News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Hyperloop - Bullshittiä piilaaksosta

Started by Totti, 08.08.2016, 14:10:44

Previous topic - Next topic

Totti

NYT-lehdessä oli juttu ns. Hyperloopista: http://nyt.fi/a1470620823198

Kyse on alunperin Elon Muskin (Tesla sähköautojen perustaja) idea nopeasta kulkuvälineestä. Hyperloop on eräänlainen metrojuna, jonka vauhtia nopeutettaisiin sijoittamalla vaunu tyhjiöputkeen ja leijuuttamalla se magneettikentän päällä niin, että ilmanvastus ja kitka minimoituu. Tällä tavoin saataisiin vaunu liikkuman toista tuhatta kilometriä tunnissa.

Hanke on teoreettisesti toimiva, mutta täysin erärealistinen, kuten NYT-lehdessä todetaan. Ongelmat liittyvät talouteen, mutta myös fysiikan perusasioihin, joita ei voida ratkaista muuta kun kumoamalla fysiikan lait.

Hämmästyttävää kyllä Suomessakin puuhaillaan tätä putkea ihan tosissaan. Mukana ovat erinäiset Suomen "piilaaksolaiset" kuten Rovion Vesterbacka. Suomen aktivistit ovat perustaneet FS-Links -nimisen yrityksen: http://www.fsl.ax/

Lobbarit ovat myös onnistuneet saamaan ainakin salolaiset ja turkulaiset poliitikot mukaan hankkeeseen jollain tasolla: http://www.hs.fi/talous/a1467344368652

Itse pidän tätä hankkeena höyrypäiden ja lobbarien hommana, jolla yritetään lypsää julkista rahaa omaan fikkaan samaan tyyliin kun sen iso autokaupa Lahdessa (?).

Onko Hommassa muita mielipiteitä? Onko Hyperloop realismia vai hybristä?
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Skeptikko

Quote from: Totti on 08.08.2016, 14:10:44
Onko Hommassa muita mielipiteitä? Onko Hyperloop realismia vai hybristä?

En ole seurannut tätä touhotusta mitenkään aktiivisesti, mutta ennen kuin saadaan jotain oikeasti toimivia malleja, joiden perusteella voidaan arvioida todellisia kustannuksia ja toimivuutta, en kyllä menisi sijoittamaan rahojani tällaiseen. Kustannukset saattavat hyvin todennäköisesti olla niin tolkuttomia tai olla jotain muita käytännön ongelmia, ettei toteuttaminen ole millään tavalla järkevää useimmissa paikoissa tai kentis ylipäätään missään.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Vredesbyrd

Vaikuttaa ilmiselvältä kusetukselta.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

Kulttuurirealisti

Tuolta voi käydä kielitaitoiset lueskelemassa visioita Helsinki-Turku-Ahvena-Tukholma -hyperloopista. Hinnaksi arvioidaan rapeat 19 mrd, ja hyötyjä tulee tietysti niin maan perusteellisesti, jos FS-Linksiltä ja HL Onelta kysytään.

https://hyperloop-one.com/blog/FS-Links-Hyperloop-One-Baltic-Sweden-Finland-Aland-Islands

Toisaalta, kilpaileva HTT kertoo saaneensa aikaan sopparin, jolla Bratislava - Wien - Budapest -reitille rakennettaisiin looppi parinsadan miljoonan euron kustannusarviolla. Kuulostaa  epäuskottavan halvalta.

Quote from: wikipedia/Hyperloop Transportation TechnologiesIn 2016 the CEO, Dirk Ahlborn, announced an agreement with the Slovakian government to build Hyperloops from Vienna, Austria to Bratislava, Slovakia, and from Bratislava to Budapest, Hungary. Total costs for this project are estimated to be US$200–300 million.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Hämeenlinnan Oraakkeli

Tuo 19 miljardin budjetti tulisi varmastikin nousemaan jos koko paskaa saataisiin edes ikinä valmiiksi ja toimintakuntoon. Suomella ei ole tähän masseja ja mikään yksityinen taho ei tule tähän sijoittamaan. Ei ole realistinen hanke.  Tullaankohan koskaan näkemään edes muutamien kymmenien kilometrien pituista koerataa.

Gunnar Hymén

eikös ne ole jo kaukoidässä tämän tyyppisiä junia testanneet, 500-600km/h kulkevat. mikä tuossa nyt kusetusta on? tosin, en usko, että yksikään tällä tekniikalla kulkeva rompe loppukäytössä ylittäisi 400km/h nopeuksia
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

risto

Mitä fysiikan lakeja Hyperloop rikkoo?

Talouden lait saattavat hyvinkin tulla vastaan, mutta aika näyttää tämän. Täysin pähkähulluakin asioita pitää välillä kokeilla (ja epäonnistua), jotta kehitys kulkee eteenpäin.

Hevosella ratsastaminen, höyrykone, auto ja lentokone -- avaruusraketista puhumattakaan ovat kaikki varmasti olleet aikalaisten mielestä "mahdottomia", "hulluja" ja "vaarallisia" ideoita.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

risto

Quote from: Gunnar Hymén on 08.08.2016, 14:40:47
eikös ne ole jo kaukoidässä tämän tyyppisiä junia testanneet, 500-600km/h kulkevat. mikä tuossa nyt kusetusta on? tosin, en usko, että yksikään tällä tekniikalla kulkeva rompe loppukäytössä ylittäisi 400km/h nopeuksia

Enemmän tai vähemmän normaali ranskalainen raiteilla kulkeva juna, ulkomuistista TGV Atlantic meni jo 90-luvulla maagista nopeutta 555 km/h.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

repslolman


Skeptikko

#9
Quote from: Kulttuurirealisti on 08.08.2016, 14:32:16
Toisaalta, kilpaileva HTT kertoo saaneensa aikaan sopparin, jolla Bratislava - Wien - Budapest -reitille rakennettaisiin looppi parinsadan miljoonan euron kustannusarviolla. Kuulostaa  epäuskottavan halvalta.

Kieltämättä. Jonkun nettilaskurin mukaan Wienistä Bratislavaan on 55 kilometriä ja Bratislavasta Budapestiin 161 kilometriä. Yhteensä siis 216 kilometriä. Yksi metri siis maksaisi 926 euroa. Uskoo ken tahtoo... Ja tuossa ei edes ollut huomioitu mitenkään asemarakennusten, junien yms rakentamista, joka tuskin myöskään on ilmaista...

PS, tämän mukaan 200 miljoonaa olisi vain joku Bratislavan sisäinen osuus, mutta saa nähdä riittäisikö 200 miljoonaa edes siihen...:

Slovakia Is a Natural First Stop for the Hyperloop—No Joke | WIRED
https://www.wired.com/2016/03/slovakia-great-first-stop-hyperloop-no-joke/

Quote
The first stage of the Slovakia Hyperloop will run within Bratislava and cost $200-300 million, Ahlborn says. Connections to Vienna and Budapest would follow. He hasn't pulled together the funding, but wants to see stage one built by 2020—nine years before California's high-speed rail would be finished.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Tabula Rasa

Quote from: repslolman on 08.08.2016, 14:47:52
The Hyperloop: BUSTED!
https://youtu.be/RNFesa01llk

Philip E. Mason is a British scientist who is best known for his YouTube channel, Thunderf00t. He has a PhD in chemistry, and studied multiple areas of biochemistry.

Kerkesit ensin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Possumi

#11
Lyhyt versio yllä olevasta videosta:

Tämä on maglev-rata satojakilometrejä pitkässä avaruutta-vastaavassa tyhjiöputkessa jota pitkin kulkee tonneja painavia paineistettuja sukkuloita joiden nokalla on suihkumoottori.

- Kukaan ei ole demonstroinut mitä tapahtuu jos tuo 2cm paksuinen (Hyperloopin omien speksien mukaan) teräsputki repeää saumasta. Sisään äänennopeudella räjähtävä ilmamassa painaa kymmeniä tonneja ja sen paineisku tuhoaa kaiken tieltään.

- Jos sisällä kulkevaan paineistettuun sukkulaan tulee repeämä kuolevat kaikki matkustajat välittömästi hapenpuutteeseen ja heidän elimistönsä räjähtävät paine-eroon aivan kuin avaruudessa.

- Putkesta ei pääse mitenkään pelastautumaan ulos ja palokunnan pitää leikata itsensä ensin ulkoputken läpi ja sitten vielä sukkulan seinämän läpi päästäkseen pelastamaan ihmisiä.

- Putken ali-paineistamiseen ja hätä-paineen tasaamiseen ei ole minkäänlaista järkevää laitteistoa.

- Saumat eivät kestä niihin kohdistuvia voimia saatika lämpölaajenemisen aiheuttamaa stressiä. Putki on niin valtava että sen ala ja yläpuolen välillä tulee jos huomattava lämpötilaero ehdotetuissa Kalifornian aavikko-olosuhteissa.

- Sisällä kulkevan sukkulan pitäisi luoda itse oma työntövoimansa jonkinlaisella turbiinimoottorilla (koska konsepti ei oleta että maglev-rataa olisi koko satojen kilometrien matka). Turbiinimoottori taas tarvitsee ilmamassaa mitä liikuttaa taaksepäin ja lähes täydellisessä tyhjiössä sitä on pirun vähän.

Kyse on siten täysin sci-fi novellitason projektista mihin yksikään perusfysiikkaa tunteva insinööri ei koskisi pitkällä laskutikullakaan.

Kaikki kustannusarviot ovat täysin hihasta revittyjä ja niiden virhemarginaalit ovat monta magnitudia ylöspäin koska lähes mitään teknologioita mitä toimivan ja turvallisen demonstraattorin rakentamiseen tarvitaan ei ole edes vielä kehitetty.

Tavanomaisia maglev-junia on jo ja niistä tiedetään suunnilleen että ne toimivat ja mitä ne tulevat maksamaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Maglev

risto

Possumi: muuten hyvää pohdintaa, mutta ymmärtääkseni kapselit eivät tarvitse omia moottoreita, vaan moottorit ovat itse putkessa.

Tyhjiö on todella vaarallinen leikkikalu ihmiselle. Mm. elimistön veri kiehuu ja muuta mukavaa.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Tabula Rasa

Ja tuo suunniteltu 600km putki on suurempi kuin mikään koskaan rakennettu tyhjiö, sekä pituudeltaan että kokonaistilavuudeltaan. Nasan avaruusalusten testauskseen tarkoitettu 15 000m3 halli oli monin verroin pienempi joka sekin on vahvistettu ties miten paksuin seinin. Vertailukohtana large hadron collider on 27 km pitkä ja 100m maan sisällä joten auringon lämpö ei vaikuta. Jakamalla tuo pienempiin tyhjiöpätkiin pitäisi luoda ilmalukot jotka toimisivat 1300km/h kulkevan 15 tonnin sukkulan tahtiin(ja jollaisia siis ei ole olemassakaan vielä edes teoriassa).   
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Vesa Heimo

1. Nyt- liite on Hesarin se suurempi valhemedia.
2. Nyt- liitteessä on artikkeli asiasta X
3. Joten asia on juuri päinvastoin
4. Tästä seuraa se että Hyperloop yleistyy seuraavaan 30 vuoteen.

Eiks se näin menny
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: risto on 08.08.2016, 14:41:55
Mitä fysiikan lakeja Hyperloop rikkoo?

Talouden lait saattavat hyvinkin tulla vastaan, mutta aika näyttää tämän. Täysin pähkähulluakin asioita pitää välillä kokeilla (ja epäonnistua), jotta kehitys kulkee eteenpäin.

Hevosella ratsastaminen, höyrykone, auto ja lentokone -- avaruusraketista puhumattakaan ovat kaikki varmasti olleet aikalaisten mielestä "mahdottomia", "hulluja" ja "vaarallisia" ideoita.

Hyperloopin ensimmäinen koe tulisi olla kymmeniä kilometrejä ei tuhansia niin kuin on kaavailtu. Kaikki yllä olevat keksinnöt ovat lähtenee pienestä liikkeelle.

Totti

Quote from: risto on 08.08.2016, 14:41:55Mitä fysiikan lakeja Hyperloop rikkoo?

Hyperloop ei itsessään riko fysiikan lakeja, mutta ne pitäisi rikkoa, jotta se olisi realistinen hanke.

Eräs ongelma on tajuton vauhti, jolla tämä pitäisi toimia. NYT:ssä kerrottiin, että junia voisi lähettää menemään putkeen 10 sekunnin välein ja niiden etäisyys toisiinsa olisi silloin 3 km eli vauhti 1080 km/h.
Hyperloopin FS Linksin Otto Hojarin mukaan 3 km olisi riittävä turvaetäisyys junien välillä. Eli juna pitäisi pystyä pysäyttämään tällä matkalla.

Sanomattakin on selvä, että asiakkaista ei ole mitään jäljellä jos jarrutetaan junaa näin voimakkaasti. Ainoa tapa torjua tämä ongelma on kumota fysiikan lait jotenkin tai tyytyä hitaampaan junaan.

Hyperlooppiin liittyy myös valtavia turvallisuusongelmia.

Eräs tällainen on hengitysilma. Hyperloop on tyhjiöputki, joka tarkoittaa, että hengitysilmaa junavaunuun ei ole saatavissa mistään ellei sitä generoida paikallisesti. Vaunun mukana pitää siis olla tarvittavat kaasut (mm. räjähdysaltista happea) ja ylipainejärjestelmä, joka hoitaa tämän asian.

Hengitysilman generointi on teknisesti ihan mahdollista, mutta se luo valtavan turvallisuusriskin, missä tekninen vika voi aiheuttaa matkustajien tukehtumisen. Jos taas ylipaine vaunussa laskee, asiakkaat kirjaimellisesti räjähtävät kappaleiksi.

Tämä hanke on niin järjetön, että vaikka se joskus saataisiin rakennettua, en itse astuisi jalallakaan tällaisen hulluun vekottimeen.


Eräs huvittava kuriositeetti on, että Hyperloop on tyhjiöputkessa liikkuva junavaunu. Silti hahmotelmissa ollaan pistetty valtava suihkukone (tai propelli?) keulaan antamaan liikevoimaa. Suihkukone (ja propelli) tarvitsee kuitenkin happea (kaasua) toimiakseen.

Näiden visionäärien jutut eivät siis ole alunperinkään maan pinnalla vaan niihin on sotkettu mukaan kaikkea kivan näköistä, jolla saadaan näyttäviä kuvia.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

ikki

jos ylipaine romahtaa asiakkaat räjähtävät? Ai niinku hollywood elokuvissa jossa ilmalukon ulkopuolelle heitetyt turpoaa palloiksi ja räjähtää?
Ja olit niinku tietävinäsi jotain fysiikasta. Just joo.

Ei se ihan noin mene, ei ihminen niin kovan paineen alla elä että noin kävisi.

mikkoR

Luulisi että riittää jo pelkkä reilu alipaine?
Täysi tyhjiö taitaa olla melkoisen operaation takana....
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Rubiikinkuutio

Quote from: mikkoR on 08.08.2016, 16:13:50
Luulisi että riittää jo pelkkä reilu alipaine?
Täysi tyhjiö taitaa olla melkoisen operaation takana....

Luonnollisesti noin se tehdäänkin, mutta käytetään laveita termejä, että maallikot olisivat edes vähän kärryillä.

Mitä tulee itse hankkeeseen, niin hullujaovat jotka tuohon rahojaan kippaavat. Riippumatta ovatko kysessä yksityiset tahot vaiko valtiot.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Skeptikko

#20
Quote
- Jos sisällä kulkevaan paineistettuun sukkulaan tulee repeämä kuolevat kaikki matkustajat välittömästi hapenpuutteeseen ja heidän elimistönsä räjähtävät paine-eroon aivan kuin avaruudessa.

Jos paine laskee riittävän hitaasti ja/tai ihmiset eivät yritä pidättää henkeään, eivät he välttämättä kuole nopeaankaan paineen putoamiseen. Ja ilmeisesti ihminen myös selviää lyhyestä ajassa tyhjiössä hengissä, olettaen ettei ole henkeään pidättelemällä tms onnistunut nopeassa paineen pudottamisessa vaurioittamaan kroppaansa ja saadaan riittävästi painetta takaisin muutamassa kymmenessä sekunnissa:

Explosive Decompression and Vacuum Exposure
http://www.geoffreylandis.com/vacuum.html

Quote
- Putkesta ei pääse mitenkään pelastautumaan ulos ja palokunnan pitää leikata itsensä ensin ulkoputken läpi ja sitten vielä sukkulan seinämän läpi päästäkseen pelastamaan ihmisiä.

Ei ilmassa lentävästä matkustajalentokoneestakaan kovin hyvin päästä pelastautumaan. Ja voidaanhan putkeen tehdä huoltoluukkuja, käyttää tarkoitusta varten tehtyjä räjähteitä räjäyttämään aukkoja jne:

Shaped charge
https://en.wikipedia.org/wiki/Shaped_charge#Linear_shaped_charges

Quote
- Putken ali-paineistamiseen ja hätä-paineen tasaamiseen ei ole minkäänlaista järkevää laitteistoa.

Luulisi, että hätätilassa paineen tasaaminen olisi aivan ratkaistavissa oleva ongelma. Esimerkiksi riittävän suuri määrä sähköisesti avattavia venttiilejä pitkin putkea, jotka päästäisivät pienehköjen reikien kautta ilmaa, jolloin paine tasaantuisi suhteellisen nopeasti, mutta rauhallisesti.

Mitä tulee alipaineistamiseen, niin kyllähän erilaisia tyhjiöpumppuja on jo nyt olemassa vino pino ja lisääkin voidaan kehitellä. Riippuen siitä, että kuinka paljon putki vuotaa, kuinka täydellinen tyhjiön täytyy olla jne kustannukset tyhjiön ylläpitämisestä voivat kuitenkin muodostua merkittäviksi.

Quote
- Saumat eivät kestä niihin kohdistuvia voimia saatika lämpölaajenemisen aiheuttamaa stressiä. Putki on niin valtava että sen ala ja yläpuolen välillä tulee jos huomattava lämpötilaero ehdotetuissa Kalifornian aavikko-olosuhteissa.

Jos lämpötilaerot muodostuvat ongelmaksi ala- ja yläpuolen välillä, niin niitä voitaisiin todennäköisesti tarvittaessa tasoittaa. Tasoitusjärjestelmä voitaisiin mahdollisesti myös tehdä toimimaan passiivisesti.  Lämpölaajenemisen kanssa voitaisiin ehkä elää, jos käytössä on riittävästi elastisia osia, joskin elastisten osien uusimistarve ajan mittaan voisi tulla kalliiksi...

En nyt sano, että tällainen hyperloop olisi välttämättä taloudellisesti järkevä toteuttaa, mutta mutta monet mieleen tulevista ongelmista on enemmän tai vähemmän tyydyttävästi ratkaistavissa rahalla. Ongelma vain on se, että rahaa voi kulua tolkuttomasti hyötyihin nähden. Lisäksi joitain teknisiä tai käytännöllisiä ongelmia voi jäädä, joiden kanssa voisi olla vaikea elää.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Peltipaita

Quote from: ikki on 08.08.2016, 16:07:24
jos ylipaine romahtaa asiakkaat räjähtävät? Ai niinku hollywood elokuvissa jossa ilmalukon ulkopuolelle heitetyt turpoaa palloiksi ja räjähtää?
Ja olit niinku tietävinäsi jotain fysiikasta. Just joo.

Ei se ihan noin mene, ei ihminen niin kovan paineen alla elä että noin kävisi.

Maanpinnalla vallitsee noin 1 barin paine n 1kg/neliösentti. Jos ihmisen ulkopuolelta poistetaan tuo paine kyllä se alkaa turvottamaan ikävästi.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Vesa Heimo

Quote from: Totti on 08.08.2016, 15:48:03
...

No jos nyt ei 10s, niin 60s. olisi jo ihan tavalliset G-voimat. Jos 0-100=10s niin tällaisella lempeällä kiihdytyksellä päästään 1000km/h 1min 40s. ja onhan tuosta nyt varaa puristaa vajaa puolet pois jos ajattelee vaikkapa henkilöauton kiihdytystä.

Hyperlooppia tutkii tällä hetkellä todella monta fiksua tahoa ihan konseptina ja mallinnuksilla(koerataa kait aletaan rakentaa ensivuonna), ja vaikkei looppia tulisikaan niin itse tutkimuskin voi olla melko uraanuurtavaa ja johtaa muihin keksintöihin.

Ei se ihan puhdasta haihattelua ole, vaikka markkinaosasto tietysti vähättelee kustannuksia ja liioittelee vauhteja.

Suomen kokoisessa maassa (väkiluvultaan) saa kyllä tekniikka olla aika halpaa että se kannattaa. Sensijaan muutaman suurkaupungin välillä esimerkiksi Japanissa(maanjäristysongelma), Kiinassa tai sopivissa kohdin Keski-Eurooppaa tuo ei ihan täysi utopia ole. Mutta kiinnostavaa tuota konseptia on seurata.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

stefani

Uskon, että tyhjiöputkissa kulkevista junista tulee todellisuutta, ja että vision debunkkaajat ovat vain kouluttamattomia henkilöitä, ketkä ovat opportunistisesti hoksanneet tilaisuuden yrittää näyttää fiksuille haukkumalla jotain vierasta. Samanlaista vanhan ajan ölinää kuin sellainen, että lentokoneet eivät voisi toimia.

Tosin kun tuollainen toteutetaan, se todennäköisesti edelleen perustuu kiskoihin, laakereihin ja suurehkoihin teräsrenkaisiin. Levitaation mahdollistavien sähkömagneettien virrat ja mahdollisten suprajohteiden jäähdytykset olisivat melkoisia energian kuluttajia, joten jos tehokkuutta halutaan, ehdottomasti niiden kanssa ei pitäisi ruveta säätämään. Olennaista tuossa asiassa on ilmanvastuksen poistaminen.

Raksa_Mies

Kun ei mitään tavoittele, ei mitään saakaan. Miksi ihmeessä wrightin veljeksetkin haaveili ihmisestä lentämässä; sehän on mahdotonta.

Mursu

Quote from: risto on 08.08.2016, 14:43:26
Quote from: Gunnar Hymén on 08.08.2016, 14:40:47
eikös ne ole jo kaukoidässä tämän tyyppisiä junia testanneet, 500-600km/h kulkevat. mikä tuossa nyt kusetusta on? tosin, en usko, että yksikään tällä tekniikalla kulkeva rompe loppukäytössä ylittäisi 400km/h nopeuksia

Enemmän tai vähemmän normaali ranskalainen raiteilla kulkeva juna, ulkomuistista TGV Atlantic meni jo 90-luvulla maagista nopeutta 555 km/h.

Nykyinen ennätys vuodelta 2007 on 574 km/h. 1990 tehty ennätys oli 515 km/h. Nämä kuitenkin ovat testituloksia erityisvarustetulla junalla. Matkanopeus on enimmillään 320 km/h.

guest8096

Kuulin Hyperloopista tästä uutisesta, joka oli siitä tyhmä että siinä ei selitetty ollenkaan mistä on kysymys. Ajattelin, että se on jokin kaasuputki Venäjän ja Kiinan välillä.

Totti

Quote from: ikki on 08.08.2016, 16:07:24jos ylipaine romahtaa asiakkaat räjähtävät? Ai niinku hollywood elokuvissa jossa ilmalukon ulkopuolelle heitetyt turpoaa palloiksi ja räjähtää? Ja olit niinku tietävinäsi jotain fysiikasta. Just joo.

Ei se ihan noin mene, ei ihminen niin kovan paineen alla elä että noin kävisi.

Tuskin turpoavat palloksi leffojen tapaan, mutta voi kyllä puhua sisäisestä räjähtämisestä. Esim. keuhkot saattavat poksahtaa kun ne laajenevat pikaisesti. Samaa tapahtuu muille ilmatäytteisille onkaloille kehossa, jos paine ei pääse tasautumaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Tabula Rasa

#28
Quote from: jostwix on 08.08.2016, 16:28:12
Uskon, että tyhjiöputkissa kulkevista junista tulee todellisuutta, ja että vision debunkkaajat ovat vain kouluttamattomia henkilöitä, ketkä ovat opportunistisesti hoksanneet tilaisuuden yrittää näyttää fiksuille haukkumalla jotain vierasta. Samanlaista vanhan ajan ölinää kuin sellainen, että lentokoneet eivät voisi toimia.

Tosin kun tuollainen toteutetaan, se todennäköisesti edelleen perustuu kiskoihin, laakereihin ja suurehkoihin teräsrenkaisiin. Levitaation mahdollistavien sähkömagneettien virrat ja mahdollisten suprajohteiden jäähdytykset olisivat melkoisia energian kuluttajia, joten jos tehokkuutta halutaan, ehdottomasti niiden kanssa ei pitäisi ruveta säätämään. Olennaista tuossa asiassa on ilmanvastuksen poistaminen.

Ei ole mahdotonta vaan erittäin kallista ja epäkäytännöllistä. Ensinnäkin pitäisi laittaa tuo kulkemaan maan sisällä että eliminoitaisiin auringon aiheuttama lämpöliike. Ja kaliforniassa se ei takaa mitään koska maanjäristykset. Ja jo tuossa kohtaa hinta olisi ihan toista sfääriä. Seinämävahvuutta pitäisi kasvattaa mikä nostaisi taas hintaa. 1300km/h nopeuteen ei ole teknistä estettä. Kuitenkin tuon muotoisena kuin sitä esitellään se ei tule toteutumaan. Ja supernopeusvehkeissä turvallisuuden järjestäminen on aivan eri sfääreissä kuin vaikka auton suojatyynyissä. Miten mahdollinen reikä tai este radalla vaikuttaisi. Magleveista saa tosiaan hintavertailua. Niitäkään meillä ei ole koska kallista. Suunnilleen miljardin per 100km rataa. Ja uusi tekniikka suuremmalla nopeudella on vielä kalliimpaa. Vertailukohtaa voisi etsiä myös concordematkailusta. Joka periaatteessa toimivaa tekniikkaa, mutta hintaluokka tyyliin 5000 taalaa lontoo-nyc yhdensuunnan lennosta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Totti

#29
Quote from: Skeptikko on 08.08.2016, 16:20:01Luulisi, että hätätilassa paineen tasaaminen olisi aivan ratkaistavissa oleva ongelma. Esimerkiksi riittävän suuri määrä sähköisesti avattavia venttiilejä pitkin putkea, jotka päästäisivät pienehköjen reikien kautta ilmaa, jolloin paine tasaantuisi suhteellisen nopeasti, mutta rauhallisesti.

Suomi-Ruotsi -putki olisi tarkoitus rakentaa meren alle. Sitä ei voi paineistaa pitkin putken pituutta vaan se on tehtävä päistä.

Putken paineen normalisointi edellyttää siis valtavan ilmamäärän päästämistä sisään päistä, eli suhteellisen pienistä aukoista, joka tarkoittaa joko helvetinmoista alipainetta päissä tai paineistus hyvin hitaasti.

Hätätilanteessa ei kuitenkaan ole aikaa odotella paineen tasaamista vaan se pitäisi tehdä nopeasti, jolloin päihin syntyy imu, joka vetää sisäänsä kaiken lähistöllä olevan ja aiheuttaa rajun pamahduksen.

Nopean paineistamisen ongelma on myös dynaamiset vaikutukset, jotka saattavat puhkaista putken ellei sitä vahvisteta tätä varten.

Jos putki on maan päällä sen voi paineistaa pitkin putkea kuten kuvailet, mutta samalla rakenne heikkene kun kuoreen tulee reikiä. Kuori pitää siis vahvistaa tätä varten, joka nostaa kustannuksia entisestään.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus