News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Ajaako aika lentotukialusten ohi?

Started by Jaakko Sivonen, 29.06.2017, 16:25:15

Previous topic - Next topic

Tuleeko lentotukialuksista lähitulevaisuudessa hyödyttömiä?

Kyllä
20 (23.5%)
Ei
49 (57.6%)
En tiedä
16 (18.8%)

Total Members Voted: 85

Deputy M

Quote from: siviilitarkkailija on 29.07.2017, 12:17:00
Tulee mieleen eräs itävaltalainen sotaveteraani mamu joka Saksaan muutettuaan laittoi marsalkkkansa laulamaan kuorossa " Russe ist tot"...ja meno oli niin mukavaa että laulun kohde päätti itsekin liittyä ilonpitoon ihan valtakunnan kansliaan saakka.
No joo, Sakemannit (ml. österreich) diggaa kovasti tot sanasta ja sen johdannaisista. Yksi keskeinen Waffen SS-porukka oli Totenkopf. Pääkallo muistaakseni kuului johonkin germaanien muinaiseen uskontoon.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Faidros.

USAn seraava lt-alus on vielä 10% suurempi, eli 110 000 tonnia. Kun myös laskeutumiskansi varustetaan kahdella sähkökatapultilla(yhteensä siis neljä), niin koneiden ilmaan saattaminen nopeutuu 100%. Tämä on mahdollista koska s-katapultti ei vie tilaa samoin kuin höyrykatapultti, joka vaatii valtavat makeanveden varastot.
Laser ohjustorjunta pitäisi olla myös varustuksessa.
Alus pitäisi olla käyttökunnossa vuonna 2020.

USA vaan rakentaa suurempia ja helpompia merimaaleja vihollisille. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: Deputy M on 29.07.2017, 12:28:06
Quote from: siviilitarkkailija on 29.07.2017, 12:17:00
Tulee mieleen eräs itävaltalainen sotaveteraani mamu joka Saksaan muutettuaan laittoi marsalkkkansa laulamaan kuorossa " Russe ist tot"...ja meno oli niin mukavaa että laulun kohde päätti itsekin liittyä ilonpitoon ihan valtakunnan kansliaan saakka.
No joo, Sakemannit (ml. österreich) diggaa kovasti tot sanasta ja sen johdannaisista. Yksi keskeinen Waffen SS-porukka oli Totenkopf. Pääkallo muistaakseni kuului johonkin germaanien muinaiseen uskontoon.

Laittakaa juttunne sotahistoriaketjuun.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

f-35fan

Quote from: Faidros. on 29.07.2017, 12:44:13
USAn seraava lt-alus on vielä 10% suurempi, eli 110 000 tonnia. Kun myös laskeutumiskansi varustetaan kahdella sähkökatapultilla(yhteensä siis neljä), niin koneiden ilmaan saattaminen nopeutuu 100%. Tämä on mahdollista koska s-katapultti ei vie tilaa samoin kuin höyrykatapultti, joka vaatii valtavat makeanveden varastot.
Laser ohjustorjunta pitäisi olla myös varustuksessa.
Alus pitäisi olla käyttökunnossa vuonna 2020.

USA vaan rakentaa suurempia ja helpompia merimaaleja vihollisille. ;)

Nimitz-luokan aluksessa oli 4 katapulttia paisi uusimmissa vain kolme.
Lentoonsaattamisen nopeutuminen johtuu ensimmäisenä siitä että EMALS valmistautuu kuin nopeammin höyrykatapultti.

Kaikkia katapultteja ei käytetä samalla kertaa. Olisiko niin että maks kaksi katapulttia samaan aikaan?

Käsittääkseni Ford-luokan alukset ovat yhtäsuuria (110 000 short tons eli 100 000 long tons)



siviilitarkkailija

Venäjän armeijalla ei ehkä ole hampaita koko valtakunnan jättirajojen valvontaan, mutta kuten Syyrian sodasta nähtiin, jopa puutteellinen, aliaseistettu ja numeromääräisesti pieni ilmavoima riittää paikallisesti. Jopa suht kaukana niin että varmisti laivastotukensa välimerellä. Venäjän asevoimaa on syytä kunnioittaa oli tilanne mikä hyvänsä. Se ei ole mikään pellevoima.

