News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kreikan, Etelä-Euroopan ja Irlannin talouskriisi (yhdistetty) -arkisto

Started by ElinaElina, 27.03.2010, 16:43:26

Previous topic - Next topic

Teaparty

Euromääräiset bondit eivät tunnu kovinkaan houkuttavilta sijoituskohteilta - oli takaisinmaksusta takuut tai ei. EKP nimittäin devalvoi toisella kädellä euroa minkä kerkiää. Sitäpaitsi sijoittajienhan pitäisi lainata rahat näihin bondeihin EKP:ltä, mikä entisestään heikentää euron arvoa. Kun matureetti on vuonna 2024, on aika varmaa, että bondin arvo lähtee alaspäin nopeammin kuin mitä siitä saa korkotuottoja. Ne pankit, jotka bondeja ostavat, ovat mukana siihen pakotettuina.

Valtion lainoihin luotu raha on sikäli hankala juttu, että valtiot eivät tee rahaa tuottavia investointeja vaan lähinnä jakavat rahaa suoraan kansalaisille. Nämä Kreikalle lainattavat miljardit menevät siis välittömästi jakoon talouteen, jonka pyörät eivät pyöri.

Lentomestari

Quote from: Octavius on 11.08.2011, 19:59:36

3. Hyvä mittari on vaikkapa autojen keski-ikä. Tiesitkö, että Suomessa on EU:n vanhin autokanta? Vanhempi kuin Kreikassa.

5. Tiesitkö muuten, että Suomi on euroalueen kallein maa?

Summa summarum: Kreikassa on köyhä valtio, rikkaat asukkaat ja omiaan puolustavat fiksut johtajat. Suomessa (vielä) suhteellisen rikas valtio, köyhät asukkaat ja omiaan vihaavat tomppelit johtajat.

Selvisikö?
Octavius kuuluu suosikkeihini, hyviä tulkintoja. Itse en ymmärrä juuri mitään taloudesta, ehkä sen ettei pidä liikaa velaksi elää. Tämä loppuselvennys on kyllä pysäyttävä, nuo vanhat autot on hyvä esimerkki ja hyvä siksikin, ettei sitä vertailua voi mitenkään vääntää valkoiseksi, kovasti meitä kyllä käsketään uutta autoa ostamaan, taitaa vaan käydä niin että autot vanhenee entisestään. Ollaan kohta kun Kuubassa, autojen ulkomuseo.

Kimmo Pirkkala

On täysin luonnollista, että maassa, jossa ei ole omaa autoteollisuutta, on autojen elinkaari pidempi kuin niissä maissa, joissa on omaa autoteollisuutta. Ei myöskään ole sattumaa, että Euroopan kovimpia autoveroja maksetaan maissa, joissa ei ole omaa autoteollisuutta.

Minulla ei ole valittamista. Uusi auto hyvinvoinnin ja onnellisuuden mittarina on tyypillistä entisille sosialistimaille. Uusi auto keskiluokkaisen palkansaajan kuskaamana kertoo usein myös siitä, että raha-asioissa ei välttämättä olla niitä penaalin terävimpiä kyniä. Onneksi tietysti uusienkin autojen ostajia riittää paljon, muuten käytetyt ja vanhat loppuisivat.

Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Kitaransoittaja

Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
On täysin luonnollista, että maassa, jossa ei ole omaa autoteollisuutta, on autojen elinkaari pidempi kuin niissä maissa, joissa on omaa autoteollisuutta. Ei myöskään ole sattumaa, että Euroopan kovimpia autoveroja maksetaan maissa, joissa ei ole omaa autoteollisuutta.

Minulla ei ole valittamista. Uusi auto hyvinvoinnin ja onnellisuuden mittarina on tyypillistä entisille sosialistimaille. Uusi auto keskiluokkaisen palkansaajan kuskaamana kertoo usein myös siitä, että raha-asioissa ei välttämättä olla niitä penaalin terävimpiä kyniä. Onneksi tietysti uusienkin autojen ostajia riittää paljon, muuten käytetyt ja vanhat loppuisivat.

Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.
Jossain vaiheessa taisi olla niinkin että arvoltaan enempi meni ulos autoja täältä kuin tuli tänne. Auto on kumminkin melkoisen tarpeellinen taloudenkin kannalta, ilman niitä pysähtyy monetkin pyörät joten ainakin pienillä autoilla tulisi olla nollaverotus. Nykyisin ilmeisesti osa nuorista ei ole riittävän varakkaita hankkiakseen edes ajokorttia, ei ole hyväksi taloudelle tuommoinen. Se työpaikka kun ei aina ole ihan vieressä.

citizen

Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

Kitaransoittaja

Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Teaparty

Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 21:21:33
Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Erittäin hyvä kysymys. Etenkin Suomessa kun ei ole mitään massiivista superrikkaiden eliittiä, jonka voisi sanoa vievän köyhän rahat. Jos pitäisi vastata, veikkaisin että BKT:sta iso osa kiertää julkisen sektorin kautta. Jos et käytä sosialistien määrittelemiä kriteereitä avustuksia ja ilmaispalveluita saadaksesi, et tätä BKT:tä näe koskaan.

TJK

Quote from: Teaparty on 11.08.2011, 21:39:53
Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 21:21:33
Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Erittäin hyvä kysymys. Etenkin Suomessa kun ei ole mitään massiivista superrikkaiden eliittiä, jonka voisi sanoa vievän köyhän rahat. Jos pitäisi vastata, veikkaisin että BKT:sta iso osa kiertää julkisen sektorin kautta. Jos et käytä sosialistien määrittelemiä kriteereitä avustuksia ja ilmaispalveluita saadaksesi, et tätä BKT:tä näe koskaan.
Siinä tapauksessa täytyy pitää silmiä aika paljon kiinni. Muuten osuvat vaikkapa sosialistiset tiet ja kadut aika helposti silmään.

peacepala

Quote from: Lentomestari on 11.08.2011, 20:40:08
Quote from: Octavius on 11.08.2011, 19:59:36

3. Hyvä mittari on vaikkapa autojen keski-ikä. Tiesitkö, että Suomessa on EU:n vanhin autokanta? Vanhempi kuin Kreikassa.

5. Tiesitkö muuten, että Suomi on euroalueen kallein maa?

Summa summarum: Kreikassa on köyhä valtio, rikkaat asukkaat ja omiaan puolustavat fiksut johtajat. Suomessa (vielä) suhteellisen rikas valtio, köyhät asukkaat ja omiaan vihaavat tomppelit johtajat.

Selvisikö?
Octavius kuuluu suosikkeihini, hyviä tulkintoja. Itse en ymmärrä juuri mitään taloudesta, ehkä sen ettei pidä liikaa velaksi elää. Tämä loppuselvennys on kyllä pysäyttävä, nuo vanhat autot on hyvä esimerkki ja hyvä siksikin, ettei sitä vertailua voi mitenkään vääntää valkoiseksi, kovasti meitä kyllä käsketään uutta autoa ostamaan, taitaa vaan käydä niin että autot vanhenee entisestään. Ollaan kohta kun Kuubassa, autojen ulkomuseo.

Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

peacepala

Quote from: Teaparty on 11.08.2011, 21:39:53
Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 21:21:33
Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Erittäin hyvä kysymys. Etenkin Suomessa kun ei ole mitään massiivista superrikkaiden eliittiä, jonka voisi sanoa vievän köyhän rahat. Jos pitäisi vastata, veikkaisin että BKT:sta iso osa kiertää julkisen sektorin kautta. Jos et käytä sosialistien määrittelemiä kriteereitä avustuksia ja ilmaispalveluita saadaksesi, et tätä BKT:tä näe koskaan.

No lähdetään nyt siitä että noin puolet budjetista rahoitetaan verotuksesta. Siihen päälle pörssit, teollisuus ja muu tuotanto, infra ynnä tulot, sun muut... koko hela hoito. Se on BKT. Ja siitä päätyy keskimäärin 44000 ostovoimakorjattua dollaria vuosittain per kärsä.


Teaparty

Quote from: TJK on 11.08.2011, 21:47:24
Quote from: Teaparty on 11.08.2011, 21:39:53
Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 21:21:33
Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Erittäin hyvä kysymys. Etenkin Suomessa kun ei ole mitään massiivista superrikkaiden eliittiä, jonka voisi sanoa vievän köyhän rahat. Jos pitäisi vastata, veikkaisin että BKT:sta iso osa kiertää julkisen sektorin kautta. Jos et käytä sosialistien määrittelemiä kriteereitä avustuksia ja ilmaispalveluita saadaksesi, et tätä BKT:tä näe koskaan.

Siinä tapauksessa täytyy pitää silmiä aika paljon kiinni. Muuten osuvat vaikkapa sosialistiset tiet ja kadut aika helposti silmään.

Voi itku. Luikipa nyt takasin sinne Redditiin etsimään lisää näitä vakiorepliikkejä.

