News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kumman kaa, Gripen vai F-35? Hävittäjäkaupat.

Started by Nuivanlinna, 05.04.2015, 18:13:11

Previous topic - Next topic

Kumman kaa, Gripen vai F-35?

Gripen
79 (31.2%)
F-35
99 (39.1%)
Muu vaihtoehto
75 (29.6%)

Total Members Voted: 253

Voting closed: 04.04.2016, 18:13:11

f-35fan

Quote from: JJohannes on 15.01.2018, 17:02:35
En ole tätä hävittäjähankintaa oikein enää pitkiin aikoihin seurannut, puhumattakaan tästä ketjusta, mutta mikäs niiden Eurofighterien tilanne nyt on? Että onkos niissä nyt jotain vikaa verrattuna Gripeneihin ja F-35:iin?

Periaatteessa Eurofighter on erinomainen kaksimoottorisen hävittäjä.
Tanskalaisessa vertailussa se osoittautui ylivoimaisesti kalleimmaksi (F-35 valittiin).
Kuten Super Hornetkin alkaa se olla elinkaarensa ehtoopuolella.
Tämä tarkoittaa että ruotanto on vähäistä joka sekin nostaa kustannuksia.
Eurofighterin oljenkorsi Suomessa olisi se että sitä koottaisiin Suomessa ja olisi suuret vastaostot.
Tähänkään en usko.

Mielenkiintoista on että Saksassa käyty keskustelu Tornado-hävittäjien korvaamisesta, jossa Luftwaffe on julkisesti esittänyt lausuntoja jotka puoltavat vahvasti F-35 -koneiden hankintaa. Tämä ei ollenkaan poissulje ranskalais-saksalaista yhteistyötä uuden hävittäjän kehittämisessä.
Saksahan on mukana Typhoon-teollisuusyhteistyössä.

Jaska Pankkaaja

Niin ja missä on ranskalainen vaihtoehto? :o Arvattavasti lähinä afrikkalaisten taitavilla käsillä koottu Fuugamagister vai mikä se nyt oli? Ilmojen todellinen Sitroään epäilemättä pudottelisi R Miggejä kuin presidentti Mäkröön populistipuolueita!
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

f-35fan

Quote from: Jaska Pankkaaja on 15.01.2018, 18:31:44
Niin ja missä on ranskalainen vaihtoehto? :o Arvattavasti lähinä afrikkalaisten taitavilla käsillä koottu Fuugamagister vai mikä se nyt oli? Ilmojen todellinen Sitroään epäilemättä pudottelisi R Miggejä kuin presidentti Mäkröön populistipuolueita!

Periaatteessa aivan erinomainen kaksimoottorinen hävittäjä, mutta todennäköisesti vieläkin kalliimpi kuin Eurofighter.
Puolustuspoliittisesti olisi mahdoton yhtälö hankkia ranskalainen hävittäjä. Siitä syystä että meillä on poliittisia vetovoimia muualle.
Myöskin hävittäjän mittakaava on pieni verrattuna kilpailijaan.
Rafaeesta on tukislusversio. Siinä ei kuitenkaan kuvista päätellen ole katkosiipiä(?). Mielenkiintoista on myös se että nämä koneet ovat olleet tosi toimissa amerikkalaiselta tukialukselta. Siellä on ollut koko ranskalainen huolto-organisaatio varaosineen.
Se että ranskalaiset ovat olleet siellä on enemmän poliittista kuin sotilaallista merkitystä.
Ranskalaisillaha ei ole kuin yksi tukialus ja se on ollut remontissa.

Meillä on tarjolla yksi kone joka kilpailee mittakaavassa, hinnassa, teknologiassa ja puolustuspoliittisessa sarjassa. Se alkaa olla hyvin kypsässä vaiheessa. Tulemme tietämään mitä ostamme.
Hävittäjähankinta tulee olemaan eliitin valttikortti NATO-jäsenyyttä ajatellen.
Vielä tänäkin päivänä NATOn liima ja johtajuus tulee Amerikasta sen valtavine resursseineen.


Griffinvaari

"Venäjän strategiset pommikoneet kävivät kääntymässä Britannian ja Tanskan välissä – Eivät piitanneet lennonjohdon kutsuista"

https://yle.fi/uutiset/3-10025459?origin=rss

"The Barent's Observerin mukaan Norjan ilmavoimien hävittäjät eivät nousseet ilmaan erittäin kovan tuulen vuoksi."

Kaikki f16 kuskit kaffeella, ja koska tuuli pahasta suunnasta "eliitin Nato kalusto" f35:t eivät päässeet startti paikalle kun tarjotessaan pyrstönsä takatuuleen tuikahtavat tuleen.
;D ;D ;D

Upeeta nato valmiutta, jep, jep, meille kans.

f-35fan

Quote from: Griffinvaari on 16.01.2018, 18:02:46
"Venäjän strategiset pommikoneet kävivät kääntymässä Britannian ja Tanskan välissä – Eivät piitanneet lennonjohdon kutsuista"

https://yle.fi/uutiset/3-10025459?origin=rss

"The Barent's Observerin mukaan Norjan ilmavoimien hävittäjät eivät nousseet ilmaan erittäin kovan tuulen vuoksi."

Kaikki f16 kuskit kaffeella, ja koska tuuli pahasta suunnasta "eliitin Nato kalusto" f35:t eivät päässeet startti paikalle kun tarjotessaan pyrstönsä takatuuleen tuikahtavat tuleen.
;D ;D ;D

Upeeta nato valmiutta, jep, jep, meille kans.

Täytyy myöntää että olet saanut jotenkin oikein tämän mutta...
Tämäkin osoittaa kuinka tärkeää on saada operatiiviseen käyttöön F-35 hävittäjiä jotka eivät ole niin sivutuuliherkkiä kuin F-16 hävittäjät.
Ne kolme F-35 hävittäjää eivät ole vielä operatiivisessa käytössä toistaiseksi.

Sekä brittien typhoonit että belgialaisten F-16 hävittäjät vastaanottivat TU-160 pommarin.

TU-160 osoittaa aivan ensimmäisenä Venäjän ilmavoimien tason verrattuna amerikkalaisiin.
Tämä on parasta pommaria mitä Venäjältä löytyy ja niitä ei ole kuin muutama.
Kuinkahan monta niistä on edes samaan aikaan lentokelpoisia?
Sen sijaan amerikkalaiset ovat pommikoneissa kaksi sukupolvea edellä.
Tämä pommari on neuvostoajan teknologiaa.
Vaikka kuinka on ison talon poika niin silmieni ole varaa!

Tämä on jonkinlainen venäläinen alemmuuskomppeksi. On pakko aina välillä tulla paukuttelemaan henkseleitä.

Huomasitteko mahdollisesti kuinka Kommersantin ja Southfrontin mukaan Syyriassa tuhottiin usea venäläiskone jo suoraan kentälle? Voisiko siihen laittaa myös hymiöitä?

Griffinvaari

Quote from: f-35fan on 16.01.2018, 18:46:07

Täytyy myöntää että olet saanut jotenkin oikein tämän mutta...
Tämäkin osoittaa kuinka tärkeää on saada operatiiviseen käyttöön F-35 hävittäjiä jotka eivät ole niin sivutuuliherkkiä kuin F-16 hävittäjät.

Entä se takatuulen tulipalo herkkyys ?.

f-35fan

Tässä on niputettu hyvä asiakokonaisuus. Hienoa työtä nuoremman polven toimittajalta ja haastatellulta tutkijalta.
Yhteiskuntatieteilijä Matti Pesun ajatuksia hävittäjähankinnasta:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239566-havittajakisa-kaynnissa-euroopassa-tutkija-naapureiden-f-35-paatokset-vaikuttanevat
Quotepuolustusministeriö valmistautuu lähettämään tarjouspyynnön viidelle eri hävittäjätoimittajalle niin kutsutussa HX-hankkeessa. Suomi ei ole Euroopassa hävittäjähankintojensa kanssa yksin liikkeellä.
Belgia valmistautuu tekemään päätöksen jo tänä vuonna ja Saksa samoihin aikoihin kuin Suomikin, eli viimeistään vuonna 2021. Myös Puola ja Sveitsi ovat käynnistämässä hankintoja.

Britannia, Hollanti, Italia, Norja ja Tanska ovat viime vuosina päätyneet jo amerikkalaiskoneeseen, Lockheed Martinin F-35:een, jota Suomellekin on tarjottu.

–Se että F-35-hankkeeseen on tullut mukaan uusia maita ja myös Pohjoismaita, niin kyllä se varmasti vaikuttaa ajatteluun. Se varmaan painaa koneen hintaakin alaspäin, jos tuotantomäärät kasvavat, arvioi Ulkopoliittisen instituutin vieraileva tutkija Matti Pesu Uuden Suomen haastattelussa.

Eurooppalaisten hävittäjähankintojen yhteydessä on esiintynyt syytöksiä poliittisesta pelistä. Pesu kuitenkin uskoo, että Suomessa ratkaisu tullaan tekemään pääosin suorituskykyä ja hintaa tarkastellen, eikä esimerkiksi poliittisia kumppanuuksia painottaen.

–HX-hanketta voi jonkin verran peilata tähän 1990-luvun Hornet-hankintaan. Siinä mentiin minun mielestäni kuitenkin enemmän tekninen suorituskyky edellä, sanoo Pesu.

Vuonna 1992 tehdyn päätöksen salattua asiakirjamateriaalia on jo julkaistu 25 vuoden salassapitoajan jälkeen. Esko Ahon (kesk.) hallitukselle toimitettiin hankinnoista kooste, mistä ilmenee, että eri vaihtoehtoja pisteytettiin tarkasti eri osa-alueilla. Hornet-hävittäjä oli vertailun selvä voittaja.

Pesu korostaa, että Suomen HX-hankkeen suurin poliittinen ratkaisu on itse asiassa jo tehty. Harkintaan kun ei noussut yksikään venäläiskone toisin kuin vielä 1990-luvun hävittäjäkilpailussa.

Nyt HX-hankkeessa mukana on viisi eri konetyyppiä, joista kaksi – F/A-18 Super Hornet ja F-35 Lightning II – ovat amerikkalaisvalmisteisia. Gripen E taas on Ruotsissa valmistettu kone. Lisäksi tarjolla on ranskalainen Dassault Rafale ja brittivetoisena yhteistyönä syntynyt Eurofighter Typhoon.

"Vaikka olisi ollutkin suorituskyvyltään tasaveroinen venäläiskone, ei tässä mukana olisi sittenkään venäläiskonetta"
–Ja vaikka olisi ollutkin suorituskyvyltään tasaveroinen venäläiskone, ei tässä mukana olisi sittenkään venäläiskonetta. Nyt mukana olevat tahot ovat poliittisesti hyväksyttäviä.

Vaikka hävittäjähankinnassa painotetaan sotilaallista suorituskykyä ja hintaakin, myönnetään puolustusministeriön kokoamalla verkkosivustolla avoimesti, etteivät ne ole ainoita ratkaisevia tekijöitä. Vaakakupissa painavat myös kotimaisen teollisuuden osallistuminen, huoltovarmuus sekä myös turvallisuuspoliittiset vaikutukset.

Politiikan osalta Pesu uskoo, että taka-asemassa ovat ranskalainen Dassault ja englantilaisjohtoinen BAE Systems.

–Kyllä tässä joukossa Ruotsi ja Yhdysvallat nousee eurooppalaisten kilpailijoiden yli. Sekä Ruotsin että Yhdysvaltojen kanssa tehtävällä yhteistyöllä on suurin poliittinen painoarvo. Se painaa jonkin verran. Mutta uskon kyllä, että tässä katsotaan hintaa ja kokonaispakettia.

HÄVITTÄJÄPELIÄ EUROOPASSA

Muissa eurooppalaisissa hävittäjäkisoissa on esiintynyt syytöksiä kovemmasta poliittisesta pelistä. Super Hornetia valmistava Boeing haastoi vuosi sitten Tanskan valtion oikeuteen sen hävittäjäratkaisusta. Yhtiön mielestä eri hävittäjien arviointi ei ollut tasapuolista, eikä Tanska ole avannut päätösasiakirjoja.

Belgiassa kilpailutuksen ehtojen on arvioitu olleen suunniteltu nimenomaisesti F-35:n valintaa varten. Tästä syystä Boeing veti Super Hornetit jo varhain Belgian kilpailusta. Ruotsin hallitus taas päätti vetää Saabin Gripen-hävittäjät pois kilpailusta viime heinäkuussa. Sen mukaan Belgia vaati sellaista "operatiivista tukea", jolle ei voitu antaa poliittista mandaattia. Ruotsi ei täsmentänyt, mitä se tarkoitti.

Belgia kuuluu Naton ydinaseiden jakamisen ohjelmaan ja maahan on sijoitettu amerikkalaisia ydinpommeja, vaikka maa ei varsinaisesti ole ydinasemaa. Sen hävittäjillä on valmius kantaa ydinpommeja ja Belgia haluaa säilyttää tämän valmiuden myös tulevaisuudessa. Valmiuden vaikutusta Gripeniin on pohtinut Defense Aerospace -julkaisu.

Belgian hävittäjäpelin pani uusiksi Ranskan viime syyskuussa tekemä ehdotus Suomellekin tarjotusta Rafalesta. Ranska ja Dassault ehdottavat kaupan lisäksi "kattavaa kumppanuutta" viitaten Dassault'n belgialaisiin alihankkijoihin sekä puolustusyhteistyöhön.

Yhdysvaltalainen F-35-hävittäjä on noussut esiin myös Saksassa. Viime marraskuussa maassa nousi pienimuotoinen kohu, kun ilmavoimien komentaja Karl Müllnerin tulkittiin liputtaneen hävittäjän puolesta. Hänen mukaansa Saksa tarvitsee häiveominaisuuksilla varustetun koneen, joka on valmis "suoraan hyllystä poimittavaksi" vuonna 2025.

Saksa haluaa uusia 115 Panavia Tornado -hävittäjää, joista ensimmäiset on otettu käyttöön vuonna 1979. Maan ilmavoimilla on käytössä lisäksi Suomellekin tarjottuja Eurofighter Typhooneja. Molemmat koneet ovat syntyneet eurooppalaisena yhteistyönä ja valmistettu Englannissa ja Saksassa. Saksan varapuolustusministeri kiirehtikin toteamaan Müllnerin kommenttien jälkeen, että ensisijainen vaihtoehto Saksalle on yhä Eurofighter-kone.

Saksa ja Ranska ilmoittivat viime kesänä, että maat alkavat suunnitella uutta eurooppalaista hävittäjää.

–Saksan nykyiset Tornado-koneet ovat niin vanhoja ja huonossa kunnossa, että maalla on jo vähän kiire hankinnoissa. Kun F-35:ttä on kehitetty jo pitkään, se näyttää valmiimmalta paketilta kuin Saksan ja Ranskan yhteissuunnittelu, josta ei vielä oikein tiedä mitään, Pesu toteaa.


PS @Griffinvaari
Muistisi on erinomainen, mutta ajantajussasi on hieman toivomisen varaa!

Griffinvaari

alkaako fanilla käydä ahtaaksi ?.

Saab taitaa olla saanut jo vahvoja lupauksia, kun toimii näin ennakkoluulottomasti:

"Saab julkisti Suomen teknologiakeskuksen - ELSO-yksikön toiminta käynnistyi jo joulukuussa"

http://www.lentoposti.fi/uutiset/saab_julkisti_suomen_teknologiakeskuksen_elso_yksik_n_toiminta_k_ynnistyi_jo_joulukuussa


dothefake

Quotekun seuraavana laskuuntulleen polttoaineen vähyydestä kärsivä c152 joutui laskeutumaan kenttään nähden poikittain rullaus tielle jonka jatkeena oli platta, hyvin sekin kävi ettei sen puoleen.
Siis kyseessä oli hätä, koska reittireservi oli jo käytetty.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Griffinvaari

Quote from: dothefake on 17.01.2018, 21:59:36
Quotekun seuraavana laskuuntulleen polttoaineen vähyydestä kärsivä c152 joutui laskeutumaan kenttään nähden poikittain rullaus tielle jonka jatkeena oli platta, hyvin sekin kävi ettei sen puoleen.
Siis kyseessä oli hätä, koska reittireservi oli jo käytetty.

Jos nyt oikein muistan kyseessä oli koululento kouluttaja mukana, itse kyttäsin kelin paranemista kentän laidalla.

Lasse

Vähän apetta ajattelulle:

'Simplicate and Add Lightness!' — Designing the F-45 Mustang II
http://www.nationalreview.com/article/445708/f-35-replacement-f-45-mustang-ii-fighter-simple-lightweight
Quote
The United States needs a new high-endurance dedicated fleet-defense/air-superiority fighter for its Navy and a new close-air-support warplane to fight alongside the venerable A-10. But our most critical need is an effective air-superiority fighter for our Air Force that provides genuine airpower at a price we can afford. The Air Force's F-22 Raptor is too expensive to procure and spends too much time on the ground undergoing maintenance. The F-35 is a jack-of-all-trades, master-of-none strike fighter that spends too much time on the tarmac and costs far too much to support over its service life. But all is not lost. With a small, disciplined, vendor-independent fighter-design team led by actual fighter pilots, the U.S. could begin production of a new world-class fighter in large numbers in nine years or less. Embodying the spirit of the P-51 Mustang, the best and most important fighter of the Second World War, the F-45 Mustang II, our new air-superiority fighter, will cost less than the newest version of the multi-role F-16 Viper.

Speksit vaikuttavat hieman riisutulta Gripeniltä.

Jos tosiaan pitää paikkansa, että possu-35 pystyy lentämään yhden taistelulennon joka toinen tai kolmas päivä, ja Gripen kaksi - kolme sortieta päivässä, menee SAAB ostoskoriin, ennenkuin kissaa ehtii sanoa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

f-35fan

Quote from: Griffinvaari on 17.01.2018, 21:52:26
alkaako fanilla käydä ahtaaksi ?.

Saab taitaa olla saanut jo vahvoja lupauksia, kun toimii näin ennakkoluulottomasti:

"Saab julkisti Suomen teknologiakeskuksen - ELSO-yksikön toiminta käynnistyi jo joulukuussa"

http://www.lentoposti.fi/uutiset/saab_julkisti_suomen_teknologiakeskuksen_elso_yksik_n_toiminta_k_ynnistyi_jo_joulukuussa

Kiitos linkistä Vaari!

Ei Saab ja Wallenberg oikeasti kuvittelekaan myyvänsä "Grepukoita"vaan he tähtäävät koulutuskonehankintaan,
Boeing-Saab TX
https://youtu.be/b6TrD8lgjH8

Kongsberg on muodostanut Suomeen ohjusteknoligiayksikön.
Samanlainen hanke kuin Saabilla mutta sillä tarkoitus edistää aivan oikeiden hävittäjien myyntiä.

Nikolas

#2202
Quote from: Lasse on 17.01.2018, 22:35:46

Vähän apetta ajattelulle:

'Simplicate and Add Lightness!' — Designing the F-45 Mustang II
http://www.nationalreview.com/article/445708/f-35-replacement-f-45-mustang-ii-fighter-simple-lightweight


Kiitos tästä linkityksestä hyvin mielenkiintoiseen artikkeliin.

Artikkelissa erityisen kiinnostava oli vertailutaulukko, johon oli huomioitu kolme olemassaolevaa ja yksi täysin kuvitteellinen lentokone.

f-35fan

#2203
Boeing on neuvottelemassa Brasilialaisen Embraerin ostosta.
Saab pelkää että liikesalaisuudet menevät kaupan myötä Boeingille.
Embraer vastaa Brasilian Gripen-yhteistyöstä.
Mielenkiintoista on että samalla Saab tekee Boeingin kanssa yhteistyötä suihkukoulutuskoneen valmistamiseksi Yhdysvaltain ilmavoimille. Projekti on tarjousvaiheessa.

Dagens Industri: Saab uhkaa keskeyttää Gripen-yhteistyön Brasilian kanssa
Käytännössä tämä tarkoittaa Gripen-kaupan peruuttamista.
Toinen asia on että toteuttaako Saab uhkauksensa.
https://www.di.se/nyheter/uppgifter-saab-hotar-avbryta-gripen-affar/
Quote

Uppgifter: Saab hotar avbryta Gripen-affär

En osäkrare omvärld har fått Försvarsmakten och Försvarets materielverk att ta på sig spenderbyxorna. Det gynnar försvarsjätten Saab. Foto: TT

Av CHRISTOPHER JUNGSTEDT
Publicerad: 23 januari 2018, 19:29
Amerikanska Boeing är intresserade av att köpa den brasilianska flygplanstillverkaren Embraer. Men Saab hotar att avbryta sitt samarbete med Brasilien om affären blir av, uppger brasiliansk media, enligt SR.

Saab-vd:n Håkan Buskhe har bett om ett möte med Brasiliens försvarsminister Raul Jungmann, enligt Folha, Brasiliens största tidning.

Saab vill enligt tidningen varna landets regering för följderna om Boeing köper Embraer.


Enligt avtalet som Saab vann 2013 ska bolaget leverera 36 stridsflygplan till Brasilien, och har påbörjat ett tekniköverföringssamarbete med Embraer.

Skälet till Saabs hot är att bolaget inte vill släppa försvarshemligheter till en av sina konkurrenter. Avtalet kan därför lösas upp, även om det skulle vara juridiskt svårt, enligt Folha.

Embraer är privatägt och börsnoterat. Men Brasiliens regering har vetorätt vid affärer som kan påverka landets försvar.

Saabs presschef Ann Wolgers säger till SR Ekot att man inte kommenterar uppgifterna.



Lisäys: Defense Newsin juttu Boeingin mahdollisesta Embraer-kaupasta
https://www.defensenews.com/air/2017/12/21/boeings-potential-embraer-acquisition-would-widen-its-defense-portfolio/

P.S etenkin YLE:llä oli hyvä juttu ilmavoimien komentajan haastattelusta koskien hävittäjähankintaa.
Mielenkiintoista kuinka komentaja otti kantaa että Suomi ei vilkuile muiden maiden hankintoja vaan tekee arvionsa omista lähtökohdista. Todennäköisesti tällä vastataan tutkija Matti Pesun arvioon.
Oli miten tahansa niin muiden maiden hankinnat vaikuttavat myös meidän päätökseemme.

f-35fan

Saab Grippen on joutunut Boeingin ja Airbusin ristituleen.
Airbus tekee yhteistyötä kanadalaisen bombardienin kanssa pienemmistä matkustajakoneista kun taas Boeing yrittää ostaa vastaavia koneita valmistavaa brasilialaista Embraeria.

Embraerilla on myös sotilaskonetuotantoa. Se valmistaa sotilaskuljetuskoneita, Super Tucanoja ja on tehnyt sopimuksen Gripen E:n valmistamiseksi.
Periaatteessa Embraerin on jollain tavalla vastattava siihen että sen kanadalaiselle pääkilpailijalla on niin vahva tukija kuin Airbus.
Siitä huolimatta että sotilastuotanto on arka asia niin Boeing siipien suojassa vientikaupat ovat paljon mahdollisempia.
On varmasti niin että Brasilian ilmavoimat vastustava, mutta se enemmänkin johtuu henkilökohtaisista hyödyistä kuin muusta ja se on helppo "voidella" kuntoon.

Alkuperäinen Teknisk Ukebladin artikkeli
Frykter at salget av Gripen-fly til Brasil skal gå i vasken
https://www.tu.no/artikler/frykter-at-salget-av-gripen-fly-til-brasil-skal-ga-i-vasken/426685


Lainaus googlekäännetty norjasta englanninksi
https://translate.google.com/translate?sl=no&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Ffrykter-at-salget-av-gripen-fly-til-brasil-skal-ga-i-vasken%2F426685&edit-text=&act=url
Quote

SAAB JAS-39E GRIP
Fears that the sale of Gripen aircraft to Brazil should go into the sink
Saab has ended in the crossroads between Airbus and Boeing.
PER ERLIEN DALLØKKEN DEFENSE  JAN. 24TH. 2018 - 14:04
Facebook

Twitter
The aviation industry has historically been through several mergers, and it appears that we are in the middle of a new consolidation round now.

Gigantene Airbus and Boeing are out and use their tall bank accounts to position themselves and fight each other, this is indirectly a threat to Saab and their exports of the Jas-39 Gripen E combat aircraft to Brazil.

Irkut: The new competitor is flying to Boeing and Airbus for the first time from the factory in Siberia
How do these discs manage to hold a platform together?
How do these discs manage to hold a platform together?


Bombardier and Embraer
It started with Airbus in October having partnered with Canadian aircraft manufacturer Bombardier and acquired the majority in the C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP).

It was not long before the first reports came that Boeing snubbed something similar to Brazilian Embraer, the world's third largest aircraft manufacturer.


From the first flight with the Korean Airs Bombardier CS300

Embraer E-190E2 as it gets in Widerøe's colors. Picture: Embraer
Both Bombardier C series and Embraer E-jet are somewhat smaller passenger flights than the smallest aircraft from the A320 and B737 families, and thus complementary to Airbus and Boeing passenger airplanes.

However, according to Reuters , Boeing is most keen on taking control of Embraer, but has encountered resistance with the authorities and the air force in Brazil who has the right to vote on such issues. Embraer not only makes passenger aircraft but also military aircraft, such as the KC-390 .

Second generation Embraer E-jet is ready for delivery immediately. The launch customer is actually Widerøe, who has so far ordered three E-190-E2 with 114 seats.

Comac C919: China's new passenger aircraft receives Norwegian engine parts
Trade Secrets
Then back to the Swedes who are getting caught in the crossbreed:

Saab has thus sold 36 Jas-39E / F to Brazil becoming the sixth Gripen nation when they plan to receive the first combat aircraft in 2019. However, according to the technology transfer agreement, both the production of a large number of components and the final assembly of the Gripen planes will take place at Embraer at São Paulo.

It is not applicable if the company is owned by Boeing. The reason is that Saab does not want to distribute business secrets to a competitor, reports Sweden's Radio Ekot, quoted by the news agency TT / Ny Teknik .

Saab chief Håkan Buskhe has requested a meeting with Brazil's defense minister, and they will be scheduled for Thursday. After the first media interview in Sweden, Saab has emphasized that they have no plans to break collaboration with Embraer.


Saab Jas-39E Gripen was shown public first time in May 2016. Photo: Saab
In addition, it should be mentioned that Saab and Boeing are not only competitors. For example, four years ago, they went together to design a new training plane from blank sheets. The first TX test flight, which could replace the T-38 Talon, finished already after three years and flew the first time in December 2016 .

The latest generation Jas-39 Gripen flew the first time 15 June last year. This happened a few months late, but at Saab's annual Gripen seminar in 2017, the Swedes emphasized that the development program is fully in line with the first delivery next year.

Compared to the Gripen C / D, the new model can carry more weapons and fuel, has a new generation of active and passive sensors, a new EW system (electronic warfare), a new communications system and a new engine that make the aircraft capable of holding a march speed faster than the sound without the use of afterburner ("supercruise").


P.s
Koirat haukkuu ja vankkurit kulkee. Häivehävittäjä tuotantomäärät ja tilaukset nousevat jopa ennakoitua paremmin sekä hinta laskee.
Siitä huolimatta koirat jatkavat monotonista haukkuaan. Taas pitää paikkansa vanha sanonta: "Eivät vanhat koirat opi uusille tavoille". Mailma muuttuu ympärillä mutta koirat eivät.
He haukkuvat puuta vaikka linnut ovat lentäneet pois jo aikaa sitten.

Nikolas

Onhan se edistyksellinen lentsikka, mutta lastentaudit häiritsevät:
Quote

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Yhdysvaltain puolustusministeriö on tyytymätön uuteen F-35 häivehävittäjään.

Hävittäjästä on löytynyt poikkeuksellisen paljon lastentauteja, ja muun muassa sen tietokoneohjelmistoja on jouduttu korjaamaan 31 kertaa.

• Repo, Harri: Suomen hävittäjäehdokkaalle kovaa kritiikkiä Pentagonista – tietokoneohjelmistoa jouduttu korjaamaan 31 kertaa Tekniikka & Talous, 2018-01-26.

Nuivanlinna

QuoteJAS 39 Gripen lensi rapsiöljyllä - fossiilinen tuontipolttoaine voidaan korvata hävittäjissä biopolttoaineella
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/jas-39-gripen-lensi-rapsioljylla-fossiilinen-tuontipolttoaine-voidaan-korvata-havittajissa-biopolttoaineella-6638884
Saab on testannut JAS 39 Gripen-hävittäjää rapsiöljyllä, kertoo Dagens Industri.

Saabin mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun yksimoottorinen suihkukone on lentänyt pelkällä biopolttoaineella.

Testeissä käytty polttoaine on ollut CHCJ-5, joka valmistetaan rapsiöljystä. Sen käyttö ei vaatinut muutoksia Gripen-hävittäjän moottoriin.

Hyvä, lähtee hipitkin sotaan!
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Griffinvaari

Quote from: Nikolas Ojala on 26.01.2018, 13:15:39
Onhan se edistyksellinen lentsikka, mutta lastentaudit häiritsevät:
Quote

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Yhdysvaltain puolustusministeriö on tyytymätön uuteen F-35 häivehävittäjään.

Hävittäjästä on löytynyt poikkeuksellisen paljon lastentauteja, ja muun muassa sen tietokoneohjelmistoja on jouduttu korjaamaan 31 kertaa.

• Repo, Harri: Suomen hävittäjäehdokkaalle kovaa kritiikkiä Pentagonista – tietokoneohjelmistoa jouduttu korjaamaan 31 kertaa Tekniikka & Talous, 2018-01-26.

kaiken muun hyvän lisäksi jutussa mainituista jo toimitetuista yli 250 koneesta n. 200 on sellaisia joita martinin lupauksista huolimatta ei kyetäkään päivittämään, nykyiseksi versioksi, vaan jäävät torsoiksi puutteellisine ominaisuuksineen, lisäksi nyky versioita rasittavat käyttö rajoitukset, jopa takatuulen voimakkuuden suhteen.
Kai niitä kohta kaupataan halvalla suomeen ja täällä fanit ovat innoissaan, voi voi, epätoivoista media peliä kaikki tyynni, odotan innolla seuraavaa Bogdanin selittely tuokiota, enkä nyt tarkoita suhoin pää koelentäjää.

Redya

Suomen kaltaisessa erittäin huonojen huoltoyhteyksien maassa tarvitaan ehdottomasti sellainen hävittäjäratkaisu, jolla kyetään operoimaan vähillä huolloilla. Suomen on varauduttava siihen, että sodassa ainoat huoltoyhteydet ovat avoinna Ruotsin suuntaan ja tässä mielessä myös heidän hävittäjävaihtoehtonsa vaikuttaa houkuttelevalta.

Griffinvaari

Quote from: Redya on 26.01.2018, 14:22:26
Suomen kaltaisessa erittäin huonojen huoltoyhteyksien maassa tarvitaan ehdottomasti sellainen hävittäjäratkaisu, jolla kyetään operoimaan vähillä huolloilla. Suomen on varauduttava siihen, että sodassa ainoat huoltoyhteydet ovat avoinna Ruotsin suuntaan ja tässä mielessä myös heidän hävittäjävaihtoehtonsa vaikuttaa houkuttelevalta.

Tämä on hyvä ja aiheellinen pointti, muuten, mutta nyt on vain niin että gripen on niin amerikkalainen hävittäjä, ettei tässä suhteessa ero amerikkalaisiin ole suuri.
Toki ruotsi varastoi osia myös, mutta valmistuksen lakattua, tuskin sen enempää kuin suomikaan.

f-35fan

Se että tälläisiä raporttia tehdään vuosittain osoittaa enemmänkin laatua kuin sen puutetta.
Mielenkiintoista että vuodesta toiseen raportin ympärillä käydään sama nöytelmä.
Raportin esittämistä virheistä suuri osa on jo korjattu tai niihin on ratkaisu.
Tämän orgaanin tehtävä on olla kriittinen.
Ennemminkin meidän pitäisi olla huolestuneita jos näitä vikalistoja ei tulisi.
Tosiasia on se että hävittäjät eivät tule koskaan valmiiksi.

Näinhän se menee, onko millään muulla koneella näin ekstensiivistä testiohjelmaa?
Niinkuin esimerkiksi se jarruvarjon ja jäisen kentän testaus Alaskassa.

Miksei esimerkiksi Grepukalla ole näitä raportteja? Onko se niin hyvin tehty että se ei yksinkertaisesti tarvitse kriittistä katsetta?
Siitä huolimatta että Grepukka on vain Maxi-Gripukka.
Minkälaisi oli sitten Gripukan raportit? Ne olivat aika lyhyttä luettavaa. Niissä vain kerrottiin kuinka kone on tippunut maahan taikka krässännyt.
Millä te kuvittelette 1/20 resursseilla toimiva pystyy samanlaiseen laadunvarmistukseen kuin häivehävittäjällä? Vaikka kuin on Ikea-hävittäjä.

Niinkuin aikaisempienkin vuosiraporttien kohdalla tarkoitushakuiset toimittajat kuola valuen paisuttelevat näitä asioita.

Häivehävittäjän tuotanto ja kehitys kulkee kuin juna raiteilla.
Muutamassa päivässä koirat ovat haukkuneet äänensä käheäksi ja raportti unohtuu kuin ne aikaisemmatkin.

Redya

Quote from: Griffinvaari on 26.01.2018, 14:27:29

Tämä on hyvä ja aiheellinen pointti, muuten, mutta nyt on vain niin että gripen on niin amerikkalainen hävittäjä, ettei tässä suhteessa ero amerikkalaisiin ole suuri.
Toki ruotsi varastoi osia myös, mutta valmistuksen lakattua, tuskin sen enempää kuin suomikaan.

Niin no eihän se amerikkalaisuus ole f-35:nkään ongelma vaan se, että kyseisen koneen kerrotaan olevan huolto-ongelmiensa takia poissa pelistä kohtuuttoman paljon. Gripen on ilmeisesti aika paljon toimintavarmempi eikä niin herkkä esim. sääolosuhteiden vaihtelulle. Ruotsissa valmistettavaan hävittäjään on varaosien osalta myös melko varmasti hyvät tuotannon uudelleenkäynnistys-mahdollisuudet kriisin aikana.

Griffinvaari

Quote from: Redya on 26.01.2018, 16:22:57


Niin no eihän se amerikkalaisuus ole f-35:nkään ongelma vaan se, että kyseisen koneen kerrotaan olevan huolto-ongelmiensa takia poissa pelistä kohtuuttoman paljon. Gripen on ilmeisesti aika paljon toimintavarmempi eikä niin herkkä esim. sääolosuhteiden vaihtelulle. Ruotsissa valmistettavaan hävittäjään on varaosien osalta myös melko varmasti hyvät tuotannon uudelleenkäynnistys-mahdollisuudet kriisin aikana.

Itse asiassa kyllä se amerikkalaisuus on iso ongelma, niillä kun on ollut historian puitteissa tapana aiheuttaa suomelle enimmäkseen ongelmia ja vahinkoa, epäluotettavuus, mitä mieltä kongressi nyt kulloinkin sattuu olemaan, ei puolustusta voi tuon mukaan rakentaa.

Muuten kyllä mikäli niitä osia ylipäätään gripeniinkään valmistetaan ruotsissa.


Hau, hau

Pellonpekko

#2213
Gripen versio joka kelpaisi ehkä Suomelle on käsittääkseni kaukana valmiista... ties koska on ok-kondiksessa. Jos ette jenkeistä halua mitään, niin mitä vaihtoehtoa esitätte? Ostetaanko ainoalta potentiaaliselta Suomeen hyökkääjältä vai mitä? Nuo iteraatiot ovat pienemmissäkin projekteissa tuttuja....  saati sitten jossain niin suuressa kuin hävittäjässä - sehän ei koskaan ole ihan täysin valmis, vaan aina voisi parantaa. Toimintakondiksessa ne kuitenkin jollain aikavälillä ovat ja niitä parannetaan tietyn aikaa - kunnes tulee uusi malli.


Koneostot ovat Suomelle nyt aika pakkorako. Mutta voi olla että näistä tulee viimeinen tämänlainen koneosto. Sen aikaa mitä uusilla koneilla menee, niin teknologia ehtii kehittyä (ellei sotimaan aidosti ryhdytä ja kunnolla.. klassinen ihmiskunta tuhoaa itsensä-skenaario). Jatkossa koneet lienevät miehittämättömiä, mutta se vaihe ei ehdi vielä nyt mukaan. Tekoälyn kehittyminen mullistaa aika paljon sotimista muutoinkin... 

Nikolas

Eipä tuo hävittäjähankinta mene Kanadassakaan aivan sukkana läpi.
Quote

Kanada kilpailuttaa 88 uuden hävittäjän hankinnan keväällä 2019 alkavassa tarjouskilpailussa. Päätös hävittäjämallista on määrä tehdä viimeistään alkuvuodesta 2021 ja ensimmäiset uudet koneet Kanada vastaanottaa vuonna 2025. Hankinnan arvo on noin 19 miljardia Kanadan dollaria, eli noin 12 miljardia euroa ilman elinkaarikustannuksia, National Post kirjoittaa.

Alun perin Hornetien korvaajiksi suunniteltiin F-35-hävittäjiä. Ensimmäisten piti lentää Kanadan väreissä tänä vuonna.

Kanada liittyi osaksi Joint Strike Fighter -ohjelmaa vuonna 1997. Ohjelma on Yhdysvaltojen, Iso-Britannian, Turkin, Italian, Kanadan, Australian ja Hollannin yhteinen kehitys- ja hankintaohjelma, joka tähtää useiden eri konemallien korvaamiseen.

Boeing ja Lockheed Martin kilpailivat pääsystä toimittajaksi. Lopulta voiton vei Lockheed Martinin X-35, eli nykyinen F-35-hävittäjä. Koneen oli määrä korvata Kanadan Hornetien lisäksi muun muassa USA:n F-16 ja F-18- sekä brittien Harrier- ja Tornado-koneet.

Vuonna 2010 Kanadan hallitus ilmoitti suunnitelmasta tilata ilman tarjouskilpailua 65 F-35-hävittäjää, olihan maa osallistunut jo Joint Strike Fighter -ohjelman kustannuksiin. Hävittäjähankinnasta muodostui kuitenkin keskeinen osa Kanadan vaalikamppailua. Vuonna 2015 pääministeriksi noussut Justin Trudeau perui hankintapäätöksen kalliin hinnan ja koneen teknisten puutteiden vuoksi.

• Keränen, Matti: Kiemurainen hävittäjähankinta: Kanada pidentää F-18-hävittäjiensä käyttöikää jopa 50 vuoteen Tekniikka & Talous, 2018-02-01.

Griffinvaari

Quote from: Nikolas Ojala on 01.02.2018, 10:28:36
Eipä tuo hävittäjähankinta mene Kanadassakaan aivan sukkana läpi.
Quote
Koneen oli määrä korvata Kanadan Hornetien lisäksi muun muassa USA:n F-16 ja F-18- sekä brittien Harrier- ja Tornado-koneet.

Vuonna 2010 Kanadan hallitus ilmoitti suunnitelmasta tilata ilman tarjouskilpailua 65 F-35-hävittäjää, olihan maa osallistunut jo Joint Strike Fighter -ohjelman kustannuksiin. Hävittäjähankinnasta muodostui kuitenkin keskeinen osa Kanadan vaalikamppailua. Vuonna 2015 pääministeriksi noussut Justin Trudeau perui hankintapäätöksen kalliin hinnan ja koneen teknisten puutteiden vuoksi.

• Keränen, Matti: Kiemurainen hävittäjähankinta: Kanada pidentää F-18-hävittäjiensä käyttöikää jopa 50 vuoteen Tekniikka & Talous, 2018-02-01.

Alunperin f-35:n piti korvata myös A-10:t, siinä uusi ihmehävittäjä(joka amerikkalaisten mukaan ei olekaan hävittäjä) epäonnistui kuitenkin surkeimmin, ja uusi A-10:n korvaaja on jo suunnitteilla ja lähestymässä loppu kilpailu vaihetta.

Tämä hornet onkin aika kompleksinen tapaus, kun konetta hankittiin suomeen sen kokonais käyttö ja hankinta kustannuksia, jotka eduskunnalle esiteltiin, laskettiin koneen jopa 12000 lentotunnin mukaan, vaikka usa ilmoitti tuntien tulevan olemaan 6000 tuntia, todellinen suomen ilmavoimien saavuttama tuntimäärä on 4500.
Vetikö hiljaiseksi.
Vertailun vuoksi, silloisen kilpailijan f-16:n (osan koneista) usa nostaa 14000 tuntiin !.

Tuota voi jo nimittää fiaskoksi.
Jos tässä maassa olisi edes jokin tutkivan journalismin muoto, tästä rummutettaisiin jo kuin venäläisten olemattomista rajaloukkauksista, vaan kun sellaista ei maassa ole, ilmavoimien ilmeinen osaamattomuus ja kyvyttömyys, vaietaan olemattomaksi, ainakin kunnes hx- hankkeessa on tehty vielä moninverran suurempi fiasko.

Milloinkahan tähän maahan saadaan jälleen puolustusministeri, ja politikoimaton puolustusvoimain komentaja, jotka vihdoin palauttavat järjen näihin hankintoihin, ideologian sijaan.
Ja tämähän ei koske vain hävittäjiä vaan lähes kaikkea muutakin ase hankintaa, toisten rahoilla on niin surutonta mällätä.

f-35fan

Tiedättekö muuten missä meille tarjotussa skandinaavisessa hävittäjässä on sama moottori kuin tässä Growler Super Hornetissa? Tietenkin sillä erotuksella että moottoreita on ainoastaan yksi Super Hornetin kahden sijasta.

http://australianaviation.com.au/2018/01/new-image-shows-extent-of-fire-damage-to-raaf-growler/

Quote
New images obtained by Australian Aviation show the extent of the fire damage sustained by a RAAF EA-18G Growler which had to abort its takeoff from Nellis Air Force Base, Nevada on Saturday after an apparent engine failure.

The images shows the rear of the jet to be blackened from fire, suggesting extensive damage to the airframe and the aircraft's electronic warfare systems, including its underwing ALQ-99 jamming pods.

The Growler's crew, comprising a pilot and an electronic warfare officer, were able to exit the jet on the ground without serious injury after the incident. The aircraft was one of four EA-18Gs the RAAF had sent to Nellis to participate in Exercise Red Flag 18-1.

The aircraft is one of 12 EA-18G Growlers in Australian service, with the RAAF the only operator outside the US Navy to have the advanced electronic warfare platform in service. The first aircraft were accepted into RAAF service in 2016 and all 12 jets were delivered to RAAF Base Amberley in mid-2017.


Teidän vikojen etsintä on hyvin valikoivaa!
Tämä on sitten yksi kaikkein kalleimmista koneista! Tämä siltä varalta jos alatte tästä haaveilemaan.

f-35fan

Se minkä takia Kanadan hävittäjähankinta on mennyt farssiksi johtuu poika-Trudeaun poliittisesta hihhuloinnista.
He kävivät vaalikamppailua sillä että peruuttavat F-35 hankinnat siitä huolimatta vaikka ilmavoimilla oli asiasta toinen käsitys. He ovat käyneet viivytystaistelua että kasvot säilyisivät ensi vaaleihin saakka. Siinä samalla kuluu valtavasti veronmaksajien rahaa.
Heidän tarkoituksensa oli ostaa pieni määrä uusia Super Hornetteja väliaikaisena ratkaisuna ratkaisuna ja tietenkin erittäin kalliilla hinnalla.
Tämä päättyi Hornetin valmistajan ja kanadalaisen Bombardienin väliseen kauppasotaan siviilipuolella.
Nyt on yritetty saada käytettyjä Super Hornettia Australiasta, joka sekin on järjetön juttu.
Luodaan pienelle määrälle koneita intastruktuuri ja koulutus. Nimestä huolimatta Super Hornet on jo eri kone.
Kaikille muistutukseksi että poika-Trudea on yksi mailman pahimpia mokuttajia, joka mm on syytänyt Kanadan valtion rahoja Clinton säätiölle.

Norjalaisten käsitys Pentagonin F-35 raportista
http://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/2018/02/01/arets-dote-rapport-sett-med-norske-oyne/
Google-käännös englanniksi
Quote
This year's DOT & E report set of Norwegian eyes
Published by Sigurd Fongen
1 February 2018
The annual report from Director, Operational Test and Evaluation (DOT & E) was submitted to the US Congress last week. We appreciate the quality assurance DOT & E contributes through its work and annual reports.

The report of almost 400 pages deals with DOT & Es's completed activities in 2017, which includes monitoring and approving operational testing and evaluation plans for the 302 major US acquisition programs (Major Defense Acquisition Programs). F-35 Lightning II is one of the biggest programs and is featured in more than 30 pages of the report.

Naturally, the report focuses on the challenges that still exist, pointing out areas that need to be adjusted to fully exploit the weapon system and provide concrete recommendations on measures. As a partner in the program, we greatly appreciate the quality assurance DOT & E contributes through its annual reports. The relationships DOT & E points out in its report, is known to all partners in the program. The US-led program organization continuously works to further develop and improve the weapon system, a process that continues even after the so-called System Design and Development phase (SDD) phase will end this year. The DOT & E report contributes to an enhanced focus in this work, but does not give the entire picture of what is now the operating status of the F-35.

What operational ability does the weapon system actually have at the start of 2018?

The international and national program has reached many important milestones throughout 2017. The Flight Test Program has been very successful and the weapon system has achieved a high maturity level. All weapon testing is done, and for F-35A (as we acquire), it remains approx. 2 month testing before the aircraft has formally verified full operating capacity scheduled in the development phase (SDD) with 3F software configuration. An early edition of the Block 3F software was already delivered with the Norwegian aircraft that came to Ørland last autumn. As with an iPhone, continuous updates are developed for the aircraft software and the SDD phase ends with a version called 3FP6.33. The DOT & E report is based on an early version of the 3F configuration and does not capture the improvements incorporated into the latest software, which improves the operational capacity of sensors and targeting systems, data links, countermeasures and weapon capacity for air and ground targets in all Heights and speeds that the plane is supposed to work in.

In line with the production of ever more aircraft, the global support solution is being built. There have been, and are, challenges with availablity due to lack of spare parts, but measures have been taken and these have already begun to show results.

Technically, the aircraft is now able to fill all the roles as provided at the end of the SDD phase; Strategic Attack, Close Air Support (CAS), Supression / Destruction or Enemy Air Defense (S / DEAD) and Air Superiority. Two of the US defense forces (USMC and USAF) now have operational squadrons with F-35, and Israel declared just before Christmas that they had reached the first operational ability (IOC) with its first squadron. This year, the US Navy and the United Kingdom follow with the establishment of its first operational ability with its F-35.

Through participation in several of the world's largest air-operative exercises, including exercise Red Flag, the F-35 has in practice demonstrated the formidable combatability of the aircraft, even at an early stage and with early software on board. F-35 is able to get an unprecedented situation overview in the match area. When F-35 operates in conjunction with 4th generation fighter and other forces, experience has shown that these forces increase their combat efficiency due to information access from the F-35 aircraft they operate with. US departments have also carried out several operational deployments with the aircraft both to Europe and Asia, and there is no doubt that F-35 is struggling and will be used by Americans if the need arose.

A highly capable weapon system

From the Norwegian side we have received a total of 10 aircraft, which together have flown over 2000 hours. Of these, 7 aircraft are used to convert and train our pilots at the Luke Air Force Base, and three aircraft are in operation in Ørland, where the Air Force is in full swing with our National Operational Test and Evaluation (OT & E). Even now it is clear that the operational ability of the F-35 aircraft far exceeds the operational ability of the old F-16 aircraft the Armed Forces have. F-35 is thus a highly capable weapon system that will give Norway a very good operating capacity for decades to come when F-16 is phased out.

We are on track with the build-up of initial operational ability towards the end of 2019, where F-35 will begin to take operational tasks from F-16.


Eli koirat haukkuu ja vankkurit kulkee!

Nikolas

#2218
Edesmenneen tieteiskirjailija Arthur C. Clarken lyhyt kertomus on paitsi viihteellinen, myös ajatuksia herättävä: Superiority

Quote

"Superiority" is a science fiction short story by British writer Arthur C. Clarke, first published in 1951. It depicts an arms race, and shows how the side which is more technologically advanced can be defeated, despite its apparent superiority, because of its own organizational flaws and its willingness to discard old technology without having fully perfected the new. Meanwhile, the enemy steadily built up a far larger arsenal of weapons that while more primitive were also more reliable. The story was at one point required reading for an industrial design course at the Massachusetts Institute of Technology.

Superiority (short story) Wikipedia

Griffinvaari

Miksiköhän pentagon yleensä noita raportteja kyhää, kysyisivät parhaat selitykset norjalaisilta.

Näistä, ilmavoimien "asian tuntevista" hankinnoista suihku aika kautena, ja niiden onnistumisista, kun todetaan migin olleen paras hankinta ajallaan ja hornetin perusteltu, joskin ideologinen ja osaamattomuudella sittemmin pilattu, vinka täytti tehtävänsä ja oli hyvä hankinta samoin Hawk, hornetin jälkeiset ideologiset hankinnat ovatkin sitten olleet fiaskoja, etenkin nh90 kopterit, ohjuspuolustuksen alasajot, joihin voidaan lukea viimeisimmät hornetin asehankinnat ja päivitykset, tutkakaluston heikkoudet,jne. Melkoinen taloudellinen haaskaus pelkästään nato-yhteensopivuuden alttarille oli  Airbus C295M, dragon shielteineen, puhtaasti ideologinen hankinta, entä Patrian Diamond DA40 NG, koko hankinnan voisi viedä farssina teatteriin ja menestys olisi taattu.
 
Tuleva HX- hankinta on se sitten gripen tai etenkin f-35, lienee se suurin ja kallein fiasko, suljetaan silmät potentiaalisilta korvaajilta.

Yhteenvetona kaikelle tuolle tunaroinnille voinee sanoa että asiansa osaavin kaluston hankkija oli Kekkonen.

Kun kekkosen rajanaapuri oli vielä varsin agressiivinen neuvostovenäjä, toisin kuin nykyinen puudeli joka ei ole ylikävellyt baltiaakaan vaikka ovat parhaansa tehneet yllytyksellään suorastaan pyytäneet, eikä reagoinut ainakaan julkisesti, suomen järjestämiin venäjän valloitus harjoituksiinkaan mitenkään(auttaakseen S.Niinistöä pääsemään natokiimansa huipulle), niin Kekkosen suoritus on suorastaan ylivertainen.

Vai pitäsköhän kysäistä Norjalaisilta. ;D