News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-04-01 Italia: Välimeren vaarat ja Lampedusan liikenne (yhdistetty)

Started by Saippuakupla, 01.04.2009, 10:43:23

Previous topic - Next topic

edb

Saksan kristillisten piirien ylläpitämä meritaksi Sea-Watch 4 otti kyytiin ensimmäiset seitsemän asiakasta Libyan meripelastusalueelta. Tuohan ei mihinkään vielä riitä, joten näyttää jatkavan partiointia Libyan rannikon tuntumassa.

QuoteDas deutsche Rettungsschiff ,,Sea-Watch 4" hat vor der libyschen Küste sieben Menschen gerettet. Sie waren zuvor von einem anderen Schiff gesichtet worden.

https://www.tagesspiegel.de/politik/ehemaliges-forschungsschiff-sea-watch-4-nimmt-vor-libyen-sieben-menschen-an-bord/26119170.html
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Norskit tykkäävät hyysätä matuja yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: meren yli Eurooppaan tunkeneet eivät kelpaa.

Norway Todayn mukaan tämän vuoden pakolaiskiintiö on peräti neljä tuhatta. Tässä hulluudessa kuitenkin kajastaa pieni järjen valo.

Ensinnäkin norjalaiset pykivät valikoimaan perheitä, ja tätä kautta välttämään perheenyhdistämiset.

Toisekseen Norja ei suostu ottamaan jaettavakseen Välimeren yli itsensä keplotelleita, mikä on sinänsä ihan johdonmukainen kanta jos lähtee siitä että on olemassa niitä ´oikeita´ pakolaisia. Kaikkein vähiten sellaisia ovat nämä meren yli laittomin konstein väkisin itsensä tunkevat.


QuoteHowever, Norway rejects the EU's request to welcome boat migrants.

"This is our answer to why we have said no to the boat migrants. We think it is indefensible to lure people across the Mediterranean. They are largely not refugees, but economic migrants," says Kallmyr.

https://norwaytoday.info/news/norway-will-bring-800-quota-refugees-from-rwanda-and-romania/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Niinhän se menee, että kun tarjotaan kyytiä Libyan rannikon tuntumassa niin kyllä joku pöristelee kumiveneellä ja tarttuu tilaisuuteen.

Nyt on Sea-Watch 4:llä haalittuna 104 turvapaikkahuijaria, ja tilaa näköjään riittää kun ei ole kiirettä kippaamaan niitä eurooppalaisten ikuiseksi riesaksi.

Kohta taas väännetään että mihinkä nää saadaan jaetuksi ja ihmisoikeudet ja ... no te tiedätte.

QuoteThe "Sea-Watch 4" has been patrolling the rescue zone off Libya since Friday. On Sunday she recovered 97 people from an overcrowded rubber dinghy. On Saturday she took rescued people on board from another ship.

https://www.migazin.de/2020/08/24/sea-watch-4-rettet-knapp-100-menschen-aus-seenot/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Ainoa toiminnassa oleva meritaksi Sea-Watch 4 tuplasi asiakaasmääränsä: nyt kyydissä on jo yli kaksisataa Eurooppaan ilman lupaa väkisin yrittävää.

Quote"Within 48 hours, the crew of Sea-Watch 4 rescued a total of over 200 people. This quick rescue shows how urgent the issue of sea rescue in the central Mediterranean is. We are really grateful that after all these months of waiting our alliance ship could finally save lives", said Thies Gundlach, board member of the alliance United4Rescue.

https://sea-watch.org/en/sea-watch-4-rescues-more-than-200-people-in-first-mission-within-48-hours/

Juu, pelastakaa vaan kumiveneilijöitä sieltä Afrikan rannikolta, ei siinä mitään. Mutta toimittakaa ne vaikka Tunisiaan mikä on turvallinen maa ihan siinä lähellä ja kulttuurikin tuttua ennestään.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

Quote from: edb on 25.08.2020, 08:38:32
Juu, pelastakaa vaan kumiveneilijöitä sieltä Afrikan rannikolta, ei siinä mitään. Mutta toimittakaa ne vaikka Tunisiaan mikä on turvallinen maa ihan siinä lähellä ja kulttuurikin tuttua ennestään.

Kuviohan on sellainen, että juuri tunisialaiset laittomat siirtolaiset ovat ylivoimaisesti suurin kansallisuusryhmä (40%), joka saapuu Italiaan Välimeren yli "pakolaisina".

On ollut puhetta, että EU:n tulevaan maahanmuuttosopimukseen liitettäisiin uudenlainen turvallisten maiden lista, jolla Tunisiakin turvallisena maana olisi, mutta en pidätä hengitystäni sitä odotellessa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

akez

Quote from: edb on 24.08.2020, 11:15:33
Norway Todayn mukaan tämän vuoden pakolaiskiintiö on peräti neljä tuhatta. Tässä hulluudessa kuitenkin kajastaa pieni järjen valo. Ensinnäkin norjalaiset pyrkivät valikoimaan perheitä, ja tätä kautta välttämään perheenyhdistämiset

Eipä välttämättä vieläkään paista Norjassa järjen valo ottaen erityisesti huomioon, että heillä on hyvät laskelmat eri vaihtoehtojen kustannuksista ja siitä kuinka tehokkaita erilaiset auttamistavat ovat. Lisäksi vielä UNHCR:n pakolaisstatuksia jaetaan köntässä joillekin etnoryhmille tai joltakin alueelta tulleille, joka seikka avaa huijaus- ja petkutusoption käytön kiintiöasyylinkin saralle.

Seuraavassa juttua norjalaislehdestä vuodelta 2015. Artikkelin tekstiä on pyritty referoimaan selkeämmässä muodossa oleellisten seikkojen osalta. 

Høyren parlamenttiryhmän johtaja Trond Helleland esitti vuonna 2015 Norjan parlamentissa, että maahan otettaisiin lisää 8.000 syyrialaista pakolaista ja hätäapuun lähialueilla myönnettäisiin noin 29 miljoonaa euroa lisää varoja. Norjan Pakolaisavussa ja Norjan turvapaikkahakijajärjestössä (NOAS) oltiin pettyneitä. Siellä toivottiin 114 miljoonaa euroa lisää apuun lähialueilla.

114 miljoonan euron lisärahoituksella arvioidaan voitavan auttaa miljoonaa henkilöä paikan päällä. 8.000 lisäkiintiöpakolaisen ottaminen Norjaan on tehoton toimi ja se on vielä hyvin kallista. Yksi syyrialaispakolainen maksaa Norjalle 800.000 euroa. 8.000 pakolaista tulisi vuorostaan maksaan useita miljardeja euroja.

Suorat vastaanottokustannukset yhtä pakolaista kohden ovat 5 vuoden aikana 114.000 euroa, eli 8.000 pakolaisen kohdalla yhteensä 912.000.000 euroa, osoittaa Oikeus- ja valmiusosaston laskelma.

