News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-09-28 YLE:Rekkakuskeista pian huutava pula

Started by NuivaMikko, 28.09.2011, 12:54:52

Previous topic - Next topic

JPU

Hallitushan nostaa polttoaineveroa ja se taas kaataa laumoittain kotimaisia kuljetusyrityksiä. Tästä luonnollisesti seuraa työvoimapula kun suomalaisia kuljetusfirmoja, ja tätä kautta rekkakuskeja, on entistä vähemmän. Ahdingossa olevalle alalle ei muutenkaan saa ketään kouluttautumaan, koska työhön ei ole varaa palkata uusia kuskeja. Siksi siis tarvitaan ulkomaalaista kuljetuskapasiteettia ja rekkakuskeja. Ihan loogistahan tämä on ja täysin mm. kokoomuslaisen politiikan mukaista.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

Klementti



Quote from: requiem on 28.09.2011, 16:52:30
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 15:25:35
Quote from: Topi Junkkari on 28.09.2011, 15:19:33
Quote from: Onkko on 28.09.2011, 15:12:28
"Voi sanoa, että siinä pyöritään tuntipalkassa noin kolmen euron paikkeilla. Kuitissa pitäisi olla eriteltynä tuntipalkka. Samoin pitäisi näkyä illalla ja yöllä tehty työ, sunnuntaikorvaukset, mahdolliset ylityöt ja päivärahat, luettelee aluetoimitsija Ari Lehtola AKT:n Lahden toimistosta."

Ja jälleen kerran erehtymätöntä totuutta jakelee vasemmistopuolue ammattiyhdistysliike.

No, kelpaako toimitusjohtajan lausunto?

QuoteTranspoint International Suomen toimitusjohtaja Kari Voutilainen pitää venäläiskuljettajien palkkaa heille hyvätasoisena.

- Jos katsomme keskimääräistä palkkaa, se on noin 1200 euroa kuukaudessa. Kun tätä verrataan Venäjällä maksettaviin keskipalkkoihin, se on huomattavasti korkeampi. Ja kuljettajat ovat tyytyväisiä, Voutilainen sanoo.

Hän myös sanoo, että yhtiö joutuu vaikeuksiin, mikäli se joutuu maksamaan Suomen työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

- Se tarkoittaa käytännössä sitä, että me emme voi tehdä enää mitään työtä. Kustannustaso nousee niin voimakkaasti, että kilpailijat, venäläiset yritykset ja muut, jotka ovat rekisteröityneet maan rajan toiselle puolelle, ottavat kuljetusvolyymit haltuunsa, Voutilainen sanoo.


Jos keskimääräinen palkka on n. 1200 euroa, niin kolmen euron tuntipalkan aikaansaaminen tarkoittaisi kolmetoistatuntista työpäivää kuukauden jokaisena päivänä.

1200 / ( 30 x 13 ) = 3,07 €/h

Jos työpäiviä kuukaudessa oletetaan olevan 20 kpl, niin tällöin kolmen euron tuntipalkan aikaansaaminen tarkoittaisi kaksikymmentätuntisia työpäiviä.

1200 / ( 20 x 20 ) = 3,00 €/h

Näiltä osin minäkin pidän tuota kolmen euron lopullista tuntipalkkaa kummana väitteenä - pohjapalkka se tosin voi olla, jota sitten jollain tarjotuilla lisillä ja vastaavilla nostetaan jonkin verran. Pieni se tuntipalkkka joka tapauksessa on kun sitä verrataan suomalaiseen palkkatasoon "referenssiolosuhteissa".

1200 / (20 x 8 ) = 7,5 €/h

Tietenkin se on kiistämätön tosiasia että Transpoint International on palkannut venäläisiä venäläisemmällä palkkatasolla. Mutta on sitä osattu ennenkin.

Mutta todennäköisemmin tässä alkaa olla kohta pulaa niistä kotimaisista rekkafirmoista - kiitos veronkiristykset yms.

Tuon tuntipalkan voi laskea monella tavalla. Jos kuukaudessa on saanut 1200 € palkkaa ja se pitää sisällään ylitöitä esim. 60 h/kk, joista ei ole maksettu edes peruspalkkaa saatikka ylityökorvauksia ja muita lisiä. Tälläisen palkkalaskelman kun purkaa Tessin mukaiseksi huomioimalla ylityöt ja lisät, niin ei perustuntipalkaksi taida jäädä edes kolmea euroa.

Porilainen munalla

Noh, jos ja kun nyt Olkiluodon ydinvoimalaakin rakentaa puolalainen sähköasentaja kolmen euron tuntipalkalla niin ei se nyt mikään ihme ole jos rekkakuskeja ajatetaan samalla rahalla.
Suomessa, venäläisen, ruotsalaisen, saamelaisen, saksalaisen ja amerikkalaisen kulttuurin vaikutuksessa kasvanut.
Monikulttuuriasiantuntijako?

LambOfGod

Olen ihan hämmentynyt: Miten tällainen on mahdollista? Todellakin käy sääliksi suomalaisia kuljetusalan ammattilaisia. Ihan satavarmasti menee firma nurin jos se maksaa edes 10€/h kun kilpailija maksaa "veneläisittäin" tai somalialaisittain 2€/h.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

kertsu59

Quote from: LambOfGod on 28.09.2011, 14:43:55
Quote from: Porilainen munalla on 28.09.2011, 14:04:24
Ei rekkakuskeista oikeasti ole pulaa.
On pulaa vain kolmen - viiden euron tuntipalkalla ajavista kuskeista.
Mitkä ihmeen 3-5€/h kuskit? Veikkaisin, että se on minimissään noin 8€/h, eikä missään ole ketään joka maksaa 3-5€/h kuskilleen.
Kyllä vaan on mahdollista homman nimi on NS reissutaksa,sitä tyrkytetään nuorille kuskeille varsinkin ja keikka on niin tiukkaan kellotettu että pienikin hidastus tai nouto jostain kauempaa tiputtaa palkan viiteen euroon jopa sen allekin.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Ari-Lee

Pula tulee siis olemaan mölisevä.

Ihmettelin eräänä kauniina päivänä kun Tamperelainen yritys haki useita henkilöitä osa- ja määräaikaisiksi mikrotukihenkilöiksi projektiluontoiseen työhön.
Ammattivaatimukset olivat tietokoneasentajan, datanomin, ohjelmoijan, ja autonkuljettajan C-kortteineen.

En hakenut paikkaa. Lähden jos jollakin firmalla on jotain tarjottavaa kuten asunto, muuttoavustus, kuorma-autonkuljettajat omasta takaa sekä kunnollinen, kilpailukykyinen, korvaus menetetystä vapaa-ajasta vähintään 8h/pv.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ernst

Quote from: Ari-Lee on 28.09.2011, 21:03:06
Pula tulee siis olemaan mölisevä.

Ihmettelin eräänä kauniina päivänä kun Tamperelainen yritys haki useita henkilöitä osa- ja määräaikaisiksi mikrotukihenkilöiksi projektiluontoiseen työhön.
Ammattivaatimukset olivat tietokoneasentajan, datanomin, ohjelmoijan, ja autonkuljettajan C-kortteineen.

En hakenut paikkaa. Lähden jos jollakin firmalla on jotain tarjottavaa kuten asunto, muuttoavustus, kuorma-autonkuljettajat omasta takaa sekä kunnollinen, kilpailukykyinen, korvaus menetetystä vapaa-ajasta vähintään 8h/pv.


Olen ns. työvoimapula-alan hommissa, ja välillä joudun hakemaan väkeä töihin.

Kun jätettiin hakumateriaalista pois kaikenlainen ylimitoitettu vaatiminen ja tarjottiin tolkun töitä tolkullinen määrä ihan alan tavallisella palkalla, työvoimapula loppui siihen paikkaan.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Lentomestari

Mikähän on sitten näiden ulkolaisten kuskien ammattitaito ja koulutuspohja? onko samaa tasoa kun nyt täällä pitää olla? Eli auttaako ulkoistaminen? Venäläiset kuskit jää silloin tällöin kännissä kiinni ja osa kalustosta edelleen hirveää. Laitetaan meille vaan kunnon kurssit ja sitten ihmetellään tilannetta, huokaus.

Alapo

http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/mot_maantierosvot/kasikirjoitus

Ohjelma tuli parisen vuotta sitten ja aika paljon kertoi mikä mättää alalla. Ja aika mielenkiintoista ettei kaikkia autoja ole katsastettu, osa ajokiellossa yms. :roll: Virosta saa aina uusia kuskeja elämään kuorma-autoissa....

P

Quote from: hilmanni on 28.09.2011, 18:42:15

Minkähän maalainen Firma on esim:ksi ADR- Haanpää?

Tosiasiahan on se, ettei Suomessa ole enää muita, kuin kuin pieniä perheyrityksiä(1-3 Hlö:ä)


Venäjänkilvissä suhahtelee itäliikenteessa Haanpään ja mm. CE Mjakisen = SE Mäkinen autoja .. Ja taitaa jokunen muukin suomalaisfirma omistaa venäläisen filiaalin itäliikenteeseen = halvat venäläiset kuljettajat, vakuutukset ja löpö n.55 senttiä per litra..

Ja kabotaasia piisaa Pietari-Helsinki-välillä. Suurta osaa hattutuntumalla noin 60% suomenkilpisistä peräkärryistä kiskoo pitkäkilpinen vetoauto..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

nuiv-or

Tunnen kenialaisen rekkakuskin, joka ajaa Oulu-Helsinki -väliä. Pari vuotta sitten käytiin roadtripillä Helsingissä, mutten älynnyt kysyä palkkaa. Osasi swahilia ja englantia, ei suomea.

Kari Kinnunen

#41
Asiasta luulisin jotain tietäväni. Kirjoittajat ovat aivan oikeassa siinä, ettei kuskeista sinänsä ole pulaa. Pulaa on kuskeista jotka ajavat sillä 1200€/kk. Kuljettajien TES palkkoja voi katsella vaikka täältä:

http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/kuorma-autoalan_palkat_1.4.2011_id_3337.pdf

Eli hiukkasen on alakanttiin Transpointin liksat.

Ensi vuonna polttoaineen hinnan korotuksen vuoksi arviolta 200 liikenöitsijää saa pistää Kaaniat kaatopaikalle. Myöskin kabotaasi taitaa vapautua ensi vuonna.

Tämä tarkoittaa sitä, että yhä etenevässä määrin tulemme näkemään 'pitkäkilpisiä' maanteillämme.

LISÄYS:
Piti käydä rahtikirja hakemassa välillä... :)

Tämä kaikkihan on seurausta tästä iki-ihanasta EU:sta, tai oikeastaan siitä, että entisen itäblkin kehitysmaat piti ottaa mukaan EU:hun. Tottakai vapaan kilpailun alueella hommat tekee ne firmat jokka tekee halvimmalla.
Odotan suurella mielenkiinnolla kun Turkki pääsee EU:hun.

Tämä on juurikin se ilmiö josta olen joskus kirjoittanut, että suomalaisten elintaso tulee romahtamaan. Ja tokihan tämä on ollut EU poliitikkojen selkeä tavoitekkin. Kokoomus etunenässä.

Nuivake

"Työvoimapula" tarkoittaakin tässä maassa "halpatyövoimapulaa".
Semmoinen miljoonan henkilön verran olisi tarvetta vähintään puolet halvemmalle työvoimalle.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Nuivanlinna

Kyllä suomalainenkin pystyisi tekemään hommat tonnilla kuukaudessa jos vain saisimme asumisen hinnan suhteessa samalle tasolle. Kokoomus, pistäkäähän grynderit kuriin, niin tulee tuota kilpailukykyä!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

P

Quote from: Nuivanlinna on 29.09.2011, 10:53:21
Kyllä suomalainenkin pystyisi tekemään hommat tonnilla kuukaudessa jos vain saisimme asumisen hinnan suhteessa samalle tasolle. Kokoomus, pistäkäähän grynderit kuriin, niin tulee tuota kilpailukykyä!

Taisi sinulta vielöä unohtua ruuan hinnat (vai puurollako sitä pitäisi elää) ja ihasti verotettu sähkö-, lämmitys- ja kuljetusenergia.

Venäjällä elää tonnilla, vaikka kämppään menisi se 500, koska muutkin perustarpeet ovat pirusti halvempia. Kahdella tonnilla esim. Pietarissa elää jo kohtuu mukavasti. Bensa/ diesel on täällä 55-75 sentti/litra. Metro maksaa 25 ruplaa (60 senttia) ja raitiovaunumatka 21 ruplaa n. 50 senttiä.

Kyllä tässä muustakin on kyse kuin pelkistä gryndereistä. Tosin oikeassa olet - he ovat osa ongelmaa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Nuivanlinna

Quote from: P on 29.09.2011, 11:12:42
Quote from: Nuivanlinna on 29.09.2011, 10:53:21
Kyllä suomalainenkin pystyisi tekemään hommat tonnilla kuukaudessa jos vain saisimme asumisen hinnan suhteessa samalle tasolle. Kokoomus, pistäkäähän grynderit kuriin, niin tulee tuota kilpailukykyä!

Taisi sinulta vielöä unohtua ruuan hinnat (vai puurollako sitä pitäisi elää) ja ihasti verotettu sähkö-, lämmitys- ja kuljetusenergia.

Venäjällä elää tonnilla, vaikka kämppään menisi se 500, koska muutkin perustarpeet ovat pirusti halvempia. Kahdella tonnilla esim. Pietarissa elää jo kohtuu mukavasti. Bensa/ diesel on täällä 55-75 sentti/litra. Metro maksaa 25 ruplaa (60 senttia) ja raitiovaunumatka 21 ruplaa n. 50 senttiä.

Kyllä tässä muustakin on kyse kuin pelkistä gryndereistä. Tosin oikeassa olet - he ovat osa ongelmaa.

Juu, en vähättele noita muita ongelmiakaan.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Kari Kinnunen

Kyse nyt vain on siitä, että Venäjällä ja Balttiassa tulee toimeen vähemmällä ja sikäläinen kuski tyytyy vähempään.

Tuskinpa Liettuan duunarilla on kahta autoa ja kesämökkiä.

P

Quote from: Kari Kinnunen on 29.09.2011, 10:35:34Ensi vuonna polttoaineen hinnan korotuksen vuoksi arviolta 200 liikenöitsijää saa pistää Kaaniat kaatopaikalle. Myöskin kabotaasi taitaa vapautua ensi vuonna.

Tämä tarkoittaa sitä, että yhä etenevässä määrin tulemme näkemään 'pitkäkilpisiä' maanteillämme.

Kaaniat ja Vulvat eivät mene kaatopaikalle, sillä sen verran entistä Suomenkilvissä ollutta (esim. tarroista yms. pääteltynä) kuorma-autokalustoa rullaa Pietarin talousalueella. Todennäköisesti ne konkkapesien kaaniat ostetaan sinne ja pitkäkilpisinä palaavat takaisin Suomen teille kabotaasikärryä vedellen.. Parhaimmillaan suuren osan Suomenkin liikennesuoritteestaan venäläistä 55-60 sentin dieseliä poltellen, kuskin nostaessa sen 2-5€ /h.. Ja tosiaan itäkuski ei käy opistotasoista kallista puolenvuoden kurssia säännöllisine kertauksineen rattia vääntääkseen. Ja siellä ne vääntelevät Suomessa..

Tätäkö se ulkoistaminen on? Kohta meidän taloutemme ja hyvinvointimmekin on ulkoistettu..  Kiitos nykyhallitus ja sitä edeltäneet viimeiseltä kymmeneltä vuodelta..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kari Kinnunen

#48
Quote from: P on 29.09.2011, 11:19:04
Tätäkö se ulkoistaminen on? Kohta meidän taloutyemme ja hyvinvointimmekin on ulkoistettu..  Kiitos nykyhallitus ja sitä edeltäneet viimeiseltä kymmeneltä vuodelta..

No se on juurikin tätä. Alalla on asia tiedetty jo vuosia ja viisaimmat ovatkin lopettaneet.

Aikanaan sitten kun meidän elintasomme on luokkaa Romania niin sitten käydään ostamassa heiltä käytetyt raadot ja aletaan polkea hintoja... Tommosen kymmenen vuoden sisään. :D

EDIT:
Sinänsä kyllä Balteilla alkaa olla uudempi kalusto kuin meillä. Nykyään se nippusiteillä ja ilmastointi teipillä kasassa pysyvä rakkine on yleensä FI tunnuksella, valitettavasti.

P

Quote from: Kari Kinnunen on 29.09.2011, 11:18:28
Kyse nyt vain on siitä, että Venäjällä ja Balttiassa tulee toimeen vähemmällä ja sikäläinen kuski tyytyy vähempään.

Tuskinpa Liettuan duunarilla on kahta autoa ja kesämökkiä.


Voi ollakin. Minulle ainakin on ollut yllätys ihan tavallisten duunareiden kohtuullinen elintaso Pietarin seudulla. Tätäkin kirjoittelen kämpän keittiöstä, jossa on täydellien keskimääräistä suomalaiskeittiötä tasokkaampi keittiövarustus. Lähes kaikilla tutuilla on tosiaan kesämökki ja auto. Ja todellinen palkkahaitari (valkoinen + harmaa palkka) taitaa osua 1000-5000 €, tosin pääosa tuonne lähemmäs sitä tonnia. Kun ukko ja vaimo molemmat kantavat yhdessä noin 2000 kuussa kotiin, riittää varaa ihan mukavaan asuntoon, autoon, kesämökkiin ja ulkomaanlomiin.

Kannattaisi tutustua Venäjään muutenkin kuin YLE:n sosiaalipornon kautta, jossa näytetään hampaatonta entisessä suomalaismökissä, perspektiivittömällä pikkukylällä sadan euron eläkkeellä kituuttavaa eläkeläistä, jolla on huolehdittavinaan lauma alkoholisoituneita aikuisia lapsia.  

On Venäjällä kurjuutta ja Pietari ja Moskova ovat taloudellisesti ja muutenkin Venäjän kultahammasrannikkoa. Mutta se halpatyövoima Suomeen tulee mm. täältä. Ei kauko-idästä tai kaukaasiasta. Duunarit elävät täällä suht hyvin nykyään verrattuna mielikuviin/todellisuuteen 90-luvun huonoista ajoista.

Itse elelen 250€/ viikko suht mukavasti Pietarissa. Sillä syö laadukkaissa ravintoloissa, vaikka joka päivä, ajelee autolla, harrastaa kaikenlaista kulttuuria.  Paikalliset tosin paiskivat pitkiä työpäiviä, paljon pidempiä kuin Suomessa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mikkoR

Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.

Quote from: P on 29.09.2011, 08:32:08
Quote from: hilmanni on 28.09.2011, 18:42:15

Minkähän maalainen Firma on esim:ksi ADR- Haanpää?

Tosiasiahan on se, ettei Suomessa ole enää muita, kuin kuin pieniä perheyrityksiä(1-3 Hlö:ä)


Venäjänkilvissä suhahtelee itäliikenteessa Haanpään ja mm. CE Mjakisen = SE Mäkinen autoja .. Ja taitaa jokunen muukin suomalaisfirma omistaa venäläisen filiaalin itäliikenteeseen = halvat venäläiset kuljettajat, vakuutukset ja löpö n.55 senttiä per litra..

Ja kabotaasia piisaa Pietari-Helsinki-välillä. Suurta osaa hattutuntumalla noin 60% suomenkilpisistä peräkärryistä kiskoo pitkäkilpinen vetoauto..
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

P

Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:31:06
Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.


Kyllä noita yhdistelmiä, venäläinen vetoauto + suomalainen kärri on näkynyt liikenteessä jo muutamia vuosia myös tuolla "Kuopio-Helsinki" välillä. Olen viime vuodet ajellut vuodessa sen 35 - 40 000 km ja moisia olen ihmetellyt, kun olen moista käytännössä laittomana pitänyt. Millainen verotus on "bilateraalissa" ? :roll:
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

mikkoR

Quote from: P on 29.09.2011, 11:35:40
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:31:06
Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.


Kyllä noita yhdistelmiä, venäläinen vetoauto + suomalainen kärri on näkynyt liikenteessä jo muutamia vuosia myös tuolla "Kuopio-Helsinki" välillä. Olen viime vuodet ajellut vuodessa sen 35 - 40 000 km ja moisia olen ihmetellyt, kun olen moista käytännössä laittomana pitänyt. Millainen verotus on "bilateraalissa" ? :roll:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä että vetoauto on erimaan rekisterissä kuin kärry nimittäin niinkauan kuin niitä on ollut niin ovatten seilanneet mm. Saksan ja Suomen väliä ja touhua kutsutaan irtoperien vetämiseksi (jota ei sovi sekoittaa lähibaarin nautaan sekaantumiseen).
Hyöty laivaliikenteessä tulee siitä ettei laivassa tarvitse maksaa vetäjästä vaan Saksassa tungetaan pelkkä kärry laivaan ja Suomessa se vedetään ulos ja Suomalainen rekka vie sen minne viekin.

Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.

Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:40:19
Quote from: P on 29.09.2011, 11:35:40
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:31:06
Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.


Kyllä noita yhdistelmiä, venäläinen vetoauto + suomalainen kärri on näkynyt liikenteessä jo muutamia vuosia myös tuolla "Kuopio-Helsinki" välillä. Olen viime vuodet ajellut vuodessa sen 35 - 40 000 km ja moisia olen ihmetellyt, kun olen moista käytännössä laittomana pitänyt. Millainen verotus on "bilateraalissa" ? :roll:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä että vetoauto on erimaan rekisterissä kuin kärry nimittäin niinkauan kuin niitä on ollut niin ovatten seilanneet mm. Saksan ja Suomen väliä ja touhua kutsutaan irtoperien vetämiseksi (jota ei sovi sekoittaa lähibaarin nautaan sekaantumiseen).
Hyöty laivaliikenteessä tulee siitä ettei laivassa tarvitse maksaa vetäjästä vaan Saksassa tungetaan pelkkä kärry laivaan ja Suomessa se vedetään ulos ja Suomalainen rekka vie sen minne viekin.

Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.



Ainakin osittain se on siksi että venäjältä tulee myös tavaraa meriteitse itämerta pitkin, sekä sisävesialuksilla. Myöskin, joskus suomalaiset nupit hakevat venäjän puolelta kärryn ja vaihtavat sen Suomen puolella takaisin vietävään, ja venäläiset kuskit toisinpäin.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Kari Kinnunen

Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:40:19
Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.

No minäpä kerron.

Igor tulee Suomeen tuontikuormalla ja jättää kärryn terminaaliin. Juitsari hoksaa, että Igorhan se tuossa, Igorhan joutaa hakemaan kärryn satamasta, niin ei tarvi lähettää kallista kotimaista.

Igor hakee kärryn rannasta purkaa sen jonnekin Kuopioon ja lastaa siihen vientikuorman Venäjälle.

Pahat ja ilkeät Suomalaiset isännät ja kuskit tosin epäilevät, että Igor saattaa ajaa jonkin kuorman ihan Suomen sisäistäkin liikennettä mutta ei kai sentään.
 

Iiro Iso-Ilomäki

Itse kuljetusalalla työskentelen ja kaikkea sitä näkee.

Rekkakuskeista saattaa tosiaan kohta muodostua huutava pula, mutta se pula huutaa "Kuka helvetti kaiken tämän maksaa?!"

Kortit + koulutukset alkavat olla tommosta kolmen neljän kuukauden palkkaa vastavaa hintatasoa, ellei enemmänkin. Nopeasti kuuklaamalla sain selville että BC-kortin hinta nykyään on noin 2000-2500 euroa, siihen päälle E-kortti joka maksaa todnäk sen 2000 euroa vähintään (ainakin itä-suomessa aika lähellä) ja jos joudut vielä itse hankkimaan ammattipätevyyden (kiitos tästäkin idioottimaisuudesta EU) niin sekin maksaa hunajaa ja maltaita.

Kuka duunari haluaa lähteä moiseen mukaan?

Niin, mainittakoon että tuo ammattipätevyys koulutus on turhuuksien turhake. Minä sain yhden ammattipätevyys päivän ajoneuvon käyttökoulutuksella. Eli minua koulutettiin ajamaan Volvo-merkkisiä nuppeja, joita olin ajanut jo pari vuotta melkolailla. Ei siinä oikein muuta voinut ajatella kuin "???". En oppinut muuta uutta kuin sen että uusissa volvoissa saattaa olla lisävarusteena tuo ja tämä nippeli, joita nyt ei satu meijän autoissa olemaan.

Tottahan se että pitää tiedostaa ne vaarat, vastuut ja riskit mitä raskailla ajoneuvoilla on, mutta ei tämmöistä pilkunviilausta jaksa kukaan.

Sitä odotellessa siis, kun tulee pakolliseksi vähintään kolme vuotta kestävä ajoneuvonkuljettajan koulutus, josta saat ammattiliikenneluvan, jolla voit ajaa vuoden ja sen jälkeen uudestaan kouluun. Ja hinta on se 15000 euroa plus viranomaismaksut plus eu direktiivimaksu.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

P

Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:40:19
Quote from: P on 29.09.2011, 11:35:40
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:31:06
Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.


Kyllä noita yhdistelmiä, venäläinen vetoauto + suomalainen kärri on näkynyt liikenteessä jo muutamia vuosia myös tuolla "Kuopio-Helsinki" välillä. Olen viime vuodet ajellut vuodessa sen 35 - 40 000 km ja moisia olen ihmetellyt, kun olen moista käytännössä laittomana pitänyt. Millainen verotus on "bilateraalissa" ? :roll:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä että vetoauto on erimaan rekisterissä kuin kärry nimittäin niinkauan kuin niitä on ollut niin ovatten seilanneet mm. Saksan ja Suomen väliä ja touhua kutsutaan irtoperien vetämiseksi (jota ei sovi sekoittaa lähibaarin nautaan sekaantumiseen).
Hyöty laivaliikenteessä tulee siitä ettei laivassa tarvitse maksaa vetäjästä vaan Saksassa tungetaan pelkkä kärry laivaan ja Suomessa se vedetään ulos ja Suomalainen rekka vie sen minne viekin.

Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.



Puhun nyt monesti esim. Lahden motarilla havaitsemasta ilmiöstä, jossa venäläinen veto-auto on suuntaamassa suomalaisen kärryn kanssa kohti Pohjoista Sisä-Suomea. Itse olen kuvitellut Suomen sisäisen liikennöinnin, jossa ulkomaalainen EU:nkin ulkopuolinen nuppi vetelee Suomessa suomalaista kärriä laittomaksi veronkierroksi?  

Maiden välisessä liikenteessä sen toki ymmärrän, mutta esim. Heinola-Mikkelivälillä moinen ihmetyttää, kun suuntana on Pohjoinen..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Kari Kinnunen on 29.09.2011, 11:55:31
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:40:19
Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.

No minäpä kerron.

Igor tulee Suomeen tuontikuormalla ja jättää kärryn terminaaliin. Juitsari hoksaa, että Igorhan se tuossa, Igorhan joutaa hakemaan kärryn satamasta, niin ei tarvi lähettää kallista kotimaista.

Igor hakee kärryn rannasta purkaa sen jonnekin Kuopioon ja lastaa siihen vientikuorman Venäjälle.

Pahat ja ilkeät Suomalaiset isännät ja kuskit tosin epäilevät, että Igor saattaa ajaa jonkin kuorman ihan Suomen sisäistäkin liikennettä mutta ei kai sentään.
 

Tätä minä olen itse epäillyt. Puit hienosti sen sanoiksi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Iiro Iso-Ilomäki

Quote from: P on 29.09.2011, 11:58:30
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:40:19
Quote from: P on 29.09.2011, 11:35:40
Quote from: mikkoR on 29.09.2011, 11:31:06
Suomen ja Venäjän välinen liikenne EI ole kabotaasia vaan bilateraalia, kabotaasia on kun Venäläinen rekka ajaa vaikka Helsingistä Kuopioon tavaraa eli lastaa hesassa ja purkaa kuorman Kuopioon.


Kyllä noita yhdistelmiä, venäläinen vetoauto + suomalainen kärri on näkynyt liikenteessä jo muutamia vuosia myös tuolla "Kuopio-Helsinki" välillä. Olen viime vuodet ajellut vuodessa sen 35 - 40 000 km ja moisia olen ihmetellyt, kun olen moista käytännössä laittomana pitänyt. Millainen verotus on "bilateraalissa" ? :roll:

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä että vetoauto on erimaan rekisterissä kuin kärry nimittäin niinkauan kuin niitä on ollut niin ovatten seilanneet mm. Saksan ja Suomen väliä ja touhua kutsutaan irtoperien vetämiseksi (jota ei sovi sekoittaa lähibaarin nautaan sekaantumiseen).
Hyöty laivaliikenteessä tulee siitä ettei laivassa tarvitse maksaa vetäjästä vaan Saksassa tungetaan pelkkä kärry laivaan ja Suomessa se vedetään ulos ja Suomalainen rekka vie sen minne viekin.

Sitä miksi Venäjän liikenteessä on moista niin en tiedä.



Puhun nyt monesti esim. Lahden motarilla havaitsemasta ilmiöstä, jossa venäläinen veto-auto on suuntaamassa suomalaisen kärryn kanssa kohti Pohjoista Sisä-Suomea. Itse olen kuvitellut Suomen sisäisen liikennöinnin, jossa ulkomaalainen EU:nkin ulkopuolinen nuppi vetelee Suomessa suomalaista kärriä laittomaksi veronkierroksi?  

Maiden välisessä liikenteessä sen toki ymmärrän, mutta esim. Heinola-Mikkelivälillä moinen ihmetyttää, kun suuntana on Pohjoinen..

Siitä itse asiassa taitaa olla olemassa laki että kuinka monta kuormaa ja miten saa ulkomaalainen kuski ajaa Suomen sisäisesti, sama laki on voimassa muuallakin euroopassa ja koskee myös suomalaisia kuskeja. En tiedä mistä moinen laki tosin löytyy.

Eräs kaveri kertoi että tämä toiminta on aivan normaalia myös ulkomailla. Hän kun ajeli Norjaan, Saksaan ja Espanjaan rekkaa, niin myös siellä tehtiin niin että tämä kaveri tiputti kuorman, otti paikallisen kärryn, vei sen pisteestä a pisteeseen b, jonka jälkeen haki oman kärrynsä ja lastasi täyteen ja lähti kotimatkalle.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Topi Junkkari

Quote from: Iiro Iso-Ilomäki on 29.09.2011, 12:01:03
Siitä itse asiassa taitaa olla olemassa laki että kuinka monta kuormaa ja miten saa ulkomaalainen kuski ajaa Suomen sisäisesti, sama laki on voimassa muuallakin euroopassa ja koskee myös suomalaisia kuskeja. En tiedä mistä moinen laki tosin löytyy.

Nopeasti googlattuna EK:n sivulta:

Euroopan parlamentti hyväksyi 23.4.2009 neuvoston kanssa tehdyn sovitteluesityksen kabotaasin rajoittamisesta.

Siinä kabotaasi rajoitetaan kolmeen kuljetukseen viikon aikana siitä, kun ajoneuvo on tullut maahan ja purkanut kuormansa. Lisäksi jokaisesta kuljetuksesta tulee olla todiste.

Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950