News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-05-19 IL: Raasepori pohtii huivikieltoa kouluissa

Started by etnis, 19.05.2010, 12:29:24

Previous topic - Next topic

Oluttikka

Quote from: Iloveallpeople on 24.05.2010, 13:41:20
QuoteMuslimi saa käyttää huivia lahtelaiskouluissa

Lahtelaiskoulut eivät halua rajoittaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskonnollisten tunnusten käyttöä. Esimerkiksi Raaseporissa uskontoon liittyvät huivien käyttökiellot purettiin vastikään. Kaupungissa oli ollut käytössä linjaus, joka kielsi uskontoon kuuluvien huivien käytön koulupäivän aikana.

Lahden kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori Pasi Salmi sanoo, että Lahdessa ei nähdä mitään tarvetta vastaavanlaiselle kiellolle. Sen sijaan kouluissa panostetaan uskonnollisten erityispiirteiden hyväksymiseen ja huomioimiseen.

- Huivia on saanut aina käyttää ja ymmärrämme, että joillekin perheille ja oppilailla se on tärkeää. Ja jos se ei häiritse koulutyötä tai ole turvallisuusriski itselle tai muille, ei ole mitään syytä edes keskustella asiasta enempää, Salmi toteaa.

Lahtelaiskouluissa on ollut kauan esimerkiksi muslimioppilaita. Salmen mukaan erilaisuuteen on totuttu ja asioita osataan hyvin käsitellä lahtelaiskouluissa. Esimerkiksi ramada-paastokuukauden päätyttyä, kun muslimeilla on ramadan-juhla, koulusta voi hakea vapaata yhden päivän.

- On tärkeää, että otetaan huomioon kaikkien ihmisten tarpeet, Salmi muistuttaa.

Opetushallituksen mukaan koulut eivät saa ominpäin rajoittaa oppilaidensa uskonnollisten huivien käyttöä. Erityistä ohjetta kouluille ei kuitenkaan ole huiviasiasta annettu.

YLE Lahti

Onko nyt aprillipäivä?!
Vapaata koulusta?

Defend Finland!

Tämä Börje Mattson oli 1970-luvulla FST:n toimittaja ja kivenkova stalinisti. Neuvostokommunismin ylistys on vaihtunut monikulttuurin ylistykseen. Kuuluuko joku esine tai vaatekappale uskontoon tai kulttuuriin on yhdentekevä, pitäisi sanoa hyvin selvästi, että "maassa maan tavalla".

Kun nämä "kiintiöpakolaiset" niin kauan ovat joutuneet odottamaan Suomeen pääsyä niin luulisi, että heille olisi kerrottu Suomen tavat ja kysytty "Kelpaako vai onko parempi, että menette muualle?"

Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

hyperbeli

Quote from: Defend Finland! on 24.05.2010, 17:05:14
Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

Ei voi olla totta!! Onko linkkiä? :)

Luultavasti Ruotsissa kääntyy huomattava määrä poikia lähitulevaisuudessa sikheiksi. Eikä siinä mitään, koko uskontohan on laadittu vastustamaan islamia alunperin. Toimisi varmaan Ruotsissakin.

M.E

Quote from: Defend Finland! on 24.05.2010, 17:05:14
--
Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

Vakaumuksellisten pastafarien uskonnolliseen asuun - täyteen merirosvoregaliaan - kuulu merirosvosapelli. Toivottavasti myös pastafarilapset saavat oikeuden kantaa sapellia koulussa.
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

Roope

YLEn kirjeenvaihtaja Liisa Liimatainen oli saapunut aamutelevisioon kertomaan, että huivien käytön lisääntyminen Euroopassa johtuu liian tiukoista määräyksistä. Kysehän on yksilönvapaudesta (kuten Raaseporissa 7- ja 13-vuotiaiden kotiin pakotettujen tyttöjen kohdalla?). Esimerkiksi Iranissa on kuulemma nykyään paljon vapaamielisempää (noinkohan?).

