News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suuri spagettivapaa uskonto/ateismiketju

Started by Tehtaankadun homma, 11.02.2009, 16:25:14

Previous topic - Next topic

Vaikuttaako uskonnollisuus yhteiskuntaa vakauttavana voimana?

Kyllä
26 (32.5%)
Ehkä
14 (17.5%)
Ei
32 (40%)
En osaa sanoa
7 (8.8%)
Poissa
1 (1.3%)

Total Members Voted: 80

Voting closed: 20.08.2012, 09:56:21

Uljanov

Quote"Älä turhaan lausu" jne. Onko yhtään tuttu kohta?

En ole tämän ymmärtänyt kieltävän nimenomaan noiden erisnimien käytön, vaan kiroilun ja rienauksen tyyliin jumalauta. Silloin, kun puhutaan ihan vakavasti, niin ei kait se ole turhaan lausumista. Sinänsä tuo kyllä selittää tämän dilemman, mikäli se näin tulkitaan.

Sinänsä noin ajateltuna tuo on sama kuin vanhassa suomalaisessa karhukultissa, jossa karhua ei saanut ääneen sanoa, vaan piti käyttää kiertoilmauksia kuten mesikämmen. Itse asiassa karhukin saattaa olla kiertoilmaus, ja alkuperäinen nimi kadonnut esihistorian uumeniin.

QuoteKatso vaikka Gal. 4:9. Vaikuttaako siltä, että siinä puhutaan jostain, mitä ei ole?
"Mutta nyt te tunnette Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi?"

Tuon nyt voi ymmärtää vähän miten sattuu. Vanhassa testamentissa muistaakseni kyllä viitataan muiden jumalien olemassaoloon paljon selkeämmin, mutta muistelin, että kristinuskossa on vakiintunut hyvin varhaisessa vaiheessa käsitys siitä, ettei muita jumalia edes ole.

Ajatusta ainoasta jumalasta on käytetty yhtenä perusteluna sille, miksi juuri kristinusko levisi ja menestyi Roomassa.

dothefake

Aivan, kyllä tätä varmaan voisi verrata plasebolääkkeisiin, en epäile siinä mielessä yhtään,
etteikö tunne olisi sellainen, että on parantunut.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

IDA

Quote from: Reinhart on 28.10.2010, 23:47:36
Haluan mennä käyttäjän IDA mukaan; Jeesus on jumala -> jumala voidaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.

Oman kielioppini mukaan tuo on väärin. Jumala pienellä kirjoitettuna tarkoittaa siinä kieliopissa jonkin muun uskonnon jumalana pitämää hahmoa, ei todellista Jumalaa. Siksi varmaan usein puhummekin eri asioista :)

nnnrsk

Pienellä kirjoitettu "jumala" viittaa mihin tahansa jumalolentoon. "Jumala" isolla viittaa monoteistisen käsityksen mukaiseen jumalaan. "Jeesus" totta kai aina isolla, koska se on erisnimi.

jmm

Quote from: IDA on 29.10.2010, 08:01:58
Quote from: Reinhart on 28.10.2010, 23:47:36
Haluan mennä käyttäjän IDA mukaan; Jeesus on jumala -> jumala voidaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.

Oman kielioppini mukaan tuo on väärin. Jumala pienellä kirjoitettuna tarkoittaa siinä kieliopissa jonkin muun uskonnon jumalana pitämää hahmoa, ei todellista Jumalaa. Siksi varmaan usein puhummekin eri asioista :)

Eikös Jeesus ole puolijumala koska hänen isänsä on Jumala ja äitinsä ihminen.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

IDA

Quote from: jmm on 29.10.2010, 15:18:17
Eikös Jeesus ole puolijumala koska hänen isänsä on Jumala ja äitinsä ihminen.

Ei toki.

Avattaresi, jonka voisit kyllä vaihtaa, jos olisit ystävällinen luonne ;) innostamana voisi spammata tänne shokkihuhun toiselta foorumilta:

Kuulin tänään aika varmasta lähteestä huhua, että useampi luterilainen pappi olisi tällä hetkellä harkitsemassa katoliseen kirkkoon siirtymistä. Melkoinen askel, kun se heille merkitsee luopumista säännöllisestä tulonlähteestä...

