News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö

Started by siviilitarkkailija, 18.04.2016, 06:16:20

Previous topic - Next topic

törö

Quote from: Fiftari on 21.03.2018, 14:18:29
Kun hakee hakusanalla: grossest thing actors have done. Löytyy suuren maailman ammattilaisista aika kovaa juttua jossa joku oksennuskeiton syöminen tuntuu aamupalalta. Siellä on laihduttamista, itsensä rääkkäämistä yms.

Toistan, minkään sortin alistaminen ei ole hyväksyttävää mutta jos haetaan oikeanlaisia reaktioita tai olotilaa niin ohjaajalla on metodinsa. MInkäänlaisesta naisvihasta ei ole kyse. Jos taas on ahdistelua, alistamista sekä muunlaista kiusaamista tapahtunut niin sitten vain todisteet pöytään.

Metodinäytteleminen on joku outo muoti-ilmiö. Yleisöä ei ole haitannut ollenkaan, vaikka joku Sean Connery ei ole viitsinyt edes vaihtaa aksenttia mitään roolia varten. Se kuulostaa aina skotilta, oli se olevinaan minkä maalainen tahansa.

Mä en ole mikään leffafriikki, mutta sellainen haastattelu on jäänyt mieleen, missä Brian Dennehy oli sitä mieltä, ettei metodinäyttelemisella saavuta muuta kuin kohonneen riskin kuolla nuorena.

ÄmTeeAa

#691
Ja sitten Apulannan Tonikin on näemmä mennyt valittamaan lehdistölle, kun ei tullutkaan sankariroolia, vain mandoliinirooli. Minusta oikein sopiva sivuosa kitarasankarille :D

Mutta voi hellanduudelis sentään. Mitä Louhimies on teettänyt (15 kyykkyä, oi kauheeta per otto), on tosipuheessa kevyempää kuin kamppailulajiharrastajien normitreenit. Ja kuvauksiin kun on menty, on Louhimies vielä erityisesti sanonut, että rankkaa tulee olemaan, pitää tehdä nälkiintynyt vaikutelma. Joltakin oli lähtenyt 13 kiloa painoa, mutta ei kuvausten, vaan kuvausten yhteydessä olevien kuntopiirien vuoksi. Teltoissa nukkumisen ei pitäisi olla armeijan käyneelle mikään ongelma. Ja 30 tunnin valvominen on ihan arkipäivää mannertenväliselle matkaajalle. RUKissa 1.K:ssa kokeiltiin 2000-luvun alussa kolmen vuorokauden valvomista YTH1:ssä erinäisten syiden (vemppaajat PRKL) vuoksi. Sen pystyi tekemään, mutta viimeinen päivä oli kyllä yhtä tuskaa, kun meinasi nukahtaa korkeaan polviasentoon  ;D

Se mitä julkisuudessa itketään asiasta ei ole minusta vielä kohun arvoista. Näyttelijöiden tuska vaikuttaa leffaan, ja kuulostaa siltä että Louhimiehellä on ollut jonkinlainen visio mielessä, joka on myös pyritty toteuttamaan kuten ohjaajan kuuluukin vaatia. Tiedä sitten mitä naisten kanssa on aiemmin tapahtunut, mutta ihmettelen kyllä etteivät ole aiemmin asiasta ruvenneet möykkäämään. Sen takia tulee kyllä vaikutelma, että taustalla on joku valta- tai nöyryytysjuttu.

Niinhän se on, että näyttelijät saavat itsensä näyttämään sotilailta, mutta ei pidä erehtyä luulemaan että heillä olisi ulkonäköön sopivaa karaistunutta asennetta. Vertailun vuoksi Ville Haapasalo oli hyvin lähellä menettää henkensä Venäjän Luistelee Tähtien Kanssa -sarjan vuoksi.

Valitettavasti tässä haiskahtaa nenuuni taidealalle tyypillinen tekopyhyys, jossa ollaan kyllä niin tuntevia ja oikeutta puolustavia ihmisiä kuin olla ja voi, mutta jostain kumman syystä nämä #metoo jutut näkyivät minun somessa lähinnä taiteilijapiireistä. Siellä selkeästi on ollut väärinkäytöksiä, mutta kukaan näistä nyt niin hyvistä ihmisistä ei ole uskaltanut tehdä asialle mitään. Esiintymisrohkeutta riittää rooleissa, mutta kun pitäisi jotain oikeasti tehdä, niin ei. Nyt kun tapahtuneista on jo vuosia, eikä niitä voi oikein millään enää tutkia, on hyvä aloittaa itku asiasta. Muualla yrityksistä tuollaiset limaiset pikkupomot pyritään potkimaan pellolle melko vauhdilla. Herää kylläkin kysymys, ettei taustalla olisi kuitenkin ajatus siitä, että tämä olisi ns. Koulutuksen Suoma Etu?

Omien havaintojeni mukaan taiteilijat kun eivät aina ole niitä maailman välkyimpiä ihmisiä - poikkeuksia toki löytyy myös. Suuret tunteet avaavat mahdollisuuden hyväksikäyttöön, mutta toisaalta, huono palkkaus ja kova harjoittelu (tanssi- ja teatterialalla) ovat yleisessä tiedossa jo taiteilijauraa aloittaessa, eikä niistä tietämättömyyteen voi vedota. Käsittääkseni 90-luvun musiikkivideoilla näkyvät naistanssijat artisti testasi enemmän säännönmukaisesti sängyssä ennen videolle hyväksyntää. Nykyään tilanne voi olla parempi.