Liimatainen painottaa sitä, kuinka kaikki rajoitukset vain vahvistavat "huivi-identiteettiä", mutta unohtaa sen, että esimerkiksi tuolla Raaseporissa kaikki muut muslimit tuota yhtä isää lukuunottamatta jo olivat vapaaehtoisesti luopuneet lasten pakottamisesta. Nyt paikallisten muslimien "huivi-identiteetti" vahvistuu nimenomaan yhdelle fundamentalistille tehtyjen myönnytysten, ei yhdessä sovittujen rajoitusten vuoksi.

QuoteYkkösen aamu-tv: Musliminaisten huntu kuumentaa tunteita

Huivin käyttö jaksaa kuumentaa tunteita. Viime viikolla raaseporilainen koulu joutui perumaan huivikieltonsa, jotta isä päästi muslimitytön kouluun. Mikä huiveissa ärsyttää? Siihen vastasi kirjailija, toimittaja Liisa Liimatainen.
http://areena.yle.fi/video/1004127 (9:50)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Aldaron

Quote from: hyperbeli on 24.05.2010, 19:02:36
Quote from: Defend Finland! on 24.05.2010, 17:05:14
Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

Ei voi olla totta!! Onko linkkiä? :)

Luultavasti Ruotsissa kääntyy huomattava määrä poikia lähitulevaisuudessa sikheiksi. Eikä siinä mitään, koko uskontohan on laadittu vastustamaan islamia alunperin. Toimisi varmaan Ruotsissakin.
On syytä muistaa sekin että hakaristi on jainalaisuudessa, buddhalaisuudessa ja hindulaisuudessa hyvin keskeinen uskonnollinen symboli.

Jainalaisuuden taisi joku jo mainitakin. Jos uskonnollissävytteinen pukeutuminen kerran on sallittua, niin...
"Barbaren väljer vapen, du välja må som han,
när vilddjur öppnar gapen, ingen tanke tala kan"
- Pär Lagerkvist

"Men ändå kunde jag inte avstå från att söka mig till det omtöcknade förståndets gemenskap."
- Henrik Tikkanen

Kommeli

Quote from: Oluttikka on 24.05.2010, 11:00:18
Quote from: Roope on 24.05.2010, 10:39:39
Quote from: skrabb on 24.05.2010, 10:19:53
Kirjailija/toimittajan mielestä pitäisi antaa mamujen itse päättää vaatetuksestaan, koska hänen mielestään mamut vaan linnottautuvat omiin näkemyksiinsä, jos kantaporukasta aletaan esittää esim. huivikieltoa.

Muistuttaisin taas siitä, että Raaseporissa kyseessä ei ollut mikään huivikielto. Kaikkien päähineiden käyttö luokan sisällä oli kielletty. Tämä oli aiemmin sopinut myös kaikille muslimeille, mutta kun eräs perheenisä kieltäytyi uskontoonsa vedoten päästämästä lapsiaan kouluun, niin viranomaiset kumosivat päähinekiellon, vaikka lain mukaan huoltaja olisi pitänyt tuomita maksamaan sakkoja.

QuotePeruskoululaki 89 §

Oppivelvollisuusikäisen lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollinen täyttää oppivelvollisuutensa.

Jos oppivelvollinen ei asianmukaisesti täytä oppivelvollisuuttaan, tulee koululautakunnan tarvittaessa kutsua hänen huoltajansa kuultavaksi asiassa.

Jos huoltaja ei huolehdi siitä, että oppivelvollinen täyttää oppivelvollisuutensa, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon.

Jos huoltaja tai työnantaja estää oppivelvollista täyttämästä oppivelvollisuuttaan, hänet on tuomittava oppivelvollisuuden täyttämisen estämisestä sakkoon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1983/19830476

Tästäkin voimme päätellä, että on laki meille suomalaisille ja sitten oma laki muslimeille.
Tästäkin voimme päätellä, että suomalaisilla ei ole munaa.

Ja pitää näköjään tästä lähtien alkaa tarkistamaan aina Suomen laista, että miten tilanteessa pitäisi toimia, kun on tämä toiminta mennyt sellaiseksi, että ei maassa osata omia lakeja noudattaa. Onhan tämä taas järjetöntä...

Oluttikka

Quote from: Aldaron on 24.05.2010, 22:43:03
Quote from: hyperbeli on 24.05.2010, 19:02:36
Quote from: Defend Finland! on 24.05.2010, 17:05:14
Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

Ei voi olla totta!! Onko linkkiä? :)

Luultavasti Ruotsissa kääntyy huomattava määrä poikia lähitulevaisuudessa sikheiksi. Eikä siinä mitään, koko uskontohan on laadittu vastustamaan islamia alunperin. Toimisi varmaan Ruotsissakin.
On syytä muistaa sekin että hakaristi on jainalaisuudessa, buddhalaisuudessa ja hindulaisuudessa hyvin keskeinen uskonnollinen symboli.

Jainalaisuuden taisi joku jo mainitakin. Jos uskonnollissävytteinen pukeutuminen kerran on sallittua, niin...

Otsaan tatuoitu punainen hakaristi olisi merkki syväsät jainalaisesta vakaumuksesta?

Defend Finland!

Tästä kirpasta olen aikaisemmin puhunut mutta en nyt löydä linkkiä. Joka tapauksessa tämän päivän Hbl:ssa Börje Mattsson kertoo, että jotkut imaamit Helsingissä käskivät koulun hyväksymään huivit. Mattsson oli itse käynyt ottamassa ohjeet heiltä. Eli joidenkin imaamien sana painaa enemmän kuin kunnan päättävien elimien päätökset! Mitään uutta tässä ei ole Mattsonille ja kumppaneille: He kävivät aikoinaan ottamassa ohjeita Tehtaankadulta! Kummallista että niin moni entinen stalinisti on nykyään edistämässä Suomen islamisoitumista!

Roope

Imaamelita ei edes kysytty onko huivin käyttö islamin mukaan pakollista, vaan löytyykö Koraanista kohtaa jonka mukaan huivin käyttö ei olisi pakolllista.

QuoteHakarinteen koulussa Tammisaaressa on ollut sääntö, jonka mukaan päähineitä ei sallita sisätiloissa. Aiemmin se ei ole ollut mikään ongelma maahanmuuttajalapsille, jotka ovat kiltisti ottaneet huivinsa pois, mutta keväällä saapui Syyriasta irakilaisperhe, joka ei voinut ajatellakaan sallivansa tyttäriensä, 13- ja 7-vuotiaat, näyttäytyvän koulussa ilman päähinettä.

- Siinä ei ollut mitään dramaattista. Kävimme mielenkiintoisia keskusteluja perheen kanssa, joka on hyvin uskonnollinen ja yhdessä isän kanssa ajoimme Helsinkiin ja tapasimme imaameja kuullaksemme, onko Koraanissa jotain, josta saisi tukea sille, ettei huivin käyttö ole pakollista. Mutta imaamit, jotka ottivat kysymyksen hyvin vakavasti, puistelivat päätään, sanoo Raaseporin maahanmuuttokoordinaattori Börje Mattson.

