News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Peruskoulu menossa kontravitalikkoon

Started by multa tulille, 08.08.2016, 09:07:37

Previous topic - Next topic

Kulttuurirealisti

Quote from: Finka on 08.08.2016, 11:52:02
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 11:24:04
Ensimmäinen  oli etteivät oppilaat osaneet työkennellä yhteistyössä. ...
Sitten nämä lapset vedetään läpi peruskoulun, jossa on loppupeleissä harvassa perinteistä ryhmätyötä kehittyneempiä yhteistyöprojekteja...

Yhteistyötä pitäisi opetella ala-asteelta lähtien. Se on nykytyöelämässä tärkeää suurimmassa osassa ammatteja.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Sakari

Peruskoulu ja uskomus ettei ihmisten välillä ole eroja poistaa vastuuntunnon siltä todelliselta menestyjäjoukolta, jolla geenit, perhetausta ja varallisuus on kunnossa. Nämä menestyjät pääsevät yhteiskunnassa omistamaan ja tienaamaan. Koska opetus siitä että kaikki on samanlaisia ja saavat saman koulutuksen oikeuttaa menestyjän olemaan piittaamatta huonosti menestyvän kärsimyksistä, sillä huonosti menestyvä on saanut samat mahdollisuudet ja valinnut itse osansa.

Jos menestyjät kokisivat enemmän vastuuta asiat sujuisi suomessa paremmin. Vastuu ei tarkoita nyt sitä että menestyjät antavat rahansa pois ja kaikilla on kurjaa. Vaan sitä että menestyjät pyrkisivät esim. perustamaan enemmän yrityksiä jne. Ja verotus olisi muokattava siten että menestyjä motivoituu jakamaan hyvinvointia ympärilleen, ilman katkeroitumista. Idealistista ajattelua ehkä.
Ooh lalaa...

Skeptikko

#32
Quote from: Spesialisti on 08.08.2016, 11:58:46
Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.

Ongelmana voi olla myös se, ettei esimerkiksi kielitaito ole riittävällä tasolla tai ettei huomioida koulunsa Suomessa vasta myöhemmin aloittavan kohdalla sitä, että henkilöllä on pahasti puutteelliset perustiedot ja hänet pitäisi sen vuoksi laittaa ikäisiään selvästi nuorempien luokalle. Ongelmaa pahentaa sitten nämä armosta läpi päästämiset, jolloin samat ongelmat toistuvat taas sitten seuraavilla luokilla, kun niihin ongelmiin ei puututa missään vaiheessa tosissaan.

Samoin on todisteita siitä, että opettajat eivät yksinkertaisesti vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta, mikä on karhunpalvelus lapsille itselleen. Samasta asiasta olen nähnyt lehdessäkin valittavan jonkun maahanmuuttajataustaisen lapsen, mutta ilmiö on ollut havaittavissa tilastollisessa tarkastelussa.

Tutkimus: Suomalaiset opettajat suosivat maahanmuuttajaoppilaita arvosanoissa
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa

Quote
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.

Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.

Kansainvälisen Pisa-tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen on Suomessa huolestuttavan heikkoa.

Ongelmista huolimatta opettajat näyttävät antavan maahanmuuttajanuorille keskimäärin liki samantasoisia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluville oppilailleen.

Maahanmuuttajalasten kouluosaaminen laahaa jäljessä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030818106583_uu.shtml

Quote
Maahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.

Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.

En tähän hätään löytänyt Iltalehdestä sitä muistamaani juttua, jossa muistaakseni koulussa hyvin pärjännyt maahanmuuttajataustainen tyttö valitti siitä, etteivät opettajat vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Skeptikko

#33
Minusta koulutukseen tehtäviä muutoksia pitäisi ensin testata pienellä joukolla sen näkemiseksi, että onko muutoksista hyötyä, eikä suin päin toteuttaa suuria muutoksia koko valtakunnan tasolla, kun on suuri riski siitä, että muutokset saattavat tosiasiassa heikentää oppimistuloksia.

Eräs testaamisen arvoinen asia olisi minusta pienten rahasummien maksaminen hyvistä koetuloksista. Lisäksi pitäisi olla siten, ettei näitä rahasummia huomioitaisi toimeentulotuessa toimeentulotukea pienentävinä rahoina. Muistaakseni nimittäin on ulkomaista näyttöä siitä, että rahalliset kannustimet tehoavat syrjäytymässä olevilla ja/tai ei-valkoisilla oppilailla.

Vaikka tämä ajatus rahapalikinnoista varmasti onkin epätavalinen, niin sitä kannattaisi kuitenkin rohkeasti kokeilla. Jos suhteellisen pienillä rahakannustimilla saadaan olennaisesti vähennettyä esimerkiksi syrjäytymiskehitystä, maksaa tällainen helposti itsensä takaisin.

Good grades pay off literally
http://usatoday30.usatoday.com/news/education/2008-01-27-grades_N.htm

Quote
An analysis of the Texas program last month by Cornell economist C. Kirabo Jackson found that it linked to a 30% rise in the number of students with high SAT and ACT scores and an 8% rise in college-going students.

Tämän perusteella taas kuulostaa siltä, että koetulosten sijaan kannattaisi ehkä palkita läksyjen, laskutehtävien tms tekemisestä:

Should You Pay for an 'A'? Part 3: The Experts Weigh In
http://www.huffingtonpost.com/beth-kobliner/paying-for-grades_b_1975557.html

Quote
Though he hasn't seen much of a correlation between cash incentives and higher grades, Fryer found something that does work: paying for specific habits (for example, rewarding kids for reading books or learning specific math lessons).

In some newer experiments that he conducted in Houston, he paid students, parents, and teachers for making clearly spelled out, concrete improvements during the learning process.

For example, parents and students received $2 each time students mastered *weekly* math objectives, and parents were paid $20 and teachers were paid $6 for each parent-teacher meeting they attended.

This type of reward system actually worked. Students mastered 125 percent more math lessons than kids who weren't paid, and when the amount of cash increased, the success rate went up as well.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Faidros.

Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?

Etkö tiedä? :o Alunperin hevosvetoiseksi tarkoitettu heinänkeruulaite, joka on modattu traktorin perään. Yksinkertaisemmillaan vaatii myös toisen henkilön istumaan teräspallille masiinan päälle nostamaan karhikon ilmaan sopivissa kohdin, enemmän kehitetyssä versiossa nostovipu on viety traktorikuskin käytettäväksi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tabula Rasa

Enemmän kuin tasokurssit voisi lakata sitomasta tiettyä oppimissisältöä tiettyyn vuoteen iän mukaan. Eli kaikille samat oppimissisällöt, mutta kukin menisi niitä omaan tahtiinsa läpi. Kun opittu peruslaskutoimitukset, seuraava ryhmä jossa käsitellään korkeampia laskutoimituksia jne. Tällöin fiksuimmat saisivat edetä vaikka useamman entisen vuosiluokan verran vuodessa ja taas tyhmimpien kanssa kerrataan perusasioita kunnes ne on päässä. Tietty määrä sisältöjä mitä tulee hyväksytysti osata ennen seuraavaa. Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne. Oppiaineeksikin voisi harkita. Vertaisryhmät muodostuisivat samantasoisista oppilaista ikään katsomatta. Opetusta tai toisia opiskelijoita häiritsevät oppilaat omaan ryhmäänsä jossa käydään samat sisällöt läpi.

Tasokokeet kunkin vuositason sisällön omaksumisen jälkeen. Hyväksytysti ja jatkaa seuraaviin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Java

Oma kuopus sai juuri peruskoulun suoritettua, jäi pelkästään positiivisia muistoja, toki kävi ylä-asteen matikkapainotteisessa luokassa, mihin oli pääsy-koe. Yksi mamu oli koko luokassa, kiinalaisperäinen tyttö, ei mitään ongelmia kolmen vuoden aikana!
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Raksa_Mies

Uskon että nykyiselläkin rahalla pärjättäisiin, kun vain haluttaisiin purkaa byrokratiaa.

Marius

#38
Quote from: Faidros. on 08.08.2016, 14:17:10
Quote from: Ajattelija2008 on 08.08.2016, 10:46:47
Mikä on koneravitalikko?

Etkö tiedä? :o Alunperin hevosvetoiseksi tarkoitettu heinänkeruulaite, joka on modattu traktorin perään. Yksinkertaisemmillaan vaatii myös toisen henkilön istumaan teräspallille masiinan päälle nostamaan karhikon ilmaan sopivissa kohdin, enemmän kehitetyssä versiossa nostovipu on viety traktorikuskin käytettäväksi.
Hevosvetoinen haravakone. Olen tehnyt heinätöitä hevosella ja haravakoneella. Nykyään näkee vain ruostuneina maatilojen pientareilla.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Foundation

Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 14:41:47Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne.

Miksi kaikista pitää tulla samanlainen kuin sinusta.
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

Marius

#40
Miksi kenenkään pitäisi osata lukea, laskea tai kirjoittaa, kun maahanmuuttajatkaan eivät osaa ?

Kaikkihan olemme samanlaisia.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Tabula Rasa

#41
Quote from: Foundation on 08.08.2016, 17:17:41
Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 14:41:47Peruskouluvelvollisuus jatkumaan kunnes on suorittanut vaaditun oppimäärän, ikään katsomatta. Sosiaalistuminen voisi olla yksi oleellinen oppimissisältö, toisten kanssa toimeen tulo ja toisten ja toisenlaisten ymmärtäminen, kunnioittaminen jne.

Miksi kaikista pitää tulla samanlainen kuin sinusta.

Miksi kaikilla pitäisi olla samanlaiset lähtökohdat(retorinen kysymys)? Nythän lähtökohdat ovat ihan mitä kukin sattuu saamaan kasaan. Tuolloin jokaisella olisi sama tietomäärä mistä ponnistaa jatkokouluihin. Jotka muuten rajaisin sellaisiksi joista työllistyy suoraan(esim pitkät palkalliset harjoittelut tyyliin 2v jokaiselle alalle uudelle tekijälle). Sekä niihin korkeakoulualoihin mihin on tarvetta. Johdon tehtävänä seurailla mille aloille on tulevaisuudessa kysyntää ja sitä myöten tuottaa niille aloille tekijöitä. Esim seuraamalla eläköitymistä, keskustelemalla yritysten kanssa tulevaisuuden tarpeista jne.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Takinravistaja

#42
Quote from: Skeptikko on 08.08.2016, 13:38:37
Quote from: Spesialisti on 08.08.2016, 11:58:46
Kun äo ja oppimistaidot ovat lähes kehitysvammaisen tasolla ja impulssikontrolli nolla, niin ollaan tekemisissä tosiasioiden kanssa. Ei siinä auta vaikka olisi kymmenen kouluavustajaa jelppimässä ja kunnioittamassa kulttuuria. Tai no, jos opettaja katsoo vaikka muualle kun avustaja jelppaa luokalta pääsemisessä vilungilla.

Ongelmana voi olla myös se, ettei esimerkiksi kielitaito ole riittävällä tasolla tai ettei huomioida koulunsa Suomessa vasta myöhemmin aloittavan kohdalla sitä, että henkilöllä on pahasti puutteelliset perustiedot ja hänet pitäisi sen vuoksi laittaa ikäisiään selvästi nuorempien luokalle. Ongelmaa pahentaa sitten nämä armosta läpi päästämiset, jolloin samat ongelmat toistuvat taas sitten seuraavilla luokilla, kun niihin ongelmiin ei puututa missään vaiheessa tosissaan.

Samoin on todisteita siitä, että opettajat eivät yksinkertaisesti vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta, mikä on karhunpalvelus lapsille itselleen. Samasta asiasta olen nähnyt lehdessäkin valittavan jonkun maahanmuuttajataustaisen lapsen, mutta ilmiö on ollut havaittavissa tilastollisessa tarkastelussa.

Tutkimus: Suomalaiset opettajat suosivat maahanmuuttajaoppilaita arvosanoissa
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa

Quote
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.

Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.

Kansainvälisen Pisa-tutkimuksen mukaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaaminen on Suomessa huolestuttavan heikkoa.

Ongelmista huolimatta opettajat näyttävät antavan maahanmuuttajanuorille keskimäärin liki samantasoisia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluville oppilailleen.

