News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Peruskoulu menossa kontravitalikkoon

Started by multa tulille, 08.08.2016, 09:07:37

Previous topic - Next topic

Eisernes Kreuz

Toivottavasti saadaan sitten uudeksi oppiaineeksi monikulttuurisuus. Nyt aivopesua joudutaan harjoittamaan muiden tuntien yhteydessä, ja se on kuitenkin tavallaan paljon hankalampaa kuin jos aihepiirille olisi varattu ihan omat oppituntinsa.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

klovni

Yksityinen peruskoulu tullee Suomeenkin laajassa mitassa yksityisen terveydenhuollon tapaan.

Kulttuurirealisti

Ei pidä kuitenkaan yleissivistää pelkän yleissivistämisen takia, vaan Suomen talous ja työllisyys pitäisi saada paremmalle uralle. Siksi esim. yrittäjyyttä ja koodausta voisi kokeilla opetusohjelmassa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

AcastusKolya

Quote from: Kulttuurirealisti on 09.08.2016, 17:39:01
Ei pidä kuitenkaan yleissivistää pelkän yleissivistämisen takia, vaan Suomen talous ja työllisyys pitäisi saada paremmalle uralle. Siksi esim. yrittäjyyttä ja koodausta voisi kokeilla opetusohjelmassa.

Ei, yleissivistys on se kulmakivi itseisarvona.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Foundation

Quote from: Mangustin on 08.08.2016, 19:23:46
Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.

Tasa-arvoinen tasoryhmittely on sisäänrakennettu järjestelmään.

QuoteGrahn-Laasosen mukaan koulujen toimintakulttuurissa olisi korjattavaa etenkin poikien osalta. Tyttöjen ja poikien välinen ero koulumenestyksessä on Suomessa OECD-maiden korkeimpia.

Grahn-Laasosen mukaan koulujen pitäisi mennä kohti yksilöllisempää oppimista ja digitalisaatiota.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080922048675_uu.shtml
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

AcastusKolya

Mikähän autuus tuossa digitalisaatiossa on näille nappisilmille?
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Tabula Rasa

Quote from: AcastusKolya on 09.08.2016, 19:11:03
Mikähän autuus tuossa digitalisaatiossa on näille nappisilmille?

Tablettimyyjien bisnes, se etteivät opet osaa mitään niillä teettää tai ettei niille ole sopivaa sisältöä jne on ihan sivuseikka kun jonkun sutkin puoluenilkin kaverilla on kuorma tabletteja myytävänä. Digitalisaatioon pitäisi olla ensin osaavat opettajat. Ja koska kehittyy niin nopeasti on koulussa 9v opetus aina myöhässä. Lisäksi ne tunnit menevät monilla porukoilla pelkästään pelaamiseksi. Ja junnut älyluureillaan ovat jo oppineet netinkäytön ihan omaa tahtiaan. paremminkin opetettava tieto voisi olla sitä mikä kestää oikeasti aikaa. Tietotekniikkaa voisi opiskella sitten alan koulussa myöhemmin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Goman

Quote from: ämpee on 08.08.2016, 11:17:02
Nähtävästi professori tarkoittaakin lopputuloksen tasa-arvoa eikä mahdollisuuksien tasa-arvoa, joka on demokratian lähtökohta ja tunnustaa yksilöiden erilaisuuden.

Lievästi pöyristyneenä kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'.
Onhan tietysti mahdollista saavuttaa 'lopputuloksen  tasa-arvo' , mutta silloin lopputuloksen rima täytyy asettaa tosi matalalle. Kaikista kun ei tule raketti-insinööriä millään ilveellä.   