Samaan aikaan UDI:n tilasto osoittaa, että keskimääräinen syyrialainen pakolainen saa tuotua Norjaan perheenyhdistämisen perusteella mukanaan vielä 0,7 henkilöä.

SSB:n [Norjan tilastokeskus] mukaan keskimääräisen syyrialaisen pakolaisen aiheuttamat elinkaaren mittaiset kustannukset ovat 800.000 euroa, jos integroituminen onnistuu kuten naapurimaasta Irakista tulleiden pakolaisten kohdalla. Mainittujen 8.000 pakolaisen ja 5.600 perheenyhdistämisen kautta tulleen aiheuttamat kustannukset tulevat nousemaan siten yhteensä 11 miljardiin euroon.


Tutkimuksia maahanmuuton vaikutuksesta julkiseen talouteen

Näin ollen apua on järkevää antaa vain ja ainoastaan konfliktin lähialueilla. Miksiköhän tämä erittäin helposti ymmärrettävä logiikka ja järki ei mene millään poliitikkojen päähän juuri missään Euroopan maassa?

Quote from: edb on 24.08.2020, 11:15:33
Norway Todayn mukaan tämän vuoden pakolaiskiintiö on peräti neljä tuhatta. Tässä hulluudessa kuitenkin kajastaa pieni järjen valo. Ensinnäkin norjalaiset pyrkivät valikoimaan perheitä, ja tätä kautta välttämään perheenyhdistämiset.

Vaan kun sitten on vielä se suku ja klaani, joiden yhdistämistä ei voi estää kiintiöasyylisysteemillä. Yleisesti tiedetään, että eräs suurimpia vetotekijöitä asyylishoppailussa on se, että kuinka moni maanmies tai sukulainen on jo ehtinyt pesiytyä kohdemaahan. Näiltä saa apua ja opastusta, sekä seuraa tarvitsematta oppia edes vierasta kieltä. Vaikka asylantin sukulainen ei pääsisi maahan virallisilla luvilla, niin hän voi aina omin voimin lampsia maahan ja sanoa "asylum", johon norskirajavartija vastaa, jotta "Welcome to Norway". Näin helposti täysi huijarikin sinetöi maahan jäämisensä lähes varmasti. Euroopasta kun ei tarvitse juuri poistua muuten kuin vapaaehtoisesti. Se kun on EU-komissio ja -eliitin tahto, sillä muuten saisivat väistämättä jotakin aikaan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

edb

Välimerelle on kaikessa hiljaisuudessa tullut vielä uusi meritaksi. Kyseessä on alunperin hulppea huvijahti jonka hiilijalanjälki ei liene sieltä pienimmästä päästä. Alus on ristitty ranskalaisen anarkofeministin mukaan Louise Micheliksi, ja sen on rahoittanut brittiläinen kuvataiteilja Banksy.

Härveli on maalattu pinkiksi, eikä miehistön merimiestaito liene vankimmasta päästä, sillä mukaan on haalittu ideologisesti oikeaoppista antirasistifasistifeministilgbtiq-porukkaa.

QuoteBanksy funds refugee rescue boat operating in Mediterranean

Exclusive: UK artist finances bright pink motor yacht that set sail in secrecy to avoid being intercepted by authorities

The British street artist Banksy has financed a boat to rescue refugees attempting to reach Europe from north Africa, the Guardian can reveal.

The vessel, named Louise Michel after a French feminist anarchist, set off in secrecy on 18 August from the Spanish seaport of Burriana, near Valencia, and is now in the central Mediterranean where on Thursday it rescued 89 people in distress, including 14 women and four children.

It is now looking for a safe seaport to disembark the passengers or to transfer them to a European coastguard vessel.

The crew, made up of European activists with long experience in search and rescue operations, had already assisted in two other rescue operations involving a total of 105 people, who are now onboard the NGO vessel Sea-Watch 4.

Painted in bright pink and featuring Banksy artwork depicting a girl in a life vest holding a heart-shaped safety buoy, the Louise Michel sails under a German flag. The 31-metre motor yacht, formerly owned by French customs authorities, is smaller but considerably faster than other NGO rescue vessels.
...

The 10 crew members of the Louise Michel have diverse backgrounds, but they all identify as anti-racist and anti-fascist activists advocating for radical political change. As it is a feminist project, only female crew members are allowed to speak in the name of the Louise Michel.

Lea Reisner, a nurse and head of mission for the first rescue operation, said the project was anarchist at its heart, meant to bring together a variety of struggles for social justice, including for women's and LGBTIQ rights, racial equality, migrants' rights, environmentalism and animal rights.
...
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/27/banksy-funds-refugee-rescue-boat-operating-in-mediterranean
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

^Suosikkikohtani:
Quote"I don't see sea rescue as a humanitarian action, but as part of an anti-fascist fight," she told the Guardian.

Eli eivät itsekään pidä puuhasteluaan humanitaarisena toimintana vaan osana poliittista kamppailua "fasisteja" vastaan.

The Guardianin jutussa ei suoraan sanota, keitä nämä "fasistit" ovat, mutta ilmeisesti viranomaisia.

QuoteLea Reisner, a nurse and head of mission for the first rescue operation, said the project was anarchist at its heart, meant to bring together a variety of struggles for social justice, including for women's and LGBTIQ rights, racial equality, migrants' rights, environmentalism and animal rights.

Eläinten oikeudet?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

edb

Nyt on Välimerellä jälleen kuhinaa.

Maltan edustalla odottelee tankkeri Maersk Etienne joka erehtyi ottamaan kyytiin 27 kehitysmaalaista elokuun 4. päivänä. Voi vain kuvitella mitä maksaa seisottaa tankkeria neljättä viikkoa tyhjän panttina.

Sea-Watch 4 sekä Louise Michel kärttävät nekin maihin pääsyä noin parille sadalle asiakkaalle. Malta ja Italia eivät ole innostuneet ottamaan näitä kontolleen.

Ja päälle päätteeksi ovat saaneet veteraanimeritaksi Open Armsin liikkeelle Espanjasta kohti Libyan rannikkoa.

Meritaksit kartalla.

Quote from: DW/konekäännösMalta gives "Sea-Watch 4" a rejection

In the Mediterranean, around 230 boat migrants rescued from distress are waiting on two ships to be assigned a safe harbor. Malta has refused the request. Italy doesn't even answer.
...