Hän kertoi asiasta opetuslautakunnalle, joka teki päätöksen sallia huivit.
- Olen siitä hyvin iloinen. On hyvä, että Raasepori teki myönteisen linjanvedon kysymyksessä, joka on aika latautunut eri puolilla Eurooppaa. Muiden uskon ja kulttuurin kunnioittamisessa ei ole meille mitään uhkaa, vaan kyseessä on todellinen monikulttuurisuus.
[...]
(käännös)
HBL: Huvudduk en självklarhet 25.5.2010
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

scarlett

Quote from: Iloveallpeople on 24.05.2010, 13:41:20
QuoteMuslimi saa käyttää huivia lahtelaiskouluissa

Lahtelaiskoulut eivät halua rajoittaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden uskonnollisten tunnusten käyttöä. Esimerkiksi Raaseporissa uskontoon liittyvät huivien käyttökiellot purettiin vastikään. Kaupungissa oli ollut käytössä linjaus, joka kielsi uskontoon kuuluvien huivien käytön koulupäivän aikana.

Lahden kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori Pasi Salmi sanoo, että Lahdessa ei nähdä mitään tarvetta vastaavanlaiselle kiellolle. Sen sijaan kouluissa panostetaan uskonnollisten erityispiirteiden hyväksymiseen ja huomioimiseen.

- Huivia on saanut aina käyttää ja ymmärrämme, että joillekin perheille ja oppilailla se on tärkeää. Ja jos se ei häiritse koulutyötä tai ole turvallisuusriski itselle tai muille, ei ole mitään syytä edes keskustella asiasta enempää, Salmi toteaa.

Lahtelaiskouluissa on ollut kauan esimerkiksi muslimioppilaita. Salmen mukaan erilaisuuteen on totuttu ja asioita osataan hyvin käsitellä lahtelaiskouluissa. Esimerkiksi ramada-paastokuukauden päätyttyä, kun muslimeilla on ramadan-juhla, koulusta voi hakea vapaata yhden päivän.

- On tärkeää, että otetaan huomioon kaikkien ihmisten tarpeet, Salmi muistuttaa.

Opetushallituksen mukaan koulut eivät saa ominpäin rajoittaa oppilaidensa uskonnollisten huivien käyttöä. Erityistä ohjetta kouluille ei kuitenkaan ole huiviasiasta annettu.

YLE Lahti

Koska tuo ramadan on? Taidan ottaa omatkin lapset pois koulusta silloin, ja ihan ilman mitään luvan hakemista.
"Se on heidän tapansa, kuuluu heidän kulttuurinsa, ja kunnioitettava asia sinänsä." - Sairaanhoitaja Eeva Koivulehto tyttöjen silpomisista.

pallurainen

Hei vaan taas,

Mietiskelin tuota kaivannon näkökulmaa siitä, kuinka huivi nimenomaan määrittäisi lapset seksuaalisesti kypsiksi, koska huivin pitämistä on perinteisesti vaadittu vain naisilta. En nyt wikipediaa tarkempaa lähdettä löytänyt, mutta siellä kerrotaan juurikin näin:

"In nearly all Muslim cultures, young girls are not required to wear a ?ij?b. There is not a single agreed age when a woman should begin wearing a ?ij?b; however, in many Muslim countries, puberty is the dividing line." (http://en.wikipedia.org/wiki/Hijab#Women)

Voisin siis kallistua tuohon ehdotetukseen, että vaikka 15v paikkeilla voisi huivia alkaa pitää. Tämmöiset ikärajat tuntuvat toisaalta kuitenkin hassuilta, varsinkin jos ne tulisivat muslimikulttuuria tuntemattoman instituution puolesta. Asiasta  voitaisi varmaan käydä keskustelua koulutusviranomaisten ja muslimi-instituutioiden kanssa. Toisaalta vierastan kaikenlaisia ikärajasäädöksiä. Perheen sisäiseksi päätökseksi mieluusti tuon jättäisin, mutta tosiaan siinäkin voi nousta ongelmia. Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää näkökulmia muslimitytöiltä ja -naisilta, joiden oikeuksia mekin valkoiset heteromiehet (saanko kutsua itseäni noin, jos en kuitenkaan ole joka asiassa ihan konformistinen hommalaisten kanssa?) täällä kovasti puolustamme!