Mielestäin tämä 'lopputuloksen tasa-arvo' on jokseenkin hölmö ajatus, eikä se ole optimaalinen tapa hyödyntää opetuksen resursseja. Ne kun tulevat joka tapauksessa olemaan rajalliset. Riittää kun taataan kaikille tasa-arvoinen mahdollisuus koulutukseen.  Jokainen, jolla on edellytyksiä saada hyviä tuloksia, saa niitä kyllä tässä nykyisessäkin järjestelmässä. Ilman että yritetään ylisuurilla resursseilla tehdä mahdottomia.

AcastusKolya

Ei lopputuloksen tasa-arvossa ole mitään tolkkua, sillä sehän antaisi kaikki valtit venkuloille. Toisaalta puhe mahdollisuuksien tasa-arvosta on harhautusta, sillä senhän pitäisi tarkoittaa tasa-arvoisia mahdollisuuksia yksilötasolla eli kunkin lapsen omista kyvyistä riippuvaisuutta. Ja tämähän ei toteudu missään, sillä vaikkapa vanhempien varallisuus on hyvin oleellinen tekijä.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Tabula Rasa

Quote from: AcastusKolya on 09.08.2016, 21:31:59
Ei lopputuloksen tasa-arvossa ole mitään tolkkua, sillä sehän antaisi kaikki valtit venkuloille. Toisaalta puhe mahdollisuuksien tasa-arvosta on harhautusta, sillä senhän pitäisi tarkoittaa tasa-arvoisia mahdollisuuksia yksilötasolla eli kunkin lapsen omista kyvyistä riippuvaisuutta. Ja tämähän ei toteudu missään, sillä vaikkapa vanhempien varallisuus on hyvin oleellinen tekijä.

Kukin mahdollisuuksiensa mukaan. Näihin mahdollisuuksiin kuuluu myös varallisuus, sosiaalinen status jne. Se vain hyvä ymmärtää siellä rikkaimmassa päässä että heillä on ollut paljon paremmat lähtöasemat vaikka saman verran koulua tarjotaankin. Ja sitä myöten vastuuta pitäisi osata kantaa myös kukin valtansa mukaan. Taloudellinen valta, sosiaalinen valta, älyllinen valta, seksuaalinen valta jne. Kaikki näistä syntyvät vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tulituki

"Lievästi pöyristyneenä kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'. Onhan tietysti mahdollista saavuttaa 'lopputuloksen  tasa-arvo' , mutta silloin lopputuloksen rima täytyy asettaa tosi matalalle. Kaikista kun ei tule raketti-insinööriä millään ilveellä."

Lisäksi lopputuloksen tasa-arvon saavuttamiseksi pitäisi käyttää jonkinlaista erityisestävyyttä, jolla ehkäistäisiin se, etteivät fiksuimmat oppilaat kehitä älykkyyttään ja nokkeluuttaan, ja kaikista saataisiin tasapäistettyä tasa-arvoistettua kunnon kommareita, jotka eivät turhia ajattele.
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Emo

No minähän teen oman jälkikasvuni kanssa niin, olen tehnyt tähän astikin ja teen jatkossakin, että kun koulussa esim. matematiikassa luokan kanssa rämpivät kirjasta tehtävän sieltä ja toisen täältä, niin kotona on toinen matikanvihko johon lasketaan KAIKKI tehtävät ja minä taikka isi tarkistaa, että ovat oikein!! Haistatan paskat kulttuurimarxilaiselle koululaitokselle, vihasta saan voimaa kotiopetusprojektiini. Kielissä sama juttu. Reaaliaineissakin tuon oman korteni opetuksen kekoon. Historiaa syvennettiin mm. Asterixilla. Menikin Rooman historia ja Caesar hyvin päähän. Youtubessa on opetustuubi, jossa mm. matematiikka on hyvin, niitä voi katsoa oheisina. Antakaa ihmiset lapsillenne sekä mahdollisuuksia että hyvää lopputulosta! Turhat älykännykät ja tietokoneet lasten käsistä pois, aikaa tärkeämmälle. Kaunokirjoitustakin voi itse opettaa, siihen ei tarvita kuin kynä, vihko ja kumi.

