News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

Alaric

Ihmissalakuljettajien tarkkailulentokone Moonbird on bongannut veneen, jossa on arviolta 250 laitonta läpsyttelijää pelkästään yläkannella ja todnäk lisää muualla aluksessa. Ja nyt on sitten hälytetty viranomaisia jne.

Tämä sirkus vain jatkuu ja jatkuu nykymeiningillä. Rajat kiinni perkele.

https://twitter.com/seawatch_intl/status/1281236008743337984

[tweet]1281236008743337984[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Maltan aluevesien tuntumassa on turistiveneisiin majoitettuna ollut satoja matuja. Nyt vastuuttomat europoliitikot ovat siirtämässä niitä omien kansalaistensa riesaksi. Ketkä nimenomaan, ei ole tiedossa, mutta komissiolla on sormensä pelissä – kuinkas muuten.

Malta sai tarpeekseen matutulvasta, ja on tehnyt kaikkensa sen patoamiseksi. Esimerkiksi nämä veneisiin majoitetut pidetään aluevesien ulkopuolella etteivät voisi anoa asyylia ainakaan Maltalta.

Rahaa on palanut rutkasti. Veneen vuorokausivuokra on 3000–6500€, ja parhaimmillaan näitä on merellä ollut kolme yhtä aikaa. Pelkästään tarjoiluun on palanut tähän mennessä yli kaksisataa tuhatta euroa, ja niiden rahtauksiin vajaa sata.

Oma lukunsa on turvallisuus, kun kehitysmaalaisia on ahtaasti keskenään. Stevareita on oltava ympäri vuorokauden paikalla keskimäärin tusina. Yhteensä vartijat ovat tehneet noin 33 000 tuntia.

Lasku tästä kaikesta on ollut luokkaa 1,7 miljoonaa euroa. Mutta tuo on vasta lämmittelyä verrattuna kolmensadan mitään hyödyllistä osaamattoman puliveivarin elinikäiseen ylläpitoon länsimaisessa yhteiskunnassa.

QuoteMaltalta siirretään 284 laitonta siirtolaista muihin EU-maihin

Malta on päässyt sopimukseen useiden Euroopan maiden kanssa 248 siirtolaisen siirtämisestä EU-maihin. Siirtolaisia on pidetty turistialuksissa aluevesirajan ulkopuolella, mikä on maksanut Maltalle jo 1,7 miljoonaa euroa alusten vuokrina, elintarvikkeina ja muina hyödykkeinä sekä turvallisuusjärjestelyinä.

Suurin kustannuserä on ollut turvallisuuden valvominen aluksilla, noin miljoona euroa.

https://www.nykysuomi.com/2020/07/09/maltalta-siirretaan-284-laitonta-siirtolaista-muihin-eu-maihin/


QuoteMalta has reached an agreement with a number of European countries to relocate 284 migrants, the government said on Monday.

The relocation is being coordinated by the European Commission and involves migrants who had been kept on board Captain Morgan vessels out at sea for several weeks.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/103408/migrants_offshore_detention_cost_17m_european_countries_to_take_284_people
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Italialaisalukset saattoivat eilen mainitsemani läpsyttelijäveneen Lampedusalle. Aiempi arvio läpsymäärästä oli ihan hyvä, sillä siellä oli niitä 268 kpl.

VMP. Kohta jaetaan taas taakkaa.

https://twitter.com/alarm_phone/status/1281614628548677632

[tweet]1281614628548677632[/tweet]

https://twitter.com/seawatch_intl/status/1281559104956358656

[tweet]1281559104956358656[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

edb

Sea-Watch 3 on määrätty pysymään Porto Empedoclessa Sisiliassa. Italian viranomaiset tarkastivat aluksen ja huomautettavaa löytyi niin paljon että merelle ei ole asiaa ennen kuin paikat on laitettu kondikseen.

Quote from: InfoMigrantsThe private rescue ship Sea-Watch 3, run by the German organization Sea Watch, has been seized by Italian authorities after an inspection uncovered "administrative" and "safety" irregularities, which could "compromise the vessel, its crew and anyone who might be rescued by it."
https://www.infomigrants.net/en/post/25922/sea-watch-3-seized-by-italian-authorities-due-to-irregularities

Kansalaisen juttu aiheesta https://www.kansalainen.fi/italia-on-estanyt-saksalaisen-valimerella-toimivan-pelastusaluksen-lahdon-satamasta/

Huvittava yksityiskohta on se, että tällä kertaa Italian viranomaiset ovat heittäneet pöytään hihaässän elikkä kansainväliset sopimukset:

Quote from: konekäännös"The ship has been subjected to 'administrative detention' which will continue until the irregularities detected in the inspection are corrected and, for some of them, the intervention of the flag State which holds responsibility for the compliance of the ship with international conventions will be required and applicable national legislation . "

https://www.mediterraneocronaca.it/2020/07/09/colpita-anche-la-sea-watch-3-il-mare-torna-privo-di-soccorritori/

Näillä epämääräisesti viitatuilla sopimuksilla ja niiden tarkoitushakuisilla tulkinnoilla näköjään huidellaan puolin ja toisin. Tähän saakkahan ne kuulema ovat estäneet palautukset Libyaan.

Varmaa on, ettei meripelastuksen varjolla tapahtuvaa laitonta siirtolaisuutta ja sen myötä turhia hukkumiskuolemia saada loppumaan ennen kuin merestä poimittu porukka rutiininomaisesti palautetaan takaisin Afrikan kamaralle.

Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Lampedusa­n saarella tunnelmat alkavat kevyesti muistuttaa jo muutaman vuoden takaisia, vaikka läpsymäärät toki eivät vielä olekaan samaa luokkaa.

Sinne on tullut neljän viime päivän aikana jopa 963 laitonta turvapaikkahuijaria veneillä Tunisiasta ja Libyasta. Tänä vuonna saarelle on tullut tähän mennessä 8000 läpsyä (vrt. vuoden 2019 määrä tässä kohtaa oli 3000).

Ketään näistä paskiaisista ei pitäisi päästää Eurooppaan!

https://www.infomigrants.net/fr/post/25979/lampedusa-pres-d-un-millier-de-migrants-debarquent-en-4-jours (13.7.2020)

Konekäännös:

QuoteLampedusa: nearly a thousand migrants disembark in 4 days

Nearly a thousand migrants arrived on the small Italian island of Lampedusa between Thursday July 9 and Sunday July 12. The president of the Sicily region has declared a state of emergency on the island while his Calabrian counterpart threatens to ban landings on the Calabrian coasts.

These last few days have been dense in the Mediterranean Sea. Lampedusa, who saw 963 people land in just four days, was overwhelmed by the influx of migrants, mostly from Bangladesh or Tunisia.

Thursday, July 9, 136 people arrived on the Italian island in 10 boats. The following day, there were 434 migrants in nine canoes. On Saturday July 11, 12 boats carrying 286 exiles reached Lampedusa and two others with 107 migrants on board joined the island on Sunday. In addition, 60 people were recovered at sea by the Italian coastguards and reached Sicily on Monday morning.

The only reception center on the island was thus overcrowded this weekend when only 95 accommodation places are available. About 300 migrants will be quickly sent to other centers in Calabria or in the Puglia region to relieve the Lampedusa hotstpot - the first transfers started on Sunday evening.

"Arrivals are up from last year"

While the majority of boats left Tunisia, two reached Lampedusa from the Libyan coast. A ship of 268 migrants from Libya also surprised aid workers on Friday. "Such a boat, with so many people on board, which manages to reach Italy on its own, it is rare. We had not seen this for several years", tells InfoMigrants Flavio Di Giacomo, speech by the International Organization for Migration (IOM).

"Arrivals are up compared to last year, but remain low compared to those of two years ago, and a fortiori those of three or four years ago," nevertheless tempers Flavio Di Giacomo.

Some 8,000 people, including  2,000 Tunisians , have arrived by sea in Italy since the start of the year, more than in 2019 (3,000) at the same time of year, but much less than the year before (17,000 in 2018), according to IOM figures.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Suomityttö

QuoteJärjestö: Välimereltä pelastetut 180 siirtolaista voivat rantautua Sisiliaan

Julkaistu: 5.7. 18:12

ITALIA on antanut Välimerellä jumissa olleelle pelastusalukselle luvan rantautua Sisiliaan, kertoo alusta operoiva SOS Mediterranee -järjestö. Aluksella on 180 siirtolaista.

"Olemme saaneet Italian viranomaisilta ohjeet jättää pelastetut 180 siirtolaista Porto Empedocleen", järjestön edustaja kertoi uutistoimisto AFP:lle sunnuntaina.

(...)

ALUKSELLA olevan uutistoimisto AFP:n toimittajan mukaan hermostuneisuus on lisääntynyt aluksella, kun siirtolaiset ovat olleet yhä epätoivoisempia maihin pääsystä. Osa on järkyttynyt siitä, että he eivät saa yhteyttä perheisiinsä kertoakseen olevansa kunnossa.

Kyydissä olevilla on ollut merkkejä äärimmäisestä henkisestä väsymyksestä, masennuksesta ja levottomuudesta. Järjestön mukaan levottomuus on johtanut useisiin tappeluihin.

Aluksella on kyydissä ihmisiä muun muassa Pohjois-Afrikasta, Pakistanista, Eritreasta ja Nigeriasta. Siirtolaiset olivat lähteneet Libyasta. Ocean Viking pelasti siirtolaiset neljässä eri operaatiossa 25. ja 30. kesäkuuta.

(...)

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006562815.html (5.7.2020)

Italia parka on nyt saanut riesoikseen nuo itsetuhoiset ressukat...

Saas nähdä jatkuuko matka kuinka nopeasti eurooppaan vai pitääkö edes se 2 viikon koronakaranteeni? :facepalm:


Ei kokonaisia artikkeleita lainauksiin tekijänoikeussyistä. Ja jos et osaa käyttää quote-toimintoa, niin kysy neuvoa minulta yksityisviestillä.

edb

Sisilian edustalla turvapaikanhakijoita majoittanut luksusristeilijä Moby Zaza sanoi irti sopimuksen. Italian hallituksen on keksittävä mitä se tekee karanteenissa/eristyksessä oleville sekä maahan virtaaville karaanteenia tarvitseville laittomille siirtolaisille, joita tänä vuonna alkaa olla täydet kymmenen tuhatta.

Hallitus etsii nyt kolmeksi kuukaudeksi vuokralle 250 henkeä vetävää alusta jossa on paljon pieniä hyttejä niin että tartunnan saaneet voidaan erottaa karanteenissa olijoista. Kiirettä pitää, sillä sopimus päättyy tänään torstaina, joskin siihen on saatu neuvotelluksi kymmenen päivän jatko.

