News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

ikuturso

Quote from: toumasho on 22.01.2021, 02:35:54
Et siis ole tietoinen Rail Balticasta? Jäsen @Roope nähtävästi myöskään ei tiedä, että raideleveyksien vaihto lennosta on osattu jo jostain 60-luvun alusta lähtien EU:ssa. Ei siis tule mitään junanvaihtoja, mikäli yhteys rakennetaan oikein.  Kannattaa katsoa video ja miettiä asiaa uusiksi. 1435mm 250km/h luotijunakalusto joudutaan hankkimaan uutena joka tapauksessa, en usko että tuo 1435+1520 telikikkailu lisää kustannuksia olennaisesti.

Projektin II-vaihe, eli Kaunas-Tallinna osuus, pitäisi olla avoin liikenteelle 2026. Rakentaminen on alkanut/alkamassa juuri nyt, kun luen Eesti-versiota tuosta Wikipedia-artikkelista.

...

Ei tuossa muuta tosiaan tarvita kuin se tunneli, jos halutaan päästä Ahtaajamafian kuristusotteesta eroon lakkoilun osalta ja saadaan sitten se todellinen "Polar Express"-joulupukin juna välille Berliini-Rovaniemi. Tietenkin paras olisi jatkaa rata pohjoisessa aina Jäämeren rannalle asti, osin betonitolppien päällä, etteivät porot käristy ennenaikojaan kiskoilla. Turismitulot eivät tietenkään ole pääsyy tunneliin, vaan tavaroiden ja raaka-aineiden liikkuminen katkoitta ja ilman isoja puskureita EU:n ja Suomen välillä. Pidän mahdollisena, että jopa Venäjä saattaa tulla tuon tunnelin asiakkaaksi, koska Murmanskin ja Pohjoisen jäämeren vienti- ja tuontituotteiden nopein reitti on tietenkin tuo rata. Vain yksi rajamuodollisuus pohjoisessa ja loput on EU:ta, pieksee nykyiset reittivaihtoehdot varmasti.

1435mm <-> 1520mm muunnos vaatii Talgon tai jonkun muun valmistajan telit ja vaihtimet joko Tallinnan tai Helsingin päähän. Nykyisellä Suomi-kalustolla ei siis ole asiaa EU:hun, mutta se on aivan minimaalinen juttu kustannuksiltaan vs. tuon tunnelin rakentaminen. Vientiteollisuus siinä kuitenkin tulisi olemaan se suurin maksaja, koska laivarahti on tolkuttoman hidasta ja jäykkää vs. junarahtiin nähden.
...

Katselin tuon videon ja ensimmäiseksi tuli mieleen, miten se toimisi pakkasella. Ja niinpä:
QuoteFinland/Sweden
In 1999, a gauge-changer was installed at Tornio at the Finnish end of the dual-gauge section between Haparanda and Tornio, for use with variable gauge freight wagons.[32] The Tornio gauge changer is a Rafil design from Germany; a similar Talgo-RD gauge changer at the Haparanda end used to exist, but was removed[33] as it required de-icing in winter.[34]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Variable_gauge

Eli Torniossa käytetään vastaavantapaista Saksan teknologiaa, kun Haaparannan Talgo vaati sulatuslaitteiston.

Ja sitten itse telit. Jos ajattelit pyyhkäistä talvella 40 asteen pakkaseen jonnekin Rovaniemelle jollain pendoliinon serkuilla jotka on varustettu vielä vaihtuvan raideleveyden herkuilla, niin toivotan onnea. Koitin etsiä tietoa, ajaako Kiirunan rataa muuttuvaraidevälisiä junia, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa jos tuohon Suomi joskus lähtee mukaan, se vaikuttaa nimenomaan siihen kalustoon, jolla ajetaan Suomessa. Riittääkö eurooppalaisilla junayhtiöillä into varustaa junat leviävillä teliakseleilla, vai jääkö Suomen liikennöinti vain suomalaisen kaluston varaan, jolla on ehkä enemmän intressejä päästä suureen maailmaan?

Telin levityslaitteiston luontainen sijainti olisi epäilemättä Tallinnassa, sillä Virossakin on tuota 1520-levyistä rataa satoja kilometrejä, jolloin virolaisia voisi itseäkin kiinnostaa saada rail baltican juna vaikka huoltoon/varikolle olemassaolevaa kiskoverkkoa käyttäen. Myös venäläinen raha jostain Moskovasta Pietarin ja Narvan kautta Tallinnaan ja siitä edelleen Eurooppaan voisi kiinnostaa Viroa. Tosin investointina tuommoinen koppi, jossa on muutama hydraulisylinteri näyttää suunnilleen samanlaiselta kuin joku autonpesukoneen ja junanradan vaihteen yhdistelmä, eli kyllä niitä voisi olla myös Suomen puolella. Ja jos ajattelee, että maailmassa on 720 000 km 1435mm levyistä raidetta ja alle 300 000 km 1520/1524mm levyistä raidetta, niin tuntuisi luonnolliselta - mikäli siis Tallinnaan asti tullaan 1435 mm levyisellä - että tunnelissa olisi tuo kapeampi leveys. Tosin jos taas mietitään, että tunnelista voisi ajaa "rahvaan kalustolla" ja tavarajunalla Viron rataverkkoon, niin voisihan tunneli olla kolmikiskoinen 1435/1520. Lyhyt matka ja arvatenkin suht. alhainen nopeus ja alhaiset painot, niin kolmiraide ei kuluisi liian epätasaisesti.

Kuitenkin jos tunnelia lähdetään tekemään, juuri tuon Venäjän liikenteen vuoksi tunneli olisi syytä olla valmiina kun RailBaltica avataan liikenteelle - tai hyvin pian sen jälkeen. Helsinki-Pietari rata on kunnostettu nopeille junille sopivaksi, mitä Tallinna-Pietari ei ole. Siksi kannattaisi varustaa Allegrot muuttuvaleveyksisillä teliakseleilla ja ajaa Helsingin ja tunnelin kautta Eurooppaan. Tunneli olisi eksoottinen kokemus. Allegro tulee huomattavasti pidemmän matkan Pietarista Helsinkiin kolmessa ja puolessa tunnissa, kun tämänhetkinen junayhteys Pietarista Tallinnaan kestää kuusi ja puoli tuntia.

Voisi kestää vuosia Rail Baltican jälkeen, että Tallinna-Pietari-rata rakennettaisiin uudelleen nopeille junille, jolloin Suomi voisi subventoida tunnelikustannuksia käärimällä venäläisiltä rahat pois kauttakulkuliikenteestä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Outo olio

Toisesta ketjusta napattu mielenkiintoinen tieto:

Quote from: Golimar on 22.01.2021, 06:43:46
[tweet]1350089020106276873[/tweet]

https://twitter.com/Valtonenk/status/1350089020106276873

Tunnelin pituus olisi jotain 70 kilometriä, pisin pätkä saaren ja keinosaaren välillä luokkaa 30 kilometriä. Ja Vesterbacka puhuu jostakin tunnelin polkupyöräkaistasta? :roll:

Ensinnäkin, meren pohjassa on kylmä, ja tunnelissa hämärää, joten ei tuota kukaan haluaisi käyttää, paitsi extreme-urheilijat, ja toisekseen, jos joku vaikka kaatuisi ja satuttaisi itsensä, potilaan saaminen pois tunnelista vaatisi erikoiskalustoa, jokin golfauton tapainen nelipyöräinen sähköajoneuvo. Mikä on tietysti mahdollista, ja ei maksaisi paljoa kokonaisuudessa, mutta haluaisiko kukaan laittaa rahaa moiseen? Vesterbacka tuntuu hamuavan epätoivoisesti uusia perusteluja projektille.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

HDRisto

Kuka tarkastaa mahdolliset pyöräilijät ja pyörät?. Ajatelkaa ilkeämielistä fillaristia / fillaristeja ilman valvontaa merenalaisessa tunnelissa pyörän runko, renkaat, juomapullo ja reppu täynnä paukkuainetta.
Paljonko annetaan fillaristille aikaa ajaa vaikkapa se 30km matka ennen kuin haetaan väkisin esille ja maanpinnalle. Moniko jäisi hortoilemaan huoltotunneliin.

MW

Eipä ole koskaan tullut mieleen lähteä fillarilla Tallinnaan. Mutta kai se sitten on välttämätöntä.

Rottah

Muistaakseni toi maaperä voi olla hötömpää tavaraa kuin euro tunnelissa... Euro tunnelin kaivausten yhteydessä oli kriittisiä hetkiä kun alkoi merivettä valua maaperästä joka on aika kosteaa, joutuivat käyttää betoni seinille. Muistaakseni suomen ja Viron välinen maaperä nousee pikku hiljaa, miksi kaivaa tunnelia kun se joskus on mannerta. Virosta ei tarvita kuin olut putki josta juopot saa juoda niin paljon kuin haluaa. Jos vuonna 2015 tunneli olisi ollut, olisimme hölmölässä vähemmistönä.
Toisen terroristi on toisen patriootti !

HDRisto

Ei niitä virolaisia nyt niin paljon olisi tänne tullut. Eihän niitä edes ole niin paljon että vähemmistöksi jäisimme vaikka kaikki tulisivat.
Mutta se on hölmöä puuhaa että samassa EUssa kun ollaan, kuskataan rekkalasteittain lonkkua laivalla Tallinnaan ja haetaan laivalla pienemmissä erissä takaisin.

Rottah

Quote from: HDRisto on 22.01.2021, 17:37:31
Ei niitä virolaisia nyt niin paljon olisi tänne tullut. Eihän niitä edes ole niin paljon että vähemmistöksi jäisimme vaikka kaikki tulisivat.
Mutta se on hölmöä puuhaa että samassa EUssa kun ollaan, kuskataan rekkalasteittain lonkkua laivalla Tallinnaan ja haetaan laivalla pienemmissä erissä takaisin.
Ei virolaisia... Mutta munammedeja kyllä. Hölmölä antaa rahaa eu:lle 6.6 miljardia + 6.6 miljardia "lainaa"  yhteensä 13.2 miljardia.... Josta saadaan takaisin.... Oliko se nyt 3 miljardia, muutaman kuukauden päästä se on 2.5 miljardia. Jos joku luulee että laina maksetaan takaisin.... Onko kukaan kuullut saa lainan anteeksiannosta.
Toisen terroristi on toisen patriootti !

JoKaGO

Quote from: ikuturso on 22.01.2021, 13:13:38

Katselin tuon videon ja ensimmäiseksi tuli mieleen, miten se toimisi pakkasella.

Onhan tuo vähän kummallista, että valtava sähköteho, jolla juna saadaan liikkumaan, on täysin häviötöntä  :roll:  Toki, laitteistoahan tuollainen "de-icing" vaatisi ja on vain laiskuutta, ettei sellaista ole kehitetty. Lämmitysvastukset?

Kerran matkustin Venetsiassa (vai onko se mantereen puoli Venetsiaa, vai mitä se on) paikallisjunalla (pika-ratikka?) sellaisen puolen tunnin siivun pääteasemalta päärautatieasemalle meren rantaan. Vehje kulki lopun matkaa katuverkossa, jolloin sen alla oli kumipyörät, melun pienentämiseksi. Paluumatkalla huomasin, että yhdellä pysäkillä meni muutama minuutti aikaa, kun teräspyörät otettiin käyttöön. Myös vehkeen kulkunopeus kasvoi huomattavasti, kun ajettiin lähiöiden välillä.
Eli tuommoinen vaihtoteli-systeemi on mitä koetelluinta tekniikkaa, kuten Toumasho edellä kertoo. Tietenkin "lättähattu"mainen laite on helppo, ja pitkä tavarajuna vaunuineen ei-niin helppo, vaikkapa juuri loskassa ja pakkasessa. Mutta ratkaistavissa tuo "haaste" on.

Mitä tulee sitten Helsingin - Tallinnan tunneliin, niin höpö-höpö! Kanaalitunneli yhdistää kaksi suurta valtiota ja sille oli tilausta, mutta tälle meidän pikkuveljelle ei. Laivarahti on edelleen ylivoimainen näissä suuruusluokissa.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Roope

Edelleen Vesterbackan Tallinna-tunneli olisi muka valmistumassa vuoden 2025 alussa. Varsinainen reality check, ettei liikenne enää alkaisi jouluaattona 2024, kuten aiemmissa puheissa.

QuotePeter Vesterbackan vetämä Tallinna-tunneliyhtiö on perustamassa tutkimuskeskusta Euroopan syvimpään kaivokseen Pyhäjärvellä

Helsinki–Tallinna-rautatietunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development tunneliyhtiö on perustamassa uuden tutkimuskeskuksen Pyhäjärvelle. Hallituksen puheenjohtaja Kustaa Valtonen kertoo, että tutkimuskeskusta koskeva sopimus allekirjoitettiin Pyhäjärven kaupungin kanssa viime viikolla.

– Tulemme tekemään Pyhäjärvellä erilaisia tunnelin rakentamiseen liittyviä testejä ja innovaatiopilotteja, Valtonen sanoo.

Hänen mukaansa kaivos sopii myös tunnelin rakentajien kouluttamiseen. Pyhäsalmen kaivos on Euroopan syvin perusmetallikaivos, jossa on 100 kilometrin tunneliverkosto.

[...]

Liikemies Peter Vesterbackan vetämä Finest Bay Area Development pitää Pyhäjoen ympäristöä erittäin kiinnostavana tunnelien ja muunkin maanalaisen rakentamisen ja testauksen alueena.

– Testaamme ja koulutamme tunnelin rakentajia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Valtonen summaa.

[...]

Liikemies Peter Vesterbackan vetämän tunneliyhtiön mukaan Tallinna-tunnelin rakentaminen työllistäisi jopa 30 000 ihmistä kuuden vuoden ajan.

Yhtiö on arvioinut, että jättihankkeen työllisyysvaikutus olisi kokonaisuudessaan jopa 24 000 henkilötyövuotta Suomessa ja 6 000 Virossa joka vuosi koko kuusi vuotta kestävän rakennusajan.

– Tunneliprojektiin liittyy myös Viron ja Suomen välille rakennettavia tekosaaria rakennuksineen, joten hanke on toteutuessaan hyvin merkittävä työllistäjä, Valtonen sanoo.

Valtosen mukaan tunnelin rakentaminen voi nousta esiin myös Viron pääministerin Kaja Kallaksen perjantaisen Suomen vierailun yhteydessä, koska se on kirjattu Viron hallitusohjelmaan.

Tunneli rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella. Vuonna 2019 tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle.

Tunnelihankkeen rakennustöistä on solmittu suunnittelusopimus kiinalaisen maailman suurimman rakennusyhtiön CREC kanssa.

Valtosen mukaan Tallinna-tunneli voisi valmistua vuoden 2025 alussa, jos reittivaihtoehto saadaan tänä vuonna valittua. Varsinaisten poraustöiden on arvioitu vievän runsaat kaksi vuotta.

Valtonen sanoo, että hankkeen ympäristövaikutusten arviointi on jo käynnissä Suomessa ja vastaavaa ollaan käynnistämässä Viron puolella.

– Pyhäsalmen tutkimuskeskuksen ja sen alle syntyvien projektien toiminta tullaan mittaamaan ja raportoimaan reaaliaikaisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita vasten, Valtonen vakuuttaa.
Yle 19.2.2021

Eivätkö suomalaiset toimittajat tosiaan pysty parempaan kuin tukemaan Vesterbackan huijaushankkeen lobbausta vuodesta toiseen?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

RP

Quote from: MW on 22.01.2021, 17:03:50
Eipä ole koskaan tullut mieleen lähteä fillarilla Tallinnaan. Mutta kai se sitten on välttämätöntä.
Kuuluu kategoriaan, että jos se olisi mahdollista, niin voisihan sitä ehkä kerran - mutta on tietysti aivan toinen asia tehdä jotakin puolihöpsöä, jos se on mahdollista, kuin ehdottaa sen mahdollistamiseen kymmenien miljardien rakennusprojektia. Kuvaa katsoen, onko tässä nyt taustalla, että (syystä tai toisesta) Vesterback nyt ideoi putkikokoa ja geometriaa, johon muuten jäisi hukkatilaa ilman mitään käyttöä. Koomista joka tapuksessa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Uuno Nuivanen

Vesterbacka on bisnesmiehenä oivaltanut, että ainoa löysä raha mitä Hölmölästä enää löytyy, on valtion velkaraha. 'Hankkeen' realistisuudella ei ole merkitystä, kunhan on pääsy valden tissille.

repsikka

Melkoinen markkinamies tuo Westerbacka.  Markkinoi  tekosaaria jonkinlaisena täkynä gryndereille ja kunnille. Kyseessähän on vain keino saada louhinnasta syntyneet valtavat kivimassat kipatuksi Suomenlahteen.

jmk

Quote from: repsikka on 19.02.2021, 15:08:15
Melkoinen markkinamies tuo Westerbacka.  Markkinoi  tekosaaria jonkinlaisena täkynä gryndereille ja kunnille. Kyseessähän on vain keino saada louhinnasta syntyneet valtavat kivimassat kipatuksi Suomenlahteen.

Nehän kannattaisi myydä huutokaupalla Natolle tai Venäjälle Suomenlahden liikennettä valvoviksi tukikohdiksi.

Pentecost

QuoteTunneli rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella. Vuonna 2019 tunneliyhtiö ja kiinalainen yhteistyökumppani Touchstone Capital Partners solmivat 15 miljardin aiesopimuksen rahoitukselle.

Tunnelihankkeen rakennustöistä on solmittu suunnittelusopimus kiinalaisen maailman suurimman rakennusyhtiön CREC kanssa.

Vai, että yksityisellä rahalla? Ilman Suomen valtion antamia takauksia tai vaikka vuokraussopimusta tulevina vuosikymmeninä? Eli ns. leasingmenettelyä...

Katsotaanpa...

Touchstone Capital Partners...kun googlaa nimeä, niin mitä tuleekaan eteen ensimmäisenä? Kannattaa vilkaista linkin takaa löytyvät asiat.

QuoteThe One Belt One Road or the Silk Road initiative is a huge Chinese attempt to gain influence in world affairs and it looks like we have a group of inexperienced Finns have been fooled into thinking that they can sell a bridge to unsuspecting investors, governments and taxpayers.

https://www.finnishnews.fi/business-finance/do-not-waste-our-time-with-touchstone/

Ja kuka omistaakaan rakennusyhtiön? No, Kiinan kommunistinen valtiohan se.

QuoteChina Railway Group Limited known as CREC (the acronym of its predecessor and parent company China Railway Engineering Corporation) is a Chinese construction company which floats in Shanghai and Hong Kong stock exchanges. The major shareholder of the company is the state-owned China Railway Engineering Corporation (CRECG).

Tietysti suomalaisille päättäjille helvetin kallis projekti, johon saa oman nimensä liitetyksi positiivisen pöhinän säestyksellä, on korvaamattoman ihana ja ihmeellinen chäänssi!

Sitten taas makseltaisiin kiinalaisille takaisin tuplana kustannuksia seuraavat 50(?) vuotta ja asiaan sekaantuneiden poliitikkojen nimetkin olisi sopivasti jo unohdettu. Seuraavaksi reaalimaailmassa saamme varmaan veikkailla, nouseeko Kruunuvuorensillan kustannukset kaksin- vai peräti kolminkertaisiksi alustavaan budjettiin verrattuna. Sillallehan mahtuu ratikka ja pyöräilijät sekä kävelijät, mutta autoja sinne ei suvaita.

:facepalm:
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Outo olio

Quote from: repsikka on 19.02.2021, 15:08:15
Melkoinen markkinamies tuo Westerbacka.  Markkinoi  tekosaaria jonkinlaisena täkynä gryndereille ja kunnille. Kyseessähän on vain keino saada louhinnasta syntyneet valtavat kivimassat kipatuksi Suomenlahteen.

Jokainen joka on käynyt turistiretkellä esimerkiksi Bengtskärin majakalla, tietää, että ulapalla tuuli voi olla kylmä kesälläkin. Entäs sitten talvella. Tuommoiset keinosaaret ovat hyvä tai ainakin toimiva idea trooppisilla rannikoilla, Dubai esimerkiksi, mutta täällä ei. Jo mantereen rannallakin on kylmä tuuli. Ja siihen kun vielä lisätään hintaan "luksuslisä" koska kyllä-hän nyt keinosaari on hieno juttu hei, niin kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Mikke70

Quote from: RP on 19.02.2021, 11:52:26
Quote from: MW on 22.01.2021, 17:03:50
Eipä ole koskaan tullut mieleen lähteä fillarilla Tallinnaan. Mutta kai se sitten on välttämätöntä.
Kuuluu kategoriaan, että jos se olisi mahdollista, niin voisihan sitä ehkä kerran - mutta on tietysti aivan toinen asia tehdä jotakin puolihöpsöä, jos se on mahdollista, kuin ehdottaa sen mahdollistamiseen kymmenien miljardien rakennusprojektia. Kuvaa katsoen, onko tässä nyt taustalla, että (syystä tai toisesta) Vesterback nyt ideoi putkikokoa ja geometriaa, johon muuten jäisi hukkatilaa ilman mitään käyttöä. Koomista joka tapuksessa.

Mikä tahänkään asti on estänyt? Tai siis mikä tunnelin myötä muuttuisi?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Mikke70

Suomalaisessa peruskalliossa on se ikävä piirre, että siinä suurreikäporaus on kallis, tehoton ja hidas menetelmä. Järkevin ja taloudellisin tapa on tunnelin louhinta räjäyttämällä viiden metrin katkoja kerrallaan. Kolmivuorotyönä saadaan keskimääräin kaksi katkoa räjäytettyä ja perä tyhjennettyä. Tämä kaikki hidastuu mitä pidemmälle edetään kun ajomatka pitenee ja merelle on tunnetusti hankala ajotunneleita louhia. Puoli väli olisi noin 40 km (40 000 m) päässä merellä, 10 metriä päivässä, jokainen voi laskea siitä pelkän louhinta-ajan.

Viron päässä taasen peruskallio on syvällä ja tunneli rakennettaisiin kalkkikiveen. Suurreikäporaus on pehmeässä kalkkikivessä tehokkaampaa, edullisempaa ja nopeampaa. Paha vai, että kalkkikiveen rakennettu tunneli vaatii hiton paljon enemmän lujituksia kuin suomalainen graniitti.

Kiinalaisten lupaama 15 Mrd olisi pelkkä käsiraha, loput 30 Mrd pitäisi löytää hankkeelle jostakin... arvaatteko mistä?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

simppali

Quote from: Uuno Nuivanen on 19.02.2021, 11:59:46
Vesterbacka on bisnesmiehenä oivaltanut, että ainoa löysä raha mitä Hölmölästä enää löytyy, on valtion velkaraha. 'Hankkeen' realistisuudella ei ole merkitystä, kunhan on pääsy valden tissille.

Jospa ne lukioihin tulevat ..jostain kaukaa...ovat se porukka johon Westerbacka panostaa, suunittelevat tunnelin ja tekevät semmoisen läven Suomen ja viron välille ettei mistään moista löydy.

"Suunnitellaan" jossain vanhassa kaivoksessa, tuntuu että taas jää viisi blackpeteriä Suomalaisen veronmaksajan hanskaan.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Mikke70

Quote from: simppali on 19.02.2021, 18:25:02
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.02.2021, 11:59:46
Vesterbacka on bisnesmiehenä oivaltanut, että ainoa löysä raha mitä Hölmölästä enää löytyy, on valtion velkaraha. 'Hankkeen' realistisuudella ei ole merkitystä, kunhan on pääsy valden tissille.

Jospa ne lukioihin tulevat ..jostain kaukaa...ovat se porukka johon Westerbacka panostaa, suunittelevat tunnelin ja tekevät semmoisen läven Suomen ja viron välille ettei mistään moista löydy.

"Suunnitellaan" jossain vanhassa kaivoksessa, tuntuu että taas jää viisi blackpeteriä Suomalaisen veronmaksajan hanskaan.

westerbacka opettaa tunnelimiehiä louhimaan.  ;D on tää upeaa viihdettä!
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Outo olio

Quote from: Roope on 19.02.2021, 10:52:09
Quote
– Pyhäsalmen tutkimuskeskuksen ja sen alle syntyvien projektien toiminta tullaan mittaamaan ja raportoimaan reaaliaikaisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita vasten, Valtonen vakuuttaa.

Jaahas, joku kestävä kehitys ja YK:kin saatu mukaan perusteluihin, kun ei edellisillä perusteluilla vielä ole rahat ja luvat irronneet. Josko nyt jo irtoaisi. :)
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Hämeenlinnan Oraakkeli

#620
Quote from: Outo olio on 19.02.2021, 17:19:59
Quote from: repsikka on 19.02.2021, 15:08:15
Melkoinen markkinamies tuo Westerbacka.  Markkinoi  tekosaaria jonkinlaisena täkynä gryndereille ja kunnille. Kyseessähän on vain keino saada louhinnasta syntyneet valtavat kivimassat kipatuksi Suomenlahteen.

Jokainen joka on käynyt turistiretkellä esimerkiksi Bengtskärin majakalla, tietää, että ulapalla tuuli voi olla kylmä kesälläkin. Entäs sitten talvella. Tuommoiset keinosaaret ovat hyvä tai ainakin toimiva idea trooppisilla rannikoilla, Dubai esimerkiksi, mutta täällä ei. Jo mantereen rannallakin on kylmä tuuli. Ja siihen kun vielä lisätään hintaan "luksuslisä" koska kyllä-hän nyt keinosaari on hieno juttu hei, niin kuka tuollaisen asunnon haluaisi ostaa.