Maahanmuuttajalasten kouluosaaminen laahaa jäljessä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030818106583_uu.shtml

Quote
Maahanmuuttajien ja kantaväestön Pisa-tuloksissa on Suomessa suurempi ero kuin missään muualla Euroopassa.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osaaminen on keskimäärin 2-3 kouluvuotta jäljessä muiden tasosta, ilmenee vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta.

Moni maahanmuuttajaperheiden koululainen kokee, että opettajat odottavat heiltä vähemmän kuin muilta lapsilta.

En tähän hätään löytänyt Iltalehdestä sitä muistamaani juttua, jossa muistaakseni koulussa hyvin pärjännyt maahanmuuttajataustainen tyttö valitti siitä, etteivät opettajat vaadi maahanmuuttajataustaisilta samaa kuin muilta.

Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.

Takinravistaja

Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 12:44:33
Sveitsissä koulutus on ratkaistu jaottelemalla oppilaat kolmeen tasoryhmään. Se kolmonen on mamuille ja ööh, oppimishäiriöisille. Sveitsissä ne sanovat tämän ihan suoraan mutta suomalaisen lähti suodatin heti päälle.

Joka tapauksessa kolmosille opetetaan aika kevyesti teoriaa ja opintojen ohessa tehdään työmaalla muutamana päivänä viikossa ammattiin oppimista. Lähinnä taitaa olla ajatus että porukka on valvonnan alla ja tekee mielekästä toimintaa. Siitä työmaalla olosta maksetaan myös korvausta ja työnantajia on motivoitu joillakin extraeduilla.

Suomessa ongelmana on kuitenkin ettei työtä ole ja jos nämä pyörivät työmaalla niin urakkapohjaiset projektit muuttuisivat vieläkin haastavammaksi. Lisäksi nykyisin ilmaisen työvoiman käyttö on lähes normaali joten on hankala tehdä tällaista systeemiä motivoivana ellei sitä sitten jotenkin yhdistetä tukiin tms.

Oppimishäiriöt johtuvat mamuilla yleensä heikommasta kielitaidosta. Ei ulkomaalaistausta tarkoita, että lapsi olisi tyhmempi.

ikki

Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:12:45
Quote from: Ulvokki on 08.08.2016, 12:44:33
Sveitsissä koulutus on ratkaistu jaottelemalla oppilaat kolmeen tasoryhmään. Se kolmonen on mamuille ja ööh, oppimishäiriöisille. Sveitsissä ne sanovat tämän ihan suoraan mutta suomalaisen lähti suodatin heti päälle.

Joka tapauksessa kolmosille opetetaan aika kevyesti teoriaa ja opintojen ohessa tehdään työmaalla muutamana päivänä viikossa ammattiin oppimista. Lähinnä taitaa olla ajatus että porukka on valvonnan alla ja tekee mielekästä toimintaa. Siitä työmaalla olosta maksetaan myös korvausta ja työnantajia on motivoitu joillakin extraeduilla.

Suomessa ongelmana on kuitenkin ettei työtä ole ja jos nämä pyörivät työmaalla niin urakkapohjaiset projektit muuttuisivat vieläkin haastavammaksi. Lisäksi nykyisin ilmaisen työvoiman käyttö on lähes normaali joten on hankala tehdä tällaista systeemiä motivoivana ellei sitä sitten jotenkin yhdistetä tukiin tms.

Oppimishäiriöt johtuvat mamuilla yleensä heikommasta kielitaidosta. Ei ulkomaalaistausta tarkoita, että lapsi olisi tyhmempi.

Joo ei se ulkomaalaistaustasta tule, vaan onko missä määrin geenit afrikkalaista perää (äo 60).

Marius

Onhan suomalainenkin ulkomaalainen Afrikassa.

Ei ulkomaalaisuus tarkoita tyhmyyttä.

Ja koska kaikki olemme ulkomaalaisia ei tyhmyyttä tai järkeä ole olemassa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Aukusti Jylhä

Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:09:53
Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.

Juu, unelmassa periaatteessa kyllä, mutta käytäntö taas on niin kovin toisenlainen. Hyvin paljon toki tähän vaikuttaa alue ja sen alueen väestö, että paljonko niitä mamutaustaisia on suhteessa kantiksiin. Tai no, jos ihan suoraan puhutaan, niin jos päiväkotiryhmässä on vain yksi mamutaustainen, niin silloin tästä voi olla hänelle hyötyä kielen oppimisessa. Jo kaksi keskenään enimmäkseen viihtyvää mamutaustaista voi jopa häiritä koko muun ryhmän oppimista.

Alan kallistua hiljalleen siihen, että jos niitä ongelmamamutaustaisia on enemmän kuin todella vähän, tulisi heille järjestää päivähoito eriytettynä omiin mamuryhmiin.

Vai oliko ne PISA-tulokset nyt minkään arvoisia?
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Marius

Ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

Kaksi matua on jo ryhmä.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Mangustin

Quote from: pw on 08.08.2016, 09:43:57
Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.

Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.

ismolento

Quote from: Faidros. on 08.08.2016, 09:24:11
Täyttä paskaa on puheet mistään tasa-arvosta. Materiaalin taso on laskenut johtuen maahanmuutosta. Sama selvä asia on käynyt toteen kaikissa niissä maissa mitkä ovat olleet maahanmuuton "edelläkävijöitä" Euroopassa.

Sitä paitsi mitään todellista tasa-arvoa ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Sitä esiintyy vain demarien vaali- ja juhlapuheissa. Viimeistään islamisaation edettyä Euroopassa tarpeeksi pitkälle, se loppuu kokonaan koska muslimit ovat aina vääräuskoisten yläpuolella.

Jaska Pankkaaja

Tasokurssit tiettyihin aineisiin pitäisi saada kiireesti takaisin peruskouluun vaikkei täällä olisi yhtään matua, tämä on ollut mielipiteeni aina. Se heikompikin fraktio hyötyisi koska suppeammilla kursseilla voitaisiin käydä ne perusjutut kunnolla läpi, nyt moni putoaa kokonaan kyydistä ja asiaa yritetään harsia kalliimmilla tavoilla erityisopetuksella ym.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Marius

Quote from: Mangustin on 08.08.2016, 19:23:46
Quote from: pw on 08.08.2016, 09:43:57
Valinnaisuuden lisääminen ja kykyjen mukainen eteneminen olisivat täydellinen punainen vaate suvaitsevaistolle sillä silloin kunniakansalaiset kulkisivat automaattisesti eri polkua kuin kantikset.

Tasoryhmien palauttaminen myös suojelisi fiksuja mamuja ryhmäpaineelta. Varsinkin muslimityttöjen koulunkäynti kärsii vertaisryhmän siveyspoliisista.

En ole koskaan nähnyt fiksua matua?

Mukavanoloisia joskus..
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Marius

Somali opettamassa suomalaisia nuoria suomalaisessa peruskoulussa.

Eikö mikään hälytyskello soi!
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Saturoitunut

"Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori" kuulostaa ihan henkilöltä, jonka vahtivuorolla tämä oppimistulosten surkastuminen on tapahtunut. Jutusta ei ilmennyt, mitä hän aikoo tehdä toisin korjatakseen aiheuttamansa vahingon.

nollatoleranssi

Quote from: JJohannes on 08.08.2016, 12:36:25
Toisaalta peruskoulun ahdinko johtuu paitsi maahanmuuttajista niin siitä, että sitä on jo kovalla kädellä "remontoitu" eli tuhottu kokoomuslaiseen suuntaan. Nyt ehdotetaan lisää samaa "remontointia", koska mitään ei mukamas ole vielä tehty ja peruskoulu on mukamas jämähtänyt 70-luvun demari-ihanteisiin. Olisikin, silloin se sentään toimisi.

Kokoomuslaisessa ajattelussa on peruskoulu haluttu romuttaa ja sen rinnalle luoda maksullinen koulujärjestelmä. Hyvät pistesijoitukset vertailuissa ovat unhoittaneet puheet vähäksi aikaa ja sen jälkeen on asia nostettu uudestaan esille.