Halpaa tämä lysti ei ole. Aluksen vuokra tulisi olemaan sellaiset kolme miljoonaa euroa. Päälle sitten terveydenhoito, ruokkiminen, siivous ja kaikkein kalleimpana järjestyksen ylläpito. Mutta toki pitää muistaa, että Italia on suurin hyötyjä EU:n kaavailemassa 750 miljardin tukipaketissa, josta suomalaiset maksanevat sellaisen 10 miljardia euroa.

Quote from: Z konekäännösWith growing despair, the Italian government is looking for a ferry or cruise ship for at least 250 passengers. However, the passengers should not go anywhere. The ship would house migrants who are in quarantine or in need of medical care because they are among the few dozen immigrants who tested positive for Corona. It is therefore important that there are enough individual cabins on board so that the different categories can be separated and safely supplied.

https://www.zsz.ch/italien-sucht-verzweifelt-ein-quarantaeneschiff-615727849836

Infomigrants samasta aiheesta:
https://www.infomigrants.net/en/post/26051/italy-covid-19-positive-migrants-transferred-to-military-hospital-in-rome
https://www.infomigrants.net/en/post/26021/italy-weighing-options-on-quarantining-migrants
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Alaric

Saksan luterilaisen kirkon Sea-Watch 4 -meritaksin pitäisi olla kuulemma elokuussa Välimerellä ihmissalakuljetushommissa :facepalm:

Oksettavaa.

https://www.kansalainen.fi/saksan-luterilainen-kirkko-lahettaa-oman-siirtolaisaluksen-valimerelle/ (18.7.2020)

QuoteSaksan luterilainen kirkko lähettää oman siirtolaisaluksen Välimerelle

(...)

EKD:n kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heinrich Bedford-Strohm ilmoitti, että Sea-Watch 4 -aluksen pitäisi olla elokuussa toimintavalmiudessa Välimerellä.

– Kenenkään ei saa antaa hukkua, puheenjohtaja perusteli.

EKD:n aluksen hankinta ja operointi rahoitetaan lahjoituksilla. United4Rescue -liittoumaan kuuluu yli 500 osallista.

EKD:n varsinaisia liittolaisia ovat muun muassa Saksan ammattiliittojen keskusliitto ja Lääkärit ilman rajoja -järjestö (Médecins sans frontières, MSF). Kumppaneihin kuuluu useita protestanttisia ja katolilaisia seurakuntia ja muslimijärjestöjä mukaanlukien Saksan muslimineuvosto.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Roope2

Laiva kippasi siirtolaiset takaisin Libyaan, oikeusjuttu edessä

Italian lipun alla seilanneen laivan kapteeni haastetaan oikeuteen Napolissa, koska hän palautti merihädässä olleet onnenonkijat Libyaan. Tapaus on ensimmäinen laatuaan Italiassa.

Laiva poimi 101 toivorikasta matkustajaa merikelvottomasta kiposta kansainvälisiltä vesiltä heinäkuussa 2018,  ja porukka roudattiin Tripoliin Libyaan ja luovutettiin rajavartiostolle. Välimeren sightseeing-reissulle osallistui viisi lastenlipun lunastanutta ja viisi telakalle menevää naista.

Matkustajien pakkoroudaaminen maihin, missä heidän henkensä ja turvallisuutensa ovat uhattuina, on kansainvälisen lain mukaan rikos. Ja kun Libya on tuollainen riskialtis maa, niin aluksen varustamo ja laivan kapteeni haastetaan oikeuteen.

(R2: Ilmeisesti syyteperusteita ovat lisäksi:)

Italian rannikkovartiostoa ei koskaan kutsuttu mukaan (kansainvälisillä vesillä tapahtuneeseen cembaloon), vaikka alus toimi Italian lain alaisuudessa. Matkustajien henkilöllisyyttä ei yritetty selvittää, ei terveydentilaa eikä alaikäisten lukumäärää. Ja mikä pahinta, kansainvälisellä vesialueella ei voinut tehdä turvapaikka-anomusta.
Nämä kaikki teot ovat vastoin kansainvälistä lakia.

Oikeudenkäynti alkanee kesän jälkeen


Fartyg dumpade migranter – ställs inför rätta

Kaptenen på ett italienskflaggat fartyg som tvingade tillbaka nödställda migranter till Libyen kommer att ställas inför rätta i italienska Neapel. Fallet är det första i sitt slag att prövas i Italien.
Fartyget plockade upp de 101 migranterna från en icke sjöduglig farkost ute på internationellt vatten i juli 2018, varpå de kördes till Tripoli, Libyen, där de överlämnades till libyska kustbevakningen. Bland människorna fanns fem minderåriga samt fem gravida kvinnor.
Att tvinga människor tillbaka till länder där det föreligger en risk för deras liv och säkerhet är ett brott mot internationell lag. Då Libyen bedöms vara ett sådant land så kommer fartygets kapten samt bolaget som äger fartyget nu att ställas inför rätta.
Trots att fartyget lyder under italiensk lag så anropades aldrig den italienska kustbevakningen. Inga försök gjordes heller att identifiera migranterna, ta reda på om de var i behov av sjukvård, om det fanns minderåriga ombord, eller om de avsåg att söka asyl. Även det i strid med internationell lag.
Rättegången är planerad att börja efter sommaren. (TT)


https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f13f9f8da2ab80018ec96a8

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Alaric

Lampedusalle tuli eilen veneillä 102 laitonta tunisialaista läpsyttelijää. Lisäksi Sardiniaan vietiin 19 mereltä bongattua algerialaista.

http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2020/07/21/migrants-six-landings-with-102-tunisians-in-lampedusa_2c48d3ab-682b-4dab-91d0-f19798588955.html (21.7.2020)

QuoteMigrants: six landings with 102 Tunisians in Lampedusa

Six small boats were rescued at dawn on Tuesday off Lampedusa by coast guards and finance police. Overall, 102 Tunisians landed on the island. The largest boat was carrying 30 people.

