News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Lasse

Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 17:40:04
Quote from: Kulttuurirealisti on 05.01.2017, 13:36:24
Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 11:42:19
Koko liikennekaari hommaan liittyy myös se infran yhtiöittäminen ja sitten nämä lisämaksut simkortteineen. Kansan omaisuus ensin yhtiöitetään ja sitten seuraavat päättäjät myyvät pienen osan kerrallaan pois.

Onko joku muuten kertonut järkevää syytä, miksi infra pitäisi yhtiöittää? Siis jos sitä ei aiota myydä palaakaan?

En jaksa hekea lähteitä mutta eikös sitä perusteltu infran "korjausvelalla" tai jollain helkutin muulla tekosyyllä.

Jos meidän infra pannaan Oy:n muotoon niin vaikka kuinka tämän päivän poliitikot väittäisivät ettei sitä myydä tai "yksityistetä" niin siihen on yhtä paljon luottoa kun yllätyksenä ja tilaamatta saapuneet faksit, eräälle pääministerille aikoinaan.

Seuraaville hallituksille on latu auki.
Meistä tavallisista pulliaisista poiketen isojen yritysten johto/ omistajat ja yleensä poliittiset päättäjät katsovat piiiitkälle horisonttiin jopa vuosikymmen eteenpäin.


En ole varma liittykö tämä tähän, mutta Vesa-Matti näyttäisi sanovan, että Suomi OY on myynnissä:
Quote
Nyt elämme siis aikaa, jolloin vallitsee kapitalistinen yhteiskuntajärjestys. Suomen kansallisista päätöksistä riippumatta isossa kuvassa pääomat keskittyvät ja maiden rajat menettävät merkitystään. Järjestelmämuutosta ei kyetä tekemään tällä hetkellä kansallisesti, jolloin on käynnissä sopeutumisen politiikka tilanteeseen. Asiat on otettava asioina.
......
Perussuomalaisten osalta täytyy todeta se, että nyt on korkea aika ymmärtää, että asialla pitää olla silloin, kun asioista linjataan. On turha alkaa pahasti jälkijättöisesti tekemään johtopäätöksiä politiikan yksityiskohdista, kun on kerran iso valinta tehty ja lähdetty kulkemaan uudenlaista polkua. Täytyy pystyä myös tunnustamaan tosiasiat: kuten puheenjohtaja Soinikin on todennut, maailmaa, joka meillä oli vielä keväällä 2015, meillä ei enää ole.
http://www.saarakkala.fi/blogi/2016/03/17/8329

Järjestelmämuutos siten, että joka jumalan vipstaaki yhtiöitetään, ja myydään ulkomaille tai pantataan lainan vastineeksi?
NOVUS ORDO HOMMARUM

Impi Waara

Lainaus:
"Järjestelmämuutos siten, että joka jumalan vipstaaki yhtiöitetään, ja myydään ulkomaille tai pantataan lainan vastineeksi?"

Ihan juurikin näin. Kun kaikki on myyty ja otetaan velkaa niin kauan kuin saadaan, päätytään tilanteeseen, jossa kansainvälinen pääoma kertoo mitä lauluja täällä lauletaan. Suomi on myyty.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Nuivanlinna

Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 23:38:17
Lainaus:
"Järjestelmämuutos siten, että joka jumalan vipstaaki yhtiöitetään, ja myydään ulkomaille tai pantataan lainan vastineeksi?"

Ihan juurikin näin. Kun kaikki on myyty ja otetaan velkaa niin kauan kuin saadaan, päätytään tilanteeseen, jossa kansainvälinen pääoma kertoo mitä lauluja täällä lauletaan. Suomi on myyty.

Hallittu rakennemuutos jos muistatte. Tarvitaan 29.4.1987-liike.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Echidna

Kaikki muu voidaan yhtiöittaa vapaille markkinoille paitsi kirkko ja yleisradio

Lasse

Quote from: Echidna on 05.01.2017, 23:51:38
Kaikki muu voidaan yhtiöittaa vapaille markkinoille paitsi kirkko ja yleisradio

Eikä siitä kirkostakaan niin väliksi...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Kyklooppi

Tästäpä näette mikä on pelin henki, tässä ja joka tapauksessa näillä ministereillä, ne tekee suomesta ja suomalaisista rahasammon ystäville, tutuille ja sukulaisille.
Törkeämpää en muista koskaan olleen hallitustouhun tässä maassa ja minä sentään olen jo vanha ihminen.

     http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701052200050111_uu.shtml
Ihmisjäte.

Impi Waara

Quote from: Kyklooppi on 05.01.2017, 23:57:49
Tästäpä näette mikä on pelin henki, tässä ja joka tapauksessa näillä ministereillä, ne tekee suomesta ja suomalaisista rahasammon ystäville, tutuille ja sukulaisille.
Törkeämpää en muista koskaan olleen hallitustouhun tässä maassa ja minä sentään olen jo vanha ihminen.

     http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701052200050111_uu.shtml

Niinpä niin... Pipilän julkisuuskuva sen kuin tahraantuu, jos nyt uutta edes mukaan mahtuu. Suomea myyään nyt kiivaaseen tahtiin ja huutokaupan meklarina heiluu pääministeri Pipilä. Jossain toisessa maassa ruoja olisi jo saanut tervaa ja höyheniä sekä menolipun huitsin nevadaan  >:(
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Echidna

Mietin tässä tänään, että onlo tällä minkälaisia kytköksiä EU-hankkeisiin, unionin pyrkimyksiin jne. Vai onko vain kotikutoinen loputrahatkeskustanmassiinlypsylehmältä-hanke?

EU:ta kuiteniin markkinoitiin yhteisenä juttuna, niin kai tää Bernerin hanke on linjassa, onhan.

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Kulttuurirealisti

Quote from: Vesa Heimo on 05.01.2017, 16:43:26
Quote from: Peltipaita on 05.01.2017, 16:34:50
Ylelle rahaa siitä hyvästä.
Yle on oikeastaan kirjasto ja kulttuurirahaston ohella se taho mikä pitää suomen suomena. Joten joo, kannattanee maksaa jos sitä puolta massamme arvostaa.

Sanoisin kuitenkin, ettei 510 miljoonaa per vuosi ole tarvetta maksaa. Ei läheskään.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Impi Waara

Quote from: Echidna on 06.01.2017, 00:07:18
Mietin tässä tänään, että onlo tällä minkälaisia kytköksiä EU-hankkeisiin, unionin pyrkimyksiin jne. Vai onko vain kotikutoinen loputrahatkeskustanmassiinlypsylehmältä-hanke?

EU:ta kuiteniin markkinoitiin yhteisenä juttuna, niin kai tää Bernerin hanke on linjassa, onhan.

Koko suhmurointi ja koplailu on sitä autuaaksi tekevää globalisaatiota, jonka tavoitteena on hävittää kansallisvaltiot ja siirtää kaikki globaalien pankkien omistukseen. Pipilät ja Pernerit yrittää täyttää sukanvartensa mahollisimman täyteen vielä, kun voivat. €U:ta pidetään tekohengityksellä kasassa niin kauan, että nämä pikku nilkit saavat haalittua vanhuudenturvaa. Kokonaispelissä nilkit ovat vain hölmöjä, joita vedätetään siinä kuin tavallisia kansalaisia. Muutaman miljoonan omaisuus ei ole itikan itkua kummempaa, kun kaikki omistettava kuuluu sille prosentille, jotka jo omistavat lähes kaiken.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Ari-Lee

Quote from: Kyklooppi on 05.01.2017, 23:57:49
Tästäpä näette mikä on pelin henki, tässä ja joka tapauksessa näillä ministereillä, ne tekee suomesta ja suomalaisista rahasammon ystäville, tutuille ja sukulaisille.
Törkeämpää en muista koskaan olleen hallitustouhun tässä maassa ja minä sentään olen jo vanha ihminen.

     http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701052200050111_uu.shtml

Kyllä, juuri näin. Ja ei siinä vielä kaikki. KELA tukee terroristeja:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005034924.html
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Impi Waara

Quote from: Ari-Lee on 06.01.2017, 00:25:41
Quote from: Kyklooppi on 05.01.2017, 23:57:49
Tästäpä näette mikä on pelin henki, tässä ja joka tapauksessa näillä ministereillä, ne tekee suomesta ja suomalaisista rahasammon ystäville, tutuille ja sukulaisille.
Törkeämpää en muista koskaan olleen hallitustouhun tässä maassa ja minä sentään olen jo vanha ihminen.

     http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701052200050111_uu.shtml

Kyllä, juuri näin. Ja ei siinä vielä kaikki. KELA tukee terroristeja:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005034924.html

KELA on siis terroristijärjestö  :o
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

b_kansalainen

Yhteiskunnalla "ei ole varaa" ylläpitää tieverkkoa, joten myydään tieverkko. SOTE-palvelut on jo päätetty myydä. Ei tästä puutu enää kuin, että työttömät, sairaat, köyhät ja muuten vaan eliitille ja keskiluokalle vastenmieliset ihmiset myydään suoraan yhtiöille. Työttömille seurantasiru ihon alle, jotta voidaan valvoa, että he saavat riittävästi täydelliseen yhteiskuntaan osallistavaa kokemusta elämäänsä. Tämä tasavalta on tullut tiensä päähän. Jotkut idiootit vielä kuvittelevat lainsäädännöllä ja pakolla lisäävänsä sorrettujen kansalaisten "osallisuutta" paskasysteemiin. Käsittämättömintä on, että koko demokraattinen poliittinen kenttä on paskasysteemin takana viimeistään ollessaan hallituksessa. Kansalla on äänestäessään vaihtoehtona joko valita yksi kymmenestä demaripuolueesta tai sitten siirtyä Imatran malliin.

Peltipaita

Quote from: Vesa Heimo on 05.01.2017, 16:43:26
Quote from: Peltipaita on 05.01.2017, 16:34:50
Ylelle rahaa siitä hyvästä.

Yle on oikeastaan kirjasto ja kulttuurirahaston ohella se taho mikä pitää suomen suomena. Joten joo, kannattanee maksaa jos sitä puolta massamme arvostaa.
Kannattaa siis aiheuttaa terveyshaittoja jos haluaa pitää Suomen Suomena.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Ari-Lee

Eihän tästä enää muuta puutu kuin että itsensä valheiden paskaan sotkeneet rikolliset poliitikot käskevät kansan aseisiin tappelemaan naapurivaltiota vastaan. Sillä se on valkopesty ja taputeltu ja kukaan ei muista enää roistojamme. HARMITTAA!!!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

b_kansalainen

Eikös tämä teillä liikkujien seuraaminen edusta sitä inhaa sosialismia? Kapitalismissa myytäisiin oikeus käyttää teitä heille, joilla on varaa maksaa. Kaikkein varakkaimmat saisivat ostaa Helsinki-Tampere välin ymv. täysin omaan käyttöönsä ja ajaa ökyautollaan ilman rajoituksia. Vaikka kuukauden, jos on varaa. Köyhät kierrällelkööt sen ajan metsäpolkuja pitkin.

Nämä kaikki infrastruktuurien yksityistämiset ovat paitsi perseestä, niin markkinoitu valheellisesti jonain kapitalismin hyvää tuovana voimana, jossa olemattoman kilpailun myötä monopolit jotenkin muuttuisivat kuluttajien eduksi. Kyseessä ei ole minkäänlainen markkinatalous, ainoastaan kansojen omaisuuksien ryöstö monopoleille. Viimekädessä Suomesta myydään pohjavedetkin ja sitten kukin voi teoreettisesti valita, että kenen yhden markkinoilla toimijan pohjavedestä ostaa kaivovetensä.

Ihmiskunta on läpeensä tyhmää aivotonta massaa. Mitään ei ole opittu siitä, mitä tapahtui USA:ssa tai Venäjällä. Samaa paskaa tännekin. Jos vain vaikka itse saisi vähän hienomman auton tai suuremmat rinnat.

Tai paikallisen politbyroon johtajuuden. Elinkeinoasiamies? Vähemmistövaltuutettu?

sr

Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 19:10:32
Vaikuttaa esim. siten, että asuu taajamien ulkopuolella, koska metropoliasumiseen ei ole varaa. Ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa pohditaan kuinka päästä ihmisten ilmoille.

Ja sinustako siis ei ole mitään asumismuotoa välillä "metropoli" ja "ei ihmisten ilmoilla"? Suomessa on ehkä yksi pienehkö metropoli, pääkaupunkiseutu, jossa asuu jotain viidennes kansasta. Kuitenkin yhteensä taajamissa asuu 4/5 suomalaisista. Enemmistö suomalaisista ei siis asu sen puoleen metropolissa kuin poissa ihmisten ilmoilta.

Vaikka asuminen on kallista Eirassa ja Kaivopuistossa, niin Suomesta löytyy valtavasti taajama-alueella olevia asuntoja, joissa asuminen ei nyt niin erityisen kallista ole maaseudulla asumiseen verrattuna.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 19:19:45
Tuossa lukuja ja tilastoja:
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Tuo on täysin harhaanjohtavaa, koska siinä on laskettu autoilun verotukseen mukaan kaikki alvit. Nämä verot eivät kohdistu mitenkään erityisesti autoiluun, vaan kaikkeen kulutukseen, mutta mitäpä muuta tuollaiselta propagandafirmalta voisikaan odottaa. Häpeäisivät.

Quote
Tuossa linkki sitten miten rahaa palautuu takaisin liikenteeseen:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/autoilun_verotus

Toinen samanlainen lobbarijärjestö. Minä kaivoin tietoni suoraan valtion tulo- ja menoarviosta ilmaan mitään lobbarijärjestön suodatinta. Selvästikään et halua keskustella asiasta neutraalilta pohjalta vaan suoltaa vain näiden lobbareiden propagandaa.

Quote
lisäys siis jäsen sr:llä ja kaikille muillekin. On varmaan ketjussa jo linkit mutta laitetaan uudestaan.

Puhdasta propagandaa. Häpeäisit. Kas kun et laskenut vielä kaikkien autoalalla työskentelevien tuloveroja mukaan.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: Echidna on 05.01.2017, 23:51:38
Kaikki muu voidaan yhtiöittaa vapaille markkinoille paitsi kirkko ja yleisradio

Kirkko kuuluisi ehdottomasti erottaa valtiosta. Samoin kaikki uskonnollinen toiminta pitäisi tehdä samanlaiseksi kuin mikä tahansa muukin taloudellinen toiminta, eikä sitä saisi rahoittaa verotuksella vaan alv:n sisältävin jäsenmaksuin siinä, missä kuntoiluklubisikin jäsenmaksu on sellainen.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Quote from: b_kansalainen on 06.01.2017, 01:52:15
Eikös tämä teillä liikkujien seuraaminen edusta sitä inhaa sosialismia? Kapitalismissa myytäisiin oikeus käyttää teitä heille, joilla on varaa maksaa. Kaikkein varakkaimmat saisivat ostaa Helsinki-Tampere välin ymv. täysin omaan käyttöönsä ja ajaa ökyautollaan ilman rajoituksia. Vaikka kuukauden, jos on varaa. Köyhät kierrällelkööt sen ajan metsäpolkuja pitkin.

Periaatteessa kyllä. Teiden käytöstä maksaminen niiden käytön mukaan on järkevämpää kuin se, että koitetaan tehdä asia polttoaineverotuksen avulla. Samalla tavoin se Prius niitä teitä on tukkimassa kuin SUV, vaikka jälkimmäinen maksaakin polttoaineveroja ihan eri tyyliin. Öljyn polttamisesta voidaan verottaa erikseen, eikä sen suhteen ole mitään syytä rangaista autoilua enempää kuin muita polttajia. Ilmastomuutoksen kannalta on ihan sama, onko öljy poltettu kevyenä polttoöljynä lämmityksessä vai dieselinä autossa.

Nykysysteemin vika on siinä, että verotetaan autojen omistamista, jossa ei ole mitään pahaa, mutta sitten teiden käyttö on ilmaista, mikä taas maksaa yhteiskunnalle rahaa (sekä niiden rakentaminen että ylläpito). Seurauksena on se, että autoja omistetaan liian vähän ja toisaalta niillä ajetaan liikaa sitten, kun sellainen on hankittu. Parempi olisi saada kammettua tilannetta siihen suuntaan, että auton käyttöön olisi mahdollisuus suuremmalla osalla ihmisiä, mutta samaan aikaan niiden käytölle harkittaisiin vaihtoehtoisia ratkaisuja silloin, kun auton käyttö ei ole välttämätöntä. Taajamissa bussit ja polkupyörä olisivat usein täysin hyviä vaihtoehtoja autolla ajamiselle, mutta koska auton omistajalle autolla ajamisen marginaalikustannus on niin alhainen, niin hän ei niitä käytä.

Quote
Nämä kaikki infrastruktuurien yksityistämiset ovat paitsi perseestä, niin markkinoitu valheellisesti jonain kapitalismin hyvää tuovana voimana, jossa olemattoman kilpailun myötä monopolit jotenkin muuttuisivat kuluttajien eduksi. Kyseessä ei ole minkäänlainen markkinatalous, ainoastaan kansojen omaisuuksien ryöstö monopoleille. Viimekädessä Suomesta myydään pohjavedetkin ja sitten kukin voi teoreettisesti valita, että kenen yhden markkinoilla toimijan pohjavedestä ostaa kaivovetensä.

Olet oikeassa, että teiden kohdalla on usein kyse luonnollisesta monopolista, minkä vuoksi sen jättäminen puhtaasti markkinavoimille olisi huono ratkaisu. Mutta niin on luonnollinen monopoli se sinun taloosi tuleva puhelinpiuhakin, muttei sen kohdalla ole mikään ongelma, että se on yksityisesti omistettu. Oleellista on se, että on jonkinlainen valvova elin, joka estää monopolin väärinkäytön.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Uuno Nuivanen

QuoteOleellista on se, että on jonkinlainen valvova elin, joka estää monopolin väärinkäytön.

Eivät ne sinun elimesi pitäneet Carunan 30% siirtohintojen korotuksia juuri minään. Ranskalainen Digita tahkoaa jotain 30% vuosikatetta, ja kansa maksaa. Myynneistä saadut rahat on jo käytetty mamutukseen.

Larva

Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Impi Waara

Quote from: sr on 06.01.2017, 10:33:14
Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 19:10:32
Vaikuttaa esim. siten, että asuu taajamien ulkopuolella, koska metropoliasumiseen ei ole varaa. Ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa pohditaan kuinka päästä ihmisten ilmoille.

Ja sinustako siis ei ole mitään asumismuotoa välillä "metropoli" ja "ei ihmisten ilmoilla"? Suomessa on ehkä yksi pienehkö metropoli, pääkaupunkiseutu, jossa asuu jotain viidennes kansasta. Kuitenkin yhteensä taajamissa asuu 4/5 suomalaisista. Enemmistö suomalaisista ei siis asu sen puoleen metropolissa kuin poissa ihmisten ilmoilta.

Vaikka asuminen on kallista Eirassa ja Kaivopuistossa, niin Suomesta löytyy valtavasti taajama-alueella olevia asuntoja, joissa asuminen ei nyt niin erityisen kallista ole maaseudulla asumiseen verrattuna.

Se on ihan makukysymys käyttääkö ilmaisua metropoli (jota käytin sarkastisesti) vai taajama. Se mikä sinulle ei ole erityisen kallista, on sitä jollekin toiselle. Maaseudulla maksaa huomattavasti vähemmän saada seinät ympärilleen ja katto pään päälle.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!


ämpee

Quote from: sr on 06.01.2017, 10:56:55

Periaatteessa kyllä. Teiden käytöstä maksaminen niiden käytön mukaan on järkevämpää kuin se, että koitetaan tehdä asia polttoaineverotuksen avulla.

Minun on vaikeata nähdä tilanteessa mitään järkeä, sillä aiemmin polttoaineverolla kerätty varallisuus olisi riittänyt mainiosti tienpitoon, mutta ongelmana oli ettei sitä varallisuutta siihen käytetty.
Mikäli nyt siirrymme vielä perimään tienkäyttömaksua, niin pelkona on, että samaan aikaan peritään polttoaineveroa ja sitä tienkäyttömaksia, ja lisäksi pelkona on ettei siltikään siihen tienpitoon pystytä osoittamaan riittävästi varallisuutta.

Kaikkein yksinkertaisinta olisi pitää vain yhtä maksua, sillä sitä on helpompi jatkossa säätää kuin jos meillä on tukuttain erilaisia maksuja joista useampi taho pitää kiinni.
Ongelmien monimutkaistaminen ei koskaan ole tuonut ratkaisuja yhtään lähemmäksi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

jka

Quote from: sr on 06.01.2017, 10:41:22
Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 19:19:45
Tuossa lukuja ja tilastoja:
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

Tuo on täysin harhaanjohtavaa, koska siinä on laskettu autoilun verotukseen mukaan kaikki alvit. Nämä verot eivät kohdistu mitenkään erityisesti autoiluun, vaan kaikkeen kulutukseen, mutta mitäpä muuta tuollaiselta propagandafirmalta voisikaan odottaa. Häpeäisivät.

Polttoaineen ALV maksetaan hinnasta johon on jo lisätty kaikki muut valmisteverot. Eli n. puolet polttoaineen ALV:sta on itseasiassa veroa jo alunperin ylimääräisestä verosta. Tuo nyt on ainakin ilman muuta pelkkää autoilun verottamista ylimääräisellä ALV:lla.

Autojen myyntihinnan ALV:ssa oli sama ilmiö mutta siitä jouduttiin pitkin hampain luopumaan kun yksityiset ihmiset sai oikeuskanteensa läpi.

Näin ollen 5.4 miljardia olisi ainakin ylimääräisen verotuksen suuruus. Tuosta muusta ALV:n osuudesta voi sitten keskustella. Minusta tuo ei ole mitenkään harhaanjohtavaa sisällyttää noitakin tuohon taulukkoon. Aina kun puhutaan muutenkin ALV:n tuotosta niin puhutaan tuoteryhmittäin ja tuo on selkeästi autoilun osuus.

Sinäkin vertasit autoilun kokonaiskuluja tuolla koko ALV:n tuottoon 17 miljardiin. Et voi tehdä näin jos et laske tuota tuoteryhmittäin. Jos autoilusta vähennetään ALV:t niin silloin pitää ALV:n kokonaistuotostakin vähentää tuo osuus. Eli tuo 17 miljardiakaan ei sitten päde tässä vertailussa.

Toisaalta jos haluttaisiin vaikka verrata autoilun hintaa Suomen ja USA:n välillä niin nimenomaan kaikki nuo kustannukset pitäisi laskea mukaan. Myös kaikki ALV:t. Kyllä tämä on paljon selkeämpi ja avoimempi tapa tehdä vertailua kuin jos aletaan poimimaan ALV:ja pois kuin rusinoita pullasta.

Kyklooppi

Bisnes ihmisiä ei koskaan pidä päästää valtionjohtoon, näkevät heti tilaisuuden tienata kunnolla ja riskittömästi ihmisten kustannuksella.
Rahapinta tulee nousemaan rutkasti tällä hallituskaudella monen roope ankan rahasäiliössä.
Ihmisjäte.

sr

Quote from: Impi Waara on 06.01.2017, 11:36:02
Quote from: sr on 06.01.2017, 10:33:14
Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 19:10:32
Vaikuttaa esim. siten, että asuu taajamien ulkopuolella, koska metropoliasumiseen ei ole varaa. Ja sitten ollaankin tilanteessa, jossa pohditaan kuinka päästä ihmisten ilmoille.

Ja sinustako siis ei ole mitään asumismuotoa välillä "metropoli" ja "ei ihmisten ilmoilla"? Suomessa on ehkä yksi pienehkö metropoli, pääkaupunkiseutu, jossa asuu jotain viidennes kansasta. Kuitenkin yhteensä taajamissa asuu 4/5 suomalaisista. Enemmistö suomalaisista ei siis asu sen puoleen metropolissa kuin poissa ihmisten ilmoilta.

Vaikka asuminen on kallista Eirassa ja Kaivopuistossa, niin Suomesta löytyy valtavasti taajama-alueella olevia asuntoja, joissa asuminen ei nyt niin erityisen kallista ole maaseudulla asumiseen verrattuna.

Se on ihan makukysymys käyttääkö ilmaisua metropoli (jota käytin sarkastisesti) vai taajama. Se mikä sinulle ei ole erityisen kallista, on sitä jollekin toiselle. Maaseudulla maksaa huomattavasti vähemmän saada seinät ympärilleen ja katto pään päälle.

Maksaako? Voi olla, että näin on vanhojen asuntojen suhteen, koska niistä on ylitarjontaa maaseudulla, mutta tämä ei ole mikään tasapainotila, vaan maaseudulla uuden rakentaminen maksanee enemmän, koska sinne kaiken kuljettaminen (rakennusmateriaalit ja työvoima) on kalliimpaa. Näin siis, jos on tarjolla edullisia tontteja, joista toki on pulaa metropolissa, mutta tuskinpa juurikaan pienemmissä taajamissa.

Sitä paitsi siellä kaikki muu maksaakin enemmän. Ja ennen kaikkea omien tulojen nostaminen on taajamissa helpompaa kuin maaseudulla, koska siellä on paremmin työpaikkoja tarjolla. Köyhällä ei siis ole varaa asua maaseudulla.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

uffomies

Quote from: sr on 06.01.2017, 10:56:55

Nykysysteemin vika on siinä, että verotetaan autojen omistamista, jossa ei ole mitään pahaa, mutta sitten teiden käyttö on ilmaista, mikä taas maksaa yhteiskunnalle rahaa (sekä niiden rakentaminen että ylläpito).


Polttoainevero on verrannollinen ajettuihin kilometreihin, järjestelmää ei isommin pysty huijaamaan, ei tarvitse mitään investointeja, lisälaitteita. Joten väitteesi että teiden käyttö on ilmaista ei pidä paikkaansa. Tankillinen maksaa 60-120€ riippuen autosta, siinä on teiden käyttöveroa ihan tarpeeksi.

Isommissa hankkeissa tietullit paikanpäälle, maailmalla on toimivia esimerkkejä.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"