimittaista Vietnamin sotaa.

Siivoojat ja laitoshuoltajat ovat kyllästyneet tilanteeseen ja haluavat kirjastovieraille tuntuvaa kurinpalautusta.

–Olen nyt siivonnut tätä kirjastoa reilun vuoden ajan, eikä tilanne ole ainakaan parantunut. Pahimpia ovat alakerran miestenvessat, joissa on useana arkiaamuna vastassa aivan hirveä näky. Virtsaa on pitkin lattioita, vessapapereita on heitelty ympäriinsä ja seinät on sotkettu isoilla tussitöhryillä, kertoo Sellon kirjastossa työskentelevä laitoshuoltaja Nina Vikman.
[...]

[...]
Aluekirjastonjohtaja Terhi Nikulainen on yllättynyt kuultuaan Sellon kirjastossa vallitsevasta epäjärjestyksestä.

–Minulle tällainen tieto tulee aivan uutena asiana, sillä kukaan työntekijöistä ei ole maininnut tahallisesta sotkemisesta sanallakaan. Myöskään kukaan kirjaston asiakkaista ei ole valittanut asiasta kertaakaan, vaikka espoolaiset kirjastonkäyttäjät ovat kyllä valistunutta väkeä ja hyvinkin herkkiä antamaan palautetta, kertoo Nikulainen.
[...]

http://www.lansivayla.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Sotkut-seinille-ja-kakat-pitkin-kaakeleita

Täältä löytyy Nikulaisen kuva ja onpa siellä kuva myös Hesarin kskustelupalstalla Nikulaisen toimintaa kritisoineesta Heikki Poroilasta.

http://www.kirjastot.fi/Page/e73276c1-3ab2-4df4-b959-e97b812ce0b0.aspx?groupId=36ca1375-36f1-42c6-901e-c47e930b5306&announcementId=58c7ed9e-3a84-4ecb-a98f-a561da538e3a

QuoteEnemmistö kanta-asiakkaista?
Heikki Poroila  |  5.9.2010 16:41  
Huomiotani kiinnitti Entressen johtajan Terhi Nikuilaisen sanomaksi uutisoitu toteamus, että enemmistö Entressen kanta-asiakkaista on somalitaustaisia. Tämähän on ollut kirjaston ratkaisussa ilmeisesti painava peruste, että kyseessä on iso ryhmä (ja ilmeisesti oletuksena, että kaikki somalitaustaiset ovat myös islaminuskoisia).

En tiedä, miten "kanta-asiakas" Entressessä määritellään, mutta vaikka Keski-Espoo tiedetään väestöltään maahanmuuttajavaltaisemmaksi kuin monet muut, silti kuulostaa oudolta, että enemmistö keskisuurta kirjastoa säännöllisesti käyttävistä (näin tulkitsen tämän kanta-asiakkuuden, kirjastothan eivät tätä asiaa tilastoi) voisi olla somalitaustaisia. Espoon tilastojen mukaan koko kaupungin asukkaista heitä on 600 (eräiden toisten lukujen mukaan vajaat 1600) eli vain joitakin promilleja koko väestöstä.

Vaikka ymmärrän aika pitkälle Entressen erityisolosuhteita ("kanta-asiakkaat" lienevät pääosin lapsia ja nuoria), periaatteen tasolla ajatus kirjastotilojen muokkaamisesta jonkun uskontokunnan tarpeiden mukaisesti ei kuulosta kestävältä ratkaisuilta. Voi toki olla, että vain islaminuskoiset tarvitsevat ryhmänä erityishuomiota myös julkisissa tiloissa. Mutta jos lähdetään siitä, että kirjaston tulee ottaa huomioon kaikkien isojen ryhmien uskonnolliset tarpeet, erityistoiveita saattaa ilmetä aika paljonkin.

Tai miksi juuri tai vain uskonnollisten tarpeiden pitää saada julkisessa kirjastossa erityishuomiota? Ne eivät liity ihmisten terveyteen (kuten eläinkielto kirjastoissa allergikkojen takia) tai liikuntarajoitteisiin (kuten kynnysten puute) vaan päänsisäisiin uskomuksiin. Jos isänmaalliset suomalaiset - joita lienee heitäkin aika paljon - keksivät vaatia, että heidän henkinen hyvinvointinsa edellyttää kirjastolta liputusta ja kaiuttimista tulevaa isänmaallista musiikkia, miten se eroaisi jonkin uskonnollisen ryhmän päänsisäisistä tarpeista?

Entressen kirjastossa on varmasti tarkoitettu pelkästään hyvää ja koitettu ottaa asiakaskunnan tarpeita huomioon. Tällä tiellä voi tulla kuitenkin vastaan erittäin hankalia tilanteita, jos erilaiset ryhmät innostuvat esittämään kirjastolle erityisiä toiveitaan ja tarpeitaan, jotka eivät liity perusoikeuksiin. Minusta ihmisten uskonnollisten tarpeiden tyydyttäminen ei kuulu yleisen kirjaston tehtäviin muuten kuin tarjoamalla siihenkin sopivia sisältöjä.  

http://www.hs.fi/keskustelu/Espoolaiskirjasto+eristi+rukoustilan+muslimeille/thread.jspa?threadID=257857&tstart=0&sourceStart=0&start=20
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Aallokko

Myös Itäkeskuksen kirjasto, joka täytti taannoin 25 vuotta, julisti kehittyneensä "monikulttuurilliseksi kohtaamispaikaksi". Se oli (olevinaan) hieno tapa sanoa se, että aulassa ja tietokoneille notkuu päivät pitkät joutilaita somaleita. Espoolaiskirjasto ei tokikaan halunnut jäädä pekkaa perunanenäisemmäksi, vaan näytti suuren suvaitsevaisuutensa tarjoamalla rukoilupaikan. Vielä kun tarjoaisivat halal-ruokaa, niin kanta-asiakkaiden ei tarvitsisi poistua koko päivänä muualle.

P

Quote from: Servilia on 06.09.2010, 00:25:14
Quote from: Rooivalk on 05.09.2010, 10:35:41
Hän muistuttaa, että kirjastossa pidempään viihtyvistä kanta-asiakkaista jopa yli puolet on somalitaustaisia.


No varmaankin on, kun kaikilla muilla on koulua, harrastuksia ja töitä. Rajoittaa yllättävän paljon kirjastossa istumista.. Lisäksi kirjastosta löytyy ilmainen nettipiste, joten säästyy nettikahvilarahat.

Tuolle koko rukouspaikkajutulle pitää saada äkkiä stoppi. Rukousaikaan sinne sitten vaan kukin viettämään harrasta hetkeä omissa mietteissään. Eivät voi kieltää esim. juutalaiselta rukoilua samassa tilassa samalla hetkellä. Eiku sinne.

Entäpä jos ei ole juutalainen? Saako pistää silti sympatiakipan päähän, kun rukoilee Lentävää Spagettihirviötä?  :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: kmruuska on 05.09.2010, 22:06:18
Quote from: Ahmatti on 05.09.2010, 19:00:32
Quote from: turha jätkä on 05.09.2010, 18:55:14
Tuo on kyllä synkkä hetki kirjastolaitoksen historiassa. Kristityt olivat tarkoin varjelleet Alexandrian kirjastoa ja sitten se tuhottiin muslimien toimesta :-(

Wiki: "mikäli kirjat ovat sopusoinnussa Koraanin kanssa, ne ovat turhia; jos ne puolestaan ovat ristiriidassa sen kanssa, ne ovat valheellisia ja ne tulee hävittää"

Öö niin mikä "wiki"? Wikipediassa tuosta sanotaan seuraavaa:

"Keskiajalta on peräisin väitteitä, joiden mukaan kalifi Omar olisi Egyptin valtauksen yhteydessä vuonna 640 määrännyt kirjaston poltettavaksi. Näitä väitteitä pidetään sepitteellisenä, lähinnä ristiretkiin liittyneenä propagandana; niissä esimerkiksi väitetään, että kirjojen polttaminen Aleksandrian julkisissa kylpylöissä kesti kuusi kuukautta.
Legendaan, jonka mukaan kalifo Omar olisi tuhonnut kirjaston, liittyy myös klassinen dilemman Omarin kerrotaan sanoneen, että mikäli kirjat ovat sopusoinnussa Koraanin kanssa, ne ovat turhia; jos ne puolestaan ovat ristiriidassa sen kanssa, ne ovat valheellisia ja ne tulee hävittää."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandrian_kirjasto

Samasta lähteestä voi sivistää itseään ko. kirjaston ja sen lukuisien tuhojen osalta. Ihan totta, vaikka millaiset maahanmuuttokriitikkolasit asettelisi nenälle, sitä ei oikein ainakaan historiantutkimuksen valossa saada muslimien viaksi.

Kannattaa aina Ruuskaisua ennen kueskella muitakin lähteitä kuin suomalaista wikipediaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Library_of_Alexandria#Amr_ibn_al_.27Aas_conquest_in_642

Eihän tuossa suomisepitteessä edes vuosi pidä paikkaansa..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Oho

Sinänsä uskonto, jossa hartaudenharjoitus ei kaipaa papistoa uskovien ja jumalan välisen suoran yhteyden takia tuntuu kuitenkin olevan aika kärkkäs palveluspaikkojen perään. Siis uskonto jossa ei oikeasti edes tarvita palveluspaikkoja on niitä eniten pystyttämässä. 

Ollakseen uskonto jolle papisto on tarpeeton näyttää Islam nykykuosissaan pirun pappisvaltaiselta.

Vouti

Quote from: Oho on 06.09.2010, 10:19:46
Sinänsä uskonto, jossa hartaudenharjoitus ei kaipaa papistoa uskovien ja jumalan välisen suoran yhteyden takia tuntuu kuitenkin olevan aika kärkkäs palveluspaikkojen perään. Siis uskonto jossa ei oikeasti edes tarvita palveluspaikkoja on niitä eniten pystyttämässä. 

Ollakseen uskonto jolle papisto on tarpeeton näyttää Islam nykykuosissaan pirun pappisvaltaiselta.

Itse olen pitänyt vanhaa myyttiä siitä, että islamissa ei olisi tarvetta papistolle (tai sitä vastaavalle luokalle) enemmän kuin hieman harhaanjohtavaksi. Lainsäädäntö- ja tuomiovalta kun on teologisen koulutuspohjan omaavien käsissä.

            - Vouti

Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun. -Augustin Ehrensvärd