Sen takia näihin "remontoimisiin" pitää suhtautua suurella varauksella, koska niiden taustatekijöillä voi olla vahvat omat intressit pelissä mukana.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: multa tulille on 08.08.2016, 09:07:37
Pisatuloksetkit ovat heikentyneet vuodesta 2006 (ullatus, eikös meidän pitänyt olla kaikkein parhaita ja osata välttää kaikkien muiden tekemät vierheet)

Ovat ne heikentyneet varmasti monesta syystä, mutta samaa ideaa on yritetty tuputtaa vuosi toisensa jälkeen.

Ensin oltiin yllättyneitä siitä, kun tulokset olivat niin erinomaiset (sehän ei voinut pitää paikkaansa). Yleinen ajatus oli myös aikoinaan, että "ruotsinkieliset nostivat tuloksia selvästi" (toki ajatus muuttui päinvastaiseksi kun tuloksia tarkemmin tutkittiin).
Sen jälkeen on puhe kääntynyt "Suomen huonontuneeseen sijoitukseen ja miten asialle pitäisi tehdä jotakin" (aasialaisia maita/kaupunkeja tuli lisää mukaan ja ne menivät Suomen edelle, Euroopassa ja Pohjoismaissa Suomi oli edelleen ykkösenä).
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

JJohannes

Quote from: Takinravistaja on 08.08.2016, 18:09:53
Hiivatin tärkeää olisi, että mamu-taustaiset pääsevät päiväkotiin, koska siellä se suomenkieli opitaan. Nyt hallitus päinvastoin pyrkii estämään sitä, "säästämään", jos lapsen äiti on kotona.

Itseasiassa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaukseen liittyy sellainen provisio, että "sosiaalisten syiden" perusteella myös perheet, joissa toinen vanhempi on kotona, voivat olla oikeutettuja kokopäiväiseen päivähoitopaikkaan. Käytännössä tämä provisio koskee kaikkia maahanmuuttajaperheitä, juuri kielenoppimisen vuoksi. Tietysti on eri asia, kuinka moni ymmärtää hakea erioikeutta lapselleen.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

nollatoleranssi

#57
IL kokosi: Näin koulu uudistuu - 10 muutosta

Huvitti tuo juttu sen takia, koska sehän muistutti sellaisesta suunnitelmasta, jota on pidetty esillä viime aikoina. Turvapaikanhakijoiden saama "peruskoulutus" on toteutettu täsmälleen samoilla ohjeilla!

1. Heikko kielitaito - Vieraan kielen alkeet eli soomenkielen perusteet.
2. Koodausta - Huippuosaajiksi hetkessä!
3. Lajiosaajasta liikkujaksi - Jalkapalloa, jalkapalloa, jalkapalloa!
4. Yhteiskuntaoppia nelosille - Kuinka yhteiskunnassa käyttäydytään.
5. Käsityö uudistuu - Risusavottaa.
6. Yrittäjyys tulee - Yrittää voi.
7. Yli oppiainerajojen - Pieniä askareita ja taiteellisia projekteja vokeissa.
8. Roolit muuttuvat - Aiemmin kamelikuski, Suomessa huippukoodaaja
9. Irti numeroista - Irti papereista.
10. Uusi arvoperusta - Muuttuvat arvot.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Marius

Kohta 6:

Epärehellisyys ja petkutus tulee.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

AcastusKolya

Peruskoulun tehtävä on yleissivistää ja siten opetus on ajateltava sen mukaan. Opetettavien aineiden täytyy olla sellaisia, joitten varaan yleissivistys pohjautuu. Näitä aineita eivöät ole koodaus, yrittäjyys ja pullahalaus. Sen sijaan kieli, matematiikka, fysiikka, kemia, historia, biologia, maantiede ja ajattelu ovat.

Peruskoulussa ei pitäisi tietokoneisiin edes koskea ennen kuin lukemisen, kirjoittamisen (käsin) ja matematiikan perusteet ovat hallussa. Kieltäisin kaikkien it-laitteiden käytön alaluokilla, ml. opetus. Ts. yhtään Powerpoint-paskaa ei opettaja saisi esittää, vaan pitäisi pysyä liitutaulussa.

Pesunkestävä militaristivaskisti.