News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pk-seudun kuntauudistus: Tässä syy, miksi Helsinki haluaa Espoon..!!

Started by guest7001, 11.02.2012, 15:03:08

Previous topic - Next topic

Rafael K.

Quote from: Kuvio on 13.02.2012, 12:56:00
Quote from: Eugen235 on 13.02.2012, 12:48:51
Loistava kooste. Komppaan täydellisesti.

erityisesti kohta: "Se, että Kokoomus vain peesaa tätä touhua, tarkoittaa vain sitä, että heidän on pakko hyötyä siitä rahallisesti. Eivät välttämättä itse poliitikot, vaan heidän "toimeksiantajansa" kaavoitusmafian koukeroissa. Stadin Vihreät ovat täydellisiä idiootteja, mutta en usko johtavien Kokoomuspoliitikoiden olevan... ei Siilinjärven Pinokkiokaan voi olla niin TYHMÄ, että olisi koskaan kuvitellutkaan Suomen hyötyvän mitenkään Kreikan "tukemisesta"... ja Suomihan maksoi vielä "tipit" päälle. Veronmaksajien rahat ovat vain menneet tulonsiirtoina Kokoomuksen eurooppalaisille toimeksiantajille. "

Samanlaista touhua se oli ennen Vihreitä myös. Tällä en tarkoita heitä arvostavani, menee vaan haukku ehkä vähän väärään paikkaan. Eivätkä saaneet tarpeellista kuntaliitosta aikaan silloinkaan.

Ennen vanhaan kaupungin maata myytiin vuorotellen kokoomuslaisille (Puolimatka, YIT) ja vasemmistolaisille (Haka) rakennusyhtiöille, ja poliitikot nostivat rakennusyhtiöistä konsulttipalkkiota. Sitten kun kaupungin maa loppui oli aika tehdä kuntaliitos. Kai Kokoomus edelleen osaa tämän pelin: suunnitellaan niin isoja rakennusprojekteja että Suomessa on ehkä kolme rakennusyhtiötä, jotka voivat toteuttaa hankkeen. Vihreät ostetaan aika halvalla: saavat pikkasen joukkoliikennettä ja jonkun hassun tontin Jätkäsaaresta hippikommuunia varten.

hattiwatti

http://www.talouselama.fi/uutiset/katainen+virittaa+hirvittavaa+elakepommia/a776461?s=bu_tektal

QuotePääministeri Jyrki Katainen onnistuu todennäköisesti siinä, missä ex-pääministeri Matti Vanhanen ei. Vanhanen keksi muutama talvi takaperin hiihdellessään Rukan lumilla, että eläkeikää pitäisi nostaa.

Äläkkä oli hirveä, eikä Vanhasen idea mennyt läpi.

Nyt Jyrki Katainen lähestyy eläköitymisiän nostoa paljon juonikkaammalla tavalla.

Kataisen johtama hallitus aikoo yhdistää Suomen kuntia. Kuntien yhdistämistä seuraa kaksi asiaa: kuntien työntekijät saavat viiden vuoden irtisanomissuojan ja heidän palkkansa nousevat, koska palkat harmonisoidaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suuret ikäluokat saavat viiden vuoden jatkoajan, jolloin heitä ei irtisanota ja palkka nousee. Suuret ikäluokat ovat nyt siinä iässä, että moni heistä pystyy nauttimaan täysin rinnoin työuran pidentämiseen tarkoitetusta eläkkeen superkarttumasta.

Kun nämä superkarttumia keränneet jäävät viiden vuoden kuluttua eläkkeelle, eläkemenot kasvavat hurjasti.

Kataisen hallitus puuhaa nyt kultaista kädenpuristusta suurille ikäluokille, ja se voi käydä kamalan kalliiksi muille.

Kuvio

Quote from: Rafael K. on 13.02.2012, 19:33:25

Ennen vanhaan kaupungin maata myytiin vuorotellen kokoomuslaisille (Puolimatka, YIT) ja vasemmistolaisille (Haka) rakennusyhtiöille, ja poliitikot nostivat rakennusyhtiöistä konsulttipalkkiota. Sitten kun kaupungin maa loppui oli aika tehdä kuntaliitos. Kai Kokoomus edelleen osaa tämän pelin: suunnitellaan niin isoja rakennusprojekteja että Suomessa on ehkä kolme rakennusyhtiötä, jotka voivat toteuttaa hankkeen. Vihreät ostetaan aika halvalla: saavat pikkasen joukkoliikennettä ja jonkun hassun tontin Jätkäsaaresta hippikommuunia varten.
Onkohan niistä enää yksikään edes suomalainen. Tuet saavat puolueet luonnollisesti silti kunhan kupla paisuu.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2012/02/13/taalla-koti-kallistuu-taalla-halpenee/201222930/139
QuoteHelsinki:
Keskihinnat: 4 150 euroa / neliö.
Muutos: Nousua.
Kiitettävät ovat hinnat. Kannattaisi jo kaupungin myydä kaikki asuntonsa ja rakentaa mailleen uusi taloja. Jos ajatellaan että varmastikin kolmasosa on veroja ja tontit kaupungin ja valtion niin ehkä jotain tuhat euroa maksaisi neliö rakentaa. Eli neljä yhden hinnalla.
Eihän se sitä tee koska on kilpailua hyvistä veronmaksajista naapurikuntien kanssa ja hyvät veljet hyötyy. Eikä naapurikunnatkaan tee samasta syystä. Niinpä jää syrjäseutujen väki korpiinsa asumaan eikä työllisty vaikka Helsingissä olisikin töitä.

WartburgVeyron

Ensin pari sanaa kokoomus-nimisestä vasemmistopuolueesta: Sen jälkeen kun puolue lopullisesti vasemmistolaistui, sen agendan keskeinen sisältö on ollut "valtio tietää paremmin" ja "yksilöä pitää kytätä joka käänteessä" -periaatteet. Suomi on ylipäänsä muuttumassa ceaucesculaiseksi kyttäysvaltioksi, jossa yksityisautoilijan, internetiä, pahaa rasistia, yrittäjää ja lukuisia muita tahoja on valvottava kaikin teknisin ja viranomaiskunnan kasvattamiseen liittyvin keinoin. Kokoomus on tässä yksilönvapauksien vastaisessa suunnitteluideologiassa täysillä mukana (muun) vihervasemmiston kanssa.

Kuten ketjussa useampi on todennut, pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämisajatuksessa on todella vain ja ainoastaan kysymys siitä, että Helsinki - joka on Suomen vasemmistolaisin kunta - kaipaa maksajia Espoosta. Parituhannen asukkaan kuntien yhdistelyssä voi ollakin järkeä; en osaa sanoa, kun en tunne pikkupaikkakuntien palvelu- ja talousasioita. Jokainen ymmärtää kuitenkin, ettei Helsingin, Espoon ja Vantaan kyvyissä ole koosta johtuvia ongelmia.

Mielenkiintoiset ajat ovat luvassa, kun otetaan huomioon, että Espoo on mitä suurimmassa määrin kokoomuslaisten pesä eikä siellä yksikään veronmaksaja oikeasti halua tulla maksamaan Itä-Helsingissä syntyviä kustannuksia.

Jos hyvin käy, on tässä kylvetty siemen kokoomuksen repeämiselle tai ainakin äänestäjien astettaiselle siirtymiselle kohti muita vaihtoehtoja, joita ei kyllä ole kovin paljon.

Kuvio

Quote from: WartburgVeyron on 13.02.2012, 20:22:14

Kuten ketjussa useampi on todennut, pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämisajatuksessa on todella vain ja ainoastaan kysymys siitä, että Helsinki - joka on Suomen vasemmistolaisin kunta - kaipaa maksajia Espoosta. Parituhannen asukkaan kuntien yhdistelyssä voi ollakin järkeä; en osaa sanoa, kun en tunne pikkupaikkakuntien palvelu- ja talousasioita. Jokainen ymmärtää kuitenkin, ettei Helsingin, Espoon ja Vantaan kyvyissä ole koosta johtuvia ongelmia.

Mutta se pikku ongelma on ettei siellä ole riittävästi asuntoja. Miksi siellä ei saisi olla asuntoja, miksi nimby koskee suomalaisia? Syrjemmällä kutsuvat yhäkin etelän veteliksi etelän asukkaita ja ennen työnantajat mieluummin otti korvesta kotoisin olevan kuin pääkaupunkiseutulaisen töihin. Nykyään ei vaihtoehtoa taida olla paljoa, syrjässä pitävät turpa turpeessa kiinni tahallaan kaikkia joilla ei ole varaa pääkaupunkiseudun pöhöttyneisiin hintoihin.
Syrjäisille pikkukunnille voi antaa valtiontukia riittämiin, kuten ovat tähänkin asti tehneet, se ei ole mikään ongelma. Tahtovat ne liittää suurempiin vain poliittisista syistä.
Mikään ei muutu liitoksessa paitsi suurimman puolueen nimi niissä.

Teme

Ottamatta itse ketjuun tai sen aloitukseen kantaa sen kummemmin, niin totean sen, että käsittääkseni ainoastaan Vihreät ja Kokoomus ovat ajamassa PK-seudun kuntien yhdstämistä -muut vastustavat (jopa demarit). Tokihan kokkareilla ja vihreillä on Valtuustossa ehdoton enemmistö kaksistaan, mutta tuohan kaupungin tahtotilan voi muuttaa kuntavaaleissa äänestämällä.

Toisaalta täytynee todeta sekin, että Helsinki rahoittaa yhteistyön nimissä erillaisten ylikunnallisten instanssien kautta ympäristönsä kuntia reilun puolenmiljardin verran vuosittain. Vielä jokunen vuosi sitten valtaosa noista rahoista oli Helsingin budjetissa. Pikkuhiljaa tuo suhteellinen rahoitusosuus Helsingissä pienenee ja mm. Vantaa ja Espoo alkavat mennä nettohyötyjistä liki plusmiinus nolla tasolle alueen laajetessa.

Sitten vielä muistuttaisin arvon keskustelijoita siitä, että Helsingin verokertymä on liki puolitoista kertainen verrattuna muuhun PK-seutuun yhteensä ja yhtä iso kuin koko muun seutukunnan verokertymä yhteensä. Helsingin rahojen käyttö on suht maltillista muuhun alueeseen nähden, kun otetaan huomioon väestörakenne. Tässä yhtälössä Espoon liittämine Helsinkiin ei ole niin kovin suuri ihmeitä tekevä asia. Enempi ongelmat on Helsingin sisällä (mm. kaavoituksessa, jonka me huomaamme mm. asumisen hintana), kuin seutukunnan kuntarakenteessa. Helsinkihän on nykyisellän isompi kuin yksikään syntyvä kunta kuntauudistuksessa olisi (ja kuntien koonhan on sanottu takaavan palvelut yms.).

Oman pikantin mausteensa keskusteluun voisi tuoda senkin näkökanta, että Helsinki ja Vantaa ovat molemmat kaupunkeja joiden työpaikkaomavaraisuus on yli 100%, kaikissa muissa seutukunnan (ns. metropolialue) vastaava luku on alle 100% -myös Espoon. Itse asiassa Koko uudenmaan alueella edellämainittujen lisäksi ainoana yli 10% pääsee Hanko. Olisikin ollut kiva nähdä tuon kuntauudistuksen yhteydessä vastaavat luvut noiden yhdistettävien kuntien osalta.
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

guest7001

Mainittakoon, että tulontasauksen nettovaikutus PER asukas/vuosi (vuonna 2010) on Kauniaisissa -1219 €, Espoossa -719, Helsingissä -506 ja Vantaalla -311.

Lähde:
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20100624Vuoden/name.jsp

Tässä kokonaisluvut vuodelta 2009. Näemme, että Espoo ja Kauniainen ovat Helsinkiä huomattavasti suurempia nettomaksajia (per asukas). Granilaiset maksavat Stadilaisiin verrattuna veroina muualle Suomeen noin 2.5-kertaisen määrän. Eli "loiskunnasta" puhuminen on lievästi sanottuna liioittelua, vaikka argumentoisikin Kauniaisten käyttävän Stadin ja Espoon palveluita ja infraa. Kyllä he siitä solidaarisuusveroa maksavatkin... eivät tosin Helsinkiin, vaan "kepusuomelle"...!!

HELSINKI -297 008 741
ESPOO -178 172 565
VANTAA -62 165 602
TAMPERE -37 437 502
OULU -22 069 254
TURKU -21 055 689
PORVOO -13 330 103
KIRKKONUMMI -13 032 140
KAUNIAINEN -10 854 244
VAASA -10 151 663
TUUSULA -10 147 815
SALO -9 255 239
KERAVA -9 217 855
JÄRVENPÄÄ -8 642 727
HYVINKÄÄ -8 090 600
RAUMA -7 116 025
NURMIJÄRVI -6 959 037
SIPOO -5 596 300

Tässä esimerkkejä saamapuolelta:

IISALMI 6 235 925
KUHMO 6 274 740
SAVONLINNA 6 474 723
LAUKAA 6 715 848
PIEKSÄMÄKI 7 052 424
LOIMAA 7 292 217
SAARIJÄRVI 7 330 719
KUUSAMO 7 479 054
ALAVUS 7 561 716
KURIKKA 7 635 231
PUDASJÄRVI 7 656 823
KIURUVESI 7 818 424
KALAJOKI 7 823 642
ROVANIEMI 7 894 481
MIKKELI 8 360 724
LIPERI 8 366 877
ALAJÄRVI 8 376 891
KAUHAJOKI 8 827 605
NIVALA 8 849 170
KAUHAVA 9 659 145
SASTAMALA 10 901 442
JOENSUU 18 767 220

Octavius

Quote from: Teme on 14.02.2012, 08:51:52

Toisaalta täytynee todeta sekin, että Helsinki rahoittaa yhteistyön nimissä erillaisten ylikunnallisten instanssien kautta ympäristönsä kuntia reilun puolenmiljardin verran vuosittain. Vielä jokunen vuosi sitten valtaosa noista rahoista oli Helsingin budjetissa. Pikkuhiljaa tuo suhteellinen rahoitusosuus Helsingissä pienenee ja mm. Vantaa ja Espoo alkavat mennä nettohyötyjistä liki plusmiinus nolla tasolle alueen laajetessa.


Onko tästä saatavissa jotain tarkempaa informaatiota?
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

guest7001

Quote from: Octavius on 14.02.2012, 14:24:22
Quote from: Teme on 14.02.2012, 08:51:52

Toisaalta täytynee todeta sekin, että Helsinki rahoittaa yhteistyön nimissä erillaisten ylikunnallisten instanssien kautta ympäristönsä kuntia reilun puolenmiljardin verran vuosittain. Vielä jokunen vuosi sitten valtaosa noista rahoista oli Helsingin budjetissa. Pikkuhiljaa tuo suhteellinen rahoitusosuus Helsingissä pienenee ja mm. Vantaa ja Espoo alkavat mennä nettohyötyjistä liki plusmiinus nolla tasolle alueen laajetessa.


Onko tästä saatavissa jotain tarkempaa informaatiota?

+1. Mitkä ovat nämä "ylikunnalliset instanssit", mistä satelliittialueet hyötyvät nettona noin huomattasti (0,5 miljardia) vuosittain? Aika epämääräinen heitto.

Tässä vielä "valaiseva" linkki:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/77307-espoon-talous-on-aivan-omassa-luokassaan

Philiwil

Quote from: detonator on 13.02.2012, 06:28:30

Ongelmana ovat tosiaan huonon (ja jatkuvasti huononevan) huoltosuhteen kerrostaloalueet, jotka nimenomaan Helsingillä muodostavat ylivoimaisesti suurimman osan populaatiosta.

Vihreät eivät suostu kaavoittamaan pientaloalueita, koska niiden "hiilijalanjälki" on kuulemma liian kova. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että Stadi ei ylimielisyyttään edes halua kilpailla veronmaksajista, vaan prioriteettinä on pelastaa valaat, Afrikan Somalit, sademetsät ja otsonikerros. Omista kansalaisista ja maailmanhalauksen laskun maksavista hyvistä veronmaksajista ei ole niin väliksi.... lukekaa joskus Soininvaaran blogeja ja niiden peesaajien kommentteja, niin tajuatte minkälaisia vaihtoehtotodellisuudessa eläviä kaheleita ne ovat.

Öö, missä sinun mielestä pääkaupunkiseudun "köyhien" pitäisi asua? Köyhillä en tarkoita nyt elämäntapasyrjäytyjiä, vaan sellaista 20k-30k vuodessa tienaavaa palvelualan työntekijää ja muita pienituloisia. Jos Helsinki olisi röyhkeästi lähtenyt kilpailemaan Espoon kanssa niistä hyvistä veronmaksajista ja rakentanut esim. radanvarret täyteen omakotitalomattoa, niin mistä noihin pienipalkkaisiin duuneihin löytyisi työntekijöitä. Keravaltako?

Quote
Toisaalta taas myös Espoon Suurpelto on satavarma tuleva slummi. Koko projekti on ollut alusta saakka surkuhupaisa. Siitä tulee savipellon päälle paalutettu valtava afrikkalaiskeskittymä. Kovan rahan asunnot siellä tuskin liikkuvat kovin hyvin tulevien talousnäkymien valossa, ja veikkaisin että "sosiaalisen" asuntotuotannon suhde tulee voimakkaasti kasvamaan.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Tosi luulen että suurpellostakin grynderit saavat omansa pois ja lasku tulee veronmaksajille.


guest7001

Quote from: Philiwil on 14.02.2012, 22:53:09
Quote from: detonator on 13.02.2012, 06:28:30

Ongelmana ovat tosiaan huonon (ja jatkuvasti huononevan) huoltosuhteen kerrostaloalueet, jotka nimenomaan Helsingillä muodostavat ylivoimaisesti suurimman osan populaatiosta.

Vihreät eivät suostu kaavoittamaan pientaloalueita, koska niiden "hiilijalanjälki" on kuulemma liian kova. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että Stadi ei ylimielisyyttään edes halua kilpailla veronmaksajista, vaan prioriteettinä on pelastaa valaat, Afrikan Somalit, sademetsät ja otsonikerros. Omista kansalaisista ja maailmanhalauksen laskun maksavista hyvistä veronmaksajista ei ole niin väliksi.... lukekaa joskus Soininvaaran blogeja ja niiden peesaajien kommentteja, niin tajuatte minkälaisia vaihtoehtotodellisuudessa eläviä kaheleita ne ovat.

Öö, missä sinun mielestä pääkaupunkiseudun "köyhien" pitäisi asua? Köyhillä en tarkoita nyt elämäntapasyrjäytyjiä, vaan sellaista 20k-30k vuodessa tienaavaa palvelualan työntekijää ja muita pienituloisia. Jos Helsinki olisi röyhkeästi lähtenyt kilpailemaan Espoon kanssa niistä hyvistä veronmaksajista ja rakentanut esim. radanvarret täyteen omakotitalomattoa, niin

Hyvä kysymys. Yksi suurimmista syistä jatkuvasti kohonneisiin hintohin on se, että kysyntä on kroonisesti suurempi kuin tarjonta, ja sitä pidetään yllä lähinnä sosiaaliviraston asiakkaiden muuttovoitolla:

Sivu 10:

http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisut/pdf/10_10_19_tilasto_31_Vuori.pdf

Helsinki sai 2000-luvulla muuttovoittoa yhteensä
18 000 henkeä. Vieraskielisten muuttovoitto oli
24 500 henkeä, kun suomen-, ruotsin- ja saamenkielisen
väestön muuttotappio on ollut samana aikana
6 300 henkeä. Vieraskielisten muutto on ollut
muuttovoitollista kaikkina 2000-luvun vuosina. Sen
sijaan suomen- ja ruotsinkielisestä väestöstä Helsingille
tuli muuttotappiota vuosina 2002–2007.
Vuonna 2009 Helsingin muuttovoitto oli 5 164 henkeä,
josta 3 500 (70 %) vieraskielisiä ja 1 700
(30 %) suomen- ja ruotsinkielisiä.


Tämä on nimenomaan viherkokoomuksen intressiryhmien ja gryndereiden voittojen maksimointia. Kansantaloudellisesti tämäntapaiselle politiikalle ei ole yhtään ainotta perustetta... varsinkin, kun monilla työttömyysalueilla sadat neukkukuutiot homehtuvat tyhjillään.

Quote
mistä noihin pienipalkkaisiin duuneihin löytyisi työntekijöitä. Keravaltako?

Nythän tilanne on juuri se. Keravalta tai ei mistään... ei Stadiin mitään suomalaisia siivoojia saada...ainakaan näillä markkinavuokrilla. Siellä MOL:n sivuilla on satoja pienipalkkaisia duuneja tarjolla, mutta ei niitä ole mitään järkeä ottaa, kun sossun elättinä pääsee käytännössä samoille ansioille.

Moniosaajat asuvat parhaiden liikenneyhteyksien äärellä Leppävaarassa, Ruoholahdessa, Vuosaaressa, Itäkeskuksessa ja kohta myös Kalasatamassa ja Jätkäsaaressa... ilmaiseksi. Sen sijaan matala -ja keskituloiset nimenomaan tulevat Stadiin töihin aina vain kauempaa... Kerava ei ole edes kaukana... ja tukkivat kaikki sisääntuloväylät aamuisin. Tilanne on täysin järjetön... joutilaat mamut asuvat Suomen kalleimmilla alueilla meren rannalla ja heidän elättäjänsä joutuvat koko ajan kauemmaksi ja kauemmaksi.

Lukaisepa tämä KL:n ketju... trendi on koko ajan voimistumassa:
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=203645&start=0&tstart=25

Minulla ei ole yksiselitteistä vastausta kysymykseesi, koska Viherhulluja ja Kokoomusta (ja heidän kaavoitusmafiaansa) ei varmasti saada pois Stadin kaupunginhallituksesta. Ei Espoon Kokoomusmafia sen moraalisempi kyllä ole... varsinkin kun tietää faktan, että Espoon tonttihinnat ja omakotitalot ovat Stadiakin kalliimpia... he vain eivät harrasta samanlaista maailmanhalauspolitiikkaa.

PS: Tässä on ensimmäisiä kaavoitukseen liittyviä järkeviä toimenpide-ehdotuksia vuosiin. Tuskin toteutuu.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201202118309

Philiwil

^osittain samaa mieltä.

Kun työvoiman ulkopuolella olevaa sakkia asutetaan parhaille työssäkäyntialueille, ei ole mikään ihme jos syntyy paikallista työvoimapulaa. Se kuka saa kaupungilta vuokra-asunnon, on aikalailla kaupungin itsensä päätettävissä, eikä tässä pidä vedota mihinkään muuttumattomiin luonnonlakeihin. Huono asuntopolitiikka lisää tehottomuutta (työt jäävät tekemättä kun ei saada työvoimaa) mutta ennenkaikkea se tuntuu epäoikeudenmukaiselta sen keravalta ruoholahteen pendelöivän siivoojan mielestä. Toki se tuntuu epäoikeudenmukaiselta monen muunkin mielestä.

En silti antaisi Espoolle synninpäästöä. Espoon tapainen kaavoituspolitiikka, jolla houkutellaan hyvätuloiset nokian insinöörit (vähän huumoria), siis ekonomit, lääkärit ja juristit omakotitalomattoihin ja vuokratalot keskitetään jonnekin Suvelaan, on oikeasti huonoa politiikkaa. Okei, sillä saadaan kaapattua ne hyvät veronmaksajat Helsingiltä, mutta samalla sillä luodaan tehotonta kaupunkia, kun potentiaaliset palveluelinkeinojen työntekijät eivät pääse liikkumaan näiden palvelujen potentiaalisten kuluttajien luo.

Quote from: detonator on 14.02.2012, 23:18:10
PS: Tässä on ensimmäisiä kaavoitukseen liittyviä järkeviä toimenpide-ehdotuksia vuosiin. Tuskin toteutuu.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201202118309

En ollut uskoa silmiäni, kun näin että näinkin järkevä ehdotus on tuotu esiin. Toteutuessaan vähentäisi sitä kuppausta edes vähän.


Teme

On muistettava puhuttaessa Helsingin seudulla olevasta rahojen suunnasta se, että ei ole olemassa mitään yksittäistä rahaa joka menee Helsingistä ulos ja joka näkyisi suoraan jonkun toisen kunnan budjetissa. Päinvastoin subvention alkuperä on yritty mahdollisimman tarkkaan häivyttämään. Jonkunlainen kuva kuitenkin voidaan rakentaa. Helsingissä kävi jokunen vuosi sitten töissä noin 150 000 ihmistä. Tänä päivänä luku on lähempänä 200 000 työntekijää. Tuon määrän kasvu rasittaa liikenneinfraa jatkuvasti. Puolestaan liikenneinfra, joka pääsääntöisesti rakennetaan "ulkopaikkakuntalaisten" tarpeisiin maksaa luokkaa 30 M€/km/kaistapari. Eli samaan aikaan kun stadi itse ampuu itseään jalkaan mm. kaavoituksellaan ja menettää veronmaksajia (ja siten tietysti verotuloja), niin samaan aikaan sen pitää omasta budjetista maksaa tämän samaisen politiikan kulut. Samaa liikenneinfraa on myös joukkoliikenne. Jokunen vuosi takaperin Helsinki subventoi joukkoliikennettä summalla joka oli tasoa 60-70 M€/vuosi. Viime vuonna HSLssä Helsingin osuus oli luokkaa 140M€ ja tänä vuonna puhuttanee tasosta 150 M€. Nurmijärvi -ilmiö on siis itsessään stadille todella kallis ja minun on vaikea ymmärtää miksi sitä halutaan ehdoin tahdoin ruokkia niin Helsingissä kuin valtakunnan tasollakin. Toki ymmärrän, eettä kehyskunnat sitä haluavat, nehän on suurimmat hyötyjät.

Puhuttaessa ylikunnallisista instansseista tarkoitetaan niitä joista on sanottu olevan "kuntahimmeleitä". Osa näistä on lakisääteisiä, kuten maakuntienliitot tai vaikkapa HUS. Toisaalta on kuntien ihan oma-aloitteisesti rakentamia järjestelmiä. Helsinginseudulla tälläisiästä voidaan ottaa esimerkkinä jo mainittu HSL. Kun otetaan noiden kustannuksen ja se mistä noita on rakenneltu niin havaitaan, että entisiä kunnallisia liikelaitoksia on siirtynyt kuntayhtymille, mainittakoon esimerkkinä Helsingin vesi. Onpa joku väläyttänyt vastaavan tempun tekemistä Helsingin energialle (Helen), mutta tuskin sentää Helsingin sekoomuskaan sentään niin hullu on.

Toki tässä on aina kaksi puolta. Kuten sanottu tässäkin ketjussa, niin Helsinki ihan itse on ottanut etnisen taustan yhdeksi kriteeriksi asunnonjaossa. Tästä on seurannut se minkä Detonator kirjoitti. Sille työssäkäyvälle ei irtoa millään järjellisellä kustannuksella kämppää Helsingissä. Itse asiassa viimeisimmässä ATTn vuosiraportissa se itse mainitsee "Helsingin asuntopolitiikan pääongelmat ovat asumisen korkea hinta kaikissa asuntojen hallintamuodoissa ja kasvava alueellinen segregaatio" sekä "Puute tavallisista kaupungin vuokra-asunnoista vaikuttaa sosiaalisten huolien ohella jo työvoiman saantiin monilla aloilla".
Tässäkin kuten yleesäkkin ongelma on laajempi. Asukkaan kannalta tarkasteltuna sanottakoon, että Helsingillä on ylevä MA suunnitelma, jonka mukaan Helsinkiin pitäisi rakentaa 5000 asuntoa/vuosi. Näistä 1000 pitäisi olla vuokra-asuntoja ja edelleen 750 ATT rakennuttamia kaupungin vuokra-asuntoja. Vuokra-asuntojen tuotanto pitäisi olla puolet koko ATTn rakennuttamasta määrästä. Se suunnitelmasta. Kaavoituksen ja mm. vihreiden vastustuksesta johtuen (asuntotuotantolautakunnassa kun on vihreiden ja kokkareiden leikkikenttä) asuntoja valmistui vuonna 2010 2059 kpl. ATT jäi omasta tavoitteestaan jälkeen siten, että se rakennutti vajaa 800 asuntoa ko. vuonna. Niitä vuokra-asuntoja valmistui parisen sataa.

Helsinki siis tätä nykyä kuntana työntää asujamistoaan "ulkokuntiin" ja maksaa tästä koituvia kuluja. Osin tästä seuraa ikärakenteen vääristymä, jossa on paljon opiskelijoita ja vanhuksia, mutta suhteellisesti vähän työssäkäyviä ja lapsiperheitä, joka itsessään lisää kuluja. Lisäksi Helsingin sudun kunnat rakentavat kuntayhteistyötä, joka keskiarvoisesti on varsin kallis tapa tuottaa palveluja ja näiden suurin maksaja on Helsinki. Kuin pisteenä i:n päälle Helsinki imee ja asuttaa maahanmuuttajia sellaisella innolla, ettei työssäkäyvä suomalainen kaupunkiin mahdu. Näistä asioista Helsinki saa syyttää ihan itseään, eikä ulkopuolisia kuntia.
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

Octavius

Quote from: Teme on 15.02.2012, 10:35:21

Puhuttaessa ylikunnallisista instansseista tarkoitetaan niitä joista on sanottu olevan "kuntahimmeleitä". Osa näistä on lakisääteisiä, kuten maakuntienliitot tai vaikkapa HUS. Toisaalta on kuntien ihan oma-aloitteisesti rakentamia järjestelmiä. Helsinginseudulla tälläisiästä voidaan ottaa esimerkkinä jo mainittu HSL. Kun otetaan noiden kustannuksen ja se mistä noita on rakenneltu niin havaitaan, että entisiä kunnallisia liikelaitoksia on siirtynyt kuntayhtymille, mainittakoon esimerkkinä Helsingin vesi. Onpa joku väläyttänyt vastaavan tempun tekemistä Helsingin energialle (Helen), mutta tuskin sentää Helsingin sekoomuskaan sentään niin hullu on.

Toki tässä on aina kaksi puolta. Kuten sanottu tässäkin ketjussa, niin Helsinki ihan itse on ottanut etnisen taustan yhdeksi kriteeriksi asunnonjaossa. Tästä on seurannut se minkä Detonator kirjoitti. Sille työssäkäyvälle ei irtoa millään järjellisellä kustannuksella kämppää Helsingissä. Itse asiassa viimeisimmässä ATTn vuosiraportissa se itse mainitsee "Helsingin asuntopolitiikan pääongelmat ovat asumisen korkea hinta kaikissa asuntojen hallintamuodoissa ja kasvava alueellinen segregaatio" sekä "Puute tavallisista kaupungin vuokra-asunnoista vaikuttaa sosiaalisten huolien ohella jo työvoiman saantiin monilla aloilla".

Pitkälle samoilla linjoilla. Pari kommenttia kuitenkin:

1. HUS ja HSL ovat kuntayhtymiä, joiden omistus on jaettu pk-seudun kuntien kesken. Kustannusten jako kunnille tapahtuu aika atomitasolla ja hyvinkin oikeudenmukaisesti. Esimerkkinä vaikkapa HUS:in jokainen toimenpide laskutetaan erikseen.
2. Helsingin Energian (ja samalla kaupungin talouden) Sekoomus on jo tuhonnut. Kuviota on käyty mm. tässä läpi: http://octavius1.wordpress.com/2012/01/20/miten-helsinki-pelasti-maapallon/. Koomisinta tuossa mielipuolisessa hulluudessa on se, että ainoa, joka käsittääkseni valmistelun aikana toi järjen ääntä kuuluviin oli Hgin rahoitusjohtaja, joka edustaa SDP:tä.
3. Monimutkaisessa pendelöintikuvion vaikutusten arvioinnissa tulee ottaa huomioon myös se, että ne 200 000 jättävät Helsinkiin miljardeja euroja rahaa vuodessa.
4. Kysymykseen siitä, että missä Hgin matalapalkkaisten pitäisi asua on vastauksena: esim. kaupungin vuokrataloissa. Kuviohan toimi aina 1990-luvulle saakka, ennenkuin Helsinki päätti afrikkalaistua. Yritäpä saada kaupungin vuokra-asunto, jos olet valkoihoinen, osaat kielen, Sinulla on töitä etkä ole päihdeongelmainen.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Mok

Quote from: Teme on 15.02.2012, 10:35:21
Helsingissä kävi jokunen vuosi sitten töissä noin 150 000 ihmistä. Tänä päivänä luku on lähempänä 200 000 työntekijää. Tuon määrän kasvu rasittaa liikenneinfraa jatkuvasti. Puolestaan liikenneinfra, joka pääsääntöisesti rakennetaan "ulkopaikkakuntalaisten" tarpeisiin maksaa luokkaa 30 M€/km/kaistapari.