Tulituki

#72
"Myös oppilaiden itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin merkitystä painotetaan."

IL kokosi: Näin koulu uudistuu - 10 muutosta

Höhö. Niin sanotun toverisuosion ja sosiaalisen kompetenssin merkitystä ei voi liikaa korostaa uudessa innovatiivisessa peruskoulukokeilussa, jossa opettajan roolia himmennetään taustalle ja oppilaat jakavat todistukset toisilleen - ei toki kirjallisessa muodossa, ettei lukutaidottomuus ilmenisi ikävällä tavalla - vaan yläfemmoin ja selkääntaputteluin. Selkäänpuutoksia unohtamatta, täytyyhän yhteisössä joku koulukiusattu syntipukki olla koheesiota ylläpitämässä.

Voi vittu.  :D
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Malla

#73
Quote from: Emo on 10.08.2016, 10:40:52
No minähän teen oman jälkikasvuni kanssa niin, olen tehnyt tähän astikin ja teen jatkossakin, että kun koulussa esim. matematiikassa luokan kanssa rämpivät kirjasta tehtävän sieltä ja toisen täältä, niin kotona on toinen matikanvihko johon lasketaan KAIKKI tehtävät ja minä taikka isi tarkistaa, että ovat oikein!! Haistatan paskat kulttuurimarxilaiselle koululaitokselle, vihasta saan voimaa kotiopetusprojektiini. Kielissä sama juttu. Reaaliaineissakin tuon oman korteni opetuksen kekoon. Historiaa syvennettiin mm. Asterixilla. Menikin Rooman historia ja Caesar hyvin päähän. Youtubessa on opetustuubi, jossa mm. matematiikka on hyvin, niitä voi katsoa oheisina. Antakaa ihmiset lapsillenne sekä mahdollisuuksia että hyvää lopputulosta! Turhat älykännykät ja tietokoneet lasten käsistä pois, aikaa tärkeämmälle. Kaunokirjoitustakin voi itse opettaa, siihen ei tarvita kuin kynä, vihko ja kumi.

Yläfemma! Selkääntaputus!  :)
Minun pilttiseni ei tarvinnut tai huolinut kotiopetusta, mutta yksi rakkain ekaluokkalaiseni joululahjoista oli äidin väsäämä tehtävävihko (kuvitukseton, tietystä syystä, joka ei liity uskomuksiin vaan realismiin = en osaa piirtää.)
Kun lapsi oli isompi, hän halusi joskus, melko harvoin, minun kuulustelevan kokeisiin. Käytin hyväksi havaittua menetelmää: "Selitä mulle omin sanoin, miten juttu X menee. Selitä niin, että minäkin ymmärrän."



multa tulille

#74
Quote from: Eisernes Kreuz on 09.08.2016, 17:37:07
Toivottavasti saadaan sitten uudeksi oppiaineeksi monikulttuurisuus. Nyt aivopesua joudutaan harjoittamaan muiden tuntien yhteydessä, ja se on kuitenkin tavallaan paljon hankalampaa kuin jos aihepiirille olisi varattu ihan omat oppituntinsa.

Kuuntelin tossa aamulla klo 10 jälkeen YLE:n radio suomea, jossa joku Jakkukalkkuna Helsingin Ressusta ja joku opetushallitusturhis toivat ilosanoman, PERUSKOULU EI MENEKÄÄN KONTRAVITALIKKOON, VAAN SE PELASTUU !! Idea on kuulemma uusi OSS (ei siis jenkkien sodanaikainen erikoisoperaatioporukka, vaan uusi) OpetusSuunnitelmaSomaliaksi tai joku muu samankaltainen aivokummitus.

Uuden järjestelmän avainsanoja ovat EETTINEN OPPIMINEN, VUOROVAIKUTUS ja ILMIÖOPPIMINEN.

