News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

VeePee

Tässä ketjussa voitaisiin keskustella siitä, millaista on käydä koulua monikulttuurisessa koulussa, eli siitä, miten asiat käytännössä sujuvat.

Tämä asia alkaa olla minulle varsin ajankohtainen, sillä ensi syksynä vanhin lapsi aloittaa peruskoulun. Eilen olin lapsen kanssa tutustumassa kouluun. Rehtori esitteli koulua ja kertoi, että maahanmuuttajien osuus on tällä hetkellä noin puolet ja nousee syksyllä luultavasti 55%:iin. Eri äidinkieliä oppilailla on noin 20. Täytyy myöntää, että olen hieman huolissani tulevista kouluvuosista.

Asiallista keskustelua siis toivoisin aiheen tiimoilta.

M.E

Hei,

Omakohtaista kokemusta ei löydy, koska paikoissa, joissa olen asunut ei ole liemmin ollut "varsinaisia" maahanmuuttajia. Kaverieni kokemukset ovat kyllä pääsääntöisesti olleet negatiivisia mutta kyllä yksi positiivinenkin kokemus löytyy. Kyseinen henkilö on itsekin "varsinainen" maahanmuuttaja, joten se saattaa vaikuttaa asiaan.

Jos pitäisi antaa neuvoja (siis muita kuin muuta pois), niin yritä järjestää niin, että lapsesi pääsee sellaiselle luokalle, jossa hänellä on jo ennestään tuttuja tai kavereita. On tärkeää, että lapsi saa mahdollisimman pian kavereita koulusta, ettei jää yksin. Tämä pätee kyllä kaikkiin kouluihin mutta sanoisin, että se saattaa olla erityisen korostunutta monikulttuurisissa kouluissa.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

VeePee

Enempi toivoisin ihan asiallista, jopa omiin kokemuksiin perustuvaa keskustelua. Ateistina en usko Herran siunauksen olevan hyödyksi  :)

Miniluv

Siirrän Salonkiin.

Ja pidetään onelinerit sitten poissa ja ketju asiassa.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Veli Karimies

Quote from: VeePee on 20.05.2010, 17:35:36
Enempi toivoisin ihan asiallista, jopa omiin kokemuksiin perustuvaa keskustelua. Ateistina en usko Herran siunauksen olevan hyödyksi  :)

No okei. Omakohtaiset kokemukset, älä pistä lastasi monikulttuuriseen kouluun! Koska en tiedä vaitiolovelvollisuuksieni rajoja en kirjoita enempää yleiselle foorumille.

Lasisti

Jos oma lapsi olisi menossa tämäntyyppiseen kouluun, niin ainakin

- seuraisin hyvin tarkkaan touhun etenemistä. Kannattaa olla perillä lapsen lukujärjestyksestä, kysellä päivän jälkeen minkälaista ohjelmaa tunneilla oli, ja mitä opittiin.
- pitäisin mahdolllisesti jonkinlaista viikkolokia koulunkäynnin etenemisestä. Siitä voi tarkastella tarkemmin, mihin suuntaan lapsi ja koulunkäynti on edennyt tai käyttää sitä "reklamaatiotapauksissa" apuvälineenä.

Tottakai nämä ovat ihan hyviä käytäntöjä oli koulu sitten minkälainen vaan, mutta mielestäni näissä "värikkäämmissä" laitoksissa vanhemman aktiivisuus ja seuranta on korostetun tärkeää. Jos touhu menee reisille, niin ainakin koulu saadaan nopeammin vaihdettua ja vauriot minimoitua!

edit. Siis tämä seurannan pohjalta mm. tuon reisiytymisen tunnistaa paremmin..

VeePee

Vaikka varsin nuiva ja kriittinen olenkin, niin en silti näe tilannetta täysin synkkänä. Minulla on kaksi lasta, joista vanhempi menee nyt kouluun. Toinen on muutaman vuoden nuorempi. Molemmat ovat tällä hetkellä suhteellisen monikulttuurisessa tarhassa, jossa vanhemman ryhmässä mamuprosentti on 30 ja nuoremmalla 50. Tarhassa olevat mamulapset ovat oikein kivoja ja niiden kanssa tulee juttuun ihan yhtä hyvin kuin meidän kantasuomalaisten lasten kanssa. En oikein jaksa uskoa, että kyseiset tarhassa olevat nappulat muuttuisivat kovin ongelmallisiksi kouluun mennessään.

Itse veikkailisin, että peruskoulumaailmassa ongelmia ehkä aiheuttavat ne mamuoppilaat, jotka eivät ole päivähoidossa olleet vaan tulevat suoraan mamuperheen kotihoidosta.

Olen itsekin opetusalalla oppilaitoksessa, joka on varsin kansainvälinen ja olen tekemisissä päivittäin varmaan kymmenen eri kansallisuuden kanssa, joten sinänsä erilaisuus ei minua pelota.

Olisi mukava kuulla lasten vanhempien omakohtaisia kokemuksia aiheen tiimoilta. Tulen itse kertoilemaan syksyn mittaan omia kokemuksia. Tuskin kuitenkaan olen ainoa tässä tilanteessa oleva, joten kertokaahan muutkin kokemuksianne.

Lasisti

Quote from: VeePee on 21.05.2010, 17:55:32
Itse veikkailisin, että peruskoulumaailmassa ongelmia ehkä aiheuttavat ne mamuoppilaat, jotka eivät ole päivähoidossa olleet vaan tulevat suoraan mamuperheen kotihoidosta.

Hyvin mahdollista. Lapsia ei ole pakko laittaa tarhaan, mutta peruskouluun tulevat käytännössä kaikki.

scarlett

Poikani on toisella luokalla ja ainakin hänen luokka-asteellaan mamut on keskitetty yhteen luokkaan joten pojan luokalla ei ole yhtäkään. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia.
"Se on heidän tapansa, kuuluu heidän kulttuurinsa, ja kunnioitettava asia sinänsä." - Sairaanhoitaja Eeva Koivulehto tyttöjen silpomisista.

BastardoGrande

Onneksi jälkikasvu on koulussa, jossa ei ole yhtään eriväristä, tosin yläasteelle siirryttäessä asia pahenee väkisin.
Tosin on yksi pakopaikka, jonne menevät mamut ovat joltisenkin täyspäisiä ja edes joihinkin kouluaineopintoihin motivoituneita; eli erikoiskoulut, kuten Haagassa oleva urheiluyläaste.

Ala-asteikäisen vanhemmille suosittelen ainoastaan MUUTTOA.
[img]http://img840.imageshack.us/img840/6147/manifestikannattaja.png[/img]

"Vähemmistöjen suosiminen on enemmistön syrjintää"

Minä en vihaa mustia, vaan toivon että he elävät onnellisesti omissa maissaan. -Tandefelt-

http://velkakello.fi/

Poro

Oma poikani nyt 14-vuotias. Eli lopettelee seiskaluokkaa monikulttuurisessa koulussa. Yllättävän vähän on ollut ongelmia alkuvuoden jälkeen. Silloin sain ravata koululla melkein viikoittain, kun jokin mamu-jengi oli pojan perässä. Osasyynä tähän voi toki olla se, että poika on tänävuonna kasvanut kovasti ja on nyt 180cm pitkä urheilijanuorukainen.

Ala-asteella oli ongelmia jatkuvasti ja päivittäin. Poika piestiin mamulapsen toimesta vuosittain, parhaana vuonna kahdesti. Enkä nyt puhu mistään pikku "nahisteluista" vaan siis niin että silmät on mustana ja posket turvoksissa. Kerran kuristettiin melkein tajuttomaksi. Yksin on vaikea puolustautua kun vastassa on monta mamua afrikan sarvesta. Nämä kun tapaavat pitää yhtä kouluissa.

Huomautan vielä, että muista mamuista ei ole  tietooni ongelmia tullut kuin näistä afrikan sarvesta tulleista. Kotonamme vierailee viikottain kurditaustainen ja vietnamilaistaustainen poikani ystävä, ja nämä ovat erittäin kohteliaita ja ystävällisiä poikia.

Eli neuvoni on: lapsesi tulee yrittää löytää vahva ja monipäinen sosiaalinen joukko johon kuuluu. Ryhmä antaa suojaa.

Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

MMA

Quote from: BastardoGrande on 21.05.2010, 18:55:29
Onneksi jälkikasvu on koulussa, jossa ei ole yhtään eriväristä, tosin yläasteelle siirryttäessä asia pahenee väkisin.
Tosin on yksi pakopaikka, jonne menevät mamut ovat joltisenkin täyspäisiä ja edes joihinkin kouluaineopintoihin motivoituneita; eli erikoiskoulut, kuten Haagassa oleva urheiluyläaste.

Ala-asteikäisen vanhemmille suosittelen ainoastaan MUUTTOA.

Erivärisyys on minusta neutraalia, ennemminkin olisi huolissani kun luokalle tulee varsinaisia jotka ovat vanhempia kuin muu luokka, tai heitä alkaa olemaan koulussa merkittävästi. Lapsi pois koulusta kun alkaa vakavia ongelmia ilmenemään, joko opetuksessa tai turvallisuudessa. Itse olen kyllä tarvittaessa valmis muuttamaan pelkästään lasten koulun takia. Ja mihin sitä lapsiensa takia ihminen ei olisi valmis?

aqsqu

Tähänkö nyt ollaan menossa, että maahanmuuttajat pitäisi tunkea omiin kouluihinsa ja Suomalaiset omiinsa? Toisaalta olisihan siinä omat puolensa, sillä samanlaista kohtelua tuntuvat nämä maahanmuuttajat saavan kouluissa, joissa 90% on suomalaisia ja tästä minulla on oma kohtaiset kokemukset.

Mutta tämä ei kyllä tulisi ainakaan parantamaan suomalaisten ja vähemmistöjen suhtautumista toisiinsa, päinvastoin.

E: Anteeksi pidin tätä kyllä ihan asiaan liittyvänä, onko tähän jossain parempikin topic? Nopealla haulla en löytänyt.

Miniluv

QuoteTässä ketjussa voitaisiin keskustella siitä, millaista on käydä koulua monikulttuurisessa koulussa, eli siitä, miten asiat käytännössä sujuvat.

Kuten olen jo aiemminkin sanonut, pidetään tämä ketju tiukasti näissä käytännön asioissa.

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Malla

Muksun alakoulussa pikkumamut olivat samalla luokalla tehostettujen kieliopintojen takia. Muksun luokkalaiset (silloin vitosella) olivat heidän "koulukummejaan", ja systeemi toimi. "Isot" opastivat "pieniä", auttoivat kielijutuissa ja puuttuivat joskus topakasti "pienten" riehuntaan. Kummisysteemi hyvä!   

Iiro Iso-Ilomäki

Itselläni ei ole niinkään hirveän paljon kokemusta. Tai no, itse kävin yläasteeni englanninkielisellä luokalla, mihin sitten sijoitettiin myös näitä ulkomailta muuttaneita, ei niin hyvin suomea osaavia maahantulijoita. Mukavia ihmisiä olivat kaikki, mutta täytyy tässä vaiheessa huomauttaa että kansallisuudet olivat saksa, itävalta, puola sekä venäjä. Eli ei "afrikan sarvesta". Mutta suosittelen lapselle erittäin lämpimästi esim. juuri tämmöistä englanninkielistä koulutusta. Olen saanut kuulla että entisessä koulussani se on yksi harvoja luokkia joissa tämä maahanmuuttajien ja kantaväestön lapsien vuorovaikutus toimii ja peräti aika hyvin.

Läheisteni kautta olen saanut kuulla joitain vähän huolestuttavia esimerkkejä yläasteilta ja lukioista missä eri maahanmuuttajaryhmät ovat aiheuttaneet hankaluuksia. Nähtävästi heidän mielestään kouluissakin "rasismi" kukoistaa. Tosin täällä peräkorvessa, eli Kuopiossa, luolamiesten kylässä, nuo maahanmuuttajien määrät kouluissa eivät ehkä ole ihan vastaavia helsingin kanssa. Tiedä häntä.

Suosittelen tosiaan että eristäytymisen ehkäisemiseksi, lapsella olisi tuttuja ystäviä luokalla (itselläni ei ollut, ei ollut kivaa aluksi), ympäristö olisi jo valmiiksi tuttu sekä valmiudet keskusteluihin vuorovaikutuksesta vihamielisessäkin ympäristössä olisivat hyvät niin opettajien, vanhempien kuin kanssakoululaisten kanssa.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Epeli

Omasta puolestani voin sanoa että vanhimpien koulu- ja muiden kavereitteni joukossa on maahamuuttajien lapsia, somalikersojenkin kanssa oon tullu hyvin juttuun mm. ällistyttämällä näitä futistaidoillani täällä Pasilan itäosissa missä mokutusaste lähenee 20 prosenttia. Aivan kelpo väkeä ovat, osaavat hyvin suomea ja seurustelevat kantistenkin kanssa.
Kyllä kantasuomalaistenkin lapset tulevat yleensä toimeen mamulasten kanssa kun näiden on jo ihan pakosta täytynyt oppia suomea saadakseen kavereita suurimmaksi osaksi suomenkielisessä ympäristössä.

Saas vaan nähdä kun stadi Suomen monikulttuuristamisen edelläkävijänä lähestyy Länsi-Euroopan meininkiä ja tänne muodostuu yhä enemmän maahanmuuttajavaltaisia lähiöitä, joissa kantisten kanssa kaveroimisesta koulussa ja vapaa-ajalla tulee koko ajan hankalampaa ja tarpeettomampaa. Tuo aiemmin mainittu paikallinen somalinuorisokin paljolti seurustelee oman ryhmänsä muodostamissa 5-20 yksilön laumoissa. Eri lähiöistä tulee omia eristäytyneitä kulttuuripiirejään, jota white flight tukee entisestään. Eikös esim. nää Ranskan, Belgian ja Tanskan mamumellakoitsijat ollut lähinnä nuorisoa joka a)on syntynyt edellämainituissa maissa tai b)elänyt aivan pienestä asti ja mm. oppinut paikallisen kielenkin.

Kantistenkin menestymisestä yhä monikulttuurisemmassa, tai pikemminkin yhdestä kolmeen ulkomaalaisen ryhmän valtaamassa kouluympäristössä tulee aina vaan hankalampaa. Mutta niin kauan kuin koulun ja yleensäkin elinympäristön rikastuneisuus pysyy alle 50 prosentissa, pitäisi kantalaisellakin olla hyvät mahdollisuudet. Maahanmuuttajien keskittymiseen tietyille alueille pitää puuttua, sen lisäksi että uusien tulokkaiden virtaa luonnollisesti leikataan rajusti, vaikka puollan Halla-ahoa että täydellinen hajauttaminen ympäri Helsinkiä on enemmän tai vähemmän mahdotonta.

valtakunnanpärkhele

Quote from: Epeli on 22.05.2010, 14:34:29
Kantistenkin menestymisestä yhä monikulttuurisemmassa, tai pikemminkin yhdestä kolmeen ulkomaalaisen ryhmän valtaamassa kouluympäristössä tulee aina vaan hankalampaa. Mutta niin kauan kuin koulun ja yleensäkin elinympäristön rikastuneisuus pysyy alle 50 prosentissa, pitäisi kantalaisellakin olla hyvät mahdollisuudet. Maahanmuuttajien keskittymiseen tietyille alueille pitää puuttua, sen lisäksi että uusien tulokkaiden virtaa luonnollisesti leikataan rajusti, vaikka puollan Halla-ahoa että täydellinen hajauttaminen ympäri Helsinkiä on enemmän tai vähemmän mahdotonta.

Kun koulun rikastusaste ylittää 50% ja kansainväliset innovaatiot ja monikulttuurinen ihanuus ovat juuri alakamassa niittää kauan luvattua hedelmää ja vääräuskoiset ovat vihdoinkin tajunneet lähteä pois jaloista pyörimästä niin silloin perkele koulu suljetaan, kuten Espoossa tapana tehdä.

http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/2010/03/keski-espoon_koulu_sai_lakkautustuomion_1542474.html

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Keski-Espoon+koululaisista+jo+puolet+on+maahanmuuttajia/1135252682981
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Iiro Iso-Ilomäki

Kyllähän se omalla tavallaan varmasti vaikuttaa koulunkäyntiin että koulussa on maahanmuuttajia paljon, mutta aika paljon riippuu tietysti siitä minkälaisia maahanmuuttajia koulussa käy ja heidän tapakasvatuksestaan.

Itse en kouluaikanani joutunut monenkaan ulkomaalaisen kanssa kahnauksiin millään tavalla, enemmänkin oli hyvänpäivän tuttuja ja sitten ihan kavereiksi kutsuttavia loppuvaiheillaan. Tietysti, jos nyt mennään tähän ryhmittelyyn niin suurin osa maahanmuuttajaksi lukeutuvista tuttavistani olivat EU:n sisältä muuttaneita ja venäläisiä. Taisipa joukkoon mahtua intialaisia ja muitakin idän profeettoja (itse kutsuivat itseään noin :D).

Oli meillä sitten joitakin esimerkkejä huonosta mamu-käytöksestä. Tosin heitä ei paljoa koulussa näkynyt ja ongelmat seurasivat yleensä vasta vapaa-ajalla, normaalisti uhkailun jne. merkeissä. Asioista ilmoitettiin eikä mitään tapahtunut kuitenkaan. En rupea tässä nyt nimeämään mitään tiettyjä ryhmiä mutta etteköhän te voi maalata mielessänne kuvan asiasta.

VeePee

Kiitos hyvistä näkemyksistä.

Oman lapsen luokalla mamuja tulee olemaan noin 20% ja niistäkin vajaa puolet on tuttuja tarhakavereita, joten tuskin luokan sisällä tulee suurempia ongelmia.

Olen jo tarha-aikana ollut erittäin aktiivinen, eli olen viettänyt aikaa tarhassa ja tunnen nimeltä suurimman osan molempien lasteni tarharyhmäläisistä. On tosi kivaa, kun lapsia viedessä ja hakiessa monet lapset tulevat rupattelemaan kanssani. Tätä aktiivista linjaa aion jatkaa myös koulussa. Peruskoulujen opetus on julkista, joten halutessaan tunteja voi mennä seuraamaan ja näin tulen tekemään, jos vähänkään alkaa tuntua siltä, että asiat eivät ole kunnossa.

Iiro Iso-Ilomäki

Se on kyllä hyvä jos on jo tarhakavereita, ainahan sitä tuttujen kakaroiden keskellä viihtyy. :)

Mika.H

Quote from: VeePee on 27.05.2010, 08:14:53
Peruskoulujen opetus on julkista, joten halutessaan tunteja voi mennä seuraamaan ja näin tulen tekemään, jos vähänkään alkaa tuntua siltä, että asiat eivät ole kunnossa.

erään lähituttuni isukki teki noin. kuulemma oli kurinpidollisia ongelmia koulussa. ei puhunut luokassa sanaakaan, istui vaan. 20 vuoden jälkeenkin luokalla olevat raikulipojat (ja ope) muistavat tapauksen...;)

toimii siis hyvin, mutta uskottavuutta pitää olla...

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Viktor

Olin tuossa aurinkoisina päivinä rannalla ottamassa aurinkoa ja satuin kuulemaan viereisten, noin 16-v tyttöjen keskustelun. Tytöt mietiskelivät siinä että se on kovin vaikeaa kun tummahipiäinen kanssaopiskelija alkaa lähentelemään. Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne. Suoraankaan ei kuulemma voinut lähentelijälle sanoa koska sitten saa syytteet rasismista. Ja poikaystäväkään ei voinut mennä valittamaan koska sitten "Mun isoveli ja kummenen kaveri tulla ja hakkaa sina"..
No. Monikulttuuri, varsinkin Afrikan sarvesta on rikkautta. Huomasin vain että kohtaamiset olivat luoneet tyttöihinkin jo runsaan ripauksen nuivuutta.. :)

OTU

Quote from: Viktor on 31.05.2010, 12:51:15
Olin tuossa aurinkoisina päivinä rannalla ottamassa aurinkoa ja satuin kuulemaan viereisten, noin 16-v tyttöjen keskustelun. Tytöt mietiskelivät siinä että se on kovin vaikeaa kun tummahipiäinen kanssaopiskelija alkaa lähentelemään. Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne. Suoraankaan ei kuulemma voinut lähentelijälle sanoa koska sitten saa syytteet rasismista. Ja poikaystäväkään ei voinut mennä valittamaan koska sitten "Mun isoveli ja kummenen kaveri tulla ja hakkaa sina"..
No. Monikulttuuri, varsinkin Afrikan sarvesta on rikkautta. Huomasin vain että kohtaamiset olivat luoneet tyttöihinkin jo runsaan ripauksen nuivuutta.. :)

Tyttöjen kannattaisi ottaa tekniikka apuun ja videoida muutama rikastusyritys ja uhkailu. Lisäksi paikalliset "mopomiehet" saattaisivat osoittautua yllättävän avuliaiksi.
Väitätkö meitä väkivaltaisiksi? Peru väitteesi, tai tapamme sinut.
Merkel: ,,Multi-Kulti ist absolut gescheitert"
"David Cameron will say as he declares that the doctrine of multiculturalism has "failed" and will be abandoned."
Sarkozy: Vallitseva maahanmuuttajapolitiikka epäonnistunut.

Huscarl

Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne. Suoraankaan ei kuulemma voinut lähentelijälle sanoa koska sitten saa syytteet rasismista. Ja poikaystäväkään ei voinut mennä valittamaan koska sitten "Mun isoveli ja kummenen kaveri tulla ja hakkaa sina"..
Eli kun afrikkalainen neekeri ahdistelee tyttöjä, se on kulttuurieroista johtuvaa normaalimeininkiä joka on pakko hyväksyä. Voi pyhä paavalin perse. Tyttöjen olisi heti pitänyt kertoa vanhemmilleen, että koulussaan ei huolehdita opiskelijoidensa turvallisuudesta, koska pelätään puuttua diversiteetin sikailuun. Tällaisissa tilanteissa pitää lyödä nyrkkiä pöytään eikä jättää voivotteluasteelle.

ike60

Tervetuloa forumille, Kavhu.

Quote from: Kavhu on 02.06.2010, 21:40:11
Siinä pelokkaana 4. Luokkalaisena sitten istuin kun rehtori kiersi ympyrää ja huusi minulle kun olin lyönyt takaisin. Hän pelkäsi että siitä tulisi jokin isompi selkkaus ja sanoi sen ihan suoraan. Koska koulussa oli kerran aikaisemmin käynyt niin että Mamulla ja kanataväestöön kkuuluvalla oli ollut riitta ja sitten koululle oli seuraavana päivänä ilmestnyt 10 päinen joukko mamuja "Hakkaamaan" heidän porukkaan kuuluneen kiusaajaa. Koulut ovat suhteellisen kädettömiä kun kyse tulee MaMujen pysäyttämisestä, nimittäin pelkäävät heidän porukoitaan niin paljon.

En usko että rehtori pelkäsi niitä mamuja. Pikemminkin hän taisi pelätä sitä, että kouluvirastossa, kunnanvaltuustossa tai muussa hänen yläpuolellaan olevassa paikassa joku luulisi/havaitsisi, että hänen koulussaan ei ole tilanne hallinnassa. Nuo tahot voivat tehdä rehtorin elämän hyvin ikäväksi niin halutessaan; samanaikaisesti noissa paikoissa voi olla koulujen arkitodellisuudesta täysin irrallaan olevia ihmisiä, jotka vaativat rehtorilta toimia asioissa, joissa hänellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa juuri mitenkään.

Quote from: Kavhu
Onneksi olen nykyään englannin kielisellä yläasteella, missä on pelkästään fiksuja pääsykokeiden takia. Monet kantaväestöön kuuluvat luokkatovereini ovat myös hyvin MaMu vastaisia tällaisten kokemusten takia ja myös sen takia että samanlainen he saavat tehä mutta te ette politiikka jatkuu ylä-asteella.

Epäoikeudenmukainen ja puolueellinen kohtelu suututtaa tietenkin ketä tahansa. Huonosti käyttäytyvät mamut ovat tietenkin itse kukin syyllisiä omiin tekoihinsa, mutta teidän epätasapuoliseen kohteluunne on kaksi perussyytä.

1. Suomeen on otettu ja otetaan liian paljon humanitaarisia maahanmuuttajia verrattuna siihen kuinka paljon on rahkeita saada heidät sopeutumaan tänne. Työn perässä tänne tulleilla ja heidän perheillään ei tietääkseni ole samanlaisia sopeutumisvaikeuksia - vai oliko esimerkiksi siinä sinuun kiinni käyneessä maahanmuuttajajoukossa kiinalaisten tai intialaisten insinöörien lapsia? Rohkenen veikata ettei.

2. Liian monet eivät kykene tai halua nähdä liiallisesta humanitaarisesta maahanmuutosta koituvia ongelmia, saati puuttua niihin. Tämä voi johtua monista syistä. Joku pelkää leimautuvansa rasistiksi. Joku mieltää humanitaariset maahanmuuttajat heikossa asemassa oleviksi, eikä voi ymmärtää että nuo "poloiset" voisivat häiriköidä, päsmäröidä tai muuten tuottaa ongelmia. Jotkut ovat itse olleet koulussa aikana jolloin tuollaisia ongelmia ei ollut, eikä heidän mielikuvituksensa riitä hahmottamaan että niitä voisi ollakaan. Joidenkin maailmankuvaan tuollaiset ongelmat eivät sovi, ja siksi he torjuvat ajatuksen että niitä voisi olla.

Molemmat ongelmat ovat ratkaistavissa poliittisin keinoin. Humanitaarisen maahanmuuton määrää voidaan vähentää vetovoimatekijöitä poistamalla ja rajoituksia asettamalla. Esimerkiksi naapurimaahamme Viroon tulee vuodessa mitättömän vähän, alle 20 turvapaikanhakijaa, ja syy on todennäköisesti se että Virossa turvapaikanhakijoille ei makseta toimeentulotukea. Suomeen tuli viime vuonna vajaa 6000 turvapaikanhakijaa - täällä turvapaikanhakijalle maksetaan 292 euroa kuukaudessa.

Ongelmaan 2 ratkaisu on se, että päättäjiksi valitaan ihmisiä jotka sekä ymmärtävät arkitodellisuutta että haluavat toimia ongelmien korjaamiseksi. Todellisuudesta irti olevat ihmiset ovat harmittomia, kunhan heillä ei ole päätösvaltaa.

Sinä ja kaverisi olette jo omaehtoisesti päässeet ymmärryksen alkuun: olette kukin oivaltaneet että ongelmia on, ja olette keskustelleet asiasta. Sinä olet myös ottanut selvää asioista tätä forumia ja Halla-ahon blogia seuraamalla. Kannattaa lukea myös muita saitteja, jopa vastapuolen muuttoliikkeessä- ja todellisuus.org-sivustoja. Tämän jälkeen voit itse päätellä, mitkä näkökannat pohjautuvat tosiasioihin ja logiikkaan, ja mitkä ovat syystä tai toisesta huuhaata. Jatka myös keskustelua näistä asioista kaveriesi kanssa. Ei mene enää kauaa kun pystyt jo itse oikeasti vaikuttamaan asioihin.

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: Ulkopuolinen on 03.06.2010, 08:31:55
Olin tuossa aurinkoisina päivinä rannalla ottamassa aurinkoa ja satuin kuulemaan viereisten, noin 16-v tyttöjen keskustelun. Tytöt mietiskelivät siinä että se on kovin vaikeaa kun tummahipiäinen kanssaopiskelija alkaa lähentelemään. Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne.

Jos noin todellakin on jossain käynyt niin suurin ongelma tuommoisessa tilanteessa olisi se opettaja.

Opettajan tehtävänä on yksiselitteisesti suojella lasten ja nuorten seksuaalista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta eikä "ymmärtää" yhtään mitään tuon suojeluroolin kanssa ristiriidassa olevaa. Vaikka peruskaava onkin se, että kasvatus on kotien tehtävä ja opettaminen koulun, niin suojelutehtävä menee tilanteen ollessa päällä jopa opetustehtävän ohi tärkeydessä.

Tämänhän voisi yhdistää siihen että mitenkäs se kotouttaminen nyt onnistuu? Pitäisi saada dokumentoituja tapauksia esille siitä miten nämä nuoret käyttäytyvät toisiaan kohtaan puolin ja toisin.

Meriö

Olin tuossa aurinkoisina päivinä rannalla ottamassa aurinkoa ja satuin kuulemaan viereisten, noin 16-v tyttöjen keskustelun. Tytöt mietiskelivät siinä että se on kovin vaikeaa kun tummahipiäinen kanssaopiskelija alkaa lähentelemään. Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne.

Tästä aiheesta on muuten kokemuksia varsin monokulttuurisessakin ympäristössä. Pienen teollisuuspaikkakunnan perusopetuksesta nauttiessani luokkaamme rikasti han-suomalainen erityisoppilas. Nuoren herran isällä oli ilmeisesti suhteita "Yhtiöön", koskapa pojan värähtely kuitattiin toteamalla, että (nimi muutettu) on erilainen nuori, häntä pitää ymmärtää. Värähtely oli jo ala-asteella niin voimakasta, että tytöt eivät uskaltaneet kulkea koulumatkoja yksin, eikä käytös yläasteellakaan juuri muuttunut.
Suuruus on sitä, että pystyy löytämään rasismia vaikka nakkikastikkeesta. -törö

Lehmä

Minua kiinnostaisi aika kohta kouluun menevän mamutytön äitinä se miten toivoisitten mamulasten huomioivan suomalaiset lapset? Olen jo sanonut että pitäisi aina ensin kysyä lupa toisen lapsen vanhemmilta ennenkuin leikitään yhdessä tms. ja kertoa rehellisesti millainen äiti ja isä itsellä on.

Itse on myös vaikea arvioida miten oma lapsi käytökseltään ja olemukseltaan eroaa muista kun itsellä ei tietenkään ole täysin suomalaisen lapsen kasvusta ja kasvattamisesta kokemusta. Mitä käytännön asioita pitäisi teroittaa mieleen käyttätymisestä koulussa? (Toki samat säännöt kuin itsellä aikoinaan, mutta niiden lisäksi)

ike60

Quote from: Lehmä on 14.07.2010, 10:26:23
Minua kiinnostaisi aika kohta kouluun menevän mamutytön äitinä se miten toivoisitten mamulasten huomioivan suomalaiset lapset? Olen jo sanonut että pitäisi aina ensin kysyä lupa toisen lapsen vanhemmilta ennenkuin leikitään yhdessä tms. ja kertoa rehellisesti millainen äiti ja isä itsellä on.

Ihan samalla tavalla kuin toivoisin suomalaisen huomioivan mamulapsen, suomalaisen huomioivan suomalaisen tai mamun huomioivan mamun: olemalla ihmisiksi. Pienempiä ei saa kiusata. Poikkeavia ei saa kiusata. Ujoja ei saa kiusata. Ylipäätään ketään ei saa kiusata, töniä, nimitellä, lyödä tms. Oppitunnilla pitää noudattaa opettajan ohjeita. Kaverin kanssa keskustellessa pitää äänen voimakkuus säätää sellaiseksi, että puhe ei häiritse muita. Erioikeuksia ja -vapauksia voi pyytää, mutta vain hyvin perustelluista syistä. Ihmiset olisi hyvä kohdata yksilöinä. Rehellinen pitää olla. Itseään saa ja pitääkin puolustaa jos joutuu hyökkäyksen kohteeksi, mutta itse ei pidä riitaa aloittaa. Koulutovereihin ja opettajiin kannattaa suhtautua lähtökohtaisesti myönteisesti, ja muuttaa suhtautumista vasta jos toinen antaa siihen huonolla käytöksellään aihetta. Tuossa noita tärkeimpiä.

Erityisesti mamulapsia koskien voisi sanoa, että he voivat herättää joissa kuissa koulutovereissaan uteliaisuutta ja ehkä lievää häkellystäkin - ei tiedetä miten tuollaisen kanssa olisi. Paras neuvo tällaiseen tilanteeseen on avoimmuus ja ystävällisyys: todennäköisesti nuo uteliaat suhtautuvat lapseen ystävällisesti kunhan hän käyttäytyy heitä kohtaan ystävällisesti vaikkapa tervehtimällä, kertomalla etunimensä ja kysymällä näiden nimeä.

Voi myös tulla eteen sellainen uskoakseni ja toivoakseni harvinainen tilanne, että joku tulee kiusaamaan poikkeavuuden takia: lapsethan helposti ottavat silmätikukseen minkä tahansa poikkeavuuden. En ole huomannut tai kuullut että poikkeavaan etniseen ryhmään kuuluminen olisi kiusaamista aiheuttavien poikkeavuuksien kärkipäässä: kouluissa taidetaan nykyään antaa melko perinpohjaisesti suvaitsevaisuuskasvatusta, ja tämänkaltaisiin ongelmiin puututaan nopeasti ja tehokkaasti. Jos kuitenkin sattuisi että lapsesi joutuisi tämänkaltaisen kiusaamisen kohteeksi, hänen pitää mennä kertomaan asiasta opettajalle mahdollisimman täsmällisesti ja rehellisesti.

En ymmärrä miksi vanhemmilta pitäisi kysyä lupaa pelkkään leikkimiseen. Jos lapsesi haluaa mennä kylään toisen lapsen luokse, lupaa pitäisi kysyä molempien vanhemmilta. Välitunnilla ja miksei vaikka koulumatkallakin voi kuitenkin hyvin mennä kysymään toiselta/toisilta, haluaisiko hän leikkiä, eikä sen tarvitse olla sen byrokraattisempaa.

Ongelmia mamulasten kanssa tuntuu tulevan siitä, että etenkin joihinkin ryhmiin kuuluvat mamulapset ovat keskimäärin erityisen taipuvaisia metelöimään tunneilla, kiusaamaan pienempiään, olemaan välittämättä opetuksesta jne. Ongelmat tulevat siis kaikkia koskevien käyttäytymisnormien rikkomisesta.