Jos tuollainen keinosaari tehtäisiin niin sinne voisi lykätä tuulivoimaloita. Tanskahan tekee tuulivoimalasaaren.  30 kilsaa merellä tuuleee liki koko ajan ja saaren voisi muotoilla tuulivoimaloille.

Outo olio

^Kyllä, mutta ei asuinalueen naapuriin, koska riittävän moni ei halua asua sellaisen vieressä. Ja asunnot ovat se mitä sinne halutaan rakentaa, ainakin tällä hetkellä. Tuulivoimapuiston vuoro tulisi sitten jos markkinatutkimus paljastaisi että asunnoille ei ole kysyntää.

Luonnon näkökulmasta keinosaari olisi ihanteellinen paikka tuulivoimalle: saari on alunperinkin keinotekoinen, joten tuulipuiston rakentaminen ei syrjäytä olemassaolevaa luontoa, ja kaikki huolto ja muut kuljetukset voisivat tapahtua junatunnelia (tunnelin huoltokäytävää) pitkin. Samoin sähköjohto mantereelle saadaan helposti tunnelin kautta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Rottah

Virolaiset ja venäläiset voisivat maksaa tunnelin!  :facepalm:
Toisen terroristi on toisen patriootti !

l'uomo normale

Quote from: simppali on 19.02.2021, 18:25:02
Quote from: Uuno Nuivanen on 19.02.2021, 11:59:46
Vesterbacka on bisnesmiehenä oivaltanut, että ainoa löysä raha mitä Hölmölästä enää löytyy, on valtion velkaraha. 'Hankkeen' realistisuudella ei ole merkitystä, kunhan on pääsy valden tissille.

Jospa ne lukioihin tulevat ..jostain kaukaa...ovat se porukka johon Westerbacka panostaa, suunittelevat tunnelin ja tekevät semmoisen läven Suomen ja viron välille ettei mistään moista löydy.

"Suunnitellaan" jossain vanhassa kaivoksessa, tuntuu että taas jää viisi blackpeteriä Suomalaisen veronmaksajan hanskaan.

Quotetuloksensa julkaisseen peliyhtiö Rovion osake halpeni voimakkaasti perjantaina Helsingin pörssissä. Rovio kertoi aamulla tulosjulkistuksensa yhteydessä, että sen liikevaihto putosi vuoden viimeisellä neljänneksellä 68,5 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin yhtiön loka–joulukuun liikevaihto oli 71,6 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Rovion oikaistu liikevoitto kasvoi viime vuonna 157 prosenttia – Angry Birds Friends -pelin myynti oli parasta vuosiin

Tulosjulkaisu ei vakuuttanut markkinoita: pörssin sulkeutuessa osakkeen hinta oli 6,4 euroa, kun torstai-iltana pörssin sulkeuduttua osake maksoi 7,3 euroa. Rovion osake halpeni 12,3 prosenttia perjantaina.[...]

https://www.hs.fi/talous/art-2000007814278.html

Onko Vesterbackalla enää tekemistä Rovion kanssa?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Viimeinen suomalainen

Eihän sinne tarvii laittaa kuin putki kaljaa varten Helsinki-Tallinna-Helsinki! Sitähän sieltä vain haetaan, täältä vietyä olutta. Vielä halpa ratkaisu upottaa tuollainen merenpohjaan, win-win.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

l'uomo normale

Miksei rakenneta pengertietä Helsingistä Talliinnaan? Samanlaista joka Pietarin edustalla yhdistää Kronstadtin mantereelle.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

JoKaGO

Quote from: Viimeinen suomalainen on 19.02.2021, 21:25:15
Eihän sinne tarvii laittaa kuin putki kaljaa varten Helsinki-Tallinna-Helsinki! Sitähän sieltä vain haetaan, täältä vietyä olutta. Vielä halpa ratkaisu upottaa tuollainen merenpohjaan, win-win.

