News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

Rauno Murju

^ Pengertiessä Suomenlahden poikki olisi vähän aikaa tekemistä mutta ryssän ilmeet olisi varmasti näkemisen arvoiset, kun itämerenlaivasto muuttuu järvilaivastoksi, eikä niillä ydinsukellusveneillä ajella enää niin mahtipontisesti muusta liikenteestä välittämättä.

DuPont

Quote from: Supernuiva on 19.02.2021, 23:26:59
Quote from: l'uomo normale on 19.02.2021, 21:38:57
Miksei rakenneta pengertietä Helsingistä Talliinnaan? Samanlaista joka Pietarin edustalla yhdistää Kronstadtin mantereelle.

Meritie Suomenlahden perukalle katkeaisi. Öljytankkereita ja muuta liikennettä on Itämerellä Suomenlahdella nykyään enemmän kuin Englannin kanaalissa. Siksi väylää ei voi katkaista.
Plus se, että Venäjä hyökkäisi saman tien, jos Suomi ja Viro tuollaista suunnittelisivat. Onko niin vaikea ymmärtää, että Venäjälle Itämeren tie Atlantille on sodan arvoinen kysymys?

P

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 19.02.2021, 18:59:32
Quote from: Outo olio on 19.02.2021, 17:19:59
Quote from: repsikka on 19.02.2021, 15:08:15
Melkoinen markkinamies tuo Westerbacka.  Markkinoi  tekosaaria jonkinlaisena täkynä gryndereille ja kunnille. Kyseessähän on vain keino saada louhinnasta syntyneet valtavat kivimassat kipatuksi Suomenlahteen.

Jokainen joka on käynyt turistiretkellä esimerkiksi Bengtskärin majakalla, tietää, että ulapalla tuuli voi olla kylmä kesälläkin. Entäs sitten talvella. Tuommoiset keinosaaret ovat hyvä tai ainakin toimiva idea trooppisilla rannikoilla, Dubai esimerkiksi, mutta täällä ei. Jo mantereen rannallakin on kylmä tuuli. Ja siihen kun vielä lisätään hintaan "luksuslisä" koska kyllä-hän nyt keinosaari on hieno juttu hei, niin kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa.

Jos tuollainen keinosaari tehtäisiin niin sinne voisi lykätä tuulivoimaloita. Tanskahan tekee tuulivoimalasaaren.  30 kilsaa merellä tuuleee liki koko ajan ja saaren voisi muotoilla tuulivoimaloille.

Jep. Ei sinne mitään asuntoja olisi järkevää viimaan lykätä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Rauno Murju on 20.02.2021, 00:00:06
^ Pengertiessä Suomenlahden poikki olisi vähän aikaa tekemistä mutta ryssän ilmeet olisi varmasti näkemisen arvoiset, kun itämerenlaivasto muuttuu järvilaivastoksi, eikä niillä ydinsukellusveneillä ajella enää niin mahtipontisesti muusta liikenteestä välittämättä.

Mutta se olisi kätevää. Tehtäisiin samoin kuin vanja tekee Kertshinsalmen sillalla ukrainalaisille. Punalaivaston pitäisi pyytää lupa sillan ohitukseen. ;)
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Melbac

Quote from: Rauno Murju on 20.02.2021, 00:00:06
^ Pengertiessä Suomenlahden poikki olisi vähän aikaa tekemistä mutta ryssän ilmeet olisi varmasti näkemisen arvoiset, kun itämerenlaivasto muuttuu järvilaivastoksi, eikä niillä ydinsukellusveneillä ajella enää niin mahtipontisesti muusta liikenteestä välittämättä.
Ei itämerellä paljoa ajella ydinsukellusveneillä vaan ne on tarkoitettu atlantille/tyynelle valtamerelle yms.Leningradissa ei taida olla pysyvästi yhtään ydinvenettä koska itämeri on liian pieni niille,sama juttu lentotukialusten kanssa.Mitään pengertietä ei taidettaisi tarvita vaan viron ja suomen pitäisi pystyä pitämään miinoilla ja merimaaliohjuksilla ne siellä pietarissa.:)

Mikke70

Jos hankkeen hinta olisi vaikkapa 30 Mrd€, 3 % vuosittainen tuotto tarkoittaisi 900 M€
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Faidros.