150 000 Helsingissä työssäkäyvää ole koko totuus pendelöinnistä. Helsinkistä pendelöin ulkokuntiin 63417 henkilöä v. 2009. Tuskin pendelöiinti Helsinkiin on kasvanut kovinkaan paljoa tuosta kahden vuoden takaisesta 150 000. Helsingissä työpaikkojen kasvu on koko 2001-2009 oli 6200, Espoossa 9700 ja Vantaalla 9900. Eikä tulevaisuus ole ennusteiden mukaan Helsingille  sen parempi, ennusteen mukaan työpaikat kasvavat 2008-2035. 14,8 %, Espoo 41,5 %, Vantaa 67,7 % ja Sipoo 28,3 %. http://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/73326_Vantaa_12122011_Vahvat_peruskunnat_metropolialueella.pdf

Helsinki ei todellakaan ole mikään Suomen talousveturi, pääkonttorien ja valtionhallinnon takia muualla tienatut rahat vain kerätään tänne.

Teme

Quote from: Mok on 15.02.2012, 11:47:15
Helsinki ei todellakaan ole mikään Suomen talousveturi, pääkonttorien ja valtionhallinnon takia muualla tienatut rahat vain kerätään tänne.

Hmm.... ja jäi ainoastaan selvitettäväksi mikä lopulta on se "taloudellinen veturi". Muutenkin tuon tietysti voi kyseenalaistaa.
"Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston mukaan valtion työpaikkojen osuus kaikista Suomen työpaikoista oli 6,4 prosenttia vuonna 2006. Pääkaupunkiseudulla valtion osuus seudun työpaikoista oli 8,7 prosenttia. Maatalouden työpaikat (89 273 koko maassa) ovat vahvasti valtion budjetista tuettuja. Jos ne lasketaan valtion työpaikoiksi, muuttuu tilanne lukemiksi 10,3 prosenttia muussa maassa ja 9,1 prosenttia pääkaupunkiseudulla. Jos osuudet lasketaan koko väestöstä eikä vain työllisistä, laskevat pääkaupunkiseudun prosentit vähemmän kuin muun maan, koska pääkaupunkiseudun työllisyysaste on muuta maata korkeampi."
http://www.uusisuomi.fi/mielipide/45959-alueellistaminen-ei-palvele-suomen-kokonaisetua

Sitten tietysti voisi tehdä jatkokysymyksen. Kuinka monta ja edelleen miten paljon noissa teollisuus tms. yrityksissa jotka "tekevät tuloksensa muualla", mutta pitävät pääkonttoria Helsingissä oikeastaan on yrityksinä ja niiden työntekijöinä? Tuohon tietysti vaittämään myös ladataan ajatus ettei se pääkonttori itse tuota mitään tai ettei sillä ole mitään arvoa. Jos niin olisi, niin miksi yrityksilä ylipäätään on pääkonttoreita ja noissa ihmisiät töissä? Vai onko se jokin Helsingin juoni? Mitä muuten tuohon tulee niin Helsingin työpaikoista 89% oli palvelutyöpaikkoja (TOL 2008) vuonna2009.
http://tietopalvelu.uudenmaanliitto.fi/Tyomarkkinat/palvelutyopaikat/fi_FI/uusimaa/
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

Eugen235

Ketjussa on useita erinomaisia, maalaisjärkeä edustavia kirjoituksia (jollaisia ei löydy esim. Hesarista).

Mutta onko kukaan vielä ratkaissut sitä mysteeriä mikä on Hgin Kokoomuksen motiivi tässä kaikessa? Millä mekanismilla Helsingin Kokoomuksen johto hyötyy kaupungin ja vuokra-asutuksen afrikkalaistamisesta?

Kapitalistit myöntävät etuisuuksia (korruptio) puolueen edustajille koska puolue on järkännyt kaupungin täyteen orja-/ilmaistyövoimaa?

Vuokra-asunnoistahan ei poisteta orjatyövoimaa senkään jälkeen jos he menevät töihin ja alkavat vaurastua? Siis tekevät palvelutöitä esim. 1000 - 1250 euron bruttotuloilla kuussa?. Vihreät ovat vetäneet kaupungin asuntotoimessa jo pitkään sellaista linjaa "ettei vuokra-asunnoissa asuvia voi rangaista siitä että he vaurastuvat".

Toisaalta, eihän tämäkään teoria ole järkevä sillä eihän monikaan elämäntapa-autettava töihin mene, jos saa kaupungin vuokra-asunnossa asuvana työttömänä sossusta samat rahat.



sivullinen.

Quote from: Eugen235 on 15.02.2012, 12:44:49
Mutta onko kukaan vielä ratkaissut sitä mysteeriä mikä on Hgin Kokoomuksen motiivi tässä kaikessa? Millä mekanismilla Helsingin Kokoomuksen johto hyötyy kaupungin ja vuokra-asutuksen afrikkalaistamisesta?

Jos nyt historiallisesti miettii miksi musta ihoisia on eurooppaan ja amerikkaan laivattu, niin alkaa huomata yhtymäkohtia. Ei niitä "neekeriorjia" puuvilla pelloilla työnjohtajina pidetty vaan ihan puhdasta ruumillista työtä nälkäpalkalla saivat tehdä. Samoin kävi Englantiin tuotujen teollistumisen alkuaikojen siirtomaatyövoiman. Halpaa työvoimaa; halpaa ja ilman mitään oikeuksia.

Ensimmäiset tietenkin pitää houkutella isolla rahalla, jotta saadaan tuonti vetämään. Sitten siivoushommia Helsingissä 10m^2 kopissa riisikuppipalkalla. Jokainen Kokoomuslainen haaveilee muutamasta kotiorjasta - ja vielä firmaan pitäisi saada pari palkanpolkijaa kun kantaväestö vaatii törkeitä palkkoja. Jotkut jopa sellaisia että oman kotitalon saa lunastettua alle 20 vuodessa. Aina mieleltään sairas ihminen onnistuu myös kehittämään itsestään hyväntekijän orjia pitämällä: Minä annan niille ruokaa elääkseen eivätkä edes kiitä.

Orjien ja orjuuttajien taistelu käy aina ja ilman taukoa.
Demokratia suosii enemmistöä eli köyhiä - Plutokratia (rahanvalta) taas rahaeliittiä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Perttu Ahonen

Suurpellosta tuskin tulee varsinainen Afrikka kylässä projekti, sillä sinne ei kulje junaa ja siellä ei ole kauppakeskusta.
http://www.suurpelto.fi/asuminen/asunnot.html

Suurpelto tulee olemaan olettamukseni mukaan ns. kasvatuslähiö, johon muuttavat pieni-ja keskituloiset lapsiperheet - juuri ne puurtaja-ihmiset, jotka pitävät yllä metropolialueen hyvinvointia, mutta joilla ei ole varaa ostaa omakotitaloa metropolialueelta.    Aika näyttää, mitä tuleman pitää.

Muutoinkin Espoossa lähiörakentamisessa on varsin hyvin harkittu vuokra-asuntojen suhde omistus ja asumisoikeus asuntojen välille. Mitään vuokrakasarmialueita ei oikeastaan ole olemassakaan, ei edes siellä Suvelassa jonka infraan on panostettu huomattavan paljon viime aikoina.  Totta on kuitenkin se, että tietyille alueille kasaantuu tiettyjä etnisiä ryhmiä ja nämä etniset ryhmät ovat alkaneet kääntyä sisäänpäin, luoden sitä "rikastuttavaa etnistä värinää",so. oman alakulttuurinsa omine arvoineen "omille" asuinalueille. Espoon keskuksen alue wahhabilaisine änkyröineen olkoot tästä valitettava esimerkki.

guest7001


guest7001

Aika potkaista aihe takaisin... kunnallisvaalit lähestyvät.

Kommunistinen hanke etenee suunnitellusti. Kaiken maailman "selvitykset" ovat pelkkää silmänlumetta. Helsinki tarvitsee maksumiehiä mamutukselleen ja sossuilulleen. Asia lienee jo päätetty... saamme pian viherkommunistisen Suur-Helsingin.

http://www.maunula.net/uutisia-mainmenu-63/2969-metropolialueen-esiselvitys-kaynnistyy

hattiwatti

Surkuhupaisa blogaus sosiaalidemokraattien nuorelta toivolta:

http://anttikoskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113256-lue-miksi-helsingiss%C3%A4-ei-ole-tarjolla-kohtuuhintaisia-asuntoja

QuoteVastaus on, että Helsingissä itse asiassa on tarjolla kohtuuhintaisia asuntoja.

Kyseiset asunnot sijaitsevat kaupunginosissa, joihin ihmiset eivät yleensä halua muuttaa. Näitä ovat esimerkiksi Kontula, Meri-Rastila ja Myllypuro.

Nopealla etsinnällä voi huomata, että Kontulassa on myynnissä esimerkiksi noin sadan neliön perheasuntoja alle 200 000 euron hintaan. Alueen hintataso on halvempi kuin Vantaan tai Tampereen.

Miksi silti usein kuulee väitettävän, ettei Helsingissä ole tarjolla kohtuuhintaisia asuntoja? Ikään kuin joidenkin kaupunginosien ei edes ajateltaisi olevan olemassa, tai sitten niiden ei katsota olevan osa "Helsinkiä". 

Mistä tämä johtuu? Itä-Helsingissä on tarjolla hyvät palvelut ja liikenneyhteydet. Asuinnoissa itsessään ei ole mitään vikaa. Putkiremontti saattaa tulla lähiaikoina eteen, mutta niin käy monella muullakin alueella. Itä-Helsingin asuntojen alhainen hintataso perustuukin alueen huonoon maineeseen. Itä-Helsinkiin ei haluta muuttaa, koska ihmisten mielikuvissa alue on vaarallinen ja väkivaltainen. Maine ei perustu lainkaan todellisuuteen.

Poliisilaitoksen tilastojen perusteella Helsingin hurjinta seutua on ydinkeskusta. Siellä missä liikkuu eniten ihmisiä, tapahtuu eniten rikoksiakin. Myös erittäin haluttu Kallion alue korostuu poliisin tilastoissa. Itä-Helsingissä sen sijaan tapahtuu suhteellisesti vähän esimerkiksi väkivalta- ja seksuaalirikoksia, vaikka ihmiset tuntuvat monesti olettavan päinvastaista.
Sosioekonomisten mittarien perusteella alue on toki segregoitunut. Työttömien osuus on verraten suuri, samoin maahanmuuttajien. En silti ymmärrä, miksi joku haluaa maksaa asumisestaan kaksinkertaisen hinnan, jotta kauppareissulla ei tulisi vastaan mustaa miestä tai vähäosaisia. Onko erilaisuuden pelkomme niin hysteerinen? Vastaavasti varakkaiden ihmisten keskellä asumisesta ei ole sen kummempaa välitöntä hyötyä. Itse asiassa kontulalaisella sairaanhoitajalla on varaa asua leveämmin kuin lauttasaarelaisella lääkärillä, kun asuntojen hintatasoja ja nettopalkkoja verrataan.

Rehellisesti ansaituilla rahoillaan saa toki asua missä haluaa, mutta jos välttämättä haluaa maksaa itsensä kipeäksi kalliilla asuinalueella, on nurinkurista valittaa korkeista hinnoista.

Tälläiset ihmiset eivät oikeasti ymmärrä mitä monikulttuuri ja valkovuoto merkitsevät niille joita mukamas edustavat. Varsinkaan sellaisille joilla on kouluikäisiä lapsia. Ei kukaan niitä monikulttuuriseen kouluun halua laittaa.

l'uomo normale

Quote from: hattiwatti on 07.08.2012, 16:45:04
Surkuhupaisa blogaus sosiaalidemokraattien nuorelta toivolta:

http://anttikoskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113256-lue-miksi-helsingiss%C3%A4-ei-ole-tarjolla-kohtuuhintaisia-asuntoja

Tälläiset ihmiset eivät oikeasti ymmärrä mitä monikulttuuri ja valkovuoto merkitsevät niille joita mukamas edustavat. Varsinkaan sellaisille joilla on kouluikäisiä lapsia. Ei kukaan niitä monikulttuuriseen kouluun halua laittaa.

Eivät spuget ja narkit kaduilla vielä nuorehkoa miestä niin haittaa. Seinänaapurina ne olisivat täysin eri asia. Siinä on yksi kohtuuhintaisten asuntojen takana oleva tekijä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

isomaha

Quote from: Dilat Laraht on 07.08.2012, 17:56:51
Quote from: hattiwatti on 07.08.2012, 16:45:04
Surkuhupaisa blogaus sosiaalidemokraattien nuorelta toivolta:

http://anttikoskela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113256-lue-miksi-helsingiss%C3%A4-ei-ole-tarjolla-kohtuuhintaisia-asuntoja

Tälläiset ihmiset eivät oikeasti ymmärrä mitä monikulttuuri ja valkovuoto merkitsevät niille joita mukamas edustavat. Varsinkaan sellaisille joilla on kouluikäisiä lapsia. Ei kukaan niitä monikulttuuriseen kouluun halua laittaa.

Eivät spuget ja narkit kaduilla vielä nuorehkoa miestä niin haittaa. Seinänaapurina ne olisivat täysin eri asia. Siinä on yksi kohtuuhintaisten asuntojen takana oleva tekijä.

Etsiskelin jokin aika sitten omistusasuntoa PK seudulta, kerrostalosta lähinnä, koska rt ja okt hinnat niin pilvissä ettei normaaliduunarin liksa riitä elinaikana maksamiseen.
Jätin hankkimatta: Kaikissa ns "kohtuu" hintaisissa riitti kun vilkaisi nimitaulua alakerrassa ja totesi että asunnolle asti ei tarvi vaivautua menemään, koska vähintään 50% nimistä afrikka/lähi-itä akselilta. Pari venäläistä ja hagerttia lisänä.
Voi kuvitella että monikulttuurista värinää riittää kellon ympäri. Kokemuksesta tiedän että monikulttuurinen värinä toteutuu yleensä häiritsevänä metelinä myöhäiseen ilta-aikaan kun itse koettaa käydä nukkumaan.

JouniSL

Vähän otsikon vierestä mutta kun ketjussa on mainittu Suurpelto niin päivitystä meininkiin: http://suurpelto.fi/tapahtumat/item/read.html?id=187

Eihän ohjelmassa mitään mutta tapahtuma on nimetty varsin viehkeästi.

foobar

Quote from: JouniSL on 19.08.2012, 11:47:18
Vähän otsikon vierestä mutta kun ketjussa on mainittu Suurpelto niin päivitystä meininkiin: http://suurpelto.fi/tapahtumat/item/read.html?id=187

Eihän ohjelmassa mitään mutta tapahtuma on nimetty varsin viehkeästi.

Jos olisi oikeasti kulttuurisen sykkivä, sykkimisen aste mitattaisiin poltettujen autojen, teholle joutuneiden ja pidätettyjen määrissä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

MW


hattiwatti

http://www.hs.fi/politiikka/Esko+Aho+Suomen+kunnat+el%C3%A4v%C3%A4t+kuin+Etel%C3%A4-Euroopan+maat/a1305594312448

QuoteEsko Aho: Suomen kunnat elävät kuin Etelä-Euroopan maat

Suomen kunnat ovat jo pitkään eläneet systemaattisesti yli varojensa, arvioi Harvardin yliopistoon julkisen ja yksityisen suhdetta tutkimaan pian siirtyvä Esko Aho.

"Olemme eläneet samalla tavalla kuin Etelä-Euroopan valtiot, ja se on yksi syy kuntien kriisiin. Kun ajattelemme olevamme pikkuisen parempia, ajattelemme, etteivät samat ongelmat kosketa meitä", Aho sanoi.

Entinen pääministeri puhui Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVAn tilaisuudessa, jossa käsiteltiin kuntauudistusta.

Aho harmitteli myös, että teknologia on kokonaan unohtunut kuntapalveluissa.

"Olen sanonut tämän ennenkin: on häpeällistä, kuinka huonosti me hyödynnämme jopa itse kehittämäämme teknologiaa."

Aho nosti esimerkiksi pankkipalvelujen kehittymisen, josta kuntapuolella voitaisiin ottaa mallia.

"1990-luvun alussa etäisyys pankkikonttoriin mittasi palvelun laatua. Nykyään meillä on ehkä maailman parhaat pankkipalvelut. Muistatteko tutkimuksen, jonka mukaan pojat oppivat englantia paremmin kuin tytöt, koska pelaavat tietokonepelejä? Missä viipyvät avaukset digitaalisen koulun kehittämisestä", Aho kysyi.

guest7001

Kommunistit Vantaalla ovat huomanneet, että rahat ovat nyt loppu. Mutta mistään ei siitä huolimatta saisi leikata. Kunnallisveroja pitäisi korottaa.

http://backstrom.puheenvuoro.uusisuomi.fi/115742-ratkaisulinjoja-vantaan-talousongelmiin

"Metropolialue" on siis ratkaisu ongelmiin. Kun miljardin Euron veloilla operoiva Vantaa yhdistyisi slummiutuvan, 2 Miljardin veloissa pyörivän Helsingin kanssa, ongelmat ratkeaisivat kuin itsestään.

Mielenkiintoista, että kumpikaan kunta ei ole aikeissa tehdä yhtään mitään olemassaolevalle perusongelmalle, eli sille, että kulupuoli on täysin kestämätön, plus että molempiin kaupunkeihin lappaa jatkuvasti sosiaaliviraston elättiä, samaan aikaan kun veronmaksajat nostavat kytkintä.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=203645

Koko metropolihanke on vain lisäajan ostamista järjettömälle viherkommunistiselle politiikalle. Kun keinot ovat loppu ja vastuuta ei haluta ottaa, vastuuttomuus voidaan "jakaa". Näinhän toimitaan myös Euroalueella.

nuiseva

Kuntaliitoksessa voidaan kätevästi syyttää toimimattomuudesta erillisiä kuntia. Löydetään myös päitä nyökytellen helppo ja kiva ratkaisu ongelmaan, kaksi perseaukista menee yhteen ja aloittaa rikkaan elämän.

Jos jeesuksen toista tulemista ei nähdäkään, voidaan vaikka syyttää jättikunnan hankaluutta ja erottautua takaisin Helsingiksi ja Vantaaksi ja odottaa joulupukkia saapuvaksi savannilta.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.