[offtopic] Muuten minua kans ärsyttää, että jos sattuu olemaan vasta rekisteröitynyt kirjoittaja eikä omaa samanlaista nuivaa maailmankatsomusta kuin täällä jo pari vuotta pyörineet, eikä täten ymmärrä argumentteja ihan samalla tavalla (tulkintakysymyksiähän nämä ovat, hemmetti!), saa lokaa niskaansa. Enkä viittaa nyt itseeni. Ei kiitos, tällaista, tai ei jaksa kauaa keskustella. Hommakritiikki-ketjussa tämä nähtiin foorumin yhtenä ongelmana. [/offtopic]

Oluttikka

Quote from: pallurainen on 25.05.2010, 18:10:46


[offtopic] Muuten minua kans ärsyttää, että jos sattuu olemaan vasta rekisteröitynyt kirjoittaja eikä omaa samanlaista nuivaa maailmankatsomusta kuin täällä jo pari vuotta pyörineet, eikä täten ymmärrä argumentteja ihan samalla tavalla (tulkintakysymyksiähän nämä ovat, hemmetti!), saa lokaa niskaansa. Enkä viittaa nyt itseeni. Ei kiitos, tällaista, tai ei jaksa kauaa keskustella. Hommakritiikki-ketjussa tämä nähtiin foorumin yhtenä ongelmana. [/offtopic]

Joka hiekkalaatikolla on aina joitakin joiden lapio on isompi kuin sinun tai minun lapio... ei kai Hommaforum ole siinä poikkeus.

Veli Karimies

Jokaisella foorumilla on omat juttunsa joidenka oppiminen vie aikaansa ja oppimaton saa aina kuulla vittuilua, muun muassa siksi koska yleensä foorumeilla(niinkuin Hommafoorumillakin) on aika kattava paketti aloittelijoille joista kyllä asiat selviää lukemalla.

Defend Finland!

Tarkemmin katsottuna Mattsson sanoo Hbl:ssä juuri niin kuin Roope kirjoittaa. Lukijoille jäi kuitenkin epäselväksi mitä Mattsson oikeasti tarkoitti. Ja miksi piti imaameilta kysyä neuvoa? Tämä tapaus osoittaa, että olisi tarpeellista tehdä selviä linjauksia lainsäädännössä, kuten Ranskassa. Tämän päivän Hbl:n jutussa huivinkäyttöä mainostetaan myönteisenä ja positiivisena asiana!

BeerBelly

Quote from: hyperbeli on 24.05.2010, 19:02:36
Quote from: Defend Finland! on 24.05.2010, 17:05:14
Tästä tuli mieleen miten Ruotsissa sallittiin sihki-oppilaan kirpa. Eli teräasetta saa kantaa koulussa näkyvästi, jos se kuuluu kulttuuriin. Ollaanko Suomessa menossa samaan suuntaan? Eli että aseet sallitaan koulussa, jos ne kuuluvat uskontoon tai kulttuuriin.

Ei voi olla totta!! Onko linkkiä? :)

Luultavasti Ruotsissa kääntyy huomattava määrä poikia lähitulevaisuudessa sikheiksi. Eikä siinä mitään, koko uskontohan on laadittu vastustamaan islamia alunperin. Toimisi varmaan Ruotsissakin.

Kaivelin ja tämähän osoittautui jo kahdeksan vuotta vanhaksi.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sikh-far-bara-dolk-i-skolan-1.84314
Unkari FTW

kaivanto

Kyllä tuo Ruåtsi on maailman huvittavin maa...

:D :D :D
inte vassare än en bordskniv

Olikos Klaus "Klaude Kopteri" Bremerillä, linnan juhlissakin joku puukko osana itse keksimäänsä Stadin kansallispukua. Kaikki nuivat, nyt lapsille puukot mukaan koulutielle, sehän on vain kansallispuku...


ikuturso

Quote from: kaivanto on 26.05.2010, 00:22:25
Kyllä tuo Ruåtsi on maailman huvittavin maa...

:D :D :D
inte vassare än en bordskniv

Olikos Klaus "Klaude Kopteri" Bremerillä, linnan juhlissakin joku puukko osana itse keksimäänsä Stadin kansallispukua. Kaikki nuivat, nyt lapsille puukot mukaan koulutielle, sehän on vain kansallispuku...

Taitaa tuossa kuvassa esitellä, ettei todellakaan ole tullut aseistettuna presidentinlinnaan, vaan tupessa on pelkkä kahva.

Sen sijaan joihinkin miesten kansallispukuihin kuuluu puvun olennaisena osana puukko. Myös ainakin yhteen naisten kansallispukuun kuuluu pieni veitsi. Ja leukailijoille tiedoksi, nyt ei puhuta romanien puvuista vaan ihan perinteisistä suomalaisista kansallispuvuista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Fincum

HS mielipide, 27.05.2010.
Raaseporin Hakarinteen koulun opettajat kirjoittavat 'huiviasiasta'.

Aikaisempi oppilaiden toivoma ja yhdessä sovittu tapa luopua huivin käytöstä oppitunnilla ei kirjoittajien mukaan ollut oikeastaan yhtään mitään, koska vasta nykyinen käytäntö käsitetään oikeaksi monikulttuurisuudeksi.

Kirjoituksen luettuani minulle syntyi käsitys, että nykyinen tilanne ei ole monikulttuuria vaan nöyristelyä... siis sama asia.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Oluttikka

"Opettajat eivät päättäneet huiviasiasta Raaseporissa"

hetkinen nyt: kuka siitä päätti? Muslimitko?

ikuturso

Lehtikirjoituksesta vapaasti muokaten lainattua:

Quote1) Meidän kulttuuriimme kuuluu, ettei miehet käytä lakkeja sisällä. Siksi emme salli niitä edelleenkään.

2) Toiseen kulttuuriin kuuluu, että huivia pidetään aina. Siksi sallimme ne. Se on monikulttuuria.

Mites juutalaisten kipa?
Quote from: wikipediaperinteellisemmät saattavat pitää kipaa päässään vuorokauden ympäri ja noudattaa Talmudissa kuvattujen rabbien esimerkkiä: he eivät kävele kahta metriä pidemmälle paljain päin.

Miten uskonnollinen symboli kipa suhtautuisi Raaseporin ensimmäiseen sääntöön "ettei miehet käytä lakkeja sisällä"? Toinen sääntöhän sallisi kipan käytön.
Veikkaan, että joukolla haettaisiin Toorasta ja Talmudista ne teesit, joiden mukaan kipan käyttö voidaan kieltää.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

Quote from: fincum on 27.05.2010, 12:51:50
HS mielipide, 27.05.2010.
Raaseporin Hakarinteen koulun opettajat kirjoittavat 'huiviasiasta'.

QuoteOpettajat eivät päättäneet huiviasiasta Raaseporissa

Koulumme on esiintynyt viime päivinä eri tidotusvälineissä (mm. HS 21.5.) niin sanotun muslimihuivin käyttökiellon johdosta.

On annettu ymmärtää, että koulussamme olisi ollut huivin käytön kieltävä järjestyssääntö. Tämän säännön Raaseporin sivistyslautakunta olisi nyt pakon edessä kumonnut erään isän kieltäydyttyä tuomasta lapsiaan kouluumme huivikiellon takia.

Koulumme oppilaista on maahanmuuttajia noin 15 prosenttia. Määrä kasvanee, sillä Raaseporin ainoa valmistavan opetuksen luokka on toiminut koulussamme viimeisen kahden vuoden ajan.

Maahanmuuttajaoppilaita on meillä joka tapauksessa ollut jo pitkään, ja olemme saaneet hyvää palautetta työstämme.

Olen työskennellyt Hakarinteessä 2000-luvun alusta.

On totta, ettei tänä aikana yksikään oppilas ole huivia käyttänyt. Totta on kuitenkin myös se, etä koko huiviasia ei ole ennen noussut millään tavalla esiin. Jos huiveista on keskusteltu, keskustelu on käyty muualla kuin koulussamme jo ennen kuin oppilaat ovat taloomme tulleet.

Itse asiassa huivittomuus onkin 1990-luvulla valmistavassa eli valoopetuksessa muodostunut käytäntö. Alku perin se on syntynyt opetukseen osallistuneiden tyttöjen omasta toiveesta, ja se on koskenut yhtäläisesti kaikkia niitä Raaseporin alueen kouluja, joissa valo-opetusta on ollut ja joihin oppilaat ovat opetuksesta sittemmin siirtyneet.

Kyseessä ei siis ole Hakarinteen opettajakunnan päättämä järjestyssääntö. On myös esitetty, voidaanko poikien lippalakit oppitunneilla kieltää, jos huivit nyt sallitaan. Meidän kultturiimme on vanhastaan kuulunut, etteivät miehet käytä päähineitä sisätiloissa. Siksi emme salli nitä edelleenkään.

Jos taas toisen perinteen edustajalle huivin käyttö on kynnyskysymys, sallittakoon se hänelle ja hänen perheelleen. Sitä kutsutaan monikulttuurisuudeksi.

Mari Rajala
äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori

Matti Piirainen
Hakarinteen koulun rehtori
Raasepori

Ojasta allikkoon. Raaseporissa ei siis luovuttukaan sisätilojen päähinekiellosta , vaan annetaan "toisen perinteen edustajalle" erioikeus, jos "huivin käyttö on kynnyskysymys". Kun kerran entinen käytäntö noiden opettajien mukaan syntyi jo 90-luvulla maahanmuuttajatyttöjen omasta toiveesta ja se on sopinut kaikkien muiden maahanmuuttajien kulttuuriin tähän saakka, niin miten opettajat voivat väittää, että huivinkäyttöpakko onkin erottamaton osa "heidän kulttuuriaan"?

Ja kyllä, "sitä kutsutaan monikulttuurisuudeksi", mutta ei mitenkään myönteisessä mielessä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kaivanto

Tekisi mieli nyt spekuloida, että ottavatko esim. nämä Razzeporin kansankynttilät ja päättäjät tahi muut nyt karvaisia käsiään taputtavat ja huivitusta kannattavat ääliösuvikset sitten vastuuta, jos esim. nämä tytöt joidenkin vuosien päästä haluaisivatkin siinä määrin irti vanhempiensa kulttuurista, että perhe/suku/maanmiehet loukkaantuvat ja alkavat uhkailla. Puhumattakaan, että alkaa sattua parvekkeilta putoilua tai muuta pahempaa vahinkoa.

Tiedän jo vastauksenkin: ei vastuuta tekijöille eikä päättäjille. Kyse oli vain suomalaisten pohjattomasta rasismista eli määrärahojen puutteesta, ja siksi kotoutuminen jotenkin epäonnistui. Ei siis puhettakaan, että ihmisoikeudet olisivat ulkomailta tulleille naisille ja lapsille samat kuin "luomusuomalaisille".

Roope

QuoteSuomi, jonka pakolaiskiintiö on 750 henkilöä vuodessa, on tarjoutunut ottamaan vastaan korkeintaan 57 pakolaista Libyasta. Börje Mattson uskoo, että kyselyt kunnille alkavat pian, ja sanoo, ettei ole mahdotonta ajatella Raaseporin ottavan osan heistä, mutta että toistaiseksi on vielä liian aikaista sanoa. Hänen mielestään nyt alkaa olla Raaseporin aika ottaa vastaan uusi pakolaisryhmä, sillä edellisestä on kulunut puolitoista vuotta, ja kyseisen ryhmän kanssa kaikki meni todella hyvin. (käännös)
Svenska YLE: Positiv invandrarpolitik 11.7.2011

Jo, väldigt bra...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Mursu

Quote from: Tuju on 20.05.2010, 09:06:58
Jotkut yksittäiset pankit jo -80 luvulla ryöstettiin niin usein, että niihin päästettiin sisään vasta lasin läpi tarkastettuna. Tälläisiä olivat mm Espoon Tapiolan Merita ja Mäkelänkadun Merita Helsingissä (moottoritien alussa).

1980-luvulla ei ollut Meritaa. Se Käpylän pankki oli KOP ja sen ryöstivät kaksikko Roosna ja Lepäjoe.

Mursu

Quote from: Phantasticum on 20.05.2010, 22:19:25

Käännän tilanteen päälaelleen ja heitän ilmaan kysymyksen. Entä jos vanhempi tytär olisi ehtinyt jo oppia maan tavoille ja alkanut kapinoida huivia vastaan? Kenen päätäntävallassa olisi ollut, käyttääkö tyttö koulussa huivia vai ei. Olisiko se silti ollut isän oikeus määrätä lapsensa pukeutumisesta? Entä jos tilanne on parin vuoden päästä tämä?

Hänhän voi tehdä sen vaikka vieläkin. Mitä, jos hän ottaa huivin pois? Pakottaako opettaja sen takaisin vai vasikoiko hän sen vanhemmille.

Minä sinänsä en täysin tyrmää ulkomaalaisille annettuja erioikeuksia. Onhan niitä esimerkiksi arabimaissa, jos ei virallisesti, niin ainakin sormien läpi katsomisena. Ne kuitenkin siellä on selkeästi sidottu kyseisten henkilöiden hyödyllisyyteen kyseiselle yhteiskunnalle. Kukaan ulkomaalainen ei Saudi-Arabiassa elä sosiaaliturvalla ja nauti erioikeuksista. Sama täällä, jos tänne tulisi joku huippuosaaja, joka saisi teollisuuden menestykseen olisin valmis sallimaan hänelle  erioikeuksia esimerkiksi verotuksen suhteen. Sen sijaan jos joku tänne tulee elämään puhtaasti yhteiskunnan varoilla, on hänen tyydyttävä siihen, mitä saa ja oltava hiljaa vaatimuksista.

Tässä tapauksessa kyseisen isän takia varmaan aika moni tyttö tullaan pakottamaan kaapuun, koska aikaisemmin tehty sopimus mitätöityi kokonaisuudessaan. Kyse oli vielä kiintiöpakolaisesta. Kun Räsänen ehdotti, että kiintiöpakolaisissa suosittaisiin kristittyjä, niin mikä huuto siitäkin tuli.




normi

Tämä ketju todistaa jälleen kerran, että islamista on vain haittaa vapaudelle ja meidän kulttuurillimme, jota uhkaa islamisaatio ja kaksoistandardit.
Impossible situations can become possible miracles

Mursu

Quote from: ikuturso on 27.05.2010, 14:50:25
Lehtikirjoituksesta vapaasti muokaten lainattua:

Quote1) Meidän kulttuuriimme kuuluu, ettei miehet käytä lakkeja sisällä. Siksi emme salli niitä edelleenkään.

2) Toiseen kulttuuriin kuuluu, että huivia pidetään aina. Siksi sallimme ne. Se on monikulttuuria.

Mielenkiintoinen on tuossa se asetelma kuka määrittää, mitä kulttuuri on. Tässä tapauksessa se irakilaismies määritteli oman kulttuurinsa. Kuitenkin ilmeisesti suomalaisen puolesta kulttuurin määrittelee koulu. Viimekädessä kulttuuri ja uskonto on kunkin henkilön oma asia. Kun tämän tajuaa, ymmärtää miten absurdia on kulttuurin vaatimuksiin taipuminen.