News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Peruskoulu menossa kontravitalikkoon

Started by multa tulille, 08.08.2016, 09:07:37

Previous topic - Next topic

multa tulille

tänään (ma  8.8.2016)  aamulla YLE:n raido suomen pääuutisena oli :

(lainaus)
UUTISET
KOTIMAA
Kotimaa 8.8.2016 klo 6:38 | päivitetty 8.8.2016 klo 8:24
Selvitys: Oppilaat eriarvoistuvat ja osaamistulokset tippuvat – Professori perää peruskouluun mittavaa remonttia
Peruskoulu on suomalainen 1970-luvun huippuinnovaatio. Puolessa vuosisadassa se on kuitenkin jäänyt ajastaan jälkeen, kertoo tuore selvitys. Koulussa ei viihdytä, oppimistulokset laskevat ja yhä useampi uhkaa pudota kyydistä. Tutkijan mukaan koulu ei ole enää kaikille tasa-arvoinen. Lisää linkistä

http://yle.fi/uutiset/selvitys_oppilaat_eriarvoistuvat_ja_osaamistulokset_tippuvat__professori_peraa_peruskouluun_mittavaa_remonttia/9072031

Harvinaisen suorasananen selvitys asiasta. Mainittiin lukutaidottomuus, osan porukan vuosien jäkeenjääneisyys, joka matematiikassa on jopa seitsemän vuotta. Mainittiin myös maahanmuutto, tosin korrektisti mitenkään erikseen asiaan kuuluvana, mutta jos nyt  yhtään osasi YLE:n tekstiä kuunnella, niin kyllähän se sieltä tuli kuin pikajuna tunnelista.

Pisatuloksetkit ovat heikentyneet vuodesta 2006 (ullatus, eikös meidän pitänyt olla kaikkein parhaita ja osata välttää kaikkien muiden tekemät vierheet)

Noh, olihan herra professorilla tietysti ratkaisu asiaan: Lisää lisää lisää lisää lisää rahaa koulutuksen, lisää "yksilöllistä opetusta" (= jokaiselle matu-lapselle pari personal traineria) Tulee vaan vähän isoja mutoksia kooulutiloihin ja luokkiin ja kalusteisiin ja järjestelmiin kun tarvitaan aika monta uutta kolmen istuttavaa pulpettia, jossa keskelllä istuu kultamunan pentu, joka päivät pitkät huorittelee molemmilla puolillaan istuvia "yksilöllisiä opettajiaan".

Kaikki varmaan tullaan tekemään ettei demareiden puolivuosisatainen unelma tasa-arvoiseta ja kaikkea hyvää kaikille  tuovata peruskoulusta vaan kaadu (ei ainakaan ennen kuin sosialistidemokratia kaatuu oman mahdottomuuteensa).

Se mistä ei mitään puuttu, kumma kyllä, oli se, että oppilaat ja ehkä heidän vanhempansakin tekisivät jotain. Ehkä se on vastoin unelmaa tai muuten rasistista tai liikaa vaadittu...

Onneksi omat lapseni ovat jo ohittaneet tämän vaiheen mutta seuraavan polven puolesta olen vähän huolissani....

Faidros.

Täyttä paskaa on puheet mistään tasa-arvosta. Materiaalin taso on laskenut johtuen maahanmuutosta. Sama selvä asia on käynyt toteen kaikissa niissä maissa mitkä ovat olleet maahanmuuton "edelläkävijöitä" Euroopassa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Histon

Tästä on YLEn verkkosivuilla uutinen. Maahanmuuttokin tällä kertaa mainittu.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Vredesbyrd

Kantaväestön tasoa laskee lasten eläminen sokerihiirinä, jolloin keskittymiskyky on 0 ja vielä muut kuten autismin spektrin lisääntyminen päälle. Kehitysmaamuslimien jälkikasvun sullominen suomalaisiin kouluihin vie kehitystä oppimistuloksissa tietysti alas kuin ankkuri.
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

pw

Minusta professori puhuu oikeinkin järkeviä.