Tuossa vähän norjalaisia vaihtoehtoja pelkästään maan alla kulkevalle rautatietunnelille. Yksityisauto on helvetin pätevä kampe varsinkin tulevaisuuden pandemioiden aikana.
www.youtube.com/watch?v=HCT-FurFVLQ
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Supernuiva

^Mutta tavan suomalaisilta otetaan yksityisautot pian pois. Pari viikkoa sitten yksi kolmivuorotyöläinen kertoi oman auton välttämättömyydestä punaiselle politiikolle, joka vastasi hänelle kylmällä äänensävyllä: "No, se on sinun mielipide, on niitä muitakin. Ei työssäkäyntiin autoa tarvita..."

Sanotaanko vielä, että tämä politrukki on myös SAK:laisen (pienipalkkaisten työntekijöiden) liiton palkkalistoilla, ilmeisesti aika hyvällä työläisten selästä revityllä palkalla. Mitä tästä seurasi: yksi työntekijä säästää nyt jatkossa ay-jäsenmaksun ja liittyi ns. Loimaan kassaan.

Faidros.

Tässä paljon järkevämpi vaihtoehto törsätä suomalaisten veromarkkoja. Laitetaan vaikka sitten kiinalaiset kaivamaan tätäkin, jos ei muka Suomesta löydy jengiä tähän!

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/suomeen-tarvitaan-keskimaan-kanava-ja-saimaan-sivukanava/

"Kanavaliikenne lyö laudalta helposti rekkaliikenteen tai raideliikenteen.  Kontteja menee yhteen kuormaan kymmenittäin, puutavaraa kymmenien rekkojen kuorma kerralla.   Polttoaineetkin on parasta siirtää suurissa erissä, mieluummin kuin kuljettaa niitä muun liikenteen seassa melkein sadan kilometrin kulkunopeuksilla.

Voisimme ottaa esimerkkiä Saksasta jossa on toimiva kanavaverkko."
-----
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

no future

Quote from: Faidros. on 04.05.2022, 11:18:52
Tässä paljon järkevämpi vaihtoehto törsätä suomalaisten veromarkkoja. Laitetaan vaikka sitten kiinalaiset kaivamaan tätäkin, jos ei muka Suomesta löydy jengiä tähän!

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/suomeen-tarvitaan-keskimaan-kanava-ja-saimaan-sivukanava/

"Kanavaliikenne lyö laudalta helposti rekkaliikenteen tai raideliikenteen.  Kontteja menee yhteen kuormaan kymmenittäin, puutavaraa kymmenien rekkojen kuorma kerralla.   Polttoaineetkin on parasta siirtää suurissa erissä, mieluummin kuin kuljettaa niitä muun liikenteen seassa melkein sadan kilometrin kulkunopeuksilla.

Voisimme ottaa esimerkkiä Saksasta jossa on toimiva kanavaverkko."
-----

Joo, ei puutu kuin talven läpi sulana olevat joet/vesistöt ja suuret teollisuuskaupungit.

50% suomalaisista asuu about Tampereen eteläpuolella. Jostain Jyväskylästä ja Kuopiosta,
Mitkä on ainoat suuremmat sisämaan kaupungit, on 300-400 km Helsinkiin. Muihin satamiin, esim Pori, Oulu, vielä lyhyempi matka.

Roope

"Hyvät matkustajat. Vihreiden ja Peter Vesterbackan puuhailema Berliinin yöjuna lähteekin Helsingin sijasta Oulusta. Pahoittelemme tästä koituvaa haittaa."

QuoteOulusta yöjunalla suoraan Tukholmaan ja siitä Berliiniin? Tämä kaikki muuttuu, jos Suomi vaihtaa raideleveyttä

Oulun rautatieasemalta illan hämärtyessä lähtevä ruotsalainen yöjuna matkaa yön aikana Ruotsin halki ja saapuu aamuvarhaisella suoraan Tukholman keskustaan. Sieltä matka jatkuisi junalla Berliiniin, Hampuriin tai moneen muuhun keskieurooppalaiseen kaupunkiin.

Tämä toteutuu, jos Suomi ottaa käyttöön eurooppalaisen raideleveyden.

