News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

Kerttu Täti

Quote from: Nikolas Ojala on 26.02.2017, 12:41:59
Jos tuolla linjalla mennään, sinua varmaan kiinnostaa myös kuinka paljon Helsingin veronmaksajat joutuvat subventoimaan mahdollisesti alueelle rakennettavia kerrostaloja. Rakennusfirmat eivät niitä tee hyväntekeväisyys mielessä.

Jos alueelle rakennetaan asuinrakennuksia näistä kaupunki saa vuokratuottoa. En nyt heti löytänyt lukuja, mutta maavuokran osuus yhtiövastikkeessa on jokatapauksessa useita satoja euroja/asunto/kk. Jos alueelle on tarkoitus rakentaa tuhansia asuntoja niin niiden maavuokratuotto on kaupungille on merkittävä summa. Epäilen että Malmin lentokenttä ei maksa vastaavaa summaa maavuokrana.


Kerttu Täti

Quote from: Uuno Nuivanen on 26.02.2017, 13:06:23
Tuottavatko kaupungin laskuun asuvat myös vuokratuottoa?
Alueelle on tulossa muiden uusien kaupunginosien tapaan myös tuottavia asumismuotoja. Vuokra-asukkaistakin monet maksavat vuokransa itse, joten myöskään vuokra-asunnot eivät tuota tappiota, lukuunottamatta asumistuki-asiaa, mikä on oma hankala ongelmakenttänsä. Tulonsiirto kaupungilta vuokranantajille.

Uuno Nuivanen

Nyt tuntuu vahvasti siltä, että ideologia edellä mennään, ja kentän tuhoaminen on pääasia. Korvaavat alueet kun eivät kelpaa. Lienet muuten tutustunut Ritva Viljasen mielipuolisiin visioihin Helsingin mamuväestön lisäämisestä? Mihin aiotte ne laittaa.. hmmm... Jos se kävelee kuin ankka...   ???

Lahti-Saloranta

Quote from: Kerttu Täti on 26.02.2017, 09:15:48
Rinkeby? Onko se ainoa argumentti jota tässä osaat hokea?

Helsingissä ei ole ainuttakaan Rinkebytä, miksi sellainen nyt olisi tulossa? Vai leimaatko kaikki itä- ja koillishelsinkiläiset kotiseudut ja niiden asukkaat "Rinkebyksi".  Puhutko länsihelsinkiläisistä ja espoolaisista kultahammasrannikon tai joistain ~kauniaislaisista mielikuvista käsin?
Malmin nimen voisi muuttaa Malmöksi ja sen kentän seudun Rinkebyksi. Sinne kun asutettaisiin uussuomalaiset niin meilläkin olisi oma Rinkeby. Osan kentästä voisi kaavoittaa parkkialueeksi niin matuilla olisi titten mitä polttaa kun sille päälle sattuva. Kadut voisi tehdä vanhanaikaisesti kivistä niin matuilla olisi käden ulottuvilla kiviä kun poliisi- tai paloauto sattuisi paikalle.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Kerttu Täti

Quote from: Lahti-Saloranta on 26.02.2017, 13:13:46

Malmin nimen voisi muuttaa Malmöksi ja sen kentän seudun Rinkebyksi. Sinne kun asutettaisiin uussuomalaiset niin meilläkin olisi oma Rinkeby. Osan kentästä voisi kaavoittaa parkkialueeksi niin matuilla olisi titten mitä polttaa kun sille päälle sattuva. Kadut voisi tehdä vanhanaikaisesti kivistä niin matuilla olisi käden ulottuvilla kiviä kun poliisi- tai paloauto sattuisi paikalle.