TJK

Quote from: Teaparty on 11.08.2011, 21:51:32
Quote from: TJK on 11.08.2011, 21:47:24
Quote from: Teaparty on 11.08.2011, 21:39:53
Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 21:21:33
Quote from: citizen on 11.08.2011, 21:15:54
Quote from: wekkuli on 11.08.2011, 20:59:42
Jos tämä kansantalous käyttää autojen hankintaan vakiomäärän rahaa ja autoverotusta tiputettaisiin, tarkoittaisi se lisälaskua tuonnissa. Se pitäisi kompensoida siis lisääntyvällä viennillä.

Eikös Suomen vaihtotaso ole vieläkin ylijäämäinen? Meillä ongelmana on lähinnä rahoja ulkomaille syytävä valtio. Pitkien etäisyyksien maassa sitä todellista aluepolitiikkaa olisi autojen ja bensiinin verottamattomuus. Tai ainakin muita matalampi verotus.
Ongelmana sekin että bkt:sta hyvin pieni osa päätyy tavallisen kansan käsiin. Minne lie sitten menevätkään, kun ei taida kukaan joka kykenisi, uskaltaa yrittää ottaa selvää, mutta vastaavan bkt:n maissa on melkoisen hyvä elintaso Suomeen verrattuna.

Erittäin hyvä kysymys. Etenkin Suomessa kun ei ole mitään massiivista superrikkaiden eliittiä, jonka voisi sanoa vievän köyhän rahat. Jos pitäisi vastata, veikkaisin että BKT:sta iso osa kiertää julkisen sektorin kautta. Jos et käytä sosialistien määrittelemiä kriteereitä avustuksia ja ilmaispalveluita saadaksesi, et tätä BKT:tä näe koskaan.

Siinä tapauksessa täytyy pitää silmiä aika paljon kiinni. Muuten osuvat vaikkapa sosialistiset tiet ja kadut aika helposti silmään.

Voi itku. Luikipa nyt takasin sinne Redditiin etsimään lisää näitä vakiorepliikkejä.
Sitä saa mitä tilaa.

citizen

Quote from: peacepala on 11.08.2011, 21:47:35
Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

Siis mikä palkka? Brutto/netto? Kreikassa jätetään puolet veroista keräämättä kulutukseen nähden. Julkisessa taloudessa on seinä tullut vastaan ja muualta Euroopasta haetaan nyt maksumiehiä. Reilua?
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

TheJ

Kreikan ongelma on yksinkertainen;

Kreikan valtion verotuskyky on täysin olematon. Veronkierto on kansallisurheilulaji, eikä valtiolla ole kykyä tehdä asialle mitään. Yllättäen rahoittajat noteeraavat tämän valtionvelkojen korkotasoa merkittävästi nostavaksi tekijäksi...

Sinne voidaan kaataa rahaa maailman tappiin ja veivailla eläkeikämuutoksia ja laskea valtion työntekijöiden palkkoja jne. vaikka kuinka. Täysin turhaa nypäläystä. Koko höskä on valmista kauraa jos tulopuolta ei saada kuntoon. Eikä siltä näytä, päinvastoin. Samalla Sveitsi natisee liitoksistaan kun Sveitsin frangi jatkaa nousuaan kohti taivaita - osasyynä se, että vähänkään paremmin menevillä Kreikkalaisilla tuntuu tuo Sveitsiläinen pankkitili olevan - ja rahat valuvat luottamuksen menettäneistä Kreikkalaislaitoksista ulos.

Game Over.

Ah niin, Game Over ei ole vielä ruudulla, mutta vain ja ainoastaan siksi, että jotkut EU-ääliöt pitävät kiinni federalistisesta unelmastaan kynsin ja hampain, uhraten ihan mitä vaan jotta liittovaltio saataisiin tästä kriisistä vähän niinkuin "pakon sanelemana".

Eikös ole kivaa?

Jos päättävissä elimissä olisi täysjärkistä porukkaa ilman jäsenyyttä pankkiirien puolueessa (bought and paid for), Kreikka olisi kengitty Eurosta *viimeistään* toisen paniikkihätätukipakettikierroksen aluksi.

Mutta hei, siinä olisi saattanut pari pankkia kaatua. Ei käy. Tappiot pitää ensin siirtää EFSFSFDFDWTF-häkkyröihin. Prosessi on jo varsin pitkällä.

Kitaransoittaja

Quote from: citizen on 11.08.2011, 22:09:21
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 21:47:35
Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

Siis mikä palkka? Brutto/netto? Kreikassa jätetään puolet veroista keräämättä kulutukseen nähden. Julkisessa taloudessa on seinä tullut vastaan ja muualta Euroopasta haetaan nyt maksumiehiä. Reilua?
Tuonhan voi ymmärtää ihan helposti tuon mihin vastasit. Osalla foorumilaisista on selkeästi semmoinen ajatus että Suomi on hieno juttu, eivätkä välitä suomalaisista. Sama se että jonnekin ne rahat kummallisesti häviää eivätkä päädy suomalaisille, heidän mielestään.

peacepala

Quote from: citizen on 11.08.2011, 22:09:21
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 21:47:35
Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

Siis mikä palkka? Brutto/netto? Kreikassa jätetään puolet veroista keräämättä kulutukseen nähden. Julkisessa taloudessa on seinä tullut vastaan ja muualta Euroopasta haetaan nyt maksumiehiä. Reilua?

Herranen aika nyt. Eihän tämä aivan näin mene. Odotahan niin linkkaan pari aihetta käsittelevää artikkelia, ei mun ole mitään järkeä lähteä opettamaan noin pahasti talouden perusteita missaavaa kaveria -vittuilematta tarkoitan tätä, en vain yksinkertaisesti osaa kun en tiedä mistä pitää lähteä.

Aloita tuosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Bruttokansantuote#Ostovoimakorjattu_BKT

Jatketaan tästä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ostovoimapariteetti

Tästä on hyvä jatkaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_Greece

Vertailun vuoksi tämä kaveriksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_Greece

Pistetään vielä GINI hahmottamaan varallisuuseroja: http://fi.wikipedia.org/wiki/Gini-kerroin#Gini-kerroin_tulonjaon_tasa-arvoisuuden_mittana

Ja tämä vielä muistuttamaan  mitä yllämainittu melkein noin suurinpiirtein tarkoittaa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality

Tuosta saa jo jonkinnäköisen pohjakosketuksen BKT per capitaan, fokuksena kreikka ja suomi, ja sitten vähän tuloeroista ja verotuksesta. Nämä eivät ole mitään argumentteja mitään vastaan, vaan kantsii katsoa läpi, ja tulla sitten kohkaamaan. Jos ei ymmärrä lukemaansa, saa ja kannattaa kysyä joltain joka tietää tai osaa neuvoa. Varmasti joku täällä on käynyt kurssin pari yläastetta tai lukiota ja täten on teoreettisesti pätevässä asemassa ohjeistamaan.

Kitaransoittaja


peacepala

Quote from: Kitaransoittaja on 11.08.2011, 22:46:53
:D Pohdipa tuota vielä toisenkin kerran  :D

Totta. Siinä pitäisi olla suomen verotus eikä kreikan verotus kahteen kertaan. Kiitos huomautuksesta.

asaura

Quote from: kmruuska on 11.08.2011, 22:34:10
Toinen ongelma on sitten se että linkkaamasi tutkimuksen mukaan tilanne on myös päinvastainen kuin mitä väität sen olevan. Oheisen linkin takaa löytyvästä kuvasta selviää että suomalaisten ostovoima per nuppi on hieman keskimääräistä korkeampi ja kreikkalaisilla taas keskimääräistä alhaisempi.
http://www.directionsmag.com/images/newsletter/2011/03_week4/GfK_purchasing_power_Europe_2010_lg.jpg

Kun puhutaan ostovoimasta, tarkoitetaan yleensä ostovoimakorjattuja numeroita (paljonko hyödykkeitä saa tuloilla) ja nuo GFK-numerot nimenomaan ovat raakoja numeroita (paljonko rumankirjavia lappusia kukin saa). Ne kertovat siis siitä, missä on paljon rahaa eivätkä siitä, mitä sillä rahalla saa, mitä Octavius varsin ilmiselvästi tarkoitti.

Samasta linkistä
"The GfK purchasing power study does not take into account regional cost-of-living variations"

citizen

Quote from: peacepala on 11.08.2011, 22:44:52Jos ei ymmärrä lukemaansa, saa ja kannattaa kysyä joltain joka tietää tai osaa neuvoa. Varmasti joku täällä on käynyt kurssin pari yläastetta tai lukiota ja täten on teoreettisesti pätevässä asemassa ohjeistamaan.


Kysy ihmeessä, jos et ymmärrä tätä:
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

peacepala

Quote from: citizen on 11.08.2011, 22:55:29
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 22:44:52Jos ei ymmärrä lukemaansa, saa ja kannattaa kysyä joltain joka tietää tai osaa neuvoa. Varmasti joku täällä on käynyt kurssin pari yläastetta tai lukiota ja täten on teoreettisesti pätevässä asemassa ohjeistamaan.


Kysy ihmeessä, jos et ymmärrä tätä:

Ymmärrän oikein hyvin. Jaksaako joku kaivaa valtion budjetin vielä?

Octavius

Quote from: peacepala on 11.08.2011, 21:47:35
Quote from: Lentomestari on 11.08.2011, 20:40:08
Quote from: Octavius on 11.08.2011, 19:59:36

3. Hyvä mittari on vaikkapa autojen keski-ikä. Tiesitkö, että Suomessa on EU:n vanhin autokanta? Vanhempi kuin Kreikassa.

5. Tiesitkö muuten, että Suomi on euroalueen kallein maa?

Summa summarum: Kreikassa on köyhä valtio, rikkaat asukkaat ja omiaan puolustavat fiksut johtajat. Suomessa (vielä) suhteellisen rikas valtio, köyhät asukkaat ja omiaan vihaavat tomppelit johtajat.

Selvisikö?
Octavius kuuluu suosikkeihini, hyviä tulkintoja. Itse en ymmärrä juuri mitään taloudesta, ehkä sen ettei pidä liikaa velaksi elää. Tämä loppuselvennys on kyllä pysäyttävä, nuo vanhat autot on hyvä esimerkki ja hyvä siksikin, ettei sitä vertailua voi mitenkään vääntää valkoiseksi, kovasti meitä kyllä käsketään uutta autoa ostamaan, taitaa vaan käydä niin että autot vanhenee entisestään. Ollaan kohta kun Kuubassa, autojen ulkomuseo.

Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

;D Anna kun arvaan . Otit kuukkelilla ensimmäisen ostovoimapariteeteilla korjatun bruttokansantuotevertailulinkin ja sait siitä Kreikan ja Suomen eroksi noin 1,5?

Ei millään jaksaisi, mutta kerrataan nyt edes alkeita, koska uskon tästä olevan hyötyä muillekin.

Rautalanka alkaa.


Ostovoiman määrittely per capita on ensinnäkin mahdotonta,koska dataa ei ole. Esimerkiksi minun ostovoimani suunnilleen kaksinkertaistuu, kun menen maalle. Saan sieltä lihaa, kalaa, muuta ruokaa tutuilta edullisemmin kuin Helsingin keskustasta. Vaikkapa pienen sähkötyön teettäminen on hinnaltaan suunnillen puolet siitä mitä täällä. Lämmitettävään asuintilaan tarvittavan energian hinta on maalla ehkäpä noin 300 kertaa halvempaa kuin Helsingissä, jne. Pelkästään pienenkin maan sisällä jo alueelliset erot ovat valtavat.

Vaikka palkkataso ja verotus voidaankin saada tilastoilla suunnilleen kiinni, tulee jo vaikkapa eri sosiaalitukien yhteismitallistaminen täysin mahdottomaksi.

Dataa ei siis ole.

Asiaa on kuitenkin yritetty selvittää. EU on tehnyt asiasta laajan ja laadukkaan tutkimuksen. Tutkimuksen suomennettu ja laadukas yhteenveto löytyy täältä: http://tinyurl.com/3jo2ow5. Se taustoittaa näitä ihan perusasioita Sinullekin hieman lisää. Lainaan sen yhteenvedosta kolme lausetta:

QuoteEli virallisissa ostovoimatilastoissa olemme Kreikan kanssa aika tarkalleen samalla tasolla, EU:n rupusakkia.

Sitten päästään osaan kaksi, josta kerron vain lyhyesti ajankohdasta johtuen. Kreikan ja Suomen kulttuuri on erilainen. Eri arviot harmaan talouden määrästä Kreikassa vaihtelevat 25-40 %:n välillä. Suomessa sama osuus taloudesta on 1-3 %. Kukaan ei tiedä tarkkoja lukuja, mutta ero ja sen suuruusluokka on siis vähintään 10-20 -kertainen. Kukaan ei tiedä harmaan talouden vaikutusta ostovoimaan per capita eikä siitä edes voi saada mitään infoa, mutta varmaan on, että se lisää ostovoimaa Kreikassa verrattuna Suomeen.

Siis harmaan talouden lisäyttä kreikkalaisten ostovoimaan per capita ei tiedetä, mutta se on 10-20-kertainen Suomeen verrattuna.