Migrants have been waiting for tankers off Malta for three weeks

The cargo ship "Maersk Etienne" is also waiting near Malta for permission to enter the port, as the aid organization Sea-Watch reports. 27 people have been waiting for more than three weeks on the Danish tanker that picked up the migrants on August 4th. A spokesman for the Maersk transport company confirmed this. According to the shipping company, the people, including a child and a pregnant woman, have been looked after by the crew since then. However, the tanker was "not built for passengers and an international solution is needed for the stranded migrants," the company said in a statement.
...
https://www.dw.com/de/malta-erteilt-sea-watch-4-eine-absage/a-54723119?maca=de-rss-de-all-1119-xml-mrss

Quote from: konekäännösThe humanitarian vessel Open Arms, the tugboat which remained in the shipyard for months and returned entirely renovated, today left the port of Castellòn de la Piana, in Spain, to reach the SAR area...

http://www.mediterraneocronaca.it/2020/08/28/ong-e-migranti-la-open-arms-torna-in-mare-e-lo-fa-con-emergency/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Täytyy tunnustaa, että kun kuulin että anarkofeministit ja muut sukupuoleltaan huterat ovat lähteneet matuja pelastamaan meren kuohuista, niin ensimmäinen ajatus oli että tämä ei pääty onnellisesti. Eipä kulunut kuin vuorokausi, niin jo ollaan julistamassa hätätilaa alukselle.

Quote from: The GuardianBanksy-funded boat nears 'state of emergency' as it shelters 200 people

Crew of Louise Michel, who rescued 89 migrants on Thursday, say European authorities ignoring them

A rescue boat financed by the British street artist Banksy is close to declaring a "state of emergency" after the crew helped 130 migrants and are now safeguarding over 200 people off Libya's coast, while the European authorities ignore their request for help.

The vessel, named Louise Michel after a French feminist anarchist, set off in secrecy on 18 August from the Spanish seaport of Burriana, near Valencia, and is now in the central Mediterranean, where, on Thursday, it rescued 89 people including 14 women and four children.

On Friday, the crew of European activists responded to a mayday call by Moonbird, an aircraft that monitors migrants' boat in danger in the central Mediterranean, which had spotted a dinghy that was not moving and was taking in water.

"Louise Michel proceeded at full speed," a ship spokesperson said. "We handed out life vests to 130 people to secure the situation."

The rubber dinghy is currently located in the Maltese search and rescue zone, dangerously overcrowded and taking in water, with a dead body onboard and several others suffering from fuel burns and injuries, after having spent several days at sea.

...

https://www.theguardian.com/world/2020/aug/28/banksy-funded-boat-in-state-of-emergency-as-it-shelters-200-people

Ja tietenkin pitäisi Eurooppaan päästä. Muistutan edelleen että siinä ihan Libyan vieressä on valtio nimeltä Tunisia. Sinne vaan viemään ihmiset turvaan. Kyllä ne ottaa, katsokaas kun ihmisoikeudet ja kansainväliset sopimukset! Ellei sitten tarkoitus ole härskisti käyttää meripelastusta laittoman Eurooppaan suuntautuvan siirtolaisuuden väylänä.

Quote from: The Guardian...
The UN refugee agency urged European nations on Saturday to let in hundreds of migrants rescued from the Mediterranean by humanitarian boats, including one financed by the British street artist Banksy.
...
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/29/banksy-european-authorities-ignoring-pleas-crew-migrant-rescue-vessel
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

kivimies

Libyan rannikkovartiosto pelasti 155 "hädänalaista" 28-29.8. Heidät kaikki vietiin takaisin Libyaan (Tripoliin).

[tweet]1299624300463431681[/tweet]
[tweet]1299637816276717568[/tweet]

edb

Matuja eteläiseen Italiaan salakuljettanut vene räjähti. Rajavartiosto ja poliisi olivat paikalla, kun kymmeniä maahantunkeutujia kuljettanut vene syttyi tuleen ja sen jälkeen räjähti.

Neljä kuoli, viisi – mukaanlukien kaksi poliisia – loukkaantui ja kaksi on kateissa.

Syyksi veikkaillaan polttoaineen syttymistä, mutta mistä sitä tietää mitä kaikkea räjähtävää tuollainen porukka tuo mukanaan.

Quote from: Salzburger Nachrichten / konekäännösDead in explosion on refugee boat off Calabria

Four dead, two missing and five injured is the preliminary result of a new refugee tragedy that took place on Sunday off the coast of the southern Italian region of Calabria. A boat with dozens of migrants on board caught fire and exploded during a rescue operation off the coast of the town of Crotone. At least four migrants were killed.

Another two people are still missing. Five people, including two police officers who participated in the rescue operation with the coast guard, were injured, Italian media reported on Sunday. Three injured migrants are in mortal danger and have been hospitalized with severe burns. For the time being there was no information about the origin of the migrants.

A coast guard ship was rescuing migrants when a fire broke out on board the boat. Shortly thereafter, there was an explosion, apparently caused by the fuel on board. The migrants jumped into the water in a panic. The injured called for help from the boat.
...
https://www.sn.at/politik/weltpolitik/tote-bei-explosion-auf-fluechtlingsboot-vor-kalabrien-92151820
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Malta on vuokraamassa matkustajalaivaa vastaanottokeskukseksi. Kyseessä olisi kyprokseen rekisteröity Galaxy, johon voitaisiin majoittaa anakin sellaiset 350 laittomasti maahan tunkeutunutta kehitysmaalaista.

Lysti tulee maksamaan pyöreästi miljoona euroa kuukaudessa, mikä on iso raha varsinkin kun turismista saatavat tuotot ovat pohjalukemissa. Mutta saavatpahan tavalliset kyproslaiset elää rauhassa omaa elämäänsä.

QuoteEXCLUSIVE: Prime Minister to spend €1m a month to detain migrants on ship

The government will be paying €33,500 a day, or over €1 million a month, to charter a massive vessel to host migrants offshore in a repeat move of a controversial decision taken earlier in the year when the COVID-19 pandemic hit the country.

...
The Shift can exclusively reveal that the government has agreed to hire the MV Galaxy – a Cypriot flagged 41-year-old RO/RO passenger ship – currently operating the sea crossing between the ports of Brindisi in southern Italy and Vlore in Albania.

It is not yet known where the 127-metre-long vessel, which can host more than 350 passengers, will be moored while serving as an offshore detention facility.

The Shift is informed that while the government is trying to finance this massive expense using EU funds, Brussels has again signalled its difficulty to approve such spending on such a questionable move widely condemned by human rights organisations.

The MV Galaxy is expected to be in Maltese waters within five days of the contract being signed. The agent is Walmar Marine Ltd, owned by Anthony and Michael Zammit from Gozo – the same owners of Go Fuels Ltd involved in fuel bunkering.

...
https://theshiftnews.com/2020/08/31/exclusive-prime-minister-to-spend-e1m-a-month-to-detain-migrants-on-ship/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Jälleen ollaan Saksassa varustamassa uutta meritaksia Välimerelle. Asialla on vanha tuttu yhdistys Sea-Eye. Täsmälleen mistä aluksesta hierovat kauppoja ei tiedoteta, mutta tähtäimessä on sellainen joka remontoituna täyttää Italian pelastustoiminnalle asettamat määräykset. Valmista pitäisi tulla vielä kuluvan vuoden aikana.

Laiva nimeksi tulee Ghalib Kurdi pikkuveljensä Alanin kanssa hukkuneen pojan mukaan. Nimivalinta kuvaa hyvin Sea-Eye-yhdistyksen päämääriä. Kurdeilla ei ollut minkäänlaista hätää Turkissa, mutta hyvinvointivaltion kutsu kävi ylivoimaiseksi vastustaa. Sen sijaan että olisi hommanut viisumin ja matkaliput perheelleen, isä Abdullah päätti ottaa riskin, käyttää laitonta reittiä ja maksaa ihmissalakuljettajille epävarmasta kyydistä. Ikävä kyllä riskit joskus toteutuvat, ja perhettä kohdanneesta onnettomuudesta käy syyttäminen yksinomaan päätöksen tehnyttä isää.

Quote from: Sea-EyeAt a press conference in Regensburg on Tuesday morning, civil sea rescue organization Sea-Eye announced its plans to purchase a new rescue vessel and to deploy it before the end of this year. The new ship will be named GHALIB KURDI in memory of Alan Kurdi's older brother, who also drowned five years ago. The family of the deceased children strongly support Sea-Eye's cause and intends to become even more involved with Sea-Eye in the future.
...
In order to raise funds for the ALAN KURDI and GHALIB KURDI missions, Sea-Eye is launching the 'Ehrlich gesagt' ('Honestly speaking') campaign on September 3rd. The concept comes from the Hamburg agency Grabarz & Partner and was presented at the press conference by Alexander Baron.
...
The campaign aims to convey its message in an emotional yet straight-forward and concise way, without relying on the typical use of pictures of sea rescuers or rescued people. The campaign will be billboarded in Regensburg, Munich, Berlin, and Cologne.

https://sea-eye.org/en/ghalib-kurdi-is-sea-eyes-newest-rescue-ship/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Tankkeri Maersk Etienne erehtyi elokuussa pomimaan merestä 27 paremman elämän toivossa Eurooppaan yrittävää. Se odotteli tämän seurauksena Maltan edustalla kokonaista 38 vuorokautta ennen kuin meritaksi Mare Jonio tuli hätiin ja otti porukan hoteisiinsa. Moni muu firma olisi kanttuvei seisotettuaan tankkeria toista kuukautta täydellä miehistöllä. Mitähän vakuutusyhtiö tuumaa moisesta? Ja passiin jääminen on varustamon päätös, sillä pelastettuja ei tarvitse jättää lähisatamaan – myös pelastuksen suorittaneen aluksen määräsatama on ihan okei.

QuoteMaersk Tankers has announced the safe disembarkation of 27 migrants from the Maersk Etienne tanker in the Mediterranean.

The disembarkation comes 38 days after the Captain and crew of the Maersk Etienne heeded requests for assistance and came to the rescue of the migrants distress at sea. Since then, the ship had been denied entry by several countries, leaving the vessel and its crew stranded off Malta with the migrants on board and limited supplies.
...
The migrants have now been transferred to the ship Mare Jonio operated by the non-governmental organization Mediterranea.

https://gcaptain.com/migrants-disembarked-from-maersk-etienne-in-mediterranean/

Open Arms on sekin tarjonnut jatkoyhteyden peräti sadallekuudellekymmenelle ihmissalakuljettajien asiakkaalle, ja kyttää nyt Lampedusan edustalla mahdollisuutta dumpata nämä eurooppalaisten ikuiseksi riesaksi.

QuoteOn Thursday September 10, the humanitarian rescue ship Open Arms, run by the Spanish NGO Proactiva Open Arms, carried out a second rescue of 77 people. The ship was already carrying 83 migrants from a rescue which took place on September 8. The ship now has 160 people on board.
...
https://www.infomigrants.net/en/post/27223/open-arms-rescues-a-further-77-migrants-in-the-mediterranean

Meritaksi Alan Kurdi on palaamassa huoltotauolta Espanjasta pelimestoille.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Pullervo

^ Eipä tarvinnut pitkään odottaa tilanteen kehittymistä edelleen.

Maersk Etiennestä Mare Joniolle siirretty taakka päästetään nyt Italiaan Sisilian Pozzallon satamaan maan sisäministeriön luvalla. Tanskalaisvarustamo sekä Malta, joka torjui afromaihinnousun, voittivat, Eurooppa hävisi. Näin käy aina lopulta, kun taakkaa ei saada palautettua Välimeren etelärannalle.

https://twitter.com/RescueMed/status/1304847305372205062
[tweet]1304847305372205062[/tweet]
Quote from: Mediterranea@TwitterAt 19.25 today the IT MRCC @guardiacostiera and @Viminale have assigned #Pozzallo as the port for the disembarkation "due to health reasons" of the 25 people still aboard of the #MareJonio. After 40 days the nightmare is finally over for the castaways of the Maersk #Etienne

edb

Meritaksi Open Arms kärkkyy Palermon edustalla mahdollisuutta dumpata mukanaan olevat 276 kehitysmaalaista onnenonkijaa eurooppalaisten ikuiseksi riesaksi. Kuten on moneen kertaan huomattu, lähi-itäläinen pinna ei kovin pitkään kestä katsella horisontissa siintävää Euroopan rannikkoa houkutuksineen. Niinpä sitten hypättiin teatraalisesti mereen seitsemänkymmenenkuuden miehin voimin.

Luulisi että moinen käytös saisi hitaammankin oivaltamaan ettei tuollaista porukkaa parane laskea tavallisten rauhallisten länsimaisten ihmisten keskuuteen. Mutta niin ne vaan kiltisti ongitaan ylös ja jäädään odottelemaan että Italia avaa satamansa, minkä se takuuvarmasti tulee tekemään.

Quote from: Migazin / konekäännösDozens of refugees fall from the rescue ship

Desperation on the "Open Arms" - 76 people jump overboard in front of Palermo, hoping to swim ashore. The rescue ship had drawn attention to the emergency in vain.
...
The people who jumped overboard were pulled out of the water and picked up by the Italian coast guard. The rescue boats of the German ship "Sea-Watch 4", which is moored off Palermo, were also launched to help rescue the refugees if necessary.
...
Open Arms had already described the situation on board days ago as extremely tense: According to the information, many of the refugees had been admitted severely dehydrated and weakened, the ship was completely overcrowded, the sea was restless. Only two pregnant women and one man were evacuated for medical reasons.

https://www.migazin.de/2020/09/18/dutzende-fluechtlinge-stuerzen-sich-von-rettungsschiff/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Tuossa ylempänä tuli mainituksi kuinka 76 hyväkästä keksi yrittää uiden meritaksi Open Armsista Palermoon. Ketkuilu palkittiin majoittamalla laitonta maahantunkeutumista yrittäneet karanteenialus GNV Allegraan. Eipä siis mikään ihme että vielä 48 läpsyä käytti samaa konstia ja lähti yrittämään uiden maihin samoin tuloksin.