QuoteEntä jos opiskelua ei sidottaisikaan vuosiluokkiin? Jos lähtökohtana olisikin tietyn tason saavuttaminen peruskoulun aikana? Entä jos valinnaisuutta lisättäisiin entisestään?

Voisiko yläluokkalainen suuntautua opinnoissaan nykyistä enemmän omien tulevaisuuden suunnitelmiensa mukaisesti?

Juuri näin. Ei enää "kaikki yhteen muottiin" vaan lahjojen ja kykyjen mukaan edetään. Nykyäänhän ei peruskoulussa ole enää edes tasokursseja eikä tarkkailuluokkia vaan kaikki sullotaan samaan ja mennään heikoimman ehdolla. Tästä pitää päästä eroon.

Mitä rahaan tulee, niin olen lämpimästi lisäsatsauksien puolesta. Vaikka velkarahalla. Ihan millä vaan koska koulutus on kaikki.


pw

Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.

Tulituki

Tarkoittavatko nämä kommariprofessorit "tasa-arvolla" sitä, että kaikkien tulisi oppia kaikki asiat yhtä hyvin? Nörteistä pitäisi tulla yhtä hyviä telinevoimistelijoita kuin atleeteista ja kaikkien takapulpetin koulukiusaajien pitäisi oppia piirtämään yhtä hyvin, kuin taiteilijanurasta syntymästään haaveillut etupulpetin kynäniska?

Mielipuolista. Taas kerran.  :D
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Malla

Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37
Harvinaisen suorasananen selvitys asiasta. Mainittiin lukutaidottomuus, osan porukan vuosien jäkeenjääneisyys, joka matematiikassa on jopa seitsemän vuotta. Mainittiin myös maahanmuutto, tosin korrektisti mitenkään erikseen asiaan kuuluvana, mutta jos nyt  yhtään osasi YLE:n tekstiä kuunnella, niin kyllähän se sieltä tuli kuin pikajuna tunnelista.

Lukutaidottomuus mainittu, kyllä, mutta joku oppinut kiiruhti korjaamaan tyyliin: "Ei nyt sentään lukutaidottomuutta vaan vaikeuksia luetun ymmärtämisessä."
Taidan olla vanhanaikainen, koska minusta lukutaito on luetun ymmärtämistä.


Seitsemän vuoden tasoero matematiikassa on mykistävän hurja. Omalla muksulla oli aikoinaan onni päästä (täysin  sattumalta, ei eliittikoulu eikä testejä) yläkoululuokalle, jossa vallitsi harvinaisen innokas opinhalu. Matikan opettaja teetti oppilailla lukion (lyhyen) matikan tehtäviä, enkunopettaja "eriytti" antamalla halukkaille lukion tehtäviä läksyiksi. Opettajilta sai myös pätevää apua tulevaisuuden opintosuunnitelmiin. Se onnistui, koska oli rauhallinen ilmapiiri -- toki ne olivat tavallisia teinejä ja sangen levottomia perjantaisin :)

Oiva Armas

Koko perkeleellinen peruskoulu on suora kopio Itä-Saksan koululaitoksesta.
Ylioppilaita pitää vääntää kaikista turhiksista poliittisiin suojavirkoihin turvottamaan muuotoinkin paisunutta hallintokoneistoa.
Kansakoulu, keskikoulu/ammattikoulu jatkoineen oli toimiva systeemi, jolla nykyinen hyvinvointi on luotu.
Kun koulutetaan yleismaistereita eikä puuseppiä, niin tässä tulos: kusessa ollaaan. Ja vielä "työvoimapulaa" paikkaava muuttokuorma poliittisten kusipäisten mailmanparantajien ynnä hihhuli Sipin kutsumana.