Samalla uusi junayhteys tekisi pohjoissuomalaisista vähemmän riippuvaisia Helsinki-Vantaan lentoyhteyksistä, kun junalla pääsisi Ruotsin kautta muualle Eurooppaan. Euroopan komissio haluaa siirtää mahdollisimman suuren osa henkilöliikenteestä raiteille, ja monet rautatieyhtiöt palauttavat yöjunaliikennettä.

– Tällä hetkellä vain viitisen prosenttia matkustajaliikenteestä on rajoja ylittävää ja rahtiliikenteestäkin vain 18 prosenttia, sanoo Euroopan komission liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei.

Komission tavoite on, että vuosikymmenen vaihteessa jo kolmannes kansainvälisen liikenteen matkustajista ja rahdista kulkisi raiteilla.

[...]

Venäjän hyökkäys Ukrainaan vauhdittaa Suomen suunnitelmia siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen.

Nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa halutaan vaihtoehto Itämeren laivakuljetuksille, jos meriliikenne jostain syystä estyy. Rahtikuljetuksista osa siirtyisi tuolloin kiskoille, Tornion kautta Norjan Narvikiin ja Ruotsin rataverkon kautta edelleen Keski-Eurooppaan.

– Jos katsotaan huoltovarmuutta ja sitä, että Suomi ja Ruotsi liittyvät Natoon, eurooppalainen raideleveys toisi lisäarvoa, muistuttaa Henrik Hololei.

[...]

Suomen kannalta merkittävin eurooppalaisista rautatiehankkeista on EU:n osittain rahoittamana Rail Baltica -junayhteys. Noin tuhat kilometriä pitkää rataa rakennetaan parhaillaan Tallinnasta Baltian halki Varsovaan. Junaliikenne uudella radalla on mahdollista aloittaa 2030-luvun alkupuolella.

Radan pohjoinen pääteasema siirtyisi Helsinki-Vantaan lentoaseman alla olevalle rautatieasemalle, mikäli 83 kilometrin pituinen tunneli Tallinnasta Helsinkiin päätetään rakentaa. Tuolloin Helsingistä pääsisi suoralla junayhteydellä esimerkiksi Berliiniin.

Tallinnan tunnelin merkitys Suomen turvallisuuspoliittisen tilanteen ja saavutettavuuden kannalta on nykyisen sodan takia kasvanut.

– Venäjän hyökkäys Ukrainaa kohtaan on laukaissut pohdinnan, että olisi hyvä, jos meillä olisi yksi raideleveys koko Euroopassa. Myös Ukraina on muuttamassa pidemmällä tähtäimellä rautatiet eurooppalaiseen standardiin, jatkaa Henrik Hololei.

[...]

Suomen rataverkon pituus on lähes 6 000 kilometriä ja eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen on kallista. Limiraiteen ohella myös kaikki radan tekniset järjestelmät, kuten sähköistys ja vaihteet on suunniteltava uudelleen sekä tehtävä asemalaitureilla muutostöitä.

Liikenne- ja viestintäministeriö saa huhtikuun alkuun mennessä valmiiksi laskelmat, paljonko muutostyö maksaisi Suomessa.

EU:n parlamentti ja jäsenmaista koostuva neuvosto käsittelevät lähiaikoina komission ehdotusta eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä.

– Uskoisin, että aika pian päästään näihin neuvotteluihin ja sitten näemme, minkämuotoinen asetus meillä on edessämme, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön kehittämisyksikön johtaja Timo Kievari.

Jos raideleveyden muutokseen päädytään, urakka tulee kestämään vuosia.
Yle 23.3.2023

Illan hämärtyessä lähdetään Oulusta ja parin yön päästä ollaankin jo Berliinissä. Tai sitten lentokoneella viidessä tunnissa. Varmaan vaikea valinta pohjoissuomalaisille.

QuoteKesäkuun lopussa ruotsalainen junayhtiö Snälltåget avasi junayhteyden Tukholmasta Berliiniin. Aiemmin Snälltåget on liikennöinyt Berliiniin Malmöstä, mutta Tukholmasta Berliiniin ei ole kulkenut suoria yöjunayhteyksiä sitten 1990-luvun.

