News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

HU: Malmin lentokentästä uhanalainen kulttuuriperintökohde

Started by Faidros., 16.03.2016, 14:57:14

Previous topic - Next topic

Nikolas

QuoteMalmin lentokentästä kantelu oikeusasiamiehelle: Yksittäinen ministeriö ei voi muuttaa hallituksen päätöstä

Hallituksen kehysriihessä edellytettiin korvaavan lentokentän hankkimista Malmille. Sitä ei kuitenkaan ole löydetty.

  • Eduskunnan oikeusasiamies on tänään tiistaina saanut Malmin kenttää koskevan kantelun.
  • Syynä on liikenne- ja viestintäministeriön sekä Finavian päätös vetäytyä Malmilta ilman, että sille olisi löydetty korvaava kenttä.
  • Korvaavaa kenttää edellytettiin hallituksen kehysriihessä 2014.
- Yksittäinen ministeriö tai julkista hallintotehtävää hoitava valtion yhtiö ei voi muuttaa valtioneuvoston päätöstä, todetaan eduskunnan oikeusasiamiehelle jätetyssä kantelussa.

Finavian sekä Liikenne- ja viestintäministeriön toimintaa koskevassa kantelussa pyydetään tutkimaan, onko valtioneuvoston kehysriihessään 2014 tekemän päätöksen ehtoja rikottu.

Suomen hallitus päätti tuolloin, että "asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle."

Tuolloinen liikenneministeri Merja Kyllönen on vahvistanut vuoden 2014 kehysriihineuvotteluista, että siviili-ilmailun kysymys on ratkaistava.

"Rikkoo ehtoa"

Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti 17.10.2016, ettei se ole kirjallisesti kehottanut tai valtuuttanut Finaviaa valmistelemaan Malmin lentokentästä luopumista. Finavia on kuitenkin esittänyt jo 21.10.2014 Helsingin kaupungille hakemuksen haltuunsa luovutetun valtion omaisuuden ostamisesta. Hakemuksen on allekirjoittanut Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.

Finavian ylimääräinen yhtiökokous on päättänyt 14.1.2015 lopettaa Helsinki-Malmin lentoaseman pitäjänä toimimisen vuoden 2016 loppuun mennessä. Valtioneuvoston edellyttämä korvaava kenttä ei ole vielä käytettävissä. Lennonjohtopalvelujen poistuminen rikkoo näin suoraan valtioneuvoston siviili-ilmailun turvaamiseksi asettamaa ehtoa, kantelussa todetaan.

- Yksi Finavian julkisista hallintotehtävistä on valtion lentoasemaverkoston ylläpitäminen ja kehittäminen siviili- ja sotilasilmailun tarpeita varten. Finavialla on siis tässä tapauksessa merkittävä julkinen rooli, johon kuuluu perustuslain mukainen perusoikeuksien vaarantamiskielto ja oikeusturvan varmistaminen, muistuttaa, Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen.

"En ota kantaa"

Iltalehden tiistaiaamuna tavoittama Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen toteaa, että päätös kaupoista tehtiin Finavian yhtiökokouksessa "normaalin järjestelmän mukaisesti".

Savolainen ei kuitenkaan halua arvioida, toimittiinko asiassa hallituksen kehysriihen edellytysten mukaisesti.

- Siihen en ota mitään kantaa, hän toteaa lyhyesti.

Kansalaisaloitteen Malmin kentän säilyttämiseksi oli tiistaiaamuun mennessä allekirjoittanut jo yli 55 600 suomalaista.
RISTO KUNNAS
[email protected]
Lähde: Iltalehti 2016-10-18


Faidros.

Onneksi olkoon Hellsinki! Saatte vihreän helvettinne.
www.hs.fi/kaupunki/a1477458001334
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Joitain ihmisiä ei lentokentät häiritse.
www.vantaansanomat.fi/artikkeli/448084-lentokentalla-elaa-11-asukasta-erakkomainen-asuminen-sopii-meille
Uskon, että tämän artikkelin jälkeen alueesta kiinnostuneita on jo monia.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ilmarinen

Tämä on jännä foorumi. Suomen yhden kirkasvetisimmän järven rannat saisi varmaan rakentaa täyteen mökkejä, mutta joku lentokenttä jossakin kehä III:n sisällä pitäisi suojella. Minusta sille lentokentälle saa tehdä aivan mitä tahansa. Siellähän sitä on tilaa rakentaa asumuksia moniosaajille, että menisivät ja pysyisivät kaikki kehä III:n sisäpuolella, eivätkä pilaisi muuta Suomea.

Hyviä uutisia oli muutama viikko sitten. golf-osakkeet ovat jääneet arvottomina monien haltuun, eikä ihmiset pääse niistä eroon edes ilmaiseksi. Golfkentät ovat luonnon suurta tuhlausta täydellisen turhuuden takia. Toivottavasti menisivät mahdollisimman moni konkurssiin ja palaisivat takaisin luonnon haltuun.

-PPT-

Hassua miten tuosta lehtikuvasta pystyy ihmisten ulkonäöstä ja yleisolemuksesta päättelemään heidän puoluekantansa ja vieläpä aivan oikein.

Faidros.

Quote from: ilmarinen on 27.10.2016, 07:49:48
Tämä on jännä foorumi. Suomen yhden kirkasvetisimmän järven rannat saisi varmaan rakentaa täyteen mökkejä, mutta joku lentokenttä jossakin kehä III:n sisällä pitäisi suojella. Minusta sille lentokentälle saa tehdä aivan mitä tahansa. Siellähän sitä on tilaa rakentaa asumuksia moniosaajille, että menisivät ja pysyisivät kaikki kehä III:n sisäpuolella, eivätkä pilaisi muuta Suomea.

Hyviä uutisia oli muutama viikko sitten. golf-osakkeet ovat jääneet arvottomina monien haltuun, eikä ihmiset pääse niistä eroon edes ilmaiseksi. Golfkentät ovat luonnon suurta tuhlausta täydellisen turhuuden takia. Toivottavasti menisivät mahdollisimman moni konkurssiin ja palaisivat takaisin luonnon haltuun.

On niitä kirkasvetisiä järviä vielä muitakin jäljellä. Yksi tuli vain onnistuneen dokkarin myötä esiin. Eikä rakentaminen niitä tummenna, ojitukset kyllä.
http://kalastus.com/keskustelu/kaikkea-kalastuksesta/kirkasvetiset-jarvet
Pienkonekenttiä on Helsingissä vain yksi, eikä Helsinki-Vantaa sellaiseksi muutu.
Järvet muuttuu pienkonekentiksi jos maakentät suljetaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Golimar

Quote from: Faidros. on 27.10.2016, 07:28:39
Onneksi olkoon Hellsinki! Saatte vihreän helvettinne.
www.hs.fi/kaupunki/a1477458001334

QuoteHelsingin uusi yleiskaava varautuu siihen, että Helsingin asukasluku kasvaa vuoteen 2050 mennessä 240 000 ihmisellä. Kaupungin suunnittelua ohjaavia yleiskaavoja laaditaan yleensä noin kymmenen vuoden välein.

Yleiskaavan hyväksyminen ei vielä tarkoita rakentamispäätöstä. Rakentamista käsitellään myöhemmin erikseen.

Yleiskaava esittää, että uusia asuntoja rakennettaisiin muun muassa kaupunkibulevardeille. Bulevardeilla tarkoitetaan sisääntuloteiden muuttamista asuinkaduiksi.

Asuntoja suunnitellaan myös esimerkiksi Malmin lentokentälle. Kolmasosa uusista asuinrakennuspaikoista on tarkoitus löytää täydennysrakentamalla olemassa olevia asuinalueita.

HELSINGIN kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Helsingin uuden yleiskaavan. Päätös tehtiin seitsemän tuntia kestäneen maratonkäsittelyn jälkeen.