Ja ajattelepa, puolet CO2-päästöistä jää syntymättä, kun ei tarvitse ajaa Tallinnaan hakemaan kaljaa  8)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

artti

Suomenlahden laivaliikenne on vilkasta, siinä on 4,6 miljoonan asukkaan Pietari ja Suomen miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutu ja Viron pääkaupunki Tallinna, jossa on puoli miljoonaa asukasta. Pengertie ja sillat sopisi paremmin Ahvenanmaan saaristoon

Jos tuumataan taloudellisen toimeliaisuuden tuottamia tuottoja niin siinä toimii suuruuden ekonomia. Kun meillä on iso paikka, Suomen pääkaupunkiseutu, josta on rautatieyhteydet Turkuun, tampereelle ja Pietariin, ja Helsinki-Tallinna rautatietunneli Tallinnaan ja Tallinnasta Rail Baltica Eurooppaan. Ja Eurooppa 18 moottoritie Vaalimaalta Helsingin kautta Turkuun, ja Helsinki-Tampere moottoritie pohjoiseen, ja Helsinki-Vantaan lentokenttä, niin koossa onkin maailmanlaajuisesti toimiva liikennekeskus, niin siinä on logistisesti Suomen paras sijainti, jossa myyntineliömetrin tuotot on parhaita

Turusta länteen suuntaavalla pengertiellä yhdistettäisiin Turku ja Ahvenanmaan suurimman saaren länsiosassa sijaitseva Eckerö, ja Eckerö ja Ruotsin Östhammar yhdistettäisiin meren alittavalla rautatietunnelilla. Ahvenanmaan saaristossa kulkisi pengertie, jota pitkin kulkisi rautatie ja moottoritie. Tuulisissa olosuhteissa pengertielle voisi istuttaa puita vaimentamaan tuulen voimaa

Avaintekijä on, että onko rautatietunneleille tarvetta, vai ovatko ne ainoastaan jännä hanke. Toki rautatietunneli voitaisiin rakentaa ihan vain supervaltaisena mahtailuna niin kuin Euroopan Unionin mahdin kuvastamiseksi, että supervaltaisia projekteja

Suomen puolella edettäisiin kalliota räjäyttämällä ja kauhakuormaajilla kivenlohkareita siirtämällä. Viron puolella edettäisiin suurella koneella poraamalla ja samalla tukirakenteita rakentamalla. Suomen puolella on graniittia, joka kivettyi ennen kuin elämä ilmestyi Maapallolle, ja Viron puolella on irtaimesta maa-aineksesta kymmeniä miljoonia vuosia sitten maanuumenissa kivettynyttä kiveä, joka sisältää muinaisten kasvien ja eliöiden tukirakenteista koostuvia merkittäviä jäänteitä niin tarkkoina, että yksityiskohdatkin erottuvat 

Vaasan ja Uumajan välille on kaavailtu pengertien ja tunnelin yhdistelmää, mutta tarve matkata Ruotsin Lappiin on ehkä liian pientä hankkeen perustelemiseksi

Sitten on puhuttu Lapin rautatiestä Barentsinmeren rannalle. Mutta tässäkin kohtaa Euroopan ja Aasian välillä Jäämeren kautta kulkevien laivojen rahdin purkaminen ja siirtäminen juniin on ylimääräinen mutka, se on kätevämpää kuljettaa laivarahti suoraan päämäärään

Rakentamisen kulujen katon määrittää se voiko rautatietunnelien tuotoilla rahoittaa kulut sanotaan 50 vuoden aikana kertyvillä tuotoilla. Onko Helsingin ja Tallinnan välillä ja Ahvenanmaan suurimman saaren ja Ruotsin rannikon välillä tarpeeksi matkustajia rautatietunnelien rahoittamiseksi
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Uuno Nuivanen

Quote from: Mikke70 on 19.02.2021, 18:23:38
Kiinalaisten lupaama 15 Mrd olisi pelkkä käsiraha, loput 30 Mrd pitäisi löytää hankkeelle jostakin... arvaatteko mistä?

Et kai kinkkejä pidä niin hölmöläisinä, että maksaisivat itse tuonkaan osan? Ne osaa kuule pitää puoliaan, toisin kuin eräät.  :-\

Supernuiva

Quote from: l'uomo normale on 19.02.2021, 21:38:57
Miksei rakenneta pengertietä Helsingistä Talliinnaan? Samanlaista joka Pietarin edustalla yhdistää Kronstadtin mantereelle.

Meritie Suomenlahden perukalle katkeaisi. Öljytankkereita ja muuta liikennettä on Itämerellä Suomenlahdella nykyään enemmän kuin Englannin kanaalissa. Siksi väylää ei voi katkaista.