News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa

Started by Aksiooma, 04.02.2018, 12:41:22

Previous topic - Next topic

Kattomies

Quote from: Supernuiva on 05.02.2018, 15:48:22
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:37:56

30 vuotta on erittäin pitkä aika busineksessa, jossa kalusto vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Toki itseajava kalusto korvaa kuljettajat osin/kokonaan joskus.

Vaan uusitaanko enää jatkossa noin usein. Pohjolan Kreikassa kun voidaan pian olla tilanteessa, jossa osa takseista on wanhoja autoja. Jos kyytihinnat alentuvat ja taksit muuttuvat autoverollisiksi, katoaa "porkkana", jonka avulla autokalustoa on vaihdettu tiheään uusiin.

Väitän, että autovero on ollut yksi suurin syy siihen, miksi taksiautot olivat Impiwaarassa (ja vielä nyt) uudehkoja. Oli yksi ansaintamalli ostaa halpaan hintaan veroton auto, jonka sai myöhemmin myytyä käytettyjen autojen markkinoille hyvään hintaan.

Auton hinta ja sitä myöden autoveron osuus taksassa on taustakohinaa, etenkin, kun takuuajan umpeuduttua tai käytetyn kaluston kanssa riskit kalliista remonteista ja seisonta-ajoista ovat vain ajan kysymys.

Useimpiin sopimusajoihin on lisäksi vaateita kaluston suhteen, joihin (kovin) käytetty ei käy.

Palkkakuljettajan vinkkelistä - autossa tulee istuttua yli kolmasosa vuorokaudesta/kalenterivuodesta - n. 100 000 kilometriä, en lähtisi (kuka lähtee) ajamaan Premiumia huonommalla kalustolla, kun huonommalla kalustolla ei saa kuin kipeän selän ja vi___sen.

JNappula

Tuleeko se Uber nyt sitten lailliseksi tämän uudistuksen myötä?
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Nuivanlinna

Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:05:40


Muutamat taksiyrittäjät ja -yritykset käyttävät jo nyt epäkuranttia työvoimaa, koska saavat palkkatukea heitä palkatessaan, esim. jatkuvasti negatiivisissa otsikoissa paistetteleva Kajon, jolta esim. Espoon kaupunki purki koulukuljetussopimuksia, kehuskeli aiemmin pestaavansa vaikka koko Kirkkonummen VOKin porukan.

QuoteVastuuhenkilöt - Kajon Oy
Jari Johannes Kujala  toimitusjohtaja   
Jorma Olavi Palomäki  puheenjohtaja   
Jarl-Martin Alexander Saarikangas  varsinainen jäsen   
Matias Juhani Savolainen  varsinainen jäsen   
Pekka Eerikki Mutanen  varsinainen jäsen

http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/kajon-oy/taloustiedot/330935

Onko hepuilla kytköksiä VOK-bisnekseen?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

l'uomo normale

Joku maaseudulla voisi ryhtyä tarjoilemaan mummoille ja satunnaisille kävijöille kyytejä autollaan niinkuin jo on tehnyt, mutta nyt virallistetusti. Voisi panna ilmoituksen nettiin ja bussipysäkille. Ehkä tyydyttäisi aktiivimallim vaatimukset, jos joku uskaltaa ottaa riskin työkkärin kanssa,
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kattomies

Quote from: JNappula on 05.02.2018, 16:40:37
Tuleeko se Uber nyt sitten lailliseksi tämän uudistuksen myötä?

Ei nykyisenlaisena veronkiertäjänä ja ihmiskauppiaana.

Kyllä, kun uuden lain vaatimukset täyttyvät, ml. verojen maksu.

Kattomies

Quote from: Nuivanlinna on 05.02.2018, 16:49:07
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:05:40


Muutamat taksiyrittäjät ja -yritykset käyttävät jo nyt epäkuranttia työvoimaa, koska saavat palkkatukea heitä palkatessaan, esim. jatkuvasti negatiivisissa otsikoissa paistetteleva Kajon, jolta esim. Espoon kaupunki purki koulukuljetussopimuksia, kehuskeli aiemmin pestaavansa vaikka koko Kirkkonummen VOKin porukan.

QuoteVastuuhenkilöt - Kajon Oy
Jari Johannes Kujala  toimitusjohtaja   
Jorma Olavi Palomäki  puheenjohtaja   
Jarl-Martin Alexander Saarikangas  varsinainen jäsen   
Matias Juhani Savolainen  varsinainen jäsen   
Pekka Eerikki Mutanen  varsinainen jäsen

http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/kajon-oy/taloustiedot/330935

Onko hepuilla kytköksiä VOK-bisnekseen?

Martin Saarikankaalla kytkös Kokoomukseen ja kenties sitä kautta mamu-businekseen.

Mutta linkin uutiseen liittyen - haluaa kouluttaa, jne. - todellisuudessa haluavat "kouluttaa", kun yhteiskunta maksaa koulutuksen ja saavat palkkatuen "kouluttamilleen" kuljettajille. Onhan tämäkin melkoinen rahasampo muiden rahoilla.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/espoolaisen-yrittajan-yllattava-tempaus-kouluttaa-vastaanottokeskuksen-pakolaiset-taksikuskeiksi/5316816#gs.fvXFruw

foobar

#66
Mainittakoon tässä yhteydessä Helsingin ulkomaalaisvahvistusten suorituksia omilla käyttökerroillani, yleisimmästä harvinaisimpaan:

- nollapalvelumentaliteetti lentokentältä kantamusten kanssa tulevaa asiakasta kohtaan
- äärimmäisen työstä kiinnostumattomuuden jatkuva eleellinen ilmaiseminen
- heikko kommunikointi suomeksi
- kommunikointi vain Tarzan-englannilla
- harhailu reitillä (tai pikemminkin siltä ihmeellisiin paikkoihin)
- Jyväskylän Suurajojen erikoiskokeiden harjoittelu koko reitin pituudelta (sen kulkiessa muutaman kilometrin Helsingin ydinkeskustassa)
- haluttomuus selkeistä pyynnöistä huolimatta viedä sinne minne pyydetään
- (Helsingin taksin) kyvyttömyys ymmärtää (ja kirjoittaa navigaattoriin) Urho Kekkosen katua tai Kampin keskusta osoitteena... no, Annankatu oli riittävän helppo näpyteltäväksi
- täydellinen tiedottomuus osoitteista yhdistettynä ilmeiseen luku- ja kirjoitustaidottomuuteen (mutta myöntämättä sitä, "näytä missä tässä näppäimistössä se (i-kirjain) on")
(Listalta puuttuu ahdistelu, koska olen riittävän ruma, pitkä, vähitellen valkeapartainen mies. En halua edes ajatella millaisia nämä keikat ovat puolet itseäni kevyemmille näteille blondityökavereilleni.)

Ensimmäistä voi kohdata suomalaiskuskien kohdalla. Joskus. Kuitenkin kaikkia muita listan tapauksia on tullut vastaan vain ja ainoastaan ulkkarikuskien kohdalla, ja näistä melkoisesti korostuen Afrikan sarven ja Lähi-idän seudulta.

Pitää nyt mainita yksi niistä positiivisista taustaisista, ei toki ainut joka on selviytynyt taksikuskin tulikokeestani moitteetta. Lähdin Espoosta rällästysreissulle Helsinkiin, ja totesin turkkilaisen oloiselle kuskille että "aja siihen Piritorin kulmalle, en kehtaa mennä Vaasankadulle aamupäivällä taksin kanssa." Kuski kysyi että "mikä se on, en tiedä", ja vastasin että "se aukio siinä, mikä se on nimeltään, Vaasanpuistikko tai jotain?" Kuski ymmärsi nimen samantien ja totesi jotain paikan luonteesta. Palvelu oli kohdallaan! Sääli että monesti se ei ulkomaan ihmeiden kanssa ole.

Maltan tuskin odottaa kilpailun vapautumista jokaiselle kameliteknikolle. Olen melko varma että olemassa olevat efektiiviset kartellit löytävät toimintaansa tiukemman laatuaspektin jolla kiristävät osakkaitaan hintatasonsa ylläpitämiseksi. Tai ainakin hartaasti toivon tätä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

simppali

#67
..tässä on epäily joidenkin kuskien ajotaidoista..en löytänyt taksilain uudistamista koskevaa ketjua...

Voiko olla, että Ihan Ne Suomalaiset taksia ajavat ovat unohtaneet muutamassa vuodessa ajotaidot ja osoitteet, vai onko alalle tullut "uutta voimaa"?

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1809187

QuoteSen jälkeen kun taksilaki uudistui pari vuotta sitten, poliisi on joutunut olemaan paljon enemmän tekemisissä taksinkuljettajien kanssa. Näin ainakin kokee Helsingissä partioiva vanhempi konstaapeli Anders Södermann.

Hän toteaa Poliisit -tv-sarjan viimeisimmällä kaudella, että taksinkuljettajien ajotaitojen taso on romahtanut viimeisen vuoden aikana. Kausi on kuvattu viime kesänä.

– Ajotaidot ovat hirveät. Jos olet ammattikuljettaja, sinun työsi on viedä ihmisiä paikasta A paikkaan B. Sinähän vaarannat heidän elämää olemalla huono kuljettaja, hän lataa jaksossa.

QuoteTaksinkuljettajan koetta tullaan lähitulevaisuudessa kehittämään ja sen suunta riippuu lakiin tulevista muutoksista. Parviainen itse olisi henkilökohtaisesti säilyttänyt koulutukset taksialalla.

– Onhan se poikkeuksellista, että meillä on yksi ammatti Suomessa, mihin ei vaadita mitään koulutusta. Päinvastoin muissa ammateissa lisätään pätevyysvaatimuksia koulutuksen kautta, Parviainen sanoo ja korostaa, että kyseessä on hänen henkilökohtainen mielipiteensä, ei Traficomin kanta.

Taksikuski tulee minustakin, kun eläkkeelle siirryn..auto on, ajokortti on sekä rikkeetön historia  voi ajella aivan huuhaata ympäri hesaa, viedä rautatieasemalta linnanmäelle haluavat juntit Espoon juvanmalmille katselemaan aidattuja varastorakennuksia tai jättää lentokentälle pyrkivät Malmin hautuumaan aidan viereen...

QuoteJakson kuljettajalla oli jo useampia liikennerikkomuksia takanaan, joten tällä kertaa kuljettaja ei selvinnyt huomautuksella.

– On päätöntä, että ihminen, joka ei osaa kuljettaa autoa, ajaa ammatikseen taksia, Södermann jatkoi.

Helsingin poliisi ei ota kantaa ilmiön yleisyyteen, koska ilmiötutkimusta asiasta ei ole tehty.

Ajotaidot ovat hirveät.

– Liikennerikkomukset ovat varmasti vähän nousseet, mutta myös taksiautojen määrä Helsingissä on noussut. Todennäköisesti siellä on eritasoisia kuljettajia joukossa riippuen heidän ajokokemuksestaan tai muista seikoista, ylikomisario Pekka Höök kertoo.

Södermann kertoo, totuuden..Höökillä painaa natsat kauluksissa liikaa ei uskalla sanoa totuutta..no minä uskallan, vaikka anonyymisti..muutama lähi-idän ihme ja afrikan kultapoika hommasi taksiluvan,,koska eräiden maiden ajokortti kelpaa sellaisenaan Suomessa, ja  vaihdon jälkeen Suomi ajokorttiin, taksiluvan ja kuljettajan nimi saadaan täsmäämään samalla kortilla/ajoluvalla..koska mitään muuta identiteettiin viittaavaa ei ole lupa kysyä, ellei ole epäilyä jostain oikeasta rikoksesta.

Ali, ali-Baba, Muhdumedi, Ali-Muhdumedi, Baba-Ihram, Ihram Baba jne..ajavat samalla ajokortilla ja samalla taksiluvalla ,,Suomalainen taksi yrittäjä istuu tuntikausia "tolpalla", on ajanut muutaman kyydin/13 tuntia .. poistuu nukkumaan..Ali-babat jaksavat, koska ukko ratin takana vaihtuu..vaikkapa 6 kertaa vuorokaudessa.






Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.