Uuden yleiskaavan hyväksyminen tarkoittaa, että tulevaisuudessa Helsingin moottoritiemäiset sisääntuloväylät saattavat muuttua asuinkaduiksi ja Malmin lentokenttä asuinalueeksi. Yleiskaava mahdollistaa myös muun muassa asuinrakentamisen Keskuspuiston reunoille, uuden pikaraitioteiden verkoston ja voimakkaan täydennysrakentamisen.

Uuden kaavan kolme kantavaa ajatusta ovat Helsingin kasvattaminen, tiivistäminen ja liikennejärjestelmän siirtäminen entistä enemmän joukkoliikennevetoiseksi. Yleiskaavassa varaudutaan siihen, että Helsingin väkiluku kasvaa vuoteen 2050 mennessä 240 000 ihmisellä.

Yleiskaavan vaikutuksista kerrotaan laajemmin tässä ennen valtuuston kokousta tehdyssä jutussa.

VALTUUSTON kokouksen kovin taistelu käytiin siitä hyväksyykö valtuusto Keskuspuiston reunoille rakentamisen. Tämä sisältyi pohjaesityksenä olleeseen kaupunginhallituksen hyväksymään yleiskaavaehdotukseen. Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki teki vastaesityksen, jolla Keskuspuistoon rakentaminen olisi kielletty.

Suurissa puolueissa pelättiin, että kaavamerkintöjen poistaminen vaarantaisi koko yleiskaavaprosessin laillisuuden. Asiasta tehdyt selvitykset antoivat kysymykseen ristiriitaisia vastauksia. Kokoomuksessa, vihreissä ja Sdp:ssä uskottiin myös, että kaavan muut hyvät puolet voittavat Keskuspuiston leikkauksiin liittyvät haitat.

Kaupunkisuunnitteluviraston näkemyksen mukaan Hämeenlinnanväylän itäpuolelle, Keskuspuiston reunalle rakentaminen on tärkeää, jos Hämeenlinnanväylä halutaan muuttaa asuinkaduksi – niin kutsutuksi kaupunkibulevardiksi. Kaupunkibulevardit ovat yksi yleiskaavan merkittävimmistä asuinrakentamisalueista ja vaikuttavat yleiskaavassa suunniteltuun liikennejärjestelmään.

Artikkeliin liittyvät

Ratkaisun hetket maanantaina: Eteneekö Helsingin yleiskaava, joka muuttaisi moottoriteitä kaduiksi ja nappaisi siivun Keskuspuistoa? 17.10.2016
Lopulta valtuusto kumosi Arhinmäen ehdotuksen äänin 55–30. Äänien jakautumisesta kertova äänestyskartta löytyy tästä linkistä.

MYÖS Malmin lentokentän kohtalosta käytiin valtuustossa kiivasta keskustelua. Muun muassa Kokoomuksen Jaana Pelkonen teki ehdotuksen, että yleiskaava palautettaisiin uudestaan valmisteltavaksi. Pelkonen halusi säästää Malmin kentän lentotoiminnassa.

"Yli 50 000 nimeä kerännyt Lex Malmi on vasta tulossa eduskunnan käsittelyyn, valtuuston on hyvä laittaa jäitä hattuun. Valtuusto voi halutessaan myös irrottaa Malmin lentokentän yleiskaavasta", Pelkonen sanoi.

Ehdotus hävisi kuitenkin äänestyksen äänin 56–22.

Malmi oli hankalin erityisesti kokoomuksen sisällä. Esimerkiksi pitkän linjan poliitikko Harry Bogolomoff (kok), joka on ollut valtuustossa päättämässä useammastakin yleiskaavasta, koki tämän esityksen vaikeaksi itselleen juuri Malmin kohdalta.

"Tää on kinkkinen juttu, se on tismalleen totta, että rakentamisolosuhteet Malmilla ovat pohjattoman surkeat. Tulen varmaankin osallistumaan tulevaan äänestykseen", Bogolomoff (kok) sanoi.

Hän joutuikin pian vastaamaan lupauksestaan, kun asiasta äänestettiin. Jaa- ja ei-ääniä ilmestyi äänestystauluun, mutta Bogolomoffin ääni antoi pitkään odottaa itseään.


Salissa kuului huutoja: "Bogo, Bogo, Bogo...!"

Lopulta Bogolomoff äänesti, ilmeisesti kivuliaan mietinnän jälkeen, ja taulu muuttui vihreäksi sen merkiksi, että hän oli hyväksynyt Malmin lentokentän rakentamisen asunnoiksi.

TUNTEET kävivät kokouksen aikana välillä kuumina. Puheenjohtaja Mari Puoskarin (vihr) piti ensimmäistä kertaa kopauttaa kahdesti nuijallaan pöytään puoli yhdeksän aikaan.

Kokouksen puhelistalla oli varauksia Puoskarin mukaan kolmeksi tunniksi eteenpäin, mutta keskustelu jauhoi paikoillaan, ja muuttui oikeastaan Paavo Arhimäen (vas), Otso Kivekkään (vihr) ja Osku Pajamäen (sd) väliseksi sanailuksi. Kiistely liittyi juuri Keskuspuistoon.

Vasemmistoliitto alkoi viime kuukausina vaatia kovaäänisesti Keskuspuistoon osoitetun rakentamisen poistamista yleiskaavaehdotuksesta. Suurissa puolueissa on syytelty vasemmistoliittoa takinkäännöstä.

Osku Pajamäen puheenvuoro sai kokouksessa vasemmistoliiton siiven kohahtamaan:

"Sydäntä särkee, kun kuuntelen tota liikuttavaa nuottia, joka Arhinmäellä on. Nyt te väitätte, ettei tää teidän yleiskaavaesityksen vastaehdotus vaaranna kaavaa. Se on hirveetä roskaa", Pajamäki sanoi.

Paavo Arhinmäki reagoi repliikkiin paheksumalla Pajamäen tyylilajia.

"Se ei oikeastaan kuulu tänne valtuustosaliin", Arhinmäki sanoi.

MAANKÄYTÖSTÄ vastaava apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) huomautti valtuuston kokouksessa, että yleiskaavan valmistelun aikana väestönkasvu on itseasiassa ollut vielä nopeampaa kuin yleiskaavan pohjana käytetyssä väestöennusteessa arvioidaan.


"Tuleeko kasvu sitten olemaan yhtä nopeaa jatkossakin? Ei välttämättä aivan yhtä nopeaa, nyt Suomessa varttuvat aikuisiksi 1990-luvun lopun pienet ikäluokat ja viime vuosina myös maahanmuutto on jonkin verran hidastunut. Olennaista yleiskaavan kannalta on kuitenkin se, että liian niukka arvio väestönkasvusta johtaa väistämättä ongelmiin", Sinnemäki sanoi.


Yleiskaavapäätös on valtuustokauden tärkein. Tärkeä se on myös Sinnemäelle, sillä hänen virkakautensa päättyy ensi vuoden keväällä.

Tärkeänä yleiskaavan läpimenoa piti myös kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok):

"On hyvä, että saadaan yleiskaava tehtyä nyt, kun edessä on isoja julkishallinnon muutoksia. Etteivät kaikki asiat ole levällään, kun niihin tullaan", Pajunen sanoi luottavaisena iltakymmeneltä.

Julkishallinnon suurilla muutoksilla hän viittasi esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistukseen, valtakunnalliseen Soteen.

UUDEN yleiskaavaehdotuksen ennakoima väestönkasvu on Helsingin toivomaa, mutta se pakottaa kaupungin myös suuriin ja osin hyvin kipeisiin muutoksiin. Tulevat muutokset ovat saaneet kaupunkilaisilta kiitosta, mutta myös raivoisia vastalauseita.

Keskuspuiston ja Malmin lisäksi kaupunkilaiset ovat olleet huolissaan lukuisista muista alueista, esimerkiksi Tuomarinkylästä ja monista viheralueista. Myös sisääntuloväylien muuttaminen asuinkaduiksi – niin kutsutuiksi kaupunkibulevardeiksi – on saanut osakseen kehujen lisäksi myös rankkaa kritiikkiä.