Kuulostaa  tosi lupaavalta, nyt on kerrankin veronmaksajien rahat pantu hyötykäyttöön ja  tosi nopasti, vasta pari päiväähän sitten väitettiiin peruskoulun olevan tuhon oma.

EETTINEN OPPIMINEN = Nyt saa jäsen Rautaristi (yllä lainaus) kaipaamaalleen monikulttuurisuudelle ihan oman oppilaineen...

VUOROVAIKUTUS  =  Opettajilta viedään viimeinenkin vaikutusmahdollisuus kouluissa ja takapenkin pikku kikkamokkelit pättää kaikesta Punakaartin huutoäänestysperiaatteeella. Ja tarvittaessa tehostavat vaikuttamistaan huorittemalla  kuorossa opettajaa ja terrorisoimalla niitä (mahdollisia) oppilaita, jotka ehkä olosuhteista huollimatta haluaisivat oppia jotakin.

ILMIÖOPPIMINEN = Tässä on nyt synsteemin suunnittelijoille tullut joku epäjatkuvuuskohta, koska tästä tulee ensimmäiseksi mieleen, että sekasorrosta tarpeeksi saaneet aloitekykyiset varustautuu myös nyrkkiraudoilla, kaapelinpätkillä, nippusiteillä, ilmastointiteipillä ja jollain välitunnilla panee luokan kultamunat pakettiin pihalle roskalaatikoiden taakse. Ja kun tunnin alussa opettaja kysyy että missäs Abdi, Ahmed ja 10 eri Muhammedia on, niin kaikki vaan viheltelee ja sanoo etteivät tiedä....

Lisäksi tämä johtaa siihen, että jäsen Emon metodit kotikoulusta , joita tossa vähän ylempänä esitteli, tulevat leviämään räjähdyksenomaisesti, koska koulussa ei tämän uuden vallankumouksellisen systeemin jäkeen kukaan enään opi yhtään mitään.

Kyllä vanhan poikalyseon rehtorini pyörisi haudassaan, jos tästä kuulisi....

Vaniljaihminen

Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja. Olisihan se toki niin kallista ettei siihen olisi kuin harvalla varaa, mutta kun siitä toisesta koulusta tulisi lähinnä vain joku lukutaidottomien terroristien koulutus- ja paapomiskeskus, niin ainakin joku vieläkin saisi hyvää koulutusta huonon sijaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Emo

Quote from: multa tulille on 10.08.2016, 11:49:55


Kuuntelin tossa aamulla klo 10 jälkeen YLE:n radio suomea, jossa joku Jakkukalkkuna Helsingin Ressusta ja joku opetushallitusturhis toivat ilosanoman...
...
Lisäksi tämä johtaa siihen, että jäsen Emon metodit kotikoulusta , joita tossa vähän ylempänä esitteli, tulevat leviämään räjähdyksenomaisesti, koska koulussa ei tämän uuden vallankumouksellisen systeemin jäkeen kukaan enään opi yhtään mitään.

Kyllä vanhan poikalyseon rehtorini pyörisi haudassaan, jos tästä kuulisi....

Ai ne meinaavat Ressunkin (se Suomen paras lukio?) nuijia muiden Suomen koulujen tasolle!?

En väitä etteikö jälkikasvuni kotikoulua ajoittain vastustelisi, ja eri persoonallisuuksin varustetut lapset ja eri ikäiset lapset tietysti vastustelevat eri määrän verran  kotikoulua, mutta vanhempi voi lastaan hieman lahjoa ja pakottaakin tekemään tehtäviä, ja selittää, että kun mokukoulu on mitoitettu heikoimpien mukaan ja sinä osaisit enemmän, niin sinun omaa jatkoasi ajatellen hyödyt tästä että teet muita enemmän hommia nyt.

Olen myös kertonut, että minun nuoruudessani peruskoulussakin oli jo laajaa matikkaa ja pitempiä kieliä oppivammille oppilaille, muut tekivät suppeampaa matikkaa.

