News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-06-01 Romanit - tuntematon vähemmistömme (yhdistetty)

Started by Iloveallpeople, 01.06.2010, 09:57:16

Previous topic - Next topic

Golimar

Tässä tapauksessa monikulttuurinen osallistuminen ei estänyt väkivaltaa.

QuoteTaf taf ja kunu kwa kwa

Kaksoset Ramona ja Carmen Stenroth osallistuivat Varissuon taideprojektiin rikkomalla astioita mosaiikkiteosten aineksiksi.

Taf taf -projekti aloitettiin maaliskuussa Senegalissa, Dakarin kaupungin Grand Yoff -lähiössä. Parikymmentä turkulaista taiteilijaa ja opiskelijaa matkusti läänintaiteilija Minna Maija Lappalaisen johdolla Dakariin. Yhteistyössä paikallisten taiteilijoitten ja lähiön asukkaitten kanssa kohennettiin ympäristöä ja rakennettiin mm. kaivo ja karuselli.

Toukokuussa viisi senegalilaista lensi Turkuun. Neljä kuvataiteilijaa ja yksi muusikko asettuivat Varissuolle ja aloittivat Taf taf -hankkeen toisen osan.

- Varissuo valittiin kahdesta syystä, Minna Maija Lappalainen selittää.

- Ensinnäkin se on nimetty EU:n tavoite 2 -ohjelman alueeksi. Toisekseen Varissuo sopii hyvin tällaiseen kansainväliseen yhteistyöhön, koska siellä asuu paljon maahanmuuttajia.

KULTTUURITALO JA LÄHIÖTAITEILIJA

Dakarissa hankkeeseen kuului myös toimiston perustaminen lähiötaideprojektille.

- Sikäläiset vuokrat ovat niin halvat, että saimmekin perustetuksi kokonaisen kulttuuritalon, Minna Maija Lappalainen iloitsee.

Varissuolla tuskin käy yhtä hyvin. Vanha, jo pitkään tyhjillään ollut koulurakennus kiinnostaa kuitenkin läänintaiteilijaa. Ehkä homeongelman takia suljetun koulun saisi korjatuksi asukkaitten yhteiseen käyttöön.

- Pitää ruveta lomien jälkeen selvittämään, saisiko tähän tarkoitukseen rahaa EU:lta ja Turun kaupungilta.

Saman tien Lappalainen aikoo selvittää, olisiko lähiötaiteilijan toimen perustaminen mahdollista. Pyrkimyksenä on lähentää alueen asukkaita toisiinsa, viritellä kontakteja ja hälventää esimerkiksi etnisiä ennakkoluuloja.

- Varissuolla saamamme kokemukset osoittavat, että tämäntapaisille tapahtumille ja yhteisöllisille hankkeille on kysyntää sekä alueiden yleisen viihtyisyyden että ihmisten henkisen hyvinvoinnin kannalta.

YHTEISTYÖTÄ KOULUJEN KANSSA

Toukokuun puolivälissä tapahtuman Turun osuus avattiin virallisesti Itäkeskuksen parkkipaikalla. Apulaiskaupunginjohtaja Kaija Hartiala aloitti juhlallisen astianrikkojaisseremonian, josta syntyneestä materiaalista valmistettiin Sikke Kivirannan ja Maguette Cissen johdolla mosaiikkiteoksia. Jäähallin suuret ilmastointikanavat muuttuivat rumista, ruostuneen verkkoaidan ympäröimistä pömpeleistä hienoiksi ja värikkäiksi taideteoksiksi.

Kahden viikon ajan senegalilaiset taiteilijat tekivät yhteistyötä Varissuon koulujen kanssa. Norssissa järjestettiin luokkakohtaisia työpajoja ja Varissuon koulussa pidettiin kaksi työpajapäivää, joihin osallistuivat lähes kaikki oppilaat.

- Innostus oli suurta, Minna Maija Lappalainen vakuuttaa.

- Osa Varissuon koulun opettajista anoo nyt rahoitusta voidakseen lähteä Dakariin tutustumaan Taf taf -kulttuurikeskukseen ja vetämään työpajoja Grand Yoffin lapsille.

LISÄÄ TÄLLAISTA!

Varissuon keskustaraitilla pyöräilevät Merja Hakanen ja Esko Lehtikannel pysähtyvät rupattelemaan projektin aikana tutuksi tulleen läänintaiteilijan kanssa. Kumpikin kiittelee Taf taf -hankkeen aikaansaamia muutoksia kotilähiönsä ilmeeseen.

- Hienoja tapahtumia täällä on ollut, ja paikat ovat siistiytyneet huomattavasti. Jos vaan lisää tällaista löytyy, niin tervetuloa!

Myös kesken leikkiensä paikalle pyrähtävät sisarukset Jasmin , Ramona ja Carmen Stenroth ihailevat mosaiikkitaiteilijoitten aikaansaannoksia. He osallistuivat itsekin työhön rikkomalla tarkoitukseen varattuja astioita sopiviksi paloiksi.

- Paljon muuta ei sitten olekaan rikottu, Minna Maija Lappalainen toteaa.

- Alueen asukkaitten yhteiseen käyttöön rakennettu grilli tosin kertaalleen hajotettiin. Korttelipoliisi epäilee tihutyön tekijöiksi nuorison sijasta aikuisia, jotka suhtautuvat kalliolla iltaisin istuskeleviin nuoriin erittäin vihamielisesti.

Myös Riitta Lieteen eri puolille Varissuota sijoittamia istuimia on kammettu irti maasta, mutta yleensä asukkaat ovat omatoimisesti palauttaneet ne paikoilleen.

Iso ilon aihe on se, että töhertelijät ovat jättäneet taideteokset kiitettävästi rauhaan. Esimerkiksi Piinokankadun päiväkodin tontilla sijainnut väestösuojan sisäänkäynti on muuttunut ikävästi rapistuneesta ja töhritystä hökkelistä kahden komean maalauksen alustaksi. Pienetkin varissuolaiset ovat jättäneet kädenjälkensä kotitienoon koristukseksi.

Ensi syksynä Wäinö Aaltosen museon julkaisusarjassa ilmestyy kirja, joka kertoo Taf taf -tapahtumista. Televisiodokumentti asiasta esitetään lokakuussa.

http://www.ts.fi/kulttuuri/1073979470/Taf+taf+ja+kunu+kwa+kwa


Jochanan

Kyllähän tällä foorumilla suunnilleen kaikki haukutaan, mutta en ymmärrä sitä, miksi manneja pitää ruveta haukkumaan, kun ovat kuitenkin sopeutuneet ja integroituneet suomalaiseen kulttuuriin suhteellisen hyvin, vaikka ovatkin säilyttäneet oman erityisleimaisen kulttuurinsa, johon kuuluu monia meille hyvin epämieluisia piirteitä, kuten työtätekemättömyys, väkivallan- ja kostonkierre.

Mä en lähtis mustalaisia haukkumaan. He ovat kuitenkin useimmat kristittyjä ja ottaneet helluntailiikkeen omakseen. Heillä ei ole mitään tekemistä suomen nykyisen maahanmuuttopolitiikan kanssa.

Tuosta Stenrothin sisarusten kähinöistä kuitenkin kysyisin ihan mielenkiinnosta, että ovatko Jasmin ja Carmen Stenroth itse laittaneet siskonsa hakkausvideot someen, vai miten ne sinne ovat joutuneet? Jos joku sattuisi tietämään. 

Alaric

Quote from: Jochanan on 11.01.2017, 19:33:19
Kyllähän tällä foorumilla suunnilleen kaikki haukutaan, mutta en ymmärrä sitä, miksi manneja pitää ruveta haukkumaan, kun ovat kuitenkin sopeutuneet ja integroituneet suomalaiseen kulttuuriin suhteellisen hyvin, vaikka ovatkin säilyttäneet oman erityisleimaisen kulttuurinsa, johon kuuluu monia meille hyvin epämieluisia piirteitä, kuten työtätekemättömyys, väkivallan- ja kostonkierre.

Oliko tämä jotain kieroa huumoria?

QuoteMä en lähtis mustalaisia haukkumaan. He ovat kuitenkin useimmat kristittyjä ja ottaneet helluntailiikkeen omakseen. Heillä ei ole mitään tekemistä suomen nykyisen maahanmuuttopolitiikan kanssa.

Ei millään helluntailaisuudella tai kristinuskolla ole mitään merkitystä, kun kyseinen vähemmistö kuitenkin perseilee määräänsä nähden aivan suhteettomasti Suomessa.

Eivät he ole maahanmuuttopolitiikasta olleet päättämässä, mutta he ovat oivallisia esimerkkejä haittamaahanmuutosta: 500 vuotta aikaa "kotoutua" ja tulokset ovat sitten tällaiset. Arviolta neljä viidestä mannesta on vailla töitä. Mikään yhteiskunnan toteuttama kotouttaminen tai muu vastaava näpertely ei toimi, jos omaan kulttuurinsa käpertyvä vähemmistö ei itse halua kotoutua.

Näiden kohdalla tarvittaisiin aivan helvetisti enemmän keppiä ja vähemmän sitä porkkanaa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Java

Quote from: Jochanan on 11.01.2017, 19:33:19
Kyllähän tällä foorumilla suunnilleen kaikki haukutaan, mutta en ymmärrä sitä, miksi manneja pitää ruveta haukkumaan, kun ovat kuitenkin sopeutuneet ja integroituneet suomalaiseen kulttuuriin suhteellisen hyvin, vaikka ovatkin säilyttäneet oman erityisleimaisen kulttuurinsa, johon kuuluu monia meille hyvin epämieluisia piirteitä, kuten työtätekemättömyys, väkivallan- ja kostonkierre.

Mä en lähtis mustalaisia haukkumaan. He ovat kuitenkin useimmat kristittyjä ja ottaneet helluntailiikkeen omakseen. Heillä ei ole mitään tekemistä suomen nykyisen maahanmuuttopolitiikan kanssa.

Tuosta Stenrothin sisarusten kähinöistä kuitenkin kysyisin ihan mielenkiinnosta, että ovatko Jasmin ja Carmen Stenroth itse laittaneet siskonsa hakkausvideot someen, vai miten ne sinne ovat joutuneet? Jos joku sattuisi tietämään.
Öö, mielestäsi mannet ovat hienosti sopeutuneet Suomeen, mikähän mielestäsi olisi huonosti sopeutumista?
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Jochanan

Quote from: Alaric on 11.01.2017, 20:29:18Oliko tämä jotain kieroa huumoria?

Ei. Se oli aika nopeesti väännetty ruikulipaska, jonka - näin jälkeenpäin ajatellen - ois voinut jättää vääntämättäkin, mutta kun nyt vaan oli taas pakko pikatortulla käydä. Pahoittelen!  ;D

En enää häiritse sinua tänään, Alaric.

Ennen kuin poistun, haluaisin kuitenkin sanoa, että tunnen myös ihan kunnon uskovaisia mustalaisia, jotka ovat rehellisiä, väkivallattomia ja työtä tekeviä kunnon kansalaisia ja jopa kasvaneet uskossaan siinä määrin, että eivät enää ihan joka kokouksessa "tule uudelleen uskoon".

Monet näistä ovat samalla hyvin tunnettuja suomalaisia vaikuttajia, joita arvostetaan laajoissa piireissä. Jo heidän vuokseen en ehkä tekisi liian karkeita yleistyksiä, mutta toki on paikallaan keskustella myös Suomen romanikulttuurin epäkohdista. Hehän tekevät sitä itsekin, btw.

Jatkakaa! :roll:

Linkster

Aina kun minäkin juttelin työpaikallani mannelauman "saavutuksista"(olen sen juttelun turhana jo lopettanut), kertoo työsosialistini myös tuntevansa ihan kunnollisia , työteliäitä manneja. Ihmettelen aina (itsekseni) miten omaa yritystään vuosikymmenet pyörittänyt tyyppi voikin tuntea jotain manneja,siis tällainen uudella autolla ajava, pukua käyttävä , Stockmannilla asioiva toimitusjohtaja!?
Asiaa olen pari kertaa kysynytkin häneltä ja vastaus punastelun kera on sellainen venkoilu:" no,onhan niitä , ne heedmannit ja ja ööh ja puuh". Eli tuo tyyppi on nähnyt pari taistoa jossain eltiloppetissa kun on ollut omaa hevostaan katsomassa kisoissa,siinä kaikki. Kai ne kulmahousumiehet siellä osaavat olla suht ihmisiksi , mutta tuo reaalielämä on siitä vielä kovin kaukana.

Pyöräilijä

Quote
Kyllähän tällä foorumilla suunnilleen kaikki haukutaan, mutta en ymmärrä sitä, miksi manneja pitää ruveta haukkumaan.

Ymmärtääkseni ketjun tarkoitus on valottaa lukijalle romanikansan koko kuva.

Romanit ovat 20-kertaisesti yliedustettuna vankiloissa. Huume- ja pillerikauppa kulkee isolta osin mustalaisten kautta. Romanit kantavat rutiininomaisesti tuliaseita mukaan ja myös käyttävät niitä - tosin huonolla osumatarkkuudella. Ryöstöt, varkaudet ja petokset kuuluvat liian monen "seurueen" ansioluetteloon kuten tämäkin ketju paljastaa käräjätuomioineen ja videoliitteineen.