Valtuustonkokouksen aluksi pidetyissä ryhmäpuheenvuoroissa yleiskaavaa sekä kehuttiin että parjattiin. Suurissa puolueissa, kokoomuksessa, Sdp:ssä ja vihreissä, yleiskaavaa puolustettiin voimakkaasti.

Nämä kelvottomat pälliäiset aikovat haalia Helsinkiin satoja tuhansia haittamaahanmuuttajia.

Faidros.

^Samaan aikaan kun vihreät vaatii tiivistä kaupunkirakentamista, ihmiset haaveilee väljästä asumisesta maaseudulla. Helsingistä tehdään kallis mokuhelvetti, jonka asukkaiden vuokrat maksetaan maaseutuasukkaiden veroilla.
http://yle.fi/uutiset/3-9251768
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


l'uomo normale

siirsin oikeampaan  ketjuun.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Uuno Nuivanen

QuoteApulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki: Kaavapäätös mahdollistaa, että helsinkiläiset voivat elää kotikaupungissaan

Helsingin kiistelty yleiskaava sinetöitiin maratonkeskustelun päätteeksi. Apulaiskaupunginjohtajan mukaan väännön voittajia ovat erityisesti lapset ja nuoret.

Näinköhän, vaiko juurikin päinvastoin..?   ???

http://yle.fi/uutiset/3-9255105

Nikolas

Quote from: Uuno Nuivanen on 27.10.2016, 10:06:30

Onhan se kyllä erikoista, että maksimaalinen väestönkasvu on "vihreiden" kärkihanke.   ???   >:(


Tietenkin Suomessa koska Suomessa asuvien hiilijalanjälki on ... öö ... kohtuullinen ???

Kaarin M

Tuo hulluus että sisääntuloväylät ja kehätiet  muutetaan kaupunkibulevardeiksi ja kaikki ihmiset istuvat pikaraitiovaunujen kyydissä ( hyvä jos 20 km/h körröttelevät ), autolla tullaan kehä ykkösen päähän Vuosaareen ja pysäköidään se olemattomaan parkkipaikalle jonka jälkeen lähdetään polkupyöräilemään kehä ykköstä pitkin Espooseen töihin....tietullit  tietenkin ympäröivät  Helsinkiä, maksat lisäksi  joukkoliikenteen maksut sillä autolla et pysty  Helsingissä liikkumaan...Mitä v*ttua nuo päättäjät horisevat...kuka enää haluaa  käydä pääkaupungissa töissä?
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Faidros.

Vain virheältä voi odottaa näin... öh, todellisuuspakoista tekstiä. Valitulle 600 000 rakennetaan uusi Helsinki ja muut maksaa! :facepalm:
http://hannuoskala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225102-suomalaisten-haavekodeista
Betoninhalaaja vihreä! :facepalm:
Vittu, että sylettää olettamus kaikkien mielellään suurkaupungin keskustassa asuvien olevan vihreitä! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

-PPT-

Harva sitä lentokenttää puolustaa lentokentän itsensä takia, ei niitä ilmailun harrastajia sentään niin paljon ole, vaan siksi että alue lentokenttänä on harmiton, korkeintaan pientä meluhaittaa. Monet uskovat että uusi asuinalue on paljon suurempi riesa naapurissa kuin lentokenttä.

Faidros.

Quote from: -PPT- on 27.10.2016, 20:05:28
Harva sitä lentokenttää puolustaa lentokentän itsensä takia, ei niitä ilmailun harrastajia sentään niin paljon ole, vaan siksi että alue lentokenttänä on harmiton, korkeintaan pientä meluhaittaa. Monet uskovat että uusi asuinalue on paljon suurempi riesa naapurissa kuin lentokenttä.
Vihervasemmistolaiset vastustaa pienkonekenttää pelkästään luokka-ajattelun vuoksi, ei millään normaaleilla argumenteilla. Koko alue ei kelpaa rakennusmaaksi maaperän vuoksi, mutta se on tärkeää tehdä siksi vihreiden arvojen, "ei yksityisautoilua, ei yksityislentämistä", vuoksi, ei minkään muun.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nuivanlinna

