News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

JR

Uskovainen enoni kuittasi tyynesti erilaiset konfliktit: "Se on sitä hyvän ja pahan välistä taistelua". Monesti on vaikea ymmärtää mitään muutakaan selitystä erilaisille tapahtumille.

junakohtaus

Punaniska, Ylen.

Jos suostuu aukeamaan (mun koneella ei), linkki ohjelmatietoon on tämä: http://telkku.com/programtable/show/1/20110104

Edit: näkyy löytyvän Areenasta http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/kuolemanprikaatit

En voi suositella katsottavaksi kuin hyvänä päivänä. Todella raakaa kuvastoa ja todella raakaa asiaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Aldaron

Quote from: JR on 05.01.2011, 13:47:09
Uskovainen enoni kuittasi tyynesti erilaiset konfliktit: "Se on sitä hyvän ja pahan välistä taistelua". Monesti on vaikea ymmärtää mitään muutakaan selitystä erilaisille tapahtumille.

Useimmiten hyviksiä on konflikteissa mahdoton erottaa pahiksista, paitsi jos kyseessä on fiktio. Kun joitakin vuosia sitten haastateltiin tv:ssä nuorta vanhoillislestadiolaista suviseuravierasta Israelin, Hamasin ja Hizbollahin vastakkainasettelusta Lähi-Idässä, tämä vastasi suurin piirtein: "Taitavat kaikki olla yhtä väärässä."  Ihan hyvä vastaus mielestäni.
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

IDA

Quote from: E.P.L on 05.01.2011, 13:22:05
Saatananhan voidaan väittää olleen vastuussa tuosta saksalaisten toiminnasta, mutta Jumala on toteuttanut vastaavan kaltaisia hirmutekoja. Onko saatanan ja Jumalan pahuudella todella eroa?

Ei voida väittää Saatanan olevan vastuussa noista teoista. Kyllä tekijät ovat ihan itse niistä täysin vastuussa.

En tiedä mitä Jumalan toteuttamia hirmutekoja tarkoitat, mutta jos mennään Vanhan testamentin jakeiden lainaamiseen, niin kehotan kelaamaan ketjua sivu sivulta taaksepäin. Kyllä ne sieltä tulevat kommentteineen useampaan kertaan.

Miniluv

Quote from: IDA on 05.01.2011, 16:07:59
Quote from: E.P.L on 05.01.2011, 13:22:05
Saatananhan voidaan väittää olleen vastuussa tuosta saksalaisten toiminnasta, mutta Jumala on toteuttanut vastaavan kaltaisia hirmutekoja. Onko saatanan ja Jumalan pahuudella todella eroa?

Ei voida väittää Saatanan olevan vastuussa noista teoista. Kyllä tekijät ovat ihan itse niistä täysin vastuussa.

Tietoisuus väärästä teosta selvästi vaivasi. Jos vastuussa oli joku muu kuin ihminen itse, niin miksi sen ihmisen piti juoda itsensä humalaan pystyäkseen ampumaan?

QuoteToisaalta taas esim. ampumisen delegointi ja hyvän saksalaisen ampumahenkilökunnan saannin vaikeudet kertovat pahuuden tiedostamisesta. Useinhan saksalaiset ampujat olivat ympäripäissään tai kärsivät mielenterveyshäiriöista.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Tuija

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 08:25:08
Tiedänpä toteutuneen keissin jossa jostain viattomasta ripsiväristä tehtiin Paavalin perusteella kutakuinkin pelastumisen kysymys ja saatiin nuoret tytöt tuntemaan kauheaa syyllisyyttä siitä, että tahtovat olla nättejä.

Minä tiedän helluntailaisen avioparin, joka meni kansalaisopiston paritanssikurssille. Heillä ei ollut edes aikomuksena mennä tanssimaan minnekään tanssilavalle, vaan ainoastaan sille kurssille. Aviopari painostettiin lopettamaan kurssinsa ja pyytämään anteeksi seurakunnan edessä syntiään.

Kyllähän näistä vihaiseksi tulee ja itse on mahdotonta ymmärtää ihmisiä, jotka tuollaisen jälkeen vielä haluavat pysyä seurakuntansa jäseninä.

dothefake

Minun on oikeasti paha mieli tuollaisten puolesta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Tuija

Quote from: dothefake on 05.01.2011, 22:08:01
Minun on oikeasti paha mieli tuollaisten puolesta.

Tiesitkö, että sellonsoitto on myös syntiä? Muinaiset säveltäjät, jotka ovat olleet ei-uskovia, ovat ujuttaneet sävellyksiinsä okkulttisia ajatuksia ja ne voivat vaikuttaa ihmisten mieliin vaarallisesti. Eräs totuuden torvi babtistinuortenillassa kertoi minulle tämän, kun olin 17. Yritin vedota siihen, että esimerkiksi Bach sävelsi järjettömät määrät upeaa kirkkomusiikkia, mutta koska Bach oli luterilainen, musiikki on perkeleestä, koska Luther oli perkeleestä. Tämä babtistiprofeetta vaikuttaa edelleen netissä voimakkaasti ja tuomitsee jotakuinkin kaikki muut uskovat paitsi itsensä helvettiin. Ripsiväri voi todellakin syöstä ihmisen helvettiin joissakin piireissä.

dothefake

Huhhu, onneksi en ole soittanut selloa, enkä ole myöskään käyttänyt ripsiväriä.
-Tytti Tuppurainen

junakohtaus

Kuultu on myös, että Jeesus muutti veden *alkoholittomaksi* viiniksi ja että raamatussa ei suinkaan missään kohdin tanssita vaan *karkeloidaan* mikä on kokonaan eri juttu.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Malla

Quote from: Tuija on 05.01.2011, 22:19:33
Tiesitkö, että sellonsoitto on myös syntiä?

En ihmettele. Muuan sellisti sanoi, että sello on kaikista soittimista lähinnä ihmisääntä.
Ja ehkä siksi minusta niin jumalainen. Sellistit  :-*

Tuija

Quote from: dothefake on 05.01.2011, 22:23:59
Huhhu, onneksi en ole soittanut selloa, enkä ole myöskään käyttänyt ripsiväriä.

Tuolla menolla saatat vielä joutua taivaaseen. Jumala laittaa sinut minun viereeni istumaan. Onko sitten mukavaa häh? Nyt kannattaisi ryhdistäytyä syntiä tekemään. Kuunteletko koskaan sellaisia äänilevyjä, joissa et ole varma siitä, ovatko kaikki laulajat ja orkesterin jäsenet uskovaisia? Musiikki voi olla hengellistä vain, jos sitä esittävät Pyhällä Hengellä täytetyt uskovaiset. Jatkokysymys, jota en koskaan ole tullut totuuden torvilta kysyneeksi kuuluu, että pitääkö myös miksaajien, levyjen valmistajien tai vaikkapa perunankasvattajien olla uskossa, ennenkuin uskallan nauttia heidän tuotteistaan?

IDA

Siis ovatko nuo jotain paikallisyhdistysten juttuja? Eihän nyt baptismissa voi sellonsoitto olla kiellettyä. Anabaptismissa kai kaikki on kielletty, mutta onko sitä Suomessa ollenkaan?

Malla

Quote from: IDA on 05.01.2011, 22:39:38
Siis ovatko nuo jotain paikallisyhdistysten juttuja? Eihän nyt babtismissa voi sellonsoitto olla kiellettyä. Anababtismissa kai kaikki on kielletty, mutta onko sitä Suomessa ollenkaan?

Plii-iis, baptismissa, peellä.

dothefake

En ota muuta kantaa perunankasvatukseen, kuin että kokeilin kerran, millaisia tulee,
kun laittaa kalan viereen. Hyviä tuli.
Äänilevyjä en ole koskaan ostanut yhtään kappaletta, olen luottanut radion oikkuihin.
-Tytti Tuppurainen

IDA

Quote from: Malla on 05.01.2011, 22:42:49
Siis ovatko nuo jotain paikallisyhdistysten juttuja? Eihän nyt baptismissa voi sellonsoitto olla kiellettyä. Anabaptismissa kai kaikki on kielletty, mutta onko sitä Suomessa ollenkaan?

Korjattu ;)

Tuija

Siis ovatko nuo jotain paikallisyhdistysten juttuja? Eihän nyt babtismissa voi sellonsoitto olla kiellettyä.

Baptisteissa kai jokainen seurakunta vastaa hyvin pitkälle itse omasta opistaan ja eikös se mene niin hellareissakin? En edes tiedä, onko tuo kyseinen nuoriso-ohjaajamies vielä baptisteissa vai onko riitautunut sielläkin. Klassisen musiikin synnillisyys saattoi olla hänen oma pyhä tulkintansa Raamatusta kuten usein vapaissa suunnissa tällaista vapaata tulkintaa paljon esiintyy.

dothefake

Voi, että, te uskovaiset näytätte joskus,,,hmmmm,,, omituisilta, mutta kuitenkin niin lutusilta.
-Tytti Tuppurainen

IDA

Quote from: Tuija on 05.01.2011, 22:50:50
Baptisteissa kai jokainen seurakunta vastaa hyvin pitkälle itse omasta opistaan ja eikös se mene niin hellareissakin? En edes tiedä, onko tuo kyseinen nuoriso-ohjaajamies vielä baptisteissa vai onko riitautunut sielläkin. Klassisen musiikin synnillisyys saattoi olla hänen oma pyhä tulkintansa Raamatusta kuten usein vapaissa suunnissa tällaista vapaata tulkintaa paljon esiintyy.

Voi olla noin. Itse en sen paremmin tunne. Hutteriiteista ja amisheista, jotka ovat noiden anabaptistien ( väkisin meinasi tulla bab, mikäs nyt ) perillisiä olen lukenut aika paljon. Tavallaan erittäin kunnioitettava elämäntyyli, mutta hehän myös eristäytyvät modernista maailmasta, eivätkä ole paheksumassa toisten soittamista.

Hutteriitit jakavat yhteisönsä kahtia aina, kun se on kasvanut tarpeeksi suureksi ja puolet lähtee uusille laidunmaille lähinnä viljelemään maata ja harrastamaan käsityöammatteja. Tyylikkäämpää ja rauhallisempaa jakaantumista kuin "skenessä" :D

Malla

Quote from: IDA on 05.01.2011, 22:48:06
Quote from: Malla on 05.01.2011, 22:42:49

Korjattu ;)

Nibo giiddää ja gumardaa. :-*
Ja fanittaa sellistejä.

IDA

Quote from: Malla on 05.01.2011, 23:03:19
Nibo giiddää ja gumardaa. :-*
Ja fanittaa sellistejä.

Ei mitään. Koulutus on aina paikallaan ja tehoaa: heti osasin itse käskemättä korjata, kun kirjoitin "amisheista" isolla.  :)

Tuija

Vähänkö noloa. Kyllä minä olisin kirjoittanut edelleenkin babtisti ellei Malla olisi oikaissut.

Kaikkein vastenmielisintä kristillisyyttä olen nähnyt Nokia Mission piirissä, kun vierailin heidän amerikkalaistyylisessä megakokouksessaan eräänä pääsiäisenä. Ulkomainen tähti lupasi, siis todella lupasi, kaikkien sairaiden parantuvan sinä iltana. Hän käski kaikkien sairaiden tulla lavan eteen parantuakseen. Ihmiset rynnistivät joukolla eteen ja katselin miten kaksi nuorta naista pyörätuoleissaan lähtivät myös lavan eteen tungeksimaan.

Olin niin vihainen, että luvataan parantumista. Tuollaisten kokousten jälkeen niillä ihmisillä, jotka ovat saarnaajien manipuloitavissa, on kuulemma aina hirvittävä henkinen krapula, kun elämä seuraavana aamuna jatkuukin samana ankeana ja täytyy lähteä ostamaan kalliit uudet silmälasit, kun edelliset lasit on kokouksessa heitetty uskossa roskikseen, kun on luvattu näön parantumista kaikille.

Ihmettelen suuresti itseäni, että en ole koskaan noissa vapaiden suuntien kokouksissa joutunut minkäänlaisiin tunneliikutuksiin tai kaatuillut saarnaajan rukoillessa puolestani. Olisin olettanut, että minun pääkoppa on jo valmiiksi tarpeeksi sekaisin ollakseen otollinen tuollaisten kokousten hurjaan menoon, mutta en ole koskaan päässyt minkäänlaisiin liikutuksiin ja joskus olin siitä hirvittävän pettynyt, kun luulin, että Jeesus lähestyy kaikkia muita paitsi minua.

Tunsin itseni huonoksi uskovaksi, kun rukouspalvelussa kaikki muut lakoavat viereltäni temppelin lattialle lojolleen kuin äijä kaislikossa, mutta minä en vain kaatunut, en vaikka olisin halunnut, ja niin jäin häpeällisesti yksinäni seisomaan ja saarnaaja mulkaisi minua pettyneenä, ikäänkuin en olisi otollinen "hengelle" kun en kaadu.

Kuitenkin sanoin aina rukouspalvelussa ollessani mielessäni Jumalalle, että jos joku minut kaataa, niin sellaisen voiman on tultava suoraan Jumalalta eikä minkään suggestion vaikutuksesta. Enkä koskaan kaatunut. Nykyään en enää juokse tuollaisissa kokouksissa, paitsi joskus harvoin ulkopuolisena tarkkailijana kun haluan tietää, missä mennään noiden seurakuntien opetuksessa.

Tuija

Quote from: O. Hietamaa on 05.01.2011, 23:16:07
Mitä mieltä olette Janá?ekista?

En tunne Janácekin musiikkia, kiitos vinkistä. Minun on vaikea määritellä mitään lempparia uskonnollisista sävellyksistä. Olen viime aikoina laulanut kuorossa mm. Verdin ja Faurén Requiemia. Allegrin Miserereä kuuntelen usein, samoin ortodoksista kirkkolaulua. Bachin h-mollimessu on myös aikasmoisen korkealla suosikeissani. Ja ah, renessanssimusiikista tietysti Giovanni Pierluigi da Palestrinan kirkkomusiikki! Musiikkimaultani kuten luonteeltani muutenkin olen erittäin romantikko.

dothefake

-Tytti Tuppurainen

Malla

Quote from: Tuija on 05.01.2011, 23:19:20
Vähänkö noloa. Kyllä minä olisin kirjoittanut edelleenkin babtisti ellei Malla olisi oikaissut.

Älä suotta nolostele. Reilu vaihtari: olen niin epämusikaalinen, että nuottikorvaani ei korjaa kukaan. (Yksi urhea yritti ja nauroi itsensä kippuraan.) Tralaa... laadidaa.

Kimmo Pirkkala

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 13:53:49
Punaniska, Ylen.

Jos suostuu aukeamaan (mun koneella ei), linkki ohjelmatietoon on tämä: http://telkku.com/programtable/show/1/20110104

Edit: näkyy löytyvän Areenasta http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/kuolemanprikaatit

En voi suositella katsottavaksi kuin hyvänä päivänä. Todella raakaa kuvastoa ja todella raakaa asiaa.

Kovaa katseltavaa. Jossain määrin itse olen niin monia sotakuvauksia ja noiden aikojen tapahtumia seurannut, että turtumus on jo tullut päälle. Minusta noilla kuvauksilla ja uskomattoman kammottavienkin asioiden dokumentoimisella on selvä funktionsa. Niistä on otettava opiksi ja pelkkä natsien demonisointi vie väärään, eikä auta meitä ymmärtämään tapahtunutta eikä välttämään sitä tulevaisuudessa.

On kyettävä ymmärtämään että tavallinen, järkevä, normaali ihminen voi sopivien olosuhteiden osuessa kohdalle kyetä aivan uskomattoman kammottaviin tekoihin. Jos se halutaan välttää, pitää tunnistaa ne olosuhteet ja tekijät jotka moiseen voivat johtaa.

1. Kollektiivinen syyllistäminen ja siitä seuraava kostonhimo, joka ohittaa sen ajatuksen että tosiasiassa rikoksia tekevät aina ihmisyksilöt, eivät ihmisryhmät (saati kansat tai mitkään muutkaan etnis-uskonnolliset joukot).
2. Ihmisten inhimillisyyden kieltäminen. (Vastustajat eivät ole ihmisiä, vaan "juutalaisia", "kulakkeja", "lahtareita", "bolsevisteja", "punikkeja" ja niin... myös "natseja".)
3. Ehkä tärkeimpänä: Tavoitteet, jotka ovat niin "hyviä" ja korkealentoisia, että niiden saavuttamiseksi voidaan suorittaa poikkeuksellisia tekoja "tarkoitus pyhittää keinot" -hengessä.

Niistä on rakennettu kommunismi, natsismi, lähi-itä, jugoslavia ja myös uskonnolliset mittaamattomat julmuudet. Ei siitä että "miljoonat saksalaiset/muslimit/kristityt/kommunistit tulivat hulluiksi ja paholaisen riivaamiksi ja rupesivat silkkaa pahuuttaan tappamaan muita". Ei. He eivät omasta mielestään olleet pahoja, vaan hyvistä hyvimpiä, jotka tajusivat mitä täydellisen hyvyyden saavuttaminen vaatii. He "ymmärsivät" sen, ja sen saavuttaminen vaati heiltä tekoja joita muut eivät "ymmärtäneet".

Eivät he olleet hulluja eivätkä he olleet pahoja. He olivat hyviä ihmisiä, erittäin hyviä, tunnollisia ja motivoituneita tekemään maailmasta parempi paikka. Tämä on oleellista jos halutaan ymmärtää mitä tapahtui ja miksi.

IDA

Quote from: Tuija on 05.01.2011, 23:19:20

Siitä se siis tarttuikin. Ei ollutkaan mun vika, olen vain vaikutteille altis  8)

Itse en ole koskaan ollut tuollaisessa kokouksessa. Televisiosta nähnyt eikä oikein tiedä mitä sanoisi. Ei ainakaan sovi minulle. Karsastan oikeastaan kaikkea ohjattua hurmosmeininkiä. Paitsi Bilbaon peliä olisi vielä hienoa päästä katsomaan ennen kuin UEFA ja FIFA muuttavat katsomot jonkinlaiseksi ohjatuksi "United Smile"-keskitysleiriksi.

Noottikriisi

Quote from: O. Hietamaa on 05.01.2011, 23:16:07

Tuosta tulee mieleeni se ironinen seikka, että kaikkien aikojen paras uskonnollinen sävellys on ateistin säveltämä, vieläpä melko kiivaan ja militantin ateistin. Säveltäjä oli tietenkin Leoš Janácek ja sävellys hänen "Glagoliittinen messunsa", ainoa jumalanpalvonnallinen sävelteos jonka kuunteleminen on joskus saattanut minun niin suureen liikutukseen ja hentomielisyyteen että kuunnellessani tunsin miltei halua kääntyä itse jumalanpalvojaksi, joskin onnekseni tuo halu meni pian ohi.

Voihan olla että aivoni ovat vaan jääneet evoluution umpikujaan musiikillisestikin mutta kyllä uskovaiset minusta selvästi parempia säveltäjiä ovat! ;)

Tosin jotkut esittäjät tuovat mieleen myös maallisia ajatuksia.

Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Miniluv

QuoteTuosta tulee mieleeni se ironinen seikka, että kaikkien aikojen paras uskonnollinen sävellys on ateistin säveltämä, vieläpä melko kiivaan ja militantin ateistin.

Jumala on sen verran huumorintajuinen, että siunaa joskus sitäkin osastoa :)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Malla

Quote from: IDA on 05.01.2011, 23:42:51
Ei ollutkaan mun vika, olen vain vaikutteille altis  8)

Talonmies pisti enkä mitään oo ottanu.
Siunauksia, silti.