Titus

matuille joita ei opiskelu kiinnosta omat luokat (samalla arvosteluasteikolla kuin mullakin) ja
good luck kun ysiltä joskus suoriutuu jos suoriutuu. vähän niinkuin vanhan ajan tarkkailuluokka
mutta niinkuin mamuiluluokka.

ei voi olla yhteiskunnan vastuulla jos joku haluaa perseillä elämänsä ja tekee sen joka tapauksessa.kaltaistensa
seurassa saattaisi abdillakin ruveta kello soimaan, että tällaista on tulevaisuus ja tällaisessa porukassa.

jos sitä haluaa, niin ok mun puolesta.

jotka haluavat oppia, mutta on vaikeaa, niin tietenkin tuetaan hyvin samoin kuin erityislahjakkaiden tarpeita.

loppu hyysäämiselle ja yksilölle vastuuta vaikka onkin kakara
that's a bingo!

Arvoton

Ekana muistelin, että opettajat kun nykyään tuntuvat olevan vanhempien vihollisia. Opettajia syytetään lasten huonoista numeroista. Yksilöllisyys yli muiden! Suomeksi: jos vanhempia ei kiinnosta yhteistyö koulun kanssa ja lapsilta ei kotona vaadita mitään, lapsi käytännössä tuhlataan.

Tommi Korhonen

Vaikka nuo tulokset pitäisikin ruotia varmaan siitä alkuperäisestä raportista, ja mieluummin vielä sen raportin tilastotiedoista, niin ainakin tuossa uutisessa mainitaan huomattavana tekijänä tuolle laskulle Itä- ja Pohjois-Suomen poikien syrjäytyminen. Näihin ei vielä matuttaminen ole ihan hirveästi voinut vaikuttaa, paitsi tietysti yleisenä Suomen lamautumisena ja masentumisena näiden nykypoliitikoiden ja federalistien kynsissä. Mutta sekään ei ole suoraan heikomman maahanmuuttaja-aineksen syytä.

Kyllä tutkija sentään myöntää, että myös maahanmuuttajilla on ongelmia... Tämän todellinen vaikutus pitäisi saada esille raaka-aineistost, koska sitä ei ainakaan Yle kerro.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Ajattelija2008


mikkoR

Aamulla oli telkassa tästä ja hyvin varoivat sanomasta mistä asiat johtuu.
Suurin osa ihmisistä vain kauhistelee asiaa mutta jos tuosta tilastosta siivotaan matut pois niin johan viivat oikenee.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

yks vaan

#14
A) järjestys
B) vaatimustaso ylös
C) tiukka arvostelu, mieluiten absoluuttisemmin kuin nykyään

Mamujen suhteen vanhemmat pilaa lapset asenteillaan, joten sille pitää tehdä jotain.

E: pedagogipellet ja tablettikauppiaat pitää myös potkia helvettiin, stick to the basics ja oldschool on parempi tie. Toki it-taidot on tärkeitä, niitä pitää myös opettaa, mutta vanhempi perustekniikka toimii siinä paremmin kuin hienot tabletit ja somepelleily. Komentorivi kouluihin -aloite..
Kuka syrjisi minua?

ämpee

Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37

Noh, olihan herra professorilla tietysti ratkaisu asiaan: Lisää lisää lisää lisää lisää rahaa koulutuksen, lisää "yksilöllistä opetusta"

Nähtävästi professori tarkoittaakin lopputuloksen tasa-arvoa eikä mahdollisuuksien tasa-arvoa, joka on demokratian lähtökohta ja tunnustaa yksilöiden erilaisuuden.
Lopputuloksen tasa-arvoisuuteen pyrkiminen tuottaa sivutuotteenaan tasa-arvottomuuden joka on pysyvä, sillä kertaalleen lopputulokseen autettu ei auttamatta selviä enää edelleenkään, sillä on jo tuupattu tasolle jolla ei omilla ominaisuuksillaan edes pysty pysymään.
Mahdollisuuksien tasa-arvossa kukin selviää auttamatta omien mahdollisuuksiensa edellyttämään saavutukseen, ja kykenee selviytymään siellä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Marius

Koneravitalikko = läskisoossitalkkunamämmi :) ?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

multa tulille

Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?

Ajattelijan kysymys on aiheellinen ja olen  paihoillani, kyseessä oli latojan virhe. Oikea termi on kontravitalikko, mikä  oli  sodan aikaisten uttilaisten lentäjien termi sile kun sotakone meni kiitoradan ulkopuolella olevaan pusikkoon. Pyrin  löytämään pikimmiten paremman latojan, mutta kuten tiedätte, hirveä työvoimapula...


Marius

Kontra-vitalikko? No nyt tää aukes talikollekin.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

törö

Me ollaan ammattitutkintopuolella jo menossa siihen suuntaan, että kokeen joko saa läpi tai ei eikä ole mitään arvosanaa kertomassa, miten paljon vastauksia meni oikein. Tää on leviämässä näyttötutkintotasolla ja opetukseen kuuluvista kokeista saa vielä arvosanojakin, koska opettajia ei olla ohjeistettu uudelleen.

Samaan voitaisiin mennä muuallakin, koska sisätöissä on aika turha elvistellä arvosanoilla kun ei pysty olemaan ihan varma, pysyykö amiksien tekemä katto ylhäällä vai ei.

Jos inssillä on arvosanat ja kaikki niin ei siitä mitään isompaa iloa ole, koska se ei kumminkaan ymmärrä rakentamisesta mitään kovin ihmeellistä vaan se on koulutettu kertomaan mitä muiden pitäisi osata tehdä.

Finka

Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 11:24:04
...

Kun olen toiminut epäpätevänä opena niin seuraavat asiat olivat häiritseviä:

Ensimmäinen  oli etteivät oppilaat osaneet työkennellä yhteistyössä. Se johtuu ilmeisesti luokattomasta lukiosta, ei pääse syntymään omaa ryhmää ja minusta sellainen olisi ihan identiteetin kannalta tärkeää.

...

Mielestäni yhteistyötaidottomuus juontaa viimeistään peruskouluajoilta. Ensinnäkin nykyisin perheissä ei luonnostaan muodostu tilanteita, joissa yhdessä ponnistellaan tavoitteiden eteen. Sitten nämä lapset vedetään läpi peruskoulun, jossa on loppupeleissä harvassa perinteistä ryhmätyötä kehittyneempiä yhteistyöprojekteja. Vaikka lukioikäisillä on vielä kehityspotentiaalia, niin keskiverto lukiolaiselta puuttuu kymmenen vuoden edestä yhteistyötaitojen kehittämistä suhteessa optimitilanteeseen. Tässä vaiheessa opettaja ottaisi aikamoisen kivireen vedettäväkseen, jos alkaisi kehittämään oppilaiden yhteistyötaitoja.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

ikki

Mitä ikinä aikovatkaan "uudistaa" se tulee epäonnistumaan täysin. Nämä eivät ole valmiita rotuerotteluun joka olisi ainoa järkevä tapa toimia, 3v ikäisenä alkava ja 30v asti kestävä tummien apina-peruskoulu jossa mennään näiden jälkeenjääneiden tasolla kohti kykyä tehdä manuaalista ei-ajattelevaa työtä a 6e/h.
Ja sitten se valkolaisten peruskoulu jonka voisi hyvinkin myös jakaa tyhmiin ja fiksuihin eli joko 9v tai 4v kestävä peruskoulu.

Toisaalta koko peruskoulu on siinäkin epäonnistunut että tuputtaa lähinnä propagandaa ekä varsinaista sivistystä tai arvokasta osaamista.

Spesialisti

Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.

Bellerofon

(http://vertinet2.stat.fi/verti/graph/Graphserver.png?&ifile=quicktables/Maahanmuuttajat/kansa_1&lang=3&rind=3&gskey=2&x=586)
(http://img.yle.fi/uutiset/jyvaskyla/article9072699.ece/ALTERNATES/w580h326/pisa)


Joka huomaa jotain yhteneväisyyttä niin voi päästä HEPin suustaan.


