News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Monikulttuurinen koulunkäynti

Started by VeePee, 20.05.2010, 11:44:26

Previous topic - Next topic

Veli Muilu

valtakunnanpärkhele

Uskon, että Suvivirren - veisauksella ja koulun vaikkapa Pisa menestyksellä on melko vahva korrelaatio.

Olin poikani kevätjuhlassa, nykyinen koulu ei ole juurikaan rikastunut, koska kallis alue, mutta ei siellä niiden parilla rikastuneilta alueilta taksilla kärrätyn erityisoppilas Somalin ja muun lähi-itämaisen tai edes heidän perheidensä päät räjähdellet vaikka suvivirsi kaikuikin lopuksi, kovin näyttivät pitävän kevätjuhlasta ja lasten esityksistä. ehkäpä olivat jopa salaa tyytyväisiä, että heidän lapsensa eivät ole missään mamu-helvettikoulussa. ???

Luulen, että tästäkään asiasta muslimeilla ja somaleilla ei ole edes ollut mitään ongelmaa, ennenkuin joku kukkahattu on mennyt tekemään siitä ongelman heille...
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat

Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

-HOUND-

En ole ikinä lukenut yhtään juttua tai nähnyt videota jossa muslimi kritisoisi tätä suvivirren laulamista tai esim joulujuhlia täällä suomessa. 

kyllä kritisoijat ovat pääosin ateisteja ja vapaa-ajattelioita joita tämä kaikki ärsyttää on ärsyttänyt aina nykyään vain käyttävät maahanmuuttajia hyväksi näissä perusteluissaan miksi nämä perinteet pitää lopettaa.

kekkeruusi

Quote from: -HOUND- on 01.06.2013, 00:17:37
En ole ikinä lukenut yhtään juttua tai nähnyt videota jossa muslimi kritisoisi tätä suvivirren laulamista tai esim joulujuhlia täällä suomessa. 

kyllä kritisoijat ovat pääosin ateisteja ja vapaa-ajattelioita joita tämä kaikki ärsyttää on ärsyttänyt aina nykyään vain käyttävät maahanmuuttajia hyväksi näissä perusteluissaan miksi nämä perinteet pitää lopettaa.
En minä ainakaan ole maahanmuuttajia perusteluina käyttänyt, vaan uskonnonvapautta ja yksilön oikeuksia. En minä ainakaan hyväksy muslimiveisujakaan koulun yhteisiin juhliin. Ainakaan jos sitä uskonnollista osuutta ei eroteta omaksi kokonaisuudekseen, joihin muiden ei tarvitse osallistua.

-HOUND-

Quote from: kekkeruusi on 01.06.2013, 00:36:15

En minä ainakaan ole maahanmuuttajia perusteluina käyttänyt, vaan uskonnonvapautta ja yksilön oikeuksia. En minä ainakaan hyväksy muslimiveisujakaan koulun yhteisiin juhliin. Ainakaan jos sitä uskonnollista osuutta ei eroteta omaksi kokonaisuudekseen, joihin muiden ei tarvitse osallistua.
en minä sinusta puhunutkaan...

kekkeruusi

Quote from: -HOUND- on 01.06.2013, 00:45:46

Kyllä tuo sinun määritelmäsi minua koskee: kritisoijat ovat pääosin ateisteja ja vapaa-ajattelioita joita tämä kaikki ärsyttää on ärsyttänyt aina

Voin taata, etten ole todellakaan ainoa. Eikä sillä ole ikinä ollut mitään tekemistä mamujen tai mokutuksen kanssa.

-HOUND-

Quote from: kekkeruusi on 01.06.2013, 00:55:55
Quote from: -HOUND- on 01.06.2013, 00:45:46

Kyllä tuo sinun määritelmäsi minua koskee: kritisoijat ovat pääosin ateisteja ja vapaa-ajattelioita joita tämä kaikki ärsyttää on ärsyttänyt aina

Voin taata, etten ole todellakaan ainoa. Eikä sillä ole ikinä ollut mitään tekemistä mamujen tai mokutuksen kanssa.
tarkoitin näitä niin sanottuja "oikeita maahanmuuttajia"kuten yle on opettanut kun puhutaan maahanmuuttajista studioon otetaan aina musta muslimi.

et varmastikkaan ole ainoa mutta on suomessa aina ollut ateisteja jotka olisivat haluneet lopettaa suvivirren laulun kouluissa jo kauan sitten mutta ei siellä olla yksittäisen ateistin mielipiteistä välitetty mutta nyt kun esim joissain kouluissa voi olla jopa 1/3 muslimeja niin nämä ateistit tietenkin käyttävät tilaisuuden hyväkseen ja alkavat vaati näiden muslimien puolesta suvivirttä pois kouluista koska se muka loukkaa heitä vaikka he itse eivät olisi näin sanoneetkaan.

Kurvari

Mielestäni kyseessä suomalainen perinne, johon ei välttämättä liity uskonnollisia tuntemuksia. Jokainen on ollut joskus koulun kevätjuhlassa oppilaana taikka vanhempana, ja voi olettaa, että Suvivirsi on se haikein ja mieleenpainuvin muisto kevätjuhlasta. Asia on varmasti monelle suomalaiselle tärkeä.

l'uomo normale

Poliitikkojen on helppo marginalisoida maahanmuuttokysymystä ja esiintyä samalla jyrkästi suomalaisuuden puolella, kun puolustavat suvivirttä tms symbolista asiaa. Viis siitä, että Suomea täytetään sosiaali- ja halpatyövoimamamuilla, Suvivirsi pysyy. Sen lupaavat Suomen poliitkot!
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Elcric12

Quote from: tuo mies on 01.06.2013, 01:36:19
Poliitikkojen on helppo marginalisoida maahanmuuttokysymystä ja esiintyä samalla jyrkästi suomalaisuuden puolella, kun puolustavat suvirttä tms symbolista asiaa. Viis siitä, että Suomea täytetään sosiaali- ja halpatyövoimamamuilla, Suvivirsi pysyy. Sen lupaavat Suomen poliitkot!

Ainakin Perussuomalaiset tuota ovat monesti muistaneet lupailla, puolueohjelmassakin.

Veli Muilu

Quote from: tuo mies on 01.06.2013, 01:36:19
Poliitikkojen on helppo marginalisoida maahanmuuttokysymystä ja esiintyä samalla jyrkästi suomalaisuuden puolella, kun puolustavat suvirttä tms symbolista asiaa. Viis siitä, että Suomea täytetään sosiaali- ja halpatyövoimamamuilla, Suvivirsi pysyy. Sen lupaavat Suomen poliitkot!
Niinpä. Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Mutta perinteet ovat niitä asioita, joista meidän tulisi joillain tapaa kuitenkin yrittää pitää kiinni. Jokainen pieni nyanssi, mikä perinteistämme karsitaan, kuljettaa meitä kohti tunkiota, missä kaikki on tasapäistettyä höttöä.

sr

Quote from: Kurvari on 01.06.2013, 01:27:15
Mielestäni kyseessä suomalainen perinne, johon ei välttämättä liity uskonnollisia tuntemuksia. Jokainen on ollut joskus koulun kevätjuhlassa oppilaana taikka vanhempana, ja voi olettaa, että Suvivirsi on se haikein ja mieleenpainuvin muisto kevätjuhlasta. Asia on varmasti monelle suomalaiselle tärkeä.

Jaa-a. Mitä itse muistelen peruskouluaikojani, niin se, mitä viimeisestä koulupäivästä jäi mieleen ja mitä siltä odotti, meni jotenkin seuraavassa järjestyksessä:
1. Juhuu, kesäloma alkaa!
2. Minkähänlaisen todistuksen saan?/Jaaha, tuli tällainen todistus.
3. Oppilaiden tekemä ohjelma
4. Jaa niin, laulettiin siellä kai se Suvivirsikin muiden laulujen joukossa.

Lukiossa johonkin tuonne väliin tuli sitten "rehtorin puhe" ja "kauankohan tätä valkolakkien jakoa vielä kestää" ja tietenkn sitten, kun itse oli valkolakin saajana, niin se oli kyllä ykkösasia, joka siitä juhlasta jäi mieleen.

Jotenkin voin ymmärtää, että joillekin vanhemmille se Suvivirsi on tärkeä, koska heillä ei kohtia 1 ja 2 ole ja juuri se Suvivirsi tuo yhteyden heidän kouluaikoihinsa.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Maatiaisjuntitar

Quote from: Maatiaisjuntitar on 31.05.2013, 11:47:15
QuoteTurun Varissuon koulun rehtori Juhani Kortekangas luotsaa pientä koulua, jonka oppilaista 70 prosenttia tulee maahanmuuttajaperheistä.

- Meillä taitaa olla suhteessa eniten maahanmuuttajalapsia. Suvivirsi lauletaan, on aina laulettu eikä siitä ole kukaan protestoinut, Kortekangas toteaa.

- Se koetaan kulttuuriperintönä. Siitä lauletaan kaksi ensimmäistä säkeistöä ja kevätkirkossa kolmaskin säkeistö. Kerran jätimme joulujuhlasta pois Enkeli taivaan ja se kohahdutti kovasti. Samassa yhteydessä vanhemmat linjasivat, että Suvivirsi pitää laulaa keväällä.

Arokarin mukaan kaikki vanhemmat eivät olleet samaa mieltä. Joku muslimiperhe saattaa poistua kevätjuhlasta, kun Suvivirsi alkaa. Poistujia on yksi tai kaksi perhettä.

Loput linkistä
http://www.kuntalehti.fi/Ajankohtaista/Kuntauutiset/2013/Sivut/Suvivirsi-lauletaan-edelleen-useimmissa-kouluissa.aspx

Baritoni

Quote from: Micke90 on 31.05.2013, 23:26:48
Ah, odotinkin jo tätä jokakeväistä vääntämistä suvivirrestä ja sitä, mikä on ensimmäinen koulu, joka kieltää suvivirren veisaamisen.
Mikä tässä on niin vaikeaa? Olin tänään espoolaisen lukion juhlassa, jossa laulettiin Maamme-laulu ja suvivirren kolme säkeistöä. Ylioppilaan puheen piti somalitaustainen nuori mies, joka oli selvästi ylpeä valkolakistaan. Jos ei olisi katsonut, niin puheen perusteella ei olisi voinut päätellä puhujan ihonväriä.

Minulle tuli tilaisuudesta hyvä mieli. Asioista ei tarvitse väkisin tehdä ongelmia, jos ne eivät ole sitä. :)

Leso

Quote from: Baritoni on 01.06.2013, 23:27:36
Mikä tässä on niin vaikeaa? Olin tänään espoolaisen lukion juhlassa, jossa laulettiin Maamme-laulu ja suvivirren kolme säkeistöä. Ylioppilaan puheen piti somalitaustainen nuori mies, joka oli selvästi ylpeä valkolakistaan. Jos ei olisi katsonut, niin puheen perusteella ei olisi voinut päätellä puhujan ihonväriä.

Minulle tuli tilaisuudesta hyvä mieli. Asioista ei tarvitse väkisin tehdä ongelmia, jos ne eivät ole sitä. :)

Mikä oli tämän somalin erityisansio päästä pitämään puhe?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Micke90

Ylioppilaan puheen piti somalitaustainen nuori mies, joka oli selvästi ylpeä valkolakistaan. Jos ei olisi katsonut, niin puheen perusteella ei olisi voinut päätellä puhujan ihonväriä.

No, onnittelut sompulle. Harvinaista, että heikäläiset ovat saaneet jotain aikaiseksi. Yleensähän juuri somput ovat ihan ensimmäisenä marssimassa ulos salista silloin, kun suvivirsi kajahtaa ilmoille.

Tuomas3

Quote from: Micke90 on 01.06.2013, 23:35:48
Ylioppilaan puheen piti somalitaustainen nuori mies, joka oli selvästi ylpeä valkolakistaan. Jos ei olisi katsonut, niin puheen perusteella ei olisi voinut päätellä puhujan ihonväriä.

No, onnittelut sompulle. Harvinaista, että heikäläiset ovat saaneet jotain aikaiseksi. Yleensähän juuri somput ovat ihan ensimmäisenä marssimassa ulos salista silloin, kun suvivirsi kajahtaa ilmoille.
Tänä vuonna meitin oppilaitoksesta ei ensimmäinenkään somppu hävinnyt minnekään, vaikka suvivärssy kajahti. Täytyy vielä lisätä, että moni yläasteeltamme päässyt somali on ihan hyvin pärjännyt lukiossa ja senkin jälkeen. Toki on nippu niitäkin, jotka eivät juuri koskaan opi kieltä tai ikinä päädy työelämään; muttei tuo valkolakki mikään harvinaisuus sillekään etniselle ryhmälle ole.

ais

Quote from: Leso on 01.06.2013, 23:33:17

Ei meidän lukiossa ainakaan puheen pitäjältä mitään erityisansioita vaadittu. Pitäisikö vaatia? Lähinnä oli kyse siitä, kuka suostuu pitämään puheen.
En ole seurallinen tyyppi. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
-Kari Suomalainen

N

Quote from: Siili on 31.05.2013, 16:21:35
Sillehän ei voi mitään, että suuri joukko vanhempia arvostaa perinteitä.  Jos muutoksia tulevat liian nopeaan tahtiin, tämä porukka miettii varmasti lastensa panemista kouluun, jossa "kehitys" on hitaampaa. 

Eipä kukaan valkovuoda yhden suvivirren hylkäyksen takia, mutta muunlaiset "monikulttuuriset uudistukset" saattavat ajaa konservatiivisempia vanhempia sijoittamaan lapsiaan kouluihin, joissa he tuntevat olevansa vähemmän koekaniineja.  Stay tuned.

Jos joku oikeasti siirtää Suvivirren (ja vastaavien muutosten) takia lapsensa pois koulusta niin, no, terve menoa, veikkaan että lähtöpaikkana olevasat koulussa kaikki ovat asiasta iloisia ja kohdekoulussa kaikki tilanteeseen pettyneitä. Vaikka lapset voivat olla vielä ihan terveitä tapauksia, niin vanhemmat tuottavat kyllä tuskaa kaikille ympärillään.

N

Quote from: John on 31.05.2013, 16:53:48
Quote from: kekkeruusi on 31.05.2013, 16:09:21
Quote from: jmm on 31.05.2013, 15:49:15
Minusta hyvä ratkaisu asiaan olisi, että uskonnollisia lauluja laulaa haluavat voisivat poistua juhlan jälkeen koulun alueelta laulamaan laulunsa.
Juuri näin. Miksi halukkaat eivät mene joukolla kirkkoon veisaamaan uskonnollisia ylistyslaulujaan? Kuinkahan moni tästäkin tohkeentuva suvivirrettäjä laulaa lastensa kanssa vapaa-ajallaan virsiä? Aika harvassa taitavat olla, mutta kouluun pitäisi sitä virrenveisuuta ja uskontoa tupata.  Ja tuo perinnelätinä se vasta falskia onkin. Se ei ole kaikkien perinne eikä varsinkaan elämänkatsomukseen kuuluva asia. Ei perinteitä saa kenellekään pakottaa ja kaikilla on myös negatiivinen uskonnonvapaus.

Oli meillä ennen kouluissa perinteinä mm. karttakepillä kurin pitäminen, kas kun ette sitä haikaile takaisin.

Ei saatana. Oletko niin hiton itsekäs, että jos joku asia ei sun mielestä ole perinne, niin haluut samalla käytännössä kieltää sen kaikilta muilta? Katsos niitäkin ihmisiä on aika paljon, jotka eivät halua mennä sinne kirkkoon, mutta haluavat kuulla Suvivirren koulun kevätjuhlassa.

Modet: sulkekaa tämä ketju. Tämä keskustelu on käyty liian monta kertaa.

Ei kannata aihetta vielä sulkea, sillä ihmiset ovat edelleen täysin ymmärtämättömiä ympäröivästä maailmasta ja sen realiteeteista. Järkevin kompromissi edelleen on, että suvivirren laulu hoidettaisiin epävirallisena höttönä ennen tai jälkeen virallisen juhlan. Koulun tiloissa.

Leso

Quote from: ais on 01.06.2013, 23:49:49
Quote from: Leso on 01.06.2013, 23:33:17

Ei meidän lukiossa ainakaan puheen pitäjältä mitään erityisansioita vaadittu. Pitäisikö vaatia? Lähinnä oli kyse siitä, kuka suostuu pitämään puheen.

Ainakin minun aikana puheen piti, ja piti pitää, oppilaista joku parhaimmista.
Silloinkin oli kyse siitä, että kuka viidestä suostui pitämään puheen.
Minä en suostunut.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

ais

Quote from: Leso on 02.06.2013, 00:08:21

Ainakin minun aikana puheen piti, ja piti pitää, oppilaista joku parhaimmista.
Silloinkin oli kyse siitä, että kuka viidestä suostui pitämään puheen.
Minä en suostunut.

Lähinnä kai se, että puheen pitäjiksi valikoituu ns. parhaita oppilaita johtuu siitä, että nämä parhaat oppilaat ovat yleensä myös henkisesti kypsimpiä, ja siten heillä todennäköisesti on jotain sanomisen arvoista sanottavaa. Muuten en oikeastaan ymmärrä, mitä lisäarvoa se puheeseen tuo jos puhuja on viiden L:n ylioppilas verrattuna siihen, että hän olisi vaikkapa viiden M:n ylioppilas.
En ole seurallinen tyyppi. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
-Kari Suomalainen

supersankaritar

Minun poikani koulun kevätjuhlassa oli juhlasalissa yksi rättipäinen tyttö. Viimeisessä laulussa oli sana jeesus. Automaattisesti katsoin rättipäätyttöä sanan kuultuani. Uskokaa tai älkää:MITÄÄN EI TAPAHTUNUT HÄNELLE,korvat eivät syttyneet palamaan tmv.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

kekkeruusi

Quote from: supersankaritar on 02.06.2013, 01:08:46
Minun poikani koulun kevätjuhlassa oli juhlasalissa yksi rättipäinen tyttö. Viimeisessä laulussa oli sana jeesus. Automaattisesti katsoin rättipäätyttöä sanan kuultuani. Uskokaa tai älkää:MITÄÄN EI TAPAHTUNUT HÄNELLE,korvat eivät syttyneet palamaan tmv.
Olisiko sinulta pää räjähtänyt jos sitä Jeesusta ei olisi laulettu?

Micke90

Ooh! Hän ei saanutkaan Allahin vihaa päällensä!  :o

supersankaritar

Quote from: kekkeruusi on 02.06.2013, 01:11:58
Olisiko sinulta pää räjähtänyt jos sitä Jeesusta ei olisi laulettu?
En kuulu kirkkoon,joten siltä kantilta ajatellen se olisi kai ennemmin räjähtänyt tuosta sanasta kuin ilman,mutta sitä mitä ilman olisi tapahtunut oikeasti on täysi spekulaatio,koska se tosiaan laulettiin,niin ei ole kokemuksia muusta.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

J. Lannan haamu

Minä kävin tänään Savossa laulamassa vanhassa lukiossa Suvivirren ja hartaasti sen lauloinkin! Mahtavaa oli nähdä, kuinka tuo lukio oli vanhanaikainen ja tuntemattomat ihmiset juttelivat toisilleen ja kaikilla oli pyhä ja merkityksellinen kevätjuhla.

Ja kyllä ne lakkipäiset tytöt piristivät vanhan kollin mieltä...
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Leso

Heti, kun ateistit luopuvat sunnuntai- ja pyhälisistään palkkatyössä, olen valmis harkitsemaan Suvivirrestä luopumista.

Se edellyttäisi kyllä myöskin sitä, että muslimit ja juutalaiset luopuisivat niistä, koska eihän sunnuntai ole heille pyhäpäivä.
Koskee tämä edellytys myös turbaanipäitä, ja muita mitä lie.

Myrkkymies

Itse en ateistina näe suvivirressä mitään ongelmaa. Ateistit voivat jättää laulamatta tai laulaa vaikka perinteen vuoksi.

Suvaitsija

Suvivirsi oli minulle pienenä yhtä uskonnollinen tapahtuma kuin joulu, juhannus tai pääsiäinen. Kaikilla perinteillä on juurensa jossakin typerissä muinaisissa uskomuksissa, oli ne sitten kristillisiä tai pakanallisia. En siis ymmärrä mussutusta tuon laulun fundamentalistiuskonnolliskiihkoisesta sanomasta saati vertausta joihinkin Mekkaan päin pyllistelyihin, joita tässä ketjussa on esitetty. Perinne on perinne ja monikulttuurin hyökyessä päälle perinteistä on paree pitää kiinni.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013