News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Uusi opetussuunnitelma 2016

Started by Eino P. Keravalta, 14.11.2016, 20:18:20

Previous topic - Next topic

Beef Supreme

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006344434.html

QuoteEspoolaisopettaja teki testin ja laittoi opiskelijat kirjoittamaan muistiin­panot käsin – "Koe­numerot paranivat keski­määrin kaksi numeroa"
Aivotutkija: Käsinkirjoitetut muistiinpanot ovat luovempia.
Tilaajille
Espoonlahden lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja Kari Ojanen opetti tuolloin historiaa lukiossa Teuvalla. Opiskelijat saivat kaikki opinahjostaan käyttöönsä kannettavat tietokoneet.

Pian heidän keskittymisensä tunneilla alkoi tunneilla herpaantua ja ajatus harhailla. Seuraus näkyi oppimistuloksissa, Ojanen väittää.

Hän alkoi aprikoida, mistä herpaantuminen johtuu ja päätti tehdä kokeilun: Opiskelijat saisivat yhdellä kurssilla kirjoittaa muistiinpanot, miten halusivat. Toisella kurssilla hän käski heidän kirjoittaa käsin. Aluksi opiskelijat protestoivat asiaa.

"Olen vähän oman tieni kulkija", Ojanen sanoo hymähtäen.

TESTIN lopputulema kertoi karua kieltää: "Koetulokset paranivat keskimäärin kaksi numeroa."

x

Käsinkirjoittamisella ja oppimisella on Huotilaisen mukaan yhteys mutta ei ehkä sellainen kuin luulisi. Huotilaisen mukaan useat tutkimukset todistavat, että muistiin kirjoittaminen on oppimisen kannalta tärkeää. Se auttaa muistamaan ja painamaan mieleen opittavan asian paremmin.

"Tiedetään, että käsinkirjoittaminen on hitaampaa kuin koneella kirjoittaminen. Jos pyrkii nopeasti kirjoittamaan joka sanan, se ei välttämättä ylipäätään paras tapa muistiinpanojen tekemiseen."



Tämä epätieteellinen anekdootti saa confirmation bias -reseptorini kihelmöimään mielihyvästä. Kaikki on juuri kuin arvelinkin: käsin aina parempi.

RP

Nythän tulee muiden asioiden ohella sitten tehtyä digiloikkatesti. Kun koulut ovat nyt kiinni vähintäänkin useita  viikkoja, näillä online ym. jutuilla voisi oikeasti olla käyttöä, jos ne toimivat. 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Eino P. Keravalta

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7066aafc-7e78-4bed-b5bc-abc916ca9a71

Vantaalaisessa Kytöpuiston koulussa lauma 12-13-vuotiaita oppilaita hakkasi jo pitkään piinaamansa, 11-vuotiaan oppilaan sairaalaan. Saatujen tietojen mukaan jengi oli jopa kuristanut lapsen tajuttomaksi - hengenlähtö oli pelottavan lähellä.

Tässä ketjussa on jo aiemmin vaadittu, että häirikköoppilaat sijoitetaan erityisiin kouluihin, joihin ongelmaoppilaat koottaisiin. Sen sijaan opetusministeri Li Andersson tyytyy jeesustelemaan, että:

Quote..opetuksen järjestäjillä ja koulun aikuisilla on lakisääteinen velvollisuus turvata oppilaille turvallinen kouluympäristö.

– Ja jokainen kiusaamistapaus tarkoittaa, että me yhteiskuntana olemme epäonnistuneet lasten oikeuksien turvaamisessa. Oikeus elää omaa arkea ilman pelkoa väkivallasta tai kiusatuksi ja syrjityksi joutumisesta on perustavanlaatuinen ja koskee yhtäläisesti niin yhteiskuntamme nuorimpia jäseniä kuin aikuisiakin, Andersson sanoi.

Andersson ilmoitti, että kiusaamisen ehkäisemiseksi hallitus on nyt luomassa koulupsykologeille ja kuraattoreille sitovan mitoituksen kouluihin.

Täytyy olla todellisuudesta vieraantunut, jos kuvittelee, että etnokouluissa muodostuneita väkivaltajengejä pystyisi lakkauttamaan koulupskologeilla ja kuraattoreilla. Tämä johtuu siitä, että jengin jäsenet eivät ole avun tarpeessa siinä mielessä, missä länsimainen yhteiskunta yleensä tämänkaltaiset asiat näkee, sillä kyseessä ei ole pahoinvoivan lapsen reaktio kohdistaa kiusaamista muihin lapsiin, vaan kyseessä on kulttuurillinen tendenssi siten, että kulttuurin arvomaailmaan kuuluu erilaisten hakkaaminen, oman jengin ja tilan vahvistaminen ja asioiden hoitaminen väkivallalla. Nämä eivät tuon kulttuurin mittapuulla ole mikään syrjäytymisen seuraus tai psykopatologinen ilmiö, vaan täysin normaali kulttuurillinen ilmiö, jota jopa kotona vahvistetaan ylpeänä.

Uuteen opetussuunnitelaan kuuluu vahvasti inkluusio, mutta ainoa keino lopettaa tämänkaltainen väkivalta on luoda, kuten sanottu, omat 'kurikoulut' sellaisille oppilaille, jotka eivät järkipuhetta usko vaan jotka tarvitsevat voimankäyttöä, eli sitä ainoaa asiaa, mitä heidän kulttuurinsa arvostaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

https://yle.fi/uutiset/3-11559469

Nyt jo rouva presidenttikin avaa suutaan koskien sitä, että sairaalloiset ja väkivaltaa harjoittavat oppilaatkin pidetään normaaleiden joukossa vastoin yleistä oikeustajua, kuten tässäkin ketjussa on usein mainittu.

Tarja H:

QuoteKouluväkivalta ja sosiaalinen media ovat pelottava yhdistelmä

Vielä pelottavampi yhdistelmä on meidän hallitsematon maahanmuuttopolitiikkamme ja olemattomat rangaistukset sekä kyvyttömyys palauttaa rikollisia kotimaihinsa.

QuotePresidentti Tarja Halonen: "Vastuu on meidän kaikkien yhteinen"

Syy on kyllä kaikkien muiden paitsi Perussuomalaisten.

Halonen:

QuoteAikuiset tekevät ihan samalla tavalla erilaista hyvin vaarallista väkivaltaa. Olkoon se sitten seksuaalista tai jotain muuta. Tässä mielessä on myöskin aikuisilla peiliin katsomisen paikkaa, että tämän tapainen käyttäytyminen ei ole hyväksyttävää.

Niin, Haloselta kysyttiin kouluväkivallasta ja Halonen aitoon kommunistityyliin ehätti kertomaan, että kyllähän ne muutkin..

ON PERIN IRVOKASTA, että Halonen tässä on tuomitsemassa kouluväkivaltaa, vaikka hän itse parilla presidenttikaudellaan teki kaikkensa, että maahamme saataisiin kehitysmaalainen väkivaltakulttuuri, joka nyt viime vuosina on tuottanut karmeaa satoaan kouluissamme.

Asiaa pahentaa vielä nykyisen Opetussuunnitelman korostama inkluusio sekä se, että siinä ollaan opettajan auktoriteetti rapautettu aivan kokonaan sen sijaan, että nykyinen Opetussuunnitelma tarttuisi jämäkästi monikulttuurisuuden aiheuttamiin ongelmiin esimerkiksi luomalla erityiskouluja ongelmaoppilaille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006651639.html

Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen:

Quote..tutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen lisääntyy avoimissa oppimisympäristöissä, joita uusi opetussuunnitelma painottaa.

QuoteKiusaamisessa kysymys on ryhmätoiminnasta, jossa syntyy tietty ryhmädynamiikka. Aikuisen rooli on estää tämä ja kertoa, miten toimitaan ja minne mennään.

– Mutta nykyään on yhä enemmän paikkoja ja erilaisia tilanteita, joihin opettajan silmä ei mitenkään kanna. Totta kai se antaa enemmän mahdollisuuksia kiusata, emeritaprofessori sanoo.

Quote..kouluissa voi olla jopa 80 oppilaan ryhmiä, joissa on kolme opettajaa. Kun opettaja vaihtuu suurissa luokissa usein, opettaja ei osaa arvioida lapsen käytöksestä, onko hänellä paha olla koulussa, emeritaprofessori huomauttaa.

QuoteYle uutisoi aiemmin, että alle 15-vuotiaiden tekemä väkivalta on muuttunut aiempaa vakavammaksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

simppali

#335
Aiheellinen härdelli on tuloksena.

Kirjoittelin taannoin tyttäreen kohdistuneesta kiusaamisesta, koska söi väärin tehtyjä eväs-sämpylöitä, sisältöön kuului kinkkusiivuja. Ei oppilaat mene katsastamaan kenenkään syömää ruokaa, paitsi jos opettaja on tolkuttanut tuntikausia lihan syönnin syntisestä hegemoniasta ja viittailut Belsebuubin uudestaan tulemisesta jos oppilas ei noudata vihreää oppimista.

Minulla ja Rouvalla tittelit riittivät siihen, että tein rikosilmon.. alkoivat kuvainnollisesti puntit vapisemaan vastapuolella.

Nykyisiä opettajia tuottava laitos kai asentaa opetustoimeen tuleville opettajille oletuksen: ps paha, vihreä hyvä  jonka opettajat iskostavat oppillaille.

https://yle.fi/uutiset/3-11737299

QuoteOAJ:n Olli Luukkainen: Emme voi hyväksyä maalittamista ja painostusta
Mitä sanot tapauksesta?

Kampanja kannustaa tarkkailemaan opettajan opetusta ja ehdottaa ilmiantosysteemiä. Se on maalittamista ja painostusta, emmekä voi sitä hyväksyä. Urani varrelta ei tule mieleen vastaavaa, ja olen aika pitkään ollut näissä hommissa.

Perussuomalaisten avauksessa on taustalla oletus, ettei opettaja tekisi työtään tasapuolisesti. Mutta suomalaiset opettajat ovat hyvin koulutettuja, ja lainsäädäntö on tukevalla pohjalla: opetuksen tavoitteet ovat tasapuolisia ja ne on määritelty opetussuunnitelmassa.

Kunnalla tai opetuksen järjestäjällä on velvoite tarkkailla, että opetus tapahtuu opetussuunnitelman mukaisesti.

QuoteTähän lähdettiin, koska olen saanut nuorilta viestiä, jonka mukaan historian tunnilla oli vihjailtu perussuomalaisten olevan rasisteja. Perussuomalaisia oli käsitelty natsi-Saksan yhteydessä. Vaikka lähtökohta on, että opetuksen pitäisi olla puolueetonta.

Tämä pätee kaikkiin suuntiin. Emme hyväksyisi sitä, jos perussuomalainen opettaja kertoisi vihreiden kannattavan laittomuuksia. Opetusministeri Jussi Saramon (vas.) ja OAJ:n väite siitä, että painostaisimme opettajia tai puuttuisimme heidän autonomiaansa, on naurettava.

Oikeasta aiheesta tehty kysely, minulle on eräs opettaja sanonut päin lärviä tyttären asian ollessa framilla "mitäs täällä runkkunatsi luuraat", ikävästi sanailtu en vastannut mitään.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

F1nka

^Aivan kuin olisi kyselty paikalla oloa runkkunatsilisällä painostamis- ja vaientamisyritysmielessä.
Tottelematon tieto aktivismissa

simppali

#337
vt. opetusministeri Saramo on ollut mukana uudessa sanahelinää sisältävässä suunnitelmassa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/abec93b3-8515-42f3-bab4-e746f923bc10

QuoteSoittoa poliisille
Saramo kertoi, että tämän hallituskauden aikana on palkattu noin 300 poliisia lisää. Muun muassa tämä edesauttaa kouluongelmiin puuttumista.

Julkisuudessa on toistuvasti noussut esille se, ettei opettajilla ole mahdollisuuksia puuttua rettelöiviin oppilaisin. Opetusministeri kehottaa kuitenkin ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä poliisiin ja muihin viranomaisiin, kun ongelmia ilmenee.

Ei poliiseista voi tehdä mitään kouluvakseja, rikosoikeudellinen ikäraja laittaa jarrut päälle, suhteessa poliisin puuttumiseen kouluväkivaltaan.

QuoteKäynnistetään oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin kehittämistyötä tukeva valtakunnallinen kehittämis- ja tutkimushanke (2021–2023), jossa perusopetuksen koulujen käyttöön luodaan tehokkaita kouluyhteisön turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria edistäviä toimenpiteitä. (ministeri Saramo)

Käynnistellään hankkeita, tehdään raportteja ja edistetään,,voihan ihme.

Ainoa mitä käynnistäisin olisi oikeudellisen ikärajan, vastuun muodossa laskemisen 13-vuoteen, alaikäisen kyseessä ollen vastaajina toimisivat vanhemmat tai huoltajat, jotka olisivat korvausvastuullisina, kiusaamiseen t. muuhun rikoslaissa mainittuun tekoon osallistuneen alaikäisen toimintaan..  alaikäisen rikollisen paikka on vankila.

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Eino P. Keravalta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt puuttua kouluväkivaltaan, jota usein kiusaamiseksikin vähätellen kutsutaan.

Vaikka tämä ei ole suoraan yhteydessä ketjun aiheeseen, tällä on myös yhtymäkohtia paitsi sikäli, että kyseessä on koulumaailma, myös sikäli, että hallituksen arvot näkyvät molemmista, niin opetusohjelmasta kuin tästä nyt julkaistusta kiusaamisen vastaisesta ohjelmasta.

Alempana luettelo suunnitelman kohdista. Esityksessä saattaa toki olla hyviäkin detaljeja, mutta isossa kuvassa koko suunnitelma on tyypillistä kulttuurimarxilaista vastuun ja toimivien keinojen välttelyä.

Avainsanoja ovat esimerkiksi:

-aikoo
-vahvistaminen
-kehittämisohjelma
-vuorovaikutustaito
-painotus
-ehkäisy
-kehittää
-osaaminen
-opiskeluympäristö
-turvaaminen
-suunnitelma
-oppilashuolto
-tuki
-täsmennys
-säännös
-oikea-aikaisuus
-oikeusasema
-arvioida
-sääntely
-sitouttava
-koulupudokkuus
-poissaolo
-korjaaminen
-hyvinvointi
-työrauha
-yksinäisyys
-määritellään
-pedagogia
-osaaminen
-mielen hyvinvointi
-täydennyskoulutus
-painopistealue
-sisällyttäminen
-tulossopimus
-kannustetaan
-valmiudet
-parantava
-sisältö
-peruskoulutus
-sivusto
-laatia
-yhteistyössä
-tahot
-verkkopohjainen
-informoi
-normipohja
-tavoitteena
-kouluyhteisö
-ymmärrys
-osallisuus
-vastainen
-oppimisyhteisö
-edistäminen
-turvallisuuskulttuuri
-takaaminen
-arkiturvallisuus
-perusta
-keskeinen
-käynnistetään
-kehittämistyö
-valtakunnallinen
-tutkimushanke
-lisääminen
-konsultatiivisuus
-uudelleenorganisointia
-toiminta-alue
-opetusyksikkö
-yhteistyö
-toimintamallit
-interventiot
-tilannearviokonsutaatiot
-toimielin
-arviontikeskus
-arviointitoimielin
-näytön aste
-käyttökelpoisuus
-kehittämisehdotus
-ankkuritoiminta
-nuorisotyöntekijä
-edustaja
-selkeytetään
-moniviranomaistoiminta
-johtaminen
-myönteinen ryhmäytyminen
-kehitys
-merkkejä
-ei-toivottua
-tiedon lisäämistä
-täsmentäminen
-lukiolaki
-säädettäisiin
-häirintä
-laillinen edustaja
-yhteisöllinen toimintakulttuuri
-oikeus
-kehittämisohjelma
-luoda
-vertaisohjaus
-tuki
-ryhmäohjaus
-turvallisuuskulttuuri
-kokonaisvaltainen
-valmisteilla
-laatuohjelma
-tullaan
-opiskeluhyvinvointi
-tunne
-oikea-aikainen
-ohjaus
-valmistelu
-häirintäyhdyshenkilötoiminta
-käsitellään
-saavutettavuussuunnitelma
-toimintamalli
-ohjeisto
-epäasiallinen
-vuorovaikutuksen kehittäminen
-ydinosaaminen
-nuorisotyö
-kohtaaminen
-kokonaisvaltainen
-matala kynnys
-suunnitellaan
-syrjintä
-kehittämistyö
-osaamiskeskus

Omasta puolestani avainsanoiksi olisivat riittäneet esimerkiksi:

-vartija
-pamppu
-nuorisovankila
-suljettu erityiskoulu
-kotimaahan lähettäminen

Quote"Toimenpide 1, tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa

Toteutetaan kehittämisohjelma tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseksi varhaiskasvatuksessa. Kehittämisohjelma painottuu lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen kiusaamisen ehkäisykeinona varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tavoitteena on lisäksi kehittää henkilöstön osaamista lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa ja kiusaamisen ehkäisyssä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 2, lainsäädäntöhanke turvallisen opiskeluympäristön turvaamiseksi

Oppilaan osallistuminen opetukseen epäämistä koskevaa sääntelyä päivitetään oppilaiden ja opetustilassa työskentelevien henkilöiden turvallisuuden turvaamiseksi. Epäämisen aikana oppilaalle tehdään suunnitelma oppilaan tarvitsemasta oppilashuollollisesta ja muusta tarvittavasta tuesta. Tarkoituksena on täsmentää ja korjata opetustoimen säännöksiä, jotta kiusaamiseen voitaisiin puuttua oikea-aikaisesti, vahvistaa oppilaan oikeusasemaa ja turvata kaikkien koulussa toimivien turvallinen oppimisympäristö. Lainvalmistelu pohjaa Kiusaamisen vastaisen työryhmän lainsäädäntöehdotuksiin. (ministeri Saramo)

Arvioidaan opetustoimen lainsäädäntöön sisältyvää kaksoisrangaistavuutta koskevaa sääntelyä, jotta opiskeluympäristön turvallisuus voidaan varmistaa yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriö, oikeusministeriö, sisäministeriö ja Poliisihallitus. (ministerit Saramo, Henriksson, Ohisalo)


Toimenpide 3, sitouttava kouluyhteisötyö

Käynnistetään perusopetuksessa uusi sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamalli, joka tukee sekä oppilaita että koulujen henkilökuntaa koulupudokkuuden ehkäisemisessä, koulunkäyntiin sitouttamisessa, poissaolojen vaikutusten korjaamisessa, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamisessa sekä osaltaan kiusaamisen vastaisessa työssä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 4, henkilöstön ja johdon koulutus

Hyvinvoinnin ja työrauhan edistämiseen, yksinäisyyden ja kiusaamisen ehkäisemiseen sekä mielen hyvinvoinnin tukemiseen liittyvä pedagoginen osaaminen määritellään varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstön ja johdon täydennyskoulutuksen painopistealueeksi seuraavien kolmen vuoden ajalle. Sisällytetään Opetushallituksen tulossopimukseen vuosille 2021–2023. (ministeri Saramo)

Kannustetaan korkeakouluja lisäämään hyvinvoinnin, turvallisuuden ja työrauhan edistämiseen liittyviä opettajien valmiuksia parantavia sisältöjä opettajien peruskoulutukseen. (ministeri Saarikko)

Toimenpide 5, kiusaamisen ehkäisyn sivusto

Opetushallitus laatii yhteistyössä eri tahojen kanssa, oppilaita ja opiskelijoita kuullen sekä kodin ja koulun yhteistyötä tukien verkkopohjaisen kiusaamisen ehkäisyn sivuston. (minister Saramo)

Sivusto informoi olemassa olevasta lainsäädäntö- ja normipohjasta koulukiusaamisen ehkäisyyn liittyen.
Sivuston tavoitteena on antaa käytännön ohjeita sekä konkreettisia toimenpiteitä kiusaamisen ehkäisyyn kouluissa ja oppilaitoksissa.
Tavoitteena on sitouttaa koko kouluyhteisöä vahvistamaan kiusaamista ja väkivaltaa ehkäisevää sekä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintakulttuuria.
Tavoitteena on lisätä oppilaiden ja opiskelijoiden ymmärrystä kiusaamisen ja väkivallan vaikutuksista. Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuutta kiusaamisen vastaisessa työssä.
Tavoitteena on vahvistaa huoltajien osallisuutta kiusaamisen ehkäisyssä kodin ja koulun yhteistyön avulla.

Toimenpide 6, perusopetuksen oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin edistäminen

Opetusta järjestettäessä on koko kouluyhteisön turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa toiminnan keskeinen perusta. Oppilailla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Turvallisuuteen liittyy keskeisesti turvallisuuskulttuuri ja sen kautta luotu perusta päivittäiselle arkiturvallisuudelle. Turvallisuus on keskeinen osa hyvinvointia.
Käynnistetään oppimisyhteisöjen turvallisuuskulttuurin kehittämistyötä tukeva valtakunnallinen kehittämis- ja tutkimushanke (2021–2023), jossa perusopetuksen koulujen käyttöön luodaan tehokkaita kouluyhteisön turvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria edistäviä toimenpiteitä. (ministeri Saramo)

Toimenpide 7, sairaalaopetuksen kehittäminen

Sairaalaopetuspaikkojen lisääminen ml. hoito (ministeri Kiuru)
Kunnille haettavaksi sairaalaopetuksen järjestämiseen liittyvä konsultatiivisen sairaalaopetuksen rahoitus (ministeri Saramo), joka lisää konsultatiivista sairaalaopetusta nykytilanteeseen verrattuna; ei olemassa olevien resurssien uudelleenorganisointia kohdistuu koko sairaalaopetusyksikön toiminta-alueeseen, ei vain sairaalaopetuksen ylläpitäjäkaupungin oppilaisiin (pitkät etäisyydet eivät saa olla esteenä palvelun saamiselle) toiminnan kohteena ovat oppilaat, joiden pulmat kytkeytyvät kiusaamiseen, itsetuhoisuuteen, masentuneisuuteen sekä kouluakäymättömyyteen edellä mainituista syistä yhteistyö lasten- ja nuorisopsykiatrian kanssa sairaalaopetuksen keinoin toimintamalleina sairaalaopetuksen pedagoginen ja ennaltaehkäisevä tilannearviokonsultaatio (yksilöön ja yhteisöön kohdistuvat interventiot).

Toimenpide 8, kansallinen toimielin

Kansallisen koulutuksen arviointikeskukseen (KARVI) on tarkoitus perustaa kansallinen vaikuttavien kiusaamisen ehkäisemisen, hyvinvointia ja työrauhaa lisäävien menetelmien arviointitoimielin, joka arvioi näihin tarkoituksiin kehitettyjen menetelmien näytön astetta ja käyttökelpoisuutta. Toimenpide perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamistyöryhmän kehittämisehdotukseen. (ministeri Saramo)

Toimenpide 9, ankkuritoiminta vahvemmin osaksi koulujen ja oppilaitosten kiusaamisen vastaista toimintaa

Ankkuritoiminta kohdistuu varhaisessa vaiheessa nuorten hyvinvoinnin edistämiseen ja rikosten ennalta ehkäisemiseen. Sitä toteutetaan kaikkien poliisilaitosten alueella. Ankkuritiimissa on mukana poliisi, sosiaalityöntekijä, psykiatrinen sairaanhoitaja ja nuorisotyöntekijä. Paikallisiin tai alueellisiin ankkureihin voidaan nimetä opetustoimen edustaja. Lisätään edelleen Ankkureiden ja koulujen ja oppilaitosten välistä yhteistyötä kehittämällä toimintamalleja, joilla kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvaan kiusaamiseen ja väkivaltaan puututaan nykyistä varhaisemmin. Vahvistetaan ja selkeytetään tilanteiden hallintaan ja hoitamiseen liittyvän moniviranomaistoiminnan johtamista. (ministerit Ohisalo, Kiuru, Saramo, Henriksson)

Toimenpide 10, ennalta ehkäistään jengiytymistä edistämällä lasten ja nuorten myönteistä ryhmäytymistä

Suomessa on nähtävissä merkkejä kehityksestä, joka voi johtaa nuorisojengien muodostumiseen. Lasten ja nuorten ryhmäytymistä tapahtuu kouluissa ja oppilaitoksissa, ja se jatkuu vapaa-ajalla. Suurin osa ryhmäytymisestä on myönteistä nuorten välistä sosiaalista kanssakäymistä. Tukemalla ja edistämällä myönteistä ryhmäytymistä kouluissa ja oppilaitoksissa ja puuttumalla sellaiseen ryhmäytymiseen, joka lisää nuorten häiriökäyttäytymistä ja muuta ei-toivottua käyttäytymistä, ennalta ehkäistään nuorisojengien syntymistä. Toiminta edellyttää koulujen ja oppilaitosten henkilöstön tiedon lisäämistä jengiytymisestä ja siihen vaikuttavista seikoista. (ministerit Ohisalo, Saramo, Saarikko)

Toimenpide 11, kiusaamista ja häirintää koskevien säännösten täsmentäminen lukiolaissa ja ammatillista koulutusta koskevassa laissa

Muutetaan vuoden 2021 aikana lukiolain (782/2018) 40 §:ää sekä ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 80 §:ää siten, että niissä säädettäisiin opettajan tai rehtorin velvollisuudesta ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. (ministeri Saramo)

Toimenpide 12, toisen asteen oppilaitosten yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittäminen

   
Oikeus osata -ammatillisen koulutuksen kehittämisohjelmassa luodaan toimintamalleja vertaisohjauksen ja ryhmäohjauksen tueksi. Lisäksi ohjelmassa kehitetään ja levitetään valtakunnallisesti erilaisiin kuntiin soveltuvia nuorisotyön ja oppilaitosten yhteistyömalleja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Turvallisuuskulttuurin kokonaisvaltainen kehittäminen sisältyy myös ohjelmaan.
Lukion valmisteilla olevassa laatuohjelmassa tullaan vahvistamaan opiskeluhyvinvointia, yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumisen tunnetta sekä opiskelijan saamaa oikea-aikaista ohjausta sekä muuta opinnoissa tarvittavaa tukea.
Opintokamun jatkokäytön valmistelu - opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisen työkalu toisella asteella. (ministeri Saramo)

Toimenpide 13, häirintäyhdyshenkilötoiminnan vahvistaminen korkeakouluissa

Häirinnän ehkäisykeinoja käsitellään osana korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelmaa. Korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelma valmistuu heinäkuussa 2021.
Jokaisella korkeakoululla on selkeä toimintamalli ja ohjeisto häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen ehkäisemiseksi.
Opiskelijajärjestöillä on keskeinen rooli korkeakoulujen opiskeluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisessä. Ne ovat aktiivisesti kehittäneet häirintäyhdyshenkilötoimintaa ja usein häirintäyhdyshenkilöinä toimivat opiskelijat tai opiskelija- tai ylioppilaskuntien työntekijät.
Korkeakoulujen häirintäyhdyshenkilötoimintaa vahvistetaan yhdessä Suomen opiskelijakuntien liiton (SAMOK), Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) sekä korkeakoulujen kanssa. (ministeri Saarikko)

Toimenpide 14, nuorisotyön menetelmien ja toimintamallien jalkauttaminen kouluihin ja oppilaitoksiin

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, joten toimintakulttuurin ja vuorovaikutuksen kehittäminen on keskeistä.
Nuorisotyön ydinosaaminen on nuorten kohtaaminen. Kiusaamista tapahtuu myös kouluajan ulkopuolella (vapaa-ajalla, harrastuksissa), nuorisotyöntekijä kohtaa nuoria myös koulun ulkopuolella. Tämä mahdollistaa nuoren kohtaamisen matalalla kynnyksellä ja kokonaisvaltaisen tuen.
Nuorisotyö voi tuoda kouluihin ja oppilaitoksiin menetelmiä, joilla yhdessä nuorten kanssa suunnitellaan ja toteutetaan toimintamalleja ryhmäyttämiseen, kiusaamisen vastaiseen työhön sekä syrjinnän ja yksinäisyyden ehkäisyyn. Valtakunnallinen kehittämistyö on jo alkanut muun muassa nuorisoalan osaamiskeskus Nuoskan toimesta. Nuorisotyön menetelmillä ja toimintamalleilla voi olla tärkeä rooli myös sitouttavan kouluyhteisön toteutuksessa. (ministeri Saarikko)
   
Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö"


Suuresta kuvasta huomaa, että kyseessä on tyypillinen kulttuurimarxilainen propaganda ja aivopesu: normaalijärkinen ihminen keskittäisi huomionsa väkivallan uhriin, mutta hallituksen fokuksessa on syyllisen pahan olon lievittäminen, uhri saa tuskin mitään huomiota tai oikeuksia tai lisäresursseja ainakaan ennenkuin on jo liian myöhäistä.

Kulttuurimarxilainen maailmankatsomus lähtee siitä, että kaikki ovat ympäristönsä tuotteita. Siksi koulumurhaajakin muuttuu kivaksi, kun hänelle ollaan kivoja. Uhrista ei niin väliä, sehän oli vain sattumalta siinä paikalla kun yhteiskunnallisen vääryyden uhri purki traumojaan, joiden kollektiivinen syy lankeaa meidän kaikkien ylle.

Kulttuurimarxilainen hallitus ei anna juuri mitään konkreettisia keinoja estää kouluväkivaltaa, vaan sen sijan keskitytään syyllisen hyvittelemiseen, ettei se nyt vain jatkossa ketään traumatisoisi tai murhaisi. Terveessä yhteiskunnassa keskityttäisiin uhrin asemaan: miten uhria autetaan ja miten toimitaan niin, ettei lisää uhreja tulisi. Rikolliselle lässyttäminen ei auta, vaan se, että esimerkiksi:

-kouluihin laitetaan vartijat
-häiriköinnistä ja väkivallasta siirretään erityiskouluun, pahimmat tapaukset eristykseen
-Rikosvastuuraja alennetaan 10 ikävuoteen soveltaen
-Rikoksiin syyllistynyt ulkomaalainen palautetaan kotiinsa
-Koulujen hallinto joutuu rikosvastuuseen jos koulussa ei heti puututa rikoksiin
-Yksityiset juristit päivystämään koulujen tilannetta ja puolustamaan uhreja kun kerran turvapaikanhakijoillakin on sama oikeus
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

F1nka

^Sanoisin, ettei noinkaan raakaan menoon ole tarvetta. Paljon auttaisi, jos kaikenlainen inklusiivinen pelleily lopetetaan. Esimerkiksi pahasti lukivaikeuksista kärsivää, jolla ei ole sisäistä motivaatiota pinnistellä tekstin kanssa, ei kannattaisi sijoittaa normaaliin luokkaan. Tuntemattoman ikäisiä ja taustaisia hemmoja ei pidä laittaa lasten joukkoon. Tarpeeksi ei tarjota niille, joilla on eniten potentiaalia.
Tottelematon tieto aktivismissa

Tavan

#340
Toivon, että kotikoulu yleistyy myös Suomessa.

Vaikka äiti tai isä olisi keskitasoa selvästi huonompi opettaja, tuo huonommuus kompensoituu moneen kertaan sillä, että opetettavia lapsia on mittavasti paljon vähemmän kuin taitavimmallakaan luokanopettajalla.

Ja eihän vanhemmilla ole takeita, että heidän lapsensa saa huipputaitavan luokanopettajan, jos lapsi laitetaan kouluun. Voi ihan hyvin saada jopa aivan kehnon tai todennäköisesti haalean keskinkertaisen. Arpapeliä.

Lisäksi äidillä ja isällä on aina ihan eri tavalla "skin in the game". Se mikä ehkä menetetään osaamisessa, voitetaan välittämisessä.

Mainittakoon vielä toiminnan tehokkuus, ajatelllen vaikkapa ajankäyttöä ja joustavuutta. Lapsen ei ole pakko istua nelivitosia pöydän ääressä muodon vuoksi ja järjestelmän kankeuden takia, jos hän oppii asian nopeammin. Aikaa ja energiaa voidaan joustavasti kanavoida niihin asioihin jotka lapselle ovat vaikeampia ja/tai joissa hänellä on erityislahjakkuutta johon halutaan panostaa. Asioita ei ole myöskään pakko sitoa ikäluokittain, vaan voidaan edetä puhtaasti oppimisnopeuden ja omaksumiskyvyn mukaan, eikä teknisistä syistä ikävuosia tai pienintä yhteistä nimittäjää odotellen.

Näin joustavassa ja lapsen tarpeisiin räätälöityvässä systeemissä hienoihin tuloksiin pääsee, vaikka äiti tai isä olisivat taidoiltaan melko mitäänsanomattomia opettajia.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Supernuiva

^^Einon listauksesta puuttuvat seuraavat sanat:

-monikulttuuri, kaikkine taivutusmuotoineen
-voimaannuttava
-sukupuolineutraali
-feministinen (radikaalifeministinen)

Vakavalla asialla ei pitäisi laskea leikkiä, siksi mietin pitkään kirjoitanko näitä puuttuvia sanoja lainkaan. Ajattelin ne kuitenkin kirjoittaa, koska humoristinen tuo ylempikin lista on, koska siitä saa sellaisen huumoristisen vaikutelman, että jonkun kehittämisohjelman KIRJOITTAMINEN poistaa kouluväkivallan.

Ohjelma pitää siirtää käytäntöön, mutta miten punavihreät opettajat voivat harjoittaa toimenpiteitä, jotka ovat heidän aatemaailmansa ja ideologiansa vastaisia? Salliiko edes nykyinen lainsäädäntö mitään sellaista, jolla olisi oikeasti merkitystä kiusaajien estämisessä.

Opettajaopetus on ollut punaisten voimien hallinnassa varmaankin viimeiset 60 vuotta? Tästä johtuen jokainen nykyisen opettajasukupolven edustaja on opetettu opettamaan punavihreillä metodeilla. Peruskoulu ja sen opetusopit lienevät suora kopio DDR:n silloisesta järjestelmästä? DDR:ää ei ole ollut enää noin 30 vuoteen, mutta peruskoulu on - ja ilmeisesti suunnilleen samanlaisena kuin silloin kylmän sodan aikaan.

Jotta kiusaamiseen voidaan puuttua, pitäisi listalla olla opettajien uudelleenkoulutus. Lisäksi mitkä yhteiskunnalliset tahot pystyvät ottamaan "kopin" niistä koululaisista, jotka eivät normikouluun sovi. Ymmärtääkseni mitään vaihtoehtoisia paikkoja ei ole, eikä sellaisia olla kehittämässä.

Rahaa tulisi "palamaan" paljon, ehkä siksi tyydytäänkin vain kirjoittamaan ohjelmia.

Kiusaamisen, riehumisen ja muun vandalismin suhteen pitäisi olla täydellinen nollatoleranssi sellaisin seuraamuksin sekä sanktioin, että ne ehkäisevät tekoja jo ennakolta.

Supernuiva

Quote from: Tavan on 27.01.2021, 22:14:07
Toivon, että kotikoulu yleistyy myös Suomessa.

Vaikka äiti tai isä olisi keskitasoa selvästi huonompi opettaja, tuo huonommuus kompensoituu moneen kertaan sillä, että opetettavia lapsia on mittavasti paljon vähemmän kuin taitavimmallakaan luokanopettajalla.

Ja eihän vanhemmilla ole takeita, että heidän lapsensa saa huipputaitavan luokanopettajan, jos lapsi laitetaan kouluun. Voi ihan hyvin saada jopa aivan kehnon tai todennäköisesti haalean keskinkertaisen. Arpapeliä.

Vanhempien pitää käydä työssä, tai työttömien päivähoidossa. Lisäksi jo päiväkoti-ikäiset lapset pitää saada päiväksi yhteiskunnan hoitoon, tämä on nykyinen tahtotila. Koulunkäynnin aloitusikää halutaan laskea ja pidentää loppupäästä.

Kotiopetuksen yksi vastustussyy on se, että lapset eivät tällöin tutustu erilaisesta sosiaalisesta taustasta tuleviin muihin lapsiin ja opi sosiaalisiksi.

Ääneen sitä ei sanota, mutta koulumaailman yksi ideologinen tehtävä on sosiaalistaa lapsia massoiksi.

Tavan

^Tuo on yksi kotikoulun etu, että lapsiasi ei aseteta peruskouluun, tuohon sosialidemokratian helvetinkoneeseen, joka pyrkii tasapäistämään ja koulimaan lapsista hyviä tiiliskiviä Hyvinvointivaltion muuriin. Ja joka raadollisimmillaan on vain säilytyspaikka jossa pelataan viidakon laeilla.

Rakastavien vanhempien (jotka välittävät niin paljon että vieläpä kotikouluttavat) ja itselle tuttujen ja turvallisten sisarusten (ja naapuruston ja harrastuspiirien lasten) keskuudessa saatava sosiaalinen vuorovaikutus on helposti laadukkaampaa ja syvällisempää kuin se hodgepodge satunnainen pienimmän yhteisen nimittäjän moku mamu sekasotku, mille peruskoulussa altistuu.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

jetsku

Peruskoulun ironiaa: koulua kehitetään suuntaan, joka vaatii oppilailta enemmän itse tekemistä ja sisäistä motivaatiota. Samaan aikaan koulua kehitetään suuntaan, joka vaikeuttaa oppilaiden tekemistä ja heikentää motivaatiota.

Emo

#345
Quote from: Supernuiva on 27.01.2021, 22:22:53
^^Einon listauksesta puuttuvat seuraavat sanat:

-monikulttuuri, kaikkine taivutusmuotoineen
-voimaannuttava
-sukupuolineutraali
-feministinen (radikaalifeministinen)

Vakavalla asialla ei pitäisi laskea leikkiä, siksi mietin pitkään kirjoitanko näitä puuttuvia sanoja lainkaan. Ajattelin ne kuitenkin kirjoittaa, koska humoristinen tuo ylempikin lista on, koska siitä saa sellaisen huumoristisen vaikutelman, että jonkun kehittämisohjelman KIRJOITTAMINEN poistaa kouluväkivallan.

Ohjelma pitää siirtää käytäntöön, mutta miten punavihreät opettajat voivat harjoittaa toimenpiteitä, jotka ovat heidän aatemaailmansa ja ideologiansa vastaisia? Salliiko edes nykyinen lainsäädäntö mitään sellaista, jolla olisi oikeasti merkitystä kiusaajien estämisessä.

Opettajaopetus on ollut punaisten voimien hallinnassa varmaankin viimeiset 60 vuotta? Tästä johtuen jokainen nykyisen opettajasukupolven edustaja on opetettu opettamaan punavihreillä metodeilla. Peruskoulu ja sen opetusopit lienevät suora kopio DDR:n silloisesta järjestelmästä? DDR:ää ei ole ollut enää noin 30 vuoteen, mutta peruskoulu on - ja ilmeisesti suunnilleen samanlaisena kuin silloin kylmän sodan aikaan.

Jotta kiusaamiseen voidaan puuttua, pitäisi listalla olla opettajien uudelleenkoulutus. Lisäksi mitkä yhteiskunnalliset tahot pystyvät ottamaan "kopin" niistä koululaisista, jotka eivät normikouluun sovi. Ymmärtääkseni mitään vaihtoehtoisia paikkoja ei ole, eikä sellaisia olla kehittämässä.

Rahaa tulisi "palamaan" paljon, ehkä siksi tyydytäänkin vain kirjoittamaan ohjelmia.

Kiusaamisen, riehumisen ja muun vandalismin suhteen pitäisi olla täydellinen nollatoleranssi sellaisin seuraamuksin sekä sanktioin, että ne ehkäisevät tekoja jo ennakolta.

Kuten olemme nähneet, eivät hallituksen punapissikset osaa edes sanoa sanaa PAKKO  tai MÄÄRÄYS, vaan konditionaalissa soperretaan PITÄISI ja EI SAISI ja suositellaan, toivotaan ja pelätään.

Koulumaailmassa tuollaisia nynnyjä vedellään turpaan eikähän opettajilla mitään auktoriteettia olekaan ja opettajiakin kiusataan kouluissa.
Kun ei ole pakko eikä mitään kunnon sanktioita, niin mistään ei tule mitään, ei kouluissa eikä laajemminkaan yhteiskunnassa.

Eino P. Keravalta

Viittaan vielä muutama viesti ylöspäin kopioituun Opetus- ja kulttuuriministeriön kiusaamisen vastaiseen ohjelmaan:

Siinä ei oteta laisinkaan huomioon kulttuurillisia tendenssejä, vaan hyvin naiivisti lähdetään liikkeelle siitä aksioomasta, että kaikki kulttuurit ja niiden jäsenet noudattavat samoja sosiologisia, psykologisia ja kulttuurillisia 'lainalaisuuksia'.

Tämän vuoksi myös koko ohjelma on täysin virheellinen, tarpeeton ja jopa vahingollinen. On nimittäin siten, että se, mikä voi toimia pohjoismaalaisella oppilasaineksella, ei toimi laisinkaan kehitysmaalaisella oppilasaineksella.

Tarkoitan sitä, että usein on niin, että kehitysmaalaisen ihmisen intellekti, motivaattorit, kulttuuriarvot, emotionaalinen kypsyys, kasvatus, tavoitteet, keinot ja omanarvontunto ja sen välineet poikkeavat niin suuresti pohjoismaalaisen ihmisen vastaavista, että on aivan täyttä hulluutta ja typeryyttä soveltaa samoja keinoja tai metodeja molempien ihmisryhmien kasvatukseen ja kehittämiseen, toimimiseen yhteisön ja yhteiskunnan säännöillä.

Vielä täsmentäen: poliitikot, päättäjät ja 'asiantuntijat' katsovat, että kouluväkivalta johtuu kiusaajan omasta pahasta olosta ja kenties kurjasta lapsuudesta. Tämä varmaan usein päteekin suomalaisten kesken.

Samaan aikaan poliitikot, päättäjät ja 'asiantuntijat' eivät ymmärrä, että kehitysmaalaisen kohdalla ei välttämättä ole näin, vaan että sikäläisessä kulttuurissa kiusaaja ja väkivallan harjoittaja EI OLE syrjäytynyt ja pahoinvoiva reppana, vaan päinvastoin sikäläisen, väkivaltaan ratkaisukeinona uskovan kulttuurin helmi ja ihanne - noissa kulttuureissa sovittelija ja anteeksipyytäjä on heikko, väkivallan kautta hallitseva ja alistava on menestyjä ja muiden ihailun kohde. Tämä on se, mitä ei haluta ymmärtää joskohta sitä ei edes juuri tiedosteta: me olemme tekemisissä aivan erilaisen 'pedon' kanssa.

Länsimainen näkökulma on, että jengiytynyt kehitysmaalainen voi pahoin ja vain haluaisi aikuisten turvaa. Tosiasiassa jengiytynyt ja väkivaltaa käyttävä keharimaalainen on huipulla - hänellä on kaikki ne asiat, joista hän haaveilee:

-muut pelkäävät häntä
-hänellä on konkreettista valtaa muiden yli
-hän saa ilmaiseksi rahaa ja kalliita tavaroita uhkailemalla tai ryöstämällä
-hän osoittaa lauman johtajuutta ja maskuliinisuutta, kova gänstä meininki
-tytöt ( siis ne tyhmät tytöt ) ihailevat, seksiä tulee
-huumediilerinä saa massia ja bossin aseman
-omasta turvallisuudesta ei tarvitse tapella, sillä lauma tappelee sen puolesta

Luuleeko joku, että tällainen bossi lähtisi pyyttelemään anteeksi tai nöyrtyisi tukiopetukseen ja sosiaalikalkkunan halaukseen?

Herätkää nyt jo perkele!



HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

kriittinen_ajattelija

#347
Quote from: Tavan on 27.01.2021, 22:14:07
Toivon, että kotikoulu yleistyy myös Suomessa.

Vaikka äiti tai isä olisi keskitasoa selvästi huonompi opettaja, tuo huonommuus kompensoituu moneen kertaan sillä, että opetettavia lapsia on mittavasti paljon vähemmän kuin taitavimmallakaan luokanopettajalla.

Ja eihän vanhemmilla ole takeita, että heidän lapsensa saa huipputaitavan luokanopettajan, jos lapsi laitetaan kouluun. Voi ihan hyvin saada jopa aivan kehnon tai todennäköisesti haalean keskinkertaisen. Arpapeliä.

Lisäksi äidillä ja isällä on aina ihan eri tavalla "skin in the game". Se mikä ehkä menetetään osaamisessa, voitetaan välittämisessä.

Mainittakoon vielä toiminnan tehokkuus, ajatelllen vaikkapa ajankäyttöä ja joustavuutta. Lapsen ei ole pakko istua nelivitosia pöydän ääressä muodon vuoksi ja järjestelmän kankeuden takia, jos hän oppii asian nopeammin. Aikaa ja energiaa voidaan joustavasti kanavoida niihin asioihin jotka lapselle ovat vaikeampia ja/tai joissa hänellä on erityislahjakkuutta johon halutaan panostaa. Asioita ei ole myöskään pakko sitoa ikäluokittain, vaan voidaan edetä puhtaasti oppimisnopeuden ja omaksumiskyvyn mukaan, eikä teknisistä syistä ikävuosia tai pienintä yhteistä nimittäjää odotellen.

Näin joustavassa ja lapsen tarpeisiin räätälöityvässä systeemissä hienoihin tuloksiin pääsee, vaikka äiti tai isä olisivat taidoiltaan melko mitäänsanomattomia opettajia.
Mainittakoot tosin, että minun käsittääkseni kotikoulussa vanhempien ei edes loppupeleissä tarvi niin paljon opettaa, vaan lapset käy pikemminkin nettikoulua - vähän samalla lailla kun koronan aikana kaikki kävi, mitä nyt ne oppimateriaalit ja luennot lienee etukäteen nauhoitettuja.

Vanhempien rooli on lähinnä vahtia, että lapsi itsenäisesti katsoo luentoja ja tekee läksyjä koneella ja läpäisee sitten tasokokeet.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

F1nka

#348
^Jos vanhemmat ottavat vastuulle opetuksen järjestämisen, niin he myös järjestävät materiaalit. Sitten muutaman kerran vuodessa käydään osoittamassa oppiminen viranomaisille:
QuoteOppivelvollisen on osallistuttava perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muutoin perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot voi hankkia perusopetukseen osallistumisen sijasta esimerkiksi opiskelemalla kotona. Oppivelvollisuuden suorittamista muutoin kuin perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen osallistumalla kutsutaan jäljempänä kotiopetukseksi. Kotiopetukseksi katsotaan myös sellainen ryhmämuotoinen opiskelu, jossa opetuksen toteuttamisesta vastaavalla taholla ei ole perusopetuslain mukaista valtioneuvoston myöntämää opetuksen järjestämislupaa. Kotiopetus ei ole perusopetuslain mukaista opetusta, mutta oppivelvollisen edistymistä tulee valvoa suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määrättyihin perusopetuksen oppimäärään kuuluvien oppiaineiden tavoitteisiin ja keskeisiin sisältöihin.
...
Perusopetuslain 26 §:n mukaan asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä, jos tämä ei osallistu kouluopetukseen. Lainsäädäntö ei sisällä määräyksiä valvonnan käytännön järjestelyistä, vaan niistä päätetään paikallisesti. Yleisenä menettelynä on, että asuinkunta nimeää tutkivan opettajan, jonka tehtävänä on selvittää ja arvioida oppivelvollisen edistymistä. Tutkivan opettajan tulee olla yhteydessä huoltajaan ja sopia valvonnan käytännön järjestelyistä sekä käydä läpi huoltajan ja asuinkunnan vastuut ja velvoitteet.

Oppivelvollisen edistymistä valvotaan ja seurataan suhteessa perusopetuksen oppimäärään kuuluvien oppiaineiden tavoitteisiin. Lainsäädännössä ei ole määritelty, kuinka usein valvontatilaisuuksia järjestetään. Yleinen käytäntö on, että niitä on kerran pari vuodessa.

Valvontatilaisuuksissa tutkiva opettaja arvioi edistymistä muun muassa keskustelujen, kirjallisten ja suullisten kokeiden ja näyttöjen sekä muun tyyppisten näyttöjen avulla. Muut näytöt ovat tarpeen erityisesti selvitettäessä oppivelvollisen edistymistä taide- ja taitoaineissa. Näytöt voivat olla esimerkiksi taitojen osoittamista erilaisin suorituksin itse valvontatilanteissa tai opiskelua ja sen tuotoksia kuvaavia portfolioita.

Näyttötilanteita voidaan järjestää myös erilaisissa oppimisympäristöissä kodin ulkopuolella, kuten luonnossa, laboratoriossa tai liikuntapaikoissa, jotta tutkiva opettaja voi selvittää ja arvioida oppilaan edistymistä ja osaamista oppiaineiden eri osa-alueilla.

Arvioinnin jälkeen tutkiva opettaja laatii oppivelvollisen edistymisestä kirjallisen selosteen, joka toimitetaan asuinkunnalle. Se annetaan myös oppivelvollisen huoltajalle. Seloste ei ole todistus.
...
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

Kunnissa ollaan yleensä todella nihkeitä antamaan mitään materiaaleja kotiopetuksessa oleville, vaikka samalla kaiken järjen mukaan tulee kunnalle säästöä ruoka, tila ja muista kustannuksista.
Tottelematon tieto aktivismissa

kriittinen_ajattelija

Quote from: F1nka on 28.01.2021, 19:41:14
^Jos vanhemmat ottavat vastuulle opetuksen järjestämisen, niin he myös järjestävät materiaalit. Sitten muutaman kerran vuodessa käydään osoittamassa oppiminen viranomaisille:
QuoteOppivelvollisen on osallistuttava perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muutoin perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot voi hankkia perusopetukseen osallistumisen sijasta esimerkiksi opiskelemalla kotona. Oppivelvollisuuden suorittamista muutoin kuin perusopetuslain mukaisesti järjestettyyn perusopetukseen osallistumalla kutsutaan jäljempänä kotiopetukseksi. Kotiopetukseksi katsotaan myös sellainen ryhmämuotoinen opiskelu, jossa opetuksen toteuttamisesta vastaavalla taholla ei ole perusopetuslain mukaista valtioneuvoston myöntämää opetuksen järjestämislupaa. Kotiopetus ei ole perusopetuslain mukaista opetusta, mutta oppivelvollisen edistymistä tulee valvoa suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määrättyihin perusopetuksen oppimäärään kuuluvien oppiaineiden tavoitteisiin ja keskeisiin sisältöihin.
...
Perusopetuslain 26 §:n mukaan asuinkunnan tulee valvoa oppivelvollisen edistymistä, jos tämä ei osallistu kouluopetukseen. Lainsäädäntö ei sisällä määräyksiä valvonnan käytännön järjestelyistä, vaan niistä päätetään paikallisesti. Yleisenä menettelynä on, että asuinkunta nimeää tutkivan opettajan, jonka tehtävänä on selvittää ja arvioida oppivelvollisen edistymistä. Tutkivan opettajan tulee olla yhteydessä huoltajaan ja sopia valvonnan käytännön järjestelyistä sekä käydä läpi huoltajan ja asuinkunnan vastuut ja velvoitteet.

Oppivelvollisen edistymistä valvotaan ja seurataan suhteessa perusopetuksen oppimäärään kuuluvien oppiaineiden tavoitteisiin. Lainsäädännössä ei ole määritelty, kuinka usein valvontatilaisuuksia järjestetään. Yleinen käytäntö on, että niitä on kerran pari vuodessa.

Valvontatilaisuuksissa tutkiva opettaja arvioi edistymistä muun muassa keskustelujen, kirjallisten ja suullisten kokeiden ja näyttöjen sekä muun tyyppisten näyttöjen avulla. Muut näytöt ovat tarpeen erityisesti selvitettäessä oppivelvollisen edistymistä taide- ja taitoaineissa. Näytöt voivat olla esimerkiksi taitojen osoittamista erilaisin suorituksin itse valvontatilanteissa tai opiskelua ja sen tuotoksia kuvaavia portfolioita.

Näyttötilanteita voidaan järjestää myös erilaisissa oppimisympäristöissä kodin ulkopuolella, kuten luonnossa, laboratoriossa tai liikuntapaikoissa, jotta tutkiva opettaja voi selvittää ja arvioida oppilaan edistymistä ja osaamista oppiaineiden eri osa-alueilla.

Arvioinnin jälkeen tutkiva opettaja laatii oppivelvollisen edistymisestä kirjallisen selosteen, joka toimitetaan asuinkunnalle. Se annetaan myös oppivelvollisen huoltajalle. Seloste ei ole todistus.
...
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

Kunnissa ollaan yleensä todella nihkeitä antamaan mitään materiaaleja kotiopetuksessa oleville, vaikka samalla kaiken järjen mukaan tulee kunnalle säästöä ruoka, tila ja muista kustannuksista.
No usein ne jotka kotikouluttaa lapsensa hyödyntää yksityisten kotikoulu yritysten palveluita, opetusta ja materiaalia hyväksi.

https://feeniks-koulu.fi/wp_feeniks/
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

F1nka

^Ehkä moni ostaa, mutta on syytä huomata, että ne todellakin pitää huoltajan erikseen valita ja hankkia. Automaattisesti mitään opetusmateriaalia ei mistään ilmesty.
Tottelematon tieto aktivismissa

Supernuiva

Quote from: F1nka on 28.01.2021, 19:41:14
Kunnissa ollaan yleensä todella nihkeitä antamaan mitään materiaaleja kotiopetuksessa oleville, vaikka samalla kaiken järjen mukaan tulee kunnalle säästöä ruoka, tila ja muista kustannuksista.

Niin kauan kun kotiopetus on marginaalinen ilmiö, ei tilakustannuksissa tule tosiasiallisia säästöjä. Luokissa on aina varaa yhdelle tai kahdelle uudelle oppilaalle. Jos kotiopetuksessa olisi lapsia vaikka luokallinenkin per koulu, ja tämä tilanne jatkuisi tuollaisena vuosikymmenien ajan, olisi tilanne silloin toinen.

Uponneet kustannukset ja rajakustannukset kertovat sen, kuinka paljon yhden kouluun tulevan oppilaan vuoksi todelliset kustannukset nousevat. Summa ei ole kovin suuri, koska koulun olemassaolo aiheuttaa jo suurimman osan kustannuksista. Maksaa käytännössä saman oli luokassa 10, 15 tai 20 oppilasta. (Nythän luokkakokoja ollaan rajaamassa pienemmiksi, jotta opettajilla olisi työpaikkoja.)

