News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

JNappula

"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Lalli IsoTalo

QuoteJos tunnelin pää tulee Helsinkiin, miten tunneli valmistuttuaan vaikuttaa Helsingin liikenteeseen, jota nykyinen kaupunginhallitus on ollut innokkaasti uusiksi järjestelemässä?

Eo mitenkään. Päätepysäkiltä jatketaan kaupunkibulevardia pitkin kaupunkifillareilla Ouluun, tai mihin nyt kukin onkaan menossa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Mika

Quote from: Lalli IsoTalo on 11.03.2019, 19:25:33
QuoteJos tunnelin pää tulee Helsinkiin, miten tunneli valmistuttuaan vaikuttaa Helsingin liikenteeseen, jota nykyinen kaupunginhallitus on ollut innokkaasti uusiksi järjestelemässä?

Eo mitenkään. Päätepysäkiltä jatketaan kaupunkibulevardia pitkin kaupunkifillareilla Ouluun, tai mihin nyt kukin onkaan menossa.

En usko, että tunnelia koskaan rakennetaan, mutta jo sellalnen tulisi, liikennemäärät eivät välttämättä paljoakaan lisääntyisi, koska  laivamatkustus vähenisi samalla merkittävästi.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Uuno Nuivanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 11.03.2019, 17:47:59
Enää pitäisi tietää, mihin tätä tunnelia tarvitaan.

Tuoreen uutisen mukaan virolaiset ovat paluumuuttamassa pois Hölmölästä, mitä en lainkaan ihmettele. Pääsevät sitten nopeammin kotimaahansa.

Kapseli

Ei tuolle putkelle muuta käyttöä keksi kuin nopeamman työmatkan virolaisille rakentajille.

Tai sitten siitä tulee vain poliittinen monumentti.


guest15586

Quote from: koojii on 11.03.2019, 18:04:20
Quote from: mannym on 11.03.2019, 14:52:24

Minnen tiedä, enkä oikein välitäkkään, paitsi sitten jos siihen aletaan veroeuroja käyttämään...

Nyt et ymmärrä tätä pisneslogiikkaa. Koko hankkeen ideahan on saada kupattua Suomen valtiolta rahat parempiin taskuihin.

Vesterbackan projektikin toimii ihan samalla logiikalla. Sellainen ihan vain "muodollinen" Suomen valtiotakaus tarvitaan 15 miljardille eurolle ja sille että kiinalaisten pääomalle tulee riittävän monta prosenttia tuottoa vuosittain.

Kun 15 miljardia on hassattu projektiin ja tunneli on pahasti kesken niin sitten vaaditaan n+1 kertaa miljardi pari lisää töitten loppuunsaattamiseen.

Eurotunneli tuli maksamaan 10 Mrd£. Miksi ihmeessä tuplasti pidempi tunneli tulisi maksamaan kutrakuinkin saman verran?

guest15586

Jäitä hattuun Peter!

Viro nihkeä Vesterbackan Tallinnan-tunnelille - "Ei kannattaisi vielä myydä lippuja"

Virolaisille Suomenlahden-tunneli ja Rail Baltica käyvät käsikädessä. Viron talous- ja rakenneministeri Kadri Simson kertoi joulukuussa talouspäivälehti Äripäevin radiohaastattelussa, ettei ole järkeä valmistella tunnelia ennen kuin Rail Balticasta saadaan varmuus – ja sitä varmuutta ei ole.

"Ei kannattaisi vielä myydä lippuja", Simson ironisoi viitaten siihen, miten Peter Vesterbacka pani jo matkaliput myyntiin omaan tunnelijunaansa.

"Tunnelia ei voi koskaan saada kannattavaksi millään laskutavalla, jos sen jatkeena ei ole Rail Balticaa."

https://www.tekniikkatalous.fi/kaikki_uutiset/viro-nihkea-vesterbackan-tallinnan-tunnelille-ei-kannattaisi-viela-myyda-lippuja-6760921

Nuivanlinna

Rail Baltica olisi Virolle tosiaan tärkeä juttu, joten keskittyisivät vain siihen muiden Baltian maiden kanssa. Jättäisivät Westerbackan hullutukset vain suomalaisten riesaksi.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Chiaroscuro

Jos tunneli tehdään, niin sen pitää olla umpitunneli - tukittu Helsingin päästä.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Kari Kinnunen

Quote from: Chiaroscuro on 12.03.2019, 21:51:11
Jos tunneli tehdään, niin sen pitää olla umpitunneli - tukittu Helsingin päästä.

No mutta umpitunnelissa Tallinnaan mennään nykyäänkin...