(...)

Finance police in the night between Monday and Tuesday apprehended a seven-meter-long boat carrying 19 people on board, all Algerian nationals, off southern Sardinia. The migrants were taken to the port of Sant'Antioco, in Sulcis, on Tuesday morning.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

l'uomo normale

Quote from: Roope2 on 19.07.2020, 16:09:57
Laiva kippasi siirtolaiset takaisin Libyaan, oikeusjuttu edessä

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f13f9f8da2ab80018ec96a8

Jutussa käytettiin ilmaista "ställas inför rätta i italienska Neapel", joka tarkoittaa suunnilleen "asetetaan oikeuden eteen Napolissa Italiassa". Ei kirjoitettu "åtalas för", mikä tarkoitaa että syytetään jostakin. Eikä syytenimikkeitä eikä rangaistusvaatimuksua ilmoitettu. Epämääräistä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

edb

Luksusristeilijä Moby Zazà lopetti matubisneksen, karisti Sisilian pölyt kannoiltaan ja on nyt matkalla Livornoon.

Italian hallitus tarjosi miljoonan kuussa jos joku suostuisi vuokraamaan vastaavanlaisen aluksen Eurooppaan suuntautuvan laittoman ihmissalakuljetuksen viimeiseksi lenkiksi, mutta halukkaita ei sitten näköjään löytynyt.

Quote from: konekäännösThe quarantine ship, Moby Zaza ', which has been in the harbor of Porto Empedocle for over two months, has been almost completely emptied: only 10 immigrants remain, including some - three or four - still positive for Covid-19. In the last few hours, in several groups, the migrants rescued in the past weeks by Ocean Viking who have completed the health surveillance have left the ship. As soon as the infected migrants are healed, with confirmation of a double rhino-pharyngeal swab, and they will be found a location, Moby Zaza will leave Porto Empedocle. The owner has announced that he does not want to extend the contract with the government.

https://www.grandangoloagrigento.it/porto-empedocle/porto-empedocle-si-svuota-la-moby-zaza

Meritaksien sijainnit kartalla
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Suurin ja tehokkain meritaksi Ocean Viking on vuorostaan Italian viranomaisten hampaissa. Paikat on käyty nuuskimassa huolella, ja puutteita on löytynyt niin että alus on nyt toimintakiellossa Porto Empedoclen satamassa Sisiliassa.

Quote from: NuovoSUD.itPorto Empedocle, administrative stop of the Ocean Viking of the NGO

Ocean Viking, of the non-governmental organization Sos Mediterranee, has been subjected to an administrative detention in Porto Empedocle, where it is moored. A release from the Coast Guard announced. "Today - the Coast Guard inspectors, specialized in navigation safety, submitted the ship Ocean Viking, of Norwegian flag and operating on behalf of the non-governmental organization SOS MEDITERRANEE, to an inspection aimed at to verify compliance with the rules, applicable to it, regarding safety of navigation, protection of the environment and protection of navigating personnel. The unit, moored in the port of Porto Empedocle, it is moored in recent days after the quarantine period following the transfer of the migrants on board to Moby Zazà. The inspection revealed several technical and operational irregularities such as to compromise not only the safety of the unit and the crew but also of the people who have been and who could be recovered on board, during the migrant assistance service carried out from the ship, as well as some violations of regulations to protect the marine environment.
... "

https://www.nuovosud.it/articoli/111075-cronaca-agrigento/porto-empedocle-fermo-amministrativo-della-ocean-viking-della-ong

Italiassa vallan kahvassa roikkuva Viiden tähden liike on selvästi ulapalla sen suhteen mitä tehdä matuvyörylle. Kun meritaksi tulee kärkkymään täydessä lastissa juhlapaikkaa, niin hiukan aikaa ihmetellään ja sitten annetaan lupa nousta maihin. Toisaalta sitten on tällaista viranomaisjäynää, jolla hiukan hidastetaan näiden toimintaa, mutta joka pitkän päälle on yhtä tyhjän kanssa.

Matteo Salvini sisäministeriaikanaan jo näytti että meritaksitoiminta voidaan pysäyttää jos halua ja päättäväisyyttä riittää. Ja sitä nimenomaan näiltä Timo Soinin hengenheimolaisilta puuttuu.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 73 Eurooppaan pyrkivää hädänalaista ja palautti heidät takaisin Libyaan (Khomsiin).


[tweet]1288131332258889731[/tweet]

Suomityttö

Quote from: kivimies on 28.07.2020, 20:04:05
Libyan rannikkovartiosto pelasti eilen 73 Eurooppaan pyrkivää hädänalaista ja palautti heidät takaisin Libyaan (Khomsiin).