Nähtävästi loputkin 140 kehitysmaalaista siirretään Open Armsista Allegraan ja säästetään näin harmittavalta uimareissulta.

Italialaiset ovat näköjään ottaneet käyttöön jälleen uuden karanteenialuksen. GNV Allegra on rakennettu Wärtsilän Turun telakalla 1987. Se on seilannut ennen joutumistaan Italiaan mm. Norjassa ja Irlannissa. Alus vetää sellaisen puolisentoista tuhatta matkustajaa.

Sea-Watch 4:n karanteeni päättyi sekin, ja edessä on viranomaissyyni ja sen seurauksena mahdollinen toimintakielto.

Quote from: Mediterraneo Cronaca / konekäännösTHE SEA WATCH 4 HAS ENTERED THE PORT OF PALERMO AND IT IS EXPECTED THAT IT WILL NOW BE SUBJECT TO THE SAME PROCEDURE AS THE OTHER NGO SHIPS WITH ON-BOARD INSPECTION AND CONSEQUENT ADMINISTRATIVE DETENTION. THE OPEN ARMS WAS STILL WAITING FOR ORDERS FOR THE 140 MIGRANTS ON BOARD AT LUNCHTIME AFTER ANOTHER 48 HAD JUMPED OVERBOARD THIS MORNING. YESTERDAY THE BLOCKS OF GNV ALLEGRA DISEMBARKED AND THE 76 THAT HAD JUMPED FROM THE OPEN ARMS WENT UP

Yesterday 76 migrants who had thrown themselves into the sea in the harbor of the port of Palermo were recovered from the sea . From the smallest patrol boat of the Coast Guard to the flagship "CP-941 Diciotti" and patrol boats of the Guardia di Finanza had to save people who had already manifested the very serious psychological distress attempting the same sortie in front of the port of Porto Empedocle.
...
The migrants who had jumped into the sea yesterday got on the Allegra, but it seems that for the 140 still on Open Arms a transfer at sea must be carried out ...
...
Sea Watch now has a ship stopped in Porto Empedocle, the "Sea Watch 3", a plane stopped in Lampedusa, the "Moonbird" and is preparing to see the new and larger ship "Sea Watch 4" stop.

http://www.mediterraneocronaca.it/2020/09/18/grandi-manovre-a-palermo-gente-in-mare-navi-in-porto-e-ong-pronte-per-ispezione-e-fermo-amministrativo-foto/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Open Arms on sitten tyhjennetty viimeistä sandaaliparia myöden Palermon edessä uivaan hotelliin nimeltä Allegra. Paikallislehti oli kameroineen paikalla.

QuotePhotographic story of the transfer from Open Arms to GNV Allegra in the port of Palermo

http://www.mediterraneocronaca.it/2020/09/19/racconto-fotografico-del-trasbordo-da-open-arms-a-gnv-allegra-nel-porto-di-palermo/

Alan Kurdi on ollut ainoana meritaksina alan mestoilla viime päivät, ja kyytiin on saatu kahdessa erässä 114 Eurooppaan väkisin yrittävää.

Alan Kurdia ylläpitävä järjestö Sea-Eye kertoi ostaneensa vielä yhden aluksen meritaksikäyttöön. Laiva saa nimen Ghalib Kurdi, mutta tarkempia yksityiskohtia eivät suostu vielä kertomaan.

Quote• ALAN KURDI crew rescues 114 people from two boats
• So-called Libyan Coast Guard also involved in sea emergencies
• Sea-Eye signs purchase agreement for rescue ship GHALIB KURDI

https://sea-eye.org/en/alan-kurdi-saves-114-lives/

E:  Kolmaskin porukka on saanut jatkoyhteyden, eli nyt jo 133 toiveikasta odottelee Alan Kurdin kannella pääsyä eurooppalaisten kustantaman ilmaisen elämän syrjään kiinni.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Sea-Watch 4 alistettiin Palermossa vaatimattomaan yhdentoista tunnin mittaiseen viranomaissyyniin. Vähemmän yllättäen puutteellisuuksia löytyi, joiden vuoksi alus asetettiin toimintakieltoon.

Ehkä voi nähdä pientä ironiaa siinä, että ympäristömääräykset estävät meritaksitoiminnan. Aluksen septijärjestelmä näet ei ole mitoitettu vastaamaan pelastettujen määrää.

Meritaksitoimintaa ylläpitävät tahot ovat luonnollisesti pöyristyneitä ja näkevät viranomaistoiminnan tarkoitushakuisena. Tässä kohden täytyy sanoa että olen osittain samalla kannalla.

Asiahan on niin, että meripelastuksen varjolla tosiasiassa harjoitetaan laitonta maahanmuuttoa. Sellaisena siihen tulisi suhtautua: porukka vaan yksin tein takaisin Afrikkaan, biometriset tunnisteet talteen ja ikuinen porttikielto EU:n alueelle. Voivat sitten mielin määrin harjoittaa meripelastustoimintaa ketä tällainen kiinnostaa. Tosin Australiasta on opittu se, että kun maahan ei laittomin konstein pääse, ei silloin kannata maksaa salakuljettajille maltaita vaarallisesta kyydistä, joten pelastettavia tuskin ihmeemmin enää ilmaantuisi.

Quote from: Migazin / konekäännösThe Italian authorities have arrested the German rescue ship "Sea-Watch 4" in Palermo. The reason given was alleged security deficiencies, said Sea-Watch on Sunday night on Twitter: "The inspectors spent eleven hours looking for a needle in a haystack - and once again found absurd reasons to arrest us. With this arbitrary blockade, @guardiacostiera is deliberately putting human lives at risk! "Meanwhile, the German ship" Alan Kurdi "saved 133 people in distress on Saturday.
...
The "flimsy justifications" during the inspection had shown again that it was not a matter of checking the ship's safety, but of preventing civilian sea rescue in the central Mediterranean, Sea-Watch explained to the partner "Doctors Without Borders", the medical officer on board Help provided, and the support alliance "United4Rescue". The main allegation made by the Italian inspectors is that saving lives is not in accordance with the registration of the ship. The "Sea-Watch 4" had too many life jackets on board and the sewage system was not designed for the number of people rescued.
...
https://www.migazin.de/2020/09/21/sea-watch4-zum-mal-seenotrettungsschiff/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Alan Kurdi kyllästyi ruinaamaan maihinnousulupaa Lampedusasta. Sen sijaan se aikoo mennä matulasteineen paivineen Marseilleen Ranskaan, missä muutoinkin olisi tapahtunut seuraava miehistönvaihto. Virallinen Ranska ei toistaiseksi ole myöntänyt eikä kiltänyt lupaa tuoda laittomasti Eurooppaan pyrkiviä sen satamiin.

Tässä kohdin on syytä muistuttaa, että Ranskasta pakenee viikottain henkensä kaupalla satoja ellei tuhansia epätoivoisia kumiveneillä kanaalin yli Iso-Britanniaan. Oletteko nyt ihan varmoja siellä Kurdin brygalla että uskallatte laskea asiakkaanne Ranskan kamaralle?

QuoteALAN KURDI SETS COURSE FOR FRANCE
...
On Tuesday evening, the civil sea rescue organization informed the maritime rescue coordination centres of Italy, Malta, Germany and France, as well as the German Foreign Office, of their intentions and repeated their request for a safe port. However, none of them replied.

Therefore, the ALAN KURDI set course for her port of call, its original port of destination, where the ship was scheduled to dock in order to carry out the crew change and prepare for its next mission. The French port of Marseille was also chosen because the organization's volunteers can travel there more easily from Germany and it has already served as a suitable base for the rescue ship OCEAN VIKING.
....
"As we will pass many ports off Sardinia, off Corsica and off the south of France, we will be able to ask for support everywhere," so Isler.

Recently, the French government has regularly been involved in the distribution of people rescued from distress at sea.

"We do not know how the French government will react to our request for assistance. But we believe in the support of the French people and that they won't let the ALAN KURDI be stranded off Marseille," Isler continues.

https://sea-eye.org/en/alan-kurdi-sets-course-for-france/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Alan Kurdi uhkasi viedä mukanaan olleet 125 läpsyttäjää Ranskaan. Ranskan hallitus ärähti ja Italia perääntyi viime hetkessä myöntymällä näiden tuomiseen Sardinian Olbiaan. Sieltä rikkautta ja voimavaraa sitten jaettaisiin eurooppalaisen veronmaksajan ikuiseksi riesaksi.

Vastaanotto on ollut nihkeän puoleinen. Perjantaiksi puolille päivin lupailtu siirto maihin alkoi illalla puolen yhdeksän kiepeillä vain keskeytyäkseen niin, että edelleen kuusikymmentäyksi onnenonkijaa odottelee siirtoa Alan Kurdin kannella.

Kun alus on tyhjennetty alkaa miehistölle sitten perinteinen kahden viikon karanteeni.

Quote from: Migazin/konekäännösRefugees from "Alan Kurdi" are allowed to land in Sardinia
With 125 refugees on board, the "Alan Kurdi" is now heading for Olbia in Sardinia. The Interior Ministry in Rome said the rescued were allowed to go ashore there and should be distributed within Europe.
...
https://www.migazin.de/2020/09/25/rettungsschiff-alan-kurdi-erreicht-sardinien/

Quote from: Sea-Eye/konekäännösUNFRIENDLY WELCOME IN OLBIA

As announced, the ALAN KURDI was allowed to enter the port of Olbia on Friday morning. But the Italian authorities refused to allow all those rescued to go ashore. All day long, people wrapped in blankets on board the ALAN KURDI froze, because it was raining heavily and a cold wind was blowing over the harbor.

After the captain insisted for several hours, the authorities stated that everyone could leave the ALAN KURDI. Then the first of the 125 rescued could disembark. At around 8:30 p.m., the Italian authorities stopped this process, although many people are still on board. The remaining 61 people should stay on deck of the ALAN KURDI until tomorrow morning in the cold and wind.
...
https://sea-eye.org/unfreundliche-begruessung-in-olbia/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Italia palauttaa Tunisiaan lentoteitse tätä nykyä sellaiset kuusisataa maahan väkisin tunkenutta kuukaudessa. Menettely perustuu italialaismedian väitteiden mukaan maiden väliseen epäviralliseen sopimukseen, jota hallitus ei kuitenkaan suostu kommentoimaan.

Suvaitsevaisissa piireissä palautukset herättävät luonnollisesti kovasti närää. Ne kannattaa kuitenkin asettaa oikeisiin mittasuhteisiinsa.

YK:n mukaan Italiaan on lompsinut kuluvan vuoden aikana meren yli sellaiset kaksikymmentäkolmetuhatta kutsumatonta vierasta, josta puolet tulee Tunisian kautta. Tunisia on tunnetusti täysin turvallinen – jos nyt ei varsin ylellinen – paikka asua ja elää. Siitä huolimatta tunisialaiset ovat nykyisin suurin yksittäinen ryhmä joka tunkee väkisin Italiaan – 41 prosenttia tulijoista kaiken kaikkiaan.

Karkeasti arvioiden Italiaan tunkee sellaiset kaksi ja puoli tuhatta läpsyttäjää kuukaudessa, joista tuhatkunta on tunisialaisia. Jos näistä reilu puolet saadaan käännytettyä takaisin, on se toki hyvä alku. Mutta ihan liikaa näitä siitä huolimatta onnistuu änkemään itsensä eurooppalaisten riesaksi.

Quote from: taz/konekäännösDeportations across the Mediterranean: Rome puts pressure on, Tunis gives in
Italy wants to deport twice as many people to Tunisia as before. This has met with criticism in Tunisian civil society.

TUNIS taz | While the migration pact presented by the EU Commission is being discussed in Europe , which among other things provides for increased migration policy cooperation with the southern neighboring countries of the EU, Italy has already nailed it. The government in Rome agreed with Tunisia to expand a deportation deal that had already been agreed in 2011 and to deport hundreds of Tunisians in addition to "extraordinary" deportation flights from October. After the Italian media made the project public last week, there is now criticism in Tunisia.

So far, based on the 2011 deal, Italy has deported up to 80 Tunisian migrants per week on two flights from Palermo to the Tunisian city of Enfidha. From October up to 600 such repatriations per month could take place - at least temporarily. The daily newspapers La Repubblica and Il Foglio reported on the new agreement. The Italian government has not yet officially confirmed it. Neither Tunisia's Foreign Ministry nor the Italian Embassy in Tunis responded to requests for comment.
...

The background to the latest deal between Tunis and Rome is the strong increase in irregular migration from Tunisia since the beginning of the year. According to the UN, a total of 23,306 migrants have reached Italy since January , around half of them set sail in Tunisia. Tunisia, which is in a severe economic crisis, is now by far the most important country of origin of migrants who arrive irregularly in Italy with 41.2 percent.

Accordingly, Rome had already increased the pressure on Tunis in the spring and asked the authorities there to take more consistent action against irregular boat departures. Italy's Foreign Minister Luigi di Maio even blatantly threatened Tunisia to freeze development aid funds that had already been promised if the country did not notice.

https://taz.de/Abschiebungen-ueber-das-Mittelmeer/!5717802/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Italian edustalla seilaa paraikaa mahdollisesti jo viisi uivaa hotellia joissa majailee yli kolmetuhatta tunkeilijaa. Tämä kävi ilmi Vita-lehden nyyhkyjutusta jossa päiviteltiin kuinka teinipojat hyppivät karanteenilaivoista mereen tarkoituksenaan uida maihin.

Kaikki ovat suuria mukavia parituhatta matkustajaa vetäviä laivoja: Adriatico, Allegra, Aurelia, Azzurra ja Rhapsody. Viimeainittu tosin vaikuttaisi olevan jälleen reittiliikenteessä.

Edellisen viestin perusteella tiedämme että Italiaan tunkee väkisin kaksi ja puoli tuhatta ihmistä kuukaudessa. Jos kukin pidetään kaksi viikkoa karanteenissa, luulisi että kaksi tuon kokoista risteilijää riittää. Nähtävästi ne toimivat myös vastaanottokeskuksina joissa odotellaan turvapaikkapäätöstä. Ainakin tästä olisi se hyöty että eivät matut pääse ihan helpolla jatkamaan pohjoiseen anteliaan sosiaaliturvan piiriin.

Quote from: vita.it/konekäännösThose invisible migrants on quarantine ships
...
There are five ships set up by the Government for the quarantine of migrants: the Snav Adriatico and the Rhapsody in front of Lampedusa, the Allegra off the coast of Palermo, the Aurelia in front of Trapani and the Azzurra in Augusta. Passenger transport ships to which are added those used at the beginning of the "mission", the Rubattino and the Moby Zaza , which was anchored off Porto Empedolce and where on 20 May a Tunisian boy, Bilal, died after being thrown into the sea in an attempt to swim to the coast.

All migrants who have transited aboard quarantine ships - last month they reached three thousand - are subjected to the most stringent anti-covid checks with inbound and outbound swabs and during the 14 days of quarantine the so-called active over-surveillance is applied, the control daily, twice a day of parameters such as fever and saturation. Migrants on board are assisted by qualified staff of the Red Cross, about 130 health workers including doctors, nurses, but also expert cultural mediators who explain to the migrants the reception process in Italy and the procedures to follow.
...
http://www.vita.it/it/article/2020/10/07/i-migranti-invisibili-sulle-navi-quarantena-tenuti-lontani-da-noi/156901/
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Huppista, juuri kun Alan Kurdin karanteeni Olbiassa Sardiniassa oli päättymässä, Italian viranomaiset asettivat aluksen toimintakieltoon. Merelle ei ole asiaa ennen kuin puutteellisuudet on korjattu.

QuoteItalian coastguard impounds German migrant rescue vessel Alan Kurdi

Rome (dpa) - The Alan Kurdi, a migrant rescue vessel run by the German charity Sea-Eye, has been impounded due to technical "irregularities," the Italian coastguard said on Friday.

The ship was found to be ill-equipped to carry out its "systematic search and rescue activities in the Mediterranean Sea," the coastguard said in a statement.

The Alan Kurdi was inspected in the Sardinian port of Olbia, where it docked two weeks ago to disembark 125 migrants and where its crew observed a quarantine period for the novel coronavirus.

The vessel will remain impounded until its irregularities are resolved, the Italian coastguard said, adding they had already been highlighted - and not addressed - after a May inspection in Sicily.
...
https://www.dpa-international.com/topic/italian-coastguard-impounds-german-migrant-rescue-vessel-urn%3Anewsml%3Adpa.com%3A20090101%3A201009-99-891874

Meritaksijärjestö Sea-Eyen tiedote.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Roope

Quote from: HS 11.10.2020Maahanmuutto|Paine Euroopan suurissa odotushuoneissa kasvaa – HS selvitti, mitä on luvassa kun ovea raotetaan ja hetkeksi hyytynyt maahanmuutto käynnistyy

Maksumuurin takana, mutta arvaan nettijutun alun graafisen esityksen näkökulmasta ("20 000 hukkunutta") ja sanavalinnoista (hukkumiset eivät ole "tyypillinen tapaus", Libyasta ei lähde matkaan "turvapaikanhakijoita", eikä suurin osa tule saadakseen turvapaikan vaan rahaa) agendan.

QuoteEräänä päivänä Euroopassa

Keskiviikko 23. syyskuuta 2020. Kolme paikkaa: Välimeri, Helsinki ja Bryssel. Maahanmuuttoviraston uusi ylijohtaja Jari Kähkönen aloittaa työn tilanteessa, jossa paine Euroopan ulkorajojen takana kasvaa, EU haluaa tehostaa turvapaikkakäytäntöjä, ja Kähkösen täytyisi ottaa johtajuus kriisivirastossa.
...
Helsingin Sanomat 11.10.2020
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

JP73

Urheat merenkävijänuorukaiset ovat päässeet perille Kanariansaarille.

https://yle.fi/uutiset/3-11589800

QuoteEspanjalle kuuluville Kanariansaarille on saapunut suurin määrä afrikkalaisia siirtolaisia sitten vuoden 2006.

Punainen Risti kertoi lauantaina, että saarille on saapunut kahden vuorokauden kuluessa yli tuhat ihmistä.

Sen jälkeen kun Turkki, Marokko ja Libya ovat tiukentaneet Välimeren reittien valvontaa, monet Eurooppaan pyrkivät siirtolaiset suuntaavaat Kanariansaarille.

Viimeksi tällaisia tulijoiden määriä nähtiin 14 vuotta sitten, kun yli 30 000 siirtolaista saapui saarille muiden reittien ollessa tukittuina.

edb

Italian rannikolla seilaa viisi isoa matkustajalaivaa täynnä karanteenissa olevia omin lupineen väkisin maahan tunkeutuneita kehitysmaalaisia. Yllättyykö joku kun karanteeniin määrätyt ja heidän suvaitsevaistiedostavat tukijansa kokevat vapauksia riistetyn, oikeuksia loukatun eikä vuodvaatteitakaan vaihdeta riittävän usein.

Varsinainen kipupiste asiassa luonnollisesti on se, että laivat de facto ovat suljettuja laitoksia. Perinteisestä vastaanottokeskuksesta karanteenia suorittava voi luikkia ihmisten ilmoille kun sille päälle sattuu, mikä ei uivasta vastaavasta onnistu. Tätä ei tietenkään sanota ääneen.

Sen sijaan valitetaan että italialaisten, jotka sivumennen sanoen alkavat todenteolla panna hanttiin jos omille kulmille ilmaantuu vastaanottokeskus, pelot ja ennakkoluulot maahantunkeutujia kohtaan lisääntyvät. Todellisuudessa asia lieneekin päinvastoin kuin suvaitsevaistiedostavassa nurinkurinmaalilmassa: jos voi olla vakuuttunut siitä että riskiryhmät on eristetty laivoille, ei turuilla ja toreilla jouten hengailevia kehitysmaalaisia ole syytä karttaa ainakaan taudinkantajina.

Quote from: InfoMigrants'Deprived of their liberty': Long-term asylum seekers in Italy who test positive for COVID-19 sent to quarantine ships

An Italian association, ARCI, has expressed its "profound worries" after several asylum seekers housed in various structures across Italy revealed they are being tested and sent to quarantine ships off the coast when they test positive for COVID-19. Some of these asylum seekers have been in Italy several years.

The biggest Italian non-profit association not linked to the Catholic Church -- ARCI (Associazione Ricreativa Culturale Italiana) --, which also works with migrants in Italy, has expressed its "profound worries" and "condemnation of" what appears to be a new departure in Italy's policy towards COVID-19 positive migrants and asylum seekers.

Since the fight against the coronavirus saw the implementation of numerous restrictive measures for citizens around the world, Italy has been routinely quarantining newly arrived migrants on board ferries moored off shore in several ports in the south of the country. According to ARCI, there are currently five in operation, but the numbers of those on board have not been officially released.

Now, it appears that some of the migrants and asylum seekers being sent there are in fact not newly arrived but have been resident in various reception centers for several months or even years. Many of them are waiting for answers to their asylum claims and, as ARCI points out, have a right to a place in the reception system.
...
"These people were obliged to board these boats, without explanation," says Miraglia. Quarantine if you test positive is obligatory, says Miraglia, but "no one should be locked up like a prisoner because of it."

He continues, "the government has the right to fine you if you break quarantine, but in no law is it written that people should be deprived of their liberty to enforce public health measures." So, the asylum seekers have been "deprived of their liberty and deprived of their right to reception," which is "totally illegitimate," Miraglia concludes.
...
The head of immigration at ARCI is adamant they need to take their fight to the courts, despite him acknowledging that the process will take "months." In the meantime, "the fear of contagion" as well as "the fact that the government is undertaking these kinds of operations is feeding this negative view" of asylum seekers.

Given this, it's not so surprising that local people fear allowing centers of infection in their local area. "It is like a dog which is biting its own tail!", Miraglia concludes sadly.

https://www.infomigrants.net/en/post/27902/deprived-of-their-liberty-long-term-asylum-seekers-in-italy-who-test-positive-for-covid-19-sent-to-quarantine-ships
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

edb

Meritaksijärjestöt väittävät alituiseen, ettei heidän läsnäolonsa Välimerellä toimi vetovoimatekijänä kehitysmaalaisten ottaa suhteettomia riskejä yrittäessä meritietä Eurooppaan. Infomigrantsin juttu guinealaisen miehen vaiheista täpötäydessä veneessä Libyasta Italiaan kertoo jotain aivan muuta.

Juttu alkaa näin: "Kesäkuussa hän ahtautui 84 muun siirtolaisen kanssa kumiveneeseen, vakuuttuneena siitä, kuten salakuljettajat olivat luvanneet, että heidät pelastettaisiin parin tunnin kuluttua."

Quote'He slipped away ... under the waves, screaming, until he disappeared': Kandia's Mediterranean crossing

Kandia, a Guinean who arrived in France a month ago, narrowly escaped death in the Mediterranean Sea. In July, he boarded an inflatable boat with 84 other migrants, convinced, as the smugglers had promised, that they would be rescued after a few hours. Their ordeal lasted five days in the end.

At the age of 28, Kandia* – like thousands of migrants in Europe – is a Mediterranean survivor. On a July night at around 11 pm, the Guinean took a seat on an inflatable boat near the northwestern Libyan town of Al Ajaylat. On board were 84 other people, including six women and two children, all trying to reach Italy.

They thought the journey would last a few hours, a day at the most: their smugglers told them that humanitarian boats were crisscrossing the area, a guarantee, according to them, that they would quickly be rescued. So they took almost no water or food. Most of the passengers did not even think about protecting their cell phones from the water around them. As a result, the group quickly found itself isolated and in distress over five nightmarish days.

Here is Kandia's account of the crossing.
...
https://www.infomigrants.net/en/post/27976/he-slipped-away-under-the-waves-screaming-until-he-disappeared-kandia-s-mediterranean-crossing

Kun on vakuuttunut siitä, että humanitaarinen apu odottelee ihan horisontissa, on varaa lähteä merelle ilman että on riittävästi vettä, ruokaa, polttoainetta – osaamatta edes käyttää kompassia. Ennuste on hyvin, hyvin huono, vaikka tässä tapauksessa useimmat lopulta pelastettiin öljytankkeriin.

Kun saa luettavakseen sankarikuvauksia siitä kuinka humanitaariset ritarit pelastavat epätoivoisia pakolaisia meren kuohuista, pitää aina muistaa että on tuhansia muita jotka esimerkin rohkaisemana ovat yrittäneet ja maksaneet epäonnistumisensa hengellään.

Päinvastoin kuin Italian vesillä, Australian vesillä ei nykyisin enää juuri kukaan pane henkeään alttiiksi turvapaikkashoppailu mielessään. Siitä syystä jokainen merestä talteen korjattu tulisi palauttaa kotimaahansa tai vähintäänkin pakolaisleirille sen läheisyyteen.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

valtakunnanpärkhele

#4409
Onnea Suomi, Suomi hakee 26 rikkautta ja voimavaraa Maltalta,
Mutta nyt onkin tulossa melkoisia spesiaali-palleroita, näistä 25 ovat nimittäin 'yksinhuoltajaperheen jäseniä' + 1 orpo(ei Petteri)

Oma arvaus on, että 17-ikäistä 20-30vuotiaista miespuolista moniosaajanotkujaa pukkaa, joiden 'yh-äippä' jäi kotimaahan....

QuoteSUOMEEN on tulossa 25 yksinhuoltajaperheen jäsentä ja yksi orpo Maltalta marraskuun puoliväliin mennessä. Asiasta kertoo Uutissuomalainen, jolle tieto on vahvistettu sisäministeriöstä.

Lisäksi Kreikasta siirretään Suomeen Uutissuomalaisen mukaan 28 turvapaikanhakijaa. Siirron tarkkaa ajankohtaa ja sijoituspaikkaa ei vielä tiedetä.

Suomeen on saapunut Kreikasta yhteensä 72 ihmistä. Lisäksi Uutissuomalaisen mukaan Kyprokselta on siirretty 30 ja Italiasta neljä. Kaikki tulleet ovat lapsia tai heidän yksinhuoltajaäitejään
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007608260.html
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"