News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Jaakko Sivonen

#9330
Quote from: Miniluv on 02.01.2011, 02:55:08
Sivonen otti esille orjuuden Raamatussa. Suosittelen lukemaan raapustus.netin vastaavan kohdan

http://raapustus.net/?id=114#orjuus

Tuo kirjoitushan puolustaa orjuutta ja vilisee historiallisia vääristelyjä. Tituksen kirjeen kohta käsittelee roomalaista orjuutta. Kirjoittaja väittää, että roomalaisessa orjuudessa ihmiset ryhtyivät vapaaehtoisesti orjiksi saavuttaakseen "paremman aseman". Väite on luonnollisesti puhdas valhe. Orjia saatiin valloitettuja kansoja alistamalla ja orjien lapset syntyivät orjuuteen. Kirjoittaja väittää myös, että roomalaisilla orjilla oli "odotettavissa vapaus Rooman kansalaisoikeuksin noin 30 vuoden iässä". Tämä on tietysti myös valhe. Orjien vapauttaminen riippui täysin omistajan tahdosta, ja monet olivat orjia kuolemaansa asti. Kirjoittaja väittää myös, että orjan status tarjosi "runsaammat aineelliset edut" kuin vapaan kansalaisen status ja "mahdollisuuden koulutukseen". Tämä on tietysti myös valhe. Joillain sihteereinä tai yksityisopettajina toimineilla orjilla oli hyvä asema, mutta he muodostivat luonnollisesti häviävän pienen osuuden kaikkien orjien määrästä. Orjien valtava enemmistö raatoi pelloilla tai kaivoksissa kuolemaansa asti.

Mitä Tituksen kirjeen kohtaan tulee, tuon kirjoittajalla ei ole muuta kommentoitavaa kuin sen pohtiminen, olisiko Paavalin pitänyt sitten kiihottaa orjia kapinaan tai sabotointiin. Ensinnäkin, kyllä, orjuuteen alistetun henkilön kapinointia voi pitää oikeutettuna. Kirjoittajan vertaus antiikin orjien ja nykyaikaisen työpaikan välillä on absurdi ja röyhkeä. Toiseksi, Paavali neuvoo 1. korinttilaiskirjeessä, että orjan tulee pysyä orjana siinäkin tapauksessa että tällä olisi mahdollisuus vapautua: "Vaikka voisit päästä vapaaksikin, pysy mieluummin orjana." (1. Kor. 7:21)
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Jaakko Sivonen

Quote from: Kommeli on 02.01.2011, 02:54:56
Mutta amerikassa kristinuskoa harjoittaa monta eri toimijaa. Ei siellä ole yhtä ainoata koko kansan yhdistävää moraalista tekijää.

Kyllä he kokevat kristinuskon joka tapauksessa yhdistäväksi uskonnoksi. Ei presbyteeri vihaa episkopaalia.

Quote from: Kommeli on 02.01.2011, 02:54:56Siellä tätä roolia harjoittavat puolustusvoimat ja urheilijat ja taiteilijat

Pah. Naurettavaa väittää, että jonkun USA:n kansalaisen identiteetti amerikkalaisena perustuisi Michael Jordaniin, Andy Warholiin tai USA:n asevoimien menestymiseen Afganistanissa. Heidän identiteettinsä peruskivi on aivan muissa asioissa.

Quote from: Kommeli on 02.01.2011, 02:54:56Muuten tuo sinun argumentointisi perustuu olkiukoille enkä sen takia jaksa jatkaa tätä keskustelua.

Koko keskustelun ajan olet välttänyt kiusalliset tai vaikeat kysymykset ja keskittynyt kumottujen argumenttien toistoon toiston perään. Hävisit väittelyn.

Laitan muille lukijoille loppuun vielä tämän toteamukseni, koska se kiteyttää hyvin ristiriidan alkuperäisessä teesissäsi:

Sinä väität, että Amerikassa on rappeuduttu, koska siellä ei ole valtionkirkkoa, ja väität myös, että Suomessa on rappeuduttu, vaikka täällä on valtionkirkko. Siten sinä itse todistat, ettei valtionkirkon olemassaololla ole tekemistä tämän rappion kanssa. Täten kirkon erottaminen valtiosta ei liity mitenkään prosessiin.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Haima

Quote from: Veli on 02.01.2011, 03:13:21
Quote from: Haima on 02.01.2011, 02:45:54Paitsi, että eikös se ole niin, ettei keskipakoisvoimaa ole, vaan kyse on ympyräliikkeessa ilmenevästä normaalikiihtyvyyttä vastaan asettuvasta tukivoimasta. Herää kysymys: mikä voima tukee universumia? Senhän täytyy, herra jumala, olla jumala.

Paitsi että se taitaa olla nimeltään keskeiskiihtyvyys. Uusimpien teorioiden mukaan, sekä liike että massa taivuttavat kaikkeutta. Akselin ympäri pyöriminen ikään kuin tekee "nyppylän" kaikkeuteen, joka selittää miksi pyörivä kappale heittää tavaraa poispäin itsestään suhteessa siihen kuinka nopea pyörimisliike on. Massa taas tekee "montun" kaikkeuteen, joka selittää miksi tavara pyrkii liikkumaan suurta massaa kohti, kuten planeettaa tai aurinkoa.


No "heittää itsestään ulos tavaraa" selittyy ihan perinteisen fysiikankin avulla: kappaleilla on kiihtyvyys mutta ei tukivoimaa tai kitkavoimaa joka olisi normaalikiihtyvyyden suuruinen tai sitä suurempi. Tätähän tukee juuri tuo suhde pyärimisliikkeen nopeuteen, koska F=ma=mv2/r .

Tuo massan tekemä monttu taas on kyllä mielenkiintoinen teoria. Kyseessähän on ilmiselvä todiste jumalasta; kuka sen montun sen massan tilalle tekee, ellei todella iso mies lapion kanssa ja isoin mieshän on jumala. On se pelimies!
Ajaan Ali: "Vittu mikä huora, ämmä se oikeen on ufff..!"
-Kommentti raiskatusta suomalaistytöstä-

Veli Karimies

Quote from: Haima on 02.01.2011, 04:00:07No "heittää itsestään ulos tavaraa" selittyy ihan perinteisen fysiikankin avulla: kappaleilla on kiihtyvyys mutta ei tukivoimaa tai kitkavoimaa joka olisi normaalikiihtyvyyden suuruinen tai sitä suurempi. Tätähän tukee juuri tuo suhde pyärimisliikkeen nopeuteen, koska F=ma=mv2/r .

Tuo massan tekemä monttu taas on kyllä mielenkiintoinen teoria. Kyseessähän on ilmiselvä todiste jumalasta; kuka sen montun sen massan tilalle tekee, ellei todella iso mies lapion kanssa ja isoin mieshän on jumala. On se pelimies!

Tämän pointti on siinä että kaikki pyritään selittämään yhdellä teorialla, vähän niin kuin säieteoriakin pyrkii. Kaikkea sitoo samat luonnonlait, nuo lait pitää vaan selvittää ja nykytietämys on vain raapaisu siitä mitä "todellisuudessa" tapahtuu, mutta asiat voidaan silti selittää tarpeeksi tarkasti yksinkertaisilla teoriolla.

Kommeli

Quote from: Jaakko Sivonen on 02.01.2011, 03:29:07
Koko keskustelun ajan olet välttänyt kiusalliset tai vaikeat kysymykset ja keskittynyt kumottujen argumenttien toistoon toiston perään. Hävisit väittelyn.
Itseasiassa minun erittäin vaikea ymmärtää mitään mitä sinä sanot. Oletan tämän johtuvan sukupolvien välisestä kuilusta, joka mitä ilmeisemmin on ylitsepääsemätön.

JR

Telkkarista tulee ohjelma hypervanhemmista. Minusta parasta, mitä vanhemmat voivat lapselle antaa, on kristillinen kotikasvatus.

mikkoellila

Joululaulujen analysointia: Cantique de Noël

QuoteNäin joulun jälkitunnelmissa aloitan pienen kirjoitussarjan, jossa analysoin muutamien tunnettujen joululaulujen sanoituksia. Olen huomannut, että useimmat ihmiset eivät kiinnitä lainkaan huomiota joululaulujen sanoituksiin. Useimmat ihmiset vain hoilaavat tai kuuntelevat joululauluja tajuamatta niiden asiasisällöstä mitään.

Tämä selittää sen, että useimmat kirkkoon kuulumattomatkin suomalaiset ihan mielellään hoilaavat tai kuuntelevat "kauniita" kristillisiä joululauluja "perinteen vuoksi". Useimmat kirkkoon kuuluvatkaan suomalaiset eivät ole erityisen uskovaisia, mutta pitävät kristillisiä joululauluja "perinteiseen joulunviettoon" kuuluvina.

Itse olen sitä mieltä, että perinne ei legitimoi järjettömän ideologian tunnustamista mantrojen hoilaamisella.

QuoteAnalysoin nyt tässä alkukielistä ranskankielistä tekstiä, käännän alkukielisen tekstin sanatarkasti suomeksi ja vertailen sitä vakiintuneeseen suomennokseen.

    Minuit, chrétiens, c'est l'heure solennelle,

    (keskiyö, oi kristityt, on se juhlallinen hetki)

    Où l'Homme-Dieu descendit jusqu'à nous

    (jona ihmisjumala laskeutui alas meidän keskuuteemme)

Tässä jo näkyy kristinuskon orjamoraali, jonka mukaan ihminen on yliluonnollisen jumalolennon alapuolella oleva maan matonen. Homme-Dieu eli "ihmisjumala" tarkoittaa ihmisen hahmoon inkaroitunutta jumalaa eli Jeesusta. Ajatus siitä, että jumala laskeutuu korkealta taivaalta alas ihmisten keskuuteen, korostaa ihmisten vähäpätöisyyttä ja jumalan olemista korkealla ihmisten yläpuolella.