Siksi käytin yhtenä vertailuna selkeää mittaria. Eli auton keski-ikää, jossa on aika paljon em. eri muuttujia huomioitu jo sisäänrakennettuna mukaan.

Rautalanka loppuu.


Edit: kiko.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

peacepala

Quote from: Octavius on 11.08.2011, 23:10:55
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 21:47:35
Quote from: Lentomestari on 11.08.2011, 20:40:08
Quote from: Octavius on 11.08.2011, 19:59:36

3. Hyvä mittari on vaikkapa autojen keski-ikä. Tiesitkö, että Suomessa on EU:n vanhin autokanta? Vanhempi kuin Kreikassa.

5. Tiesitkö muuten, että Suomi on euroalueen kallein maa?

Summa summarum: Kreikassa on köyhä valtio, rikkaat asukkaat ja omiaan puolustavat fiksut johtajat. Suomessa (vielä) suhteellisen rikas valtio, köyhät asukkaat ja omiaan vihaavat tomppelit johtajat.

Selvisikö?
Octavius kuuluu suosikkeihini, hyviä tulkintoja. Itse en ymmärrä juuri mitään taloudesta, ehkä sen ettei pidä liikaa velaksi elää. Tämä loppuselvennys on kyllä pysäyttävä, nuo vanhat autot on hyvä esimerkki ja hyvä siksikin, ettei sitä vertailua voi mitenkään vääntää valkoiseksi, kovasti meitä kyllä käsketään uutta autoa ostamaan, taitaa vaan käydä niin että autot vanhenee entisestään. Ollaan kohta kun Kuubassa, autojen ulkomuseo.

Olen jo maininnutkin ettei kannata ottaa tuon sekoiluja kauhean vakavasti. Suomalainen keskipalkka on jotakuinkin kaksinkertainen kreikkaan verrattuna. Itse asiassa, tarkastan. Ostovoimakorjattuna, tottakai.

No okei, puolitoistakertainen.

;D Anna kun arvaan . Otit kuukkelilla ensimmäisen ostovoimapariteeteilla korjatun bruttokansantuotevertailulinkin ja sait siitä Kreikan ja Suomen eroksi noin 1,5?

Ei millään jaksaisi, mutta kerrataan nyt edes alkeita, koska uskon tästä olevan hyötyä muillekin.

Rautalanka alkaa.


Ostovoiman määrittely per capita on ensinnäkin mahdotonta,koska dataa ei ole. Esimerkiksi minun ostovoimani suunnilleen kaksinkertaistuu, kun menen maalle. Saan sieltä lihaa, kalaa, muuta ruokaa tutuilta edullisemmin kuin Helsingin keskustasta. Vaikkapa pienen sähkötyön teettäminen on hinnaltaan suunnillen puolet siitä mitä täällä. Lämmitettävään asuintilaan tarvittavan energian hinta on maalla ehkäpä noin 300 kertaa halvempaa kuin Helsingissä, jne. Pelkästään pienenkin maan sisällä jo alueelliset erot ovat valtavat.

Vaikka palkkataso ja verotus voidaankin saada tilastoilla suunnilleen kiinni, tulee jo vaikkapa eri sosiaalitukien yhteismitallistaminen täysin mahdottomaksi.

Dataa ei siis ole.

Asiaa on kuitenkin yritetty selvittää. EU on tehnyt asiasta laajan ja laadukkaan tutkimuksen. Tutkimuksen suomennettu ja laadukas yhteenveto löytyy täältä: http://tinyurl.com/3jo2ow5. Se taustoittaa näitä ihan perusasioita Sinullekin hieman lisää. Lainaan sen yhteenvedosta kolme lausetta:

Ostovoimatilastoissa olemme EU:n rupusakkia. Suomalaisten palkansaajien ostovoima on heikko ja työn verotus eurooppalaisittain kireää. Työn verokiila on EU:n huipputasoa.

QuoteEli virallisissa ostovoimatilastoissa olemme Kreikan kanssa aika tarkalleen samalla tasolla, EU:n rupusakkia.

Sitten päästään osaan kaksi, josta kerron vain lyhyesti ajankohdasta johtuen. Kreikan ja Suomen kulttuuri on erilainen. Eri arviot harmaan talouden määrästä Kreikassa vaihtelevat 25-40 %:n välillä. Suomessa sama osuus taloudesta on 1-3 %. Kukaan ei tiedä tarkkoja lukuja, mutta ero ja sen suuruusluokka on siis vähintään 10-20 -kertainen. Kukaan ei tiedä harmaan talouden vaikutusta ostovoimaan per capita eikä siitä edes voi saada mitään infoa, mutta varmaan on, että se lisää ostovoimaa Kreikassa verrattuna Suomeen.

Siis harmaan talouden lisäyttä kreikkalaisten ostovoimaan per capita ei tiedetä, mutta se on 10-20-kertainen Suomeen verrattuna.

Siksi käytin yhtenä vertailuna selkeää mittaria. Eli auton keski-ikää, jossa on aika paljon em. eri muuttujia huomioitu jo sisäänrakennettuna mukaan.

Rautalanka loppuu.


Toki käsität että PPP per capita-laskelmat perustuvat valtiollisiin keskiarvoihin? Lähteenähän käytämme tietenkin ristivertailtua CIA factbookia IMF:n ja maailmanpankin kera.

Auton keski-ikä ei ole taaskaan muuta kuin äärimmäinen esimerkki, sinänsä ihan oikeaoppinen, mutta tämä on suurinpiirtein ainoa maa maailmassa missä hintaan sisältyy alvi ja autovero. No, viimeksi kun katsoin, niin sisältyi.

Lisäksi, kulutuskulttuuri on nuuka, ja julkinen sektori turboahdetusti överöity mittasuhteiltaan. Täällä neljäkymmentä tonnia vuodessa ansaitseva pitää itseään pienituloisena, ja valittaa velkataakasta kun kaikki menee pankille. Pitääkö elää sniiduillen yli varojensa?

Mitä tulee viranomaiskorruptioon SITÄ en ala kumoamaan tai vastaan mussuttamaan. Se on kieltämättä aivan toinen asia.

citizen

Quote from: peacepala on 11.08.2011, 23:08:25
Quote from: citizen on 11.08.2011, 22:55:29
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 22:44:52Jos ei ymmärrä lukemaansa, saa ja kannattaa kysyä joltain joka tietää tai osaa neuvoa. Varmasti joku täällä on käynyt kurssin pari yläastetta tai lukiota ja täten on teoreettisesti pätevässä asemassa ohjeistamaan.


Kysy ihmeessä, jos et ymmärrä tätä:

Ymmärrän oikein hyvin. Jaksaako joku kaivaa valtion budjetin vielä?

Miksi sitten intät? Kreikan talouskasvu on luotu jättämällä veroja keräämättä ja ottamalle lisää velkaa.


P.S. tiedän miten valtion velanotto toimii.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

peacepala

Quote from: citizen on 11.08.2011, 23:19:20
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 23:08:25
Quote from: citizen on 11.08.2011, 22:55:29
Quote from: peacepala on 11.08.2011, 22:44:52Jos ei ymmärrä lukemaansa, saa ja kannattaa kysyä joltain joka tietää tai osaa neuvoa. Varmasti joku täällä on käynyt kurssin pari yläastetta tai lukiota ja täten on teoreettisesti pätevässä asemassa ohjeistamaan.


Kysy ihmeessä, jos et ymmärrä tätä:

Ymmärrän oikein hyvin. Jaksaako joku kaivaa valtion budjetin vielä?

Miksi sitten intät? Kreikan talouskasvu on luotu jättämällä veroja keräämättä ja ottamalle lisää velkaa.

Kysyn tähän väliin, teidäthän miten valtion velanotto toimii?

asaura

Quote from: kmruuska on 11.08.2011, 23:23:22
Quote from: asaura on 11.08.2011, 22:52:08
Kun puhutaan ostovoimasta, tarkoitetaan yleensä ostovoimakorjattuja numeroita (paljonko hyödykkeitä saa tuloilla) ja nuo GFK-numerot nimenomaan ovat raakoja numeroita (paljonko rumankirjavia lappusia kukin saa). Ne kertovat siis siitä, missä on paljon rahaa eivätkä siitä, mitä sillä rahalla saa, mitä Octavius varsin ilmiselvästi tarkoitti.

Ai oikein ilmiselvästi tarkoitti tuota? Mutta sitten jokin pimeä voima sai kuitenkin hänet perustelemaan tuota väitettään ostovoiman paremmuudesta Kreikassa tutkimuksella joka kertoo päinvastaista? No, väitä vaan uskovasi niin jos haluat, mutta sinä et kyllä oikeasti ole niin tyhmä että uskoisit...

Ilmiselvästi, kyllä. Kundi käytti esimerkkinä autojen ikää -- nimenomaan  hyödykkeiden eikä rahan tarkastelua.

peacepala

Quote from: asaura on 11.08.2011, 23:28:27
Quote from: kmruuska on 11.08.2011, 23:23:22
Quote from: asaura on 11.08.2011, 22:52:08
Kun puhutaan ostovoimasta, tarkoitetaan yleensä ostovoimakorjattuja numeroita (paljonko hyödykkeitä saa tuloilla) ja nuo GFK-numerot nimenomaan ovat raakoja numeroita (paljonko rumankirjavia lappusia kukin saa). Ne kertovat siis siitä, missä on paljon rahaa eivätkä siitä, mitä sillä rahalla saa, mitä Octavius varsin ilmiselvästi tarkoitti.

Ai oikein ilmiselvästi tarkoitti tuota? Mutta sitten jokin pimeä voima sai kuitenkin hänet perustelemaan tuota väitettään ostovoiman paremmuudesta Kreikassa tutkimuksella joka kertoo päinvastaista? No, väitä vaan uskovasi niin jos haluat, mutta sinä et kyllä oikeasti ole niin tyhmä että uskoisit...

Ilmiselvästi, kyllä. Kundi käytti esimerkkinä autojen ikää -- nimenomaan  hyödykkeiden eikä rahan tarkastelua.


Kulutuhyödykettä kantsii käyttää vain jos infrastruktuurilliset ja logistiset tekijät ovat identtisiä. Autoteollisuudessa näin ei käsittääkseni ole. Ei sitä Bic Mac-indeksiksi ihan sattumalta kutsuta.

Octavius

QuoteAuton keski-ikä ei ole taaskaan muuta kuin äärimmäinen esimerkki, sinänsä ihan oikeaoppinen, mutta tämä on suurinpiirtein ainoa maa maailmassa missä hintaan sisältyy alvi ja autovero. No, viimeksi kun katsoin, niin sisältyi.

Yritin juuri äsken kuvata yksinkertaisesti, että alv ja autovero ovat muuttujia, jotka vaikuttavat auton hintaan, joka taas on yksi muuttuja mittarissa auton keski-ikä. Auton keski-iän taas esitin kuvaavan kohtuullisen hyvin kuluttajan ostovoimaa Suomen ja Kreikan kaltaisissa liikenteellisesti haasteellisissa maissa.

Alvilla ja autoverolla sinänsä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ne voivat olla käytössä Suomessa tai Burkina Fasossa, ostovoima ratkaisee. Ymmärrätkö?

Lue se kommenttini uudelleen ja tutustu linkattuun yhteenvetoon EU:n tutkimuksesta. Sieltä taas löytyy se EU:n tekemä tutkimus.

Quote
Lisäksi, kulutuskulttuuri on nuuka, ja julkinen sektori turboahdetusti överöity mittasuhteiltaan. Täällä neljäkymmentä tonnia vuodessa ansaitseva pitää itseään pienituloisena, ja valittaa velkataakasta kun kaikki menee pankille. Pitääkö elää sniiduillen yli varojensa?

Tästä minä taas en ymmärrä yhtään mitään, sori.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

citizen

Jos Suomessa tuotetaan per capita enemmän, niin eikö täällä tulisi myös tienata saman verran enemmän?  :)

Suomessa autoilun verotus on käsittämättömän korkea, mikä selittää osaltaan vanhempaa autokantaa.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

peacepala

Quote from: citizen on 11.08.2011, 23:36:42
Jos Suomessa tuotetaan per capita enemmän, niin eikö täällä tulisi myös tienata saman verran enemmän?  :)

Suomessa autoilun verotus on käsittämättömän korkea, mikä selittää osaltaan vanhempaa autokantaa.

Nimenomaan tienataan enemmän. Ihan reilusti, niin absoluuttisesti kuin ostovoimakorjatusti.

Sopii se PPP taasen tarkistaa, tuo Ruuska taisi boldata siitä sen oleellisen jo kertaalleen.

Hei kaverit, ei se kreikan keissi oikein eikä reilua ollut, mutta ei siitä tartte ilman faktoja lähteä numeroa tekemään. Talouspellet kusettivat, so what? Niin käy kaikkialla, suomessakin. Nyt vaan kävi huonosti ja kreikan kansalaisten ja euroalueen tulevaisuuden takia tässä töitä paiskitaan, ei sen takia että sikailu vois jatkuva kontrolloimattomana.

Koska, mitä isompi kakku, sitä enemmän siinä on pöllittävää. Senhän tietää jokainen taloutensa lukenut.