Romanit ovat pelottava esimerkki, mitä epäsosiaaliset geenit tai epäsosiaalinen kulttuuri saavat aikaan. Romanien rikollisuus ei ole keventynyt lainkaan vuosina 1960-2015, vaikka heille on myönnetty jättimäisiä tukiaisia ja heillä on taustallaan 500 vuoden kotoutumisjakso.

Tarkkaa syytä mustalaisten antisosiaalisuudelle me emme tiedä, koska asiaa ei suostuta tässä valossa tutkimaan. Poliittinen päättäjä kieltää jopa romanien työllisyys- ja rikostilastot. Tämä on järjetöntä, koska Suomeen on tullut ja tulossa samankaltaisia erilliskulttuurin edustajia kymmenintuhansin. 

Somalit elävät valtaosin tukien varassa ja ovat jo samankaltainen miinusmerkkinen vähemmistö kuin romanit. Mikä takaa, että muut Afrikan ja Lähi-Idän muuttajat ponnistelisivat ankarasti toisin, kun ilmaista tukea ja rahaa on tarjolla?   




internetsi

Mitä tulee mannejen kotoutumiseen 500 vuodessa, niin he ovat oppineet yhden asian: kotimaiset kielet. Suomea he puhuvat hyvin ymmärrettävästi, joskaan 500 vuotta ei ole ihan riittänyt, koska se puhetapa/tyyli on jokseenkin lähellä sitä mitä Arvid&Valte Pultiboississa esittivät. Mutta kyllä siitä selvää saa. Toisekseen, väitän, että mannet puhuu keskimäärin paremmin toista kotimaista koska usein asuvat/ovat asuneet myös Sverigestaniassa. Kuten tuossa yllä olevassakin jutussa kerrottiin Sverigestaniaan menemisistä.

Minulle ei nyt tule mieleen muita juttuja, missä mannet olisi kotoutuneet 500 vuoden aikana kokonaisuudessaan. Saman kaavan mukaan vuonna 2492 somalit osaavat jo sujuvasti suomea. Joskus kuulin jonkun vajakin sanovan, että "kotoutuminen ottaa oman aikansa". Kyllä, juuri niin. Odottavan aika on pitkä.

Jos nyt Jochannu vertaa manneja Suomessa oleviin änkyräkristittyihin, niin on siinäkin totuuden siemen. Nimittäin Saatanan todistajat ovat myös tällainen sisäsiittoinen ryhmä, jotka ovat omalla raamatunlukemisellaan vetäneet päänsä niin juntturaan, etteivät esimerkiksi kokonaisuudessaan ole integroituneet työelämään. Osa on, mutta siellähän ei arvosteta mitään koulutusta tai työntekoa, koska armaghetto tulee ihan kohta, mitäs sitä suotta. Lisäksi he ovat eristäytyneet muusta yhteiskunnasta, kun eivät kaveeraa "maailmallisten" eli normaalien ihmisten kanssa. Yleensä se kumppanikin löytyy valtakunnansalilta eli ovat sisäsiittoisia. Heidän elämisensä ei kuitenkaan ole usein rikollista (pl. änkyräkristityille ominaiset pedofiliatapaukset ja omat oikeusistunnot, jossa he käsittelevät myös normaaleja, ts. ei-uskonnollisia rikoksia). Heillä ei ole verikostoa tai kunniamurhia, vaan he "karttavat" uskosta luopuneita eli eivät ole missään tekemisissä. He eivät julista maailmanvalloitusta, eikä sellaiseksi oikein voi luokitella yleisillä paikoilla lehtitelineen kanssa stondaamista tai ovikellojen rimpuuttelua. Vai koska viimeksi olette lukeneet jonkun jehovan hakkaavan/ampuvan/räjäyttävän/liiskaavan porukkaa samalla huutaen "Jehova on suuri!"? Heidäthän on tästä rauhallisesta käytöksestä palkittu sillä, ettei heidän tarvitse mennä asepalvelukseen, mikä sinänsä on perustuslaissa kiellettyä eriarvoista kohtelua.

Tässä mielessä siis jehovat ovat paremmin integroituneita kuin mannet, vaikka lähtökohta on erilainen. Ja koska jehovien haitallisuus ei juuri kohdistu muihin (vaan antavat muiden ihmisten elää rauhassa), niin siksi ei ole olemassa juuri mitään yleistä jehovakriittisyyttä, ellei puhuta yksittäisistä asiakysymyksistä.

Minulle kelpaisi hyvin sellainen yhteiskunta, missä suurin integraatio-ongelmainen ryhmä olisi jehovat.
Lohjan persut

Archaeopteryx

Minua ärsyttää jo yleinen perseily, vaikkei lakia isosti rikotakaan. Esimerkkinä invapaikoille ja muualle luvattomille paikoille pysäköinti, johon mannet suhteettoman usein syyllistyvät. Tietynlainen tilan haltuunotto ja aseman näyttäminen, johon ei normikansalainen viitsi edes puuttua, kun ei koskaan tiedä mitä aineita henkilö on käyttänyt, ja minkälaisia taisteluvälineitä kantaa mukanaan. Kaupan päälle oikeat rikokset ja muu yhteiskunnan kuppaaminen.

internetsi

Quote from: Archaeopteryx on 12.01.2017, 12:55:38
Minua ärsyttää jo yleinen perseily, vaikkei lakia isosti rikotakaan. Esimerkkinä invapaikoille ja muualle luvattomille paikoille pysäköinti, johon mannet suhteettoman usein syyllistyvät.
Lupaan poistua Hommasta siinä vaiheessa, kun monikulttuurisuuden suurin ongelma on se, että kyöstit ja tenhot pysäköivät muuta väestöä useammin luvatta invapaikalle. Sitä odotellessa.
Lohjan persut

Kim Evil-666

Quote from: Jochanan on 11.01.2017, 19:33:19
Kyllähän tällä foorumilla suunnilleen kaikki haukutaan, mutta en ymmärrä sitä, miksi manneja pitää ruveta haukkumaan, kun ovat kuitenkin sopeutuneet ja integroituneet suomalaiseen kulttuuriin suhteellisen hyvin, vaikka ovatkin säilyttäneet oman erityisleimaisen kulttuurinsa, johon kuuluu monia meille hyvin epämieluisia piirteitä, kuten työtätekemättömyys, väkivallan- ja kostonkierre.

Mä en lähtis mustalaisia haukkumaan. He ovat kuitenkin useimmat kristittyjä ja ottaneet helluntailiikkeen omakseen. Heillä ei ole mitään tekemistä suomen nykyisen maahanmuuttopolitiikan kanssa.

Sanoisin, että tämä kuuluu jo sarjaan yltiösuvaitsevainen harha. Kirjoittajalla on ilmiselviä ongelmia hahmottaa hyvinvointiyhteiskunnan toimintaedellytykset rakennuspalikoineen. Uskonnon mukaan vetäminen tähänkin puolustuspuheena on äärimmäisen huvittavaa. Koko suolto ristiriitaisuuksineen hakee jo vertaistaan.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Ernst

Quote from: internetsi on 12.01.2017, 12:47:24


Minulle kelpaisi hyvin sellainen yhteiskunta, missä suurin integraatio-ongelmainen ryhmä olisi jehovat.

Juu, ei minullakaan ole jehovia vastaan mitään (OT: jehovantodistajanaisilla on hyvä tyylitaju pukeutumisessa, mistä heille pojo, kaksikin, kauniita ovat vielä), mutta jos sekin integraatio-ongelmainen ryhmä on kovin suuri, niin ei minulle kyllä kelpaa sekään suuri hyvin pukeutuva ryhmä. Vrt. puolet suomalaisista huomisaamuna irakilaisia.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)


guest1783

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.01.2017, 14:27:32
Kovin tuoksahtaa rahtihameelle tämäkin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701122200052088_uu.shtml

Kyllä, vahvasti. Röyhkeä akka huijannut rahat joltakin reppanalta - vaikeaa on kyllä käsittää, miten kukaan voi olla noin herkkäuskoinen kuin tämän jutun uhri. Juttua lukiessa tulee tosin vaikutelma, että huijatuksi tullut mies ei kenties ole aivan normiälyinen.

Lainauksia linkin takaisesta jutusta:
QuoteHuijarinainen ja hänen uhrinsa kohtasivat ensimmäisen kerran Kauhavan Siwan edustalla. He alkoivat jutustella ja panivat tupakaksi. Mies lainasi naiselle pikku summan kaupassa käyntiä varten.

Tuosta kohtaamisesta alkoi yhteydenpito. Eikä aikaakaan, kun mies oli jo naisen luona kahvilla. Hän huomasi pian olevansa hyvin ihastunut ja rakastunut naiseen, joka puolestaan kertoi olevansa vapaa ja valmis kihloihin.

Varaton nainen sepitti miehelle tarinan vesivahingosta, jonka korjaamiseen hänellä ei ollut rahaa. Hän sai miehen lainaamaan itselleen ensin 15 000 euroa ja pian 20 000 euroa lisää vahinkojen korjaamiseen. Myöhemmin hän lainasi vielä 20 000 euroa "huonekalujen hankkimiseksi".

Nainen lupasi lyhentää lainaa vähitellen lapsilisillään 200 eurolla kuukaudessa.

QuoteMies ei tajunnut olevansa järjestelmällisen huijauksen uhri edes siinä vaiheessa, kun nainen hankki hänelle pankkitunnukset ja alkoi näpytellä lainahakemuksia miehen nimissä. Mies istui vieressä, mutta ymmärtänyt, mitä nainen oli tekemässä.

Myöhemmin käräjäoikeudessa selvisi, ettei mies ollut koskaan edes käyttänyt tietokonetta. Nettipankkitunnukset hän oli sekoittanut yritysten käyttämään Y-tunnukseen. Hän ei tiennyt, että tietokoneella voi maksaa laskuja ja hakea lainaa. Myöskään sähköpostiosoitteista hän ei tiennyt mitään.

QuoteNaisella oli taustallaan useita ehdollisia vankeustuomioita. Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus langetti hänelle nyt 1 vuoden ja 7 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Hänet myös tuomittiin maksamaan uhrilleen tältä rikoksella saamansa varat.

Naisen 23-vuotiaalla ex-miehellä oli hänelläkin ennestään lukuisia ehdollisia vankeusrangaistuksia. Oikeus tuomitsi hänet 206 tunniksi yhdyskuntapalveluun. Tuomio tuli törkeästä rahanpesusta. Mies oli käyttänyt rahoja yhdessä ex-puolisonsa kanssa ja luovuttanut osan niistä myös isälleen.

Ex-miehen 39-vuotias isä oli samoin oikeusviranomaisten tuttu. Lukuisat ehdottomat ja ehdolliset tuomiot johtivat siihen, että miehelle langetettiin nyt runsaan 3 kuukauden mittainen ehdoton vankeusrangaistus rahanpesusta.

Koko suku siis asialla ja kaikilla rikollista taustaa. Ja jos jutussa ei ole panovihrettä, on mukana rötöstelyssä ollut naisen ex-appiukko tullut isäksi 16-vuotiaana - mannethan "perustaa perheen" yleensä melko nuorella iällä.

Linkster

Huomasin joo saman seikan^. Lisäksi päätekijä 25-vuotias VIIDEN lapsen äiti. Valitettavasti tuo syntyvyys ei nosta meidän BKT:a vaan toimii alusta asti pelkkänä kuluna ja taakkana.
Kaikenkaikkiaan törkeää menoa; seksiä hyväksi käyttämällä ämmä tehnyt hyvän kuprun. Vastaavia tapauksia muuten riittää,monet vain vaiettu häpeästä.

Maailmanmies

Quote from: sine qua non on 12.01.2017, 14:55:46
Quote from: Uuno Nuivanen on 12.01.2017, 14:27:32
Kovin tuoksahtaa rahtihameelle tämäkin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701122200052088_uu.shtml

Kyllä, vahvasti. Röyhkeä akka huijannut rahat joltakin reppanalta - vaikeaa on kyllä käsittää, miten kukaan voi olla noin herkkäuskoinen kuin tämän jutun uhri. Juttua lukiessa tulee tosin vaikutelma, että huijatuksi tullut mies ei kenties ole aivan normiälyinen.


Normiälyinen voi olla, mutta Suomi on täynnä ihmisiä jotka eivät seuraa mitä ympärillä tapahtuu. He eivät tajua sellaistakaan asiaa, että mustalaisnainen ei valkolaismiehen mukaan lähde. Jotenkin mustalaiset osaavat etsiä nämä reppanat ja toivoisi, että joku sellaisten perään katsoisi.

guest1783

Quote from: Maailmanmies on 12.01.2017, 16:08:34
Quote from: sine qua non on 12.01.2017, 14:55:46
Quote from: Uuno Nuivanen on 12.01.2017, 14:27:32
Kovin tuoksahtaa rahtihameelle tämäkin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701122200052088_uu.shtml

Kyllä, vahvasti. Röyhkeä akka huijannut rahat joltakin reppanalta - vaikeaa on kyllä käsittää, miten kukaan voi olla noin herkkäuskoinen kuin tämän jutun uhri. Juttua lukiessa tulee tosin vaikutelma, että huijatuksi tullut mies ei kenties ole aivan normiälyinen.
Normiälyinen voi olla, mutta Suomi on täynnä ihmisiä jotka eivät seuraa mitä ympärillä tapahtuu. He eivät tajua sellaistakaan asiaa, että mustalaisnainen ei valkolaismiehen mukaan lähde. Jotenkin mustalaiset osaavat etsiä nämä reppanat ja toivoisi, että joku sellaisten perään katsoisi.

Niin, ehkä kyse on vain tietämättömästä ja erittäin herkkäuskoisesta yksilöstä.

Mutta: 57-vuotias poikamies, joka ei tiedä, että tietokoneella voi maksaa laskuja eikä tiedä edes, mikä sähköposti on, mutta jolla kuitenkin on yli 50 000 euroa antaa mustalaisakallle? Kuinka moni tuon ikäluokan ihminen on noin tietämätön asioista? Edes tapahtumapaikka, Kauhava, ei selitä tuommoista umpiperäisyyttä. Vaihtoehdot ovat, että jostakin syystä normaalikykyinen mies on täysin tynnyrissä kasvanut -  tai sitten ei ole ihan normaali, ja kenties hänet vähän niin kuin pidettykin siellä tynnyrissä, oman "etunsa" vuoksi.  Semmoiset fibat keissistä nimittäin tulee, että tässä on semmoinen ennen vanhaan "heikkolahjaiseksi" kutsuttu yksilö, peräkammarin poika, josta vanhemmat ovat enempi vähempi huolehtineet koko hänen ikänsä. Vanhemmista on ehkä hiljattain aika jättänyt ja mies on perinyt heidät. Yksin jäätyään mies on sitten ollut helppo saalis häikäilemättömille mustalaisille.

Voin tietysti olla väärässäkin. Ja on noita välimallin mahdollisuuksiakin tietysti.

Maailmanmies

Quote from: sine qua non on 12.01.2017, 16:33:29


Mutta: 57-vuotias poikamies, joka ei tiedä, että tietokoneella voi maksaa laskuja eikä tiedä edes, mikä sähköposti on, mutta jolla kuitenkin on yli 50 000 euroa antaa mustalaisakallle? Kuinka moni tuon ikäluokan ihminen on noin tietämätön asioista? Edes tapahtumapaikka, Kauhava, ei selitä tuommoista umpiperäisyyttä. Vaihtoehdot ovat, että jostakin syystä normaalikykyinen mies on täysin tynnyrissä kasvanut -  tai sitten ei ole ihan normaali, ja kenties hänet vähän niin kuin pidettykin siellä tynnyrissä, oman "etunsa" vuoksi.  Semmoiset fibat keissistä nimittäin tulee, että tässä on semmoinen ennen vanhaan "heikkolahjaiseksi" kutsuttu yksilö, peräkammarin poika, josta vanhemmat ovat enempi vähempi huolehtineet koko hänen ikänsä. Vanhemmista on ehkä hiljattain aika jättänyt ja mies on perinyt heidät. Yksin jäätyään mies on sitten ollut helppo saalis häikäilemättömille mustalaisille.

Voin tietysti olla väärässäkin. Ja on noita välimallin mahdollisuuksiakin tietysti.
Minulla on tuttu joka pari vuotta sitten nettideittaili ja odotteli naista kylään jonka kanssa oli viestitellyt. Huono suomi kuulemma oli amerikansuomalaisuuden syytä.  Sanoin, että näytähän ne viestit. Huijaustahan ne olivat ja minulla oli täysi työ vakuutella kaveri, että tuota naista ei ole olemassakaan. Kyse on ihan tavallisesta kaverista joka ei edes ole tyhmä, ei vain ole nähnyt maailmaa ja katsoo sitä välillä työpaikka-koti-mökki. Hänelle oli käsittämätöntä se, että hänelle voi viestitellä joku sellainen jota ei ole olemassa ja joka väittää olevansa joku muu kuin on.

guest1783

Quote from: Maailmanmies on 12.01.2017, 16:45:44
Quote from: sine qua non on 12.01.2017, 16:33:29
Mutta: 57-vuotias poikamies, joka ei tiedä, että tietokoneella voi maksaa laskuja eikä tiedä edes, mikä sähköposti on, mutta jolla kuitenkin on yli 50 000 euroa antaa mustalaisakallle? Kuinka moni tuon ikäluokan ihminen on noin tietämätön asioista? Edes tapahtumapaikka, Kauhava, ei selitä tuommoista umpiperäisyyttä. Vaihtoehdot ovat, että jostakin syystä normaalikykyinen mies on täysin tynnyrissä kasvanut -  tai sitten ei ole ihan normaali, ja kenties hänet vähän niin kuin pidettykin siellä tynnyrissä, oman "etunsa" vuoksi.  Semmoiset fibat keissistä nimittäin tulee, että tässä on semmoinen ennen vanhaan "heikkolahjaiseksi" kutsuttu yksilö, peräkammarin poika, josta vanhemmat ovat enempi vähempi huolehtineet koko hänen ikänsä. Vanhemmista on ehkä hiljattain aika jättänyt ja mies on perinyt heidät. Yksin jäätyään mies on sitten ollut helppo saalis häikäilemättömille mustalaisille.

Voin tietysti olla väärässäkin. Ja on noita välimallin mahdollisuuksiakin tietysti.
Minulla on tuttu joka pari vuotta sitten nettideittaili ja odotteli naista kylään jonka kanssa oli viestitellyt. Huono suomi kuulemma oli amerikansuomalaisuuden syytä.  Sanoin, että näytähän ne viestit. Huijaustahan ne olivat ja minulla oli täysi työ vakuutella kaveri, että tuota naista ei ole olemassakaan. Kyse on ihan tavallisesta kaverista joka ei edes ole tyhmä, ei vain ole nähnyt maailmaa ja katsoo sitä välillä työpaikka-koti-mökki. Hänelle oli käsittämätöntä se, että hänelle voi viestitellä joku sellainen jota ei ole olemassa ja joka väittää olevansa joku muu kuin on.

Joo, herkkäuskoisia ihmisiä on, ja semmoisia, joiden on myös vaikea uskoa toisista pahaa, siis uskoa, että on olemassa ihmisiä, jotka valehtelevat miten vain pyrkiessään lähelle tarkoituksena huijata ja hyväksikäyttää.

Mutta tämän Kauhavan miehen "yksinkertaisuus" on nähdäkseni jotenkin perustavampaa. Se, ettei mies tiedä, mikä sähköposti on, on mielestäni aika paljastavaa. Mies on kuitenkin vasta 57 vuotta, ei 87, joten jos hän on ollut aktiivinen yhteiskunnan jäsen tai ei edes kovin aktiivinen (vaikka jostakin syystä ei enää olisi), olisi edes sähköpostin käsite hänelle tuttu, vaikka ei jostakin ihmeen syystä olisi koskaan sellaista lähettänyt/vastaanottanut. Kovin vaikeaa on mitään enää tehdä tai kenenkään (ainakaan viranomaistahon) kanssa asioida, jos ei osaa edes tietokoneenkäytön alkeita.

No, tämä miehen herkkäuskoisuuden syyn arvuuttaminen on joka tapauksessa aika lailla sivujuonne, joten minä ainakin osaltani päätän sen tähän.

Kari Kinnunen

Onhan tuossa ihmisten tksinkertaisuudessa ihmeteltävää. Ei niitä nigerialaisia lainatarjouksia yms. lähetektäisi, ellei joku aina uskoisi.

Lärvikirjassa tippuu minullekin harva se viikko kaveripyyntöjä pikkupimuilta. Ja näköjään jotkut onnettomat ovat niitäkin hyväksyneet.

Kyllä maailmassa pöljyyttä piisaa, on ehtymätön luonnonvara.

Pyöräilijä

HS 13.1.2017

KAKSIKYMPPISTÄ miestä ammuttiin vantaalaisessa ravintolassa aamuyöllä perjantaina .

"Välikohtaus tapahtui  torstain ja perjantain välisenä yönä kello kahden aikaan Vantaan Rajatorpassa sijaitsevassa ravintola Diamondissa", kertoo poliisi.

Poliisin mukaan ampumavälikohtaus alkoi kahden seurueen välisestä riidasta, jossa kolme toisen seurueen miehistä loukkaantui. Vuonna 1995 syntynyttä miestä ammuttiin käsiaseella keskivartaloon. Saman seurueen vuonna 1970 ja 1977 syntyneet miehet saivat pahoinpitelyvammoja.

Itä-Uudenmaan poliisi tutkii tapausta tapon yrityksenä, pahoinpitelynä, törkeä pahoinpitelynä sekä ampuma-aserikoksena.

Pyöräilijä

QuoteMinua ärsyttää jo yleinen perseily, vaikkei lakia isosti rikotakaan. Esimerkkinä invapaikoille ja muualle luvattomille paikoille pysäköinti.

Lienee niin tavallista, että pistää jo väkisin hymyilyttämään kun muistaa Pulttiboisit.

Niin pientä sääntöä ei ilmeisesti ole, etteikö mustalaisten pitäisi sitä näyttävästi rikkoa. Viimeksi alkuviikosta katselin kuin retee ja leveästi kävelevä mustalaispoika pisti tupakaksi jo tavaratalon aulassa, vaikka oli jo menossa ulos ja ovi oli kymmenen metrin päässä. Kyllä tapaus ihan Peteliuksen & Kallialan sketsistä käy.

Olen tuuminut, ryhtyisivätkö romanit palkkatöihin, jos palkkatyö kiellettäisiin mustalaisilta.




Tabula Rasa

Quote from: Pyöräilijä on 13.01.2017, 13:00:23
QuoteMinua ärsyttää jo yleinen perseily, vaikkei lakia isosti rikotakaan. Esimerkkinä invapaikoille ja muualle luvattomille paikoille pysäköinti.

Lienee niin tavallista, että pistää jo väkisin hymyilyttämään kun muistaa Pulttiboisit.

Niin pientä sääntöä ei ilmeisesti ole, etteikö mustalaisten pitäisi sitä näyttävästi rikkoa. Viimeksi alkuviikosta katselin kuin retee ja leveästi kävelevä mustalaispoika pisti tupakaksi jo tavaratalon aulassa, vaikka oli jo menossa ulos ja ovi oli kymmenen metrin päässä. Kyllä tapaus ihan Peteliuksen & Kallialan sketsistä käy.

Olen tuuminut, ryhtyisivätkö romanit palkkatöihin, jos palkkatyö kiellettäisiin mustalaisilta.

Miten lie jos kiellettäisiin mustalaisilta vapaaehtoiset työharjoittelut?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Outo olio

Quote from: Fiftari on 24.11.2016, 21:12:20
Tuo hameen käytöstä kiinnipitäminen on kyllä jotain niin naurettavaa. Jos esimerkiksi menisi labraan töihin tai hoitajaksi sairaalaan niin tuollaisella bakteeripesäkkeellä ei olisi mitään asiaan tiloihin.

Samoin vaikka joku tehdas jossa on työasu turvallisuuden vuoksi. Suunnilleen kaikissa tehtaissa on työasu, yksinkertaisimmillaan tavalliset housut ja paita, mutta asupakko kuitenkin. Lisäksi aina välillä asut likaantuvat, vaikka puhtaanapidossa. Nykyään on jopa tehtaita joissa tehdään puolijohdejuttuja ja siellä ilma on erityisen puhdasta jne. Vantaallakin on kai ainakin yksi tehdas, muistan nähneeni työilmoituksen puhdastilahommista.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.01.2017, 19:20:52
QuoteToukokuussa viisi senegalilaista lensi Turkuun.

Vaan lensivätkö takaisin?   ???

Olisi voitu tehdä diili, senegalilaiset jää tänne ja ne parikymmentä turkulaista taiteilijaa ja opiskelijaa jotka Senegaliin lensivät olisivat jääneet sinne. Kumpikin yhteiskunta olisi voittanut.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

acc

Keskustan pää-äänenkannattaja Suomenmaa julkaisi 8.1.2017 kuljetusyrittäjä Jeppe Isbergin haastattelun.

Quote
http://www.suomenmaa.fi/uutiset/lastenkodissa-kasvanut-romani-kannustaa-tovereitaan-mannetouhut-voisi-kokonaan-unohtaa-6.3.191782.6060d3118c
Lastenkodissa kasvanut romani kannustaa tovereitaan: "Mannetouhut voisi kokonaan unohtaa"
...
Hyvin pian käy selväksi, että tällä miehellä on asiaa. Kaikesta löytyy mielipide, niin turva­pai­kan­ha­ki­joista, puura­ken­ta­mi­sesta kuin ensimmäisen työntekijän palk­kaa­mi­sesta.
...
Jos Isberg saisi päättää, hän muuttaisi monta asiaa.

Suomessa olisi tasavero, yli 50-vuotiaiden työn­te­ki­jöiden asemaa paran­net­tai­siin, ja maan rajat suljettaisiin pako­lais­vyöryn hillit­se­mi­seksi.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

ämpee

Quote from: aamulehtiHämeenkosken Päiväkumpu oli ja on edelleen romanien oma lastenkoti.

Entäs se monikulttuurisuuden ihana auvo ??
Tai intekroituminen ?

Kyllähän tässä tiedetään, että kaksilla pelikorteilla on pelattu jo pitkään mutta aina se vaan ilahduttaa saada vajakit kiinni housut nilkoissa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

takalaiton

Quote from: starsailor on 10.01.2017, 15:01:18
Tämän päivän Aamulehti tarjoilee "Kahvit näppäimistölle" tyylisen aukeaman Romanien Tsetanes Naal -hankkeesta, jolla pyritään parantamaan Romanien työllisyyttä Tampereella ja Suomessa. Jutusta käy ilmi, että 80% Romaneista on vailla työtä. Tämä on arvio, koska asiasta ei ole tarkkoja mittauksia. Ottaen huomioon heidän suuremman prosentin vankilassa, työkyvyttömyyseläkkeellä ja kotona lasten kanssa, on koko ryhmän työssäkävien osuus on hyvin alhainen.

Quote
Romani itse kertoo: näin romanien työllisyys saataisiin nousemaan – nyt työttömyysaste noin 80

Romani Keijo Svart on Tsetanes Naal -koulutuspoluilla -hankkeessa Tampereen kaupungin hanketyöntekijänä ja erityisohjaajana.

Hankkeen tavoite on auttaa romaneita kouluttautumaan enemmän ja päätymään sitä kautta yhä enemmän työelämään. Kysyimme Keijo Svartilta, millä keinoilla romanien työllisyysastetta voisi nostaa.

1. Romaniväestön koulutuksen lisääminen, koulutukseen kannustaminen.

2. Työntekomahdollisuuksien parantaminen ja työntekoon kannustaminen.

3. Kannustetaan aikuisia tukemaan ja motivoimaan lapsiaan koulunkäynnissä, jo eskarivaiheessa.

4. Järjestetään kulttuuritulkkeja eli romanihenkilöitä hoitamaan tai tukemaan romaniväestön asioita. Romanit tuntevat romanien kulttuurin.

5. Järjestetään romanikulttuurin infotilaisuuksia.

6. Romaneille lisää yhteistyötä valtaväestön sekä päättäjien kanssa.

7. Estetään rasismia jo ennalta.

8. Lisätään romaneiden osallistumista yhteiskunnan asioihin.

9. Yritetään saada romaneja työllistymään näkyville paikoille. Tämä toimisi muille romaneille hyvänä esimerkkinä. Näin myös media voisi vaikututtaa kansalaisiin, kun romaneista tuotaisiin esille myös hyviä asioita.

10. Yritetään löytää ne henkilöt, jotka tarvitsevat apua. Kaikki romanit eivät tarvitse tukea.

11. Työantajat voisivat ottaa mallia Ruotsista: työnhaussa siellä ei katsota ensimmäisenä ihmisen ulkomuotoon, väriin tai rotuun, vaan otetaan kaikki ihmiset samanarvoisina kansalaisina.

12. Muokataan sekä romanien että valtaväestön asenteita.

http://www.aamulehti.fi/ihmiset/romani-itse-kertoo-nain-romanien-tyollisyys-saataisiin-nousemaan-nyt-tyottomyysaste-noin-80-24192381/

Ratkaisu romanien monisatavuotisiin ongelmiin löytyy Keijo Svartin mukaan kulttuuritulkeista, rasismintorjunnasta, infotilaisuuksista, asenteiden muokkaamisesta, positiivisesta syrjinnästä ja anonyymistä työnhausta. Näitä kaikkia keinoja on varmasti jo kokeiltu Suomessa, ovatko ne toimineet? Anonyymi työnhaku Ruotsissa ei ole parantanut vähemmistöjen työllistymistä, miksi se täällä toimisi yhtään paremmin?

Minulla on vielä yksi mullistava ehdotus: entä jos romanit kävisivät kouluja, pukeutuisivat normaalisti vapaa-ajan ulkopuolella, eivät rötöstelisi itseään vankilaan ja yleensä eläisivät kuin normikansalaiset? Voisiko tällä tavalla romanien asema parantua vähän kuin itsestään?

Melko koomista, että tuossa ei ole juuri yhtään ehdotusta, joita romanien tulisi itse yhteisönä aktiivisesti toteuttaa (herra passiivia ei lasketa). Mutta näinhän se monikulttuurisuudessa aina menee - kun integraatiossa on ongelmia, syy on aina yhteiskunnan ja veronmaksajien puutteellisissa tukitoimissa. Joku näppärä somalijärjestö voi kopsata tuon suoraan omaksi toimenpideohjelmakseen, vaihtaa vain vähemmistön nimen toiseen.

Romanien työttömyysaste on siis noin 80% 500 vuoden integroitumisen jälkeen. Jostain syystä asiasta ei puhuta Suomessa juuri lainkaan. Onhan se hieman kiusallista niille tahoille, jotka vakuuttavat irakilaisten, somalien, afgaanien ja muiden ongelmaryhmien pelastavan Suomen alati vaanivalta työvoimapulalta. Unelmoijat voisivat nyt kertoa, että mikä romanien kanssa on mennyt ns. päin persettä ja miksi sama ei toistuisi uudempien ryhmien kanssa.
Oulu is not safe - start deportations.

Alaric

Puolimannet kertovat romaniasun valitsemisesta, mannekulttuurin sairaista piirteistä yms.

"Minuuden löytyminen vaikutti myös uravalintaan: Berg opiskeli romanikulttuurin ohjaajaksi" <- Mitä helvettiä? Voiko tuollaista paskaa oikeasti opiskella jossain? ;D

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005079663.html (12.2.2017)

QuoteTanja valitsi romaniasun: "Niin täyttä bussia ei ole, että joku tulisi viereen istumaan"

Jos toinen vanhemmista on romani ja toinen ei, lapsen täytyy tehdä valinta: romanitavat vai valtakulttuuri? Tanja Berg valitsi romaniasun, vaikka tuntee itsensä osin ulkopuoliseksi.
Puolikas. Sana särähtää korvaan ja on pakko tarkistaa, kuulinko oikein.

– Suorapuheinen termi saattaa herättää hämmennystä. Sana on kauan ollut romanipiireissä käytössä ja siihen liittyy monenlaisia tunteita, kertoo Päivi Majaniemi Suomen Romaniyhdistyksestä.

Majaniemi on itsekin puolikas. Hänen mukaansa vähemmistökulttuurissa käydään jatkuvaa keskustelua siitä, millainen on "oikea ja aito" romani: täytyykö elää romanitapojen mukaan vai saako perinteistä poiketa.

– Oikeaa vastausta ei ole. Täysromani voi valita valtakulttuurin ja silti pysyä romanina. Samoin valtaväestöön kuuluvia tulee avioliittojen kautta romanisukuihin ja heistä tulee yhteisön täysvertaisia jäseniä. Oma tahto ratkaisee. Voi tämä olla kipeäkin asia, romaneissakin on etnistä puhtautta ihannoivia ihmisiä, Majaniemi toteaa.

KANTASUOMALAISEN isän ja romaniäidin tytär Tanja Berg ei koskaan kasvanut biologisten vanhempiensa kanssa. Tanja siirtyi täysromanien kasvattiperheeseen, kun hänen vanhempansa erosivat.

– Olen aina ymmärtänyt, että en täysin kuulu kumpaankaan kulttuuriin. Olen jotain siltä väliltä. 13-vuotiaana minulla alkoi kova identiteettikriisi, kapinoin rajusti sekä valtaväestöä että romaneja vastaan. Lopulta tajusin, että voin olla vain oma itseni ja valita asioita kummastakin kulttuurista. Uskon, että jonkinasteinen identiteettikriisi tulee jokaiselle puoliromanille jossain elämän vaiheessa, Berg arvelee.

Minuuden löytyminen vaikutti myös uravalintaan: Berg opiskeli romanikulttuurin ohjaajaksi.
Kosketuspinta kahteen kulttuuriin näkyy myös haluna kertoa avoimesti romaniyhteisön tavoista.

– Avoimuus on ainoa tapa päästä eteenpäin. Mitä pahaa siitä voisi seurata? Ei myöskään pidä vaieta romaniyhteisön ongelmista. Varmasti niitä on muitakin kuin koulutus- ja työllistymisongelmat. Tieto lisää ymmärrystä ja näin seuraavat sukupolvet ovat taas valistuneempia, hän sanoo.

Berg on ylpeä romanitaustastaan.

– Töitä hakiessani sanon puhelinhaastatteluissakin ensimmäiseksi, että olen romani; jos et halua minua työllistää, niin säästetään kummankin aikaa. Romaniasu on taakka, jonka kantamiseen tarvitaan vahva ihminen.
Monet vanhemmat eivät nykyään halua, että heidän lapsensa käyttäisivät romaniasua. Asu huomataan, joka päivä täytyy kohdata rasismia ja ennakkoluuloja. Niin ruuhkaista bussia ei ole, että joku tulisi viereen istumaan. Aina on tilaa! Tanja nauraa.

Majaniemi on samaa mieltä avoimuuden ja tiedottamisen tärkeydestä. Romaniyhdistyksellä on tärkeä rooli ennakkoluulojen purkamisessa, työtä tehdään niin viranomaisten kuin romanien kesken.

– Asiallinen tieto vie pohjaa väärinkäsityksiltä. Integraatiokehitys on selvää, mutta edelleen romanikulttuuri on pääväestölle vierasta. Toisaalta monet iäkkäät romanit eivät tunne riittävästi yhteiskunnan palveluja ja toimintoja, Majaniemi kertoo.

– Romaniasu on kulttuurissamme aikuisuuden symboli. Entisaikaan se oli merkki siitä, että sen kantaja on valmis perustamaan perheen. Näin suoraviivaisesti ei nykyään ajatella. On totta, että monet vanhemmat toivovat, että nuoret jättäisivät romaniasun pois tai ryhtyisivät käyttämään sitä vasta opiskelujen jälkeen työpaikan saatuaan. Tähän vaikuttaa myös valtaväestön asenne. Ilman romaniasua on helpompi saada töitä.

MARIA, 28, asuu pienellä paikkakunnalla Pohjanmaalla. Vanhempien erottua neljä lasta jaettiin kahteen kotiin, Maria jäi romaniäidilleen. Romanitausta ei näy enää päivittäisessä elämässä.

– Se on vaiettu asia. Kun olemme äidin kanssa tekemisissä, romanitapoja ei edellytetä. Esiteini-iässä keskustelimme paljon sisarusten ja serkkujen kanssa, että ketkä tulisivat käyttämään romaniasua. Valintamme oli selvä, siksi olemme aina olleet suvun "ylikypsiä mustia lampaita". Tämä on näkynyt suvun puolelta syrjintänä, meitä ei esimerkiksi aina ole kutsuttu suvun juhliin, Maria kertoo.

Sisaruksia painostettiin romaniasun käyttöön
, erityisesti Marian isosisko oli murrosikään ehtiessään suvun vanhimpien hampaissa.

– Hänet jopa uhattiin hakata, jos hän näyttäytyy julkisella paikalla ilman romaniasua. Kyllä tuollainen lasta pelotti. Itse olin 11-vuotias, kun olin pyöräilemässä t-paita päällä. Suvun vanhimmat suuttuivat: noin säädyttömästi ei voi näyttäytyä. Äiti aikansa yritti ja oli varmasti päätökseemme pettynyt. Väleihimme se ei lopulta vaikuttanut, vaikka suvulle tuli asiasta häpeä. Isän kanssa siitä ei juuri puhuttu. Hän näkee, että se ei kosketa meitä, Maria sanoo.

Hän sanoo oudoksuvansa sitä, että jotkut romanit vaativat omia oikeuksia, vaikka eivät itse hyväksy minkäänlaista erilaisuutta. Ratkaiseva asia Marialle on sukupuolten eriarvoisuus.

– Lähisuvussani tytöt olivat yksiselitteisesti alempiarvoisia ja naisten oli palveltava suvun miehiä. Jo suhtautuminen pikkuvauvoihin oli erilaista. Toinen asia oli kaiken seksuaalisuuden peittäminen ja häveliäisyys. Onneksi nykyään näkee yhä enemmän koulutettuja, itsenäisiä romaninaisia, jotka ovat päässeet eroon miehiä palvovasta kulttuurista, Maria sanoo.

– Harkitse tarkkaan. Valitse ensin oma elämäsi, sitten vasta kulttuuri, hän evästää valintatilanteessa olevia nuoria.

Maria haluaa korostaa, että kertoo vain itsestään, omista kokemuksistaan ja omasta suvustaan. Yleistykset romaniasioissa ovat hänen mukaansa joka suuntaan kohtuuttomia.

Päivi Majaniemi sanoo, että romanitapoihin kuuluu konkreettinen ja symbolinen puhtaus sekä häveliäisyys. Valtaväestölle sallitaan vapaa pukeutuminen, mutta kulttuurin sisällä pukeutumisella viestitään kunnioitusta toisia kohtaan.

– Tapojen ristiriita voi aiheuttaa Marian mainitseman häpeän tunteen perheelle ja suvulle. Romanit ajatellaan usein virheellisesti tavoiltaan täysin yhtenäiseksi ryhmäksi. Tavoissa on sukukohtaisia ja maantieteellisiä eroja. Romanihameen suhteen kunnioitetaan pääsääntöisesti jokaisen omaa harkintaa, Majaniemi toteaa.

– Romanikulttuuri on edelleen patriarkaalinen kulttuuri. Sukupuolten roolit ovat selkeästi erilaiset, naisten vastuulla on koti ja kasvatus. Haastattelin viime vuonna romaninaisia kansainväliseen tutkimukseen. Sukupuolten tasa-arvokysymykset nousivat kyselyssä selkeästi esille. Perinteet voivat ahdistaa, mutta maailma muuttuu ja me sen mukana, Majaniemi toteaa.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.