Mallan käyttämä menetelmä omin sanoin selittämisestä on tietystikin erinomainen, koska jos asian osaa selittää, sen on melkeinpä pakostikin myös tajunnut. Harva osaa ulkoa opittua virheettömästi luritella tajuamatta mistään mitään.

Kotikoulu on hyvä asia, mutta lapset ovat tässäkin hyvin eriarvoisessa asemassa, koska kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa opettaa (esim. oma työ ja kolmen yksinhuoltaja) tai vanhemmat eivät osaa opettaa, jos itsekään eivät ole esim. matikkaa lukeneet kuin minimin tai kielipää on vanhemmillakin huono, Mutta kelle tämä sopii, niin tätä jo nyt tietojeni mukaan muutkin tuttavapiirissäni ainakin jossain määrin tekevät lastensa koulunkäynnin eteen.

Faidros.

Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.

Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Pieni Maailma

#78
Mikko Paunio kirjoittaa Facebookin Oikeistofoorumilla:
Quote from: Mikko PaunioUudessa uljaassa peruskoulussa matematiikka, luonnontieteet, filosofia ja jopa uskonto alistetaan ilmastonmuutokselle mm. ilmiöoppimisen avulla.

Kirjani "Vihreä valhe - Valheen sysimustat juuret, sen salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset" (Auditorium 2015) on 100 ekaa sivua kuvausta tämän uuden sekulaarin uskonnon syntymisestä.

Pirkanmaan marxilainen vuoden 1972 koulutusmoniste oli amatöörimäinen verrattuna tähän.

Linkki Open ilmasto-oppaaseen
Huikeaa materiaalia luvassa.

Esimerkiksi kohdasta Uskonnot
QuoteIlmastoahdistusta torjumaan
Suuren kokonsa ja moniulotteisuutensa vuoksi ilmastonmuutos aiheuttaa helposti ahdistuksen tunteita aikuisillekin. Toimintakykymme säilyttämiseksi toivon ilmapiirin ylläpitäminen on kuitenkin tärkeää. Katastrofaalisen ilmastonmuutoksen seuraukset pystytään yhä välttämään. Vaikka tulevat sukupolvet joutuvat elämään jo nyt aiheutetun ilmastonmuutoksen seurausten kanssa, voivat seuraukset pysyä sen kokoisina, että niiden kanssa on mahdollista ylläpitää nykyisen kaltainen hyvinvoinnin taso. Suuri joukko ihmisiä tekee jatkuvasti töitä asian puolesta.

Quote
TEHTÄVIÄ
1. MIKÄ TEKEE MINUT ONNELLISEKSI?
Katsotaan Kierrätyskeskuksen tuottama "Onnen eväät" -video: https://www.youtube.com/watch?v=fk_T7xg6M4E&feature=channel_page

Videon katsomisen jälkeen tehdään "Elämän nautinnot" -arvoharjoitus, jonka ohjeet löytyvät 4V-hankkeen Mikä on arvokasta? -oppaan sivulta 5: http://www.4v.fi/files/4952/4v_mikaonarvokastaA5_lowres.pdf

2. MITEN IHMISOIKEUDET TOTEUTUVAT?

Tutustutaan ihmisoikeuksien julistukseen ja mietitään miten sen mukaiset ihmisoikeudet toteutuvat maailmassa tällä hetkellä. Entä miten ilmastonmuutos vaikuttaa asiaan? Millainen tilanne on ehkä esimerkiksi vuonna 2030? Millaisia toimenpiteitä voidaan tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat maailmassa hyvin nyt ja tulevaisuudessa?

3. USKONTOKUNNAT ILMASTONMUUTOSTA TORJUMASSA
Tutustutaan eri uskontokuntien ilmastonmuutokseen liittyviin näkemyksiin ja tehdään niistä pienet esitelmät. Materiaalia aiheesta löytyy täältä:


4. ERILAISET TULOT, ERILAISET PÄÄSTÖT
Pohditaan tuloerojen ja hiilipäästöjen maantieteellistä keskittymistä esimerkiksi seuraavan kahden artikkelin pohjalta:


5. EKOPAASTOLLE
Evankelisluterilainen kirkko järjestää pääsiäisen alla ekopaast-kampanjan. Oppilaat voivat itse miettiä mistä haluaisivat luopua pääsiäispaaston ajaksi / muuksi ajaksi ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Ekopaasto pääsiäisen alla: http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp2?open&cid=Content25A434
Keskustelun pohjana voidaan käyttää Kirkon ilmasto-ohjelmaa: http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/6C351E635CF63C11C2257E2E0012D44D/$FILE/KH_ilmasto-ohjelma_netti.pdf

6. ÄÄNIMAISEMIA
Tehdään retki metsään tai toteutetaan äänimaisema luokkaan esimerkiksi YouTube-videon avulla. Vastakohtana luonnon äänille pohditaan myös kaupungin äänimaisemaa. Kumpi puhuttelee? Maisemien hengellisyyden lisäksi voidaan arvioida äänimaisemien synnyttämiä CO2-päästöjä/sitoutumista.

    Mitä jos metsän äänimaisemassa kuulukin moottorisahan ääni. Mitä tunteita se herättää? Mitä tarkoittaa itseisarvo? Onko luonto itsessään arvokas, vai määritellänkö sen arvo saavutettavien hyötyjen perusteella? Mitä ovat arki- eli välinearvot?
    Kuka "hoitaa" luontoa? Kuka ylläpitää luontoa, metsää, maisemaa?


Se siitä sekulaarin liberaalidemokratian tunnustuksettomasta opetuksesta.
"Oi alinen maaemo, anna meille meidän ilmastorikkeemme anteeksi ja hyväksy vaatimaton uhrilahjamme"

Bling!

"100 ilmastodollaria on nyt talletettu gebardihatun tilille. Henkilökohtainen hiilijalanjälkesi aleni juuri 0,000043%"

P.S Miten yksittäisiä facebook-postauksia linkitetään suoraan?
Pieni on kaunista

TheJ

Quote from: pw on 08.08.2016, 09:38:16
Juuri näin. Ei enää "kaikki yhteen muottiin" vaan lahjojen ja kykyjen mukaan edetään. Nykyäänhän ei peruskoulussa ole enää edes tasokursseja eikä tarkkailuluokkia vaan kaikki sullotaan samaan ja mennään heikoimman ehdolla. Tästä pitää päästä eroon.

Näin se on ollut peruskoulussa jo ties kuinka kauan... Okei, joskus kauan sitten tarkkailuluokalle voitiin kerätä epäsosiaaliset kovikset häiriköimästä, mutta eteneminen oli kyllä jo 80-luvulla vahvasti heikoimman ehdoilla. Tarkoitti käytännössä että fiksummat kyllästyivät kuoliaaksi tunneilla. Tarkoituksena ei koskaan ollut opettaa oppilaille jotain uutta, vaan tasapäistää kaikki yhteen minimitason muottiin.

Sentään jotkut opettajat hieman tajusivat säätää - esim. itse peruskoulussa englanti meni itseopiskeltuna reilusti ohi peruskoulun tahdin, niin aika pian opettaja tajusi että ne pari luokan "osaa jo englantia"-tyyppiä kannatti pitää hiljaisena ettei muiden oppiminen kärsi, joten itse esim. "opiskelin" jokusen vuoden englantia lukemalla englanninkielisiä kirjoja oppituntien aikana sekä tekemällä kokeet ja diili oli että näin tehdään jos vain kokeista tippuu järjestään kiitettäviä arvosanoja. Ei tarvinnut romaaneita jättää väliin...

Ongelmat ovat nyt kärjistyneet kun luokkien aines on tippunut niin heikoksi (kiitos maahanmuutto) että ko. minimitaso on liian kova näille isänmaamme tulevaisuuden toivoille. Jatkuva perseily ja olemattomat valtuudet puuttua siihen (jonka nämä mussukat tietävät!) varmistavat ettei ko. minimitaso tule koskaan täyttymään melkoiselle osalle porukkaa.

Jotain tarttis tehdä, joten sen sijaan että pidettäisiin kuria ja järjestystä ja pistettäisiin piltit opiskelemaan, muokataankin systeemiä "pehmeämmäksi".

Alkuasukas

Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.

Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

ikki

Quote from: Sakari on 08.08.2016, 13:32:17
Jos menestyjät kokisivat enemmän vastuuta asiat sujuisi suomessa paremmin. Vastuu ei tarkoita nyt sitä että menestyjät antavat rahansa pois ja kaikilla on kurjaa. Vaan sitä että menestyjät pyrkisivät esim. perustamaan enemmän yrityksiä jne. Ja verotus olisi muokattava siten että menestyjä motivoituu jakamaan hyvinvointia ympärilleen, ilman katkeroitumista. Idealistista ajattelua ehkä.

Yrityksiä ei perusteta eikä tekemään ryhdytä niin kauan kun verottajan ja yhteiskunnan suhtautuminen on mikä on.

Juhlapuheita löytyy mutta kun todellisuus on hirsipuu niin työpaikkojen luominen muille on lähinnä luusereiden touhua.
Sitten kun pääomat opitaan olemaan verottamatta, lakkoilua rajoitetaan mahdollistamalla lakkoilijoiden työsopimusten purku ja tuntuvat automaattiset korvaukset päälle (mallia 500e/duunari/päivä työsopimuksen purkupäivään + 20 päivää, eli minimissään 10.500e korvausta per duunari työnantajalle).

Mangustin

Quote from: Alkuasukas on 10.08.2016, 13:54:51
Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.

Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.

Omien lasten kotikoulu on (toistaiseksi) ilmoitusasia. Useamman kotikouluperheen lapsista saa koottua luokan, jota vanhemmat voivat vuorotellen opettaa. Harva on pätevä kaikissa aineissa, mutta monella on ammattinsakin puolesta peruskoulun opettajia laajemmat tiedot osassa aineita. Yhdistettynä lyhennettyyn työviikkoon mukeloille saadaan normaali päiväkoulu, mutta iltaluennot + läksykerho päiväsaikaan onnistuu myös.

Ennustan mallin mukaisen kotiopetuksen yleistyvän koulujen huonontuessa.

aivovuoto

Niih monella oppilaalla viihtyy tunnilla kädessä eräs aikakautemme laitteista pidempään kuin kynä. Jätän sen laitteen nimen tässä arvoitukseksi.
Opettajat eivät tälle voine tehdä oikein mitään, kun murkku kaivaa sen taskustaan ja kotona ei välitetä.

nollatoleranssi

#84
Quote from: Mangustin on 10.08.2016, 19:04:01
Quote from: Alkuasukas on 10.08.2016, 13:54:51
Quote from: Faidros. on 10.08.2016, 12:10:44
Quote from: Vaniljaihminen on 10.08.2016, 12:02:07
Eikö nyt voisi perustaa sellaisia yksityiskouluja, joissa oikeasti oppisikin jotain ja jonka arvosanat olisivat edelleen numeroja.

Tämä voi olla hyväkin bisnes, voidaanhan jo nykyäänkin lapset kouluttaa kotona.
Ei saa lupia. Tästä väännettiin joskus kättä useampikin sivu.