Juna lähtee Tukholmasta kello 16.22. Perillä Berliinissä se on seuraavana aamuna kello 8.57.
Helsingin Sanomat 13.7.2021
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Emo

Eikä helvetissä vaihdeta raideleveyttä! Ryssän takia ei enää tarvitse vaihtaa, sitä varten menemme Natoon, mutta jos Euroopan junat porhaltavat suoraan Suomeen, niin voi sitä matuvyöryn määrää, ja siihen ei auta Naton pommitkaan!

Swen OF Sweden

Helsingin ja Tallinan välinen tunneli voisi joskus tulevaisuudessa olla aiheellista rakentaa, mutta nyt siihen ei ole mielestäni varaa.

Sen sijaan en ymmärrä, miten Vaasa-Uumaja väliä ei saada nopeammaksi?
Välillä on uusi laiva, ja joinakin päivinä yhdensuuntainen matka kestää 3 ja puolituntia, mutta yleensä aina 4 tuntia ja se on mielestäni aivan keinotekoisen pikäkestoinen.
jos tämä saataisiin puolitettua, niin uskon, että matkustaminen lisääntyisi huimasti ja välillä oli tulevaisuudessa 2 laivaa. Ainakin minulla olisi kova tarve saada matka nopeammaksi ja käyttäisin väliä ainakin puolet useammin 8)
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U


Outo olio

QuoteSamalla uusi junayhteys tekisi pohjoissuomalaisista vähemmän riippuvaisia Helsinki-Vantaan lentoyhteyksistä, kun junalla pääsisi Ruotsin kautta muualle Eurooppaan.

Oulun pohjoispuolella asuu muistaakseni 210 000 ihmistä, ehkä vähän yli mutta kuitenkin vähän. Matkustajakilometrille hintaa? :roll:

Rahtijunarata uudella raideleveydella Ruotsiin olisi järkevää, tai ainakin vähentäisi Itämeren alusten riskiä, nythän Suomi on saari. Mutta se olisi vain pohjois-Suomessa, ei koko Suomessa, koska rata Oulusta Helsinkiin ei olisi kustannustehokas.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Swen OF Sweden

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.03.2023, 10:53:07
^ Ei siellä ehdi juopottelemaan ja karaokeen jos liian lujaa ajetaan.

Tämä on varmasti yksi painava syy hitauteen, mutta kun sitä väliä vakituisesti käytän, niin hyvin harvoin olen siellä humalaista matkustajaa nähnyt.Autolla ylittävistä osa ostaa hytin ja käy päiväunilla, että jaksaa ajaa autolla vielä, jos on ollut pitkä matka takana ja vielä pitkä edessä ja osa vain ruokailee ja tämän jälkeen katselee maisemia
Tosin menen useinmiten keskellä viikkoa tai sunnuntaina ja mikä on meininki per/lau matkoilla, en tiedä?
Myös risteilyjä voi laivalla tehdä, eli edestakainen matka, missä sitten ehtii juhlia jne..
Laivalla ei tietystikkään ole Taxfreetä, mutta viinaa ja tupakkaa voi ostaa ja tupakka aski on maahintoja halvempaa. Viinaa saa ostaa rajoituksetta ja ymmärtääkseni viedä myös maihin, mutta tupakkaa saa henkilökunnan mukaan viedä maihin vain 4 askia. Aski Camelia maksoi viime sunnuntaina 6, 20 eli selvästi edullisempaa kuin maissa. Viinat ovat suunnilleen saman hintaisia kuin maissa. Cafeterian ruoka on aina ollut erityisen hyvää ja hinta/laatu-suhde kohdallaan 8)
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

jmk

Quote from: Outo olio on 23.03.2023, 11:20:52
Rahtijunarata uudella raideleveydella Ruotsiin olisi järkevää, tai ainakin vähentäisi Itämeren alusten riskiä, nythän Suomi on saari. Mutta se olisi vain pohjois-Suomessa, ei koko Suomessa, koska rata Oulusta Helsinkiin ei olisi kustannustehokas.

Kuinkahan paljon nykyään radan kustannuksista on itse kiskotuksen osuus? Nelikiskorataa voisi vetää kyllä hyvän matkaa Torniosta. Luulisin (kun en mitään tiedä) että linjaosuuksilla lisäkiskot eivät paljon maksa, vaihteet ovat ongelma. Isompi kustannus varmaan tulisi liikenteenohjausjärjestelmien eroista. Plus virroituksen, mutta siitähän selviää dieselveturilla...

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 23.03.2023, 10:53:07
^ Ei siellä ehdi juopottelemaan ja karaokeen jos liian lujaa ajetaan.

Kierros tai pari jää baareissa ottamatta vähemmän. Hyvä pointti. Vaikuttaa kannattavuuteen.  Mutta ei se 4 h:kaan ole paha. Pahempi olisi, kun ei olisi laivaa lainkaan.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Uuno Nuivanen

Quote from: P on 23.03.2023, 12:54:21
Quote from: Uuno Nuivanen on 23.03.2023, 10:53:07
^ Ei siellä ehdi juopottelemaan ja karaokeen jos liian lujaa ajetaan.

Kierros tai pari jää baareissa ottamatta vähemmän. Hyvä pointti. Vaikuttaa kannattavuuteen.  Mutta ei se 4 h:kaan ole paha. Pahempi olisi, kun ei olisi laivaa lainkaan.

Säästäähän se varmaan polttoainettakin kun koneet käyvät puolella teholla. Win-win varustamolle.

Suupala

Mitä pikimmin kaivaminen alulle. Samoin toinen tunneli Vaasasta Ruotsiin. Ja molempiin: Keskelle merta asema ja siihen kymmenen kilometrin halkaisijalla ympyrärata hieman syvemmälle. Ympyräradan varteen viiden kilometrin välein ydinvoimala, ja sille viereen loppusijoituspaikka ydinjätteelle. Voimalan käyttöiän tultua ajankohtaiseksi voidaan sulkea ovet ja viimeinen lähtijä sammuttaa valot. Plussat: halpaa sähköä Suomeen, kalliilla myytävää sähköä eurooppaan, ei purkamiskuluja, ei huolta ydinjätteestä (vedellä täytetty voimalan luola ja ydinjätevarasto keskellä merta: jos 50 000 vuoden päästä  joku onnistuu sen löytämään, hänellä on varmasti ymmärrys hoitaa tilanne kannaltaan parhaimmin). Miinukset: jätemaan läjitys, poliittinen vastustus, energian hinnalla peluun loppuminen, pitkä työmatka, ahdistava työympäristö.

Pallopääkissa

Hölmöä kuvitella jotain mitä ei ole olemassa, mutta teen sen silti.

Harmi kun Suomella ei ole maayhteyttä Baltiaan. Jos Suomenlahtea ei olisi olemassa, vaan sen paikalla olisi maa-alue, tällöin olisi maayhteys Baltiaan ja sitä kautta muualle Eurooppaan. Pääsisi autolla tai junalla eteläsuunnassa Kreikkaan asti.

Suomenlahti on oikeastaan syy siihen miksi Suomi on "saari" eli Suomella ei ole kunnollisia maayhteyksiä muihin maihin. Venäjä on ainoa maa mihin on pitkä maayhteys, mutta Venäjä on potentiaalinen vihollisvaltio.

Ruotsin ja Norjan vastaiset maarajat taas ovat hyvin pohjoisessa. Mikäli Pohjanlahtea ei olisi vaan sen paikalla olisi maa-alue, tällöin olisi pitempi maayhteys Ruotsiin.

AKT, satamien ahtaajat ja Merimiesunioni eivät voisi uhata lakonuhalla mikäli Suomi ei olisi niin haavoittuvainen meriyhteyksien kanssa.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

artti

Pyrkimys on luoda Pietari - Tukholma - Helsinki - Tallinna talousalue.

Meret alittavia rautatietunneleita rakennettaisiin kaksi: Helsinki - Tallinna rautatietunneli ja Ahvenanmaa - Ruotsi rautatietunneli. Peruskallio Suomenlahdella ja Ahvenanmerellä on samaa kratonista peruskalliota. Kratoninen tarkoittaa tavallista paksumpaa mannerlaattaa, joka muodostuu Maapallon ytimen ja pinnan välisen laavakierron suvantokohtiin.

Helsinki-Tallinna ja Ahvenanmaa - Ruotsi rautatietunnelien rakentaminen on teknisesti helppoa siksi, että Suomenlahden ja Ahvenanmeren alla on miljardien vuosien ikäistä vakaata peruskalliota. Vain Viron puolella ylös noustessa on kivettyneitä kerrostumia, jotka ovat muodostuneet kymmenien miljoonien vuosien aikana.

Helsinki - Tallinna ja Ahvenanmaa - Ruotsi rautatietunneleiden tunneleita rakennettaisiin kolme, menotunneli ja paluutunneli ja huoltotunneli. Huoltotunnelikin perustuisi rautatiehen siksi, että pitkässä tunnelissa tarvitaan nopea kulkumuoto huoltohenkilöstölle, jonka työaika on kahdeksan tuntia.

Helsinki - Tallinna ja Ahvenanmaa - Ruotsi rautatietunnelien rakentamiskuluja voitaisiin verrata Päijännetunnelin rakentamiskuluihin. Päijännetunneli siirtää Päijänteen vettä pääkaupunkiseudulle. Helsinki - Tallinna ja Ahvenanmaa - Ruotsi rautatietunnelien maksuajaksi laitettaisiin 50 vuotta, ja kummankin rautatietunnelin rakentamiskulut kattaisivat kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot.

Helsingistä Pietariin kulkee rautatie. Tallinnasta Pietariin kulkee rautatie.

Suomen rajalta Vaalimaalta Pietariin rakennettaisiin moottoritie, joka jatkaisi Suomen Turku - Helsinki - Vaalimaa moottoritietä Pietariin saakka. Tallinnasta Pietariin rakennettaisiin moottoritie.

Tiesittekö, että Suomi on ollut suurimman osan historiaansa tropiikki. Suomen mannerlaatta sijaitsi päiväntasaajalla suurimman osan historiaa. 300 miljoonaa vuotta sitten Suomen mannerlaatta alkoi siirtymään päiväntasaajalta tänne pohjoiseen.

https://www.geologia.fi/2018/04/25/suomen-kalliopera/
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

simppali

Luin vuodelta 2019 olevaa Rakennuslehden artikkelia Vestbackan tunneliprojektista,,auvoista oli,,satoja suunnitelijoita,,missähän ne nyt ovat,siis suunnittelijat?
https://www.rakennuslehti.fi/2019/03/vesterbackan-tallinna-tunnelin-parissa-tyoskentelee-vuoden-lopulla-satoja-suunnittelijoita/
Quote"Olemme yhdessä arvioineet, että vuoden lopussa tunnelin suunnittelussa työskentelee satoja suunnitteluinsinöörejä, tutkijoita ja sovelluskehittäjiä", hankekehitysjohtaja Timo Saanio A-Insinööreistä sanoo tiedotteessa.

Suunnittelutiimin kokoonpano riippuu siitä, miten projekti edistyy ja sen lupa- ja kaavakäsittely etenee. Valmisteltavaan suunnitteluvaiheeseen kuuluvat käytännössä muun muassa kallioperätutkimusten teko sekä yksityiskohtaisempi tunnelin suunnittelutyö.

Tämänhetkisissä luonnoksissa 100 kilometrin tunneli olisi kaksiosainen ja kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella. Asemia reitille olisi tulossa eri vaihtoehdoista riippuen neljästä kuuteen.
Rapiat puolisentoista vuotta ja mennään junalla Tallinnaan.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/df160695-3fe0-4e5e-b405-2adcb934f1b8
QuotePeter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024
oho,,,
QuoteTilapäisesti suljettu
Finest Bay Area Development Oy on suljettu toistaiseksi. Ehdota muutosta, jos tämä ei pidä paikkaansa.
Firma, joka tekee tunnelin Tallinnaan.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

toumasho

^ Joo, se on jännää, että täällä Suomessa jotkut vitun turbo-aivovammaiset "Suomi rata" ja "Tunnin juna", joilla ei ole mitään mitattavaa oikeaa hyötyä saavutettavissa, ovat tällä hetkellä enemmän todellisia projekteja kuin rautatietunneli Tallinaan. Vai onko jonkun mielestä se, että tamperelainen tai turkulainen pääsee varttia nopeammin Helsinki-Vantaan lentokentälle "Se juttu", jolla Suomen talous kääntyy nousuun ja rakenteelliset sekä taloudelliset haasteet katoavat?

