News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Impi Waara

10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Vesa Heimo

Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 02:45:31
Entä sitten, kun akku tarvitsee lisävirtaa?  :roll:

Pistää ylläpitolaturin joskus kiinni jos ei ole ajellut muuten tarpeeksi.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Jack

Quote from: Tabula Rasa on 05.01.2017, 00:27:45
Tuollainen kyttäyssysteemi ei sovi edes pohjoiskorean kaltaiseen poliisivaltioon.
Quote
Rekisterikilvenlukijoita on vain poliisiautoissa ja niitä näkyy syrjäkylillä kerran 20v aikana kun soitettu jonkun perään. Eli ei mitenkään vertailukelpoinen siihen että jokainen ajokilometri ja reissu jäljitetään. Se missä minä käyn ei kuulu kenellekään nuuskijalle.

Ei kyttäys- ja poliisivaltion tarvitse olla pohjoiskorealainen. Suomalainen ajaa saman asian.

Kun ajelee Helsingissä, kohtaa vastaan tulevan poliisiauton muutaman kilometrin välein, monesti tiuhempaankin. Jos jokaisessa poliisiautossa on skanneri, joka kerää muiden autojen tiedot, ja jos tiedot halutaan yhdistää johonkin tietokantaan, niin tässä se pelätty kyttäyssysteemi jo on. Ne muutamat katuosuudet, jotka jäävät skannereilta arvailujen varaan, on katettu valvontakameroilla, joita on jo lähes joka porttikongissa. Jos terroristin ajelut autolla halutaan selvittää, niistä on olemassa niin tarkkaa tietoa, että auton kulkureitti kaupungin halki voidaan piirtää kartalle sekunnin tarkkuudella.

Maaseudulla skannereiden ja kameroiden kattavuus ei ole yhtä täydellinen, mutta siellä voidaan ottaa avuksi älypuhelinten paikannustiedot. Joissakin kalliimmissa autoissa taitaa olla myös lähettimet, jotka lähettävät auton valmistajalle teknistä tietoa auton kunnosta. Tätäkin voidaan mahdollisesti hyödyntää.

Kun avaa "Google-kartan" näkee oman sijaintinsa sinisenä pisteenä kartalla. Jos Google tietää, tietää joku muukin, jos niin halutaan.

P.S. Selasin vanhaa päiväkirjaani ja löysin merkinnän ensimmäisestä saamastani ylinopeussakosta. Summa oli rahanarvolaskurilla vuoden 2015 rahaksi muutettuna 43,29 euroa.

Noista ajoista sakkosummat ovat nousseet, sallitut nopeudet alentuneet ja ylinopeudesta kiinni jäämisen riski lisääntynyt. Ja tämä muutos sekä paljon muitakin muutoksia tiukempaan suuntaan on tapahtunut ilman Kimin sukua. Enkä tarkoita nyt kuuluisaa formulakuskiamme.

Alarik

Quote from: Vesa Heimo on 05.01.2017, 02:55:11
Quote from: Impi Waara on 05.01.2017, 02:45:31
Entä sitten, kun akku tarvitsee lisävirtaa?  :roll:
Pistää ylläpitolaturin joskus kiinni jos ei ole ajellut muuten tarpeeksi.

Maalla (satoja talouksia, jotka ovat olleet jo puolitoista viikkoa ilman sähköä), jossa verotetut sähkötkin voi olla WC-käyntiä pidempään poikki, lisävirtaa saa hirveästä vitut*ksesta.

Sitä on toki vaikea käsittää niiden jotka pyörii kuplassa hattivattimaassa, jossa (Etelä-Helsingissä laaja sähkökatkos...Ulkoministeriöstä kerrotaan, että sähkökatko kesti noin 45 minuuttia.) tilanteeseen reagoidaan riittävällä ripeydellä riittävän korkealla taholla.


Kari Kinnunen

^Ohhoh, mahdettiinkohan helsinkiläisille tarjota riittävästi kriisiapua. Onko kaupunki valmistautunut lapsien ja muiden vihreiden jälkitraumoihin?

Sitä minä muutenkin ihmettelen mihin ihmeeseen joku helsinkiläinen tarvitsee omaa autoa? En tarvinnut minäkään kun Mansen Tammelassa asuin vuonna kivi ja kirves. Nykyäänkään ei tule mieleeni lähteä Mansen eikä minkään muunkaan isomman kylän kirkolle omalla Ryslerillä.

Toi seuranta juttu. Mitenkähän lie puhelinverkko piisaa. Jos kaikki Suomen autot alkavat kovinkin tiuhaan lähetellä sijaintitietojaan, niin siitä tulee aika paljon SMS tyyppistä liikennettä.

Ruotsissa asia on toteutettu ihan kameroilla jotka kuvaavat maksulliselle osuudelle ajavan auton kilvet. Norjassa taas on "piippari" systeemi. Taitaa tässä meidän johtajien ideassa olla takana lähinnä kokkepuli tyyppinen laitevalmistajien avittaminen.

Ja, ettäkö systeemiä on jo oikein testattu. Taitaa olla pikkasen eri asia testailla muutamalla tuhannella laitteella kuin se, että rakkineita pamahtaa verkkoon miljoonia.


Tabula Rasa

Jack, sen jäljittimen saa kännykästä kiinni eikä se ole millään tapaa laitonta. Ja toisaalta kun lähden maaseudun rauhaan niin jätän monesti kännykän kotiin pöydälle. Aina ei jaksa olla tavoitettavissa. Näissä 20+v vanhoissa romuissa ei ole sellaista sähköhärpäkettä joka juttelisi verkon kanssa mitenkään päin. Eli kyttäyssysteemit on lähinnä etelän isoissa keskuksissa, ei muualla.

Mitä ylinopeussakkoihin tuli niin duunarikaveri sai tuossa männävuonna 2000e sakon. Mitähän markka-aikaan olisi pitänyt tehdä 12 000 markan sakkoa varten?

Sähköauton akkutehosta menee kuulemma kolmannes talvella pelkkään auton lämpimänä pitoon. Se kun ei tuota moottorin ''hukkalämpöä'' jolla auton pitää lämpimänä. Muuteman vuoden vanhentunut akku niin varsinaiseen ajoon jää sähkövehkeellä melko vähän.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

sr

Quote from: salla on 04.01.2017, 19:08:35
Quote from: sr on 04.01.2017, 17:57:50
2. Siihen, että autojen aiheuttama liikenteen hidastuminen aiheuttaa ajanhukkaa. Tälle voidaan laskea jopa rahallinen arvo. Jos bruttopalkkasi on vaikkapa 20 euroa tunnissa, niin puolen tunnin päivittäinen työmatka-ajan pidentyminen (eli 15 min. suuntaansa) on aiheuttanut 10:n euron hyvinvointitappion päivässä. Vuodessa tuosta tulee yli pari tonnia.
Quote
Kadulle on se käyttö, että se pystyy välittämään liikennettä. Jos siellä on liikaa autoja liikenteessä, liikenne ruuhkaantuu. Koska jokaiselle autoilijalle tieresurssin käyttökustannus on nolla, kenelläkään ei ole insentiiviä joustaa omasta liikkumisestaan jättääkseen enemmän tilaa muille. S

Nämä kaksi lausettasi ovat osittain ristiriidassa. Toisaalla sanot, että tulee 10 euron hyvinvointitappio ja toisessa että käyttökustannus nolla. Yhteenlaskettuna tappio on siis jo 10 euroa. Siinä on siis motivaatio, jolla ihmiset voivat optimoivat liikkumistaan ja aikataulujaan niin, että tappiota minimoituu.

Hyvinvointitappio tulee siitä, kun kadun välityskyky ylittyy liian suuren automäärän vuoksi. Autoilijalle eksplisiittinen käyttökustannus on nolla. Häneltä ei peritä siitä rahaa, että hän tunkee peltilehmänsä sinne muiden tukkeeksi. Tästä seuraa sitten se, että niillä, joille siellä ruuhkassa seisomisesta ei ole erityistä haittaa, ei ole mitään erityistä insentiiviä olla sinne tunkematta ja toisaalta ne, joille niistä muiden autojen aiheuttamasta ruuhkasta on haittaa (yo. esimerkki), eivät voi mitenkään päästä niistä muiden autoista eroon, vaikka olisivat siitä valmiita maksamaan.

Sanotaan, että on yksi tuollainen työmatka-autoilija, jolle tosiaan puolen tunnin ruuhkassa seisomisesta seuraa 10 euron hyvinvointitappio (sanotaan, että tämä jakautuu hänen ja työnantajansa välillä, mutta tällä ei ole mitään väliä). Sitten on vanhusautoilija, joka on menossa kauppaan, mutta jolle ei ole oikeastaan mitään väliä sen suhteen, milloin sinne kauppaan menee ja kuinka kauan matka kestää. Edellisellä ei ole nykysysteemissä mitään mahdollisuutta maksaa jälkimmäiselle 5 euroa siitä, että tämä ei tunge omaa autoaan sinne tukkeeksi, vaikka siis jos tuo maksu olisi mahdollinen, niin se lisäisi kummankin hyvinvointia. Ruuhkamaksut mahdollistavat tämän.

Quote
Quote
Siinä rangaistaan samalla tavoin sitä, joka ajelee tyhjillä kaduilla klo 4 aamulla, ja sitä, joka tunkee sinne muiden tukkeeksi kello 8 ja 16. Edellisestä ei ole haittaa muille, jälkimmäisestä on.

Tässähän se ongelma on; kuka uskoo, että maksut olisivat suuret vain ruuhka-aikoina? Tuota varten on sitä paitsi ihan normaalit tietullit ja ruuhkamaksut, joita on käytössä muissa kaupungissa eivätkä ne vaadi reaaliaikaista kansalaisten kyttäämistä vaan toimivat porteilla tai rekisterikilpiä lukevilla kameroilla.

Miksi tämä menee nyt joksikin uskonasiaksi? Minä olen kirjoittanut vain, että tällainen järjestelmä olisi fiksu. Joko olet sen kanssa samaa mieltä tai eri mieltä.

Tietullit on toki mahdollista tuottaa muillakin systeemeillä, mutta kyllähän nuo mainitsemasi valvovat myös kansalaisia. Niihin ei myöskään liity mitään mahdollisuuksia joustavuuteen tai lisäpalvelujen tuottamiseen.

Quote
Quote
Pitäisikö valvontakamerat kieltää sillä perusteella, että on teknisesti mahdollista rakentaa järjestelmiä, jotka seuraavat kansalaisten liikkeitä ainakin siellä, missä kameroita on?

Kyllä, tai tarkemmin massavalvonta. Massavalvontaa ei tule sallia tai suorittaa. Pitää varmistaa, että yhdellä viranomaisella tai yrityksellä ei ole suoraa pääsyä kaikkeen valvontadataan.

Miten tämän varmistat? Siis nyt puhutaan tekniikan tasosta. Sinullehan ei riitä se, että joku asia kiellettäisiin lailla, koska niinhän voitaisiin tehdä myös tämän autovalvonnan suhteen, vaan miten varmistetaan teknisin keinoin, ettei mitään kameraa liitetä mihinkään massavalvontaan? Tai siis, millä sinä saat itsellesi varmuuden, ettei niin tehdä sinulta salassa?

Quote
Vaikka tarkemmalla laskutuksella ehkä saataisiin "reilumpaa" tienkäyttöä, olisi se myös hankalampi ihmisille hahmottaa. Myöhästyy esimerkiksi aamun ruuhka-ajan alusta, niin joutuu maksamaan sanktioita.

Niin? Emmehän me nyt puhu mistään isoista summista yhdellä kerralla. Ja siis tietenkin sama koskisi niitä normaaleita ruuhkamaksuja, jotka tunnuit tuolla ylempänä hyväksyväsi ihan ok.

Mikä tuossa olisi edes vaikeaa hahmottaa? Kun systeemi yhdistettäisiin vaikkapa navigaattoriin, niin se voisi sinulle laskea joko halvimman tai nopeimmat reitin kohteeseen.

Quote
Enkä usko, että tässä maassa kyetään järkeviin autoilua koskeviin päätöksiin. Eihän tilapäistä autoveroakaan ole vielä saatu lopetettua, minkä seurauksena ajamme EU:n vanhimmilla autoilla.

Ok, jos lähdetään keskustelussa siitä lähtökohdasta, että tässä maassa ei tehdä järkeviä autoilua koskevia päätöksiä, niin sittenhän koko keskustelu käyttäen rationaalisia argumentteja suuntaan tai toiseen on täysin turhaa. Tuo lähtökohta ottaen on ihan sama, mitä kansalaiskeskustelussa asiasta ihmiset ovat mieltä, koska joka tapauksessa ei tehdä järkeviä päätöksiä. Eli siis vaikka saisit järkevin perusteluin osoitettua, että valvontajärjestelmä on turha, rikkoo ihmisten yksityisyyttä ja maksaa paljon, niin tuo lähtökohta johtaa siihen, että näillä perusteluilla ei ole mitään virkaa. Miksi siis osallistut edes koko keskusteluun?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Laskentanuiva

Osa kommentoijista asuu joko kehä kolmosen sisäpuolella tai muussa "suurkaupungissa", jossa joukkoliikenne pelaa ja autoa ei tarvitse.

Suurin osa maastamme on joukkoliikenteen ulottumissamme koska se bussi tai juna voi pysähtyä kerran päivässä tms. suuntaansa.
Eri asia isot kaupungit jossa busseja ja ratikoita kulkee käytännössä non-stop.

En hyväksy tätä simkortti hommaa koska en hyväksy.
Koko liikennekaari hommaan liittyy myös se infran yhtiöittäminen ja sitten nämä lisämaksut simkortteineen. Kansan omaisuus ensin yhtiöitetään ja sitten seuraavat päättäjät myyvät pienen osan kerrallaan pois. (Fortum muistutuksena ja miksei entinen posti ja telelaitos, taitaa olla nykyinen Sonera)

Jos niitä simkortteja halutaan asentaa niin asennettakoon erityislaeilla sitten näihin sähköautoihin koska niistä ei kerry valtiolle löpöveroja alveineen (siitähän tässä perimmiltään on kyse kun autoilu muuttuu ja perinteinen löpöverotuotto laskee- siis pitkällä aikavälillä sekä myös idealoginen tahto yksityistää ja rahastaa valtion omaisuus). Ja seuraavaksi sitten kaikki cityvihreät polkupyörät ja verolle pantavaksi simkortilla koska ne jalankulku- ja pyörätiet ja maksaa jotain.

Saatanan tunarit.

"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

sr

Quote from: Tabula Rasa on 05.01.2017, 00:27:45
Vaikka roboautot olisivat tänään todellisuutta, ei se tarkoita että vanhaa tekniikkaa tarvitsisi mihinkään syrjäyttää. Sama homma kuin matujen kanssa. Ensin olleet suomalaiset eivät lähde muuttumaan. Jos roboautot tahtovat liikenteeseen niiden tulee sopeutua muihin eikä toisinpäin.

Entäpä jos käy niin, että roboautot ovat selvästi turvallisempia kuin kivikauden evoluution tuottamat homo sapiensit ja niiden tulon myötä onnettomuusluvut lähtevät jyrkkään laskuun (kuten hyvin todennäköisesti tapahtuu), niin edelleenkinkö vaaditaan niille vaarallisille ihmiskuskeille etuoikeuksia turvallisiin robotteihin verrattuna? Robot muuten mahdollistavat sen, että esim. liikennevaloista on mahdollista päästä eroon, kun autot pystyvät joustavasti kommunikoimaan ja sopimaan joustavasti keskenään kuka menee kenenkin jälkeen risteyksestä. Ihmiskuskin siihen sekaan laittaminen johtaisi vain liikenteen puuroutumiseen.

Quote
Rekisterikilvenlukijoita on vain poliisiautoissa ja niitä näkyy syrjäkylillä kerran 20v aikana kun soitettu jonkun perään. Eli ei mitenkään vertailukelpoinen siihen että jokainen ajokilometri ja reissu jäljitetään. Se missä minä käyn ei kuulu kenellekään nuuskijalle.

Periaatteessa tuo tieto on matkapuhelinoperaattorillasi. Toinen asia on, käytetäänkö sitä tietoa yksityisyytesi loukkaamiseen, mutta teknisesti se tieto siellä on. Internetoperaattorillasi on tieto siitä, mitä verkkosivuja olet selaillut. Sama pätisi tietenkin tähän autojärjestelmään. Voidaan tehdä järjestelmä, josta ulkopuoliset ihmiset eivät saa siitä mitään yksityiskohtaista tietoa kenenkään liikkumisesta, vaan sieltä tupsahtaa ulos vain se, miten paljon sinun pitää tieveroja maksaa.

Quote
Ja edelleen et ole todistanut polttoaineveron tai katsastuksessa mukaan tulevan maksun toimimattomuutta. Tai oikeammin, huomattavaa helppoutta ja järkevyyttä verrattuna tähän virkaloisten väärinkäytösjärjestelmään.

Kuten sanottua, polttoainevero rankaisee samalla tavoin kaikkia autoilijoita katsomatta siihen, kuka on muiden liikenteen tukkeena ja kuka ajelee tyhjillä teillä. Edellisestä on haittaa muille, jälkimmäisestä ei.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

no future

Tässä nyt hassusti tehdään autoilusta jotain viimeistä yksityisyyden ja vapauden saareketta, mikä olisi muuttumaton itseisarvo sinällään.

Todellisuudessahan autoilu on pirun tarkkaan säädeltyä ja valvottua toimintaa, missä jokainen poikkeus "normaalista" aiheuttaa suurella todennäköisyydellä merkinnän jonnekin.

Tottakai on nykyään suuri ero maaseudun ja kaupunkialueiden välillä, mutta sillä että poliisin resurssit eivät riitä valvomaan kaikkia tienpätkiä ei voi perustella vaikkapa liikennesääntöjen rikkomista. Itsekin ajelen katsastamattomilla harrasteautoilla joka kevät landella. Jostain syystä ei tule mieleen lähteä niillä kaupunkiin ennen kuin kaikki lakiteknise asia on kunnossa.

Meitä seurataan ja rekisteröidään jatkuvasti, enkä näe sitä pelkästään hyvänä asiana. Mutta ei autoilu voi jo yhteiskunnallisen merkittävyytensä ja julkisen luonteensa vuoksi olla se yksi pyhä asia mikä jää kaiken modernin yhteiskunnan kehityksen ulkopuolelle.


Titus


todnäk tämä Suomen tuleva ja kymmenen vuotta vanhaan testattuun ja toimivaan teknologiaan
perustuva järjestelmä tullaan uusimaan käyttöönoton jälkeen Galileo pohjaiseksi...

http://www.mikrobitti.fi/2017/01/gps-on-vanhaa-kauraa-uutta-jarjestelmaa-on-mahdoton-huijata/



Suomessa kun vaan on nykyään tapana mennä perse edellä puuhun ja tulla naama edellä sieltä alas...
that's a bingo!

no future

Piti oikein miettiä mihin kaikkkalle tänään olen elektronisen sormenjälkeni jättänyt.

Aamulla puhelin käteen kotona, google, facebook ja liittymäntarjoaja ainakin tietävät että olen herännyt kotoani. Siitä sitten pysäkille, matkakortilla merkintä missä ja milloin, pankkiautomaatilla merkintä, kahvilassa kortin vilautus, työmaalle sisälle koodilla, kännykällä työnantajalle sähköinen kuittaus missä olen, kirjautuminen työpaikan verkkoon, ruokatunnilla uloskuittaus, kortin vilautus lounaspaikassa, takaisin työmaalle kirjaus. Ja koko ajan tietysti puhelin tietää missä olen liikkunut. Itse vielä työssä joudun käyttämään todella vähän eri tietoverkkoja ja kirjautumispalveluita. Nyt istun kahvilassa missä maksoin käteisellä, mutta kyllä google maps osaa kertoa paikan missä olen. Ja tallentaa sen.

Tämä siis ilman mitään valtiollista valvontaa ja foliopipoilua, takuulla on moni muukin taho mikä on rekisteröinyt liikkeeni ja tekemiseni.

Titus

Quote from: no future on 05.01.2017, 13:14:25
Piti oikein miettiä mihin kaikkkalle tänään olen elektronisen sormenjälkeni jättänyt.

Aamulla puhelin käteen kotona, google, facebook ja liittymäntarjoaja ainakin tietävät että olen herännyt kotoani. Siitä sitten pysäkille, matkakortilla merkintä missä ja milloin, pankkiautomaatilla merkintä, kahvilassa kortin vilautus, työmaalle sisälle koodilla, kännykällä työnantajalle sähköinen kuittaus missä olen, kirjautuminen työpaikan verkkoon, ruokatunnilla uloskuittaus, kortin vilautus lounaspaikassa, takaisin työmaalle kirjaus. Ja koko ajan tietysti puhelin tietää missä olen liikkunut. Itse vielä työssä joudun käyttämään todella vähän eri tietoverkkoja ja kirjautumispalveluita. Nyt istun kahvilassa missä maksoin käteisellä, mutta kyllä google maps osaa kertoa paikan missä olen. Ja tallentaa sen.

Tämä siis ilman mitään valtiollista valvontaa ja foliopipoilua, takuulla on moni muukin taho mikä on rekisteröinyt liikkeeni ja tekemiseni.

+appsit jotka käyttää gps:ää

+ puhelimesi appsit ovat wifin kautta yhteydessä muihin kodinkoneisiisi (tv, blu ray, mitä katsot ja milloin, millä laitteella, mistä ostit br:n, paljonko maksoit)

+jos wifi päällä puhelimessa, niin jokainen wifi verkko tallentaa liikkeesi

+tai jos käytät herätyskello/unenseuranta-appsia, niin tiedot nukkumisestasikin menevät eteenpäin...

+sportstracker, gps-kello


katso huviksesi puhelimesi datasta kameran päällä oloaika, mikrofonin päällä oloaika jne...


that's a bingo!

Kulttuurirealisti

Quote from: Laskentanuiva on 05.01.2017, 11:42:19
Koko liikennekaari hommaan liittyy myös se infran yhtiöittäminen ja sitten nämä lisämaksut simkortteineen. Kansan omaisuus ensin yhtiöitetään ja sitten seuraavat päättäjät myyvät pienen osan kerrallaan pois.

Onko joku muuten kertonut järkevää syytä, miksi infra pitäisi yhtiöittää? Siis jos sitä ei aiota myydä palaakaan?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Tabula Rasa

Turvallisuudesta, lepositeisiin sänkyyn sidottuna lienet turvassa. Kuitenkin elämä ei voi olla mitään pumpulia vaan käytännössä toimivaa. Se että joku haluaa roboauton ei tarkoita että köyhimmiltä miljoonalta käytännössä kielletään toimivat liikkumismuodot.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

no future

Juu, itsehän tosiaan mietin tuota sormenjälkiasiaa hieman suppeasti pelkän aika- ja paikkatiedon rekisteröinnin kautta, vaikka tokihan suurinta osaa "palveluntarjoajista" kiinnostaa mitä kaikkea muuta he voivat tekemisistäni ja liikkumisistani tallentaa ja päätellä. Sehän sitä rahanarvoista tietoa on, ei pelkkä sijaintini kartalla.

Titus

Quote from: no future on 05.01.2017, 13:56:33
Sehän sitä rahanarvoista tietoa on, ei pelkkä sijaintini kartalla.

+puhelimesi yhteystiedot jotka esim whatsapp imuroi omaan tietokantaansa ja mukana menevät
esim salaiset työnumerot ja yhteystiedot

ei ihme, että fb maksoi siitä miljardeja

:-X

that's a bingo!

Ari-Lee

Vastapallona heitän julkisen liikenteen yhtiöittämistä niin, että yksityinen autoilija ei rahoittaisi sitä enää eurollakaan. Julkinen liikenne tulisi hakea rahoituksensa käyttäjiltään.


QuoteReilut viisi miljardia autoilijoilta kerätyistä veroista käytetään muualla.

Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon esitetään 1061 miljoonaa eli reilua miljardia euroa, eli noin joka seitsemäs kerätty veroeuro siirtyy suoraan autoilijoiden hyväksi.

Esimerkiksi liikenteen ostoihin ja tukemiseen käytetään 227,3 miljoonaa euroa. Lisäksi varoja käytetään muun muassa Länsimetron rakentamiseen, uuden jäänmurtajan hankkimiseen sekä junien kauko- ja lähiliikenteen palvelujen ostamiseen.

Autolijat tukevat välillisesti YLEnkin toimintaa. Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen kuuluu nimittäin myös viestintäpolitiikan lohko, josta YLEn rahoitus nielee leijonanosan, 510,5 miljoonaa euroa.

Suurin osa autoilijoiden maksamista veroista kuluu muualla kuin liikenteen hyväksi.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000699568.html

Joko selkiää mistä tulee tiestön ns. korjausvelka?

Muoks.lis. Tämä oli vuodelta 2014. Tilanne on pahentunut. 2016 autoilijoita kerätty verotuotto on ~8 miljardia.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

no future

Hankalaksi menisi mikäli kaikki verotulot pitäisi korvamerkitä johonkin tiettyyn hankkeeseen. Kuten tuolla kaupunkisuunnitteluketjussa on moneen kertaab todettu, esimerkiksi Helsingissä tuettu julkinen liikenne osaltaan mahdollistaa nykyisentasoisen yksityisautoilunkin.  Yhdyskuntasuunnittelu ei ole mitään selkeää nollasummapeliä.

Ari-Lee

Sosialismia pitkään sairastettuaan ihminen ei enää muista miltä tuntui olla terve.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

no future

Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 14:57:34
Sosialismia pitkään sairastettuaan ihminen ei enää muista miltä tuntui olla terve.
Sai ajaa autolla missä ja miten halusi ilman turvavöitä tai nopeusrajoituksia, ja tieverkkokin syntyi markkinoiden näkymättömän käden armosta?

Ari-Lee

Quote from: no future on 05.01.2017, 15:00:11
Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 14:57:34
Sosialismia pitkään sairastettuaan ihminen ei enää muista miltä tuntui olla terve.
Sai ajaa autolla missä ja miten halusi ilman turvavöitä tai nopeusrajoituksia, ja tieverkkokin syntyi markkinoiden näkymättömän käden armosta?

Oli yksityiset bussiyhtiöt, sairaankuljetukset, meijerit ja teurastamot ja puhelinyhtiöt paikkakunnalla.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Peltipaita

Quote from: no future on 05.01.2017, 14:07:08
Hankalaksi menisi mikäli kaikki verotulot pitäisi korvamerkitä johonkin tiettyyn hankkeeseen.

Ei menisi hankalaksi. 8 Miljardia autoilijoille kun kerran kahdeksan miljardia autoilijoilta kerätään.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Vesa Heimo

Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 15:16:16
Oli yksityiset bussiyhtiöt, sairaankuljetukset, meijerit ja teurastamot ja puhelinyhtiöt paikkakunnalla.

Siis nykyisin ei ole yksityisiä busseja, meijereitä, teurastamoja eikä puhelinyhtiäitä? Ja yksityistä sairaalakuljetusta ei ole olemassa?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Uuno Nuivanen

Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 15:16:16
Quote from: no future on 05.01.2017, 15:00:11
Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 14:57:34
Sosialismia pitkään sairastettuaan ihminen ei enää muista miltä tuntui olla terve.
Sai ajaa autolla missä ja miten halusi ilman turvavöitä tai nopeusrajoituksia, ja tieverkkokin syntyi markkinoiden näkymättömän käden armosta?

Oli yksityiset bussiyhtiöt, sairaankuljetukset, meijerit ja teurastamot ja puhelinyhtiöt paikkakunnalla.

Ja taas kunnalliset sähkölaitokset. Sähkö oli halpaa ja sitä riitti.

no future

Quote from: Vesa Heimo on 05.01.2017, 15:25:25
Quote from: Ari-Lee on 05.01.2017, 15:16:16
Oli yksityiset bussiyhtiöt, sairaankuljetukset, meijerit ja teurastamot ja puhelinyhtiöt paikkakunnalla.

Siis nykyisin ei ole yksityisiä busseja, meijereitä, teurastamoja eikä puhelinyhtiäitä? Ja yksityistä sairaalakuljetusta ei ole olemassa?
Eikös tämä ketju lähtenyt yksityistämisen vastustamisesta liikkeelle?

En tiiä paljonko Onnibussia kompensoidaan sosialismin nimissä, mutta omaa yksityisautoiluani se ainakin on vähentänyt kilometrimääräisesti aivan valtavasti.

no future

Quote from: Peltipaita on 05.01.2017, 15:17:41
Quote from: no future on 05.01.2017, 14:07:08
Hankalaksi menisi mikäli kaikki verotulot pitäisi korvamerkitä johonkin tiettyyn hankkeeseen.

Ei menisi hankalaksi. 8 Miljardia autoilijoille kun kerran kahdeksan miljardia autoilijoilta kerätään.
Hyvä logiikka kyllä. Opiskelijat, sairaanhoito ja kaikki muukin yhteiskunnan tarjoamilla almuilla kustannettu muuttuisi kyllä mielenkiintoiseksi.

Vesa Heimo

Quote from: no future on 05.01.2017, 15:32:23

Hyvä logiikka kyllä. Opiskelijat, sairaanhoito ja kaikki muukin yhteiskunnan tarjoamilla almuilla kustannettu muuttuisi kyllä mielenkiintoiseksi.

Kuten myös sokeri, rasva, tupakka, alkoholi jne...
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

no future

Quote from: Vesa Heimo on 05.01.2017, 15:36:07
Quote from: no future on 05.01.2017, 15:32:23

Hyvä logiikka kyllä. Opiskelijat, sairaanhoito ja kaikki muukin yhteiskunnan tarjoamilla almuilla kustannettu muuttuisi kyllä mielenkiintoiseksi.

Kuten myös sokeri, rasva, tupakka, alkoholi jne...
Saisinko hoidattaa maksamillani tupakkaveroilla muita kuin suoraan tupakan aiheuttamia vaivoja?

no future

Itseäni toistaen: Yksityisautoilu koetaan joksikin pyhäksi muuttumattomaksi arvoksi sinällään, mikä on ja tapahtuu, tai unelmatilanteessa olisi, jossain kaiken muun yhteiskunnan ja sen lainalaisuuksien ulkopuolella. Vaikka todellisuushan on juuri päivastoin.