Lukemisen derivaatta on lähes suoraan kääntäen verrannollinen maahanmuuttajien määrän derivaattaan. Tietty määrä ulkomaan kansalaisia varmasti parantaa oppimistuloksia ja kansainvälisyyttä sekä viihtyvyyttä, kun kyse on aidosta muuttamisesta. (En pidä turvapaikanhakijoita lähtökohtaisesti "muuttajina" vaan nimenomaan turvapaikanhakijoina) Henkilökohtaisesti näen, että kun jonnekin muutetaan, niin ennen muuttoa on jo työpaikat, asunnot, lasten koulut ja päiväkodit kartoitettuna ja hoidettuna esimerkiksi kaikki muut päivittäiseen elämään liittyvät sopimukset vähintään pari kuukautta ennen kuntoon. Tämä on ehkä vähän suppea länsimainen käsitys muuttamisesta.



Siili

#25
Quote from: Bellerofon on 08.08.2016, 12:10:17
(En pidä turvapaikanhakijoita lähtökohtaisesti "muuttajina" vaan nimenomaan turvapaikanhakijoina) Henkilökohtaisesti näen, että kun jonnekin muutetaan, niin ennen muuttoa on jo työpaikat, asunnot, lasten koulut ja päiväkodit kartoitettuna ja hoidettuna esimerkiksi kaikki muut päivittäiseen elämään liittyvät sopimukset vähintään pari kuukautta ennen kuntoon. Tämä on ehkä vähän suppea länsimainen käsitys muuttamisesta.

Turvapaikanhakijat hakevat nimen omaan turvaa, johon kuuluu erityisesti taloudellinen turva.  He tietävät varsin hyvin, että sopivalla stoorilla länsimaissa saa kotimaan suhteen erittäin kilpailukykyisen taloudellisen turvan vastikkeettakin.  Se vähentää huomattavasti vastikkeen tarjoamisen insentiiviä.

Hippo

Peruskoulun tasokurssit olivat aikoinaan ihan kelvollinen ratkaisu.

Aukusti Jylhä

Niin valitettavaa kuin se onkin, niin ainoa tehokas keino taata myös mamulapsille mahdollisuus koulutukseen ja ammattiin, olisi aika liian monessa tapauksessa huostaanotto niinku aluks.

Se on kohtis julmaa katseltavaa miten mamuvanhemmat (musut, eritoten somalimusut) sabotoivat lastensa tulevaisuuden täysin käsittämättömillä uskontovedätyksillä, mutta näihin ei kuitenkaan voida puuttua. Niin. Koska. Niin. :facepalm:
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

JJohannes

Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.

Valinnaisuutta on jo lisätty liikaakin (ja sivistyslukiotahan ollaan maassamme kokonaan lakkauttamassa) ja oppilasaines jakaantuu jo tasoryhmiin, ei tosin lahjakkuuden vaan vanhempien lompakon paksuuden perusteella.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

pw

Quote from: JJohannes on 08.08.2016, 12:36:25
Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.

Valinnaisuutta on jo lisätty liikaakin (ja sivistyslukiotahan ollaan maassamme kokonaan lakkauttamassa) ja oppilasaines jakaantuu jo tasoryhmiin, ei tosin lahjakkuuden vaan vanhempien lompakon paksuuden perusteella.


Onko sulla omia kouluikäisiä lapsia? Minulla on eikä omat kokemukset tue ollenkaan väitteitäsi? Olen itse 70 luvun lapsi ja ihan suora vertaus nykyisen alakoulun oppimateriaaliin jo kertoo että kehitystä tapahtunut merkittävästi. Uskallan väittää että nykykoululaiset (matut ja muut haasteelliset ryhmät jotka nykyään tungetaan nk. normilasten sekaan poislukien) pesee oman sukupolveni mennen tullen kaikissa aineissa.

Uskon että ongelma on enemmänkin suhteellinen. Muualla maailmassa koululaitos on harpponut eteenpäin hevosen askelin. Rynninyt rinnalle ja lopulta ohi.