RP

Quote from: Nuivanlinna on 11.03.2019, 18:47:42
Quote from: Jack on 11.03.2019, 18:32:38
Yleiseltä kannalta kuitenkin hieman ihmettelen sitä, miksi hanke pitäisi monien mielestä rahoittaa yksityisin varoin, kun rautatie- ja maantie- ja vesitieverkosto sekä lentoliikenteen vaatimat hankkeet on maksettu pääosin julkisen sektorin rahalla. Miten tunneli eroaa näistä muista hankkeista.

Olisikohan hinnan suhde tarpeellisuuteen sellaisia asioita?

Täsmennetään nyt, että itse en missään nimessä sano, että tuo tunneli pitäisi rakentaa yksityisin varoin. Minä vain en halua, että noin ilmeiseen rahareikään käytetään julkisia varoja. Jos vastoin kaikkia odotuksini Vesterbacka ja hänen kiinalaiset kumppaninsa olisivat todella valmiit tekemään sen omilla rahoillaan, niin lähtökohtaisesti tätä maailman kahdeksatta ihmettä ei pidä estää.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Arvoton

Kiina-yhteydestä kuullessani muistelin sisältöasioita Paloheimon Kiinalainen juttu -kirjasta, joka ilmestyi taannoin.

Lasse

Kytkyjä:

Quote
Veikko Hintsanen
2.2.2019 13:54
Oletko Mikko havainnut että

LVM pelaa todella taidokasta hyvin ajoitettua rautatie peliä , jossa on käytännössä kolme komentokeskusta LVM:n ja Vesterbakan toimistot Suomessa ja Tallinan konttori Virossa.

Hankkeen taustalla olevista narunvetäjistä eli nykyhetken omistajista tiedämme vielä hyvin vähän. Ainoastaan yksi Saudi arabiasta on ilmoittautunut sijoittajiksi.

Sen sijaan olemme nähneet jo parinkymmenen vuoden ajan hankkeen esityön tekemistä ja sen luonnollista kehittämistä.

Alkuun hanketta pidettiin LVM:n torpedona jolla vietiin huomio maan liikennepolitiikkaa kehitettäessä haluttuun suuntaan. Eli hankkeena jonka voi tyrmätä ja jota ei ollut tarkoituskaan toteuttaa(vielä) ,jotta muut tärkeämmät projektit saatiin tehdä rauhassa.

Tätä vetivät LVM:n komentokeskuksen Helsingin ja Uudenmaan sivukonttorit, ja ovat olleet näiden alkututkimusten ja huomion herättämisten toimeenpanijoina omilla tutkimuksillaan vuosien saatossa.

Nyt olemme siirtyneet sitten Vesterbackan marraskuun 2018 ilmoitusten myötä rakentamis strategian edellyttämään https://www.talouselama.fi/uutiset/helsinki-tallinna-tunnelihankkeessa-y... yhteen valtion ja yksityisten yhteisprojektiin.

Jossa käytännön Suomen osa-alueen toteutuksen esivaiheen edellyttämät toimet LVM ja kansliapäälliköt sekä Suomen poliittinen eliitti (poliittiset puolueet ) toteuttivat päätökseensä viimeisen kahden viime viikon aikana.

Ajoitus määräytyi nyky soten ja vanhustyö kriisien avulla loistavasti . Ilmoitettiin mutta keskustelu jäi muun hulinan varjoon.

Erityisesti Sipilä on nyt ollut suuri apu LVM:n pääkonttorin ajoitukselle . Ja sama voi jatkua vielä usean päivän. Sen jälkeenhän tämä onkin jo käsitelty ns vanha fakta johon ei tarvitse enää kajota.

Valitettavasti -kuitenkin

Toiminta ulkopuolisille tarkkailijoille näyttää vahvasti siltä , että Suomessa on todella suurissa asioissa valta muualla kuin eduskunnassa.

päätelkääpä itse allaolevasta . Olen jakanut kehittämisen selkeisiin vaiheisiin joita on voinut seurata mediasta.

perustana jo 15.4.2014 oikeuskanslerin toteamus silloisen hallituksen liikennepoliittisesta toiminnasta :

https://www.okv.fi/fi/ratkaisut/haku/?keyword=liikennevirasto "

.....epäasianmukaisesta valmistelusta on ollut, että hallitus on tehnyt vaalikauden liikennettä koskevat politiikkapäätöksensä keväällä 2012 epäselvien tietojen perusteella."

koskee samoin, samana keväänä annettuun EU liikennestrategian vastaisen poliittisen päätöksen taustamateriaalia minkä perusteella eduskunta hyväksyi liikennepoliittisen linjan mitä maassa toteutetaan yhä tänä päivänä ja mikä on johtanut ylisuuriin raideliikenne hankkeisiin maan liikenteen määrän huomioon ottaen

ja mikä poliittisesti haudattiin näillä oikeuskanslerin sanoilla ja toteamuksilla:

" ...Ottaen huomioon väylähankkeiden budjetoinnin haasteellisuuden ja sen, että Liikennevirastossa on ryhdytty kehittämistoimiin ja että eduskunnan tarkastusvaliokunta on ilmoittanut seuraavansa tilanteen kehittymistä, asia ei anna tältä osin kuitenkaan aihetta muihin toimenpiteisiini."

ja asiasta ei olla kuultu tuon jälkeen, vaan on unohdettu moraalinen perusasia totaalisesti.
Eduskunnan oikeusasiamiehelle annettua lupausta siitä että sitä käsiteltäisiin , ei ole toteutettu . Jonka johdosta

LVM voi edelleen esittää budjetteja yksipuolisen liikenne infran kehittäiseksi edelleen vain maanteille ja raiteisiin ei vesiliikenteeseen.

Tarkoittaa, selkeästi sitä että kun vuoden 2012 liikennepoliittisen selonteon perustat olivat poliittisesti vääristellyt liikenneviraston virheellisillä ylimitoitetuilla maantie ja raideliikenne infran kehittämisillä . Kun liikenneviraston olisi tullut jakaa budjetti niin että vuoden 2007 tavoite, maantieliikenne volyymien siirto mahdollisuuksien kasvattaminen raide ja vesiliikenteeseen ,niin itse asiassa toimittiin saman vuoden 2007 KTM tutkimukset 16/2007 sivun 26 tavoitteen mukaan jossa aloitettiin kehittämään maanteitten raskaan liikenteen kalustoa ja infraa niin että metsäteollisuuden hankinta monopoli on voitu ylläpitää koko maassa, sillä että uusia logistisia mahdollisuuksia alueelliselle metsä raaka aine hankinnalle. eli ei rakennettu -ei yhteisiä terminaaleja (ainoastaan maantieterminaaleja puuhankinnalle) -ei vesitieväyliä eikä kaluston kehittämisiin annettu valtio tukimenettelyjä.

Vaan liikenneviraston toimesta LVM:n siunauksella rakennettiin budjetit vuosi toisensa jälkeen em tavoittein. ja Neljän liikennemuodon avulla.

, vuonna 2010 muutettiin ELY hallinto menettelyjen ja toimintojen vahvistamisiksi Em tarkoittaa sitä että ELY aluehallitsee Suomen liikennepolitiikka neljä liikennemuodon välinein , kun koko EU:ssa harjoitetaan viiden liikennemuodon järjestelmää .

Vaihe 1)

Tarkoittaa sitä että nyt yli kymmenen vuoden projektilla, LVM:n tietoisella askeleilla siirryttiin maassa viiden liikennemuodon tutkimisista ja kehittämisistä neljän liikennemuodon infra kehittämisiin . (www.sisävesi.fi ) minkä avulla raideliikenne nostettiin budjeteissa saamaan noin 50% osuutta maan liikenneinfra budjeteista ja poistettiin sisävesi liikenne itsenäisenä liikennemoodina valtion budjeteista ja mm Järvi Suomen ELY toiminnoista(sisältää mm liikenteen logistiikan ja liikenteeseen kohdistuvat ympäristölupa menettelyt)

Vaihe 2)
Poliittiset puolueille tuotetut tiedot mm ex Liikenneviraston tekemistä ja rahoittamista tutkimuksista ja maan ainoasta merenkulun tutkimuslaitoksesta(Turusta) eivät ole sisältäneet vv.2011-2018 lainkaan arvioita EU liikennestrategian edellyttämällä tavalla maan sisävesiliikenne mahdollisuuksista,

Tästä syystä, tietojen yksipuolisuudesta johtuen , puolueet ovat valmistautuneet tuleviin vaaleihin ympäristö ja liikennepoliittisin raideliikennejulistuksin seuraavasti ottamalla ilmasto ja liikennepoliittisiin julistuksiin ainoastaan raideliikenteen tai korkeintaan kolme tai neljä liikennemuotoa , muttei mikään puolue enää muista vuoden 2007 asetettua tavoitetta kestävän liikenneinfra ja kalusto kehityksen tavoitetta vuodelle 2030, vaan ovat asettaneet uudet tavoitteet pelkän valtionhallinnon tuottamin puutteellisin yksipuolisin tiedoin.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/77814/Liikenn... jossa sivulla 32 todetaan:

" Rautatie- ja vesiliikenteen kilpailukykyä kehitetään niiden kuljetusosuuden lisäämiseksi. Tämä edellyttää tehokkaita, monen kuljetusmuodon yhteisiä terminaaleja ja uusia kuormaus- ja kuormatilaratkaisuja sekä panostusta liikenteen ohjaus- ja hallintajärjestelmiin."

Puolue puolueelta:

Vihreä liike oli ensimmäinen ja selkein 11.12.2018 ilmoituksellaan hylkäämään vuoden 2007 tavoitteet ja siirtymään yksipuoliseen raideliikenne kehittämiseen maassamme : https://www.vihreat.fi/artikkeli/2018/12/vihreat-suomi-raiteille-investo...
Vasemmisto liitto vei asiaa omaa viestikapulaansa viestin vetävastuun ollessa ministeri Kyllösellä vv 2011-2015 ja ilmoitti kantansa liikenneverkkojen yksipuoliseen (raideliikenne ) edelleen kehittämiseen https://vasemmisto.fi/teemat-arvot/periaateohjelma-tavoitteet/vasemmisto... , kohdassa 3.5

Perussuomalaiset tulivat mukaan käytännön yksipuolisuuteen julistamalla omaa uskoaan vasta 15.1.2019 https://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2019/01/Ymparisto_ja_...
Kohdassa " kohdassa "liikenteen toimiin järkeä" jossa julistuksessa pisti silmään neljälle liikennemuodolle muotoiltu tavoite (olisi sinänsä ihan ok - mikäli meillä ei olisi viittä liikennemuotoa ja noin 9500 km sisävesiväyliä -eli sisävesiväyliä enemmän mitä man made raideverkkoa-joita on noin 6000km)

Kokoomus taas puolestaan painottaa yksityisautoilua ,mutta supistaa vielä meriliikenteenkin pois ilmasto ja liikennekehittämiskohteista omassa tulevaisuuden liikennekuvassaan ilmastoa suojellakseen ja raideliikenne infraa innolla kehittäessään 8.1.2019 antamassaan ilmasto uskontunnustuksessa. kohta 1.3 https://www.kokoomus.fi/kokoomuslaisia-keinoja-ymparistohaasteisiin-vapa...

SDP on joutunut perumaan muitten puolueitten 2007 tarvitseman yhden muutoksen poisjättämisen lisäksi jopa omia niin myöhään kuin 2014 tehtyjä puoluekokous päätöksiä (päätös no 130 ) päästäkseen puhtaaseen raideliikenne ja ilmasto uskon julistukseensa samoin kuin kokoomus eli kolmen liikennemuodon kehittämisiin kotimaan liikenteen osalta . kohta 3.2 https://drive.google.com/file/d/1jcz4HH1FYevAcERjqzU7eHxhP4uE3M2d/view

ja lopuksi kaikkein suurimman vastuun ja työn tekijänä Keskusta jonka johdolla lopetettiin(Vehviläinen ja Pekkarinen) niin rautatie kuin merenkulkuhallitukset ja saatiin LVM täysin poliittiseen johtoon ilman suoria "toimiala siiloja" muutettiin ja jonka johto palautettiin vuoden 2015 vaaleissa, tosin Kyllönen /Risikko/Virkkunen välillä jatkoivat hyvin alkanutta muutosta.
https://www.keskusta.fi/Suomeksi/Ohjelmia-ja-politiikkaa/Muita-ohjelmia-... kohdassa liikenneyhteydet kehityksen veturiksi.
Nyt vuodesta 2015 eduskunta ja kaikki LVM virasstot tehdyt tutkimukset ja niiden levittäminen parlamentaaristen työryhmien avulla ilman mainintoja https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en eu liikennestrategia tai vuoden 2007 tavoitteista on onnistunut täydellisesti.

Kristilliset ja liikenneväylät kuntoon https://www.kdpuolue.fi/kd/files/2019/01/KDeduskuntavaaliohjelma2019.pdf ei tunnista viittä liikennemuotoa .
samoin Ruotsalaiset : toteaa vaaliohjelmassaan https://sfp.fi/wp-content/uploads/2019/01/Yhdessa-enemman.pdf "Liikenne ja viestintä ovat murrosvaiheessa" mutteivät havaitse vuoden 2007 tavoitteita vaan pitäytyvät pelkässä raideliikenne kehittämisissä :

vaihe 3)
Kun kaikki puolueet olivat ilmaisseet kyllin selkeästi että ne tukevat LVM:n tuottamaa liikennepolitiikkaa raideliikenteen edelleen kehittämiseksi , niin nyt sopivan mediamylläkän yhteydessä MTV:lle https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hallitus-perustaa-uuden-yhtion-suurt... ylelle https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat ja STT:lle https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Hallitus-perustaa-hankeyhtiöt-kehittämään-ratayhteyksiä-Helsingistä-Turkuun-ja-pohjoiseen-–%E2%80%89-lisävauhtia-Turun-tunnin-junaan-ja-pohjoisen-yhteyksiin-ratavarsien-kaupungit-mukaan-kehitystyö/1319614 tuotettiin hyvät materiaalit julkaista valtakunnan tason uutiset raideliikenne rahoitusyhtiöitten tuottamisista maahan jotka julkaistiin ilman kommentteja tai kriittistä tarkastelua.

Kommentit https://www.uusisuomi.fi/comment/831104#comment-831104

MTV ja STT saavat kyseisilta ministeriöltä apurahoja mtv 4 miljoonaa ja STT 1,5 miljoonaa euroa.
https://www.uusisuomi.fi/comment/831314#comment-831314

edit. Laitetaan samasta linkistä vielä tämäkin:

Quote
Jukka Mattsson
1.2.2019 22:33
Sillä lailla! Aina vain paranee.

Tutkivat toimittajat voisivat tutkia tätä kuviota:
Ratahallintokeskus, VR Track, Vossloh Cogifer Finland Oy, Manoir Industries, suomen rataverkko, ratayhteistyö läntisen naapurimme kanssa jne. jne. ...

Viimeksi kun keskustelin asiasta erään Ratahallitus-keskuksen pääjohtajan suoran alaisen kanssa niin tämä hermostui silmittömästi kun joku olisi tullut säästämään Suomen valtion rahoja ja puuttunut näiden hämärämiesten bisneksiin.

Uhkasi pilata minun bisnekseni jos kertoisin hänen kuvioistaan sanallakaan itse RHK:n pääjohtajalle.
Olin siis lähellä paljastaa kuinka valtion raha vaihtaa omistajaa ja jossa virkamiehet saavat myös oman osansa.

No nyt en enää tee bisneksiä niin eipä haittaa vaikka joku tutkii tuota paskaläjää. Onnea matkaa tutkivat. Kyllä tuo joskus pompsahtaa ilman teitäkin lööppeihin. Sen verran isosta rahasta on kyse.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Faidros.

Quote from: Kari Kinnunen on 12.03.2019, 21:59:35
Quote from: Chiaroscuro on 12.03.2019, 21:51:11
Jos tunneli tehdään, niin sen pitää olla umpitunneli - tukittu Helsingin päästä.

No mutta umpitunnelissa Tallinnaan mennään nykyäänkin...

Ei kun tullaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

acc

Quote
https://www.uusisuomi.fi/comment/831206#comment-831206
1.2.2019 22:33
Tutkivat toimittajat voisivat tutkia tätä kuviota:
Ratahallintokeskus, VR Track, Vossloh Cogifer Finland Oy, Manoir Industries, suomen rataverkko, ratayhteistyö läntisen naapurimme kanssa jne. jne. ...


Kommentoija ei tiedä, että Ratahallintokeskus lopetti toimintansa 31.12.2009.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ratahallintokeskus
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Lasse

Quote from: acc on 02.04.2019, 16:01:02
Quote
https://www.uusisuomi.fi/comment/831206#comment-831206
1.2.2019 22:33
Tutkivat toimittajat voisivat tutkia tätä kuviota:
Ratahallintokeskus, VR Track, Vossloh Cogifer Finland Oy, Manoir Industries, suomen rataverkko, ratayhteistyö läntisen naapurimme kanssa jne. jne. ...


Kommentoija ei tiedä, että Ratahallintokeskus lopetti toimintansa 31.12.2009.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ratahallintokeskus

No, tutkinta liikahti kuitenkin eteenpäin...

Quote
At the end of July 2018 it was publicly disclosed that the German government intended to prohibit an acquisition of Leifeld Metal Spinning AG ("Leifeld") by the French company Manoir Industries, which in turn is controlled by the Chinese company Yantai Tahiti Corporation ("Yantai"). Leifeld is a technology leader in the manufacture of materials for aviation and aerospace. Some of the materials are used in the nuclear industry. Against this background, Yantai applied for clearance of an acquisition with BMWi in accordance with sec. 61 of AWO, but the BMWi raised concerns in terms of essential security interests. Before the BMWi could officially issue its prohibition of the acquisition, Yantai officially announced its withdrawal from the acquisition.
https://www.juridia.fi/global/en/what/articles/index.page?ArticleID=en/global/Germany/en/investment-review-in-germany

Kinuskit näyttävät olevan taustoilla.

VR Track kumppaniksi Vossloh-konsernille
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-track-kumppaniksi-vossloh-konsernille-260520151200/
Quote
26.05.2015 12:00
Mediatiedotteet, Ajankohtaista
VR Trackin vaihdetuotanto- ja kiskohitsaamotoimintaa kehitetään yhdessä maailman johtavan rautatieteknologia- ja infrastruktuurikonsernin kanssa.

VR Track ja Vossloh-konsernin yhtiöt, Vossloh Cogifer Finland Oy ja Vossloh Rail Service International GmbH ovat solmineet sopimuksen kahden yhteisyrityksen muodostamisesta. Yhteisyrityksillä haetaan vahvuutta vaihdetuotanto- ja kiskohitsaamotoimintojen kasvattamiseen ja kehittämiseen. Tavoitteena on, että tuotanto saadaan siirrettyä yhteisyrityksiin kuluvan kesän aikana.

VR Track on hakenut vaihdetuotannon ja kiskohitsaamon toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen kumppaniksi vahvaa markkinaosaajaa. – Nämä liiketoiminnat ovat osa Vosslohin maailmanlaajuista ydinliiketoimintaa. Tällaisella yhteisyritysmallilla pystymme entistä vahvemmin kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintoja tulevaisuudessa niin Suomen kuin muidenkin pohjoismaiden markkinoilla, kertoo yhteisyritysten taustoista VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Lasse

Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee
https://www.uusisuomi.fi/raha/270849-suomen-valtiolta-jattimainen-panostus-raidehankkeisiin-tunnin-juna-etenee
Quote
RAHA
|
RAIDELIIKENNE
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa liikenne- ja viestintäministeriön esitystä, jonka mukaan rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk), valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) ja työministeri Jari Lindström (sin) kertoivat hankeyhtiöistä ja raideliikenteen kilpailun edistämisestä perjantaina. Kyse on ainakin 7,5 miljardin euron ratahankkeiden edistämisestä. Petteri Orpo kertoo Twitterissä, että rahoituspäätökset asiassa voidaan tehdä kevään 2019 hallitusneuvotteluissa.
(jatkuu artikkelissa)
NOVUS ORDO HOMMARUM

Roope

Quote from: Lasse on 02.04.2019, 17:43:16
Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee

[tweet]1115512959080517632[/tweet]

Niin "tunnin juna"-hankkeella kuin Tallinna-tunnelilla on myös hyviä puolia, mutta niissä on samaa sekin, että puoltamiseen kelpaa kuinka surkea tai virheellinen argumentti hyvänsä. Ei tosiaankaan ole järkeä heittäytyä miljardihankkeisiin ainakaan sillä perusteella, että hanke kertoo jonkun mielestä siitä, että "Suomi katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen".

Helsingin Sanomat: Tunnin junan vuoksi saatetaan vetää kokonaan uusi, suorempi raidepari Tampereen ja Helsingin väliselle osuudelle 5.4.2019

Quote from: HSHANKE ei toteudu yhdessä, kahdessa eikä välttämättä kolmessakaan eduskuntakaudessa, vaan sen aikataulu voi olla parinkymmenen vuoden paikkeilla.

Nyt hitaissa pääradan junissa tunnin junasta haaveilevat työmatkalaiset ovat siis todennäköisesti jo suurimmalta osin eläkkeellä ennen kuin väli lyhenee tuntiin nykyisestä runsaasta puolestatoista.

Quote from: HSAKUUTIMPI ongelma on nykyisen pääradan rappeutuminen. Vaikka tunnin juna on noussut puheisiin sekä Turusta että Tampereelta Helsinkiin, tosiasiassa junat kulkevat pääradalla nyt hitaammin kuin kymmenen vuotta sitten.

Kun radan kunto on heikentynyt, sille on asetettu nopeusrajoituksia. Sen kapasiteetti on jo tapissa.

Quote from: HSNoin 8 miljardin euron hankkeet

Suomi-rata ja lentorata maksavat arviolta 5,5 miljardia euroa. Turun suunnan arvio on 2,2 miljardia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

QuoteAngry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

Angry Birds -mobiilipelistä ja Tallinna-tunnelista tuttu liikemies Peter Vesterbacka lähtee vetämään Jäämeren rata -hanketta. Vesterbackan yhtiö allekirjoitti Rovaniemellä torstaina aiesopimuksen norjalaisen Etelä-Varangin kehitysyhtiön kanssa Jäämeren radan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

Peter Vesterbacka sanoo, että rautatie Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella, joka aiotaan hankkia ulkomailta.

Rautatien hinnaksi on arvioitu noin kolme miljardia euroa.

Liikenneministeriön tilaama konsulttiselvitys totesi runsas vuosi sitten, että rata on taloudellisesti kannattamaton.

[...]

– Meillä on tarkoitus tehdä nopea yhteys samalla tavalla kuin Tallinna-tunnelissa. Jäämeren rataa suunnitellaan junille, jotka kulkevat 350 km/h tai nopeammin. Teemme sellaisen yhteyden, että se toimii turismin kannalta.

Matkailun osuutta Jäämeren radan kannattavuuteen ei ole hänen mielestään otettu riittävästi huomioon aiemmissa selvityksissä.

– Rahti ei todellakaan ole se ainoa juttu. Jos katsoo Tallinna-tunnelia, niin siellä rahdin osuus on noin 20 prosenttia ja muu on henkilöliikennettä. Kyllä tässäkin henkilöliikenteellä tulee olemaan merkittävä rooli, etenkin kun Rovaniemelle laskeutuu tulevaisuudessa suoria lentoja Aasiasta.

[...]

Tallinna-tunnelille naurettiin

Liikemiehen visiot kuulostavat varsin mahtipontisilta. Samanlainen vastaanotto oli miehen edellisen ison projektin, Tallinna-tunnelin kanssa kolme vuotta sitten.

– Silloin iso osa vain nauroi ja sanoivat, ettei tämä ole mitenkään realistista. Nyt kolme vuotta myöhemmin alkaa olla rahoitus kasassa, YVA (ympäristövaikutusten arviointi) on liikkeellä ja kohta päästään poraamaan.

Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna Tallinnan ja Helsingin välisessä tunnelissa viilettäisi joulukuussa 2024. Tallinna-tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa eli se maksaa noin viisi kertaa Jäämeren radan verran.
Yle 9.5.2019

Ei tässä Vesterbackalle naureta vaan niille, jotka ottavat hänet ja hänen juttunsa tosissaan. Tunnelia piti päästä poraamaan jo viime vuonna. Rahoittajat piti ilmoittaa puolitoista vuotta sitten.

Kaikki on Vesterbackalla kuten muillakin vastaavilla kolmen pennin filureilla siihen asti "kohta", kunnes miestä ei näy enää missään.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

jmk

QuoteAngry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

Kyllähän Vesterbacka riskinä miehenä vetää rataa 100 km vuodessa, eli viidessä vuodessa Rovaniemeltä Kirkkoniemeen. Milloin hän aloittaa vetämisen? Voisi mennä katsomaan.

Supernuiva

^Yksityistä rahaa kolme tuhatta miljoonaa euroa pohjoisen radalle, joka on laskelmien mukaan varmasti kannattamaton.

Miksi tätä yksityistä rahaa ei haeta sellaisiin hankkeisiin, jotka olisivat varmasti kannattavia? Kuten esimerkiksi kolmas tai jopa neljäs raidepari pääradalle koko matkalle?

Roope

Peter Vesterbacka on saanut saamelaisilta murhaavaa palautetta ratahankkeestaan. Se ei ole vihapuhetta, koska saamelaiset.

[tweet]1126382579446439940[/tweet]

QuoteKiisteltyä rautatietä vetävä Angry Birds -mies sai täyslaidallisen saamelaisilta – "Kasvot saamelaiskulttuurin tuholle"

Liikemies Peter Vesterbacka ei aio perääntyä, vaikka suunnitelmat Jäämeren radasta aiheuttivat kovaa someryöpytystä.

Uudet suunnitelmat kiistanalaisen Jäämeren radan rakentamiseksi ovat saaneet runsaasti arvostelua. Saamelaiskäräjät on tyrmännyt rautatien.

Lisäksi moni saamelainen on arvostellut ratahanketta vetävää liikemies Peter Vesterbackaa voimakkain sanakääntein sosiaalisessa mediassa.

– Siellä kiitettiin, kun annoin kasvot saamelaiskulttuurin tuholle. Ilmeisesti tuhosin aamupäivän aikana yhden kolttasaamelaisten kylän ja saamelaisten lasten tulevaisuudessa poronhoitajina, Vesterbacka kiteyttää saamaansa kritiikkiä.

– Minulla ei ole kuulemma oikeutta mihinkään mielipiteeseen, koska edustan valloittajia ja kaikkien suomalaisten pitäisi hävetä, miten Lapissa saamelaisia on sorrettu sadan vuoden aikana, liikemies jatkaa.

[...]

Vesterbackan mukaan tunnepitoinen palauteryöppy kertoo siitä, että hankkeesta on keskusteltava ja neuvoteltava vielä paljon.

Hän vakuuttaa, että voimakas vastustus ei saa häntä perääntymään hankkeesta.

– Eihän nyt olla kuitenkaan mitään kansanmurhaa suunnittelemassa, vaan mietitään Jäämeren rataa. Ehkä sellaista pientä tolkkua toivoisin puheisiin.
Yle 10.5.2019

Ihmisoikeusjuristi Martin Scheinin julistaa, että kulttuurisesta kansanmurhasta puhuminen on kuin onkin ihan oikein – tässä yhteydessä. Sen sijaan samojen artiklojen soveltaminen suomalaisiin on pelkkää salaliittoteoriaa.

[tweet]1127071228190187520[/tweet]

[tweet]1127181388015460354[/tweet]
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

dothefake

Kuinka eteläsuomessa on vielä ihmisiä, vaikka täällä on rautateitä ollut jo yli sata vuotta?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

guest15586

Quote from: jmk on 09.05.2019, 14:27:48
QuoteAngry Birds -mies Vesterbacka lähtee vetämään kiisteltyä Jäämeren rataa – juna Kirkkoniemeen voisi kulkea jo viiden vuoden kuluttua

Kyllähän Vesterbacka riskinä miehenä vetää rataa 100 km vuodessa, eli viidessä vuodessa Rovaniemeltä Kirkkoniemeen. Milloin hän aloittaa vetämisen? Voisi mennä katsomaan.

Tuolla äijällä ei ole mitään toplkkua asian suhteen ja konsulttikaan ei kerro totuutta, koska silloin rahantulo lakkais saman tien. Yhtä pöljä ajatus ja aikataulu kuin tallinna-tunnelikin

dothefake

Jäämme katsomaan sivusta, kun emme pysty edes tuohon. Tuonnempana minä sitten ajaa huristelen noilla, mutta sinähän et vastustajana voi sitä tehdä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

repsikka

Mitä vikaa on ratalinjauksessa  Tornio  - Kiiruna - Narvik ?
Ai niin, siellähän on jo kiskot . Ei käy konsultille.

Supernuiva

Vaadin rakennettavaksi junaradan reitille: Haapamäki-Moskova-Peking! (Minulle kerrotun mukaan tämä on ollut ihan aikuisten oikea vaaliteema vuoden 1991 eduskuntavaaleissa, joissa Suomen keskusta saavutti veret seisauttavan vaalivoiton - juuri ennen lamaa.)

Sillä ei kai ole sitten mitään sen suurempaa merkitystä, että tuollainen junarata oli jo olemassa vuonna 1991?

Erilaisia junaratoja ehdotellaan rakennettavaksi syystä tai toisesta usein. Nytkin poliitikot haluavat pisararadan, vaikka pääradan lisäraiteet taitaisivat olla paljon parempi investointikohde.

guest15586

Quote from: dothefake on 12.05.2019, 21:20:32
Jäämme katsomaan sivusta, kun emme pysty edes tuohon. Tuonnempana minä sitten ajaa huristelen noilla, mutta sinähän et vastustajana voi sitä tehdä.

Siitä vaan viiden vuoden päästä huristelet tallinnaan ja kirkkoniemeen junalla... ole hyvä vain :)

Sitten todellisuus iskee ja kun yksityinen raha on käytetty 10 vuotta aloituksesta ja tarvitaan verovaroja 15 miljardia, niin muista se ilolla huristellessasi tallinan ja kirkkoniemen väliä.

dothefake

Muistanpa hyvinkin ja nautin eläkeläisalennuksesta, kun sinä puurrat rataveroja tienataksesi. Kjiäh, kjiäh....
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

guest15586

Quote from: dothefake on 12.05.2019, 21:58:35
Muistanpa hyvinkin ja nautin eläkeläisalennuksesta, kun sinä puurrat rataveroja tienataksesi. Kjiäh, kjiäh....

Minä ainakin olen eläkkeellä kun nuo valmistuu. Jos ylipäätään aloitetaan. Eläkeläisalennukset onkin tarpeen, koska sinunkin eläkkeesi on tipahtanut rajusti. Niin se menee. Itkit tai et.