News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

Merja

Quote from: Kerttu Täti on 26.02.2017, 14:10:28
Nämä ovat arvokysmyksiä. Jokaiseen helsinkiläiseen rakentamattomaan alueeseen liittyy kulttuurihistorialllisia arvoja. Vaikka Malmi on sinällään arvokas reliikki, niin kulttuurihistoriallisista arvoista huolimatta minusta sen käytön aiheuttamat haitat ovat suuremmat kuin kulttuurihistoriallinen arvo. Alue on suljettu, käyttö aiheuttaa häiritsevää melua ja muodostaa turvalllisuusriskin asutuksen keskellä. Käytön kiihdyttäminen ei toisi lisäarvoa vaan lisähaittoja ympäröivälle asutukselle.

Rakennushan säilytetään ja kenttä - joka ei ole yleisessä virkistyskäytössä - avataan virkistyskäyttöön. Alueellehan on tulossa myös viheralueita ja ulkoilureittejä vuokratuottoja tuovan asuinrakentamisen lisäksi.

Jäsen Multa Tulille: me emme puhu maahnmuuton aiheuttamista kustannuksista tässä ketjussa vaan Malmin lentokentästä. Ja missä siis nimittelin käyttäjiä?

Malmi ei ole reliikki, vaan Suomen toisiksi vilkkain lentokenttä. Jos olet kovin huolestunut turvallisuusnäkökohdista, niin seuraavaksi vaatinet Helsinki-Vantaan siirtoa pois asuntojen tieltä. Ison 330- tai 340- sarjan Airbus aiheuttaisi huomattavasti isompaa tuhoa tonttiin mätkähtäessään kuin pikku Pipero tai Cessna. Sinänsä mielenkiintoista on pohdiskella, mitkä kulttuurihistorialliset arvot ovat säilyttämisen väärtti. Malmilla kirjaimellisesti historian siivet havisevat, ja kun alue on kertaalleen tuhottu ei sitä voida enää palauttaa. Alueelle ei voida koskaan rakentaa edullisia asuntoja johtuen maaperän hyllyvyydestä. Miksi kaikki vanha ja arvokas on tuhottava?

Faidros.

Quote from: Kerttu Täti on 28.02.2017, 14:11:01
Lentokenttäalueesta on tulossa asuinnmuodoltaan sekoittunut alue, aivan  kuten kaikista muistakin Helsingin alueista.

Samanlainen kuin Meri-Rastilasta? Kaikki valkoiset haluavat vittuun sieltä, mutta kukaan ei pääse, koska se asuntojen arvonalennus johtaa henkilökohtaiseen konkurssiin.

Kerro lisää tuosta asuinmuodoiltaan sekoittunut alue, kun kerran jo tiedät millainen asuinalue sinne rakennetaan?
Kellä voi olla tuollaista sisäpiirin tietoa kuin Sinnetännemäellä? Bum! ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Vihreät ovat kuin ISIS, haluavat tuhota kaikki muistomerkit, jotka ei edistä heidän agendaa.
Maailman viimeinen kiitotie joka on rakennettu ko. betonitekniikalla tuhotaan, kun... kun... me kaikki maaseudunkin asukkaat osallistutaan näihin purkutalkoisiin ja sen jälkeen kaikkein kalleinpaan ikinä Suomessa tehtyyn asuntoalueprojektiin.

Jäsen Kerttu Täti, mikä ikinä saa sut häpeämään?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

possu

Sillä niin on Vihreä liitto kerrostaloja rakastanut, että tuhosi Tsadin ainokaisen lentokentän, ettei yksikään, joka mamutukseen uskoo, voisi hengittää lentobensiinin katkua, vaan hänellä olisi loppuelämän mamuhelvetti.
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Nuivanlinna

Quote from: Faidros. on 28.02.2017, 16:26:55
Vihreät ovat kuin ISIS, haluavat tuhota kaikki muistomerkit, jotka ei edistä heidän agendaa.
Maailman viimeinen kiitotie joka on rakennettu ko. betonitekniikalla tuhotaan, kun... kun... me kaikki maaseudunkin asukkaat osallistutaan näihin purkutalkoisiin ja sen jälkeen kaikkein kalleinpaan ikinä Suomessa tehtyyn asuntoalueprojektiin.

Jäsen Kerttu Täti, mikä ikinä saa sut häpeämään?

Luulen ettei mikään, vaan sitten moskeijaksi muutetun suurkirkon portailla pyyhkivät hikeä Sinnemäen ja Vapaavuoren kanssa otsiltaan ja huokaisevat riemusta:

Nyt on Suomi-neito polvillaan, ja olemme repineet hänen hameensakin riekaleiksi!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Golimar

Mielipuolet ja grynderit hykertelevät jo käsiään hieroen kuinka paljon Helsinkiin tulee lisää haittamaahanmuuttajia.

QuoteHelsingin kaupungin tietokeskuksen uuden väestöennusteen perusvaihtoehdon mukaan Helsingin väestö kasvaa 650 000 asukkaaseen vuonna 2020 sekä 756 000 asukkaaseen vuonna 2050. Nopean kasvun vaihtoehdon mukaan Helsingissä olisi 866 000 asukasta vuonna 2050.

QuoteSen sijaan työikäisten määrän kasvun ennustetaan hidastuvan viime vuosien korkeasta tasosta. Työikäisten kasvu saadaan maahanmuutosta.

QuoteVuoteen 2026 saakka laaditun alueittaisen väestöennusteen tärkeimmät kasvualueet ovat asuntorakentamiseen vapautuneilla satama-alueilla Jätkäsaaressa, Kalasatamassa, Sompasaaressa ja Kruunuvuorenrannassa. Muita tärkeitä kasvualueita ovat Kuninkaantammi, Mellunmäki, Keski-Pasila, Malmin lentokenttä ja Myllypuro.

http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/tietokeskus/helsinginvakilukuylittaa_700+000_vuonna_2028

Merja


Onko tän puolustajat jotain 15v jonneja vai muuten vaan tietämättömiä kun tollaista kommenttia tulee?.Valtio kai joutuu maksumieheksi kun putsataan saastunut maa-aines,infra menee kunnan piikkiin ja paalutuksen maksaa rakennuttaja?.Itselleni on tullut sellainen kuva että ei sitä oikeasti tarvita ja kyse on vain siitä että seuraavaksi lähimmälle kentälle on liian pitkä matka näiden lentäjäpoikien mielestä. :D
[/quote]

Olen kyllä ihan rouvashenkilö enkä "15 -vuotias jonni". Urani tehnyt lentoalalla ja jonniin verran historiaakin harrastanut. Lentolupakirja on taskussa ja tunnen paljon alan toimitsijoita. Jos et itse pysty/kykene hahmottamaan isoja kokonaisuuksia niin on turha mussuttaa elitismistä. Malmi on ensimmäinen Suomen maakenttä, ja jo sinällään säilyttämisen arvoinen. I rest my case.

Ja taas meni lainaukset perssiilleen... sorgen.

Kerttu Täti

Quote from: Faidros. on 28.02.2017, 15:34:43
Jäsen Kerttu Täti osoittaa yksilöidysti kommentit missä en pysynyt totuudessa, ja/tai varsinkaan "asiallisuudessa".
Pyydän sitten anteeksi, jos aihetta ilmenee, en näin kollektiivisesti sen vuoksi, että Kerttu Tätiä alkoi vain harmittamaan! ;D

Kyse ei ollut totuudesta, kyse oli asiallisuudesta ja satuilusta. Sanoin sen jo viestissäni, mutta sinä senkun jatkat komiikkaasi, mikä ei ole asiallista. Niin kauan kun kaipaat tuollaista "hauskuuttamista" vaikutelma on, että et pärjää asia-argumentein.

Se mitä oletit Viikin peltojen sijainnista ensin olettamalla, että ne sijaitsevat lentokentällä ja lentokenttä olisi ne synnyttänyt sekä sen jälkeen olettamalla, että lentokentän asuinalueelle järjestettävät liikenneyhteydet jotenkin voisivat kulkea Viikin peltojen kautta kertoo, että sinä et 1. tunne lentokenttäaluetta 2. tunne Helsingin nykyisiä liikennejärjestelyjä, maantiedettä ja aluerakennetta, ja 3. et myöskään ole perehtynyt mitenkään Helsingin yleiskaavaan, etkä lentokenttäaluetta koskeviin suunnitelmiin.

Olet siis jokseenkin pimiössä koko hankkeen suhteen ja silti soitat suutasi. Palataan asiaan sitten kun oilet perhetynyt saatavilla olevaan aineistoon.

Quote from: Faidros. on 28.02.2017, 13:43:01
Mitäs mieltä muuten KT on siitä, että kun Malmin kentälle rakennetaan matuhelvetti, sinne täytyy myös rakentaa aivan uudet ja mittavat liikenneyhteydet ym. infra. Siinä systeemissä asfaltoidaan takuuvarmasti ne mainitsemasi Viikin kartanon pellot. Nythän kentän alueelle ei tarvita yhtään enempää rakennettua tietä

Quote from: Faidros. on 28.02.2017, 09:23:44
Quote from: Kerttu Täti on 28.02.2017, 09:17:19
^ Lentokenttätoiminta voidaan korvata, ainutlaatuista peltoaluetta biotooppina ei.

Mikäs muu sen ainutlaatuisen peltoalueen on sinne luonut kuin lentokenttä?

possu

Eiks tää nyt ole sitä että vihreiden silmiä kirvelee aina kun ne näkee Malmin lentokentän kartalla tai luonnossa?
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Faidros.

Quote from: Kerttu Täti on 01.03.2017, 14:48:30
Olet siis jokseenkin pimiössä koko hankkeen suhteen ja silti soitat suutasi. Palataan asiaan sitten kun oilet perhetynyt saatavilla olevaan aineistoon.

Perhetyny nyt itse koko helvetin hankkeeseen. Kukaan yksityinen firma ei lähtisi kyseiseen diiliin, jos ei siinä olisi veronmaksajien avoin piikki taustalla.
Kukaan yksityinen asunnonostaja ei voisi ostaa ainoatakaan koppia alueelta jos valde ei olisi subventoinut hintaa.
Koko kompleksi rakennetaan vain matutulvalle valden piikkiin.

KT, olet hämmentävän vähäisen informaation varassa, tai sitten haluat vain  esittää "omillesi" tietäväsi kaikesta kaiken, edistääksesi omaa ideologiaasi.

Eurokommunismi(Globaalit yritykset toimijana ja kansa maksajana) ei kertakaikkiaan pure täällä Hommalla.
Aiheesta olemme harvinaisen yhtä mieltä, vaikka muista asioita olemmekin joskus tukkanuottasilla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

mmm

Quote from: Kerttu Täti
Tosin Helsingissä on muitakin haasteellisia paikkoja, joissa paalutukseen joudutaan. Ja on jo jouduttu. Pikku-Huopalahti jne.
Eikä nappiin mennyt sielläkään, mikäli talojen julkisivujen haljenneista ja irronneista laatoista mitään voidaan päätellä. Voi tietty olla että oli vaan huono laattamies.

Quote from: Kerttu Täti
Eräs uusista kaavailluista niistä lienee yleiskaavassa kerrostaloraknetamiseen osoistettu Viikin peltoalue Viikintien pohjoispuolella. Sitä muuten ei näytä kukaan puolustavan,
On varsin outoa logiikkaa puolustaa Malmin jyräämistä sillä että  jokin toinen kohde x, y tai z on joutumassa samanlaisen jyräämisen kohteeksi. Ikäänkuin pitäisi valita kahdesta pahasta toinen, ja Helsingin tuntien ennen pitkää ei enää ole mitään mistä valita.

Minä liputan Malmin lentokentän puolesta useasta eri syystä. Viikkiä fanittavat voivat taas puolustaa heille rakasta aluettaan omista syistään, mutta en näe mitään estettä olla heidän tukenaan vaikka asiaa ei edes sen kummemmin perusteltaisi, sillä vastakkaisen leirin perustelu on humanitäärisestä maahanmuutosta johtuva asuntotarve.

En siis halua valita kahden huonon vaihtoehdon välillä, vaan haluan poistaa sen elementin jonka takia minulle tarjotaan vain huonoja vaihtoehtoja.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Kerttu Täti

Quote from: mmm on 01.03.2017, 21:56:23
Eikä nappiin mennyt sielläkään, mikäli talojen julkisivujen haljenneista ja irronneista laatoista mitään voidaan päätellä. Voi tietty olla että oli vaan huono laattamies.
Ei voi päätellä. Minulla on käsitys että 1980-luvun loppupuolen kuumentuneessa suhdanteessa ja silloisen kehittymättömän elementtitekniikan seurauksena rakennettiin huonoa laatua. Huonoa tekniikkaa, huonoa tekijöitä, kiire, työmaan suunnittelu petti. Tästäkin on tutkimusta. Eli tutkimatta miksi laatat putoilevat et voi sanoa mistä se johtuu, onko todella kyse perustuksen liikkumisesta vai muista syistä.

Quote from: mmm on 01.03.2017, 21:56:23
On varsin outoa logiikkaa puolustaa Malmin jyräämistä sillä että  jokin toinen kohde x, y tai z on joutumassa samanlaisen jyräämisen kohteeksi. Ikäänkuin pitäisi valita kahdesta pahasta toinen, ja Helsingin tuntien ennen pitkää ei enää ole mitään mistä valita.
Tuo on totta, ja kyllä ymmärrän niitä jotka arvottavat Malmin ehdottomasti säilytettäväksi. Kuitenkin, koska Helsingissä pitää jonnekin rakentaa ihan helsinkiläisten vuoksi jo, vuokrat pilvissä jne asumiskustannukset kestämättömän korkeita monille palkansaajillekin, asumistukimenot sietämättömiä. Asuntokannan lisääminen eräs keino helpottaa tilannetta. Ja kun pitää rakentaa tullaan tilanteisiin, jossa pitää tehdä valintoja ja jossa kaikkea ei voi saada.



Jäsen Faidros. Vieläkään ei mitään muuta kuin ihan yleistä ideologista jorinaa tuo mitä esität, sekä ideologiselle jorinalle rakennettuja heittoja kustannuksista menetelmällä vedetään väite hatusta. Helsingissä Malmi ei ole ainoa paikka, jossa maaperä ei ole paras mahdollinen, silti niille on ennenkin rakennettu. Malmi ei poikkea tästä ja vastaavaia alueita on paljon rakennettu. Tarkista vaikka itse:
http://kartta.hel.fi/?setlanguage=fi&e=25496709&n=6673050&r=4&w=&l=Maaperakartta_vanha&o=100

Mutta tottakai pitää kannattavuus tutkia, tämän sanoin jo aikaa sitten. Tutkimatta, myös suhteessa muihin alueisiin, tätä ei voi etukäteen sanoa. Väitteesi tulevasta "matuhelvetistä" on sinun ideologinen väitteesi, ei mitään muuta.

Emo

Olen kerran käynyt Malmin kentällä ja se pitää säilyttää. Siinä ympärillä oli pusikkoa missä kävin pissalla. Nykyään pusikossa varmaankin on moniosaajia niin paljon että kusisin mieluummin housuuni.

http://www.mtv.fi/viihde/musiikki/artikkeli/leningrad-cowboysilla-jattiyleiso-malmilla-katso-tunnelmia-keikalta/2864696

multa tulille

Quote from: Merja on 01.03.2017, 07:26:36

Malmi on ensimmäinen Suomen maakenttä, ja jo sinällään säilyttämisen arvoinen. I rest my case.

Vaikka olen jäsen Merjan kanssa ihan samaa mieltä Malmin säilyttämisestä, pyydä saada esittää pikku tarkennusta. Malmi ei ollut ensimmäinen kaupallinen maakenttä vaan se oli Turun Artukainen vuodelta 1935. Malmi valmistui vuonna 1936.  Kuten kirjoituin, kannatan ehdottomasti Malmin kentän säilyttämistä. Siihen on Kolme syytä.   Syy 1. Sinne piti vuoden 1940 kesällä tulla Aeron JU 52 "Kaleva", jonka urhoolliset Neuvostoliiton ilmavoimien pommikoneiden konekivääriampujat (siis aseistamattoman siviilikoneen) ampuivat Suomenlahteen Kerin majakan luona. Syy 2. Sieltä lähtivät öiselle helmikuiselle taivaalle 1944 saksalaiset yöhävittäjät puolustamaan Helsinki-nimistä kaupunkia samoja urhoollisten punalentäjien yritystä vastaan tehdä kaupungista rauniokasa. Syy 3. Näin kerran kun Luftwaffenhansan JU 52 lähti sieltä lentoon radalta 18.  Siinä on kolme vahva syytä. Muista syistä ovat Malmin kentän viralliset puolustajat pitäneet huolta paremmin kuin hyvin. Heille Kiitos ja Kunnia siitä. Lakki päästä !

En ole ottanut enää osaa tähän kisaan enkä olisi nytkään, mutta ei ole kissan syy jos joku jättää lihanpalan näkyville. Lisäksi tein päätöksen etten ruoki tällä palstalla mahdollisesti viihtyviä teoreettisia kaikkien alojen asiantuntijoita. En edes sillä lihanpalalla. Minullä on lisäksi epäilys että heitä vaivaa viehtymys kasvissyontiin. Lisäksi ilmoitan jo etukäteen jäsen Kerttu-tädille, ettei kannata tämänkään postauksen perusteella yrittää luonnehtia tämän kirjoittajaa. Olen sen verran jakomielinen hahmo, ettei tule palkintoa, ei edes kolmatta.

mmm

Quote from: Kerttu Täti on 01.03.2017, 22:53:04
Quote from: mmm on 01.03.2017, 21:56:23
Eikä nappiin mennyt sielläkään, mikäli talojen julkisivujen haljenneista ja irronneista laatoista mitään voidaan päätellä. Voi tietty olla että oli vaan huono laattamies.
Ei voi päätellä. Minulla on käsitys että 1980-luvun loppupuolen kuumentuneessa suhdanteessa ja silloisen kehittymättömän elementtitekniikan seurauksena rakennettiin huonoa laatua. Huonoa tekniikkaa, huonoa tekijöitä, kiire, työmaan suunnittelu petti.
Rakentaminen tapahtui 90 -luvun alkupuoliskolla, tosin onko sillä mitään merkitystä.Samat selitykset ovat  käypiä vielä nykyäänkin, n. 30 vuotta myöhemmin.

Quote from: Kerttu Täti
Tästäkin on tutkimusta. Eli tutkimatta miksi laatat putoilevat et voi sanoa mistä se johtuu, onko todella kyse perustuksen liikkumisesta vai muista syistä.
On tutkimusta, mutta tutkimatta ei voi sanoa...

Quote from: Kerttu Täti
Tuo on totta, ja kyllä ymmärrän niitä jotka arvottavat Malmin ehdottomasti säilytettäväksi. Kuitenkin, koska Helsingissä pitää jonnekin rakentaa ihan helsinkiläisten vuoksi jo, vuokrat pilvissä jne asumiskustannukset kestämättömän korkeita monille palkansaajillekin, asumistukimenot sietämättömiä. Asuntokannan lisääminen eräs keino helpottaa tilannetta. Ja kun pitää rakentaa tullaan tilanteisiin, jossa pitää tehdä valintoja ja jossa kaikkea ei voi saada.
En helsinkiläisenä pidä somali-, iraki- ja afgaani-importteja sellaisina syinä miksi minun pitäisi ylipäänsä tehdä valintoja Malmin tai Viikin välillä.

Vuokrat ovat pilvissä koska vuokralaisia on enemmän kuin vuokra-asuntoja, ja vuokralaisten enemmistö taasen muodostuu kehitysmaalaisista. Aihetta valottaa mm. kaupungin statistiikka syntyvyydestä ja muuttoliikkeestä  kieliryhmittäin jaoteltuna. Helsinki lakkaa olemasta 20 vuoden päästä.

Alimman palkkaluokan tulotaso on heikkoa, koska kenenkään mielestä esim. siivoamisesta ei nykyään tarvitse maksaa sellaista määrää rahaa jolla siivoaja voisi elättää itsensä. Se on vain jotain mopin heiluttelua, mutta siltikin siivoamatta jättämisen jäljet ovat verrattain nopeasti näkyvillä.

EK:n, AY:n ja valtion yhdessä polkiessa työvoimakustannuksia alaspäin korvaamalla suomalaiset työntekijät ulkomaalaisilla, ajaudutaan tilanteeseen jossa aikaisemmin matalapalkka-aloilla työllistyneet suomalaiset(ja etenkin suomalaiset nuoret) eivät välttämättä enää työllisty sen "yes sir, right sir" nuubialaisen takia. Nuubialaisen työntekoa tuetaan huomattavan suuremmalla todennäköisyydellä kuin että sitä ei tuettaisi, ja tässähän nämä ikiliikkujan ainekset alkavatkin jo olla kasassa.

Helsinkiläisenä toivoisin että koko tämä itse itseään ruokkiva, kaiken oikeuttava, ja lopulle Suomea erityisen paljon harmia ja kateutta aiheuttava hallinnollinen keskus siirrettäisiin aivan jonnekin muualle. Vaikkapa Kempeleelle, mutta Kajaanin tienoillakin on kuulema huutava pula kaikesta, Lieksasta puhumattakaan. Loppusijoituspaikan sijainta on aivan sama, kunhan se vain on riittävän kaukana minusta ja Helsingistä. Kaipaan niitä aikoja, jolloin pystyin sanomaan rakastavani kaupunkiani ja tarkoittamaan sitä. Siitä on kulunut vuosia, ja nyt tämä kotina pitämäni kaupunki on minullekin vain maalaisten sylkykuppi ja neekereiden ilotalo.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Faidros.

Quote from: Kerttu Täti on 01.03.2017, 22:53:04
Jäsen Faidros. Vieläkään ei mitään muuta kuin ihan yleistä ideologista jorinaa tuo mitä esität, sekä ideologiselle jorinalle rakennettuja heittoja kustannuksista menetelmällä vedetään väite hatusta. Helsingissä Malmi ei ole ainoa paikka, jossa maaperä ei ole paras mahdollinen, silti niille on ennenkin rakennettu. Malmi ei poikkea tästä ja vastaavaia alueita on paljon rakennettu. Tarkista vaikka itse:
http://kartta.hel.fi/?setlanguage=fi&e=25496709&n=6673050&r=4&w=&l=Maaperakartta_vanha&o=100

Mutta tottakai pitää kannattavuus tutkia, tämän sanoin jo aikaa sitten. Tutkimatta, myös suhteessa muihin alueisiin, tätä ei voi etukäteen sanoa. Väitteesi tulevasta "matuhelvetistä" on sinun ideologinen väitteesi, ei mitään muuta.

Huonoille paikoille on ennenkin rakennettu, tottakai. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, ettei Malmi olisi kaikkein huonoin kerrostalorakentamiseen.

Kerro KT sitten ihan omin sanoin mikä sinne rakennetaan jos ei matuhelvetti? Vanhusten palvelutaloja? Uusrikkaiden luksushuoneistoja?
Kun tiedetään mistä ryhmästä Hesingin väestönlisäys lähitulevaisuudessa koostuu, niin olen aika lähellä jos väitän että tyypillinen alueen asukas on afrikansarvesta tai lähi-idästä tullut jalkavaimoyksinhuoltaja kahdeksan lapsensa kera, jonka vuokrat maksaa... arvaa ketkä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

Oletteko muuten kuulleet, että Helsingin lähistöllä on hieno moottorirata. 50 vuodessa pinta ei routinut kuopan kuoppaa, rata sijaitsee lähellä kaupunkia hyvien kulkuyhteyksien varrella, mikä tekisi siitä myös taloudellisesti kannattavan. Meluhaitoistakaan ei voi puhua, koska kenttä sijaitsee aivan moottoritien vieressä ja Helsinki-Vantaan lentokentän laskupolun alla.

Koskahan on seuraavat Keimolan kisat?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

^Sarkasmia, Dr.Watson? Jos ei, niin kannattaa googlettaa kuvat. Kerrostaloa pukkaa, eikä se asfattikaan ihan viheetön ole, saattaa muutama pitkä puu jo kasvaa siitä läpi.
Kävin kakarana katsomassa siellä rallicross-kisat. Muistan ikuisesti Lancia Stratokset! :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Merja

Quote from: multa tulille on 01.03.2017, 23:50:01
Quote from: Merja on 01.03.2017, 07:26:36

Malmi on ensimmäinen Suomen maakenttä, ja jo sinällään säilyttämisen arvoinen. I rest my case.

Vaikka olen jäsen Merjan kanssa ihan samaa mieltä Malmin säilyttämisestä, pyydä saada esittää pikku tarkennusta. Malmi ei ollut ensimmäinen kaupallinen maakenttä vaan se oli Turun Artukainen vuodelta 1935. Malmi valmistui vuonna 1936.  Kuten kirjoituin, kannatan ehdottomasti Malmin kentän säilyttämistä.

Voihan kettu. Tottakai Turku ehti ensteeks. Odotan edelleenkin Kerttu Tädin puolusteluja historiallisen "reliikin" tuhoamiseen. Näin kieli poskessa vaatinet seuraavaksi vaikka Ainolaa tai Halosenniemeä rakennettavaksi. Onhan siellä lääniä.

ikuturso

Quote from: Faidros. on 02.03.2017, 08:07:57
^Sarkasmia, Dr.Watson? Jos ei, niin kannattaa googlettaa kuvat. Kerrostaloa pukkaa, eikä se asfattikaan ihan viheetön ole, saattaa muutama pitkä puu jo kasvaa siitä läpi.
Kävin kakarana katsomassa siellä rallicross-kisat. Muistan ikuisesti Lancia Stratokset! :o

Kävin ajamassa sen moottoripyörällä vuosituhannen vaihteessa ympäri. Silloin sinne oli kaivettu kymmenkunta ojaa poikki radan, jotta siellä ei järjestettäisi laittomia kisoja. Eipä nuo ojat BMW GS:ää paljon haitanneet. Pari terävintä piti kiertää pientaren kautta. Pian sen jälkeen radan asfaltti rouhittiin jollain kynnellä ristiin rastiin kokonaan rikki. Seurasin tilannetta radan puolustajien nettisivustolta ja olen allekirjoittanut aikanaan kaikki adressit ja kannanotot radan puolesta. Turhaan. Kiipesin jopa palaneeseen ajanottotorniin tuolla pyhiinvaellusretkelläni.

Käytän hyvin vähän hymiöitä. Sarkasmini on siksi joskus vaikeatulkintaista?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nikolas

Quote from: ikuturso on 02.03.2017, 07:37:10

Oletteko muuten kuulleet, että Helsingin lähistöllä on hieno moottorirata. 50 vuodessa pinta ei routinut kuopan kuoppaa, rata sijaitsee lähellä kaupunkia hyvien kulkuyhteyksien varrella, mikä tekisi siitä myös taloudellisesti kannattavan.


Siltä varalta ettei joku tiedä:
Quote

Keväällä 2015 moottoristadionin paikalle alettiin rakentaa Keimolanmäen asuinaluetta. Alueella Keimolan historiaa tulee näkymään radan linjauksia noudattavien uusien teiden muodossa. Radan symboliksi muodostunut valvontatorni aiotaan kunnostaa ja jättää paikalleen myös Keimolanmäen symboliksi. Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet asuinalueelle kesällä 2016.

Keimolan moottorirata Wikipedia


Katsokaa kuvia Keimolanmäen asuinalueesta.

dothefake

Kerttu-täti haluaa siis kettuja kentälle, jos oikein ymmärsin. Mutta ketuthan tappavat eläimiä, onko se kivaa?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Alaric

Suurin osa liikenne- ja viestintävaliokunnan 17 jäsenestä pitäisi Malmin lentokentän ilmailukäytössä. Olen jotenkin rivien välistä lukevinani, että tämä on kovin harmillista HS:n toimittelijoille.

Malmin lentokentän säilyttämisestä tehdyn kansalaisaloitteen maininta pakkolunastamisesta hiertää poliitikkoja. Esimerkiksi kokoomuksen Jukka Kopra sanoo, että asia ei kuulu eduskunnalle. Eduskunta ei voi hänen mielestään enää puuttua asiaan, sillä se puuttuu silloin väärällä tavalla kunnallisen itsemääräämisoikeuteen.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005113154.html (4.3.2017)

QuoteHS selvitti: Malmin kenttä pitää säilyttää lentokäytössä, sanoo eduskunnan liikennepäättäjien enemmistö

Eduskunnan liikennevaliokunta aloittaa Malmin kenttää koskevan kansalaisaloitteen käsittelyn aikaisintaan loppukeväästä. Asiaa ei ole käsittelemässä yhtään helsinkiläistä edustajaa.

Enemmistö eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan 17 jäsenestä säilyttäisi Malmin lentokentän ilmailukäytössä. Asia selviää HS:n valiokunnassa istuville kansanedustajille tekemän soittokierroksen perusteella.

"Henkilökohtaisesti näen hyvänä asiana, että tällainen kaupunkikenttä on olemassa. Sillä on historiallisia, kulttuurisia, liikenteellisiä ja tulevaisuuteen liittyviä vaikutuksia", sanoo valiokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps).

"Tämä on henkilökohtainen kantani, puheenjohtajana en ota asiaan vielä kantaa", Jalonen lisää.

HS tavoitti perjantaina 15 valiokunnan jäsentä. Edustajista 9 kannattaa kentän säilyttämistä liikennekäytössä.


Malmin kentän ilmailukäytössä säilyttämistä kannattavat HS:n tavoittamat keskustalaiset ja perussuomalaiset, Rkp:n Mats Löfström sekä kokoomuksen Susanna Koski.


"Mielestäni on tärkeää, että meillä on pääkaupunkiseudulla joku muukin ilmailukäytössä oleva alue kuin Helsinki-Vantaan -lentoasema", Koski sanoo.

Asia on ajankohtainen, sillä liikenne- ja viestintävaliokunta sai helmikuun lopussa käsittelyynsä Malmin kentän säilyttämistä ajavan Lex Malmi -nimisen kansalaisaloitteen.

Valiokunta muodostaa asiasta aikanaan päätösehdotuksen eduskunnan täysistunnolle, joka päättää lopullisesti asiasta.

Asian valiokuntakäsittelystä tekee aluepoliittisesti kiinnostavan se, ettei liikennevaliokunnassa istu yhtään helsinkiläistä kansanedustajaa. Uudeltamaaltakin valiokunnassa on vain yksi edustaja, vihreiden Jyrki Kasvi.

"Pitäisin erittäin huonona asiana, jos edustajien kotipaikka vaikuttaisi asian käsittelyyn", sanoo Jani Mäkelä (ps).

"Valiokunnan tehtävänä on edustaa eduskuntaa ja eduskunnan koko Suomen etua."

Aloitteessa esitetään, että valtio pakkolunastaisi kentän rakennuksineen Helsingiltä, joka omistaa maan. Tämä tarkoittaa, että valtio jyräisi aiemmat sitoumuksensa ja puuttuisi Helsingin oikeuteen päättää alueen käytöstä.

Tämä aloitteen kohta hiertää liikennevaliokunnassa istuvia poliitikkoja.

"Asia kuuluu Helsingin kaupungin päätösvaltaan. He ovat päättäneet, että alueelle tehdään asuntoja 25 000 asukkaalle ja suunnittelu on jo käynnissä", sanoo Katja Taimela (sd).

"Vierastan muutenkin ajatusta, että kansalaisaloitteilla ruvetaan hakemaan muutoksia päätöksiin, jotka eivät ole itseään miellyttäneet."

Taimelan kanssa samoilla linjoilla ovat myös Sdp:n Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen, vihreiden Kasvi sekä kokoomuksen Jukka Kopra.

"Tämä on kaksijakoinen asia. Se on hieno paikka ja olen arvostanut kenttää ilmailuharrastuksen ja niiden toimintojen osalta", Kopra sanoo.

"Asia ei kuitenkaan mielestäni kuulu eduskunnalle. Eduskunta ei voi mielestäni enää puuttua asiaan, sillä se puuttuu silloin vahvasti ja väärällä tavalla kunnallisen itsemääräämisoikeuteen."


Pakkolunastuksiin eivät ole valmiita edes lentotoiminnan säilyttämistä kannattavat edustajat.

"Jos Helsinki ja valtio voisivat tästä sopia jonkinlaisen maanvaihtosopimuksen kautta, niin se olisi todella hieno asia", sanoo Mikko Alatalo (kesk).

"Valtion on aika lailla mahdoton lähteä tässä asiassa Helsinkiä painostamaan."

Malmin kentän kohtalosta on väännetty kiivaasti siitä asti, kun valtio päätti keväällä 2014 vetäytyä kentältä. Tämän jälkeen Helsinki on muun muassa suunnitellut alueelle mittavaa asuinrakentamista. Vuoden alussa Finavia luovutti Malmin Helsingin hallintaan.

Nyt jätettyä kansalaisaloitetta päästään käsittelemään liikenne- ja viestintävaliokunnassa aikaisintaan maaliskuun puolivälin jälkeen. Monet edustajat arvioivat, että käsittely venyy muun muassa liikennekaaren aiheuttamien kiireiden takia huhtikuussa pidettävien kuntavaalien jälkeiseen aikaan.


Kentän säilyttämistä toivovat kansanedustajat toivovatkin Helsingin uusien valtuutettujen ottavan asian vaalien jälkeen uuteen harkintaan.


"Mikään ei ole pysyvää ja muitakin kaavoja on ajansaatossa muutettu. Hyvä puoli on myös se, ettei alueelle ole onneksi vielä rakennettu mitään", sanoo Ari Torniainen (kesk).

HS kysyi: Pitäisikö Malmin kenttä säilyttää lentokäytössä?

Jari Ronkainen (ps), Hämeen vaalipiiri:

Kyllä: "Malmin kentän toiminnan pitäisi jatkua. Mielestäni se olisi tärkeää esimerkiksi pelastuslaitoksen, poliisin ja rajavartiolaitoksen toiminnan kannalta. Tämä olisi tärkeää kriisitilanteissa. En ole innokas kannattamaan pakkolunastusmenettelyjä. Helsingin pinta-alasta iso osa on rakentamatonta maata, joten ehkä Helsingin kannattaisi harkita, löytyisikö asunnoille jostain joku järkevämpi maa-alue."

Satu Taavitsainen (sd), Kaakkois-Suomen vaalipiiri:

En halua sanoa: "En halua sanoa asiaan vielä sitovaa kantaa. Ihmettelen kuitenkin sitä, että jos asia on annettu Helsingin päätettäväksi, niin miten nyt yhtäkkiä voidaan ryhtyä kävelemään sen toimivallan yli. Mielestäni pitäisi jotenkin tunnistaa se, kenelle toimivalta missäkin päätöksessä kuuluu, eikä ryhtyä kävelemään toisten toimivaltojen yli. Muuten tällaisia tilanteita saattaa tulla eteen muissakin kaupungeissa."

Jyrki Kasvi (vihr), Uudenmaan vaalipiiri:

En halua sanoa: "Olen niin sisällä Espoon kuntapolitiikassa, etten mielelläni puutu naapurin asioihin. Muodostan tähän kantani, kun ryhdymme tätä käsittelemään. Asia kuuluu kunnallisen itsemääräämisen piiriin. Jos kunta ja valtio eivät siis pääse johonkin sopimukseen, niin silloin valtio saattaisi joutua puuttumaan kunnalliseen itsemääräämisoikeuteen ja omaisuussuojaan. Ei valtionkaan linja voi tässä asiassa poukkoilla."

Malmin lentokentän puolustajien taistelu on ollut pitkä ja vaiheikas

Liikenne- ja viestintävalio­kunnan puntaroitavana oleva Malmin lentokenttää puolustava kansalaisaloite on pitkän ja aktiivisen lobbaustyön viimeisin vaihe.

Malmin lentoaseman ystävät ry sai kerättyä aloitteeseensa vaadittavat 50 000 allekirjoitusta alle kahdessa kuukaudessa.
Lähes puolet nimistä kerättiin muualta kuin kansalaisaloite.fi-verkkosivun kautta. Lentoaseman puolustajat kiertelivät muun muassa toreilla ja erilaisissa tapahtumissa tapahtumateltan kanssa.

Malmin lentoaseman ystävien puheenjohtaja Timo Hyvönen kertoo, ettei allekirjoituksien saamiseen käytetty rahaa vaatinutta mainontaa.

"Ihmiset vain löysivät sen", Hyvönen sanoo.

Käytännössä viesti kansalaisaloitteesta levisi tehokkaasti muun muassa sosiaalisessa mediassa.

"Jotkut ulkosuomalaisetkin ottivat yhteyttä. Ja Pohjois-Suomestakin oltiin yhteydessä", Hyvönen kertoo.

Hänen arvionsa mukaan 80–90 prosenttia allekirjoituksista tuli kuitenkin pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulleiden allekirjoitusten Hyvönen arvelee kuuluvan pääosin ihmisille, jotka ovat erityisen kiinnostuneita ilmailusta tai lentokentän kulttuurihistoriallisista arvoista.

Malmin lentokentän puolustajat ovat käyneet jo vuosia voimakasta kampanjaa kentän säilyttämisen puolesta.
Puolustajat ovat muun muassa valittaneet oikeuteen Helsingin kaupunginhallituksen päätöksestä asettaa alue väliaikaiseen rakennuskieltoon ja valtuuston päätöksestä hyväksyä lentokentän asuinrakentamiseen tähtäävä yleiskaava.

Vuonna 2014 puolustajat tekivät kuntalaisaloitteen kentän säilyttämiseksi. Aloitteen allekirjoitti 13 197 helsinkiläistä. Kaupunginvaltuusto päätti kuitenkin vuonna 2016, ettei aloite muuta kaupungin suunnitelmia tehdä kentästä 25 000 ihmisen asuinalue.

Viime vuonna kulttuuriperintöjärjestö Europa Nostra valitsi Malmin lentokentän Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuurikohteen joukkoon. Hakemuksen nimityksestä tekivät Europa Nostran Suomen järjestö ja Malmin lentoaseman ystävät ry.

Käytännössä Malmin kohtalosta on kuitenkin jo pitkälti päätetty. Keväällä 2014 valtio päätti vetäytyä Malmilta ja alkoi siirtää toimintojaan muualle. Vuoden 2017 alussa lentokenttäyhtiö Finavia luovutti lentoaseman Helsingin kaupungin hallintaan.

Kannattajat korostavat, että Malmi on Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä, jolla on mittavia kulttuurihistoriallisia arvoja ja luontoarvoja. Lentokentän puolustajat haluaisivat suojella koko kentän alueen.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Uuno Nuivanen

Quote"Asia kuuluu Helsingin kaupungin päätösvaltaan. He ovat päättäneet, että alueelle tehdään asuntoja 25 000 asukkaalle ja suunnittelu on jo käynnissä", sanoo Katja Taimela (sd).

"Vierastan muutenkin ajatusta, että kansalaisaloitteilla ruvetaan hakemaan muutoksia päätöksiin, jotka eivät ole itseään miellyttäneet."

WE ARE THE BORG. LOWER YOUR SHIELDS AND SURRENDER YOUR SHIPS. WE WILL ADD YOUR BIOLOGICAL AND TECHNOLOGICAL DISTINCTIVENESS TO OUR OWN. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US. RESISTANCE IS FUTILE.

Faidros.

Kokoomuspoliitikko puhuu järkeviä Malmista.
www.minnaisoaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/233546-malmin-kaivamisesta-voi-tulla-uusi-talvivaara
Malmin rakentamisessa ei ole järjenhäivää, mutta sitäkin enemmän idiotismiaideologiaa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Mitenkäs näiden kunnallisvaalien tulos vaikuttaa tähän lentokenttävääntöön?


P

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.04.2017, 00:40:29
Kenttä teurastetaan, ja tilalle rakennetaan pikku Afrikka.

Sama käsittely muullekin Suomelle?  Johan on "edistystä".
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

HDRisto

"Työikäisten kasvu saadaan maahanmuutosta".
No mitäs sitten?. Ei työikäisyys mitään talousongelmia ratkaise vaan se a) onko töitä joista saa elämiseen riittävän palkan ja siten maksaa itse elämisensä ja b) työikäiset ovat noissa töissä.

Ja kyllä se "työikäinen" siitä kasvaa eläkeläisiksi..

Faidros.

Rakentamattomat alueetHelsingin kaupunkirakenteessa ja maankäytön suunnittelussa.
Tää on huvittavaa luettavaa, jos jaksaa perehtyä! ;D
www.hel.fi/static/ksv/www/yk2002/rakentamattomat_alueet.pdf

Kerttu Täti...

En lähde boldaamaan kohtia tai nostamaan esiin, koska KT ei ole vastannut lukemattomiin kysymyksiini.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-