Se että USA:n armeijalla on yhtä jos toista, ei tarkoita sitä että "meillä" tai jollain muulla olisi.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

JDwg

Tämä on hyvä teksti aiheesta.
http://exiledonline.com/the-war-nerd-this-is-how-the-carriers-will-die/

Quote"The purpose of the Navy," Vice Admiral John Bird, commander of the Seventh Fleet, tells me, "is not to fight." The mere presence of the Navy should suffice, he argues, to dissuade any attack or attempt to destabilize the region. From Yokosuka, Guam, and Honolulu, the Navy is sending its ships on missions to locales as far away as Madagascar. On board the Blue Ridge, the vice admiral's command ship anchored at Yokosuka, huge display screens allow officers to track the movements of any country's military vessels cruising from the international date line in the east to the African coast in the west—the range of the Seventh Fleet's zone of influence.
Talouselämä 11.5.2013:
Terrorismiin liittyvien riskihenkilöiden kasvu johtuu Supon mukaan maahanmuutosta, ghettoutumisesta, toisen mamusukupolven ongelmien syvenemisestä,Suomessa oleskelevien henkilöiden radikalisoitumisesta sekä konfliktialueilla väkivaltaiseen toimintaan osallistuvien henkilöiden palaamisesta Suomeen

Faidros.

#96
Quote from: f-35fan on 29.07.2017, 13:41:04
Quote from: Faidros. on 29.07.2017, 12:44:13
USAn seraava lt-alus on vielä 10% suurempi, eli 110 000 tonnia. Kun myös laskeutumiskansi varustetaan kahdella sähkökatapultilla(yhteensä siis neljä), niin koneiden ilmaan saattaminen nopeutuu 100%. Tämä on mahdollista koska s-katapultti ei vie tilaa samoin kuin höyrykatapultti, joka vaatii valtavat makeanveden varastot.
Laser ohjustorjunta pitäisi olla myös varustuksessa.
Alus pitäisi olla käyttökunnossa vuonna 2020.

USA vaan rakentaa suurempia ja helpompia merimaaleja vihollisille. ;)

Nimitz-luokan aluksessa oli 4 katapulttia paisi uusimmissa vain kolme.
Lentoonsaattamisen nopeutuminen johtuu ensimmäisenä siitä että EMALS valmistautuu kuin nopeammin höyrykatapultti.

Kaikkia katapultteja ei käytetä samalla kertaa. Olisiko niin että maks kaksi katapulttia samaan aikaan?

Käsittääkseni Ford-luokan alukset ovat yhtäsuuria (110 000 short tons eli 100 000 long tons)

Höyrynkehityksessä on aina viivettä, mitä ydinreaktorilla toimivissa sähkökatapulteilla ei ole. Zalamana valmis.

Oikeastaan tuo tonnisto määritelmä on /c:stä, koska aina pyritään tekemään vähemmillä tonnimäärillä tehokkaampia aluksia.

Laser on ollut jo koekäytössä US NAVYn laivassa. Sillä on ehkä halvempaa pudottaa droneja kuin Patrioteilla. ;)

Lisäys. Samaan suuntaan laukaistavia katapultteja on vain kaksi, mutta lentosuunnassa erisuuntaan kohdistuvia laskukannen katapultteja  voidaan käyttää sujuvasti samaan aikaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Melbac