Quote"Tuleeko tästä ennakkotapaus?" – Malmin kenttä kuumensi tunteita eduskunnassa, Yle seurasi hetki hetkeltä
http://yle.fi/uutiset/3-9476376
Hallitus olisi valmis säilyttämään Malmin kentän, tietyin ehdoin, sanoi pääministeri Juha Sipilä. Yle seurasi Lex Malmi -kansalaisaloitteesta käytyä lähetekeskustelua.

klo 17:23: Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) olisi valmis säilyttämään Malmin lentokentän – tietyin ehdoin: Hallitus on valmis säilyttämään kentän, jos löydämme Helsingin kaupungilta sopimuskumppanin siinä, että maanvaihdon kautta löydämme korvaavan alueen tai jos pystymme purkamaan tämän tehdyn sopimuksen. Olemme käyneet useita keskusteluja, Helsingin kaupunki ei ole kuitenkaan ollut valmis maanvaihdon tiehen. Alue on kulttuurihistoriallisesti tärkeä, se on äärimmäisen tärkeä osa Helsinkiä.

Lisää puheenvuoroja linkissä.

___________________________

QuotePääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan nykyinen hallitus on valmis pelastamaan Helsingin Malmin lentokentän. Sipilän mukaan asiasta vuonna 2014 tehty päätös oli virhe.

– Tämä hallitus on valmis pelastamaan Malmin lentokentän, jos löydämme Helsingin kaupungilta sopimuskumppanin siinä, että esimerkiksi maavaihdon kautta löydämme korvaavan alueen, tai jos me pystymme purkamaan tämän tehdyn sopimuksen, Sipilä sanoi puheenvuorossaan eduskunnassa tänään torstaina.

Sipilän mukaan hallitus on selvitellyt sopimuksen purkamisen mahdollisuutta.

– Siinä tulimme oikeuskanslerin ohjeiden mukaisesti siihen tulokseen, että se tie on mahdoton.

Keskusteluja kaupungin kanssa

Sipilä kertoo, että hallitus on käynyt useita keskusteluja Helsingin kaupungin kanssa siitä, olisiko maavaihto tai vapaaehtoinen kaupanpurku asiassa mahdollinen.

– Se tie ei ole johtanut mihinkään. Helsingin kaupunki ei ole ollut valmis maavaihtoon.
http://yle.fi/uutiset/3-9476898
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Java

Quote from: Kaarin M on 27.10.2016, 17:12:57
Tuo hulluus että sisääntuloväylät ja kehätiet  muutetaan kaupunkibulevardeiksi ja kaikki ihmiset istuvat pikaraitiovaunujen kyydissä ( hyvä jos 20 km/h körröttelevät ), autolla tullaan kehä ykkösen päähän Vuosaareen ja pysäköidään se olemattomaan parkkipaikalle jonka jälkeen lähdetään polkupyöräilemään kehä ykköstä pitkin Espooseen töihin....tietullit  tietenkin ympäröivät  Helsinkiä, maksat lisäksi  joukkoliikenteen maksut sillä autolla et pysty  Helsingissä liikkumaan...Mitä v*ttua nuo päättäjät horisevat...kuka enää haluaa  käydä pääkaupungissa töissä?
Tai haluaa käydä edes ostoksilla, tai teatterissa tai minkään vuoksi, hyvästi Helsinki!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Mok

Quote from: Faidros. on 27.10.2016, 20:14:10
Vihervasemmistolaiset vastustaa pienkonekenttää pelkästään luokka-ajattelun vuoksi, ei millään normaaleilla argumenteilla. Koko alue ei kelpaa rakennusmaaksi maaperän vuoksi, mutta se on tärkeää tehdä siksi vihreiden arvojen, "ei yksityisautoilua, ei yksityislentämistä", vuoksi, ei minkään muun.

Kyllä Malmin kentälle voidaan rakentaa, mutta jos asumaan tulevat joutuisivat maksamaan kustannukset, jotka aiheutuvat :
- uuden kentän rakentamisesta,
- saastuneiden maa-ainesten vaihdosta ja puhdistamisesta,
- paaluttamisesta ja
- muun infrastruktuurin rakentamisesta
halukkaita ostajia olisi harvassa.

Luka

Sotilaskäyttöön sopiva varakenttä pääkaupunkiseudulla on paha asia. :flowerhat:


multa tulille

Kannattaa muuten panna merkille kuinka tehokkaasti ja määrätietoisesti Malmin säilyttämistä haluavien ydinjoukko (tässä jutussa "puolustajat") ovat hallinneet viivytystaistelun, taitelulajeista kaikkein vaikeimman.

Vaikka vastapuoli = Hesingin kauppungin johto, Merja Kyyllönen, virheät (paitsi loikkari Jarmo Nieminen) ja lukemattomat muut ovat pilkanneet ja melkein sananmukaisesti räkineet puolustajien kasvoille ja heitä pilkanneet avoimesti, puolustajat eivät ole antautuneet eivätkä joutuneet pakokauhuun eivätkä masentuneet. He ovat pitäneet jouokkonsa koossa, sen kummemmin elämöimättä ja tarpeen vaatiessa vetäytyneet ja sen jälkeen taas kaivautuneet ja vakiinnuttaneet asemansa vastahyökkäyksellä. He ovat maltillisesti ja asiapohjalta faktoin ajaneet asiaansa ja saaneet tuekseen oman piirinsä ulkopuolelta kannattajia, joista paras osoitus oli tämän kansalaisaloitteen kasaan saanti eduskuntaan asti.

Ihan mutulla tekee mieli sanoa, että kentän hävittämistä vaatineet ("hyökkääjät") saattoivat suhtautua aavistuksen ylimielisesti puolustajiin, ainakin se vaikutelma tuli hyökkääjien puheenvuoroista. Asiaa pidettiin selvänä ja jos puolustajista jotain sanottiin, niin se oli suurinpiirtein että "vieköön koneensa mihin haluavat tai lopettakoon lentämisen". Kentän käyttäjiä myös joko tietoisesti tai tiedostamattomasti yksipuolistettiin jokinlaiieksi "eliittipörrääjiksi".

Asia ei ole varmaan vielä ihan selvä, mutta jo tähän astinen puolustajien taistelu asiansa puolesta voisi olla oiva erimerkki joihinkin muihinkin asioihin tässä ajassa ja yhteiskunnassa.

Malmin puolustajien eräs iso etu on tietysti se, että he ovat joko lentäjiä tai sen ympärillä toimivia. Heillä on todennäköisesti keskiverokansalaisiin nähden huomattavasti enemmän erilaisia valmiuksia, sidoksia ja voimavaroja tämän kaltaisen operaation menstykselliseen suorittamiseen. Ilmassa pysymisen osaaminen on opettanut näköjään paljon muutakin.

Kohottakaamme kolminkertainen eläköönhuuto Malmin lentokentän puolustajille !



Saturnalia

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.02.2017, 18:54:16
Peli on todennäköisesti hävitty kuitenkin.   :(

Se on nyt todella kiikun kaakun. En mikään Sipilä-fani ole, mutta Juha on lentäjä. Luonnollisesti puolustaa kenttää selkäydinreaktiona.
Siellä on mun nimi kahteen kertaan, ja faijan nimi kerran vetoomuksissa kentän puolesta. Ei ilmailu par aikaa mitään kukoistuskauttaan elä, se on toki totta mutta kun ajattelee mitä sen tilalle aiotaan, uusi Rinkeby, niin ei kiitos ja sotilaskäytössä tärkeä myös kriisin sattuessa. Kriisin sattuessa vihollisen ensimmäisiä kohteita ovat kiitoradat. Malmin olemassaolo tuplaa ehjän radan mahdollisuuden.


Nikolas

Puolustajien pitäisi pelata entistä vahvemmin veronmaksajakortilla. Sehän jo tiedetään ja on osoitettu, että kentän maaperä on kaikkea muuta kuin edullinen kerrostalorakentamiselle, ja kerrostalojen rakentaminen härkäpäisesti tuolle alueelle osuu kuitenkin mitä todennäköisimmin juuri helsinkiläisen veronmaksajan kukkaroon.

Tässä nyt on kumminkin kuntavaalit tulossa pian.

Ari-Lee

Quote from: Nikolas Ojala on 25.02.2017, 03:37:08
Puolustajien pitäisi pelata entistä vahvemmin veronmaksajakortilla.

"Matut ovat veronmaksajia. Rikkaus ja voimavara". Pieleen menee. Käteen jää mustapekka.  :facepalm:
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Auringonvalo

Paras kortti olisi kiirehtiä muuta rakentamista ja bulevardisointia. Mallit joissa näytetään et nopeasti saman verran kämpiiä saadaan bystyyn ähemmäksi keskustaa nopeasti, selkeä ja toimiva vaihtoehto jossa bulevardien lapiot lyödään maaahan parin vuoden sisäällä, ennen Malmin viivytystaistelun loppua. Tuolla se ratkeisi.

Melbac

Quote from: Mok on 23.02.2017, 22:19:38
Quote from: Faidros. on 27.10.2016, 20:14:10
Vihervasemmistolaiset vastustaa pienkonekenttää pelkästään luokka-ajattelun vuoksi, ei millään normaaleilla argumenteilla. Koko alue ei kelpaa rakennusmaaksi maaperän vuoksi, mutta se on tärkeää tehdä siksi vihreiden arvojen, "ei yksityisautoilua, ei yksityislentämistä", vuoksi, ei minkään muun.

Kyllä Malmin kentälle voidaan rakentaa, mutta jos asumaan tulevat joutuisivat maksamaan kustannukset, jotka aiheutuvat :
- uuden kentän rakentamisesta,
- saastuneiden maa-ainesten vaihdosta ja puhdistamisesta,
- paaluttamisesta ja
- muun infrastruktuurin rakentamisesta
halukkaita ostajia olisi harvassa.
Onko tän puolustajat jotain 15v jonneja vai muuten vaan tietämättömiä kun tollaista kommenttia tulee?.Valtio kai joutuu maksumieheksi kun putsataan saastunut maa-aines,infra menee kunnan piikkiin ja paalutuksen maksaa rakennuttaja?.Itselleni on tullut sellainen kuva että ei sitä oikeasti tarvita ja kyse on vain siitä että seuraavaksi lähimmälle kentälle on liian pitkä matka näiden lentäjäpoikien mielestä. :D

Melbac

Quote from: Nikolas Ojala on 25.02.2017, 03:37:08
Puolustajien pitäisi pelata entistä vahvemmin veronmaksajakortilla. Sehän jo tiedetään ja on osoitettu, että kentän maaperä on kaikkea muuta kuin edullinen kerrostalorakentamiselle, ja kerrostalojen rakentaminen härkäpäisesti tuolle alueelle osuu kuitenkin mitä todennäköisimmin juuri helsinkiläisen veronmaksajan kukkaroon.

Tässä nyt on kumminkin kuntavaalit tulossa pian.
Ei ton rakentaminen taida olla edes kallein mitä helsingissä on tehty.Omasta mielestä on 25krt tärkeämpää saada 25k tyypille asunto kuin että 1000? henkilöllä on mahdollisuus harrastaa lentämistä kyseiseltä kentältä.

yrmio

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.02.2017, 16:38:16
Saastuttavien ja porvarillisten pienlentokoneiden tilalle halutaan uusi Rinkeby.

Juurikin näin se taitaa olla.

Haaveillaan vaan Suomesta jonkun sortin kansainvälistä investointikohdetta ja samalla viedään mahdollisuus lentää pienkoneella pk-seudulle.

Ai niin joo, CleanTech raha saapuu sähköjunalla ja segwayllä.