Väitän, että siten ajattelevia ei montaakaan löydy tästä maasta. Sen sijaan on vähintään satoja tuhansia, ellei yli miljoona sellaista Tampere-Turku-Helsinki kolmion sisällä asuvaa, joidenka mielestä nuo ratahankkeet ovat turhuutta ja totaalinen luontotuho. Eivät ne talousmetsät mitään kuolleita alueita ole, jotka noiden ratojen alle jäisivät, puhumattakaan asutuksesta sekä siitä luontovaikutuksesta, mikä ratojen ympäristöön tulisi supernopeista junista.

Mutta jokin ihmeellinen kansallinen, ellei geneettinen luonteenpiirre meillä suomalaisilla on ryssiä nämä juttujen tärkeysjärjestykset. NATO-jäsenyys näin sivuraide-mainintana hyvä esimerkki - se oltaisiin voitu hoitaa 1995, mutta fokus siirtyikin muualle "vaikutuksen" vuoksi. Epäilen, että nyt voi sama "vaikutus", eli ohjaus Kremlistä, suistaa Suomen ja suomalaisten fokusta pois siitä, että mikä on raskaan liikenneinfran kannalta järkevää ja mikä ei.

Sekä Suomi-rata ja Tunnin juna ovat turhuutta, joka ylläpitää Suomen eristystä Euroopasta, mutta Tallinna-tunneli on se ei-toivottu napanuora Keski- ja Itä-Eurooppaan, mitä ryssä ei missään tapauksessa halua. Katsokaas kun jos on monopoliasema sukellusveneissä, niin Suomen ulkomaanliikennettä on aika helppo suitsia. Sata metriä peruskallion sisällä kulkevaa junatunnelia ei konventionaalisilla aseilla rikota, eikä taas toisaalta ydintsunami, joka hukuttaa myös Pietarin kaupungin, ole kovinkaan realistinen vaihtoehto ryssien voimankäytössä.

Ja niin uusille kuin vanhoille tunnelin vastustajille kertaus-tietoiskuna muutamat tärkeät seikat:

- Raideleveys : Ei ongelmaa - vaihtuvatelinen kalusto toimii ja on vanha keksintö. Ei muodosta sellaista lisäkustannusta, joka haittaisi liiketoimintaa tai teknistä toimintaa, sekä matkustaja- että tavarajunat kykenevät ajamaan pysähtymättä Suomi-EU välillä
- Tunnelin louhinta: Ei ongelmaa, oli metodi sitten tunneliporaaminen tai perinteinen poraus+räjäytys. Aloituspaikkoja voidaan tehdä neljä kappaletta, joista kaksi on keskellä, jolloin eteneminen tapahtuu kuusinkertaisella nopeudella, eli päädyt ja kaksi kertaa kahteen suuntaan keinosaarilta, joihin läjitetään suurin osa murskeesta. Jos et tätä ymmärrä, niin se ei tarkoita sitä, että asia on mahdoton, vaan se kertoo sinusta jotain muuta.
- Tunnelin takaisinmaksu: Koska tunnelin käyttöikä on todennäköisesti satoja vuosia, niin sen takaisinmaksu voidaan heti alussa laittaa vaikkapa viidenkymmenen tai sadan vuoden projektiksi. Näin tunnelin käyttö saadaan huokeaksi heti alussa, eikä velkakirjojen ostajista ole pulaa, tasaista korkotuottoa tiedossa. Tätä on tehty aiemminkin ja hyvin toimii.

Suurin este Suomenlahden alittavan tunnelin toteutumiselle ei todellakaan ole tekniikka, raha tai jokin muu, vaan se, että meidän suomalaisten huomion keskipistettä infra-asioissa ohjataan hienovaraisesti päin metsää. Se on oikeasti todellista huonoutta ja altistumista ulkoiselle vaikutukselle. Toivottavasti päättäjät heräävät pian tässä asiassa. Se reikä sinne muualle EU:hun tarvitaan nyt.

Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Radio

Kanaalin tunneli oli aikoinaan kova juttu. Nyt siellä on kai hankittu isommat tuulilasin pyyhkimet, on noita ötököita radalla. Niin ja karja-aura tukevasta II WW aikaisesta ruotsin natsien teräksestä.
Jos joku ei ole vielä huomannut, niin meillä on käynnissä III WW aloittajana umpihullu diktaattori, kuten on ollut tapana.
Tunneli Tallinnaan, ei saatana. Ei ainakaan ennenkuin Venäjän kanssa on rauha, eikä sittenkään. On pakko myöntää, että Venäjä on kehitysmaa. Siinä kuin Afrikka ja Lähi-Itä.

RP

Quote from: toumasho on 13.04.2023, 01:27:05
Tunnelin takaisinmaksu: Koska tunnelin käyttöikä on todennäköisesti satoja vuosia, niin sen takaisinmaksu voidaan heti alussa laittaa vaikkapa viidenkymmenen tai sadan vuoden projektiksi. Näin tunnelin käyttö saadaan huokeaksi heti alussa, eikä velkakirjojen ostajista ole pulaa, tasaista korkotuottoa tiedossa. Tätä on tehty aiemminkin ja hyvin toimii.

Jos sinulla on esittää jokin laskelma, joka näyttäisi hankkeen jotenkin taloudellisesti järkevältä, niin olepa hyvä. Silloin kuin jaksoin asiaa seurata, niin hankkeen puuhamiesten numerot tuntuivat yhdistävän käyttäjämäärät, jotka vastaisivat suuren mittakaavan työmatkaliikennettä, maksutasoon, joka rajaisi sen käytön ulkopuolelle. 
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

justustr

Tunneli tarvitaan nyt ehdottomasti ja suunnittelu pitäisikin aloittaa asap. On vain ajan kysymys milloin vanja alkaa häiritsemään Itämeren kauppaliikennettä. Se on aivan liian helppo tapa laittaa saari-Suomi polvilleen.

Köhösen Keijo

Ihan mielenkiinnosta miten venäjä pystyy häiritsemään meidän kauppaliikennettä niin, ettei altista samalla omaa kauppaliikennettä häirinnälle? Toiseksi miten Tallinnan tunneli auttaisi meitä kauppaliikenteessä? Koko idea tunnelista on täysin älytön, koska se ei tuo meidän logistiikalle mitään etua. Ihmisiä siihen junaan ei tarpeeksi riitä ikinä.

Emo

Quote from: justustr on 13.04.2023, 08:56:47
Tunneli tarvitaan nyt ehdottomasti ja suunnittelu pitäisikin aloittaa asap. On vain ajan kysymys milloin vanja alkaa häiritsemään Itämeren kauppaliikennettä. Se on aivan liian helppo tapa laittaa saari-Suomi polvilleen.

Tunneli ei tässä auta, kuka hullu lähtee tunneliin ryssän hukutettavaksi !? Siltaakaan ei pidä rakentaa.
Miinat vesille, jos jotain halutaan Itämereen asentaa.

Sen sijaan, jos olemme olevinamme huolestuneita Itämeren kauppaliikenteestä, niin Ahvenanmaa on välittömästi otettava pois Ryssän hallinnasta, demilitarisoitu alue muka ... pah.

Sinisilmäisen Suomen pirullinen sopimus

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/302413d5-c4f9-40e9-ad68-69bae5f51750

QuoteIL-Analyysi: Näin helposti Putin voisi miehittää Ahvenanmaan -  Sinisilmäinen Suomi pelaa Venäjän pussiin 

QuoteAhvenanmaan-sopimus on Suomelle vahingollinen ja vaarallinen, kirjoittaa Iltalehden Lauri Nurmi analyysissään.

Maksumuurin takana, mielestäni vielä tunti sitten oli vapaasti luettavissa. Älkää maksako, olennainen on tuossa lainattuna.

Lalli IsoTalo

Jos Venäjä estäisi meidän kauppaliikenteen Itämerellä, miten ei samalla estäisi Viron kauppaliikennettä Itämerellä? Jos sota tulisi, Viro nyt olisi rüzzälle varmaan helpoin maa vallata, ja siinä menisi tunneli. Jos ei valtaisi, niin roudataanko tavarat sitten välimeren kautta, Euroopan läpi Viroon, ja sieltä sitten tunnelin kautta Suomeen? Ei ihan kuulosta logistiselta unelmalta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R