#97
Se höyry mitä noissa käytetään tulee käsittääkseni ns extrana ydinreaktoreista eikä se viive ole syy minkä takia ne vaihtaa ne.Kyse taitaa olla siitä että alus pystyy tuottamaan tarpeeksi virtaa noille ja lasereille joita voidaan asentaa siihen jälkikäteen tai seuraavaan alukseen.Toihan on luokan ensimmäinen alus joissa yleensä testataan kaikkea mahdollisia uusia tekniikoita.Ilmeisesti yksi A1B reaktori pystyy tuottamaan 700MW ja tossa niitä on kaksi eli sinne on jätetty vähän reserviä tulevaisuuden aseita varten.:)

https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_catapult#Steam_catapults_types
A newer approach is the Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS). Electromagnetic catapults place less stress on the aircraft and offer more control during the launch by allowing gradual and continual acceleration. Electromagnetic catapults are also expected to require significantly less maintenance through the use of solid state components

/edit
Muistaakseni noita lasereita jotka pystyy pudottamaan droneja/ohjuksia yms on ollut käytössä jo vuodesta 2014.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_Weapon_System

/offtopic
testaavat myös eletromagneettisia raidetykkejä
https://www.onr.navy.mil/en/Media-Center/Press-Releases/2017/Electromagnetic-Railgun-Expo-2017

f-35fan

Quote from: Faidros. on 29.07.2017, 15:15:25
Lisäys. Samaan suuntaan laukaistavia katapultteja on vain kaksi, mutta lentosuunnassa erisuuntaan kohdistuvia laskukannen katapultteja  voidaan käyttää sujuvasti samaan aikaan.

Käsittääkseni katapultoinnit tehdään aina täydellä aluksen nopeudella vastatuuleen jos mahdollista.
Vastaavasti laskut tehdän myös niin että että aluksen ja koneen nopeusero olisi mahdollisimman pieni.

Toisaalta myös tukialukseen kannella on yleensä niin paljon tavaraa että on vaikeaa pitää vapaana jokaista neljää katapulttia. Kun vielä samaan aikaan pitää olla tilaa myös mahdollisesti laskeutuville koneille.

Katapulttien lukumäärällä halutaan varmistua että aina olisi toimiva katapultti käytössä.

siviilitarkkailija

Minä veikkaan että tärkein syy höyrykatapultista luopumiseen on tilantarve. Höyrykatapultti on tolkuton, n 3-kerrosta korkea masiina jossa on sekä kovapaine-putkea (PUNAINEN HÄLYYTYS ,KUSTANNUKSIA) että vaijeria (sininen hälyytys, huoltotarvetta yms) . On vastapainoa, kelkkaa ja säädintä.

Jos voi heittää katapultin hittoon ja sähkömekaanisesti lennättää lintuja ilmaan, säästää tolkuttomasti huolto+tilakustannuksia. -> lisää tilaa linnuille ja linnunruoalle.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Faidros.

Quote from: f-35fan on 29.07.2017, 16:37:32
Quote from: Faidros. on 29.07.2017, 15:15:25
Lisäys. Samaan suuntaan laukaistavia katapultteja on vain kaksi, mutta lentosuunnassa erisuuntaan kohdistuvia laskukannen katapultteja  voidaan käyttää sujuvasti samaan aikaan.

Käsittääkseni katapultoinnit tehdään aina täydellä aluksen nopeudella vastatuuleen jos mahdollista.
Vastaavasti laskut tehdän myös niin että että aluksen ja koneen nopeusero olisi mahdollisimman pieni.

Toisaalta myös tukialukseen kannella on yleensä niin paljon tavaraa että on vaikeaa pitää vapaana jokaista neljää katapulttia. Kun vielä samaan aikaan pitää olla tilaa myös mahdollisesti laskeutuville koneille.

Katapulttien lukumäärällä halutaan varmistua että aina olisi toimiva katapultti käytössä.

Oletko huomannut kuinka lyhyitä e-katapultit ovat?
Jos pystyy vinossa laskeutumaan paatille, niin lähtö sivutuulessa sivukannelta on iisiä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Melbac

#101
Quote from: siviilitarkkailija on 29.07.2017, 16:37:46
Minä veikkaan että tärkein syy höyrykatapultista luopumiseen on tilantarve. Höyrykatapultti on tolkuton, n 3-kerrosta korkea masiina jossa on sekä kovapaine-putkea (PUNAINEN HÄLYYTYS ,KUSTANNUKSIA) että vaijeria (sininen hälyytys, huoltotarvetta yms) . On vastapainoa, kelkkaa ja säädintä.

Jos voi heittää katapultin hittoon ja sähkömekaanisesti lennättää lintuja ilmaan, säästää tolkuttomasti huolto+tilakustannuksia. -> lisää tilaa linnuille ja linnunruoalle.
Tuolla on kaikkea uutta eli uusi hissisysteemi,laskeutumisvaijeri systeemi vedetty uusiksi uav:tä varten,vähemmän miehistöä,vähemmän osia yms.Saas nähdä mitä kolmanteen alukseen eli enterpriseen tulee jos ne sen tekee 2025. :D

f-35fan

#102
Quote from: Faidros. on 29.07.2017, 16:50:06

Oletko huomannut kuinka lyhyitä e-katapultit ovat?
Jos pystyy vinossa laskeutumaan paatille, niin lähtö sivutuulessa sivukannelta on iisiä.

Tukialuksen. Kaikkien katapulttien heittosuunta on kulkusuuntaan ja vastaavasti laskeudutaan aluksen kulkusuuntaan. Näin se menee kaikkein helpoiten. 30 solmun etu aluksen nopeudesta sekä nousuissa että laskuissa kannattaa käyttää hyväkseen.
Tämä tarkoittaisi sitä että tukialus tekisi lenkkiä.

Onko Emals tosiaan lyhyempi kuin höyrykatapultti? Mielellään lähdeviitteellä.

Emalssissa on monia etuja. Ehkä kaikkein suurin on että se kohtelee koneita hellävaraisesti(tasaisempi potku) ja se voidaan säätää eri painoisille koneille.

P.S
Tämän lähteen mukaa EMALSin pituus 300 jalkaa on sama kuin höyrykatapultillakin:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System

Nikolas

Oletan että sähköisen katapultin avulla voidaan hallita kiihtyvyyttä ja nykäystä (kiihtyvyyden aikaderivaatta) käytännössä niin hyvin kuin voisi toivoa. Lentokoneiden kestävyyttä ajatellen tämä on edullista.

siviilitarkkailija

https://www.cfr.org/blog/how-many-bombs-did-united-states-drop-2016

Vihervasemmistolaisen valhemedian suurena rauhanmiehenä ja tasa-arvon esitaistelijana esiintyvä Obama pudotti yhden vuoden (2016) aikana 26171 pommia eri puolille lähi-itää ja maailmaa. Myös maihin joiden kanssa usa ei ole sotatilassa.

Suomeksi tämä tarkoittaa joka tunti 3 pommin pudottamista vuoden joka päivä. 24 tunnin ajan. Ja tämä ILMAN kongressin sodanjulistusta.

Niiden ihmisten mielestä jotka katsovat lentotukialusten olevan vanhentuneita, voivat yrittää laskea paljonko maksaa vastaava ilma/ohjus iskujen teko ilman tukialuksia. Jos osaavat. Mistä päästään tulialuksten ja globaalin sotavoiman dilemmaan.

Kun valtiolla on tukialuksia, niitä tullaan käyttämään. Myös sotaan. Suomeksi:pommien pudottaminen vihollisten niskaan.  Käytännössä sama ilmiö tulee näkymään eurostoliiton armeijan sotahankkeissa. Eu suurvalta haluaa tukialuksia. Tulialuksten aseet maksaa.

Tällaisia ilmiöitä synnyttää sotateollinen kompleksi. Itseasiassa Yhdysvalloissa sota on jo niin elementaalinen osa kokonaisuutta että pommien pudottelu on taloudellisesti edullisempaa kuin niiden purkaminen muutoin. Eurostoliitto ja sen hullut johtajat himoitsevat päästä mukaan tähän taloudelliseen mielipuolisuuteen mutta vieläkin enemmän mielipuolisuuden mahdollistavaan verotusoikeuteen eli ryöstelytalouteen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...