Mikäli tuo tapahtuisi niin kyseessä olisi kohtuullisen iso juttu, jos ei varsinainen sensaatio. Papeista on Suomessa pulaa, joten olisi hienoa, jos järjestettäisiin niin, että siirtyvät voisivat saada myös vihkimyksen. Hyvät pohjaopinnot ainakin on jo suoritettu :)

Perttu Ahonen

Muistuttaisin vain, että sana ja käsite Jumala tarkoittaa muinaissuomalaisten Ukko YliJumalaa ja sillä ei ole alunperin sitten mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Kristinusko läntisen miekkalähetyksen ja itäisen sovelletun lähetyksen kanssa vain koplasi suomalaisille tärkeän Jumala-käsitteen tarkoittamaan de facto JHWE/jahwea.

Sana Jumalan etymologia tulee arjalaisesta maatalouskulttuurin sanasta Jum/a = kirkas taivaalla/aurinko ja la = kirkas taivaalla ja kuten sanoin, kyse on Ukko YliJumalasta tai lyhyemmin Jumalasta muinaisSuomalaisessa maailmankatsomuksessa maatalouden alkamisen jälkeen, eli 5500 vuotta ajassa taaksepäin nykyhetkestä, eli kyse on vasarakirveskansan mukanaan tuomasta ideasta.

IDA

Quote from: Perttu Ahonen on 01.11.2010, 20:15:51
Muistuttaisin vain, että sana ja käsite Jumala tarkoittaa muinaissuomalaisten Ukko YliJumalaa ja sillä ei ole alunperin sitten mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

Näin tietenkin, mutta itse en usko Ukko Ylijumalaan ja käytän sanaa niin, että se isolla kirjoitettuna tarkoittaa nimenomaan kristinuskon kolminaista jumaluutta, johon uskon. Pienellä kirjoitettuna taas jotain muuta. Uskontojahan on monenlaisia ja niissä monia jumalia. Ukko Ylijumala kaiketi on erisnimi, joten sen kirjoittaa isolla.

Miniluv

QuoteKristinusko läntisen miekkalähetyksen ja itäisen sovelletun lähetyksen kanssa vain koplasi suomalaisille tärkeän Jumala-käsitteen tarkoittamaan de facto JHWE/jahwea.

Terveisiä vaan Ukolle, että olis kannattanut vähän paremmin pitää oman jengin puolta. Pakana-ajan mentaliteetissa kun jengi tuppaa jättämään hävinneen puolen kultin silloin, kun kovempi tarjokas löytyy.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Perttu Ahonen

Quote from: Miniluv on 01.11.2010, 20:40:01
QuoteKristinusko läntisen miekkalähetyksen ja itäisen sovelletun lähetyksen kanssa vain koplasi suomalaisille tärkeän Jumala-käsitteen tarkoittamaan de facto JHWE/jahwea.

Terveisiä vaan Ukolle, että olis kannattanut vähän paremmin pitää oman jengin puolta. Pakana-ajan mentaliteetissa kun jengi tuppaa jättämään hävinneen puolen kultin silloin, kun kovempi tarjokas löytyy.

Totta tosiaan kovempi tarjokas.  Ote Liivinmaan kronikasta: He teurastivat määrättömästi kansaa, tappoivat joitakin naisia ja lapsia eivätkä halunneet säästää pellolla ja kylissä ketään. Kaikki tiet ja paikat värjäytyivät pakanoiden verestä. ... He veivät mukanaan naisia, pieniä lapsia ja tyttöjä sekä paljon sotasaalista ja palasivat suuresti iloiten Liivinmaalle. He ylistivät Herraa siitä, että he olivat saaneet kostaa pakanakansoille. (XVIII, 5, s. 152)

Miksiköhän Eestiläiset kääntyivät kristinuskoon? onko mitään käsitystä?  ja miksiköhän kristinuskolla ei edelleenkään ole kovin hyvää mainetta Eestissä? Eestiläiset muuten arvostavat menneisyyttään paljon syvällisemmin, kuin me Suomalaiset ja on aihettakin.

Eestiläiset taistelivat sankariaikana aikansa sotilasmahteja Saksaa, Tanskaa, Venäjää ja Ruotsia vastaan 30 vuotta ennenkuin taipui ja maa ja kansa joutui maaorjuuteen ja pakkokäännytetyiksi. 

Eipä silti, kyllä Suomessakin muinainen suomalainen maailmankatsomus ja filosofia jäi jäljelle pakkokäännyttämisen ja vapaaehtoisen kääntymisen jälkeenkin; jopa sana Jumala ja eri haltioiden ja jumalhenkien pysyminen yleisessä kielenkäytössä on yhä arkipäivää, toisin, kuin useimmissa muissa länsimaissa.

Olen sitä mieltä, että ne kulttuurit, jotka säilyttävät alkuperäisen kulttuurinsa ja ovat ylpietä siitä ovat säilyviä kulttuureja. Ne kulttuurit, jotka luopuvat pakosta tai vapaaehtoisesti omasta kulttuuripääomastaan ovat tuhoutuvia kulttuureja ja henkisesti heikkoja.  Kristinusko on onneksi säilyttänyt paljon muinasta eurooppalaista kulttuuria ja filosofiaa koplaten muinaiskulttuurin perinteitä omakseen = ehto sille, että kristinusko on ylipäätään hyväksytty eurooppalaisten kansojen keskuudessa, joten tilanne euroopan kohdalla on 50%-50% säilyykö eurooppalaisuus vai ei; etenkin länsieurooppa on lujilla.

Voittajia ovat omasta muinaisesta kulttuurista ja filosofiasta ylpeät Kiina, Japani, Intia ja useat islamilaiset maat. Islaminuskokin perustuu aavikkokulttuurien muinaisille perinteille.

hyperbeli

Quote from: Reinhart on 29.10.2010, 00:59:43
Tapasin henkilön, jonka jalat olivat eripituiset. Helluntailaiset olivat ruikoilleet kiihkeästi hänen puolestaan, jolloin hänen lyhyempi jalkansa oli kasvanut saman pituiseksi kuin pidempi jalka. Tutkimukset kuitenkin todistivat, että lantion asennosta riippumatta, toinen jalka oli edelleen yhtä paljon toista lyhyempi. Henkilö kuitenkin koki parantuneensa ja kipujen poistuneen, joten mikäs siinä. Riittävän kova usko ei ehkä paranna, mutta poistaa ehkä kivut.

Itse olin teholla ala-asteikäisenä jokusen viikon. Vanhempani järjestivät rukouspiirin parantumiseni johdosta ja olin seuraavana päivänä parantunut oireistani. Voi olla sattumaa.

Mummoni parantui lääkäreiden mukaan sydäntaudistaan. Hänelle oltiin juuri tätä ennen profetoitu, että Jumala on parantanut hänet. Tämäkin voi olla sattumaa.

Lääkärituttavani kertoi, että hänelle oli lääketieteellisessä kerrottu tutkimuksesta, jonka mukaan potilaan puolesta rukoilu korreloi hänen parantumisensa kanssa positiivisesti. Ei ole lähdeviitteitä minulla.

Ystäväni kertoi Jyväskyläläisistä hellareista, jotka olivat lähteneet tutkimaan erilaisia ihmeparantumisia löytääksen edes yhden varman ihmeen. Eivät kuulemma olleet löytäneet ja tarinan mukaan luopuivat uskosta.

Tässä suurinpiirtein se, mitä nyt tuli mieleen aiheesta. Lisättäköön silti vielä, että kokemukseni mukaan Jumala vastaa rukouksiin myös ihan käytännön asioissa. Viimeksi tänään (noin tunnin yrittämisen jälkeen) tietokone lähti käyntiin välittömästi rukoiltuani asiaa. Voi olla sattumaa...

E.P.L

Quote from: hyperbeli on 02.11.2010, 20:50:03
Itse olin teholla ala-asteikäisenä jokusen viikon. Vanhempani järjestivät rukouspiirin parantumiseni johdosta ja olin seuraavana päivänä parantunut oireistani. Voi olla sattumaa.
Miksi Jumala päättäisi vaikuttaa juuri sinun tai mummosi parantumiseen? Eikö se olisi epäreilua kaikkia niitä muita kohtaan, jotka rukoilevat mutta kuolevat silti?

hyperbeli

Quote from: E.P.L on 02.11.2010, 21:11:53
Miksi Jumala päättäisi vaikuttaa juuri sinun tai mummosi parantumiseen? Eikö se olisi epäreilua kaikkia niitä muita kohtaan, jotka rukoilevat mutta kuolevat silti?

Raamatun mukaan käsittääkseni Jumala voi tehdä omilla luomuksillaan mitä tykkää, samoin kuin savenvalaja voi tuhota epäonnistuneet ruukkunsa, jos häntä huvittaa (Room. 9:19-24). Samoin Raamatun nojalla Jumala myös huolehtii siitä, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka häntä rakastavat (Room. 8:28).

Lisäksi kuolema ei ole välttämättä paha juttu. Minullekin olisi varmasti parasta kuolla tähän paikkaan ja päästä kaipaamani Jeesuksen luo. Tosin minun on nuo mukulatkin vielä hoidettava ensin. Uskon myös, että Jeesus kaipaa minua luokseen ja mielellään myös hakisi minut sinne hetipaikalla, mutta Hän sinnittelee siksi, että voisin esim. tässä kirjoittaa sinulle Hänestä, jotta Sinullakin olisi mahdollisuus osoittautua Jumalan lapseksi.

Phantasticum

Tässä suurinpiirtein se, mitä nyt tuli mieleen aiheesta. Lisättäköön silti vielä, että kokemukseni mukaan Jumala vastaa rukouksiin myös ihan käytännön asioissa. Viimeksi tänään (noin tunnin yrittämisen jälkeen) tietokone lähti käyntiin välittömästi rukoiltuani asiaa. Voi olla sattumaa...

Voisitko rukoilla myös minun tietokoneeni puolesta? Hän kiukuttelee aina silloin tällöin emäntänsä kanssa.

E.P.L

Quote from: hyperbeli on 02.11.2010, 21:47:02
Uskon myös, että Jeesus kaipaa minua luokseen ja mielellään myös hakisi minut sinne hetipaikalla
Jotkut onnekkaat pääsevät sinne todella nopeasti. Mutta miksi sinne pääsyn tavat vaihtelevat niin paljon? Jotkut nukkuvat pois 90 vuotiaina, jotkut saavat lamellaarisen kalansuomutaudin heti synnyttyään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lamellaarinen_kalansuomutauti

mikkoellila

kokemukseni mukaan Jumala vastaa rukouksiin myös ihan käytännön asioissa. Viimeksi tänään (noin tunnin yrittämisen jälkeen) tietokone lähti käyntiin välittömästi rukoiltuani asiaa.

Jos olisin uskovainen, pitäisin tietokonetta koskevia rukouksia jumalanpilkkana.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

dothefake

Quote from: mikkoellila on 03.11.2010, 10:11:35
kokemukseni mukaan Jumala vastaa rukouksiin myös ihan käytännön asioissa. Viimeksi tänään (noin tunnin yrittämisen jälkeen) tietokone lähti käyntiin välittömästi rukoiltuani asiaa.

Jos olisin uskovainen, pitäisin tietokonetta koskevia rukouksia jumalanpilkkana.

No miksei uskova ihminen rukoilisi arjen asioita, niiden parissahan hän joutuu elämään.

Hyperbeli, rukoilitko siis tunnin, ennenkuin kone lähti käyntiin?

Ylimalkaansa, jokainen uskokoon mihin haluaa, tai olkoon uskomatta.
-Tytti Tuppurainen

Miniluv

Quote from: Phantasticum on 02.11.2010, 21:59:19

Voisitko rukoilla myös minun tietokoneeni puolesta? Hän kiukuttelee aina silloin tällöin emäntänsä kanssa.

Tietokoneiden suhteen erityisesti kannattaa lukea se Jobin kirja...

QuoteJos olisin uskovainen, pitäisin tietokonetta koskevia rukouksia jumalanpilkkana.

Kirjoitustesi perusteella sanon, että olet ateismiin uskovainen :)
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Phantasticum

Quote from: Miniluv on 03.11.2010, 11:47:21
Quote from: Phantasticum on 02.11.2010, 21:59:19

Tietokoneiden suhteen erityisesti kannattaa lukea se Jobin kirja...

Agnostikkona voisin sanoa, että kannattaa ehkä lukea Saarnaajan kirja.

QuoteKaikella on määräaika

1 Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla.
2 Aika on syntyä ja aika kuolla, aika on istuttaa ja aika repiä maasta...
11 Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua...
14 Minä oivalsin, että kaikki, minkä Jumala tekee, pysyy ikuisesti. Siihen ei ole lisäämistä eikä siitä vähentämistä. Jumala on niin tehnyt, että häntä pelättäisiin...
15 Mitä nyt on, sitä on ollut ennenkin, ja mitä vastedes on, sitäkin on ollut ennen. Jumala tuo esiin sen, minkä aika on vienyt.

Sama audiovisuaalisena versiona.

Ehkä Jumala yrittää viestittää minulle, että hanki nyt hyvä ihminen siihen toosaan uusi virtalähde ja taas pelittää. Varoaika on pudonnut entisestä 1½ tunnista ja on nykyään 15 minuuttia.

Miniluv

QuoteAgnostikkona voisin sanoa, että kannattaa ehkä lukea Saarnaajan kirja.

Mutta Jobin kirjassa ripotellaan tuhkaa pään päälle ja ihmetellään elämää suurempien voimien toimia.

Ihan sillä...

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Topi Junkkari

Quote from: Phantasticum on 03.11.2010, 16:16:19
Agnostikkona voisin sanoa, että kannattaa ehkä lukea Saarnaajan kirja.

Oikeistolaisena suosittelen erityisesti kohtaa Saarnaaja 10:2 edellisen, vuoden 1933 raamatunkäännöksen mukaisena eli sellaisena kuin se oli silloin, kun minä ja kaverini koiranleukaisina seurakuntanuorina irrottelimme Raamatusta yksittäisiä "hauskoja" jakeita "argumentointimme" tueksi.

Viisaan sydän vetää oikealle, tyhmän vasemmalle.

Muita samassa tarkoituksessa käyttämiämme kohtia oli esim. Sananlaskut 9:13.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

IDA

Quote from: Päivänsäde on 07.11.2010, 18:43:03
Itseäni on kristinuskossa kaivertanut sellainen asia, että olen saanut kuvan että tärkeintä on vaan päästä täältä pois, taivaaseen, joten on ihan sama mitä tälle maalliselle todellisuudelle (luonnolle) tapahtuu. Jotkut kristinuskon tahot puhuvat hyvin halveksuen maallisuudesta ja 'maailmallisuudesta'. Minulle on tullut vaikutelma, että kova on kiire pois täältä maailmasta.

Tuo olisi lähinnä kai, jos sitä yrittäisi jotenkin yleisesti selittää, tieto-opillinen kysymys. Kristinuskossa(kin) koetaan, että kaikki ei ole ihan kohdallaan, vaan maailmassa on muutakin.

Jos Willy eksyy tänne hän voisi selittää miten asiat pakanoiden mielestä ovat. Se on hyvin mielenkiintoista ja oikeastaan loogistakin. Sen mukaan suurin osa käsitteistöstämme ja ajattelustamme periytyy hyvin suuriin virtoihin, jos oikein olen ymmärtänyt ;)

IDA

Tuo sarjakuva on aika huono. Väittäisin, että todella harva lääkäri edes ajattelisi toimivansa noin. Se totuus pilaa tuota jujua.

Miniluv

Jos tuossa on ajatuksena esittää uskovaiset jotenkin epäedullisessa valossa, niin vertailukohteeksi ei kannattaisi laittaa lääkäriä, joka on valmis tappamaan potilaansa vain osoittaakseen tämän olevan väärässä.

tosipaha

Quote from: Miniluv on 08.11.2010, 21:50:44
Jos tuossa on ajatuksena esittää uskovaiset jotenkin epäedullisessa valossa, niin vertailukohteeksi ei kannattaisi laittaa lääkäriä, joka on valmis tappamaan potilaansa vain osoittaakseen olevansa oikeassa.

Entä jos lääkärikin uskoi rukouksen parantavaan voimaan? Vai olisiko se täysin irrationaalista?

dothefake

Quote from: tosipaha on 08.11.2010, 21:56:40
Quote from: Miniluv on 08.11.2010, 21:50:44
Jos tuossa on ajatuksena esittää uskovaiset jotenkin epäedullisessa valossa, niin vertailukohteeksi ei kannattaisi laittaa lääkäriä, joka on valmis tappamaan potilaansa vain osoittaakseen olevansa oikeassa.

Entä jos lääkärikin uskoi rukouksen parantavaan voimaan? Vai olisiko se täysin irrationaalista?
Aika pahan pistit, jos tosiaan lääkärikin on uskovainen, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa,
silloinhan hänkin luottaa 100% rukouksen voimaan. Ihan ajatuksena laitoin, en rienaa.
-Tytti Tuppurainen

tosipaha

Quote from: Päivänsäde on 08.11.2010, 22:33:16Tutkimattomat ovat herran tiet.

Paitsi jos herra nauttii nähdessään ihmisten kärsivän ja kuolevan. Silloin herran tiet ovat melko selkeä tapaus.

Perttu Ahonen

MuinaisSuomalaisessa tietäjä ja shamaaniperinteessä on lähtökohta, jonka mukaan ihminen on hengen ja ruumiin yhtälö = henkilö. Pelkkä ruumis ilman henkeä on hengetön, kuten jokainen voi johdonmukaisesti päätellä.

Sairaudet taasen ovat usein hengen ja ruumiin sairauksia ja usein molempia.

Tämä idea taas johtaa siihen, että parantumiseen vaaditaan hengen ja ruumiin parantumista.  Tämä taas johtaa siihen, että ihmisen mieli pitää myös myös hoitaa, kun sairautta parannetaan ja yksi keino on positiivinen elämänkatsomus ja näköalat, toivo ja halu.  Tässä voi toimia myös kristillinen rukousperinne, johon myös toivo liittyy oleellisesti.  Sairauksista voi parantua henkistä tietä, jolloin sairauden syykin on usein tullut henkistä tietä.   

Lumelääke on osoitus ihmisen henkisen parantumisen tiestä: kun ihminen toivoo ja uskoo positiivisesti lääkkeen vaikutukseen, niin ihminen alkaa vaoida paremmin vaikka "lääke" olisi pelkkää kalkkia.  Ihmisen mieli alkaa parantua ja se on usein puolet henkilön paranemisesta.    Parhaimpaan tulokseen päästään hoitamalla sekä henkeä, että ruumista ja hoidossa pyritään tunnistamaan ja vaikuttamaan sairauden aiheittajaan - henkiseen ja fyysiseen sairauden aiheuttajaan.  Melko johdonmukaista.

elven archer

Quote from: Tuija on 04.11.2010, 00:01:54
Kirkosta eroaminen on tehty kyllä erikoisen helpoksi.
Joka on hyvä juttu, kun useimmat meistä on kirkkoon liitetty niin erikoisen helposti, että meiltä ei ole kysytty yhtään mitään. Parempi olisikin, että henkilön täyttäessä 18 vuotta (mieluummin vähemmän) henkilö automaattisesti katsottaisiin kirkosta eronneeksi ellei henkilö erityisesti ilmaisisi haluaan pysyä kirkossa. Onhan se nähty niin monesti, että ihmiset ovat kaiken maailman kirjakerhojen jäseniä, kun eivät vain saa aikaiseksi erota.

Homokeskustelua ei myöskään voi ajatella siten, että "ateistit on homojen puolella ja uskovat on homoutta vastaan", sillä on olemassa myös ateisteja, jotka eivät kannata homoliittoja ja on olemassa kirkkovaaleihinkin äänekkäästi pyrkivä uskovien joukko, jotka haluaisivat kirkkohäät homoille.
Ei voi, mutta korrelaatiota kuitenkin löytyy. Tämä on luonnollista, koska kristillinen kirkko on julistanut satoja vuosia homouden olevan syntiä. Täytyyhän kirkon oppien jotenkin näkyä kirkon jäsenten arvomaailmassa. Ateisteilla taas ei ole moisia ulkoapäin saneltuja "totuuksia".