Louhimieheltä oli kyllä virhe mennä tuohon haastatteluun.

MUOKS: Ongelmahan tässä siis on se, että nämä kaltoinkohdellut taiteilijat sitten yleistävät kohtelunsa koskemaan koko yhteiskuntaa. Kailotusruutuaikaa kyllä riittää kasvojen tuttuuden vuoksi, mutta ei niinkään sitten ymmärrystä siitä, mitä normityöt muualla kuin taidealalla ovat. Amerikassa tilanne on näemmä äitynyt jo aika pahaksi, osa miehistä on päättänyt olla hankkimatta naissuhteita, sillä se on vaan häviäjien hommaa heille. Lyhenne MGTOW näyttää yleistyvän keskustelupalstoilla. Onneksi suomenkieli on sukupuolineutraalimpi lähtökohtaisesti. Valitettavasti feminismimöykällä televisiossa on aikaisempien -ismien pohjalta taipumusta muuttua vallitsevaksi normaaliksi tuomioistuimissa, mikäli tämän annetaan jatkua.

guest8096

Katsoin jokin aika sitten suomalaisen elokuvan Häiriötekijä, ja mun mielestä se oli paras mitä olen tähän mennessä nähnyt  ;D https://www.youtube.com/watch?v=CfQ1CncwByU

Eisernes Kreuz

Minua arveluttaa tässä eniten se, kuinka kokonainen kansallinen yleisradioyhtiö on valjastettu hyökkäykseen yksittäisiä ihmisiä vastaan. Aika järeällä tykistöllä ammutaan nyt, ja kohteet ovat jo lähtökohtaisesti syyllisiä ja vapaata riistaa kaikenlaiselle arvostelulle.

Onko Ylen tehtävä toimia syyttäjänä ja tuomarina tällaisissa tapauksissa? Toimintamalli on ilmeisesti lainattu suoraan Ruotsista, jossa jo nähtiinkin ensimmäinen kuolemantapaus syyttelyn seurauksena.


There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

ÄmTeeAa

#694
Quote from: Eisernes Kreuz on 21.03.2018, 20:20:18
Minua arveluttaa tässä eniten se, kuinka kokonainen kansallinen yleisradioyhtiö on valjastettu hyökkäykseen yksittäisiä ihmisiä vastaan. Aika järeällä tykistöllä ammutaan nyt, ja kohteet ovat jo lähtökohtaisesti syyllisiä ja vapaata riistaa kaikenlaiselle arvostelulle.

Onko Ylen tehtävä toimia syyttäjänä ja tuomarina tällaisissa tapauksissa? Toimintamalli on ilmeisesti lainattu suoraan Ruotsista, jossa jo nähtiinkin ensimmäinen kuolemantapaus syyttelyn seurauksena.


Syyttäjänä, tuomarina, ja pyövelinä.

Ja vastaus on, että ei ole. Tällainen mediajahti ei kuulu millään tavalla oikeusvaltion toimintaan, sillä nythän media on julistanut Louhimiehen syylliseksi johonkin rikokseen, mitä ei olla oikeudellisesti todistettu tapahtuneeksi. Ja koska hyvät ihmiset, niin asia kaivetaan esille lähes kaksikymmenentä vuotta tapahtuneen jälkeen, kun vanhenemisaika on umpeutunut, eikä sitä pysty oikein millään tutkimaankaan.

Sen jälkeen päälle vielä se, että tällaisesta julkisuuden tuomiosta ei voi valittaa. Lisäksi oikeuslaitos ei puutu median toimintaan millään tavalla, ja rikosilmoituksen tekeminen kunnianloukkaamisesta ei taida oikein sekään toimia, sillä media lienee kirjoittanut juttunsa tyyliin "on voinut tapahtua". Miten hitossa puolustaudut tuollaista vastaan?

Jospa rikosilmoitukset tehdään sitten tapahtumahetkellä jatkossa, niin on helpompi tutkia, ja menee viralliseksi.

törö

^ Ehkä tällä yritetään peitellä Parviaiseen liittyviä paljastuksia. Se on sentään pervo ja niillä on taipumusta verkostoitua.

Louhimies taas on tunnettu siitä, ettei sillä ole kunnolla aikaa edes haastatteluille, joten kaveripiiri on sitten pieni ja sen kimppuun voi käydä aika huolettomasti.

Kauko-Aatos

Kiehtovia elokuva-arvosteluja.

Itse aiheesta vielä: ihmetyttää semmoinen asia, että kaikkia ohjaajaa vastaan esitettyjä väitteitä pidetään totena, vaikka Louhimies itse sanoo mitä.
Jokaisessa lukemassani lehtijutussa/näkemässäni TV-tuomioistuimessa tuon verenhimoisen akkalauman ilmaan heittämiä väitteitä toistellaan niin kuin Mooseksen kivitaulujen sisältöä.

En ole Louhimies ite, enkä kummemmin tunne koko ukkoa, enkä mahdollisia tekojaan puolustele, mutta jotain rajaa nyt jumalauta, Vastuullinen Media, kiitos.
Todisteet kehiin tai turvat kiinni.

"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

anatall

Quote from: Kauko-Aatos on 21.03.2018, 20:42:18
Kiehtovia elokuva-arvosteluja.

Itse aiheesta vielä: ihmetyttää semmoinen asia, että kaikkia ohjaajaa vastaan esitettyjä väitteitä pidetään totena, vaikka Louhimies itse sanoo mitä.
Jokaisessa lukemassani lehtijutussa/näkemässäni TV-tuomioistuimessa tuon verenhimoisen akkalauman ilmaan heittämiä väitteitä toistellaan niin kuin Mooseksen kivitaulujen sisältöä.

En ole Louhimies ite, enkä kummemmin tunne koko ukkoa, enkä mahdollisia tekojaan puolustele, mutta jotain rajaa nyt jumalauta, Vastuullinen Media, kiitos.
Todisteet kehiin tai turvat kiinni.

Minäkin haluaisin kuulla kuinka nämä: "Jätettiin yöksi kylmään ja pimeään metsään ilman lämmitystä ja ruokaa" on todellisuudessa tapahtunut?

Louhimies muilutti naisnäyttelijät jonnekin korpeen autolla/mönkijällä/helikopterilla, jätti sinne oman onnensa nojaan ja häipyi paikalta?
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Oto Hascak

Tässä kun naisoletetut elokuva- ja teatterialan ihmiset ovat ympänneet Louhimieheen kohdistuvan noitavainonsa joukkoon ajatuksen sukupuoleen liittyvistä kiintiöistä ja rahoituksen pistämisestä puoliksi, niin heräsi ajatus, että miksi tyytyä vähään, kun tarjolla on paljon? Tai siis ajatus siitä, että kiintiöitäisiin joka toinen rooli naisille ja joka toinen miehille sekä pistettäisiin kaikki elokuva-alan rahoitus puoliksi mies- ja naisproduktioiden välillä on vähän laimeaa ja koskettaa ikävän vähän valkoista lihaa syövää heteromiestä. Näkisin, että kun kerran meissä miehissä on yksiselitteisesti kaikki vika, niin eiköhän olisi ihan paikallaan, että määrätään myös elokuva- ja teatteriyleisöille kiintiöt. Jep, yleisöille. Eli jos kyseessä on  naisohjaajan, naistuottajan sekä naiskäsikirjoittajan eeposmainen taidespektaakkeli metsämyyrän ja mustan Eloveenatytön kielletystä rakkaudesta, niin puolet elokuvateatterin penkeistä on täytettävä miehillä, piste. Tähän asti postista on tupsahtanut esimerkiksi kutsu kutsuntoihin, katsastukseen ja eturauhasen tutkimiseen, niin yhtenä kutsuna muiden joukossa voisi olla kutsu naisten tekemään elokuvaan. Paitsi että kyseessä ei ole kutsu, vaan määräys uhkasakolla ryyditettynä.
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

anatall

Quote from: Kim Evil-666 on 21.03.2018, 19:56:58
Omaa listaani hyviksi katsomistani suomalaisista elokuvista.

Komisario Palmun erehdys (1960, ohj. Matti Kassila)

Tuntematon sotilas (1955, ohj. Edvin Laine)

Kahdeksan surmanluotia (1972, ohj. Mikko Niskanen)

Jäniksen vuosi (1977, ohj. Risto Jarva)

Calamari Union (1985, ohj. Aki Kaurismäki)

Arvottomat (1982, ohj. Mika Kaurismäki)

Täältä tullaan elämä! (1980, ohj. Tapio Suominen)

Katsastus (1988, ohj. Matti Ijäs)

Zombie ja kummitusjuna (1991, ohj. Mika Kaurismäki)

Mies, joka ei osannut sanoa EI (1975, ohj. Risto Jarva)

Rikos ja rangaistus (1983, ohj. Aki Kaurismäki)

Räpsy & Dolly eli Pariisi odottaa (1990, ohj. Matti Ijäs)

Speedy Gonzales - Noin 7 veljeksen poika (1970, ohj. Ere Kokkonen)

Täällä Pohjantähden alla (1968, ohj. Edvin Laine)

Ripa ruostuu (1993, ohj. Christian Lindblad)

Onhan noita muitakin, kuten kaikki Palmut ja Speden varhaisempi tuotanto. En ole nähnyt tätä Louhimäen uutta tuntematonta, mutta tämän kaustin myötä aion sen kyllä jossakin vaiheessa katsoa. Myös Aku Korhosen elokuvista, tai missä näyttelee, pidän myös. Suomalaisista sarjoista lähtemättömimmän vaikutuksen on tehnyt Raid. On tapana kahlata se läpi kerran vuoteen.

E:Pakko lisätä vielä Simpauttaja (1975, ohj. Veikko Kerttula)

Tuosta löytyy paljon omiakin lempileffoja. Lisätä voisi ainakin Niskasen ohjaamat Elämän vonkamies (1986) ja
Nuoruuteni savotat (1988).

Raid taas on ihan parhautta, sekä sarja että elokuva. Jos jossain on näyttelijävalinta osunut putkeen niin siinä "saagassa". 8)

Pidin myöskin sarjasta: "Tappajan näköinen mies", en tosin tiedä mikä siinä viehätti, varsinkin kun en juurikaan pidä Samuli Edelmanin tai Ville Haapasalon näyttelijänlahjoja mitenkään keskinkertaista kummempana.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

anatall

#700
Ai niin, pakko vielä mainita lempileffoista Lindmanin ohjaama "Lapin kullan kimallus", se on jostain syystä katsottava vähintään kerran vuoteen. Syynä voi tietysti olla enemmänkin kaipaus pohjoiseen erämaahan, kuin itse elokuvan hyvyys.

Mutta se OT:sta, ennen kun tulee satikutia.  ;)

ps. löytyy muuten tubestakin ihan katsottavaksi kelvollisena
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Vaniljaihminen

Quote from: Vesa Heimo on 21.03.2018, 19:49:07
^Kyllähän vanhoissa suomileffoissa on aina osattu tehdä käsikirjoitus, mutta kuvaus, ohjaus ja näytteleminen on ollut suoraan teatterilavoilta. Eli elokuvallinen tarinankerronta on ollut aika hakusessa ennen 2000- lukua, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Näyttelijätkin ovat esittäneet niin kuin olisi 500 paikkainen näyttämö jossa joka sanan ja eleen pitää näkyä ja kuulua takariville asti.

Mahdollista oli kyllä, etteivät äänitysvehkeet tallentaneetkaan muuta kuin kovaan ääneen puhumista.

Tuotanto onkin kääntynyt korkkiruuvin tavoin päinvastaiseksi: vanhalla ajalla käsikirjoitus saattoi olla mikawaltaria, mutta sitten näyttelijän replikointi oli kuin runonlausuntaa tai kiekumista. Aku Korhonen kuitenkin oli aina hyvä ja paransi läsnäolollaan mitä tahansa kohtausta. Nykyleffoissa ylinäytteleminen on sen verran harvinaista, että sitä ei tee muut kuin Vesku Loiri ja sitä on melkein pakko pitää silloin hyvänä asiana.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Viimeinen suomalainen

#702
Kim Evil-666 tuossa luettelikin pari minulta unohtunutta! Tässä ilmainen leffavinkki Yle Areenaan, Arto Paasilinnan kirjaan perustuvat Onnellinen mies, ohjaaja Hannu Kahakorpi v. 1979:
https://areena.yle.fi/1-437480

Aivan sikahyväriemastuttava!! Miksi tällaisia ei enää tehdä???

Tai tämä:
Hirtettyjen kettujen metsä on Jouko Suikkarin vuonna 1986 käsikirjoittama ja ohjaama elokuva, joka perustuu Arto Paasilinnan samannimiseen romaaniin vuodelta 1983.
linkki:
https://www.youtube.com/watch?v=sIT7ZL1IZao&t=4s


PS. Ei pidä unohtaa myöskään Kummelia - keskelle syvintä 90-luvun lamaa tuli sentään jotain piristystä Tampereelta. Huippujätkiä ja naisia!
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

MW

Quote from: Viimeinen suomalainen on 21.03.2018, 21:56:39
***
PS. Ei pidä unohtaa myöskään Kummelia - keskelle syvintä 90-luvun lamaa tuli sentään jotain piristystä Tampereelta. Huippujätkiä ja naisia!

Rasisteja. "Aziz the combat fighter". Nuff' said.

Skeptikko

Quote from: trump on 21.03.2018, 13:15:24
Joku saattaa myös muistaa Parviaisen törkyblogin muutaman vuoden takaa, jossa paljasteli kaikenlaista julkkiksista, erityisesti naisista. Ja postasi kuvia 40 vuotta nuoremman tyttöystävänsä römpsästä. Kovasti uskovainen kaveri silti ja oli Mika Myllylän ystävä.

Sitä kauttako vai mistä maailmalle levisi myös joku kuva ja/tai video hänestä yhdynnässä? Muistelen ainakin nähneeni tällaisen. Siinä ei kyllä ollt kyllä oikeastaan mitään paljastamisen arvoista suoraan sanottuna, mutta huvinsa kullakin.


En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

ismolento

Quote from: trump on 20.03.2018, 20:00:02
Enbuske, Veitola & Salminen Talk showssa oli viimeksi vieraana Aku Louhimies. Torstaina alkaa uusi kausi ja taas on vieraana Aku Louhimies. Veitola hehkutti Tuntematonta viimeksi. Saa nähdä paljonko muuttuu sävy.

Kyllä Veitolan takki kääntyy. Jos vielä uskaltaa hehkuttaa, suvakkikuplasta tulee lähtö.

Skeptikko

#706
Quote from: Mr.Reese on 21.03.2018, 08:24:47
Irina Krohn selittää Huomenta Suomessa kuinka tukirahat pitää siirtää miesten toimintaleffoista naisten femakkopaatoksiin. Lisäksi teatterilevitys pitäisi unohtaa ja alkaa jakaa rahoja "straight2tv" leffoille.  :roll:

Irinahan on ollut jo aikaisemminkin jakelemassa rahoja:

[tweet]639469158279847936[/tweet]

PS, nyt tässä lohduttomassa itkuvirsilynkkauksessa on jo edetty siihen asteeseen, että nyt on vuorossa ulina palkattomista ylitöistä ja muuttuvista kuvaussuunnitelmista:

Tuntemattoman sotilaan työryhmän jäsen kertoo palkattomista ylitöistä ja häirinnästä kuvauksissa – "Joka kerta kun näen uutisoinnin Tuntemattomasta, minulle tulee hieman paha olo"
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005612645.html

Quote
Simberg kertoo kokeneensa, että Tuntemattoman sotilaan työryhmää ei arvostettu, vaan päinvastoin sitä käytettiin hyväksi. Simbergin mukaan kuvaussuunnitelmat vaihtuivat jatkuvasti ja ylitöitä oli useana päivänä viikossa. Simberg kirjoittaa myös, että ylitöistä ei useinkaan maksettu.
...
Työryhmässä oli Simbergin mukaan häneen ja muihin työryhmän naisiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää. HS:lle Simberg täsmentää, että häiritsijä ei ollut Louhimies.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Mr.Reese

Ponterosa, Pitkä kuuma kesä ja Emmauksen tiellä. Aliarvostettuja klassikoita.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

l'uomo normale

#708
Quote from: Oto Hascak on 21.03.2018, 21:02:30
Tässä kun naisoletetut elokuva- ja teatterialan ihmiset ovat ympänneet Louhimieheen kohdistuvan noitavainonsa eli metsämyyrän ja mustan Eloveenatytön kielletystä rakkaudesta, niin puolet elokuvateatterin penkeistä on täytettävä miehillä, piste. Tähän asti postista on tupsahtanut esimerkiksi kutsu kutsuntoihin, katsastukseen ja eturauhasen tutkimiseen, niin yhtenä kutsuna muiden joukossa voisi olla kutsu naisten tekemään elokuvaan. Paitsi että kyseessä ei ole kutsu, vaan määräys uhkasakolla ryyditettynä.

Vuonna 2008 olin työpaikassa, jossa tarjottiin kulttuuririentona työajalla videotykillä heijastettuna Vittorio De Sican Polkupyörävaras. Kun kohta ollaan kaikki valtiolla töissä, voidaan kulttuuristaminen hoitaa tätä kautta.

Muutoin kyllä tykkään draamaelokuvatyylistä, joiden esim. roomalaista senaattoria esittävistä näyttelijöistä oikein huokuu ajatus: "Nyt kohta on lounas ja paistettua kananrintaa ja rucolasalaattia, siestan jälkeen kahvipaussi, ja sitten vielä pari tuntia duunia, ennenkuin pääsee leimaamaan kellokortin ja kotio syömään mamman spaghetti alla carbonariaa."

Em niin välttämättä haluaisi kokea suuria tunteita leffoissa.

Ilmeisesti itsekannattavat, mutta halvemmat kaupalliset tuotannot erityvät taas valtion tukemista, Luottamus-elokuvan kaltaisista propagandatuitannoista.

And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Skeptikko

Quote from: Mr.Reese on 21.03.2018, 22:17:41
Ponterosa, Pitkä kuuma kesä ja Emmauksen tiellä. Aliarvostettuja klassikoita.

Minulla ei ole enää hirveän tarkkaa mielikuvaa Tuhlaajapoika-elokuvasta, mutta muistaakseni se oli vähintäänkin virkistävää vaihtelua suomalaiseen elokuvatarjontaan.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Skeptikko

Omien lastensa hylkäämisestä ja Gambian teini-Idaskandaalista tunnettu Donnerkin on haistanut verta ja rientää valkoisena ritarina paikalle puolustamaan neitoja hädässä:

Jörn Donner mielipidesivulla: Ohjaajasadismi ei ole uutta - Mielipide
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005611244.html

QuoteAKU LOUHIMIES ei ole ensimmäinen eikä viimeinen elokuvaohjaaja, joka käyttää hyväkseen valtaansa nöyryyttääkseen näyttelijöitä. Tapauksia on vaikka kuinka paljon. Kaikki nämä siksi, että ohjaaja virheellisesti uskoo lopputuloksen tästä paranevan, torakoiden tai oksennuksen avulla.

Se tosiasia, että sadismi kohdistuu lähinnä naisiin, antaa epämiellyttävän seksuaalisen häirinnän sivumaun.

Yllättävää on se, että asianomaiset uhrit vasta nyt tulevat julkisuuteen. Itse olen pitkän ohjaajanurani aikana yrittänyt rakentaa kuvauksiin miellyttävän ilmapiirin, jossa näyttelijät viihtyvät. Kaikenlainen painostus on minulle vierasta, vaikka olen kokenut muiden ohjaajien kyseenalaistavan menettelyn.
...
Mitä me tästä opimme? Jos nainen sanoo ei, se on ei.

Poiminta kommenteista:

QuoteElokuva Mustaa valkoisella 1968, jossa pääosan esittäjä Kristiina Halkola kieltäytyy alastonkohtauksesta tuottajana, ohjaajana ja toisen pääosan "näytelleen" Donnerin kanssa, jolloin Donner vaihtaa Halkolan "sijaisnäyttelijään" ja tekee aikoinaan rohkean rakastelukohtauksen ilman, että kertoo Halkolalle. Vielä tänä päivänä osa katsojista luulee, että kohtauksessa oli Kristiina Halkola.

Kristiina Halkola haastoi Donnerin oikeuteen ja vuosien oikeustaistelun jälkeen korkeimman oikeuden päätöksellä Halkola voitti, sai pienet korvaukset ja kohtaus leikattiin pois. Halkola ei koskaan tämän jälkeen ole saanut näytellyt yhdessäkään elokuvassa ja hän oli vuosia työtän, vaikka oli aikansa valovoimaisimpia nuoria tähtiä.

Jörn Donner, kuinka kehtaat kirjoittaa, että "jos nainen saoo ei, niin se on ei", kun oma toimintasi päättäessäni ohjaajana Final cutista, jopa oikeuden päätöksen mukaan oli laitonta? Törkeää valehtelua ja totuuden vääristelyä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kim Evil-666

#711
Quote
Simberg kertoo kokeneensa, että Tuntemattoman sotilaan työryhmää ei arvostettu, vaan päinvastoin sitä käytettiin hyväksi. Simbergin mukaan kuvaussuunnitelmat vaihtuivat jatkuvasti ja ylitöitä oli useana päivänä viikossa. Simberg kirjoittaa myös, että ylitöistä ei useinkaan maksettu.
...
Työryhmässä oli Simbergin mukaan häneen ja muihin työryhmän naisiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää. HS:lle Simberg täsmentää, että häiritsijä ei ollut Louhimies.

Pelkkä Louhimiehen vetäminen kölin alta ei enää riitä, nyt pitää saada ruoskittua jo koko miesoletettujen ryhmä. Kun tämänkin avustajan vuodatuksen lukee, ei voi olla ajattelematta, että lieneekö hän hieman tyhmä.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

IDA

Nuori ja kapinallinen Jörn Donner tästä vielä puuttuikin.
qui non est mecum adversum me est

Viimeinen suomalainen

Kuosmasen Jussi Kuopijosta täräyttää totuttuun tyyliinsä ketään kumartelematta:

" Savon Sanomat/blogit/Jussi Kuosmanen

Louhimies ja risumies

Katsoin Aku Louhimiehen nöyryytyksen A-studiossa.  Mikään ei muutu, vaikka maailma muuttuisi. Toiset meistä ovat vuorollaan susia, toiset risumiehiä. Sitten roolit vaihtuvat. Niin aina.

Luin joskus 1500-luvulla eläneen papin havahduttavan kertomuksen maailman onnellisimmasta ihmisryhmästä. Tai sellaiseksi hän sitä ensin luuli.

Espanjalaiset valloittajat löysivät merenrantapoukamasta eristäytyneen pikku heimon. Valkoinen hiekka hohti, palmut leyhyivät ja meri antoi ruokaa yllin kyllin. Heimon jäsenet olivat ystävällisiä, harrastivat vapaata seksiä, eivätkä sotineet tai riidelleet kenenkään kanssa.

Paikka vaikutti paratiisilta ja asukkaat maailman tyytyväisimmiltä ja onnellisimmilta ihmisiltä. He halasivat paljon ja kokoontuivat Iltaisin nuotioille pikkuryhmiin laulamaan ja tanssimaan.

Sitten tapahtui outoja. Erään nuotioryhmän ohi kulki rauhallisesti nainen lapsineen. Äkkiä tulen ääressä istuskelleet ryntäsivät naisen kimppuun ja repivät suuressa hurmoksessa hänet lapsineen palasiksi. Kun se oli tehty, heimon askareet ja ilakointi jatkui kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Aika helppo oli ennustaa, että joku tekee vielä itsemurhan metoo-kampanjan seurauksena. Ruotsalainen teatterinjohtaja Benny Fredriksson  taitaa olla ensimmäinen yleiseen tietoisuuteen tullut uhri. Että onnittelut vain kampanjan kiihkeimmille puolestapuhujille.

Ihminen on pohjimmiltaan sekä petoeläin että risumies. Peto silloin, kun tukena on riittävän vahva lauma ja risumies silloin, kun itse joutuu  oman laumansa uhriksi.

Risumiehenä ei ehkä kestä, vaikka petona olisi ollut kuinka vahva. Kun julkisesti kiusataan riittävän paljon, psyyke romahtaa.  Niin kävi ruotsalaiselle teatterinjohtajalle. Ja niin taitaa käydä vielä joillekin muillekin, meilläkin.

Heimo puhuu kauniita sanoja suvaitsevaisuudesta, tasa-arvosta, lähimmäisenrakkaudesta, vapaasta seksistä, ilakoi ja halailee toisiansa. Sitten ohi kulkee joku elämänsä louhimies... Klaffi! Joku kirkuu yössä. Anteeksipyyntöjä ja aneluja. Yleistä raivoa ja hysteriaa. Kuviteltuja torakoita  hiuksissa. Verta..

Hiljaisuus. Palmut huojuvat kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jäljellejääneiden viattomuus loistaa kelmeiltä kasvoilta kuin puhtaan valkeat lakanat ja nuotiolle jääneet hyrisevät omaa hyvyyttään.

Mutta asiasta toiseen...

Suomalaisen elokuvan näyttelijäkohtalot ei jaksa oikeasti hirveästi kiinnostaa.  Koska ei kiinnosta ne surkeasti näytellyt ja käsikirjoitetut tekeleetkään. En yksinkertaisesti pysty katsomaan niitä.

Esimerkiksi nyt puheena ollutta Levottomat-rimanalitusta seurasin ehkä vartin. Jos käsikirjoituksena on angstisen teinitytön aine ja roolisuoritukset Kihniön kesäteatterista, ei vain jaksa. Eivätkä ne osanneet edes panna. Sellaista tekoähkyilyä ja silmien pyörittelyä ei näe edes huonoissa pornofilmeissä.

Kun suomalaisnäyttelijöiden suurin saavutus on toistaiseksi Peter Franzénin viiden minuutin rooli ruumiina jossakin jenkkipätkässä, niin kaipaan niitä torakoita. Rekvisiitaksi teatterikorkeakouluun. Mielellään juoksentelemaan vapaasti, että tyttöset oppisivat edes kirkumaan uskottavasti.

Voi miten kaipaankaan Aki Kaurismäen tummankaruja ja virtsanhajuisuudessaan uskottavia mielenmaisemia myös muuhun suomalaiseen tuotantoon nykyisen pikkutyttöilyn sijaan.

Jussi Juhani

PS. Viimeksi katsoin japanilaisen huippuohjaajan Nagisa Oshiman kohuteoksen Aistien valtakunta. Yksikään suomalainen teatterialan kitisijä ei pääsisi tuon tason tuotantoon edes paikannäyttäjäksi."

https://blogit.savonsanomat.fi/mita-sita-tyhjaa/62528/
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

l'uomo normale

#714
Quote from: IDA on 21.03.2018, 22:30:15
Nuori ja kapinallinen Jörn Donner tästä vielä puuttuikin.

Rauni Mollberg on jo ikävä kyllä jo kuollut. Hänen kahden viimeisimmän elokuvansa kohdalla yleisö ja kriitikot olivat vielä yhtä mieltä. Samoin hänen versiotaan Tuntemattomasta pääosin kunnioitettiin, vaikka kielteisempiäkin lausuntoja tuli jonkin verran katsojien ja toimittajien joukosta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

trump

Toimittajien kannattaisi kysyä Jörn Donnerin Naisen Kuvia -elokuvan erektiokohtauksesta. Tai siitä afrikkalaisesta tytöstä. Silmään pisti myös Leea Klemolan jörkkamainen esiintyminen maikkarin aamu-tv:ssa. Nämä tyypit ovat kaikella tapaa Louhimiestä pahempia, eivätkä ole tehneet yhtä hyviä elokuvia.

Skeptikko

#716
Quote from: Kim Evil-666 on 21.03.2018, 22:27:24
Pelkkä Louhimiehen vetäminen kölin alta ei enää riitä, nyt pitää saada ruoskittua jo koko miesoletettujen ryhmä. Kun tämänkin avustajan vuodatuksen lukee, ei voi olla ajattelematta, että lieneekö hän hieman tyhmä.

Lisää väkeä feministien tulilinjalle:

QuoteJulkimot peukuttivat Aku Louhimiehen Facebook-postausta ja joutuivat häpeälistalle Markkinointi & Mainonnassa – syystä vai ei?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005612411.html

Markkinointi & Mainonta -lehdessä tiistaina ilmestynyt toimittajan kommentti yllätti monet juuri tästä syystä. Kommentissa Ilkka Jauhiainen listasi median, mainonnan, liike-elämän ja julkisuuden henkilöitä, jotka olivat peukuttaneet ohjaaja Aku Louhimiehen Facebook-julkaisua. Julkaisussa Louhimies kertoi oman näkemyksensä Ylen maanantaisesta uutisesta, jossa monet naisnäyttelijät syyttivät Louhimiestä asiattomista ohjauskeinoista.

Listausta toimittaja perusteli sillä, että "peukuttajat ovat osoittaneet tukeaan Louhimiehelle peukuttamalla hänen postauksiaan", vaikka lievitti ajatustaan huomauttamalla, ettei peukutus välttämättä tarkoita, että peukuttajat hyväksyisivät Louhimiehen toiminnan.

Louhimies tarjoaa mahdollisuuden haukkua näyttelijöitä, joita hän kohteli kaltoin – katso myös ketkä mainosgurut peukuttavat häntä - Markkinointi & Mainonta
https://www.marmai.fi/uutiskommentti/louhimies-tarjoaa-mahdollisuuden-haukkua-nayttelijoita-joita-han-kohteli-kaltoin-katso-myos-ketka-mainosgurut-peukuttavat-hanta-6707385

QuoteMyös tunnetut median, mainonnan, taiteen ja liike-elämän henkilöt ovat osoittaneet tukeaan Louhimiehelle peukuttamalla hänen postauksiaan. Peukutukset eivät toki tarkoita sitä, että he hyväksyisivät Louhimiehen toiminnan.

Louhimies ehdolla kolmen Jussin saajaksi – Amerikassa kysyttäisiin, miten tämä on mahdollista - Markkinointi & Mainonta
https://www.marmai.fi/uutiskommentti/louhimies-ehdolla-kolmen-jussin-saajaksi-amerikassa-kysyttaisiin-miten-tama-on-mahdollista-6707562

QuotePerjantaina jaetaan elokuva-alan Jussi-patsaat. Se on tärkeä päivä koko elokuva-alalle. Silloin alalla on ensimmäistä kertaa alan väärinkäytösten ilmi tultua mahdollisuus näyttää, mikä nyt muuttuu.
...
Tuntematon on kahminut kaikkiaan kymmenen ehdokkuutta, vain Ikitiellä niitä on enemmän, yhteensä 13.

Joku voisi ihan perustellusti kysyä, miten tämä on mahdollista. Alkuviikosta kahdeksan eturivin naisnäyttelijää tuli julkisuuteen ja todisti Ylen haastattelussa Louhimiehen nöyryyttäneen heitä sadistisilla ohjausmetodeilla kuvauksisissa. Naisnäyttelijät kieltäytyivät tekemästä tämän kanssa töitä ja kertoivat #metoo-kampanjan rohkaisseen heitä puhumaan.
...
"Emme voi tälle asialle mitään", Jussi-gaalan järjestävän Filmiaura ry:n puheenjohtaja Manna Katajisto sanoi eilen Ylen haastattelussa.

Jussi-ehdokkaat on valittu tammikuun lopussa ja lopullinen lippuäänestys suoritettiin viime viikolla. Ennen gaalaa voittajien nimet tulee sääntöjen mukaan olla vain Filmiauran tarkasti valitseman ääntenlaskijan tiedossa. Tieto ojennetaan gaalan juontajalle sinetöidyssä kirjekuoressa.

Erikoisen tilanteesta tekee se, että gaala järjestetään tänä vuonna erityisellä #metoo-teemalla. Vieraita on kannustettu pukeutumaan mustiin tai kantamaan rintapielessään valkoista nauhaa. Näin toimiessaan vieraat voivat osoittaa tukea tasa-arvolle sekä seksuaalisen häirinnän ja vallan väärinkäytön lopettamiselle elokuva-alalla.

Louhimiehen palkitseminen patsaalla lyttäisi nyt esiin tulleiden näyttelijänaisten puheenvuoron täysin ja irvistelisi samalla gaalan #metoo-teemalle.

Ylen Ykkösaamussa sukupuolentutkimuksen professori Johanna Kantola sanoi, että alalla pitäisi olla myös mekanismi palkintojen mitätöimiselle. Teatterikorkeakoulun näyttelijätyön professori ja With Finland ry:ssä vaikuttava Elina Knihtilä kertoi samassa yhteydessä, että he ovat tehneet opetus - ja kulttuuriministerille ehdotuksen, että elokuvan tekoon saatuja tukia voitaisiin periä takaisin, jos väärinkäytöksiä ilmenee. Tämä on kuulemma käytössä Australiassa.

Jos Jussi-gaalasta ei haluta tehdä perjantaina täyttä teatteria, olisi aika tehdä johtopäätös Louhimiehen ehdokkuuden sopivuudesta. Anteeksipyytäväisenä esiintynyt Louhimies voisi tehdä sen myös itse oman ehdokkuutensa osalta.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kauko-Aatos

Quote from: Kim Evil-666 on 21.03.2018, 22:27:24
Pelkkä Louhimiehen vetäminen kölin alta ei enää riitä, nyt pitää saada ruoskittua jo koko miesoletettujen ryhmä. Kun tämänkin avustajan vuodatuksen lukee, ei voi olla ajattelematta, että lieneekö hän hieman tyhmä.

Tämähäntä Simberg saa tässä todennäköisesti kauan kaivatun OMAN hetkensä julkisuudessa. Aina kannattaa uhriutua kun siihen on mahdollisuus. Tiedä mitä hienoa tästä vielä poikii, ainakin peukkuja ja sydämenkuvia Facebookissa muilta tiedostavilta.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

trump

Quote from: Skeptikko on 21.03.2018, 22:48:39

Louhimies ehdolla kolmen Jussin saajaksi – Amerikassa kysyttäisiin, miten tämä on mahdollista

Amerikassa tosiaan olisi ennenkuulumatonta, jos ainoastaan ohjaamalla hyvän elokuvan pääsisi ehdolle. Siellä on yleensä vähintäänkin pitänyt antaa Harvey Weinsteinin nussia elokuvansa naisnäyttelijöitä.

IDA

Quote from: l'uomo normale on 21.03.2018, 22:35:52
Rauni Mollberg on jo ikävä kyllä jo kuollut. Hänen kahden viimeisimmän elokuvansa kohdalla yleisö ja kriitikot olivat vielä yhtä mieltä. Samoin hänen versiotaan tuntemattomasta pääosin kunnioitettiin, vaikka kielteisempiäkin laisuntoja tuli jonkin verran katsojien ja toimittajien joukosta.

Tuntematon on oikeastaan ainoa Mollbergin elokuva, josta aidosti pidän. Tehtaan varjossa olisi kiva nähdä uudestaan. Olen nähnyt sen joskus ihan pikku kersana, kun sitä kuvattiinkin Kesäniemessä ja yhdessä koululuokkakohtauksessa eräs meidän luokan kapinallinen, pari kertaa luokalle jäänyt kaveri, vetäisi muutaman reteän kirosanan ihan metodinäyttelemisen periaatteita kunnioittaen.
qui non est mecum adversum me est