[tweet]1288131332258889731[/tweet]

Tätä metodia jos käytettäisiin enemmän (palautus libyaan/ihan mihin tahansa muualle kuin eurooppaan) pääsisimme melko tehokkaasti pakolaisongelmasta eroon.

Puskaradio kun hoitaisi lopulta homman, että raja eurooppaan on kiinni ja pysyy.

edb

Libyan rannikkovartioston toiminta on ollut siinä määrin tehokasta, että kehitysmaalaisten invaasiota ajavat pellefanttikerhot alkavat käydä ylikierroksilla. Viimeksi Sea-Watch-järjestö ilmoittaa että Italia, Malta ja Libya on haastettu oikeuteen YK:n ihmisoikeuskomitean eteen vastaamaan Välimerellä merihätään joutuneiden tuomisesta Libyaan.

QuoteLawsuit brought before the UN Human Rights Committee against Italy, Malta and Libya
...
The Association for Juridical Studies on Migration (ASGI) and the Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) filed a complaint against Italy, Malta and Libya with the UN Human Rights Committee. The complaint is filed on behalf of two individuals whose right to flee  Libya was violated by the interception and pull-back carried out by the so-called Libyan Coast Guard under the responsibility of Italian and Maltese authorities.
...
https://sea-watch.org/en/lawsuit-brought-before-the-un-human-rights-committee-against-italy-malta-and-libya/

Mistään oikeudenkäynnistä tässä ei ole kyse. Ihmisoikeuskomitea on kahdeksastatoista asiantuntijasta koostuva elin joka valvoo Yhdistyneiden kansakuntien kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen noudattamista. Nyt siis kaksi suvakkipuulaakia on jättänyt valituksen mainitulle asiantuntijaelimelle, johon tämä mahdollisesti ottaa kantaa joskus tulevaisuudessa.

Suvakkeja siis närästää se, että sen sijaan että Maltan ja Italian viranomaiset kiltisti hakisivat ´merihätään´ joutuneet Eurooppaan kun Alarm Phone niin käskee, meripelastuksen suorittaakin kertakaikkisen väärä taho, nimittäin Libyan rannikkovartiosto.

Merihätään joutunut (tai hankkiutunut tai hädänalaiseksi tekeytyvä) ei tietenkään ole oikeutettu valitsemaan kuka hänet pelastaa. Tai vielä vähemmän sanelemaan minne henkikultansa täpärästi säästänyt viedään maihin. Se minne viedään voi olla lähin turvallinen satama tai pelastaneen aluksen määräsatama.  Libyalaisen partioaluksen määräsatama nyt vaan sattuu sijaitsemaan Libyassa.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Jälleen suunnitellaan uuden meritaksin varustamista Välimerelle kiihdyttämään Euroopan hukuttamista kehitysmaista tulevan siirtolaisvyöryn alle. Tällä kertaa asialla on italialainen kuppikunta. Vakaa aikomus on kerätä miljoona taikka pari tähän tarkoitukseen. Saa nähdä vieläkö kansan käsi on karttuisa.

Quote from: konekäännös...
The project mainly involves two activities: one at sea and one on land both on the front line. The activity at sea will be conducted by a team of professionals and volunteers who will provide assistance and collect evidence of what is happening a few miles from our shores. "This will be possible thanks to a ship of about 40 meters with ten crew members for the operation, and 9 between doctors and nurses, rescuers, mediators, journalists and photographers. Two fast dinghies instead, will ensure the approach to the boats in difficulty and the rescue of passengers ".
...
The purchase and construction of a Search and Rescue vessel, and its financing for one year, cost 2.1 million euros. The minimum amount to start the project is one million euros, or the cost and preparation of the ship, the set-up and operation for the first 3 months. "This is an important figure, which will be collected through donations on the www.resq.it site and crowdfunding campaigns".
...
https://www.avvenire.it/attualita/pagine/migranti-nave-di-soccorso-in-mare-con-crowdfunding-resq-colombo

Yllämainittu on kolmas vastaava käynnissä oleva hanke. Lähinnä toteutumista on saksalaisten kristillisten piirien Sea-Watch 4, jota paraikaa varustetaan Espanjan Borrianassa tarkoituksena saada se tositoimiin elo–syyskuussa. Esittelyvideon voi katsoa tästä linkistä.

Hampurin suunnalla puolestaan muutetaan entistä armeijan harjoitustorpedojen merestä keräämiseen tarkoitettua alusta meritaksiksi. Näiden velikultien Youtubekanava on Sea Punks.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

qwerty

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

no enpä tiedä

Italian kommunisteilla on edelleen valtaa. Maan kommunistinen puolue Partito Comunista Italiano oli vielä 80-luvulla maailman kolmanneksi suurin kommunistinen puolue. Nykyisessä muodossa puolue on demokraattinen puolue, Partito Democratico (PD). Kommunisteja äänestää lähinnä varakkaat pohjois-italialaiset. Lähde: Minne menet Italia, Anton Monti 2019.

Maan suosittu pop artisti Fedez julkaisi 2017 albumin Comunisti col Rolex, joka on myynyt 4x platinaa Italiassa. Levyn nimikkoraidalla kerrotaan varakkaista kommunisteista, jotka ovat onnistuneet piilottamaan omaisuutensa ja elävät leveästi. Italian Rolex kommunistit haluavat EU-tuet  ja Afrikan maahan. Suomen kommunistit haluavat Afrikan maahan ja suomalaisten rahat Italiaan :facepalm:. https://en.wikipedia.org/wiki/Comunisti_col_Rolex


no enpä tiedä

Quote from: Golimar on 03.08.2020, 18:14:56
En ota kantaa videon aitouteen mutta en ihmettelisi jos nämä kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat pakolaislapsukaiset ovat tuollaisia.

Kyllä tuo twiitti saattaa pitää paikkansa.
Fuocoammare - Fire at sea dokumentin (2016) alussa kerrotaan Lampedusan saaren läpi virranneen 400 000 Eurooppaan pyrkijää. Paikallisen VOKin kapasiteetti on 800 henkilöä. Kuvauksia tehtiin käsittääkseni kuukausia, mutta videolle suodattui kuvaa espanjalaiselta näyttävän nunnan rekisteröintikuvauksesta, muutama koulutetumman näköinen vanhempi henkilö ja lapsia. Vokista näytettiin myös öistä kuvaa, jossa oli pitkät jonot puhelinkioskeihin (kaikki subsaharan miehiä). Dokkari on lähinnä sosiaalipornoa, eikä siinä kerrota mitään taustoja/asiayhteyksiä/mittasuhteita.
https://www.imdb.com/title/tt3652526/?ref_=tturv_ql
https://en.wikipedia.org/wiki/Lampedusa_immigrant_reception_center

edb

Italian viranomaiset ovat ottaneet meritakseja perusteelliseen syyniin, ja tämän seurauksena laittaneet niitä toimintakieltoon. Viimeksi näin kävi Ocean Vikingille.

Tämä on luonnollisesti poikinut vastalauseita meritakseja operoivien järjestöjen taholta, ja vasemmalle kallellaan olevat tiedotusvälineet ovat niinikään kritisoineet italialaisten toimintaa. Taisin itsekin kirjoittaa happamaan sävyyn viranomaisjäynään turvautumisesta kun oikeasti pitäisi evätä meritakseilta pääsy Eurooppaan.

Joten lienee reilua antaa Italian rannikkovartioston turvallisuusasioista vastaavan amiraali Luigi Giardinon selittää asia omasta näkökulmastaan.

Pointti on se, että kansalaisjärjestöjen operoimia meritakseja käytetään jatkuvasti ja systemaattisesti meripelastustehtäviin, mihin niitä ei ole asianmukaisesti varustettu eikä hyväksytty. Mikä on aivan eri asia kuin se että kauppalaiva sattumoisin auttaa kohdalle osunutta hädän tullen.

Noinhan se tietysti on, että kaikki merellä toimivat alukset tulee hyväksyä tarkoitukseen johon niitä tosiasiassa käytetään.

Quote from: InfoMigrants/Ansa...
'Rescue ops by NGOs are not sudden activities'

Giardino said the issue is complex and also connected to an evaluation of the ship's activity. The activity of "searching and assisting migrants is undertaken with inadequate" ships, "in the absence of a specific certification, and in a systematic way," according to the admiral.

He said that this is confirmed by numbers: Over the past year the four NGO-run vessels carried out 52 rescue operations, 30 of which were undertaken by the Ocean Viking. Giardino said that, based on "clear, objective evidence", the vessels were deployed for a "specific and widely declared activity which can't be described as a sudden, different use of the ship."

This, he said, is problematic because the vessels are inadequate for this purpose and the SOLAS convention, "one of the pillars of international law on the security of navigation," provides for the flag country to certify a ship for the type of "service" it undertakes.

In January this year, the Italian coast guards "sent the flag states of NGO vessels an official statement asking them to adopt all the necessary measures to guarantee that those units are adequate and certified for that type of service," said the official. Such steps have not been taken so far, he said.

https://www.infomigrants.net/en/post/26420/ngos-systematically-conducting-search-and-rescue-operations-italy-s-coast-guards

Piti oikein käydä vilkaisemassa mihin tarkoitukseen näitä meritakseja on rekisteröity.

Ocean Viking – Supply Vessel
Eleonore – Pleasure Craft
Aita Mari – Naval Auxiliary Vessel
Alan Kurdi – Special Vessel

Sentään yksi on rekisteröity oikein:
Sea-Watch 3 – Salvage/Rescue Vessel

Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Italian hallituksen päänsärky on ollut maahan jatkuvalla syötöllä virtaavien kehitysmaalaisten karanteenin järjestäminen. Tilat ovat tupaten täynnä, ja porukka ottaa niistä herkästi hatkat.

Nyt on onnistuttu vuokraamaan matkustaja-alus johon sijoittaa väkeä karanteeniin. Tiistaina aloitti Lampedusan vesillä 2200 matkustajaa vetävä uiva hotelli GNV Azzurra.

Quote from: Der Standard / konekäännösWhile the migration movement towards the Italian island of Lampedusa is continuing, 250 migrants boarded the quarantine ship Azzurra for two weeks of isolation on Tuesday. The ship is off Lampedusa and is supposed to relieve the island's hotspot, which has been overcrowded for days, reported Italian media.

https://www.derstandard.at/story/2000119155328/250-menschen-gehen-auf-quarantaeneschiff-vor-lampedusa?ref=rss

Alus on alun alkaen rakennettu Ruotsissa silmälläpitäen Gotlannin ja mantereen välistä liikennettä, mutta se aloitti toimintansa kesällä 1981 hiukan vilkkaammalla reitillä Vaasasta Sundsvalliin nimellä Wasa Star.

Pohjanlahden liikenne ei osoittautunut kannattavaksi, eikä liioin liikennöinti Välimerellä, mutta Norjassa riitti keikkaa vuosiksi 1983-2008 nimellä Peter Wessel. Laiva ehti ajaa kiville, vaurioittaa komentosiltansa tulipalossa ja kolaroida ikävin seurauksin.

Vuodesta 2008 se on liikennöinyt Välimerellä ensin nimellä MS SNAV Toscana ja nyt siis GNV Azzurra.

Tänä vuonna on sellaiset 13 000 laitonta Eurooppaan pyrkijää onnistunut saamaan sandaalinsa Italian kamaralle. Tilanne on kärjistynyt Lampedusassa, jonne saapuu vuorokaudessa pari–kolme veneellistä kehitysmaalaisia – enenevässä määrin Tunisiasta, jossa ei pitäisi kenelläkään olla suurempaa hätää.

Nykyisellä vauhdilla Lampedusaan tupsahtaa Azzurrallinen maahantunkeutujia viikossa, joten kapasiteetti on syytä tuplata jos mielii kahden viikon karanteenin järjestää. Sitten vielä Sisiliaan tunkeutuneet siihen päälle.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Pitääkö säännöllistä meripelastustoimintaa harjoittavien alusten olla tähän tarkoitukseen soveliaita ja millaisin vaatimuksin – tämä puidaan Palermon hallinto-oikeudessa jossa Italian liikenneministeriö saa vastatakseen saksalaisen meritaksijärjestö Sea-Eyen kanteen.

Quote from: Sea-Eye• Sea-Eye files lawsuit against Italian Ministry of Transport and Palermo Port Authority
• Legal opinion by law of the sea experts refutes Italian view
• Italian Ministry of Transport counteracts international law

Hampurin yliopiston merioikeuden asiantuntijoiden mukaan on lippuvaltion asia asettaa ja valvoa rekisterissään olevien alusten turvallisuusvaatimukset. Edelleen se kuinka paljon matuja kulloinkin merihädässä sattuu olemaan on asia jota ei etukäteen voi tietää eikä se näinollen voi olla peruste mitoitusvaatimuksille.

Quote from: Sea-Eye"Even a ship like OCEAN VIKING, which has very large capacities and can undoubtedly be used as a professional rescue ship, is not enough for the Italian authorities if it saves more people than, for example, the ship's waste water system or garbage management plan provides. Ignoring the fact that, even if one followed the Italian view in principle, encountering an emergency at sea with more than the permitted number of people remains an "unplanned incident." If one thinks the Italian reasoning through, then all rescue ships operated by the state would have to be detained as well, because they regularly happen to save a larger number of people from drowning than they would be able to have on board during standard operations," added Schatz.
...
According to Art. 91 Para. 1 of the United Nations Convention on the Law of the Sea: "Each state determines the conditions under which it grants ships their nationality, enters them in the shipping register on their territory and grants them the right to fly their flag." Germany has laid down such conditions in accordance with the applicable international conventions for safety at sea and marine environmental protection for the ALAN KURDI and only these stipulated regulations can be the basis for an inspection of the port state by Italy.
...
https://sea-eye.org/en/sea-eye-is-suing-the-italian-ministry-of-transport/

Huvittava pikku yksityiskohta jupakassa on se, että meritakseja operoivat kansalaisjärjestöt saavat tässä maistaa omaa lääkettään, eli erinäisten knsainvälisten säännösten pikkutarkkaa ja tarkoitushakuista tulkintaa. Tämä jos mikä on Sea-Eyen puheenjotajan mukaan – kuinkas muutoin – vastoin kansainvälistä lakia!

Quote from: Sea-Eye"Adapting the interpretation of international rules to one's own political agenda in order to exert pressure on the flag states is a transparent, perfidious strategy and runs counter to international law," said Isler.

Riita koskee ainakin seuraavia meritakseja:





AlusOperaattoriLippuvaltioKäyttötarkoitus
Aita MariSalvamento Marítimo HumanitarioEspanjaNaval Auxiliary Vessel
Alan KurdiSea-EyeSaksaSpecial Vessel
Ocean VikingSOS MediterraneeNorjaSupply Vessel
Sea-Watch 3SOS MediterraneeSaksaSalvage/Rescue Vessel
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Italia aloittaa keskeytyneet palautuslennot Tunisiaan maanantaina. Viikossa lähtee kaksi koneellista vieden kerralla neljäkymmentä läpsyä.

Quote from: InfoMigrantsItaly-Tunisia migrant repatriation flights to resume on August 10
...
In an attempt to deal with a large number of migrants landing on Italian shores in recent weeks, the interior ministry said Tuesday that the repatriation of Tunisian migrants who land in Italy will resume on August 10. These repatriations had stopped during the coronavirus lockdown.

The ministry said that, under the terms of an agreement with Tunis, two flights carrying a maximum of 40 returning Tunisians each can run for the repatriations every week.
...
From June 1 to August 3, the interior ministry said, 266 people had been repatriated from Italy: 116 to Tunisia and 103 to Albania.

https://www.infomigrants.net/en/post/26477/italy-tunisia-migrant-repatriation-flights-to-resume-on-august-10

Lampedusaan ja Sisilaan tullaan yhä enenevässä määrin juuri Tunisiasta, joka on jos ei nyt ylellinen niin täysin turvallinen paikka ihmisen elellä.