Tästä tulee etsimättä mieleen seuraava kohta Ayn Randin romaanista We the living:

    - Do you believe in God, Andrei?
    - No.
    - Neither do I. But that's a favorite question of mine. An upside-down question, you know.
    - What do you mean?
    - Well, if I asked people whether they believed in life, they'd never understand what I meant. It's a bad question. It can mean so much that it really means nothing. So I ask them if they believe in God. And if they say they do - then, I know they don't believe in life.
    - Why?
    - Because, you see, God - whatever anyone chooses to call God - is one's highest conception of the highest possible. And whoever places his highest conception above his own possibility thinks very little of himself and his life. It's a rare gift, you know, to feel reverence for your own life and to want the best, the greatest, the highest possible, here, now, for your very own.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Punaniska

Quote from: Jaakko Sivonen on 02.01.2011, 03:18:32
Quote from: Miniluv on 02.01.2011, 02:55:08
Sivonen otti esille orjuuden Raamatussa. Suosittelen lukemaan raapustus.netin vastaavan kohdan
http://raapustus.net/?id=114#orjuus

Tuo kirjoitushan puolustaa orjuutta ja vilisee historiallisia vääristelyjä. Tituksen kirjeen kohta käsittelee roomalaista orjuutta.

Kristinuskohan on sopuisuuteen kehoittava uskonto, perusajatuksena on, että parempi tyytyä osaansa, ja välttää riidan haastamista ja kapinamieltä.

Toisaalta: Raamattu erittäin selvin sanoin myös velvoittaa parempiosaisia käyttäytymään kunniallisesti huonompiosaisia kohtaan. Eli orjan tai muun huono-osaisen aseman tulisi parantua parempiosaisen viisauden ja suoranaisen hyvyyden kautta. Ei nostamalla punalippua salkoon.

Kyllähän historiasta tiedämme, kumpi se yleensä ihmisluonteessa voittaa: ahneus vai jalous. Siksi sitten sitä punalippuakin on salkoon vedetty.


Tämä eräs NÄKEMYS!! Ei tarvi vetää herneitä nenään.


Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

IDA

Mikon pienen joululaulusarjan aloituksessa mainittu kiertokirje, jossa "pyöritellään" käsitteitä eros, agape ja logos on myös suomennettu:

http://katolinen.net/?page_id=212

suosittelen lämpimästi. Ei se nyt niin vaikeaa ole.

Miniluv

#9339
Poistin muutaman viestin, joissa keskusteltiin keskustelijoista.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Jaakko Sivonen

#9340
Quote from: Punaniska on 02.01.2011, 13:34:32Toisaalta: Raamattu erittäin selvin sanoin myös velvoittaa parempiosaisia käyttäytymään kunniallisesti huonompiosaisia kohtaan. Eli orjan tai muun huono-osaisen aseman tulisi parantua parempiosaisen viisauden ja suoranaisen hyvyyden kautta. Ei nostamalla punalippua salkoon.

Kyllähän historiasta tiedämme, kumpi se yleensä ihmisluonteessa voittaa: ahneus vai jalous. Siksi sitten sitä punalippuakin on salkoon vedetty.

Olet siis sitä mieltä, että ihan oikeiden orjien kapinaan nouseminen on kommunismia? Ja orjan tahto vapauteen on mielestäsi ahneutta?
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Perttu Ahonen

Minusta on mielenkiintoista seurata, kuinka useat "kristityt" korostavat omaa krsitillisyyttään sillä, että he kunnioittavat vanhoja "kristillisä" perinteitä, joita tietenkin on esimerkiksi: Joulu, Tapaninpäivä, Loppiainen, Eastern/pääsiäinen, Hela/Helkajuhla, Juhannus ja Kuolleidenpäivä/pyhäinmiestenpäivä/Kekri.

Jokainenj asiaan perehtynyt tietää, että nuokin juhlat ovat muinaisuskonnon juhlia, eivätkä oikeasti mitään kristittyjen juhlia, mutta kukin tavallaan.

Entäs sitten viikonpäivät?

No, esimerkiksi Sunnuntai tulee auringon päivästä ja tarkemmin muinais scandinaavien auringon Jumala Sunnasta.  Muistakaa mennä sunnuntaina kirkkoon pitämään Jumalan palvelusta, muistakaa myös, että Jumala tarkoittaa ja tulee muinaissuomalaista Jomalalasta, joka on käsitteenä paljon vanhempi, kuin aavikoiden JHWE-> jehowa.

Maanantai tulee muiniasnorjan mánandagr ja tarkoittaa kuunpäivää. Kuulla oli ja on vieläkin tärkeä merkitys aurinkovuoden jaksottajana, siementen itämisessä ja jopa naisten kuukautiset liittyvät tähän aiheeseen muinaisuskonnossa, jossa Kuutar edusti syvällempää filosofiaa vaikeasti tiedostettavasta näkymättömästä maailmasta ja todellisuudesta.

Tiistai eli tisdag - tulee scandiaavien Tyr-Jumalasta, jota edustaa suomalainen sodan jmumala Tursas/Torro.

Keskiviikko tulee germaanien tietäjä-Jumala Wotanista ja sitä kautta myös scandinaavien Odin edustaa samaa.

Torstai tulee scandinaavien Thorista, jota meillä edustaa lähinnä Ukko-Ylijumala.

Perjantai tulee scandinaavien rakkauden Jumalattaresta Freijasta.

Lauantai taas muinais germaanien Laugr = kulpeä teemasta. Ilmankos Suomessakin lauantai on saunapäivä.

IDA

 :o

Ei olisi arvannut. Veikkaan kyllä, että nuo eivät ole sellaisia kristittyjä, jotka käyvät kirkossa.

Nythän on niin, että vuodessa on 365 päivää ja vuoden kierto on aina ollut sama ja kaikilla on aina ollut jotain juhlien aiheita. Yksi vakava ero kuitenkin on: kommarit viettävät äitienpäivää flaameissa keväällä, mutta oikeat immeiset 15.8.

Perttu Ahonen

Quote from: IDA on 03.01.2011, 22:48:26
:o

Ei olisi arvannut. Veikkaan kyllä, että nuo eivät ole sellaisia kristittyjä, jotka käyvät kirkossa.

Nythän on niin, että vuodessa on 365 päivää ja vuoden kierto on aina ollut sama ja kaikilla on aina ollut jotain juhlien aiheita. Yksi vakava ero kuitenkin on: kommarit viettävät äitienpäivää flaameissa keväällä, mutta oikeat immeiset 15.8.

No mutta, eikö oikea äitienpäivä olekaan noin 10kk isänpäivän jälkeen?

IDA

Quote from: Perttu Ahonen on 03.01.2011, 22:58:32
No mutta, eikö oikea äitienpäivä olekaan noin 10kk isänpäivän jälkeen?

En ota kantaa. Tuo jalon juhlatavan flaameissa kuulin Freddyltä. Olen varma, että hän tietää myös isänpäivän vietosta kaiken tarpeellisen. Täytyy kysyä ;)

Punaniska

Quote from: Jaakko Sivonen on 03.01.2011, 01:31:43
Quote from: Punaniska on 02.01.2011, 13:34:32Toisaalta: Raamattu erittäin selvin sanoin myös velvoittaa parempiosaisia käyttäytymään kunniallisesti huonompiosaisia kohtaan. Eli orjan tai muun huono-osaisen aseman tulisi parantua parempiosaisen viisauden ja suoranaisen hyvyyden kautta. Ei nostamalla punalippua salkoon.

Kyllähän historiasta tiedämme, kumpi se yleensä ihmisluonteessa voittaa: ahneus vai jalous. Siksi sitten sitä punalippuakin on salkoon vedetty.

Olet siis sitä mieltä, että ihan oikeiden orjien kapinaan nouseminen on kommunismia? Ja orjan tahto vapauteen on mielestäsi ahneutta?


joojustnäin tarkoitin ymmärsit aivan oikein
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Miniluv

#9346
Quote from: Perttu Ahonen on 03.01.2011, 22:41:10Minusta on mielenkiintoista seurata, kuinka useat "kristityt" korostavat omaa krsitillisyyttään sillä, että he kunnioittavat vanhoja "kristillisä" perinteitä, joita tietenkin on esimerkiksi: Joulu, Tapaninpäivä, Loppiainen, Eastern/pääsiäinen, Hela/Helkajuhla, Juhannus ja Kuolleidenpäivä/pyhäinmiestenpäivä/Kekri.

Jokainen asiaan perehtynyt tietää, että nuokin juhlat ovat muinaisuskonnon juhlia, eivätkä oikeasti mitään kristittyjen juhlia, mutta kukin tavallaan.

Me varmaan kuulemma, jos Ahosella on jotain konkreettista sanottavaa näistä jutuista. (*)

Boldasin pääsiäisen siksi, että jokaisen asiaan perehtyneenä itseään pitävän todella pitäisi tietää, mikä juhla pääsiäinen on ja miksi kristillinen pääsiäinen on sillä kohtaa kuin se on.


Quote
Entäs sitten viikonpäivät?

No, esimerkiksi Sunnuntai tulee auringon päivästä ja tarkemmin muinais scandinaavien auringon Jumala Sunnasta.  Muistakaa mennä sunnuntaina kirkkoon pitämään Jumalan palvelusta, muistakaa myös, että Jumala tarkoittaa ja tulee muinaissuomalaista Jomalalasta, joka on käsitteenä paljon vanhempi, kuin aavikoiden JHWE-> jehowa.

Maanantai tulee muiniasnorjan mánandagr ja tarkoittaa kuunpäivää. Kuulla oli ja on vieläkin tärkeä merkitys aurinkovuoden jaksottajana, siementen itämisessä ja jopa naisten kuukautiset liittyvät tähän aiheeseen muinaisuskonnossa, jossa Kuutar edusti syvällempää filosofiaa vaikeasti tiedostettavasta näkymättömästä maailmasta ja todellisuudesta.

Tiistai eli tisdag - tulee scandiaavien Tyr-Jumalasta, jota edustaa suomalainen sodan jmumala Tursas/Torro.

Keskiviikko tulee germaanien tietäjä-Jumala Wotanista ja sitä kautta myös scandinaavien Odin edustaa samaa.

Torstai tulee scandinaavien Thorista, jota meillä edustaa lähinnä Ukko-Ylijumala.

Perjantai tulee scandinaavien rakkauden Jumalattaresta Freijasta.

Lauantai taas muinais germaanien Laugr = kulpeä teemasta. Ilmankos Suomessakin lauantai on saunapäivä.

Satuin lukemaan tätä Wikistä muutama päivä sitten. Roomalaiset onnistuivat levittämään viikonpäiväjärjestelmänsä intialaisille ja japanilaisillekin ennen pitkää. Ja germaaneille tietysti.

QuoteSunday: Old English Sunnandæg (pronounced [sun.nan.dæg] or [sun.nan.dæj), meaning "sun's day". This is a translation of the Latin phrase dies Solis.

QuoteMonday: Old English M?nandæg (pronounced [mon.nan.dæg] or [mon.nan.dæj'), meaning "moon's day". This is likely based on a translation of the Latin name dies lunae (cf. Romance language versions of the name, e.g., French lundi, Spanish lunes, Romanian luni, Italian lunedì, Irish luan). In North Germanic mythology, the moon is personified as a god, Máni.

jne.


(*) Edit: jos sillä on jollekulle isokin merkitys, että esim. pääsiäisenä maalataan munia ja se on vanha perinne joltain vanhalta ajalta, niin siitä vaan.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Perttu Ahonen


Pääsiäisen eli oikeammin kevätpäivän tasauksen jälkeisen uudenkuun juhla on vanha muinaiseurrooppalainen riitti.  Suomen sana itä tulee itämisestä, jossa siemen muuttuu kasviksi ja itää kohti itää ja nousee kohti valoa,so. taivasta.  Siis elämä voittaa pimeyden ja ikiaikainen keväänjuhla alkaa.  Tästä on kyse "pääsiäisessä", eli ikuisen elämän toteamuksen kevät juhlassa.

Ja sitten vähän muinaisen pakanallisen Easter-jumalattaren historiaa ja vähän muutakin.

"Suuri yleisö tuntee pääsiäisen juutalaisten Egyptistä lähdön juhlana, joka  kristillisessä traditiossa  liitetään Messiaan uhrikuolemaan,  joka  siis  tapahtui  vanhana  juutalaisena merkkipäivänä.  Kyseinen ajankohta  oli  toki  merkittävä  muillekin  vanhan  ajan kansoille,  eikä  uhri  ollut  tuntematonta  näissäkään menoissa. J.Nasaretilainen uhrasi  siis  itsensä  pakanallisena  uhripäivänä, eikä hän ollut ensimmäinen tämä  ajankohtana  surmansasaanut jumaluus. Kanaanissa ja Foinikiassa (Syyriassa) Attis koki lunastuskuoleman ja ylösnousemuksen joka kevät. Kristillinen pääsiäistarina näyttää siis olevan samanlainen mukautuma väestön pakanallisen alkuperäisuskonnon käytäntöihin, kuin vanhan Jumalattaren korvaaminen Neitsyt Marialla Euroopassa.
Englanninkielinen maailma  tuntee pääsiäisen  nimellä "Easter".  Nimi  ei  ole juutalaisesta  eikä  kristillisestä traditiosta.  Eos tai Eastre oli  saksilaisten hedelmällisyyden, kevään ja  maanviljelyn jumalatar. Hänen kunniakseen vietettiin juhlia  kevätpäivän tasauksena, joka  lienee ollut  yksi neljästä uskonnollisesta merkkipäivästä jo neoliittisella  kivikaudella. Juhliessaan jumalatartaan saksit polttivat pääsiäisvalkeita , mikä tapa oli käytössä Pohjanmaalla  vielä  äskettäin, mutta ilman Jumalatarta.
Vanhassa  saksilaisessa myytissä Jumalatar heltyy pienen tytön pyyntöön herättää henkiin  tytön löytämä kylmyyteen nääntynyt  lintu.  Hän muutti linnun jänikseksi, joka toi sateenkaarenvärisen munan.Värjätty muna, erityisesti punainen, on hedelmällisyyden symboli,  ja  liitettiin  jumalattareen kaikkialla  Euroopassa.  Traditionaalisimmat  ja vanhimmat pääsiäismunan kuvioinnit  ovat jopa  samoja geometrisiä kuvioita, joita  on maalattu  säilyneisiin neoliittisiin jumalatar-pienoispatsaisiin.  Neoliittisen Jumalattaren ja  nykyisen pääsiäisen vieton yhteys  on täysin kiistaton.
Tapa kasvattaa lautasella  ruohoa pääsiäiskoristeena on sekin yhtä vanha.  Lähi-Idän Attis- (=Adonis) kulttiin liittyi pääsiäisruohon kasvattaminen ja kasvaneen ruohon lakastumaanjättäminen  elämän, kuoleman ja  jälleensyntymän (=ylösnousemus!) vertauksena. Mikään uskonnollinen tapa  ei  siis  ole  uusi,  eikä tuntematon vanhoille pakanauskonnoille. Jänis tai kaniini  on muuten hedelmällisyyden symboli arkitajunnassakin.
Nykyaikaisen pääsiäisen päivämäärän  määrittely on  sekin kiinnostava muinaismuisto:  Kevätpäivän tasausta  seuraava ensimmäinen sunnuntai ensimmäisen täydenkuun jälkeen.  Tämä on muisto ja  sovellutus  vanhasta  kuu-kalenterista.
Pakanalliset saksit, joiden vapaus  ja  pakanuus päättyivät Kaarle Suuren suorituttamaan valloitukseen ja  kansanmurhaan 772-804 jKr. , tunsivat  Vanhan Jumalattaren nimellä Eastre.  Toisina aikoina  ja  toisissa paikoissa Hänellä  oli  muita nimiä, mutta kaikkialla  oli  kysymys jo eurooppalaisuuden alkuhämärissä läsnäolleesta  kultista, jolla kivikauden maataviljelevät  yhteisöt varmistivat näkymättömien voimien suopeuden työlleen,  yhteisöään  koossapitävien siteiden pysymisen ja heimonsa jatkuvuuden tulevissa sukupolvissa.
Arkipäiväiset ei-uskonnolliset pääsiäisenvietto tavat ja tietyt osat ev.lut. kirkon opista ja käytännöistä ovat siis peräisin yhteis-eurooppalaisesta pakanuudesta, joka näin jatkaa olemassaoloaan erottamattomana osana ihmisten normaalia elämää, kuten esi-kristillisenäkin aikana. Edellä kerrotut tiedot kumoavat myös sen yleisen hokeman, että "länsimainen eurooppalainen sivistys on lähtöisin Rooman valtakunnasta, juutalaisuudesta ja germaanisuudesta". Vanhimmat perinteemme eivät ole mitään näistä: Ne ovat eurooppalaisuutta." 

Miniluv

Quote from: Perttu Ahonen on 04.01.2011, 00:01:38


Tuntuisi kovin epäreilulta laittaa Ahosta millään tavalla tilille jonkun toisen kirjoittamasta tekstistä.

Tuo oli siis tällaisesta popuphelvetistä napattu:

http://pakana.greatnow.com/Eastre.htm

Lainaamatta jätetyssä loppupätkässä mainitaan "yksijumalainen elämänkielteisyys" joka kuulemma on jotenkin ristiriidassa ihmisten henkisten tarpeiden kanssa.

No, jos sieltä pääsiäismunasta - samanlaisten jäänteiden kanssa suunnilleen ainoa mitä on jäljellä vanhasta pakanaperinteestä - vaikka jotain pomppaisi.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

eliasj

Quote from: Perttu Ahonen on 03.01.2011, 22:41:10
Minusta on mielenkiintoista seurata, kuinka useat "kristityt" korostavat omaa krsitillisyyttään sillä, että he kunnioittavat vanhoja "kristillisä" perinteitä, joita tietenkin on esimerkiksi: Joulu, Tapaninpäivä, Loppiainen, Eastern/pääsiäinen, Hela/Helkajuhla, Juhannus ja Kuolleidenpäivä/pyhäinmiestenpäivä/Kekri.

Jokainenj asiaan perehtynyt tietää, että nuokin juhlat ovat muinaisuskonnon juhlia, eivätkä oikeasti mitään kristittyjen juhlia, mutta kukin tavallaan.
Miten niin "oikeasti"? Periaatteessahan kuka vain saa juhlia ketä vain minä päivänä tahansa. Jos juhla on vieläpä merkattu kalenteriin, niin aika oikealta juhlapäivältä se vaikuttaa. Se, että juhlaa on alunperin vietetty jostain eri syystä, ei tee nykyistä juhlaa mitenkään tyhjäksi. Kun kristinusko levisi Suomeen, ja haluttiin saada kristittyjä juhlia, oli tietenkin luontevinta korvata vanhat juhlapäivät, joita vain harvat viettivät ja jotka olivat luontevilla paikoilla kalenterissa. Olisi ollut turha luoda uusia juhlia vanhojen lisäksi.
Juhlan "vanhuus" tai historiallisuus taas ei vaikuta juhlittavaan kohteeseen. Jeesuksen syntymää tai kuolemaa voi juhlia ihan milloin vain joulun ja pääsiäisen lisäksikin.

QuoteEntäs sitten viikonpäivät?
Miten viikonpäivien nimien historia liittyy yhtään mihinkään?

dothefake

QuoteMiten viikonpäivien nimien historia liittyy yhtään mihinkään?

Jaa, miten mikään voi liittyä "yhtään mihinkään"? Sehän vaikuttaa tyhjiötäkin
olemattomammalta olotilalta. Voisi tietysti kuvitella, että tiede osoittaisi sellaisen
olemassaolon jonkun päässä nanosekunnin ajan, mutta kun ei ole mittalaitteita.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

eliasj

Quote from: dothefake on 04.01.2011, 01:02:26
QuoteMiten viikonpäivien nimien historia liittyy yhtään mihinkään?

Jaa, miten mikään voi liittyä "yhtään mihinkään"? Sehän vaikuttaa tyhjiötäkin
olemattomammalta olotilalta. Voisi tietysti kuvitella, että tiede osoittaisi sellaisen
olemassaolon jonkun päässä nanosekunnin ajan, mutta kun ei ole mittalaitteita.
Nii-in, sitä hainkin: viikonpäivien nimien historia ei liity yhtään mihinkään. Ainakaan uskontoon tai ateismiin. ;)

Tuija

Mitä mieltä olette, nyt kun yhteiskunnan maallistuminen kiihtyy ja kirkosta erotaan entistä enemmän, niin jonain päivänä tulee sekin hetki eteen, että seurakunnilla ei ole enää varaa ylläpitää kalliita ja hulppeita kirkkorakennuksiaan, joita on maamme pullollaan, niin kun tämä hetki koittaa, että kirkko joutuu myymään kirkkorakennuksensa, niin minkälaiseen käyttöön teidän mielestänne tulisi kirkkotilamme jatkossa ottaa? Esimerkkinä vaikkapa Turun tuomiokirkko tai Helsingin tuomiokirkko. Vastaanottokeskus? Messuhalli? Yleinen juhlatila maistraattihäille ja muille maallisille konserteille, hautajaisille tai nimenantojuhlille? Ja jos jälkimmäinen, niin tulisiko kirkoista maalata peittoon usein hyvin arvokkaat kristilliset alttaritaulut ja muut patsaat ja maalaukset ja kristilliset symbolit, jotta ne eivät loukkaisi uskonnottomia ihmisiä?

Perttu Ahonen

Quote from: Miniluv on 04.01.2011, 00:15:21
Quote from: Perttu Ahonen on 04.01.2011, 00:01:38


Tuntuisi kovin epäreilulta laittaa Ahosta millään tavalla tilille jonkun toisen kirjoittamasta tekstistä.

Tuo oli siis tällaisesta popuphelvetistä napattu:

http://pakana.greatnow.com/Eastre.htm

Lainaamatta jätetyssä loppupätkässä mainitaan "yksijumalainen elämänkielteisyys" joka kuulemma on jotenkin ristiriidassa ihmisten henkisten tarpeiden kanssa.

Yksijumlaisuus, tai oikeammin usko persoonalliseen Jumalaan on tietenkin jokaisen oma asia ja liittyy oletettavasti yksilön tapaan mieltää henkisiä asioita. Se, minkä lainasin tuolta toisaalta on kuitenkin ihan yleispätevää ja se minkä jätin lainaamatta on mielipide ja jätin sen siksi, etten suinkaan ole itse samoilla linjoilla.  Siis kuitenkin Easternin vietto on kelttien ja germaanien hedelmällisyyden jumalattaren juhla, joka on muutettu kristilliseen muotoon. Toki vastaavuuksia löytyy lähi-idän-ja välimeren ihmeistäkin.

Meikäläisessä muinaisessa uskonnossa Easternia vastaa lähinnä kasvien henkihaltija Liekkiö.  Vuoden ensimmäiset valkeat on sytytetty talvenselän taittumisen kunniaksi, eli tuttavallisemmin laskiaiseksi; muinaisesta perinteestä juontuva mäenlasku kelkoilla onkin peräisin täältä. Laskiaisena,so. talvenseläntaittumisen juhlana laskettiin pellavapeltojen etelärinteitä ja huudettiin pitkiä pellavia. Tällöin myös sytytettiin ensimmäiset valkeat, jotka edustivat kevääntuloa ja yhteyttä yliseen maailmaan. Kuten tunnettua, myös kevätpäivänjuhlana, eli pääsiäisenä on poltettu kokkoja ja idea on sama, kuin  talvenselän taittumisen juhlana, kevätpäivän juhlana, helkajuhlana, päivölänpäivänä (Juhannus), kekrinä ja jouluna.

Perttu Ahonen

Quote from: eliasj on 04.01.2011, 01:47:37
Quote from: dothefake on 04.01.2011, 01:02:26
QuoteMiten viikonpäivien nimien historia liittyy yhtään mihinkään?

Jaa, miten mikään voi liittyä "yhtään mihinkään"? Sehän vaikuttaa tyhjiötäkin
olemattomammalta olotilalta. Voisi tietysti kuvitella, että tiede osoittaisi sellaisen
olemassaolon jonkun päässä nanosekunnin ajan, mutta kun ei ole mittalaitteita.
Nii-in, sitä hainkin: viikonpäivien nimien historia ei liity yhtään mihinkään. Ainakaan uskontoon tai ateismiin. ;)

Niinkö? No, miltä kuullostaisi Jeesuksen päivä, Mooseksenpäivä, Marianpäivä, Allahinpäivä, Jehovanpäivä.. Marxinpäivä. Eihän se liittyisi mitenkään uskontoon tai ateismiin..  eihän? Kuinka voisi edes käydä mielessä.

eliasj

Quote from: Perttu Ahonen on 04.01.2011, 02:17:15
Niinkö? No, miltä kuullostaisi Jeesuksen päivä, Mooseksenpäivä, Marianpäivä, Allahinpäivä, Jehovanpäivä.. Marxinpäivä. Eihän se liittyisi mitenkään uskontoon tai ateismiin..  eihän? Kuinka voisi edes käydä mielessä.
Jos niinkin yleiset sanat kuin viikonpäivät olisivat jostain syystä olleet tuon nimisiä muutama sata vuotta, niihin ei kiinnittäisi enää mitään huomiota. Mooseksenpäivä tarkoittaisi vain sitä viikonpäivää, ja se olisi mahdollisesti lyhentynyt johonkin helpompaan muotoonkin. Vähän kuin juhlapäivien nimetkin nykyään tarkoittavat enemmän ajankohtaa kuin itse juhlimista.

eliasj

Quote from: Tuija on 04.01.2011, 01:53:12
Mitä mieltä olette, nyt kun yhteiskunnan maallistuminen kiihtyy ja kirkosta erotaan entistä enemmän, niin jonain päivänä tulee sekin hetki eteen, että seurakunnilla ei ole enää varaa ylläpitää kalliita ja hulppeita kirkkorakennuksiaan, joita on maamme pullollaan, niin kun tämä hetki koittaa, että kirkko joutuu myymään kirkkorakennuksensa, niin minkälaiseen käyttöön teidän mielestänne tulisi kirkkotilamme jatkossa ottaa?
Pitkällepäs sinä ajattelet. Kyllä suomalaiset tapauskovaiset kirkot haluavat vielä säilyttää, eikä ateistitkaan niiden kulttuurillista arvoa kiistä.

QuoteEsimerkkinä vaikkapa Turun tuomiokirkko tai Helsingin tuomiokirkko. Vastaanottokeskus? Messuhalli? Yleinen juhlatila maistraattihäille ja muille maallisille konserteille, hautajaisille tai nimenantojuhlille? Ja jos jälkimmäinen, niin tulisiko kirkoista maalata peittoon usein hyvin arvokkaat kristilliset alttaritaulut ja muut patsaat ja maalaukset ja kristilliset symbolit, jotta ne eivät loukkaisi uskonnottomia ihmisiä?
Totta kai jälkimmäinen. Jos jotenkin päädyttäisiin maalausten/patsaiden loukkaavuuteen, ainakin patsaat ja alttaritaulut voisi siirtää esim. museoon. Maalaukset voisivat jäädä – ei niitä kukaan muutenkaan katso. ;)

Vähän kaukaa haettu keskustelun aihe, imo.

Tuija

Quote from: eliasj on 04.01.2011, 02:37:01
Jos jotenkin päädyttäisiin maalausten/patsaiden loukkaavuuteen, ainakin patsaat ja alttaritaulut voisi siirtää esim. museoon. Maalaukset voisivat jäädä – ei niitä kukaan muutenkaan katso. ;)

Vähän kaukaa haettu keskustelun aihe, imo.

Ei omasta mielestäni. Mietin useinkin kysymystä. Tapasin juuri ateistiperheen, jolle on liian suuri kynnys astua kirkkorakennuksiin, koska niissä on kristillistä symboliikkaa, jolle eivät halua lastensa altistuvan. Toisaalta varmasti kaikki fiksut ateistit ovat samaa mieltä siitä, että Suomen kirkkorakennukset ovat äärettömän kallisarvoisia noin kulttuurihistoriallisesti, joten johonkin uusiokäyttöönhän kirkkorakennukset on laitettava (ja se aika tullee varsin pian), mutta mihin, ja millaisia muutoksia kirkkojen sisustukseen tulee tehdä?

Luterilaisuuden vallattua Suomen tosin jo suurin osa kirkkojen seinämaalauksista maalattiin piiloon, joten vaara sille, että lasten sielut hapatettaisiin kristillisellä symboliikalla on mielestäni varsin pieni jo nytkin. Mutta jos alttaritaulut siirrettäisiin kirkoista museoihin, niin mitä niiden tilalle? Ehkä jokin kaunis luontomaalaus samaan tapaan kuin Suvivirrestä on sanoitettu uskonnoton Suvilaulu?

Veli Karimies

Kirkkorakennukset voi vaikka täyttää niillä ateistien SIELUILLA, jotka muuten menisivät helvettiin kun ovat niin saatanallisia elämänsä aikana. Tämä olisi win-win tilanne kirkolle, koska saataisiin ne pahat ateistit vihdoin näkemään kuinka niiden sielut lukittaisiin niiden vihaamiin kirkkoihin ikuisiksi ajoiksi(mikä tietenkin vastaisi helvettiä), mutta ne ei oikeasti joutuisi kuitenkaan sinne helvettiin mikä tietenkin olisi tosi tosi paljon pahempi paikka.

Miniluv

Monet kirkot voi purkaa, jos kysyntä lakkaa.

QuoteTapasin juuri ateistiperheen, jolle on liian suuri kynnys astua kirkkorakennuksiin, koska niissä on kristillistä symboliikkaa, jolle eivät halua lastensa altistuvan.

Onkohan niillä Damien-nimistä poikaa? Tumma tukka ja intensiivinen katse.

:)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/