News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

-PPT-

Te jotka olette ajaneet ajokortin viime vuosituhannen puolella niin onko se voimassa kunnes täytätte 70v?

Uudemmissa ajokortissa on käsittääkseni se että ne pitää uusia säännöllisin väliajoin kuten passi tai henkkari. Ei siis tarvitse tietenkään autokouluun uudestaan mennä vaan pelkästään maksaa että ajokortti uusitaan. Rahastus on siis se pointti.

Joku vaan sanoi, kenties hevosmiesten tietotoimiston reportteri, että nuo vanhemmatkin kortit pitää uusia.

Jos totta niin on kyllä huonoa hallintotapaa että jo tehdyt päätökset muutetaan yksipuolisesti.

Jaska Pankkaaja

Mulla meni wanha pahvikortti lompakossa niin huonoon happeen että poliisi kehotti vaihtamaan sen kätsyyn luottokorttikoon muovikorttiin minkä nöyränä hallintoalamaisena teinkin. Voimassaoloaika päivittyi samalla paskemmaksi ja tuli tuo extrarahastus. Pikku juttu mutta kuvaa hallinnon asennetta.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Kni

Quote from: -PPT- on 04.02.2022, 11:55:22
Te jotka olette ajaneet ajokortin viime vuosituhannen puolella niin onko se voimassa kunnes täytätte 70v?

Uudemmissa ajokortissa on käsittääkseni se että ne pitää uusia säännöllisin väliajoin kuten passi tai henkkari. Ei siis tarvitse tietenkään autokouluun uudestaan mennä vaan pelkästään maksaa että ajokortti uusitaan. Rahastus on siis se pointti.

Joku vaan sanoi, kenties hevosmiesten tietotoimiston reportteri, että nuo vanhemmatkin kortit pitää uusia.

Jos totta niin on kyllä huonoa hallintotapaa että jo tehdyt päätökset muutetaan yksipuolisesti.

Mun ajokortissa on viimeinen voimassaolo näköjään siihen asti, kun olen noin 66½ vuotias. Viimeisellä voimassaolopäivällä ei näyttäisi olevan mitään yhteyttä mihinkään päivämäärään.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Skeptikko

Quote from: -PPT- on 04.02.2022, 11:55:22
Joku vaan sanoi, kenties hevosmiesten tietotoimiston reportteri, että nuo vanhemmatkin kortit pitää uusia.

Jos totta niin on kyllä huonoa hallintotapaa että jo tehdyt päätökset muutetaan yksipuolisesti.

Onko sinulla ennen vuotta 2013 myönnetty ajokortti? Takautuvan lain myötä ajo-oikeutesi ei ole enää voimassa kuten ennen
https://www.is.fi/autot/art-2000007932574.html

QuoteKaikki ennen 19.1.2013 myönnetyt ajokortit ovat takautuvasti voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka korttiin olisi merkitty tätä myöhempi voimassaoloaika, kertoo liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämä ja viimeksi 14. huhtikuuta 2021 päivitetty Ajokortti-info.

Lisäksi, jos sinulla on kuorma- tai linja-auton ajo-oikeus ja muutat ennen kyseistä päivämäärärajaa myönnettyä ajokorttiasi millään tavoin – esimerkiksi hakemalla uutta korttia vaikkapa nimenmuutoksen tai katoamisen vuoksi tai suorittamalla vaikkapa auto- tai hevostrailerin vetämiseen vaadittavan ns. pikku-E:n, ajokortin voimassaolo lyhenee reilusti vielä tästäkin.

Kyseinen lisälyhennys johtuu siitä, että ennen 19.1.2013 myönnettyjen ajokorttien ns. kaksoiskappaleet ovat nykylain mukaan voimassa kaikissa C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ja DE -luokkien ajo-oikeudet sisältävissä tapauksissa vain viisi vuotta kerrallaan.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Peppersack

Alkuperäinen ajokortti ajettu 80-luvun puolella. ABC-kortti, koska silloin kuvittelin kuorma-autokortin ajamisesta olevan jotain iloa joskus myöhemmin. No sitä olen tarvinnut ehkä kolme kertaa elämäni aikana. 2020 keväällä tuli taas kutsu tuon kortin vaatimaan terveystarkastukseen... hohhoijaa, ei jaksa. Päätin vaihtaa AB-korttiin. Uuden kortin viimeinen voimassaolopäivä on päivä jolloin täytän 70 vuotta.

Lahti-Saloranta

Muistan hämärästi ajan jolloi ajokortti piti uusia muistaakseni viiden vuoden välein. Elettiin jotain 50 livun loppupuolta kun setäni uusi ajokorttiaan. Sitten tuosta käytännöstä luovuttiin ja nyt sitten tehtiin uudistus, harpattiin 60v taaksepäin.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Lalli IsoTalo

ABC-kortti piti uusia käymällä lääkärintarkastuksessa vuonna 2010. Ei maksanut mitään.  Voimassa kunnes täytän 70.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Linkster

perkules, tämä ketju laittoi kaivamaan kortin lompsasta ja harmikseni huomasin että kortti menee 3.10. 2022 vanhaksi!
AlkuperäinenAB v:lta 1985 ja 2007 ajettu C happanee ko ajankohdassa.
45 vuotiaana kävin lekurissa ja näöntarkastuksessa, mutta se vaatimus poistui juuri sinä vuonna.
Lääkärireissu siis tiedossa syksyllä.
Originaali pahvikortti oli voimassa vuoteen 37 muistaakseni. Eli päivään jolloin(jos) täytän 70 :o

Jack

Meillä oli muutama rekka-auto ollessani lapsi, teini-ikäinen ja vähän sitä vanhempi. Olin joskus autojen mukana, kun kuljetettiin tavaraa tehtaaseen tai satamiin. Yhdellä kuorma-autoreissulla olin Ruotsissa asti. Kävimme Noran kaupungissa. Meren yli mentiin Vaasasta Sundsvalliin ja samaa reittiä takaisin. Tuolla reissulla koin ensimmäisen ihastumiseni, joka taisi olla molemminpuolista, sillä tyttö huiskutteli minulle poistuessaan laivasta kävelysiltaa pitkin. Ihastuminen muuttui saman tien sydänsuruiksi, koska tiesin, että en tulisi enää näkemään tuota tyttöä. Tunnelmani Scania-Vabiksen penkillä kotimatkalla olivat sen mukaiset.

Kun autot seisoivat viikonloppuisin pihassamme, kiipesin usein niiden ohjaamoon ja "kylmäajoin" niillä. Toisin sanoen istuskelin ratin takana ja haaveilin, että kunhan täytän 18 vuotta ja saan ajokortin, pääsen kokeilemaan oikeaa ajamista. Ehkä vähän vanhempana pääsen jo tekemään keikkoja rekkakuskina. Ammattiin en tähdännyt vaan ajattelin sitä korkeintaan satunnaisena kesätyönä, kun oikeat kuskit ovat lomalla. Rekkakuskin homma ei ollut noihin aikoihin korkean statuksen ammatti. Ei se taida olla vieläkään.

Haaveet eivät aina toteudu. Ajoin kyllä kuorma-autokortin, mutta laki muuttui, eikä uudella kortilla saanut ajaa peräkärryn kanssa. Olin paikkakunnan ensimmäinen uudenlaisen kortin suorittanut. Olisin ollut mieluummin viimeinen vanhan kortin saanut. Uusien kuskien kiusaksi tuli lisäksi kahdeksan kympin lätkä.

Olihan se aika hurjaa, kun 16-vuotias sai ajaa maantiellä laillisesti tuhatkuutioisella moottoripyörällä 200 kilometriä tunnissa ja ylikin, jos pyörä kulki, ja samaan 18-vuotias joutui panemaan auton tai moottoripyörän perään 80 km/h -lätkän. Selitys oli se, että 16-vuotias oli ehtinyt suorittaa mp-korttinsa vanhan lain aikaan, kun taas 18-vuotias oli suorittanut ajokorttinsa uuden lain ollessa voimassa. Uusi laki tuli voimaan heinäkuun alussa.

Eräs kaverini ajoin inssiajon kesäkuun lopulla ja olisi saanut kortin juuri ennen lainmuutosta. Hän kuitenkin teki pienen virheen (ei pysähtynyt rautatiekiskojen kohdalla, jotka veivät tehdasalueelle, jonka portti kiskojen päällä oli kiinni), ja uusintayritys siirtyi heinäkuun puolelle. Ja se tarkoitti kahdeksan kympin lätkää. Sen merkitys oli aivan toinen kuin olisi nykyään, koska ns. kattonopeuksia ei ollut.

Ne, jotka olivat ajaneet inssiajonsa alkuvuonna ennen lain muutosta, tulivat usein kiusoittelemaan "lätkäkuskeja" kysymällä, lähdetäänkö ajamaan kilpaa, tai kertomalla, kuinka he hetki sitten olivat kokeilleet suoralla, paljonko auto kulkee. Sen jälkeen he kysyivät, että olettekos te kokeilleet, ja totesivat saman tien, että ettehän te saakaan kokeilla, häh, häh, hää. Kyllä se oli joskus katkeraa. Etuoikeutettujen "lätkättömien" kanssa ei halunnut olla missään tekemisissä ainakaan autoiluun liittyvissä asioissa. 

Kuorma-automme olivat yksityiskäytössä eli kuljettivat omaa tavaraa. Näin ollen vanhalla kuorma-autokortilla olisi saanut saman tien lähteä ajamaan niillä. Ammattiajokorttia ei tarvinnut.

Vanhassa kuorma-auton ajokortissa ei ollut erillistä mainintaa siitä, onko autossa perävaunu vai ei. Se oli siis myös rekkakortti, ja sellaisiksi ne myöhemmin muuttuivatkin. Isällänikin oli ABCE kortti, jonka hän oli suorittanut 1940-luvulla Opel Kapitan henkilöautolla. Nimismies oli kysynyt, kirjoitetaanko saman tien kuorma-autokortti, koska meillä oli jo tuohon aikaan myös kuorma-auto. Isäni oli vastannut, että mikäs siinä.

Totta kai minäkin olisin E-kirjaimen korttiini jossakin vaiheessa hankkinut ellei kohtalo (jonka kouraa isäni taustalla ohjaili minun haaveistani välittämättä) olisi toisin päättänyt.

Kuorma-automme myytiin pois ja siirryttiin käyttämään vieraiden kuljetusliikkeiden palveluita. En siis koskaan päässyt ajamaan rekkaa. Muutaman kerran ehdin kokeilla Scanioilla ajamista ilman peräkärryä, vaikka noihin aikoihin tyhjän kärryn kanssa ajaminen taisi vielä olla sallittua - nythän sekin oikeus on poistettu. Ajelut jäivät alle kahteensataan kilometriin, jos nyt yritän jonkinlaisen yhteenvedon muistikuvien perusteella tehdä. Edes yhtään valokuvaa ei jäänyt muistoksi.

Tuosta toteutumattomasta haaveesta, joka oli niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana, jäi elinikäinen trauma - ainakin jos trauman käsitettä hieman venytetään.

Haave päästä ison auton rattiin ei kuitenkaan hellittänyt, vaikka omat autot myytiinkin. 1980-luvulla kävin pyrkimässä Helsinkiin bussikuskikurssille, kun lehdet kirjoittivat "huutavasta kuljettajapulasta". Pyrkimiseen liittyi monta vaihetta, joista yksi oli koelenkki bussilla Helsingin liikenteessä. Kokemus oli ikimuistoinen ja samalla myös nautittava. Bussilla puikkelehdittiin Kallion kaduilla ja muuallakin. Ajoa valvonut henkilö sanoi, että ihan hyvinhän sen meni. En tiedä, sanoiko hän sen pelkästään kohteliaisuudesta, koska kokemukseni isolla autolla ajamisesta oli niin olematon, että eihän se nyt kovin hyvin ole voinut mennä. Bussissa on hassua se, että kuljettaja istuu eturenkaiden etupuolella, kun taas henkilöautossa eturenkaat ovat kuljettajan etupuolella. Tämä on otettava huomioon risteyksessä käännyttäessä.

Kuljettajapula ei ollut niin huutava, että minut olisi kelpuutettu. Olisi kai pitänyt olla kotoisin Kongosta.

Tulin siihen tulokseen, että on helpompi saada maisterin paperit yliopistosta kuin linja-auton ajokortti systeemin ylläpitämästä oppilaitoksesta. Yliopistoon pääsee sataprosenttisen varmasti, kun lukee pääsykokeisiin, ja läpäisee kokeen. Bussikuskikurssille pääsee, jos pääsee. Palautetta ei anneta siitä, miksi ei kelvannut, joten mitä silloin enää voi tehdä. Yksityisesti ajokortin voi tietysti myös suorittaa, mutta hinta on erittäin korkea. Tuntuisi katkeralta maksaa tuhansia euroja jostakin, mikä toisille annetaan ilmaiseksi. 

Ei minulla bussikuskin ammatti ollut haaveena vaan halu saada linja-auton ajokortti. Suunnittelin pienimuotoista matkailualan liiketoimintaa, johon olisi liittynyt ihmisten kuljettamista.

Viimeisen kerran olen ajanut kuorma-autolla yli 30 vuotta sitten, kun kuljetin muuttokuormaa. Tämä olikin pisin ajamiseni isommalla autolla. Matkaa kertyi lähemmäs tuhat kilometriä viikonlopun aikana. Auto oli vuokrattu. Jännitti vuokrata se, koska pelotti, ettei sitä luovuteta vähäisen ajokokemukseni takia. Yritin tietysti maksimoida vähäisen kokemukseni kertoessani, miten on tullut Scanioilla ajeltua. Tilanne, jossa piti lähteä ajamaan vuokraamon tyypin katsoessa, oli tietysti jännittävin hetki kaikista, koska silloin taidot olivat heikoimmillaan ja vaatimukset kovimmillaan. Kun on ajanut satoja kilometrejä ja pyöritellyt autoa siellä ja täällä, varmuutta alkaa tulla.

Olen pitänyt C-kirjaimen hengissä, vaikka haave päästä koskaan enää ajamaan isompaa autoa on hiipunut käytännössä olemattomaksi. Rahallahan tästäkin tietysti selviäisi. Ostaisi museorekisteröidyn kuorma-auton ja lähtisi huristelemaan. Mutta kun ei ole sitä pahuksen rahaa.

Nykyisestä ajokorttisysteemistä minulla olisi niin paljon negatiivista sanottavaa, että tästä tulisi toinen kirjoitus, jos kaivautuisin aiheeseen.. Otin tällä kertaa tuollaisen henkilökohtaisemman muistelunäkökulman. Systeemin kimppuun voi käydä myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Lalli IsoTalo

Minäkin pidän ceetä voimasss varmuuden vuoksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

JoKaGO

Quote from: Jack on 04.02.2022, 15:08:57
Vanhassa kuorma-auton ajokortissa ei ollut erillistä mainintaa siitä, onko autossa perävaunu vai ei. Se oli siis myös rekkakortti, ja sellaisiksi ne myöhemmin muuttuivatkin. Isällänikin oli ABCE kortti, jonka hän oli suorittanut 1940-luvulla Opel Kapitan henkilöautolla. Nimismies oli kysynyt, kirjoitetaanko saman tien kuorma-autokortti, koska meillä oli jo tuohon aikaan myös kuorma-auto. Isäni oli vastannut, että mikäs siinä.

Mun isä "komennettiin" työnantajan taholta autokouluun 40-luvulla ja hän ajoi "ammattikortin". Sitten joskus 60-luvulla tuo muuttui ABCE-kortiksi. Kuorma-auton alustalle rakennettuja erilaisia laitteita hän joutui työssään ajamaan, muttei koskaan perävaunullista yhdistelmää.

Tarina kertoo 30-luvulla Hämeessä olleesta yritteliäästä miehestä, joka osti linja-auton ja liikennöi sillä itse ajaen. Kun talvisota syttyi, nimismies tuli käskystä hakemaan linja-autoa sotavaltion käyttöön. Sanoi samalla omistajalle, että tämä voisi mennä bussin mukana sotaan kuljettajaksi, niin omistaja sanoi: "Siinä on semmoinen huono puoli, että mulla ei ole ajokorttia". Nimismiehellä löi vähän aikaa tyhjää, ennenkuin alkoi kirota ja poistui.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ari-Lee

QuoteKaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt uudet ajokortit ovat määräaikaisia.

Ajokorttisi on voimassa seuraavasti:

    Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen, mopoautojen ja traktorien ajokortit 15 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 65 vuotta ajokortti on voimassa enintään 5 vuotta kerrallaan.
    Kuorma- ja linja-autojen ajokortit 5 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 68 vuotta ajokortti on voimassa enintään 2 vuotta kerrallaan.

Lähetämme sinulle kirjeen, kun ajokorttisi voimassaolo on päättymässä tai ajokortin voimassa pitäminen vaatii sinulta muita toimenpiteitä.

Kirjeet postitetaan väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi suomalaiseen osoitteeseen. Ulkomailla asuville suomalaisille kirjeitä ei lähetetä.
Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajokortin-voimassaolo

Kiviä kengässä. Vielä ne keksivät, että täytettyäsi 75 vuotta et saa yksin kävellä ulkona.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Kun tuolla nyt oli tuo 80-lätkä mainittu, niin pitääpä kertoa yksi muisto.

Naapurin toimitusjohtajalla oli aina uudenkarheita saabeja. Kun Saab 9000 tuli markkinoille, se eka oli turbolla ja 16v kannella ja ihan mukavan ripeä. No toimari kävi heti diileriltä sellaisen hakemassa koeajoon. Lupaili siinä minulle, naapurin finninaamalle, että pääsisin sitä kokaisemaan, vaikka lätkäläinen olinkin...

No minä istuin ikkunassa iltaan saakka, kun näin, että tulivat sillä kotiin. Olivat olleet koko päivän reissussa kun kerran saivat kuluttaa Scan-Auton renkaita ja kait bensojakin. Juoksin paikalle, ja "sinä lupasit"...

No siinä laitettiin 80-lätkä takaikkunalle ja lähdettiin maantielle. Sitten käännyttiin moottoriliikennetielle ja toimari tuumasi, jotta "polkaise kakkosella kaasu pohjaan, niin näät kuinka auto lähtee"

Takapenkiltä toimarin pojan kaveri tokaisi siihen saman tien, että "polkase vielä kolmosella kaasu pohjaan niin näät kuinka kortti lähtee..."

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Laitan nyt tämän vain tänne! ;D ;D ;D

https://www.verkkouutiset.fi/poliisin-raportti-korttia-vaihtamassa-ollut-ei-osannut-ajaa-eika-kayttaa-vilkkua/

"

Ylikomisarion mukaan kuljettaja määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.
Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo säännöllisesti Twitterissä poliisin työstä liikenteenvalvonnassa. Torstaina hän kertoi seuraajilleen poliisin kohtaamasta kuljettajasta, jonka ajotaidoissa oli rutkasti parannettavaa.

– Raportti kentältä: Partio havaitsi eilen ja tänään saman kuljettajan, joka ei kertakaikkiaan osannut ajaa, käyttää vilkkua, ryhmittyä, Pasterstein luetteli twiitissään.

Ylikomisario kertoo, että kuljettajalla oli ulkomaalainen ajokortti, jonka vaihtaminen suomalaiseen oli meneillään.

Poliisipartio päätti estää kuljettajan ajelut toistaiseksi.

– Määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ajokorttilain 70 § mukaisella muulla syyllä.

Raportti kentältä: Partio havaitsi eilen ja tänään saman kuljettajan, joka ei kertakaikkiaan osannut ajaa, käyttää vilkkua, ryhmittyä ym. Ulkomaalainen kortti, kortin vaihto käynnissä Suomalaiseen. Määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ajokorttilain 70 § mukaisella muulla syyllä.

— Dennis Pasterstein (@DPasterstein) February 10, 2022"

Voi saatana! :facepalm:

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Golimar

Quote
X

Poliisi epäilee ajokorttihallinnosta vastaavassa Ajovarmassa laajaa lahjusvyyhtiä.
Epäiltynä on kymmeniä ajokokeessa reputtaneita, jotka ovat läpäisseet kokeen rahaa vastaan.
Poliisi pyrkii saamaan rikostutkinnan valmiiksi tämän kevään aikana.
Poliisi tutkii ajokorttihallinnosta vastaavassa Ajovarma Oy:ssä lahjusvyyhtiä, johon epäillään sekaantuneen useita kymmeniä Kouvolan toimipisteessä asioineita henkilöitä.

Kyse on toiminnasta, jossa inssiajoksi kutsutun ajokokeen reputtaneet ovat voineet saada hyväksytyn tuloksen – ja sitä kautta ajokortin – maksamalla pimeästi suoraan inssille eli ajotutkinnon vastaanottajalle.

Rikoksen avulla kortin Kouvolasta saaneiden epäillään olleen eri puolilta Suomea, myös pääkaupunkiseudulta.

X

– Tutkinta on loppusuoralla, Pyrimme saamaan sen valmiiksi tämän kevään aikana, vahvistaa rikoskomisario Sari Tiitinen Kaakkois-Suomen poliisista.

Tutkittavina rikosnimikkeinä ovat hänen mukaansa lahjuksen antaminen, lahjuksen ottaminen, avunanto lahjomarikokseen, väärennös sekä rekisterimerkintärikos.

X

Iltalehden tietojen mukaan epäillyt hyötyjät eli lahjuksen antajat ovat valtaosaltaan ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. Sana on kiirinyt tietyissä etnisissä piireissä siitä, miten ajotutkinto "onnistuu" ja keneltä voi hyväksynnän ostaa.

Ajovarman puolelta Kouvolassa on kaksi rikoksesta epäiltyä. IL:n tietojen mukaan ainakin toinen heistä on tutkinnon vastaanottaja.

X

Iltalehden saamien tietojen mukaan Ajovarma-vyyhtiin epäiltäisiin sekaantuneen myös tulkkeja, jotka olisivat oikeilla vastauksilla auttaneet ulkomaalaistaustaisia ajokokelaita läpäisemään ajokortin edellyttämän kirjallisen teoriakokeen.

– Ei ole mitään mahdollisuuksia seurata heidän keskinäistä vieraskielistä puhettaan, toteaa IL:n haastattelema entinen tutkinnonvastaanottaja.

X

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fdccf1ad-7089-44f3-89d5-495cc7b2bc21

ohkurin_narsi

Kiitos threadista, oli mennyt toi uutinen ohi. Minullakin lukee muoviläpyskässä 2040-luvun päivämäärä.

Onhan tuo vähintäänkin ihmeellistä, lakien säätäminen takautuvastihan pitäisi olla no-go. Rahastusko tässä on takana?

Hieman ennen 18.1.2033 mahtaa olla valtava ruuhka, 15v ikäluokkien kortit vanhaksi samalla.


-PPT-

Mitenkäs jos ajaa ajokortilla joka olisi pitänyt uusia aikoja sitten niin ajokorttia kysyttäessä selviääkö siitä käskyllä käydä uusimassa se vai onko se asia joka olisi pitänyt tietää joten olet ajanut ilman ajo-oikeutta?

Huppupelikaani

Näihin Kouvolan "koneinsinööriajoihin" löyhästi liittyen, jos joltain muultakin on mennyt ohi. A-katsastus ja samaan konserniin kuuluva Ajovarma on nykyään vasemmistojohtoisen Tradekan tallissa ja ohjauksessa.

Quote
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt viime vuoden lopussa tehdyn yrityskaupan, jossa Tradeka-Yhtiöt Oy ostaa A-Katsastus Groupin. Yhtiön omistivat aiemmin suomalainen pääomasijoittaja MB Rahastot ja toimiva johto.

———
tradeka.fi

Ja kertauksena Tradekan hallitus:
Quote
Hallituksen puheenjohtajisto: Heinäluoma Eero (puheenjohtaja), Raudaskoski Mikko (varapuheenjohtaja), Nahkuri Miia (varapuheenjohtaja)

Hallituksen jäsenet: Ahde Hilkka, Anttila Esa J., Arhinmäki Paavo, Haapsalo Kaija, Kärnä Jukka, Lehtola Riitta, Moisio Harri, Ojala-Niemelä Johanna, Pietilä Tarja, Pimperi Jorma, Puurunen Kirsti, Rajamäki Kari, Salo Maritta, Sievinen Ulla-Maija, Söderlund Niina, Tiainen Miika, Vuorenpää-Vainiola Marja-Liisa
Henkilöstön edustajat Päivi Aaltola, Restel Oy, Anna Korpivaara, Med Group Oy

Kouvolan tapaukset on tietysti ainakin pääosin ennen yrityskauppaa, mutta eipä yllättäisi, vaikka tämänkaltaista  kehitysmaalaistamista jatkettaisiin kaikessa hiljaisuudessa. Tai ainakin "aktiivinen katuminen" tähän tapaukseen liittyen unohtuisi. Inssiajofirmaa ei pääse valitsemaan, mutta katsastuksen sentään voi.

hulaq

Quote from: -PPT- on 11.03.2022, 22:22:23
Mitenkäs jos ajaa ajokortilla joka olisi pitänyt uusia aikoja sitten niin ajokorttia kysyttäessä selviääkö siitä käskyllä käydä uusimassa se vai onko se asia joka olisi pitänyt tietää joten olet ajanut ilman ajo-oikeutta?

Et voi ajaa ajokortilla koska sulla ei sitä ole. Eli ajat ilman ajokorttia ja sanktiot sen mukaisia. Elä aja ilman voimassa olevaa ajokorttia. Simple as that.
Iudex illius ero

Pentecost

#559
Hieman aiheesta ohi, mutta osaako kukaan kertoa syytä seuraavaan:

Tuolla maantiellä tuli poliisiauto parkkeerattuna bussipysäkille vastaan eli olivat valvomassa ilmeisesti liikennettä, mikä on harvinaista kun en muista juuri moneen vuoteen huomanneeni liikennevalvontaa missään.

Lähtivät pojat sitten perääni kääntyen amerikkalaisen leffan tavoin toiseen suuntaan oikein vilkut välkkyen ja hieman sireeniä soittaen ja kun pysäytin sitten tienvarteen, niin katsoivat paperit ja vastaavat. Kysyessäni, että ajoinko liian lujaa (luultavasti 5-10 km/h) saattoi olla rajoitusta nopeampaa, niin ilmoittivat ettei ollut ylinopeudesta kyse vaan autoni rekisterinumero ilmeisesti pomppasi punaisena jonkun skannerin toimesta.

Auto oli hylätty katsastuksessa ja annettu kuukausi aikaa näyttää jälkitarkastuksessa ja niin sitten korjautinkin kaaran, mutten ollut vielä ehtinyt käydä näyttämässä. Aikaa oli vielä pari viikkoa jäljellä.

Ei sakkoja eikä muutakaan kuin pelkkä tarkastus. Osaako joku Homman parviälystä sanoa, mikä moisen pysäyttämisen aiheutti? Oliko se katsastuksen puute vai jokin muu epäily?
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Pkymppi

#560
Quote from: Pentecost on 14.03.2022, 11:57:58
Hieman aiheesta ohi, mutta osaako kukaan kertoa syytä seuraavaan:

Tuolla maantiellä tuli poliisiauto parkkeerattuna bussipysäkille vastaan eli olivat valvomassa ilmeisesti liikennettä, mikä on harvinaista kun en muista juuri moneen vuoteen huomanneeni liikennevalvontaa missään.

Lähtivät pojat sitten perääni kääntyen amerikkalaisen leffan tavoin kääntyen toiseen suuntaan oikein vilkut välkkyen ja hieman sireeniä soittaen ja kun pysäytin sitten tienvarteen, niin katsoivat paperit ja vastaavat. Kysyessäni, että ajoinko liian lujaa (luultavasti 5-10 km/h) saattoi olla rajoitusta nopeampaa, niin ilmoittivat ettei ollut ylinopeudesta kyse vaan autoni rekisterinumero ilmeisesti pomppasi punaisena jonkun skannerin toimesta.

Auto oli hylätty katsastuksessa ja annettu kuukausi aikaa näyttää jälkitarkastuksessa ja niin sitten korjautinkin kaaran, mutten ollut vielä ehtinyt käydä näyttämässä. Aikaa oli vielä pari viikkoa jäljellä.

Ei sakkoja eikä muutakaan kuin pelkkä tarkastus. Osaako joku Homman parviälystä sanoa, mikä moisen pysäyttämisen aiheutti? Oliko se katsastuksen puute vai jokin muu epäily?

Tätä juuri olen miettinyt, että mitenkä liikennevalvonnassa menetellään kun skanneri löytää liikennevirrasta katsastuksessa hylätyn ajoneuvon. Nimittäin mun ajoreitillä on tuo bussipysäkillä päivystävä kamera-auto noin kerran parissa kuukaudessa.
Tässähän tämä  nyt selvisi. Ilmeisesti sinut pelasti se että vika oli korjattu. Kiitos!.

HDRisto

^" Ilmeisesti sinut pelasti se että vika oli korjattu".
Eivät poliisit niitä korjauksia tienpäällä tarkistele. Riippuu tietysti vähän katsastuksen hylkäyksen syystä. Esimerkiksi hylsy puoltavista jarruista; millä konsta sen korjauksen tienpäällä tarkistaa?. Haljennut tuulilasi voisi olla eri juttu, sen näkisi katsomalla.
"Aikaa oli vielä pari viikkoa jäljellä". Ei siis mitään huolta vielä pariin viikkoon. Eri asia taas olisi jos auto olisi ajokiellossa, punainen tarra tuulilasissa ja lupa ajaa vain korjaamolle tai kotiin..

Konsta tarkisti vain onko ajo- ja korjausaika mennyt umpeen. Ei ollut, joten ei tullut kuskista siinä paikassa jalankulkijaa.

Uuno Nuivanen

Quote from: hulaq on 13.03.2022, 22:07:51
Quote from: -PPT- on 11.03.2022, 22:22:23
Mitenkäs jos ajaa ajokortilla joka olisi pitänyt uusia aikoja sitten niin ajokorttia kysyttäessä selviääkö siitä käskyllä käydä uusimassa se vai onko se asia joka olisi pitänyt tietää joten olet ajanut ilman ajo-oikeutta?

Et voi ajaa ajokortilla koska sulla ei sitä ole. Eli ajat ilman ajokorttia ja sanktiot sen mukaisia. Elä aja ilman voimassa olevaa ajokorttia. Simple as that.

Mulla oli muutama vuosi sitten päässyt vähän vanhaksi. Ehkäpä reilun puolisen vuotta ajelin vanhalla ennen kuin huomasin - ja laiskana vähän aikaa sen jälkeenkin. Ei ollut pysäytystä tuona aikana, eikä uusimisessa mitään ongelmaa.

Nuivinator

Minulla on käsitys, että poliisi ei voi tienpäällä tarkistaa mitään autosta, ellei hänellä ole myös katsastusinsinöörin pätevyyttä. Ja tästä johtu, että jos esimerkiksi poliisi päättää suorittaa vaikka raskaan kaluston tarkistuksia tien päällä, niin mukana on myös ammattitaitoiset katsastusmiehet. Olen kerran istunut raskaassa ajoneuvossa kun se punnittiin kesken matkan.

Joten ainoat jutut mitä normipoliisi voi tehdä, on tarkistaa ne paperit.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

HDRisto

^Eikä ole sen paremmin syytäkään autoa tutkia (aika / olosuhteet), kuskin kunto sen sijaan tarkistettaneen aina jos pysäytetty liikenteessä. Jos on jotain päällepäin näkyvää isoa puutetta autossa niin yksinkertaisesti kilvet irti, kuski kävelemään ja katsastusaseman kautta ne kilvet saa sitten takaisin. Jos saa.

Ja muuten, jos auton omistaa tyyppi jolta on kortti pois esimerkiksi pahan sairauden (lääkäriltä alle 1 kk ajokieltoa, pidempi aika lääkäri -> poliisi) tai rattijuopumuksen takia, tieto menee myös siihen kilpientunnistus systeemiin. Kerran on pysäytetty sen takia kun kuskasin korttinsa hetkeksi menettänyttä (sai 6kk ajokiellon koska TIA eli aivosähköhäiriö) hepun omalla autolla.

Huppupelikaani

^^ Kyllä poliisi sentään jotain voi tarkastaa halutessaan, paljonkin, mutta ei tietenkään mitään tarkkoja jarruvoimien tai päästöjen mittauksia. Toimimattomat valot, tuulilasin ja renkaiden kunto yms. on polisiille ihan peruskauraa myös raskaassa kalustossa. Jos ei omin voimin pysty, niin sitten passitetaan konttorille tai otetaan katsastusmiehiä tien päälle mukaan.

Myös tulli tekee (TV-sarjan perusteella) ihan tien päällä tai tulliasemilla itsenäisesti raskaan kaluston jarrujen tarkastuksia ja punnituksia. Vaikkei jarrudynamometriä löytyisikään, niin perusasiat eli vaikkapa jarruvivuston liikkumattomuus selviää, kun viitsii ryömiä auton tai kärryn alle ja käy jarrut läpi pyörä kerrallaan. Muistan, että Suomen Tulli -sarjassa käännytettiin joku venäläistukkiauto rajalta takaisin, koska osa jarruista ei toiminut ollenkaan.

Traficom:
Quote
Tekninen tienvarsitarkastus on tieliikenteessä tai muualla käytettävän ajoneuvon kunnon sekä rekisteriin merkittyjen tietojen tarkastus.

Teknisiä tienvarsitarkastuksia tekevät poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomainen. Ajoneuvon tekninen tienvarsitarkastus voi sisältää yhden tai useamman seuraavista:


  • pysähtyneenä olevan ajoneuvon kunnon silmämääräinen tarkastus
  • ajoneuvon teknisen kunnon, katsastusten suorittamisen ja muiden säännösten mukaisuuden osoittavien asiakirjojen tarkastus
  • ajoneuvon teknisen kunnon tarkastus.

Tekninen tienvarsitarkastus voidaan tehdä ilman ennakkoilmoitusta. Tarkastuksen tekijä voi myös ilmoittaa tarkastuksesta etukäteen, jos sillä pyritään tehostamaan ajoneuvoa koskevien säännösten noudattamista. Jos tarkastus suoritetaan katsastustoimipaikan läheisyydessä, ajoneuvo voidaan määrätä tarkastettavaksi kyseiseen toimipaikkaan.

Teknisen tienvarsitarkastuksen tekijän on otettava huomioon kuljettajan mahdollisesti


  • esittämä määräaikaiskatsastustodistus,
  • tienvarsitarkastusta koskeva raportti tai
  • muu ajoneuvon kuntoa osoittava todistus.
Jos todistus tai raportti osoittaa, että jokin tarkastuskohde on tarkastettu 3 edellisen kuukauden aikana, kyseistä kohdetta ei tarkasteta uudelleen ilman perusteltua syytä.


Rauno Murju

Quote from: Huppupelikaani on 13.03.2022, 20:42:15
Näihin Kouvolan "koneinsinööriajoihin" löyhästi liittyen, jos joltain muultakin on mennyt ohi. A-katsastus ja samaan konserniin kuuluva Ajovarma on nykyään vasemmistojohtoisen Tradekan tallissa ja ohjauksessa.

Quote
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt viime vuoden lopussa tehdyn yrityskaupan, jossa Tradeka-Yhtiöt Oy ostaa A-Katsastus Groupin. Yhtiön omistivat aiemmin suomalainen pääomasijoittaja MB Rahastot ja toimiva johto.

———
tradeka.fi

Ja kertauksena Tradekan hallitus:
Quote
Hallituksen puheenjohtajisto: Heinäluoma Eero (puheenjohtaja), Raudaskoski Mikko (varapuheenjohtaja), Nahkuri Miia (varapuheenjohtaja)

Hallituksen jäsenet: Ahde Hilkka, Anttila Esa J., Arhinmäki Paavo, Haapsalo Kaija, Kärnä Jukka, Lehtola Riitta, Moisio Harri, Ojala-Niemelä Johanna, Pietilä Tarja, Pimperi Jorma, Puurunen Kirsti, Rajamäki Kari, Salo Maritta, Sievinen Ulla-Maija, Söderlund Niina, Tiainen Miika, Vuorenpää-Vainiola Marja-Liisa
Henkilöstön edustajat Päivi Aaltola, Restel Oy, Anna Korpivaara, Med Group Oy

Kouvolan tapaukset on tietysti ainakin pääosin ennen yrityskauppaa, mutta eipä yllättäisi, vaikka tämänkaltaista  kehitysmaalaistamista jatkettaisiin kaikessa hiljaisuudessa. Tai ainakin "aktiivinen katuminen" tähän tapaukseen liittyen unohtuisi. Inssiajofirmaa ei pääse valitsemaan, mutta katsastuksen sentään voi.

Onko tosiaan niin että vasemmistovetoinen Tradeka on päästetty rahastamaan kansalaisia käytännössä pakollisilla viranomaisluvilla sillä auto on aika monelle välttämättömyys?

Itse olin muutama vuosi sitten kursseilla korottamassa ajokorttiluokkaa ja ajotunnilla eräs maikka manaili sitä kuinka Trafi on kilpailuttanut tutkintojen vastaanotot niin, että ainoa kriteerit täyttävä ja joka kerralla voittava on tietysti tämä Ajovarma. Siihen lisäksi 5 vuoden välein uusittavat amppikortit ja korkeammat ajokortit niin varmaa tuloa ei voi estää.

99 euroa on aika suolainen hinta siitä että yrmeä katsastusukko tulee kaavakkeensa kanssa vähäksi aikaa katselemaan kun peruuttelet niiden keilojen välissä ja sitten ajetaan pikku lenkki kadulla.

Tämän röyhkeämpää korruptiota ei taida länsimaissa olla missään.