News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri autokoulu- ja ajokorttiketju

Started by MW, 09.05.2009, 23:14:23

Previous topic - Next topic

Marius

Ihmisiä pitää kouluttaa väistelemään liikenteen uushäiriötekijöitä.

Ei kai niin voi olla kuitenkaan.
Mutta jos onnettomuus- ja liikennerikkomustilastot haluttaisiin saada nousuun,
voisi, teoriassa, "varsinaisen" maahanmuuton kasvattaminen auttaa tavoitteessa.
Mutta ei kai sentään. Tuli mieleen, mutta aika kaukaa haettua?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Totuus EPT

Suomalainen Auton omistaja on aina päämaksaja. Katsastushommat kun omistaa Epsanjaanot ja engelsmannit, niin pitäähän valtion keksiä uusia rahastusmalleja miten saada nyhdettyä rahhoo pohjattomaan kassaansa. Vihreäthän haluavat kitkeä yksityisautoilun.
Missä ******i siellä ongelma.

_w_

Quote from: Paavo on 24.10.2010, 00:53:31
Mielenkiintoista olisi tämänkin valmistelusta tietää. Paljonko on kuultu autokouluja,
Varmasti on riittämiin kuultu.  ;D
Samahan tuo on muussakin. Yksi hyötyy ja vähintään sata maksaa kun riittämiin ovat kansanedustajat "kuulleet."

Alkuasukas

Apropoo, saanko ajaa ajokortin  Virossa ja ajella sillä Suomessa? Veikkaan että Virossa läpyskän saa ajettua satasella. Ja EU maa niin eikös noiden pitäisi kelvata...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

monokultturisti

Quote
Kohtuullista olisi, että autokoulut tarkastelisivat toimintatapojaan ja miettisivät, miten liikenneturvallisuuden asennekasvatusta korjataan nykyisissä opetusohjelmissa. Siihen niillä on velvollisuus, sillä käytännössä autokouluilla on monopoli ajo-opetukseen ja hinnoitteluun.
Tuon hyväksi ei liene paljon tehtävissä. Ei asenteita opita autokoulusta, sieltä saadaan lupa itsenäiseen harjoitteluun.
Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

matkamasentaja

Quote from: Alkuasukas on 24.10.2010, 07:32:48
Apropoo, saanko ajaa ajokortin  Virossa ja ajella sillä Suomessa? Veikkaan että Virossa läpyskän saa ajettua satasella. Ja EU maa niin eikös noiden pitäisi kelvata...

Ja Romaniasta "rekka" eli yhdistelmäkortti (ja harvinaisempi linja-auto + perävaunu).
BCED kortti varmaan irtoaisi alle 1000€ matkoineen ja nopea toimitus, ei tuhraudu aikaa autokoulun penkillä..  EU-maa Romania kun on, voi vaihtaa sen sitten kotimaiseen täällä.

_w_

Quote from: matkamasentaja on 24.10.2010, 08:10:34
Quote from: Alkuasukas on 24.10.2010, 07:32:48
Apropoo, saanko ajaa ajokortin  Virossa ja ajella sillä Suomessa? Veikkaan että Virossa läpyskän saa ajettua satasella. Ja EU maa niin eikös noiden pitäisi kelvata...

Ja Romaniasta "rekka" eli yhdistelmäkortti (ja harvinaisempi linja-auto + perävaunu).
BCED kortti varmaan irtoaisi alle 1000€ matkoineen ja nopea toimitus, ei tuhraudu aikaa autokoulun penkillä..  EU-maa Romania kun on, voi vaihtaa sen sitten kotimaiseen täällä.
Minähän olen työtön, olen siksi hakenut juurikin näihin työkkärin bussikoulutuksiin kun kerran on ollut karjuva pula näistä bussikuskeista, jotenka joutuu ottaan ulkomaisia kun ei suomalaisille kelpaa.
No eivät mua ottaneet ja hakijoita oli pari kertaa enempi kuin mitä oli paikkoja, pariinkin kertaan. Yhden kerran ei tullut mitään lappusta takasin.

En tiedä ketä ottivat, hakemukseen kirjoitin kerran rehdisti että on tullut ajettua ihan ilman korttia muutaman kerran työn puolesta, valehtelin että kiinnostaisi ammatti.

Eihän se kiinnostanut yhtään mutta parempi olisi kuin olla tekemäti mitään. Siinä mielessä siis, jos joku tietää jonkun maan josta saa Suomessa käypäsen kortin halvalla, niin kertokaa vaan triidiin. En nyt väitä olevani hyvä kuski mutta yhtään kolaria en ole ajanut, vaikka joskus tuli ajettua paljonkin elikkäs taksia ajoin (en Suomessa kumminkaan, täällä tarvis jonkin luvantapasen siihenkin, tai taisi tarvita muuallakin, eivät vaan olleet 80-luvulla ainakaan niin tarkkoja siitä.)

