News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

Koskela Suomesta

Tämän roskan arvasi.

Eli tuon kirjoittaja Huhtanen ei oikeasti ole lukenut sitä Pisa-raporttia lainkaan, ainoastaan suomalaisten päivälehtien otsikot siitä. Enpä kehtaisi esiintyä asiantuntijana lehdessä moisella tietotasolla.

Suomalainen koulu EI ole onnistunut siinä, mitä tämä Tiikeriäiti hakee, vaan nimenomaan surkeasti epäonnistunut. Meillä on merkittävästi vähemmän hyviä oppilaita kuin mitä tässä suhteessa parhaiten menestyneissä maissa.

Se millä pärjäsimme on se, että meillä on vähemmän täydellisiä luusereita kuin muualla. Meillä luuseritkin saadaan oppimaan edes jotain. Hyvähän se on sekin.

Mutta että Pisaan vedotaan kun keskustellaan hyvistä oppilaista tai sitten jopa erinomaisista oppilaista....  :facepalm:
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Veli Karimies

Eiköpä taas sitten siitä ole tehty tutkimuksia, että kuinka älykkäät ja normijantterit pärjäävät kilpailussa keskenään. Oli ryhmä jossa oli pelkkiä älykkäitä yksilöitä ja sitten ryhmä jossa oli älykkäitä ja normijanttereita ja tuo normijanttereita sisältävä ryhmä oli parempi.

Runner

Oma kokemukseni ammattikoulun ryhmässä monikulttuurisesta koulun käynnistä oli Somali, joka mm. kävi polttamassa pilveä välitunnilla.
Sama tyyppi häiritsi jatkuvasti toisten opiskelua ja arvosteli toisia.
Minulle hän avautui ''ihme kauno-sanojen'' käytöstä.
Eli puhuin pelkkiä perus sanoja kuten naiivi ja niin edelleen, sanoja jotka kaikki tietävät.
Tämän lisäksi tyyppi teki paljon muuta ikävää ja ärsyttävää.
Mm. kopioi opettajan tietokoneelta valmiit tehtävät itelleen. Arvatkaa jättikö ensimmäisen vuoden jälkeen kesken?

Rekku

Quote from: Runner on 07.02.2011, 22:11:15
Oma kokemukseni ammattikoulun ryhmässä monikulttuurisesta koulun käynnistä oli Somali, joka mm. kävi polttamassa pilveä välitunnilla.
Sama tyyppi häiritsi jatkuvasti toisten opiskelua ja arvosteli toisia.
Minulle hän avautui ''ihme kauno-sanojen'' käytöstä.
Eli puhuin pelkkiä perus sanoja kuten naiivi ja niin edelleen, sanoja jotka kaikki tietävät.
Tämän lisäksi tyyppi teki paljon muuta ikävää ja ärsyttävää.
Mm. kopioi opettajan tietokoneelta valmiit tehtävät itelleen. Arvatkaa jättikö ensimmäisen vuoden jälkeen kesken?

paljon yli kymmenen vuotta sitte tekun fysiikan labrassa muuan mohamed särki päineilmalla ison lasipullon.(toki vahingossa) Iäkkään labraproffan suusta kuului pamauksesta toipumisen jälkeen aika nuivaa tekstiä  :roll:
"Nykyvihreät kuolisivat melkoisen äkkiä nälkään, kylmään ja sukupuuttoon, jos saisivat tahtonsa läpi kaikissa ajamissaan asioissa."
—Asta Tuominen

"The earth is flat. Whoever claims it is round is an atheist deserving of punishment."
—Sheik Abdul-Aziz Ibn Baaz, supreme religious authority of Saudi Arabia, 1993

Koskela Suomesta

Quote from: Veli on 02.02.2011, 10:49:00
Eiköpä taas sitten siitä ole tehty tutkimuksia, että kuinka älykkäät ja normijantterit pärjäävät kilpailussa keskenään. Oli ryhmä jossa oli pelkkiä älykkäitä yksilöitä ja sitten ryhmä jossa oli älykkäitä ja normijanttereita ja tuo normijanttereita sisältävä ryhmä oli parempi.

Tulkintasi on outo.

Sellainen ryhmä jossa oli sekä älykkäitä että keskivertoja pärjäsi tuossa paremmin ryhmän pienempien sisäisten jännitteiden vuoksi ja siksi että etenemisuunta oli helpompi valita kun eri toimintamalleja on rajallisempi määrä.

Vain älykkäistä koostuvassa ryhmässä oli liikaa sinänsä oikeita mielipiteitä ja asioissa ei päästy eteenpäin kun ei pystytty valitsemaan yhtä etenemistapaa.

Tästä nyt ei voi vetää muuta johtopäätöstä kuin että jos on liian monta suurinpiirtein sopivaa, on niistä vaikeampi valita kuin yhdestä tai kahdesta. Pätee toimintamalleihin, naisiin, vaatteisiin jne.  ;D
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.

Veli Karimies

Quote from: Koskela Suomesta on 07.02.2011, 23:25:53Tulkintasi on outo.

Mikä tulkinta? Kerroin miten testi suoritettiin ja mikä sen lopputulos oli.

KeiKei

Omat kokemukseni monikulttuurisesta koulunkäynnistä olen saanut vaimoni välityksellä. Vaimo on nyt ollut maahanmuuttajille tarkoitetulla suomenkielen kurssilla puolisen vuotta. Koko ajan ongelmia ovat tuottaneet lähinnä erinäisistä Afrikan valtioista ja "Kurdistanista" ja Afganistanista kotoisin olevat "pojat". Pillua tekisi kovasti mieli, keinolla millä hyvänsä. Jos kieltää niin käydään käsiksi ja jos sittenkin kieltää, niin haukutaan huoraksi.

Tässä, kuten monessa muussakin maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyvässä, ihmettelen kuitenkin enemmän suomalaisten kuin maahnamuuttaja "poikien" touhua. Opettajan mielipide oli, että olemme ymmärtäneet asian väärin ja poikia on ymmärrettävä, kun tulevat sodasta eikä raukoilla ole edes vanhempia.

Luokassa käytyjen keskustelujen perusteella vaimolleni on selvinnyt, että vain murto-osa "pojista" on 15-18 -vuotiaita, kuten koulun papereissa lukee, ja jonka ikäisiä kurssilla olevien pitäisi olla. Kaikki somalit puhuvat italiaa, koska kaikki ovat oleskelleet Italiassa, monet pitkiäkin aikoja. Lähes kaikki muutkin afrikkalaiset, sekä myös kurdit ja afgaanit ovat oleskelleet ennen Suomeen tuloaan jossain Dublin-alueella.

Olen itse aikaisemmin toiminut ulkomaalaispoliisissa ja ottanut näitä samoja "poikia" vastaan. Parta rehottaen väitetään, että 15-vuotiaita ollaan. Rekalla olivat tulleet parissa viikossa suoraan Turkista tai suoraan lentäneet Etiopiasta, eikä passeja missään vaiheessa oltu kysytty. (Kokeilkaapa muuten piruuttanne joskus päästä lentäen Afrikasta ilman passintarkastusta Helsinkiin). Lähes kaikilla kuitenkin on nyt oleskelulupa kourassa. Ja vielä ilmaiseksi (kun emäntä sai pulittaa n. 400 euroa pelkästään siitä, että oleskeluhakemuksen vei lupahallinnon tiskille *katkera*).

Ei kai kukaan voi olettaa, että tuollaiset mitään hyvää toisivat Suomeen, jos ihan opettaja sanoo, että: "tehkää mitä lystäätte, kun teillä on ollut niin vaikea elämä". Tosiasiassa rosvot pääsevät Suomeen helposti ja heille vielä maksetaan siinä sivussa varsin hyvin. Suomea hyödyttävä maahanmuutto tyssää, jos ei byrokratiaan, niin ainakin vähintään "kultamunien" (vai mitä ne nyt oli) vaikutuksesta.

Jaakko P.

Kiitos Keikei että kerrot kokemuksistasi. Kohtaamisteoriamme vahvistuu.

Harvoin kiitän ihmistä siitä että saa minussa aikaan näin suurta vitutusta. Mutta mielestäni totuus on aina sen arvoinen, aiheutti se sitten mitä tahansa.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

jahve

Quote from: KeiKei on 10.02.2011, 16:37:53
Omat kokemukseni monikulttuurisesta koulunkäynnistä olen saanut vaimoni välityksellä. Vaimo on nyt ollut maahanmuuttajille tarkoitetulla suomenkielen kurssilla puolisen vuotta. Koko ajan ongelmia ovat tuottaneet lähinnä erinäisistä Afrikan valtioista ja "Kurdistanista" ja Afganistanista kotoisin olevat "pojat". Pillua tekisi kovasti mieli, keinolla millä hyvänsä. Jos kieltää niin käydään käsiksi ja jos sittenkin kieltää, niin haukutaan huoraksi.

Eikös nämä koulun opetustilanteet ole julkisia paikkoja? kai nyt jollain on edes kännykamera mukana jolla voisi todentaa/vahvistaa näitä kohtaamistilanteita?

miheikki

Nykyään videokamerat ja tallennustila on halpaa, niin miksei olisi mahdollista kuvata kaikkia opetustilanteita peruskoulusta lähtien. Kameran läsnäolo varmasti rauhoittaisi ja poissaolijat voisi kuunnella opetuksen jälkikäteen.
One man with a gun can control 100 without one.
-Vladimir Lenin

hyperbeli

Quote from: jahve on 11.02.2011, 09:47:23
Quote from: KeiKei on 10.02.2011, 16:37:53

Eikös nämä koulun opetustilanteet ole julkisia paikkoja? kai nyt jollain on edes kännykamera mukana jolla voisi todentaa/vahvistaa näitä kohtaamistilanteita?

Opettaja on julkinen henkilö, mutta oppilaat eivät ole. Siitä vain kuvaamaan opettajaa, mutta kuvamateriaalia alaikäisestä oppilaasta saa julkaista vain huoltajan suostumuksella.

EwithAllinPoe

Kierrän tällä hetkellä päiväkodeissa ja kouluissa, ja tapaan paljon erilaisia luokkia ja ryhmiä. Näen myös näitä maahanmuuttaja lapsia, jotka eivät osaa suomea. Esimerkiksi päiväkotiryhmässä ei tarvitse olla kuin yksi kielitaidoton, käyttäytymishäiriöinen mamulapsi, niin koko ryhmän toiminta häiriintyy.

Opettajat, hoitajat ja ohjaajat eivät mahda näille lapsille mitään. Suomalainenkin huonosti käyttäytyvä tai ylivilkas lapsi yritetään saada järjestykseen puhumalla. Se onnistuu harvoin suomea puhuvankaan kullannupun kanssa. Maahanmuuttaja lapset eivät ymmärrä suomea eivätkä viittomia. Myöskään heidän vanhempiaan ei voida informoida päiväkotipäivän jälkeen, koska eihän tulkki kulje joka päivä matkassa, ja jos vanhemmatkaan eivät osaa suomea, niin arvaatte mitä tästä aiheutuu.

Eräässäkin ryhmässä oli kolme kielitaidotonta mamulasta. He konttaavat ja pyörivät lattioilla ja ääntelevät turhautuneena ja selvästi itsekin tuskissaan tilanteesta. Kielitaidoton lapsi joko häiritsee muita toiminnallaan tai vetäytyy syrjään eikä toimi lainkaan. Päiväkodissa ja koulussa opettajalla ei ole aikaa hoitaa yhtä kärryillä kestämätöntä lasta, joka helposti terrorisoi koko ryhmää.

Kun näihin lapsiin ei saada mitään kontaktia, opettajatkin hermostuvat. Tällaiseen levottomaan ryhmään mennessä voi heti aistia negatiivisen ilmapiirin, joka ei ainakaan helpota jo muutenkin vaikeaa tilannetta.

Lapset eivät ole rasisteja, mutta kielitaidottoman kaverin kanssa ei pitkään jaksa leikkiä. Siksipä "leikit" menevät helposti pelkäksi riehumiseksi ja ölinäksi.
Koulussa taas kielitaidottomuus ja maahanmuuttaja lasten ja nuorten turhautuminen näkyy yleisenä rauhattomuutena. Opiskelurauha menee helposti koko ryhmältä muutaman häiritsijän vuoksi.

Sydänmesi kuuluu minulle.

KphS

Quote from: Poro on 03.09.2010, 18:39:30
Juu, no itse lähinnä opastin että kannattaa ptysytellä heistä erossa välitunneilla. Ja aina korostin sitä ettei lyödä saa, vaan pitä mennä hakemaan apua aikuisilta. Noh, tämä strategia ei toiminut.En itsekään kannata sitä että lapsia peloteltaisiin "ählyillä", asia kyllä valkenee heille aika pian koulun alettua. Ja täytyy muistaa että sellaiset mamu-lasten aiheuttamat "kulttuurierot" jotka meistä vanhemmista tuntuvat oudolta, ovat lapsillemme varsin normaaleja jokapäiväisiä ilmiöitä. Eivätkä näin ollen mitenkään erityisesti mainitsemisen arvoisia. Tämän huomasin kun olen keskustellut nykyisestä kouluelämästä poikani kanssa. Kyllä meininki on niin erilaista kouluissa nykyisin kuin parikymmentä vuotta sitten.

Kyllä se niin on että vaikka oma poika olisi mikä nörtti tahansa, niin on vain yksi neuvo:

lyö aina takaisin, ja niin s^^tanan kovaa.

Se on ainoa tapa, millä kiusaajista on edes pieni mahdollisuus päästä eroon.
Asun Tanskassa eli olen itsekin maahanmuuttaja. / En edusta kantaväestöä.

MoonShine

Tässä ketjussa avautuu kaksi mamu -kohtaamistilanteiden ammattilaista, KeiKei poliisihallinnosta ja Winnie päiväkotimaailmasta, lukekaamme heidän tuotoksiaan hartaudella ja kunnioituksella, sillä molemmat ammatit ovat jo perusraskaita ja tämä päättäjien mocutuskiima lisää vielä runsaasti painetta molempien ammattiryhmien päivärytmeihin.
Koulu- ja päiväkotimaailmassa minua säälittääkin eniten opettajien ja sijaiskärsijöiksi joutuvien muiden päiväkotilasten ja oppilaiden kohtalot.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Zngr

Ketju aiheuttu ikäviä muutoksia moderaattorin verenpaineeseen. Voi muumipeikko ja hattivatit.
Minusta täällä on mukavaa. Istuskelemme, juttelemme ja juomme kahvia.
-Ali, Rinkeby

Every normal man must be tempted at times to spit on his hands, hoist the black flag, and begin to slit throats.
- H. L. Mencken

jahve

Quote from: hyperbeli on 11.02.2011, 10:17:09

Opettaja on julkinen henkilö, mutta oppilaat eivät ole. Siitä vain kuvaamaan opettajaa, mutta kuvamateriaalia alaikäisestä oppilaasta saa julkaista vain huoltajan suostumuksella.

En tiennytkään että julkisella paikalla henkilön kuvaamissa olisi jokin ikäräja - sinulla on varmaan asiaan jokin lakilinkki tiedossa. Nythän puhutaan kuvaamisesta - julkaisu on jo asia erikseen.

Itse siteeraan tässä vaikkapa HS:ää

"Julkisella paikalla kuvaaminen on sanavapauden käyttämistä, sanoo Journalistiliiton asiamies Tytti Oras. Yleisölle avoimissa julkisissa tiloissa saa kuvata, myös ihmisiä. Kuvattavan saa myös tunnistaa kuvasta.

"Kuvaamisen ei katsota sinänsä loukkaavan ihmisen yksityisyyttä. Kuvan julkaiseminen on tietenkin asia erikseen", Oras sanoo. Kuvaa ei saa julkaista sellaisessa yhteydessä, jossa se loukkaa kuvattavan yksityisyyttä. "
=> http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Julkisella+paikalla+saa+kuvata/1135233349499

Ja apulaisoikeuskansleri kanta koulussa kuvaamiseen

"Yle: Espoolaiskoulu ei voi kieltää kuvaamista alueellaan
Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen pitää perustuslain sananvapaussäädöksen vastaisena Espoon Martinkallion koulun järjestyssääntöä, joka kieltää muun muassa valokuvaamisen ja videoinnin koulussa. Päätöksestä kertoi ensimmäisenä Yle.

Puumalaisen mukaan koulun asettama kuvauskielto rajoittaa sananvapautta liian laajasti. Sananvapautta saa rajoittaa ainoastaan muiden perusoikeuksien turvaamiseksi. "
=> http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/yle_espoolaiskoulu_ei_voi_kieltaa_kuvaamista_alueellaan/

Ja journalistiliiton kanta  julkisella paikalla kuvaamiseen => http://journalistiliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/0f3e79f6fa5fa42cbc887d1fc6baebd5/1297457813/application/pdf/854487/journalisti_2503_2010_16.pdf

hyperbeli

Quote from: jahve on 11.02.2011, 22:49:13

Juurikin tuosta syystä sanoin edellisessä viestissäni, että alaikäisistä materiaalia saa julkaista vain huoltajan luvalla. Eri asia sitten on se, että aiheuttaako luokassa kuvaaminen häiriötä oppimiselle. Minut on ohjeistettu siten, että mikäli arvioin vierailijan läsnäolon aiheuttavan häiriötä opetustilanteelle, minulla on oikeus olla päästämättä vierailijaa sisälle luokkaan.

jahve

Quote from: hyperbeli on 12.02.2011, 09:40:20

Juurikin tuosta syystä sanoin edellisessä viestissäni, että alaikäisistä materiaalia saa julkaista vain huoltajan luvalla.

Oleppa hyvä laita lähdeviite

EwithAllinPoe

No joo, minulla on tuota esissä koko tämä kevät. Ja olenkin siis aika hyvässä tarkkailuasemassa nyt  :D Tätä jaksaa hyvin, kun sitä ei tarvitse joka päivä aamusta iltapäivään tehdä...

Osaksi siksi meitä taiteilijoita kutsutaan kouluihin ja päiväkoteihin, että olisi vaihtelua koulun arkeen. Opettajat saa hetken levätä  :)  no, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että taiteen pitäisi jo itsessään sisältyä opetukseen ja arkeen ilman tällaista erillistä taiteen tuomista ikään kuin ulkoa sissäänpäin. Mutta ymmärrän hyvin miksi näin on.

Ja joo, kyllä monet opettajat pärjäävätkin ihan hyvin. Sen oppii aika äkkiä huomaamaan. Melkeinpä voisin sanoa niin, että sellainen luokka millainen opettaja  :)

Eikä kukkahattutädit enää nykyään pärjää opeina. Kyllä pitää jonkinlaista auktoriteettia löytyä, jotta homma toimii. Ja lapset/nuoret aistivat kyllä sen heti, milloin sitä puuttuu. Ja käyttävät kyllä tilannetta hyväkseen.

hyperbeli

Quote from: jahve on 12.02.2011, 13:38:54
Quote from: hyperbeli on 12.02.2011, 09:40:20

Juurikin tuosta syystä sanoin edellisessä viestissäni, että alaikäisistä materiaalia saa julkaista vain huoltajan luvalla.

Oleppa hyvä laita lähdeviite

Ei mulla ole lähdeviitteitä. Tuommoista minulle vain siellä yliopistossa opetettiin. Ja käytännössä kouluissa kysytään aina huoltajalta lupa, mikäli kuvia lapsesta aiotaan julkaista. Tästä ollaan itse asiassa aika tarkkoja koulun sisäisesti. Saattaahan se olla lain edessä väärinkin, en tiedä. Käytäntö nyt näyttää minusta olevan tämä. En mikään lakimies ole...

KeiKei

Tästä surkuhupaisa esimerkki jo aiemmin tässä ketjussa mainitsemastani koulusta:

Somalipoika heittää liitulaatikkoa välitunnilla ja osuu luokan seinällä olevaan kelloon. Eräs luokkatoveri (tyttö, kristitty) tästä hänelle sanoo ja kehottaa olemaan varovaisempi. Kello kun on kuitenkin yhteistä omaisuutta.

somali: "Hiljaa! Sinä et ole opettaja!"

luokkatoveri: "En ole, mutta kun kello menee rikki"

somali: "Minulla on rahaa"

luokkatoveri: "Mistä sinä rahaa olet saanut"

somali: "Suomen valtiolta"

luokkatoveri: "Oletko miettinyt, että suomalaiset ovat tuon rahan työllään tienanneet ja veroina valtiolle maksaneet"

somali: "I don't care!"

Ja tarina on muuten täyttä totta.

PS. Kuviakin on luokasta (loukosta) kertynyt. Täytyy vaan miettiä uskaltaako niitä täällä julkaista ennen kuin emännän saan ihmisten ilmoille sieltä.

EwithAllinPoe

Planeta, juu, minusta tuo auktoriteettiys, aikuisuus ja vanhemmuus on aika monissa paikoissa hukassa. Se heijastuu koko yhteiskuntaamme. Siihen millä tavalla täällä meillä otetaan vastaan ihmisiä, jotka tulevat eri kulttuureista ja käyttäytyvät eri tavalla.

Se sama josta kirjoitit, joka tapahtuu perheen tai suvun sisällä toteutuu myös yhteiskunnallisella tasolla. Jos jotkut pojat saavat käyttäytyä miten tahansa kaikkialla maailmassa missä liikkuvat, eikä kukaan mahda heille mitään, niin miten siitä voi seurata mitään hyvää?? Ja nämä pojat ovat "poikia" ja tekevät mitä tahansa vaikka olisivat aikuisia miehiä.

Se että me annamme heidän hillua, rikkoa tavaroita, tyhmitellä, sylkeä kasvoillemme, häiriköidä ja meluta tunneilla tai vaikka kaduilla, (tai perheessä) onko se tosiaan niin, että näille pennuille ei kukaan mahda mitään?

Tiedän kyllä, että myös suomalaiset vanhemmat tekevät usein niin, että kun heidän lapsensa on tolloillut koulussa, juuri VANHEMMAT sanovat, että se onkin OPETTAJA, joka on tyhmä, eikä tämä lapsi. Sillä tavalla ei vaan kasvatus ja yhteisten sääntöjen ja käyttäytymismallien oppiminen ja noudattaminen toimi.

Mamulapsilla ja heidän perheillään on vielä se, että helposti voidaan vetää juuri tuo rasismikortti esiin tai vedota uskontoon, ja vielä kun suomalaiset kukkahattutädit niin mielellään ihailevat ja vaalivat tuota niin arvokasta ja eksoottista "vierasta" kulttuuria. Helpottaisihan se paljon asiaa, jos näille pikku terroristeille ja heidän vanhemmilleen voisi edes suomeksi puhua, että tuollainen käytös ei sovi.

Mutta. Sepä tuntuu olevan kovin vaikeaa, vaikka kyseessä olisi ihan supisuomalainen perhe ja opettaja. Mitään ei voi enää sanoa, kun joko perhe tai lapset itse tekevät asiasta rikosilmoituksen loukkaamisesta ja voi joutua oikeuteen selvittämään miksi sillä tavalla meni jonkun kullannuppua ojentamaan.

Auktoriteettiydellä tuossa edellisessä tarkoitin lähinnä sitä, että opettajalla pitää olla sellaiset keinot käytössään ja omassa olemuksessaan, että hän saa luokan tai ryhmän toimimaan edes joten kuten sillä tavalla, että siellä ei joku yksi kakara ota koko luokkaa hallintaansa. Se on opettajan tehtävä. Ja jos ei kykene saamaan jotain lasta kuriin ja järjestykseen, silloin pitäisi jonkun muun tahon tehdä se.

Mutta meillähän sanotaan: se poika nyt oli vähän väsyksissä, sitä pitää ymmärtää. Se raukka tulee niin huonoista oloista, että on ollut jo tarpeeksi vaikeaa koko elämä, annetaan sille vähän discorahaa niin ilostuu poika. Ja pitäähän nuorukaisten nyt täällä Suomessa pilluakin saada ja suomalainen vaimo, jonka kotihoidontuilla voi nuori mies matkustella kotimaahansa hakemaan äiti ja siskotkin tänne kasvattamaan sitten lisää näitä oman kulttuurinsa vaalijoita.

Suomalaisilla pitäisi olla enemmän ryhtiä, oman arvon tuntoa sekä uskoa siihen, että Suomi ja suomalaisuus  ja suomalaiset tavat,ovat ihan yhtä hyviä arvoja ja tapoja kuin muutkin, ja joskus jopa parempiakin. Esimerkiksi tasa-arvo asioissa. Mutta eihän näitä suomalaisia arvoja ja tapoja saa mitenkään korostaa ja kannattaa, koska silloin me suomalaiset olemme rasisteja ja juntteja tai jotain sisulaisia. Puuh. Ja aamen.

pieni siili

oh my dear god..today at 12:35 in my class one of the most polite people says vi... ja vi.... ja  sata.... all the time  in front of  the
teacher and not saying it but yelling it.and when the teacher said that you cant  curse he  just yell back  teen mitä mä haluan..it was  amazing  to see a somalian so polite like they always are .we have school, everyday at 8 or nine but usually at 8 and from 16 persons  that we  are studing finnish only 5 were in the class.how normal is that???and the rest came at 10 or 11 and we finnish at 12 .and our amazing  somalian avustaja has been in finland 21 years and doesnt know anything comes when he wants and what most beautiful part is that all the time in the class he just talks with the somalians and sits like in a bar.i dont know i am getting crazy of  this for me  its not acceptable to be with these things cuz  people have manners but they dont at all..i hope that something changes in finland before this is the republic of  suomalia :'(

Jaska Brown

Mielenkiintoinen ketju ja hyviä kirjoituksia. Aina valitetaan ettei yksittäistapauksia saa yleistää, mikä tietysti on totta. Tämän takia pitäisi olla tutkittua tietoa siitä, miten mamut todella vaikuttavat koulun/luokan/yksittäisen oppilaan tilanteeseen, työrauhaan ja viihtyvyyteen. Tällaisen tutkimuksen tekeminen yliopistossa vain lienee poliittisesti epäkorrektia. Seuraavassa kuitenkin jotain suuntaa-antavaa:

http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2010/09/koulutuksen-rikkaudet.html
Jos islamilaisessa kulttuurissa olisi jotain ihastelemisen arvoista, Euroopasta muutettaisiin siirtolaisiksi Lähi-Itään eikä päinvastoin.
http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/search/label/Mokutus

Semiurbaani

Älyllisen epärehellisyyden foorumilla en nyt kerro miten suomalaissyntyiset nuoret toimivat epäsosiaalisesti ja koulun tarkoitusta vastaan, sehän on hanittelua.

Mutta sanon kuitenkin sen verran, että lasteni käydessä koulua Lausteen huippu-mamupitoisessa koulussa sekä Varissuon mamu-normaalikoulussa ei mitään mamuongelmaa lapsillani ollut. Ihan normaalirutiinissa sujui monikulttuurinen koulunkäynti.
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

nimetönkeskustelija

Quote from: Semiurbaani on 23.03.2011, 16:37:33
Älyllisen epärehellisyyden foorumilla en nyt kerro miten suomalaissyntyiset nuoret toimivat epäsosiaalisesti ja koulun tarkoitusta vastaan, sehän on hanittelua.

Tarkoitatko että kaikki suomalaissyntyiset nuoret toimivat epäsosiaalisesti ja koulun tarkoitusta vastaan? Tätä en oikein voi ymmärtää tai ainakin väitteesi on voimakkaassa ristiriidassa PISA-tulosten kanssa. Suomalaiset lapset kun on niiden mukaan huippuoppilaita.

Mutta sanon kuitenkin sen verran, että lasteni käydessä koulua Lausteen huippu-mamupitoisessa koulussa sekä Varissuon mamu-normaalikoulussa ei mitään mamuongelmaa lapsillani ollut. Ihan normaalirutiinissa sujui monikulttuurinen koulunkäynti.

Kiva että sulla ja lapsillasi on positiivisia kokemuksia. Minua jäi kiinnostamaan tässä yhteydessä aikaisemmin opettajalehden tekemä tutkimus jossa todetaan mm. seuraavaa:
QuoteJoka neljäs opettaja sanoo, että maahanmuuttajien suuri osuus lisää hälinää ja melua luokkahuoneessa sekä kasvattaa väkivallan määrää koulussa
Samaisessa tutkimuksessa todetaan että 41 % opettajista haluaisi maahanmuuttajalapsien kiintiörajaksi 23 tai 30 %. Vain kolmannes ei halunnut kiintiöitä.
lähde: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109562-rankka-kyselytulos-opettaja-lehdessa-%E2%80%9Dmaahanmuuttajat-rasittavat%E2%80%9D

Väitän että kyseinen tutkimus on tarpeeksi laaja kumoamaan omakohtaiset kokemuksesi siitä, ettei mitään ongelmia ole. Ehkäpä lapsesi eivät kärsi monikulttuurisuudesta tai sitten he eivät kerro ongelmista sinulle. Selvää kuitenkin on että ongelmia on ainakin muilla.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

hyperbeli

Quote from: planeta on 23.03.2011, 21:11:42
Eipä ollut 40 oppilaan luokassa minkäänlaisia häiriöitä. Kakarat istuivat kädet ojennuksessa pulpetilla ja viittasivat ilman mitään huuteluja. Käsite koulunkäyntiavustaja oli tuntematon, puhumattakaan jakoluokista, tukiopetuksesta, erityisopetuksesta ym. Ja tämä ei siis tapahtunut 50-luvulla, vaan ihan kymmenisen vuotta sitten. Sama meininki tässä koulussa jatkuu edelleen.

Mitenkäs sitten toimittiin, jos joku häiriköi? Erotettiinko koulusta? Valikoiko koulu oppilaansa paremmasta aineksesta asuinpaikan, maksukyvyn tai jonkun erityistaidon perusteella? Oliko luokassa maahanmuuttajia tai muita haasteellisia vähemmistöjä?

nimetönkeskustelija

Minun lapseni ei ole kärsinyt monikulttuurisesta koulunkäynnistä, mutta se multikultikoulu ei ollutkaan Suomessa, vaan maassa, jossa jokainen ulkomaalainen oppilas sai jättää oman kulttuurinsa ja sen korostamisen kotiinsa ja noudattaa koulun ja kyseisen maan sääntöjä ja lakeja.

Ei se opetus aina minun käsityksiäni vastannut, usein olin kategorisesti eri mieltä ja joskus saatoin sen lapselle kertoakin murentamatta silti opettajan ja opetuksen auktoriteettia. Sääntö oli, että koulussa totellaan opettajaa ja tehdään, mitä hän käskee ja opetusohjelmaan kuuluu. Piste.

Maailmalla on huipputasoisia kansainvälisiä kouluja, joiden oppilasmateriaali ei koostu kehitysmista tulleiden ihmisten jälkeläisistä. Niissä tuskin on mitään ongelmia johtuen siitä että vanhemmat pitävät koulunkäyntiä tärkeänä ja antavat tukensa opettajan työlle ja ammattitaidolle. Minusta juuri vanhemmat on keskeisessä roolissa ja tämän on sanonut minulle eräs mamurikkaan koulun opettaja. Lapset saadaan melkein aina kuriin, mikäli vanhemmat sitä haluavat. Totuus vaan on se, että kehitysmaista tulleiden islamistien mielestä koulu ei ole tärkeä asia ja opettajia ei tarvitse totella.

Miten ihmeessä nykyään varsinkin mamuluokissa kaikki aika menee järjestyksen pitoon? Tänään metrossa satuin kuulemaan, kun kaksi nuorta opettajaa keskusteli kurinpito-ohgelmista luokassa. Toinen oli rohjennut lähettää lapun jonkun mamuoppilaan kotiin ja oli vähän huolissaan, miten vanhemmat reagoivat. Kollega tuki häntä ja sanoi, että tämä oli toiminut oikein. Molemmat sanoivat olevansa väsyneitä touhuun, kun ei pääse tekemään varsinaista työtään eli opettamaan ollenkaan. Olivat tietysti tulossa Itä-Helsingistä.

Tuosta vanhempien reaktiosta muistuu mieleen eräs tapaus. Mamurikkaan lastentarhan täti kertoi, että heillä oli ollut tapaus, jossa mamupoika hakkasi tyttöjä. Kun vanhempiin otettiin yhteyttä, he totesivat että poika saa lyödä halutessaan tyttöjä eikä siinä ole mitään pahaa. Kyse oli muuten afrikan sarven kristityistä eikä suinkaan muslimeista. Monet täällä kuvitteleekin, että Afrikan kristityt on jotain tasa-arvon lähettiläitä. Asiaan perehdyttyäni olen tullut siihen tulokseen että miesten ja naisten tasa-arvon osalta erot muslimeihin ei ole kovin suuria.

Samainen täti muuten vannotti kovaa, etten saa missään nimessä levittää juttua eteenpäin. Että siihen malliin opetusalan ammattilaiset pelkäävät kertoa monikulttuurisuuden ongelmista. Se on nykypäivän Suomessa monelta ura ohi jos jää kiinni totuuksien kertomisesta.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Semiurbaani

Quote from: nimetönkeskustelija on 23.03.2011, 20:02:05

Tarkoitatko että kaikki suomalaissyntyiset nuoret toimivat epäsosiaalisesti ja koulun tarkoitusta vastaan? Tätä en oikein voi ymmärtää tai ainakin väitteesi on voimakkaassa ristiriidassa PISA-tulosten kanssa. Suomalaiset lapset kun on niiden mukaan huippuoppilaita.

Onko vielä fiksumpia kysymyksiä?

Tarkoitatko, että kaikki suomalaissyntyiset oppilaat ovat huippuoppilaita?

(Rivien välistä voinee jokainen ymmärtää, etten koe tätä nimimerkkiä, jonka nimimerkki ei viittaa PISA-menestykseen, keskustelukykyisenä kirjoittajana.)
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

nimetönkeskustelija

Quote from: Semiurbaani on 23.03.2011, 23:12:59
Quote from: nimetönkeskustelija on 23.03.2011, 20:02:05

Onko vielä fiksumpia kysymyksiä?

Tarkoitatko, että kaikki suomalaissyntyiset oppilaat ovat huippuoppilaita?

(Rivien välistä voinee jokainen ymmärtää, etten koe tätä nimimerkkiä, jonka nimimerkki ei viittaa PISA-menestykseen, keskustelukykyisenä kirjoittajana.)

Minua ei kiinnosta sinun arviosi keskustelukyvyistäni. Totean ainoastaan että toisen haukkuminen ei ole hyvää asiakeskustelua.