News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

IDA

Quote from: junakohtaus on 04.01.2011, 22:32:57
Kysymys on hirmuisen hyvä. Määrittelen uskonnollisen positioni kahdella toisensa poissulkevalla määreellä, joista toinen on lisäksi sisäisesti ristiriitainen: olen skeptinen synkretisti ja luterilainen pakana.

Synkretismi on vaarallista. Kun katolinen kirkko totesi, että tietenkin on mahdollista, että myös kirkkoon kuulumattomat voivat pelastua, niin heti alkoi ankara syyttely synkretismistä. Niin tai näin, aina väärinpäin.

Joskus tuntuu, että vaikka Suomessa on valtiokirkko niin kirkkoa ei ymmärretä ollenkaan. Koko kristinusko on itse asiassa kirkko ja kirkko on koko kristinusko. Noin ra'asti ilmaistuna.

Mitä on heikon veljen - teologia? Kun googlettaa joutuu PS:n sivuille  :o

http://www.perussuomalaiset.fi/artikkelit/?issue=673

Ihan hyvä teksti. Siitä saa sen käsityksen, että se olisi sitä kuinka toiselle puhutaan toista ja toiselle toista sen mukaan mikä on oletettu vastaanotto. Tähänhän syyllistyvät kaikki, mutta itse kirkon ei tietenkään pitäisi siihen syyllistyä. Sen vuoksi onkin selkeää, että ihmiset tunnustavat syntinsä ripissä. Ne eivät kuulu minkään hengellisen yleiskokouksen vatvottaviksi.

IDA

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 07:03:13
Lisäksi on epanderia että täällä on puhuttu seksistä ilman, että minä ehdin lukea!

Älä välitä, mulle kävi sama. Silti en nukkunut.

junakohtaus

Heikon veljen teologia on hengellisen väkivallan työkalu numero yksi. En muista raamatunkohtia, mutta Paavalista ja epäjumalille uhratusta lihasta tässä puhutaan. Siinä on sellainen mylly, että sen avulla voi ruveta miten ilkeäksi kyyläksi tahansa ottamatta lainkaan vastuuta käytöksestään ja aivan viattomat asiat, kuten nuorten tyttöjen halu koreilla ja olla nätti (mikä lienee oletetun jumalan mielen mukaista jos mikä, mikäli työn jäljestä mitään voi päätellä) päästään kieltämään ja niistä päästään syyllistämään ja ruuvia voi koko ajan vetää kireälle ja ns. kilvoittelua, jihadia mikäli tahdotte, voi viedä yhä uusille ja uusille alueille, oli siinä järkeä tai ei.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

"Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee."

Jos se tuo on, niin tuossahan vain sanotaan, että olisi hyvä elää niin esimerkillisesti kuin pystyy. Niin olisikin.

Itse käsittäisin tuon niin päin, että ei suinkaan ole mitään syytä mennä mestaroimaan toisten elämää, vaan yrittää vaikuttaa nimenomaan esimerkillä.

Siis, jos lukee tuon koko luvun, niin ei kyllä mielestäni oikein voi edes tulla toisiin johtopäätöksiin.

junakohtaus

Mitä sanassa lukee ja mitä sillä tehdään ovat kaksi eri asiaa. Tiedänpä toteutuneen keissin jossa jostain viattomasta ripsiväristä tehtiin Paavalin perusteella kutakuinkin pelastumisen kysymys ja saatiin nuoret tytöt tuntemaan kauheaa syyllisyyttä siitä, että tahtovat olla nättejä.

15. Jos veljesi pahastuu ruoastasi, et enää ole noudattanut rakkauden vaatimuksia. Älä saata ruoallasi perikatoon sitä, jonka vuoksi Kristus on kuollut
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 08:25:08
Jos veljesi pahastuu ruoastasi, et enää ole noudattanut rakkauden vaatimuksia. Älä saata ruoallasi perikatoon sitä, jonka vuoksi Kristus on kuollut

No nuo siis liittyvät sen aikaisiin kiistoihin siitä onko joku ruoka sopivaa. Käsittääkseni tuossa puhutaan ruuan tarjoilemisesta toiselle. Ennenhän se oli paljon yleisempää kuin nykyään.

Esimerkillisyys on tietysti äärimmäisen vaikeaa, eikä siihen kukaan pysty  8) mutta pitäisi siis yrittää välttää sitä, että menee mestaroimaan on minusta tuon luvun sanoma.

junakohtaus

Som sagt, mitä sanassa lukee on yksi juttu ja mitä sillä tehdään, toinen.

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 09:00:52
Som sagt, mitä sanassa lukee on yksi juttu ja mitä sillä tehdään, toinen.

En haluaisi syyttää tästä reformaatiota ja valistusta ( vaikka kaikkihan niiden syytä on :D ) mutta painottaisin sitä, että Sola Scriptura ei tuonkaan vuoksi toimi.


junakohtaus

Menen pidemmälle ja sanon, että Sola Scripturaa ei ole olemassakaan, monestakaan syystä, niistä ei suinkaan vähäisimpänä että tekstit itsessään ovat jumalattoman sekava ja ristiriitainen kokoelma.

Tosin täältä katsoen katolinen kirkkokaan ei saa mitenkään puhtaita papereita. Loogisena konstruktiona on nerokas, että kirkko on oikeassa, koska kirkko sanoo olevansa oikeassa, mutta ei se tarkkailijaa vakuuta.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 10:17:11
Tosin täältä katsoen katolinen kirkkokaan ei saa mitenkään puhtaita papereita. Loogisena konstruktiona on nerokas, että kirkko on oikeassa, koska kirkko sanoo olevansa oikeassa, mutta ei se tarkkailijaa vakuuta.

Ortodoksinen kirkko on myös oikeassa ;)

Siis se periaate, että on Raamatun lisäksi traditio on minusta ilman muuta oikea. Raamattuhan on kirkon kirja ja meni melko pitkään ennen kuin se edes koottiin ja kanonisoitiin. Siihen on koottu se mitä kirkko ehdottomasti piti Jumalan sanana ja pyhänä. En nyt ole mikään asiantuntija, mutta ne tulkinnat mitkä katolisella ja ortodoksisella kirkolla ovat nyt olivat ilmeisesti yllättävän valmiina jo silloin. Se mikä tulkinnoissa mahdollisesti muuttuu, muuttuu kirkon hierarkian läpi ja koskee yleensä kai tulkintoja moraalikysymyksistä.

Mikään kirkko ei varmasti, eikä todellakaan, saa puhtaita papereita kaikesta toiminnastaan. Se, että kirkko on tulkinnoissaan oikeissa tulee kuitenkin tuon tradition kautta. Se ei yksinkertaisesti voi tulkita asioita miten vain, koska se ei voi olla ristiriidassa menneen kanssa.

junakohtaus

Kuten sanoin, ulkopuolista tarkkailijaa ei vielä vakuuteta sillä, että kirkko on oikeassa, koska kirkko itse sanoo olevansa oikeassa, vaikka ympyrän kehä onkin pitkä ja kieltämättä kauniisti koristeltu.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Veli Karimies

Kirkko sanoo olevansa oikeassa, koska kirkon pyhittämä kirja sanoo olevansa oikeassa.

Miniluv

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 07:03:13
Quote from: Miniluv on 04.01.2011, 23:16:08
QuoteEn juurikaan kaipaa hengellistä sisältöä elämääni ja mitä uskonasioihin tulee, olen varsin onnellinen puskataolainen (kas, siinä tuli kolmas määre).

Kysäisen vielä, että oletko materialisti? Onko sinusta elämässä tai olemassaolossa varsinaista henkistä ulottuvuutta?

Käyttäisin kyllä mieluummin sanaa hengellinen, koska se on täsmällisempi. Ehdottomasti on, maailmassani on hengellinen ulottuvuus.


Maailmassasi on hengellinen ulottuvuus, mutta et juurikaan kaipaa hengellistä sisältöä elämääsi?

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

junakohtaus

Quote from: Veli on 05.01.2011, 11:45:22
Kirkko sanoo olevansa oikeassa, koska kirkon pyhittämä kirja sanoo olevansa oikeassa.

Taisin jo sanoakin, että vaikka ympyrän kehä on laaja ja kauniisti koristeltu, ympyrä on silti ympyrä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

#9464
Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 11:36:08
Kuten sanoin, ulkopuolista tarkkailijaa ei vielä vakuuteta sillä, että kirkko on oikeassa, koska kirkko itse sanoo olevansa oikeassa, vaikka ympyrän kehä onkin pitkä ja kieltämättä kauniisti koristeltu.

Käsittääkseni ulkopuolista tarkkailijaa noilla kirkoilla ei ole edes tarkoitus vakuuttaa muulla, kuin olemalla sitä mitä ovat.

Nuo kirkothan eivät käännytä, eikä niihin voi liittyäkään kuin jonkinlaisen opetuksen jälkeen. Jos johonkin sääntökuntaan haluaa, tai kirkon hierarkiassa jotenkin edetä, niin saa sitten heittää hyvästit koko entiselle elämälleen.

Eli noin periaatteessa tuollaista kuvaamaasi painostusta ei voi edes syntyä, vaikka ihan varmasti sitäkin kyllä on.

edit:

tai tietysti käännyttävät, mutta siis juuri tuolla tavalla toimimalla enemmin kuin julistamalla.

junakohtaus

Quote from: Miniluv on 05.01.2011, 11:51:03

Maailmassasi on hengellinen ulottuvuus, mutta et juurikaan kaipaa hengellistä sisältöä elämääsi?



Suunnilleen näin joo. Perinteisen pakanuuden kautta tätä voi lähestyä jos haluaa. Ei se mulle kuulu mitä suojumalat suollaan puuhaavat ellei tule niiden suolle erikseen asiaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

QuoteEli noin periaatteessa tuollaista kuvaamaasi painostusta ei voi edes syntyä, vaikka ihan varmasti sitäkin kyllä on.

Tarkoitukseni ei ollut esittää mitään väitettä mistään painostuksesta.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

IDA

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 11:55:00
Tarkoitukseni ei ollut esittää mitään väitettä mistään painostuksesta.

Siis tarkoitin tuota heikomman veljen - teologiaa. Minusta se, jos se on kuvauksen kaltaista, on ihan täyttä painostusta, jossa on jotain sisäänrakennettua pahuutta.

junakohtaus

IDA,

joo nyt ymmärrän, anteeksi sekoilu. Minustakin se on silkkaa pahuutta ja kiusaamista kiusaamisen ilosta. Ymmärtääkseni sitä harrastetaan vapaammissa protestanttisissa suunnissa varsin paljon.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

dothefake

Quote from: IDA on 05.01.2011, 07:11:46
Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 07:03:13
Lisäksi on epanderia että täällä on puhuttu seksistä ilman, että minä ehdin lukea!

Älä välitä, mulle kävi sama. Silti en nukkunut.
Ainakin minä ja Punaniska kerkesimme ja voin vakuuttaa, että Tuija osaa
kyllä hyvin kuvata ns. hairahdusta. Punaniskankin puna siirtyi poskiin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

junakohtaus

Quote from: dothefake on 05.01.2011, 12:38:02
Quote from: IDA on 05.01.2011, 07:11:46
Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 07:03:13
Lisäksi on epanderia että täällä on puhuttu seksistä ilman, että minä ehdin lukea!

Älä välitä, mulle kävi sama. Silti en nukkunut.
Ainakin minä ja Punaniska kerkesimme ja voin vakuuttaa, että Tuija osaa
kyllä hyvin kuvata ns. hairahdusta. Punaniskankin puna siirtyi poskiin.

Mietin joskus veijarinovellia maallikkosaarnaajasta, joka kaataa pimuja kuvaamalla millaisessa synnissä onkaan rypenyt.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

JR

Monesti olen väittänyt, että pimeän pahuuden olemassaolo on helpommin nähtävissä, kuin hyvyyden, mutta suuri pahuus auttaa näkemään vähäisenkin hyvyyden.
Katselin eilen illalla telkkarista ohjelman juutalaisten joukkotuhosta Itä-Euroopassa. Ohjelmassa haastateltiin mukana ollutta liettualaista vaaria, joka oli toiminut ampujana. Ohjeena oli ollut ampua kylkeen, niin uhri kuoli tukehtumalla. Ensin oli ammuttu vanhemmat, ettei heidän tarvitsesi nähdä lastensa kuolemaa, armeliaisuussyistä. Ampujat olivat yleensä paikallisia värvättyjä, ei juuri saksalaisia, mutta saksalaiset usein viimeistelivät kitumaan jääneitten lopetuksen.

En pysty löytämään juutalaisten joukkotuholle muuta selitystä, kuin silkka pahuus. En voi ymmärtää, miten joku voi tappaa järjestelmällisesti pieniä lapsia. En pysty uskomaan selitykseksi mitään muuta, kuin äärimmäisen pahuuden.
Ohjelmassa haastateltiin myös natsioikeudenkäyntien syyttäjää, hänen mukaansa natsit eivät olisi halunneet kuolla, mutta eivät myöskään esittäneet minkäänlaista rehellistä katumusta.


junakohtaus

JR,

katselin samaa ohjelmaa kunnes totesin, että tiedän näistä asioista tarpeeksi enkä tahdo pilata yöuniani enempää. Kieltämättä itärintaman takamaaston touhut isossa kakkosessa selittyvät joko ei millään tai sitten sillä, että perkele on oikeasti olemassa ja vaikuttaa maailmassa. Kauheaa touhua.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

E.P.L

Quote from: JR on 05.01.2011, 12:51:27
En voi ymmärtää, miten joku voi tappaa järjestelmällisesti pieniä lapsia. En pysty uskomaan selitykseksi mitään muuta, kuin äärimmäisen pahuuden.
Tekeekö tämä muuten Jumalastakin siis äärimmäisen pahan?

anarko-marko

Quote from: junakohtaus on 05.01.2011, 13:05:04
JR,

katselin samaa ohjelmaa kunnes totesin, että tiedän näistä asioista tarpeeksi enkä tahdo pilata yöuniani enempää. Kieltämättä itärintaman takamaaston touhut isossa kakkosessa selittyvät joko ei millään tai sitten sillä, että perkele on oikeasti olemassa ja vaikuttaa maailmassa. Kauheaa touhua.

Perkele saattaa ollakin olemassa ja vaikuttaa maailmassa. ;)

Huomattavasti epäilevämmin suhtaudun Saatanan olemassaoloon.

IDA

Quote from: E.P.L on 05.01.2011, 13:09:32
Quote from: JR on 05.01.2011, 12:51:27
En voi ymmärtää, miten joku voi tappaa järjestelmällisesti pieniä lapsia. En pysty uskomaan selitykseksi mitään muuta, kuin äärimmäisen pahuuden.
Tekeekö tämä muuten Jumalastakin siis äärimmäisen pahan?

Ei tee. Persoonallinen pahuus on olemassa. Langennut enkeli, joka haastoi Jumalan jne jne...

dothefake

JR:n viestistä voi poimia jotain, joka ehkä auttaa ymmärtämään.
Katumattomuus kertoo siitä, etteivät he (suurin osa) edes mieltäneet tekevänsä pahaa,
jolloin tekeminen helpottuu aika paljon, otaksun. Toisaalta taas esim. ampumisen
delegointi ja hyvän saksalaisen ampumahenkilökunnan saannin vaikeudet kertovat
pahuuden tiedostamisesta. Useinhan saksalaiset ampujat olivat ympäripäissään tai
kärsivät mielenterveyshäiriöista. Ymmärrän kyllä, että kuka natsileikkiin ryhtyy,
se leikin kestäköön loppuun saakka, ei auta paljon katuminen. Kai sillä tavoin koettaa pysyä
tolkuissaan loppuun saakka, en tehnyt mitään väärää, olen uhri itsekin.

Hupaisaksi lopputoteamukseksi sanoisin, ettei ihminen kyllä ole muuttunut yhtään,
oikeat olosuhteet ja hei vaan, taas mennään ja kovaa (esim. ent Jugoslavia).
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

E.P.L

Quote from: IDA on 05.01.2011, 13:16:45
Quote from: E.P.L on 05.01.2011, 13:09:32
Quote from: JR on 05.01.2011, 12:51:27
En voi ymmärtää, miten joku voi tappaa järjestelmällisesti pieniä lapsia. En pysty uskomaan selitykseksi mitään muuta, kuin äärimmäisen pahuuden.
Tekeekö tämä muuten Jumalastakin siis äärimmäisen pahan?

Ei tee. Persoonallinen pahuus on olemassa. Langennut enkeli, joka haastoi Jumalan jne jne...
Saatananhan voidaan väittää olleen vastuussa tuosta saksalaisten toiminnasta, mutta Jumala on toteuttanut vastaavan kaltaisia hirmutekoja. Onko saatanan ja Jumalan pahuudella todella eroa?

dothefake

Voiko teko olla sama, mutta motiivi päinvastainen?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

junakohtaus

Motiivi on herttaisen yhdentekevä asia, kun tarpeeksi kamalia aletaan tehdä. Kansanmurha on kansanmurhaa tehtiin se miksi tahansa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.