News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ylinopeussakot naurettavia

Started by Artisti, 23.04.2016, 11:21:58

Previous topic - Next topic

BarkAtTheMoon

Alkuperäisestä aiheesta. Valtion varat loppu ja taloudellinen katastrofi häämöttää, ja lisää elätettäviä luonnonolosuhteiltaan about maailman kalleimpaan maahan välttämättä halutaan lisää ja erityisesti varsin sopeutumattomista kulttuureista, joten vastauksena taas kerran liikenteen sakotuksen nostaminen maailman huippuun. Varsin epätoivoista menoa, julkisen sektorin palkkakuluista ei tingitä, mutta oletetaan että maailman verotetuin kansa maksaa lisää ja lisää. Kovin on heikoissa tai pikemminkin olemattomissa kätösissä valtion talousmenojen hallinta. Kuka prkl on ensinnäkin valinnut moisia virkamiehiä virkoihinsa ja  miten ihmeessä heitä ei ole jo erotettu, ja ennenkaikkea eikö näillä ihmisillä ole edes alkeellisinta tajua miten ihmiset käyttäytyvät kun taloudellinen tilanne on kova. Poliitikot aina vaativat vastuunkantajia, nyt pitäisi julkiselta sektorilta kaivaa monta ylipalkattua vastuunkantajaa. Eikö löytynyt? No sitten ei ole kaivettu riittävän syvälle, sääntely, matu-kriisi jne ovat kaikki julkisen sektorin ansioita ml poliitikot. Ja hassua kyllä julkisen palkkataso ylittää yksityisen minkä pitäisi olla nykyisessä taloustilanteessa jo aikoja sitten hämmästelyn aihe mutta kun ei ole ja tämä asenne Suomen tuhoaakin taloudellisesti.

Raksa_Mies

Sen verran ohi aiheen työmatkojen vähennyksistä, että jos saa vähentää työmatkat oman auton mukaan, niin vähennyksellä maksaa työmatkojen polttoainekulut. Vähennys on siis melkoinen. Toki autosta on paljon muitakin kuluja, mutta toki yleensä taloudessa on auto muutoinkin.

xor_rox

Valvontakameratolppa lähetti minulle postitse terveisiä nopeusrajoituksen ylittämisestä kolmella (3!) kilometrilla tunnissa. Selvisin huomautuksella.

Pärmi

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090722275500_uu.shtml


Mitenkä tuntuu siltä, että poliisilla on paljon avustajia liikenteessä, niitä joiden missio on ajaa alinopeutta aina; onko ne niitä kyberautoilijoita valtion kassan kerryttämiseksi?

Raksa_Mies

Quote from: xor_rox on 02.09.2016, 14:55:04
Valvontakameratolppa lähetti minulle postitse terveisiä nopeusrajoituksen ylittämisestä kolmella (3!) kilometrilla tunnissa. Selvisin huomautuksella.

Eli jos on ollut 80km/h rajoitus, nopeutesi on ollut 86km/h.

Raksa_Mies

Quote from: Pärmi on 07.09.2016, 23:14:00
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090722275500_uu.shtml


Mitenkä tuntuu siltä, että poliisilla on paljon avustajia liikenteessä, niitä joiden missio on ajaa alinopeutta aina; onko ne niitä kyberautoilijoita valtion kassan kerryttämiseksi?

Tai sitten vain Paskat-kuski puhui paskaa.

Pärmi

Ketä tässä pitäisi enää uskoa? On ilmeisesti nopeus mitattava myös navin kautta, pelkkä rengaskoon vaihtokin voi poikia rikesakon.

dothefake

Parasta ajaa aina vain viittäkymppiä. Kunpa saisikin kaikki vaikka viikoksi mukaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Pärmi

Quote from: dothefake on 07.09.2016, 23:45:40
Parasta ajaa aina vain viittäkymppiä. Kunpa saisikin kaikki vaikka viikoksi mukaan.

Saattaisi polliisin vihjepuhelin soida, kun 40-alueilla kaikki ajaa viikon 50 km/h. Kaikki mukaan?

dothefake

Ongelma on tietenkin saada tieto kaikille. Varmaan kaikki tulisivat mukaan, jos tietäisivät.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Maailmanmies

Quote from: RP on 24.04.2016, 10:40:25
Kummallinen aloitus kun, jos ei missään muussa, niin ainakin ketjun aloituksen tapauksessa Suomen rangaistusjärjestelmä toimii. Sehän siis vähentää rikollisuutta, mikä pitäisi ollakin rangaistusten pääasiallinen funktio. Wahlroos julkisesti tunnustaa, että hän on lähes kykenemätön ajamaan liikennesääntöjen mukaisesti.
Toimiiko?

Millä mittarilla? Miten on mahdollista, että maissa, siis melkein kaikissa muissa maissa, joissa sakko on kaikille sama eivät ne "rikkaat" kaahaa eivätkä ole muutenkaan mikään uhka kenellekään, mutta samalla tavalla se Amerikan  luuseripoika kaahaa holtittomasti huumeessa siinä missä se kymmenen kertaa kortitta ajosta narahtanut Jani-Petterikin.

Minä en ymmärrä sitten ollekaan tätä "rikkaat joutavat maksamaan"-hurskastelua joka perustuu suureen tietämättömyyteen.

Meillä on liikennettä valvomassa aika iso osa poliiseista ja järkkäpoliisikin sitä tekee koko ajan kun liikkuu paikasta toiseen. Hetkittäin voisi luulla, että meillä todellakin kaahataan järjettömästi ja ihan koko ajan vaikka liikenne näyttää melko uneliaalta (moni ulkomaalainen on kyydissä istuessa ja/tai Suomessa ajettuaan vahvistaa saman)
Mikään muu liikennerike kuin pieni ylinopeus ei ole niin ankarasti valvottu. Suojatiet ovat surmanloukkuja, mutta niissäkin sattuvissa onnettomuuksissa aina puhutaan myös ylinopeudesta.

Sakko perustuu muuten tuloihin eikä omaisuuteen. Venäläinen oligarkki tai vaikka Räikkösen Kimi saa ajaa ihan miten lystää koska Suomessa ei ole verotettavaa tuloa. Päiväsakko on kuusi euroa. Tokihan vitsiä voi venyttää ja sanoa tulonsa totuudenmukaisesti mutta sen 100000€ sakon saa sitten vaikka kehystää, kas kun Suomen ulosotto ei ulotu pohjoismaita kauemmaksi ja virka-apupyynnölle vaikka Saksan vouti nauraisi makeasti.

Koko 80-luvun ajan poliisi itsekin aika usein kauhisteli kirjoittamiensa sakkojen markkamääriä ja niin tekivät monet muutkin. Tuohon aikaan tulojen ilmoittaminen alakanttiin oli sallittua ja puolittain hyväksyttyäkin.

Lakia muutettiin niin, että ennen päiväsakko perustui bruttotuloihin mutta sakkovilpin kriminalisoinnin myötä se laskettiinkin nettotuloista. Tämä markkinoitiin sakkoja pienentävänä seikkana vaikka pian huomattiin sakkojen kasvaneen koska tuloja ei enää saanut ja kohta voinut (on-line tarkistus) valehdella.

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1998/19980074


Raksa_Mies

Quote from: Pärmi on 07.09.2016, 23:42:41
Ketä tässä pitäisi enää uskoa? On ilmeisesti nopeus mitattava myös navin kautta, pelkkä rengaskoon vaihtokin voi poikia rikesakon.

Enpä usko. Jos ajat mittarin mukaan oikeaa nopeutta, pitäisi rengaskoon muutos vaikuttaa noin 10 km/h

dothefake

Ja seitsemästä saa sakon. Mitä tarkoitat?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JJohannes

Quote from: BarkAtTheMoon on 30.08.2016, 23:51:51
Alkuperäisestä aiheesta. Valtion varat loppu ja taloudellinen katastrofi häämöttää, ja lisää elätettäviä luonnonolosuhteiltaan about maailman kalleimpaan maahan välttämättä halutaan lisää ja erityisesti varsin sopeutumattomista kulttuureista, joten vastauksena taas kerran liikenteen sakotuksen nostaminen maailman huippuun. Varsin epätoivoista menoa, julkisen sektorin palkkakuluista ei tingitä, mutta oletetaan että maailman verotetuin kansa maksaa lisää ja lisää. Kovin on heikoissa tai pikemminkin olemattomissa kätösissä valtion talousmenojen hallinta. Kuka prkl on ensinnäkin valinnut moisia virkamiehiä virkoihinsa ja  miten ihmeessä heitä ei ole jo erotettu, ja ennenkaikkea eikö näillä ihmisillä ole edes alkeellisinta tajua miten ihmiset käyttäytyvät kun taloudellinen tilanne on kova.

Ilmeisesti jotkin luonnonvoimat pakottavat sinua ajamaan ylinopeutta, joten ylinopeussakot ovat sinulle yhtä varmoja kuin kuolema ja verot? Ylinopeussakot eivät tosiasiassa ole mikään vero tai veroluonteinen maksu, ihan kuin joukkoliikenteen tarkastusmaksukaan ei ole silloin tällöin huonolla tuurilla maksettava vero, jonka turvin voi matkustaa loppukuun pummilla ilmaiseksi. On sairasta ajatella, että autoilijalla on jokin oikeus ajella roimia ylinopeuksia kunhan hän vain silloin tällöin suorittaa "veroluonteisen" sakon osuttuaan nopeuskameraan tai tutkaan.

QuoteMinä en ymmärrä sitten ollekaan tätä "rikkaat joutavat maksamaan"-hurskastelua joka perustuu suureen tietämättömyyteen.

Niin, en minäkään ymmärrä, että miksei se latvialainen murtovaras opi kun saa Suomessa kuusi kuukautta ehdollista. Kyllä se suomalainen murtovaras oppii!

Ja on se ihme, että joku irakilainen turvapaikanhakija raiskaa, onhan se suomalainen 1,5 vuoden ehdollinen tuomio niin pelottava juttu. Ainiin, paitsi kun Irakissa taitaa raiskauksesta saada 30 vuotta torakoiden ja rottien asuttamassa 2x2 metrin paljaassa betonikopissa. Mutta eihän sillä pitäisi olla mitään vaikutusta? Kun eihän silläkään ole mitään vaikutusta Nalle Wahlroosiin saako hän 300 euron vai 300 tuhannen euron sakot.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Raksa_Mies

Quote from: dothefake on 08.09.2016, 00:55:54
Ja seitsemästä saa sakon. Mitä tarkoitat?

Jos viestisi oli siis tarkoitettu minulle, niin tarkoitin sitä, että rengaskoon muutoksen pitäisi vaikuttaa noin 10km/h johon eli usko. Eli tuo 10km/h koostuu auton nopeusmittarin normaalista virheestä + sallitusta ylinopeudesta (6km/h).

Machine Head

Minulle poliisien sakotuslogiikka ei ole oikein avautunut. Kerran naispoliisi sakotti 6-tiellä 7km/h:n ylityksestä (rajoitus 70km/h).
Valtatiellä 14 miespoliisi antoi kirjallisen huomautuksen 20 km/h:n ylityksestä 80km/h nopeusrajoitusalueella.

Naispoliisit saavat tuloksensa aikaan sakottamalla, muuhun heistä ei sitten olekaan.

Gunnar Hymén

Quote from: xor_rox on 02.09.2016, 14:55:04
Valvontakameratolppa lähetti minulle postitse terveisiä nopeusrajoituksen ylittämisestä kolmella (3!) kilometrilla tunnissa. Selvisin huomautuksella.

2 vuotta sitten keväällä ajoin 81km/h ja tuli huomautus
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Maailmanmies

Quote from: JJohannes on 08.09.2016, 02:37:33
Quote from: BarkAtTheMoon on 30.08.2016, 23:51:51
Alkuperäisestä aiheesta. Valtion varat loppu ja taloudellinen katastrofi häämöttää, ja lisää elätettäviä luonnonolosuhteiltaan about maailman kalleimpaan maahan välttämättä halutaan lisää ja erityisesti varsin sopeutumattomista kulttuureista, joten vastauksena taas kerran liikenteen sakotuksen nostaminen maailman huippuun. Varsin epätoivoista menoa, julkisen sektorin palkkakuluista ei tingitä, mutta oletetaan että maailman verotetuin kansa maksaa lisää ja lisää. Kovin on heikoissa tai pikemminkin olemattomissa kätösissä valtion talousmenojen hallinta. Kuka prkl on ensinnäkin valinnut moisia virkamiehiä virkoihinsa ja  miten ihmeessä heitä ei ole jo erotettu, ja ennenkaikkea eikö näillä ihmisillä ole edes alkeellisinta tajua miten ihmiset käyttäytyvät kun taloudellinen tilanne on kova.

Ilmeisesti jotkin luonnonvoimat pakottavat sinua ajamaan ylinopeutta, joten ylinopeussakot ovat sinulle yhtä varmoja kuin kuolema ja verot? Ylinopeussakot eivät tosiasiassa ole mikään vero tai veroluonteinen maksu, ihan kuin joukkoliikenteen tarkastusmaksukaan ei ole silloin tällöin huonolla tuurilla maksettava vero, jonka turvin voi matkustaa loppukuun pummilla ilmaiseksi. On sairasta ajatella, että autoilijalla on jokin oikeus ajella roimia ylinopeuksia kunhan hän vain silloin tällöin suorittaa "veroluonteisen" sakon osuttuaan nopeuskameraan tai tutkaan.

Tuo logiikka on todistettu vääräksi.

http://www.ksml.fi/paakirjoitus/Joku-tolkku-on-kyll%C3%A4-oltava-sakottamisessa/828310

Eli kun rikesakon tuotto laski, niin rajaa hilataan alas jotta tuotto olisi riittävä. Tämä on mielivaltaisen yhteiskunnan merkki.  Entä jos tuokaan ei riitä? Sitten rajoituksia lasketaan entisestään. Usko huviksesi.

Ihmisten sopeutuminen alhaisempiin rajoituksiin on huolestuttavaa, se osoittaa päättäjille, että tämän kansan niskaan saa kasata ihan mitä vain, se maksaa kiltisti ja osa vielä viisastelee toisille siitä, jos se ei noudata mielipuolisia määräyksiä.

Olen entistä vakuuttunempi, että me suomalaiset emme osaa elää vapaana vaan tarvitsemme aina jonkun potkimaan itseämme. Tässä maassa ainoa sallittu tapa rikastua on voittaa lotossa. Yrittäminen on lähtökohtaisesti aina jonkin tason huijausta.

En kannata tolkutonta kaahaamista enkä humalassa ajelua. Kuitenkin tämä tuntuu olevan lähes sallittua jos olet ns. syrjäytynyt. Sakkojasi et maksa, istumaan et joudu, saat asunnon ja ruuan. Auton voit varastaa, sen omistajalla ei ole oikeusturvaa. Kiinnijääminen ei pelota.


TheVanishedTerrorist

Jos hallitus on todella liikenneturvallisuuden kannalla eikä rahastamassa niin mitäs jos sakot muutettaisiin "ruokaa sakkoja vastaan" joilla autettaisiin vähäosaisia? Menisi suoraan perille minne kuuluukin.

'Food For Fines': In Some Cities, Parking Tickets Drive Holiday Giving
http://www.npr.org/sections/thesalt/2015/12/05/458517010/-food-for-fines-in-some-cities-parking-tickets-drive-holiday-giving

Man in a Suit

#199
Keskustelun aiheena on ylinopeussakko mutta minusta, oikeasti me keskustelemme valtion mielivaltaisuudesta. Sama rikos joka tänään maksaa yli 200 euroa, maksoi vielä vuosi sitten alle 100 euroa. "Rikos" jonka ihminen saattaa tehdä inhimillisestä erehdyksestä eikä pahasta tahdosta tai piittaamattomuudesta. Onko se kohtuullista?

Samaan aikaan verot, maksut, leikaukset, hinnankorotukset ja kaikkien näiden kerrannaisvaikutukset ovat syöneet suomalaiset keskiluokankin perheet asemaan jossa 200 euron sakko saattaa jo olla perheen ruokaraha. Valtio ei tajua sitä että tuo raha EI ole todellisuudessa lisää valtion kassaan vaan moninkertaisena pois sieltä. Sen perheen kun on pakko syödä, se tarkoittaa että jostain on säästettävä ja välttämättömiä asioita ei enää osteta kivijalkaliikkeestä vaan tilataan kiinasta, tuodaan virosta, ostetana pimeänä. Bye-bye verotuloille.

Rangaistusten pitäisi olla suhteessa tehtyyn virheeseen. Rangaistus ei saisi olla vain tapa kerätä valtiolle rahaa. Epäreiluus syö moraalia. Miksi olla reilu valtiolle, joka ei ole sinulle reilu. Kun katsoo ympärilleen, alkaa ymmärtämään että Suomessa valtio viimeaikaisine tekoineen ja toimineen on lähinnä rikollinen taho jota voi pitää vihollisena.

Miten ihmeessä me ollaan tähän menty? Missä meni pieleen, vielä 10-20 vuotta sitten suomi oli yksi maailman hienoimmista paikoista elää ja olla. Kotimaa jota rakastaa ja jonka puolesta olisi voinut kuolla.  :'(

EDIT vielä pakko lisätä: Olen nähnyt viime vuosina lehdissä oikeista rikosista (pahoinpitely, ryöstö, yms) paljon pienempiä sakkorangaistuksia kuin nykyinen rikesakko. Tämän kun joku selittäisi tyydyttävällä tavalla...
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Dredex

Mielestäni nopeusrajoitukset voisivat olla korkeammalla, mutta niiden ylityksiä seurattaisiin paremmin. Nyt nopeusrajoitukset ovat usein matalat eikä niitä valvota kovin paljoa (suhteellisesti), jolloin useimmat ajavat tyyliin 90 km/h 80-alueella. Sitten kun joku satunnaisesti saa sakot, niin valitetaan, että tiellä voisi hyvin ajaa 90 km/h. No niin voisi, mutta kun rajoitus.

b_kansalainen

Täytyypä sanoa, että kertaakaan ei ole naurattanut kun on "saanut" sakon tai rikesakon ylinopeudesta. Kahdesti Suomessa ja kerran DDR:ssä 30 vuoden aikana. Arvatkaa, mikä noista kolmesta jäi maksamatta? Se siitä saksalaisen byrokratian tehokkuudesta. Miksi ylipäätään puhutaan sakkojen saamisesta? Minulle ne aina ovat tietäneet menoa eikä tuloa.

Faidros.

Tässä vähän mallia naurettavasta ylinopeussakosta! :o
www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001939313.html?ref=rss
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Linkster

^oppiipahan juippi olemaan :o. VMP taas x 10.
Mitä ihmeen merkitystä tuollaiselle taparikolliselle on jollain naurettavilla ehtoollisilla ja vastaavilla sormenheristelyillä?! Jos kerran elääkseen tarvitsee ajokorttia,olisi oikeus ja kohtuus pitää tuollaista seikkaa raskauttavana asianhaarana,koska vastaaja on ns.ammattiautoilija. Tuollaisen tulisi jo liikenteeseen lähtiessään osoittaa tavallista taunoa parempaa liikennekäytöstä.
Kortti ja auto pois kun toisen kerran jo lyhyen ajan sisään harrastaa tuollaista edesvastuuttomuutta.
Kyllä tämä meidän junttila voisi ottaa jostain länsimaasta ihan vapaasti oppia näissä autoiluhommissa. Tuollaiset törkeydet ilman muuta pois liikenteestä,sen sijaan tavallisia perheenisiä/-äitejä kuritetaan aivan sumeasti jostain +11Km/h "rikoksesta".
Valtio, joka käyttää rangaistusta yhtenä merkittävänä tulomuotonaan on täysi paskakasa.

CaptainNuiva

Jos mikään muu kuin rikesakon nosto 100 % ei ole muuttunut niin hassun hauskasti on niin että kovempaa ylinopeutta ajava vähätuloinen saa pienemmän päiväsakon kuin vähäisempää ylinopeutta ajava.

Sinällään sopii oikeusvaltio Suomen ihmeelliseen linjaan että annetaan paljousalennusta.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

no future

Hieno ja tuore tulkinta päiväsakkojärjestelmästä siinä, jota ei olekaan täällä montaa kertaa käsitelty.

Dredex

#206
Jos mittari näyttää virheellisesti, niin silloinhan täytyy ajaa "ylinopeutta", koska todellinen nopeus on alle sallitun nopeuden. Eli ei ajakkaan ylinopeutta. Ongelma tulee, koska on hankalampaa koko ajan laskea, että paljonko mittarinopeuteen pitikään lisätä että ajaa sallittua nopeutta. Tällöin ajaa tietysti pyöreästi "ylinopeutta", eli sallittua nopeutta, mutta vähän oikeastikin ylinopeutta, koska pyöristää esimerkiksi seuraavaan kymmeneen kilometriin tunnissa. Toisaalta on hankala seurata, että miten se nyt menikään, jolloin tulee helposti ajettua liikaa, erityisesti kun muut ajavat vielä lujempaa. Lisäksi sitten vielä se, että sakotusraja on 7 km / h, jolloin periaatteessa saatkin ajaa vähän lujempaa kuin todellinen nopeus, joka on suurempi kuin mittarinopeus. Eli periaatteessa saatkin ajaa noin seuraavaa kymmentä kilometriä tunnissa, mutta sitten onkin jo vaikeampia laskea, että kuinka lujaa oikein pitäisikään ajaa. Mikäli mittari vielä heittää eri määriä eri nopeuksissa, niin johan menee vaikeaksi. Sitten edessä kihnuttavat vanhukset, jotka eivät ole sisäistäneet ajamisen aakkosia. He ajavat mieluummin alle mittarinopeuden, että ei vain tule ajettua ylinopeutta. Toisaalta, mittarinopeus on jonkin verran alle todellisen nopeuden, joten nämä ajavat paitsi alle mittarinopeuden, niin reilusti alle todellisen sallitun nopeuden. Ja, koska liikenneturvallisuus, niin alueella on tiputettu nopeudet 80 km/h:sta 60km/h:ssa, ja lasket siitä sitten...

Mikä järki siinä on, että 50-alueella kuuluu ajaa 60:ntä, 70-alueella 80:ntä, 80-alueella 90:ntä, 100-alueella 110, jne??? Sitten kun nämä vielä vaihtelevat vähän väliä 80 - 100 - 80 - 60 - 100 - 80 - jne.., niin ei kohta enää tiedä kuinka lujaa ajaa oikeasti ja kuinka lujaa pitäisi ajaa.

Vesa Heimo

Quote from: Dredex on 14.11.2016, 21:37:16
Jos mittari näyttää virheellisesti..

Jos ei ajokortin saanut ihminen kykene nykyaikana älypuhelimella/navigaattorilla "kellottamaan" todellista nopeutta mittarin asennoille 60&80&100&120- alueilla niin että nopeus on haarukassa minimi-sakkoraja, niin on parempi mennä julkisilla tai vaihtaa polkupyörään.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Ari-Lee

Sakkoja ei sitten kannata hankkia jos ei ole miljonääri. Korotukset ensivuodelle:

QuoteRikosuhrimaksu käyttöön joulukuun alusta
Julkaistu 17.11.2016

Rikoksentekijän maksettavaksi aletaan 1. joulukuuta 2016 lähtien määrätä rikosuhrimaksu, kun laki rikosuhrimaksusta tulee voimaan. Säännöksiä sovelletaan lain voimaantulon jälkeen tehtyihin rikoksiin. Maksulla vahvistetaan rikoksen uhrien tukipalveluihin kohdennettavaa valtion rahoitusta.

Rikosuhrimaksun on velvollinen maksamaan täysi-ikäisenä rikoksen tehnyt henkilö, jolle määrätään rangaistus sellaisesta rikoksesta, josta voi saada vankeusrangaistuksen. Maksu määräytyy rangaistusasteikon perusteella riippumatta siitä, onko rikoksella uhria. Maksun suuruus on 40 euroa, jos teosta säädetty ankarin rangaistus on enintään kuusi kuukautta vankeutta, ja 80 euroa, jos säädetty ankarin rangaistus on yli kuusi kuukautta vankeutta.

Pääosan rikosuhrimaksuista arvioidaan tulevan liikennerikoksista. Liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi katsotusta ylinopeudesta rikosuhrimaksu on 40 euroa. Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (esim. huomattavasta ylinopeudesta) maksu on 80 euroa. Rikesakolla rangaistavista rikkomuksista ei määrätä rikosuhrimaksua.

Rikosuhrimaksun suorittamiseen ovat velvollisia myös oikeushenkilöt eli yritykset tai yhteisöt, jotka on tuomittu yhteisösakkoon. Yhteisösakkoja tuomitaan lähinnä työturvallisuusrikoksista. Oikeushenkilölle määrättävä rikosuhrimaksu on 800 euroa.

Rikosuhrimaksu määrätään rikosasian käsittelyn yhteydessä eikä siihen liity harkintaa. Maksu määrätään myös rikoksista, joita ei käsitellä tuomioistuimessa. Tällöin maksun määrää poliisi tai syyttäjä sakon antamisen yhteydessä. Jos asia käsitellään oikeudessa, tuomioistuin määrää rikosuhrimaksun rangaistukseen tuomitessaan. Maksua koskevaan päätökseen saa hakea muutosta vain samalla kuin varsinaiseen rangaistukseen.
Rahoitusta uhrien tukipalveluihin

Rikoksentekijöiltä perittävän maksun tarkoituksena on vahvistaa valtion rahoitusta rikoksen uhrien tukipalveluihin. Maksulla kerätyistä varoista on arvioitu kertyvän uhrien tukipalveluihin käytettäväksi noin 4,5 miljoonaa euroa vuodessa, kun otetaan huomioon maksujen periminen ja hallinnolliset kulut.

Rahoitus osoitetaan muun muassa Rikosuhripäivystyksen toimintaan sekä uuteen lähisuhdeväkivallan uhrien tukipuhelimeen, jonka perustaminen on vireillä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa. Uhrien tukipalveluiden järjestämistä edellyttävät EU:n uhridirektiivi ja Istanbulin sopimus.

http://oikeusministerio.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/11/rikosuhrimaksukayttoonjoulukuunalusta.html

Oikeuslaitos kerää rikosuhrimaksua uhrittomista rikoksista ja koska ei pysty perimään kaikkea rikosuhrimaksua niin maksaa itse itselleen rikosuhrimaksua eli veronmaksaja maksaa koko kakun loppupelissään. Kuka on apina?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Aeon

#209
Hommahan tässä on se, että noi korotukset ei kirpaise niitä, jotka eniten rötöksiä tehtailee. Minulla on nimittäin sellainen kuva, että rateista ja muista vakavammista perseilyistä suurimman osan aiheuttaa sellainen porukka, joka tekee niitä jatkuvasti ja joilla ei ole varallisuutta / tuloja maksaa sakkojaan -> ei paljoa haittaa jääkö kiinni vai ei. Sitten se porukka, joka ei perseile ja jolla on varaa maksaa siitä satunnaisesta ylinopeudesta tulevat sakot, maksaa näitten muittenkin puolesta. Reilu peli nääs  :facepalm:

Katsoin Poliisit TV-sarjaa olikohan tällä viikolla, jossa partio pysäytti tutun jampan, joka tunnetusti ajelee ilman korttia. Tyypillä alla jenkki avolava. Katsoivat kaverin historiaa, niin 11 kortitta ajoa rekisterissä. Eli tyyppi ajelee huoletta jatkuvasti eikä tuokaan kiinnijäänti aiheuttanut sen kummempaa reaktiota. Notta mitä ihmettä! Miksi tuollaisilta ei voitaisi esimerkiksi napata autoa valtiolle? Rangaistukset ei selkeästikään ole tehokkaita, jos sarjaperseillään.

edit. Poliisit-sarjan katsominen ei tee hyvää verenpaineelle. Siellä näkee jos jonkinmoista tulevaisuuden toivoa ja aika usein kissalan pojat ja tytöt joutuvat setvimään kansallispukuisten tekosia. Ja kansallispukuisilla on juuri sellainen asenne poliiseja kohtaan, joka aiheuttaa täälläkin keskustelua. Se siitä, mistä ne ennakkoluulot tulevat.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien