News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Hyperloop - Bullshittiä piilaaksosta

Started by Totti, 08.08.2016, 14:10:44

Previous topic - Next topic

JoKaGO

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 19:37:12

Ihmiset ovat kokeilleet tätä useasti niin tahallaan kuin vahingossa. Kerran yhden ilmapalloilijan käsi paisui kun painepuvun hanska hajosi ja veri pakkautui käteen; jos koko painepuku feilaa, tätäkään ei tapahdu.

No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Kirjolohikäärme

#61
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 19:37:12

Ihmiset ovat kokeilleet tätä useasti niin tahallaan kuin vahingossa. Kerran yhden ilmapalloilijan käsi paisui kun painepuvun hanska hajosi ja veri pakkautui käteen; jos koko painepuku feilaa, tätäkään ei tapahdu.

No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Altistuminen tyhjiölle rikkoo ihon pintaverisuonet.  Tulee punaiset silmät ja violetti kroppa.  Mutta ei ilmapalloefektiä.   Lisäksi painepuku tekee muutakin kivaa; estää ihon kuivumista ja auttaa lämpötilan säätelyssä ainakin.   Ja hävittäjäpiloteilla estää veren pakkautumisen alaraajoihin manööverejä tehtäessä. Suosittelen yllämainittua Wikipedian artikkelia; siinä kerrotaan mitä tapahtui kun tätä kokeiltiin useita kertoja.

JoKaGO

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 20:32:37
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Altistuminen tyhjiölle rikkoo ihon pintaverisuonet.  Tulee punaiset silmät ja violetti kroppa.  Mutta ei ilmapalloefektiä.  Suosittelen yllämainittua Wikipedian artikkelia; siinä kerrotaan mitä tapahtui kun tätä kokeiltiin useita kertoja.

Kuulin nyt jo edesmenneeltä hävittäjälentäjältä, että jollei ole painepukua päällä MiGin ohjaamossa, niin 10 km:n korkeudella veri tuppaa kiehumaan suonien sisällä. Taisi puhua paskaa.

Ilmapalloefekti on elokuvaefektejä, siitä olen samaa mieltä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Possumi

Quote from: jka on 08.08.2016, 17:31:44
Quote from: Raksa_Mies on 08.08.2016, 16:29:39
Kun ei mitään tavoittele, ei mitään saakaan. Miksi ihmeessä wrightin veljeksetkin haaveili ihmisestä lentämässä; sehän on mahdotonta.

Ja lentäminenhän vasta vaarallista pitäsi olla. Siellähän ne melkein tyhjiössä kulkee lentokoneetkin tänäpäivänä. Silti lentäminen on turvallisin tapa liikkua. Luulisi että tyhjiön turvallisuusongelmat pystytään rakaisemaan maan päällä jos ne pystytään ratkaisemaan ilmassakin.

Ei. Lentokoneet lentävät max 10km korkeudessa eli hieman korkeammalla kuin Everest ja niiden paineistuksen pettäessä matkustajille ja piloteille annetaan muutaman minuutin ajan lisähappea kunnes lentokone on muuttanut korkeuttaa alemmas. Tämä on testattu ja toimiva menetelmä ja tälläisiä 'onnettomuuksi' tapahtuu jatkuvasti niiden aiheuttamatta kuolonuhreja.

Tämä teräsputki taas on paineistettu 45km korkeudelle ja tuossa korkeudessa olet käytännössä avaruuden rajalla. Tällä korkeudella olevilla piloteilla on painehappilaitteet ja painepuvut jotta he pysyvät hengissä. Katastrofinen paineenmenetys tuollaisessa korkeudessa on aina fataali. Tuubin sisällä rikkoutunut kapseli ei pysty 'laskeutumaan' mitenkään ihmisen hengittämisen mahdollistavaan korkeuteen ja ainoa tapa pelastaa heidät on paineistaa koko satoja kilometrejä pitkä tuubi sen päistä johon menee aivan liian kauan että mitään olisi enää tehtävissä.

Skeptikko

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Jos kyse on erittäin korkealla tapahtuvasta ilmapalloilusta, niin eräs tärkeä syy voi olla se, että hengittäminen onnistuisi paremmin. Samoin iho voi ja muut pintakudokset voivat kärsiä sekä paineesta suoraan, että kosteuden haihtumisesta.

Sen sijaan hävittäjälentäjät eivät tietääkseni yleensä pidä varsinaista painepukua, vaan g-housuja, joihin pumpattava paine estää sen, ettei voimakkaita g-voimia sisältävissä lentoliikkeissä veri pakenisi päästä jalkoihin ja taju menisi:

g-suit
https://en.wikipedia.org/wiki/G-suit

Poikkeuksellisen korkealla lentävissä lentokoneissa voidaan toki käyttää varsinaista painepukua estämään tajunnan menetys, jos ohjaamon paine jostain syystä pääsee laskemaan. Lisäksi voi olla, ettei ohjaamo edes ole jossain erikoiskoneissa paineistettu.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Vesa Heimo

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:39:02
Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 20:32:37
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Altistuminen tyhjiölle rikkoo ihon pintaverisuonet.  Tulee punaiset silmät ja violetti kroppa.  Mutta ei ilmapalloefektiä.  Suosittelen yllämainittua Wikipedian artikkelia; siinä kerrotaan mitä tapahtui kun tätä kokeiltiin useita kertoja.

Kuulin nyt jo edesmenneeltä hävittäjälentäjältä, että jollei ole painepukua päällä MiGin ohjaamossa, niin 10 km:n korkeudella veri tuppaa kiehumaan suonien sisällä. Taisi puhua paskaa.


https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_limit Tuplat vaatii
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Kirjolohikäärme

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:39:02
Kuulin nyt jo edesmenneeltä hävittäjälentäjältä, että jollei ole painepukua päällä MiGin ohjaamossa, niin 10 km:n korkeudella veri tuppaa kiehumaan suonien sisällä. Taisi puhua paskaa.
Kyllä, puhui paskaa.  Sellaista luultiin wanhoina aikoina, nyt tiedetään paremmin.  Paljonkin ihmisiä altistuu 10 km korkeudessa alipaineelle kun matkustajakoneiden kabiineista lähtee paineet.  Happinaamari suun eteen vaan; veren kiehumista ei tarvitse murehtia.

Veri kiehuu jos se on altisteinen tyhjiölle.  Useimmat ihmiset kuitenkin säilyttävät verensä ihon alla, mikä estää verta kohtaamasta tyhjiötä.

Erään astronautin avaruuspuku repesi tyhjiökammiossa harjoitellessa. Taju meni 14 sekunnissa - aika jossa veri vie happea keuhkoista aivoihin.  Viimeinen asia jonka hän muistaa oli että sylki kiehui hänen suussaan.  Veri oli ok.

JoKaGO

Quote from: Skeptikko on 08.08.2016, 20:42:27
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Jos kyse on erittäin korkealla tapahtuvasta ilmapalloilusta, niin eräs tärkeä syy voi olla se, että hengittäminen onnistuisi paremmin. Samoin iho voi ja muut pintakudokset voivat kärsiä sekä paineesta suoraan, että kosteuden haihtumisesta.

Sen sijaan hävittäjälentäjät eivät tietääkseni yleensä pidä varsinaista painepukua, vaan g-housuja, joihin pumpattava paine estää sen, ettei voimakkaita g-voimia sisältävissä lentoliikkeissä veri pakenisi päästä jalkoihin ja taju menisi:

g-suit
https://en.wikipedia.org/wiki/G-suit

Poikkeuksellisen korkealla lentävissä lentokoneissa voidaan toki käyttää varsinaista painepukua estämään tajunnan menetys, jos ohjaamon paine jostain syystä pääsee laskemaan. Lisäksi voi olla, ettei ohjaamo edes ole jossain erikoiskoneissa paineistettu.

Miten nestemäinen veri muka ei noudattaisi Newtonin ensimmäistä teoreemaa, jatkavuuden lakia, oli päällä sitten painepuku eli ei?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait

Quote from: Vesa Heimo on 08.08.2016, 20:45:29

https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_limit Tuplat vaatii

MiG-21 taisi lentää tuollakin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Possumi

Quote from: Vesa Heimo on 08.08.2016, 18:15:13
Quote from: Totti on 08.08.2016, 18:00:25

Mieti itse: 10 sekunnissa pitäisi pysäyttää juna yli 1000 km/h vauhdista nollaan. Onko se mielestäsi nopea pysähdys vai ei?

Miksi pitää juuttua lillukanvarsiin? 10s lähtöväli oli jonkun yksittäisen tyypin päiväuni. Sensijaan hyvinkin rauhallisesti kiihdyttäen/jarruttaen päästään alle minuutin kiihdytyksiin/jarrutuksiin. Ne vanhukset jne. kestävät tavallisen henkilöauton hiukan ripeämmän lähdön varsin hyvin, eikä reittilentokoneitakaan suunnitella sen mukaan että joka ikisen potilaan pitää kestää se kiihdytys.

Kiihdytys ja jarrutus ovat varmasti pienimmät ongelmat itse projektissa.

Koska kyse ei ole lillukanvarsista. Jotta tässä liikennevälineessä olisi mitään taloudellista järkeä on sen pystyttävä liikuttamaan vähintään samanlaisia ihmismääriä kuin vaikkapa junat ja lentokoneet. Hyperloopin laskelmissa sen yhteen kapseliin mahtuu vain 28 ihmistä kerralla ja systeemin kapasiteetti on laskettu siirtämään 820 ihmistä tunnissa. Jotta Hyperloopin järkyttävän kallista putkesta olisi mitään taloudellista järkeä on sen pystyttävä laukaisemaan kapseleita 2 minuutin välein.

Vertaa tätä esim. Osakan ja Tokion välillä yksi N700 Nozomi vuoro siirtää 1300 matkustajaa 10 minuutin välein (7800 ihmistä tunnissa) - ja väleihin mahtuu vielä muita vuoroja.


Jaska Pankkaaja

#69
Jo WWII loppupuolella monet lentokoneet nousivat kevyesti yli 10 km korkeuteen ja ani harva niistä oli varustettu paineistetulla ohjaamolla. Voi kuvitella kaikenlaiset "kutinat" korvissa ja silmissä kun jostain 11 km tullaan syöksyssä alas liki 1000 km/h vauhdilla..

EDIT: lisätään vielä että silloin pilottien varusteina l. painepukuna oli tyylikäs nahkarotsi, villapaita ja kantti- tai jopa pussihousut :D
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Skeptikko

#70
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:50:44
Quote from: Skeptikko on 08.08.2016, 20:42:27
Sen sijaan hävittäjälentäjät eivät tietääkseni yleensä pidä varsinaista painepukua, vaan g-housuja, joihin pumpattava paine estää sen, ettei voimakkaita g-voimia sisältävissä lentoliikkeissä veri pakenisi päästä jalkoihin ja taju menisi:

Miten nestemäinen veri muka ei noudattaisi Newtonin ensimmäistä teoreemaa, jatkavuuden lakia, oli päällä sitten painepuku eli ei?

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että veren pakkaantuminen jalkoihin voimakkaissa kaarteissa ei noudattaisi Newtonin lakeja? Juuri niiden takiahan se sinne jalkoihin pakkaantuukin.

Esimerkiksi tältä videolta saa hyviä esimerkkejä siitä millaista asua saatetaan käyttää hävittäjissä. Kuten näkyy, niin ei ole paineasusta tietoakaan, mutta kylläkin näkyy g-housuja, vaikka niille Afganistanissa ei ole oikeasti ollut yhtä kriittistä tarvetta kuin silloin, jos vastassa olisi vihollisen lentokoneita tai kunnollista ilmapuolustusta, jolloin voi helposti tulla tarve tehdä erittäin nopeita kaarteita:

F 16 Fighter Pilots over Afghanistan
https://www.youtube.com/watch?v=6Ts7TQno6Ko

F-16 vs F-15 dogfight
https://www.youtube.com/watch?v=INb-421E-mo
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kirjolohikäärme

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:50:44
Miten nestemäinen veri muka ei noudattaisi Newtonin ensimmäistä teoreemaa, jatkavuuden lakia, oli päällä sitten painepuku eli ei?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait
Koska se laki on: "Kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettä vakionopeudella tai pysyy levossa, jos siihen ei vaikuta ulkoisia voimia.".  G-puvun olemassaolon tarkoitus on luoda ulkoinen voima.  Paine rajoittaa kuinka paljon nestettä jalkoihin pääsee.  Kun otetaan litran pullo, sen sisään menee korkeintaan litra nestettä (neste ja kíinteä aine ei juurikaan kompressoidu).  G-puvun pöksyt ovat pullo joka rajoittaa niiden sisälle pääsevän nesteen määrää.

Possumi

Lukekaan niiden omat speksit täältä älkääkä 'nillittäkö'  :P

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

Pelkästään toi niiden kompressorijärjestelmä akkuineen ja vesihöyrykammioineen on semmoinen hirvitys että 'what could possible go wrong'  :facepalm:

Lahti-Saloranta

Itse uskoisin että tulevaisuudessa matkaamme valon nopeudella virtuaalitodellisuudessa. Tapaamiset hoituisivat todellista tapaamista vastaavan illuusion luonnilla.
Mihinkähän muuten käyttäisimme tuolla hyperloopilla säästetyn ajan, rentoutumiseen ja rauhoittumiseenko.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

JoKaGO

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 21:02:14
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:50:44
Miten nestemäinen veri muka ei noudattaisi Newtonin ensimmäistä teoreemaa, jatkavuuden lakia, oli päällä sitten painepuku eli ei?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait
Koska se laki on: "Kappale jatkaa tasaista suoraviivaista liikettä vakionopeudella tai pysyy levossa, jos siihen ei vaikuta ulkoisia voimia.".  G-puvun olemassaolon tarkoitus on luoda ulkoinen voima.  Paine rajoittaa kuinka paljon nestettä jalkoihin pääsee.  Kun otetaan litran pullo, sen sisään menee korkeintaan litra nestettä (neste ja kíinteä aine ei juurikaan kompressoidu).  G-puvun pöksyt ovat pullo joka rajoittaa niiden sisälle pääsevän nesteen määrää.

Kiitos, nyt alkaa ymmärtää! Olin juuri aikeissa kysyä Skeptikolta tätä.

Ja toden totta, yksi ensimmäisistä suomalaisista MiG-21 - lentäjistä, ja ensimmäisistä 2-machia lentäneistä, kertoi minulle tuon veren kiehumisen korkeuksissa. Tottakai uskoin, mutta kaipa tuo oli Mengelen joissain kokeissa havaittu asia, johon haluttiin varautua.
Veren pakkautumisen estäminen "g-housuilla" tms. on ihan fiksu idea.

Mutta tämä otsikon asia, bullshittiä on. Toki, tutkikoon ja kokeilkoon, jolla perse kestää, mutta julkinen rahoitus pysyköön kaukana tällaisesta haihattelusta.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

jka

Quote from: Possumi on 08.08.2016, 20:41:38
Quote from: jka on 08.08.2016, 17:31:44
Quote from: Raksa_Mies on 08.08.2016, 16:29:39
Kun ei mitään tavoittele, ei mitään saakaan. Miksi ihmeessä wrightin veljeksetkin haaveili ihmisestä lentämässä; sehän on mahdotonta.

Ja lentäminenhän vasta vaarallista pitäsi olla. Siellähän ne melkein tyhjiössä kulkee lentokoneetkin tänäpäivänä. Silti lentäminen on turvallisin tapa liikkua. Luulisi että tyhjiön turvallisuusongelmat pystytään rakaisemaan maan päällä jos ne pystytään ratkaisemaan ilmassakin.

Ei. Lentokoneet lentävät max 10km korkeudessa eli hieman korkeammalla kuin Everest ja niiden paineistuksen pettäessä matkustajille ja piloteille annetaan muutaman minuutin ajan lisähappea kunnes lentokone on muuttanut korkeuttaa alemmas. Tämä on testattu ja toimiva menetelmä ja tälläisiä 'onnettomuuksi' tapahtuu jatkuvasti niiden aiheuttamatta kuolonuhreja.

Tämä teräsputki taas on paineistettu 45km korkeudelle ja tuossa korkeudessa olet käytännössä avaruuden rajalla. Tällä korkeudella olevilla piloteilla on painehappilaitteet ja painepuvut jotta he pysyvät hengissä. Katastrofinen paineenmenetys tuollaisessa korkeudessa on aina fataali. Tuubin sisällä rikkoutunut kapseli ei pysty 'laskeutumaan' mitenkään ihmisen hengittämisen mahdollistavaan korkeuteen ja ainoa tapa pelastaa heidät on paineistaa koko satoja kilometrejä pitkä tuubi sen päistä johon menee aivan liian kauan että mitään olisi enää tehtävissä.

No tuossahan tuli jo yksi ratkaisu. Matkustajilla samat releet kuin Red Bullin Baumgartnerilla joka hyppäsi tuolta korkeudelta maahan. Luulisi että olisi edelleenkin turvallisempaa maan pinnalla kuin 40 km korkeudessa.

Kirjolohikäärme

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 21:14:34
Kiitos, nyt alkaa ymmärtää!
Mitä mitä mitä!!!!  Sinäkö opit jotain internet-keskustelussa???  Eieieiei, ei näin pidä toimia.  Internetissä väitellään ja vängätään maailman tappiin asti.  Koskaan ei anneta periksi.  Nyt, herraseni, jatkat kiltisti kinastelua katkeraan äärettömyyteen asti!  Internetissä ei oppimiskykyisiä hyväksytä!

Artisti

#77
Olen tuota hyperluuppia miettinyt, ettei ehkä sittenkään kannattaisi tehdä hankalaa tyhjiötä putkeen, vaan junan etupuolelle lievä alipaine ja takapuolelle lievä ylipaine.

Radan varrella voisi olla sopivin välimatkoin paineasemia, jotka pumppaavat ilmaa painesäiliöihin. Ennen junan tuloa putken sisusta pumpataan alipaineiseksi, ja sillä hetkellä, kun juna kulkee painesäiliön ohi, painesäiliön paine puretaan junan taakse, jolloin junan takainen paine nousee. Ongelmia syntyy tietysti siitä, että junan taakse tuleva ilma jäähtyy kovaan pakkaslukemaan, ja venttiilit voivat jäätyä. (syntynyttä kylmää voisi tosin hyödyntää esim suprajohtavien magneettien jäähdytyksessä)

Toinen, ehkä käyttökelpoisempi ratkaisu olisi sellainen, jossa junan edessä on pumpuilla tehty kevyt alipaine ja takana normaali ulkoilman paine. Putken seiniin tulisi avautuvia seiniä, jolloin junan kulkiessa seinän ohi, seinä aukeaisi nopeasti ja tekisi junan takapuolen normaalipaineiseksi, eli ylipaineiseksi kevyessä alipaineessa olevaan etupäähän verrattuna.

Pyörien tilalla junassa olisi suprjajohtavat magneetit, tai edes sähkömagneetit. Useita junia saataisiin samalle rataosuudelle esim 100 km välein, koko putken sulkevat nopeasti liikkuvat väliseinät mahdollistaisivat erilaiset paineolosuhteet radan eri osissa. Tekniikan pettäessä junat voisivat kulkea perinteistä vauhtia korjaustoimenpiteiden aikana.

En usko, että tarkoitus olisi pyrkiä äärimmäiseen tyhjiöön, vaan erilaisiin painetiloihin junan etu- ja takapuolella, ilmanvastuksen pienentämiseksi. Tulee mullistamaan liikkumisen kaupunkien välillä. Tosin se on sitten sitä aikaa, kun Verottaja seuraa kaikkia liikkeitäsi GPS:n välityksellä ja maksat väylämaksuja 20-30% tuloista, yksityisautoilu on kielletty.

Skeptikko

Quote from: Possumi on 08.08.2016, 21:02:35
Lukekaan niiden omat speksit täältä älkääkä 'nillittäkö'  :P

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

Ihan mielenkiintoista luettavaa, vaikken kyllä jaksanut kovin huolella lukea läpi. Voi olla aivan pienimuotoisen kokeilemisen arvoinen asia, vaikka suhtaudunkin skeptisesti siihen, että saadaanko touhusta taloudellisesti kannattavaa tai edes riittävän hyvin toimivaa järjellisesti käytettävissä olevilla rahasummilla. En menisi kuitenkaan Suomen verorahoilla tilaamaan tällaista, ennen kuin toimivuudesta ja todellisista kustannuksista, joiden pelkään muodostuvan korkeiksi, on mitään kunnollista käsitystä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/


Jaska Pankkaaja

Quote from: Artisti on 08.08.2016, 21:38:35
Olen tuota hyperluuppia miettinyt, ettei ehkä sittenkään kannattaisi tehdä hankalaa tyhjiötä putkeen, vaan junan etupuolelle lievä alipaine ja takapuolelle lievä ylipaine.
...
t väylämaksuja 20-30% tuloista, yksityisautoilu on kielletty.

Ei pieni paine-ero auta mitään isommassa vauhdissa vaan virtaus alkaa muuttumaan turbulenttiseksi ja näin vastus kasvaa exponentaalisesti. Koko idis on juuri se tyhjiö, ilman tyhjiötä nopeasti liikkuvia laitteita sanotaan lentokoneiksi  ;)
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Artisti

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 20:46:47
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:39:02
Kuulin nyt jo edesmenneeltä hävittäjälentäjältä, että jollei ole painepukua päällä MiGin ohjaamossa, niin 10 km:n korkeudella veri tuppaa kiehumaan suonien sisällä. Taisi puhua paskaa.
Kyllä, puhui paskaa.  Sellaista luultiin wanhoina aikoina, nyt tiedetään paremmin.  Paljonkin ihmisiä altistuu 10 km korkeudessa alipaineelle kun matkustajakoneiden kabiineista lähtee paineet.  Happinaamari suun eteen vaan; veren kiehumista ei tarvitse murehtia.

Veri kiehuu jos se on altisteinen tyhjiölle.  Useimmat ihmiset kuitenkin säilyttävät verensä ihon alla, mikä estää verta kohtaamasta tyhjiötä.

Erään astronautin avaruuspuku repesi tyhjiökammiossa harjoitellessa. Taju meni 14 sekunnissa - aika jossa veri vie happea keuhkoista aivoihin.  Viimeinen asia jonka hän muistaa oli että sylki kiehui hänen suussaan.  Veri oli ok.

Vereen liennut typpi on ongelma nopeassa dekompressiossa, jolloin se kaasuuntuu ja muodostaa vereen kuplia. Siksi sukeltajatkin viettävät aikaa nousun aikana etapeissa, jotta vereen liennut typpi ehtii poistumaan verestä hengitysilman mukana ja nousu on turvallista. http://jarisaarinen.pp.fi/Mer_sal/sa2/4.html

JoKaGO

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 21:27:32
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 21:14:34
Kiitos, nyt alkaa ymmärtää!
Mitä mitä mitä!!!!  Sinäkö opit jotain internet-keskustelussa???  Eieieiei, ei näin pidä toimia.  Internetissä väitellään ja vängätään maailman tappiin asti.  Koskaan ei anneta periksi.  Nyt, herraseni, jatkat kiltisti kinastelua katkeraan äärettömyyteen asti!  Internetissä ei oppimiskykyisiä hyväksytä!

Emmä, meni argumenteiltani pohja pois!
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Totti

Quote from: Possumi on 08.08.2016, 21:02:35
Lukekaan niiden omat speksit täältä älkääkä 'nillittäkö'  :P

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

Pelkästään toi niiden kompressorijärjestelmä akkuineen ja vesihöyrykammioineen on semmoinen hirvitys että 'what could possible go wrong'  :facepalm:

Onhan tuo aika helvetinmoinen häkkyrä.

Dokumentin turvallisuus-"analyysi" on erittäin ylimalkainen. Siinä todetaan vaan, että jos jotain tapahtuu, niin pysäytetään junat. Kun suihkautetaan menemään tuhat kilsaa tunnissa hyvin rajatussa tilassa, turvallisuushaasteet kuitenkin kasvavat monella dekaadilla.

Turvallisuusnäkökulman ohittaminen muutamalla lauseella antaa ymmärtää, että hankkeen vetäjät tietävät miten massiivisia turvaongelmia pitäisi ratkaista. Niitä ei kuitenkaan jakseta pohtia muun kivan puuhastelun takia.

Jo se, että tällainen huippukallis ja herkkä putki on ilmiselvä terrorismin kohde pitäisi aiheuttaa päänsärkyä hankkeen vetäjissä.
Tosin kun junarata, tämän putken räjäyttäminen yhdestä kohtaa aiheuttaa valtavia tuhoja koska se leviää alipaineen takia lähes koko putkeen ja siten kaikkiin putken matkustajiin. Valtavat ajonopeudet eivät lainkaan helpota tilannetta.

Voiko tällaista terroriuhkaa mitenkään edes torjua? Onhan se helppo tipauttaa räjähde putken päälle ilmasta käsin vaikka halvalla kuluttajadronella.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Skeptikko

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 21:14:34
Kiitos, nyt alkaa ymmärtää! Olin juuri aikeissa kysyä Skeptikolta tätä.

Tässä muuten vähän videoita siitä kuinka nopeiden kaarteiden aiheuttamat g-voimat saavat veren karkaamaan pois aivoista ja kuinka g-asuilla voidaan taistella tätä vastaan. Mukana myös esimerkkejä oikeista pyörymisistä g-voimien takia:

How A G Suit Helps A Fighter Pilot To Tolerate G Forces
https://www.youtube.com/watch?v=VBYpAtWW1UU

F-4 Phantom anti g suit
https://www.youtube.com/watch?v=WdnazS-Y4u4

F-16 9G Dogfighting and equipment to survive the Gs
https://www.youtube.com/watch?v=dfSWE4tZw08
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Vesa Heimo

" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Artisti

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.08.2016, 21:58:47
Quote from: Artisti on 08.08.2016, 21:38:35
Olen tuota hyperluuppia miettinyt, ettei ehkä sittenkään kannattaisi tehdä hankalaa tyhjiötä putkeen, vaan junan etupuolelle lievä alipaine ja takapuolelle lievä ylipaine.
...
t väylämaksuja 20-30% tuloista, yksityisautoilu on kielletty.

Ei pieni paine-ero auta mitään isommassa vauhdissa vaan virtaus alkaa muuttumaan turbulenttiseksi ja näin vastus kasvaa exponentaalisesti. Koko idis on juuri se tyhjiö, ilman tyhjiötä nopeasti liikkuvia laitteita sanotaan lentokoneiksi  ;)

Tyhjiötä sinne putkeen ei kuitenkaan saada. Alipaine kyllä, muttei tyhjiötä. Turbulenssia voi pienentää alipaineella ja aerodynamiikalla. Lentokonekin lentää korkealla osittain pienemmän ilmanvastuksen vuoksi, osittain edullisten ilmavirtausten vuoksi.

jka

Quote from: Totti on 08.08.2016, 22:03:54
Voiko tällaista terroriuhkaa mitenkään edes torjua? Onhan se helppo tipauttaa räjähde putken päälle ilmasta käsin vaikka halvalla kuluttajadronella.

Terrorismin suurin ongelma ei ole edes yksittäinen vaaraelementti. Suurempi ongelma on että koko miljardeja maksanut tuubi on kuukausia pois käytöstä kun sitä korjataan. Tuollaisella investoinnilla tuon pitää olla jatkuvassa käytössä tai utopistiset investointilaskelmat ei päde senkään vertaa.

Sanoisin, että terrorismi torppaa tämän vaikka mikään muu ei torppaisi. Lentokoneessa riittää sentään että tarkastetaan kaikki mikä menee koneeseen sisään. Tuubin voit räjäyttää mistä kohtaa vaan. Edes maan alle kaivaminen tai miinoittaminen tai mikään muukaan ei ratkaise ongelmaa. Satojen tai tuhansien kilometrien putki on aina haavoittuvainen.

Jaska Pankkaaja

Sinänsä putken pettäminen esimerkiksi "yksittäisen mielenterveystapauksen" toiminnan johdosta ei välttämättä olisi täysi katastrofi koska kun putkessa ilman paine alkaa nousta jarruttaa se tulevan kapselin vauhtia ja kenties järjestelmät pystyisivät sen sitten pysäyttämään..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Jaska Pankkaaja

Quote from: Artisti on 08.08.2016, 22:09:13
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.08.2016, 21:58:47
Quote from: Artisti on 08.08.2016, 21:38:35
Olen tuota hyperluuppia miettinyt, ettei ehkä sittenkään kannattaisi tehdä hankalaa tyhjiötä putkeen, vaan junan etupuolelle lievä alipaine ja takapuolelle lievä ylipaine.
...
t väylämaksuja 20-30% tuloista, yksityisautoilu on kielletty.

Ei pieni paine-ero auta mitään isommassa vauhdissa vaan virtaus alkaa muuttumaan turbulenttiseksi ja näin vastus kasvaa exponentaalisesti. Koko idis on juuri se tyhjiö, ilman tyhjiötä nopeasti liikkuvia laitteita sanotaan lentokoneiksi  ;)

Tyhjiötä sinne putkeen ei kuitenkaan saada. Alipaine kyllä, muttei tyhjiötä. Turbulenssia voi pienentää alipaineella ja aerodynamiikalla. Lentokonekin lentää korkealla osittain pienemmän ilmanvastuksen vuoksi, osittain edullisten ilmavirtausten vuoksi.

No ei täydellistä tyhjiötä mutta tarkoitus lienee saada sinne hyvin alhainen paine. Ei jaksa enää lukea niitä speksejä mutta jos joku muistaa niin voisi laittaa sen paljonko se paine siinä putkessa on? Joku 0,05bar?
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy