News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ilmastonmuutos, ekologinen ja hiilijalanjälki (yhdistetty)

Started by Kaptah, 21.12.2008, 22:01:36

Previous topic - Next topic

Roope

Quote from: Tomatoface on 29.10.2019, 16:23:13
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 29.10.2019, 16:18:42
Ydinvoimaa vastustetaan edelleen. Ja tämä uskonto on kasvihuoneilmiö uskonnon kanssa ristiriidassa.

Itse asiassa Vihreiden takki on tainnut viuhua tämän osalta ympäri. Ydinjäte on "so last season" -mallia uskontojen osalta ja ilmastohumppa on nyt kuuminta hottia.

Vihreiden takki ei ole tässä asiassa viuhunut ympäri, vaan se on toistaiseksi vain puoliksi päällä.

Edelleen ratsastetaan tilanteen mukaan ydinvoimavastaisuudella etenkin vanhempien voimaloiden ja lupien ongelmista muistutettaessa, mutta toisaalta puolueen ohjelma on hiljattain uusittu hyväksymään ydinvoiman lisärakentaminen. Nykyään "suhtautuvat avoimesti kaikkeen vähäpäästöisen ja ympäristöystävällisen teknologian tutkimukseen ja kehittämiseen", mikä on varovainen viittaus uuteen ydinvoimaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Velmu

Quote from: Tomatoface on 29.10.2019, 16:23:13
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 29.10.2019, 16:18:42
Ydinvoimaa vastustetaan edelleen. Ja tämä uskonto on kasvihuoneilmiö uskonnon kanssa ristiriidassa.

Itse asiassa Vihreiden takki on tainnut viuhua tämän osalta ympäri. Ydinjäte on "so last season" -mallia uskontojen osalta ja ilmastohumppa on nyt kuuminta hottia.

Tämä on juuri se asia, jonka takia ilmastohumppa ja sillä pelottelu vie pohjan ja uskottavuuden pois koko jutulta. Ei ole pitkää aikaa siitä, kun vihreä "sivistyneistö" vannoi ydinvoimaloiden lopettamisen pelastavan maapallon tuholta. Nyt on takki ja housutkin kääntyneet nurinpäin. Poliitikot jotka asioista päättävät, seuraavat tuuliviirin tavoin mistä milloinkin tuulee ja vaihtavat sen mukaan mielipiteitä miellyttääkseen äänestäjiä ja pysyäkseen vallassa. 

mannym

Quote from: RP on 29.10.2019, 16:13:18
Quote from: Ajattelija2008 on 29.10.2019, 14:22:25
3. Happosateista meluttiin 1980 alkaen ja kohu unohtui 2000 mennessä.

4. Otsoniaukosta meluttiin samaan aikaan kuin happosateista.

Samantien voisit sitten laittaa polion ja isorokonkin listallesi. Tai savusumut kehittyneissä maissa. Happosateet ja otsonikato ovat myös pääosin tippuneet pois otsikoista molempien ongelmien syihin pureutuneiden tehokkaiden toimien ansiosta.

Otsonikato lähti otsikoista sen jälkeen kun soppari saatiin aikaiseksi, itse aukko ilmestyy joka vuosi. Ihan kuten sille luonnollisena ilmiönä on tapana.

Happosateetkin ovat käytännössä myytti siinä laajuudessa kuin ne väitettiin tapahtuneen. Varsinki kun niiden aiheuttamiksi esitettiin paljon sellaisia asioita millä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Vähän kuin otsoniaukon ja freonin kanssa oli.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

Ajattelija2008

Suomen metsien happokuorma on tietääkseni puolittunut vuoden 1980 tasoon nähden. Vuonna 1989 erilaiset "tutkijat", joukossa Erkki Lähde ja Satu Huttunen, väittivät happosateen tai otsonin tuhoavan Suomen metsät.

Mitä todellisuudessa tapahtui? Metsien kasvu on parantunut 1989 jälkeen hurjasti. Kylmät talvet 1985 ja 1987 olivat yksi syy mäntyjen ruskettumiseen.

Suomessa oli vain yksi metsätuhoalue siihen aikaan, nimittäin Harjavallan sulaton välitön ympäristö. Tervejärkinen ymmärsi, että mitään vaaraa metsätuhosta ei ollut muualla Suomessa.

Ajattelija2008

https://www.metsalehti.fi/keskustelut/aihe/jatkuva-kasvatus-vihrea-valhe/sivu/7/
Erkki Lähde on 81-vuotias metsänhoidon emeritusprofessori. Hän yritti 1980-90-luvuilla lietsoa pelkoa Suomen metsien tuhoutumisesta (vähäisen) rikkilaskeuman takia. Kun metsät kuitenkin silminnähden menestyivät erinomaisesti, niin Lähde ei saanut maailmanloppu-uskonnolleen paljon kannattajia.

Erkki Lähteellä oli taloudellinen motiivi lietsoa pelkoa: hänen tieteenalansa olisi saanut muhkeasti lisärahoitusta, jos päättäjät olisivat uskoneet hänen valehteluaan.

Yhtäläisyys vuoden 2019 ilmastouskontoon ja Ilmatieteen laitoksen 600 ihmisen vahvuiseen henkilökuntaan on ilmeinen.

---

Mietin vielä sitä, miksi sosialistinen taloustiede oli luettelemistani harhoista pitkäikäisin. Se kesti 200 vuotta ja tuhosi Venäjän ja vanhan Kiinan talouden. Selvä ero muihin on se, että sosialismiin liittyy moraalinen aspekti ihmisten oikeudenmukaisesta tasa-arvosta. Kyse oli moraalisesta uskonnosta.

Porvarillinen demokratia ja markkinatalous on 250 vuotta vanha oppirakennelma ja on elinvoimainen. Sekin on moraalinen oppi eikä siihen liittyvä taloustiede perustu selviin harhoihin.

Ihmiskunnan aatehistoria vuodesta 3000 eKr. tähän päivään on sisältänyt monia käänteitä. Porvarillinen demokratia saattaa sekin kaatua tulevien vuosisatojen saatossa. Jos vaikkapa tietokoneet kehittyvät oikeasti älykkäiksi, niin todella kummallisia asioita voi tapahtua.

Beef Supreme

QuoteKasvisten veroja alennettava

Pysähtykäämme hetkeksi pohtimaan sitä että maassa kasvatettavia, syötäväksi tarkoitettuja asioita ylipäätään verotetaan.

Valtio on täysin pihalla olemassaolonsa tarkoituksesta ja oikeutuksesta.

/ot

Roope

QuoteKiina muuttaa suuntaansa

Kiinan ilmastopäästöt ovat suuret. Mutta kun maa nyt muuttaa ympäristö­säännöksiään, ne menevät käytännöksi hetkessä – normien kohteilta kun ei paljoa kysellä.

Paavo Rautio


KUN Kiinassa keskustelee läntisten yritysten edustajien kanssa, ykkös­teemaksi nousevat yllättäen ympäristö­normit. Kiina on kiristänyt nopeasti säädöksiään, joiden tarkoitus on suojella ilmaa ja vesiä. Ja kun maa ei ole demo­kratia, muutoksia teh­täessä normien kohteilta ei kysellä.

SHANGHAIN lähettyvillä toimivan suomalaisen tehtaan johtaja kertoo, että ympäristö­normit muuttuivat äkkiä vuoden 2016 tienoilla. Päästöjen raja-arvot putosivat yhtäkkiä, ja sopeutumisaikaa yrityksille annettiin yksi vuosi.

[...]

MUUTOKSEN näkee – tai kuulee – Shanghain keskustassa. Muutama vuosi sitten polttomoottoriskootterit kiellettiin lyhyellä varoitusajalla. Säännöt kun voittavat yksityisomistuksen suojan. Nyt kaduilla vilisee vain äänettömiä sähkö­skoottereita. Metroverkkoa rakennetaan kiinalaisella vauhdilla. Vuonna 1993 Shanghain metrossa oli neljä linjaa. Nyt siinä on jo yli 400 asemaa ja pituutta yli 700 kilometriä. Tunneleita tehdään samaa vauhtia muidenkin kaupunkien alle. Kunnallisdemokratia ja valitukset kun eivät hidasta.

Monet Suomessa tarjoiltavat Kiinaa koskevat tulkinnat ovat vanhentuneita. Yksi sellainen on se, että Suomessa ei kannata huolehtia ilmastopäästöistä, koska Kiina ei tee omille päästöilleen mitään. Shanghain ilmanlaadusta huomaa, että tehtävää vielä on, mutta Kiina kyllä muuttaa tehokkaasti suuntansa.

Kirjoittaja on HS:n pääkirjoitustoimittaja.
Helsingin Sanomat 30.10.2019

Ainakin tulee selväksi, millaisina idiootteina Hesarin toimitus lukijoita pitää.

Kiina on kiristänyt sikäläisiä ympäristönormeja, jotta ilma ja vesi puhdistuisivat saasteista paikallisesti. Suomessa on asetettu maailman radikaalein hiilidioksidipäästöjen vähennystavoite, jotta muka vaikutettaisiin ilmaston lämpenemiseen globaalisti.

Nämä Kiinan ja Suomen "päästöt" ovat kaksi aivan eri asiaa. Suomen tekemiset eivät edelleenkään vaikuta ilmastonmuutokseen tai Kiinan tekemisiin, eikä Kiina nipota hiilidioksidipäästöjensä leikkaamisesta vaan vain toimii omien kansalaistensa edun mukaisesti niitä ihan oikeita saasteita vähentämällä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

KTM

Lentovero aloite oli sitten saanut 50 000 allekirjoittajaa.

Onkohan kukaan huomannut että tähän asti Finnairin lipun hinnasta noin 50% on ollut veroja hintaerittelyn mukaan.

Nyt tulee päälle uusi lentovero.

Lentämisen verorasite noussee 60 prosenttiin. Onkohan mikään muu asia yhtä raskaasti verotettua kuin lentäminen?

Itse asiassa veroprosentti alkaa olla 120% jos lasketaan vero/veroton hinta x 100.

Silti esim. MTV3 valehtelee että lentäminen on tähän asti ollut lähes verotonta!?!

Quote
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lentoveroaloite-kerasi-50-000-allekirjoitusta-siirtyy-eduskunnan-kasiteltavaksi/7609216#gs.dpqwjg

Lentäminen on Suomessa nykyisin lähes verovapaata. Esimerkiksi lentokoneiden polttoaineista ei kerätä lainkaan veroja.

Pkymppi

Quote from: KTM on 01.11.2019, 08:22:05
Lentovero aloite oli sitten saanut 50 000 allekirjoittajaa.

Onkohan kukaan huomannut että tähän asti Finnairin lipun hinnasta noin 50% on ollut veroja hintaerittelyn mukaan.

Nyt tulee päälle uusi lentovero.

Lentämisen verorasite noussee 60 prosenttiin. Onkohan mikään muu asia yhtä raskaasti verotettua kuin lentäminen?

Itse asiassa veroprosentti alkaa olla 120% jos lasketaan vero/veroton hinta x 100.

Silti esim. MTV3 valehtelee että lentäminen on tähän asti ollut lähes verotonta!?!

Quote
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lentoveroaloite-kerasi-50-000-allekirjoitusta-siirtyy-eduskunnan-kasiteltavaksi/7609216#gs.dpqwjg

Lentäminen on Suomessa nykyisin lähes verovapaata. Esimerkiksi lentokoneiden polttoaineista ei kerätä lainkaan veroja.


  "kansainvälistä lentoliikennettä tuetaan enemmän kuin mitään muuta matkustamista. Miksi?
   Tuhoisien maailmansotien jälkeen ajateltiin, että kansainvälinen ilmailu on tie rauhaan. Kun ihmiset matkustaisivat maasta ja mantereelta toiseen, kansojen välinen ymmärrys kasvaisi.
  Niinpä vuonna 1944 Chicagossa sovittiin, että valtioiden välisiä matkustaja-, rahti- ja postilentoja pitää tukea."

" Euroopassa kaupallinen lentoliikenne saa tukea 27 miljardia euroa vuodessa, koska lentoyhtiöiden ei tarvitse maksaa polttoaine- ja arvonlisäveroja.
   On laskettu myös, että jos Euroopan unionin maat sopisivat lentomatkalippujen 15 prosentin arvonlisäverosta EU:n sisäisillä lennoilla, unioni saisi 11 miljardin euron lisätulot.
   Mutta EU-maiden pitäisi päättää asiasta yhdessä. Arvonlisäverodirektiivin perusteella esimerkiksi Suomi ei voi yksin alkaa kantaa arvonlisäveroa ulkomaan lentojen matkalipuista."

Lainaukset lähteestä:
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005915677.html
   

Alarik

Quote from: Roope on 30.10.2019, 17:35:15
QuoteKiina muuttaa suuntaansa

Kiinan ilmastopäästöt ovat suuret. Mutta kun maa nyt muuttaa ympäristö­säännöksiään, ne menevät käytännöksi hetkessä...

...Shanghain keskustassa.[/b] Muutama vuosi sitten polttomoottoriskootterit kiellettiin lyhyellä varoitusajalla. Säännöt kun voittavat yksityisomistuksen suojan. Nyt kaduilla vilisee vain äänettömiä sähkö­skoottereita. Metroverkkoa rakennetaan

Kirjoittaja on HS:n pääkirjoitustoimittaja.
Helsingin Sanomat 30.10.2019

(Jospa sivuutan hiilivoimala-sähköntuotanto-sähköskootteri kysymykset) Niin tuosta herää yksi kysymys:
Suomen kovia ja nopeita toimia perustellaan sillä, että sitten hyödymme taloudellisesti kun muut tekee päästötoimia... että myymme niille tekniikkaa jne.

Paljonko nyt siis hyödymme taloudellisesti, kun Kiina on alkanut leikata paikallispäästöjään? Eikö yhtään? Mutta kun meidän piti hyötyä, media lupasi... Oltiinko liian hitaita eikä meistä ollut esikuvaksi eikä sähköskootteri/metrovalmistajiksi. Että nyt ei enää ole mitään kiirettä ja voidaan vaikka höllätä ja siirtää tavoitteet myöhemmäs... olisko aikaisintaan 2050?

KTM

Quote from: Pkymppi on 01.11.2019, 09:34:32
" Euroopassa kaupallinen lentoliikenne saa tukea 27 miljardia euroa vuodessa, koska lentoyhtiöiden ei tarvitse maksaa polttoaine- ja arvonlisäveroja.
   On laskettu myös, että jos Euroopan unionin maat sopisivat lentomatkalippujen 15 prosentin arvonlisäverosta EU:n sisäisillä lennoilla, unioni saisi 11 miljardin euron lisätulot.
   Mutta EU-maiden pitäisi päättää asiasta yhdessä. Arvonlisäverodirektiivin perusteella esimerkiksi Suomi ei voi yksin alkaa kantaa arvonlisäveroa ulkomaan lentojen matkalipuista."

Lainaukset lähteestä:
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005915677.html

Katsoin tuossa viimeisimmän Vaasa-Helsinki-Vaasa lentolippuni kuittia, siinä kyllä lukee selkeästi että alv 10%


QuoteFare: EUR 78.00
Taxes: EUR 22.00 YR EUR 9.76 DQ EUR 17.76 QU EUR 2.00 XU EUR 12.96 YF   
Grand Total: EUR 142.48
VAT 10% INCLUDED: (EUR 12.96) / TAXABLE VALUE : EUR 129.52

Eli lipun hinta ilman veroja 78 euroa, sitten erilaisia veroja + 10% alv. Lipun verollinen hinta 142,48€.

Lentolipussa oli siis veroja 45,3%

ismolento

Quote from: Impivaaran tiikeri on 26.10.2019, 22:05:48
Kun ilmastouskonnon nimissä maidon- ja lihantuotanto ajetaan täällä alas, niin muualla tuotantoa vastaavasti kasvatetaan. Venäjä panostaa voimakkaasti karjatalouteen, pyrkii omavaraiseksi ja aikoo viedä maitoa Kiinan rajattomille markkinoille.

QuoteRussia bought 45,000 dairy cows from Europe this year. Why is Russia importing thousands of European cows?

https://www.quora.com/Russia-bought-45-000-dairy-cows-from-Europe-this-year-Why-is-Russia-importing-thousands-of-European-cows/answer/Vladimir-Andreeff

Koska kulutustavaroiden ja varsinkin kuluttajaelektroniikan valmistus ei oikein Venäjällä natsaa, niin siellähän kannattaisikin satsata maatalouteen ja varsinkin juuri lihan ja maidon tuotantoon. Siellähän on valtavat peltoreservit jokseenkin vajaakäytössä. Etenkin nyt kun eurooppalaisiin hölmöihin päättäjiin näyttää ilmastohömppä menevän täydestä ja lihan ja maidon tuotanto sitä mukaa minimoidaan. Se kun kerran on ajettu alas, niin sitä ei aivan hetkessä polkaista uudelleen käyntiin.

ismolento

Quote from: Waldseemüller on 30.10.2019, 16:46:34
QuoteKasvisten veroja alennettava

Pysähtykäämme hetkeksi pohtimaan sitä että maassa kasvatettavia, syötäväksi tarkoitettuja asioita ylipäätään verotetaan.

Valtio on täysin pihalla olemassaolonsa tarkoituksesta ja oikeutuksesta.

/ot

Varsinkin Rinteen hallituksen mielestä Suomen valtion tarkoitus on koko maapallon ilmaston parantaminen ja etenkin afrikkalaisten toimeentulosta huolehtiminen. Suomalaisilla kun kuitenkin menee nyt aivan liian hyvin.

Pkymppi

Quote from: KTM on 01.11.2019, 13:14:25
Quote from: Pkymppi on 01.11.2019, 09:34:32
" Euroopassa kaupallinen lentoliikenne saa tukea 27 miljardia euroa vuodessa, koska lentoyhtiöiden ei tarvitse maksaa polttoaine- ja arvonlisäveroja.
   On laskettu myös, että jos Euroopan unionin maat sopisivat lentomatkalippujen 15 prosentin arvonlisäverosta EU:n sisäisillä lennoilla, unioni saisi 11 miljardin euron lisätulot.
   Mutta EU-maiden pitäisi päättää asiasta yhdessä. Arvonlisäverodirektiivin perusteella esimerkiksi Suomi ei voi yksin alkaa kantaa arvonlisäveroa ulkomaan lentojen matkalipuista."

Lainaukset lähteestä:
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005915677.html

Katsoin tuossa viimeisimmän Vaasa-Helsinki-Vaasa lentolippuni kuittia, siinä kyllä lukee selkeästi että alv 10%


QuoteFare: EUR 78.00
Taxes: EUR 22.00 YR EUR 9.76 DQ EUR 17.76 QU EUR 2.00 XU EUR 12.96 YF   
Grand Total: EUR 142.48
VAT 10% INCLUDED: (EUR 12.96) / TAXABLE VALUE : EUR 129.52

Eli lipun hinta ilman veroja 78 euroa, sitten erilaisia veroja + 10% alv. Lipun verollinen hinta 142,48€.

Lentolipussa oli siis veroja 45,3%


Niin, tuossa hs jutussa sanotaan kyllä että alv vapaus koskee ulkomaan lentoja.
   
  Kotimaan lennot sitten vasta tuettuja onkin. 

"Savonlinnnan lennot saavat julkista tukea 265 euroa per matkustaja
28.3.2018"
Lainaus lähteestä:
https://www.libera.fi/2018/03/28/savonlinnnan-lennot-saavat-julkista-tukea-265-euroa-per-matkustaja/

   Lisäys:
Käsittääkseni lentolipun "verot" on lentokenttäveroja ja viranomaismaksuja. 
   Ai että pitäisikö veronmaksajien vielä maksaa lentokentät ja maassa olevan lentokenttä henkilökunnan jotta herrasväki pääsee siiville...

Beef Supreme

Tuulipukujen lomalennot loppuvat. Ilmastoeliitin lentomailit kasvavat.

Bellerofon

Vero on tarkoituksella niin pieni, ettei se vaikuta matkustamiseen, mutta kerryttää mukavasti lisätuloa valtion kassaan. Suomessa on noin 6 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja käsitin, että vero koskisi vain suomalaisia. KV-matkustajia on reilu 20 miljoonaa. Jos lentovero olisi esimerkiksi keskimäärin 15€, niin siitähän rapsahtaisi valtion kassaan mukava 100 000 000€, jolla paikkoa typeriä lupauksia. Vero olisi kuitenkin niin pieni, ettei se matkustamiseen vaikuttaisi eikä tietenkään ilmastoon, mutta moraalisäteilyä sillä muutama ministeri saisi parinkymmenen uutislähetyksen verran.

Lasse

Quote from: Bellerofon on 01.11.2019, 15:12:20
Vero on tarkoituksella niin pieni, ettei se vaikuta matkustamiseen, mutta kerryttää mukavasti lisätuloa valtion kassaan.

Kun itsellä on vielä hengissä olevia tupakoivia ystäviä, niin kai sitä voisi alkaa tuoda kartsan joka kerta, että saa lisäveron kuitattua. Jos vero nostetaan yli kipurajan, niin sähkön voimalla Allegrolla Leningradiin ja maailma on osterisi...
NOVUS ORDO HOMMARUM

ismolento

"Näiden uskontoon verrattavien harhojen elinkaari on vaihdellut 20 vuodesta 200 vuoteen. Ilmastouskonto on ollut nousussa 20 vuotta. Jos uskonnon elinikä on vaikkapa 50 vuotta, niin vuonna 2050 ilmastouskonto on ehkä jo unohtunut. Sen paikan ottaa joku toinen uskonto."

Mikäpä muu uskonto se on kuin Islam. Siinä muut uskonnot häviävät varsinkin ne maallisemmat.

Ajattelija2008

https://www.drroyspencer.com/2019/11/uah-global-temperature-update-for-october-2019-0-46-deg-c/
UAH MSU oli lokakuussa 0.3 C yli 2000 - 2014 keskiarvon. Lukemaa luultavasti piti edelleen ylhäällä Antarktiksen stratosfääriin harvinainen ilmiö. Syyskuussa tuo stratosfääri-ilmiö ei näkynyt pintamittauksissa.

Eino P. Keravalta

QuoteLentovero aloite oli sitten saanut 50 000 allekirjoittajaa.

Millainen kansa vaatii, että sitä pitää verottaa lisää?

Tämähän on aivan puhdasta hulluutta maassa, jossa ihmisiä verotetaan jo jotakuinkin eniten koko tällä planeetalla. Mutta nämä itseään ruoskivat mielettömät haluavat lisää veroja! Jotenkin tätä voisi edes teoreettisesti ymmärtää, jos lentoveron vaatijat vaatisivat, että lentoveron voimaantullessa pitää jostain muusta verosta luopua. Mutta ei: veroja lisää vain, se on kommunistien ratkaisu joka asiaan. Lopullinen utopia noilla hörhöillä on varmaan, että verot ovat 100% ja valtio sitten jakaa kaikille ihmisille toimeentulotukea 1 500 euroa kuussa.

Mutta kerronpa teille, lentoveron vaatijat, jotain: vaikka Suomi säätäisi jokaiselle lentomatkalle miljoonan euron veron, sillä ei ole Maapallon ilmaston kannalta yhtään mitään merkitystä. Yhtä hyvin voisi päättää, että valtio maksaa jokaiselle lentomatkaajalle tuhannen euron palkkion. Vaikutus Maapallon ilmastoon käytännössä nolla.

Kun koko Suomen tekemisillä ja päätöksillä ei ole maailman ilmastoon käytännössä mitään vaikutusta, on lievästi sanoen suuruudenhullua kuvitella, että jonkun yksittäisen ihmisen maksamalla lentoverolla on mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Maapallon biosfääriin voi vaikuttaa enemmän vaikka päättämällä, tappaako asunnostaan löytyneen kimalaisen lätkällä vai jättääkö sen eloon.

Mistä noita verokiimaisia löytyy tähän maahan?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jaska Pankkaaja

^Niin suuri osa suomalaisista elää sosiaaliavulla tai de-luxe sosiaaliavulla jossain leikkityöpaikassa että kommunistien valheet menevät täysillä läpi hyvin suurelle osalle. Valheet sikäli kun pääsemme kommunismiin käy tälle joukolle hyvin huonosti ja vain hyvin pieni Etujoukko nauttii kommunismin hedelmiä, kuten olemme kaikissa kansainvälisissä esimerkeissä nähneet reilun 100 vuoden aikana.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Vaniljaihminen

Harvallapa hirmuhallitsijalla on ollut kansalaisia, jotka haluaisivat maksaa lisää veroja. Ehkä kysymyksessä on joku feelgood-maksu, jolla hankitaan hyvä mieli: aivan kuin kerjäläiselle pudotetulla lantilla siinäkin tapauksessa, että raha päätyy mafialle. Ostetaan siis hyvää fiilistä, "she's buying a stairway to heaven".

Tai sitten kyseessä on pelkkä kateusvero. Aloitetta kannattavat pitävät lentomatkustajia rikkaina, ja rankaisevat näitä koska se tuottaa tyydytystä.

Pitääkö ihmisten toiminnalle ylipäänsä etsiäkään rationaalisia perusteita? Anna meille meidän jokapäivänen dopamiinimme, äläkä pidä meitä liian kauaa kiusauksessa.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

ISO

Vasemmistolaisilla on vain yksi tavoite, ikiaikainen haave sosialistisesta valtiosta, jossa kaikki elelee tasa-arvoisina ja onnellisina omistamatta yhtään mitään.

Sellaisesti kuin Neuvostoliitto, Kiina, Itä-blokin maat yms.

Niille on aivan sama millä keinoilla tuohon utopiaan päästään, sen vuoksi ne tarttuu kaikkiin oljenkorsiin joilla saavat yhteiskuntarauhaa järkytettyä, koska ne on niin idiootteja että ne kuvittelee sen olevan väylä vallankumoukseen.

Valta-osa niitten äänestäjistä ei ymmärrä tuota taustaa omilla johtajillaan, koska se pidetään piilossa, todellisessa kommunismissahan vain tosi harvalla on asiat hyvin, ja kaikilla muilla asiat on sitten aivan päin persettä, eikä sellaista sovi omille äänestäjille kertoa.

Sen vuoksi esimerkiksi maahanmuuttoon liittyen noi itselleen valtaa ja rahaa petaavat johtajat väittää kaikkea ääliömäistä maahanmuuttajiin ja vieraisiin kulttuureihin liittyen, ja omat äänestäjät uskoo kaiken naiiviuttaan.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Luka Mokonesi

Lentoveroilla se maailma pelastuu.

HS 2019-11-04: Finnair aloitti lennot Pekingin huippu­modernille lento­kentälle

QuoteKiinassa lentopäästöt ja ilmastopuheenaiheet eivät ole "aivan niin pinnalla kuin meillä Suomessa", Finnairin myyntijohtaja sanoo.

QuoteDaxingista povataan tulevina vuosina maailman vilkkainta lentokenttää. Vuonna 2025 sen läpi arvioidaan kulkevan 72 miljoonaa matkustajaa ja täysin valmiina vuonna 2040 noin sata miljoonaa.

QuoteMiksi kaksi kenttää?

Pekingin vanha kansainvälinen kenttä alkaa olla täynnä, myyntijohtaja Turtiainen sanoo. Se on maailman toiseksi vilkkain lentokenttä noin sadalla miljoonalla matkustajalla vuodessa.

Quote
Nykyään maailmassa tehdään hieman yli neljä miljardia lentomatkaa joka vuosi. Lentomatkustamisen ennustetaan kaksinkertaistuvan kahden seuraavan vuosikymmenen aikana, ja yli puolet kasvusta tulee Aasiasta, jossa arvion mukaan sata miljoonaa ihmistä nousee ensimmäistä kertaa koneeseen joka vuosi.

Suomessa lentopäästöistä ja ilmastoasioista on kirjoitettu ja puhuttu viime kuukausina paljon. Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiaisen mukaan Kiinassa aihe ei ole "aivan niin pinnalla kuin meillä koti-Suomessa tai Skandinaviassa"
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Roope

QuoteAntti Herlin Imagen haastattelussa: Yritykset ovat poliitikkoja parempia vaatimaan ilmastotoimenpiteitä

Koneen hallituksen puheenjohtaja ja mediakonserni Sanoman suuromistaja Antti Herlin arvelee Imagen haastattelussa, että yritysmaailma on poliitikkoja parempi toimija vaatimaan tiukkoja ympäristötoimenpiteitä. Herlinin mukaan uskomukset ilmastoystävällisen teollisuuden haittavaikutuksista elinkeinoelämään perustuvat tietämättömyyteen.
Ilta-Sanomat 5.11.2019

QuoteKoneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin toivoo ripeyttä hallitusohjelmaan kirjattujen ilmastotavoitteiden täytäntöönpanossa. Hänen mukaansa se on myös suomalaisen elinkeinoelämän etu.

[...]

CLC vaati syyskuussa EU:lta nykyistä kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa ja muun muassa selkeämpiä pitkän aikavälin vähennystavoitteita. Näetkö, että yritykset ovat poliitikkoja parempia vaatimaan tiukkoja toimenpiteitä?

Siltä vaikuttaa. Parhaat päivät bisnekselle ovat silloin, kun tapahtuu muutosta. Esimerkiksi Trump tekee suurta hallaa USA:n teollisuudelle, kun hän pitää löysiä ympäristöarvoja autoille ja muuta vastaavaa. Kun muu maailma kehittää valtavaa vauhtia ympäristölle vähemmän haitallista teknologiaa, amerikkalaiset firmat ovat riskissä jäädä takamatkalle, kun kotimarkkinat eivät vaadi tehokkuutta.

Entä Suomessa? Ovatko poliitikot vaisuja?

Tuntuu, että yksi draiveri viime vaaleissa oli perussuomalaisten pelko. Ei uskallettu ottaa vahvasti kantaa. Se on lyhytnäköistä ja perustuu pelkoon kannatuksen menetyksestä. Toinen on varmasti ymmärtämättömyys. Luullaan, että ilmastonmuutos tarkoittaa vähemmän työpaikkoja ja että mitä suurempia ambitioita ilmastoasioissa, sitä huonompi elinkeinoelämälle. Kaiken kaikkiaan toivoisin ripeyttä hallitusohjelmassa mainittujen hyvien asioiden täytäntöönpanossa.

[...]

Kiire on kova ja päästöt ja sitä myötä pessimismi kasvavat. Onko ilmastokriisin taltuttaminen realistinen tavoite?

Yhdysvaltain teollisuus muuttui hetkessä Pearl Harborin jälkeen rauhan ajan teollisuudesta sotateollisuudeksi. Ihminen pystyy valtaviin juttuihin, kunhan saadaan vauhti päälle. Meillä ei ole vaihtoehtoja, on pakko yrittää.
Image 31.10.2019

Monimiljardööri Antti Herlin myöntää varsin avoimesti, että tiukan ilmastopolitiikan kiihdyttämä ilmastonmuutosbisnes on nimenomaan hänen edustamansa teollisuuden etu. Toimittajat nyökkäilevät vaieten siitä, keiden taskusta teollisuus voittonsa kiskoo, kun Rinteen hallitus asetti Suomelle maailman ylivoimaisesti radikaaleimmat tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

Sotateollisuustuotannon kaltainen kansalaisten kädet sitova ja taskut tyhjentävä kehitys olisi Sanoman suuromistaja Herlinille seitsemäs taivas.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

QuoteParhaat päivät bisnekselle ovat silloin, kun tapahtuu muutosta.

"The time to buy is when there's blood in the streets."
- Baron Rothschild
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Radio

Suomessa asuvan co2-päästöt ovat keskimäärin 170 kertaa suuremmat kuin Somaliassa asuvalla (2014). Eivätkä kovin suuret nekään. Ilmaston kannalta olisi siis hyväksi olla kasvattamatta väkilukuamme väestönsiirroilla vähäpäästöisistä maista.

https://www.globalis.fi/Tilastot/CO2-paeaestoet-per-asukas

Velmu

Quote from: Radio on 06.11.2019, 19:17:05
Suomessa asuvan co2-päästöt ovat keskimäärin 170 kertaa suuremmat kuin Somaliassa asuvalla (2014). Eivätkä kovin suuret nekään. Ilmaston kannalta olisi siis hyväksi olla kasvattamatta väkilukuamme väestönsiirroilla vähäpäästöisistä maista.

https://www.globalis.fi/Tilastot/CO2-paeaestoet-per-asukas

Tätä samaa asiaa olen toitottanut minäkin. Väestön pitäisi siirtyä Euroopasta Afrikkaan eikä päinvastoin. Ilmasoaktivistit näyttäkööt Suomessa esimerkkiä.

Roope

QuoteTutkijoiden hätähuuto: Ilmaston lämpeneminen tuomassa ennenkokemattoman ahdingon

Luonnontutkijat ympäri maailmaa ovat julkaisseet laajan artikkelin, joka voidaan tulkita hätähuudoksi ilmastonmuutoksen estämisen epäonnistumisesta.

Artikkeli on julkaistu arvostetussa BioScience-tiedejulkaisussa, ja sen laatimiseen on osallistunut peräti 11 000 tutkijaa yli 150 maasta. Tutkimuksesta uutisoi esimerkiksi BBC.

Artikkelissa on hyödynnetty valtavaa tutkimusmateriaalia, jota tekemässä on ollut muun muassa ilmaston, metsäalan, merten ja luonnontieteen asiantuntijoita.

Tutkijat kokevat, että heillä on moraalinen velvollisuus varoittaa ihmiskuntaa ilmastonmuutoksen mukanaan tuoman vaaran mittakaavasta. Maailmaa odottaa tutkijoiden mukaan ennennäkemätön inhimillinen kärsimys, ellei ihmiskunta muuta käyttäytymistään perusteellisella tavalla.
...
Yle 6.11.2019

Itse asiassa alkuperäisessä artikkelissa julistettiin heti otsikossa "ilmastohätätila" (climate emergency), jota termiä Yle ei kuitenkaan jostain syystä käytä ainakaan juttunsa päivitetyssä versiossa.

Quote from: Yrjö Kokkonen, Ylelaatimiseen on osallistunut peräti 11 000 tutkijaa yli 150 maasta

Ei tietenkään ole osallistunut, ja esimerkiksi insinöörillä, museon kuraattorilla tai historian emeritusprofessorilla tuskin olisi annettavaa artikkelin laatimiseen. Niin, ja kuten noistakin titteleistä voi päätellä, kyse ei ole 11 000 tutkijasta saati luonnontutkijasta.

Helsingin Sanomat julkaisi aiheesta samantyyppisen jutun aamupäivällä, mutta sittemmin siihen on liitetty useammassa päivityksessä kriittistä sisältöä, jollainen Ylen jutusta puuttuu täysin.

Quote11 000 tutkijaa varoittaa ilmasto­hätätilasta – Suomalainen tutkimus­professori: En olisi toden­näköisesti alle­kirjoittanut vetoomusta

Laaja kansainvälinen tutkijajoukko myös arvioi, että tähän asti ilmastokriisin ratkaisemissa on epäonnistuttu. HS käy pääväitteet läpi suomalais­tutkijan kanssa.

YKSISELITTEISESTI maapalloa on kohtaamassa ilmastohätätila. Näin lausuu yli 11 000 tutkijaa, jotka ovat eilen tiistaina julkistaneet kannanottonsa Bioscience-julkaisussa. Allekirjoittajia on 153 maasta.

[...]

JULISTUKSEN kieli on kovaa. Ilmastonmuutoksen ohella kannanotossa puhutaan ilmastokriisistä, ilmastohätätilasta ja katastrofista.

Mitä vetoomuksesta pitäisi ajatella? Onko se linjassa alan tutkimusten ja muiden kannanottojen kanssa? Vai onko viesti liian kärjekäs? HS kysyi asiaa Ilmatieteenlaitokselta tutkimusprofessori Jari Liskiltä, joka johtaa Ilmastojärjestelmätutkimus-nimistä yksikköä.

Liskin mukaan kannanoton sisältö ja siihen kootut asiat ovat linjassa nykyisen ilmastotieteen ja ilmastopolitiikan kanssa. Vetoomus ei siis ole irtiotto muusta tiedeyhteisöstä. Valittua viestintätapaa ja käytettyjä termejä Liski sen sijaan kritisoi.

Erityisen ongelmallisena hän pitää hätätila-sanan käyttöä ilmastonmuutoksen yhteydessä.

"Hätätila sanana on ongelma. Tarkistin tämän ihan sanakirjasta, ja yleensä hätätila on tilanne, joka vaatii voimakkaita toimia välittömästi –  ja sitten hätätila menee ohi. En siis arvostele sanaa vähätelläkseni tilannetta, vaan koska sana ei sovi tähän yhteyteen. Tilanne on vakava ja edellyttää elintapojen ja järjestelmien muutoksia, joista pitäisi tulla uutta normaalia, ja tämä työ kestää pitkään. Ilmastonmuutoksesta ei voi ajatella, että se on menossa ohi", Liski sanoo.

[...]

Erityisen hyvää on, että maapallon keskilämpötilan lisäksi tekstissä avataan ilmastonmuutoksen muitakin laajoja vaikutuksia sekä avataan myös syiden trendejä ja niiden taustalla vaikuttavia isoja ilmiöitä kuten väestönkasvua ja talouskasvua.

"Tosin mukana on myös ongelmallisia kohtia. Ilmastonmuutos on varmasti yksi tekijä, joka on lisännyt äärisäitä, mutta kun sitä mitataan rahallisilla menetyksillä, vaikuttaa siinä myös ihmisten levittäytyminen ja heidän omaisuutensa arvon kasvu", Liski poimii.

[...]

KAIKKI kannanoton allekirjoittajat eivät suinkaan ole ilmastotieteilijöitä. Mukana on esimerkiksi historioitsijoita, antropologeja, sosiaali- ja yhteiskuntatieteiden edustajia ja jopa viestintätieteilijöitä tai viestintäosastoilla työskenteleviä.

[...]

Allekirjoittaneiden joukossa on paljon muita kuin ilmastotieteilijöitä: muun muassa antropologeja, ekonomisteja, kehitysmaatutkijoita, kansainvälisen politiikan tutkijoita ja luonnontieteellisen museon kuraattori.

[...]

BBC:lle kannanoton laatijat vahvistivat, että allekirjoittaneista puuttuu ilmastotieteen suuria nimiä.

ILMATIETEEN laitoksen Liski muistuttaa, että monet eivät ole vetoomuksesta edes kuulleet, sillä se on levinnyt tutkijoiden verkostoissa sattumanvaraisesti. Hän itse esimerkiksi ei tiennyt nimien keruusta.

"Sitten on varmasti on heitäkin, jotka eivät ole halunneet allekirjoittaa, mutta heidän määräänsä tai nimiään emme tiedä", Liski sanoo.

"Kirjoittajalista näyttää olevan enemmän biotieteilijöitä ja yhteiskuntatieteilijöitä kuin ilmastotieteilijöitä. Mutta ensimmäinen kirjoittaja on sinänsä hyvin siteerattu tutkija, eli siinä mielessä tieteellisessä pohjassa ei näytä olevan ongelmia", Liski arvioi.

Entä Liski itse? Olisiko hän allekirjoittanut vetoomuksen, jos se olisi tullut hänen eteensä?

Todennäköisesti ei.


"Hätätila on toisesta yhteydessä lainattu sana, joka ei sovi pitkäkestoiseen ilmastonmuutokseen. Kieltämättä tässä kommunikaatiohaaste on iso. Miten ja millä sanoilla ilmaista se, että asia on vakava ja nyt todella pitäisi alkaa tehdä tosi isoja muutoksia? Kuitenkin hätätilasta puhuminen voi kääntyä itseään vastaan, jos meillä sitten on tässä hätätila kymmeniä vuosia."

Hätätila-sanan lisäksi Liski olisi itse varonut talouteen ja väestöön liittyviä arvopohjaisia keinoja, joita ei voi suoraan pohjata luonnontieteeseen.
Helsingin Sanomat 6.11.2019

Eli tuolla "11 000 tutkijan" allekirjoittamassa artikkelissa oli muun muassa harhautettu esittämällä sään ääri-ilmiöiden nelinkertaistuneen 40 vuodessa, kun ääri-ilmiön määritelmänä oli käytetty raportoituja kuolemantapauksia ja taloudellisia menetyksiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Huppupelikaani

#8639
^ Tästä samasta aiheesta oli juttu äsken maikkarin kympin uutisissa. Kriittisyys siitä puuttui täysin, MTV:n normaaliin tapaan. Uutisen mukaan allekirjoittaneita oli 11000 150 eri maasta ja joukossa lukuisia luonnontieteilijöitä. Hätähuuto oli julkaistu arvostetussa Bioscience-julkaisussa. Taustalla pyöri kuvaa sulavasta jäästä, kuolleista eläimistä kuivalla aavikolla ja tulvan alle jääneistä taloista.

Ja seuraava uutinen oli sopivasti suomalaisteiden heikosta kunnosta, joka sekin linkitettiin ilmastonmuutokseen, "koska hankalia nollakelejä on todennäköisesti aiempaa useammin".

Vaikka Suomen lämpötila nousisikin pari kolme astetta vuosisadassa, ei nollakelien yleistyminen nykyisestä taida ihan olla tämän päivän tai edes seuraavan vuosikymmenen ongelma. Tähän usein vasta-argumenttina käytetystä ääriolosuhteista kun ei taida vieläkään olla todellista ja pitävää näyttöä.

E: vähän täsmennystä allekirjoittaneisiin ja tieteilijöihin