F1nka

^Totta. Luulen kuitenkin, että syy nihkeydelle antaa kotikoululaiselle aapinen johtuu muista syistä.
Tottelematon tieto aktivismissa

Supernuiva

Quote from: F1nka on 28.01.2021, 20:03:02
^Totta. Luulen kuitenkin, että syy nihkeydelle antaa kotikoululaiselle aapinen johtuu muista syistä.

Se johtuu siitä, että kotiopetuksesta ei pidetä. Väitän, että hyvin suuri osa tiettyjen aatesuuntien poliitikoista kieltäisi kotiopetuksen, jos he voisivat sen tehdä.

Tavan

Monissa maissa kotiopetus on kategorisesti kielletty. Pelätään, että vanhemmat pääsevät siirtämään arvonsa ja maailmankuvansa lapselleen. Eli aivopesemään lapsestaan puhdasoppisen natsin.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

simppali

#355
Mittavan repertuaarin on koululainen kerännyt, väkivallan saralla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8463317a-dec5-46d9-babb-103e71943031

QuoteRikosten tapahtuma-aikaan turkulaispoika oli vielä 15-vuotias ja kävi yläastetta. Marraskuussa 2018 hän pahoinpiteli saman koulun 10-vuotiasta poikaa pudottamalla tämän noin metrin korkeudelta maahan.

QuoteMuutamaa viikkoa myöhemmin sama 15-vuotias yläkoululainen syyllistyi virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen, koska kävi koulun opettajan kimppuun ensin tuulikaapissa ja sitten koulun aulassa.

Yläkoululainen löi ja potki miesopettajaa joka oli käskenyt häntä menemään ulos välitunnin ajaksi.

QuoteTeko suututti pojan. Poika ryntäsi maila eteen ojennettuna päin koulunkäyntiavustajaa. Avustajan mukaan törmäyksestä aiheutui hänelle kipua, mutta hän pysyi sentään jaloillaan.

Tilanne päättyi siihen. Rehtori puhutteli poikaa, mutta ei passittanut tätä pois koulusta. Seuraava tunti oli liikuntatunti. Koulunkäyntiavustaja ja 15-vuotias kohtasivat jälleen.

Miehen mukaan poika oli nimitellyt häntä erittäin rumasti, lyönyt sählypallon tahallaan häntä kohti. Pallo ei kuitenkaan osunut.

Tilanne paheni edelleen. Kaksi opettajaa tuli paikalle. He joutuivat pitelemään poikaa seinää vasten.

Mitähän seuraavaksi pojan listalle?,,luultavasti muutamat pahoinpitelyt, tapon yritys ja sitten onnistuminen tapossa.

Mikä perkele on tehnyt tästä yhteiskunnasta kivan pommppulinnan jossa voi tehdä ihan mitä huvittaa, joviaalisuus sekä kaiken ymmärtäminen?. Lähes jokainen nuorten tekemä vakava rikos selitettiin ennen  nuorten yleisellä pahalla ololla, nyttemmin koronaviruksen aiheuttamalla etä-opiskelulla.

Onko sepustajien mielessä käynyt että jotkut,,jopa nuoret saattavat olla oikeasti pahoja ja nauttia vakivallasta? Ongelmien syitä haetaan ympäristöstä, vanhemmista, koulusta.

Näillä suurilla tuntijoilla käy kai harvoin kuulassa se, että joku on oikeasti paha ja haluaa tuottaa pelkästään kipua vaikkapa tappaa..ymmärrystä, hoitoa on tarjolla.

Kymmeniä vuosia olen erilaisia sotkuja ihmetellyt..laitan tämän tähän, mitä en ole ikinä millään julkisella palstalla kirjoittanut; onko kaikkien pikkunilkkien/teinirosvojen elämä sen arvoista, että pieni päänsilitys jossain laitoksessa riittää vai olisiko parempi että täysin kriminalisoituneet poistuvat lopullisesti.

Ollaan pohdittu,ei ihan donitsipöydässä... tietysti maassamme eletään voimassa olevien lakien ja asetusten mukaan. Kukaan eikä mikään mahda mitään ..vaikkapa 14-vuotiaalle ,jonkun sivullisen ohikulkijan puukottajalle.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Liechtenstein

#356
Quote from: simppali on 06.03.2021, 23:24:28


Quote

Quote
Onko sepustajien mielessä käynyt että jotkut,,jopa nuoret saattavat olla oikeasti pahoja ja nauttia vakivallasta?
[/quote]
Tässähän se oleellinen tulikin. Kaiken ikäisten tulisi olla vastuussa teoistaan, ikätaso huomioiden. Näin puhuu huoltoasematuomioistuin. Mutta vastapuoli sanoo: "Se on eri asia!" tai "Sulla ei oo omia lapsia!".

Supernuiva

^Osa lapsista on nimenomaisesti pahoja, ja he nauttivat väkivallasta ja pahanteosta. Se on heille mielihyvää tuottava asia, ja koska mä voin ilman mitään sanktioita, niin miksi ei?

Joitain vuosia sitten kuulin sattumalta radiosta, kun ilmeisesti helluntaisaarnaaja kertoi siitä, että ihmisten ei pidä luottaa liikaa lapsien viattomuuteen, koska hänellä itsellään oli lapsena käsittämättömän pahoja, raakoja ja ilkeitä ajatuksia. Valitettavasti jostain syystä tietyt yhteiskunnalliset suunnat eivät voi hyväksyä sitä, että lapset olsiivat tietoisesti pahoja.

simppali

#358
Korsossa on ilmeisesti aikuinen ukko on laitettu opiskelemaan 6-luokkalaisten kanssa, tavoitteena tutustua Suomalaiseen koulutukseen.

https://www.suomenuutiset.fi/kuudesluokkalaisen-vanhemmat-saikahtivat-tuntematon-ulkomaalaistaustainen-mies-ilmestyi-lasten-joukkoon-koulun-oppitunneille-vantaalla-rehtori-kutsuu-harjoittelijaksi/

QuoteKorson koulussa annetaan opetusta luokka-asteille 6-9. Suomen Uutisten haastattelemat, kuudesluokkalaisen oppilaan vanhemmat ovat ihmeissään siitä, miksi ulkomaalaistaustaisia aikuisia miehiä osallistetaan 12-vuotiaiden lasten kouluopetukseen.

Rehtori on hieman pyörryksissä

– Oma lapseni kertoi, että luokkaan oli ilmestynyt outo mies. Opettaja oli kertonut oppilaille, että vierailija kuuntelee ja samalla opiskelee suomen kieltä. Melko erikoista, koululaisen äiti kummastelee.

Eihän ulkomaalaisuudessa ole mitään vikaa tai jne. mutta ihmettelen miksi äijää ei laitettu vaikkapa jollekin Suomen kieltä opettavalle aikusten kurssille.

QuoteKorson koulussa on vuosittain joitakin harjoittelijoita. Rissanen sanoo lopulta, että luokassa opetukseen osallistunut ulkomaalaistaustainen mies oli luokassa nimenomaan harjoittelemassa. Rissanen ei kuitenkaan kerro harjoittelun toiminnallisesta sisällöstä eikä siitä, missä oppilaitoksessa harjoittelija itse opiskelee – tai opiskeleeko ollenkaan.

– Kaikki harjoittelijat otetaan koulun opetukseen haastattelujen kautta, ja harjoittelijat valitaan niistä henkilöistä, jotka suorittavat oppilaitoksessa opintojaan. Kyseinen harjoittelija on valikoitunut kouluumme oppilaitoksen kautta ja minä olen itse hänet haastatellut. Sitä kautta hänelle järjestyi harjoittelupaikka. Käsitykseni mukaan hän on toiminut harjoittelussa ohjeiden mukaan, Rissanen sanoo.

Joku ukko tulee kutosten luokkaan harjoittelemaan, jos omat lapseni olisivat noin nuoria ja ko. koulussa niin menisin esittämään rehtori Rissaselle muutaman kysymyksen.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Supernuiva

^Mitä kysyisit rehtorilta?

Luulenpa vain, että rehtori vetoaisi salassapitoon, eikä kertoisi yhtään enempää kuin medialle.