Dirre

QuoteAjokortti on jatkossa voimassa enintään 15 vuotta, kuorma-auto- ja linja-autokortti viisi vuotta kerrallaan. Uusiminen maksaa noin 40 euroa.

tämäkö siis ei koske minua ku ajokortissa lukee sen menevän vanhaksi 2057

nuiseva

Quote from: Dirre on 24.10.2010, 10:20:44
QuoteAjokortti on jatkossa voimassa enintään 15 vuotta, kuorma-auto- ja linja-autokortti viisi vuotta kerrallaan. Uusiminen maksaa noin 40 euroa.

tämäkö siis ei koske minua ku ajokortissa lukee sen menevän vanhaksi 2057

Uusi ajokorttilaki tarkoittaa rahanmenoa käytännössä jokaiselle ajokortin omistavalle tai sellaisesta haaveilevalle.
Esimerkiksi pelkkä ajokortin "määräaikaisuusinta" maksaisi arviolta 50 euroa ja valokuvakulut päälle. Jos mukana pitää toimittaa lääkärintodistus, kustannus nousee muutaman kympin..

http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/ajokielto-heilahtaa-kohta-herkasti
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Maailmanmies

#39
Quote from: xor_rox on 24.10.2010, 00:37:29
Tämä on asia, joka on henkilökohtaisesti ottanut aivoon jo kauan. Jonkun verran kun on tullut vietettyä aikaa Suomen rajojen ulkopuolella, niin tämä ajokorttihommeli näyttää aina vain kummallisemmalta. Ulkopuolelta katsottuna tuo pelleily näyttää vain ja ainoastaan korruptiolta.

Samaa voi sanoa nykyisestä katsastusliiketoiminnasta, joka haisee kuin ruottalainen hapansilakka. Pakan päälle kun laitetaan suomalainen autoverotus, niin ei hyvää päivää.


Taustalla on poliittikkojen, poliisin ( etenkin sen surkean nykyjohdon) ja liikenneturvallisuusjärjestöjen ( mitähän niiden takana oikein on ?) masinoima massiivinen operaatio, jolla suomalaiset koetetaan istuttaa juniin ja busseihin tekemällä autoilusta niin kallista, että siihen on harvalla varaa.  Ne jotka vielä autoa käyttävät ovat kaiken aikaa kiristyvän liikennevalvonnan alla alistettuina potentiaalisina rikollisina joiden ajo-oikeus saattaa lähteä kolmesta 3 km/h vuosittaisesta rajoituksen ylittämisestä.

USA:ssa asuessani silmäni avautuivat pariin asiaan: Autokoulu nykymuodossaan on turha. Autokoulussa ei opita ajamaan, ajotaito hankitaan käytännössä. Autokatsastus nykymuodossaan on turhaa rahastamista, nykyautot ovat aina kunnossa, eikä tilannetta voi verrata kymmenien vuosien takaiseen. Kuin varkain mukaan on tullut myös päästömittaus, jolla saadaan lypsettyä lisäeuroja ympäristönsuojelun nimissä.

Liikenneturvallisuudesta paasaamalla on helppo profiloitua lämminsydämiseksi ihmiseksi, mutta liian harva ajattelee mairean hymyn takana olevan sairaalloisen halun hallita muiden ihmisten elämää.

Milloin kukaan kansanedustaja ottaa esille nämä epäkohdat ? Milloin kukaan uskaltaa ehdottaa nopeusrajoitusten nostoa ja talvirajoitusten kumoamista ?


QuoteUusi kuva 15
vuoden välein
Naureskelu kymmenien vuosien takaiselle kuvalle ajokortissa jäisi historiaan. Jatkossa henkilöauto-, moottoripyörä- ja mopokortit olisivat voimassa 15 vuotta kerrallaan, eli valokuva vaihtuisi kilojen mukaan nykyistä paremmin

USA:ssakin ajokortti uusitaan ja jopa neljän vuoden välein, mutta uusiminen on hyvin arkinen operaatio joita tehdään markettien sitä varten olevissa pisteissä. Uusi kuva ja kortti on heti kädessä.

Fiftari

Quote from: Maailmanmies on 24.10.2010, 10:48:58
Quote from: xor_rox on 24.10.2010, 00:37:29
Tämä on asia, joka on henkilökohtaisesti ottanut aivoon jo kauan. Jonkun verran kun on tullut vietettyä aikaa Suomen rajojen ulkopuolella, niin tämä ajokorttihommeli näyttää aina vain kummallisemmalta. Ulkopuolelta katsottuna tuo pelleily näyttää vain ja ainoastaan korruptiolta.

Samaa voi sanoa nykyisestä katsastusliiketoiminnasta, joka haisee kuin ruottalainen hapansilakka. Pakan päälle kun laitetaan suomalainen autoverotus, niin ei hyvää päivää.


Taustalla on poliittikkojen, poliisin ( etenkin sen surkean nykyjohdon) ja liikenneturvallisuusjärjestöjen ( mitähän niiden takana oikein on ?) masinoima massiivinen operaatio, jolla suomalaiset koetetaan istuttaa juniin ja busseihin tekemällä autoilusta niin kallista, että siihen on harvalla varaa.  Ne jotka vielä autoa käyttävät ovat kaiken aikaa kiristyvän liikennevalvonnan alla alistettuina potentiaalisina rikollisina joiden ajo-oikeus saattaa lähteä kolmesta 3 km/h vuosittaisesta rajoituksen ylittämisestä.

USA:ssa asuessani silmäni avautuivat pariin asiaan: Autokoulu nykymuodossaan on turha. Autokoulussa ei opita ajamaan, ajotaito hankitaan käytännössä. Autokatsastus nykymuodossaan on turhaa rahastamista, nykyautot ovat aina kunnossa, eikä tilannetta voi verrata kymmenien vuosien takaiseen. Kuin varkain mukaan on tullut myös päästömittaus, jolla saadaan lypsettyä lisäeuroja ympäristönsuojelun nimissä.

Liikenneturvallisuudesta paasaamalla on helppo profiloitua lämminsydämiseksi ihmiseksi, mutta liian harva ajattelee mairean hymyn takana olevan sairaalloisen halun hallita muiden ihmisten elämää.

Milloin kukaan kansanedustaja ottaa esille nämä epäkohdat ? Milloin kukaan uskaltaa ehdottaa nopeusrajoitusten nostoa ja talvirajoitusten kumoamista ?


QuoteUusi kuva 15
vuoden välein
Naureskelu kymmenien vuosien takaiselle kuvalle ajokortissa jäisi historiaan. Jatkossa henkilöauto-, moottoripyörä- ja mopokortit olisivat voimassa 15 vuotta kerrallaan, eli valokuva vaihtuisi kilojen mukaan nykyistä paremmin

USA:ssakin ajokortti uusitaan ja jopa neljän vuoden välein, mutta uusiminen on hyvin arkinen operaatio joita tehdään markettien sitä varten olevissa pisteissä. Uusi kuva ja kortti on heti kädessä.

Suomessa mennään viranomaisen juttusille ja maksetaan 50-100e. Luultavasti. Päivitin korttini B:stä BC:si... maksoi neljä ajotuntia ja muutama teoriatunti plus viranomais ja lääkärimaksut yhteensä 814e
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Maailmanmies

Quote from: Fiftari on 24.10.2010, 11:13:16


USA:ssakin ajokortti uusitaan ja jopa neljän vuoden välein, mutta uusiminen on hyvin arkinen operaatio joita tehdään markettien sitä varten olevissa pisteissä. Uusi kuva ja kortti on heti kädessä.

Suomessa mennään viranomaisen juttusille ja maksetaan 50-100e. Luultavasti. Päivitin korttini B:stä BC:si... maksoi neljä ajotuntia ja muutama teoriatunti plus viranomais ja lääkärimaksut yhteensä 814e
[/quote]

Laitoinkin tuon siksi, koska joku poliisi/poliitikko/virkamies saattaa julkisuudessa tuoda esiin tuon, että "muuallakin tehdään näin" 
Pitäisi tietää mitä asiassa on takana.

Uskomatonta. Kaiketi elämme vapaassa maassa, mutta kohta liikenne ja autoilu on yksityiselle ihmiselle yhtä vaikeaa kuin ex-itäblokin maissa.

Fiftari

Quote from: Maailmanmies on 24.10.2010, 11:33:42
Quote from: Fiftari on 24.10.2010, 11:13:16


USA:ssakin ajokortti uusitaan ja jopa neljän vuoden välein, mutta uusiminen on hyvin arkinen operaatio joita tehdään markettien sitä varten olevissa pisteissä. Uusi kuva ja kortti on heti kädessä.

Suomessa mennään viranomaisen juttusille ja maksetaan 50-100e. Luultavasti. Päivitin korttini B:stä BC:si... maksoi neljä ajotuntia ja muutama teoriatunti plus viranomais ja lääkärimaksut yhteensä 814e

Laitoinkin tuon siksi, koska joku poliisi/poliitikko/virkamies saattaa julkisuudessa tuoda esiin tuon, että "muuallakin tehdään näin" 
Pitäisi tietää mitä asiassa on takana.

Uskomatonta. Kaiketi elämme vapaassa maassa, mutta kohta liikenne ja autoilu on yksityiselle ihmiselle yhtä vaikeaa kuin ex-itäblokin maissa.
[/quote]

Ilmasto pelastuu kun autoilla ei aja kuin eliitti, tai anteeksi, heitä kuskataan.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Finka

QuoteLiikenneturvallisuus on hyvä asia, mutta ajokortin hankinta ja sen ylläpitäminen on käymässä kohtuuttoman kalliiksi.

Muutama kysymys:

-Kuinka paljon luontoa tuhoutuu lisätyssä ajo-opetus- ja korttiruljanssissa. Maaseudulla jokaista teoria- ajotuntia varten on kyyditettävä opetettavaa kymmeniä kilometrejä? Lapissa varmaan satoja.

-Kuinka paljon liikennettä vaarantaa edellä kuvattu ajaminen? (Väsynneenä, kiireessä, v****uuntuneena)

-Kuinka paljon enemmän maksaisi, jos liikenneturvaa lisättäisiin saman verran muutamalla neuvovalla ja ohjaavalla poliisilla? Siis sellaisella jolta voisi pyytää neuvoa ja apua ilman suurta sakonuhkaa.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Maailmanmies

Quote from: Finka on 24.10.2010, 12:14:52


-Kuinka paljon enemmän maksaisi, jos liikenneturvaa lisättäisiin saman verran muutamalla neuvovalla ja ohjaavalla poliisilla? Siis sellaisella jolta voisi pyytää neuvoa ja apua ilman suurta sakonuhkaa.

Muutaman viime vuoden aikana on kaikkea liikenteenvalvontaa lisätty tuntuvasti. Samaan aikaan järjettömät kaahaukset ja todella kovat rattijuopumukset senkun yleistyvät.

Suomalainen mies halutaan kuohia. Nuorten miesten kaahaus on tavallaan ymmärrettävää. Liikenne on ainoa paikka näyttää miehisyyttä.

Finka

Quote from: Maailmanmies on 24.10.2010, 12:29:59
Quote from: Finka on 24.10.2010, 12:14:52


-Kuinka paljon enemmän maksaisi, jos liikenneturvaa lisättäisiin saman verran muutamalla neuvovalla ja ohjaavalla poliisilla? Siis sellaisella jolta voisi pyytää neuvoa ja apua ilman suurta sakonuhkaa.

Muutaman viime vuoden aikana on kaikkea liikenteenvalvontaa lisätty tuntuvasti. Samaan aikaan järjettömät kaahaukset ja todella kovat rattijuopumukset senkun yleistyvät.

Suomalainen mies halutaan kuohia. Nuorten miesten kaahaus on tavallaan ymmärrettävää. Liikenne on ainoa paikka näyttää miehisyyttä.

Parahin Maailmanmies: En täysin allekirjoita ajatustanne. Onhan vaihtoehtoina kamppailulajeja, nakkikioskinyrkkeilyä, jääkiekkoa ja useita erillaisia ampumaharrastusmuotoja. Moottorivehkeillä pääsee myös kaahailemaan teiden ulkopuolella monessakin paikassa.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

monokultturisti

http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/ajokielto-heilahtaa-kohta-herkasti

Toivottavasti tämä kohta pitää kuitenkin paikkansa:
Quote
Nykymallin mukaiset kortit pitäisi vaihtaa uusiin vuoteen 2033 mennessä.

Voisin kuvitella, että muslimien uskoa islamin oikeellisuuteen vahvistaa suurestikin se, että länsimaalaisten itsepetoksellista suhtautumista islamiin ei pysty järjellä selittämään. Sen on siis oltava Allahin johdatusta.

Maailmanmies

Quote from: Finka on 24.10.2010, 14:04:46
Quote from: Maailmanmies on 24.10.2010, 12:29:59
Quote from: Finka on 24.10.2010, 12:14:52


-Kuinka paljon enemmän maksaisi, jos liikenneturvaa lisättäisiin saman verran muutamalla neuvovalla ja ohjaavalla poliisilla? Siis sellaisella jolta voisi pyytää neuvoa ja apua ilman suurta sakonuhkaa.

Muutaman viime vuoden aikana on kaikkea liikenteenvalvontaa lisätty tuntuvasti. Samaan aikaan järjettömät kaahaukset ja todella kovat rattijuopumukset senkun yleistyvät.

Suomalainen mies halutaan kuohia. Nuorten miesten kaahaus on tavallaan ymmärrettävää. Liikenne on ainoa paikka näyttää miehisyyttä.

Parahin Maailmanmies: En täysin allekirjoita ajatustanne. Onhan vaihtoehtoina kamppailulajeja, nakkikioskinyrkkeilyä, jääkiekkoa ja useita erillaisia ampumaharrastusmuotoja. Moottorivehkeillä pääsee myös kaahailemaan teiden ulkopuolella monessakin paikassa.
Kaikkia ei kiinnosta urheilu. Minäkin olen aina ollut individualisti eikä minua kiinnosta ryhmässä harrastaminen.  Miehisyys on kiinteä osa elämää, ei sellainen asia joka kaivetaan esiin judomatolla ja pannaan sieltä lähtiessä takaisin urheilukassiin.

Saunaherra

Tämä Suomen ajokortti hässäkkä on mennyt kyllä niin turhaksi rahastukseksi, että huh.

"Mielipiteet ovat kuin perseenreikiä, jokaisella on omansa."

Jack

Miten demokraattinen valtio eroaa diktatuurivaltiosta?

Kun Neuvostoliitossa tai Pohjois-Koreassa otettuja valokuvia vertaa esimerkiksi Hollannissa tai Kanadassa otettuihin, eroja huomaa helposti.

Diktatuurimaissa näkyy enemmän univormuihin puettuja koppalakkisia miliisejä, sotilaita ja muita heihin rinnastettavia viranomaisia. Juhlatilaisuuksissa tavallisillakin ihmisillä on rinnassaan paljon erilaisia kunniamerkkejä. Univormut ja kunniamerkit kertovat ihmisten arvosta ja asemasta yhteiskunnassa. Sotilasasuun kuuluvan hatun koko yhdessä arvomerkkien määrän ja laadun kanssa kertoo kantajansa vallasta.

Kapitalistisissa länsimaissa ihmisten eriarvoisuus näkyy eri tavalla. Yläluokka esiintyy kalliissa merkkivaatteissa ja juhlii hienoissa ravintoloissa. Edustusautossa istuva yläluokan edustaja ei tarvitse mitaleista ja kunniamerkeistä koostuvaa rintapanssaria. Hänelle riittää käsityönä tehty Caraceni puku ja kultainen Rolex. 

Miten tämä liittyy ajokoulutuksen kallistumiseen? Siitä kohta. Kaivellaan vielä kuitenkin taustoja, jotta voidaan hahmotella isompi kuvio.

Demokraattisten maiden järjestelmään kuuluu se, että näkyvästi politiikassa toimiva hallitseva luokka mittaa kannatuksensa vaaleissa. Sen on pidettävä kansa tyytyväisenä, jotta se voisi uusia valtakirjansa myös seuraavissa vaaleissa. Sen on myös pidettävä yllä suhteita talouselämän vaikuttajiin, sillä vaalikampanjat tulevat kalliiksi.

Myös diktatuurimaissa hallitsevan luokan on pidettävä kansa ainakin jossakin määrin tyytyväisenä, sillä tyytymätön kansa on altis lähtemään kiihottajien kelkkaan, ja seurauksena voi olla vallankumous. Tärkeintä on tietysti eliminoida potentiaaliset kiihottajat, sillä kansa itse ei yleensä lähde spontaanisti kaatamaan vallitsevaa järjestelmää.

Diktatuurimaissa käytetty keino vallan vakauttamiseksi on vanha tuttu "hajota ja hallitse". Kansalaiset hajotetaan toisiaan vastaan toimiviksi ja keskenään kilpaileviksi klikeiksi. Tämä tehdään luomalla keinotekoisia yhteiskunnallisia asemia, joihin pääsystä ihmiset kilpailevat. Asemien merkkinä on jokin näennäinen virka ja siihen kuuluva univormu arvomerkkeineen ja oikeuksineen. Univormua kantava pihapoliisi tai työpaikkamiliisi tai metrotarkastaja tai ylivartija tai junatarkastaja tai mitä kaikkia virkoja keksitäänkin, integroidaan systeemiin antamalla hänelle näennäinen arvo, jonka eteen hän on joutunut tekemään työtä, ja josta hän on ylpeä, ja jota hän puolustaa. Samalla integroidaan systeemin osaksi myös tämän ihmisen perhe ja lähiomaiset, koska heidän arvostuksensa ja yhteiskunnalliset etunsa riippuvat siitä, millaisia univormuja ja arvonimiä perheenjäsenillä on.

Järjestelmään, jossa arvot ja oikeudet ovat tavoiteltuja ja arvostettuja asioita, kuuluu tietysti niiden ihmisten vainoaminen ja halveksiminen, jotka eivät kunnioita arvoasemien haltijoiden erityisoikeuksia vaan tekevät luvatta asioita, joita saavat lain mukaan tehdä vain oikeat arvoasemien haltijat. Tällaiset rikolliset käräytetään välittömästi ja heitä rangaistaan ankarasti arvoaseman tai luvan oikeudettomasta varastamisesta.

Virkamerkkien, univormujen ja lupatodistusten avulla hajautettu järjestelmä pysyy kasassa, koska siinä on paljon ihmisiä, jotka omaa erityisasemaansa puolustaessaan puolustavat samalla myös järjestelmän vakautta ja olemassaoloa. Toistensa asemia mustasukkaisesti vahtivia ryhmiä on helppo hallita, koska niistä ei muodostu järjestelmän johtoa kritisoivia suurempia kokonaisuuksia. Jos yksi ryhmä alkaa rettelöidä, ja sen johtajat eliminoidaan, kilpailevien ryhmien johtajat ovat vain hyvillään - kunnes ehkä jonakin päivänä tulee heidän vuoronsa kävellä teloituskomppanian eteen.

Ehkä on tässä vaiheessa jo aika kertoa, miten edellä kerrottu liittyy ajokortin saamiseksi vaadittavaan lisäkoulutukseen.

Kyseessä on isompi kuvio. Kehitys Suomessa on ollut jo vuosien ajan menossa hitaasti kohti diktatuuria. Minkäänlaista salaliittoa tai yksityiskohtaista suunnitelmaa tällaisen kehityksen taustalla ei todennäköisesti ole, vaan kyse on tavanomaisesta valtaan liittyvästä dynamiikasta. Vallalla on taipumus keskittyä, ja mitä enemmän se keskittyy, sitä enemmän sillä on taipumus keskittyä. Joidenkin mielestä myös varallisuus on tällainen ominaisuus. Ellei poliittinen taho huolehdi tulo- ja varallisuuserojen tasaamisesta, kehitys johtaa ennen pitkää yhä suurempiin tulo- ja varallisuuseroihin. Lopulta maa on jakautunut kahtia: Rikas yläluokka asuu muurien takana ylellisissä linnoissa, ja köyhä alaluokka elää slummeissa. Jos tällaista haluaa nähdä, kannattaa matkustaa esimerkiksi Rio de Janeiroon.

Tulevaisuudessa häämöttävän diktatuurin merkit näkyvät suomalaisessa yhteiskunnassa sen tyyppisinä ilmiöinä kuten koulutuksen ja virallisen luvan vaatimisena asioille, joita tähän saakka on saanut tehdä vapaasti. Tällä tavalla luodaan juuri sen tyyppisiä asemia, joiden olemassaoloon diktatuurin perustuvat. Ihmisistä tulee koneiston osia. Kun jokaiseen asiaan tarvitaan vaikeasti saatava lupa, yksi ihminen ei voi enää tehdä kovin monia eri asioita, vaan hänen on keskityttävä siihen yhteen asiaan, johon hän on saanut koulutuksen, ja johon hänellä on erityinen oikeus.

Kehitys on menossa siihen suuntaan, että luvista ollaan tekemässä määräaikaisia. Luvan uusiminen vaatii - olipa kyse työstä tai muusta toiminnasta - aktiivista harrastamista. Ihmisen on siis pysyttävä siinä tehtävässä, johon hänellä on lupa. Määräaikaisuudella pidetään luvanhaltijat nöyrinä, sillä aina on olemassa mahdollisuus, että lupaa ei enää uusita. Uuteen aselakiin kaavailtu lupien määräaikaisuus sekä vaatimus harrastuneisuuden todistamisesta on yksi pieni esimerkki uudesta ajattelusta. Toinen esimerkki on se, että ajokorttien voimassaoloaikaa ollaan lyhentämässä. Lakimuutokset tuovat mukanaan taas lisää luvan tarvitsevia erityisryhmiä, kuten aseharrastuksen valvojia.

Yksi osoitus edellä mainitusta kehityksestä on se, että ajokorttien hinnat nousevat ja vaaditut koulutusmäärät lisääntyvät. Mopoautojen kuljettajilta tullaan vaatimaan käytännön koulutusta ja ajokoe.

Ja millä tätä kaikkea perustellaan?

Milläpä muullakaan kuin maailman parhaalla yleisperustelulla, joka sopii kaikkeen ja vaientaa kaiken arvostelun. Turvallisuudella!

Sisäministeri Anne Holmlund (onko kukaan muuten huomannut, että korkein valtiovalta alkaa olla jo lähes kokonaan naisten käsissä) esitti pari päivää sitten lehdessä, että lapsilleen mopoautoja ostavien vanhempien ei pidä valittaa muutaman sadan euron korotuksesta mopokortin hinnassa, koska onhan kyseessä sentään heidän lastensa turvallisuus.

Turvallisuus. Se on taikasana, joka oikeutta minkä tahansa uhrauksen, olipa sitten kyse rahasta tai henkilökohtaisesta vapaudesta. Nyt kun korkein valtiovalta alkaa olla naisten käsissä, turvallisuuden hinta on noussut ja vapauden hinta on laskenut. Suuresti arvostamani Ruukinmatruuna on ilmaissut tämän asian näin:

"Benjamin Franklinin kuuluisa lausahdus vapaudesta ja turvallisuudesta pätee vain miehiin - lähes joka ainoa nainen on valmis ilomielin luopumaan mistä tahansa olennaisista vapauksistaan saadakseen turvallisuutta itselleen ja lapsilleen."

http://takkirauta.blogspot.com/2010/10/vaaraa-tasa-arvoa-osa-vii.html

Poliisin leimalla varustettu muovinpala taskussa takaa siis nykykäsityksen mukaan turvatun tulevaisuuden maallisessa paratiisissa aivan kuten muovinen Muhammed-patsas takasi miinakenttiin juoksutettujen iranilaislasten turvallisuuden kuolemanjälkeisessä. Pieni ero, mutta mitäs siitä.

Muovilla on ihmeellinen taikavoima, varsinkin jos siihen yhdistetään pyhien profeettojen symboleja.

Jaakko P.

Mitä sanktiota tulee katsastamattomasta autosta jos poliisi sattuu kysymään papruja? Paljonko maksaa yhteensä, jos esim kilvet lähtee?

Eli suomeksi sanottuna, montako vuotta minun pitää olla katsastamatta autoani että jään silti voitolle kärähtäessäni?

Nyt kahtena edelliskesänä katsastuskonttorissa ollut jonossa edelläni tyyppi jolla on ollut 3-4 vuotta auto katsastamatta. Sanovat vain että voi voi, tai että on vähän unohtunut, ja siinä on säästetty satoja euroja.

Luonnollisesti korjauttaisin havaitsemani viat ja onpa tuttu huoltomies jolla voisi 'katsastushuollon' käydä tekemässä, ilman tietenkin sitä kaikkein turhinta vaihetta, itse katsastusta.

Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Octavius

Jackiltä hyvä kirjoitus ja tarkkanäköinen analyysi aiheesta, joka jossain määrin kauhistuttaa ainakin allekirjoittanutta.

Istuva hallitus on hyvin määrätietoisesti kaventanut yksilönvapauksia. Kolmenja puolen vuoden aikana on tehtailtu koko ajan kiihtyvällä tahdilla lakeja ja säädöksiä, jotka kaventavat länsimaisen kulttuurin tärkeintä arvoa eli vapautta.

Liikenteen valvonta on vain yksi esimerkki. Kuka olisi kolme vuotta sitten uskonut, että keskinopeuksia valvotaan elektronisesti vuonna 2010? Aselaki, paskalaki, nettisensuuri, poliittiset tuomiot, ihmisten asumispaikkaan kohdistuva rajoittaminen ja jopa omalle maalle tehtävän porakaivon tekemisen kieltäminen ovat hyviä esimerkkejä.

Kaikista hulluinta asiassa on se, että näitä lakeja tehtailevat porvaripuolueiksi itseään mainostavat liikkeet. Siis ne, joiden leimaa anatava piirre tulisi olla yksilönvapauden kunnioittaminen.

Ihmettelen sitä, ettei asiasta keskustella enempää. Kyse on kuitenkin aivan perustavaa laatua olevasta yhteiskunnan muuttamisesta totalitaristiseksi paskavaltioksi.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Maailmanmies

Quote from: Jack on 24.10.2010, 22:41:05


Ja millä tätä kaikkea perustellaan?

Milläpä muullakaan kuin maailman parhaalla yleisperustelulla, joka sopii kaikkeen ja vaientaa kaiken arvostelun. Turvallisuudella!

Sisäministeri Anne Holmlund (onko kukaan muuten huomannut, että korkein valtiovalta alkaa olla jo lähes kokonaan naisten käsissä) esitti pari päivää sitten lehdessä, että lapsilleen mopoautoja ostavien vanhempien ei pidä valittaa muutaman sadan euron korotuksesta mopokortin hinnassa, koska onhan kyseessä sentään heidän lastensa turvallisuus.

Turvallisuus. Se on taikasana, joka oikeutta minkä tahansa uhrauksen, olipa sitten kyse rahasta tai henkilökohtaisesta vapaudesta. Nyt kun korkein valtiovalta alkaa olla naisten käsissä, turvallisuuden hinta on noussut ja vapauden hinta on laskenut. Suuresti arvostamani Ruukinmatruuna on ilmaissut tämän asian näin:


Hieno analyysi. Jos vastustat ylinopeusvalvontaa, niin vastustat turvallisuutta ja olet vaarallinen ihminen.  Turvallisuudelle laitetaan kova hinta, mitäpä ihminen ei turvallisuudesta maksaisi.

Hirvittää ajatellakin, miten tällainen ylenpalttiseen turvallisuuteen tottunut kansa ylipäätään pärjää ja osaa itseään puolustaa. Ei mitenkään. Sano minun sanoneen.

Juuri liikenteenvalvonta on lisääntynyt hälyttävällä tavalla muutaman viime vuoden aikana. Toinen on verottamisen koventamisen puolustaminen ympäristösyillä. Ilamstonmuutos on erityisen kätevä käsikassara, koska sitä ei tarvitse todistaa.

Maailmanmies

Quote from: Octavius on 25.10.2010, 00:15:24


Kaikista hulluinta asiassa on se, että näitä lakeja tehtailevat porvaripuolueiksi itseään mainostavat liikkeet. Siis ne, joiden leimaa anatava piirre tulisi olla yksilönvapauden kunnioittaminen.

Ihmettelen sitä, ettei asiasta keskustella enempää. Kyse on kuitenkin aivan perustavaa laatua olevasta yhteiskunnan muuttamisesta totalitaristiseksi paskavaltioksi.

Minä en hämmästelisi Mikko Paateron toimia ollenkaan jos hän olisi demari tai vihreä. Mutta kokoomuslainen. Sitä en ymmärrä alkuunkaan.  Kokoomus on kaikkein suurin pettymys. Demareista, vasureista ja vihreistä ainakin tietää, että nämä ovat yksilönvapautta vastaan, mutta Kokoomuksen esiintyminen vapautta puolustavana puolueena on pelkkää valhetta.

Fiftari

http://www.indriving.com/ajokortti-uudistus/

QuoteEU ajokortti 2013 lähtien

Ajokorttiuudistus tuo tullessaa uudet EU-ajokortit. EU-ajokorttia on mm. vaikeampi väärentää. Suomessa myönnetään uuden mallisia EU-ajokortteja vuodesta 2013 lähtien. 2033 jälkeen ei enään voi käyttää vanhan mallista ajokorttia.

QuoteEnsimmäisen ajokortin voimassaoloaika lyhenee yhteen vuoteen. Tämän jälkeen on ajokorttia ajavan suoritettava kuljettajaopetuksen harjoitteluvaihe ja syventävän vaiheen opetus.
Henkilö- ja pakettiautojen, moottoripyörien ja mopojen sekä traktorien ajokortit ovat voimassa 15 vuotta kerrallaan.
Tämä jälkeen ajokortin valokuva on uusittava.
Ajokortin valokuvan uusiminen 15 vuoden välein helpottaa henkilön tunnistamista sekä vähentää väärentämisen mahdollisuutta.

Kuorma- ja linja-autojen sekä raskaiden ajoneuvoyhdistelmien ajokortit ovat voimassa viisi vuotta kerrallaan.

Eu byrokratiaa. Ja paljonhan tämä uusiminen maksaa?

QuoteB-luokka 2013 lähtien

    Kuljettajaopetuksen aloittamisikä laskee 17,5 vuodesta 17 vuoteen.
    B-luokassa kuljettajan tulee suorittaa erillinen ajokoe jotta saa vetää B-luokan
    ajoneuvolla kevytperävaunua painavampaa perävaunua silloin kun koko yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500 kg ja on enintään 4250 kg.
    BE-luokassa perävaunulle tulee uusi 3500 kg painorajoitus

Tuli juuri MTV3 uutisilta kyseinen uutinen. Autoliitto tyrmää kyseisen uudistuksen byrokraattisena

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2009/03/833700/autoliitto-ajokorttiuudistus-tarpeeton

QuoteAutoliitto: Ajokorttiuudistus tarpeeton

QuoteTulevaisuudessa ajokortti tulisi uusia 10-15 vuoden välein. Ammattiautoilijoiden pitäisi uusia kortti jopa viiden vuoden välein.

QuoteKyllä tässä aika byrokraattinen maku on. Meillä ei ole ollut mitään ongelmia ajokorttien suhteen. Työtä tästä tulee, koska kortti pitää uusia fyysisesti. Täytetään uusi hakemus, toimitetaan se ja uudet valokuvat poliisille ja sieltä tulee sitten ihan uusi kortti. Tietysti tämä kortti myös maksaa, Nieminen toteaa.

Että sellaista. Veti taas mittari punaiselle kun uutisen kuuli.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

AstaTTT

Uusi välistäveto.

Nykyisethän ovat kaksivaiheinen ajokortti, autonosto huippuveroineen, käyttöbensan/dieselin osto huippuveroineen, huollot/tarvikkeet alveineen, autovero, lakisääteinen autovakuutus, vapaaehtoiset vakuutukset, katsastus ja siihen liittyvä häkämittaus... unohtuiko jotain?

Nuivake

Ammattikortin omaavana joudun jo nyt käymään joka vuosi jotain hemmetin täydentävää koulutusta.
Kurssit ovat AKEn listoilta noukittava, käytännössä joka vuosi yksi päivä (7 tuntia) menee ja rahaa toista sataa euroa.
Olen jo käynyt "taloudellisen ajon" ja "hätäensiavun" kurssit.
Jos ei ole vuoden 2013 lopussa 5 kurssia käyty, vissiin ei hyvä heilu ja kortista merkit ropisevat lattialle.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Fiftari

Quote from: Nuivake on 29.08.2011, 22:56:35
Ammattikortin omaavana joudun jo nyt käymään joka vuosi jotain hemmetin täydentävää koulutusta.
Kurssit ovat AKEn listoilta noukittava, käytännössä joka vuosi yksi päivä (7 tuntia) menee ja rahaa toista sataa euroa.
Olen jo käynyt "taloudellisen ajon" ja "hätäensiavun" kurssit.
Jos ei ole vuoden 2013 lopussa 5 kurssia käyty, vissiin ei hyvä heilu ja kortista merkit ropisevat lattialle.


Eikös tuossa viime uudistuksessa C-kortin kanssa tarkoitus ollut myöskin jokin yhdenmukaistaminen. Ja jotain että saadaan ammattitaitoisempia kuskeja. Lisää rahaa palaa, saadaan vähän enemmän teoriatunteja ja ajotunteja mutta vieläkin se kokemus saadaan sieltä työelämästä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Spesialisti

Menneinä vuosikymmeninä taisi riittää, että rahti-roope sai rekkakorttinsa armeijassa tai jossain ammattikurssikeskuksessa ja sillä ajeltiin vuositolkulla Ivalosta Gibraltariin ilman sen kummempia kommervenkkeja. Vai oliko näin yksinkertaista?

Veli Karimies

Quote from: Fiftari on 29.08.2011, 22:18:55Eu byrokratiaa. Ja paljonhan tämä uusiminen maksaa?

Taitaapi olla 60 euroa / uusiminen. Siinä on 60 euroa liikaa.

En myöskään ymmärrä miksi ammattikuljettajien kortti pitäisi uusia kolme kertaa useammin, kuin normivirtasen, jos kerran perusteena molemmille on täysin sama asia eli parempi tunnistettavuus.

Muuttuuko ammattikuljettajan naama kolme kertaa nopeammin?