Omien lasten kotikoulu on (toistaiseksi) ilmoitusasia. Useamman kotikouluperheen lapsista saa koottua luokan, jota vanhemmat voivat vuorotellen opettaa. Harva on pätevä kaikissa aineissa, mutta monella on ammattinsakin puolesta peruskoulun opettajia laajemmat tiedot osassa aineita. Yhdistettynä lyhennettyyn työviikkoon mukeloille saadaan normaali päiväkoulu, mutta iltaluennot + läksykerho päiväsaikaan onnistuu myös.

Ennustan mallin mukaisen kotiopetuksen yleistyvän koulujen huonontuessa.

Ei se aivan "ilmoitusasia" ole.

Tuossa oli jokunen aika sitten tapaus, jossa oppilasta kiusattiin koulussa paljon ja halusi sen takia kotiopetukseen (tai ainakin näin asia esiteltiin julkisesti). Toisen oppilaan kohdalla (samasta perheestä) tuo oli onnistunut, mutta ei toisen. Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".

Edit: Muistelen aiheesta julkaistun jonkuntasoisen uutisen, mutta lähteen puuttuessa tähän kommenttiin voi suhtautua varauksella...
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Vesa Heimo

[quote author=nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967 Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".
[/quote]

Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

nollatoleranssi

Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:31:27
Quote from: nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".

Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.

Yritin etsiä mainittua juttua, mutta en löytänyt. Tuohon voi suhtautua varauksella menikö tilanne kokonaisuudessaan noin.

Tämä uutinen löytyi, mutta muistelen kyseessä olleen eri tapauksen.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/372426-helsinkilaispojan-kotiopetuksesta-virisi-erikoinen-kiista-kouluun-meno-ei-sisailman
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Vesa Heimo

Quote from: nollatoleranssi on 10.08.2016, 20:01:00
Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:31:27
Quote from: nollatoleranssi link=topic=115001.msg2368967#msg2368967Asiaa perusteltiin koulun puolelta sillä kuinka "oppilaalle itselleen olisi vaaraksi olla kotiopetuksessa, koska tunteja tulisi vähemmän ja osaavia opettajia ei olisi tarjolla".

Onko linkkiä? Epäilen että on vain yhden puolen kertomus asiasta tarjolla.

Yritin etsiä mainittua juttua, mutta en löytänyt. Tuohon voi suhtautua varauksella menikö tilanne kokonaisuudessaan noin.

Tämä uutinen löytyi, mutta muistelen kyseessä olleen eri tapauksen.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/372426-helsinkilaispojan-kotiopetuksesta-virisi-erikoinen-kiista-kouluun-meno-ei-sisailman

Niin, eli vanhemmat eivät osaa opettaa niin koululta olisi pitänyt tulla opettaja kotiin. Kotiopetusta ei "kielletty", vaan kunta ei suostunut palkkaamaan ammattiopettajaa opettamaan lasta.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Alkuasukas

Ei Suomessa ole koulunkäyntipakkoa, oppivelvollisuus sen sijaan on. Jokainen täysjärkinen aikuinen pystyy 1-6- luokan asiat opettamaan, yläkoulun kohdalla vaaditaan jo vähän matikka/kemia/fysiikka/kieliosaamista.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Eino P. Keravalta

Goman:

Quote..kuuntelin radiosta keskustelua jossa todellakin katsottiin että 'mahdollisuuksien tasa-arvo' ei ole riittävä tavoite nykyään, vaan pitää saada aikaan 'lopputuloksen tasa-arvo'.

Lopputuloksen tasa-arvo voidaan saavuttaa jo huomenna, jos halutaan.

Ei tarvita muuta, kuin maksaa jokaiselle suomalaiselle 5 000 euroa kuussa käteen työllisyyteen, osaamiseen ja ansioihin katsomatta.

Ylimenevästä ansiosta 100% vero.

Rahastahan tämä ei ole kiinni, koska Suomella on rahaa ja jollei ole, lisää saa pyytämällä pankkiireilta. Takaisinkaan ei tarvitse maksaa - katsokaa vaikka Kreikkaa.

Kumbayaa!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.