Sinulla on aika erikoisia unelmia ja toiveita koskien Helsingin suunnittelua. Itse kannatan ihan toisenlaisia visioita.

multa tulille

#126
Nayttää Malmin lentokentän tuhoajien /Anni Sinnemäki-slummin  rakennuttajien usko vajonneen Tattarisuon pohjamutiin, kun viimeisen reservi eli taisteluosasto Kerttu(tätit) on ajettu linjaan. Kova näyttää olevan hätä Merjä Köllösen mukaan nimetyssä bunkkerissa. Todennäköisesti ette tienneet minkälaisen vastustajan herätitte lentäjissä, toivottavasti opitte jotain. En tätä muuten kirjoittelisi, mutta jos Malmin kentän käyttäjiä minitellään kuten tämä jäsen Kerttu-täti teki, se avaa sitten kyllä tulvaportit kaikissa Vuoksen varren voimalaitoksssa.

Kerttu Täti

Quote from: multa tulille on 26.02.2017, 13:28:16
En tätä muuten kirjoittelisi, mutta jos Malmin kentän käyttäjiä minitellään kuten tämä jäsen Kerttu-täti teki, se avaa sitten kyllä tulvaportit kaikissa Vuoksen varren voimalaitoksssa.

Tämä väite vaatii perusteluja. Missä ja miten olen nimitellyt Malmin kentän käyttäjiä?


Kerttu Täti

Quote from: Uuno Nuivanen on 26.02.2017, 13:40:30
Riistoporvarithan siellä mellastavat ilmaiseksi työväen verellä lunastetulla maapläntillä, eikö niin.
Onko mielestäsi noin?

Minä puhuin helsinkiläisistä veronmaksajista ja pienestä harrastajakunnasta sekä maavuokratuotoista luopumisesta tämän pienen harrastajaryhmän eduksi. Minusta Helsingin taloustilanteessa pitäisi pohtia onko Helsingillä tähän varaa.

Merja

Hei Kerttu -Täti.

Fakta on, että asuntoja tarvitaan lisää. Nyt kaipaisinkin perustelujasi, miksi Suomen ensimmäinen lentokenttä pitää uhrata asuntorakentamiseen, kun muutakin maata voisi valjastaa siihen.

Luitko aikaisemmat viestini? Jollet tunne ilmailualaa olet heikoilla kantimilla.

Malmin kenttä on paitsi historiallinen myös elävä työyhteisö. Malmia voitaisiin edelleenkin kehittää taustojensa takia - vanha ja hieno kunnostettu DC-3, yleisölennätyksiä jne. jne.

Oletko myös valmis tuhoamaan hienon lähiluonnon (haloo vihreät!).

Betonibunkkereita voi rakentaa muualle.

Peace.


Kerttu Täti

Nämä ovat arvokysmyksiä. Jokaiseen helsinkiläiseen rakentamattomaan alueeseen liittyy kulttuurihistorialllisia arvoja. Vaikka Malmi on sinällään arvokas reliikki, niin kulttuurihistoriallisista arvoista huolimatta minusta sen käytön aiheuttamat haitat ovat suuremmat kuin kulttuurihistoriallinen arvo. Alue on suljettu, käyttö aiheuttaa häiritsevää melua ja muodostaa turvalllisuusriskin asutuksen keskellä. Käytön kiihdyttäminen ei toisi lisäarvoa vaan lisähaittoja ympäröivälle asutukselle.

Rakennushan säilytetään ja kenttä - joka ei ole yleisessä virkistyskäytössä - avataan virkistyskäyttöön. Alueellehan on tulossa myös viheralueita ja ulkoilureittejä vuokratuottoja tuovan asuinrakentamisen lisäksi.

Jäsen Multa Tulille: me emme puhu maahnmuuton aiheuttamista kustannuksista tässä ketjussa vaan Malmin lentokentästä. Ja missä siis nimittelin käyttäjiä?


Jääpää

Jos ja kun? alueelta löytyy sulfidisavea, niin siinä on mukava virkistysalueido rikinkatkussa rapautuvien betonitolppien pitäessä rytmikästä napsahtelua.


http://www.lahitieto.fi/2016/10/12/loytyyko-malmilta-sulfidisavea/

(valitan kopsauksen puutetta, ei onnannu, mutta ei kait tuo lähitieto ole mitään Saatanoma konsernia)

PS. Anni Sinnemäet sun muut saa ruveta pikkuhiljaa ilmoittelemaan, minne se muuri ja reservaatti hälle ja vajakkitovereilleen tehdään. Malmi EI sitten kuulu Annin puolelle, tiedoksi.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Nikolas

Quote from: Jääpää on 26.02.2017, 17:13:51

http://www.lahitieto.fi/2016/10/12/loytyyko-malmilta-sulfidisavea/

(valitan kopsauksen puutetta, ei onnannu, mutta ei kait tuo lähitieto ole mitään Saatanoma konsernia)


Koitetaanpas.

Quote

Malmilla asuva Maija Hurmevirta on lähestynyt kaupunginhallitusta pyynnöllä varmistaa, että kaupunkisuunnitteluviraston Ramboll Finland Oy:ltä tilaama Malmien lentokenttäalueen maaperäselvitys on annettu jäsenille tiedoksi ja tutustuttavaksi hyvissä ajoin ennen yleiskaavan seuraavaa käsittelyä.

-Mikäli lentokenttäalueen maaperästä löytyy rikkipitoista sulfiittisavea, tulevat alueen rakentamiseen tarvittavien investointien kustannukset nousemaan huomattavasti, Hurmevirta huomauttaa.
Kaupunkisuunnitteluviraston tilaaman selvityksen oli määrä valmistua syyskuun loppuun mennessä, mutta perjantaina saadun tiedon mukaan se viivästyykin ja valmistuu vasta marras-joulukuun vaihteessa.

Hurmevirta toivoo, että koska lentokentän alue on mukana yleiskaavassa, sitä ei pitäisi hyväksyä ennen kuin kaikki tarvittava tieto on käytettävissä.
Helsingin kaupungin Finnish Consulting Groupilla (FCG) 2015 teettämän yleiskaavan taloudellisten vaikutusten arvioinnin mukaan lentokenttäalueen kerrosneliökohtaiset rakentamiskustannukset ovat kaksinkertaiset muuhun Malmin suunnittelualueeseen verrattuna. Helsingin kaupungin maksettavaksi lankeavat rakennusinvestoinnit Malmin lentokentän alueella ovat jo nyt alustavasti arvioituna noin 450 miljoonaa euroa. Kenttäalueen kalliin rakennettavuuden johdosta on FCG todennut: "Yleiskaavaluonnoksen mukainen kerrosala 1,2 milj. k-m² ei ole riittävä Malmin lentokentän alueen taloudellisen toteutettavuuden kannalta.

Helsingin Kaupunkisuunnitteluviraston toimeksiannosta Destia Oy:n Infrasuunnittelun tekemän Malmin lentokenttäalueen rakennettavuusselvityksen mukaan alueella on suositeltavaa tehdä tutkimuksia sulfidisavien esiintymisen selvittämiseksi maaperässä ennen rakennussuunnitelmavaihetta, koska saven korkea sulfaattipitoisuus voi aiheuttaa kustannuslisäystä esitettyihin pohjanvahvistus- ja perustuskustannuksiin.

Myös Sito Oy:n vuonna 2015 Kaupunkisuunnitteluvirastolle tekemässä Malmin lentokenttäalueen hule- ja pohjavesiselvityksessä nostetaan esille sulfidisavi: Vuonna 1987 tehdyssä Geoteknisen osaston raportissa savikerroksen rikkipitoisuudeksi on määritelty 0,03 – 0,27 % (SO4). Tämän perusteella on hyvin todennäköistä että alueella on maa-aineksia, jotka muodostuvat ongelmaksi, jos ne kaivetaan hapettomasta tilasta pois. Tällä hetkellä saven sulfiittipitoisuuksista ei ole tarkempaa tietoa ja niitä on tutkittava seuraavassa suunnitteluvaiheessa."

Hurmerinta toivoo, että päättäjillä on käytettävissään oikeaa tietoa mahdollisesti huomattavan korkeiksi nousevista lentokentän alueen rakennuskustannuksista jo ennen yleiskaavasta päättämistä.

Teija Loponen

Sulfidisavi

  • Sulfidisavi muuttuu kuivuessaan happameksi sulfaattimaaksi. Hapan sulfaattimaa muodostuu, kun pohjaveden pinta laskee sulfidipitoisessa maaperässä. Esimerkiksi kuivatusojituksessa vetinen maa kuivuu. Kun maa joutuu kosketukseen ilman hapen kanssa hapettuu sulfidi sulfaatiksi.
  • Kun hapettunut maa sadesäällä kastuu uudelleen, sulfaatista syntyy erittäin hapanta rikkihappoa, joka liuottaa ja huuhtoo maaperästä runsaasti metalleja, kuten alumiinia, kadmiumia, nikkeliä, kuparia, kobolttia, sinkkiä ja uraania. Happamassa vesiliuoksessa ne ovat luonnolle hyvin myrkyllisiä.
  • Sulfidisavi syövyttää myös betonia ja terästä.


Nuivanlinna

Quote from: Kerttu Täti on 26.02.2017, 14:10:28
Alueellehan on tulossa myös viheralueita ja ulkoilureittejä vuokratuottoja tuovan asuinrakentamisen lisäksi.


Hienoa!  :)
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Melbac

Quote from: Merja on 26.02.2017, 09:29:11
Taidatpa Melbac -rukka pitää pääsi pensaassa. Jos et Pajusen Nova -kytköksistä ole vielä tietoinen, niin harrastapa vaikka google -hakua. Sen jälkeen voit vaikka ottaa selville sen, että omistukset ovat siirretty Luxemburgiin ja sen jälkeen ties minne.
Eikö Sinulle historianarvot merkitse mitään? En edes jaksa jankata luontoarvoista; stadilaisena minulle ne ovat tärkeitä.

Olet oikeassa siinä, että Raja on siirtynyt toimimaan Helsinki -Vantaalla. Koska maamme päälentokenttää jatkuvasti laajennetaan, niin miten luulet liikenteen sujuvan häiriöittä kriisitilanteessa (vrt. Estonian uppoaminen ja mittava pelastusoperaatio)? Työskentelin lennonjohtajana EFHK:lla joten tiedän mistä puhun.

Suosittelen yksityislentoa Helsingin alueella, jotta voisit omakohtaisesti nähdä, kuinka paljon rakennusmaata riittää ilman historiallisen paikan tuhoamista.
Taidat olla niitä tyyppejä jotka eivät tiedä missä menee helsingin raja ja mitkä alueet on helsingin kaupungin omistuksessa kun sun mielestä täällä on tontteja ihan hitosti mille rakentaa.Malmin sulkeminen taitaa myös lisätä työmatkaa tunneilla?.Tosta pajunen jutusta ei googlella löytynyt kuin jotain nwo juttuja. :D

Faidros.

Eipä Helsinki ole ennenkään rajoja kunnioittanut, kysy vaikka sipoolaisilta.
Suomessa hyvää rakennusmaata riittää rakentamiseen loputtomasti, mutta väkisin pitää purkaa toimiva lentokenttä ja rakentaa lähes paskimpaan rakennusmaahan mitä löytyy sellaisia taloja, jotka vähiten soveltuu ko. maaperään. Täyttä hulluutta, mutta vihervassarit toimii näin ideologian- ja grynderit rahan vuoksi. Helsingissä vuokrataso täytyy pitää korkealla, koska valde maksaa vuokrat yhä enenevissä määrin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

#137
Quote from: Faidros. on 27.02.2017, 08:31:30

Suomessa hyvää rakennusmaata riittää rakentamiseen loputtomasti, mutta väkisin pitää purkaa toimiva lentokenttä ja rakentaa lähes paskimpaan rakennusmaahan mitä löytyy sellaisia taloja, jotka vähiten soveltuu ko. maaperään.


Juuri tämän saman asian aioin kirjoittaa mutta Faidros ehti ensin.

Tämä lentokentän purkaminen todellakin näyttää olevan arvokysymys. Kyse on sellaisesta arvomaailmasta joka on ristiriidassa lentokentän olemassaolon kanssa. Oleellista näyttää olevan lentokentän purkaminen eikä se, mitä lentokentän tilalle tulee. Kerrostaloilla varmistetaan että lentokenttää ei tulevaisuudessa rakenneta samaan paikkaan uudelleen.

Penan kaveri Eki

Quote from: Kerttu Täti on 26.02.2017, 14:10:28
Alue on suljettu, käyttö aiheuttaa häiritsevää melua ja muodostaa turvalllisuusriskin asutuksen keskellä. Käytön kiihdyttäminen ei toisi lisäarvoa vaan lisähaittoja ympäröivälle asutukselle.

Kaupungin teettämän "Helsingin hiljaiset alueet"-selvityksestä ilmenee, että Malmin asukkaat arvostavat lentokenttää ja sen ympäristöä yhtenä Helsingin hiljaisista alueista. Lahdentien jatkuva kohina koettiin lentokenttää häiritsevämpänä.

Quote from: Kerttu Täti on 26.02.2017, 14:10:28Alueellehan on tulossa myös viheralueita ja ulkoilureittejä vuokratuottoja tuovan asuinrakentamisen lisäksi.

Kaupunki on ilmoittanut, että paalutus yms. esirakentaminen maksaa noin 400 milj. euroa ja on lisäksi arvioinut että maa-aluetta myytäessä, siitä saisi noin 500 milj. euroa. Alueen arvo kaupungille on siis noin 100 milj euroa. Jos Lex Malmi nuijitaan eduskunnassa läpi ja uskon että näin tapahtuu, niin olisi lunastushinta 30 milj. euron paikkeilla. Uskon että kaupunki tulee enne sitä järkiinsä ja vaihtarina kävisi esimerkiksi valtion omistama Keski-Pasilan maa-alue, jossa tällä hetkellä on VR:n varikko.

Valtiolle uuden korvaavan kentän kustannukset olisi 200-300 milj euroa.

Kaupungin teettämän taloudellisten vaikutusten arvioinnissa todetaan, että:

QuoteYleiskaavaluonnoksen mukainen kerrosala (1,2 milj. k-m²) ei ole riittävä Malmin lentokentän alueen taloudellisen toteutettavuuden kannalta"

Kaupungin teettämässä rakennettavuusselvityksessä todetaan että paalutusta tarvii tehdä yli miljoonalla 60-70 cm:n paaluilla metrin välein!

On olemassa riski että paalutuksessa pilataan naapurissa oleva Tattarisuon I-luokan pohjavesialue, joka myös on osaa Helsingin kriisiajan vesivarantoa. Uudenmaan ELY-keskus on jo ilmoittanut kaupungille että ovat tästä huolissaan ja aikovat seurata tilannetta... Voi olla että tuhannen paalun jälkeen alue jää silleensä.
"They were some bad people... I say hombres."

Jorma M.


Osaako joku lyhyesti sanoa miksi Malmin lentokentän suojeleminen on maailman tärkeimpiä asioita? Siis onko muita syitä kuin pienlentokoneharrastajien pörräämisen suojelu?
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Penan kaveri Eki

Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 16:24:36

Osaako joku lyhyesti sanoa miksi Malmin lentokentän suojeleminen on maailman tärkeimpiä asioita? Siis onko muita syitä kuin pienlentokoneharrastajien pörräämisen suojelu?

Lentoliikenteen arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2035 mennessä. Helsinki-Vantaan kapasiteetti on täynnä, mm. siitä syystä, että ei älytty laittaa terminaalirakennus rinnakkaiskiitoteiden väliin.

Malmista saisi ns. city-kentän, josta pääsisi shuttle-lennoilla esmes Tallinnaan kerran tunnissa. Riittäsi että olisit 15 min. ennen terminaalissa. Ja takisin tultaessa istuisit taksissa 5 minuuttia laskun jälkeen. Käytännössä mitä Copterline yritti koptereilla, (joidenka käyttökustannus on 3-4 kertainen suhteessa lentokoneeseen)

Noista alkuun.. Itse pidän kulttuurihistorialliset perustelut tärkeimpinä. Jätetään Turun tauti Turkuun.
"They were some bad people... I say hombres."

Jorma M.


mitä hyötyä city-lentokapasiteetin lisäämisestä on tavallisille junteille? Köyhille, tyhmille, kipeille, työttömille, vanhuksille? 
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Nuivanlinna

Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 16:58:04

mitä hyötyä city-lentokapasiteetin lisäämisestä on tavallisille junteille? Köyhille, tyhmille, kipeille, työttömille, vanhuksille?

Rikkaat, viisaat, terveet, työlliset nuoret lentävät liukkaasti pois silmistä!  :)

Malmin lentokenttään liittyy niin paljon Suomen historiaa, että se on koko Suomen asia.
Matu-lähiön voisi rakentaa vaikka Olympiastadionille, onhan kysymyksessä eräänlaiset Hulluuden Olympialaiset.  ;)
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Penan kaveri Eki

Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 16:58:04
mitä hyötyä city-lentokapasiteetin lisäämisestä on tavallisille junteille? Köyhille, tyhmille, kipeille, työttömille, vanhuksille?


Jos vastakkain asettelet kysymyksen noin, niin ei mitään...Jolloin kysymys kuuluu, mitä hyötyä valtiolla tai kaupungilla on tavallisista junteista? Köyhistä, tyhmistä, kipeistä, työttömistä tai vanhuksista? Vastauksena ruotsalaisen näyttelijän Lars Ekborgin vuorosanat samanlaisen dilemmaan: " Bunta ihop dem och slå ihjäl!"

Mutta , 25% Suomen ulkomaankauppataseesta tulee naapurimaiden kanssa käydyistä kaupasta, joka siis tuo särvintä meidän kaikkien leivän päälle, että siinä mielessä matkustaminen lähialueille on kansantaloudellisesti perusteltavissa.
"They were some bad people... I say hombres."

Faidros.

Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 16:24:36

Osaako joku lyhyesti sanoa miksi Malmin lentokentän suojeleminen on maailman tärkeimpiä asioita? Siis onko muita syitä kuin pienlentokoneharrastajien pörräämisen suojelu?

Lyhyesti. Ei maailman, mutta Suomen.
Tuhotessa pienkonekentän, mitä asuinalueita voidaan tuhota, jotta saadaan pienkonekenttä bisnesmiehille Helsinkiin, jos vihervasemmiston utopia Helsingistä kaiken yksityisliikenteen lopettamisesta ja  polkupyöräilyn, metron suosimisen suhteen onkin väärä?

Esitän vastakysymyksen, miksi pienkonelentoharrastajien ja kaiken muunkin lentotoiminnan sabotointi on ensiluokkaisen tärkeää? Parempaa rakennusmaata löytyy vaikka kuinka monta hehtaaria Helsingin lähistöltä, mutta maata korvaavalle pienkonekentälle vasta yli 100km:n päästä Ruotsinpyhtäältä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Jorma M.


joo, ok.

Mulle on yks hailee mitä lentokentälle tapahtuu, koska en lennä koska ei ole rahaa eikä kiinnostusta. Eikä pienlentely liene ns. kansan kannalta hyödyllistä tai oleellista.

Eikä alueen rakentaminenkaan (koska se on ketjun asiantuntijoiden mielestä tarkoitukseen kelvotonta) kuulosta järkevältä.

Ehkä asia kiinnostaa sen takia että miksi maahanmuuttokriittisessä foorumissa asiasta keskustellaan näin paljon asiasta. Ymmärrän kyllä että facebookiin omia lentelykuviaan päivittävä on kiinnostunut lentelyn jatkumisesta...

Mutta jos ko alue myydään gryndereille niin grynderit teoriassa maksavat alueesta ja teoriassa kaupunki saa siis rahaa minkä kaupunki teoriassa voi suunnata veronmaksajien hyväksi jne ... mutta eiköhän Hki kylvä rahojaan matuille ja herroille joten plus miinus nolla olisi tällainenkin hyöty.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Uuno Nuivanen

Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 18:37:52
Ehkä asia kiinnostaa sen takia että miksi maahanmuuttokriittisessä foorumissa asiasta keskustellaan näin paljon asiasta. Ymmärrän kyllä että facebookiin omia lentelykuviaan päivittävä on kiinnostunut lentelyn jatkumisesta...

Noh, mehän oomme enempivähempi konservatiiveja, joten haluamme säilyttää jotain harvinaista ja historiallista jälkipolvillekin. Rinkkepyyt mahtuvat kyllä jonnekin metikköönkin.

mmm

Quote from: Penan kaveri Eki on 27.02.2017, 16:35:18
Quote from: Jorma M. on 27.02.2017, 16:24:36

Osaako joku lyhyesti sanoa miksi Malmin lentokentän suojeleminen on maailman tärkeimpiä asioita? Siis onko muita syitä kuin pienlentokoneharrastajien pörräämisen suojelu?

Lentoliikenteen arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2035 mennessä. Helsinki-Vantaan kapasiteetti on täynnä, mm. siitä syystä, että ei älytty laittaa terminaalirakennus rinnakkaiskiitoteiden väliin.

Malmista saisi ns. city-kentän, josta pääsisi shuttle-lennoilla esmes Tallinnaan kerran tunnissa. Riittäsi että olisit 15 min. ennen terminaalissa. Ja takisin tultaessa istuisit taksissa 5 minuuttia laskun jälkeen. Käytännössä mitä Copterline yritti koptereilla, (joidenka käyttökustannus on 3-4 kertainen suhteessa lentokoneeseen)

Noista alkuun.. Itse pidän kulttuurihistorialliset perustelut tärkeimpinä. Jätetään Turun tauti Turkuun.
Tuusula-Vantaan kentällä oli 2016 n. 17 miljoonaa lentomatkustajaa. Oli lentoliikenteen ennuste mikä tahansa, Malmin kenttä ei tule näyttelemään siinä minkäänlaista merkittävää osaa.

Pienlentokoneharrastajien pörräämisen suojeleminen on jo ihan tarpeeksi arvokas tavoite, sillä kunnallisen ampumaratani menettäneenä tiedän miltä tuntuu kun matto vedetään alta.

-Malmilla voi harjoitella lentämistä, eli siitä on hyötyä harrastusmielessä.

-Oman alansa harrastajat ovat usein varsin eteviä aloillaan, ja lentokokemusta omaavat pilotit ovat hyödyllisiä yhteiskunnan kannalta niin rauhan aikana kuin kriisitilanteissakin.

-Lentoharrastus ei ole eliitin ja massimiehien laji, sillä eliitin asenne on viskoa rahaa niin paljon kunnes tahto täyttyy. Vaikka ilmailualan säännöksiä voisikin muuttaa rahasäkeillä, fysiikka ei moisesta ole kiinnostunut. Mikäli nöyryyttä ei ole ja kotiläksyt jäivät tekemättä sampanjakutsujen takia, tontti kutsuu.

-Malmilla harjoitetaan liiketoimintaa. Osa toiminnasta selittyy aikaisemmin mainitulla harrastamisella, mutta myös perusjorma pääsee halutessaan pienkoneen kyytiin maksua vastaan.

-Malmi on Tuusulaan nähden lähin kenttä. Oletan tästä olevan käytännön hyötyä vaaratilanteissa, että spekuloitavissa olevaa taktista hyötyä kriisitilanteissa.

-Malmin lanaamisen perustelu koostuu enimmäkseen lentoliikenteen ja harrastelentämistä vastaan olevista argumenteista kuin jonkin toisen asian puolesta. Helsingissä on tilaa rakentaa, Helsinki voi tarpeen vaatiessa anneksoida lähikuntia, ja Helsinki voi sille päälle sattuessaan sanoa ei humanitääriselle maahanmuutolle. Mitään  ehdotonta pakkoa suon päälle rakentamiselle ja kentän tuhoamiselle ei ole.

-Malmi on historiallisesti arvokas kohde, ja vaikka kaikki vanha on korvattu, tai pyritään korvaamaan moderneilla IT-boomin lasiteräskuutiolla ja Corbusierin neukkukuutiolla, se ei tarkoita sitä että jälki olisi kaunista, tai että lopputulos olisi mielekäs. Helsingissä on yllinkyllin vapaata toimistotilaa, ja hallinnollisella päätöksellä yhdessä pienimuotoisen(vrt. Malmi) remontin kanssa kaupunkiin ilmestyisi satoja, ellei tuhansia asuntoja kuin taikaiskusta.

-Viimeisimpänä ja vähäisimpänä. Minulla ei olisi pyörälenkiltä palatessani mahdollisuutta jäädä ihastelemaan ropellikoneiden muodostelmalentoharjoituksia, sillä koneita ei enää olisi koska kenttääkään ei. Pink floyd tarjoaa tahdit.

edit:

Quote from: Jorma M.
Ehkä asia kiinnostaa sen takia että miksi maahanmuuttokriittisessä foorumissa asiasta keskustellaan näin paljon asiasta. Ymmärrän kyllä että facebookiin omia lentelykuviaan päivittävä on kiinnostunut lentelyn jatkumisesta...
Kylänraitti on tarkoitettu yleisluontoista poliittista ynnä muuta vastaavaa keskustelua varten.Vaikka alleviivaavasti maahanmuuttopolitiikkaan keskittyvällä foorumilla ollaankin, maahanmuuttopolitiikan ruotiminen ei millään järjellä ajateltuna voi olla ainoa asia mitä kirjoittajien sydämiin mahtuu. Peräkammarista löytyy esim. lintuharrastajien ketju, eikä siinäkään puhuta politiikkaa Kimmo Kiljusen yrityksestä huolimatta.

edit2: pilkkuvirhe, ei voi hyväksyä
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Nikolas

Minun mielestäni lentokentän säilyttäminen lentokenttänä olisi muuten vähän sellainen sivuasia, mutta koska se on valmis lentokenttä sellaisella tontilla, joka ei oikeasti hyvin kelpaa muuhun kuin ulkoilualueeksi tai juurikin pienlentokentäksi, viisasta olisi säilyttää se pienlentokenttänä. Tontin parantelu kerrostalojen edellyttämään kuntoon edellyttää mieletöntä paalutusta, eikä siinä ole mitään suhteellista etua verrattuna tontteihin, joissa maaperä on valmiiksi parempi.

Merja

Huomenta Jorma M.,
joo, ok.

Mulle on yks hailee mitä lentokentälle tapahtuu, koska en lennä koska ei ole rahaa eikä kiinnostusta. Eikä pienlentely liene ns. kansan kannalta hyödyllistä tai oleellista.


Kriisitilanteissa Malmin kenttä on korvaamaton. Rajavartiolaitoksen ja ns. HEMS -helikoptereiden tukikohtana paikka on ehdoton. Puhut "pienlentelystä" - kun sattuu isompi tieonnettomuus ja ihmishenkiä pelastetaan lääkärihelikoptereilla, tai kun merellä käy vahinko ja pitää käynnistää iso pelastusoperaatio niin silloin maamme päälentokentän käyttö kaupallisen liikenteen suhteen kärsii; ns. A -tehtävät menevät aina kaupallisen liikenteen edelle.

Nyt ei ole kyse elitismistä vaan historiallisista ja käytännöllisistä arvoista. Käyttämäsi logiikka ontuu pahasti; jos en käytä museopalveluja hyväkseni, niin sittenhän Ateneum tai Kansallismuseo voitaisiin jyrätä maan tasalle uudisrakennuksien alta, vai mitä?

Muuttaisiko ajatusmaailmaasi tilanne, jossa olet itse liikenneonnettomuudessa/sairauskohtauksen saaneena ja apu myöhästyy, koska helikopteri ei pääse paikalle?