Palautusmäärät ovat toki vielä sangen pienet kun ottaa huomioon että heinäkuussa keskisen Välimeren reittiä pitkin Eurooppaan keplotteli itsensä sellainen kuusi ja puoli tuhatta sandaaliparia. Mutta hyvä alku tämä on ja esimerkki että näinhän se kotiinpaluu onnistuu.

Että luvattomasta maahantunkeutumisesta ei seuraa muuta kuin ilmainen kyyti kotiin, rohkaisee kokeilemaan onneaan. Vähintäänkin palautetuilta pitäisi ottaa biometriset tunnisteet talteen ja ikuinen porttikielto Eurooppaan. Tai jos jostain syystä tulevaisuudessa on perustetta myöntää viisumi, niin ehdoksi että maksaa takaisin palautuskustannukset korkoineen.

Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope2

Siinähän olisi naurussa pitelemistä, jos Italia siirtyisi merikuljetuksiin ja ostaisi palautuspalvelut meritakseilta.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Tommi Korhonen

Komissari Montalbanissa (italialainen Korsikaan sijoittuva poliisisarja) oli yllättävän ajankohtaisesti tuollainen kohtaus: laittomia maahanmuuttajia jouduttiin sijoittamaan mihin vaan, mukaanlukien matkustajalaivoihin.

Siinäkin mentiin sitten helpon kautta ja esitettiin yksittäisiä ankaria mutta perusteltuja pakolaistarinoita. Mutta onneksi sarjan moraalisaarnaus jätettiin siihen, ja jatkettiin normaalin tarinankerronnan mukaan. (Johon usein kuuluu rodullistettu antagonisti.)

Mitä todelliseen Välimeren liikenteeseen tulee, kun minusta on käsittämätönt, että pelkkä meriliikenne riittää maahan pääsyyn. Miksei merihätäisiä vain palauteta. Merihätä ei todellakaan itsessään ole pakolaisstatuksen peruste.

Vaikka joku italialainen voi olla suvakki, niin eivät taatusti Etelä-Italiassa halua koko maansa muuttuvan tulijoiden mukaan.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

edb

Millaista on monikulttuurinen arki vastaanottokeskuksen naapurina Lampedusassa. No hermo siinä menee. Verkkojulkaisu Kansalainen on kääntänyt Il Giornalen jutun aiheesta.

Quote from: KansalainenItalialaisnainen shokissa pakolaisten vuoksi: "He söivät koirani!"

"Jos vielä löydän pakolaisen mailtani, ammun hänet. Minulla ei ole enää mitään menetettävää", vakuuttaa kolmansien maiden pakolaisten aiheuttamista ongelmista kärsivä lampedusalaisnainen.

Rosy Matina asuu Lampedusan saarella. Italialle kuuluva Lampedusa sijaitsee Euroopan ja Pohjois-Afrikan erottavalla Välimerellä, ja pieni saari on monien kolmansien maiden pakolaisten ensimmäinen määränpää matkalla kohti vaurasta Eurooppaa.
...

https://www.kansalainen.fi/italialaisnainen-shokissa-pakolaisten-vuoksi-he-soivat-koirani/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope2

Torstaina 13.8 Ykkösaamussa Välimeri, Lääkärit Ilman Rajoja ja toiminnanjohtaja Linda Konate

https://areena.yle.fi/audio/1-50547699


Koko ohjelma oli kuin maksettu mainos katalasta vastapuolesta ja urheista ja oikeudenmukaisista pelastajista.

Muutamia pointteja, mutta älkää kuunnelko, jos jo valmiiksi jokin asia vituttaa.

Ei mainintaa, että merellepääsyn toteuttavat salakuljettajat
Mereltä paluu Libyaan mahdotonta,koska paska maa.
EU:n täytyy sopia tulijoiden jaosta ennakkoon, muuten Italia ja Malta pistävät hanttiin rantautumisia.
Ohjelma antaa vaikutelman, että turvapaikan voi ainoastaan anoa Välimeren pohjoispuolella olevista valtioista
EU epäreilu, kun rahoittaa Libyaa, joka roudaa porukan takaisin.

Toimittaja-tyttönen täysin muotin mukainen, häneltä puuttuivat kaikki kriittiset kysymykset, päinvastoin koko ajan puffaten: niin sittenhän teillä on vielä tämä ongelma ja tämä, jne.

Eivät kehdanneet tai älynneet ohjelman lopuksi kertoa Lääkärit Ilman Rajoja-avustustilin numeroa.

Sen ymmärrän ja hyväksyn, jos Jehovat, Helluntailaiset tai muu porukka omilla taajuuksillaan ja rahoillaan tuovat esiin omia katsomuksiaan. Mutta en sitä, että Ylellä joku vastaavanlainen porukka saa ilmaista lähetysaikaa.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Alaric

Sea Watch 4 -meritaksi, jota rahoittaa myös Saksan ev.lut.-kirkko, on lähtenyt tänään ensimmäistä kertaa ihmissalakuljetus­hommiin Välimerelle.

Kaikki nämä alukset pitäisi takavarikoida/upottaa. Nuo ovat omalta osaltaan tuhoamassa Eurooppaa tuomalla tänne kehitysmaalaisia.

https://twitter.com/MSF_Sea/status/1294666442227490820

[tweet]1294666442227490820[/tweet]

Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.