News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

Finka

Quote from: ike60 on 15.07.2010, 13:03:22
Quote from: Lehmä on 14.07.2010, 10:26:23
Minua kiinnostaisi aika kohta kouluun menevän mamutytön äitinä se miten toivoisitten mamulasten huomioivan suomalaiset lapset? Olen jo sanonut että pitäisi aina ensin kysyä lupa toisen lapsen vanhemmilta ennenkuin leikitään yhdessä tms. ja kertoa rehellisesti millainen äiti ja isä itsellä on.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan -periaate toimii yleensä kaikissa ihmissuhteissa. Yritä avata keskustelua ystävällisesti mutta huonoa kohtelua ei tarvitse hyväksyä. Epäkohteliaita ja ilkeitä ihmisiä löytyy kaikkialta. Kuten myös ystävällisiä.

Äänen käyttö saattaa aiheuttaa helposti ärtymystä, suomalaiset kokevat joskus ulkomaalaisten normaalin keskustelun huutamisena. Pirteästi huudettu Hola! aamutuimaan ei aina piristä kuulijaansa.  Mielestäni suomalaiset muutenkin tarkastelevat muiden elkeitä ja puhekorkeutta enemmän ja suhteuttavat ilmaisun voimakkuuden enemmän kuulijan mielialan kuin omien tuntemusten mukaan. Suomalaiset olettavat kuulijan tulkitsevan ilmeistä ja äänenpainoista tunnetilan ja eivät siksi niitä ääneen lausu.

Uskon, että suomaisten oudot tavat ovat varsin mielenkiintoinen tutkimuskohde kunhan liikkeelle lähtee "Mitähän täältä löytyy?"-asenteella. Kannusta vain sitkeästi puhuttelemaan paikallisia, alku on yleensä vaikein!

"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

VeePee

Quote from: Lehmä on 14.07.2010, 10:26:23
Minua kiinnostaisi aika kohta kouluun menevän mamutytön äitinä se miten toivoisitten mamulasten huomioivan suomalaiset lapset? Olen jo sanonut että pitäisi aina ensin kysyä lupa toisen lapsen vanhemmilta ennenkuin leikitään yhdessä tms. ja kertoa rehellisesti millainen äiti ja isä itsellä on.

Ei kai mamulapsen tarvitse mitenkään erityisesti huomioida syntyperältään suomalaisia lapsia tai heidän vanhempiaan. On vain yhtenä lapsena muiden joukossa käyttäytyen ja toimien samalla tavalla kuin suomalaislapsetkin. Ongelmia varmaan tulee lähinnä silloin, jos mamutaustan perusteella aletaan olettaa itsellä olevan jotain erityisoikeuksia. Lapsen kannattaisi profiloitua tavoiltaan suomalaiseksi. Toivottavasti lapsi on ollut tarhassa ennen kouluun menoa.

Leikkimiseen muiden lasten kanssa ei keneltäkään tarvitse lupia kysellä. Jos joku on niin idiootti, että ei halua lapsensa leikkivän mamulapsen kanssa, niin eiköhän se ole kyseisen vanhemman velvollisuus ottaa asia esille.

VeePee

Nonnih, eilen se sitten alkoi esikoisella monikulttuurinen koulunkäynti. Olihan se vähän toisennäköistä kuin itse ekalle luokalle mennessäni Helsingin Kalliossa vuonna 1975. Esikoisen koulun ykkösluokkalaisten maahanmuuttajien osuus näyttäisi olevan rapiat 40%. Pikkuisen kyllä pistää miettimään, että miltä tämä maa näyttää muutaman kymmenen vuoden päästä.

Mutta ensimmäinen koulupäivä sujui hyvin ja iloisella mielellä mentiin tänään uutta oppia saamaan :)

Mites muiden Hommalaisten nappulat ovat koulutiensä aloittaneet?

Poro

Itse sain lapseni pois monikulttuurisesta koulusta ns. "normi"-kouluun, ja hemmetin hyvin on lähtenyt käyntiin. Luokkatyöskentely on kuulemma todella rauhallista, aivan kuin eri planeetalta (tai mantereelta).

Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

Maxwell Smart

Minulla tyttärenpojat ovat pienessä(n.70 oppilasta) "kyläkoulussa". Ei mitään rikastusta(nyyh). Meno on aivan toista kuin entisessä 500 oppilaan lähiökoulussa. Viihtyvät ihan sikana.

Saunaherra

Itsellä on lähinnä negatiivisia kokemuksia.
Serkun lapset (14- ja 13-vuotiaat) käyvät Myyrmäessä yläkoulua ja ovat joutuneet rinnakkaisluokalla olevan mamuporukan pahoinpitelemäksi, pahimmillaan toinen joutunut suoraan koulusta terveyskeskukseen. Opettajilla taas ei tunnu olevan suuria sympatioita oppilaita kohtaan, kovan kiusaamisen seurauksena järjestettiin kiusaajien ja kiusattujen perheiden yhteinen vanhempainilta (lapset mukana), jossa serkkuni lapsia syyllistettiin ymmärtämättömyydestä ja suvaitsemattomuudesta. Eräs opettaja sanoi kummilapselleni mm. näin: "Jos te olisitte joutuneet muuttamaan Afrikkaan, niin kyllä tekin käyttäytyisitte aivan samalla tavalla." Opettaja myös väitti kiusaamisen johtuvan lasten ylläpitämästä syrjinnästä (eri kaveriporukat). Kiusaajat taas eivät osanneet sanoa mitään syytä väkivaltaiseen käytökseensä ja heidän vanhempansa myöskin kielsivät lastensa väkivaltaisuuden. Lopputulos vanhempain illalle oli se, että opettajat lupasivat katsoa tarkemmin lasten perään. Mitään jälki-istuntoja ym. ei jaettu.
Tilanne jatkuu vieläkin, mutta enää uhkailuna ja haukkumisena.
"Mielipiteet ovat kuin perseenreikiä, jokaisella on omansa."

Poro

Oman lapseni tilanne oli suurin piirtein sama kuin Saunaherralla, vaikkakin ala-asteella. Somalijengi pahoinpiteli lastani toistuvasti, opettajat eivät asiaan saaneet parannusta. Olivat kovin vihaisia minulle, kun puutuin itse asiaan ja ilmoittelin tapahtumista eri viranomaisille. Koulun maine kuulemma oli vaarassa.

Minä olin myös kuulemma liian jyrkkä, ja suvaitsematon kun vaadin kovia rangaistuksia tajuttomaksi hakkaamisesta ja mm. kuristamisesta niin, että kuoleman vaara oli olemassa.

Malla

Quote from: Poro on 03.09.2010, 17:52:11
Minä olin myös kuulemma liian jyrkkä, ja suvaitsematon kun vaadin kovia rangaistuksia tajuttomaksi hakkaamisesta ja mm. kuristamisesta niin, että kuoleman vaara oli olemassa.

Mitä poliisi sanoi? Entä lastensuojeluviranomaiset?
(Järkyttävää.)

Poro

Aina kun kuristetaan ja estetään hapen saanti, on kuoleman vaara olemassa.

Poliisi oli voimaton, koska kyseessä alle 15-v tekijä. Ilmoittivat toki sosiaaliviranopmaisille, jotka totesivat että kyseisen lapsen kohdalla näitä ilmoituksia on useita. Ainakaan minun tietooni ei tullut, että mitään olisi kuitenkaan tehty asialle.

Opettajat ja rehtori hyssyttelivät ja syyllistivät toisaalta pahoinpitelyn uhria että meitä vanhempia. Sanoivat ettei rikosilmoitusten teko ole suotavaa, koska koulu saa väkivaltaisen koulun maineen.

mikkoR

Meidän juniorilta kysellyt mutkien kautta näistä rikastustekijöistä eikä ainakaan täällä Lahden suunnalla ole mitään murheita sillä saralla vaikka koulu onkin iso.

Ala-asteella vielä, saa nähdä miten sitten kun ylä-aste koittaa.

Ei viitsi ihan suoraan kysellä "ählyistä", turhaan heille on lietsoa mitään ennakkoluuloja sillä asia valkenee varmasti jossain vaiheessa ihan itsestään.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Lemmy

Quote from: VeePee on 21.05.2010, 17:55:32
Itse veikkailisin, että peruskoulumaailmassa ongelmia ehkä aiheuttavat ne mamuoppilaat, jotka eivät ole päivähoidossa olleet vaan tulevat suoraan mamuperheen kotihoidosta.

Suurimmat ongelmat ehkä on niiden kanssa jotka eivät ole tarhaikäisestä asti asuneet Suomessa ja ovat ehkä vuoden-pari vanhempia muita ja eivät pysy opetuksessa mukana syystä tai toisesta. Sitten kun joukossa tyhmyys tiivistyy... vert. "vanhan hyvän ajan" tarkkiksen kauhukakarat.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Poro

Juu, no itse lähinnä opastin että kannattaa ptysytellä heistä erossa välitunneilla. Ja aina korostin sitä ettei lyödä saa, vaan pitä mennä hakemaan apua aikuisilta. Noh, tämä strategia ei toiminut.

En itsekään kannata sitä että lapsia peloteltaisiin "ählyillä", asia kyllä valkenee heille aika pian koulun alettua. Ja täytyy muistaa että sellaiset mamu-lasten aiheuttamat "kulttuurierot" jotka meistä vanhemmista tuntuvat oudolta, ovat lapsillemme varsin normaaleja jokapäiväisiä ilmiöitä. Eivätkä näin ollen mitenkään erityisesti mainitsemisen arvoisia. Tämän huomasin kun olen keskustellut nykyisestä kouluelämästä poikani kanssa. Kyllä meininki on niin erilaista kouluissa nykyisin kuin parikymmentä vuotta sitten.

Finka

Quote from: Poro on 03.09.2010, 18:23:54
Aina kun kuristetaan ja estetään hapen saanti, on kuoleman vaara olemassa.

Poliisi oli voimaton, koska kyseessä alle 15-v tekijä. Ilmoittivat toki sosiaaliviranopmaisille, jotka totesivat että kyseisen lapsen kohdalla näitä ilmoituksia on useita. Ainakaan minun tietooni ei tullut, että mitään olisi kuitenkaan tehty asialle.

Opettajat ja rehtori hyssyttelivät ja syyllistivät toisaalta pahoinpitelyn uhria että meitä vanhempia. Sanoivat ettei rikosilmoitusten teko ole suotavaa, koska koulu saa väkivaltaisen koulun maineen.

Tämän pitäisi olla tietysti itsestään selvää mutta, koska monet itsestään selvät asiat eivät lopultakaan itsestäänselviä, sanon tämän ääneen. IHMISEN HENKI JA TERVEYS ON TÄRKEÄMPI ASIA KUIN ELOTTOMAN KÄSITTEEN MAINE. (Taidan olla liian pahalla päällä asialliseen keskusteluun.)
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

VeePee

Quote from: Poro on 03.09.2010, 18:23:54

Rikosilmoitus on syytä tehdä aina kun siltä tuntuu. Mitä isomman pyörän saa pyörimään sitä nopeammin tilanne ratkeaa. Rehtorin etu tietysti on, että asia pysyy oman koulun sisällä. Kiusatun etu puolestaan on, että kiusaaminen loppuu.

Ano Nyymi

Quote from: VeePee on 03.09.2010, 20:52:54
Rikosilmoitus on syytä tehdä aina kun siltä tuntuu. Mitä isomman pyörän saa pyörimään sitä nopeammin tilanne ratkeaa. Rehtorin etu tietysti on, että asia pysyy oman koulun sisällä. Kiusatun etu puolestaan on, että kiusaaminen loppuu.

Eikö olisi syytä järkätä syyte/tutkintapyyntö noista opettajista jotka sallivat omalla toimettumuudellaan laittoman tilanteen jatkuvan?
Eikös se oppilaiden turvalisuus kouluissa ole juurikin opettajien vastuulla??

Poro

Kyllä yritin asiasta meteliä nostaa, mutta sitten alkoi puheet pojan siirtämisestä eityisluokalle/kouluun ynnä haettiin poikaa kuraattorin keskusteluihin viikoittain, joissa lähinnä tentattiin kotioloista. Eli käsitykseni oli, että haettiin syytä jolla voisi aiheuttaa meille ongelmia esimerkiksi sosiaaliviranomaisten tai lastensuojelun kanssa.

Mitään ei kuitenkaan löytynyt, ja kun kuulin pojalta näiden keskustelujen pääasiallisesta sisällöstä, käytin oikeuttani lapsen vanhempana ja kielsin jatkamasta näitä keskusteluja.

Malla

Quote from: Poro on 03.09.2010, 22:41:42
Kyllä yritin asiasta meteliä nostaa, mutta sitten alkoi puheet pojan siirtämisestä eityisluokalle/kouluun ynnä haettiin poikaa kuraattorin keskusteluihin viikoittain, joissa lähinnä tentattiin kotioloista. Eli käsitykseni oli, että haettiin syytä jolla voisi aiheuttaa meille ongelmia esimerkiksi sosiaaliviranomaisten tai lastensuojelun kanssa.

No voi helmmetti. Mikäli tuttua erityisluokan opea on uskominen, erityisluokalle ei jouduta vaan päästään (ja joskus jopa jonotetaan). Kuraattori ei ole kuulustelija vaan kuulija.
Ymmärrän päätoksenne, mutta en ymmärrä koulun henkilökunnan toimintaa.

Melko outoa, kun toisaalla hehkutetaan KiVa-kouluista. Kuristaminen ei ihan sovi kuvaan.

VeePee

Jaahas, eihän se sitten ottanut kuin kuukauden verran, kun oma ekaluokkalainenkin sai nauttia monikulttuurisesta kohtaamisesta kun mamutaustainen neljäsluokkalainen tuli kaverinsa kanssa ykkös- ja kakkosluokkalaisten pihalle haastamaan pienempiä kamppailemaan kanssaan. Siinä lähellä seissyt oma lapseni sai sitten navakan karatepotkun vatsaansa. Äkkiseltään pistäisi minun silmääni jopa rasistinen motiivi.

Tänään sitten selvittelevät asiaa koulussa. Saa nähdä huolivatko minua mukaan selvittelytilaisuuteen.

Vituttaa oman lapsen puolesta niin että meinaa pää räjähtää. On nimittäin nyt aika lähellä se, että selvitän asian omatoimisesti kiusaajan vanhempien kanssa.

Valopilkkuna täytyy kuitenkin mainita se, että semisuvaitsevainen vaimoni kääntyi eilen illalla äärinuivaksi. Siinä vaihtui taas yksi ääni vihreiltä persuille.

Ernst

Quote from: Ulkopuolinen on 03.06.2010, 08:31:55
Quote from: Viktor on 31.05.2010, 12:51:15
Olin tuossa aurinkoisina päivinä rannalla ottamassa aurinkoa ja satuin kuulemaan viereisten, noin 16-v tyttöjen keskustelun. Tytöt mietiskelivät siinä että se on kovin vaikeaa kun tummahipiäinen kanssaopiskelija alkaa lähentelemään. Olivat toki opettajalle tästä kertoneet mutta opettaja sanoi vain että pitää ymmärtää, hänhän on Afrikasta. Kulttuurierot jne.

Jos noin todellakin on jossain käynyt niin suurin ongelma tuommoisessa tilanteessa olisi se opettaja.

Opettajan tehtävänä on yksiselitteisesti suojella lasten ja nuorten seksuaalista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta eikä "ymmärtää" yhtään mitään tuon suojeluroolin kanssa ristiriidassa olevaa. Vaikka peruskaava onkin se, että kasvatus on kotien tehtävä ja opettaminen koulun, niin suojelutehtävä menee tilanteen ollessa päällä jopa opetustehtävän ohi tärkeydessä.

16-vuotiaiden kohdalla kyseessä on lastensuojeluasia, johon opettaja on velvollinen puuttumaan:

Lastensuojelulaista
5 luku
Lastensuojeluasiakkuuden alkaminen
25 §
Ilmoitusvelvollisuus
Sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt sekä muun sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan, opetuksen tai koulutuksen järjestäjän tai turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa tai hätäkeskustoimintaa taikka koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitosäännösten estämättä kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

dothefake

Quote from: VeePee on 17.09.2010, 07:21:55
Jaahas, eihän se sitten ottanut kuin kuukauden verran, kun oma ekaluokkalainenkin sai nauttia monikulttuurisesta kohtaamisesta kun mamutaustainen neljäsluokkalainen tuli kaverinsa kanssa ykkös- ja kakkosluokkalaisten pihalle haastamaan pienempiä kamppailemaan kanssaan. Siinä lähellä seissyt oma lapseni sai sitten navakan karatepotkun vatsaansa. Äkkiseltään pistäisi minun silmääni jopa rasistinen motiivi.

Tänään sitten selvittelevät asiaa koulussa. Saa nähdä huolivatko minua mukaan selvittelytilaisuuteen.

Vituttaa oman lapsen puolesta niin että meinaa pää räjähtää. On nimittäin nyt aika lähellä se, että selvitän asian omatoimisesti kiusaajan vanhempien kanssa.

Valopilkkuna täytyy kuitenkin mainita se, että semisuvaitsevainen vaimoni kääntyi eilen illalla äärinuivaksi. Siinä vaihtui taas yksi ääni vihreiltä persuille.

Mikähän olisi koulun ja muiden viranomaisten suhtautuminen asiaan, jos hankkisit
jo tässä vaiheessa asianajajan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Veli Karimies

Kokeiles uhata haastaa koulu oikeuteen ja vuotaa asia lehtiin.

Mika.H

Quote from: VeePee on 17.09.2010, 07:21:55

Voi helvetti sentään!

Oma lapseni aloitti täällä pohjois-kirkkonummella koulun. KAIKKI on mennyt hienosti. Koulussa tasan NOLLA muiden kulttuurien edustajaa.

Helvetti jos tuollaista sattuis niin oma pääni todellakin räjähtäis! Koita kestää! hengessä ollaan mukana!
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

MMA

Koulu vaihtoon heti ensimmäisen tapauksen jälkeen, sekä ilmoitusta muiden lasten vanhemmille. Jos ei ole mahdollista vaihtaa koulua, niin kannattaa harkita vakavasti muuttoa toiselle paikkakunnalle, ja syy kannattaa kertoa avoimesti sekä kaupungille/kunnalle että koululle. Tämänpäivän suvaitsevan koululaitoksen keinot estää väkivalta tai kiusaus ovat melko huonot; keskustelutilaisuuksia ja ymmärtämistä.

VeePee

Quote from: MMA on 17.09.2010, 16:00:02
Tämänpäivän suvaitsevan koululaitoksen keinot estää väkivalta tai kiusaus ovat melko huonot; keskustelutilaisuuksia ja ymmärtämistä.

Tältä vähän vaikuttaa. Opettajat olivat tänään jutelleet jokaisen osapuolen kanssa erikseen ja väkivallantekijät olivat käyneet pyytämässä anteeksi. Homma jatkuu nyt niin, että kunkin osapuolen vanhemmat voivat tavata opettajan ja rehtorin, mutta painokkaasta vaatimuksestani huolimatta ei suostuttu siihen, että kaikki osapuolet vanhempineen olisivat yhtä aikaa keskustelemassa. Todella ryhdikästä toimintaa koululta. Mistään konkreettisesta rangaistuksesta tms. ei tietysti puhettakaan.

Sattumoisin lapsen luokkakaveri tietää millä pihalla lastani potkinut nappula pyörii, joten sinne nyt sitten suunnataan lasten kanssa leikkimään tulevina päivinä. Jos koulu ei järjestä vanhempien tapaamista niin järjestän sen sitten itse. Rakentavassa hengessä tietenkin, ei tarkoitus ole toteuttaa mitään silmä silmästä ideologiaa. Vielä.

VeePee

Quote from: Veli on 17.09.2010, 15:11:01

Jos homma ei korjaannu kerrasta niin minulla ei ole pienintäkään estettä käsitellä asiaa julkisesti omalla nimelläni.

dothefake

Varmista kuitenkin taustasi, siis mihin voit syyllistyä ihan normaalilla toiminnalla.
Mielestäni kieli keskellä suuta on nyt edettävä, muuten olet herkästi maksumiehenä.
Hyökkäys "koskemattomia" kohtaan on vaarallista ja aina yhteiskunnan erityissuojeluksessa, kuten tiedämme.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Lasisti

Siis ekaluokkalainen saa neljän viikon koulunkäynnin jälkeen potkun mahaan kolme vuotta itseään vanhemmalta, ja koulun mielestä asia kuitataan raahaamalla pojat sanomaan "anteeksi"? Ei näin..

Mika.H

Quote from: VeePee on 17.09.2010, 16:52:26
Quote from: Veli on 17.09.2010, 15:11:01

Jos homma ei korjaannu kerrasta niin minulla ei ole pienintäkään estettä käsitellä asiaa julkisesti omalla nimelläni.

muista ainakin yksi asia. ota aina kaveri mukaan kun tapaat "vastustajan"- omasta todistajasta kun harvoin on haittaa missään asiassa.

toivotaan, että homma selkenee kerralla.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Sanglier

Juu, nyt jäitä kypärään, älä mene itse, vaan virkatietä ylös asti. Pahoinpitely suoraan poliisille.

Aikonet kuitenkin mennä. Todistajat ja tallennus FTW. Älä kiihdy äläkä puhu suuta puhtaaksi; kukkissilmin olet jo syyllinen joka tapauksessa, ja lapsesi rasisti.

VeePee

Ei kun siis ihan oikeasti haluan vain vaihtaa muutaman sanan kyseisten vanhempien kanssa. Ei ole aikomusta edes ääntä korottaa. Yksittäisenä ala-asteikäisen tekona tuo nyt ei niin kummoinen ja traumatisoiva ole, mutta teolla pitää olla seuraus ja se seuraus on tässä tapauksessa se, että joutuu puhumaan uhrin isän kanssa. Uskon, että jos kaikki vastaavassa tilanteessa toimisivat samoin, vähenisi kaikenlainen kiusaaminen huomattavasti. Ihmiset vain tuppaavat olemaan sellaisia lampaita, että kaikenlaisia konflikteja, pieniäkin, vältellään viimeiseen asti. Pitää ottaa vastuu omista teoista ja vaatia samaa myös muilta.