News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2017-08-18 Terrori-isku Turussa - 2 kuollut, 8 loukkaantunut

Started by Nikolas, 18.08.2017, 16:25:50

Previous topic - Next topic

Kni

Iltasanomat on suomentanut Bouananen eilisen hiiltymisen:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005639501.html

QuoteHasan Alazawii: Hän poistui kahdesti Hassanin luota. Mistä kerrasta sä nyt tarkoitat?

Syyttäjä Sampsa Hakala: Tää viimeisin kerta kun näitte nää kaksi ihmistä.

Alazawii: Viimeisin poistuminen oli nimenomaan siitä, että lähestyin häntä niin nopealla vauhdilla, mutta häntä pelotti, niin hän aina otti pakkia, keräs voimia ja tuli takas. Kuten yleensä pelkurit tekee.

Hakala: Kiitos, minulla ei ole muita kysymyksiä.

Avustaja Ari Huhtamäki: Niin. Tuota ennen kuin siirryn, niin muuta...

Abderrahman Bouanane: Sinä olet halpa, senkin mulkku!

Kärätuomari Tapio Katajamäki: Nyt on niin, että vastaaja on ihan hiljaa.

Tulkki: "Sinä olet halpa."

Bouanane: Senkin homo. Senkin huoranpentu.

Alazawii: Jos minä olen halpa, niin sinä olet ilmainen.

Bouanane: Halpa on äijä! Senkin munapää.

Katajamäki: Tässä on nyt sellainen tilanne...

Katajamäki: ...että vastaaja nyt poistuu hetkeksi rauhoittumaan, niin katotaan sitten.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Micke90

Quote from: Alligaattori on 12.04.2018, 17:45:09
Tulonmenetykset voivat olla merkittäviä mikäli tehnyt töitä joita ei onnistu tuolista tekemään.

Mikäli työ on ollut vain kerjuulomakkeiden täyttöä, ei hän menetä mitään.

internetsi

(Läntätään tämä tännekin)

Onnistuiko Turun terrori-isku?

Vastaus otsikon kysymykseen on yksinkertainen: Kyllä ja ei.

Kaksi ihmistä maksoi huonosta monikulttuurista sen raskaimman hinnan, haavoittuneista osan vammat olivat hyvin vaikeita, osan lievempiä. Tässä näkökulmassa voidaan tietysti vastata, että isku onnistui. Toisesta näkökulmasta voidaan myös ajatella niin, että isku ei onnistunut. Miksi näin voidaan ajatella, löytyy paljonkin tukea esitutkinnasta.

Terroristeja yhdistää se, että kaikki he ovat kaikki fanaattisia hulluja: Vasemmistoliiton liittolainen, jo kuihtunut IRA, jytkyttelyn lopettanut ETA, kommunistien Rote Armee Fraktion, palestiinalaisten Hamas, Suomessakin suuren kannatuksen omaava kurdien PKK, afgaanien Taliban, välillä otsikoissa vilahtava Koko Haaremi, Vahasen ja Fräntin tapauksesta suomalaisten muistama Abu Sayyaf, al-Paskan marttyyrien prikaatit, 911-iskun toteuttanut al-Skeida, somalien al-Saab järjestöjen lisäksi pitää aina muistaa mainita myös yhdenmiehen terroristipersoona Fjotolf Hansen. Tunnetuimpana nyt Isisin sissit, kuten tässä Turunkin casessa. Kaikkia näitä yhdistää se, että he ovat fanaattisia hulluja, jotka räjäyttää, ampuu, liiskaa, puukottaa tai muuten tappaa sivullisia siviileitä vaihtelevista syistä. Se, mikä on näiden fanaattisten hullujen ero, voidaan löytää siitä kuinka idiootteja he ovat.

Osalla teroista on fanaattisuudestaan huolimatta järkeä suunnitella ja toteuttaa isku. Parhaana esimerkkinä tietenkin 911-iskut, jossa kaikki oli hiottu lentotunteja myöten isolla porukalla. Toisessa päässä on sitten taas nämä yksittäiset terot, jotka kiihkossaan yrittävät mutta eivät onnistu. Hyvänä esimerkkinä idiootista on Akayed Ullah joka jytkäytti New Yorkin metrotunnelissa vain vatsanahkansa.

Turun terroristi oli myös idiootti. Hänen kertomuksiinsa pitää suhtautua varauksella, koska ei varmasti ole kertonut kaikkea. Kuitenkin, hän ei kerro kuulusteluissa paljoa itse puukotuksista, mutta teon taustoista hän kertoo paljonkin. Ja lisää kertomusta tulee jatkossa, kun 17.4 ja 18.4 hänet päästetään (ainakin joksikin aikaa) ääneen oikeuskäsittelyssä.

Kerrataan vielä tapahtumat lyhyesti:

Terroristi majaili Kaarinassa, Pehtorinkadulta sijaitsevassa kaverinsa asunnossa. Tämä teron kaveri oli saanut asunnon valehtelemalla henkilöllisyytensä ja ikänsä. Terroristi kävi suihkussa, söi, tiskasi ja lähti polkupyörällä kohti Turkua. Rapussa hän otti selfien. Mukanaan hänellä oli asunnolta ottamat veitset ja manifestin, joka oli laadittu Puropellon koulun vihkoon. Hän meni ensiksi somalien suosimaan moskeijaan Multivierunkadulle tankkaamaan vihaansa, josta sitten Brahen puistoon kuvaamaan manifestinsa videolle. Tämän videon hän lähetti ISIS-ryhmiin Telegrammin kautta. Sen jälkeen hän hyppäsi bussiin (todennäköisesti Tuomiokirkkotorin pysäkiltä). Bussissa hän vaihtoi Facebookin profiilikuvakseen ISIS:in vihalipun. Bussi oli numero seitsemän ja hän ajoi kerran Kauppatorin (ja Fölin reittioppaan mukaan myös Puutorin) ohi, Turun linja-autoasemalle. Hän meni linja-autoasemalle sisään ja aikoi iskeä jo siellä, mutta lopulta kuitenkin hyppäsi toiseen bussiin mikä meni takaisin Kauppatorille, jäi pois vähän ennen eli Puutorin pysäkillä. Sen jälkeen hän käveli torille, meni ostamaan jäätelön, jonka jätti melkein kokonaan syömättä. Sitten hän iski.

Kerrataan hieman tarkemmin tapahtumia.

Terroristi siis asui kaverinsa luona Kaarinassa ja otti sieltä aamulla veitset mukaansa. Tämän hän teki sen vuoksi, koska kuvitteli Suomessa jäävänsä heti kiinni, jos menee itse ostamaan veitsiä kaupasta.
Quote from: Teron kuulustelu
[Kuulustelija kyselee iskun suunnittelusta:]
K: Silloin yöllä vai?
V: Minulla oli siitä ajatus, mennä ostamaan johonkin liikkeeseen asetta, mutta aamulla siihen tuli muutos. Yöllä päätin tehdä teräaseella, mutta sitten aamulla ajatus oli, torstaiaamuna ajattelin ostaa aseen, mutta sitten yöllä muuttui teräaseeksi.
K: Miksi sitten päädyit siihen, että et asetta hankikaan vaan käytät teossasi teräasetta?
V: Ajatus oli ostaa iso puukko tai teräase, mutta se tulikin ajatus siitä, että jos ostan ison teräaseen, ehkä ne ottavat yhteyttä poliisiin, ja ostin pienempää teräasetta.
[Tosin hän myöhemmässä vaiheessa osittain kiistää edes harkinneensa ampuma-aseen ostamista]
Höpöhöpöä. Asiahan on juuri päinvastoin. Jos joku epäilee edes ääneen terrori-iskua kun muslimi ostaa veitsiä, tai myyjä kieltäytyy myymästä, niin sellainen henkilö on heti syytteessä ja mediaryöpytyksen kohteena. Mutta koska terroristi oli idiootti, niin hän ajatteli näin.

Myöhemmin hän palaa samaan veitsiasiaan:
Quote from: Teron kuulusteluK: Palataan hiukan niihin viesteihin, tuli mieleen se veitsi. Sinä kerroit aikaisemmassa kuulustelussa, että sinä mietit silloin yöllä, puhutaan siitä samasta tapahtumaa edeltävästä yöstä, että sinä hankitjostain ison veitsen. Tai tehdään näin, että pitääkö se paikkansa, että mietit sitä veitsen hankintaa silloin yöllä?
V: Juu, siis suunnitelmissa oli siis se, että menen Tokmanniin kauppaan ja ostan ison terävän veitsen, mutta ajattelin, että se on huomiota herättävää ja he ottavat minut kiinni. Päätin sitten niin, että pärjään niillä veitsillä, mitä on jo kotona.

Terroristi kuvasi manifestin sen jälkeen, kun oli tankannut vihaa somalimoskeijassa. Lähettämisen jälkeen hän myös pelkäsi jäävänsä kiinni.
Quote from: Teron kuulusteluK: Missä vaiheessa sinun suunnitelma sitten muuttui tai päätitkin, että toteutat sen toisella tavalla?
V: Kun tein sen videon silloin perjantaina eli päivärukouksen jälkeen, niin minä pelkäsin, että jään kiinni tai ne tulevat ottamaan minut kiinni, niin sen takia minulla oli kiire toteuttaa tätä suunnitelmaa mahdollisimman nopeasti.
Höpöhöpöä. Vaikka jonkun maan tiedustelupalvelulla saattaisi teoriassa olla solutus Daesh-ryhmissä, niin Suomella ei ainakaan ole.

Bussissa terroristi vaihtoi FB:n profiilikuvaksi ISIS:in vihalipun. Joku kuitenkin ilmiantoi kyseisen profiilin FB:n ylläpidolle ja koko hänen profiilinsa poistettiin. Terroristi huomasi tämän ja pelkäsi jäävänsä kiinni. Tämän vuoksi hän ajoi siis Kauppatorin ohi ja päätyi Turun linja-autoasemalle, koska ei kiinnijäämisen pelossa uskaltanut poistua bussista. Terroristi siis kuvitteli, että joku seuraa ja tarkkailee häntä, koska oli jo lähettänyt manifestinsa ISIS-ryhmiin Telegrammissa ja laittanut vihalipun FB-kuvaksi.
Quote from: Teron kuulusteluSen jälkeen hyppäsin bussiin numero seitsemän, mikä menee keskustaan. Sen jälkeen se lähti ajamaan torille päin. Matkan aikana julkaisin Facebookissa lsiksen logon tai sen lipun. Se ei kerennyt olemaan kun hetken siellä, niin se ilmiannettiin/poistettiin saman tien ja samalla poistettiin koko profiili facebookissa. Pelkäsin saman tien, että miten näin kävi. Jäin bussiin ja se meni sinne torille ja pysähtyi, itse en mennyt ulos, pelkäsin, että minut saadaan kiinni heti. Sitten bussi jatkoi torilta, en noussut pois bussista. Bussi jatkoi torilta linja-autoasemalle.
Höpöhöpöä. Asiahan oli juuri päinvastoin. Kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota ja Suojelupoliisi ei ollut tehnyt mitään. Meillä on vapaa liikkuvuus, joka koskee myös isistelijöitä.

Turun linja-autoasemalla terroristi kuitenkin huomasi varusmiehen ja hän lähti iloisena perään. Tästä on olemassa valvontakameran kuvaa. Omien sanojensa mukaan hän ei iskenyt varusmiestä, koska heidän välissään oli yksi muu henkilö.
Quote from: Teron kuulusteluSen jälkeen kun jäin sinne linja-autoasemalle, niin halusin hypätä seuraavaan bussiin, mikä menee takaisin torille, mutta satuin huomaamaan maastopuvussa olevan sotilaan, joka oli myös siellä linja-autoasemalla odottamassa jotain tai kulkemassa jonnekin. Olin iloinen, koska näin sellaisen ja menin heti perään. Tämä sotilas meni toimistoon sisälle jonottamaan. Sotilaan edessä oli yksi henkilö jonossa, hän oli toinen ja minun hänen välissä oli yksi henkilö myös. Halusin iskeä häneen, mutta meidän välissä oli yksi henkilö.
Myöhemmin nämä muut henkilöt ei sitten kuitenkaan haitanneet puukotusta, kumma kyllä.

Linja-autoasemallakin hän luuli, että häntä tarkkaillaan:
Quote from: Teron kuulusteluK: Saanko keskeyttää sen verran, että mitä tarkoitat iskeä häneen?
V: Halusin siis tappaa hänet. Sen jälkeen tämä sotilas poistui sieltä rakennuksesta ja minä poistuin myös. Sen jälkeen minusta tuntui, että joku seuraa tai tarkkailee minua ja oli koko ajan semmoinen tunne, että minua vainotaan. Minulla oli hermostunut ja stressaantunut olo koko ajan.
Höpöhöpöä, ei häntä kukaan tarkkaillut. Suomessa nimittäin pitkät katseetkin on kuulemma rasismia.

Terroristi siis lähti linja-autoasemalta toisella bussilla uudestaan kohti Kauppatoria. Hän ei uskaltanut kiinnijäämisen pelossa hypätä pois Kauppatorin pysäkillä, vaan poistui bussista aikaisemmin Puutorin pysäkillä. Sen jälkeen käveli Kauppatorille ja osti jäätelön. Omien sanojensa mukaan tässä vaiheessa ääni hänen päästään alkoi kertomaan, että nyt hänet napataan kiinni. Kukaanhan ei ollut nappaamassa häntä, mutta näin hän kuvitteli.
Quote from: Teron kuulusteluK: Jatka vain siitä, kun sait sen jäätelön.
V: Sen jälkeen kun sain sen jäätelön, niin kuulin äänen päässäni, mikä sanoo ja varoittaa minua, että nyt he saavat sinut kiinni, nyt he nappaa sinut. Kuulin sen useamman kerran ja se täytti pääni. Sitten tartuin veitsen kahvan kiinni ja tapahtui mitä tapahtui.
Ja lopun olemmekin kuulleet, että mitä tapahtui.

Iskun loppu meni niin, että hän oli juossut ja puukotellut 465 metrin matkalla seitsemää ihmistä. Viimeisin uhri oli vanhemman puoleinen nainen, joka oli menossa linja-autoasemalle tapaamaan tytärtään. Sitten hän kuuli jotakin meteliä (takaa-ajon ääniä) ja näki ihmisiä tulevan kohti. Eräs nainen meni koiran kanssa pakoon valokuvausliikkeeseen. Sillä aikaa tero tuli hänen taaksensa, tarttui hiuksista kiinni, laittoi veitsen kurkulle ja sanoi muslimien siegheilin eli AA:n. Tässä vaiheessa alun perin toiselle tehtävälle (itsetuhoisuuskeikka) menossa ollut partio oli heittänyt uukkarin, pysähtyi ja tuli maijasta ulos. Poliisi käskytti ensin tekijää ja sen jälkeen ampui. Tero oli ottanut tällä välin kuristusotteen ja laukauksesta he kaatuivat maahan. Tämän jälkeen saattaa olla, että rouvalta meni taju, koska ei muista mitään (ja tero kertoi myös hänen pyörtyneen). Todistajien mukaan vielä kaiken huippuna tero yritti vielä heidän kaatuessaan maahan puukottaa tätä rouvaa. Sitten poliisi laittoi teron pakettiin. (Ja mainittakoon tässä sekin, että Härkösen jutussa haastateltu mies oli tässä myös auttamassa, miten, siitä ei ole tietoa.)

Terolta kysyttiin kuulustelussa näin:
Quote from: Teron kuulusteluK: Mitä ajatuksia sinulla oli siinä vaiheessa, kun poliisi otti sinut kiinni, niin mitä sinulla päässä pyöri silloin?
V: Ajatus oli, että ne tappavat minut, miksi ne ei tappaneet, en tiedä.
Hän oli sen verran idiootti, ettei hänellä ollut tietoa Suomen poliisista. Hänet pysäytettiin laillisesti käyttämällä virka-asetta (todettu lailliseksi), mutta ei Suomessa poliisi tuollaisessa tilanteessa ketään teloita. Mutta hän kuvitteli ehkä näin. Hän oli saanut ajatuksen siitä, että Berliinin iskun toteuttanut Anis Amri olisi teloitettu poliisien toimesta Italiassa.
Quote from: Teron kuulusteluAvustaja: Mutta oliko tämä sinun oma juttusi, vai oletko nähnyt, että näin tekee joku muukin?
V: Italiassa on toimittu samalla tavalla.
K: Eli oletko kopioinut jonkun aikaisemman mallin mukaisesti?
V: Juu, eli tein niin kuin samaa, hänelle kävi niin, että hän otti videon itsestään ja sen jälkeen hänet tapettiin tai otettiin kiinni ja tapettiin. Ainoa ero, että tein samanlaisen videon, mutta minä olen elossa vielä.
Oikeasti tapahtumat menivät niin, terroristi ampui poliisia olkapäähän ja poliisi vastasi tuleen, jolloin Amria osui ja hän kuoli poliisin antamasta ensiavusta huolimatta melko pian sen jälkeen.

Ensimmäisen kuulustelun alussa hän sitten kertoi heti näin (lääkkeiden vaikutus on lääkärin mukaan vähäinen):
Quote from: Teron kuulusteluK: Perjantaina 18.8.2017 poliisi otti sinut kiinni Turun keskustan alueelta Puutorin vierestä hieman yli kello 16.00 iltapäivällä. Kerro omin sanoin tapahtumista ennen tuota kiinniottoa, mitä siinä tapahtui.
V: Alussa olin opiskelemassa ja opettajan nimi on [salattu], olen kysynyt häneltä välillä islamista ja asioista, mikä koskee islamia. Hän aina puhui pahasti islamin uskosta.
Höpöhöpöä. Suomessa jos opettaja puhuu pahaa islamista, niin hän on entinen opettaja käräjillä. Ja varsinkin jos on matujen opettaja, niin vielä varmemmin tulee kiihotussyyte, jos puhuu pahaa valtiodoktriinissa olevasta Pyhästä asiasta. Vaikka arvata saattaa, mitä tero tarkoittaa islamilla, niin silti.

Poliisi oli luonnollisesti kiinnostunut teron lähipiiristä, koska silloin aluksi oli tietoja, että kyseessä voisi olla terosolu. Myöhemmin nämä sitten osoittautui vääriksi. Terolta kyseltiin kavereista:
Quote from: Teron kuulusteluK: Entä sellainen lähikaveripiiri, jonka kanssa elät normaalia arkea, onko niitä vielä lisää?
V: [Salattua jonkin verran]
K: Eli kaverit, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämään?
V: [Salattu sana] Meinaatteko vangita näitä?
Ei Suomessa ketään vangita sen perusteella, että nyt tuntee jonkun. Jututtaa voidaan ja kuulustella, mutta ei nyt ihan kevyin perustein vangita käräjäoikeudessa ketään. Nyt nämä neljä muuta haettiin koppiin, vangittiin ja kuulusteltiin hyvinkin tarkkaan. Vaikka sitten osoittautui, ettei näillä ole mitään tekemistä iskun kanssa, niin koppihoito teki ihan hyvää näillekin: jokaiselle oli jotakin rikoksia, kusetuksia, kupruja ja muuta hämärää niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Ja samalla paljastui yhden seksuaalirikollisen väärin perustein saatu oleskelulupa ja asunto, samoin Pansion vokista käsin pyöritetty huumekauppa ja kaikkea muuta.

Teron mukaan hän teki iskunsa Suomessa, koska nyt sattui olemaan Suomessa, mikä on tietenkin huonon maahanmuuttopolitiikan seurausta. Mutta isku olisi voinut tapahtua myös Saksassa. Terolla oli tarkoitus lähteä Saksaan, omien sanojensa mukaan. Kuitenkin esteenä oli mielenkiintoinen juttu. Ensin piti löytää joku joka maksaisi lipun:
Quote from: Teron kuulusteluSitten tarvitsin henkilön, joka ostaa minulle laivalipun. Kun en löytänyt yhtään. Pitkän etsinnän jälkeen tietenkin löysin kaverin, joka pystyi hoitamaan asian, mutta silloin sinä päivänä, meinasin tietenkin mennä, aikomus oli mennä Saksaan, mutta se toimisto oli kiinni, eli kaveri ei saanut ostettua sitä lippua. Sitten hänellä jäi kesken se.
Olisi pitänyt lähteä Saksaan, mutta toimisto oli kiinni. Tässä on joku ihme puliveivaus taas takana, siis pakko olla muitakin ongelmia kuin raha, koska passi oli Dortmundin poliisilla. Ensin on suhannut ympäri Eurooppaa ilman passia, mutta sitten ei tiedä miten pääsee takaisinpäin.

Mielenkiintoista on myös se, että hän itse kritisoi muita ja sitten tekee juuri kuten on hänen mielestään väärin. Poliisi selvittää kontakteja muualla Euroopassa, niin hän kertoo Saksan vokkiajoista. Siellä ei kuulemma ollut hyviä musulmaaneja:
Quote from: Teron kuulusteluK: Minkälainen islaminuskon ajattelutapa näillä henkilöillä on?
V: He ovat kaukana islamin uskosta, he eivät harjoita millään tavalla islaminuskontoa ja he jopa polttavat hasista.
Kuitenkin, iskua edeltävänä iltana oli sitten itse ostamassa huumeita:
Quote from: Teron kuulusteluK: Silloin illalla?
V: Menin silloin torstaina, se oli joko keskiviikko tai torstai, en muista, menin ulos, siis Pernoon ja siellä minun piti ostaa marihuanaa ja käyttää sitä.
Rahat tähän hän oli lainannut kaveriltaan. En ole ihan varma, että pitikö kaupat tehdä juuri tämän kanssa joka Pansion vokista käsin pyöritti huimausainekauppaa. Ensin ollaan niin kritisoimassa muita, sitten ollaan vieläpä isistelijöitä ja samaan aikaan aiotaan käyttää huimausaineita.

Sitten terolla on jälleen kummallinen käsitys Suomen poliisista. Kuulustelussa kysellään sen perään, että mistä ja kenen puheista se sitä islamia sitten tankkaa:
Quote from: Teron kuulusteluK: Kerro niitä imaameja, keiden puheita sinä kuuntelet?
V: Kaikki ne mitä olen kuunnellut, ne ovat vankiloissa.
K: Kerro heidän nimiään.
V: Jos minä annan nimiä, niin kun he pääsevät pois vankilasta, niin he joutuvat taas vankilaan.
Höpöhöpöä. Ei suomalaisella poliisilla ole mitään vaikutusvaltaa jonkun Tunisian päätökseen siitä, että päästääkö jonkun imaamin pois vai ei. Suomen poliisi ei saa edes rikollisia karkotettua juuri minnekään, niin ei ne voi jonkun Tunisian poliisia käskyttää.

Sitten tero kertoo, miksi iski juuri Kauppatorilla: Polkupyörä unohtui! Teron piti siis ensin iskeä Pansion (Pernon) S-Marketilla sotilaisiin (varmaan varusmiehiin). Kaksi päivää ennen hän oli suunnitellut, että tekee niin, kun oli käynyt kaupassa ja nähnyt sotilaita. Hänen piti mennä sinne passiin, odottaa sotilaita ja iskeä. Sitten on hieman sekavaa kerrontaa siitä, pitikö manifestin kuvaamisen jälkeen mennä sinne pyörällä vai bussilla, mutta bussiin hän kuitenkin hyppäsi. Jos tarkoituksella, niin kyseinen bussi oli menossa Naantaliin, ei Pansioon/Pernoohon. Bussissa hän sitten hoksasi, että voi Allahlauta sentään, fillari jäi. Ja kun oli manifestin kuvannut ja lähettänyt, niin hänen ajatuksissaan poliisikin oli jo tulossa muka häntä nappaamaan. Eihän tätä kukaan usko, jollei se olisi litteroituna videolta:
Quote from: Teron kuulusteluK: Mutta näin ei kuitenkaan käynyt, niin missä vaiheessa se ajatus muuttui?
V: Kun kuvasin sitä videota, ensimmäinen asia mitä minä unohdin siitä polkupyörä, unohti siellä, kun nousin bussilla numero seitsemän ja sitten siellä muistin, olen unohtanut polkupyörän sinne. Ja sitten siellä muuttui suunnitelma, ja sitten oli ajatus, että jään kiinni nyt jossain kohtaa.
K: Eli kun sinä olet lähtenyt sieltä Kaarinan asunnoita polkupyörällä, menit moskeijaan, sen jälkeen Tuomiokirkkopuistoon, jossa kuvasit sen manifestin, niin silloin sinulla on ollut ajatus siinä vaiheessa, että menet polkupyörällä Pernoon S-markettiin ja puukottaisit tai tappaisit ne sotilaat, jotka käyvät siellä S-marketissa?
V: Kyllä.
K: Sitten nousit siihen bussiin kertomasi mukaan, joka meni kauppatorille ja siinä matkalla sinun ajatukset muuttuivat tai ne alkuperäiset suunnitelmat muuttuivat?
V: (nyökkää)
Just. Kas kun ei kumi puhjennut.

Tämän jälkeen siis tero meni bussiin, päätyi linja-autoasemalle koska ei uskaltanut jäädä pois Kauppatorilla. Asemalla hän näki varusmiehen, muttei puukottanutkaan sitä, lähti toisella bussilla takaisin kohti Kauppatoria (yksi pysäkki), jäi pois, käveli torille, meni ostamaan jäätelön, jolloin tuli käsky taivaasta alkaa iskeä.

Tero halusi hyökätä sotilaiden kimppuun, koska heillä on aseita. No, itse oli kuitenkin nähnyt sotilasasuisia ja varmaan pannut merkille, ettei varusmiehillä tai kantahenkilökunnalla ole aseita. Silti:
Quote from: Teron kuulusteluV: Eli siis ns. alkuperäinen ajatus oli se, että hyökkään semmoisen ihmisen, kenellä on ase eli sotilas.

Sitten se, että sotiiko Suomi Syyriassa. Tero oli puhunut asiasta kaverinsa kanssa:
Quote from: Teron kuulusteluK: Katsotko, että Suomi on jollakin tavalla ollut osallisena taistelussa isisiä vastaan?
V: Sanoin kaverille, että Suomi ei taistele isisiä vastaan, niin kaveri sanoi, että ei, päinvastoin, että Suomi on lähettänyt Syyriaan sotilaita.
Sotilaat ovat kuulemma enemmän vastuussa kuin siviilit. Mutta:
Quote from: Teron kuulusteluK: Alkuperäisestä suunnitelmastasi poiketen nämä puukotukset tapahtuivat kuitenkin tavallisia siviilejä kohtaan. Miten tässä pääsi näin käymään?
V: Koska hekin tappaa normaaleja siviilejä ja syyttömiä siviilejä, normaaleja ihmisiä siis.
Sitten tero hakee tietoa siitä, onko Suomella sotilaita Syyriassa:
Quote from: Teron kuulusteluK: Se ei välttämättä auta. Muutamia poimintoja täältä otetaan, eli sieltä hakuhistoriasta löytyy mm. seuraavanlaisia sanoja, kun the finnish army, sotilaista ja how you make bomb. Mitä tietoja olet halunnut saada näitä hakusanoja käyttäessäsi?
V: Halusin tietää, että mitä Suomen armeija tai sotilaat tekee, missä ne käy, mitä tehtäviä ne suorittaa ja mihin muihin maihin ne menee.
K: Minkä takia sinä halusit tämmöisiä tietoja saada itsellesi?
V: Halusin vain tietää.
K: Liittyykö tämä jollakin tapaa siihen, että halusit tietää, onko Suomi osallisena tässä Syyrian sodassa vai mitä?
V: Kyllä.
Quote from: Teron kuulusteluK: Miksi teit tämmöisen kun how you make bomb hakusanan, miksi teit sen Youtubessa?
V: Halusin siis tietää, mitä aineita tarvitaan siihen, tarvittavat aineet tai sisältö.
Tietoa siitä, että onko Suomella sotilaita Syyriassa tai pomminteko-ohjeita etsitään Youtubesta. Tämä varmaan kertoo kaikille sen, ettei hän ainakaan pääse Mensan jäseneksi.

Tero olisi kyllä halunnut pommeja, kuorma-autoja, ampuma-aseita, mutta ei niitä saanut. Daeshin "helpdesk" Telegrammissa antoi kyllä ohjeita, että mitä pitää hankkia ja mitä jos se ei onnistu, niin mitä pitää hankkia sitten.
Quote from: Teron kuulusteluK: Saattaa olla, että olen jossain vaiheessa kysynyt jo, mutta varmistan vielä, eli kerro minkä vuoksi päädyit siihen, että tulet käyttämään tässä sinun teossasi veitsiä, etkä mitään muuta tai toisenlaista tekotapaa.
V: Päätin käyttää veistä, koska ei ollut muuta käytettävää.
K: Oliko sinulla sellaista ajatusta tai suunnitelmaa, että sinulla olisi ollut mahdollisuus saada jokin toinen väline haltuusi, niin olisitko ehkä käyttänyt jotain muuta, kun veistä?
V: En tiedä, olisinko saanut vai en.
Onneksi ei saanut.

Joku kirjoitti joskus, että "vaikka kaikki [piip] eivät ole terroristeja, niin kaikki terroristit on [piip]". Minä voisin muokata tätä hieman: "Kaikki terroristit ovat fanaattisia hulluja, mutta melkein kaikki fanaattiset hullut terroristit ovat idiootteja". Pätee myös tähän Turun teroon. Hän siis halusi muita iskuvälineitä, muttei niitä olisi todennäköisesti saanut. Hän luuli, että pelkkä puukkojen ostaminen johtaa kiinniottoon, niin ei välttämättä olisi ostanut niitäkään. Turussa olleiden pahaksi onneksi Suomi oli suuressa viisaudessaan ottanut maahan tämän terroristin kaverin, joka oli huijannut ikänsä sekä nimensä, niin todennäköisesti siksi oli saanut oleskeluluvan seksuaalirikoksestaan huolimatta. Tälle kaverille oli annettu myös asunto ja asunnon kalustamiseen rahaa 900 euroa, joilla nämä veitset sitten oli ostettu Ikeasta. Terroristi oli niin idiootti, ettei ehkä olisi saanut mitään muita iskuvälineitä, mutta onneksi Suomen maahanmuuttopolitiikan takia terroristin kämppäkaveri oli saanut veronmaksajilta rahaa veitsien ostoon. Veronmaksajat olivat jo maksaneet terroristille kaiken, kliimaksina vieläpä tekovälineetkin.

Mitä tuohon otsikon kysymykseen tulee, niin tässä mielessä isku epäonnistui, koska tämä terroristi oli kuten terroristien enemmistö, fanaattisen hulluuden lisäksi täysi idiootti. Osa näistä asiosta voi selittyä sillä, että tero on todella ylimielinen, mutta ei kaikki.

Eli tämä terroristi epäonnistui teossaan koska oli idiootti. Miettikää sitä, että miten sitten käy, kun tätä terroristia fiksumpi henkilö suunnittelee iskun ja toteuttaa sen.
Lohjan persut

Niobium

^Just näin. Vaikka kuinka olisivat aivot sumentuneet uskonnosta, niin aina sieltä löytyy kyllä ajattelijoita, jotka ohjaavat höyrypäät tekemään mitä tahansa. Jollei muuta motiivia löydy, niin silkka vallanhimo ja psykopaattisuus. Puhumalla tätä maailmaa on ennenkin johdettu tuhoon.

Aikaa ja viitseliäisyyttä, niin kyllä pikku hiljaa löytyvät kemikaalit tarvittavissa määrin. Jos osaa pitää turpansa kiinni, eikä erotu massasta ostelemalla pakettiautollista kemiaa kerralla, niin ei täällä kukaan mitään tajua. Sitten vain tarvitaan yksi opetuslapsi, joka on valmis paratiisiin.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

guest14935

Quote from: Niobium on 13.04.2018, 07:52:50
^Just näin. Vaikka kuinka olisivat aivot sumentuneet uskonnosta, niin aina sieltä löytyy kyllä ajattelijoita, jotka ohjaavat höyrypäät tekemään mitä tahansa. Jollei muuta motiivia löydy, niin silkka vallanhimo ja psykopaattisuus. Puhumalla tätä maailmaa on ennenkin johdettu tuhoon.

Aikaa ja viitseliäisyyttä, niin kyllä pikku hiljaa löytyvät kemikaalit tarvittavissa määrin. Jos osaa pitää turpansa kiinni, eikä erotu massasta ostelemalla pakettiautollista kemiaa kerralla, niin ei täällä kukaan mitään tajua. Sitten vain tarvitaan yksi opetuslapsi, joka on valmis paratiisiin.
Ei siihen soturi välttämäti tarvitse kemikaaleja. Eipä sillä etteikö noille ne tuttuja oisi. Tavanomaisen kiväärin hankkiminen ei ole kellekään suomalaisella hankalaa, miksikö noille on, no ei ole muutaman vuoden päästä kun kulttuuriin on osa tutustunut ja tuhoon meneväksi todenneet.
Minusta Suomen ei tulisi sotia ketään vastaan jolleivat ensin hyökkää. Tarvittaisiin kansallisvaltio suomalaisille.
Sieltä ^^
QuoteSitten se, että sotiiko Suomi Syyriassa. Tero oli puhunut asiasta kaverinsa kanssa:
Suomi kuitenkin on lähettänyt sotureitaan kouluttamaan sitä isisiä vastaan taistelevia, riittävä syy on taistella täällä toisella puolella olevilla.

Nyt on päästetty sotureita rajan yli. Mikä on täysin älytöntä, mutta ymmärrettävää jos kykenee ymmärtämään sen että valtio sotii kansaa vastaan. Lopettanut lisääntymisen, hakee lisääntyjät muualta ja ei malta olla hakemasta sellaisiakin jotta innolla tappavat suoraan.
Olen lukenut suuren määrän homman viestejä, täällä on osalla vallalla sellainen kuvitelma että suomalainen olisi kiva ja johtajakin olisi. No ei se johtaja ole siksi kiva että se on suomalainen, vaan korruptiolla valittu, ei ole enää smp:tä asiasta puhumassa joten korruption määrä on vain lisääntynyt.

Jos soditaan niin valtion tulisi julistaa sota. (Ojala linkittänyt kirjoitustaan jossa puhuu sodasta, vaan Suomi aloitti, jota vastustan. Eli en pidä Suomea minkään yhteisön jäsenenä vaan erillisenä, yhteisö toki on sotinut kauan.) Oikeus sen mukaan. Vaihtoehtoisesti peräydytään ja pidetään hyvissä olosuhteissa ulkomainen soturi. Kannatan jälkimmäistä. En kuitenkaan kannata (koskaan) ulos päästämistä, mutta olosuhteet silti hotellitasoa, ei ketään mielestäni tulisi kiduttaa. Eihän hotellitaso silti tarkoita että mukavaa olisi. Ahtaita ovat eikä luontoakaan näy mutta ruokaa saavat. Tai no, josko itse tahtoisi, niin Lapin metsään teltta johonka ruokaa toimitetaan ja muutama sata hehtaaria tilaa jossa kävellä. Vihollista tulee mielestäni siis kunnioittaa, tämä tahtoi tulla tänne. Mutta samainen voisi olla jokaisella suomalaisellekin mahdollista tarjota, ei kaikki siihen tarttuisi, vaan jos tahtoisi. Hotelli taikka Lappi. Eikä kiusaamista työkkärissä tms. Rahaa on hirmuisesti, nyt ne vaan annetaan ulkomaille.

ISO

QuoteHasan Alazawii: Hän poistui kahdesti Hassanin luota. Mistä kerrasta sä nyt tarkoitat?

Syyttäjä Sampsa Hakala: Tää viimeisin kerta kun näitte nää kaksi ihmistä.

Alazawii: Viimeisin poistuminen oli nimenomaan siitä, että lähestyin häntä niin nopealla vauhdilla, mutta häntä pelotti, niin hän aina otti pakkia, keräs voimia ja tuli takas. Kuten yleensä pelkurit tekee.

Hakala: Kiitos, minulla ei ole muita kysymyksiä.

Avustaja Ari Huhtamäki: Niin. Tuota ennen kuin siirryn, niin muuta...

Abderrahman Bouanane: Sinä olet halpa, senkin mulkku!

Kärätuomari Tapio Katajamäki: Nyt on niin, että vastaaja on ihan hiljaa.

Tulkki: "Sinä olet halpa."

Alazawii: Jos minä olen halpa, niin sinä olet ilmainen.

Bouanane: Halpa on äijä! Senkin munapää.

Katajamäki: Tässä on nyt sellainen tilanne...

Katajamäki: ...että vastaaja nyt poistuu hetkeksi rauhoittumaan, niin katotaan sitten.

Ihanaa miten nuo pallerot osaa keskustella vaikeistakin asioista niin sivistyneesti.

Toisin kuin me Suomalaiset, meillä on tosiaankin paljon oppimista niiltä.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Pöllämystynyt

Quote from: Kni on 12.04.2018, 18:43:20
Ei olisi muuten uskaltanut kadulla ja ilman veitsiä huudella tällaisia Zubierille tai kenellekään. Eikä olisi uskaltanut puukottaa tätä kuin selkään. Oikeussalissa uskaltaa herjata selkään puukottamaansa ja siksi pyörätuoliin joutunutta, kun on poliisit ympärillä suojelemassa. Raukka mikä raukka, kuten islamistit yleensäkin. Jos Bouanane seuraa Isiksen tapaan muka uskollisesti Muhammedinsa viitoittamalla polulla, niin ainakin tämä näiden Muhammed on surkea raukkis. Jos Zubier on muslimi, taitaa hänellä olla ihan eri Muhammed, samoin kuin vaikka Suomen tataareilla, jotka ovat rohkeasti ja uhrautuen puolustaneet Suomea sodissa.

Teko oli selvästi terroristinen, mutta se ei onnistunut herättämään kauhua kuten oli tarkoitus, vaan syvää halveksuntaa, naurua ja pilkkaa islam-fanaatikkoja ja näiden uskonnollisia käsityksiä kohtaan - näiden selkään puukottavaa terroristiprofeettaa ja sen seuraajien pelkurilaumaa kohtaan.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Ernst

Quote from: ISO on 13.04.2018, 09:23:27

Ihanaa miten nuo pallerot osaa keskustella vaikeistakin asioista niin sivistyneesti.

Toisin kuin me Suomalaiset, meillä on tosiaankin paljon oppimista niiltä.

Niin, meitä kuvataan tuppisuisiksi ja tunteitamme tukahduttaviksi, ilmaisussamme latteiksi.

On näet pikku pakko ollut oppia. Milloin on kasakan ruoska viuhunut tunteikkaasti itseään ilmaisevan selkään, sitten tuli Valpon kyttäys, kotiryssävahti ja nyt polpo ja vasemmistoväkivalta.Vankila, työn menetys ja nälkä. En siis viitsi ilmaista tunteitani näitä azawilejä ja buunaneita kohtaan kovin värikkäästi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kni

Quote from: Pöllämystynyt on 13.04.2018, 10:04:06
Jos Zubier on muslimi, taitaa hänellä olla ihan eri Muhammed, samoin kuin vaikka Suomen tataareilla, jotka ovat rohkeasti ja uhrautuen puolustaneet Suomea sodissa.

Zubier ei vaikuta muslimilta whisky-paitoineen ja muutenkin olemus ei tue muslimiutta. Se toinen todistaja Alazawii, joka sai Bouananen kuumenemaan on kurdi ja ainakin tuntee muslimien tavat kun osasi oikeilla sanoilla ärsyttää teroa. Hänenkään habitus ei tue mitään ääriajattelua, jos on muslimi lainkaan.

Tunnen yhden kurdin joka vastustaa islamia melko kiihkeästi ja hänellä on myös samanmielisiä kavereita. Islamista eheytyneet kuulemma käyvät "vähän haastamassa" fanaattisimipia maamiehiään. Tiedä sitten kuinka suuria aatteellisia jännitteitä muslimimaista kotoisin olevien mamujen välillä on.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Emo

Quote from: Pöllämystynyt on 13.04.2018, 10:04:06Raukka mikä raukka, kuten islamistit yleensäkin. Jos Bouanane seuraa Isiksen tapaan muka uskollisesti Muhammedinsa viitoittamalla polulla, niin ainakin tämä näiden Muhammed on surkea raukkis. Jos Zubier on muslimi, taitaa hänellä olla ihan eri Muhammed, samoin kuin vaikka Suomen tataareilla, jotka ovat rohkeasti ja uhrautuen puolustaneet Suomea sodissa.

Ei taida olla eri Muhammed, sama Muhammed on; murhaaja, ryöstäjä ja pedofiili. Sitä en tiedä, miksi ja millä rohkeudella tataarit noin huonosti seuraavat muhamettien profeettaa.

ikuturso

Quote from: internetsi on 12.04.2018, 20:12:58

Eli tämä terroristi epäonnistui teossaan koska oli idiootti. Miettikää sitä, että miten sitten käy, kun tätä terroristia fiksumpi henkilö suunnittelee iskun ja toteuttaa sen.

WTC 9/11 ?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Puuha-Pepe

Fiksumpia ei ehkä saa niin helposti aivopestyä marttyyrikuoleman ihanuuteen? Fiksummat älyävät, että oman elämän kurjuudesta on olemassa ihan laillisiakin ulospääsyteitä.

Pöllämystynyt

Quote from: Emo on 13.04.2018, 10:33:54
Sitä en tiedä, miksi ja millä rohkeudella tataarit noin huonosti seuraavat muhamettien profeettaa.
Tataarien islam on hiljaisesti ja välttämättömyydestä "reformoitunut" tai maltillistunut jo Venäjän keisarikunnassa, tataarien täytyessä elää, työskennellä ja menestyä ortodoksien keskuudessa ortodoksisen valtion ja keisarin palveluksessa. Jo ennen Suomeen asettumistaan tataareille oli siis selvää, että heidän pitää sopeutua paikalliseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin, eikä toisinpäin. Ei varmaan tullut näille mieleenkään ruveta mielenosoituksellisesti säkittämään naisiaan (vaikka toivatkin vaimoikseen aitoja tataarinaisia jonkinlaisen välitystoiminnan kautta) tai vaatimaan alkuperäisväestöltä palveluksia tai mukautumista. Päin vastoin, jos halusi (esim. sotilaskomennuksen jälkeen) jäädä vaikka kauppiaaksi ja menestyä, ja saada joskus kansalaisuuden edes lapsilleen, piti olla erityisen kunnollinen ja sopeutuva.

Tämä on se resepti, jolla muslimeita voidaan sopeuttaa länsimaihin. Muuttajien lukumäärän on oltava pieni, sellainen, ettei näillä ole mitään mahdollisuutta kolonisoida, painostaa tai syrjäyttää alkuperäiväestöä tai pakottaa näitä tahtoonsa ja tapoihinsa edes paikallisesti. Kotoutumisen ja sopeutumisen on oltava kokonaan tulokkaan vastuulla, ja joka ei itse omasta halustaan tahdo sopeutua ja sopeudu, niin hän yksinkertaisesti ei kuulu yhteiskuntaan, eikä voi sinne jäädä.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Pöllämystynyt

Quote from: Puuha-Pepe on 13.04.2018, 11:51:36

Fiksumpia ei ehkä saa niin helposti aivopestyä marttyyrikuoleman ihanuuteen? Fiksummat älyävät, että oman elämän kurjuudesta on olemassa ihan laillisiakin ulospääsyteitä.

"Fiksummat" islamistit ovat yleensä niitä, jotka usuttavat vähemmän fiksut itsemurhaiskuihin. Suomen islamistiskenessä on se ongelma, että näitä koulutetumpia ja "fiksumpia", tai yksinkertaisesti pelkureita ja laiskureita, on aivan liikaa, eikä löydy ketään, joka näiden kiihotuksesta, vihjauksista tai jopa suorasta yllytyksestä lähtisi itseään vaikka torille räjäyttämään.

internetsi

Quote from: Puuha-Pepe on 13.04.2018, 11:51:36

En tarkoita ihan tätä. Terroristit on kaikki fanaattisia hulluja, kuten tämäkin, mutta idiootti. Hänen iskuvälineensä oli hankittu keittiön laatikosta, koska ei voinut väärin luulojensa vuoksi hankkia mitään muuta. Jos seuraavalla kerralla tuleva iskijä huomaa, että täällä voi hankkia kaikkea ihan rauhassa, niin isku tulee olemaan pahempi.
Lohjan persut

Pöllämystynyt

Quote from: Vellamo on 13.04.2018, 13:21:24
Turku, jihadismi, media.. tänään Pressiklubissa klo 20. Atte Kalevan FB-päivitys aiheesta:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=967814163371713&set=a.401267536693048.1073741828.100004294158523&type=3&theater

QuoteMuista katsoa tänään perjantaina Pressiklubi TV1 klo 20.00. Keskustelemme Sanna Ukkolan johdolla suorassa lähetyksessä Hussein al-Taeen kanssa Turun terrori-iskusta ja median roolista jihadistisen terrorismin uutisoinnissa.

Sitä ennen tunnelmaan voi virittäytyä katsomalla Alfa-TVltä klo 19.30 Uutiskauhan, jossa käsittelen samaa aihepiiriä. Kuva tämän aamun nauhoituksista, kiitos hyvästä ja rauhallisesta haastattelusta Heikki!
Nyt on mahdollista, että sieltä tulee asiaakin. Kaleva on kuitenkin hieman järkiperäisempi ja maltillisempi, kuin oikeastaan kukaan muu suomalainen, jonka annetaan puhua asiantuntijana massamediassa, ja Ukkola on vuosien takaisesta alennustilastaan kehittynyt aivan hitusen verran reilummaksi ja avarakatseisemmaksi, kuin massamedian toimittajien valtaosa. Nyt nähdään, onko Suomen julkinen tiedonvälitys täysin umpiossa ja lukossa, ja ovatko vaihtoehtomediat ja some ainoat toimivat tiedonvälityksen kanavat, vai onko massamedialla sittenkin pieni mahdollisuus pystyä toteuttamaan välttämätöntä tehtäväänsä osana toimivaa ja laillista demokratiaa. Jos ei edes tämä mahdollisuus tuuleta vähän tabuja ja avaa tiedonvälityksen tukoksia ja lukkoja, niin sitten massamedian lähitulevaisuus on edelleen synkkä.

internetsi

^Katsoiko noita kukaan?

@valla_valla , pitäisi julkaista juttu tästä poliisin esitutkinnan salauksesta. Siinä on vaan paljon kuvia, että pitäisi saada kuvat ja kuvatekstit samaan. En oikein osaa tehdä sitä PDF-muodossa ja Hommassa tämä kuvajuttu ei oikein ole tähän tarkoitukseen hyvä, niin saisiko PT-Median alustaa "lainaksi"?
Lohjan persut

Koekaniini

Pressiklubi oli mielestäni virkistävä.
Jihadismin tutkija Atte Kaleva nimitti suvakkeja pseudosuvaitsevaistoksi, arvosteli Yleä ei-kantasuomalaisten rikollisten etnisyyden peittelemisestä ja ihmisten ajamisesta mv-lehden ja rasismin syliin!
Hussein al-Taee taasen vaati hyssyttelyn lopettamista.
;D ;D ;D
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

Roope

Quote from: internetsi on 13.04.2018, 20:54:31
^Katsoiko noita kukaan?

Katsoin Pressiklubin.

Ylen rikostoimittaja Päivi Happonen puolusteli, että Ylellä puhutaan "puukkoiskusta" ja "epäillystä terroriteosta". Aikovat kuulemma jatkaa tuomioon saakka, millä tarkoittanee pelleilyn jatkamista korkeimman oikeuden lainvoimaiseen päätökseen asti. Atte Kaleva totesi, että selvä terrori-isku ("jos se kävelee kuin ankka..."). Kumma juttu, että ulkomailla tapahtuneista iskuista voidaan puhua Ylelläkin terrori-iskuina ilman tuollaista rajoitetta vaikka heti tapahtuneen jälkeen. Tosi kumma...

Kaleva syytti mediaa maahanmuuttajien rikosten hyssyttelystä, mikä hänen mukaansa "ajaa kansalaiset rasistiseen narratiiviin". Kun Kaleva jo kehaisi muutoksesta, että Ylelläkin oli vielä ennen tapana, että jos ei-kantasuomalainen teki rikoksen, niin sitä ei uutisoitu tai hänen taustaansa ei kerrottu, Ukkola totesi, että se taitaa olla Journalistin ohjeissa. Ei ole, mutta toimittajat ovat ryhtyneet käyttämään Journalistin ohjeita puolustuksenaan määrittelemällä kansalaisuuden asiaankuulumattomaksi ("Etnistä alkuperää, kansallisuutta (..) ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti tai halventavasti"), aivan kuten poliisi on ryhtynyt vaikenemaan rikollisten turvapaikanhakijataustasta vetoamalla uuteen, vääristeltyyn tulkintaansa julkisuuslaista. Toimittaja Happonen kertoi, että kansalaisuus kerrotaan nykyään, kun se on aiheellista, mutta oleellisia ovatkin käytetyt kriteerit ja niiden perustelut, joita ei avata.

Juuri Happonenhan mainitsi syksyllä 2015 ohimennen Kempeleen raiskaustapauksen yhteydessä televisiohaastattelussa olevansa tietoinen meneillään olevasta somaliturvapaikanhakijan raiskausoikeudenkäynnistä, josta Yle ei sitten koskaan uutisoinut yhtään mitään. Ei ilmeisesti ollut toimituksen mielestä aiheellista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Taimen

Varsin hyvin toimitettu pressiklubi. Fiksuimmat komentit tuli Atte Kalevalta, mutta myös
Hussein al-Taee ja toimittaja Päivi Happonen olivat pitkälti asialinjalla

https://areena.yle.fi/1-4276819

internetsi

Quote from: Roope on 13.04.2018, 22:27:22
^Katsoiko noita kukaan?

Katsoin Pressiklubin.

Ylen rikostoimittaja Päivi Happonen puolusteli, että Ylellä puhutaan "puukkoiskusta" ja "epäillystä terroriteosta". Aikovat kuulemma jatkaa tuomioon saakka, millä tarkoittanee pelleilyn jatkamista korkeimman oikeuden lainvoimaiseen päätökseen asti.
Aha. Muistaakseni Norjassa eräs terroristi oli yli vuoden epäiltynä teosta, jolloin Yle ei varmaan käyttänyt hänestä nimitystä terroristi ennen kuin tuomio tuli? Vai käyttikö, en satu muistamaan? En tunne Norjan lainsäädäntöä, että millaiset pykälät siellä on. Oliko vielä niin, että Fjotolf Hansen istuu tuomittuna 77:stä murhasta? Jos näin on, Ylen logiikalla ABB:tä ei Yle voisi kutsua teroksi lainkaan.
Lohjan persut

MW

"Norjan saari-ampujasta" YLE uutisoi, vai mistä?

Gott Sei Dank vastuullinen media.

valla_valla

^Katsoiko noita kukaan?

@valla_valla , pitäisi julkaista juttu tästä poliisin esitutkinnan salauksesta. Siinä on vaan paljon kuvia, että pitäisi saada kuvat ja kuvatekstit samaan. En oikein osaa tehdä sitä PDF-muodossa ja Hommassa tämä kuvajuttu ei oikein ole tähän tarkoitukseen hyvä, niin saisiko PT-Median alustaa "lainaksi"?

Saa tietenkin. Senkun lähetät vaan kuvat tai valmiin jutun tai miten vaan...

guest14935

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804162200880326_u0.shtml
QuoteTurun puukkoiskun uhrit todistavat tänään oikeudessa - joukossa 15-vuotias tyttö ja lastenvaunuja työntänyt äiti
oikeudessa kuullaan 15-vuotiasta syyrialaistyttöä, joka oli saapunut Suomeen perheensä kanssa turvapaikanhakijana. Tyttö oli puukottajan kanssa samalla suomen kielen kurssilla Turussa.
On löytynyt syyrialainen lapsikin. Lienee poliittisista syistä tärkeää mutta kannattaako lapsia tuollaisilla kiusata.

internetsi

Quote from: internetsi on 27.03.2018, 15:44:01
Quote from: Kni on 22.08.2017, 12:13:25
QuoteTurun puukotusjutun pääepäilty vangittiin Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa todennäköisin syin epäiltynä kahdesta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä murhasta ja kahdeksasta yrityksestä.

Myös 18-vuotiasta Mohamed Bakieria vaaditaan vangittavaksi samoilla rikosnimikkeillä kuin pääepäiltyä. Hän kiistää asianajajansa mukaan osallisuutensa tekoon.

Kahta muuta, 18-vuotiasta [YY:tä] ja 28-vuotiasta [ZZ:tä], vaaditaan vangittavaksi samoilla nimikkeillä, mutta syytä epäillä -perusteella.
Voin paljastaa nyt tämän Mohamed Bakierin nimen, vaikka olen kaikkien nimet ottanut pois noista papereista, koska tämän teon ja terrorismin kanssa hänellä ei ole mitään tekemistä, sattui vaan olemaan teron paras kaveri ja kämppis.

Mutta.

Tämä tyyppi on varsinainen veijari ja hänen tapauksensa kertoo aika paljon suomalaisesta maahanmuuttopolitiikasta sekä siitä Päivi Nergin ripulista että "tiedämme kaikkien tänne tulleiden taustat". Ihan soopaa, kenestäkään ei tiedetä yhtään mitään.

Ensinäkin, Mohamed Bakier ei ollut Mohamed Bakier eikä hän ollut tuolloin 18 vuotias. Hän oli Monsef Baker ja 21 vuotias. Hän paljasti tämän kolmannessa kuulustelussa (kts. kuva). Ehkä poliisi unohti kysyä Päivi Nergiltä oikeita tietoja. Saksassa hän oli antanut oikein nimensä, mutta väärän iän, kun jäi kiinni useista rikoksista (mm. varkaus). Omien sanojensa mukaan he eivät terroristin kanssa tehneet isoja rikoksia. Muitakin rötöksiä koko konkkaronkalla oli. Kaikki tietysti oli laittomasti maassa, se nyt on selvää. Tämä Mohamed Bakier siis Moncef Baker oli ollut pitkän aikaa Sverigestaniassa, ainakin vuodesta 2013 lähtien, oli hakenut oleskelulupaa ensimmäisen kerran 2013, saaden hylsyn, sitten useamman kerran, saaden aina hylsyn. 2015 Sverigestanian migri antoi lopullisen hylsyn, karkotuspäätöksen ja maahantulokiellon.

Se jäi epäselväksi, karkotettiinko hänet Sverigestaniasta oikeasti Marokkoon. Ehkä pitäisi soittaa Nergille, jos haluaa tietää. Omien sanojensa mukaan hän oli lentänyt Marokkosta Turkkiin ja sieltä reilannut ja suhannut ympäriinsä, sitten tullut Saksasta rötöksien jälkeen Puolan ja Baltian läpi Suomeen terroristin kanssa. Varmaan siksi tuota kautta, koska Sverigestaniaan ei kannattanut mennä, mutta tätä hän ei itse kerro.

Suomessa hän siis ilmoitti veljensä nimen ja iän, joilla sitten eleli Turussa, alaikäisten vokissa aikuisena. Vaikka siis Päivi Nerg tiesi hänen ikänsä. Hän ehti olla Suomessa noin kaksi kuukautta muka 17 vuotiaana, kun hän työnsi bussipysäkillä sormensa kehitysvammaisen tytön p***un ja tuomittiin teosta, muka 17 vuotiaana vaikka hän oli 20 vuotias. Päivi Nerg unohti kertoa iästä käräjäoikeudelle, niin aikuinen tuomittiin lapsena.

Tämän jälkeen hänelle annettiin Kaarinasta oma asunto. Tämä siis siitä huolimatta, että Päivi Nerg tiesi hänen taustansa. Ja 900 euroa annettiin sen kalustamiseen. Ihmetteli, että mistä voisi ostaa sohvan ja kertoi ongelmasta "ohjaajalleen". Vaikka hän ei omien sanojensa mukaan ollut saanut Marokkosta mitään henkilöpapereita Suomesta käsin (ei vissiin, kun hän oli pikkuveljensä nimellä), niin silti hän lähti kesällä Saksaan. Siellä hän taas hukkasi passinsa (minkähän passin?) ja lompsansa, joten konsulikyydillä Suomeen. Teosta hän kuuli kun "ohjaaja" soitti hänelle.

Voisin etsiä ristiriitaisuuksia kertomuksesta, muttei jaksa. Tämä on vaan osoitus siitä, että Päivi Nerg tietää kaikkien taustat ja siitä huolimatta tämäkin vempula oli Suomessa, en tiedä onko enää.
Hyviä uutisia!

Kyseinen veijari on poistunut Suomesta. Ei ole tietoa onko lähtenyt vapaaehtoisesti vai onko lempattu maasta pihalle.

Tämä on vain osoitus siitä, että kukaan ei tiedä kenestäkään yhtään mitään. Tälle oli myönnetty jonkun sortin oleskelulupa, oli annettu asuntoa, kalusteet ja muu tarvittava. Tämä siitäkin huolimatta että hän oli seksuaalirikollinen. Tutkinnassa paljasti oman todellisen henkilöllisyytensä. Hänet laitettiin tiukille kuulusteluissa ja sieltä paljastui kaikenlaista. Ilman tätä kaverinsa iskua hän olisi edelleen Kaarinassa elätettävänä.

QuoteHS: Turun puukkoiskun todistaja on poistunut Suomesta

Turun puukotusiskusta syytetyn Abderrahman Bouananen marokkolainen lapsuudenystävä ja asuintoveri on poistunut Suomesta, uutisoi Helsingin Sanomat.

Miehen oli tarkoitus todistaa oikeudenkäynnissä Bouananen radikalisoitumisesta sekä tämän liikkeistä ennen puukotusiskua viime vuoden elokuussa.

Kihlakunnansyyttäjä Hannu Koistinen vahvistaa HS:lle miehen maasta poistumisen. Koistinen kuitenkin elättelee toiveita, että hänet voitaisiin saada oikeuden eteen.

HS:n mukaan mies on voinut lähteä vapaaehtoisesti maasta, mutta hänet on voitu myös karkottaa. Lehti myös kertoo, että syyttäjä oli valmistautunut todistajan mahdolliseen maasta poistumiseen.

Lainaus unohtui.
Lohjan persut

internetsi

Teroa odoteltiin ensin saliin, mutta sitten hän ei haluakaan tulla.

Syynä lienee se, että avustaja Gummerus on kertonut ettei siellä saa häiriköidä. Eli vähän haiskahtaa siltä, että tero ei tule saliin koska lentäisi sieltä heti pihalle.
Quote-Huomenta kaikille. Hetki vielä menee, kun odotellaan vastaajan saapumista oikeussaliin, Katajamäki täsmensi.

Tuomari saa tiedon, että vastaaja eli Bouanane ei saavu saliin. Häntä avustaa Kaarle Gummerus.

- Päämies on pyytänyt, ettei hän olisi läsnä, eikä tämä ole puolustuksen kannalta ongelma, Gummerus toteaa.

Syyttäjää edustavat Sampsa Hakala ja Hannu Koistinen. Syyttäjillä ei ollut mitään sitä vastaan, ettei syytetty ole paikalla.

Katajamäen mukaan asia ei ole ongelma asian käsittelylle.

Huomenna ja keskiviikkona pitäisi kuulla teroa. Jos saan keskiviikon vapaaksi, niin käyn katsomassa mitä tero juttelee oikeudessa. Ellei lennä salista pihalle...
Lohjan persut

Alaric

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3914898/Tunsin+vain+kylmaa++Lisa+Biancuccille+selvisi+puukoniskujen+maara+vasta+sairaalassa (16.4.2018)

Quote"Tunsin vain kylmää" – Lisa Biancuccille selvisi puukoniskujen määrä vasta sairaalassa

Harmaaseen neuletakkiin pukeutunut Biancucci kertoi oikeudelle, kuinka oli ollut tuona päivänä tyttärensä kanssa liikenteessä. Kolmikymppinen tutkija oli ollut aiemmin viettämässä aikaa pienen tyttärensä kanssa lapsille toimintaa järjestävän yhdistyksen tiloissa. Tarkoituksena oli mennä torin poikki kotiin.

Matkalla torille havainnut meteliä ja juoksevia ihmisiä. Hän ei ollut vielä tuolloin tajunnut, mistä on kyse.

Muutaman askeleen jälkeen huomasin tämän hyökkääjän. Näin hänellä veitsen kädessään, muistan hyvin että tässä veitsessä oli verta, Biancucci kertasi tapahtumia oikeudessa.

– En nyt muista ihan tarkkaan, että millä tavalla hän otti minusta kiinni, mutta muistan että työnsin lastenrattaat vasemmalle, ja tunsin pistoksen niskassa.

Hän kertoi oikeudelle, ettei varsinaisesti nähnyt hyökkääjää, sillä Bouanane iski hänen kimppuunsa takaapäin.

– Tunsin vain pistoksen. Tunsin kylmää, mutta en voi sanoa, että olisin tuntenut varsinaista kipua, Biancucci tiivisti.

Veistä hän kuvaili isoksi keittiöveitseksi ja näytti terän mittaa sormillaan.

Biancucci muisteli oikeudessa huutaneensa apua italiaksi.

– Sen jälkeen on hyvin sekavia muistikuvia. Muistan että joku nainen tuli torin poikki auttamaan. Sitten muistan, että olisin nähnyt oikealla puolellani hyökkääjän juoksevan, ja toisen miehen juoksevan perässä.

Lopulta hän menetti tajuntansa, eikä muista tapahtumista enempää.

Biancucci kertoi, että hänen seuraava muistikuvansa oli sairaalasta, kun hänet herätettiin. Yksi puukoniskuista oli mennyt keuhkoihin asti. Kaulaan osunut isku vaikutti hermostoon, joka on hankaloittanut pahoin toisen käden toimintaa.

– Sairaanhoitaja kysyi, tiedänkö mitä on tapahtunut. Muistan vain sen yhden, isoimman iskun. Minulle oli yllätys, että niitä iskuja oli ollut vielä kolme, eli neljä kaiken kaikkiaan.

Biancucci kertoi oikeudelle, että juuri ennen puukotusta hänen mieleensä oli juolahtanut, että vastaantuleva puukkomies saattaisi olla turvapaikanhakija. Mies oli näyttänyt Biancuccin mielestä epätoivoiselta.

– Häpeän tätä sen takia, että tunnen hyvin paljon erilaisia turvapaikanhakijoita, ja he ovat kunnollisia ihmisiä jotka vain hakevat parempaa elämää.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

internetsi

^Esitutkinnassa käytetään sanaa "turvapaikka" eri johdannaisineen kahdeksan kertaa. Siis 1391 sivun aikana. Viisi kertaa näistä tätä käyttää kyseinen henkilö yhdessä yhteydessä:
Quote from: Asianomistajan kuulustelukertomusAjattelin, että tämä kyseinen henkilö olisi ollut ulkomaalainen ja minulle tuli mieleen, että hän saattoi olla tällainen epätoivoinen turvapaikan hakija, jolle ei ole myönnetty turvapaikkaa, sellaiset asiat niillä sekunneilla minulla kävi mielessä.

[...]

K: Haluatko tässä kohtaa lisätä jotain kuulusteluun, kun tulkki on sen sinulle lukenut?
V: Kyllä siihen mitä kuulustelun alussa sanoin tekijästä ja siitä, että hän näytti minusta turvapaikanhakijalta. Haluaisin lisätä, että sen jälkeen, kun olin tehnyt tämän havainnon, tekijästä välittyi minulle tunne epätoivosta. Minulle tämä ei ollut mitään varmaa tietoa vaan pelkkä ajatus. En halua, että tätä ajatusta koetaan mitenkään tuomitsevana tai että siinä on mitään ennakkoajatusta.

[...]

K: Oliko tähän kohtaan vielä jotain lisättävää?
V: Ehkä sen vielä voisi lisätä, että mitä tulee turvapaikanhakijoiden olosuhteisiin Euroopassa, nämä asiat liikuttavat minua kovin, enkä halua että tähän ajatukseen sisältyy ennakkoluuloa. Ennen kaikkea koen heitä kohtaan sääliä. Mutta nyt en tietenkään tiedä, oliko tekijä turvapaikan hakija, minulle tuli tuossa tilanteessa vaan tämä ajatus mieleen.
Ajatuksen jollakin tasolla ymmärrän, varsinkin tuolla maailmankatsomuksella. Esitutkinta vaan ei tue mitenkään sitä, että motiivi olisi ollut nega.
Lohjan persut

JT

Quote"Tunsin vain kylmää" – Lisa Biancuccille selvisi puukoniskujen määrä vasta sairaalassa

Lisa Biancucci on aiemmin toiminut turvapaikanhakijoita puolustavien järjestöjen toiminnassa mukana ja vielä rikastumisensa jälkeenkin on käsittääkseni vannonut julkisuudessa monikulttuurisuuden nimeen.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Golimar

Lisa Biancucci on parantumaton typerä suvakki.

QuoteTurun puukotuksissa elokuussa vakavasti loukkaantuneella Lisa Biancuccilla ei ole ollut yhteyttä muihin uhreihin. Hän sanoo olevansa siitä pahoillaan.

– Olen ollut jotenkin niin hidas tämän syksyn ja talven. Voin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Se johtuu kokemastani stressistä.

Tulevaa oikeudenkäyntiä hän ei kavahda. Hän menee paikalle, jos sinne pitää mennä.

– Olen antanut poliisille jo videolausunnon. Jos se riittää, hyvä. En mene paikalle vain siksi, että näkisin tekijän silmästä silmään.

Hän ei tunne vihaa tekijää kohtaan. Viha ei paranna eikä auta irtautumaan tapahtuneesta.

– Olemme mieheni Fabion kanssa sydämissämme antaneet hänelle anteeksi. Hän kuuluu ehdottomasti vankilaan, mutta toivon, että hän löytää apua ja elämälleen uuden suunnan. Emme tiedä, mitä tämä nuori mies on joutunut elämässään kokemaan, ja mikä on johtanut hänet näin epätoivoiseen tekoon. ....................

– Opetin kymmenen kuukautta liettualaisessa koulussa kulttuurivaihtoa. Se on tärkeää, jotta ymmärtäisimme toisiamme. Siksi annan myös tämän haastattelun.

Pakolaisista ja turvapaikanhakijoista hän sanoo, että se on koko maailman, ei vain Euroopan tai Suomen ongelma. Hän sanoo, ettei Eurooppa voi sulkea rajojaan, että maailman rikkauksien jakaminen oikeudenmukaisesti olisi ensiaskel muutokseen.

– Pakolaisongelma kasvaa lähivuosina. Ilmastomuutos, nälänhätä ja sodat aiheuttavat yhä suurempien ihmisjoukkojen lähdön liikkeelle. Kaikki eivät mahdu Eurooppaan, mutta jotain tilanteelle olisi tehtävä. Sekin olisi muistettava, miten eurooppalaiset aikoinaan valtasivat Etelä- ja Pohjois-Amerikan, ja miten alkuperäiskansoja tuhottiin.

Lisa Biancucci sanoo suoraan, ettei hän ymmärrä sitä, miten Suomi palauttaa pakolaisia Afganistaniin.

– Afgaanipakolaisten, varsinkin lasten tilanne naapurimaissa Pakistanissa ja Iranissa on ihmisoikeuksien vastainen. Jotkut lapsista eivät ole edes syntyneet Afganistanissa. Kun olimme vuonna 2015 Fabion kanssa Iranissa, hotellissa työskenteli kahdeksanvuotias afgaanipoika, pakolainen.

Pojan kohtalo satutti Lisa Biancuccia....................

https://www.apu.fi/artikkelit/turun-puukotuksen-uhri-lisa-biancucci-annan-anteeksi-hyokkaajalle

https://www.google.fi/search?q=Lisa+Biancucci&oq=Lisa+Biancucci&aqs=chrome..69i57.4734j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8